Panasonic Plasma 8, 80, 85, 800 en 850 serie - Deel 3

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
BiG-GuY schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:09:
De optie 'juist' is hetzelfde als de 'super zoom' stand bij Philips. Deze stand is bedoeld om 4:3 beeld niet compleet uitgerekt weer te geven op een 16:9 scherm, de techniek werkt door in het midden van het scherm het beeld minder op te rekken (een bal in het midden van het scherm is dan zelfs rond) en aan de uiteinden enorm veel te rekken. Ook wordt er een klein stukje boven/beneden weggesneden. Deze optie moet je dus NIET selecteren als via HDMI 1080p wilt weergeven.
Op mijn HD3850 werkte het gelijk goed nadat ik de overscan uitzetten, op mn HD2600XT ook, en zelfs op mn laptop met een Geforce 8400M GT (met recente drivers) werkte het zonder problemen.

[...]
Mijn tv staat altijd op Juist. Als ik laptop via hdmi aansluit geeft de tv 1080p aan, en is de windows-desktop mooi tot de pixel perfect tot aan de randjes van het beeld :)

Wat ik uit de manual haal, maakt het niet zoveel uit, behalve voor een 4:3-beeld, 16:9 wordt gewoon normaal weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/jjyalg.jpg

Maar Auto zal misschien wel het handigste zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/eq0zrq.jpg

Zoals gewoonlijk zal ik vanavond even het verschil testen tussen Juist en Auto als hij op HDMI staat :)

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Op mijn PZ80 wordt het PC-beeld (HDMI) met "juist" inderdaad ietswat bol en treed zelfs buiten de kaders van het beeld (heb 1:1 pixel mapping, beeldvullend). Dus hij blijft lekker standaard op 16:9 staan.

Voor TV (coax) heb ik 'm wel altijd op Juist staan. Vind ik een stuk beter bij het rekken van 4:3 content dan "automatisch". Dat gebolde effect vind ik dan juist wenselijk.
Wat overigens wel vreemd is, is als je bij een 16:9 bron 'Juist' selecteert, dan wordt het beeld geplet (balken boven en beneden), wss door dezelfde verhoudings-berekening te doen als voor 4:3-->16:9. Maar als je dan even heen en terug schakelt van zender, dan staat het weer goed (beeldvullend 1:1), en de modus is nog steeds 'Juist'. Beetje een bug dus, maar niet hinderlijk.

[ Voor 83% gewijzigd door Patriek op 18-09-2008 16:14 ]

• Patriek

Patriek

edit koning

@ rajackar en anderen met een Geforce 8800 series @ Windows XP

Is dit misschien een oplossing? nVidia overscan compensation fix
Weet niet of die registry fix nog nodig is met de huidige driver versies. Dit stamt namelijk uit 2007.

[ Voor 15% gewijzigd door Patriek op 18-09-2008 16:39 ]

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
NVM. Topic niet goed genoeg doorzocht.
Actie was al bekend.

Ben inmiddels ook aan het kijken voor een nieuwe tv.

Mijn oog is hierbij gevallen op de
Samsung LE40A656 LCD, of de
Panasonic 42PZ80E Plasma.

Over beide tv's lees ik eigenlijk veel goeds.
Heb inmiddels ook al vele ervaringen e.d doorgelezen, maar weet nog steeds niet goed wat nu te doen.
Beide tv's hebben een ontzettend mooi beeld, en min of meer in dezelfde prijsklasse.

Iemand tips of evt. alternatieven? (Wel in dezelfde klasse).
Waarom wel de Samsung en niet de Panasonic?

[ Voor 208% gewijzigd door Robbie T op 18-09-2008 18:32 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
BiG-GuY schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:09:
De optie 'juist' is hetzelfde als de 'super zoom' stand bij Philips. Deze stand is bedoeld om 4:3 beeld niet compleet uitgerekt weer te geven op een 16:9 scherm, de techniek werkt door in het midden van het scherm het beeld minder op te rekken (een bal in het midden van het scherm is dan zelfs rond) en aan de uiteinden enorm veel te rekken. Ook wordt er een klein stukje boven/beneden weggesneden. Deze optie moet je dus NIET selecteren als via HDMI 1080p wilt weergeven.
Op mijn HD3850 werkte het gelijk goed nadat ik de overscan uitzetten, op mn HD2600XT ook, en zelfs op mn laptop met een Geforce 8400M GT (met recente drivers) werkte het zonder problemen.

Zelf ben ik heel tevreden met mijn 42PZ85, en ik vind de IFC functie een grote meerwaarde hebben, want we hebben ook nog een oudere Philips CRT TV staan, en die hadden zo'n techniek al genaamd: Digital Natural Motion.
Films/anime lijken een stuk vloeiender te lopen en dat vind ik wel prettig kijken. Als je zoiets alleen maar irritant gaat vinden is het zonde om daarvoor meer te betalen (de andere verschillen daargelaten).
Overigens gebruik ik zelf al 3HDMI-poorten. (PC, Samsung HDTV Decoder en XBOX360 Elite). Op het moment heb ik er niet meer nodig. Heb al een nieuwe receiver die net een jaar oud is ongeveer. Toen ik deze kocht waren de HDMI-receivers een flinke prijs hoger zonder andere extra functies. + dat ik toen nog geen TV had met HDMI, dus het nut er nog niet van inzag...
Ik heb vandaag de knoop eindelijk doorgehakt en het zal dus de Panasonic 46PZ85 worden :9~

Reden waarom:
* Beter geluid en speakers.
* Optische uitgang.
* Design iets mooier dan de PZ80.
* IFC: ideaal voor Blue Ray maar zet ik dus uit bij normaal Tv kijken.
* Real Cinema: ideaal voor Blue Ray.
* Hdmi-poort aan zijkant = ideaal voor notebook aan te sluiten zonder dat deze kabel stoort tijdens het kijken.

Allen hier bedankt om de keuze mee te bepalen :)

• WizzieJP
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 00:03

WizzieJP

AnYtHiNg iS gOoD . . .

Moris schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:32:
[...]

Ik heb vandaag de knoop eindelijk doorgehakt en het zal dus de Panasonic 46PZ85 worden :9~

Reden waarom:
* Beter geluid en speakers.
* Optische uitgang.
* Design iets mooier dan de PZ80.
* IFC: ideaal voor Blue Ray maar zet ik dus uit bij normaal Tv kijken.
* Real Cinema: ideaal voor Blue Ray.
* Hdmi-poort aan zijkant = ideaal voor notebook aan te sluiten zonder dat deze kabel stoort tijdens het kijken.

Allen hier bedankt om de keuze mee te bepalen :)
Suc6 met je toekomstige 46PZ85 :) (ik heb hem zelf net 2 dagen.. was een erg goede deal! ;) )

Cheers

I aMaZe MySeLf SoMeTiMeS, I'm AlWaYs tHiNkiNg

• Robbie T
Niet om het een of ander? Maar waarvoor zou je een optisch uitgang op je tv gebruiken?
Een bron die optisch uitstuurt, sluit je toch rechtstreeks aan op je receiver?

• Moris
WizzieJP schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:44:
[...]

Suc6 met je toekomstige 46PZ85 :) (ik heb hem zelf net 2 dagen.. was een erg goede deal! ;) )

Cheers
Bedankt :)

Laat je ons binnenkort je ervaring van het toestel weten.
Als ik mijn Plasma binnenkort in huis heb, dan zal ik hier ook mijn persoonlijke bevindingen posten.

• Moris
Robbie T schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:59:
Niet om het een of ander? Maar waarvoor zou je een optisch uitgang op je tv gebruiken?
Een bron die optisch uitstuurt, sluit je toch rechtstreeks aan op je receiver?
Als ik de HD-Decoder aansluit via Hdmi op de Panasonic TH-46PZ85, voor Tv kijken .
Dan kan ik het geluid van de Plasma via de Optische uitgang aansluiten aan mijn reciever.
Dit zou ik bijvoorbeeld doen, wanneer ik tijdens Tv-kijken alles eens loeihard wil zetten.

Ik heb dan wel geen echt 5.1 geluid, maar de reciever geeft mij een mooie THX-surround of ander geluids-formaat weer :9~

De HD-decoder (voor digitaal Tv kijken) kan helaas niet op beide uitgangen het geluid weergeven.
Het is dus op HD-Decoder de Hdmi-uitgang beeld en geluid of het geluid via de Optische uit en beeld gaat dan naar component of de scart-uitgangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 18-09-2008 19:23 ]

• Robbie T
Moris schreef op donderdag 18 september 2008 @ 19:21:
[...]

Als ik de HD-Decoder aansluit via Hdmi op de Panasonic TH-46PZ85, voor Tv kijken .
Dan kan ik het geluid van de Plasma via de Optische uitgang aansluiten aan mijn reciever.
Dit zou ik bijvoorbeeld doen, wanneer ik tijdens Tv-kijken alles eens loeihard wil zetten.

Ik heb dan wel geen echt 5.1 geluid, maar de reciever geeft mij een mooie THX-surround of ander geluids-formaat weer :9~

De HD-decoder (voor digitaal Tv kijken) kan helaas niet op beide uitgangen het geluid weergeven.
Het is dus op HD-Decoder de Hdmi-uitgang beeld en geluid of het geluid via de Optische uit en beeld gaat dan naar component of de scart-uitgangen.
Aah, ok..Dan is het inderdaad handig.
Wist niet dat het niet mogelijk was(in jou geval) om door beide geluid te sturen.

• Moris
Robbie T schreef op donderdag 18 september 2008 @ 19:44:
[...]

Aah, ok..Dan is het inderdaad handig.
Wist niet dat het niet mogelijk was(in jou geval) om door beide geluid te sturen.
Het is inderdaad spijtig dat dit niet bij de HD-Decoder van Telenet en Indi gaat.
Nochtans zijn er apparaten die dit wel kunnen, maar helaas zijn dit geen HD-Decoders :( :?
Vandaar dat ik de Optische uitgang van de 46PZ85 een mooie oplossing vind om het euvel v/d HD-Decoders op te vangen :9~

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Patriek schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:31:
@ rajackar en anderen met een Geforce 8800 series @ Windows XP

Is dit misschien een oplossing? nVidia overscan compensation fix
Weet niet of die registry fix nog nodig is met de huidige driver versies. Dit stamt namelijk uit 2007.
Tnx voor het meedenken. Deze fix laat helaas alleen de resize functie zien die in latere drivers al aanwezig is.
Het probleem is nu dat de optie om overscan uit te zetten niet zichtbaar is op de tv. De geforce geeft volgens mij een goed signaal af.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Verwijderd

Moris schreef op donderdag 18 september 2008 @ 19:49:
[...]

