Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kmf schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:48:
Je raakt niet 1 dag aan rente kwijt, maar op z'n minst 4.
1 dag van spaar naar betaal.
1 dag valutering.
1 dag van betaal naar spaar.
1 dag valutering.

Om een verschil van 0.25% terug te verdienen, heb je een maand nodig.
Is er geen verschil, dan verdien je het natuurlijk helemaal niet terug.
Tijd hangt af van het verschil in rente. Om van 5,00% naar 5,25% ‘over te stappen’ met vier dagen overboektijd duurt het al 80+ dagen voordat je van de hogere rente profiteert (het meer oplevert dan dat je het had laten staan op de oude spaarrekening doordat je vier dagen geen rente hebt gekregen).

[ Voor 3% gewijzigd door Icelus op 28-09-2008 21:35 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 16:39
Goverman schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:22:
ik heb ook nul euro aan opgebouwde rente. Dit was vrijdag nog een dikke 20 euro. Vreemd idd... Volgens mij moet er 30-9 (einde kwartaal) rente worden bijgeschreven en het is vandaag 28-9. Misschien dat het daar aan ligt?
Ook ik heb 0 euro staan, waar dit iets van 90 of 100 euro moest zijn. Waarschijnlijk gewoon een bugje in het berekeningen-scriptje dat je spaargeld combineert met de stortingsdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik zie wel gewoon het rentebedrag staan.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tourniquet schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:16:
Ik zie wel gewoon het rentebedrag staan.
Nu wel ja.
Icelus schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:34:
[...]
Tijd hangt af van het verschil in rente. Om van 5,00% naar 5,25% ‘over te stappen’ met vier dagen overboektijd duurt het al 80+ dagen voordat je van de hogere rente profiteert (het meer oplevert dan dat je het had laten staan op de oude spaarrekening doordat je vier dagen geen rente hebt gekregen).
.... that's what i'm talking about....

[ Voor 58% gewijzigd door kmf op 29-09-2008 00:21 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:10
Inderdaad! Werkt weer. Super!

Afbeeldingslocatie: http://hosting07.imagecross.com/image-hosting-01/339Picture-75.png

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 11:46
Tegenwoordig gaat overboeken van sparen naar betalen bij de postbank direct. Binnen 5 seconden staat het er. Ook doen de banken waar de meeste Nederlanders bankieren niet aan valutering (postbank, rabobank). Dus in 2 dagen kun je je geld van de ene naar de andere spaarrekening boeken. Zit je bij de ABN-AMRO, ja dan heb je pech :). Maar met de huidige ontwikkelingen zou ik zowiezo niet bij de ABN willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:03:
Investeer het geld ... in bijvoorbeeld Forex, en je zit al snel op 1% per dag. Sparen is stil staan.
Met dit belegklimaat? 90% van de beleggers maakt tegenwoordig verlies. Hoge spaarrentes en een onzekere beleggingsmarkt.

Kijk maar eens hoe de Postbank fondsen het doen, allemaal flink in de min over de laatste maanden, maand op maand.

Als je spaart in Turkije krijg je trouwens 17,5% rente. Helaas heb je dan wel te maken met een onstabiele munt. Vorig jaar had ook iemand dat gedaan las ik, en die heeft z'n vakantie ermee betaald, bij een investering van 10.000. Das het betere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:14:
[...]
Met dit belegklimaat? 90% van de beleggers maakt tegenwoordig verlies. Hoge spaarrentes en een onzekere beleggingsmarkt.
Forex zijn geen andelen
Als je spaart in Turkije krijg je trouwens 17,5% rente. Helaas heb je dan wel te maken met een onstabiele munt. Vorig jaar had ook iemand dat gedaan las ik, en die heeft z'n vakantie ermee betaald, bij een investering van 10.000. Das het betere werk.
Dat noemen ze in de forex wereld een carry trade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
mr_obb schreef op woensdag 24 september 2008 @ 18:37:
Alle Europese (in de EER) garantiestelsels werken samen. Onderdeel van die samenwerking is dat je claims in kan dienen bij je eigen garantiestelsel. Bel anders even met het DNB of IceSave om het te laten bevestigen.
Ik heb het nagevraagd bij DNB en ik krijg ik geen toezegging dat ze ertussen gaan zitten.
Het idee dat in noodgevallen DNB het geld wel even in IJsland gaat halen lijkt me voorlopig optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
Wellicht interessant voor de mensen met hun geld gestald in IJsland:
Ook overheid IJsland pompt geld in een bank

De IJslandse overheid heeft 75 procent van de aandelen gekocht van Glitnir, de derde bank van het land.
Dit meldt persbureau Reuters. De overheid zou 600 miljoen euro voor de aandelen betalen.

Glitnir is de eerste grote bank in IJsland die als gevolg van de internationale kredietcrisis in handen van de overheid valt.

Volgens het hoofd van de centrale bank in IJsland, zou Glitnir zonder overheidsingrijpen binnen een paar weken kunnen zijn omgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rukapul schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:31:
Wellicht interessant voor de mensen met hun geld gestald in IJsland:

[...]
Beetje hetzelfde dus als de fortis bank.... Zouden mensen nu ook denken dat de Rabobank onveilig is?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De overeenkomst met Fortis is zo ongeveer nul wanneer men de achterliggende oorzaken en risico's beschouwt.

Daarnaast zijn er een flink aantal logischer conclusies te trekken dan bovenstaande waaronder o.a. dat de IJslandse overheid de rekening oppakt ipv het op het virtuele garantiestelsel aan te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beurskoers van Icesave staat nog op 20 euro, gedaald van bijna 25 euro in een paar weken, maar ik heb vandaag alles weggehaald bij Icesave :)

De 3e bank valt om en is nu van de overheid. Ze hebben dus nu nog 2 private banken. Icesave is verlaagd van AAA naar B (in onderzoek).

Waar moet mijn geld nu naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:04
Wat betekent dit voor Icesave? Zal deze bank ook omvallen of kunnen ze de rente van 5,25% niet meer bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als iedereen nu opeens zijn geld wegtrekt bij IceSave zal die bank zeker omvallen ja 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:17:
Als iedereen nu opeens zijn geld wegtrekt bij IceSave zal die bank zeker omvallen ja 8)7
Better safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
ik laat het gewoon staan, het valt nog onder het garantiestelsel.
IJsland is geen bananenrepubliek.

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:06:
De beurskoers van Icesave staat nog op 20 euro, gedaald van bijna 25 euro in een paar weken, maar ik heb vandaag alles weggehaald bij Icesave :)

De 3e bank valt om en is nu van de overheid. Ze hebben dus nu nog 2 private banken. Icesave is verlaagd van AAA naar B (in onderzoek).

Waar moet mijn geld nu naartoe?
Waar haal je die ratiokennis vandaan? Want volgens mij heeft IceSave nooit een triple A status gehad. Verder is die koersdaling bij IceSave best gering, zeker voor een bank midden in een kredietcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:17:
De slimmeren hebben straks hun geld in handen, de dommen staan achter in de rij bij de curator :)
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:40:
[...]

