Dat was om 13:40. Volgens mij ben ik kennelijk echt net op tijd geweest._starbuck_ schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:29:
was dat voor of na 14.00? Ik heb het maandag na 14.00 overgemaakt maar nog niet op de rekening.
Ja ik dus. Maandag om 13:30 overgeboekt, en de zelfde dag om 17:00 al binnen bij de Rabo._starbuck_ schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:04:
is er hier iemand die geld na het weekend het overgemaakt en WEL binnen heeft gekregen?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik heb het maandag rond 18.30 overgemaakt, tot op heden niets ontvangen. Ik heb wel "netjes" een bevestigingsmailtje gehad.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:43:
[...]
Dat was om 13:30. Volgens mij ben ik kennelijk echt net op tijd geweest.
[ Voor 9% gewijzigd door _starbuck_ op 08-10-2008 09:49 ]
Die kredietopname stop is in NL uit de AV gehaald. In de UK is er wel sprake van. In NL niet.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:39:
[...]
Ik vraag me trouwens af of het waar is wat die man van het NIB zegt, dat er steeds op de site van Icesave zou hebben gestaan dat de spaartegoeden te allen tijde opneembaar zouden zijn. Als ik me goed kan herinneren stond er maanden geleden al bij de FAQ op de site dat er in bepaalde omstandigheden een kredietopnamestop van maximaal 60 dagen kon zijn, dat was ook de reden voor mij om destijds niet voor Icesave te kiezen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Zo te zien zijn alle overboekingen die voor maandag 14:00 waren gedaan nog verzonden, rest niet.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:43:
[...]
Dat was om 13:40. Volgens mij ben ik kennelijk echt net op tijd geweest.
Facts don't care about your feelings
Of 'ie plat ligt weet ik niet, weet wel dat 'ie niet bereikbaar is (zeker teveel mensen willen de persberichten lezen)lithoijen schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:32:
Ligt het aan mijn of ligt de site van DNB ook plat?
Maar ik lees dat verschillende mensen de afgelopen dagen geld teruggeboekt hebben van IceSave naar hun tegenrekening, daar wel een bevestigingsmailtje van gehad hebben, maar het bedrag nog niet hebben zien binnenkomen op die tegenrekening.
Iemand enig idee waar dat in de interbancaire circuits is blijven hangen? Of dat het gewoonweg geblokkeerd staat, of dat IceSave de opdracht niet uitgevoerd heeft, of?
Ergens bekend hoe het stroomschema is van zo'n overboeking? En waar wie er invloed op heeft?
Want in deze 'bange dagen' is het zoeken naar ieder greintje houvast.

Verwijderd
Ah, dan herinnerde ik het me niet meer helemaal goed. Ja, dan is er op zich wel reden om te klagen. Ik betwijfel alleen of beslaglegging veel nut zal hebben. Je kunt natuurlijk een ellenlange juridische discussie voeren over de juridische grondslag en over de vraag of zo'n beslag kleeft, maar als je het even puur moreel bekijkt hebben die mensen wel een punt. Met beslag schieten ze alleen zo weinig op.argro schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:44:
[...]
Die kredietopname stop is in NL uit de AV gehaald. In de UK is er wel sprake van. In NL niet.
Dat stond er inderdaad in, maar is later - alleen voor de nederlandse tak - uit de voorwaarden gehaald.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:39:
[...]
Als ik me goed kan herinneren stond er maanden geleden al bij de FAQ op de site dat er in bepaalde omstandigheden een kredietopnamestop van maximaal 60 dagen kon zijn, dat was ook de reden voor mij om destijds niet voor Icesave te kiezen.
Spuit 11
Verwijderd
Da's mij ook niet helemaal duidelijk. Wellicht dat hetzelfde gaan doen als de Britten: een claim voorbereiden namens de rekeninghouders. Maar ik denk niet dat ze het geld voor gaan schieten.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:39:
Helpt DNB het met het opstellen van je claimbrief?
Die opnamestop geldt alleen nog voor rekeningen in het VK. In Nederland is deze voorwaarde eruit gehaald.Ik vraag me trouwens af of het waar is wat die man van het NIB zegt, dat er steeds op de site van Icesave zou hebben gestaan dat de spaartegoeden te allen tijde opneembaar zouden zijn. Als ik me goed kan herinneren stond er maanden geleden al bij de FAQ op de site dat er in bepaalde omstandigheden een kredietopnamestop van maximaal 60 dagen kon zijn, dat was ook de reden voor mij om destijds niet voor Icesave te kiezen.
Spuit 12
Niet dat dat nu nog veel uitmaakt, maar het geeft wel te denken; het geld zou in Nederland vrij opneembaar zijn maar de site is uit de lucht. Ik vrees het ergste voor de rekeninghouders.
Nou nee. Ik had m'n geld ook bij ICESave, maar was wel degelijk bewust van de mogelijke risico's. Dus lette ik vooral goed op het nieuws. En toen vorige week de crisis echt begon, heb ik toch maar mijn geld teruggehaald.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:42:
[...]
Ondanks dat je niet lullig wilt doen, klinkt het toch een beetje van "zie je nou wel". En dat alleen maar omdat het nu mis gaat. Als het goed gegaan was, waren de reacties waarschijnlijk andersom geweest.![]()
En zo'n woekerpolis constructie was dit nou ook weer niet. Er werden echt geen torenhoge, volkomen onrealistische rendementen beloofd.
Als je risico's wilt nemen om hoge rendementen te krijgen, dan moet je ook bij de les blijven. (en ik ben natuurlijk wel blij dat mede door prijsstunters als icesave, er meer mogelijkheden zijn geopend. Zoals CEB die nu ook 5.25% biedt)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het geld is heus niet weg hoor, maar het gaat wel even duren. Gewoon een klein tegenslagje
Staat helpt spaarders Icesave
woensdag 08 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 09:35
DEN HAAG - Nederlandse spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen hun geld terug als de noodlijdende bank omvalt.
De Nederlandsche Bank (DNB) zal in dat geval voor de vijftigduizend Nederlandse spaarders het geld ophalen in IJsland. Als de regels onveranderd zouden zijn gebleven, zouden Nederlanders de eerste twintigduizend euro zelf in IJsland moeten ophalen. Het spaarbedrag daarboven zou wel weer onder het Nederlandse garantiestelsel vallen. Die rompslomp neemt DNB de Nederlandse spaarder uit handen. DNB, het ministerie van Financiën en de IJslandse autoriteiten overlegden gisteravond over een regeling voor Nederlandse spaarders bij rentestunter Icesave.
Klanten van de internetspaarbank zijn ongerust door de problemen die zijn ontstaan bij moederbedrijf Landsbanki. Omdat de bank in nood verkeert, probeerden veel klanten hun geld van de rekening af te halen. De klantenservice en de website van Icesave waren gisteren zeer moeilijk bereikbaar. Landsbanki, dat inmiddels onder staatscontrole is gesteld, legde de website van het Britse Icesave zelfs helemaal plat uit angst dat spaarders massaal hun geld weg zouden halen.
DNB trof gisteren ook al een regeling voor spaarders die hun geld bij de Indonesische bank Indover hebben geparkeerd. Het Nederlandse particuliere spaargeld valt onder de garantieregeling.
De Europese ministers van Financiën spraken gisteren af de minimum spaargarantie op te trekken van twintigduizend naar vijftigduizend euro. Minister Bos verhoogde de garantieregeling voor Nederland gisteren naar 100.0000 euro.