Het is inderdaad spijtig dat dit niet bij de HD-Decoder van Telenet en Indi gaat.
Nochtans zijn er apparaten die dit wel kunnen, maar helaas zijn dit geen HD-Decoders :( :?
Vandaar dat ik de Optische uitgang van de 46PZ85 een mooie oplossing vind om het euvel v/d HD-Decoders op te vangen :9~
Bij UPC kan dit wel toch?

• Moris
Hoe het bij UPC in Nederland zit kan ik je niet zeggen.
Bij onze providers in België, die de HD-Decoders aanbieden is het helaas niet mogelijk.
Maar zoals ik al vermelde de Panasonic PZ85 lost dit probleem voor mij mooi op met de Optische uitgang :9~

• Moris
Ik had zonet een discussie met iemand die me zei dat de 42PZ85 een beter beeld geeft tov zijn grotere broer 46PZ85 :?
Hij zei me dat hij dit ergens gelezen had en vond dit zelf na ervaring ook.

Nu weet ik wel dat dit bij de vorige modellen wel eens voorkwam, maar dat dit bij de nieuwe G11-panels van Panasonic niet meer was, zoals vroeger.

Ik vermoed dat er nu geen verschil in beeldkwaliteit kan of mag zijn met de nieuwe G11-panels tussen een 42”, 46” of een 50” scherm van Panasonic of heb ik het mis 8)7

Morgen zou ik mijn Panasonic 46PZ85 willen bestellen :9~

• Fire69
Tja, als je dezelfde resolutie over een groter beeld moet stretchen zal er wel iets van verschil in zitten, da's hier al eens besproken hier dacht ik. Maar dat zal wel minimaal zijn.

Mag ik je trouwens even vragen om niet meer meerdere posts na elkaar te maken? Je kan je vorige post gewoon editten als je er nog iets wil bijvoegen :) Het leest heel vervelend als je 3 posts na elkaar van dezelfde user hebt :)

• Moris
Fire69 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:08:
Tja, als je dezelfde resolutie over een groter beeld moet stretchen zal er wel iets van verschil in zitten, da's hier al eens besproken hier dacht ik. Maar dat zal wel minimaal zijn.

Mag ik je trouwens even vragen om niet meer meerdere posts na elkaar te maken? Je kan je vorige post gewoon editten als je er nog iets wil bijvoegen :) Het leest heel vervelend als je 3 posts na elkaar van dezelfde user hebt :)
Oké, ik zal er rekening met houden :)

Het gaat niet om dezelfde resolutie over een groter scherm maar om deze review die een vriend me wou duidelijk maken, waarom hij voor de 42" koos ipv de 46" :?

Review 1

Review 2

• Fire69
Vreemd ja, beide reviews zeggen dat de black levels minder zijn dan bij andere Panasonics. :?

• Patriek

Patriek

edit koning

rajackar schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:31:
[...]

Tnx voor het meedenken. Deze fix laat helaas alleen de resize functie zien die in latere drivers al aanwezig is.
Het probleem is nu dat de optie om overscan uit te zetten niet zichtbaar is op de tv. De geforce geeft volgens mij een goed signaal af.
hmm, dus je denkt dat het in je TV zit... ik heb ook de PZ80 maar dan in 42", daar werkt t prima
kun je het dan niet uitschakelen mbv het service menu misschien? heb ik niet hoeven doen btw.

[ Voor 11% gewijzigd door Patriek op 18-09-2008 22:54 ]

• Moris
Fire69 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:46:
Vreemd ja, beide reviews zeggen dat de black levels minder zijn dan bij andere Panasonics. :?
Het zijn zeker geen flut-reviews van deze mensen, ik begrijp er niets meer van 8)7 :?

• Fire69
Patriek schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:52:
[...]

hmm, dus je denkt dat het in je TV zit... ik heb ook de PZ80 maar dan in 42", daar werkt t prima
kun je het dan niet uitschakelen mbv het service menu misschien? heb ik niet hoeven doen btw.
Het is een vreemd iets, die beeldscan-optie in het menu.
Gisteren had ik de optie in het menu, toen hing ik mijn laptop eraan, veranderde het van Aan naar Uit, geen probleem.
Toen haalde ik de laptop eraf en was de optie verdwenen. Zelfs na uit- en aanzetten van de tv niks meer te vinden.
Net gechecked, nu staat het er weer gewoon tussen zonder dat de laptop is aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Tja, ik snap er ook niks van. Waarom de optie om het uit te zetten weghalen uit het menu als het duidelijk wel aan staat?!
Bij ieder ander apparaat zou ik meteen firmware update gaan schreeuwen waar dat gaat volgens mij wat lastig...

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Moris schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:04:
[...]

Het zijn zeker geen flut-reviews van deze mensen, ik begrijp er niets meer van 8)7 :?
Als je goed leest zie je dat het exact dezelfde reviews zijn.
Verder geloof ik er niets van dat er verschil zou zijn tussen de 42 en de 46. Dat is zo onwaarschijnlijk dat kan gewoon niet. Dat staat er trouwens ook niet he, ze zeggen alleen maar in vergelijking met andere Panasonic plasma's. Niet in vergelijking met de 42PZ85.

Misschien hebben ze de Cinema mode niet geprobeerd :)
Het zou me niet verbazen ook erlijk gezegd. De verschillen zijn subtiel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:55
Moris schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:04:
[...]

De tijd dat What HiFi een referentie was ligt ook enkele jaren achter ons.
Tegenwoordig zitten er meer prutsers dan wat anders.
Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
psy schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:53:
[...]

Als je goed leest zie je dat het exact dezelfde reviews zijn.
Verder geloof ik er niets van dat er verschil zou zijn tussen de 42 en de 46. Dat is zo onwaarschijnlijk dat kan gewoon niet. Dat staat er trouwens ook niet he, ze zeggen alleen maar in vergelijking met andere Panasonic plasma's. Niet in vergelijking met de 42PZ85.

Misschien hebben ze de Cinema mode niet geprobeerd :)
Het zou me niet verbazen ook erlijk gezegd. De verschillen zijn subtiel.
Inderdaad, nu ik het er nog eens op na lees, het zijn 2 precies dezelfde reviews, dus iemand heeft een kopie gemaakt.
Welke Panasonic Plasma kan er volgens deze reviews, nu nog beter zijn dan de nieuwe reeks met G11-panels :?
Deze mensen zijn toch technisch onderlegd om te weten, met wat ze precies bezig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Moris schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:18:
[...]

Welke Panasonic Plasma kan er volgens deze reviews, nu nog beter zijn dan de nieuwe reeks met G11-panels :?
Die is er niet. Van de huidige serie is de PZ800 misschien nog NET iets beter ook al omdat deze meer instelmogelijkheden heeft maar in de basis is dit hetzelfde scherm als de PZ85.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
psy schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:53:
[...]

Die is er niet. Van de huidige serie is de PZ800 misschien nog NET iets beter ook al omdat deze meer instelmogelijkheden heeft maar in de basis is dit hetzelfde scherm als de PZ85.
In dat geval blijft de 46PZ85 de beste keuze en zal ik die ene review maar vlug vergeten :9~
Mijn Panasonic 42PV70 wordt dus vervangen door de Panasonic 46PZ85, ik laat binnenkort hier mijn bevindingen van de Panasonic 46PZ85.
Allen hier nogmaals bedankt voor de reacties :)

Mijn kijkafstand is maximaal 3.80meter en ik ben blij dat ik zonder gezaag, een maatje groter mocht nemen van het lief vrouwtje _/-\o_ :)

[ Voor 28% gewijzigd door Moris op 19-09-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Kzie trouwens op pricewatch dat de Panasonics deze maand ineens in prijs gedaald zijn. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=209898
Nu kan ik mijn schermpje (deze) nog harder aanraden.'Bang for Buck!'

[ Voor 58% gewijzigd door Patriek op 19-09-2008 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Patriek schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:43:
Kzie trouwens op pricewatch dat de Panasonics deze maand ineens in prijs gedaald zijn. Voorbeeld:
[afbeelding]
Nu kan ik mijn schermpje (deze) nog harder aanraden.'Bang for Buck!'
Prijs/kwaliteit verhouding is definitief de 42PX80 voor 777.... Verschil tussen full-HD en Ready is op 3meter 0..
Als we het toch over aanraden hebben ;) ..en dan op HDTV met een receiver via satelliet.
;)

+ scheelt dit scherm je een paar tientjes stroomverbruik minder dan de PZ per jaar..

[ Voor 8% gewijzigd door silitek op 19-09-2008 17:01 ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Ben ik het mee eens. Full HD is eigenlijk overkill voor 42inch, wel te merken met teksten tho (ik gebruik 'm ook voor allerlei PC gebruik). Je verliest met dat scherm het wel in beeldkwaliteit op andere gebieden zoals contrast en gradaties. Daarnaast vind ik het jammer dat de native resolutie niet 1:1 staat met de 720p HD standaard (1280x720), wat ook lastig is voor de meeste websites. Dat is mijn full HD ook niet, maar wel dezelfde verhouding (16:9) en te veel pixels is beter dan te weinig. Ook vermoed ik dat de beeldverwerker niet zo snel is, wat met name voor games belangrijk is (in de zin van input lag).

[ Voor 92% gewijzigd door Patriek op 19-09-2008 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag Mijn 42PZ85 binnen gekregen, heerlijk beeld.

Maar alsik mijn pc (nvidia6200 pci) aansluit heb ik een groene balk van ~5 pixels onder in beeld, best storend als je fullscreen een film af speelt.
Dit had ik ook op mijn sony trinitron tv maar daar viel het niet op.

Heeft Iemand een idee hoe ik daar van af kom?

Resolutie = 1280x768 wxpsp3 (gebruik geen 1360x768 omdat de upscaler? het beeld nog dramatisher maakt)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Patriek schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:06:
Ben ik het mee eens. Full HD is eigenlijk overkill voor 42inch, wel te merken met teksten tho (ik gebruik 'm ook voor allerlei PC gebruik). Je verliest met dat scherm het wel in beeldkwaliteit op andere gebieden zoals contrast en gradaties. Daarnaast vind ik het jammer dat de native resolutie niet 1:1 staat met de 720p HD standaard (1280x720), wat ook lastig is voor de meeste websites. Dat is mijn full HD ook niet, maar wel dezelfde verhouding (16:9) en te veel pixels is beter dan te weinig. Ook vermoed ik dat de beeldverwerker niet zo snel is, wat met name voor games belangrijk is (in de zin van input lag).
Binnen een korte termijn zal alles wel Full-HD worden/zijn en zal er gewoon geen sprake meer zijn van HD-Ready schermen.
Het zal door de grote vraag v/d consument gewoon de standaard worden.
Op dit moment en met het oog op de toekomst, zou ik zeker en vast een Full-HD-scherm kopen.
En de prijzen voor een Full-HD zijn intussen toch al redelijk gezakt :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 19-09-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb sinds kort de 50pz800, super tv met super beeld _/-\o_ !
Maar ik had nog een vraag over de optische uitgang, dit lijkt namelijk niet echt een optische digitale uitgang. Als ik namelijk m'n mediaplayer via HDMI aansluit en het geluid via deze optische uitgang naar de receiver stuur, is het analoog :(
Vreemd genoeg kan ik bij de geluidsinstellingen wel kiezen of de HDMI analoog of digitaal is, maar het geluid via de optische uitgang is altijd analoog.
Vind het trouwens ook vreemd dat er helemaal geen instellingen voor de digitale uitgang te vinden zijn.
Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Moris schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 20:14:
[...]

