Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
Even gebeld met een ander oud-heertje of nietJazzper schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:08:
ik vertel niets. Als je op mijn 'poster' naam in dit topic zoekt kun je de opmerking wellicht taxeren
Nouja, ik ben benieuwd.
Aha, url aangepast: https://onlinebank.icesave.nl/, main site ondertussen ook vervangen door deze pagina.
Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.
DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.
Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.
Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.
[ Voor 84% gewijzigd door soczol op 08-10-2008 00:36 ]
Net tijdje met lynx geprobeerd maar nog geen boeking kunnen maken. Nu hebben ze de site dus offline gehaald...
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:32:
[...]
Even gebeld met een ander oud-heertje of niet![]()
Nouja, ik ben benieuwd.

maar nu ga ik slapen(d rijk worden.. oh nee dromen zijn bedrog)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Geachte klant
Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.
DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.
Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.
Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.
[ Voor 98% gewijzigd door Magicw00b op 08-10-2008 00:44 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 08-10-2008 00:40 ]
Ja, met Fortis gaat het ook prima en de Titanic is écht niet aan het zinken hoorVerwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:25:
niks aan de hand

Ik denk toch niet dat je daar veel waarde aan moet hechten. Allicht zegt de bank-top niet iets als: "Jongens, we zijn verloren!", want daarmee betekenen ze zéker hun eigen lot. De nummer 1 prioriteit is de rust te bewaren, en als dat moet met onware uitspraken denk ik niet dat daar voor teruggedeinsd wordt
Verwijderd
Nadat ik vorige week las dat de 3e bank in Ijsland omgevallen was alles eraf gehaald. Ik kan me de zorgen goed voorstellen van de mensen die pas na het weekend geld weghaalden. Anno 2008 is dit dus gewoon mogelijk in de bankensector. Iedereen sterkte de komende weken en hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht, alhoewel ik het ergste vrees. Ijsland gaat hieraan failliet denk ik, 310.000 vissers, zeehondenjagers en 1 geflipte zangeres die mooi weer spelen met honderden miljarden buitenlandse euros blijkt een groot pyramidespel te zijn geweest. Met het stempel van DNB.
(Link naar originele persbericht op DNB.nl)-edit:oeps dubbel
Hmm. Ik was nog van plan om om half 5 mijn wekker te zetten om dan mijn geld van de rekening af te halen aangezien dan de load op de website dan wat minder zal zijn, maar dit gaat dus ook helaas niet door. Ik hoop nu eigenlijk dat het verhogen van het gegarandeerde bedrag niet voor ijsland geldt. Ik krijg namelijk op het moment liever 90% van mijn geld (boven de 20k) terug van de Nederlandse bank dan 100% van de ijslandse. Dit nu al helemaal aangezien de 90% van €20000-€40.000 nu 100% van €20.000 tot €100.000 is geworden. En vooral aangezien de Landsbanki een totaal uitstaand vermogen heeft wat 3 keer zoveel is als het Bruto Binnenlands Product van heel ijsland (meen ik ergens gelezen te hebben). Ik acht het namelijk hierdoor bijzonder onwaarschijnlijk dat de ijslandse regering het volledige bedrag wat gegarandeerd is te kunnen betalen.
Ik hoop nu in ieder geval dat ik een niet al te groot gedeelte van mijn 30k kwijt bent, want dat ik geld kwijt ben lijkt me op dit moment eigenlijk zo goed als onafwendbaar...
[ Voor 33% gewijzigd door Cristan op 08-10-2008 01:46 ]
Ik vrees dat dit scenario dichterbij is dan je denkt (en ik dachtSponz schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 01:15:
zolang Ijsland zelf niet omvalt is er niets aan de hand.
Uit IJsland zelf duiken inmiddels de eerste berichten op over halflege supermarkten, die geen geld hebben voor verdere bevoorrading vanuit het buitenland, nu de IJslandse munt, de kroon, in een ongeremde val is geraakt en inwoners van het eiland aan het hamsteren slaan.
wat voor mod ben jij, om mij spuit 11 te noemen???Rukapul schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:48:
[...]
[mbr]Spuit 11?Laten we het topic gebruiken voor reacties die nog niet in veelvoud al aan de orde zijn gekomen :)[/]
Waarschijnlijk een mod die ziet dat jij iets gilt dat al de afgelopen 4 pagina's over gepraat wordt, waarmee jij de classificatie spuit 11 verdient.thefxr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 02:11:
[...]
wat voor mod ben jij, om mij spuit 11 te noemen???
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
http://forum.blog.nl/forums/viewthread/267/
Op zijn vroegst krijg je na 3 maanden je geld terug, van de ijslandse nationale bank.
Het kan ook langer duren,morgen meer nieuws
[ Voor 45% gewijzigd door thefxr op 08-10-2008 02:45 ]
ARME AOW’er
Ja, ik heb het vanaf het begin gezegd. Toch hadden mijn ouders daar ook een flink bedrag staan. Maandagavond teruggestort en volgens mij nog niet binnen. Als het fout loopt komen er misschien geen nieuwe meubels bij het nieuwe huiseamelink schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:54:
[...]
Voortaan vraag ik aan mr_obb advies over geldzaken. Best interessant om de posts aan het begin van dit topic nog eens te lezen
.
In het begin van het topic werd ik met een aantal anderen uitgemaakt voor doemdenkers en zwartkijkers. Het zat allemaal wel goed en het was wel veilig. Nu blijkt dat je toch voorzichtig moet zijn met je spaargeld en het zeker niet allemaal bij een bank neer moet zetten. Verder is het rendement altijd evenredig aan het risico. NIBC Direct draait slecht en biedt hetzelfde percentage.
Ik hoop voor iedereen hier dat ze hun geld gewoon asap terug krijgen. Vooral voor Zyphrax in "Icesave... is het wat?"
Gisterochtend (toen de site nog goed bereikbaar was) geld teruggeboekt. Binnen enkele minuten daarvan een bevestiging per email gekregen.
Maar hedenochtend niks op de tegenrekening binnengekomen...
Dus waar is dat geld nou?
Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Erkens op 08-10-2008 07:58 ]
hier hetzelfde probleem, ik ga er vanuit dat het ook niet meer komt....Erkens schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 07:41:
hmm, mijn spaargeld was ik maandag had overgeschreven is nog steeds niet bijgeschreven![]()
Tijd van werken, tijd van rusten
Same here, had het wel maandagavond pas gedaan, maar ik verwacht het niet binnen de kortste keren terug. Vorige keer dat ik geld terugboekte was het binnen een werkdag er, dus als het vandaag er nog niet op staat, kunnen we waarschijnlijk lang wachten.Erkens schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 07:41:
hmm, mijn spaargeld was ik maandag had overgeschreven is nog steeds niet bijgeschreven![]()
Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat....
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Pyramidespel? Bij een pyramidespel wordt binnenkomend geld niet belegd, maar gebruikt om de beloofde rentes te betalen. Dat klapt dus geheid op een gegeven moment. Hier heb je voor zover ik weet te maken met normale banken die net zo werken als de Nederlandse banken (of BelgischeVerwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:48:
[...]
Nadat ik vorige week las dat de 3e bank in Ijsland omgevallen was alles eraf gehaald. Ik kan me de zorgen goed voorstellen van de mensen die pas na het weekend geld weghaalden. Anno 2008 is dit dus gewoon mogelijk in de bankensector. Iedereen sterkte de komende weken en hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht, alhoewel ik het ergste vrees. Ijsland gaat hieraan failliet denk ik, 310.000 vissers, zeehondenjagers en 1 geflipte zangeres die mooi weer spelen met honderden miljarden buitenlandse euros blijkt een groot pyramidespel te zijn geweest. Met het stempel van DNB.
Lullig voor degenen die dat niet hebben gedaan.....
Aangezien in de gehele Europese unie het garant staan is verhoogd tot 100000 euro. Ieder land die daar niet in mee kan heeft maar wel banken heeft met buitenlandse spaarders heeft is daarmee gedoemd om om te vallen. Het is namelijk daardoor logisch dat in deze periode iedereen zijn geld terug haalt om veilig te stellen. En dat is nu net het ergste wat er kan gebeuren voor een bank.
Ik ben dus erg benieuwd of Bos hiervoor zijn verantwoordelijkheid neemt.
"Mekker, blaat"
Het is voluit in de (financiele) pers en de consumentenprogramma's. De consument is gek als hij/zij z'n spaargeld bij de 'gewone' banken op een spaarrekening laat staat en daar slechts een schamele 2% rente krijgt (zoals voorheen Postbank, Fortis, ABNAMRO, etc). Ga toch shoppen mensen! Kijk om je heen! Er zijn genoeg spelers in de markt waar je tot wel 5,25% krijgt (zoals IceSave). Je aarzelt, je wikt, je weegt. Je ziet de grote stoere jongens iedere keer met vette dikke bonussen weghollen (of ze het nou goed doen of niet, dat schijnt niet uit te maken).
Als ik me niet vergis spoort zelfs onze nationale consumenten heldin Antoinette (van Tros Radar) de kijker aan om maar vooral te proberen een hogere rente te krijgen.
Je besluit om toch maar geen dief van je eigen spaarcentjes te worden en gaat in zee met een of meerdere internet spaarbanken (zoals IceSave).
And see what (sh*t) happens...
Eerst staat er gewoon een paar uur lang dat je gewoon je geld op kunt nemen - en dit wordt ook door de woordvoerder bevestigd - als je op de site komt. Vervolgens gooien ze zonder pardon na een paar uur gewoon de website dicht en gooien er een persbericht op van DNB.
In dat persbericht staat vervolgens weinig bruikbare informatie. Er zijn "onduidelijkheden" ontstaan bij het moederbedrijf, en DNB gaat om opheldering vragen. Gevolgd door een verhaaltje over de garantiestelsels.
Als je vervolgens telefonisch contact op probeert te nemen, krijg je vervolgens een mooi bandje dat aangeeft dat je maar even op de website moet kijken.
Nergens staat aangegeven wat er nu precies aan de hand is. Af en toe komt er via de verschillende media wat informatie naar buiten. Zoals een RTL Nieuws die meld dat DNB meld dat de spaarders niet meer bij hun geld kunnen. Deze informatie is echter nergens terug te vinden, niet bij DNB, niet bij icesave.
Een random zoektocht op Google News geeft weer andere resultaten. Het dagblad 'de Stentor' geeft aan dat DNB te hulp schiet met het ophalen van gelden, maar ook hier staat verder niks van op de website van DNB:
Ondertussen begin ik me steeds meer zorgen te maken, maar blijf toch vooral hopen dat het op een of andere manier goed komt.DEN HAAG - Nederlandse spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen hun geld terug als de noodlijdende bank omvalt.
De Nederlandsche Bank (DNB) zal in dat geval voor de vijftigduizend Nederlandse spaarders het geld ophalen in IJsland. Als de regels onveranderd zouden zijn gebleven, zouden Nederlanders de eerste twintigduizend euro zelf in IJsland moeten ophalen. Het spaarbedrag daarboven zou wel weer onder het Nederlandse garantiestelsel vallen. Die rompslomp neemt DNB de Nederlandse spaarder uit handen. DNB, het ministerie van Financiën en de IJslandse autoriteiten overlegden gisteravond over een regeling voor Nederlandse spaarders bij rentestunter Icesave.
edit: Uiteraard begrijp ik wel dat er niet snel informatie naar buiten komt, zolang er nog niets bekend is. En ja, het is mijn eigen schuld dat ik me nu zorgen moet maken.
Maar dan mag ik 't toch zeker nog wel als vervelend ervaren, dat er zo weinig informatie bekend is?
[ Voor 5% gewijzigd door soczol op 08-10-2008 08:35 ]
Omdat alles wat via de media komt pure speculatie is. Die mede een bankrun veroorzaakt heeft?soczol schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:26:
Wat ik nog wel het vervelendste vind is dat er helemaal geen informatie vanaf icesave komt.
En ICESAVE en DNB pas iets communiceren als het zeker is?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik wil niet lullig doen, maarehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:23:
[...]
Als ik me niet vergis spoort zelfs onze nationale consumenten heldin Antoinette (van Tros Radar) de kijker aan om maar vooral te proberen een hogere rente te krijgen.
Je besluit om toch maar geen dief van je eigen spaarcentjes te worden en gaat in zee met een of meerdere internet spaarbanken (zoals IceSave).
And see what (sh*t) happens...
