Verwijderd

Arfman schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:53:
Cardreader.

Echt, ik snap dat niet .. heb je een camera van 500 euro, ga je zitten prutsen met de slome transfers vanaf zo'n camera in plaats van een USB2 cardreader te halen van een tientje, waarmee het 5 x zo snel gaat ...
Je hebt gelijk, stom, nog niet eens bij stil gestaan. Ik heb gewoon een ingebouwde cardreader in de laptop dus ik stop de SD kaart daar nu in. Ik heb een extreme iii dus dat wil wel blazen op deze manier. :)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:51

Arfman

Drome!

Lekker snel he ;) :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
breinonline schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 06:22:
Ja, dat vul ik ook in. Maar als de foto langs de State Highway gemaakt is welke honderden kilometers lang is en ik nu nog (over een paar jaar wellicht niet meer) kan vinden waar hij exact gemaakt is, lijkt het mij handig om echt de GPS velden te gebruiken. Die zie echter niet staan.
GPS veld is standaard niet zichtbaar. Wat je moet doen:

foto's selecteren => rechtsklikken => metadata =>write changes to xmp (zoiets)

dan in een programma als houdahgeo (mac) of geosetter (windows) de foto map openen, en de foto's taggen.

Vervolgens ga je weer naar lightroom => rechtsklikken => metadata => read metadata

Dan vult lightroom vervolgens het GPS veld, waar je op kan klikken om hem te tonen in google maps.

't is een beetje beknopte handleiding zo, maar ik denk dat je er wel uit moet komen :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Dus het kan niet direct vanuit LR, dat is wel jammer. Ik zal eens kijken houdahgeo :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Zoefff
  • Laatst online: 11-09 15:56

Zoefff

❤ 

breinonline schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:28:
Dus het kan niet direct vanuit LR, dat is wel jammer. Ik zal eens kijken houdahgeo :)
Er is wel een LR plugin die bovenstaande stap voor je doet. Die vereist ook dat de metadata in een XMP wordt weggeschreven, maar kan vervolgens direct vanuit lightroom de GPS coördinaten in de XMP's zetten :)

Is overigens wel ontwikkeld voor LR1, weet eigenlijk niet of het ook nog in 2 werkt?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Magic
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:51:
[...]

Er is wel een LR plugin die bovenstaande stap voor je doet. Die vereist ook dat de metadata in een XMP wordt weggeschreven, maar kan vervolgens direct vanuit lightroom de GPS coördinaten in de XMP's zetten :)

Is overigens wel ontwikkeld voor LR1, weet eigenlijk niet of het ook nog in 2 werkt?
maar daar heb je voor zover ik weet wel een gpx bestand voor nodig, je kunt niet zelf per foto aangeven waar hij gemaakt is.

• breinonline

breinonline

Net geprobeerd, je hebt inderdaad een GPX bestand nodig en dat heb ik dus niet. Heb naast houdahgeo ook een freeware programma gevonden (GPSPhotoLinker), wat gratis is. Hiermee kan ik ook handmatig een locatie opgeven. Helaas mist integratie met LR.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Is er in Lightroom een mogelijkheid om de flitscompensatie te zien die je hebt gebruikt? De gewone "exposure bias" kan ik wel vinden, maar nergens die van de flitser, terwijl ik daar juist van leer wat ik volgende keer beter/anders moet doen.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

breinonline schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 18:04:
Net geprobeerd, je hebt inderdaad een GPX bestand nodig en dat heb ik dus niet. Heb naast houdahgeo ook een freeware programma gevonden (GPSPhotoLinker), wat gratis is. Hiermee kan ik ook handmatig een locatie opgeven. Helaas mist integratie met LR.
Ah sorry, ik ging er vanuit dat het om data uit een GPS logger ging :)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik irriteer me echt mateloos aan de burn/dodge tool! Op mijn Core2duo werkt het echt zó langzaam, constant krijg ik opeens van die strepen door het beeld heen (het strandbal effect?). Heb nu maar een 4 GB extra geheugen besteld, kijken of dat wat helpt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb een rare constatering:

Bij het importeren van de foto's zien de foto's er goed uit. Ik let dan op de schaduw stukken. Zet ik em op een van de beta profielen dan veranderen de schaduw stukken in vlekkerige gelige waas en verdwijnt het zwart en alle detail uit de schaduw. Dit is bekeken op 100% in develop module. Zoom ik uit naar fill ( 1:2 ), dan komt het detail weer terug in de foto.
In Library modulle is deze waas ook weg, totdat ik inzoom tot 1:1 en dan is de waas weer terug. Zoom ik daarna naar fill, dan blijft de waas zichtbaar.

Daarna de test gedaan om deze te exporteren naar een jpg op 100% en deze bekeken met irfanview. Daarin is de waas niet te zien. Het is echter erg lastig om in develop niet te kunnen zien hoe de export er daadwerkelijk uit gaat zien.

Moet ik dit probleem wijten aan de beta status van de profielen, of aan de veranderende rendering binnen lightroom, of nog ergens anders aan.

Zal ff een paar screens maken van dit voorval.

Hierbij de testplaatjes:
Camera Canon 30D, Lens 10-22mm, ISO 100, F/11, 1/25s

Uitsnede van schaduwdeel foto, direct na import bekeken op fill (1:2)
Plaatje 1

Profiel naar landscape beta gezet:
Plaatje 2

Zelfde plaatje, maar nu ingezoomd tot 1:1
Plaatje 3
Hierop zie je dus de lelijke waas en verlies van detail

Zelfde plaatje, nu geexporteerd naar jpg op fullsize. Geen uitsnede, dus 5MB download!
Plaatje 4

Er zijn verder geen wijzigingen aan de beelden gedaan dan aangegeven, dus gewoon direct van RAW uit de camera. En daarna naar landscape profile.