Als het akkoord het vertrouwen van in de financiële markten had moeten terugbrengen, was daar gisteren op de beurzen niets van te merken. De Europese beurzen doken allemaal in de min.
Verwijderd
Beetje flauw natuurlijk. De gemiddelde Nederlander weet niets van financiële systemen, laat staan die van IJsland. Daarnaast zijn omvallende banken voor diezelfde personen iets wat ze simpelweg niet kennen; banken zijn er gewoon. Af en toe wordt je gepakt op een woekerpolis, maar that's it.
Ik heb me er al veel eerder over verbaasd dat mensen met de al jaren bestaande garanties het voor elkaar krijgen om al hun geldzaken bij één bank te regelen. Voor de rente hoef je het - in ieder geval in het verleden - niet te laten om ergens 20k te plaatsen als zekerheid.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 09:56 ]
Soort van hardop denken:
Kan je niet stellen dat als een bank een erg hoge(5+ %) rente aanbiedt ze eigenlijk in een ongezonde financiele situatie zitten? Ze hebben geld nodig... veel en snel! En dus gaan ze met hoge rentes gooien. Soort van laatste stap voordat er naar buiten komt dat ze eigenlijk veel problemen hebben ??
Kan je niet stellen dat als een bank een erg hoge(5+ %) rente aanbiedt ze eigenlijk in een ongezonde financiele situatie zitten? Ze hebben geld nodig... veel en snel! En dus gaan ze met hoge rentes gooien. Soort van laatste stap voordat er naar buiten komt dat ze eigenlijk veel problemen hebben ??
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Soort van hardop achteraf denken:beany schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:55:
Tijd van werken, tijd van rusten
Voor diegene die hun spaargeld zelf al willen gaan opeisen in ijsland:
Alhoewel, waarschijnlijk nemen ze je verzoek pas in aanmerking nadat er officieel een faisement is uitgesproken en zeker niet voordat de gespreken met DNB zijn afgerond
Misschien helpt het als je voor de grote meute je claim indient?The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund
Kalkofnsvegur 1
150 Reykjavík
Iceland
Place, Date
APPLICATION FOR COMPENSATION
Information on the Depositor
Name:
Date of Birth/ID number:
Address:
Postcode:
Country:
Telephonenumbers:
Information on the Bank
Name:
Account Number:
Account Type:
Account Balance:
In the event that payment is remitted from the The Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund, I am aware that according to Article 10, paragraph 3, of Act No. 98/1999 on Deposit Guarantees and Investor-Compensation Scheme, my claim against the bank or bankruptcy estate concerned will be taken over by the Fund. By accepting compensation from the Fund, I therefore assign my claim against the bank or bankruptcy estate concerned to the Fund in respect of the amount compensated.
denk het niet, zo heel extreem hoog is het ook weer niet. Reaal en SNS bieden ook 4,75% aan, dat is al aardig in die buurt.beany schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:55:
Soort van hardop denken:
Daarnaast is er op dit moment een enorm tekort aan geld, dus als bank A jou nu kan overtuigen om je spaargeld op hun rekening te zetten dan kunnen ze dat verbvolgens weer uitlnenen aan een andere bank voor een hogere rente.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Niet iedereen is fulltime belegger. (ik ook niet)kmf schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:50:
[...]
Nou nee. Ik had m'n geld ook bij ICESave, maar was wel degelijk bewust van de mogelijke risico's. Dus lette ik vooral goed op het nieuws. En toen vorige week de crisis echt begon, heb ik toch maar mijn geld teruggehaald.
Als je risico's wilt nemen om hoge rendementen te krijgen, dan moet je ook bij de les blijven. (en ik ben natuurlijk wel blij dat mede door prijsstunters als icesave, er meer mogelijkheden zijn geopend. Zoals CEB die nu ook 5.25% biedt)
Je wilt niet teveel risico lopen dus ga je expres voor zaken als spaarrekeningen bij banken die door garantieregelingen afgedekt worden. Risicovol noem ik dingen als aandelen en andere 'enge' zaken. Sparen was/is altijd voor de 'sukkels' geweest, voor de mensen die geen risico wilde lopen. Zelfs dat is nu onderuit gehaald. Dus denk je redelijk safe te zitten bij (o.a.) IceSave. Want die oude sok op zolder is ook niet safe. En aangezien onze brave nederlandse fiscus uitgaat van een fictief rendement van 4%, was een 'gewone' spaarrekening bij de NL-banken niet eens voldoende om dat fictieve rendement goed te maken (laat staan de inflatie)
Nee, ik vind niet dat je de landgenoten die actief op zoek gingen naar een redelijk rendement van hun spaarcentjes (en die mening is niet alleen omdat ik er zelf ook een van ben) moet uitmaken voor sukkels. De grote graaiers (de heren die speelden met ONS geld) komen er nog meestal het minst berooid vanaf.
Zou het geen idee zijn dat Bill Gates gewoon heel IJsland opkoopt? (volgens mij heeft hij poen genoeg daarvoor)

Dat zou kunnen, ware het niet dat 5% rente net boven de inflatie ligt, en dus helemaal niet zo gek is. 15 jaar geleden boden de grote Nederlandse banken ook veel hogere rentes, die zijn allemaal gezakt omdat mensen niet wegliepen. En dat creerde weer een markt voor nieuwkomers die wel reele rentes bieden.beany schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:55:
Even voor mijn eigen begrip. Claimen is toch pas aan de orde bij faillissement. Ze zijn toch nog niet failliet? Er wordt wel op gespeculeerd, maar volgens mij is die kogel nog niet helemaal door de kerk.lithoijen schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:00:
Misschien helpt het als je voor de grote meute je claim indient?
Alhoewel, waarschijnlijk nemen ze je verzoek pas in aanmerking nadat er officieel een faisement is uitgesproken en zeker niet voordat de gespreken met DNB zijn afgerond
hohoho... Laten we wel een beetje nuance er op na houden. IJsland is lid van de economische ruimte van de EU. Dat biedt bepaalde waarborgen die in normale omstandigheden voldoende zijn. Echter in deze crisis kiest nu even iedereen voor zich (en dat nekt dus ook de euro) waardoor die normale omstandigheden even minder van toepassing zijn. Maar juist omdat ze tot deze economisch ruimte behoren en daarom bepaalde waarborgen hebben, hoefde ze niet mee te doen aan het europeese garantiestelsel. Banken uit andere apen-landen (zoals de AT-bank, AK-bank) dienden wel aan het nederlandse stelsel mee te doen omdat zij juist deze waarborgen in het land van herkomst niet hebben.Bigfoot schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:56:
[...]
Klopt, en een IJslandse bank is nou typisch een voorbeeld van een bank die best mag omvallen. Bos zal ook een voorbeeld moeten stellen, anders is in de toekomst het hek van de dam, en begint straks elk apenland een bank in Nederland.
