DarthDavy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:50:
Toen ik deze avond thuiskwam, zat er als verrassing voor mij ook de nieuwe PCGP in m'n bus. Dragon Age krijgt inderdaad "maar" 87%. De reden daarvoor is de combat. Volgens PCGP past het klassieke systeem van D&D beter voor een hardcore RPG, dan het MMORPG systeem dat Dragon Age hanteert van cooldowns op spells. Volgens hen verdwijnt er veel tactiek in de gameplay als je toch je krachtigste spell verschillende keren kunt gebruiken tijdens een gevecht. In het D&D systeem moest je je spells leren terwijl je slaapt en dan had je voor je opnieuw ging slapen maar één keer de mogelijkheid om een spell te gebruiken. Dat vinden zij leuker.
Het AD&D systeem geniet ook mijn persoonlijke voorkeur.
De tweede reden volgens PCGP dat Dragon Age geen instant klassieker is, is omdat Dragon Age veel MMORPG-achtige quests heeft; sign-post quests die je bvb totaal ongeïnspireerd 10 wolvenvellen laten verzamelen en dergelijke.
Dat is een beetje jammer. Al mogen we niet vergeten dat BG1 bijvoorbeeld ook veel van dit soort quests had (meestal gewoon kill alles wat beweegt in een area). BG2 had zijn zaakjes héél wat beter geregeld wat betreft quests (denk bijvoorbeeld aan de quests in Umar Hills, Windspeer Hills, de planar sphere, Haer D'halis en de planar prison, the cult of the eyeless, de sewers met Lilarcor)
Wegens de hoge moeilijkheidsgraad (die niet als minpunt wordt aangerekend trouwens) moet je wel een deel van die quests doen om verder te geraken in het verhaal omdat je anders te snel achterloopt in level en dat het spel té moeilijk wordt. En Dragon Age is op zichzelf waarschijnlijk al eens van de moeilijkste spellen dit decennium.
Prachtig. Ik heb persoonlijk de indruk dat de RPGs van de "moderne" generatie (NWN1&2, The Witcher, KoToR1&2, Mass Effect) heel wat minder moeilijk zijn dan de klassiekers BG2 (en vooral BG1).
Ze loven wel het verhaal en de karakterevolutie en interactie van Dragon Age. Dit is opnieuw na KotOR en Mass Effect na een volgend niveau gegaan door Bioware, maar de MMORPG-achtige combat weerhoudt Dragon Age ervan om - volgens PCGP - een echte klassieker te zijn.
Mijn inziens was het cinematische en epische aspect aan Mass Effect, samen met z'n goede verhaal, hetgeen het spel vrij sterk maakte. Ik denk dat de meesten onder ons wel genoten hebben van ME, maar diep vanbinnen weten we dat dat niet komt door pakweg de uitdagende combat of diepgaande RPG-elementen (leveling, skills, feats ...). Wat mij betreft was de score van ME ook aan de hoge kant; ik had eerder 90- verwacht van PCGP. Ondanks die negatieve puntjes beschouw ik het spel toch als een pracht van een game en denk dat dat voor DA (ondanks misschien een aantal mindere puntjes -- bv. repetetieve sidequests) ook zal gelden

. Althans dat hoop ik.
Ik snap enigzins hun argumenten wel, maar ik vraag me af hoezeer de MMORPG-achtige elementen (quests en combat systeem dus) de spelervaring in de weg staan, want die punten zijn wel inherent geworden aan de RPG's van deze eeuw. Ook Risen, Fallout 3 en The Witcher hebben tegenwoordig op gebied van quests het MMORPG-syndroom. Volgens mij is het ook een nadeel aan de DLC mastodont die Dragon Age wil worden (nog groter dan Fallout 3 vermoed ik). Je moet het wel weer nageven dat PCGP heel stoutmoedig Dragon Age hier keihard voor afrekent.
Al bij al terecht dus waarschijnlijk.
Zoals meestal. Keihard afrekenen lijkt me ook gerechtvaardigd als je een spel uitroept als de spirituele opvolger van BG2. Een spel moet uit bijzonder goed hout gesneden zijn om mij BG2 te doen vergeten. Ik weet niet of ik dat nog zal mogen meemaken in mijn leven

.
Hartelijk bedankt om de kern van PCGP's review met ons te delen. Binnenkort eens in de krantenwinkel eentje aanschaffen.
Jarenlang tevreden abbonnee geweest, maar door m'n studies helaas minder tijd over.
[
Voor 3% gewijzigd door
Nick The Heazk op 27-10-2009 23:58
]
Performance is a residue of good design.