Binnen een korte termijn zal alles wel Full-HD worden/zijn en zal er gewoon geen sprake meer zijn van HD-Ready schermen.
Op dit moment en met het oog op de toekomst, zou ik zeker en vast een Full-HD-scherm kopen.
Nou dat "korte" termijn duurt nog wel een tijd. Vanaf volgend jaar komt de publieke omroep na Ned1 Hd ook op 2 en 3 met Hd uitzendingen pas. Commerciële omroepen voorlopig nog niet.

De consument zou wel willen maar de kosten voor de overstap zijn enorm. En waarom zou er geen sprake meer zijn van HD-Ready schermen 8)7 ...Op resolutie na is dat ook gewoon HD. Nogmaals verschil tussen Full-HD en HD-Ready is "nihil" op een afstand van 3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:24
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 19:42:
Vandaag Mijn 42PZ85 binnen gekregen, heerlijk beeld.

Maar alsik mijn pc (nvidia6200 pci) aansluit heb ik een groene balk van ~5 pixels onder in beeld, best storend als je fullscreen een film af speelt.
Dit had ik ook op mijn sony trinitron tv maar daar viel het niet op.

Heeft Iemand een idee hoe ik daar van af kom?

Resolutie = 1280x768 wxpsp3 (gebruik geen 1360x768 omdat de upscaler? het beeld nog dramatisher maakt)
Waarom gebruik je niet de resolutie van het scherm? 1920x1080 dus ;)
Exocet schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 21:12:
Ik heb sinds kort de 50pz800, super tv met super beeld _/-\o_ !
Maar ik had nog een vraag over de optische uitgang, dit lijkt namelijk niet echt een optische digitale uitgang. Als ik namelijk m'n mediaplayer via HDMI aansluit en het geluid via deze optische uitgang naar de receiver stuur, is het analoog :(
Vreemd genoeg kan ik bij de geluidsinstellingen wel kiezen of de HDMI analoog of digitaal is, maar het geluid via de optische uitgang is altijd analoog.
Vind het trouwens ook vreemd dat er helemaal geen instellingen voor de digitale uitgang te vinden zijn.
Iemand raad?
Analoog? Je bedoelt stereo toch?

Ik heb nog nooit gehoord van een tv die wèl 5.1 surround doet via zn optische uitgang. Heeft te maken met beveiliging voor kopiëren films/concerten enz enz.

[ Voor 42% gewijzigd door Ferry34 op 19-09-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ferry34 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:35:
[...]

Of op zijn minst een echte 16:9-resolutie (moest hij 1080p te klein vinden), 1280x720 dus
[...]

Analoog? Je bedoelt stereo toch?

Ik heb nog nooit gehoord van een tv die wèl 5.1 surround doet via zn optische uitgang. Heeft te maken met beveiliging voor kopiëren films/concerten enz enz.
Ik heb nog nooit gehoord dat je analoog geluid door een optische kabel krijgt, dus ik veronderstel ook dat hij 2.0 bedoelt :P

Verwijderd

Ferry34 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:35:
[...]
Omdat het via VGA aangesloten zit en wanneer ik 1080 instel pakt hij hem niet.
VGA gaat tot 1366x768 heb ik hier vernomen.
1280x720 dus
1280X758, 1280x720 accepteert de PZ85 hier niet via VGA.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 00:53 ]

• Moris
Fire69 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:56:
[...]

Of op zijn minst een echte 16:9-resolutie (moest hij 1080p te klein vinden), 1280x720 dus

[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat je analoog geluid door een optische kabel krijgt, dus ik veronderstel ook dat hij 2.0 bedoelt :P
Als je beeld ontvangt via de DVB-T, krijg je via de Optische Uit ook 5.1 geluid, als dat natuurlijk ook wordt uitgezonden via de zender.

In alle andere gevallen krijg je steeds via de Optical Out, stereo-geluid (2.0) in digitaal formaat.
Kijk ook eens in de handleiding bij Mpeg, Pcm en Dolby Digital, hoe je het geluid verder kan instellen.
Waarschijnlijk zit je daar ergens in de knoei :)

• PinkPanther1970
Moris schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 20:14:
[...]

Doe eens een test: zet twee 42" schermen van een eenzelfde fabrikant naast elkaar (een HD-Ready en een FullHD), zorg dat het kader is afgedekt zodat je niet kan zien om welk model het gaat (zou een beetje te eenvoudig zijn), ga op 3 meter afstand zitten, zet dezelfde HD content op de schermen en haal er de FullHD uit.
Veel geluk.

Je lijkt me iemand die zich makkelijk laat beïnvloeden door verkoopspraatjes.

[ Voor 4% gewijzigd door PinkPanther1970 op 20-09-2008 09:24 ]

• Ferry34
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:46:
[...]

Omdat het via VGA aangesloten zit en wanneer ik 1080 instel pakt hij hem niet.
VGA gaat tot 1366x768 heb ik hier vernomen.

[...]

1280X758, 1280x720 accepteert de PZ85 hier niet via VGA.
Ah, daarom sluit je een plasma ook aan je pc met een dvi-hdmi. Dan kan je dit namelijk wel en ben je meteen van je probleem af.
Kan je m lekker op 1920x1080 zetten zonder overscan en daarna lekker hd filmpjes kijken.
Mijn plasma deed ook een lagere resolutie via vga en met de hdmi was dit verholpen. Ik raad jou hetzelfde aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ferry34 op 20-09-2008 12:16 ]

• Ferry34
Moris schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 07:59:
[...]

Als je beeld ontvangt via de DVB-T, krijg je via de Optische Uit ook 5.1 geluid, als dat natuurlijk ook wordt uitgezonden via de zender.

In alle andere gevallen krijg je steeds via de Optical Out, stereo-geluid (2.0) in digitaal formaat.
Kijk ook eens in de handleiding bij Mpeg, Pcm en Dolby Digital, hoe je het geluid verder kan instellen.
Waarschijnlijk zit je daar ergens in de knoei :)
Dat is natuurlijk ook weer zo ja, die digitale decoders zenden ook uit in 5.1. Word dit dan door de optische out ook 5.1 doorgezonden en zo ja: word dit bij weergave van blu-ray dan wèl teruggezet naar stereo op de optisch out?

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 13:27
42PZ85 besteld:D.Nu nog een paar vragen die ik graag bevestigd wil. (Kijken of ik het goed begrepen heb)
1.De Xbox360 op Component 1080p gaat niet lukken toch? want de 42PZ85 kan maar tot 1080i op Component (wel raar dat een 1,5 jaar oude tv als de Samsung LE37M87 dat wel kan).
2.Als het 1080i is, kan ik de Xbox beter zetten op 720p aangezien de TV niet supergoed is in deinterlacen? of begrijp ik dat verkeerd? (Dus ipv de XBox scaled nu de tv van 720p naar 1080p)
3.Als bluray speler gebruik ik mijn laptop. Deze is verbonden via DVI-HDMI, is het mogelijk dat je hier ook geluid uit krijgt met Purevideo (Ati geeft wél geluid door op dvi -> HDMI). zelf denk ik van niet.
4. Zo ja, is het mogelijk dat de tv dit geluid optisch uitstuur (ik dahct dat het alleen 2.0 was? iemand ter bevestiging of de tv ook als 1:1 passthrough te gebruiken is?)
5. Als dat niet werkt dan wordt het DVI -> HDMI voor geluid en een verloopkabel voor 3,5mm sp/dif naar normale s/pdif en dat dan verbinden met versterker.

(waarschijnlijk heb ik in alle 5 de punten gelijk, maar ik wil graag een bevestiging zodat ik niet verkeerd zit met aansluiten etc)

Verwijderd

ow boy, 3 delen, zal wel ff duren eer ik bij ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Kan mijn PZ80 de volle luma range PC (0-255) weergeven?
Zag dat video renderers zoals Haali en ffdshow standaard op 'Video' (16-235) staan, waarmee je volgens mij niet alle gradaties gebruikt? Of zijn videos op zich al geen 0-255 en is het dus juist af te raden dit in te stellen? Het gaat in mijn geval meestal om Blue-Ray rips in x.264 die via MPC naar me HD4850 gaan, om via DVI naar de HDMI op me PZ80 te gaan

EDIT: Hmm ik lees nu wat dat X.v.Colour is (xvYCC), maar dat gaat niet helpen denk ik Wikipedia: xvYCC
xvYCC uses the full range of values (0 to 255 in an 8-bit space) to represent colors. In BT.601 and BT.709, RGB colors are represented only by 8-bit values from 16 to 235. This limited range was established to allow for undershoot and overshoot which were attributes of analog TV signaling. With digital TV signaling, there is no undershoot or overshoot, and the values from 0-15 and 236-255 can be used to represent colors.
Want, als ik het goed begrijp, ondersteunt x264 enkel tot het 4:2:0 Chroma Format, wat volgens mij wel onder de term YCC mag vallen, maar niet 'extended' is (x.v.).
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC - Wikipedia: Chroma subsampling

Wat ik me ook afvraag:
HDMI 1.3 removes virtually all limits on color selection. The human eye can see a
broad range of color. Standard RGB color space allows the display of a portion of the
colors that are viewable to the human eye (see triangle in Figure 2). The next
generation “xvYCC” color space can display virtually the entire gamut of colors
viewable by the human eye (Figure 3) - bron.
Kan een videokaart uberhaupt wel dat xvYCC langs een DVI-poort dit naar HDMI 1.3 brengen?
Want een PC doet toch alles in 32bits RGB, wat weer volgens een ander schema is?

[ Voor 153% gewijzigd door Patriek op 21-09-2008 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
PinkPanther1970 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 09:24:
[...]

Doe eens een test: zet twee 42" schermen van een eenzelfde fabrikant naast elkaar (een HD-Ready en een FullHD), zorg dat het kader is afgedekt zodat je niet kan zien om welk model het gaat (zou een beetje te eenvoudig zijn), ga op 3 meter afstand zitten, zet dezelfde HD content op de schermen en haal er de FullHD uit.
Veel geluk.

