Hallo,
Ik heb vandaag mijn monitor (Samsung 2232BW) op default waardes gezet (brightness op 100, contrast op 75 en verder alles default, geen magic color o.i.d).
ik heb verschillende kleurprofielen geprobeerd:
de adobe1998 srgb heb ik gedownload zojuist en die lijkt exact overeen te komen met de sRGB IEC16966....Wat opvalt is dat deze echt donker lijken...
De colormatch RGB zat ook bij de downloads en die is ook hetzelfde, alleen de gamma iets hoger, dus deze is sRGB met de gamma hoger. Deze is prettiger omdat die niet alles zo donker maakt.
De standard en advanced mode zijn erg licht, dit is default XP. Dan heb ik van samsung nog het Samsung kleurenprofiel, deze heeft een hele andere kleurtone.
Momenteel wen ik even aan het adobe1998 sRGB profiel....erg donker maar goed.
Ik heb in lightroom ALLES op sRGB gezet. Als ik Lightroom start (windows en lightroom allebei op srgb) dan ziet het er zo uit na het importeren:
Nog steeds geel en bovendien veel te donker (door het sRGB).
Iemand stelde de vraag: doe importen en direct exporten zonder bewerking: resultaat is dat de foto niks veranderd is. Enkel Lightroom geeft em gelig weer.
http://help.adobe.com/en_...eb-B3D3-9D6256B8917D.html
op de site gevonden:
It’s not necessary for you to understand how Lightroom manages color internally, but the following information may be useful in your workflow. Lightroom knows how to manage and convert colors in your photo. For rendered files such as TIFF, JPEG, and PSD files, Lightroom uses the image’s embedded color profile to display the image, histogram, and color values. If the image doesn’t have a profile, Lightroom assumes the sRGB profile, and the image may not look as expected on your monitor.
Hoe kun je in godsnaam een foto goed bewerken dan? Als je em bewerkt en daarna export ziet het er niet uit....