Waar haal je die ratiokennis vandaan? Want volgens mij heeft IceSave nooit een triple A status gehad. Verder is die daling bij IceSave best gering, zeker voor een bank midden in een kredietcrisis.
Mijn fout , van A naar BBB was het gegaan :)

De rating van Landsbanki is gisteren door Fitch verlaagd van A naar BBB, outlook: rating watch negative. Kan dus nog lager worden.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik laat het ook staan, want zoals ik al zei, als iedereen opeens zijn geld daar weg gaat trekken kan dat de trigger zijn die de bank omver gooit.

Ik zou trouwens zo snel geen andere bank weten waar ik mijn geld veiliger zou wanen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:41:
Ik laat het ook staan, want zoals ik al zei, als iedereen opeens zijn geld daar weg gaat trekken kan dat de trigger zijn die de bank omver gooit.

Ik zou trouwens zo snel geen andere bank weten waar ik mijn geld veiliger zou wanen...
Ik heb toch meer vertrouwen in het Nederlands garantiestelsel dan het Ijslandse. Dat de nummer 3 daar omvalt zegt toch iets. En er zit heeeeeeeeeel veel geld daar bij die banken, veel meer dan dat de Ijslandse regering daar garant voor kan staan. Als ze onder het Nederlands stelsel vielen had ik niks gedaan en het laten staan. Met mij volgen er velen, lees even op het spaarinformatie forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:40:

De rating van Landsbanki is gisteren door Fitch verlaagd van A naar BBB, outlook: rating watch negative. Kan dus nog lager worden.
Ah dat scheelt nogal natuurlijk. Maar goed, er is natuurlijk weer lichte paniek bij mensen dat ze allemaal hun geld weghalen. Ik laat het voorlopig nog wel staan. Pas als er echt signalen komen dat ie op omvallen zou staan, sluis ik het wel weer door.

Neem aan dat dat in dit topic dan ruimschoots op tijd wordt aangegeven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11
De Credit Europe Bank biedt sinds kort ook 5,25% rente en valt wél onder het Nederlandse stelsel.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar de Google Adwords reclame:

*
DSB Bank sparen (5,2%)
Hóógste rente van alle Nederlandse banken. 5,2% rente, open online!
www.dsbbank.nl/deposito
*
7,5% spaarrente bij OHRA?
Wilt u dat ook? Vrij opneembaar. Regel het direct online!
www.ohra.nl/sparen

Erg misleidend in mijn ogen.

En of mensen hun geld liever bij IceSave en/of een andere bank neerzetten moeten ze zelf weten. Er zijn genoeg alternatieven voor een gelijke rente onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Blijft eigen keus natuurlijk. De uitspraak "better safe than sorry" is ook mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een nadeel van icesave is wel dat de 5.25% rente wordt bereikt door rente op rente. Dus neem je het nu er uit, dan heb je maar 4.9% rente of zo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:40:

Iets van een directe bron zou ook prettig zijn natuurlijk, scheelt weer zoeken voor iedereen ;) Helaas klopt het nog ook wat david hierboven schreef, volgens Fitch is de rating voor lange-termijn nu BBB, korte termijn zelfs F3, hoeveel dit precies inhoud durf ik niet te zeggen, maar lager dan B is het in ieder geval wel Dat is dus juist 'hoog', nvm me.

de NIBC staat op de lange termijn nog op A-, maar wel met een verwachte daling hierin, twijfel of ik ook over zal stappen om in ieder geval 'veilig' door DNB gedekt te zijn. Overigens kan ik Credit Europe nergens vinden qua rating, iemand die hier wel succes mee heeft?

[ Voor 22% gewijzigd door Leftblank op 01-10-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:56:
Een nadeel van icesave is wel dat de 5.25% rente wordt bereikt door rente op rente. Dus neem je het nu er uit, dan heb je maar 4.9% rente of zo.
Nee, net geen 5,15%. IceSave heeft het ook over ‘effectieve jaarrente’ op hun website. Het kan het vergelijken van rente tussen banken wel onduidelijker maken.
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:22:
Kijk eens naar de Google Adwords reclame:

*
DSB Bank sparen (5,2%)
Hóógste rente van alle Nederlandse banken. 5,2% rente, open online!
www.dsbbank.nl/deposito
*
7,5% spaarrente bij OHRA?
Wilt u dat ook? Vrij opneembaar. Regel het direct online!
www.ohra.nl/sparen

Erg misleidend in mijn ogen.
Ja, die 7,5% is alleen voor het eerste half jaar. Je moet ook met een automatisch incasso sparen min. 25 euro en max. 250 euro.
Leftblank schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:34:
[...]

Iets van een directe bron zou ook prettig zijn natuurlijk, scheelt weer zoeken voor iedereen ;) Helaas klopt het nog ook wat david hierboven schreef, volgens Fitch is de rating voor lange-termijn nu BBB, korte termijn zelfs F3, hoeveel dit precies inhoud durf ik niet te zeggen, maar lager dan B is het in ieder geval wel. :'(
Fitch Ratings ;)
Short-Term Credit Ratings
Fitch's short-term ratings indicate the potential level of default within a 12-month period.
  • F1+ : best quality grade, indicating exceptionally strong capacity of obligor to meet its financial commitment
  • F1 : best quality grade, indicating strong capacity of obligor to meet its financial commitment
  • F2 : good quality grade with satisfactory capacity of obligor to meet its financial commitment
  • F3 : fair quality grade with adequate capacity of obligor to meet its financial commitment but near term adverse conditions could impact the obligor's commitments
  • B : of speculative nature and obligor has minimal capacity to meet its commitment and vulnerability to short term adverse changes in financial and economic conditions
  • C : possibility of default is high and the financial commitment of the obligor are dependent upon sustained, favourable business and economic conditions
  • D : the obligor is in default as it has failed on its financial commitments.

[ Voor 85% gewijzigd door Icelus op 01-10-2008 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
maar wat zeggen die ratings nou eigenlijk. Waren het niet ook dezelfde rating-kantoren die de collateral-debt-packages ls een 'betrouwbaar' product zagen?

En die ratings zeggen meer als je ze kunt vergelijken met een andere bank. Weet iemand of dit ook echt de ratings van de Rabobank zijn?

Als dat zo is dan heeft de Landsbanki wel een erg lage rating gekregen.

Maar nog steeds: de rating an sich betekent niet zoveel, het gaat om het vertrouwen van handelaren (en consumenten) in de bank. Op het Spaarinformatie forum is een echte 'run-on-the-bank' te zien. Best eng eigenlijk, dat zou een indicator kunnen zijn dat het vertrouwen van de 'serieuze spaarder' in de Lansbanki ook weg is....