Je lijkt me iemand die zich makkelijk laat beïnvloeden door verkoopspraatjes.
Ik weet best, dat je het verschil niet zal zien tussen een HD-Ready en Full-HD eens je kijkafstand te groot is geworden om het waar te nemen.
Met mijn kijkafstand van 3.80meter zou ik, om ten volle te kunnen genieten van Full-HD een 60" inch. scherm moeten hebben.
Een 60”-scherm is voor mij niet te betalen en te groot, opvallend en overdreven in onze woonkamer.

Zelf zei ik laatst tegen iemand het volgende:

Als je met je neus op een groot reclamebord gaat zitten kijken zal je echt teleurgesteld zijn van wat je anders te zien krijgt op een normale kijkafstand.
Dit is dus net hetzelfde voor het verhaal Full-HD of HD-Ready.

Dus wat is je kijkafstand tot het toestel.
Zit je te ver van het toestel, dan zal je de extra detail die Full-HD je geeft, nooit ervaren.
Denk hierover dus goed na, tenzij budget geen rol speelt, ga dan gerust voor Full-HD.

Toch heb ik voor mezelf uitgemaakt, dat het een Full-HD scherm moest worden en dit heeft/had niets te maken of men nu voor tv-kijken in Full-HD uitzend of niet.

De reden waarom ik wel voor een Full-HD ben gegaan zijn de volgende:

•Het toestel moest de Panasonic 42PV70 vervangen en moest beter zijn.
•De prijs en het aanbod is op dit moment best aantrekkelijk.
•In de toekomst wordt het aanbod in Full-HD, zoals Blu Ray, Tv-zenders, enz… alleen maar groter.
•Toestel zal minder moeten Downscalen bij Full-HD materiaal.
•Meerdere resolutie’s mogelijk
•Mocht het toestel ooit verhuizen naar een andere kamer/locatie en de kijkafstand wordt hierdoor kleiner, dan is het Full-HD-scherm in het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
silitek schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 21:20:
[...]

En waarom zou er geen sprake meer zijn van HD-Ready schermen 8)7 ...Op resolutie na is dat ook gewoon HD.
Omdat de zeer grote vraag v/d consument naar Full-HD schermen blijft stijgen.
Hierdoor zie je bij verschillende fabrikanten dat het aanbod in Full-HD schermen alleen maar is toegenomen.
Zo, zal er op een gegeven moment een HD-Ready toestel in de minderheid zijn in het gamma v/d fabrikant.

Klant vraagt naar Full-HD en fabrikant maakt massaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
Moris schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:24:
[...]

Klant vraagt naar Full-HD en fabrikant maakt massaal :)
En waarom vraagt die klant naar HD?
Omdat hij met fluwelen hand in die richting wordt geduwd door de fabrikant en de verkopers die de mensen wijsmaken dat FullHD een mooier beeld geeft (ongeacht kijkafstand) en dat je zo'n tv absoluut nodig hebt als je HD-content wil kijken.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
Helemaal met PinkPanther eens, F-HD is alleen interessant als je veel BluRays kijkt of F-HD content bekijkt op je HTPC. Daarbij komt echter wel dat je het verschil niet meer waarneemt op een afstand van 3 meter.

EN je ziet het pas echt goed vanaf 42" of groter en van dichtbij. Dus de klanten kopen wel 32" en 37" F-HD tv's maar dat is gewoon je geld weggooien want je ogen zullen het verschil niet waarnemen vanaf je bank.

Natuurlijk zijn vaak de panelen van de F-HD tv's wat beter qua zwartwaardes e.d. maar de resolutie is echt niet het verkoopargument. Dat is het voor de winkelverkopers wel natuurlijk want op 1080 beeldlijnen is het beeld automatisch toch veeeeel mooier dan op 720 beeldlijnen? Zo gaat de klant het natuurlijk geloven en in de winkels loop je door smalle gangetjes met je neus op de tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
StealthyPeanut schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:56:
Helemaal met PinkPanther eens, F-HD is alleen interessant als je veel BluRays kijkt of F-HD content bekijkt op je HTPC. Daarbij komt echter wel dat je het verschil niet meer waarneemt op een afstand van 3 meter.

EN je ziet het pas echt goed vanaf 42" of groter en van dichtbij. Dus de klanten kopen wel 32" en 37" F-HD tv's maar dat is gewoon je geld weggooien want je ogen zullen het verschil niet waarnemen vanaf je bank.

Natuurlijk zijn vaak de panelen van de F-HD tv's wat beter qua zwartwaardes e.d. maar de resolutie is echt niet het verkoopargument. Dat is het voor de winkelverkopers wel natuurlijk want op 1080 beeldlijnen is het beeld automatisch toch veeeeel mooier dan op 720 beeldlijnen? Zo gaat de klant het natuurlijk geloven en in de winkels loop je door smalle gangetjes met je neus op de tv's.
Dit verhaal is net hetzelfde met de megapixelsrace in digitale camera's.
Het grootste deel v/d consument koopt ook liefst een camera met het hoogst aantal pixels.
Ongeacht of ze het nu nodig hebben of niet en hierin volgt de fabrikant duidelijk de vraag van de consument.
Soms zelfs in die mate dat de kwaliteit ervan achteruit gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Moris schreef op zondag 21 september 2008 @ 18:00:
[...]

Dit verhaal is net hetzelfde met de megapixelsrace in digitale camera's.
Het grootste deel v/d consument koopt ook liefst een camera met het hoogst aantal pixels.
Ongeacht of ze het nu nodig hebben of niet en hierin volgt de fabrikant duidelijk de vraag van de consument.
Soms zelfs in die mate dat de kwaliteit ervan achteruit gaat :(
Dus...gebruik je gezond verstand. digicamera's is idd ook zo'n catcher. Het is de lens wat bepalend is. Zo is m'n Sony DSC-F505V met maar 3,2 MP vele male beter dan de 10MP cameraatjes met een bagger lens.

Consument laat zich nou eenmaal graag bedonderen..en dat geld ook voor Full-HD..
Mens is nou eenmaal een kudde dier wat graag meeloopt met de massa en de kassa rinkelt...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Inderdaad: de gewone consument heeft gewoon te weinig kennis en kijkt alleen naar specs op een kaartje. Als de verkoper dan ook dingen roept als: alleen met een full hdtv kunt u ten volle genieten van de volledige resolutie van een blu-ray film.
(dat je het verschil absoluut niet kan zien maakt niemand iets uit en dat een lcd een behoorlijk slechte motion resolution heeft, kan je ook niemand wijsmaken).

Ik ben het overigens eens dat er wel andere redenen zijn om een full hdtv te kopen, het contrast of beeldverwerking kan gewoon beter zijn. Ook gaan de prijzen hard omlaag.

Maar mensen kijken echt bijna alleen naar de specs. Zaterdag weer zo'n gozer die stoer tegen zn vriendin zegt: die Sony is niks want die heeft een contrast van maar 3000:1.
Probeer jij zo iemand maar s uit te leggen dat Samsung gebruik maakt van dynamische contrasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 12:18
Ik wil jullie erop wijzen dat bij het gamen (xbox 360 bijvoorbeeld) een hogere resolutie wel degelijk een voordeel biedt van 3m afstand op een 42 inch tv. Randjes zijn minder gekarteld. Daarnaast is je HUD beter leesbaar. Je kan je HUD zelfs kleiner maken, en dan nog steeds meer details hebben in je HUD dan op HD Ready resolutie. Ook meer details in vijandige spelers op verre afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ik ben een uilskuiken 8)7
De oplossing voor mijn probleem bleek al in het topic te staan, steker nog ik heb er tijdens het zoeken keihard overheen gelezen. Vanavond eens proberen en hopelijk lost het mijn probleem ook op:
C@SP schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:28:

De oplossing: Aspect ratio van "Juist" naar 16:9 veranderd. Dan komt ook de mogelijkheid in het menu om beeldscan uit te zetten.
note to self: beter lezen!

Misschien een idee om dit in de startpost op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je ogen het niet kunnen onderscheiden, heb je ook met gamen geen voordeel van een hogere resolutie hoor :). Al moet ik wel zeggen dat je bij niet anti-aliassed spelletjes veel sneller 'last' hebt van een lagere resolutie.
De reden waarom ik wel voor een Full-HD ben gegaan zijn de volgende:

•Het toestel moest de Panasonic 42PV70 vervangen en moest beter zijn.
•De prijs en het aanbod is op dit moment best aantrekkelijk.
•In de toekomst wordt het aanbod in Full-HD, zoals Blu Ray, Tv-zenders, enz… alleen maar groter.
•Toestel zal minder moeten Downscalen bij Full-HD materiaal.
•Meerdere resolutie’s mogelijk
•Mocht het toestel ooit verhuizen naar een andere kamer/locatie en de kijkafstand wordt hierdoor kleiner, dan is het Full-HD-scherm in het voordeel.
Dat is wel begrijpelijk, maar het feit dat er meer FHD wordt uitgezonden, betekent nog steeds niet dat je het ziet ;)). Ik zou gewoon de TV kopen met het beste beeld. En voor 42" onder de 1000 euro is dat volgens mij altijd de PX80 met z'n gekke resolutie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

rajackar schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:17:
Ik ben een uilskuiken 8)7
De oplossing voor mijn probleem bleek al in het topic te staan, steker nog ik heb er tijdens het zoeken keihard overheen gelezen. Vanavond eens proberen en hopelijk lost het mijn probleem ook op:

[...]

note to self: beter lezen!

Misschien een idee om dit in de startpost op te nemen?
Inderdaad JUIST is een crap instelling. Helemaal NIET juist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Idd, net getest, als de TV op Juist staat, is Beeldscan weg, zet ik hem op Auto staat het er terug! 8)7
Vreemd dat ik het dan soms wel had, terwijl hij altijd op Juist stond. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik gebruik het enkel als ik een 16:9 film via mijn htpc niet helemaal beeldvullend heb. Soms is Juist dan in staat om hem net beeldvullend te krijgen. Maar dat is zeldzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Net even eea opgezocht. De JUIST setting heeft weldegelijk een goede functie maar de naamgeveing is heel stom gekozen.
Het volgende verklaart het eea:
Justify. This is an aspect ratio setting.

The common aspect ratio settings for non-HD material on a 16:9 TV are:

(1) 4:3 (also called "pillar box" or "vertical fit") - display the image as 4:3, leaving bars at each side of the image.

(2) Full (also called "stretch") - zoom horizontally with no cropping. The result is that everything appears fatter than normal.

(3) Zoom (also called "crop") - zoom evenly both vertically and horizonally, thus cropping vertical lines. This generally works best for 4:3 letterboxed material.

(4) Justify - a variant of Full that applies greater expansion at the right and left sides and minimal or no expansion in the center. Justify is generally more pleasant than "Full" for 4:3 source material, but it is nonetheless a distortion of the picture. I've seen this mostly on Panasonic TVs, and only in 480i (not 480p) mode.

