Palomar schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:06:
[...]
imo moet een layout er gewoon altijd hetzelfde uitzien en niet op de ene resolutie anders dan op de andere. Dat inklappen vind ik niet echt elegant, evenals het afkappen. Enige optie is imo een horizontale scrollbalk, of de site precies 1020 (oid) pixels breed maken, zodat ie op 1024-schermen zonder scrollbalk te zien is. Je zult dus een keus moeten maken of je de <1024x768-schermen nog als serieuze doelgroep ziet.
Je kunt natuurlijk onmogelijk verlangen dat layouts op elke resolutie er gelijk uitzien. Toen internet toegankelijk werd voor het grote publiek was 640 pixels in de breedte de gangbare standaard. Later is dat opgehoogd naar 800 en 1024 pixels. Inmiddels is het marktaandeel van 640 en 800 nauwelijks meer in een vergelijking met andere resoluties weer te geven, zo laag is het gebruik ervan. <1024 vind ik dus geen serieuze doelgroep. 1024 supporten we nog omdat er een redelijk marktaandeel (15-10 procent) voor is en niet iedereen zijn browser breder wil zetten.
Dankzij de ruimte die we nu hebben voor content kunnen we daar eindelijk pagina's in bouwen waarin we qua layout bijna dezelfde mogelijkheden hebben als andere sites die voor 1024 breed ontwikkelen en geen last hebben van een ruimteslurpende tracker.
Enige alternatief wat ik anders nog kan bedenken is om een soort 'lite'-layout aan te bieden (via speciale url, of als pref) waarbij de linker kolom (tracker e.d.) helemaal verdwijnt en de header bovenin versmalt wordt totdat de site 800px breed is. Die kun je dan ook meteen gebruiken voor umpc's, highres smartphones e.d. en op pc's met een low-res beeldscherm. Verder wel volledige functionaliteit, dus niet iets als tweakers.mobi.
Pc's met low-res beeldschermen is mijn inziens totaal geen markt. Het lijkt me dat umpc's zo snel mogelijk allemaal naar 1024 gaan omdat 800 teveel beperkingen oplevert. Bijna alle grote sites zijn tegenwoordig ontworpen voor 1024.
De site geschikt houden voor 1024 zal wel noodzakelijk blijven.
Vanuit esthetisch oogpunt lijkt het mij de mooiste oplossing om de tracker op 1024 helemaal weg te laten en alleen op afroep zichtbaar te maken. De vraag is echter of de gebruikers dat beter zullen waarderen dan de huidige oplossing.
Als de tracker rechts had gestaan zouden we op 1024 wellicht wel beter met een horizontale scrollbar hebben kunnen werken. Met de tracker links en de content wat meer naar het midden vind ik de layout echter beter in evenwicht, zolang de eerste contentkolom maar de meeste aandacht trekt.
geerttttt schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:26:
Nog even een vraagje aan het (web)dev team, als jullie de stylish fixjes zien die her en der dus gemaakt zijn door mensen... Hebben jullie dan niet bepaalde dingen gezien welke jullie toch een verbetering vinden op de site? (Bijvoorbeeld 1 achtergrondskleur ipv 2, de (in mijn ogen erg lelijke) randen links en rechts van de site+header weghalen zodat dat gelijk is met de bovenkant, grote reviewblok met dubbele manier om daardoorheen te bladeren e.d. ?
Zou het evt niet mogelijk zijn om een paar dingen (die dus ook door users via css aangepast zijn) als opties in je account toe te voegen? (en dan ook graag voor niet abo's) Dat maakt de drempel wat lager, en maakt het wat gangbaarder

Het is niet zo dat een ontwerp plotseling tot stand komt en dan meteen klaar is. Het is ook niet zo dat stijlelementen er willekeurig in terecht zijn gekomen zonder achterliggende gedachte.
De aanpassingen die ik heb gezien vind ik het ontwerp nou niet echt mooier, overzichtelijker, evenwichtiger of onderscheidender maken. Aan de achtergrond en de marges rond de header ga ik niks veranderen. Een userpref voor een tracker met een witte achtergrond en donkergrijze tekst mag er van mij wel komen als sommige gebruikers dat dan toch zo graag willen.