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Damn lijkt net of de IJslanders op water (ijs?) en brood leven. Denk dat ik vanmiddag toch ook maar eens van bank wissel. Heb geen zin in rare fratsen, open wel een CEB account in the mean time.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De koers van de IJslandse kroon uitgedrukt in euro's:
Afbeeldingslocatie: http://www.euroinvestor.nl/EIChart/EIChart.aspx?Setup=9&InstrumentIds=514322&width=560&height=250&legend=false&sincedate=01011999
Het plaatje laat heel duidelijk zien waarom lenen in buitenlandse valuta voor IJsland zo rampzalig kan uitpakken en idem waarom je geld naar IJsland brengen om de hoge rente zo slecht kan uitpakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

* Mx. Alba gaat toch maar al vast een rekeningetje openen bij CEB... Heb ik in ieder geval alvast een goed alternatief achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Valuta ten opzichte van de euro in ~3 maanden gehalveerd Oo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:30

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

SMulTiE schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:39:
Valuta ten opzichte van de euro in ~3 maanden gehalveerd Oo
3maanden + 1 jaar he.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmja... Ik vind het heel jammer en het is tegen mijn principes want het is juist het wegtrekken van spaargeld wat IceSave over de kling kan jagen, maar ik kies gezien dat artikel en andere ontwikkelingen toch liever eieren voor mijn geld....
Geachte heer Albantar,

Hierbij bevestigen wij de overboeking van xx.xxx,xx Euro van uw Icesave Spaarrekening naar uw tegenrekening.

Met vriendelijke groet,

Icesave Klantenservice
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ah, sorry, je hebt gelijk

L2read....@ myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik laat het mooi staan. :(

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

http://www.iex.nl/forum/t...m=23&topic=1178899&Page=1

Ik ben blij dat ik daar geen geld heb staan :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Jij liever als ik.. ik heb besloten om het eruit te trekken.

En dat had ik om 14.00 besloten en nu staat het al op mijn rabobank rekening..

[ Voor 40% gewijzigd door Cyberpope op 06-10-2008 16:34 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Cyberpope schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:32:
Jij liever als ik.. ik heb besloten om het eruit te trekken.

En dat had ik om 14.00 besloten en nu staat het al op mijn rabobank rekening..
Heb je goed gedaan denk ik. Nu dit nieuws naar buiten komt kon het wel eens storm gaan lopen met mensen die hetzelfde idee krijgen.
Misschien is de bank zelf al wel failliet as we speak.. wie zal het zeggen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

FaceDown schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:37:
[...]

Heb je goed gedaan denk ik. Nu dit nieuws naar buiten komt kon het wel eens storm gaan lopen met mensen die hetzelfde idee krijgen.
Misschien is de bank zelf al wel failliet as we speak.. wie zal het zeggen?
Dit had ik je maanden geleden al kunnen vertellen een of andere vage ijslandse bank die stunt met rentetarieven waarvan de gemiddelde nederlander € tekens in zijn ogen krijgt. Dat kan natuurlijk nooit lang goed gaan. Het heeft natuurlijk een reden dan ze zulke tarieven boden. Ze hadden dus blijkbaar veel geld nodig.

Sowieso dat vage garantiestelsel waar je zelf achter je geld aan moet vond ik onbegrijpelijk dat nederlanders hierin trappen, maar goed voor die paar euro extra rente willen blijkbaar veel mensen onnodig veel risico lopen

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 06-10-2008 16:42 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat is wel heel snel... nou als iedereen het doet dan gaat de bank er helemaal aan. Misschien toch maar (tijdelijk desnoods) naar CEB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Slasher schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:40:
[...]

Dit had ik je maanden geleden al kunnen vertellen een of andere vage ijslandse bank die stunt met rentetarieven waarvan de gemiddelde nederlander € tekens in zijn ogen krijgt. Dat kan natuurlijk nooit lang goed gaan. Het heeft natuurlijk een reden dan ze zulke tarieven boden. Ze hadden dus blijkbaar veel geld nodig.
Dat is te gemakkelijk. Wat er nu op de beurzen gebeurd was en is niet te voorspellen. Dat had niemand verwacht. Een tikje ja, maar dit? Nee, dit niet. En het is maar zeer de vraag of het op andere plekken wel veilig is. Zet het op dezelfde bank als waar je je hyptheek hebt en als die omvalt ben je al je geld kwijt.
Sowieso dat vage garantiestelsel waar je zelf achter je geld aan moet vond ik onbegrijpelijk dat nederlanders hierin trappen, maar goed voor die paar euro extra rente willen blijkbaar veel mensen onnodig veel risico lopen
Dit kan via de DNB hier in nederland. Daarvoor hoef je niet naar IJsland (bel DNB even, die kan het je uitleggen). Maar als ik hoor dat de nederlandse overheid naar een veel hogere garantstelling wel, is de stont echt overal aan de knikker. En dan heb ik liever de nederlandse garantie als die van IJsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tsja, het is een beetje een self-fulfilling prophecy natuurlijk. Rumeur over dat het niet goed gaat met IceSave, en iedereen trekt zijn geld weg. Gevolg: het gaat niet goed met IceSave... Uit principe wil ik niet mee doen aan dat soort massahysterie, maar mijn spaarcenten zijn me toch iets meer waard dan mijn principes...

Ik zie nu dat mijn IceSave-centjes nu ook al op mijn Rabo-rekening staan. Toch nog thumbs up aan een ondergaande bank dat ze zo snel zijn _o_

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 06-10-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Er is wel degelijk een bankrun bezig. Ondanks dat een bankrun funest is voor een bank, kan je in dit geval beter bij de voorhoede zitten dan bij de achterhoede. De assets van Landsbanki (moeder van Icesave) zijn 374% van het BNP van IJsland. Waar gaat dat geld voor jouw depositogarantie vandaan komen?

Bron: http://www.ft.com/cms/s/0...fd18c.html?nclick_check=1

Verder ben ik het helemaal met Albantar eens aangaande principes en spaargeld :P

[ Voor 9% gewijzigd door mr_obb op 06-10-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 18:42
Eigenlijk tegen mij princiepe om met deze massahysterie mee te doen, maar toch maar mijn geld teruggehaald.
Inderdaad de self-fulfilling prophecy, maar ja liever save then sorry.

Jammer, zijn er wat kleine banken die de macht van de gevestigde orde een beetje breekt met leuke rente tarieven krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Mja, het heeft op zich allemaal weinig nut. Ik heb een deel teruggehaald om een aankoop te doen, maar de rest maar snel teruggehaald. Bij welke banken heb je de garantie dat jij je geld terugkrijgt? En dan zijn die fondsen mooi, maar dat hebben ze dus ook in Iceland.

En uiteindelijk worden we allemaal toch genept met dikke inflatie waardoor je geld hoe dan ook minder waard wordt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een goed alternatief lijkt mij CEB: wel gedekt door DNB en ook 5,25% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Denk dat ik een klein bedrag even bij de rabobank parkeer. Het kan ooit ff duren om je geld van een omgevallen bank terug te halen, zelfs met garantie.