Laten we wel realistisch blijven. Ik gok dat dit wel goed gaat komen, al zal IJsland wellicht een behoorlijke tijd een schuld hebben bij de Nederlandse en Engelse overheid.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Ik begrijp je redenering, maar ik denk niet dat je dat in zo algemene zin kunt stellen. Je kunt inderdaad wel aannemen dat Landsbanki op dat moment gewoon geld nodig had, en dat ze daarom een hoge rente hebben geboden, maar ik denk niet dat het juist is om dat in de sleutel van de 'problemen die naar buiten komen' te plaatsen. Je doet het dan voorkomen alsof het een soort misleiding is dat ze die hoge rente hebben geboden, wetende dat er problemen zouden ontstaan.beany schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:55:
Soort van hardop denken:
De wat meer dan gemiddeld opgeleiden of op zijn minst economisch geïnteresseerde spaarder zag natuurlijk wel in dat Landsbanki gewoon snel en veel geld nodig had, maar dat betekent natuurlijk niet dat mensen bewust een risico hebben genomen ofzo. Mensen hebben wél bewust een risico genomen door een bank in de arm te nemen die níet voor de eerste 20k onder het Nederlandse garantiestelsel valt. Ik gebruik bewust het woord risico omdat ik vind dat je daarmee wel echt een bewuste keuze hebt gemaakt: er waren destijds ook wel Nederlandse banken die onder het Nederlandse stelsel vielen en die nog geen procent minder rente boden (bijv. ASN Bank). Het verschil moet, kortom, érgens in zitten.
Ik denk overigens dat spaarders hun geld wel terugzien, maar niet direct.
Verwijderd
Ja, laten we daarom vooral vage verklaringen gaan ondertekenen waarmee je je vordering op Landsbanki gaat overdragen aan één of ander fonds!lithoijen schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:00:
Voor diegene die hun spaargeld zelf al willen gaan opeisen in ijsland:
Prima dat mensen zelf hun rechten gaan uitoefenen, maar let ajb wel op waar je mee bezig bent. Ik zie het al weer helemaal gebeuren dat 'goedbedoelende hulpverleners of tussenpersonen' hier weer een slaatje uit slaan.
Ads door Google *knip rest* Alleen serieuze ontopic reacties!
[ Voor 77% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2008 10:25 ]
Het geld is heus niet weg hoor, maar het gaat wel even duren. Gewoon een klein tegenslagje
Inderdaad. Hier hou ik mij voorlopig ook maar aan vast. Wat iedereen hier ook roeptStaat helpt spaarders Icesave
woensdag 08 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 09:35
DEN HAAG - Nederlandse spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen hun geld terug als de noodlijdende bank omvalt.
De Nederlandsche Bank (DNB) zal in dat geval voor de vijftigduizend Nederlandse spaarders het geld ophalen in IJsland.
En Icesave is nog niet omgevallen. Ze proberen alleen te voorkomen dat iedereen nu ineens zijn geld weg haalt.
[ Voor 57% gewijzigd door DeeJee op 08-10-2008 10:09 ]
Money for nothin' and your chicks for free
Aan mensen in paniek is het erg goed verdienen.... Dat doen er dus ook aardig wat. Dezelfde mentaliteit van het uber-kapitalisme waarmee we in deze crisis zijn beland. (het verstrekken aan leningen van mensen die het niet kunnen betalen, waarmee de bovenlaag van de samenleving miljarden verdiende en de mensen aan de onderkant nu de rekening krijgen).Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:04:
Prima dat mensen zelf hun rechten gaan uitoefenen, maar let ajb wel op waar je mee bezig bent. Ik zie het al weer helemaal gebeuren dat 'goedbedoelende hulpverleners of tussenpersonen' hier weer een slaatje uit slaan.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:55:
[...]
Beetje flauw natuurlijk. De gemiddelde Nederlander weet niets van financiële systemen, laat staan die van IJsland. Daarnaast zijn omvallende banken voor diezelfde personen iets wat ze simpelweg niet kennen; banken zijn er gewoon. Af en toe wordt je gepakt op een woekerpolis, maar that's it.
Ik heb me er al veel eerder over verbaasd dat mensen met de al jaren bestaande garanties het voor elkaar krijgen om al hun geldzaken bij één bank te regelen. Voor de rente hoef je het - in ieder geval in het verleden - niet te laten om ergens 20k te plaatsen als zekerheid.
Ik ben ook geen fulltime belegger en heb me ook niet helemaal verdiept in buitenlandse economieen. Maar ik lees en let wel op berichten binnen forums. Er waren posts van mensen die zeggen dat de ijslandeconomie al slecht zit, en dat ze als eerste last zullen krijgen van een crisis.En dat de garantie van icesave, vooral ijslandse garantie is. En als je dan (je kan er niet omheen) hoort dat de crisis begint, dan moet er een lichtje branden ergens.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:00:
[...]
Niet iedereen is fulltime belegger. (ik ook niet)
Je wilt niet teveel risico lopen dus ga je expres voor zaken als spaarrekeningen bij banken die door garantieregelingen afgedekt worden. Risicovol noem ik dingen als aandelen en andere 'enge' zaken. Sparen was/is altijd voor de 'sukkels' geweest, voor de mensen die geen risico wilde lopen. Zelfs dat is nu onderuit gehaald. Dus denk je redelijk safe te zitten bij (o.a.) IceSave. Want die oude sok op zolder is ook niet safe. En aangezien onze brave nederlandse fiscus uitgaat van een fictief rendement van 4%, was een 'gewone' spaarrekening bij de NL-banken niet eens voldoende om dat fictieve rendement goed te maken (laat staan de inflatie)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat denk ik uiteindelijk ook wel.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:02:
[...]
Ik denk overigens dat spaarders hun geld wel terugzien, maar niet direct.
Maar het blijft toch een heel eng gevoel als het je eigen geld betreft. En je zal maar net gepland hebben dat je het volgende week nodig hebt voor een grote uitgave en je dacht ff wat terug te boeken...

En daarbovenop is dnb.nl niet bereikbaar (vanwege overweldigende belangstelling), dat maakt dat de gemiddelde burger er toch echt niet geruster op wordt.
Wat zijn de gevolgen op lange termijn? Als de boel weer een beetje gekalmeerd is en de brave spaarders hun geld (hopelijk) weer terug hebben?
Niemand vertrouwt meer de geldbedrijven! Alle snelle financiele jongens in krijtstreep hebben in een keer de afkeer van de gewone man over zich uit geroepen! Zijn we daar dan mee gediend?
Misschien moest er wel zoiets gebeuren, zodat voor de toekomst de wereldeconomie weer een beetje genormaliseerd wordt. (?)
Verwijderd
Klopt. Dat Fund zal vast wel betrouwbaar zijn enzo, maar het gaat mij er meer om hoe je waarborgt dat jíj vervolgens een goede claim hebt op dat Fund. Ik ben er als advocaat gewoon nogal huiverig voor om in een gehaaste situatie verklaringen te ondertekenen waarvan je de consequenties nog niet helemaal duidelijk zijn en waarvan niet duidelijk is waar ze vandaan komen.Cyberpope schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:08:
[...]
Aan mensen in paniek is het erg goed verdienen.... Dat doen er dus ook aardig wat. Dezelfde mentaliteit van het uber-kapitalisme waarmee we in deze crisis zijn beland. (het verstrekken aan leningen van mensen die het niet kunnen betalen, waarmee de bovenlaag van de samenleving miljarden verdiende en de mensen aan de onderkant nu de rekening krijgen).
Bos en die specialisten, zeiden dat het vooral in het vertrouwen ligt of het met de banken goed/niet goed gaat.
maar als zowel de DNB en de NIB site platliggen, wekt dit niet echt veel vertrouwen.
maar als zowel de DNB en de NIB site platliggen, wekt dit niet echt veel vertrouwen.
