Toon posts:

Harde schijf niet meer terug te vinden na herinstallatie?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

In mijn ouders hun pc zitten normaal twee harde schijven C en D. Na een pc-crash en volledige herinstallatie met windows xp vind ik echter maar 1 harde schijf terug :S
Ook bij het schijfbeheer staat enkel de C-schijf aangegeven, het D-station is dan zogezegd het cd-rom station. Hoe kan ik deze schijf terugvinden of is ze helemaal naar de vaantjes?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staat je schijf in diskmanagement/schijfbeheer? Hangt de schijf toevallig aan een aparte (sata) controller?

Misschien is het raadzaam om eerst even te zoeken op Got. Ik vind nl. tig van dit soort topics :) Hierin kun je wat basistips vinden die je eerst even na kan gaan.
2e harde schijf opeens niet meer zichtbaar!
Harde schijf is weg!
Windows herkent harde schijf niet

[ Voor 61% gewijzigd door Noork op 15-07-2008 19:43 ]

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:13
Controleer ff in de Bios of de 2e HD nog aanwezig is.

apollo13

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zeker weten dat het ook echt 2 losse schijven zijn en niet 2 partities ? Als het 2 partities waren is het goed mogelijk dat het er nu nog maar 1 is.

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry was effe weg, euhm ik heb geen idee of het twee losse partities waren, ik denk eerder dat het twee aparte schijven zijn.

@ apollo13: Hoe kan ik dit in de bios controleren? Ik ken nl. niet zo extreem veel van computers, allez toch niet voldoende :p

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ja sorry was effe weg, euhm ik heb geen idee of het twee losse partities waren, ik denk eerder dat het twee aparte schijven zijn.
Haal de kast eens los en kijk in de PC. Ik heb het vermoeden dat er maar 1 ipv 2 schijven inzitten. Dan mis je dus geen schijf maar zijn tijdens de herinstallatie de partities verwijderd en daarom heb je er nu nog maar 1.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, het is maar 1 schijf. Is er hier al ergens een onderwerp waarin staat hoe ik opnieuw twee partities kan creëren?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
Norton Partition magic, Acronis. Dat soort programma's kunnen zo een nieuwe partitie maken. Bij een herinstalatie van bijv windhoos XP ga je inderdaad formateren. In dat menutje kun je prima partities creeëren maar daar heb je er blijkbaar maar 1 gemaakt.

In één van die programmatjes kies je er gewoon voor een aantal gb's van de C partitie te pakken (lege gb's uiteraard) en daar een nieuwe partitie van te maken :)

één is geen, twee is één

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Psst..: OM FAQ / Beleid ;) (veranderd de naam automatisch naar OM FAQ, maar het is een link naar het juiste hoofdstuk voor partities maken)

[ Voor 47% gewijzigd door S_Chief op 15-07-2008 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank je, ik ga dit eens proberen, de C wordt dan gebruikt voor het systeem zelf en de D best voor al de rest, zoals programma's, documenten e.d. (D wordt dus grootste schijf) Klopt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 20:34 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
C kun je het beste ook gewoon voor je programma's doen. Werkt het snelst. En bijvoorbeeld voor D inderdaad muziek, foto's, docu's. You've to make the choice :)

één is geen, twee is één

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:32:
dank je, ik ga dit eens proberen, de C wordt dan gebruikt voor het systeem zelf en de D best voor al de rest, zoals programma's, documenten e.d. (D wordt dus grootste schijf) Klopt dit?
Dat ligt helemaal aan wat je zelf wilt. Je kan ook programma's op C installeren. En hiernaast ligt het er ook aan hoeveel documenten je hebt. Heb je veel muziek, films enz?

Je kan het natuurlijk ook zo laten en alles op C opslaan.

Verwijderd

Topicstarter
Films en muziek komen op een externe harde schijf normaal (onlangs aangeschaft, maar nog niet ontvangen) Kan dit geen kwaad om alles van programma's en documenten op 1 schijf te zetten bij het besturingssysteem?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:48:
Films en muziek komen op een externe harde schijf normaal (onlangs aangeschaft, maar nog niet ontvangen) Kan dit geen kwaad om alles van programma's en documenten op 1 schijf te zetten bij het besturingssysteem?
Nee het kan geen kwaad. Hoewel het opslaan van data op een andere partitie wel voordelen heeft. Bij een schone nieuwe installatie blijft (normaal gesproken) de data behouden.

Verwijderd

Topicstarter
Ahja ok, ik ga dan toch opteren voor een tweede partitie voor de documenten en de huidige muziek, films en foto's. De programma's ga ik dus ook op de C houden. Zou 20 Gig voldoende zijn hiervoor (of te weinig / ruim veel)? (ik voel me momenteel echt een sulletje dat ik hier geen flauw idee van heb maar kom :p )

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:54:
De programma's ga ik dus ook op de C houden. Zou 20 Gig voldoende zijn hiervoor (of te weinig / ruim veel)?
20GB is perfect voor XP en Vista. Dan heb je nog ruimte genoeg voor extra software (Office etc).

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Noork schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:56:
[...]

20GB is perfect voor XP en Vista. Dan heb je nog ruimte genoeg voor extra software (Office etc).
Dat is toch een erg persoonlijke keuze. 20 GB is ruim zat als je enkel windows, office en een enkle game wil gaan installeren. Maar tegenwoordig vliegen de gigabytes ook snel.

Het beste is dat TS zelf even de optelling maakt wat hij nodig heeft.
Ga uit van 10 GB voor een "office"-installatie (windows+drivers+office+adobe reader+...)
+ de requirements van alle afzonderlijke programma's en games
+ >5GB vrije ruimte
+ geheugengrootte (voor evt swap)
+ geheugengrootte (voor hibernation file)

Maar je moet natuurlijk ook steeds de afweging maken tov je data-partitie: een 30GB systeempartitie is belachelijk op een 40GB schijf, maar op een TB-schijf ook (maar dan in de andere richting waarschijnlijk)

• Noork
  • Niet online
the_stickie schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:11:
[...]
Dat is toch een erg persoonlijke keuze. 20 GB is ruim zat als je enkel windows, office en een enkle game wil gaan installeren. Maar tegenwoordig vliegen de gigabytes ook snel.
Ik weet het. Het is zeer persoonlijk. Ligt aan de software die je gebruikt. Heb je het hele Adobe CS3 pakket nodig en speel je daarnaast nog games etc etc. Gebruik je XP of Vista (dit scheelt enorm in hd gebruik). Het is ook wel handig om even naar de grootte van de schijf te kijken.

Maar ik wilde dit keer niet teveel uitweiden en een eenvoudig antwoord geven :)

Verwijderd

Topicstarter
de grootte van de schijf bedraagt 74,5 GB (rare grootte vind ik maar kom) en ik gebruik XP.
Normaal geen games, de programma's die er zeker weer op moeten zijn office, utorrent, adobe, VLC, itunes, avg-antivirus, filezilla (voor website), irfanview... ik weet niet juist of die heel veel plaats innemen

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:32:
de grootte van de schijf bedraagt 74,5 GB (rare grootte vind ik maar kom) en ik gebruik XP.
Normaal geen games, de programma's die er zeker weer op moeten zijn office, utorrent, adobe, VLC, itunes, avg-antivirus, filezilla (voor website), irfanview... ik weet niet juist of die heel veel plaats innemen
Office is wel redelijk groot. Maar de rest stelt weinig voor. Ter vergelijking. Ik heb hier XP, Office, Photoshop, Fireworks, Adobe Acrobat, OpenOffice, en nog een lading programma's (waaronder Apache, Filezilla, Mysql, Irfanview, Opera, Firefox, Thunderbird, winamp etc etc ) op een partitie van 10GB. Ik moet wel zeggen dat het niet heel ruim bemeten is. Ik zou nu zelf ook kiezen voor iets van 15GB.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje, moet ik de nieuwe partitie instellen als primary of logical?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:06:
Nog een vraagje, moet ik de nieuwe partitie instellen als primary of logical?
Ik zou een primary maken.
In principe maakt dat niet uit. Het is nl zo dat er om historische redenen maar max 4 primaire partities mogen voorkomen in een systeem. Om dat nu te omzeilen hebben ze 'logische' partities bedacht waardoor er veel meer partities mogelijk zijn. In jouw geval is een primaire partitie de beste keus. bron
Pagina: 1