1) je kunt ook nog je eigen mening vorming in plaats van je te laten leiden door de "media" die je noemt
2) er was bij Icesave vanaf het begin duidelijk dat meer rendement, meer risico betekent (zie o.a. begin van dit topic). Ten tijde van de lancering van Icesave zat IJsland (al) in financieel zwaar weer.
[ Voor 40% gewijzigd door Arnout op 08-10-2008 08:30 ]
De spaarders hebben er zelf voor gekozen om hun geld in handen te geven van een land wat al aan de rand van een faillissement stond en ook het risico te lopen voor die paar tientjes per maand extra. Ik riep maanden geleden al tegen vrienden dat het niet slim van ze was om dit te doen, maar niet luisteren he, want de rente was toch zo lekker hoog.Driek schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:16:
Eigenlijk, vind ik dat Bos/ Europese Unie voor een deel verantwoordelijk is voor de teneergang van Icesave.
Aangezien in de gehele Europese unie het garant staan is verhoogd tot 100000 euro. Ieder land die daar niet in mee kan heeft maar wel banken heeft met buitenlandse spaarders heeft is daarmee gedoemd om om te vallen. Het is namelijk daardoor logisch dat in deze periode iedereen zijn geld terug haalt om veilig te stellen. En dat is nu net het ergste wat er kan gebeuren voor een bank.
Dus typisch geval van eigen schuld vind ik persoonlijk. Tering, alleen om die achterlijke radioreclame had ik m'n geld daar niet neergezet.
Groetjes, FaceDown.
Icesave (en de hele IJslandse economie) hebben de afgelopen jaren leuk geprofiteerd van hun financiele activiteiten. Daarbij hebben ze het nooit nodig gevonden om geheel aan het NL-garantiestelsel mee te doen (kan voor andere buitenlands banken toch ook, als je maar meebetaald) en ook lidmaatschap van de EU zag men niet zitten. Lijkt me niet meer dan terecht dat ze nu ook maar zelf de broek op houden in plaats van uit een garantiefonds of steun van EU-gelden mee te profiteren dat door anderen betaald zijn.Driek schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:16:
Eigenlijk, vind ik dat Bos/ Europese Unie voor een deel verantwoordelijk is voor de teneergang van Icesave.
En je kan al helemaal niet de schuld leggen bij een EU/Bos die geen enkele mogelijkheid hadden om invloed op deze banken uit te oefenen. Zij stellen nu de nieuwe grens in in het belang van de EU-banken & burgers waarvoor ze verantwoordelijk zijn, dat kan vervelend uitpakken voor andere banken, maar dat is nu eenmaal niet anders. Jammer voor de nederlandse spaarders die daarvan de dupe zijn, maar daar is in dit topic en ook elders uitgebreidt voor gewaarschuwd. Indien je dan bewust de hogere rente neemt (vergoeding voor meer risico) dan moet je niet een ander verantwoordelijk stellen voor het verlies.
Ben nooit een fan van Bos geweest, maar moet eerlijk toegeven dat ik tot op heden zijn optreden in het kredietcrisis gebeuren wel kan waarderen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sempy op 08-10-2008 08:35 ]
SMulTiE schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:32:
Mochten degenen die geld hebben zitten in Icesave hun geld terugkrijgen, maar pas over bv 3 maanden, loopt de rente dan al die tijd gewoon door!?

Groetjes, FaceDown.
Is er eigenlijk een soort overzicht ergens van hoe goed of slecht een bank het momenteel doet? Ik zit zelf nl. ook bij de AT-Bank (prima service, overigens) maar ik heb geen idee of ik me zorgen moet makenSMulTiE schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:02:
Ben toch zo blij dat ik uiteindelijk toch besloten heb aan de hand van tips hier en op Fok!-forum, om toch maar voor iets minder rente en iets meer zekerheid te kiezen (AT-bank in mijn geval).
Lullig voor degenen die dat niet hebben gedaan.....
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
k, sorry.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
ik geef hun ook niet de schuld, ik verwijt ze ook niks.Sempy schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:33:
[...]
Icesave (en de hele IJslandse economie) hebben de afgelopen jaren leuk geprofiteerd van hun financiele activiteiten. Daarbij hebben ze het nooit nodig gevonden om geheel aan het NL-garantiestelsel mee te doen (kan voor andere buitenlands banken toch ook, als je maar meebetaald) en ook lidmaatschap van de EU zag men niet zitten. Lijkt me niet meer dan terecht dat ze nu ook maar zelf de broek op houden in plaats van uit een garantiefonds of steun van EU-gelden mee te profiteren dat door anderen betaald zijn.
En je kan al helemaal niet de schuld leggen bij een EU/Bos die geen enkele mogelijkheid hadden om invloed op deze banken uit te oefenen. Zij stellen nu de nieuwe grens in in het belang van de EU-banken & burgers waarvoor ze verantwoordelijk zijn, dat kan vervelend uitpakken voor andere banken, maar dat is nu eenmaal niet anders. Jammer voor de nederlandse spaarders die daarvan de dupe zijn, maar daar is in dit topic en ook elders uitgebreidt voor gewaarschuwd. Indien je dan bewust de hogere rente neemt (vergoeding voor meer risico) dan moet je niet een ander verantwoordelijk stellen voor het verlies.
Ben nooit een fan van Bos geweest, maar moet eerlijk toegeven dat ik tot op heden zijn optreden in het kredietcrisis gebeuren wel kan waarderen.
Echter is het wel een constatering dat mede hierdoor de run op het geld terug halen massaal is gestart. Met dit als resultaat.
LOLSMulTiE schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:32:
Mochten degenen die geld hebben zitten in Icesave hun geld terugkrijgen, maar pas over bv 3 maanden, loopt de rente dan al die tijd gewoon door!?
dat is wel de beste opmerking uit deze thread.
Wees blij als je nog een 5% ofzo van je spaargeld terugziet. Ze zullen straks kijken wat er nog over is van de investeringen die Landesbanki gedaan heeft met het Icesave spaargeld, maar ik vermoed dat er niet veel van over is.
Er was kennelijk reden voor overname, maar nu dat afgeblazen is, moeten ze hun eigen broek ophouden.
Verwijderd
Dit ziet er niet goed uit. Hoop dat iedereen hier wel gewoon zijn geld krijgt vandaag.