En laten we eerlijk. Als de rabobank omvalt, is het gedaan met het bankenstelsel en is het nergens meer veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:29
1545: Iceland's government will offer an unlimited guarantee for all deposits in domestic commercial and savings banks and their branches, the Agence France Presse news agency reports.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:48:
[...]
Dit kan via de DNB hier in nederland. Daarvoor hoef je niet naar IJsland (bel DNB even, die kan het je uitleggen). Maar als ik hoor dat de nederlandse overheid naar een veel hogere garantstelling wel, is de stont echt overal aan de knikker. En dan heb ik liever de nederlandse garantie als die van IJsland.
Ik wil hier langzamerhand toch wel graag een echte bron van zien aangezien er veel tegenstrijdige berichten in dit topic voorkomen m.b.t dit onderwerp.
asmi schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:59:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij DNB en ik krijg ik geen toezegging dat ze ertussen gaan zitten.
Het idee dat in noodgevallen DNB het geld wel even in IJsland gaat halen lijkt me voorlopig optimistisch.
Het lijkt mij overigens ook onwaarschijnlijk dat de DNB als een 'intermediair' te werk zal gaan om onze centen terug te kriijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:15:
[...]
Ik wil ik hier langzamerhand toch wel graag een echte bron van zien aangezien er veel tegenstrijdige berichten in dit topic voorkomen.
Bel gewoon even DNB en die leggen je het haarfijn uit. Fijne mensen die zelfs de moeite nemen om terug te bellen.

(al hoe wel ik nu even niet of het op dit moment nog de tijd voor nemen).

En nee, ze gaan er niet financieel tussen zitten dat doen ze niet. Wel ondersteunen bij het terughalen. Belangrijk verschil

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 06-10-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Meer nieuws:
Savers frozen out as Icesave website collapses
Savers wishing to withdraw money from the Icelandic bank have struggled to access their cash

Savers seeking to withdraw money from Icesave, an arm of Landsbanki, the Icelandic bank, today found they could not operate their accounts online.

A message on the Icesave website said: “We have been experiencing intermittent faults with our website over the last 12 hours. These were intermittent faults randomly affecting different groups of customers at random intervals. Our IT team has now resolved the issue.”

But Times readers said this morning that the website was allowing them to look at their accounts but not to take money out.

The glitches with the Icesave site follow a dramatic week in which the Icelandic Government has nationalised Glitnir, one of its largest banks, and has sought financial help from the US and from Scandinavian countries to prop up its economy.

A spokeswoman for Icesave said: "There were some problems with the website this morning, but they have now been fixed and this afternoon the site is operating normally, though we are keeping an eye on things." She added that the £5 billion savings of Icesave's 200,000 UK depositors were protected by a combination of the UK and Icelandic deposit guarantee schemes. In the unlikely event of a failure by Icesave the first 20,887 euros (£16,317) of any savings would be covered by the Icelandic protection fund, while the remaining part of the first £50,000 of any savings would be covered by the UK scheme.

Sceptics have questioned how well placed the Icelandic scheme would be to pay out because it has only £88 million in the kitty to cover deposits totalling £13 billion, or 154 times as much.

The Icesave spokeswoman added: “The Icelandic Government has made clear it would step in to fund any shortfall.” But sceptics have again questioned whether an already beleaguered Icelandic Government would be in a position to guarantee deposits totalling about twice the country’s entire GDP.

Icesave said that in the extremely unlikely event that the Icelandic Government was not able to meet its guarantee three other Scandinavian governments - Sweden, Norway and Denmark - would back Iceland in an emergency.
http://www.timesonline.co...avings/article4890627.ece

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:31

Goverman

not loaded

Ik heb (vrijwel) al mijn spaargeld toch ook maar even naar de Rabo overgeboekt (rond 18:15). Van glitches op de website heb ik niks gemerkt: de site werkte perfect.

Het zal morgen of overmorgen wel op de rekening staan. Ondertussen bij de Credit EuropeBank een rekening geopend, de enveloppe is al naar de brievenbus...

[ Voor 15% gewijzigd door Goverman op 06-10-2008 19:42 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 14:25
Rukapul schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:17:
De koers van de IJslandse kroon uitgedrukt in euro's:
[afbeelding]
Het plaatje laat heel duidelijk zien waarom lenen in buitenlandse valuta voor IJsland zo rampzalig kan uitpakken en idem waarom je geld naar IJsland brengen om de hoge rente zo slecht kan uitpakken.
Damm ik ben 17 - 25 augustus nog in IJsland geweest.. Toen had ik nog als omrekenfactor 1 euro =121 ISK...

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij is dit een perfect voorbeeld van self-fulfilling-prophecy.
Als maar genoeg mensen roepen dat het fout gaat, dan gaat het fout. En als we elkaars geruchten geloven, dan gaan we allemaal het geld daar wegtrekken, en ja, dan komen onze ijskoude bankiers in de problemen.
Ik laat het nog lekker staan bij icesave.
"Alleen als 'ie ijs- en ijskoud is" :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ook maar weer eens een ander bericht, op icesave.co.uk:
A message from Mark Sismey-Durrant, Managing Director - Icesave
Over twelve months have passed since the liquidity squeeze first made its mark on world financial markets. The events of past weeks, involving some of the largest financial institutions in the world, will surely be marked in history.

Over the past week the world has seen continuing market turbulence and this is giving rise to increased concerns, regardless of who people bank with, about the security of their savings. Given these facts, I hope you will find the answers to the following questions useful and reassuring.

Are my savings protected?

Yes – in the very unlikely event that we are unable to pay any amount we owe you on your savings accounts, you will be able to claim compensation. The maximum compensation is limited to 100% of the first £35,000 (£50,000 with effect from 7 October) of your total deposits held with us (In the case of joint accounts the protection is £70,000 of your total deposits with us, rising to £100,000 with effect from 7 October).

The compensation itself is provided by two schemes (sometimes referred to as a passport scheme) – the end result being that the total amount protected is the same as if your savings were only protected by the UK Financial Services Compensation Scheme. The protection works as follows:

The first level of protection is provided under the Icelandic Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund (www.tryggingarsjodur.is). The maximum protection under this scheme is 100% of the first €20,887 (or the sterling equivalent) of your total deposits held with us.
The second level of protection is provided by the UK Financial Services Compensation Scheme (www.fscs.org.uk). This scheme tops-up your protection so that the protection under both schemes, is equal to 100% of the first £35,000 (£50,000 with effect from 7 October) of your total deposits held with us.
Under EU law compensation for any losses incurred due to the failure of a bank should generally be paid within three months - regardless of whether it is through a passport scheme or the UK Financial Services Compensation Scheme.

Why are there concerns about the Icelandic economy?

Just about every economy in the world is under scrutiny at the moment. Iceland is not alone. We have recently seen the US, UK, Ireland, Greece and other countries all come forward with measures intended to improve sentiment and boost confidence in their respective economies.

The recent concerns about the Icelandic economy have been focused on the Government’s intervention with the Icelandic bank Glitnir, the weakening Krona and a rise in inflation. We believe concerns should be put in the following context:

The quick and decisive action taken over Glitnir is a compliment to the Government’s strong resolve to strengthen the Icelandic financial system. We view this measure in a positive light and believe it will strengthen the system as a whole.
Iceland has a strong Government fiscal position with negligible external debt and a fully funded pension system.
Iceland is an economy driven by internationalisation and a growing financial sector, but otherwise anchored in sectors not affected by the current downturn, e.g. food production, technology and power utilisation and production.
According to the IMF, Iceland has enviable long-term prospects. High living standards, strong infrastructure, a debt-free treasury and plenty of unexploited natural resources are among those characteristics which make Iceland's long-term prospects enviable. They should also help the economy to regain its balance in a time of international financial turmoil.

Is Landsbanki’s future dependant on the Icelandic or US economies?

No, Landsbanki’s future is not reliant on either the Icelandic or US economy.

Landsbanki has a sound business model of balanced international operations and we have no exposure to the US sub-prime markets. Our international focus meant that, as at 30 June 2008, 47% of our lending was outside Iceland and 59% of net operating income came from outside Iceland.

Landsbanki has also taken great steps in the last few years to insulate itself against a downturn in economic conditions through:

Reduced reliance on capital market funding - As at 30 June 2008 63% of Landsbanki lending was funded by deposits (this compares to just 28% in the case of Glitnir - the Icelandic bank which recently had a 75% stake in it purchased by the Icelandic government)
Landsbanki recently announced the sale of its stock broking and corporate finance units to enable it to focus on its core banking activities (lending and deposit taking) in Europe. The sale has the additional benefits of strengthening the Bank’s capital ratios by €380m and reducing costs to enhance profitability. The transaction has been well received by rating agencies, analysts and other market participants.

These are uncertain and challenging times. However, we are confident that Landsbanki’s focused banking model, generating diversified and stable recurring revenues, is a great advantage in confronting the challenge at hand.
Even een tegengeluid tussen alle doemberichten. De feiten zijn redelijk geloofwaardig lijkt me.
Tja, als problemen met je website er tegenwoordig voor zorgen dat er een bank-run ontstaat is het een kwestie van tijd voordat iedereen z'n geld van de postbank afhaalt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 06-10-2008 20:44 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hoop nieuws tegenwoordig: http://news.google.com/ne...=icesave&btnG=Search+News

M'n persoonlijke favoriet:
Iceland's prime minister Geir Haarde has confirmed the country's major banks have agreed to "sell their foreign assets and decrease their activity abroad", as pressure mounted for the government to secure a rescue deal.
http://www.telegraph.co.u...nt-savings-guarantee.html

Het artikel waar het uitkomt is niet m'n favoriet omdat het rampspoed zou aankondigen, maar omdat het zo mooi illustreert in wat voor een onmogelijke situatie het land zich met haar financiele industrie heeft gemanouvreerd. Je valuta in een vrije val, inflatie van meer dan 10% en rentestanden van 15% en meer. Brrr.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2008 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Wat vinden jullie van onderstaand bericht?
Klinkt niet erg positief, of wel?
AMSTERDAM - IJsland komt niet met een allesomvattend reddingsplan voor de bankensector. Een dergelijk plan zou het bankroet van IJsland betekenen. Dat heeft premier Geir Haarde maandag gezegd.

‘Het is te riskant voor IJsland om een noodvoorziening voor de banken op te zetten. Het reële gevaar bestaat dat de IJslandse economie, samen met de banken, in de golven ten onder gaat’, aldus Haarde tijdens een ingelaste televisie-uitzending. Haarde riep de bevolking op om kalm te blijven. Hij zegde toe dat de overheid tegoeden van spaarders in geval van een faillissement wèl volledig zal garanderen.

In een wet die maandag aan het IJslandse parlement is voorgelegd, krijgen toezichthouders ruime bevoegdheid om het financiële systeem te reorganiseren. De grootste bank van IJsland, Kaupthing, krijgt een noodkrediet van de overheid.

In de middag daalden de koersen van onder meer Kaupthing en Landsbanki fors. De handel in aandelen van de zes grootste financiële instellingen van het land werd daarop tijdelijk stilgelegd.

Afgrond
De IJslandse economie staat aan de rand van de afgrond. De kroon kelderde dit jaar met ruim 44 procent ten opzichte van de euro. Dit vanwege zorgen bij investeerders dat de drie grootste IJslandse banken – Kaupthing, Glitnir en Landsbanki – een bankroet riskeren als gevolg van een te grote schuldenlast. Het kapitaal dat de drie banken gezamenlijk beheren, bedraagt 800 procent van het bruto binnenlands product. Investeerders en spaarders vermoedden al geruime tijd dat de IJslandse overheid niet over voldoende middelen bezit om een eventueel bankfaillissement op te vangen.

De bankensector is IJsland ver boven het hoofd gegroeid. Als gevolg van deregulering breidden de drie grootse banken hun activiteiten de afgelopen jaren uit naar het buitenland. Zij deden dat veelal met geleend geld en hebben door de kredietcrisis problemen om de herfinanciering rond te krijgen. De torenhoge rente van 15,5 procent, waarmee de IJslandse centrale bank de inflatie poogt te beteugelen, heeft de problemen van de banken verergerd.

Vorige week werd Glitnir deels genationaliseerd met een kapitaalinjectie van 600 miljoen dollar.

Door de zwakke IJslandse kroon is de inflatie opgelopen tot 14 procent. Het land is afhankelijk van de import, maar kan buitenlandse goederen nauwelijks nog betalen.

In Nederland is de IJslandse bank Landsbanki bekend van Icesave. Deze internetspaarder biedt een hoge rente van 5,25 procent. Tegoeden bij Icesave vallen deels onder de IJslandse garantieregeling en deels onder de Nederlandse. Gaat Landsbanki failliet, dan garandeert de IJslandse overheid de eerste 20.887 euro. De Nederlandsche Bank vergoedt 90 procent van het resterende bedrag, tot 40 duizend euro. Volgens een woordvoerder heeft Icesave echter voldoende geld in kas om de tegoeden zelf te garanderen.

bron: http://www.volkskrant.nl/...jdende_banken_niet_redden
Ik hoop dat mijn overboeking die ik afgelopen middag gedaan heb morgen weer netjes is afgehandeld.
Het zal allemaal best meevallen maar ik vind het toch wel eng worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik laat mijn geld vooralsnog staan. Het wordt allemaal wel een beetje spannend maar ik zie het nog niet gebeuren dat mijn spaarcenten in rook opgaan.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:30
ik ga volgende week een weekje naar IJsland (Airwaves festival). Kan wel tegen een kleine vergoeding jullie spaar tegoeden mee terug nemen hoor ;) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
SeeS schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:13:
ik ga volgende week een weekje naar IJsland (Airwaves festival). Kan wel tegen een kleine vergoeding jullie spaar tegoeden mee terug nemen hoor ;) :7
Tegen de tijd dat je terug bent is het al minder waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
argro schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:04:
Ik laat mijn geld vooralsnog staan. Het wordt allemaal wel een beetje spannend maar ik zie het nog niet gebeuren dat mijn spaarcenten in rook opgaan.
Haal het nou snel weg nu het nog kan!! Morgen ben je het kwijt....

En dat IJslandse garantiefonds is een wassen neus, de tegoeden van het fonds zijn veel lager dan wat er in totale als spaargeld bij de IJslandse banken is ingelegd.

Lees ook dit stukje uit de Televaag
Uit IJsland zelf duiken inmiddels de eerste berichten op over halflege supermarkten, die geen geld hebben voor verdere bevoorrading vanuit het buitenland, nu de IJslandse munt, de kroon, in een ongeremde val is geraakt en inwoners van het eiland aan het hamsteren slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

http://www.nu.nl/news/177...tie_spaartegoeden%27.html

Ik weet niet of ik het beter hier of in het SG topic over de vallende dollar/euro kan zetten, maar ik zet het even hier neer. Allemaal leuk en aardig dat de bankgarantie omhoog gaat, maar wat gebeurd er met het geld als toch alles omkapt? Zit iedereen dan niet op 40k of daar waar ze gebleven waren? Alleen de mensen met meer geld verliezen dus veel. Maar die kunnen het verspreiden over landen en banken waardoor er volgens mij helemaal geen fluit aan de situatie wijzigd. Of hoe zit deze kromme gedachten nou daadwerkelijk inelkaar?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
IJsland zit niet in de EU dus ik neem aan dat ze buiten deze garanties vallen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Tja, ik hoorde gisteren ook mensen in de trein erover praten dat ze hun geld weg gingen halen. Ik blijf liever niet als laatste over. Dan liever naar CEB of Moneyou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
mr_obb schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:30:
Tja, ik hoorde gisteren ook mensen in de trein erover praten dat ze hun geld weg gingen halen. Ik blijf liever niet als laatste over. Dan liever naar CEB of Moneyou.
Normaal gesproken ben je al te laat als mensen in de trein of bij de kapper erover praten ;) Maar wie weet.....

Ik heb zelf geen Icesave rekening maar het zou me niks verbazen als hun site vandaag overbelast is.

[ Voor 11% gewijzigd door Bigfoot op 07-10-2008 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Moneyou is onderdeel van ABN-AMRO, fyi... Momenteel ook niet echt de beste keuze denk ik :)

Voorlopig hou ik mijn spaarcenten op mijn Rabobank Internetspaarrekening. Weinig rente, maar ik weet in ieder geval dat ik er de komende maanden makkelijk bij kan want ik zal een deel nodig hebben voor een reisje naar Afrika. Ik wil nu niet het risico lopen dat ik een paar weken of zelfs een paar maanden op mijn geld moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Mx. Alba schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:54:
Moneyou is onderdeel van ABN-AMRO, fyi... Momenteel ook niet echt de beste keuze denk ik :)
I know. ABN-AMRO is tegenwoordig toch veilig? Wouter zijn bonus blijft toch onder de Balkenendenorm. :P Mijn geld is nu ook bij de Rabo, maar ik weet nog niet waar het naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Laatst online: 11-09 04:03
Bigfoot schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:36:
[...]

Normaal gesproken ben je al te laat als mensen in de trein of bij de kapper erover praten ;) Maar wie weet.....

Ik heb zelf geen Icesave rekening maar het zou me niks verbazen als hun site vandaag overbelast is.
Door dit soort paniek zaaien gaan banken kapot.
Dit is niet echt leuk voor mensen die er nog geld hebben staan, dus kap eens met dat doomsday gebeuren man!

[ Voor 3% gewijzigd door Exar op 07-10-2008 09:15 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik heb al op pagina 1 van deze discussie aangegeven hoe het precies zit met Landesbanki en Icesave. En het was toen al duidelijk dat het de verkeerde kant op ging. Zelf geld van spaarders aantrekken in een zeer instabiel IJslands financieel systeem. En dat vervolgens investeren in allerlei complexe financiele producten (hedges, derivaten). Dan weet je dat het fout loopt bij eentegenslag in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Exar schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:14:
Door dit soort paniek zaaien gaan banken kapot.
Dit is niet echt leuk voor mensen die er nog geld hebben staan, dus kap eens met dat doomsday gebeuren man!
Op een gegeven moment wordt het onvermijdelijk. Als genoeg mensen geloven in impending doom and gloom en hun geld wegtrekken gaat die bank vanzelf op zijn gat. Self-fulfilling prophecy.

Zoals ik al zei ben ik zelf principieel tegen het meedoen met zulke massahysterie, maar ik zou toch zeer binnenkort een flink deel van mijn spaarcenten opnemen voor een maandje Afrika, dus enerzijds maakt het toch weinig verschil, en anderzijds wil ik niet het risico lopen dat er toch wat mis zou gaan en ik een tijd lang niet bij mijn spaargeld kan.

Sparen hoort risicovrij te zijn. En helaas heb ik moeten constateren dat IceSave gezien de huidige ontwikkelingen niet zo risicovrij is als ik het graag zou hebben. Mijn spaarcenten zijn me toch meer waard dan mijn principes... Noem me een kapitalist, een egoist, maar ik noem mezelf realist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mx. Alba schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:31:
Op een gegeven moment wordt het onvermijdelijk. Als genoeg mensen geloven in impending doom and gloom en hun geld wegtrekken gaat die bank vanzelf op zijn gat. Self-fulfilling prophecy.
true, en in die gevallen moet je wel mee doen anders is de kans idd groot dat je veel moeite moet gaan doen om bij je geld te kunnen komen.

* Erkens heeft daarom zijn spaargeld ook maar terug geboekt. Wel mooi dat net de rente bijgeschreven was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bigfoot schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:25:
Ik heb al op pagina 1 van deze discussie aangegeven hoe het precies zit met Landesbanki en Icesave. En het was toen al duidelijk dat het de verkeerde kant op ging. Zelf geld van spaarders aantrekken in een zeer instabiel IJslands financieel systeem. En dat vervolgens investeren in allerlei complexe financiele producten (hedges, derivaten). Dan weet je dat het fout loopt bij eentegenslag in de markt.
Je doet nu net alsof dat Icesave 1 grote risicovolle grap was, terwijl er veel grotere en bekendere banken ook problemen hebben. Zonder deze hele crisis en het gelul in IJsland was het gewoon een goeie bank geweest, maar dit is gewoon pech.

Nou ja, inderdaad wel mooi dat het rente net bijgeschreven was haha, toch nog een leuk zakcentje verdiend daar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
De ijslandse staat grijpt in. Is dit positief of heeft het jullie inziens geen invloed gezien de beperkte grote van Ijsland t.o.v. zijn banken?
IJsland neemt controle over bankensector

De kredietcrisis overspoelt IJsland.

'Faillissement voorkomen'
De IJslandse overheid heeft maandagavond de volledige controle genomen over de nationale bankensector om een 'faillissement van het land te voorkomen'. De IJslandse regering garandeert nu banktegoeden en kan banken dwingen te fuseren.

Speciaal fonds
De maatregel werd afgelopen nacht goedgekeurd door het IJslandse parlement. Dankzij de wet heeft de IJslandse overheid de macht om banken tot een fusie te dwingen, het bestuur te vervangen en de beloningen aan banden te leggen. Ook kan een bank failliet worden verklaard en gaat de regering hypotheekleningen van banken overnemen en in een speciaal overheidsfonds onderbrengen.

Icesave
De laatste tijdf zijn IJslandse banken snel geëxpandeerd. Zo timmert Icesave in Nederland aan de weg. Voor spaarders bij IJslandse banken is de eerste 20.000 euro gegarandeerd door de IJslandse centrale bank en de tweede 20.000 euro voor 90% door De Nederlandsche Bank.
Ik heb het geld dat ik gisteren teruggeboekt heb in iedergeval nog niet op mijn rekening staan.
Iemand ervaring wat een normale tijdsduur is van icesave naar de rabobank?

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 07-10-2008 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

argro schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:04:
Gisteravond zag ik op de BBC een aantal behoorlijk pesimistische berichten over Ijsland, zelf mensen die vreesden dat heel ijsland wel eens failliet zou kunnen gaan aan deze affaire...
Ik hoop dat het niet zo ver zou komen, en je doet er goed aan om de paniek niet verder te stoken.. maar of ik zelf die keuze gemaakt zou hebben weet ik niet..

Kiezen tussen 2 kwaden is het..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 23:05
lithoijen schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:24:
De ijslandse staat grijpt in. Is dit positief of heeft het jullie inziens geen invloed gezien de beperkte grote van Ijsland t.o.v. zijn banken?

[...]

Ik heb het geld dat ik gisteren teruggeboekt heb in iedergeval nog niet op mijn rekening staan.
Ik heb laatst een terugboeking gedaan.
Op die dag voor 12 uur overboeking, stond dag erna op mijn rekening.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
ToolkiT schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:29:
[...]

Gisteravond zag ik op de BBC een aantal behoorlijk pesimistische berichten over Ijsland, zelf mensen die vreesden dat heel ijsland wel eens failliet zou kunnen gaan aan deze affaire...
Ik hoop dat het niet zo ver zou komen, en je doet er goed aan om de paniek niet verder te stoken.. maar of ik zelf die keuze gemaakt zou hebben weet ik niet..

Kiezen tussen 2 kwaden is het..
Het wordt inderdaad steeds spannender. Vanavond nog maar eens heroverwegen of ik mijn geld nog een dag laat staan. Heb nu die handige pas niet eens bij me dus nu er over nadenken heeft sowieso geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:31

Goverman

not loaded

Op de site van icesave staat het netjes uitgelegd:
[message]FAQ Icesave.nl[/message]
Overboekingen die worden gedaan voor 14.00 uur zullen op dezelfde werkdag worden verwerkt en zijn normaliter de volgende dag zichtbaar op de tegenrekening (afhankelijk van de bank waar uw tegenrekening loopt).

Overboekingen die later dan 14.00 uur worden gedaan worden de volgende werkdag verwerkt en zijn daardoor na 2 werkdagen zichtbaar op de tegenrekening
Dus... gisteren vóór 14:00 moeten vandaag op je tegenrekening staan, heb je ná 14:00 overgeboekt dan heb je nog een onrustige nacht te gaan... ;)

Overigens: check de Engelse site van IceSave.

[ Voor 6% gewijzigd door Goverman op 07-10-2008 11:18 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik ga er vanuit dat ze ongeveer 10% van het spaargeld op korte termijn kunnen terugnoeken, de rest hebben ze in Verweggistan geinvesteerd. Dus zolang je bij die eerste 10% mensen (cq geld) zit die op gaat nemen, zit je waarschijnlijk nog goed.

edit: en inderdaad, zoals ik eerder al aangaf was het te verwachten dat vandaag of morgen de boel op slot gaat:
We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly.
ik denk niet meer dat ze de boel nog open gooien....
YoshiBignose schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:53:
[...]

Je doet nu net alsof dat Icesave 1 grote risicovolle grap was, terwijl er veel grotere en bekendere banken ook problemen hebben. Zonder deze hele crisis en het gelul in IJsland was het gewoon een goeie bank geweest, maar dit is gewoon pech.

Nou ja, inderdaad wel mooi dat het rente net bijgeschreven was haha, toch nog een leuk zakcentje verdiend daar :*)
Ik zeg niet dat het een grap was maar het was mij volkomen duidelijk dat ze grote risico's namen met het ingelegde spaargeld. En dat kan ook prima goed gaan als de economie goed draait, en ze winst maken met hun hedges en derivaten etc, maar als die markt niet goed gaat (understatement), dan ploft de ballon snel!

[ Voor 83% gewijzigd door Bigfoot op 07-10-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

lithoijen schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:24:
Ik had het gisteren binnen een paar uur al bij de Rabobank binnen, ging echt verrassend snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een NL account kan je nog overboeken hoor:
Voltooid

* Referentienummer van uw transactie: *******
* Uw overboeking wordt verwerkt.
* Bewaar uw referentienummer goed. Deze kan eventueel later nodig zijn.
Nu maar een nieuwe spaarrekening uitzoeken...

[edit]
Terug naar de oude vertrouwde postbank (voor zolang het nog geen ING heet). 4.75 met een toprekening, zie over een half jaar wel weer verder :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Overboeken werkt op de NL site nog steeds.
Nu inderdaad afwachten of het de volgende dag binnen is op de tegenrekening... :?

Heb maar ff het saldo tot net onder het garantiebedrag gebracht.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Een verklaring van Icesave:
IJslandse Icesave is 'kerngezond'
De IJslandse financiële sector verkeert in zwaar weer, maar Nederlandse spaarders van Icesave lopen geen gevaar, zegt de hoge rente bank (5,25%) resoluut. 'Wij hebben een betere kapitaalpositie dan ING'.

In afwachting van een reddingsplan legde de IJslandse overheid maandag de handel in de zes grootste financiële instellingen stil, inclusief Landsbanki, de moeder van Icesave. Die lanceerde afgelopen mei de Nederlandse poot Icesave dat via de hoge rente van 5,25 procent veel spaarders wist te lokken.