*knip* blaten *knip* wijsneus hangen *knip*
je krijgt nog bericht. zie de topicwaarschuwing
je krijgt nog bericht. zie de topicwaarschuwing
[ Voor 79% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2008 10:24 ]
Verwijderd
Ja, maar dat komt gewoon omdat er heel veel mensen zijn die willen weten hoe het zit, niet omdat er geen geld meer is om de website te beheren ofzothefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:21:
Bos en die specialisten, zeiden dat het vooral in het vertrouwen ligt of het met de banken goed/niet goed gaat.
Verwijderd
Voor jan-met-de pet is de kans dat een IJslandse bank omver valt net zo groot als dat een andere bank omvalt. Als je alles moet geloven wat je las, was deze bank nooit in de problemen gekomen en zou het de gouden bergen brengen die beloofd waren. Als ik reageer op alles wat er nu in het nieuws is, is de meest logische actie (als leek) al je geld van de bank - ongeacht welke - te trekken en het in je matras te stoppen. Sterker nog; je hoort dat er bergen geld in het systeem gepompt worden en dan zou je nog wel gek zijn als je niet alles voor fysiek goud omwisselt.kmf schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:12:
[...]
[...]
Ik ben ook geen fulltime belegger en heb me ook niet helemaal verdiept in buitenlandse economieen. Maar ik lees en let wel op berichten binnen forums. Er waren posts van mensen die zeggen dat de ijslandeconomie al slecht zit, en dat ze als eerste last zullen krijgen van een crisis.En dat de garantie van icesave, vooral ijslandse garantie is. En als je dan (je kan er niet omheen) hoort dat de crisis begint, dan moet er een lichtje branden ergens.
Natuurlijk doet vrijwel niemand dit, maar zullen de mensen die dit wel doen, als het verkeerd gaat, achteraf roepen dat "er toch wel een lichtje had moeten gaan branden".
Hier een filmpje van de Britse minister van Financiën Alistair Darling over de tegoeden van de Britten bij IceSave, komt helemaal achteraan het filmpje aan bod. Hij schijnt een uitzondering te willen maken door zelf garant te staan voor het gehele spaartegoed.
http://www.youtube.com/watch?v=FaBNjjzpvpg @7:00
If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.
De site van NIB heeft niets met Bos te maken. Dat is gewoon een incassobureau dat hier een slaatje uit denkt te kunnen slaan. Dat de site van het DNB plat ligt is vervelend, maar logisch gezien het huidige tumult in de banken markt. Ik ga er vanuit dat ze binnenkort wat versterking van meer servers zullen krijgen. Als er een grotere bank omvalt, dan krijgt de website het nog veel zwaarder.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:21:
Daar is zelfs een wetenschappelijk verklaring voor. Hindsight bias Dus daarvan moet je je niet al te veel aantrekken. Het was puur dat ik maandag vrij was en hier zat te struinen en tijd had om de berichten te volgen dat ik op tijd was om mijn geld bij ice-save weg te trekken. Ik ga echt niet claimen dat ik meer kennis had of slimmer ben geweest. Hoewel mijn gut-feeling wel zoiets gaf als "niet alles op 1 bank onderbrengen". Ook nu heb ik een gedeelte bij de rabo gezet. Minder rente, maar als de rabo omvalt is het klaar. Dan gaan we terug naar het stenen tijdperk.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:32:
[...]
Voor jan-met-de pet is de kans dat een IJslandse bank omver valt net zo groot als dat een andere bank omvalt. Als je alles moet geloven wat je las, was deze bank nooit in de problemen gekomen en zou het de gouden bergen brengen die beloofd waren. Als ik reageer op alles wat er nu in het nieuws is, is de meest logische actie (als leek) al je geld van de bank - ongeacht welke - te trekken en het in je matras te stoppen. Sterker nog; je hoort dat er bergen geld in het systeem gepompt worden en dan zou je nog wel gek zijn als je niet alles voor fysiek goud omwisselt.
Natuurlijk doet vrijwel niemand dit, maar zullen de mensen die dit wel doen, als het verkeerd gaat, achteraf roepen dat "er toch wel een lichtje had moeten gaan branden".
Ik zou als ik mijn geld daar had liggen óók nagelbijtend en knarsetandend op mijn stoel zitten en vind het absoluut vervelend voor hen die daar hun geld hebben gesteld.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:13:
[...]
Maar het blijft toch een heel eng gevoel als het je eigen geld betreft. En je zal maar net gepland hebben dat je het volgende week nodig hebt voor een grote uitgave en je dacht ff wat terug te boeken.
Misschien moest er wel zoiets gebeuren, zodat voor de toekomst de wereldeconomie weer een beetje genormaliseerd wordt. (?)
De hausse om geld op buitenlandse spaarrekeningen te zetten leidt nu onherroepelijk tot een baisse en er is geen uitgebreide kennis van economie voor nodig om dat al een paar maanden geleden gezien te hebben.
Natuurlijk, de rente die de NL-banken gaven was niet hoog en het verschil met bijv. Icesave en anderen was erg groot. Nuchter kijken en nadenken zou geleid moeten hebben tot de gedachte dat er met die hoge rente iets mis kón zijn.
Geld dat binnenkomt wordt altijd uitgegeven aan kredieten en leningen. Als je de renteverschillen tussen de rente die betaald werd en de ontvangen rente bij het moederberijf van Icesave zag was dat marginaal. Logisch, zoveel ruimte is noch was er simpelweg niet.
De NL-banken zijn daarom realistischer geweest met de rentetarieven en tot op dit moment is dat erg verstandig gebleken. Sparen is ook vooruitzien hoe moeilijk dat ook is als zelfs leden van de raad van bestuur van een bank zelf niet eens goed op de hoogte zijn van de stand van zaken binnen hun eigen bank.
Tot aan € 20.000,= is er bij Icesave heel wat onzekerheid en het zal nog wel eventjes duren eer daar duidelijkheid over is. Zeker is dat DNB behulpzaam zal zijn om die tegoeden terug te krijgen. Dat kan, zoals ik al schreef, nog wel wat maanden duren.
ARME AOW’er
Eigenlijk doet het NIB hetzelfde als de DNB,maar brengen ze wel onkosten in rekening?mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:33:
[...]
De site van NIB heeft niets met Bos te maken. Dat is gewoon een incassobureau dat hier een slaatje uit denkt te kunnen slaan. Dat de site van het DNB plat ligt is vervelend, maar logisch gezien het huidige tumult in de banken markt. Ik ga er vanuit dat ze binnenkort wat versterking van meer servers zullen krijgen. Als er een grotere bank omvalt, dan krijgt de website het nog veel zwaarder.
Het meest opvallende vind ik dat hij zegt dat "there is no money available in their compensation scheme". Dat komt direct van de IJslandse minister van Financien. Nogal een botte claim. Zeker gezien het de eerste bank gaat zijn die uit het compensation scheme zal moeten worden betaald.FireFlash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:33:
Hier een filmpje van de Britse minister van Financiën Alistair Darling over de tegoeden van de Britten bij IceSave, komt helemaal achteraan het filmpje aan bod. Hij schijnt een uitzondering te willen maken door zelf garant te staan voor het gehele spaartegoed.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_obb op 08-10-2008 10:42 ]
Nee, ze kloten wat aan voor een bepaald bedrag. Waarna zij (als je alle rechten uit handen hebt gegeven) gewoon ook de procedure zullen gaan volgen die DNB de komende week bekend zal gaan maken. Zij zullen dus ook bij de DNB moeten gaan aankloppen omdat het anders niet kan. Maar zij zijn dan de middle-man die het nodige percentage zullen opstrijken en daarmee de lachende derde zullen zijn. Kortom verdienen aan de ellende van anderen (en onnodig verdienen, want een arts verdient ook aan de ellende van een ander, maar dat is waardevol).thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:38:
[...]