Fitch downgrades Landsbanki's credit rating to B / B / F
enLandsbanki's Individual rating has been downgraded to 'F' from 'C' to reflect the receivership
arrangement. Fitch notes that under the receivership arrangement, Landsbanki could be subjected to 'temporary protection from payments of debts and obligations as they fall due'. It is not clear that such a moratorium will be enacted but Fitch would view it as a default.
Landsbanki's Operations Continued Under Unchanged Management
(...)The receivership committee have stated the following:
- The objective of the committee is to ensure the continued operations of the commercial banking perations of Landsbanki Íslands hf. in Iceland.
- A public notice to debtors will not be issued.
- Provisions of Icelandic insolvency laws do not apply to the operations of Landsbanki while the receivership committee is responsible for the matters of the bank. Ceasure of assets can not be made against Landsbanki during the same period.
Dus het moederbedrijf heeft even de stekker eruit getrokken. Dwz, moederbedrijf dat 'in receivership is'...Landsbanki would like to stress that the bank has not been put into liquidation but is in receivership which gives it a temporary protection from payment of debts and obligations as they fall due. Work has already begun on the restructuring of the operations of Landsbanki.
wild mutant space hamsters
Dat is dus niet waar, via het garantiestelsel van de Nederlandse Bank en de Ijslandse bank krijg je de eerste 20.000 euro gegarandeerd uitgekeerd..Bigfoot schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:37:
[...]
LOL
dat is wel de beste opmerking uit deze thread.
Wees blij als je nog een 5% ofzo van je spaargeld terugziet. Ze zullen straks kijken wat er nog over is van de investeringen die Landesbanki gedaan heeft met het Icesave spaargeld, maar ik vermoed dat er niet veel van over is.
Ik kan je garanderen dat vandaag niemand hier z'n geld ziet, en de rest van de week ook niet.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:38:
http://www.telegraaf.nl/d...ve_Nederland__.html?p=3,1
Dit ziet er niet goed uit. Hoop dat iedereen hier wel gewoon zijn geld krijgt vandaag.
Groetjes, FaceDown.
Nee hoor DNB garandeert pas NA de eerste 20.000 euro. Voor de rest van je in IJsland terecht (wat zo goed als failliet is). Dus het is puur afwachten wat er nu gaat gebeuren.Neo_TGP schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:39:
[...]
Dat is dus niet waar, via het garantiestelsel van de Nederlandse Bank en de Ijslandse bank krijg je de eerste 20.000 euro gegarandeerd uitgekeerd..
Groetjes, FaceDown.
Respectfully, TTB.
En waar baseer je dit dan weer op? Laten we gewoon het nieuws afwachten en geen ongefundeerde uitspraken gaan doen over het wel of niet uitbetalen van het geld.FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:34:
[...]
Wat denk je nu zelf.. je mag al in je handjes knijpen als je ooit 100% van die bedrag terug ziet. IJsland zal het niet gaan betalen, dus hooguit de DNB uit coulance-overwegingen. En wellicht dan geen 100% maar zeker niet ook nog eens de rente.
In Nederland waren 75.000 spaarders, dus er moet maximaal 1,5 miljard uitgekeerd worden. Een groot deel hiervan kan gewoon uit de boedel van Landsbanki gehaald worden, want zij hielden immers veel geld aan. De paar honderd miljoen die het garantiestelsel nog zal moeten betalen kunnen ze gewoon lenen op de kapitaalmarkt. Misschien zelfs van Nederland.
Zaai alsjeblieft geen onnodige paniek.
Ondanks dat je niet lullig wilt doen, klinkt het toch een beetje van "zie je nou wel". En dat alleen maar omdat het nu mis gaat. Als het goed gegaan was, waren de reacties waarschijnlijk andersom geweest.Arnout schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:29:
[...]
Ik wil niet lullig doen, maar
1) je kunt ook nog je eigen mening vorming in plaats van je te laten leiden door de "media" die je noemt
2) er was bij Icesave vanaf het begin duidelijk dat meer rendement, meer risico betekent (zie o.a. begin van dit topic). Ten tijde van de lancering van Icesave zat IJsland (al) in financieel zwaar weer.

En zo'n woekerpolis constructie was dit nou ook weer niet. Er werden echt geen torenhoge, volkomen onrealistische rendementen beloofd.
Tuurlijk vorm je je eigen mening. Maar als je zelf geen financieel expert bent, probeer je her en der inlichtingen te krijgen. En normaliter heeft mevrouw A H en haar team het aardig bij het rechte eind. Ik verwijt het haar ook niet. Maar het is wel tekenend dat de tendens richting de 'gewone' consument was dat je toch echt actiever met je spaargeld moest zijn.
Ad 2. Ieder land zit wel op een of 't andere manier in de schulden. IEDERE bank zit diep in de schulden (daarom stort het kaartenhuis nu elkaar, door gebrek aan vertrouwen). Het kenmerk van banken is namelijk dat ze 'werken' met geld wat niet van hun is.
En helaas voor iedereen, komt de self-fulfilling-prophecy uit omdat we elkander niet meer vertrouwen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Wat denk je???SMulTiE schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:32:
Ik baal er wel van. Zelf had ik best vertrouwen in de bank. Zeker in mijn achterhoofd de garantie van de eerste 20000 euro.
Helaas kan ik het geld nu niet meer terug halen en ben ik afhankelijk van DNB. Overigens heb ik daar wel het vertrouwen in dat het goed komt.
We wachten het maar rustig af.
Money for nothin' and your chicks for free
Die regeling is gisterenmiddag afgesproken en de run op het geld van Icesave is als ik zo de reacties op diverse fora lees is de run op de tegoeden al enkele dagen aan de gang.Driek schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:37:
[...]
ik geef hun ook niet de schuld, ik verwijt ze ook niks.
Echter is het wel een constatering dat mede hierdoor de run op het geld terug halen massaal is gestart. Met dit als resultaat.
Een coulance-regeling zal de DNB nooit doen lijkt me. In dat geval laat je de banken die wel deelnemen aan het garantiestelsel betalen voor de verliezen van een niet-deelnemer. Op die manier haal je het hele fundament onder het stelsel vandaan en is het alleen maar een vrijbrief voor rentestunters om zich op de Nederlandse markt te storten.FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:34:
Wat denk je nu zelf.. je mag al in je handjes knijpen als je ooit 100% van die bedrag terug ziet. IJsland zal het niet gaan betalen, dus hooguit de DNB uit coulance-overwegingen. En wellicht dan geen 100% maar zeker niet ook nog eens de rente.
