Los van de betrouwbaarheid van ratings, de Rabo meldde in hun reclamespotjes telkens dat zij een triple A status hebben en het beste zijn in corporate banking e.d. En of AAA dan wel of niet juist afgegeven is voor iets, zie ik de Rabo bijvoorbeeld echt niet omgaan. Dus die hebben wel terecht een AAA rating gekregen. Verder is Icesave een extra alternatief naast de AKbank, CEB, ATB e.d. Je moet zelf beslissen waar je jouw geld wilt stallen. Zelf heb ik mijn geld ondergebracht bij de ATB. Moederbedrijf zit in Rusland en om nu te zeggen dat de Russische regering echt betrouwbaar is is maar de vraag. Hoe de Russische economie het doet heb ik geen idee van, maar zij vallen tenminste wel onder het stelsel. Dus ookal valt het moederbedrijf om en daarmee hun dochteronderneming in NL dan nog kan ik, net zo als ik als Raboklant dat kan, gewoon bij de DNB aankloppen. Als Icesave klant kan ik dat ook, maar dan moet je eerst maar zien of je wat terug ziet vanuit dat gezamelijke fonds van IJslandse banken. En of ze nu wel of niet bij hun Scandinavische collega´s hun hand op kunnen houden, heb ik liever dat de DNB mij meteen mijn geld kan uitkeren i.p.v. dat ik moet wachten totdat het de DNB gelukt is geld los te peuteren uit het fonds.
Qua rente verschil hoef je het niet meer om te doen. Want het enige dat gebeurd is dat ze haasje over doen met elkaar. Dan is Icesave de hoogste, dan trekt de AK bank weer bij, dan de CEB en dan ATB. Tis echt om ´t even. Daarbij komt dat Icesave een nieuwkomer is, waar de andere banken al een historie hebben opgebouwd in NL. Daaruit kun je dus afleiden hoe zeker je bent bij een bepaalde bank. Nu blijft het natuurlijk zo dat: behaalde resultaten in ´t verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Maar je kunt wel een en ander uit afleiden. En dat is voor als nog niet mogelijk met Icesave, want die begonnen met een denderende opening in juli om maar marktaandeel in spaartegoeden naar zich toe te trekken.