Eigenlijk doet het NIB hetzelfde als de DNB,maar brengen ze wel onkosten in rekening?
Is er een financieel deskundige in ons midden die weet hoe dat in elkaar steekt?ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:46:
[...]
Iemand enig idee waar dat in de interbancaire circuits is blijven hangen? Of dat het gewoonweg geblokkeerd staat, of dat IceSave de opdracht niet uitgevoerd heeft, of?
Ergens bekend hoe het stroomschema is van zo'n overboeking? En waar wie er invloed op heeft?
Dus als je geld overmaakt van (in dit geval IceSave) naar een niet-nader-te-noemen-bank-die-sinds-kort-eigendom-is-van-de-nederlandse-staat over welke schakels zo'n betaling loopt? En waar het eventueel tegengehouden wordt, c.q. retour gaat, of nog erger, 'verdwijnt'? Of hopelijk, met vertraging, aankomt op de bestemming?
Het is gewoon een commerciele club dus als je ze opdracht geeft om achter je spaargeld aan te gaan, dan zal je waarschijnlijk wel iets moeten betalen.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:38:
[...]
Eigenlijk doet het NIB hetzelfde als de DNB,maar brengen ze wel onkosten in rekening?
Beter is om gewoon ff te wachten (hoe moeilijk ook) tot er bekend is of: a) Icesave echt geen spaargelden meer kan uitbetalen b) DNB eventueel met gratis hulp komt.
Ik denk eerder dat de betalingsrun van gisteren niet meer is uitgevoerd en het dus nergens hangt. Het is gewoon gebleven bij icesave, hoewel het daar wellicht afgeschreven lijkt (maar dat is hun interne systeem). Maar ik las ook dat stortingen van gisteren retour zijn gekomen bij mensen, dus zal dat met de afschrijvingen ook gebeurd zijn. Alles zal op last van DNB bevroren zijn.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:42:
[...]
Is er een financieel deskundige in ons midden die weet hoe dat in elkaar steekt?
Dus als je geld overmaakt van (in dit geval IceSave) naar een niet-nader-te-noemen-bank-die-sinds-kort-eigendom-is-van-de-nederlandse-staat over welke schakels zo'n betaling loopt? En waar het eventueel tegengehouden wordt, c.q. retour gaat, of nog erger, 'verdwijnt'? Of hopelijk, met vertraging, aankomt op de bestemming?
Verwijderd
Je zou je sowieso eerst moeten afvragen óf het geld wel daadwerkelijk van de rekening bij icesave is afgeschreven. Je kunt je actuele saldo immers niet bekijken. Ik vraag me dus af waarom mensen denken dat het in het interbancaire circuit is blijven hangen.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:42:
[...]
Is er een financieel deskundige in ons midden die weet hoe dat in elkaar steekt?
Hij zal dat vast niet zomaar zeggen. Als hij dat zegt zal hij dus wel inzicht hebben gekregen in de hoogte van het garantie fonds en geconcludeerd hebben dat er simpelweg niet genoeg geld beschikbaar is. Dat ziet er dus niet best uit, ik hoop dat Wouter Bos of de DNB hier binnenkort ook nog wat over kan melden.mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:40:
Het meest opvallende vind ik dat hij zegt dat "there is no money available in their compensation scheme". Dat komt direct van de IJslandse minister van Financien. Nogal een botte claim. Zeker gezien het de eerste bank gaat zijn die uit het compensation scheme zal moeten worden betaald.
If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.
Lijkt me stug... Vergis je niet, in nederland zit er ook geen euro in dat fonds. Want de DNB schiet op dat moment het bedrag voor, waarna die een rekening in gaat dienen bij de banken naar ratio. Maar het fonds op zich bestaat niet.FireFlash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:50:
[...]
Hij zal dat vast niet zomaar zeggen. Als hij dat zegt zal hij dus wel inzicht hebben gekregen in de hoogte van het garantie fonds en geconcludeerd hebben dat er simpelweg niet genoeg geld beschikbaar is. Dat ziet er dus niet best uit, ik hoop dat Wouter Bos of de DNB hier binnenkort ook nog wat over kan melden.
Zover ik weet(en dit is dan voor binnenlands financieel verkeer):ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:42:
[...]
Elke avond worden batches met transactie info vanuit een bank naar De Nederlandse Bank gestuurd. Elke bank in Nederland heeft daar namelijk een rekening. De Nederlandse Bank past vervolgens de saldo's aan van de banken. Vandaar ook dat een inter-bancaire boeking niet hetzelfde moment al op de doel-rekening staat. Het moet eerst met de batchverwerking mee. Een interne overboeking gaat wel real-time omdat dat intern blijft. Het geld blijft op de rekening van de bank staan, en wordt intern aan een ander nummertje gekoppeld.
Op internationaal niveau zal het niet veel anders gaan, maar met 1 of 2 extra schakels.
Dat een overboeking niet doorkomt, ligt aan de bank die het moet uitvoeren. Geef jij opdracht aan IceSave om poen over te maken en het gebeurt niet, dan heeft IceSave die overboeking tegengehouden en niet iemand anders. Het geld blijft niet ergens hangen.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Verwijderd
Ik heb 't op dinsdagochtend overgemaakt (11:30). Wel bevestiging, maar nog geen euro's op m'n postbank rekening. Nou, PB is wellicht langzaam, daar hoop ik maar op._starbuck_ schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:43:
[...]
Ik heb het maandag rond 18.30 overgemaakt, tot op heden niets ontvangen. Ik heb wel "netjes" een bevestigingsmailtje gehad.
Inderdaad, alleen op de website zullen ze de overboeking moeten aanpassen omdat het daar wel als geboekt staat.
Elguapo, ik de dag ervoor naar mijn PB en ook niks. Dat geld komt echt niet meer hoor...
Elguapo, ik de dag ervoor naar mijn PB en ook niks. Dat geld komt echt niet meer hoor...
[ Voor 29% gewijzigd door YoshiBignose op 08-10-2008 10:59 ]
Kijk eens hier: Wikipedia: Wire transferehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:42:
[...]
De vraag is of Icesave de run van 14:00 gisteren nog gedaan heeft. Die van maandag is wel gedaan, maar die van dinsdag is dus onbekend. Het ziet er naar uit dat deze run niet gedraaid is, dus je geld staat nog gewoon bij Icesave.
oproep gedupeerden
http://www.hartvannederla...OEP__gedupeerden_Ice_Save
http://www.hartvannederla...OEP__gedupeerden_Ice_Save
Ok, ik had het idee dat het garantiefonds echt een fonds met geld was van de banken gecontroleerd door DNB. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het af gaat lopen met de eerste 20k, vooral of het gaat komen en indien het komt van wie het vandaan zal komen...Cyberpope schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:52:
Lijkt me stug... Vergis je niet, in nederland zit er ook geen euro in dat fonds. Want de DNB schiet op dat moment het bedrag voor, waarna die een rekening in gaat dienen bij de banken naar ratio. Maar het fonds op zich bestaat niet.