Beetje kort door de bocht, aangezien de DNB wel degelijk een controlerende en (indien nodig) optredende taak heeft. Afgezien van de laatste 2 dagen heb ik de DNB nooit een uitlating horen doen over ICESave, noch heb ik nu gehoord dat ze al eerder met ICESave in contact waren om de liquiditeit te waarborgen.Sempy schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:33:
[...]
En je kan al helemaal niet de schuld leggen bij een EU/Bos die geen enkele mogelijkheid hadden om invloed op deze banken uit te oefenen.
Die 1,5 miljard van jou, zijn natuurlijk niet de enige centen die uitgekeerd moeten worden. Alleen al in het VK zitten al 10 keer zoveel spaarders als in Nederland, en dan zijn er weet ik nog hoeveel andere landen.mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:42:
[...]
En waar baseer je dit dan weer op? Laten we gewoon het nieuws afwachten en geen ongefundeerde uitspraken gaan doen over het wel of niet uitbetalen van het geld.
In Nederland waren 75.000 spaarders, dus er moet maximaal 1,5 miljard uitgekeerd worden. Een groot deel hiervan kan gewoon uit de boedel van Landsbanki gehaald worden, want zij hielden immers veel geld aan. De paar honderd miljoen die het garantiestelsel nog zal moeten betalen kunnen ze gewoon lenen op de kapitaalmarkt. Misschien zelfs van Nederland.
Groetjes, FaceDown.
Werk jij bij Icesave misschien?mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:42:
[...]
En waar baseer je dit dan weer op? Laten we gewoon het nieuws afwachten en geen ongefundeerde uitspraken gaan doen over het wel of niet uitbetalen van het geld.
Verder is niet alleen Landsbanki zo goed als failliet, dat geld ook ook het IJslandse garantiestelsel, en waarschijnijk ook voor de gehele overheid van IJsland.
Dat het garantiestelsel van IJsland nog ergens terecht kan voor een LENING om hun crediteuren te betalen is een volstrekte illusie.
Ik denk dat je als Icesave spaarder moet hopen dat DNB je redt, wat ik overigens erg vreemd zou vinden. Want de Nederlandse belastingbetaler staat dan garant om de risico's af te dekken op de speculaties van een IJslandse bank.
Zo wil ik ook nog wel een bank beginnen. Bied ik 7% rente, ga er mee investeren in futures, hedges, en subprime hypotheken-pakketten enzo. 50% kans dat ik ernome winst maak, en 50% dat ik failliet gaat en DNB de spaarders terugbetaalt.
[ Voor 18% gewijzigd door Bigfoot op 08-10-2008 08:53 ]
Nee maar je geld naar een niet-EU land (en dan ook nog een waar het economisch niet echt denderend ging) brengen vond ik gewoon DOM, en inderdaad heb ook ik het "zie je nou wel"-gevoel, met name omdat veel Ice-spaarders op jehovistische manier iedereen ervan probeerde te overtuigen dat IceSave toch wel zo goed was, en dat je makkelijk veel geld kon verdienen. Maar goed hopelijk leren mensen hier weer iets van.ehtweak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:42:
[...]
Ondanks dat je niet lullig wilt doen, klinkt het toch een beetje van "zie je nou wel". En dat alleen maar omdat het nu mis gaat. Als het goed gegaan was, waren de reacties waarschijnlijk andersom geweest.![]()
En zo'n woekerpolis constructie was dit nou ook weer niet. Er werden echt geen torenhoge, volkomen onrealistische rendementen beloofd.
Groetjes, FaceDown.
Inderdaad.. de enige die theoretisch in zou kunnen grijpen is de Nederlandse overheid zelf, en Bos heeft al eerder aangegeven banken alleen te redden als het functioneren van die bank kritisch is voor de economie.Bigfoot schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:50:
[...]
Werk jij bij Icesave misschien?
Verder is niet alleen Landsbanki zo goed als failliet, dat geld ook ook het IJslandse garantiestelsel, en waarschijnijk ook voor de gehele overheid van IJsland.
Dat het garantiestelsel van IJsland nog ergens terecht kan voor een LENING om hun crediteuren te betalen is een volstrekte illusie.
Groetjes, FaceDown.
Klopt, en een IJslandse bank is nou typisch een voorbeeld van een bank die best mag omvallen. Bos zal ook een voorbeeld moeten stellen, anders is in de toekomst het hek van de dam, en begint straks elk apenland een bank in Nederland.FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:54:
[...]
Inderdaad.. de enige die theoretisch in zou kunnen grijpen is de Nederlandse overheid zelf, en Bos heeft al eerder aangegeven banken alleen te redden als het functioneren van die bank kritisch is voor de economie.
Waarom niet? Het lijkt mij een goede zaak wanneer ze pas iets naar buiten brengen wanneer er zekerheden zijn. Als dit lang duurt dan is dat maar zo.DeeJee schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:51:
Wanneer zou er iets meer bekent worden? Dit kan natuurlijk niet lang zo blijven, ofwel?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Dan nog is er geen enkele reden om nu te gaan lopen roepen dat mensen blij mogen zijn als ze nog een cent terug zien. Landsbanki was een gezonde bank met een goede solvabiliteit. Door onhandig optreden van de IJslandse regering rond de nationalisatie van Glitnir is een bank run ontstaan (nationalisatie was een paniekreactie, waarom niet gewoon een noodkrediet).FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:49:
[...]
Die 1,5 miljard van jou, zijn natuurlijk niet de enige centen die uitgekeerd moeten worden. Alleen al in het VK zitten al 10 keer zoveel spaarders als in Nederland, en dan zijn er weet ik nog hoeveel andere landen.
Landsbanki kan gewoon een groot deel van het geld terugbetalen aan de rekeninghouders. Verder nam Landsbanki geen grote risico's met het geld, zo hadden ze niet belegd in die ranzige amerikaanse derivaten. Landsbanki kan dus zijn investeringen verkopen op de markt voor redelijke prijzen. Uiteindelijk zal het garantiestelsel iets moeten betalen, maar dat moet best lukken. De lening die IJsland van Rusland kreeg was al 2/3 van alle tegoeden van Icesave rekeninghouders in Nederland en het VK bij elkaar.
