Na beetje rond te hebben gelopen merk ik al dat ik vleugels heb gekregen sinds de ascension quest.
Het geheel bevalt me wel, vooral vliegen is goede opsteker om beetje sneller te verplaatsen, maar ook in combat kun je wat doen.
Waar vliegen niet mag, mag je wel zweven. Sommigen maken zelfs goed gebruik van zweven om "zo lang mogelijk" in lucht te houden

Ik moet wel zeggen dat zweven niet erg makkelijk te bedienen is. Ik zou graag willen zweven op mouse zoals in Wow, nu moet ik aparte up/down indrukken om hoger of lager te doen.
De mouse functies zijn:
Knop L+R ingedrukt = je loopt vooruit (net als Wow)
Cursor knop vooruit, rechterknop ingedrukt en dan bewegen met muis = je kan om je heen kijken terwijl je vooruit loopt.
Middenknop indrukken = snel achter je kijken (180 graden camera) maar laat de cursor knop niet los, of je draait meteen ook om.
Point and click kun je uitschakelen zoals ik doe. Het is niet nuttig in de combat en kan soms storend werken met beide controls. Het kent ook knopje waar je gewoon blijft lopen, soort locked run.
De spirit is wel irritant. Gaat ie zo voor mij staan, kan ik moeilijk op de corpse klikken. In Wow gaat je pet netjes naast je staan na actie. Aion moet maar dat fixen. Het lijkt nu beetje te dom over.
Even alvast mooie kanten van Aion:
Groot foto
Groot foto
Groot foto Is dit een voorgerenderd schilderij? Nee, het is echt ingame 3D. Zo mooi en fantasievol.
Groot foto
De funny kant van char generator:

Groot, klein, middel. Echt apart.

Idem, klein groot, standaard.

Soms wordt er echt aan generator getrokken dat de lichaam nogal bizar of grappig wordt...
Groot lijf, klein koppie. Hier tussen lelijk en mooi

Ik heb aantal skinheads gezien.
En door game heen:

Kennelijk hebben de characters geen zwemdiploma. Best wel heel sneu, niet eens minuut adempje voor over. Gelijk damage op je lijf.

Als ze konden zwemmen, geef ik Aion nog meer schouderklopje! Maar water is hier toch nog dodelijk!

Daar kan Wow niet tegenop, super-glimmende gouden armor... (1 van de wachters van de city)

Daar zit ik dus, met opgloeiende lijf. Merk op dat bijna geen spelers daadwerkelijk met opgloeiende lijf rondlopen. Kennelijk gebruiken ze DP meteen, of ze hebben geen shards aan.
De humor van spelers die met char generator graag mishandelen zul je paar keer tegenkomen, maar velen maken toch kunstwerk van; mooi uitziende dames of heren. De smaak is goed te zien hoe de spelers hun chars willen aanpassen. Daardoor is bijna iedereen uniek. Groot en klein, het is echt leuk.
De uitzicht hebben ze goed geregeld, er popt bijna niets uit het verte op. Het gaat dus verder dan bij Wow. De detail overtreft zeker alles. Op grafische gebied is het bijna om te kwijlen. Alles op max op HD4870 is mooi om naar te kijken.
Aion heeft ervoor gezorgd dat drempel voor beginners laag blijft. Je wordt veel geholpen waar questgivers zijn (punten op radar / map) en via ingame encyclopedie wordt je de plaatsen aangewezen. Maar geen sparkles rond quest items, alleen bij mouseover glow. Je moet dus wel beetje zoeken.
Er zijn wel kleine fouten gezien; zoals niet kunnen looten van corpses, en nog steeds kleine drempels in de grond zorgen ervoor dat je niet normaal doorheen kan lopen.
Ik zou graag willen dat spirit op auto attack staat zoals met Wow. Er zit auto en manual mode in, maar ik heb verschil nog niet gezien.
De ingame cinematics zijn mooi. In plaats van voorgemaakte films zoals in Wow krijg je ingame films. Dat zorgt ervoor dat je in hoge kwaliteit kan bekijken, maar je kan niet meer terugkijken. Kleine cutscenes zijn er ook bij sommige belangrijke momenten.
Ik heb nog geen "bank" tegengekomen. Ik heb aantal mmo's gespeeld en ze beschikken over een bank, maar hier niet. Alleen auction house is wel gezien. Waar kun je spullen even neerdroppen die je niet kwijt wilt? Enige wat ik wel weet is de bag space groter maken. Wie o wie kan me vertellen waar de banken zijn?
Ik zal niet veel spelen ivm voorbereidingen voor mijn eigen lanparty, dus misschien wel einde beta voor mij. Internet is nog onzeker / traag voor mij. Maar goed, ik kom zeker meteen terug in headstart en speel live verder.
Hopelijk tot ziens onder dezelfde naam (pak niet mijn spelnaam af aub)