Ja lekker bellen
Heb het filmpje net bekeken... Geeft hoop voor de Britse spaarders en misschien ook wel voor de Nederlandse spaarders. Wie weet gaat Bos ook iets dergelijks zeggen. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de wens de vader van de gedachte is...Hier een filmpje van de Britse minister van Financiën Alistair Darling over de tegoeden van de Britten bij IceSave, komt helemaal achteraan het filmpje aan bod. Hij schijnt een uitzondering te willen maken door zelf garant te staan voor het gehele spaartegoed.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Hij kan het in ieder geval niet via het Depositogarantiestelsel spelen. Dat zou banken als ING en Rabobank geld gaan kosten, terwijl zij juist gewaarschuwd hebben voor de te hoge rentes van Icesave.Goverman schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:01:
[...]
Heb het filmpje net bekeken... Geeft hoop voor de Britse spaarders en misschien ook wel voor de Nederlandse spaarders. Wie weet gaat Bos ook iets dergelijks zeggen. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de wens de vader van de gedachte is...
Valt me mee dat je niet hoeft te SMSen.
Maar wat voor zin heeft dat? HVNL kan dan hun avondeditie vullen met een 'zielig' verhaal over brave benadeelde spaarders?
Vlak nadat ik de bevestigingsmailtjes had gekregen, heb ik nog online ingelogd en zag wel dat het saldo was afgenomen, maar nu rijst dus de vraag, was dat de werkelijke stand of is dat naderhand weer teruggedraaid (maar kon ik dat niet meer zien omdat de website onbereikbaar was)?mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:56:
[...]
De vraag is of Icesave de run van 14:00 gisteren nog gedaan heeft. Die van maandag is wel gedaan, maar die van dinsdag is dus onbekend. Het ziet er naar uit dat deze run niet gedraaid is, dus je geld staat nog gewoon bij Icesave.
Verwijderd
Rabo c.s. hebben alleen geroepen dat Icesave gevaarlijk was omdat ze het niet konden hebben dat er spaarders werden weggeplukt bij Rabo c.s., echt niet omdat ze zo'n objectieve analyse van de risico's hadden gemaakt. Dat was gewoon commercieel eigenbelang hoor.mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:03:
[...]
(...) Dat zou banken als ING en Rabobank geld gaan kosten, terwijl zij juist gewaarschuwd hebben voor de te hoge rentes van Icesave.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 11:22 ]
Vannacht heb ik zelf wel even in kunnen loggen, en mijn geld was nog niet teruggeboekt. Ik zit nu ook de hele dag de tegenrekening te checken waar mijn poen blijft.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:17:
[...]
Vlak nadat ik de bevestigingsmailtjes had gekregen, heb ik nog online ingelogd en zag wel dat het saldo was afgenomen, maar nu rijst dus de vraag, was dat de werkelijke stand of is dat naderhand weer teruggedraaid (maar kon ik dat niet meer zien omdat de website onbereikbaar was)?
De bevestigingsmail die ik maandag direct na de overboeking kreeg is van October 6, 2008 4:53:12 PM
Lekker!
Jij snapt het.. .Dat verkoopt als zoete koek!ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:14:
Maar wat voor zin heeft dat? HVNL kan dan hun avondeditie vullen met een 'zielig' verhaal over brave benadeelde spaarders?
Alles na maandag 13.59 is een no-go. Dat staat vast bij ICESAVE voorlopig.Napsju schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:28:
[...]
Vannacht heb ik zelf wel even in kunnen loggen, en mijn geld was nog niet teruggeboekt. Ik zit nu ook de hele dag de tegenrekening te checken waar mijn poen blijft.
De bevestigingsmail die ik maandag direct na de overboeking kreeg is van October 6, 2008 4:53:12 PM
[ Voor 45% gewijzigd door Cyberpope op 08-10-2008 11:32 ]
Zie ook:mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:56:
[...]
Kijk eens hier: Wikipedia: Wire transfer
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:25:
niks aan de hand, de laatste paar dagen werd het systeem meer belast dan normaal.
Icesave heeft daarom besloten een tijdelijke verwerkingstop in het leven te roepen, zodra het rustig is zal alles gewoon weer verwerkt worden en bijgewerkt worden.
Toegegeven, ik heb geen idee hoe betrouwbaar dit is maar het klinkt aannemelijk. 75.000 klanten in Nederland alleen al, stel dat 20% daarvan de laatste paar dagen aan het overboeken is geslagen: 15.000 mutaties .... even aanpoten dus.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:29:
mijn broer, die zeer dicht op het vuur zit.
werkt op het hk.
britse spaarders krijgen geld terug
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article4905478.ece
Dit dan ook:thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:34:
“The Icelandic government have told me, believe it or not, they have no intention of honouring their obligations there,” Alistair Darling, the Chancellor, told BBC radio.

Een spaarbank heeft normaal nooit meer dan ca. 10% van de tegoeden direct beschikbaar. Stel dat gisteren de helft van de spaarders opdrachten heeft ingevoerd bij Icesave om over te boeken, dan kan dat wel ingevoerd zijn, maar Icesave kan nooit zoveel geld overmaken. Dus het zal weer teruggedraaid worden. Over een paar maanden zal duidelijk zijn hoeveel de beleggingen die ze met het spaargeld gedaan hebben nog waard is. En dat geld zou dan naar rato verdeeld moeten worden over de spaarders. Ik neem aan dat je dan nog wel een deel van je spaargeld terug krijgt. Tenzij er andere crediteuren zijn die voorrang hebben.
Het is dus gewoon afwachten tot we weer bij ons spaargeld kunnen
. Vele berichtgevingen gaan er al vanuit dat icesave failliet is, maar dat heb ik nog nergens bevestigd gezien...
Verwijderd
Nogal boude uitspraak van Brown als je het mij vraagt. Ik vraag me af of hij dit niet in de emotie van het debat heeft gezegd.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:34:
Sowieso, als spaarders echt hun geld niet terugkrijgen, en de IJslandse overheid wordt gedaagd in een procedure zal het jaren duren voor die juridische strijd tot in hoogste instantie beslist is.
Maar welke stap(pen) moet ik als spaarder van icesave nu ondernemen?
das idd een lekkere zeg, kan dus wel een lange tijd duren voordat (nl)spaarders dat geld terughebben.FireFlash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:35:
[...]
Dit dan ook:
“The Icelandic government have told me, believe it or not, they have no intention of honouring their obligations there,” Alistair Darling, the Chancellor, told BBC radio.
Verwijderd
Die 100.000 euro regeling geldt die voor de hele EU?
Ijsland is geen lid van de Europese Unie. Dus dan zou die 20K gelden (via Ijsland) en ng eens 18K via DNB.
Ijsland is geen lid van de Europese Unie. Dus dan zou die 20K gelden (via Ijsland) en ng eens 18K via DNB.
Geen, je moet afwachten met welk bericht Icesave of DNB komt.Sponz schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:38:
"Mr Brown later told a Number 10 news conference that Britain stood ready to sue Iceland to honour its responsibilities"thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:34:
Da's leuk voor de media, maar daarmee krijg je het geld niet terug. Dan is Bos' plan van aanpak m.i. een stuk sterker (DNB en Ijsland samen laten bakkeleien over het hoe en wat, € 20k daar en € 80k hier, met als eindresultaat gewoon de volle 100% - voor de meesten - (ex rente) terug op je rekening)
(En de mensen die hun volledige spaarpot á € 270k op 1 high interest acount in het buitenland zetten ..

