Met dat (nogal grote) verschil dat "Rabobank Ireland PLC" een Ierse bank is en gewoon direct gereguleerd wordt door de Ierse Centrale Bank (zie deze PDF) en daarbij ook bijdraagt aan het daar geldende garantiestelsel. Verder zijn dat depositorekeningen, waar je het geld moet vastzetten.
Verwijderd
Maar ook het e-mailadres is aan te passen dacht ik. Het zonder problemen kunnen wijzigen van je tegenrekening houdt mij nog tegen om naar Icesave te gaan. Ik zit nu bij de Credit Europe Bank, als ik daar mijn tegenrekening wil wijzigen moet ik een kopie toesturen van een laatste bankafschrift. Is wat omslachtiger, maar voor het bedrag dat er op staat vind ik het prima. En hoe vaak verander je nou van tegenrekening?Empie schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:32:
De code is inderdaad niet superveilig ofzo, maar veiliger dan niets. Ik zit eigenlijk niet zo in over de veiligheid van de rekening vanwege de eerder genoemde tegenrekening. Dat dit online te veranderen is lijkt mij ook niet een direct probleem, het duurt namelijk wel een week voordat het veranderd, en je moet zelf via de mail goedkeuren.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 10:54 ]
Dit is voor mij een heel groot voordeel van deze bank.Lolhozer schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:15:
Je kunt voor 0,25% meer "lid" worden van Credit Europe Bank. Hierbij is wel de eerste €20k gedekt door DNB. Renteuitkering is per jaar, maar uiteindelijk maakt dat niets uit natuurlijk.
Natuurlijk zegt iedereen wel dat de bank van ijsland niet omvast bij een kredietprobleem, maartoch het blijft speculeren wat er zal gaan gebeuren.
En dit allemaal voor een 0,25% meer, ipv de Credit Europe Bank.
Bij een spaarbedrag van €20.000 scheelt dit €50 per jaar aan rente.
Lijkt me best wel effectief tegen keyloggers. Je hebt dan niet de volledige code na een enkele inlog poging. Bovendien is het lastig te achterhalen op welke posities de karakters die je hebt behoren te staan.Erkens schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:39:
[...]
Die "code" waarvan je die random cijfers/letters moet intikken slaat ook nergens op, zodra je 1x weet wat de combinatie is...
p4 1,7 ghz, gigabyte 8IE, 768 MB DDR, Leadtek Geforce2 64mb AGP tv-out, Western Digital 80 gb 7200 rpm 2mb cache, HP CD-Writer+ 8290 4x/4x/24x, NEC ND-1300A, Creative Inspire 5300
Heeft iemand eigenlijk een idee of Icesave ook zakelijke spaarrekeningen (tegen deze rentes) kan leveren? - Op dit moment krijgen de zakelijke reserves van mijn bedrijf bij de postbank een rente van 0%. Beter gezegd, ik moet er zelfs voor betalen... En op zich zou dit toch wel erg interessant zijn.
De Credit Europe Bank doet wel zaken met bedrijven, maar de rente daar ligt toch net wat minder gunstig (je wilt er toch het maximale uit halen).
Heeft iemand hier meer info over, of kan ik net zo goed even die bank bellen/mailen?
De Credit Europe Bank doet wel zaken met bedrijven, maar de rente daar ligt toch net wat minder gunstig (je wilt er toch het maximale uit halen).
Heeft iemand hier meer info over, of kan ik net zo goed even die bank bellen/mailen?
CEB Zakelijk, toch ook gewoon 5%?Icheb schreef op zondag 27 juli 2008 @ 11:56:
Waarom? Omdat het kan!!
Je hebt gelijk idd, op die €100.000 is dat dan toch €250 die je per jaar extra pakt, klinkt een stuk beter €20.250 i.p.v. €20.000.

Waarom? Omdat het kan!!
Verwijderd
Tja en als je een mil hebt scheelt het alweer wat meer... Het is toch niet verkeerd om als bedrijfseigenaar even te bekijken waar je de beste rente voor je geld kan krijgen? Doe jij toch ookLolhozer schreef op zondag 27 juli 2008 @ 14:54:
[...]
Je hebt gelijk idd, op die €100.000 is dat dan toch €250 die je per jaar extra pakt, klinkt een stuk beter €20.250 i.p.v. €20.000.
Nope, ik zit bij CEB
Waarom? Omdat het kan!!
Dit (enigszins stigmatiserende) artikel stond vanochtend in de Pers:
BinckBank waarschuwt - uit eigenbelang- voor de IJslandse banken en hun torenhoge spaarrentes.
Bestuursvoorzitter Thierry Schaap van BinckBank waarschuwt Nederlandse spaarders voor IJslandse banken. Hij stelt dat ze een groter risico nemen door hun geld daar neer te zetten dan bij Nederlandse banken. In een vraaggesprek met de Dow Jones-nieuwsdienst wijst Schaap er op dat ‘de solvabiliteitsratio van IJslandse banken erg slecht is’, aar dat particulieren daar niet genoeg kennis over hebben.
Er is volgens Schaap echter ‘voldoende informatie beschikbaar over de slechte staat van het IJslandse bankwezen’. De BinckBank-bestuurder deelt daarmee de mening van Rabobank- ceo Bert Heemskerk die eerder zei dat sterkere Nederlandse banken door het garantiestelsel opdraaien voor slechtere buitenlandse partijen. ‘Wij investeren het geld van onze spaarders in veilige staatsobligaties en maken daarop minder rendement, maar zijn wel veiliger dan banken die meer rente bieden’, aldus Schaap.
Bredere dienstverlening
Geheel zonder eigenbelang waren zijn opmerkingen niet. Ook Binck-Bank probeert terrein te winnen op de spaarmarkt. Door verbreding van de dienstverlening wil de onderneming minder afhankelijk worden van commissie-inkomsten. Die zijn de afgelopen tijd namelijk wat tegengevallen. De beleggersbank kwam vrijdag met teleurstellende cijfers. De winst daalde in het tweede kwartaal van 2008 met bijna veertig procent naar 5,83 miljoen euro.
Vooruitblikkend houdt de effectenbank gezien het volatiele en negatieve beursklimaat rekening met mogelijk verder afnemende commissieinkomsten uit transacties en een dalend resultaat.
BinckBank stelt voorts dat de integratie van de overgenomen concurrent Alex tot nog toe goed verloopt. Zoals eerder aangegeven verhoogt de onderneming de verwachting ten aanzien van de synergie- en operationele voordelen. Waar eerder werd uitgegaan van voordelen van 18 à 20 miljoen vanaf ongeveer 2010, is dat nu opgeschroefd naar 22 à 26 miljoen euro. Ze zullen bovendien sneller worden gerealiseerd, aldus Binck- Bank.
Verder begint het Amsterdamse bedrijf aan een buitenlandse opmars. In september start het bedrijf Frankrijk. Daar wil het tot de goedkoopste aanbieders van effectentransacties horen. ‘In principe draait alles al, maar we wachten omdat alle Fransen nu met vakantie zijn. We denken daar in een paar jaar winstgevend te zijn,’ aldus Schaap
BinckBank waarschuwt - uit eigenbelang- voor de IJslandse banken en hun torenhoge spaarrentes.
Bestuursvoorzitter Thierry Schaap van BinckBank waarschuwt Nederlandse spaarders voor IJslandse banken. Hij stelt dat ze een groter risico nemen door hun geld daar neer te zetten dan bij Nederlandse banken. In een vraaggesprek met de Dow Jones-nieuwsdienst wijst Schaap er op dat ‘de solvabiliteitsratio van IJslandse banken erg slecht is’, aar dat particulieren daar niet genoeg kennis over hebben.