Note that these aspect ratio choices appear because of non-HD resolution, and not based upon the the material. Most DVD players output at 480i or 480p (576i/576p for PAL), and thus the TV needs to be told the aspect ratio of the material on the DVD. This is generally not an issue at HD resolutions (720p/1080i).

Thus, when viewing a DVD, you generally need to make a manual choice between Full when viewing a widescreen DVD and 4:3 when viewing a non-widescreen DVD.

A few (e.g., Samsung) DVD players have an aspect control, but you don't really want to use it. It will actually reduce the horizontal resolution of the 480p picture data sent to the TV. At first I was annoyed at the DVD player for always choosing "Full" as its default, even though it knew perfectly well that the picture was 4:3. Then I came to realize that you really want to switch aspect at the TV.

Some newer DVD players upconvert the output to 1080i. I haven't personally verified this, but this should cause the picture to show up in the correct aspect ratio without you having to do anything. The DVD player itself should know the aspect ratio of the material, and frame it correctly in the 1080i image.

Bottom line:

For the TV tuner, set it to 4:3 mode and leave it there, with the possible exception of Zoom when the program is letterboxed. If the TV tuner is HD, set the TV to Full and leave it there, then set the tuner to 4:3 mode; the tuner will switch to full automatically for HD programming.

For the VCR, set it to 4:3 mode and leave it there, with the possible exception of Zoom when the program is letterboxed.

For the DVD, set any aspect control on the DVD player to Full and leave it there; then be prepared to swtich the aspect ratio control between 4:3, Zoom, and possibly Full.
Nu is het voor mij ook heel logisch dat de beeldscan functie dan niet beschikbaar is.
Vanavond dus even testen. Misschien is dit ook het vermelden in de TS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Rudey schreef op maandag 22 september 2008 @ 09:50:
Ik wil jullie erop wijzen dat bij het gamen (xbox 360 bijvoorbeeld) een hogere resolutie wel degelijk een voordeel biedt van 3m afstand op een 42 inch tv. Randjes zijn minder gekarteld. Daarnaast is je HUD beter leesbaar. Je kan je HUD zelfs kleiner maken, en dan nog steeds meer details hebben in je HUD dan op HD Ready resolutie. Ook meer details in vijandige spelers op verre afstand.
Om wat gezeur te voorkomen raad ik je aan om wat meer research te doen voordat je zulke beweringen roept. Van 480p naar 720p zie je inderdaad meer, van 720p naar 1080p is dit verschil veel minder groot dan jij laat geloven, het gaat over tv's en niet over pc-monitoren ;).

Maargoed,dit is het Pana topic en niet 360 dus weet ontopic..

[ Voor 25% gewijzigd door StealthyPeanut op 22-09-2008 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Daarbij zijn er maar een paar games die echt op 1080p/i renderen.
Als er 1080 op het doosje staat betekend dat vaak alleen maar dat dat het signaal is dat afgegeven wordt. Intern loopt de rendering op 720p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Inderdaad, er zijn maar 3 Native 1080P games bevestigd voor de 360, verder is het allemaal upscaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:57
StealthyPeanut schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:01:
Inderdaad, er zijn maar 3 Native 1080P games bevestigd voor de 360, verder is het allemaal upscaling.
betekent nog steeds niet dat upscaling niet beter beeld zou kunnen geven. het wordt niet opeens 1080p maar verschil is er wel te zien. positief of negatief laten we even in het midden :9
denk dat inderdaad voor gamen een fullhd wel uit kan maken met name als je er zo een bent die helemaal aan de tv geplakt zit.
voor normaal tv denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt tenzij je met xray vision ogen loopt of je 3 meter afstand zit te kijken naar een 70inch tv. dan begrijp ik het voordeel boven 720p nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
StealthyPeanut schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:37:
[...]

Om wat gezeur te voorkomen raad ik je aan om wat meer research te doen voordat je zulke beweringen roept. Van 480p naar 720p zie je inderdaad meer, van 720p naar 1080p is dit verschil veel minder groot dan jij laat geloven, het gaat over tv's en niet over pc-monitoren ;).

Maargoed,dit is het Pana topic en niet 360 dus weet ontopic..
Ik heb genoeg research gedaan, en ik spreek uit persoonlijke ervaring, niet uit verhaaltjes die ik in mijn hoofd overneem van andere mensen. Bij spellen werken tv's wel degelijks meer op de manier van pc-monitoren. Als je een spel hebt die native 1080p ondersteund, kan je meer van het beeld gebruiken voor ingame activiteiten, omdat je de hud kleiner en toch leesbaar kan maken. Bij films heb ik al eerder aangegeven dat het verschil tussen hd ready en full hd niet goed te zien is (alleen op letters en ingezoomde objecten zie ik meer details).
StealthyPeanut schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:01:
Laat me raden, weer even snel gegoogled en niet gesproken uit persoonlijke ervaring? Als je wat verder had nagedacht dan had je geweten dat een Playstation 3 bij nog veel meer dan 3 spellen native 1080p ondersteunt. Daarnaast zijn er ook nog mensen die hun tv gebruiken voor pc spellen, waarbij je de resolutie ook op 1080p kan zetten. Ik had de 360 alleen als voorbeeld genoemd. Verder weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik koop een tv voor langere termijn. En aangezien er in de nabije toekomst steeds meer spellen komen met 1080p native ondersteuning, wil ik daarop voorbereid zijn als ik nu een tv koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ja idd. Als een spel NATIVE 1080 ondersteund kan de hud kleiner en heb je meer spel ruimte. Maar aangezien de spellen van de x360 en ps3 die dit ook echt doen bij elkaar opgeteld nog steeds op 2 handen te tellen zijn is dat een redelijk non argument om de aanschaf van een tv op te baseren. Uiteraard zijn er mensen waarvoor net spel X de aanschaf verantwoord maar die statistisch te verwaarlozen afwijking laat ik even buiten beschouwing.
Blijft er dus over dat bijna alle HD games op 720 draaien en sommige ge-upscaled worden naar 1080p/i en daarbij gaat het voordeel van een kleinere hud of groter speelveld alweer verloren omdat de rendering op 720 gebeurt. Theoretisch kun je dan nog beter een native 720 scherm hebben omdat je scherm resolutie dan perfect aansluit bij de render resolutie.

Buiten dat dit allemaal waar is heb ik ook gewoon een FHD scherm gekocht. Gewoon omdat het cool is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
Theoretisch ja, want in de praktijk bestaan er voor zover ik weet geen tv's met een native 1280x720 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47

belblade

Belgian wacko

Buiten dat dit allemaal waar is heb ik ook gewoon een FHD scherm gekocht. Gewoon omdat het cool is :)
en doen we het daar niet eigenlijk allemaal voor :-)

on another note: ik heb lang getwijfeld tussen de plasma 42" PZ85 en de samsung LCD 656 40" maar had toch een lichte voorkeur voor plasma (kwaliteits-redenen), echter lijken de prijzen van de samsungs sneller te zakken en begin ik nu terug te twijfelen omdat het verschil in prijs het toch ook weer niet enorme verschil in kwaliteit in mijn ogen niet meer rechtvaardigt. Nog mensen met ditzelfde dilemma ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Laatst online: 12-09 10:35
Ik heb het probleem tussen de PZ80 en W4000. Ik vind het beiden hele mooie toestellen met beide hun voordelen en nadelen.

Ook al heb ik 6 weken lang elke dag naar beide toestellen gekeken (vakantie werk :9 ) nog steeds ben ik er niet over uit. Dus nu maar besloten om Donderdag de knoop door te hakken door middel van Xbox360 en paar dvd's.

Heb nu nog een lichte voorkeur voor de PZ80 gewoon vanwege de kleur weergave, maar als ik de kleur nog goed kan krijgen op de W4000 dan word het toch de lcd.

EDIT:
Beide kan ik krijgen voor de zelfde prijs dus daar kan ik ook niet op kiezen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Shikaka op 22-09-2008 14:51 ]

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
Beide hetzelfde formaat ook? :P

Tja, lastig, het zijn beide mooie tv's. Ik heb zelf de PZ80, maar ik durf niet te beweren dat de W4000 daarvoor onder doet. Ik kan alleen zeggen dat ik echt super tevreden ben over de PZ80. Ik heb em inmiddels ingespeeld, en ik kan nu gewoon 5 uur achter mekaar hetzelfde spel doen, waarna ik maar een minuutje last heb van image retention. Lang aanhouden van image retention was mijn grootste angst, aangezien ik hiervoor een PG6000 had waarbij dit veel erger was. Ik heb ook weinig last van phospor trails (bij de PG6000 was het veel erger). Ik zie het af en toe alleen in het spel Gears of War als ik heel snel beweeg.

edit: Wat ik wel een nadeel vindt aan de PZ80 is dat er achter maar 2 hdmi ingangen beschikbaar zijn. Voor iemand die alles op zijn receiver aansluit is dit geen probleem, maar voor mij dus wel een belemmering.

[ Voor 14% gewijzigd door Rudey op 22-09-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Shikaka schreef op maandag 22 september 2008 @ 14:50:
Ik heb het probleem tussen de PZ80 en W4000. Ik vind het beiden hele mooie toestellen met beide hun voordelen en nadelen.

Ook al heb ik 6 weken lang elke dag naar beide toestellen gekeken (vakantie werk :9 ) nog steeds ben ik er niet over uit. Dus nu maar besloten om Donderdag de knoop door te hakken door middel van Xbox360 en paar dvd's.

Heb nu nog een lichte voorkeur voor de PZ80 gewoon vanwege de kleur weergave, maar als ik de kleur nog goed kan krijgen op de W4000 dan word het toch de lcd.

EDIT:
Beide kan ik krijgen voor de zelfde prijs dus daar kan ik ook niet op kiezen :P
Laat zeker je bevindingen weten, deze tv 's staan ook op m'n lijste van mogelijke keuzes. De W4000 heb ik echt al prachtig beeld weten geven bij Prime HD, de PZ80 heb ik enkel nog maar gezien met demo filmpjes... en daar heb je niets aan want die zien er altijd subliem uit.

Heb niet de mogelijkheden om uitvoerig te testen dus ben zeer benieuwd naar jou keuze ;).

Momenteel leun ik het dichtste aan tegen de PS50a550 van Samsung, omdat deze kwa prijs/kwaliteit echt mooi is en het design vind k ook super. Helaas heb ik het scherm al in meerdere winkels met een 'defect' zien staan.

Zou trouwens leuk zijn moesten er wat meer mensen hier een review neerschrijven, daar haal je uiteindelijk het meeste info uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 22-09-2008 15:08 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Largamelion schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:04:
[...]
Laat zeker je bevindingen weten, deze tv 's staan ook op m'n lijste van mogelijke keuzes. De W4000 heb ik echt al prachtig beeld weten geven bij Prime HD, de PZ80 heb ik enkel nog maar gezien met demo filmpjes... en daar heb je niets aan want die zien er altijd subliem uit.