Dat is per land bepaald; zo heeft Duitsland een 100% vergoeding bij het klappen van een bank, wás het in Nederland 20k en is het nu opgehoogd naar 100k (net als, ik meen, Frankrijk).Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:39:
Of bedoel je dat die volledige 100k toepasbaar is op een bank in een ander EU land? Dat is namelijk in principe niet zo, maar dat zijn ze op dit moment aan het bespreken.
[ Voor 30% gewijzigd door r0b op 08-10-2008 11:45 ]
Hoe zit het eigenlijk met de rente?
Moet Icesave de rente betalen tot het geld 'uitbetaald' is, ook al is het via de bankgarantie?
Overigens:
Moet Icesave de rente betalen tot het geld 'uitbetaald' is, ook al is het via de bankgarantie?
Overigens:
De NIB heeft haast blijkbaar?Nederland wil opheldering van IJsland over de tegoeden van Nederlandse spaarders bij Icesave. Die IJslandse bank is een dochter van de bank Landesbanki, die in problemen is geraakt door de kredietcrisis.
Nederlandse klanten van Icesave kunnen geen geld meer inleggen of opnemen. Ze moeten met De Nederlandsche Bank contact opnemen, zegt Icesave.
De Nederlandse Bank en minister Bos willen weten welke garanties er zijn voor Nederlandse spaarders.
IJsland moet per rekening garant staan voor 20.887 euro. Nederland garandeert de rest tot 100.000 euro.
Overgestapt
Het is onduidelijk wat er gebeurt als Icesave het eerste deel van het bedrag niet kan opbrengen. De laatste tijd zijn tienduizenden Nederlandse spaarders overgestapt naar Icesave voor de aantrekkelijke rente.
IceSave heeft in Nederland zo'n 120.000 tot 125.000 spaarders. Het totaal ingelegde spaargeld ligt tussen de 1,6 e 1,6 miljard euro.
Het Nationaal Incasso Buro (NIB) legt namens een aantal spaarders beslag op de tegoeden van de bank als hun spaargeld niet voor 12 uur is overgemaakt. De NIB wil niet afwachten wat er uit het overleg komt tussen de Nederlandsche Bank en Icesave.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Die geldt niet eens voor de hele EU.. er is afgesproken dat ieder lid iig 50.000 garandeert.. Dat is wat afgesproken is, mocht een land 100.000 kunnen garanderen, dan mogen ze dat zelf doen, maar verder is dat niet afgespoken als minumumVerwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:39:
http://www.volkskrant.nl/...100.000_euro_gegarandeerd
http://www.elsevier.nl/we...ilig-tot-100.000-euro.htm
[ Voor 16% gewijzigd door Jaspertje op 08-10-2008 11:45 ]
Ongeloofelijk dat het zo hard kan lopen.
Afgelopen week zat ik nog te dubben om een rekening bij icesave te gaan openen.
Mensen raken in paniek en nemen in 1 keer al hun geld op. Hieruit blijkt ook welweer hoe machtig een cosument kan zijn.
Mensen raken in paniek en nemen in 1 keer al hun geld op. Hieruit blijkt ook welweer hoe machtig een cosument kan zijn.
Burp
Ik hoop niet dat deze icesave crisis leidt tot een "run on the bank" bij credit bank europe en AT bank,daar hebben de meeste hun geld staan.
Geen. Afwachten, meer kun je niet doen. DNB is in gesprek met Icesave en zal t.z.t. wel met nieuws komen.Sponz schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:38:
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik denk dat dat een vraag is die we allemaal hebben, maar erg veel info is er bij de DNB ook niet te vinden...Sponz schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:38:
Buitenstaanders roepen allemaal dat we geduld moeten hebben, maar da's nou juist zo moeilijk als het je eigen centen zijn.
ps: dit topic heeft op dit moment wel een errug hoge refreshrate.
Het verschil daar is, dat deze banken wel onder de garantie regeling vallen en de consument hier zich geen zorgen hoeft te maken (tot 100.000 euro). Dat is met IceSave anders omdat deze niet onder de regeling valt. En volgens mij is het daarnaast zo dat IJsland zelf ook een probleem als ze alles moeten betalen. Dat maakt het nog extra onzeker voor de spaarders, maar dat weet ik niet helemaal zeker (van een kale kip valt niets te plukken....)thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:45:
Ik hoop niet dat deze icesave crisis leidt tot een "run on the bank" bij credit bank europe en AT bank,daar hebben de meeste hun geld staan.
Open de pagina http://www.icesave.nl eens. Daar zie je staan dat je 100.000 euro gegarandeerd is. Een deel daarvan (20.877 euro) moet uit Finland IJsland komen, de rest uit Nederland.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:39:
[ Voor 1% gewijzigd door mr_obb op 08-10-2008 11:53 . Reden: Finland??? ]
En wat voor schapen de mensen eigenlijk zijn.Wii4all schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:44:
Ongeloofelijk dat het zo hard kan lopen.
Toch is afwachten het enige wat we kunnen doen.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:46:
[...]
Ik denk dat dat een vraag is die we allemaal hebben, maar erg veel info is er bij de DNB ook niet te vinden...
Buitenstaanders roepen allemaal dat we geduld moeten hebben, maar da's nou juist zo moeilijk als het je eigen centen zijn.![]()
ps: dit topic heeft op dit moment wel een errug hoge refreshrate.
* DeeJee heeft inderdaad ook wat spaarcentjes bij icesave staan
Rente krijg je echt niet vergoed, enkel het saldo op moment van omvallen.anandus schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:42:
Hoe zit het eigenlijk met de rente?
Overigens:
[...]
De NIB heeft haast blijkbaar?
Natuurlijk hebben ze haast, die willen dat gedupeerden via hen geld terughalen zodat ze daar een leuke cent aan overhouden. Als straks DNB met een bericht komt dat ze de afhandeling gaan verzorgen is dat niet meer mogelijk.
Die banken vallen wel onder het NL garantiestelsel, dus hoogstens voor het gedeelte >100k zal er misschien een run zijn, dus zeer beperkt. De run van Icesave komt met name doordat de consument geen vertrouwen in het IJslandse garantiestelsel heeft.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:45:
[ Voor 5% gewijzigd door Sempy op 08-10-2008 11:54 ]
Uit IJsland bedoel je natuurlijk niet uit Finland.mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:49:
[...]
Open de pagina http://www.icesave.nl eens. Daar zie je staan dat je 100.000 euro gegarandeerd is. Een deel daarvan (20.877 euro) moet uit Finland komen, de rest uit Nederland.
Dus weinig nieuws voor de eerste 20.000 euro, want dat moet je nog steeds uit het failliete IJsland halen. Dat de DNB je helpt en misschien een vrachtboot naar IJsland stuurt is een leuke geste...
Verwijderd
Ik haal het voor de zekerheid wel weg bij AT. Ik vertrouw geen enkele kleinere bank meer. Voorlopig dus alles maar op me SNS.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:45:
Bron: http://www.fembusiness.nl...d-spaarders-in-de-kou.htmIcesave Nederland is niet meer. De website is grotendeels uit de lucht gehaald, waardoor ruim 100.000 Nederlandse spaarders gedupeerd zijn.
De Nederlandsche Bank
Een bewindvoerder die benoemd is door De Nederlandsche Bank (DNB) heeft het heft in handen genomen. Het personeel op het Amsterdamse Icesave-kantoor, dat een onderdeel is van de gestruikelde IJslandse bank Landsbanki, is naar huis gestuurd.
