Ik heb een nieuwe computer met een 40gb harde schijf. In het begin bij de installatie van windows xp prof heb ik een partitie aangemaakt. Ik kies de NTSC (langzaam) en vul een grote van 20gb in en vervolgens gaat windows deze formateren. Kom ik even later terug bij de computer is hij al bezig met het kopieren van windows xp bestanden naar de harde schijf zonder dat ik de keuze gehad heb om een schijf te kiezen hiervoor. Als de installatie klaar is en windows start op zie ik maar 1 ntsc harde schijf van 20gb in windows. Kan ik die andere harde schijf nog terug krijgen of moet ik windows opnieuw installeren en nieuwe partities aanmaken, en welke type harde schijf moet ik dan kiezen fat32 ntsc of wat??
je bedoelt "NTFS" Je andere 20GB is niet weg, als je windows XP geinstalleerd hebt dan kun je later in windows die 20 GB ook formateren en dan heb je weer 40 gieg.
En NTFS is beter dan FAT dus gewoon altijd voor NTFS gaan.
En NTFS is beter dan FAT dus gewoon altijd voor NTFS gaan.
rechter muis op deze computer kies dan voor beheren of zo, daat staat "disk management"
daar staat niet gepartioneerde ruime.
Daar is de 20 gb gebeleven
daar staat niet gepartioneerde ruime.
Daar is de 20 gb gebeleven
Verwijderd
Idd, met schijfbeheer kan je de partitie vast nog zien. Als t ntfs is heeft xp er zowiezo geen moeite mee.
Verwijderd
NTFS is NIET beter als FAT.
het ligt eraan waar je de PC voor gerbuikt. als je geen behoefte hebt aan rechten, quota's en meer van dat soort dingem zou ik voor FAT32 gaan. Dan kan je je hdd ook nogeens zonder prolemen in een andere machine hangen..
het ligt eraan waar je de PC voor gerbuikt. als je geen behoefte hebt aan rechten, quota's en meer van dat soort dingem zou ik voor FAT32 gaan. Dan kan je je hdd ook nogeens zonder prolemen in een andere machine hangen..
NTFS fragmenteerd minder snel, is veiliger voor data corruptie. Behalve backwards compatibiliteit is er geen reden meer om voor FAT te gaan.
ja is allemaal leuk en aardig maar intussen weet ik nog steeds niet waar ik mijn harde schijf moet formateren. Kan dat bij schijfbeheer??
rechtemuis op het deel dat je niet ziet, daar staat ies van maakt een nieuwe paritie aan. als je dat hebt aangeklikt dan kan je kiezen voor FAT of NTFS, maar ook of je een snel format of een normale format wil doen.
In schijfbeheer natuurlijk. en als dan op OK hebt geklik dan zie dat hij bezig is met formateren. (dit allemaal in schijfbeheer)
In schijfbeheer natuurlijk. en als dan op OK hebt geklik dan zie dat hij bezig is met formateren. (dit allemaal in schijfbeheer)
[ Voor 24% gewijzigd door geforce5_guy op 18-01-2003 12:45 ]
Wel lekker kort door de bocht he, er zijn nog wel meer dingen die erg handig kunnen zijn (o.a. file compressie, encryptie) op een NTFS partitie. Verder is NTFS nu eenmaal een iets betrouwbaarder filesystem als FAT(32). Verder zal ik er maar niets over zeggen, het voegt niets toe aan datgene waarvoor dit topic geopend is, misschien moet je daar ook maar eens over nadenken voordat je weer zo'n antwoord geeft als hierboven (is alleen maar een flame naar iemand die probeerd te helpen)Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 12:38:
Laat maar.. .
een met NTFS geformateerde HDD kan je ook wel zonder problemen aan een andere pc hangen geen enkel probleem, je moet alleen wel even weten met wat voor zaken je rekening moet houdenVerwijderd schreef op 18 January 2003 @ 12:38:
+ntfs is een stuk stabieler als je bijvoorbeeld pc crashes hebt, het filesystem raakt een stuk minder snel corrupt,
A wise man's life is based around fuck you
/basic
Kijk eens bij cursussen in OM FAQ, druk op F1 in schijfbeheer, google op "NTFS vs FAT32", etc
Kijk eens bij cursussen in OM FAQ, druk op F1 in schijfbeheer, google op "NTFS vs FAT32", etc
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()