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 28-08-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil LR 2 er op zetten! Moet ik dan eerst LR 1 er af halen? Raak ik dan mijn instellingen kwijt of wat is jullie advies? :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LR2 installeert normaal gesproken volledig onafhankelijk van LR1, volgens mij kan je ze ook gewoon naast elkaar gebruiken.

Zodra je met LR2 je database probeert te openen krijg je de melding dat ie dan geconverteerd moet worden naar het nieuwe formaat. Dat doen (je oude wordt gewoon bewaard) en dan kan je aan de slag. Hoe het met de LR instellingen (dus niet de catalog settings) zit weet ik niet zo uit m'n hoofd, maar volgens mij neemt ie dat gewoon over van LR1.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we proberen. Ben benieuwd hoe die omgaat met webgalleries etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je keywords gebruikte moet je wel ff opletten trouwens:

http://kb.adobe.com/selfs...rnalId=kb405074&sliceId=2

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand bekend met een groen gloed over de foto's?

Vandaag Lightroom geinstalleerd en een bestaande Catalog geopend (V2), hierna waren al mijn foto's groenig.

Bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Al gekeken naar je kleur- en cameraprofielen in LR en / of je OS? Heb je voorbeeldfoto's? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zoefff op 01-09-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Even over die kleurprofielen: ik heb een D80 en heb de Adobe betaprofielen geinstalleerd. Ik zie echter in het dropdownmenu bij used profile "Nikon D2X Landscape" en mode 1,2 en 3 beta. Nergens zie ik D80 terugkomen. Heb ik iets fout gedaan? Kleuren komen er verder wel goed uit, in ieder geval veel en veel beter dan zonder de kleurprofielen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Arfman schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:05:
Even over die kleurprofielen: ik heb een D80 en heb de Adobe betaprofielen geinstalleerd. Ik zie echter in het dropdownmenu bij used profile "Nikon D2X Landscape" en mode 1,2 en 3 beta. Nergens zie ik D80 terugkomen. Heb ik iets fout gedaan? Kleuren komen er verder wel goed uit, in ieder geval veel en veel beter dan zonder de kleurprofielen.
De profielen specifiek voor jouw camera pikt LR er zelf al uit. De opties die uiteindelijk gepresenteerd worden, zijn degene die beschikbaar zijn voor de D80.

Wel apart dat je bij Landscape ook de naam D2X hebt staan, dacht dat die alleen expliciet bij mode 1, 2 en 3 werd genoemd. Verder zie ik dat de D80 naast landscape ook nog een neutral, portrait, standard en vivid hoort te hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Kheldar op 02-09-2008 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:02
Moet je opnieuw je RAW bestanden importeren nadat je de profielen hebt geinstalleerd ? of pakt hij hem automatisch bij bestaande library's ?

Verder vindt ik het wel een echt top programma, erg mooi. Maar het is wel erg ingewikkeld allemaal voor de beginnende foto hobbyist :)

Ik was van plan om binnenkort dit boek te bestellen:
http://www.amazon.com/Ado...oks&qid=1220341921&sr=1-8
schijnt erg goed te zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door SiNisTrAD op 02-09-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over een maand komt het boek van S. Kelby uit. Zijn schrijfwijze is altijd erg duidelijk voor beginners. Zelf ga ik denk ik voor het boek v M. Evening, ik ben al wat gewend aan Lightroom en dat boek gaat iets dieper op de materie in.

Over de profielen: Je zult ze zelf moeten toewijzen. De foto's die al geïmporteerd zijn in je bibliotheek houden het huidige profiel. Je kan wel heel gemakkelijk via de optie Sync Settings alle foto's voorzien van een nieuw profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:56

ppFreddy

gewoon Frederik

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:20:
Wil LR 2 er op zetten! Moet ik dan eerst LR 1 er af halen? Raak ik dan mijn instellingen kwijt of wat is jullie advies? :) :) :)
je kan ze gewoon naast elkaar installeren
ik heb een 1.4 en daarnaast nu de 2. Catalog heb ik niet geïmporteerd, maar blijkbaar heeft ie wel mijn develop presets overgenomen wat ik zelf zeer handig vind :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Arfman schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:05:
De Nikon D2X was de eerste camera met een aantal specifieke profielen en deze worden hiermee beschikbaar gesteld voor andere camera's.

In Capture NX2 kun je bij de Picture Controls (zoals dat vanaf de D3/D300) heet ook kiezen voor de verschillende D2X modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 22:06

allstarted1

WTRFTS

Klopt inderdaad dat er alleen D2X profielen ingegooid zijn :) Maakt mij verder ook niet uit, ik schiet ook op die profielen in-cam :)

Vind alleen LR2 de laatste dagen erg traag. Verder blijkt dat na een library upgrade Lightroom 1.4 NIET meer wilt starten op een normale manier en zichzelf afsluit. Gaat lekker....:(

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

OK, bedankt voor de antwoorden, dan heb ik dus niks verkeerd gedaan. Ben ook erg tevreden met de kleuren die er nu uitkomen.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 16:25
Ik heb een tijdje zitten spelen met Lightroom 2 en overweeg het om het programma te kopen. Maar heb nog wel paar vragen. Kan ik de licentie gebruiken op meerdere pc's/mac's.
En heeft iemand Lichtroom 2 al in de USA besteld? Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 14:15

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Heb LR2 onlangs ook aangeschaft. Voor nederlandse studenten heeft Surfspot een aantrekkelijke aanbieding: Een studentenlicentie voor 126 euro. Aangezien ik de laatste maanden meer werk dan studeer, heb ik gebruik gemaakt van deze aanbieding :)

Hier staat tekst

• Magic
  • Niet online
Noxa schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:29:
Ik heb een tijdje zitten spelen met Lightroom 2 en overweeg het om het programma te kopen. Maar heb nog wel paar vragen. Kan ik de licentie gebruiken op meerdere pc's/mac's.
En heeft iemand Lichtroom 2 al in de USA besteld? Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
1: je kunt 1 licentie op meerdere stations gebruiken, echter mag dit volgens de eula niet. Ik heb het wel een poosje gedaan toen ik in de overgang van PC naar MAC zat. Ook weet ik dat adobe over het algemeen niet moeilijk doet over meerdere installaties zolang je kan aantonen dat 1 licentie maar door 1 persoon wordt gebruikt (en dus maar 1 kopie tegelijk gestart is).

2: dit kan alleen als je een adres in de USA opgeeft.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
-DG- schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:00:
Is er in Lightroom een mogelijkheid om de flitscompensatie te zien die je hebt gebruikt? De gewone "exposure bias" kan ik wel vinden, maar nergens die van de flitser, terwijl ik daar juist van leer wat ik volgende keer beter/anders moet doen.
Iemand? :?

• Noxa
Magic schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:36:
[...]

1: je kunt 1 licentie op meerdere stations gebruiken, echter mag dit volgens de eula niet. Ik heb het wel een poosje gedaan toen ik in de overgang van PC naar MAC zat. Ook weet ik dat adobe over het algemeen niet moeilijk doet over meerdere installaties zolang je kan aantonen dat 1 licentie maar door 1 persoon wordt gebruikt (en dus maar 1 kopie tegelijk gestart is).

2: dit kan alleen als je een adres in de USA opgeeft.
Ok, mja ik wou overwegen het programma samen met iemand te kopen. Vind het wel vrij prijzig. Helemaal als je het in euro's moet betalen. Maar het is echt een heel handig programma!

• Fire69
  • Laatst online: 11-09 13:35
Als alleen jij het op meerdere pc's gebruikt, zal Adobe er misschien niet over vallen, maar als je het gaat beginnen 'delen', dan ben je wel gezien hoor.

• Magic
  • Niet online
Precies wat jij zegt Fire69. Hoewel het idee van noxa in principe beter is dan gewoon een serial van internet plukken is het minstens net zo illegaal.

• Noxa
Magic schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:00:
Precies wat jij zegt Fire69. Hoewel het idee van noxa in principe beter is dan gewoon een serial van internet plukken is het minstens net zo illegaal.
Mja, ik ben van mening dat je best illegaal iets mag proberen (of een trial). Maar als iets je bevalt kun je het net zo goed kopen. Net als met goede cd's. Daarom wil ik best betalen voor een licentie. Maar vind 250 euro wel gruwelijk veel.
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:34:
Heb LR2 onlangs ook aangeschaft. Voor nederlandse studenten heeft Surfspot een aantrekkelijke aanbieding: Een studentenlicentie voor 126 euro. Aangezien ik de laatste maanden meer werk dan studeer, heb ik gebruik gemaakt van deze aanbieding :)
Maar die Studenten versie kan ik ook wel doen. Mijn vriendin studeert nog :).

edit://
Dat is idd een handige optie, thnx!!

[ Voor 33% gewijzigd door Noxa op 04-09-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Magic schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:36:1: je kunt 1 licentie op meerdere stations gebruiken, echter mag dit volgens de eula niet. Ik heb het wel een poosje gedaan toen ik in de overgang van PC naar MAC zat. Ook weet ik dat adobe over het algemeen niet moeilijk doet over meerdere installaties zolang je kan aantonen dat 1 licentie maar door 1 persoon wordt gebruikt (en dus maar 1 kopie tegelijk gestart is).
Dit is niet geheel waar. De licentie en EULA staan het toe Lightroom (en ook bijvoorbeeld Photoshop) te installeren en activeren (in het geval van PS) op een 2-tal machines, bijvoorbeeld een desktop en een laptop. Wel mag er maar op 1 enkele machine tegelijk gewerkt worden.

De licentie van LR is geldig voor zowel een Windows PC alsook een Mac. Voor Photoshop geldt de licentie alleen voor het systeem waarvoor je gekocht hebt. Overschakelen tussen Windows en Mac is wel mogelijk maar hiervoor moet je wel support van Adobe bellen en een dokument tekenen waarin je bevestigd dat je de oude licentie en software hebt vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kdbruin schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 08:17:
[...]

Dit is niet geheel waar. De licentie en EULA staan het toe Lightroom (en ook bijvoorbeeld Photoshop) te installeren en activeren (in het geval van PS) op een 2-tal machines, bijvoorbeeld een desktop en een laptop. Wel mag er maar op 1 enkele machine tegelijk gewerkt worden.

De licentie van LR is geldig voor zowel een Windows PC alsook een Mac. Voor Photoshop geldt de licentie alleen voor het systeem waarvoor je gekocht hebt. Overschakelen tussen Windows en Mac is wel mogelijk maar hiervoor moet je wel support van Adobe bellen en een dokument tekenen waarin je bevestigd dat je de oude licentie en software hebt vernietigd.
Je hebt gelijk, ik keek niet verder dan punt 2.1 in de eula, 2.4 zegt inderdaad het volgende:
2.4 Portable or Home Computer Use. The primary user of the Computer on which the Software is installed may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable Computer or a Computer located at his or her home, provided the Software on the portable or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer.
I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:41
Het wordt onderhand wel tijd voor een patch. Hier loopt ie op de meest rare momenten vast waardoor Lightroom in een flets 'reageert niet'-scherm veranderd. Kan hem dan alleen killen en opnieuw starten waardoor mijn laatste bewerkingen niet opgeslagen zijn.

Net de witbalans van een foto aan willen passen, hangt ie zich op. Fijn dat Lightroom 2, maar het moet wel stabiel werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het eigenaardige probleem dat mijn edits niet meer stacken...

Wanneer ik voor een foto edit in PS CS3 kies en mijn foto daar aanpas en daarna op "save" druk moet die toch in lightroom gestacked worden met de oude foto?

Bij mij vind ik hem terug in het folder schermpje waar mijn externe HDD er een 2 de maal op staat met dezelfde map als waar de oude foto zich bevind maar in die map zit zogezegd maar 1 foto (waar er eigenlijk een stuk of 20 inzitten).

Als ik dan dezelfde map (in de bovenliggende maar nog steeds dezelfde externe HDD) update vind hij die ene foto maar stacked hij die nog steeds niet...

vroeger stackte lightroom wel

iemand een idee hoe ik dot oplos?

want meerdere dezelfde mappen maar met verschillende inhoud vindt ik maar verdacht...

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Moet je niet edit as stack doen? ik lul

[ Voor 16% gewijzigd door simon op 07-09-2008 11:53 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
@VultureVideo, wilde het zelf even proberen, maar hier opent ie wel PS CS3, maar daar houd het mee op. De foto zelf wordt niet geopend, dus kan het helaas niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ie geen foto's opent in PS CS 3 heb ik nog gehoord...
Bij mij lukt dit wel maar daarna gaat ie wel de mist in.

Het openen in PS gaat nu wel veel sneller dan vroeger maar das alles.

Komaan adobe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 11:50:
Ik heb het eigenaardige probleem dat mijn edits niet meer stacken...

Wanneer ik voor een foto edit in PS CS3 kies en mijn foto daar aanpas en daarna op "save" druk moet die toch in lightroom gestacked worden met de oude foto?

Bij mij vind ik hem terug in het folder schermpje waar mijn externe HDD er een 2 de maal op staat met dezelfde map als waar de oude foto zich bevind maar in die map zit zogezegd maar 1 foto (waar er eigenlijk een stuk of 20 inzitten).

Als ik dan dezelfde map (in de bovenliggende maar nog steeds dezelfde externe HDD) update vind hij die ene foto maar stacked hij die nog steeds niet...

vroeger stackte lightroom wel

iemand een idee hoe ik dot oplos?

want meerdere dezelfde mappen maar met verschillende inhoud vindt ik maar verdacht...

Bedankt
Zelfde probleem, hij voegt hem ook niet meer automatisch toe aan LR zelf, ik moet ook syncen. Volgens mij duurt het weer tot v2.4 dat 'ie 100% werkbaar is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd allemaal, bij mij stackt ie gewoon... Behalve als ik kies voor Mere to HDR, maar dat is in zekere zin ook logisch. Als ik naderhand het bestand opsla wordt hij wel automatisch toegevoegd aan de LR library.

Oh ja, als de opties Merge to HDR e.d. grayed out zijn, dan komt dat omdat je eerst moet updaten naar 10.0.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stomste is dat hij in het begin (eerste foto die ik in PS deed) wel stackte...

Wss na adobe updater 10.0.1 erop heeft gezwierd dat de miserie begon.
Het is gewoon zo jammer dat het niet foutloos draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 11-09 17:15
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:34:
Koffiekoppen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 22:36:

Hierbij de testplaatjes:
Camera Canon 30D, Lens 10-22mm, ISO 100, F/11, 1/25s

Uitsnede van schaduwdeel foto, direct na import bekeken op fill (1:2)
Plaatje 1

Profiel naar landscape beta gezet:
Plaatje 2

Zelfde plaatje, maar nu ingezoomd tot 1:1
Plaatje 3
Hierop zie je dus de lelijke waas en verlies van detail

Zelfde plaatje, nu geexporteerd naar jpg op fullsize. Geen uitsnede, dus 5MB download!
Plaatje 4

Er zijn verder geen wijzigingen aan de beelden gedaan dan aangegeven, dus gewoon direct van RAW uit de camera. En daarna naar landscape profile.
Is er iemand met dit zelfde probleem?

Edit: na wat verder pluizen lijkt het erop dat ik mn scherm misschien iets te licht had staan. Nu gecorrigeerd, en komen de voorbeeld plaatjes er bijna als zwart uit. Maar dan nog is er verlies van detail in de donkere gedeelten.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 08-09-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien staat de 'blacks' te hoog?

En PS, altijd je scherm calibreren.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Is er eigenlijk Wacom support bij 't localized editen? Ik kan 't niet echt merken, 't is niet echt te zeggen of 't iets meer doet dan de muis.

|>

Verwijderd

Was ik van plan volgende week uit te proberen
wie weet
ik denk wel van niet.

Wat is dat toch met de grid-view in lightroom??

In bridge loopt alles vloeiend wanneer ik scroll...
In Lightroom moet hij iedere keer de foto previewen (slechte kwaliteit > iets betere kwaliteit > bijna goed > eigenlijke preview) bij iedere foto wanneer ik scroll.

Dat werkt echt niet snel en ziet er niet uit. Mijn bib staat wel op een externe hdd maar hiji moet toch de previews cachen?

°wacom pressure is niet ondersteunt :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het begint me steeds meer te irriteren hoe traag LR2 is. Ik probeer net, okay het is wel veel, 1500 foto's te verwijderen uit de DB en van de schijf. Dat zou een 5000 queries moeten zijn op de sql-dbase en wat deletes richting het OS.

Ik heb een Q9300 (quadcore core2 op 3ghz), 8GB RAM en de foto's / db op gescheiden schijven staan. Hij is nu al dik 10 minuten bezig en nog altijd niet klaar. 8)7

edit: 16 minuten total :X

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 16-09-2008 22:01 ]

Verwijderd

Ik heb een workflow vraag: Lightroom voegt automatisch een kleine verscherping toe aan foto's die geïmporteerd worden in de bibliotheek. Ik verscherp zelf foto's echter altijd in PS, middels het USM filter. Is het dan niet beter om de verscherping in Lightroom uit te zetten? Anders verscherp je in feite twee keer.

• neographikal
  • Niet online
Als je toch altijd alles door PS haalt, dan zou ik het ook in één keer doen. :) Eigenlijk moet je na een verkleining ook nog even een hele lichte USM erover heen trekken, maarja :P

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:33:
Als je toch altijd alles door PS haalt, dan zou ik het ook in één keer doen. :) Eigenlijk moet je na een verkleining ook nog even een hele lichte USM erover heen trekken, maarja :P
Dat is exact de reden dat ik USM filter gebruik :) Het leeuwendeel van mijn foto's vindt een weg naar het Internet, en ik ga natuurlijk geen full-res 8MP foto op het Internet plaatsen :P

Ik ga dan maar even een nieuwe preset aanmaken, die de aut. verscherping weg haalt uit nieuw geïmpoteerde foto's.

• sOid
  • Niet online
Lightroom 2.1 release candidate. http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Lightroom_2.1

Eindelijk de auto WB crash gefixt, althans, dat zeggen ze. Heb het nog niet getest.

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:23:
[...]

Dat is exact de reden dat ik USM filter gebruik :) Het leeuwendeel van mijn foto's vindt een weg naar het Internet, en ik ga natuurlijk geen full-res 8MP foto op het Internet plaatsen :P

Ik ga dan maar even een nieuwe preset aanmaken, die de aut. verscherping weg haalt uit nieuw geïmpoteerde foto's.
De sharpening van LR is enkel om het effect van het low pass filter in de cam ongedaan te maken en is dus heel erg subtiel, Adobe heeft het niet voor niets standaard aanstaan... Als je 8MP resized naar webformaat, zal die standaard sharpening helemaal niks uitmaken (je hebt hooguit iets meer detail), dus gok dat het de moeite van het aan- en uitzetten niet echt waard is.

LR2 heeft trouwens ook de optie om output sharpening toe te passen als je je plaatjes voor bijvoorbeeld het web export. Die vind ik persoonlijk fijner dan USM. Je hebt minder controle, maar hij behoudt kleine details wel enorm goed.

• TranceSetter
sOid schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 10:51:
Lightroom 2.1 release candidate. http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Lightroom_2.1

Eindelijk de auto WB crash gefixt, althans, dat zeggen ze. Heb het nog niet getest.
Ik zet hem er meteen op nu. Kan zo onderhand alleen maar beter worden. En anders heb ik pech... Maak ik dan wel een nieuwe catalog aan als dat nodig is. Heb toch alles in XMP-files staan.

Edit: Eerste indruk is goed. Het werkt volgens mij allemaal een stukje vloeiender. Misschien niet zo vloeiend als in LR1.4, en de previews worden ook nog steeds in 4 stappen geladen. Echter het switchen tussen develop/library gaat sneller. Ook het synchroniseren van de mappen gaat sneller. Was ie eerst nog 1 of 2 minuten aan het tellen, nu heeft hij die info binnen 5 seconden.

Ook het doorvoeren van bewerkingen op meerdere foto's gaat sneller. Ging dat eerst nog langzaam foto voor foto, wat behoorlijk irritant was met een hoop foto's, gaat dat nu stukken sneller.

Ook is hij niet steeds opnieuw de foto's aan het tellen als je Lightroom weer opstart, maar heeft hij meteen de info. Hij voelt gewoon wat stabieler aan. Nog geen fout ontdekt, maar heb hem net een half uur draaien... :)

[ Voor 45% gewijzigd door TranceSetter op 20-09-2008 12:30 ]

• sOid
  • Niet online
TranceSetter schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 11:36:
[...]

Ik zet hem er meteen op nu. Kan zo onderhand alleen maar beter worden. En anders heb ik pech... Maak ik dan wel een nieuwe catalog aan als dat nodig is. Heb toch alles in XMP-files staan.
En, wat zijn je eerste bevindingen?

• TranceSetter
sOid schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:29:
[...]

En, wat zijn je eerste bevindingen?
Net gepost in een edit :)

• sOid
  • Niet online
Oké, top. Draai je Windows of Mac?

• TranceSetter
sOid schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 13:14:
[...]

Oké, top. Draai je Windows of Mac?
Windows Vista 64bit

Verwijderd

Spannend, ik smijt hem er nu op
ik was al aan het switchen naar bridge en ps cs3 om lightroom nooit meer te openen
hopelijk kunnen ze mij terug overhalen

°Werkt idd iets vlotter maar niet zo goed als 1.4...
Gelukkig stackt hij terug na PS CS 3 uitstapjes en folders werken heel wat vlotter.

Het is een begin, nog een duwtje adobe!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 16:36 ]

• TranceSetter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:04:
Spannend, ik smijt hem er nu op
ik was al aan het switchen naar bridge en ps cs3 om lightroom nooit meer te openen
hopelijk kunnen ze mij terug overhalen

°Werkt idd iets vlotter maar niet zo goed als 1.4...
Gelukkig stackt hij terug na PS CS 3 uitstapjes en folders werken heel wat vlotter.

Het is een begin, nog een duwtje adobe!
Als hij op 2.4 komt dan zal ie wel net zo lekker werken als 1.4 :Y)

En inderdaad PS3 werkt weer. Eerst startte hij wel PS3 maar opende hij de foto niet. Nu wel, bewerk hem en staat er meteen bij in Lightroom. Super :D

[ Voor 12% gewijzigd door TranceSetter op 20-09-2008 17:39 ]

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Van die bug heb ik in ieder geval dan nooit last gehad. PS3 werkte altijd prima. De foto werd geopend en gestackt in LR. 2.1 heb ik geinstalleerd en hij werkt een stuk sneller, vooral ook met de sliders (snelle test). Voor de rest heb ik nog niet veel verschil kunnen merken. Moet nog meer developen.

Sowieso schrijf je zo!

Verwijderd

Nou, dan ga ik hem ook maar even testen op Mac OS X 10.5.5 :) eerst maar even ene backup maken voor de zekerheid.