Er is volgens Schaap echter ‘voldoende informatie beschikbaar over de slechte staat van het IJslandse bankwezen’. De BinckBank-bestuurder deelt daarmee de mening van Rabobank- ceo Bert Heemskerk die eerder zei dat sterkere Nederlandse banken door het garantiestelsel opdraaien voor slechtere buitenlandse partijen. ‘Wij investeren het geld van onze spaarders in veilige staatsobligaties en maken daarop minder rendement, maar zijn wel veiliger dan banken die meer rente bieden’, aldus Schaap.
Bredere dienstverlening
Geheel zonder eigenbelang waren zijn opmerkingen niet. Ook Binck-Bank probeert terrein te winnen op de spaarmarkt. Door verbreding van de dienstverlening wil de onderneming minder afhankelijk worden van commissie-inkomsten. Die zijn de afgelopen tijd namelijk wat tegengevallen. De beleggersbank kwam vrijdag met teleurstellende cijfers. De winst daalde in het tweede kwartaal van 2008 met bijna veertig procent naar 5,83 miljoen euro.
Vooruitblikkend houdt de effectenbank gezien het volatiele en negatieve beursklimaat rekening met mogelijk verder afnemende commissieinkomsten uit transacties en een dalend resultaat.
BinckBank stelt voorts dat de integratie van de overgenomen concurrent Alex tot nog toe goed verloopt. Zoals eerder aangegeven verhoogt de onderneming de verwachting ten aanzien van de synergie- en operationele voordelen. Waar eerder werd uitgegaan van voordelen van 18 à 20 miljoen vanaf ongeveer 2010, is dat nu opgeschroefd naar 22 à 26 miljoen euro. Ze zullen bovendien sneller worden gerealiseerd, aldus Binck- Bank.
Verder begint het Amsterdamse bedrijf aan een buitenlandse opmars. In september start het bedrijf Frankrijk. Daar wil het tot de goedkoopste aanbieders van effectentransacties horen. ‘In principe draait alles al, maar we wachten omdat alle Fransen nu met vakantie zijn. We denken daar in een paar jaar winstgevend te zijn,’ aldus Schaap
Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar
Sja, wel begrijpelijk dat BinckBank met zo'n artikel komt. Men heeft er inderdaad wel eigenbelang bij om klanten richting de eigen gelederen te duwen. Toch denk ik niet dat deze ceo dit soort uitspraken zou doen zonder redelijk deugdelijke onderbouwing, anders hebben ze natuurlijk zo een claim van IceSave aan hun broek hangen en zo dom zijn ze daar echt niet. Er is wel degelijk feitenmateriaal dat dergelijke uitspraken alsmede die van Heemskerk ondersteunt, de vraag is alleen hóe interpreteer je die feiten. Een meer risicominnende belegger die niet zoveel opheeft met economische doemscenario's zal zonder twijfel bij IceSave zijn geld storten. Ben je niet primair op rente uit en ga je meer voor zekerheid en een goede nachtrust, dan zul je meer geneigd zijn het bij één van Neerlands eigen grote namen te storten.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Wij als consumenten kunnen natuurlijk niet beoordelen wat het werkelijke risico is van het omvallen van een bank. Echter een paar redenen hebben mij doen laten besluiten om bij ATB te blijven:
EDIT: Even een opmerking over de hypotheek rente in Ijsland. Iemand merkt op dat de rentes hoog zijn in verhouding tot Nederland, en dat niemand ooit een hypotheek zal nemen. Echter je kan de rente niet 1 op 1 vergelijken. Door de hoge inflatie is het misschien zelfs gunstiger om een hypotheek te nemen in Ijsland dan in Nederland.
- Mijn tegoeden zijn gegarandeerd door een Nederlandse overheid die solvabel is(!!).
- De Ijslandse overheid geeft geen garantie voor mijn tegoeden
- Icesave neemt een extra risico door mijn euro's in een andere valuta te investeren. Een valuta die door torenhoge inflatie zijn waarde verliest
- De waardering van Ijslandse banken en overheid(!!) op de krediet markt is niet erg goed. Als er eentje omvalt waar halen ze het geld vandaan om mijn tegoeden terug te betalen?
EDIT: Even een opmerking over de hypotheek rente in Ijsland. Iemand merkt op dat de rentes hoog zijn in verhouding tot Nederland, en dat niemand ooit een hypotheek zal nemen. Echter je kan de rente niet 1 op 1 vergelijken. Door de hoge inflatie is het misschien zelfs gunstiger om een hypotheek te nemen in Ijsland dan in Nederland.
[ Voor 15% gewijzigd door Brons op 28-07-2008 14:17 ]
Verwijderd
Ik ken mensen die van nachtust hielden en hun geld bij Van der Hoop hadden gezet. De feiten zijn dat de ratings van Icebank niet veel afwijken t.o.v. bijvoorbeeld een ING. Je geld is er dus net zo veilig.nare man schreef op maandag 28 juli 2008 @ 12:55:
Sja, wel begrijpelijk dat BinckBank met zo'n artikel komt. Men heeft er inderdaad wel eigenbelang bij om klanten richting de eigen gelederen te duwen. Toch denk ik niet dat deze ceo dit soort uitspraken zou doen zonder redelijk deugdelijke onderbouwing, anders hebben ze natuurlijk zo een claim van IceSave aan hun broek hangen en zo dom zijn ze daar echt niet. Er is wel degelijk feitenmateriaal dat dergelijke uitspraken alsmede die van Heemskerk ondersteunt, de vraag is alleen hóe interpreteer je die feiten. Een meer risicominnende belegger die niet zoveel opheeft met economische doemscenario's zal zonder twijfel bij IceSave zijn geld storten. Ben je niet primair op rente uit en ga je meer voor zekerheid en een goede nachtrust, dan zul je meer geneigd zijn het bij één van Neerlands eigen grote namen te storten.
Ze lenen zelf het geld wel weer uit tegen 13, 14%! Tuurlijk kan er sprake van koersrisico zijn, dat is voor de bank. Zodra het mis dreigt te gaan verhogen ze die rentes weer. Het is een bank die gewoon netjes winst maakt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2008 15:10 ]
Ik vind de vraag eigenlijk wel interessant waarom Icesave er niet ook gewoon voor zorgt dat ook die eerste 20.000 in Nederland gedekt gaat worden. als het ATB en CEB lukt, waarom dan niet Icesave? Zijn meteen de laatste 10 wantrouwende personen ook overtuigd
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Omdat ze dan ook aan dat fonds moeten bijdragen. De hogere rente die je krijfgt is mede het gevol van het beperken van alle kosten.Rudedadude schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:29:
Ik vind de vraag eigenlijk wel interessant waarom Icesave er niet ook gewoon voor zorgt dat ook die eerste 20.000 in Nederland gedekt gaat worden. als het ATB en CEB lukt, waarom dan niet Icesave? Zijn meteen de laatste 10 wantrouwende personen ook overtuigd
Overigens kreeg ik dit mailtje van de directie van het staatsfonds..
According to Article 3 in Act No 98/1999 on Deposit Guarantees and Investor-Compentation Scheme, commercial banks, savings banks, companies providing investment services, and other parties engaging in securities trading pursuant to law and established in Iceland, shall be members of the Deposit Guarantees and Investor-Compentation Scheme (the Fund). The same shall apply to any branches of such parties within the European Economic Area.
Also, in Article 10 it is stated that in the event that the assets of the Fund are insufficient to pay the total amount of guaranteed deposits, securities and cash in the Member Companies concerned, payments from the Fund shall be divided among the claimants as follows: each claim up to ISK 1.7 million shall be paid in full, and any amount in excess of that shall be paid in equal proportions depending on the Funds assets. This amount shall be linked to the EUR exchange rate of 5 January 1999. At that time, 1.7 million ISK was equal to 20.887 euros. Accordingly, minimum coverage for depositors in Landsbanki Netherlands is 20.887 euros.
Common European framework governs the Fund in Iceland. The Act on Depositors' and Investors' Guarantee Fund, approved by the Icelandic Parliament in 1999, guarantees a minimum level of protection to depositors in commercial banks and savings banks (20.887 Euros). If the Fund has insufficient money to pay out claims, it can borrow money.
