Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:22:
[...]

Opslagruimte is niet zo duur idd maar het aspect 'makkelijk' kan je natuurlijk ook meewegen. Als je Laptop schijf bv helemaal vol zit dan moet je toch wat anders bedenken :) En vaak kan je wel redelijk inschatten of je nog iets met de betreffende foto's gaat doen, dus opzich is het best een redelijk optie.

Je kan natuurlijk met meerdere (externe) schijven gaan klooien enz maar dit brengt toch extra handelingen met zich mee (backups maken, meerdere catalogussen ed). Ik zou mijn RAWS voorlopig ook niet weg gooien maar ik zie wel waarom je zo'n actie zou uitvoeren.
Je kunt prima werken met 1 catalogus, Lightroom gaat erg goed om met offline media.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Systeem van mij is zelfs zo:

1 externe harde schijf, hierop in 1 map catalogus en andere map het folder systeem (op automatisch datum van LR). Deze schijf kan ik dan volledig backuppen.

Ik schuif met mijn schijf naar 3 verschillende computers met een LR installatie en kan zo bij alle computers bij mn foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Op het moment werk ik zo:

Foto's + libraries op interne laptop schijf (320GB puur voor foto's en lib's: D:\Fotos\<categorie>\ en D:\Libraries\<categorie>\). Ik werk met verschillende libraries omdat ik er niet altijd op zit te wachten dat iemand die mijn partyshots wil zien, de foto's ziet die ik voor mijn werk maak (technische installaties) of met privé-foto's geconfronteerd wordt. Dan heb ik bijvoorbeeld ook nog een losse cat. van mijn Amsterdam-Peking trip, omdat ik toen een hele lege laptop mee heb genomen :)

Bij het starten van LR wordt me dan gevraagd welke cat. ik wil gebruiken. Selecteer catalogus, en vervolgens wordt het verzoek om backup van de library gedaan. Dit backuppen doe ik naar mijn externe schijf die thuis staat (500GB USB ding, N:\Library backups\<categorie>\). Een backup draai ik overwegend elke maand, of na een grote shoot/wijziging, en ik hou vaak iets van drie versies van de backups, maar eigenlijk is dit door onderstaande stap niet eens echt nodig :P

Verder synchroniseer ik mijn volledige fotodisk (dus inclusief libraries_ elke week met syncback. Mocht ooit mijn interne laptopdisk ploffen, verbranden, gestolen worden of whatsoever, dan heb ik nog een volledige replica.

Ik zit er nog aan te denken een tweede schijf erbij te halen, zodat ik die elders weg kan leggen. Mocht dan brand of diefstal uit mijn woning er voor zorgen dat ik geen van beide disks (laptop D:\ of USB N:\) meer heb, dan heb ik altijd die derde nog, extern. Dit temeer omdat ik per jaar archiveer, en dus bijvoorbeeld alle foto's van 2007, en straks van 2008, alleen nog maar op die N: schijf heb staan, en dat zit me niet helemaal lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Even een heel andere vraag, wat me al een tijdje bezig houd.
Ik zoek een tool/plugin die binnen Lightroom de EXIF data kan aanpassen.
Wat ik namelijk heel storend vind, is dat de lenzen in de browser op verschillende manieren getoond worden. Ik wil dat rechtzetten, maar met een simpele EXIF editor zou ik dan alle mappen af moeten lopen. Liever doe ik dat in 1 batch. Om een voorbeeld te geven; in de database staat nu een "60 mm" en een "EF-S60mm f/2.8 Macro" lens. Heeft te maken met het feit dat de eerstgenoemde met een 350d zijn gemaakt en de laatstgenoemde met een 40d. Helaas heb ik dit met al mijn lenzen, ook de Sigma's worden anders getoond.

Iemand ervaring met zoiets?

@Henk;

Ik werk ongeveer tezelfde, sync alles met Allway Sync'n Go naar een NAS bij me thuis. Daarnaast heb ik op mijn vaste pc (main lib) de software van Mozy.com draaien. Oftewel; voor 3 euro nogwat backup ik alles naar Mozy. Ik heb er inmiddels zo'n 128 Gig staan en dat werkt erg goed. Als alles ploft kan ik ze vragen om alles naar me op te sturen op media (downen kan natuurlijk ook). Kortom alles op mijn laptop, alles op de pc, syncen naar NAS en backuppen naar mozy. Je moet iets als je je opdrachtgevers een "2 jaar garantie" geeft op naleveringen.

[ Voor 29% gewijzigd door djkooij op 17-10-2008 11:29 ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:42:
Je kunt prima werken met 1 catalogus, Lightroom gaat erg goed om met offline media.
Dat weet ik het ging mij er meer om (misschien niet helemaal duidelijk geformuleert :)) dat je vaak je foto's bij elkaar op een schijf wil (ik iig wel). Dus ik zou het niet fijn vinden als mijn laatste 2 shoots op mijn laptop staan en de rest op een externe schijf. Dus even er vanuit gaande dat je zo zou werken dan ontkom je denk ik niet aan meerdere catalogussen. Als je onderweg wat wil werken op laptop heb je je foto's nodig en deze zitten dan in een soort van "onderweg catalogus". Thuis of op je werk heb je dan op een externe disk je totale catalogus. En deze twee moet je dan zo nu en dan syncen... dan is het imo toch makkelijker om alles op 1 disk te hebben staan.

@Get!em: Wat bedoel je precies want het klinkt makkelijk :) Je hebt je catalogus + alle foto's op 1 externe disk staan. LR verwijst naar die betreffende disk? Maar hoe werkt je backup dan (bv door middel van Time Machine)? Of gebruik je andere proggies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:33:
@Get!em: Wat bedoel je precies want het klinkt makkelijk :) Je hebt je catalogus + alle foto's op 1 externe disk staan. LR verwijst naar die betreffende disk? Maar hoe werkt je backup dan (bv door middel van Time Machine)? Of gebruik je andere proggies?
Simpel... één HDD die je bijvoorbeeld de letter N: meegeeft, waar je vervolgens je foto's én je catalog file op zet. Op alle drie de pc's staat lightroom, en je dubbelklikt gewoon op je catalog. De foto's staan ook op die disk, dus daar kan je ook bij.