Spaarpot van 8 miljard
Volgens Ariën Stuijt, woordvoerder van Icesave, lopen spaarders geen risico. ,,Ja, er zijn problemen in IJsland, maar niet bij ons moederbedrijf Landsbanki. Die heeft ruim 8 miljard euro aan liquide middelen, kasgeld dat we meteen beschikbaar hebben.” Daarnaast kan de IJslandse bank aan al zijn verplichtingen voldoen. ,,Onze kapitaalpositie, de solvabiliteit is met 8 procent beter dan ING.”

Waarom de IJslandse overheid dan ook de handel in Landsbanki stillegde? Stuijt: ,,Er gonsden recent veel wilde verhalen over de IJslandse financiële sector. Waarschijnlijk willen de autoriteiten niet dat de geruchten gevolgen op de beurskoers hebben.”

De Nederlandsche Bank wil desgevraagd geen commentaar geven over de dreigende crisis in IJsland en over Landsbanki. ,,Wij volgen de IJslandse situatie nauwlettend, zoals we de financiële ontwikkelingen overal goed in de gaten houden", zegt woordvoerder Tobias Oudejans.

Garantie
Mocht Landsbanki toch omvallen dan vallen spaarders voor de eerste 20.887 euro onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Daarboven geldt (tot maximaal 40.000 euro) de Nederlandse garantie en wordt 90
procent vergoed. Spaarders hoeven in dat geval weinig moeite te doen om hun geld terug te krijgen. ,,Een e-mail aan ons is voldoende, net als in Nederland geldt een maximale uitkeringstermijn van 3 maanden.”

Tot nu toe lijken Nederlandse spaarders vertrouwen in Icesave te houden. ,,De inflow aan nieuwe spaarders is de laatste weken nog steeds goed.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat alle IJslandse banken genationaliseerd zijn (inclusief landsbanki).

Wel apart, even geleden kwam deze statement nog naar buiten:
edit: Zie post argro ^^ ^^
bron
Vraag me alleen nog af of dit alleen voor Nederland geldt of dat het moederbedrijf ook geen aanspraak kan doen op deze spaarpot (indien nodig).

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Bigfoot schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:25:
Het is inderdaad jammer dat de voorspellingen van een aantal posters (waaronder ik), die gedeeltelijk voor gek werden verklaard, nu toch uitkomen. Voor de betrokkenen is dit natuurlijk helemaal niet leuk.

Als ik daar nu nog geld heb staan zou ik het daar zeker weg halen. Voor die eventuele fractie van een procent hoef je het risico zeker niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
ehtweak schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:53:
Overboeken werkt op de NL site nog steeds.
Nu inderdaad afwachten of het de volgende dag binnen is op de tegenrekening... :?

Heb maar ff het saldo tot net onder het garantiebedrag gebracht.
Volgend het onderstaande bericht zou het niet meer mogelijk zijn:
IJsland neemt hele banksector over

IJsland heeft de volledige controle over de bankensector overgenomen. Op tv zei premier Haarde dat dat is gebeurd om een faillissement van het land te voorkomen. De IJslandse economie drijft grotendeels op de financiële sector.

De regering garandeert nu tegoeden en kan banken dwingen te fuseren. Rusland heeft IJsland een krediet verleend van vier miljard euro.

Sinds vanochtend kunnen spaarders geen geld meer inleggen of opnemen van de internetbank Icesave, een dochterbedrijf van Landsbanki. De spaartegoeden van de Nederlandse rekeninghouders vallen tot 20.000 euro onder de garantieregeling.
In iedergeval geen goede reclame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

lithoijen schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:38:
[...]

[...]

Dat geldt volgens mij alleen nog maar voor de Engelse Icesave. Hier in Nederland werkt alles nog gewoon (last time I checked).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

lithoijen schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:38:
[...]

[...]

De vraag is nu of mijn overboeking van gisteravond nog gedaan wordt...
Dan nog vind ik het belachelijk dat ze de toegang tot je eigen geld ontzeggen, ze zou maar net een grote aanschaf moeten doen (bijvoorbeeld omdat je wasmachine kapot is) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
www.icesave.co.uk: "We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly."

Icesave.nl werkt wel nog gewoon. Heb voor de zekerheid toch m'n tegoed zojuist terug laten boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de andere kant: het enige wat ik er van heb kunnen merken is dat je vanaf een engelse spaarrekening geen geld meer kan overboeken via Internet (wat ook een technische oorzaak kan hebben).

Ik heb m'n geld er ook weggehaald, omdat ik 0 risico wil lopen. Als de boel over een half jaar ofzo weer stabiel is zet ik 't zo weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Erkens schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:40:
[...]

De vraag is nu of mijn overboeking van gisteravond nog gedaan wordt...
Dan nog vind ik het belachelijk dat ze de toegang tot je eigen geld ontzeggen, ze zou maar net een grote aanschaf moeten doen (bijvoorbeeld omdat je wasmachine kapot is) :X
Het is natuurlijk nooit handig om al je geld bij één internetbank te hebben, je bent sowieso 24 uur kwijt met heen en weer boeken

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
BamSlam_ schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:41:
www.icesave.co.uk: "We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly."

Icesave.nl werkt wel nog gewoon. Heb voor de zekerheid toch m'n tegoed zojuist terug laten boeken.
Mijn overboeking van gistermiddag 16:00 is in iedergeval nog niet verschenen op mijn lopende rekening.
Nog even spannend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
lithoijen schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:48:
[...]

Mijn overboeking van gistermiddag 16:00 is in iedergeval nog niet verschenen op mijn lopende rekening.
Nog even spannend dus.
Die zal waarschijnlijk na 14:00 vanmiddag op je lopende rekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Zo zie je maar weer hoe mensen mee kunnen gaan met de hype. Ondanks waarschuwingen van veel posters (waaronder ik) dat er geen 100% garantie is toch blind er voor gaan. En nu in paniek al die wegboekingen, prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
mr_obb schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:39:
[...]

Dat geldt volgens mij alleen nog maar voor de Engelse Icesave. Hier in Nederland werkt alles nog gewoon (last time I checked).
IceSave UK mag tegoeden 60 dagen bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jemig zeg, jullie lijken wel bankiers! Iemand een lening geven als hij het niet nodig heeft, en zodra dat wel het geval is alles terugtrekken! :P

Nou, aan iedereen die nu z'n geld terugtrekt; kan je tenminste later aan je kinderen vertellen dat je mede-veroorzaker was van de grote financiële paniek in 2008 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Icelus schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:58:
[...]
IceSave UK mag tegoeden 60 dagen bevriezen.
IceSave NL ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Erkens schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:40:
[...]

Je wilt toch niet zeggen dat je het niet zag aankomen of dat je niet gewaarschuwt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
In eerste instantie wel. Begin juni is die voorwaarde voor de Nederlandse IceSave geschrapt.

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.