Further information regarding the Fund can be found on its website, www.tryggingarsjodur.is
Best regards.
Jonas Thordarson
Director
The Depositors' and Investors' Guarantee Fund
Reykjavik - Iceland
http:// www.tryggingarsjodur.is
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Brons schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:14:
Wij als consumenten kunnen natuurlijk niet beoordelen wat het werkelijke risico is van het omvallen van een bank. Echter een paar redenen hebben mij doen laten besluiten om bij ATB te blijven:
- [quote]
- Mijn tegoeden zijn gegarandeerd door een Nederlandse overheid die solvabel is(!!).
- [/quote] Dezelfde EU regel die eist dat minimaal 20.000 euro gegarandeerd wordt, verbiedt het gebruik van overheidsgeld voor deze garantieregeling. In Nederland wordt het tekort opgehoest door de overgebleven banken. Daar klaagde de baas van Rabobank Nederland ook over, alleen valt Icesave hier juist maar voor de helft onder. [quote]
- De Ijslandse overheid geeft geen garantie voor mijn tegoeden
- [/quote] En dat mag dus ook niet van de bovengenoemde EU regel, welke geldt voor IJsland omdat ze in de Europese Economische Ruimte zitten. [quote]
- De waardering van Ijslandse banken en overheid(!!) op de krediet markt is niet erg goed. Als er eentje omvalt waar halen ze het geld vandaan om mijn tegoeden terug te betalen?
- [/quote] Voor zover ik weet is het extra benodigde bedrag meestal niet hoog omdat er eisen zijn aan de solvabiliteit van banken. De Verenigde Staten hebben trouwens ook een stelsel waar geld ingelegd wordt, en dat lijkt toch aardig te werken. Slechte vergelijking natuurlijk omdat die heel veel groter zijn dan IJsland...
Ook ik ben geinteresseerd.
Ik heb het even gevraagd aan een vriend van me die bij DNB werkt als Econoom, maar ook hij wist het niet of wilde er iig geen 100% uitspraak over doen (hij dacht van wel nl (dus disclaimert: *geen garantie* he deze mededeling)
Hij tipte deze pagina (had ik al gevonden) maar daar staat de bank niet tussen:
http://www.registers.dnb....derID=2039&LanguageID=NLD
en uiteraard
DNB klanetnservicelijn: 0800 -0201068 of mail ze: info@dnb.nl
Ik heb het even gevraagd aan een vriend van me die bij DNB werkt als Econoom, maar ook hij wist het niet of wilde er iig geen 100% uitspraak over doen (hij dacht van wel nl (dus disclaimert: *geen garantie* he deze mededeling)
en uiteraard
DNB klanetnservicelijn: 0800 -0201068 of mail ze: info@dnb.nl
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik heb zelf n.a.v. dit topic en ervaringen van collega's besloten om Icesave voorlopig links te laten liggen en m'n spaargeld bij Credit Europe Bank neer te zetten. Die extra 0,25% is me de onzekerheid niet waard. Nu ben ik gewoon tot 20K verzekerd en als ik daar overheen ga parkeer ik wel wat geld bij m'n vriendin.
De 5% van de CEB is al een mooie stijging t.o.v. de 3,4% van de Rabobank.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Daar is Icesave te vinden onder de naam Landsbanki Íslands hf.Jazzper schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:04:
kuch wat ga je in vredesnaam sparen crackerstudent, je IBG? kuchRAILGUNNER schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:16:
Ik heb zelf n.a.v. dit topic en ervaringen van collega's besloten om Icesave voorlopig links te laten liggen en m'n spaargeld bij Credit Europe Bank neer te zetten. Die extra 0,25% is me de onzekerheid niet waard. Nu ben ik gewoon tot 20K verzekerd en als ik daar overheen ga parkeer ik wel wat geld bij m'n vriendin.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Yep, wil hierna nog een master doen dus ik ben full pull aan het sparen omdat na de bachelor CS mijn IBG ophoudt. Om tijdens die master alles te kunnen betalen ben ik nu aan het sparen.Jazzper schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:57:
kuch wat ga je in vredesnaam sparen crackerstudent, je IBG? kuch
Maar ik zal dit topic niet langer vervuilen met off-topic
[ Voor 7% gewijzigd door Railgunner op 31-07-2008 14:20 ]
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
ik heb deze vraag een tijdje geleden via mail aan de icesafe gesteld. kreeg een standaard mail over het deposito stelsel terug. Ook ik zou er meteen voor gaan als dit het geval wasRudedadude schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:29:
Ik heb een rekening geopend... Alle zaken die door IceSave moeten worden gedaan zijn geregeld. Ze moeten alleen mijn centjes nog ontvangen (die zijn gisteren rond 14:30 overgeboekt en zullen er dus vandaag wel op komen te staan).
Als dan alles rond is gaat mijn hele spaartegoed minus +/- 500 euro naar de IJslandse bank. Het verschil (bijna een factor 2) is me gewoonweg te groot om te laten liggen. En de risico's? Tja, uitgebreid besproken, maar volgens mij gaat het zo'n vaart niet lopen. En anders komt er wel een stichting waarbij je je kunt aansluiten waardoor je uiteindelijk ook centjes terug krijgt (mocht het te ingewikkeld zijn om zelf van de centrale ijslandse bank terug te krijgen).
Als dan alles rond is gaat mijn hele spaartegoed minus +/- 500 euro naar de IJslandse bank. Het verschil (bijna een factor 2) is me gewoonweg te groot om te laten liggen. En de risico's? Tja, uitgebreid besproken, maar volgens mij gaat het zo'n vaart niet lopen. En anders komt er wel een stichting waarbij je je kunt aansluiten waardoor je uiteindelijk ook centjes terug krijgt (mocht het te ingewikkeld zijn om zelf van de centrale ijslandse bank terug te krijgen).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Tuurlijk, het is een nette tent. En zoals ik al eerder ergens in dit topic zei, de kans dat je je geld 'kwijtraakt' is misschien een factor 10 hoger dan bij een 'goede Nederlandse bank' (kuch), maar nog steeds 0,000000000001%Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:09:
[...]
Ik ken mensen die van nachtust hielden en hun geld bij Van der Hoop hadden gezet. De feiten zijn dat de ratings van Icebank niet veel afwijken t.o.v. bijvoorbeeld een ING. Je geld is er dus net zo veilig.
Ze lenen zelf het geld wel weer uit tegen 13, 14%! Tuurlijk kan er sprake van koersrisico zijn, dat is voor de bank. Zodra het mis dreigt te gaan verhogen ze die rentes weer. Het is een bank die gewoon netjes winst maakt.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
De vraag is echter waar die stichting zijn geld vandaan moet halen. Sowieso niet van de Ijslandse centrale bank. En van een failliete bank valt ook al niet te plukken.Goverman schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 09:11:
En anders komt er wel een stichting waarbij je je kunt aansluiten waardoor je uiteindelijk ook centjes terug krijgt (mocht het te ingewikkeld zijn om zelf van de centrale ijslandse bank terug te krijgen).
Genoeg alternatieven die een fractie onder Icesave zitten en wel volledig gedekt worden?Goverman schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 09:11:
Als dan alles rond is gaat mijn hele spaartegoed minus +/- 500 euro naar de IJslandse bank. Het verschil (bijna een factor 2) is me gewoonweg te groot om te laten liggen.
Uit http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_15725.z24
IJsland krijgt hulp van Scandinavische banken
De centrale banken van Denemarken, Noorwegen en Zweden schieten het zwaar aangeslagen financiële systeem van IJsland te hulp. De IJslandse centrale bank kan desgewenst bij ieder van de branchegenoten 500 miljoen euro lenen. De banken kwamen dit vrijdag overeen, zo maakte de IJslandse bank bekend.
De maatregel biedt steun aan de IJslandse kroon, die de laatste maanden sterk onder druk staat. Na bekendmaking van de regeling trok de IJslandse munteenheid in waarde aan tegenover de euro. Ook krijgen banken in IJsland makkelijker toegang tot kredietverstrekking, waardoor de kans dat het interne kredietsysteem vastloopt kleiner wordt.
De IJslandse kroon is dit jaar al 26 procent in waarde gedaald ten opzichte van de euro. IJsland kent tegelijkertijd een van de hoogste rentestanden ter wereld met 15,5 procent om een inflatie van bijna 12 procent te beteugelen. De vrees bestaat dat de IJslandse economie volgend jaar in een recessie belandt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Het blijft toch allemaal een beetje vaag maar dat ben ik
Elect a clown, expect a circus.
Klopt, des te leuker. Al mijn geld zit bij icesave.
Mjah, je loopt wel onnodig risico voor iets meer rente nou mij niet gezienCabo schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:36:
Klopt, des te leuker. Al mijn geld zit bij icesave.
Leuk, maar de centrale bank heeft met de Landski Bank niks van doen. Het garantiefonds is een interne aangelegenheid van de drie banken in IJsland.
Iedereen loopt wel risico, ik meer dan de ander. De laatste cijfers van de Landsbanki zijn positief. Heb alle vertrouwen daar in ijsland...Slasher schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:37:
[...]
Mjah, je loopt wel onnodig risico voor iets meer rente nou mij niet gezien
[ Voor 13% gewijzigd door Cabo op 04-08-2008 15:46 ]
Verwijderd
Wel leuk en aardig dat icesave, maar ik zit nog steeds te wachten op die veiligheidscode.
Nagevraagd via telefoon (die vandaag daar blijkbaar niet goed werkte) en waarschijnlijk komt ie deze week nog binnen (klinkt fijn zeg, 3 weken i.p.v. paar dagen). Op mijn emails werd al niet meer gereageerd.
En tussentijds kan ik niet bij mijn geld dat ik er op gestort heb.
En wat nog meer: hoe betrouwbaar is het feit dat je geld terugkrijgt van de ijslandse bank? Stuur je dan een brief naar Ijsland in het Nederlands? Ik moet nog maar zien of ik het dan terug krijg denk ik.

En als ik zaken doe met een bank verwacht ik wel dat alles klopt wat ze zeggen en beloven.
Ze zeiden al: de code is opgestuurd. En nu kom ik er door te bellen achter dat het niet is gebeurd!
Nagevraagd via telefoon (die vandaag daar blijkbaar niet goed werkte) en waarschijnlijk komt ie deze week nog binnen (klinkt fijn zeg, 3 weken i.p.v. paar dagen). Op mijn emails werd al niet meer gereageerd.
En tussentijds kan ik niet bij mijn geld dat ik er op gestort heb.
En wat nog meer: hoe betrouwbaar is het feit dat je geld terugkrijgt van de ijslandse bank? Stuur je dan een brief naar Ijsland in het Nederlands? Ik moet nog maar zien of ik het dan terug krijg denk ik.
En als ik zaken doe met een bank verwacht ik wel dat alles klopt wat ze zeggen en beloven.
Ze zeiden al: de code is opgestuurd. En nu kom ik er door te bellen achter dat het niet is gebeurd!
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 17:58 ]
Verwijderd
Als dus iemand anders de code en andere gegevens (je weet: email is totaal onveilig, niets is versleuteld) heeft dan kan ie de rekening leeghalen (want hij kan de tegenrekening veranderen).
En je kunt zelfs 10 procent rente aanbieden, want die rente komt er pas na een jaar bij. Dus 1 jaar flink graaiien.
Dus kan iemand een advies geven hoe ik de rekening kan opzeggen waardoor het geld meteen weer terug gaat naar mijn Raborekening?
En je kunt zelfs 10 procent rente aanbieden, want die rente komt er pas na een jaar bij. Dus 1 jaar flink graaiien.
Dus kan iemand een advies geven hoe ik de rekening kan opzeggen waardoor het geld meteen weer terug gaat naar mijn Raborekening?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 18:18 ]
Ja hoor, gewoon geduld hebben
En voortaan gewoon een paar euro overmaken als eerste overmaking, dan hoef je je ook niet druk te maken. Overigens keert Icesave ieder kwartaal rente uit, itt tot de Rabo, ATB en CEB...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Rudedadude ATB keert anders ook gewoon ieder kwartaal de rente uit, geen idee hoe je erbij komt dat dit niet zo is.
Nou, van mijn eigen ATB rekening bijvoorbeeld. Ik zie daar mijn prognose jaarrente staan en mijn opgebouwde rente en in heel de periode dat ik een ATB rekening heb gehad heb ik alleen per 1 januari een rentebijschrijving ontvangen. Zo te zien geven alleen de deposities maandelijks een rentevergoeding, of mis ik nu wat?
Wat is er fijn aan dat de rente per kwartaal wordt uitgekeerd? De effectieve rente op jaarbasis is toch gewoon die 5,25%?
Waarom? Omdat het kan!!
Maakt in principe inderdaad niet uit of het nu per kwartaal is of per jaar, alhoewel het handig kan zijn om direct over dat geld te beschikken. Het was meer in reactie op janenalleman en zijn opmerking over graaien
Verwijderd
Het maakt wel uit of het per kwartaal of per jaar is.
Liever per kwartaal want dan kun je dat bedrag bij je totaalbedrag optellen. Dan ga je in het vervolg weer rente krijgen over dat grotere totaalbedrag. Het kwartaal daarna weer rente over het nieuwe bedrag. Dus rente op rente. Dat is veel beter dan eens per jaar, want dan heb je een jaar rente over het beginbedrag.
En het kan fijn zijn om dat geld zowiezo al in je hand te krijgen en te gebruiken voor iets anders bijv. (kopen van een dvd...).
Liever per kwartaal want dan kun je dat bedrag bij je totaalbedrag optellen. Dan ga je in het vervolg weer rente krijgen over dat grotere totaalbedrag. Het kwartaal daarna weer rente over het nieuwe bedrag. Dus rente op rente. Dat is veel beter dan eens per jaar, want dan heb je een jaar rente over het beginbedrag.
En het kan fijn zijn om dat geld zowiezo al in je hand te krijgen en te gebruiken voor iets anders bijv. (kopen van een dvd...).
Aandachtspunt is daarbij in het geval van Icesave wel dat je dus per kwartaal niet een kwart van 5,25% krijgt, maar net iets minder. Oftewel: als je al je renteuitkeringen ieder kwartaal keurig laat staan en daar dus weer rente over vangt heb je aan het eind van het jaar idd die 5,25 ontvangen over je startinleg.
^^ kun je natuurlijk vrij eenvoudig beredeneren.
Stel, ik leg 1000 euro in. Dan heb ik (zonder bijstorting) na een jaar 1052,50 euro. (bij 5,25% rente).
Zou je dit door vier delen delen, dan krijg je 13,125 euro rente per kwartaal (1,3125%). Maar... in kwartaal 2 krijg je over 1013,125 euro rente. Dan zou je opbrengst 1026,42 zijn (na Q2). Na Q3 kom je uit op 1039,89 euro en na een jaar op: 1053,54. Dan zou je dus eigenlijk 1,04 euro teveel hebben gehad. Op jaarbasis zou je rente dan 5,35% zijn...
Die 52,50 kun je ook verdelen in vier kwartalen, maar... wanneer je per kwartaal uitkeert, dan moet je duw wel rekening houden met rente op rente. Immers, over het tweede kwartaal krijg je ook rente over de rente van het eerste kwartaal.
Maar goed, e.e.a. is me nu net wat te ingewikkeld te berekenen, dan moet je weer met logaritmes gaan werken om de 'groeifactor' van je geld uit te rekenen. En dat is voor mij al weer heeeel lang geleden
Stel, ik leg 1000 euro in. Dan heb ik (zonder bijstorting) na een jaar 1052,50 euro. (bij 5,25% rente).
Zou je dit door vier delen delen, dan krijg je 13,125 euro rente per kwartaal (1,3125%). Maar... in kwartaal 2 krijg je over 1013,125 euro rente. Dan zou je opbrengst 1026,42 zijn (na Q2). Na Q3 kom je uit op 1039,89 euro en na een jaar op: 1053,54. Dan zou je dus eigenlijk 1,04 euro teveel hebben gehad. Op jaarbasis zou je rente dan 5,35% zijn...
Die 52,50 kun je ook verdelen in vier kwartalen, maar... wanneer je per kwartaal uitkeert, dan moet je duw wel rekening houden met rente op rente. Immers, over het tweede kwartaal krijg je ook rente over de rente van het eerste kwartaal.
Maar goed, e.e.a. is me nu net wat te ingewikkeld te berekenen, dan moet je weer met logaritmes gaan werken om de 'groeifactor' van je geld uit te rekenen. En dat is voor mij al weer heeeel lang geleden
Met een stichting bedoelde ik in dit geval een stichting als "Stichting Leaseverlies", een clubje die zoveel mogelijk gedupeerden verzameld en namens jou (en vele anderen) in het IJslands de strijd aan gaat en benodigde formaliteiten afhandelt om jouw spaargeld weer terug te halen. Van zo'n stichting word je dan donateur (voor een paar tientjes ofzo), zodat je niet zelf de strijd aan hoeft te gaan.De vraag is echter waar die stichting zijn geld vandaan moet halen. Sowieso niet van de Ijslandse centrale bank. En van een failliete bank valt ook al niet te plukken.
[ Voor 23% gewijzigd door Goverman op 04-08-2008 23:53 ]
Ergo je krijgt nu per kwartaal 1,29% rente (wat dus 5,25% op jaarbasis is) en niet wat sommigen zouden verwachten namelijk 5,25/4=1,31% rente wat feitelijk zou uitkomen op 5,35% rente per jaar.
Het is inderdaad niet een extra rente die je krijgt wanneer je per kwartaal of per maand gestort krijgt maar wat kan is dat wanneer je bijvoorbeeld een miljoen vastzet dat je dan per kwartaal van de rente kan leven in plaats van dat je minder geld op de spaarrekening zou kunnen zetten.
* keluwak droomt nog even verder
* keluwak droomt nog even verder
Ja en dan kan je dus beter de deposito's van ATB gebruiken: die geven een bepaalde rente per jaar (en je geld staat ook vast), maar je krijgt maandelijks de renteuitbetaling waarover je dan ook weer rente kunt gaan ontvangen (op je normale internetspaarrekening) waardoor je effectieve rendement hoger wordt dan het rendement van je deposito.
Dat snapte ik. Maar ik vraag mij af waar die stichting zijn geld vandaan haalt. Als Icesave failliet is kan je daar niet meer van plukken. Punt. En het garantiestelsel zal ook na de eerste paar honder euro per klant door het geld heen zijn. Stichting Leaseverlies haalde zijn geld weg bij een bedrijf dat gewoon geld in kas had.Goverman schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:49:
Met een stichting bedoelde ik in dit geval een stichting als "Stichting Leaseverlies", een clubje die zoveel mogelijk gedupeerden verzameld en namens jou (en vele anderen) in het IJslands de strijd aan gaat en benodigde formaliteiten afhandelt om jouw spaargeld weer terug te halen. Van zo'n stichting word je dan donateur (voor een paar tientjes ofzo), zodat je niet zelf de strijd aan hoeft te gaan.
1) Wat komt er uit de inboedel nog van Icesave (wat ten koste gaat van iedereen die meer geld heeft als 20k)Brons schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:42:
[...]
Dat snapte ik. Maar ik vraag mij af waar die stichting zijn geld vandaan haalt. Als Icesave failliet is kan je daar niet meer van plukken. Punt. En het garantiestelsel zal ook na de eerste paar honder euro per klant door het geld heen zijn. Stichting Leaseverlies haalde zijn geld weg bij een bedrijf dat gewoon geld in kas had.
2) het fonds kan ook nog lenen. (zie mijn eerdere mail).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het is toch zo ie zo raar als je je geld niet krijgt? Dan moet heel dat garantiestelsel op de schop? Zal de EU daar zich niet mee bemoeien?
Verwijderd
nou, ik hoop maar dat niet iemand in Kenia via internet mijn rekening heeft leeggehaald.
Want na drie weken kan ik nog niet in mijn saldo kijken, en er zelf niets mee doen.
Want na drie weken kan ik nog niet in mijn saldo kijken, en er zelf niets mee doen.
Verwijderd
Misschien zijn ze nu veel geld aan het binnenhalen, want al die politici zijn op vakantie. Voor diverse maanden natuurlijk.Cabo schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:53:
Het is toch zo ie zo raar als je je geld niet krijgt? Dan moet heel dat garantiestelsel op de schop? Zal de EU daar zich niet mee bemoeien?
Na de vakantie (pak hem beet ergens eind september) valt het misschien op dat die icesave of andere banken misschien niet zo ok zijn. En dan komen er vragen.
Voor die tijd is het zaak voor die banken om flink binnen te halen.
@janenalleman: waarom heb je eigenlijk een rekening geopend bij Icesave?
Bovendien denk ik niet dat "al die politici" zich eind september over Icesave zullen buigen. De bank waar onder Icesave valt - de Landsbanki - is een bank met prima ratings en zoals Cabo hier zegt positieve resultaten.
Bovendien denk ik niet dat "al die politici" zich eind september over Icesave zullen buigen. De bank waar onder Icesave valt - de Landsbanki - is een bank met prima ratings en zoals Cabo hier zegt positieve resultaten.
wild mutant space hamsters
Verwijderd
@pkopf: vanwege de rente. Bij ATB bank heb ik al veel gedoneerd en dus is wat ik er meer neerleg niet verzekerd.
Verwijderd
Nu toch een email gekregen. En blijkbaar de 31e juli verzonden. Nu nog niet aanwezig die veiligheidscode.
Maar als het aan de eind van de volgende week er nog niet is even contact opnemen (waarom duurt dit zo lang?, het is toch maar een code?).
Toen ik gisteren telefoneerde zeiden ze dat ik tot het eind van deze week moest wachten.
Tja.
Maar als het aan de eind van de volgende week er nog niet is even contact opnemen (waarom duurt dit zo lang?, het is toch maar een code?).
Toen ik gisteren telefoneerde zeiden ze dat ik tot het eind van deze week moest wachten.
Tja.
Aanvraag heb ik s'avonds gedaan, binnen een uur een email met rekeningnummer en code;Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:30:
Nu toch een email gekregen. En blijkbaar de 31e juli verzonden. Nu nog niet aanwezig die veiligheidscode.
Tja.
week later een welkomstbrief van IceSave ontvangen,
en 2 dagen daarna een blanco enveloppe met de codeer-pas.
Misschien wat vertraging ivm vakantie (minder bezetting), of grote aantallen van aanvragen...
who knows?
Maar het komt wel goed, anders gewoon BELLEN.....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Dit gaat over de rating, is dit goed?
http://www.landsbanki.nl/overons/nieuws/?NewsID=21
en uit februari:
http://www.reuters.com/ar...46+28-Feb-2008+MW20080228
9 mei: http://www.landsbanki.ca/aboutus/news.aspx?NewsID=31
Men verwacht slechtere economie in Engeland en Ijsland waar deze bank sterk actief is.
http://www.landsbanki.nl/overons/nieuws/?NewsID=21
en uit februari:
http://www.reuters.com/ar...46+28-Feb-2008+MW20080228
9 mei: http://www.landsbanki.ca/aboutus/news.aspx?NewsID=31
Men verwacht slechtere economie in Engeland en Ijsland waar deze bank sterk actief is.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 12:48 ]
Ik heb vandaag mijn veiligheidspas binnen gekregen en had hierover gisteren nog met Icesave gebeld, omdat het naar mijn idee lang duurde. De beste man wist mij te vertellen dat dit kwam doordat er grote aantallen aanvragen werden gedaan de laatste tijd. Ik zou de pas mogelijk aan het eind van deze week ontvangen, maar door de drukte leek het hem waarschijnlijker dat ik de pas volgende week zou ontvangen.Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 12:40:
nou, ik hoop maar dat niet iemand in Kenia via internet mijn rekening heeft leeggehaald.
Ik vertelde hem dat op mijn persoonlijke pagina al enkele weken de tekst stond dat de pas verzonden was, maar hij vertelde dat hij die tekst een beetje misleidend vond. Bij de laatste stap van de aanvraag wordt door Icesave namelijk een bestelling gedaan voor een pas bij een extern bedrijf en pas daarna wordt de pas (door dat externe bedrijf) verstuurd.
Met grote aantallen gaat daar natuurlijk wat tijd in zitten. Dus waarschijnlijk krijg je hem ook deze week of volgende week binnen, aangezien ik mijn aanvraag ook zo'n drie weken geleden heb gedaan.
[ Voor 16% gewijzigd door Wizz15 op 06-08-2008 12:55 ]
PSN: RikBruil | BFBC2 stats
Verwijderd
Ik begrijp even iets niet, want ik krijg tegenstrijdige signalen...
Is de eerste € 20.000,- wel of niet voor 100% gedekt?
Is de eerste € 20.000,- wel of niet voor 100% gedekt?
Inderdaad, de eerste 20000 voor 100% (door de IJslandse bank), de volgende 20000 voor 90% (door DNB).
Verwijderd
Ze zouden eigenlijk hier ook 6.3 procent moeten geven zoals in de uk. Dan krijgen ze nog meer klanten.
http://www.icesave.co.uk/savings-range.html
De eerste € 20.000,- wordt gedekt door het IJslandse Garantiefonds. Dit fonds voldoet aan de eisen van de Europese Unie voor zulk soort fondsen. Hier in het topic is alleen wat discussie over de solvabiliteit van dat Fonds en de andere banken in IJsland. Er bestaat wat twijfel of de IJslandse economie de klap van het omvallen van een van de drie banken wel zal overleven.
Die € 20.000 kan je gewoon claimen via De Nederlandsche Bank, dus je hoeft geen brief in het IJslands te versturen. De normale dekking (90%) voor de volgende 20.000 wordt door de DNB aangevuld.
Ik zelf heb meer vertrouwen in het nederlandse garantiefonds. Hier zijn meer banken met een veel groter kapitaal die het omvallen van een relatief kleine bank als de AT Bank (die 5% rente biedt) makkelijk kunnen opvangen. Van de grote banken is Rabobank de meest zekere, door hun voorzichtige investeringsbeleid en de daar uit volgende triple-A status.
Die € 20.000 kan je gewoon claimen via De Nederlandsche Bank, dus je hoeft geen brief in het IJslands te versturen. De normale dekking (90%) voor de volgende 20.000 wordt door de DNB aangevuld.
Ik zelf heb meer vertrouwen in het nederlandse garantiefonds. Hier zijn meer banken met een veel groter kapitaal die het omvallen van een relatief kleine bank als de AT Bank (die 5% rente biedt) makkelijk kunnen opvangen. Van de grote banken is Rabobank de meest zekere, door hun voorzichtige investeringsbeleid en de daar uit volgende triple-A status.
daar staat als er iets misgaat wel je geld 60 dagen vast.Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:19:
Ze zouden eigenlijk hier ook 6.3 procent moeten geven zoals in de uk. Dan krijgen ze nog meer klanten.
Tijd van werken, tijd van rusten
Dus worst case krijgt men in de UK minder geld terug vanwege een bankrun (die ongetwijfeld plaatsvindt wanneer aangekondigd wordt dat tegoeden in andere landen bij dezelfde bank bevroren worden). Schitterend.Driek schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:26:
[...]
daar staat als er iets misgaat wel je geld 60 dagen vast.
Verwijderd
Ook in Ijsland staat het 60 dagen vast. Dus er is net genoeg geld voor de Nederlanders die de eerste 60 dagen al hun tegoeden terugvragenRukapul schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:35:
[...]
Dus worst case krijgt men in de UK minder geld terug vanwege een bankrun (die ongetwijfeld plaatsvindt wanneer aangekondigd wordt dat tegoeden in andere landen bij dezelfde bank bevroren worden). Schitterend.
Verwijderd
Het gaat echt alleen maar over wat als IceSave omvalt blabla. Iedereen weet toch hoe het zit? Als je het niet aandurft gewoon niet doen. Klaar.
*knip op de man spelen*Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:22:
Het gaat echt alleen maar over wat als IceSave omvalt blabla. Iedereen weet toch hoe het zit? Als je het niet aandurft gewoon niet doen. Klaar.
[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 06-08-2008 15:57 ]
Zowel het ter discussie stellen van een (ontopic) discussie alswel op de man spelen horen niet in een topic plaats.
Staat dat ergens?mr_obb schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:20:
Die € 20.000 kan je gewoon claimen via De Nederlandsche Bank, dus je hoeft geen brief in het IJslands te versturen.
Verwijderd
Je moet er rekening mee houden dat icesave vooral in landen als engeland en ijsland zit, in beide landen zit de economie tegen.
Waarom heb je er dan een rekening?Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 09:10:
Je moet er rekening mee houden dat icesave vooral in landen als engeland en ijsland zit, in beide landen zit de economie tegen.
Inderdaad, waarom een rekening bij icesave? Hoge rente?
Icesave gaat zich trouwens uitbreiden naar meer europese landen.
Icesave gaat zich trouwens uitbreiden naar meer europese landen.
Verwijderd
Ik heb zowiezo credit europe aangevraagd want die geeft 5 procent rente en staat vermeld bij de nederlandse bank, ben ik ook niet vies van.
Ik ga dus meer spreiden over diverse banken.
Ik ga dus meer spreiden over diverse banken.
*offtopic commentaar op spelling*
[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2008 09:17 ]
Nou net even een telefoontje van de nederlandse bank gehad. Naar aanleiding van wat mailtjes.
Een aantal vragen beantwoord.
i.t.t. wat hier een aantal keer beweerd wordt, is de nederlandse overheid wel een belangrijke aandeelhouder van DNB, maar staat zij niet garant noch draait zou op voor eventuele tekorten als het banksysteem omvalt. (net zoals in IJsland).
Echter zodra een bank opereert in de Economische Ruimte moet het land van herkomst een dergelijk fonds hebben. Echter hoe en op welke manier z'n fonds wordt ingericht is volledig aan he land van herkomst. Dus ook hoe zeker de middelen in dat fonds zijn. DNB mag dat op geen enkele manier toetsen. Het mag slechts dus toetsen OF er een fonds is, maar niet. Dus als je een overheid van in die jou garantiefond goedkeurd (zonder garant te staan) mag je daarmee opereren in de economische ruimte. Als bestaat uit en 2 knopen en een schoenveter....
i.t.t. wat hier een aantal keer beweerd wordt, is de nederlandse overheid wel een belangrijke aandeelhouder van DNB, maar staat zij niet garant noch draait zou op voor eventuele tekorten als het banksysteem omvalt. (net zoals in IJsland).
Echter zodra een bank opereert in de Economische Ruimte moet het land van herkomst een dergelijk fonds hebben. Echter hoe en op welke manier z'n fonds wordt ingericht is volledig aan he land van herkomst. Dus ook hoe zeker de middelen in dat fonds zijn. DNB mag dat op geen enkele manier toetsen. Het mag slechts dus toetsen OF er een fonds is, maar niet. Dus als je een overheid van in die jou garantiefond goedkeurd (zonder garant te staan) mag je daarmee opereren in de economische ruimte. Als bestaat uit en 2 knopen en een schoenveter....
ik heb vanaf dag 1 dat ze in nederland zitten een rekening bij icesave, meteen een flink bedrag erop gestort, iets onder de 20k, moet zeggen gaat lekker zo met zo'n rente
Idem dito!!!xabre16v schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 22:53:
ik heb vanaf dag 1 dat ze in nederland zitten een rekening bij icesave, meteen een flink bedrag erop gestort, iets onder de 20k, moet zeggen gaat lekker zo met zo'n rente
Klopt, ik heb het laatst bij de DNB na zitten lezen (staat ook op de site): de banken leggen het geld in. Het grote voordeel van Nederland is dat we veel meer banken hebben, zodat er -tenzij er meerdere tegelijk omdonderen- waarschijnlijk voldoende geld in de pot zitCyberpope schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:40:
Nou net even een telefoontje van de nederlandse bank gehad. Naar aanleiding van wat mailtjes.
Het meest schokkende vond ik dat DNB dus op geen enkele manier mag nagaan of z'n garantiefonds wel iets waard is. Zolang het goed is in het land van herkomst, dan kunnen en mogen zij er verder niets over zeggen.neographikal schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:00:
Klopt, ik heb het laatst bij de DNB na zitten lezen (staat ook op de site): de banken leggen het geld in. Het grote voordeel van Nederland is dat we veel meer banken hebben, zodat er -tenzij er meerdere tegelijk omdonderen- waarschijnlijk voldoende geld in de pot zit
Verwijderd
Wat is de kans dat ze failliet gaan en dat het geld op is uit het garantiefonds. Kun je niet voor 0,10% premie per jaar een faillissementsrisico afdekken bij Lloyds?Cyberpope schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:55:
[...]
Het meest schokkende vond ik dat DNB dus op geen enkele manier mag nagaan of z'n garantiefonds wel iets waard is. Zolang het goed is in het land van herkomst, dan kunnen en mogen zij er verder niets over zeggen.
Op zich is die kans niet erg groot. Want het garantiefonds kan tegen gunstige voorwaarden lenen bij de nationale bank van ijsland, die weer op zijn beurt terug kan vallen op alle Scandinavische nationale banken. Je geld is in principe wel veilig.Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:07:
[...]
Wat is de kans dat ze failliet gaan en dat het geld op is uit het garantiefonds. Kun je niet voor 0,10% premie per jaar een faillissementsrisico afdekken bij Lloyds?
Ik heb zelf laatst een rekening geopend bij CreditEurope bank.
Voor mezelf de afweging gemaakt wat ik het belangrijkste vind, de 0.25% extra rente bij Icesave tegen een theoretisch mogelijk lager risico.
Misschien overdreven voorzichtig, maar 5 jaar geleden werd je ook voor gek verklaard als je niet een hypotheekconstuctie uitzocht die we later woekerpolissen zijn gaan noemen. En vorig jaar nog waren aandelen van banken nog een enorm degelijke investering als belegger.
Als het om mijn "spaarcentjes" gaat dan ben ik altijd iets voorzichtiger dan bij het kopen van een bankstel
Voor mezelf de afweging gemaakt wat ik het belangrijkste vind, de 0.25% extra rente bij Icesave tegen een theoretisch mogelijk lager risico.
Misschien overdreven voorzichtig, maar 5 jaar geleden werd je ook voor gek verklaard als je niet een hypotheekconstuctie uitzocht die we later woekerpolissen zijn gaan noemen. En vorig jaar nog waren aandelen van banken nog een enorm degelijke investering als belegger.
Als het om mijn "spaarcentjes" gaat dan ben ik altijd iets voorzichtiger dan bij het kopen van een bankstel
Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.
Dat valt wel mee hoor.. Belegen met geleend geld werd toen ook door de meesten afgeraden, afgezien van een aantal cowboys in de markt.JeanJeremy schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 14:06:
En aandelen zijn nog steeds goed, alleen niet op korte termijn. Maar ik laat rustig een (aanzienlijk) deel van mijn vermogen in aandelen zitten hoor. Net zoals een deel van mijn hypotheek. Alleen niet doen voor 1 a 2 jaar. Das dom.
Je moet nu niet alles om gaan draaien.
Ik begrijp niet goed hoe je op de gedachte komt van beleggen met geleend geld.
Zelf beleg ik een klein gedeelte van mijn spaargeld maar dat is zeker geen geleend geld.
Mijn punt was dat grote fondsen vaak switchen tussen sectoren wanneer er klappen vallen in een bepaalde sector (bijvoorbeeld IT of techniek in het algemeen). Banken waren altijd de stabiele pilaren van de markt waar men dan geld kon onderbrengen en zo een redelijk rendement kon halen. Uiteindelijk moet je als fonds proberen boven de index te scoren dus voor fondsbeheerders is het lang verblijven ook niet optimaal. Maar goed.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je niet moet afgaan op verhalen op GoT van mensen die "het toch ook doen" maar je je eigen gezonde verstand moet gebruiken.
Zelf beleg ik een klein gedeelte van mijn spaargeld maar dat is zeker geen geleend geld.
Mijn punt was dat grote fondsen vaak switchen tussen sectoren wanneer er klappen vallen in een bepaalde sector (bijvoorbeeld IT of techniek in het algemeen). Banken waren altijd de stabiele pilaren van de markt waar men dan geld kon onderbrengen en zo een redelijk rendement kon halen. Uiteindelijk moet je als fonds proberen boven de index te scoren dus voor fondsbeheerders is het lang verblijven ook niet optimaal. Maar goed.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je niet moet afgaan op verhalen op GoT van mensen die "het toch ook doen" maar je je eigen gezonde verstand moet gebruiken.
Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.
Omdat de meeste woekerpolissen, polissen waren die met geleend geld werkten. Waardoor mensen dik het schip in gingen. En hoewel ook sommige hypotheken met deze constructie werkte (depot en daaruit de lasten drukken), zijn de meeste beleggingshypotheken zonder vele rare dure kosten (zoals woekerpolissen).JeanJeremy schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:04:
Ik begrijp niet goed hoe je op de gedachte komt van beleggen met geleend geld.
Daar is ook niets mis mee. Maar het omgekeerde geld ook. Dat mensen hier op GoT roepen dat Icesave niet veilig is, heeft ook weinig waarde. Verder reageer ik op je voorbeeld van woekerpolissen. Terwijl ook als je 5 jaar geleden je verstand gebruikte, je gewoon goed polissen kon afsluiten en ook goed kon beleggen. Het is niet zo dat elke polis uit die tijd direct nadelig was. Ook een kwestie van goed je verstand gebruiken.JeanJeremy schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:04:
[ Voor 37% gewijzigd door Cyberpope op 11-08-2008 01:01 ]
Verwijderd
Risico loop je altijd. Zelfs al valt jouw bank onder de regeling van DNB, dan nog is het maar de vraag of DNB het totale tegoed kan ophoesten. Daar heeft immers ook niemand inzicht in.
Kwestie van je risico spreiden. Je kunt je geld ook thuis in een oude sok stoppen, maar dan krijg je geen rente en als je de pech hebt dat er een inbreker op bezoek komt ben je het sowieso kwijt. Niks geen garantieregeling.
Besides, als Icesave over de kop zou gaan is er meestal een curator die de belangen van de schuldeisers behartigd. Die kun je dus aanspreken mocht het fout gaan. Geld ook voor andere buitenlandse banken (denk aan Credit Europe = Turks, of Argenta = Belgisch).
Kwestie van je risico spreiden. Je kunt je geld ook thuis in een oude sok stoppen, maar dan krijg je geen rente en als je de pech hebt dat er een inbreker op bezoek komt ben je het sowieso kwijt. Niks geen garantieregeling.
Besides, als Icesave over de kop zou gaan is er meestal een curator die de belangen van de schuldeisers behartigd. Die kun je dus aanspreken mocht het fout gaan. Geld ook voor andere buitenlandse banken (denk aan Credit Europe = Turks, of Argenta = Belgisch).
Dan moet die inbreker het wel weten te vinden...Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:49:
Je kunt je geld ook thuis in een oude sok stoppen, maar dan krijg je geen rente en als je de pech hebt dat er een inbreker op bezoek komt ben je het sowieso kwijt.
Verwijderd
Er zijn ook witte boordendieven waar je voor moet oppassen:Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:49:
Kwestie van je risico spreiden. Je kunt je geld ook thuis in een oude sok stoppen, maar dan krijg je geen rente en als je de pech hebt dat er een inbreker op bezoek komt ben je het sowieso kwijt.
http://www.spaarinformati.../80-Postbank_Plusrekening
En daarna gaat 1,2% naar Wouter Bos
Oh, nog 'n tip voor mede-klanten, gooi dat kaartje met die code niet weg
. Die van mij was tussen 't oud papier gekomen met 't idee dat 't vergelijkbaar zou zijn met de activatiekaartjes van Google Adsense, niets bleek minder waar
Wat een suggestieve post. Voor het Postbankverhaal kun je beter in 'Stiekem' verlagen van de rente door Postbank +alternatieven posten. Overigens ben je er zelf bij dat de rente daalt. Gewoon naar de concurrentie stappen. Wat betreft de vermogensrendementsheffing ligt het veel genuanceerder dan wat je hier schrijft.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:48:Er zijn ook witte boordendieven waar je voor moet oppassen:
http://www.spaarinformati.../80-Postbank_Plusrekening
En daarna gaat 1,2% naar Wouter Bos
Kortom, stemmingmakerij. Vertel liever of Icesave en consorten goede opties zijn of dat het beter is om bij een Nederlandse bank te sparen.
Ik dacht dat het een plastic kaartje was, en zoiets moet je nu eenmaal niet bij het oud papier gooienLeftblank schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:52:
Oh, nog 'n tip voor mede-klanten, gooi dat kaartje met die code niet weg. Die van mij was tussen 't oud papier gekomen met 't idee dat 't vergelijkbaar zou zijn met de activatiekaartjes van Google Adsense, niets bleek minder waar
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
ik heb inmiddels de pas gekregen met de code erop. Werkt heel aardig. Spaargeld is overgeboekt naar IceSave en dus wordt het nu cashen
.
Dat begrijp ik niet. IceSave heeft kennelijk een verhoogd risico.JeanJeremy schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 14:06:
Ik heb zelf laatst een rekening geopend bij CreditEurope bank.
...
En CreditEurope niet? CreditEurope is een turkse instelling.
Kijk maar hier
Icesave valt onder het icelandse garantiestelsel, Crediteurope onder het nederlandse stelseldik_voormekaar schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:07:
[...]
Dat begrijp ik niet. IceSave heeft kennelijk een verhoogd risico.
En CreditEurope niet? CreditEurope is een turkse instelling.
Kijk maar hier
Juist omdat crediteurope minder betrouwbaar zou zijn, is hij meer betrouwbaar omdat daarom de nederlandse bank hogere eisen stelt.. Mooi he!
Het is nog mooier. Naarmate je je geld onderbrengt bij kleine banken die onder het Nederlandse garantiestelsel vallen, wordt de kans groter dat je dat geld ook inderdaad terugkrijgt bij het omvallen van die bank. Bij de grootste banken neemt die kans af omdat het garantiestelsel ook zijn beperkingen kent.Cyberpope schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:11:
[...]
Icesave valt onder het icelandse garantiestelsel, Crediteurope onder het nederlandse stelsel
Juist omdat crediteurope minder betrouwbaar zou zijn, is hij meer betrouwbaar omdat daarom de nederlandse bank hogere eisen stelt.. Mooi he!
Waar halen jullie toch vandaan dat het garantiestelsel limieten kent? Het IJslandse stelsel wordt mede gesteund door de Scandinavische landen, ze kunnen lenen van andere landen etc. Bovendien kan ik me bijna niet voorstellen dat IJsland een (voor hen) grote bank laten omvallen.mrmrmr schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:20:
[...]
Het is nog mooier. Naarmate je je geld onderbrengt bij kleine banken die onder het Nederlandse garantiestelsel vallen, wordt de kans groter dat je dat geld ook inderdaad terugkrijgt bij het omvallen van die bank. Bij de grootste banken neemt die kans af omdat het garantiestelsel ook zijn beperkingen kent.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
De IJslandse overheid mag niet bijspringen met publiek geld.MrFl0ppY schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:04:
[...]
Waar halen jullie toch vandaan dat het garantiestelsel limieten kent? Het IJslandse stelsel wordt mede gesteund door de Scandinavische landen, ze kunnen lenen van andere landen etc. Bovendien kan ik me bijna niet voorstellen dat IJsland een (voor hen) grote bank laten omvallen.
Daarnaast wordt er wel gesproken van 'kunnen lenen' en 'hulp van Scandinavische landen', maar waar zijn de in beton gegoten contracten, overeenkomsten en kredietfacilliteiten? Voor een toezegging koop je aan het einde van de dag niets en spreekwoordelijk komt ellende nooit alleen. Niemand leent geld aan een zwart gat als het er op aankomt. Lenen om een tijdelijk liquiditeitsprobleem even op te lossen zal nog wel gaan, maar als er bijvoorbeeld iets enorm mis gaat met de wisselkoers dan is er geen tijdelijk liquiditeitsprobleem maar een permanente financiele krater.
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 15-08-2008 10:09 ]
Dat mag de nederlandse overheid ook niet. Maar zij mag wel (en dat mag dus ook in het ijslandse geval) geld lenen aan het garantiefonds, dat dan over tijd moet worden terug betaald of garant staan zodat het fonds geld kan lenen.Rukapul schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:08:
[...]
De IJslandse overheid mag niet bijspringen met publiek geld.
Daarnaast wordt er wel gesproken van 'kunnen lenen' en 'hulp van Scandinavische landen', maar waar zijn de in beton gegoten contracten, overeenkomsten en kredietfacilliteiten? Voor een toezegging koop je aan het einde van de dag niets en spreekwoordelijk komt ellende nooit alleen. Niemand leent geld aan een zwart gat als het er op aankomt. Lenen om een tijdelijk liquiditeitsprobleem even op te lossen zal nog wel gaan, maar als er bijvoorbeeld iets enorm mis gaat met de wisselkoers dan is er geen tijdelijk liquiditeitsprobleem maar een permanente financiele krater.
En omdat een staat het eeuwige leven heeft (iets overdreven) is een schuld minder een probleem als bij een natuurlijk persoon.
Zelf ook een rekening geopend bij Icesave alleen nu even een vraag of ik nu al gelijk wat over moet maken naar mijn spaarrekening zodat deze dan geactiveerd is? of kan ik wachten totdat alles bij Icesave zelf is geaccepteerd en is afgerond?
Verwijderd
Excuses, je hebt helemaal gelijk. Oma's en opa's 0,5% spaarrente geven in een tijd van een inflatie van 3,2% is gewoon netjes zaken doen. Transparant. Duidelijk. Glashelder.Roenie schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:40:
[...]
Wat een suggestieve post. Voor het Postbankverhaal kun je beter in 'Stiekem' verlagen van de rente door Postbank +alternatieven posten. Overigens ben je er zelf bij dat de rente daalt. Gewoon naar de concurrentie stappen. Wat betreft de vermogensrendementsheffing ligt het veel genuanceerder dan wat je hier schrijft.
Kortom, stemmingmakerij. Vertel liever of Icesave en consorten goede opties zijn of dat het beter is om bij een Nederlandse bank te sparen.
Dit topic is gesloten.