Heb niet de mogelijkheden om uitvoerig te testen dus ben zeer benieuwd naar jou keuze ;).

Momenteel leun ik het dichtste aan tegen de PS50a550 van Samsung, omdat deze kwa prijs/kwaliteit echt mooi is en het design vind k ook super. Helaas heb ik het scherm al in meerdere winkels met een 'defect' zien staan.

Zou trouwens leuk zijn moesten er wat meer mensen hier een review neerschrijven, daar haal je uiteindelijk het meeste info uit.
let op, de 50a550 is geen 100hz scherm. In de winkel viel het mij al op dat ie iets onrustiger leek maar ik dacht dat dat door de verlichting daar kwam. Later bleek ie dus geen 100 hz te kunnen.
Ik heb uiteindelijk de 46'' pz80 gekozen. De extra opties van de 85 zijn niet voor iedereen interessant en het paneel is hetzelfde. De samsung is wat feller met z'n kleuren al zullen sommige mensen dit meer als schreeuwerig ervaren. Over het algemeen komt de pana iets beter uit de reviews maar de samsung is zeker gene slecht scherm en met 50'' kreeg je wel heel erg veel "bang for your buck".
Het hangt er dus heel erg vanaf waar je zelf de prioriteiten legt.

[ Voor 18% gewijzigd door rajackar op 22-09-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Patriek schreef op zondag 21 september 2008 @ 06:03:
Kan mijn PZ80 de volle luma range PC (0-255) weergeven?
Zag dat video renderers zoals Haali en ffdshow standaard op 'Video' (16-235) staan, waarmee je volgens mij niet alle gradaties gebruikt? Of zijn videos op zich al geen 0-255 en is het dus juist af te raden dit in te stellen? Het gaat in mijn geval meestal om Blue-Ray rips in x.264 die via MPC naar me HD4850 gaan, om via DVI naar de HDMI op me PZ80 te gaan

EDIT: Hmm ik lees nu wat dat X.v.Colour is (xvYCC), maar dat gaat niet helpen denk ik Wikipedia: xvYCC

[...]

Want, als ik het goed begrijp, ondersteunt x264 enkel tot het 4:2:0 Chroma Format, wat volgens mij wel onder de term YCC mag vallen, maar niet 'extended' is (x.v.).
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC - Wikipedia: Chroma subsampling

Wat ik me ook afvraag:

[...]

Kan een videokaart uberhaupt wel dat xvYCC langs een DVI-poort dit naar HDMI 1.3 brengen?
Want een PC doet toch alles in 32bits RGB, wat weer volgens een ander schema is?
kan iemand me meer duidelijkheid geven hierin?
kzie de bomen niet meer door de BT.601's, BT.709's, sRGB's, luma waardes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58
rajackar schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:46:
[...]

let op, de 50a550 is geen 100hz scherm. In de winkel viel het mij al op dat ie iets onrustiger leek maar ik dacht dat dat door de verlichting daar kwam. Later bleek ie dus geen 100 hz te kunnen.
Ik heb uiteindelijk de 46'' pz80 gekozen. De extra opties van de 85 zijn niet voor iedereen interessant en het paneel is hetzelfde. De samsung is wat feller met z'n kleuren al zullen sommige mensen dit meer als schreeuwerig ervaren. Over het algemeen komt de pana iets beter uit de reviews maar de samsung is zeker gene slecht scherm en met 50'' kreeg je wel heel erg veel "bang for your buck".
Het hangt er dus heel erg vanaf waar je zelf de prioriteiten legt.
Tja, ik heb hem dus nergens bewust zien hangen :(
Jammer dat er een gapend gat tussen die samsung en de eerstvolgende panasonic is.

Doch aangezien ik het scherm ongeveer 50/50 zal gebruiken voor Xbox360 (spellen gaan op 60hz) en verder voor dvd's/bluray is 100hz voor mij wat minder interessant en denk ik dat de samsung voor mij wel een goede optie is.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Hmmm, ik heb de samsung bij iedere media markt zien hangen waar ik binnen gelopen ben ;)
Maar xbox kan ook prima op 50hz werken. Dat test ie braaf en je tv maakt er dan 100hz van. Ziet er mooi en lekker rustig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Patriek schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:52:
[...]

kan iemand me meer duidelijkheid geven hierin?
kzie de bomen niet meer door de BT.601's, BT.709's, sRGB's, luma waardes etc.
Dat is niet één twee drie uit te leggen. Over het algemeen is SD content meestal 16-235 (tv waardes) en HD content 0-255. Als je per ongeluk de verkeerde waarde doorstuurt zal het er niet goed uitzien (te licht of te donker). Een tv verwacht in principe ALTIJD 16-235, ook de PZ80 (via HDMI). De RGB ingang zal waarschijnlijk wel 0-255 accepteren omdat RGB een echte computerstandaard is.

Maar ik zou me er niet druk om maken, pas als je problemen constateert, welke ik helaas ook gehad heb, is het de moeite waard om gericht te gaan zoeken.
Ik weet dat veel videokaarten een verkeerde waarde doorsturen in geval van SD, bij ATI kan je dat fixen door een register aanpassing.

Op AVS forum kan je erg veel informatie terugvinden over deze materie.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 22-09-2008 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Hmm... ok, thnx. Ik heb nu de instellingen van de Haali Renderer gewijzigd van standaard BT.601 naar Auto... hoop dat 't werkt. Die luma waardes laat ik maar op Video (16-235) staan dan.

dacht gisteren in een film te 'ondiepe' zwart waardes te zien, en dacht dus dat 16-235 niet voldoende contrast opleverde, maar toen ik de instelling op 0-255 zette was er geen verschil te zien
bleek dat het aan de film lag... andere gaf wel diep zwart... dus het rippen gebeurd ook niet overal even goed

[ Voor 50% gewijzigd door Patriek op 22-09-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Let ook op dat je plasma op Cinema Mode staat, want alle andere modessen verzieken je zwartwaardes/contrast/helderheid! Ik weet niet of je mijn verhaal daarover meegekregen hebt, maar anders moet je even zoeken op mijn username in dit topic en het HTPC topic.

Ik heb ook heel lang geworsteld met slechte zwartwaardes, vandaar. Nu is het goed. Maar ik gebruik dus wel de regsiter aanpassing voor mn ATI kaart (anders is SD content te licht), CoreAVC met de juiste levels-setting (anders is hier de content ook te licht!), en dus de Cinema mode (want deze heeft als enige de juiste zwartweergave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Laatst online: 12-09 10:35
Rudey schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:01:
............
edit: Wat ik wel een nadeel vindt aan de PZ80 is dat er achter maar 2 hdmi ingangen beschikbaar zijn. Voor iemand die alles op zijn receiver aansluit is dit geen probleem, maar voor mij dus wel een belemmering.
De W4000 is 40" en de PZ80 42" maar groote maakt niet zoveel uit tussen die 2 en ik zit maar op 2,2 meter ervan af (slaapkamer)

En dat inderdaad dat is 1 van de weinige nadelen aan de PZ80.....HDMI aan de voorkant hoe kan je het bedenken -.-'
Net als de 720p op component (xbox zonder hdmi -.-') en ik zit er toch maar 2,2 meter vandaan dus dan ga je het verschil wel zien.

EDIT:
[...]
Ik heb hem ook al 2x in 3 maanden tijd mogen opsturen naar eCare, kan natuurlijk zo zijn geweest dat ze hem niet goed hebben gerepareerd en dat het een showmodel is, maar alleen dat feit al ben ik dus niet eens gaan kijken naar de samsungs.

[ Voor 28% gewijzigd door Shikaka op 22-09-2008 17:01 ]

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

psy schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:49:
Let ook op dat je plasma op Cinema Mode staat, want alle andere modessen verzieken je zwartwaardes/contrast/helderheid! Ik weet niet of je mijn verhaal daarover meegekregen hebt, maar anders moet je even zoeken op mijn username in dit topic en het HTPC topic.

Ik heb ook heel lang geworsteld met slechte zwartwaardes, vandaar. Nu is het goed. Maar ik gebruik dus wel de regsiter aanpassing voor mn ATI kaart (anders is SD content te licht), CoreAVC met de juiste levels-setting (anders is hier de content ook te licht!), en dus de Cinema mode (want deze heeft als enige de juiste zwartweergave)
Oh... ik vind Cinema mode eigenlijk juist minder goed ogen... alsof het contrast lager ligt en de kleuren minder sprekend. Alsof er een grijze laag overheen valt.

Die register aanpassing heb ik uitgevoerd, ookal gebruik ik altijd Overlay Mixer (waar je dan sowieso al geen last heb van dat prolbleem).
CoreAVC ga ik misschien nog een poging geven, of dit een boost geeft qua performance. Of raad je dit aan vanwege zijn level-settings?

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat h.264 materiaal gewoon afdraaid zonder dat ik ffdshow er aan gekoppeld heb. Geen andere codec is geinstalleerd. Mijn videokaart ondersteunt wel hardwarematige decoding, maar dan moet DXVA toch aangesproken worden? En dat werkt volgens mij niet omdat ik Haali Renderer gebruik (wat overigens vet beter beeld geeft). Wat ook wel blijkt in de CPU load trouwens, als ik DXVA wel werkende heb, dan is de load een tienvoud minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Patriek op 22-09-2008 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Rudey schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:01:

Tja, lastig, het zijn beide mooie tv's. Ik heb zelf de PZ80, maar ik durf niet te beweren dat de W4000 daarvoor onder doet. Ik kan alleen zeggen dat ik echt super tevreden ben over de PZ80. Ik heb em inmiddels ingespeeld, en ik kan nu gewoon 5 uur achter mekaar hetzelfde spel doen, waarna ik maar een minuutje last heb van image retention. Lang aanhouden van image retention was mijn grootste angst, aangezien ik hiervoor een PG6000 had waarbij dit veel erger was. Ik heb ook weinig last van phospor trails (bij de PG6000 was het veel erger). Ik zie het af en toe alleen in het spel Gears of War als ik heel snel beweeg.

Koop gewoon ff een hdmi-switch. Ik heb er ook 2 liggen (de ene ging kapot, dus ik kocht snel een andere en kreeg later een nieuwe vanwege garantie) en dat ging goed. Gewoon 1080p doorgave en inplaats van 2 hdmi op mn tv, had ik er ineens 5.

Wèl had ik mn pc direct in de tv, anders kreeg ik na het switchen van source geen beeld meer van de pc door de hdmi-switch. De ps3 en xbox zaten in de switch.
Nu zijn ze overbodig vanwege een receiver.