Backuppen doe je door de schijf te syncen met een andere schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt nog steeds makkelijk, volgen mij doet Time Machine geen externe schijven backuppen maar das een probleem voor een ander topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:19:
Klinkt nog steeds makkelijk, volgen mij doet Time Machine geen externe schijven backuppen maar das een probleem voor een ander topic :)
ik heb dit eergisteren zo opgezet :

ik heb 1 externe schijf met de catalog + foto's op. Daarnaast een andere externe schijf met Time Machine op. En Time Machine backupped ook die ene externe schijf.

Ik hoop natuurlijk wel dat het terugzetten ook correct gaat. Ik moet dit eens testen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik backup mijn externe schijf met carbon copy cloner, werkt ook erg goed. Interne schijf doe ik lekker met time machine, maar ik heb wel de actieve catalog geëxclude, daar zijn problemen mee als je die backupped wanneer je de catalog open hebt. (in ieder geval was dit met Aperture het geval, en met lightroom werkt dit eigenlijk hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
Ik heb de volgende backupmethode, die prima werkte voor mij:
  • KPN Backup Online account (5 euro per maand)
  • Truecrypt encrypted bestand van 50GB met daarin al mijn foto's (omdat ik toch beetje schuw ben dat mijn bestanden ook bij KPN bekeken kunnen worden)
  • Wanneer ik dit bestand mount/open heb ik daarin een mappenstructuur staan, namelijk:
    • Familie, met daarin weer mappen met de naam van een familielid etc. De benaming van alle bestanden is niet consequent (soms juiste naam met nummering, soms camera-namen (DSC0001) etc
    • Fotografie
    • Friends
    • Music
    • Photoshop
    • Werk
  • Eens in de zoveel tijd worden alle foto's (lees: dat grote encrypted bestand) naar Backup Online gestuurd (duurt lang :) ) en veel periodieker op een externe HD gezet.
Dit werkte prima, maar ben nu toe aan een stukje indexering/ organisering. Het bestand van 50GB wil ik gaan opsplitsen in bestanden van 8.5GB, zodat ik buiten 6x 8.5GB te moeten uploaden, ook 6 duallayer DVD's kan volzetten met backups (NB ik heb eens tijdens een HD crash erg (!) veel foto's verloren, vandaar deze methode).

Nu heb ik nog 2 punten waar ik graag wat advies voor wilde hebben:

1.
Is het verstandig om van scratch af aan te beginnen en een nieuwe structuur op te zetten? Ik lees vaker jaar/maand en daarin de bestandsnamen op shootnaam, dus bv 2006/11/concert_pietje001.jpg.

2.
Is het volgende verstandig/ heeft het meerwaarde/ bespaar ik me daarmee achteraf veel moeite of is t verspilde tijd om :
  1. eerst alle bestaande foto's (in de bestaande mapstructuur) te importeren in Lightroom
  2. aan de bestanden keywords/metadata te koppelen (en dit expliciet IN de bestanden te schrijven)
  3. dan pas de bestanden verplaatsen naar een nieuwe mapstructuur
  4. dan met een nieuwe catalog beginnen in Lightroom
?
Edit: de reden dat ik me dit bedacht, is dat ik nu de in te vullen keywords van alle bestanden kan terugvinden via de benaming van de huidige mapstructuur (als ik nu zomaar alle bestanden in 1 grote map ga gooien (los van dat dat niet zomaar gaat omdat er geheid duplicate bestanden tussen zitten) ben ik natuurlijk kwijt wat er op de foto te zien is. Denk ik verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Vinzzz243 op 19-10-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 10:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Vinzzz243 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:10:
Dit werkte prima, maar ben nu toe aan een stukje indexering/ organisering. Het bestand van 50GB wil ik gaan opsplitsen in bestanden van 8.5GB, zodat ik buiten 6x 8.5GB te moeten uploaden, ook 6 duallayer DVD's kan volzetten met backups (NB ik heb eens tijdens een HD crash erg (!) veel foto's verloren, vandaar deze methode).
Een externe harddisk is betrouwbaarder en er past nog meer op ook. Vergeet niet dat DVD's alleen lang en onbeschadigd meegaan als ze goed worden opgeslagen en het verstandig is ze om de zoveel tijd te controleren op fouten.
Nu heb ik nog 2 punten waar ik graag wat advies voor wilde hebben:

1.
Is het verstandig om van scratch af aan te beginnen en een nieuwe structuur op te zetten? Ik lees vaker jaar/maand en daarin de bestandsnamen op shootnaam, dus bv 2006/11/concert_pietje001.jpg.
Als je keywords goed toepast is de structuur eigenlijk niet van belang omdat je een grote database creeërt. Met behulp van de keywords kan je alles snel vinden. Kies een structuur die jij handig vindt.
2.
Is het volgende verstandig/ heeft het meerwaarde/ bespaar ik me daarmee achteraf veel moeite of is t verspilde tijd om :
  1. eerst alle bestaande foto's (in de bestaande mapstructuur) te importeren in Lightroom
  2. aan de bestanden keywords/metadata te koppelen (en dit expliciet IN de bestanden te schrijven)
  3. dan pas de bestanden verplaatsen naar een nieuwe mapstructuur
  4. dan met een nieuwe catalog beginnen in Lightroom
?
Volgens mij heeft dit geen meerwaarde.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
breinonline schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:28:
[...]
Een externe harddisk is betrouwbaarder en er past nog meer op ook. Vergeet niet dat DVD's alleen lang en onbeschadigd meegaan als ze goed worden opgeslagen en het verstandig is ze om de zoveel tijd te controleren op fouten.
Helder, maar hiervan ben ik me bewust. Stel de bliksem slaat in en ik heb toevallig mijn backup HD aangesloten EN Backup Online heeft kuren, dan heb ik als 3e optie nog mijn DVD's (die ik natuurlijk ook van tijd tot tijd opnieuw brand). Haha, call me paranoid, heb ook nodige voorziening qua stroom en bliksem :). Maar 1 ding is zeker, zoveel foto's verliezen gebeurd me nooit weer...
[...]
Als je keywords goed toepast is de structuur eigenlijk niet van belang omdat je een grote database creeërt. Met behulp van de keywords kan je alles snel vinden. Kies een structuur die jij handig vindt.
Ik vind het niet erg om alles om te gooien (het moet waarschijnlijk toch omdat ik niet consequent ben met benaming en dat wel graag wil), maar wil het dan wel goed aanpakken, en waarom dan niet de ervaring van mede-tweakers gebruiken :) Dat keywords superhandig zijn ben ik me van bewust, toch verteld iets in me, dat ik het foldersysteem dan toch ook best netjes kan achterlaten :D
[...]
Volgens mij heeft dit geen meerwaarde.
Ik heb mijn post ge-edit, maar misschien denk ik toch nog verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Vinzzz243 op 19-10-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Vinzzz243 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:27:
[...]