Nu vanaf de zijlijn gaan staan lachen en zeggen dat mensen naar hun geld kunnen fluiten is onnodig, ongefundeerd en niet echt aardig. Ook ik heb vanaf het begin van het topic gewaarschuwd voor Icesave, maar ik kijk gewoon naar de feiten.
Enkele mensen hier reageren alsof ze helemaal van alles op de hoogte zijn. Maar dat zijn ze niet.
Dus laten we het maar eens rustig afwachten.

Zoek eens op mijn naam in dit topic. Lijkt me niet dat ik bij Icesave werk.
Misschien wil je keukenzaak wel een extra-snel-betalen korting geven, dan heb je nog iets van renteCobb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:44:
Ik heb voor de zekerheid maar 10.000 euro van mijn ATB rekening gehaald voor de keuken die binnenkort betaald moet worden. Heb ook nog even getwijfeld om naar Ice-save te gaan...
Aan de andere kant is vooruit betalen ook niet zo handig, want het insolventie-risico van de gemiddelde keukenzaak is flink hoger dan van AT Bank. Ik denk dat er een belangrijk verschil zit tussen ICE en ATB, namelijk de onderliggende economie van het vestigingsland.
Naar het schijnt is de economie van IJsland de afgelopen jaren sterk gegroeid door de credit boom; toen dat een credit crunch werd kwam de hele economie in zwaar weer terecht. Inflatie > 10% en devaluatie van de Kroon t.o.v. Euro en Dollar. Het typische risico van een monocultuur.
Kijk ik naar Rusland, dan zie ik nog steeds meer kansen dan problemen voor de komende decennia. We lopen op enkele gebieden tegen de capaciteitsgrenzen aan van de productie-economie en gaan daardoor wereldwijd een periode in van schaarste aan energie, comodities (met name de eetbare soorten) en mankracht. Dat zijn drie factoren waar in Rusland nog voldoende groei mogelijk is. Wat dat betreft geloof ik in investeringen in Rusland. Zelf heb ik ook een spaarrekening en termijndeposito bij ATB en ik slaap prima
Verwijderd
Facts don't care about your feelings
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hij vertelde vorige week trots dat hij zin geld van Fortis naar Ijsland had gestort. Ijsland was niet zo gevoelig voor de crisis en hij had 5% rente. Verklaarde iedereen voor dom dat ze hun geld in NL op de bank hadden, riep steeds dat hij als laatste zou lachen en wij maar eens af moesten wachten.
Was echt te grappig toen ik hem vanmorgen zag

edit: toch blijft het klote, maar op het nieuws zeggen ze dat iedereen alles terug krijgt. 20.000 via Ijsland en kunnen ze zich beroepen op DNB voor die nieuwe regeling van 100.000. Op de korte termijn moeten denk ik wel de bestedingsplannen uitgesteld worden.
[ Voor 23% gewijzigd door AndereKoekoek op 08-10-2008 09:08 ]
Dat kan je toch niet makenFloris-K schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:05:
Nou ik heb vanmorgen toch even een collega goed hard uit gelachen.
Facts don't care about your feelings
Nou grappigFloris-K schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:05:
Nou ik heb vanmorgen toch even een collega goed hard uit gelachen.
Hij vertelde vorige week trots dat hij zin geld van Fortis naar Ijsland had gestort. Ijsland was niet zo gevoelig voor de crisis en hij had 5% rente. Verklaarde iedereen voor dom dat ze hun geld in NL op de bank hadden, riep steeds dat hij als laatste zou lachen en wij maar eens af moesten wachten.
Was echt te grappig toen ik hem vanmorgen zag
Tuurlijk, hij heeft verkeerd gegokt maar om hem dan uit te gaan lachen ...
Nothing to see here
Ik sta ook absoluut niet te lachen hoor. Maar jij doet ook een hoop aannames die uit de lucht gegrepen zijn. Wie zit er nou in deze tijden te wachten om forse investeringen te doen, op basis van producten die Landsbanki verkoopt tegen 'redelijke prijzen'?mr_obb schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:58:
[...]
Dan nog is er geen enkele reden om nu te gaan lopen roepen dat mensen blij mogen zijn als ze nog een cent terug zien. Landsbanki was een gezonde bank met een goede solvabiliteit. Door onhandig optreden van de IJslandse regering rond de nationalisatie van Glitnir is een bank run ontstaan (nationalisatie was een paniekreactie, waarom niet gewoon een noodkrediet).
Landsbanki kan gewoon een groot deel van het geld terugbetalen aan de rekeninghouders. Verder nam Landsbanki geen grote risico's met het geld, zo hadden ze niet belegd in die ranzige amerikaanse derivaten. Landsbanki kan dus zijn investeringen verkopen op de markt voor redelijke prijzen. Uiteindelijk zal het garantiestelsel iets moeten betalen, maar dat moet best lukken. De lening die IJsland van Rusland kreeg was al 2/3 van alle tegoeden van Icesave rekeninghouders in Nederland en het VK bij elkaar.
Nu vanaf de zijlijn gaan staan lachen en zeggen dat mensen naar hun geld kunnen fluiten is onnodig, ongefundeerd en niet echt aardig. Ook ik heb vanaf het begin van het topic gewaarschuwd voor Icesave, maar ik kijk gewoon naar de feiten.
En die nationalisatie was vast niet omdat het zo geweldig met de bank ging denk je wel?
Die Russische lening was 2/3 van de tegoeden van NL / VK bij elkaar? Ik vind dat eerder schrikbarend, want wat gebeurt er met andere tegoeden, en tegoeden in andere landen, en tegoeden in IJsland zelf? Dat Russische geld was om de bank te helpen redden, niet om de klanten van een dochter van de bank ergens in het buitenland tevreden te stellen.
Ik zie het allemaal helemaal niet zo rooskleurig in, en daarbij ga ik geen blad voor de mond nemen, net zoals de Ice-spaarders zelf niet deden toen ze aan het verkondigen waren hoe geweldig deze bank wel niet was, en hoe slim ze waren om daar hun zuurverdiende spaarcentjes te deponeren.
Groetjes, FaceDown.
ANP | Gepubliceerd op 08 oktober 2008, 08:05
Laatst bijgewerkt op 08 oktober 2008, 08:11
AMERSFOORT -
Het Nationaal Incasso Bureau (NIB) bereidt op verzoek van een aantal spaarders een beslaglegging voor op de tegoeden van Icesave Nederland. De spaarbank wordt gesommeerd de spaartegoeden direct en voor 12.00 uur beschikbaar te stellen. Dat heeft het NIB bekendgemaakt.
Icesave Nederland is onderdeel van de in problemen geraakte IJslandse bank Landsbanki. Het NIB is verbolgen over het feit dat toezichthouder De Nederlandsche Bank de afgelopen 36 uur niet adequaat heeft opgetreden, door niet in te grijpen bij Icesave Nederland.
De bank had tot dinsdagmiddag op haar website staan dat het een zeer solide bankinstelling is met een positieve beoordeling van de kredietwaardigheid. Ook stond er dat spaargeld te allen tijde vrij opneembaar was. ,,Niets van waar'', aldus het NIB. ,,Op dit moment kunnen spaarders helemaal niet in contact komen met de bank of bij hun tegoeden komen.''
Gegokt?itsme schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:09:
[...]
Nou grappig
Tuurlijk, hij heeft verkeerd gegokt maar om hem dan uit te gaan lachen ...
Ach als iemand natuurlijk jou uitlacht en je voor dom verklaart... tja dan kan ik de tegenreactie nu wel begrijpen eigenlijk
Wel vreemd dat Rusland daar geld insteekt. Misschien hebben ze het hele eiland als onderpand gevraagd? Kunnen ze het later gebruiken als basis om de Noordpool te ontginnen.FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:09:
[...]
Die Russische lening was 2/3 van de tegoeden van NL / VK bij elkaar? Ik vind dat eerder schrikbarend, want wat gebeurt er met andere tegoeden, en tegoeden in andere landen, en tegoeden in IJsland zelf? Dat Russische geld was om de bank te helpen redden, niet om de klanten van een dochter van de bank ergens in het buitenland tevreden te stellen.
Groetjes, FaceDown.
Maandag overgemaakt, dinsdag gewoon netjes op de rekening. Moet wel zeggen dat dat bij Rabo was, daar stond ook altijd als eerste de stufi op de rekening, dus als je het nog niet hebt kan het ook gewoon aan je eigen bank liggen._starbuck_ schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:04:
is er hier iemand die geld na het weekend het overgemaakt en WEL binnen heeft gekregen?
Ze doen het in ieder geval niet uit liefdadigheid. Waarschijnlijk hebben ze een hoop belangen in IJsland.Bigfoot schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:12:
[...]
Wel vreemd dat Rusland daar geld insteekt. Misschien hebben ze het hele eiland als onderpand gevraagd? Kunnen ze het later gebruiken als basis om de Noordpool te ontginnen.
Groetjes, FaceDown.
Daar snap ik dus echt niets van. Alsof één of ander incassobureautje meer zal bereiken dan DNB. Laat DNB nou eerst zijn werk maar eens doen en ga dan vervolgstappen zetten. Dit soort mensen doen meer kwaad dan goed.Mex schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:11:
Beslaglegging op Icesave Nederland voorbereid
AMERSFOORT -
Het Nationaal Incasso Bureau (NIB) bereidt op verzoek van een aantal spaarders een beslaglegging voor op de tegoeden van Icesave Nederland. De spaarbank wordt gesommeerd de spaartegoeden direct en voor 12.00 uur beschikbaar te stellen. Dat heeft het NIB bekendgemaakt.
Icesave Nederland is onderdeel van de in problemen geraakte IJslandse bank Landsbanki. Het NIB is verbolgen over het feit dat toezichthouder De Nederlandsche Bank de afgelopen 36 uur niet adequaat heeft opgetreden, door niet in te grijpen bij Icesave Nederland.
De bank had tot dinsdagmiddag op haar website staan dat het een zeer solide bankinstelling is met een positieve beoordeling van de kredietwaardigheid. Ook stond er dat spaargeld te allen tijde vrij opneembaar was. ,,Niets van waar'', aldus het NIB. ,,Op dit moment kunnen spaarders helemaal niet in contact komen met de bank of bij hun tegoeden komen.''
Dat is al iets van jaren geleden. In het heden zijn alle banken vrijwel even snel met overboekingen. Maar ook offtopic overigens.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:13:
[...]
Maandag overgemaakt, dinsdag gewoon netjes op de rekening. Moet wel zeggen dat dat bij Rabo was, daar stond ook altijd als eerste de stufi op de rekening, dus als je het nog niet hebt kan het ook gewoon aan je eigen bank liggen.
[ Voor 15% gewijzigd door argro op 08-10-2008 09:15 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ja en die inbeslaglegging gaat dus niet werken aangezien de Landsbanki is genationaliseerd, zie mijn post een paar pagina's eerder [url]pkopf in "Icesave... is het wat?"[url]:Mex schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:11:
Beslaglegging op Icesave Nederland voorbereid
AMERSFOORT -
Provisions of Icelandic insolvency laws do not apply to the operations of Landsbanki while the receivership committee is responsible for the matters of the bank. Ceasure of assets can not be made against Landsbanki during the same period.
wild mutant space hamsters
Verwijderd
My sentiments exactly. Het is duidelijk dat áls een bank omvalt, dat door een bankrun komt. Dus gaan we een incassobureau inschakelen als we niet meer op de site kunnen komen, dan weten we tenminste zeker dat het gebeurt.argro schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:13:
[...]
Daar snap ik dus echt niets van. Alsof één of ander incassobureautje meer zal bereiken dan DNB. Laat DNB nou eerst zijn werk maar eens doen en ga dan vervolgstappen zetten. Dit soort mensen doen meer kwaad dan goed.
[ Voor 10% gewijzigd door ralpje op 08-10-2008 09:18 ]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
argro schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:13:
Dat is al iets van jaren geleden. In het heden zijn alle banken vrijwel even snel met overboekingen. Maar ook offtopic overigens.
Hoezo offtopic? Iemand vraagt of mensen die geld hebben overgemaakt van IceSave na het weekend, dat al op de rekening hebben. Ik reageer dat dat zo is, maar met opmerking dat Rabo in verleden snelle bank was met suggestie dat dat nog steeds zo is). Dat is toch relevante info? Mensen willen gewoon weten of je kans hebt op je geld als je na weekend hebt overgemaakt en ik bevestig dat dat bij mij zo is.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Nou, ik vraag me af of dat verschil maakt. Icesave c.q. Landsbanki heeft natuurlijk een vergunning van DNB om actief te mogen zijn op de Nederlandse markt, maar voor zover ik in het Handelsregister kan zien bestaat er geen Landsbanki Nederland B.V. ofzo. Het is gewoon Landsbanki Íslands hf. die actief is in Nederland, dus de IJslandse rechtspersoon.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:16:
Icelandic insolvency laws.. Ik neem aan dat er beslag gelegd wordt onder Nederlands recht, op de Nederlandse tak van ICESAVE door Nederlandse spaarders.
De Nederlandse bankwetgeving is voorzien van talloze bijzondere regelingen om ervoor te zorgen dat banken niet in de problemen komen. Wat dat betreft kun je banken en verzekeraars niet zomaar gelijk stellen met gewone privaatrechtelijke rechtspersonen als het gaat om zaken als beslag, surséance en faillissement. Maar dan zul je wel eerst moeten vaststellen of in de huidige situatie álle provisies van de Nederlandse bankwetgeving op Landsbanki van toepassing zijn, of dat het alleen gaan om het zgn. prudentieel toezicht.
Ben overigens benieuwd wat de grondslag van het beslagrekest is geweest.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 09:26 ]
Wat nou risico spaarders? Man wat zit je toch slap te lullen.FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:12:
Ik vind dat het geld eventueel later beter aangewend kan worden om de klanten van een Nederlandse bank te helpen dan dat het nu naar deze risicospaarders gaat.
DNB heeft steeds aangegeven dat het een betrouwbare bank was.
Dus hou ajb op over gokken en risico spaarders.
www.nibincasso.nl
hoop mensen die via hun denken hun geld te halen.
Helaas kunnen we op dit moment alleen afwachten op wat de DNB gaat bereiken. En ondertussen hopen dat Ijsland niet failliet gaat.
Ik weet natuurlijk niets van financiën en die financiële wereld, maar Fortis is ook min of meer gered toch? En die belegden volgens mij nogal veel. Wat geloof ik ik ook nogal een vorm van risicosparen is. En daarnaast, viel Icesave niet gewoon onder de depositogarantie?FaceDown schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:12:
Wat mij betreft houdt DNB het geld nog lekker in kas, want wie weet wat er nog staat te gebeuren in deze crisis. Ik vind dat het geld eventueel later beter aangewend kan worden om de klanten van een Nederlandse bank te helpen dan dat het nu naar deze risicospaarders gaat.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
was dat voor of na 14.00? Ik heb het maandag na 14.00 overgemaakt maar nog niet op de rekening.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:13:
[...]
Maandag overgemaakt, dinsdag gewoon netjes op de rekening. Moet wel zeggen dat dat bij Rabo was, daar stond ook altijd als eerste de stufi op de rekening, dus als je het nog niet hebt kan het ook gewoon aan je eigen bank liggen.
Dan was je wel voor 14:00 neem ik aan ?Oscar Mopperkont schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:13:
[...]
Vreemde actie van de NIB trouwens, lijkt me sterk dat een rechter het daarmee eens is zolang er nog een en ander loopt via DNB.
Af en toelithoijen schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:32:
Ligt het aan mijn of ligt de site van DNB ook plat?
Fortis was gezien zijn omvang wel belangrijk voor de NL economie en natuurlijk ook een Nederlandse bank. Bij Icesave (slechts nl bijkantoor om spaarders te werven) is dit niet het geval en ze vallen ook slechts gedeeltelijk (gedeelte >20k) onder het depositostelsel. Dit is dus een compleet andere situatie. Lullig voor de gedupeerde spaarders, maar afgezien van hen is er geen enkele reden om Icesave tegemoet te komen.Jojk schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:29:
[...]
Ik weet natuurlijk niets van financiën en die financiële wereld, maar Fortis is ook min of meer gered toch? En die belegden volgens mij nogal veel. Wat geloof ik ik ook nogal een vorm van risicosparen is. En daarnaast, viel Icesave niet gewoon onder de depositogarantie?
Verwijderd
Fortis viel onder het Nederlandse garantiestelsel. Icesave valt voor de eerste 20k onder het IJslandse garantiestelsel en voor de tweede 20k voor 90% 80.000 onder het Nederlandse garantiestelsel.Jojk schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:29:
Ik weet natuurlijk niets van financiën en die financiële wereld, maar Fortis is ook min of meer gered toch? En die belegden volgens mij nogal veel. Wat geloof ik ik ook nogal een vorm van risicosparen is. En daarnaast, viel Icesave niet gewoon onder de depositogarantie?
Dit houdt in dat Icesave niet gered wordt en je de eerste 20k moet in IJsland halen.
Edit: en ook wat Sempy zei over omvang.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 09:50 ]
...maar ik heb een bel op mijn fiets
Verwijderd
Juist. Je hebt voor de eerste 20k geen afdwingbare garantie tegenover DNB. Zoals het er nu voorstaat heeft DNB alleen gemeld behulpzaam te willen zijn bij spaarders die eventueel hun garantie in IJsland willen afdwingen. Waaraan we dan moeten denken is niet helemaal duidelijk. Helpt DNB het met het opstellen van je claimbrief?Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:35:
[...]
Fortis viel onder het Nederlandse garantiestelsel. Icesave valt voor de eerste 20k onder het IJslandse garantiestelsel en voor de tweede 20k voor 90% onder het Nederlandse garantiestelsel.
Dit houdt in dat Icesave niet gered wordt en je de eerste 20k moet in IJsland halen.
Ik vraag me trouwens af of het waar is wat die man van het NIB zegt, dat er steeds op de site van Icesave zou hebben gestaan dat de spaartegoeden te allen tijde opneembaar zouden zijn. Als ik me goed kan herinneren stond er maanden geleden al bij de FAQ op de site dat er in bepaalde omstandigheden een kredietopnamestop van maximaal 60 dagen kon zijn, dat was ook de reden voor mij om destijds niet voor Icesave te kiezen.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 09:42 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2008 09:43 ]
Die bankrun was in dit topic toch ook al ingestart? Heb jij geprobeerd je tegoeden terug te storten van IceSave? Dan doe je hetzelfde als die spaarders via het NIB.ralpje schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 09:17:
[...]
My sentiments exactly. Het is duidelijk dat áls een bank omvalt, dat door een bankrun komt. Dus gaan we een incassobureau inschakelen als we niet meer op de site kunnen komen, dan weten we tenminste zeker dat het gebeurt.
.
Dit topic is gesloten.