En eh, een pz80 heeft toch 3 hdmi ingangen? 2 achter en 1 aan de zijkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Als je je tv op Cinema zet worden toch gewoon de instellingen op 50% gezet? En als je hem dan op Normaal zet, dan worden je instellingen weer wat veranderd toch?

Dus je kan met Normaal hetzelfde plaatje krijgen als met Cinema, zolang de balken maar hetzelfde staan? Dit dacht ik in ieder geval altijd want zolang de balken hetzelfde staan oogt het beeld ook hetzelfde in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-09 15:58
rajackar schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:56:
Ja idd. Als een spel NATIVE 1080 ondersteund kan de hud kleiner en heb je meer spel ruimte. Maar aangezien de spellen van de x360 en ps3 die dit ook echt doen bij elkaar opgeteld nog steeds op 2 handen te tellen zijn is dat een redelijk non argument om de aanschaf van een tv op te baseren. Uiteraard zijn er mensen waarvoor net spel X de aanschaf verantwoord maar die statistisch te verwaarlozen afwijking laat ik even buiten beschouwing.
De PS3 heeft idd meer games die in 1080p draaien maar ook hier is 1080p niet altijd 1080p. Gran Turismo 5 Prologue draait in een resolutie ergens tussen 720p en 1080p in maar wordt naar de laatste resolutie geupscaled. Het levert een beter beeld op dan 720p maar de puristen zullen dit vast willen aanvechten. (Hetzelfde gebeurt trouwens ook met 720p-games, denk maar aan het commentaar dat Halo 3 kreeg toen het niet full 720p bleek te zijn maar geupscaled)

Ik denk dat de release van Wipeout 3 over een paar dagen zal moeten aantonen of de PS3 echt full 1080p/60hz games aankan. Het wordt in ieder geval wel een visitekaartje voor 1080p-TVs.
Blijft er dus over dat bijna alle HD games op 720 draaien en sommige ge-upscaled worden naar 1080p/i en daarbij gaat het voordeel van een kleinere hud of groter speelveld alweer verloren omdat de rendering op 720 gebeurt. Theoretisch kun je dan nog beter een native 720 scherm hebben omdat je scherm resolutie dan perfect aansluit bij de render resolutie.

Echte 720p-TVs zijn er niet, die zijn of 1366x768 of 1024x768. Het prettige van een Full HD is dat je 1080p-materiaal of een PC-desktop in 1920x1080 1:1 kunt weergeven zonder up- of downscalen. Da's ook wat waard. Full HD is meer dan pimpen met je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Fire69 schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:36:
Idd, net getest, als de TV op Juist staat, is Beeldscan weg, zet ik hem op Auto staat het er terug! 8)7
Vreemd dat ik het dan soms wel had, terwijl hij altijd op Juist stond. :P
Net dus nog even getest en idd het werkt nu perfect. Geen rare actie van de tv dus. Al hadden ze toch echt wel een betere naam voor die just setting kunnen verzinnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerst even een tease
panasonic's (veel inch)" touch screen ... uhm .. leuk voor thuis zullen we maar zeggen
Afbeeldingslocatie: http://xs131.xs.to/xs131/08391/copyofimg_4801451.jpg.xs.jpg
(ja, die kerel was hem niet aan het gebruiken maar aan het schoonmaken en het is een behoorlijk bewogen foto , details ... )

maar goed .. even wat serieuzer .. was laatst op een beurs zoals al enigzins blijkt uit de foto
(de IBC, alles op het gebied van broadcasting van camera's tot decoder,3d studios's, meetapparatuur, kabels,uplink schotels, mengpanelen en alles er tussen... om maar wat te noemen...: lees 12 hallen RAI vol)

en daar spotte ik dit model van pana voor de professionele markt (dus .. geen idee of deze op consumenten nivo ook komt.. maar zag er te gelikt uit om niet te delen :) )

de TH-42PF11

Afbeeldingslocatie: http://xs131.xs.to/xs131/08391/img_4802638.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs131.xs.to/xs131/08391/copyofimg_4803582.jpg.xs.jpg

ahh .. googletje verder
dit lijkt een g11 net zoals de modellen in dit topic

comment #6 7, 8
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=745897

in principe zal dit scherm vergelijkbaar zijn met dat verhaal .. verschil tussen een pro en consumenten model

Professional / Monitor PF 1080p panels :
- perfect 1:1 pixel mapping from external 1080p sources (specific setting)
- superior colours
- lower burn-in problems
- higher build quality and lower fault tolerance
-Slimmer bezels and narrower profile
-highly adjustable, flexible and upgradeable
dangerpaki schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:12:
[...]

welk defect heb je het over? doel je op het missen van 100hz

@CoZ: en hoeveel moet dat ding kosten :)
hij moet nog komen
daarnaast is het (voor mij) onbekend of je er als consument uberhaubt aan wil/kan komen - prijstechnisch gezien
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:17:
[...]

Klein puntje van kritiek, de 103" is nog wel een maatje groter dan deze :)

ah .. uhm, dat kan ik verklaren ..
wist inderdaad niet hoe groot schermpje dit is maar googlede even op panasonic u-touch en zag dat ze een 103" model hadden gemaakt voor op beurzen ... assumption is the mother of all ... zullen we maar zeggen

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
[...]

@CoZ: en hoeveel moet dat ding kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
Ferry34 schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:09:
[...]

Koop gewoon ff een hdmi-switch. Ik heb er ook 2 liggen (de ene ging kapot, dus ik kocht snel een andere en kreeg later een nieuwe vanwege garantie) en dat ging goed. Gewoon 1080p doorgave en inplaats van 2 hdmi op mn tv, had ik er ineens 5.

Wèl had ik mn pc direct in de tv, anders kreeg ik na het switchen van source geen beeld meer van de pc door de hdmi-switch. De ps3 en xbox zaten in de switch.
Nu zijn ze overbodig vanwege een receiver.

En eh, een pz80 heeft toch 3 hdmi ingangen? 2 achter en 1 aan de zijkant?
Ik ben aan het sparen voor de H/K AVR-255, dan is mijn probleem opgelost. Neemt niet weg dat je toch extra moet betalen voor meer aansluitingen.

Verder heb ik niet het totaal aantal ingangen genoemd, maar alleen degene die achter zitten. Er zit er nog eentje voor, maar die kan je niet verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Patriek schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:18:
[...]

Oh... ik vind Cinema mode eigenlijk juist minder goed ogen... alsof het contrast lager ligt en de kleuren minder sprekend. Alsof er een grijze laag overheen valt.

Die register aanpassing heb ik uitgevoerd, ookal gebruik ik altijd Overlay Mixer (waar je dan sowieso al geen last heb van dat prolbleem).
CoreAVC ga ik misschien nog een poging geven, of dit een boost geeft qua performance. Of raad je dit aan vanwege zijn level-settings?

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat h.264 materiaal gewoon afdraaid zonder dat ik ffdshow er aan gekoppeld heb. Geen andere codec is geinstalleerd. Mijn videokaart ondersteunt wel hardwarematige decoding, maar dan moet DXVA toch aangesproken worden? En dat werkt volgens mij niet omdat ik Haali Renderer gebruik (wat overigens vet beter beeld geeft). Wat ook wel blijkt in de CPU load trouwens, als ik DXVA wel werkende heb, dan is de load een tienvoud minder.
Bij Cinema mode moet contrast en helderheid aangepast worden. Ik heb het contrast bij Cinema Mode ongeveer staan op 75% (was 60%) maar de helderheid moest omlaag naar 40%. Anders ziet het niet mooi uit en ziet het flets uit. Maar nu is het vrijwel even goed als Normal mode, zonder de fluctuerende zwartwaardes waar ik echt niet tegen kan, dat haalt nogal wat dynamiek uit beeld.

Ik geef toe dat Normal mode in eerste instantie een iets 'vetter/rijker' beeld lijkt te hebben, maar dat komt omdat constant de contrast/helderheid/kleuren aangepast worden afhankelijk van het beeld. Het kan zijn dat je dat mooier vindt, dan moet je het gewoon zo laten natuurlijk :)

Met Graphedit kan je controleren welke codec er gebruikt wordt, dit is een zeer handig tooltje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTB
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-04 10:24

VTB

Sinds afgelopen zaterdag ben ik in het bezig van de Panasonic TH-42PZ80.

Ik was al een hele poos aan het kijken wat voor een soort tv ik wilde hebben. Ik had nog altijd een oude CRT monitor en het werd nu echt tijd voor iets nieuws.

Reviews over verschillende tv's, waaronder ook GoT en dit topic. Winkels aflopen. En uiteindelijk een paar vrienden die ook op zoek waren naar een tv de Panasonic gekocht.

Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over. Analoge tv ziet er gewoon goed uit. En games zien er nu heel strak uit. Alleen van een 50cm tv naar 106 is toch even wennen. PC moet ik nog testen.

Vind vooral het beeld rustig voor de ogen. ivm LCD's die ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
psy schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:29:
[...]

Ik geef toe dat Normal mode in eerste instantie een iets 'vetter/rijker' beeld lijkt te hebben, maar dat komt omdat constant de contrast/helderheid/kleuren aangepast worden afhankelijk van het beeld. Het kan zijn dat je dat mooier vindt, dan moet je het gewoon zo laten natuurlijk :)

[...]
Dus volgens jou is Normal eigenlijk een mindere schreeuwerige Dynamic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb Dynamisch nooit echt goed bekeken, die staat zo fel dat ik die niet serieus neem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Maar moest je contrast/helderheid van Dynamisch aanpassen naar de waarden van Normaal, zouden het dan 2 dezelfde modes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 00:02:
eerst even een tease
panasonic's 103" touch screen ... uhm .. leuk voor thuis zullen we maar zeggen
[afbeelding]
(ja, die kerel was hem niet aan het gebruiken maar aan het schoonmaken en het is een behoorlijk bewogen foto , details ... )
Klein puntje van kritiek, de 103" is nog wel een maatje groter dan deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

ymmv schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:50:
[...]

Echte 720p-TVs zijn er niet, die zijn of 1366x768 of 1024x768. Het prettige van een Full HD is dat je 1080p-materiaal of een PC-desktop in 1920x1080 1:1 kunt weergeven zonder up- of downscalen. Da's ook wat waard. Full HD is meer dan pimpen met je TV.
Ik dacht dat 720 tv's wel bestonden. Kan even geen bron vinden maar dat geeft al aan dat ze als ze bestaan wel erg schaars zijn ja.
Verder heb je wat betreft een desktop natuurlijk helemaal gelijk. Het ziet er prachtig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oops.. wilde me antwoorden in vorige post verwerken maar drukte op post na quote

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
dangerpaki schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:12:
[...]
De ene in MM vertoonde na een bepaalde scene in Pirates of the Caribbean plotseling een groene kleur over alles. De eerste 10 minuten had ik dit niet gemerkt (m'n vrienden ook niet) en na een bepaalde scene waar er duizenden vissen oid in het water vielen (stilstaand beeld waarin de vissen voorbij vlogen), zag het haar/huid van de piraten en al de rest van de omgeving er plots groen uit en dit ging niet meer weg in het volgende half uur dat ik er stond. De Sony W4000 en de Pio 5080 die ernaast stonden hadden er geen last van, dus het lag niet aan de content. Mss een slechte kabel of het scherm slecht ingesteld, maar iig zag het er niet uit.

De andere in Carrefour vertoonde geregeld (lees met +-5 min tussen) een paar horizontale strepen. Het waren geen rechte strepen, maar echt zo een soort van storing, bewegende strepen die een second zichtbaar waren, dan een second later weer, maar iets lager... echt vaag. Gisteren ben ik er toevallig nog eens gaan kijken en hij deed het opnieuw na ongeveer 10 minuten (wel nog zelfde demo filmpje als een maand geleden) en alle andere schermen hadden ook hier geen last van.

Ik weet niet of die 100Hz veel uitmaakt, maar de opvolger PS50A650 heeft geloof ik wel 100Hz ondersteuning... alleen vind ik die TOC echt niet mooi.

Van Panasonic stonden er alleen oude modellen of de goedkopere van de 8 reeks (niets boven de PX8)... wel jammer want zou ze graag eens naast elkaar zien op dezelfde content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
42PZ85 binnen. Wat een ding zeg. En digitale tv is echt een meevaller. ging ervanuit dat het er niet uitzag. En analoog is een stuk beter op plasma dan op mijn lcdtv (37M87). Het veschil in kleuren en contrast is echt prachtig. Eeen vraagje. er wordt gesproken over beeldfouten bij IFC. Die beeldfouten zie ik niet. Maar ik irriteer me nu al mateloos aan een raar ding: Bij ifc wordt soms de beelden versneld en dan opeens krijg je haperingen en dan weer normaal, versneld en dan af en toe ook ook weer een soort hick-up. Dit heb ik op HDMI 3 . op digitaal en analoog valt het stukken minder op (HDMI3 is mijn laptop. ik zou denken dat me laptop het niet aankan maar op de LCDtv zie ik geen hickups dus het ligt niet aan de laptop.) Iemand raad, of is er een verborgen instelling??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

rajackar schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:03:
[...]

Ik dacht dat 720 tv's wel bestonden. Kan even geen bron vinden maar dat geeft al aan dat ze als ze bestaan wel erg schaars zijn ja.
Verder heb je wat betreft een desktop natuurlijk helemaal gelijk. Het ziet er prachtig uit.
Ik vind desktop op 1080p juist lastig omdat je dan vanaf de bank helemaal niet echt relaxed door je mappen heen bladert en met internetten altijd je pagina's moet inzoomen (42", 3,5m afstand).

Verder over resoluties en games. Er zijn zat games die op andere resolutie gerenderd worden. Het mooie is dat het er gewoon enorm goed uitziet. Het feit dat het een rel is en dat mensen het zoooo belangrijk vinden geeft wel weer aan hoe mensen gaan zitten muggenziften en zeiken als ergens een getalletje aan gehangen kan worden.

90% van de verbetering van beeld bij die next-gen consoles zit hem in textures, filters, shaders en aantal polygonen. Niet in het feit dat het nu ineens full HD is... (of gewoon HD, al helpt dat natuurlijk wel).

Probleem is gewoon dat mensen het psychisch gewoon moeilijk vinden als heel erg aantoonbaar een ander product 'meer' is. En pixels is makkelijk in getallen uit te drukken, goed te vergelijken en daarom DUS erg belangrijk. Liever veel pixels en misschien minder mooi beeld, dan goed beeld en een 'gekke' resolutie van 1024x768. Want dat kan toch niet!!!!111 Specificatieneuken noem ik dat (zie mijn signature :P).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 23-09-2008 21:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
Lightning89 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:31:
42PZ85 binnen. Wat een ding zeg. En digitale tv is echt een meevaller. ging ervanuit dat het er niet uitzag. En analoog is een stuk beter op plasma dan op mijn lcdtv (37M87). Het veschil in kleuren en contrast is echt prachtig. Eeen vraagje. er wordt gesproken over beeldfouten bij IFC. Die beeldfouten zie ik niet. Maar ik irriteer me nu al mateloos aan een raar ding: Bij ifc wordt soms de beelden versneld en dan opeens krijg je haperingen en dan weer normaal, versneld en dan af en toe ook ook weer een soort hick-up. Dit heb ik op HDMI 3 . op digitaal en analoog valt het stukken minder op (HDMI3 is mijn laptop. ik zou denken dat me laptop het niet aankan maar op de LCDtv zie ik geen hickups dus het ligt niet aan de laptop.) Iemand raad, of is er een verborgen instelling??
Net film gekeken. Het betrof een HDwmv met 5.1 geluid. Aangesloten via DVI-HDMI op HDMI-3.
Allereerst 1080p23 (vond windows leuk als default resolutie). Dit betekende veel haperen. IFC aan had meer haperingen dan IFC uit.
Dan maar 24fps nemen. Minder haperingen dan 23hz maar alsnog haperingen. IFC aan had meer haperingen dan IFC uit.
Dan als laatste 1080p60. Veel maar dan ook veel minder haperingen. IFC aan zorgde dat af en toe het beeld vloeiend liep en af en toe alsnog haperingen. Dit zag er heel vreemd uit en mijn verhaal blijft hetzelfde. Hoe kan dit?
(het rare is dat het bronmateriaal 24fps is en op 60hz het beste afspeelt?)

Als ik dezelfde film via X360 afspeel op mijn LCD tv zie ik GEEN haperingen. Dit betekent dus een fout in de laptop lijkt mij? (Ik ga de x360 nog testen op pana maar ik moet eerst een X360 met HDMI kunnen regelen aangezien de mijne alleen 1080p over component kan uitspugen en de pana dit niet accepteert)

• Largamelion
JvS schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:32:Probleem is gewoon dat mensen het psychisch gewoon moeilijk vinden als heel erg aantoonbaar een ander product 'meer' is. En pixels is makkelijk in getallen uit te drukken, goed te vergelijken en daarom DUS erg belangrijk. Liever veel pixels en misschien minder mooi beeld, dan goed beeld en een 'gekke' resolutie van 1024x768. Want dat kan toch niet!!!!111 Specificatieneuken noem ik dat (zie mijn signature :P).
Mja, als ik vroeger een game speelde in 800x600 of 1024x768, was dat toch een serieus verschil. Ik hou er niet echt van dat de HUD de helft van m'n scherm inpalmt. Uiteraard zijn andere zaken zoals textures etc veel belangerijker, maar voor mij is een hoge reso toch wel een must have. Het enige nadeel dat ik zie is dat je voor pc gaming een serieuze grafische kaart zal nodig hebben.

• psy

psy

Lightning89 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:51:
[...]

Net film gekeken. Het betrof een HDwmv met 5.1 geluid. Aangesloten via DVI-HDMI op HDMI-3.
Allereerst 1080p23 (vond windows leuk als default resolutie). Dit betekende veel haperen. IFC aan had meer haperingen dan IFC uit.
Dan maar 24fps nemen. Minder haperingen dan 23hz maar alsnog haperingen. IFC aan had meer haperingen dan IFC uit.
Dan als laatste 1080p60. Veel maar dan ook veel minder haperingen. IFC aan zorgde dat af en toe het beeld vloeiend liep en af en toe alsnog haperingen. Dit zag er heel vreemd uit en mijn verhaal blijft hetzelfde. Hoe kan dit?
(het rare is dat het bronmateriaal 24fps is en op 60hz het beste afspeelt?)

Als ik dezelfde film via X360 afspeel op mijn LCD tv zie ik GEEN haperingen. Dit betekent dus een fout in de laptop lijkt mij? (Ik ga de x360 nog testen op pana maar ik moet eerst een X360 met HDMI kunnen regelen aangezien de mijne alleen 1080p over component kan uitspugen en de pana dit niet accepteert)
Vergeet IFC. Kijk eerst of je het zo vloeiend krijgt. Dat je dezelfde film op de LCD tv wel vloeiend krijgt ligt waarschijnlijk aan het verschil in refreshrate. Het zou goed kunnen dat je laptop zich verslikt in de combinatie 24p -> Panasonic tv.
Hoe ziet het uit als je de laptop aansluit op de LCD tv?
Hoe ziet het een PAL-DVD uit als je deze afspeelt op de laptop, aangesloten als 50Hz op de tv???
Verder kan je de XBOX wel instellen op 720p, dat zou ik ook eens proberen.

• dangerpaki
Largamelion schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:22:
[...]
De ene in MM vertoonde na een bepaalde scene in Pirates of the Caribbean plotseling een groene kleur over alles. De eerste 10 minuten had ik dit niet gemerkt (m'n vrienden ook niet) en na een bepaalde scene waar er duizenden vissen oid in het water vielen (stilstaand beeld waarin de vissen voorbij vlogen), zag het haar/huid van de piraten en al de rest van de omgeving er plots groen uit en dit ging niet meer weg in het volgende half uur dat ik er stond. De Sony W4000 en de Pio 5080 die ernaast stonden hadden er geen last van, dus het lag niet aan de content. Mss een slechte kabel of het scherm slecht ingesteld, maar iig zag het er niet uit.

De andere in Carrefour vertoonde geregeld (lees met +-5 min tussen) een paar horizontale strepen. Het waren geen rechte strepen, maar echt zo een soort van storing, bewegende strepen die een second zichtbaar waren, dan een second later weer, maar iets lager... echt vaag. Gisteren ben ik er toevallig nog eens gaan kijken en hij deed het opnieuw na ongeveer 10 minuten (wel nog zelfde demo filmpje als een maand geleden) en alle andere schermen hadden ook hier geen last van.

Ik weet niet of die 100Hz veel uitmaakt, maar de opvolger PS50A650 heeft geloof ik wel 100Hz ondersteuning... alleen vind ik die TOC echt niet mooi.

Van Panasonic stonden er alleen oude modellen of de goedkopere van de 8 reeks (niets boven de PX8)... wel jammer want zou ze graag eens naast elkaar zien op dezelfde content.
ok dat klinkt inderdaad wel wat verontrustend. maar anderzijds hoor ik toch erg goede verhalen van de TV. ik ben in principe gewoon op zoek naar een 50" toestel voor een mooie prijs. ja en daar kan pana nog niet aan tippen qua prijs. dat TOC vind ik ook niet mooi. en heb zoiets ik zit er op een behoorlijke afstand van straks dus dat fullhd is ook gewoon grote onzin in mijn geval. dus neig erg naar de 50a45x serie. heb je die ook ergens life kunnen zien?
Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste