gambieter schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:16:
[...]
Dat was een keuze van diezelfde spaarders. Als ze hart hadden gehad voor de Nederlandse economie hadden ze het wel bij Nederlandse banken gezet, ipv voor wat extra rente naar IJsland te gaan. Het is gewoon een drogargument om het op de nationale economie te gooien.
Ik heb juist een hart voor de NL economie (en dat is absoluut niet grappig bedoeld).
Wat ik al eerder zei, door een procentje extra rente hoopte ik wat MEER geld in Nederland te kunnen uitgeven aan duurzame goederen.
Sparen is volgens mij altijd geweest dat je geld aan een instituut uitleent, die er vervolgens zelf zaken mee doet en als vergoeding voor dat zaken doen, de uitlener een vergoeding betaalt (= rente). En aangezien spaarders doelbewust kiezen voor een laag risico, stoppen ze dat geld niet in aandelen of opties, maar naar een spaarbank. En omdat de hoeder van het geld (= spaarbank) een relatief lage vergoeding betaald zouden zij zich betamelijk dienen te gedragen en vrijwel risicoloos met dat geld moeten omgaan.
Feit blijft dat de hele financiele wereld een puinhoop is op dit moment, maar ik wilde even terug naar de basics van het spaaridee.
Daarnaast hebben een overheidsorgaan (in casus de DNB) waar wijze, bedachtzame mannen (en vrouwen) zitten die heel veel verstand zouden moeten hebben van nationale en internationale geldverkeer. En als een soort hoeders de belastingbetaler ondersteunen. Dat is (m.i.) het verschil tussen een bananenrepubliek en een land waarin we een bepaalde mate van (financiele) volwassenheid hebben bereikt en niet meer redeneren als de eerste de beste dictator die alleen maar met eigen financieel gegraai bezig is.
En ja, (blijkbaar mijn fout) ik schatte IJsland ook in als een financieel beschaafd land.