Helder, maar hiervan ben ik me bewust. Stel de bliksem slaat in en ik heb toevallig mijn backup HD aangesloten EN Backup Online heeft kuren, dan heb ik als 3e optie nog mijn DVD's (die ik natuurlijk ook van tijd tot tijd opnieuw brand). Haha, call me paranoid, heb ook nodige voorziening qua stroom en bliksem :). Maar 1 ding is zeker, zoveel foto's verliezen gebeurd me nooit weer...
Prima, het ging mij om het systeem. Ik heb zelf een time machine backup + 2 externe schijven, waarvan één permanent bij mijn schoonouders geparkeerd staat. Ook om problemen bij brand of diefstal te voorkomen.
[...]

Ik vind het niet erg om alles om te gooien (het moet waarschijnlijk toch omdat ik niet consequent ben met benaming en dat wel graag wil), maar wil het dan wel goed aanpakken, en waarom dan niet de ervaring van mede-tweakers gebruiken :) Dat keywords superhandig zijn ben ik me van bewust, toch verteld iets in me, dat ik het foldersysteem dan toch ook best netjes kan achterlaten :D

[...]

Ik heb mijn post ge-edit, maar misschien denk ik toch nog verkeerd?
Als je de foto's in de huidige structuur importeert en dan per onderwerp tagt, is misschien wel het snelste. Daarbij zorg je dat LR alles in de xmp's wegschrijft en kan je zonder problemen de boel in 1 map gooien. Als je over de 10.000 foto's gaat heb je een probleem van dubbele. Om dat te voorkomen kan je ook mappen op jaar houden of per shoot renamen naar onderwerp van je shoot (Test nieuwe camera-IMG_####) of zoiets.

[ Voor 58% gewijzigd door breinonline op 20-10-2008 07:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
breinonline schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 07:12:
Als je de foto's in de huidige structuur importeert en dan per onderwerp tagt, is misschien wel het snelste. Daarbij zorg je dat LR alles in de xmp's wegschrijft en kan je zonder problemen de boel in 1 map gooien. Als je over de 10.000 foto's gaat heb je een probleem van dubbele. Om dat te voorkomen kan je ook mappen op jaar houden of per shoot renamen naar onderwerp van je shoot (Test nieuwe camera-IMG_####) of zoiets.
Het zijn allemaal jpeg's, dus je bedoeld dan wegschrijven _in_ de file, toch? Als ik die jpegs dan allemaal getagged heb en het in de file heb weggeschreven, kan ik de bestanden fysiek (in de verkenner) gaan herindelen op jaar maand etc. En dan opnieuw alles importeren en dan de echte catalog maken. Dat bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Henk schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:52:
[...]

Simpel... één HDD die je bijvoorbeeld de letter N: meegeeft, waar je vervolgens je foto's én je catalog file op zet. Op alle drie de pc's staat lightroom, en je dubbelklikt gewoon op je catalog. De foto's staan ook op die disk, dus daar kan je ook bij.

Backuppen doe je door de schijf te syncen met een andere schijf :)
Thats right..

Daarbij heeft de hoofdschijf ook nog een backup in zichzelf: Norton GoBack. (is een oudje, maar werkt prima)

Overigens.. en dat heb ik al eerder ooit een keer gezegd: ik ben niet direct professioneel bezig en investeer daarom niet in extreme backup. Als ik iets niet afgedrukt heb..en de harde schijf crasht defitief... jammer van de herinneringen, maar blijkbaar waren ze toen niet belangrijk genoeg om af te drukken.
oftewel, ik rouw er niet om..
Extra harde schijven, NAS met RAID, backup online, toch allemaal extra kosten die al gauw oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Get!em schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:56:
[...]

Thats right..

Daarbij heeft de hoofdschijf ook nog een backup in zichzelf: Norton GoBack. (is een oudje, maar werkt prima)

Overigens.. en dat heb ik al eerder ooit een keer gezegd: ik ben niet direct professioneel bezig en investeer daarom niet in extreme backup. Als ik iets niet afgedrukt heb..en de harde schijf crasht defitief... jammer van de herinneringen, maar blijkbaar waren ze toen niet belangrijk genoeg om af te drukken.
oftewel, ik rouw er niet om..
Extra harde schijven, NAS met RAID, backup online, toch allemaal extra kosten die al gauw oplopen.
Mwah, een gigabyte kost ongeveer net zo veel als één afdruk (100 euro voor 1TB), en dan ga ik uit van erg goedkope afdrukken ;) Dus in die zin kost een extra schijf echt he-le-maal niets. Het is het mij iig wel waard om daar een extra schijfje voor aan te schaffen één keer in de zoveel tijd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik ben nu al 3 dagen aan het zoeken en alle opties aan het proberen maar het lukt me niet.

Elke keer als ik foto's inlaad in Lightroom 2.0, dan gooit hij er een hele gelige waas overheen. Alsof ineens de witbalans verschuift. De foto ziet er gewoon normaal uit buiten lightroom. Als ik de foto bewerk naar hoe ik het wil in Lightroom 2.0 en daarna op EXPORT druk, dan is de foto op de PC echt heel flets. Dus er is iets in lightroom niet goed....maar ik kan het niet vinden....heeft iemand de gouden tip?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Hoe stabiel is LR2 op de mac tov LR1 ?
Ik ben best wel tevreden over de performance/stabiliteit van LR1, maar zou wel over willen op versie 2 voor die nieuwe kleurprofielen: mits ie even stabiel is. :)
Vinden jullie de verbeteringen de ~120,- upgrade waard?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gewoon een gok... zit je te husselen met kleurruimte? sRGB AdobeRGB ? Bij exporteren kun je lightroom expliciet zeggen dat hij moet exporteren naar een bepaalde kleurruimte. Voor web is het verstandig om sRGB aan te houden.

Technisch: hier een leuk verhaal over ProphotoRGB (RAW)
http://www.luminous-lands...orials/prophoto-rgb.shtml

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 20-10-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Vinzzz243 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:15:
[...]

Het zijn allemaal jpeg's, dus je bedoeld dan wegschrijven _in_ de file, toch? Als ik die jpegs dan allemaal getagged heb en het in de file heb weggeschreven, kan ik de bestanden fysiek (in de verkenner) gaan herindelen op jaar maand etc. En dan opnieuw alles importeren en dan de echte catalog maken. Dat bedoel je toch?
En de bestandsnaam wijzigen, zodat je bijvoorbeeld alles van één jaar in één map kan stoppen. En de keywords worden bij JPG in de file gezet ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@ abrakadaver
Ik denk dat Get!em het tegen Deathchant heeft.

Ik weet niets over de stabiliteit op een mac, maar op een windows pc is lightroom 2.1 (nu nog beta) in ieder geval even stabiel als lightroom 1.4 (bij mij). En ja, ik vind het het geld wel waard...

[ Voor 13% gewijzigd door Backpacker op 20-10-2008 21:25 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

abrakadaver schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:21:
Hoe stabiel is LR2 op de mac tov LR1 ?
Ik ben best wel tevreden over de performance/stabiliteit van LR1, maar zou wel over willen op versie 2 voor die nieuwe kleurprofielen: mits ie even stabiel is. :)
Vinden jullie de verbeteringen de ~120,- upgrade waard?
De kleurprofielen alleen al zijn de moeite het geld waard. Stabiliteit is prima, 0,0 vastlopers tot nu toe met genoeg foto's in mijn database (de G5 heeft het er best moeilijk mee). Snelheid is hier beter dan 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Get!em schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:21:
Gewoon een gok... zit je te husselen met kleurruimte? sRGB AdobeRGB ? Bij exporteren kun je lightroom expliciet zeggen dat hij moet exporteren naar een bepaalde kleurruimte. Voor web is het verstandig om sRGB aan te houden.

Technisch: hier een leuk verhaal over ProphotoRGB (RAW)
http://www.luminous-lands...orials/prophoto-rgb.shtml
Nee. Ik heb bij de settings overal sRGB aangegeven. Als ik op IMPORT PHOTO'S FROM DISK klik, kan ik nergens zeggen "hoe" hij ze moet importen. Ok, misschien export wel, maar ik moet de geimporteerde foto's bewerken. en als ik een "verkeerde" foto bewerk, dan is de outcome ook verkeerd....

Hier een voorbeeld:

Origineel op de disk:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barthol/lightroom/origineel.jpg

Na de import in lightroom:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barthol/lightroom/import.jpg

Na bewerking in lightroom:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barthol/lightroom/naBewerking.jpg

Resultaat na de uiteindelijke export:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barthol/lightroom/naExport.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 20-10-2008 22:53 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Vista, per ongeluk? En nogmaals, welk kleurprofiel gebruik je bij export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Heb je bij acdsee ook een kleurprofiel ingeschakeld? Vind die platen in Acdsee wel erg flets.

Heb zelf ook wel eens problemen met de kleuren in acdsee, daarom gebruik ik dat programma ook niet om foto's op kleur te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Deathchant schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:35:
[...]

Nee. Ik heb bij de settings overal sRGB aangegeven. Als ik op IMPORT PHOTO'S FROM DISK klik, kan ik nergens zeggen "hoe" hij ze moet importen. Ok, misschien export wel, maar ik moet de geimporteerde foto's bewerken. en als ik een "verkeerde" foto bewerk, dan is de outcome ook verkeerd....

Hier een voorbeeld:

Origineel op de disk:
[afbeelding]

Na de import in lightroom:
[afbeelding]

Na bewerking in lightroom:
[afbeelding]

Resultaat na de uiteindelijke export:
[afbeelding]
Wat ik erg vreemd vind is dat dat het deel waar de RGB-kleuren in het histogram overlappen, bij jou geel zijn. Dat hoort wit te zijn, terwijl het bij jou geel is. Het lijkt alsof de hele applicatie anders gekleurd is.

Wat gebeurd er als je import, niets bewerkt en dan exporteert? Past hij dan ook al het een en ander aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Heb je de "Auto Adjustments" aanstaan bij een import? Zo ja, dan wordt altijd een "Auto Tone" gedaan voor elke foto die wordt geimporteerd en gezien de 2e foto lijkt het daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

kleurprofiel = sRGB. en nee, geen Vista. Ik draai XP PRO.

Edit: ik zal vandaag eens importen en meteen exporten, kijken wat er dan uitkomt.

Op de PC zelf gebruik ik het Samsung 2232BW kleurenprofiel, maar switch altijd naar het standaard profiel op het moment als ik foto's ga bewerken, en dan ziet het inderdaad wat flets uit. Ik zal eens kijken wat ACDSee precies doet met de kleuren. Ik vind het namelijk wel een handig programma, vanwege batch hernoemen, batch roteren/grootte wijzigen en de minimale dingen om wat te bewerken....Heeft iemand een tip welk kleurenprofiel ik het beste kan inladen in mijn PC (via de videokaartsettings)?

@kdbruin: die autoimport heb ik uitstaan volgens mij. Of in ieder geval die autotone....ik zal dit checken..

[ Voor 103% gewijzigd door Deathchant op 21-10-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Probeer irfanview eens als referentie naast je beide genoemde viewers. Is er dan nog kleur verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ok ik zal dit ook checken. Ik heb de foto ook opengemaakt met de gewone windows viewer zeg maar en daar ziet ie ook gewoon normaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook Adobe Lightroom 2 geinstalleerd en heb sinds kort ook een nieuwe camera, de Canon 450D.
Nou heb ik sommige foto's geknipt in JPG en sommige in RAW, CR2, formaat.
Maar wat zijn de verschillen, qua bewerking, in Lightroom wat ik wel en niet kan tussen RAW en JPG en hoe zie ik die.
Heb ik dezelfde bewerkings mogelijkheden met een RAW of JPG formaat in Lightroom of als ik een JPG wil bewerken heb ik er dan juist minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:51

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

het grootste verschil zit 'm in de data die je hebt (bij JPG is door de camera direct bij opname al veel data weggegooid; RAW bevat meer informatie die bij correctie van het beeld nog te gebruiken is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De interpretatie van je opname verdwijnt naar de camera instellingen. Ik doel hier op de profielen die Lightroom heeft om een RAW naar een plaatje om te zetten. Bij jpeg gebeurt dit in de camera met beperkte instellingsmogelijkheden.

Bij een RAW heb je ook meer ruimte om fouten te corrigeren. Een leuke test is bijvoorbeeld: neem een iets te donkere foto in RAW en in JPG. Probeer daarna in Lightroom de exposure op te rekken van beide foto's. Je zult zien dat die jpg vrij snel verwordt tot iets lelijks, terwijl die Raw iets meer rek heeft.

Voor een leuk artikel over RAW vs JPEG:
http://www.luminous-lands...-series/u-raw-files.shtml

(en blader eens rond over deze site, ze hebben veel informatieve artikelen en technieken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hallo,

Ik heb vandaag mijn monitor (Samsung 2232BW) op default waardes gezet (brightness op 100, contrast op 75 en verder alles default, geen magic color o.i.d).

ik heb verschillende kleurprofielen geprobeerd:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barthol/lightroom/sRGB.JPG

de adobe1998 srgb heb ik gedownload zojuist en die lijkt exact overeen te komen met de sRGB IEC16966....Wat opvalt is dat deze echt donker lijken...

De colormatch RGB zat ook bij de downloads en die is ook hetzelfde, alleen de gamma iets hoger, dus deze is sRGB met de gamma hoger. Deze is prettiger omdat die niet alles zo donker maakt.

De standard en advanced mode zijn erg licht, dit is default XP. Dan heb ik van samsung nog het Samsung kleurenprofiel, deze heeft een hele andere kleurtone.

Momenteel wen ik even aan het adobe1998 sRGB profiel....erg donker maar goed.

Ik heb in lightroom ALLES op sRGB gezet. Als ik Lightroom start (windows en lightroom allebei op srgb) dan ziet het er zo uit na het importeren:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barthol/lightroom/Adobe1998sRGB.jpg

Nog steeds geel en bovendien veel te donker (door het sRGB).

Iemand stelde de vraag: doe importen en direct exporten zonder bewerking: resultaat is dat de foto niks veranderd is. Enkel Lightroom geeft em gelig weer.

http://help.adobe.com/en_...eb-B3D3-9D6256B8917D.html

op de site gevonden:
It’s not necessary for you to understand how Lightroom manages color internally, but the following information may be useful in your workflow. Lightroom knows how to manage and convert colors in your photo. For rendered files such as TIFF, JPEG, and PSD files, Lightroom uses the image’s embedded color profile to display the image, histogram, and color values. If the image doesn’t have a profile, Lightroom assumes the sRGB profile, and the image may not look as expected on your monitor.
Hoe kun je in godsnaam een foto goed bewerken dan? Als je em bewerkt en daarna export ziet het er niet uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

In principe moet je voor je monitor je monitor profiel gebruiken, geen adobeRGB, of wat dan ook. Als je dat profiel gebruikt moeten de witte delen in LR ook echt wit zijn en niet geel. Zolang je daarmee zit zal je nooit lekker foto's kunnen bewerken in LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

breinonline schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:18:
In principe moet je voor je monitor je monitor profiel gebruiken, geen adobeRGB, of wat dan ook. Als je dat profiel gebruikt moeten de witte delen in LR ook echt wit zijn en niet geel. Zolang je daarmee zit zal je nooit lekker foto's kunnen bewerken in LR.
kun je dat eens uitleggen? want als ik het goed begrijp moet ik in de videokaart gewoon het 2232BW profiel importen zeg je? en het exporten dan? Welk profiel ik ook kies, bij de import gaat het al met die gelige waas. ik kan geen foto's bewerken als die gele waas erop blijft in lightroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Om je monitor in te stellen heb je in principe alleen het monitor profiel nodig. Het vreemde is dat LR alles alsnog geel weergeeft bij jou (als je het zo leest onafhankelijk van welk profiel dan ook). Bij exporteren kies je een profiel, meestal sRGB als je voor web exporteerd, AdobeRGB of Prohoto als je afdrukcentrale dat ondersteund. Dit is dus niet hetzelfde profiel als je monitor. Ga je afdrukken voor je printer zal je weer een passend printerprofiel moeten selecteren.

Ik zou je eigenlijk willen adviseren eens contact met Adobe op te nemen. Volgens mij heb je alles nou wel geprobeerd en misschien weten zij wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:33
Deathchant schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:10:

Ik heb vandaag mijn monitor (Samsung 2232BW) op default waardes gezet (brightness op 100, contrast op 75 en verder alles default, geen magic color o.i.d).

ik heb verschillende kleurprofielen geprobeerd:
ik heb dit probleem ook gehad met 223bw monitor.
alle pics zagen er net zo uit.
ik heb toen het samsung profiel gedeleted en toen was alles weer ok.
heb nu dus niks nada geen profiel.
ik zie dat jij dat doet via het nvdia conf menu,ik doe het via de optie kleurbeheer in je eigen configuratie scherm.
ik gebruik wel vista64 sp1 met een 8600 gts .
lightroom staat geheel los van je probleem

klik op onderstaande voor screendump

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1023039.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

jejeh schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 20:53:
[...]

ik heb dit probleem ook gehad met 223bw monitor.
alle pics zagen er net zo uit.
ik heb toen het samsung profiel gedeleted en toen was alles weer ok.
heb nu dus niks nada geen profiel.

lightroom staat geheel los van je probleem
Boh sh!t man, dit lost gewoon alles op!!! je hebt me behoorlijk wat frustratie gespaard nu! Kan ik EINDELIJK verder!! Mijn grote dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:33
Deathchant schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:25:
[...]

Boh sh!t man, dit lost gewoon alles op!!! je hebt me behoorlijk wat frustratie gespaard nu! Kan ik EINDELIJK verder!! Mijn grote dank! _/-\o_
ok ok,kleine moeite

succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

jejeh schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:31:
[...]

ok ok,kleine moeite

succes verder.
ik had daar dus nog niet gekeken.,...alleen in de videokaartsettings waar normaal je profiel ingeladen wordt, maar inderdaad, default dus het monitor profiel bij color management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:38
Oké... just for fun...

Heb net op m'n 6 jaar oude Windows bak 2.1 geïnstalleerd en 3629 foto's geïmporteerd (grotendeels RAWs). Daar deed ie 25m en 13s over :)

Geïmporteerd als embedded & sidecar. Specs pc: XP Pro SP3 | Pentium IV | 2.66 GHz | 2GB RAM

Ik gebruik Lightroom verder totaal niet op Windows. Was gewoon even een test.

Werken in de Develop Module gaat nog wel prima moet ik zeggen. Zelfs de adjustment brush gaat soepel en is zo goed als realtime.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

Zo das echt een stuk sneller (macbook 2.4) vooral schakelen tussen Library en Develop werkt eindelijk weer vloeiend. (20k fotos)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@nadroJ... goed om te horen.. Heb een oudere bak om alles mee te werken.. minder RAM vooral. Dit werkt tot nog toe prima (behalve dat het importen traag is ivm geen usb 2.0....)

Straks 2.1 maar even downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
@Get!em: RAM maakt wel veel uit. Ik ging iets van 1,5/2 jaar terug van 512 naar 2 en dat was echt een wereld van verschil. Toch zou ik ergens af en toe wat geld apart leggen voor een nieuwe computer. Het is goed werkbaar, maar niet optimaal.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zeker... nieuwe computer zit er ook wel in hoor. Niet alles tegelijk.. Heb nu een oude Aldi computer en hij kon tot begin dit jaar de meeste grafische pracht van games nog wel aan.
Dit jaar eerst een nieuw scherm gekocht 24inch en later dit jaar of begin volgend jaar een nieuw systeem.
RAM had ik al een upgrade gegeven van 500 naar 1500 (2x 2 bankjes nu ;)

Lightroom kan het nog steeds goed rooien en heb er geen bezwaar tegen dat het wat trager gaat dan zou kunnen. Bewerkingen moet je met geduld doen en als je 1 foto gehad hebt, kun je soortgelijke makkelijk even batchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 21:33
Mooi.. Bij een D300 verandert er praktisch niets, 't zijn de kleine details. Highlights die mooier weergegeven worden en niet hard lijken te clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Even een performance vraagje.

M'n library begint inmiddels wel vrij groot te worden en ik ben de mogelijkheid aan het bekijken om het geheel op een externe hdd te plaatsen.

Ik weet dat Firewire 800 (of eigenlijk eSata) het snelste is, maar ik heb alleen FW400, USB2 en een netwerkaansluiting op m'n macbook zitten (verder zit er een 7200rpm hdd en 4GB geheugen in m'n Macbook dus is snel zat).

Wat is dan de beste oplossing?
a) Firewire 400
b) Netwerkschijf aan router hangen en benaderen via WiFi
c) Netwerkschrijf direct aan netwerkpoort van m'n Mac hangen (is dit überhaupt mogelijk?)

Ervaringen/adviezen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Ik denk optie c proberen anders a. Optie b lijkt me niet zo handig ivm wifi.

Wil je je catalog verplaatsen of je foto's? Is me niet helemaal duidelijk.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Catalog op een netwerkschijf gaat sowieso niet, verder lijkt optie a) me het handigste... ik werk wel eens met USB 2.0 schijven voor enkel mijn foto's, (catalog op lokale schijf) en dat werkt eigenlijk best goed, met firewire moet dat alleen maar sneller gaan.

Mac direct aan een NAS gaat ook, als je vaste ip's instelt (of osx moet standaard een dhcp server draaiende hebben, maar dat lijkt me heel sterk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bedankt, ik denk dat ik maar voor FW ga, minste gedoe.

Overigens alleen de foto's zelf, dat is immers de meeste data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
In dat geval werkt FW400 prima. Heb ik ook voor een x aantal foto's.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

nadroJ schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 18:30:
In dat geval werkt FW400 prima. Heb ik ook voor een x aantal foto's.
Ik gebruik hier een USB2 disk voor, de FW waren wat duurder, wel staat mijn catelog + de shoot die ik als recente gedaan heb gewoon op mijn disk, als ik klaar ben met alle bewerkingen move ik de folder gewoon in lightroom naar de externe disk, dat werkt in 2.x perfect.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Yup, precies wat ik ook doe :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

qless schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:05:
[...]

Zo das echt een stuk sneller (macbook 2.4) vooral schakelen tussen Library en Develop werkt eindelijk weer vloeiend. (20k fotos)
Ook hier op de G5 een duidelijk verschil tussen 2.0 en 2.1, vooral het schakelen tussen de modules en het optellen van de metadata gaat stukken sneller. Daarnaast is scrollen tussen keywords weer werkbaar. Goede update dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar freeware dat uit de LR database de metagegevens kan tonen mbt bereiken/lensgebruik etc. Daarbij kwam ik ImageReporter tegen, redelijk summier in de output, echter voor mij voldoende. Kopietje maken van je database (better safe than sorry) en daarover deze tool draaien, luttele seconden later heb je een overzichtje. Voor zowel Windows als OS X. Jammer dat LR zelf hier nog geen leuke optie voor heeft, LR kan het wel tonen in het programma, echter exporteren kan niet. Of kijk ik nu over een optie heen?
De tool bevestigd dat ik het overgrote deel van mijn foto's schiet met de 20D + 300 f/4 (al dan niet met 1,4 extender).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
qless schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:39:
[...]

Ik gebruik hier een USB2 disk voor, de FW waren wat duurder, wel staat mijn catelog + de shoot die ik als recente gedaan heb gewoon op mijn disk, als ik klaar ben met alle bewerkingen move ik de folder gewoon in lightroom naar de externe disk, dat werkt in 2.x perfect.
He, ik dacht dat ik best gevorderd was met lightroom, maar hierbij had ik nooit nagedacht :P
Ik verplaatste de map altijd in mijn filesystem en daarna wees ik lightroom weer naar de goede map :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik kwam dit weekend een leuke techniek tegen waarmee je eenvoudig gezichten wat zachter kunt maken, zonder dat het een plastic pop wordt. Gebruik in Lightroom 2.x de adjustment brush (K) en zet de clarity op een negatieve waarde (probeer maar eens -100 om het effect duidelijk te zien). Daarna brush je over de delen van het gezicht waar je een wat zachtere look wil (voorhoofd, wangen, ...).

Het is een heel eenvoudige techniek die de huid wat gladder maakt zonder dat het onnatuurlijk overkomt. Voor mensen die veel portretten doen kan het wellicht een wat snellere workflow betekenen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Werkt idd heel aardig.
Zag het laatst in de podcast van lightroomkillertips voorbijkomen. Die kerel legt het altijd prettig uit.
Andersom werkt helemaal retesnel, hele foto clarity omlaag en dan met de brush de ogen, mond, stuk kleding e.d. terughalen. Wel oppassen dat het natuurlijk blijft ogen, want je gaat snel te ver naar mijn smaak.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer ik een aantal acties/veranderingen op een RAW foto heb gedaan hoe ik kan ik deze definitief maken/saven?
Heb ik ook de mogelijkheid om een RAW foto te bewerken en daarna, na de veranderingen, als JPG op te slaan, zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 11-09 13:35
8)7
Anders moet je even opzoeken wat juist de bedoeling is van Lightroom? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 10:42

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:18:
Wanneer ik een aantal acties/veranderingen op een RAW foto heb gedaan hoe ik kan ik deze definitief maken/saven?
Heb ik ook de mogelijkheid om een RAW foto te bewerken en daarna, na de veranderingen, als JPG op te slaan, zo ja hoe?
Ehm, ik zeg dit niet snel, maar zou je niet eerst eens jezelf gaan verdiepen in wat RAW files precies zijn en waarom je foto's in RAW formaat maakt?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:18:
Als het goed is heb je bij je downloadpakketje(of cd als je de doos hebt) een PDF-bestand gekregen die iets in de richting van "getting started guide" heet.

Als je die even doorleest wordt alles duidelijk.

edit: of je download hem even hier: http://www.adobe.com/desi...oom_gettingstarted_lo.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 28-10-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Ik kan al een tijdje geen local edits meer aanpassen nadien.. Maakt niet uit of ik ze net heb toegepast of een paar weken terug, ik kan de optie "edit" gewoon niet meer gebruiken..
Nog iemand met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Arrigi schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 18:00:
Ik kan al een tijdje geen local edits meer aanpassen nadien.. Maakt niet uit of ik ze net heb toegepast of een paar weken terug, ik kan de optie "edit" gewoon niet meer gebruiken..
Nog iemand met dit probleem?
Heb er ook last van gehad dat edit greyed out is. Geen idee waardoor het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En als je eerst op het mask punt in de foto klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Dat is't net, die zijn er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ook niet als je "h" hebt ingedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 13:02
Hallo mensen,
Gebruik ook een paar weken LR2. Doe hem vandaag open krijg dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3275/2983149705_e9ee465500.jpg

Lijkt me preview bug ofzo!? Kan hem eff niet weghalen...

Nederlands is niet mijn moedertaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
K.P.A.X. : Lijkt me een corrupt bestand.. Open het eens in de software van Canon?
J3roen schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 08:34:
Ook niet als je "h" hebt ingedrukt?
HELD _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

K.P.A.X. schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:26:
Hallo mensen,
[afbeelding]

Heb je toevallig je usb kabel aan je body gehangen?
Ik had namelijk hetzelfde met mijn 40D en direct overzetten vanaf de camera zelf.
Toen ik eenmaal was overgestapt op een fatsoenlijke cardreader dit probleem nooit meer gezien.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Corrupt bestand. Als dit met meer foto's is: kaart formatteren, checken op fouten en nog een keer proberen. Weer fout? Kaart --> prullebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 13:02
K.P.A.X. schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:26:
Hallo mensen,
[afbeelding]

Opgelost:
Had nog een back-up van die file. File > delete from library > import new copy en het werkt weer. Thx iedereen.
BTW: het lag niet aan de camera of CF, maar waarschijnlijk aan een crash die ik een keer heb gehad.

Nederlands is niet mijn moedertaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

vandaag mijn lightroom een op mn netbook geinstalleerd. Dit werkt prima. Wel klein scherm, maar voor het snel genereren van een slideshow van mn raw s werkt het prima. Ook bewerkingen zijn wel te doen. (netbook is een medion akoya mini)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 07:50

JME

zeg maar Jamie

Kan iemand bevestigen dat het onmogelijk is om in Lightroom het perspectief aan te passen? In Photoshop kun je met de croptool met de optie Perspective het perspectief van je plaat rechttrekken. In Lightroom is me dat nog niet gelukt en ik kom de optie ook niet tegen in de documentatie. Of is er een andere tool die hiervoor gebruikt kan worden en die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

@JME: Dat is helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Je kunt wel PTLens als externe editor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand hier ervaringen met de functie in lightroom om een website van je bibliotheek te maken. Ik ben nu wat serieuzer met fotografie bezig, en ik zou graag zonder al te veel code, en al te veel werk, een simpele, maar toch goed uitziende website willen maken. Ik weet dat deze functie bestaat, en dat dit er goed uitziet.

Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet precies wat je wil maar je kan een gallery genereren... Dus je pakt een collectie (of folder) in je library view en je klikt op de web module. Dan krijg je vanzelf een html of flash gallery. Ik vind dit persoonlijk niet geschik als complete website, maar als gallery zien ze er best strak uit. Je kan de boel ook tweaken (kleur, aantal foto's op pagina ed), je moet het gewoon ff proberen en kijken of het voldoende voor je is.

Ik heb het hier btw wel over LR 1.4 (heb 2.0 nog niet geinstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11
kijk eens op de volgende websites, sommige alleen losse galleries, andere voor complete websites:

http://lightroom-blog.com/lrbportfolio/
http://theturninggate.net/lightroom
http://www.lightroomgalleries.com/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met integratie in andere delen van je website kun je best leuke dingen doen.
Op dit moment nog 2 test gevallen gemaakt.. zie www.getiem.nl en www.getiem.nl/newsite
Is gewoon met lightroom output gegenereerd met een eigen schilletje van mij eromheen. Beide zeer incompleet, maar online gezet om daarna verder na te denken wat ik er mee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankje, hier ben ik wat mee, toch handig, die lightroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 07:50

JME

zeg maar Jamie

J3roen schreef op maandag 03 november 2008 @ 17:39:
@JME: Dat is helaas niet mogelijk.
Jammer, maar bedankt voor je snelle reactie!
Lijkt me overigens wel een leuk wijzigingsverzoek voor Adobe...
kdbruin schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:39:
Je kunt wel PTLens als externe editor gebruiken.
Ken ik niet, dus ik blijf vooralsnog wel gewoon Photoshop hiervoor gebruiken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
JME schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:04:
Ken ik niet, dus ik blijf vooralsnog wel gewoon Photoshop hiervoor gebruiken 8)
Let wel, PTLens kan op basis van de lens data in de EXIF veel vertekeningen automagisch corrigeren. En je kunt PTLens ook als een plugin in Photoshop gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Ik ben nu bezig met het herstructureren van al mijn foto's en loop tegen het volgende probleem aan:
  • Op de harde schijf een map met daarin foto's van familielid Piet en nog overige familie foto's.
  • In lightroom heb ik een hierarchie family>janssen>piet keywordlist
  • Nu selecteer ik bij foto's van Piet t vinkje voor "piet" in de keywordlist.
  • Voor de overige foto's (waarvoor ik geen specifieke namen wil gaan aanmaken in de keywordlist) zet ik alleen een vinkje voor "family".
Hoe kan ik nu alleen een selectie krijgen van de foto's die direct onder family vallen?
Als ik namelijk filter op family komt de "Piet" foto er ook in voor.
Ik heb zelf al gevonden dat ik dan kan filteren op metadata, klikken op keyword family en daarnaast filteren op text, keywords en dan don't contain piet. Dit werkt prima. Echter is Piet niet de enige child onder family.

Hoe krijg ik nu alleen de foto's die onder family vallen en niet de foto's die in submappen daarvan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Vinzzz243 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 23:14:
Ik ben nu bezig met het herstructureren van al mijn foto's en loop tegen het volgende probleem aan:
  • Op de harde schijf een map met daarin foto's van familielid Piet en nog overige familie foto's.
  • In lightroom heb ik een hierarchie family>janssen>piet keywordlist
  • Nu selecteer ik bij foto's van Piet t vinkje voor "piet" in de keywordlist.
  • Voor de overige foto's (waarvoor ik geen specifieke namen wil gaan aanmaken in de keywordlist) zet ik alleen een vinkje voor "family".
Hoe kan ik nu alleen een selectie krijgen van de foto's die direct onder family vallen?
Als ik namelijk filter op family komt de "Piet" foto er ook in voor.
Ik heb zelf al gevonden dat ik dan kan filteren op metadata, klikken op keyword family en daarnaast filteren op text, keywords en dan don't contain piet. Dit werkt prima. Echter is Piet niet de enige child onder family.

Hoe krijg ik nu alleen de foto's die onder family vallen en niet de foto's die in submappen daarvan staan?
Door onder family een nieuwe child aan te maken met bijv. "Overig" ?

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
djkooij schreef op woensdag 05 november 2008 @ 23:43:
[...]
Door onder family een nieuwe child aan te maken met bijv. "Overig" ?
Hier had ik ook al aan gedacht, maar een tag overig vind ik niet echt netjes, het is immers gewoon family.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinzzz243 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 23:46:
Hier had ik ook al aan gedacht, maar een tag overig vind ik niet echt netjes, het is immers gewoon family.
Dan valt "Rest" waarschijnlijk ook af ;)

Maar ff serieus, LR werkt volgens mij zo dat hij altijd alles toont wat er n de betreffende map/keyword zit + alle sub dirs/keywords. Ik denk dat de enige oplossing (zoals hierboven al aan werd gegeven) is om de Rest familie dieper in de boom te plaatsen. De term zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken want hoe vaak ziet de rest van je familie nou jouw LR indeling? Anders gewoon nog een sub categorie "Familie" maken, familie->janssen->familie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Ok heb het met een andere sub categorie opgelost, maar terwijl ik nu bezig ben met het indexeren van oudere bestanden, komt t voor dat ik een categorie aanmaak, daar fotos in stop, en later besluit daarin nog een andere categorie te plaatsen, dan ben ik weer terug bij af :) maar moet er ff mijn draai in vinden.

Een andere vraag. Ik merk dat ik best veel filmpjes naast mijn foto's heb, die zijn gemaakt met een compact camera. Via google heb ik hier al veel vragen over gevonden, maar zolang video management niet mogelijk is in Lightroom, zal ik toch iets anders moeten verzinnen. Heeft iemand hier een handige workaround voor?

[ Voor 23% gewijzigd door Vinzzz243 op 08-11-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.kmproductions.jizzed.nl

Gemaakt in combinatie met wat html, en dan verschillende lightroom galleries eraan.

Vrij simpel; maar het heeft ook maar 20 min werk gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 16:25
Iemand een handige plugin om snel Exif data uit te lezen. Ik wil per focal lenght graag zien hoeveel foto's ik gemaakt heb. Zodat ik het kopen van een nieuw objectief daarop toe kan spitsen. Ik heb al wel gezocht in de exif data. Maar door serie nummers en camera nummers is dat niet heel erg betrouwbaar. En heb nog geen Mac programma gevinden die doet wat ik wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 21:00:
www.kmproductions.jizzed.nl

Gemaakt in combinatie met wat html, en dan verschillende lightroom galleries eraan.

Vrij simpel; maar het heeft ook maar 20 min werk gekost.
Je moet wel ff je sensor schoonmaken, of ze even wegclonen, want die serie van Gaelle en Saicha foto 3 en 4 onder andere daar zitten dikke vlekken op. Komt niet echt 'studio' over....

Is maar een tip hoor :)

PS....

O nog een tipje, in de serie van Yentl valt me 1 ding heel erg op... Op alle foto's heeft ze de lippen STIJF op elkaar :o echt spontaan lachen is zoveel mooier!

Tja is meer inhoudelijk gaat niet over LR, maar ik wilde het toch even melden :) het gaat tenslotte over fotografie :)

ps2...
O en bij de shoot van Sophie, staat Yentl in de kop :P

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 17-11-2008 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00
Is het trouwens mogelijk om foto's te keyworden in de library als hij de foto's niet kan bereiken?

Ik heb bv. mijn foto's op een externe schijf staan, maar heb deze niet altijd bij. Aangezien ik bezig ben zoveel mogelijk foto's te taggen op het moment, zou het wel relaxt zijn als dat ook kon als mijn schijf niet bereikbaar is. Nu kan ik het ook gewoon proberen, maar ik dacht ik vraag het even, dan weet ik het zeker :P

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 11-09 13:35
Yep, werkt gewoon, hij gebruikt een preview en schrijft naar je catalog, geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Laatst online: 31-08 10:09
Is het ook mogelijk om niet-rechthoekige crops te maken in LR2? In Photoshop kun je de hoekjes ieder los positioneren. Dus als je niet helemaal exact recht voor het voorwerp stond kun je dit nog fixen zolang het niet té scheef is (ivm vervormingen). In Lightroom krijg ik het niet voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Wekko schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:49:
Is het ook mogelijk om niet-rechthoekige crops te maken in LR2? In Photoshop kun je de hoekjes ieder los positioneren. Dus als je niet helemaal exact recht voor het voorwerp stond kun je dit nog fixen zolang het niet té scheef is (ivm vervormingen). In Lightroom krijg ik het niet voor elkaar?
Het slotje bij crop tool uitzetten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:27
Ik denk dat Wekko het Perspective vinkje in de crop tool van Photoshop bedoelt. En dat is volgens mij niet mogelijk met LR2.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste