Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:42:
[...]
Dankje CJ, ik had die review gelezen op HardOCP maar werd er niet super veel wijzer uit wat nu te vergelijken was, maar van wat ik nu begrijp is CSAA en QCSAA gewoon MSAA met performance verbeteringen. Van wat ik dus begrijp zou ik het beste 8x CSAA kunnen vergelijken met 4x AA + Wide Tent en QCSAA zou ik dan 4x AA + edge detect tegen over kunnen zetten. Alhoewel de qualiteit van 4x AA + Edge Detect beter moet zijn dan QCSAA.
De Tent filters van AMD zijn meer te vergelijken met een soort vorm van Quincunx AA... oftewel blur AA bij NV. Maar afhankelijk van welke Tent je kiest (Wide of Narrow) kan het resultaat er nog best redelijk goed uitzien... ook afhankelijk van welke game je speelt. Ik vind Tent filters bv verschrikkelijk in WoW op de meeste plekken, maar op bosrijke gebieden ziet het er dan weer best grappig uit. Veel mensen vinden bepaalde tent filters ook in Oblivion mooi overkomen en vinden dan een klein beetje blur niet erg. Ik stoor me er echter vaker aan dan niet (letters zien er ook waziger uit bv) dan dat ik het mooi vind.
CSAA bij NV is eigenlijk gewoon wat je zegt. MSAA + wat tweaks/slimme dingetjes om performance te verbeteren.
Wat betreft IQ is het rijtje bij 8x:
8x Q AA (bij NV) = 8x AA (bij AMD) > 8x (CS)AA (bij NV)
Maar 8x (CS)AA > 4x AA (bij AMD/NV).
Tent filters moet je gewoon zelf in actie zien... je kan dit eigenlijk niet goed vergelijken met de CSAA en Edge Detect filters.
De Tech Report laat het hier goed zien:
http://techreport.com/articles.x/12458/6 en ook de conclusies zijn redelijk accuraat:
CFAA's tent filters may not be for everyone. I would encourage you to try them, though, before writing them off. There is ample theoretical backing for the effectiveness of tent filters, and as with any AA method, much of their effectiveness must be seen in full motion in order to be properly appreciated. I prefer the 4X MSAA + wide tent filter to anything Nvidia offers, in spite of myself. I've found that it looks great on the 30" wide-screen LCD attached to my GPU test rig. The reduction in high-frequency pixel noise is a good thing on a sharp LCD display; it adds a certain solidity to objects that just.. works. Oblivion has never looked better on the PC than it does on the Radeon HD 2900 XT.
Zoals je ziet kan het er dus mooi uit zien. But beauty is in the eye of the beholder... dus probeer het zelf uit en vorm je eigen mening.
Nu we hier toch over hebben, als ik in CCC AA forceer dan ziet het in race driver grid er veel slechter uit dan dat ik daar MSAA aan zet. Wat doe ik fout? Gooit ATI Tray Tools, welke ik gebruik voor framerate roet in het eten?
GRID heeft ingame AA. Als een game ingame AA ondersteuning aanbiedt dan is de regel: forceer geen AA in CCC. Als je dit toch doet, dan wordt er gewoonweg geen AA toegepast in de game of krijg je artifacts te zien.
In GRID zet je dus gewoon AA aan en laat je CCC op application controlled staan. Het enige wat je in het CCC kan doen is er een filter overheen gooien.... bv een wide of narrow tent filter, of nog beter een Edge Detect filter. Staat de game in de opties standaard op 4xAA en zet je het CCC op Edge Detect, dan krijg je dus 12x CFAA in de game.
Verder kan je natuurlijk ook nog in het CCC Adaptive AA aanzetten. Met de komst van de RV770 is het eigenlijk zonde om Adaptive AA niet standaard aan te laten staan. Transparante textures zoals vaak gebruikt wordt in struiken en hekwerk zien er dan veel beter uit.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.