Dat bevestigt een woordvoerder van het pr-bureau Hill&Knowlton. Het bureau heeft de woordvoering gestaakt, want er is ‘geen opdrachtgever meer’. “Ik tik nu in mijn vrije tijd het laatste persbericht van Icesave Nederland. Dat ben ik aan ze verplicht”, zegt de woordvoerder.
...
Sinds maandagmiddag zijn er geen transacties meer doorgekomen via de Nederlandse Icesave-website. “Maandagochtend zijn er wel nog transacties doorgekomen. Maar vanaf maandagmiddag lag alles stil”, meldt de woordvoerder. “Dit is verschrikkelijk voor de spaarders. Op zich waren de cijfers van de bank altijd goed, maar in een week tijd is het hele beeld gaan schuiven. Wantrouwen heeft de bank laten struikelen. Ze konden geen geld meer lenen. Daar had Fortis ook last van.”
Uit dat artikel:thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:50:
http://www.telegraaf.nl/d...g_niet_op_rekening__.html
bij wie is het wel gelukt?
Hoe kan je nou een vertrouwensrelatie hebben met een bank waar je 1 maand geleden je geld op stort.... (Of het gaat over de nederlandse banken waar ze bij zitten, maar die kunnen natuurlijk niets doen als zij het geld niet 'hebben onvtangen'De spaarders maken zich dan ook grote zorgen en roepen de bank op hun niet langer in onzekerheid te laten. "Ik heb er goed buikpijn van. Ik dacht dat je bij een bank een vertrouwensrelatie had", aldus een bezorgde spaarder.
Het aantal spaarders was in de eerste berichten 50.000, toen 75.000 en nu wordt er al gesproken over 125.000?
Het nieuws op de radio opende nu net ook met 'Icesave'.
Het nieuws op de radio opende nu net ook met 'Icesave'.
[ Voor 21% gewijzigd door Tourniquet op 08-10-2008 12:01 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ook wel intressant:
http://www.dnb.nl/nieuws-...ichten-2008/dnb188903.jsp
.... spuit 123....
http://www.dnb.nl/nieuws-...ichten-2008/dnb188903.jsp
.... spuit 123....
[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-10-2008 12:00 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb gisteren wel even 10k terug van NIBC gehaald. Nou is deze wel volledig door de DNB gegarandeerd, maar als ie omvalt (omdat ie zo diep in de kredietshit zit), dan heb ik geen zin om 3 maanden of meer te wachten op m'n geld.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:45:
Van CEB heb ik geen slechte berichten gehoord. Ik twijfel wel of ik deze toch weer terug afroomt op 20k. Puur om toch nog wat meer cash op m'n bankrekening te hebben.
Ik zeg niet dat ze falliet zijn,maar ik denk het wel.
Ik zie nl een terugkerend patroon, Bij Fortis weer er eerst ook gezegd er is niks aan de hand, maak je geen zorgen/druk.Dit is wel opgelost omdat Fortis onder de DNB garantiestelsel viel.
Bij icesave eerst ook alweer dezelfde verhalen,maar het gaat van kwaad tot erger, het is nog maar de vraag of die eerste 20 K terugkomen vanuit Ijsland.
Ik zie nl een terugkerend patroon, Bij Fortis weer er eerst ook gezegd er is niks aan de hand, maak je geen zorgen/druk.Dit is wel opgelost omdat Fortis onder de DNB garantiestelsel viel.
Bij icesave eerst ook alweer dezelfde verhalen,maar het gaat van kwaad tot erger, het is nog maar de vraag of die eerste 20 K terugkomen vanuit Ijsland.
Aha, die maandagavond batch is dus niet meer uitgevoerd. Net 2 uur te laat
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Op teletekst staat dat DNB ons spaargeld gaat regelen als er in IJsland niets meer te halen valt. Dat zou mooi zijn
.
Ik hoop het ook niet, dat zou de crisis alleen nóg meer verergeren...thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:45:
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Er staat enkel dat DNB in actie komt als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dat is voor allerlei uitleg vatbaar. Reken je voorlopig niet rijk, misschien bedoelen ze alleen maar dat ze je helpen met die claim indienen in IJsland. Bovendien is teletekst in deze nog niet al te betrouwbaar gebleken (gisteren ook al verkeerde berichten over Icesave), het is dus afwachten op een persbericht van DNB.djmartyn schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 12:03:
Op teletekst staat dat DNB ons spaargeld gaat regelen als er in IJsland niets meer te halen valt. Dat zou mooi zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Sempy op 08-10-2008 12:08 ]
Compleet andere situaties dus. De kans dat er een run op CEB of AT komt is dus wel wat kleiner en de spaarders hoeven minder te zweten.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 12:00:
Ik zeg niet dat ze falliet zijn,maar ik denk het wel.
Maar het kan geen kwaad om toch voor een wat hogere getal bij je betaalrekening te houden.
Het voordeel van AT bank tov IceSave is dat ze wél gedekt zijn door DNB... De enige reden om je geld daar weg te halen zou zijn als je echt verwacht dat die bank binnenkort koppie onder zou gaan en je je spaargeld binnenkort nodig hebt zodat je er niet een paar weken of maanden op kunt wachten.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
IJsland weigert te betalen
http://www.ad.nl/economie...rders_Icesave_gerust.html
http://www.ad.nl/economie...rders_Icesave_gerust.html
Oorspronkelijk was het idee dat er juist geen concurentie op garantiestelsels zou gaan zijn, daarvoor is die extra dekking onder andere. Dit lijkt nu wel te zijn gebeurd, door een en ander niet van te voren duidelijk te maken. Een unieke situatie die nog nooit eerder voorgekomen is. Ik denk dat we blij met de eerste reactie van de Engelsen moeten zijn, vanwege ING Direct dat daar dezelfde constructie hanteert. ING is ook 3x het BNP van NL (en gelukkig hebben we euros en kunnen we het wel opbrengen).Goverman schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:01:
Heb het filmpje net bekeken... Geeft hoop voor de Britse spaarders en misschien ook wel voor de Nederlandse spaarders. Wie weet gaat Bos ook iets dergelijks zeggen. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de wens de vader van de gedachte is...
Het gewoon uitbetalen van de tegoeden bij Icesave lijkt mij de beste oplossing voor Nederland, ook om dit soort onzin in de toekomst te voorkomen. Desnoods moeten we het maar als ontwikkelingshulp zien, veel beter dan het aan dictators geven enzo.. En anders is dit een kwestie van ander stemgedrag bij de volgende verkiezingen. Bos heeft gezegd dat tegoeden tot 100k veilig zijn, en geen uitzonderingen gemeld.
Wellicht heeft NL zelfs een plicht hierin: 94/19/EG 7.6 (cache):
Maar IJsland is in ieder geval verantwoordelijk (vandaar de woorden pursue en default in het filmpje)6. De Lid-Staten dragen er zorg voor dat deposanten hun recht op schadeloosstelling middels een vordering tegen het depositogarantiestelsel kunnen doen gelden.
/me Full disclosure: geen geld bij Icesave, ook niet 'in transactie'
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Ik doelde op het feit, dat we nogal voorgelogen zijn, door de financiele hoge heren. Hoe harder ze nu roepen dat er niks aan de hand is, hoe meer wantrouwen?kmf schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 12:07:
[...]
Compleet andere situaties dus. De kans dat er een run op CEB of AT komt is dus wel wat kleiner en de spaarders hoeven minder te zweten.
Maar het kan geen kwaad om toch voor een wat hogere getal bij je betaalrekening te houden.
Dit topic is gesloten.