• neographikal
  • Niet online
Hij stacked weer? Eindelijk _O_ Hoe ze die bug erin hebben kunnen laten zitten bij de release is me een raadsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm op een slider klikken en scrollen dat lukt wel niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik vind upgraden van lightroom 1.2 naar 2.x beetje eng, hoe zorg ik er voor dat al mijn instellingen behouden blijven enzo, moet ik dingen backuppen oid? Ik heb een paar mappen met RAW's met dynamische bewerkingen in LR..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 14:15

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik vond het ook eng, maar ben van een illegale versie 1.2 naar een legale 2.0 gegaan. 1.2 gedeinstalleerd, 2.0 geinstalleerd. Alles is automatisch overgenomen, ben niets kwijtgeraakt :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om de volgende map: CanonSLR-2 Previews.lrdata (waar CanonSLR-2 de naam is van mijn catalog) waar alle previews inzitten volledig te wissen? Handmatig dus niet via discard al previews.

vroeger was deze voor mijn 2000 foto's rond 2 gig groot met alle previews en 1:1's gerenderd.
Vandaag is deze map 5 gig groot zonder enige aanleiding denk ik nog steeds zelfde aantal foto's...

Ik zou eens willen opnieuw beginnen met deze map te genereren...

°al gelukt door gewoon de catalog file te kopieren naar nieuwe plaats en zo de prviews te genereren

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

"The Adobe Photoshop Lightroom 2 Book for Digital Photographers" van Scott Kelby is (eindelijk) leverbaar. Het is dat het regent, anders liep ik nu even naar de winkel (Computer Collectief).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:01:
Is het mogelijk om de volgende map: CanonSLR-2 Previews.lrdata (waar CanonSLR-2 de naam is van mijn catalog) waar alle previews inzitten volledig te wissen? Handmatig dus niet via discard al previews.

vroeger was deze voor mijn 2000 foto's rond 2 gig groot met alle previews en 1:1's gerenderd.
Vandaag is deze map 5 gig groot zonder enige aanleiding denk ik nog steeds zelfde aantal foto's...

Ik zou eens willen opnieuw beginnen met deze map te genereren...

°al gelukt door gewoon de catalog file te kopieren naar nieuwe plaats en zo de prviews te genereren
Kunt gewoon met de hand wissen, heb bij overgang lr 1.4 naar 2 ook naar nieuwe computer overgestapt en gewoon alleen raws en catelog gekopieerd...dan maakt ie alles opnieuw aan zodra je een map aanklikt
ajhaverkamp schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:34:
"The Adobe Photoshop Lightroom 2 Book for Digital Photographers" van Scott Kelby is (eindelijk) leverbaar. Het is dat het regent, anders liep ik nu even naar de winkel (Computer Collectief).
watje >:)

[ Voor 15% gewijzigd door qless op 30-09-2008 12:14 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ajhaverkamp schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:34:
Zeg dat, WATJE!
Als je hem bij Amazon had besteld, dan had je hem al een week binnengehad voor de prijs van €25,- 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is dat boek van S. Kelby? Ik heb bij amazon.co.uk het boek van M. Evening in bestelling staan.

Ik ga v.d. week wel even langs Scheltema, daar zullen ze het boek van Kelby dan nu ook wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 11-09 13:35
Ik heb nog maar 1 boek van Kelby gelezen, maar vond de losse schrijfstijl wel leuk om te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:38:
Ik heb nog maar 1 boek van Kelby gelezen, maar vond de losse schrijfstijl wel leuk om te lezen. :)
Ik heb zelf Photoshop CS3 for Digital Photographers, dus ik ken zijn schrijfstijl een beetje. Punt is alleen, ik heb het idee dat zijn boek meer voor de absolute beginner is. En aangezien ik al een tijd met verise 1.0 en 2.0 gewerkt heb vraag ik mij af of het Kelby boek wel geschikt is voor mij. Ik heb het idee dat het boek van Evening beter aansluit bij de de gevorderde gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Laatst online: 07:28
Hi,

Heeft iemand enig idee hoe ik basale EXIF info, zoals de foto's op deze weblog (http://raymsfotosite.web-log.nl/) kan exporteren middels een Lightroom preset? Of kan ik het simpelweg ergens aangeven in LR?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Sandrioni schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:22:
Hi,

Heeft iemand enig idee hoe ik basale EXIF info, zoals de foto's op deze weblog (http://raymsfotosite.web-log.nl/) kan exporteren middels een Lightroom preset? Of kan ik het simpelweg ergens aangeven in LR?
Dit kan standaard helaas niet in lightroom, er is wel een plugin die dit kan: lr2mogrify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hmm... 2.1 final wordt deze maand uitgebracht. Weet niet precies wanneer, maar las op de blog van een Amerikaanse fotograaf dat hij er een workshop over gaat geven aan het eind van de maand.

Kijk er wel naar uit want begin sommige bugs nu toch echt te irritant te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Laatst online: 07:28
Bedankt Magic

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 11-09 13:44

BLN

Ik heb dit hele topic doorgespit, en er al wat Google tijd aan besteed. Maar ik kan maar niet vinden hoe ik mijn bewerkte jpg foto's met toegepaste bewerking exporteer. In 2.0 Beta exporteerde ik de bestanden gewoon met bestandsnaam IMG_XXXXrev.jpg en dan kreeg ik de foto's met bewerkingen gewoon in dezelfde map(of een map naar keuze)

Maar als ik nu hetzelfde doe in LR2.0 ( ik exporteer een selectie bewerkte foto's) dan past LR de bewerkingen niet toe op de output. Ik ben me ervan bewust dat de bewerkingen die ik in LR doe in principe een door een xml bestand gestuurde "overlay" is. Maar ik wil dus die bewerkingen in pixels omgezet zien in een jpg.

Wat doe ik nu fout?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:27
Wat heb je in het export venster bij file settings staan? Misschien als je daar bij format hebt gekozen voor original, dat hij dan geen bewerkingen toepast, maar het origineel exporteert (lijkt mij eigenlijk wel logisch).
Dus ik denk dat je daar nog voor JPEG moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 11-09 13:44

BLN

8)7 ik dacht dat ik die setting al geprobeert had. Bedankt voor de tip!

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07

Nic

Vrij

sOid schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:24:
Hmm... 2.1 final wordt deze maand uitgebracht. Weet niet precies wanneer, maar las op de blog van een Amerikaanse fotograaf dat hij er een workshop over gaat geven aan het eind van de maand.

Kijk er wel naar uit want begin sommige bugs nu toch echt te irritant te vinden :P
Waarom zou je wachten op de release? Ik vond de bugs in 2.0 zo irritant dat ik de release candidate van 2.1 durfde te installeren ;)
Daar werk ik nu al mee sinds 'ie uitkwam, en sindsdien geen crashes en kapotte catalog databases meer gehad, terwijl ik 'm best veel gebruik. En een aantal dingen, zoals veel foto's tegelijk importeren, gaat een stuk sneller.

Het kan altijd beter/sneller/leuker, maar sinds 2.1 vind ik Lightroom echt werkbaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk wel een beetje uit met de RC versie. Ik heb gisteren een import gedaan van een berg foto's. LR liep helemaal vast, zo erg dat ik de pc moest uitzetten. De import was mislukt en ook de fotos waren niet meer te lezen. Deze keer had ik een keer voor het gemak voor 'move' gekozen, en nu zijn die foto's niet meer bruikbaar, ook kan ik ze niet herimporteren.

Ik moet er nog dieper op induiken, maar het zou me niks verbazen als er een bug in zit die bestanden kan beschadigen bij een vastlopende import. Ik ben nu 300 foto's 'kwijt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07

Nic

Vrij

Fairy schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:24:
Kijk wel een beetje uit met de RC versie. Ik heb gisteren een import gedaan van een berg foto's. LR liep helemaal vast, zo erg dat ik de pc moest uitzetten. De import was mislukt en ook de fotos waren niet meer te lezen.
Hm, auw...
Als je je pc moet uitzetten tijdens een move, dan is het erg waarschijnlijk dat de write-cache van je harddisk of OS nog niet op disk geschreven was, en dan kan er vanalles fout gaan inderdaad. Vervelend. Theoretisch zouden die bestanden wel te recoveren zijn vermoed ik.

Ik zet de foto's altijd zelf op de juiste plek en importeer ze dan 'without moving'. Ik wil zelf graag de controle houden over waar ik mijn bestanden heb staan, en het voorkomt het soort situaties als dat van jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

dsltv schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:46:
[...]

Hm, auw...
Als je je pc moet uitzetten tijdens een move, dan is het erg waarschijnlijk dat de write-cache van je harddisk of OS nog niet op disk geschreven was, en dan kan er vanalles fout gaan inderdaad. Vervelend. Theoretisch zouden die bestanden wel te recoveren zijn vermoed ik.

Ik zet de foto's altijd zelf op de juiste plek en importeer ze dan 'without moving'. Ik wil zelf graag de controle houden over waar ik mijn bestanden heb staan, en het voorkomt het soort situaties als dat van jou ;)
Tja, het domme is. Ik dacht van, dat is gewoon lightroom die loopt te fukken dat die files niet goed zijn en ik heb het kaartje dus weer geformatteerd in de camera en heb nog een shoot gedaan (welk minder dan 600MB). Achteraf dus domg geweest want die files zijn echt leeg. Als ik ze inpak blijft er maar 2kb over :X

Ik doe nu met recuva een deep scan en misschien heb ik geluk en is net dat deel wat ik mis nog te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Als ik dat verhaal zo lees vraag ik me af of het wel Lightroom is die loopt te klooien. Het kan ook goed zijn dat lightroom het slachtoffer is van een slecht bestandssysteem.

Ik zou in ieder geval mijn backups checken en een chkdsk uitvoeren op je drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Magic schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:54:
Als ik dat verhaal zo lees vraag ik me af of het wel Lightroom is die loopt te klooien. Het kan ook goed zijn dat lightroom het slachtoffer is van een slecht bestandssysteem.

Ik zou in ieder geval mijn backups checken en een chkdsk uitvoeren op je drives.
Drives zijn goed. Het zou me alleen niet verbazen als er wat mis is gegaan op het CF kaartje. Ik heb in ieder geval met Recuva de files terug kunnen krijgen. Gek genoeg waren ze terug te vinden zonder datum en op nummer en als TIF bestand, terwijl het intern nog gewoon CR2's waren, dus ze zaten ergens halverwege lightroom zou je denken. Ik heb ze geïmporteerd en ik heb alles terug :) Zelfs nadat ik nog heb geschoten met de camera nadat ik het kaartje had geformatteerd 8)7 (quickformat rules :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 07-10-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08 22:01
Ik heb twee problemen:
1) Ik wil al mijn foto's voor mijn mediaplayer (Creative Zen W) exporteren (resolutie aanpassen). Nu wil ik tijdens de export afhankelijk van de aspect ratio de foto's roteren. Zodoende geeft de mediaplayer de foto's altijd op volledig scherm weer, zonder zwarte balken.

2) Verder zou ik willen dat mijn geexporteerde foto's in een directory worden gezet waar ik dat wil, voor zover geen probleem. Maar ik zou ook graag de huidige directory structuur aanhouden. Kan dit?

Ik hoop dat de probleemstelling duidelijk is.
Ik krijg de indruk dat als ik dit wil, ik zelf moet gaan scripten/programmeren. Is dit waar of weet iemand een simpelere oplossing? Of misschien zelfs een plugin die dit voor mij regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Peppi78 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:15:
Ik heb twee problemen:
1) Ik wil al mijn foto's voor mijn mediaplayer (Creative Zen W) exporteren (resolutie aanpassen). Nu wil ik tijdens de export afhankelijk van de aspect ratio de foto's roteren. Zodoende geeft de mediaplayer de foto's altijd op volledig scherm weer, zonder zwarte balken.

2) Verder zou ik willen dat mijn geexporteerde foto's in een directory worden gezet waar ik dat wil, voor zover geen probleem. Maar ik zou ook graag de huidige directory structuur aanhouden. Kan dit?

Ik hoop dat de probleemstelling duidelijk is.
Ik krijg de indruk dat als ik dit wil, ik zelf moet gaan scripten/programmeren. Is dit waar of weet iemand een simpelere oplossing? Of misschien zelfs een plugin die dit voor mij regelt?
Irfanview en dan op de B drukken dan kun je batches ingeven, werkt heel makkelijk.

PS. roteren kun je ook doen door dimensions toe te voegen aan je explorer, dan de files die op de kant moeten selecteren, daarna thumbnailweergave aanzetten en alles in 1 keer roteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08 22:01
Fairy schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:20:
[...]

Irfanview en dan op de B drukken dan kun je batches ingeven, werkt heel makkelijk.

PS. roteren kun je ook doen door dimensions toe te voegen aan je explorer, dan de files die op de kant moeten selecteren, daarna thumbnailweergave aanzetten en alles in 1 keer roteren....
Lijkt mij een goede tip, en als ik niets vind binnen lightroom zal ik dit zeker doen, MAAR ik blijf het vreemd vinden als ik dit niet tijdens exporteren zou kunnen doen. Het is toch zeker een standaard handeling!

Uiteraard kan ik wel in de library alle foto's selecteren met portrait-aspect-ratio, roteren, exporteren en weer terug draaien. Maar daar wil ik pas aan, als blijkt dat het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

sapphire

Die-hard pruts0r

En alweer overbodig geworden |:(

[ Voor 95% gewijzigd door sapphire op 14-10-2008 19:53 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Wel naar gezocht, niet gevonden: Ik schiet altijd alles in RAW, en op m'n harde schijf tikt dat inmiddels aardig aan. Ik verwacht van veel opnames dat ik ze niet (verder) ga bewerken, dus 80% van m'n collectie zou ik wel naar JPG willen converteren (incl. lightroom aanpassingen).
Nu kan ik natuurlijk 300 keer 1 albumpje selecteren, deze exporteren naar jpg, raws verwijderen, jpgtjes in die map plaatsen en map opnieuw syncen, maar kan dat niet makkelijker door een knop 'converteer alle geselecteerde mappen naar JPG' o.i.d.?

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 04:09
in de library alle mappen selecteren, bij export naar de huidige folder exporteren als jpgjes.
in verkenner (of mac equivalent) in de mappen zoeken naar alle raw en die ineens verwijderen.
Dan idd alsnog alles opnieuw importeren.
Lijkt me het makkelijkste zo?

---

Andere vraag: weet iemand of de status wbt pick/reject/no flag ook weggeschreven wordt in de xmp sidecar?
Ik heb even zo een bestand doorgekeken, maar kon dit niet vinden, de rating (sterren) kon ik wel vinden...

[ Voor 31% gewijzigd door WhiskyPhreak op 15-10-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Ook (nog) geen shortcut om 1 geselecteerde RAW direct met lightroom-aanpassingen door 1 JPG te replacen dus?...Hmm jammer, lijkt me wel handige feature voor LR toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

AugmentoR schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:21:
Ook (nog) geen shortcut om 1 geselecteerde RAW direct met lightroom-aanpassingen door 1 JPG te replacen dus?...Hmm jammer, lijkt me wel handige feature voor LR toch?
Waarom? De meeste mensen bewaren gewoon hun RAW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Ik zou mijn RAW's ook niet meer willen missen, sinds ik deze gebruik :?
Jpeg ontneemt je zoveel vrijheid, dat je wel heel erg zeker moet zijn van je zaak wil je dit echt doen.
Als ruimte een issue is kun je evt. ook meerdere catalogue's gebruiken op verschillende schijven.
Word Lightroom ook ineens weer eens stuk vlotter (afhankelijk van aantal items in catalogue).

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Inderdaad, ik kan me nu wel voor m'n kop slaan dat ik ooit op JPG schoot, ik heb nu zoveel beter de RAW workflow onder de knie, ik had nu veel meer uit die foto's kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Och, ik heb zat RAW's waarvan ik wel heel zeker weet dat ik daar nooit serieus iets mee ga doen. Waarom dan niet met een druk op de knop naar JPG converten. Ik bedoel, schieten doe ik ook in RAW, maar na de eventuele witbalans- cropping- en andere correcties mag 'ie van mij best in het snellere en compactere JPG met een druk op de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Gezien de prijs van opslagruimte tegenwoordig zou ik dat nooit doen. Je weet nooit of je er in de toekomst wel wat mee wilt of er meer mee kan (RAW is immers geen plat plaatje). Dat je echt mislukte foto's weggooit snap ik, maar daar zou ik dan ook geen JPG van bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 07:17:
Gezien de prijs van opslagruimte tegenwoordig zou ik dat nooit doen. Je weet nooit of je er in de toekomst wel wat mee wilt of er meer mee kan (RAW is immers geen plat plaatje). Dat je echt mislukte foto's weggooit snap ik, maar daar zou ik dan ook geen JPG van bewaren.
Opslagruimte is niet zo duur idd maar het aspect 'makkelijk' kan je natuurlijk ook meewegen. Als je Laptop schijf bv helemaal vol zit dan moet je toch wat anders bedenken :) En vaak kan je wel redelijk inschatten of je nog iets met de betreffende foto's gaat doen, dus opzich is het best een redelijk optie.

Je kan natuurlijk met meerdere (externe) schijven gaan klooien enz maar dit brengt toch extra handelingen met zich mee (backups maken, meerdere catalogussen ed). Ik zou mijn RAWS voorlopig ook niet weg gooien maar ik zie wel waarom je zo'n actie zou uitvoeren.
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste