Ik vind de nieuwe layout een stuk frisser en helderder, mijn complimenten!
Mijn eerste indruk was: 'wow, professioneel!'.
Wel zijn er nog enkele dingetjes waar ik me (en misschien anderen zich ook?) aan stoor:
- Het lichtgrijze vlak. Dit zorgt voor minder contrast en extra 'drukte' tussen de achtergrond en de site zelf. Ook zorgt dit voor minder contrast bij de tracker, vooral met de grijze letters. Het is slecht te lezen.
- De vijf knoppen onder het logo doen enigzins vreemd aan. De categorieën 'core' en 'pro' zijn niet tastbaar, terwijl 'games' etc. dat wel zijn. Ook is dit dubbelop, het frontpage menu bovenin staat namelijk standaard al open. Hierdoor werkt het alleen maar verwarrend, en heeft het geen reden om te bestaan.
- De lichtgrijze 'uitsnede' bij de tracker. Dit zorgt ervoor dat de pagina visueel veel zwaarder is (vooral met de nieuwe, grote afbeeldingen bij reviews & features) aan de rechterkant, dan aan de linkerkant. Hierdoor helt het over, en oogt het onstabiel. Liever zou ik de tracker ook met een witte achtergrond zien.
- De horizontale lijnen in de tracker. Leuke gimmick door het weglaten van een margin links, maar dit doet erg old-school aan en maakt het geheel drukker. Door het gebruik van witruimte kan het oog de regel ook volgen zonder dat de lijn zichtbaar is. Het liefst zie ik geen lijnen tussen de onderdelen (alleen een onder de titel), met extra witruimte tussen de blokken zelf. Dit maakt het geheel wat rustiger.
- Voor de horizontale lijnen in de nieuwsoverzichten zelf geldt hetzelfde. Ook hier doet het old-school aan, en waar het 'vroeger' nodig was doordat er weinig ruimte was voor alles, wordt er nu voldoende gebruik gemaakt van witruimte, en kunnen de tussenliggende lijnen weg; ze hebben geen functie meer.
- Als de bovenstaande 2 wijzigingen doorgevoerd zouden worden, dan oogt het fijner om bij de 'action' blokken rechts van een nieuwsbericht, de lijn onder de titel te zetten (in plaats van erboven), met een beetje extra witruimte tussen de blokken zelf. Dit oogt lekker rustig.
- De tekstkleur in de tracker. Als de achtergrond dan toch grijs moet, dan zie ik de tekst liever iets helderder wit. Inverted is niet bijzonder prettig om te lezen, maar het is fijner dan grijs op grijs.
- De knoppen onder de reviews & features slaan de plank een beetje mis. Ten eerste is het dubbel op, samen met de genummerde tabs die er boven staan. Het is helaas wel zo dat howel de tabs hun functie duidelijk maken, doen de knoppen dit niet; ze staan compleet los van zowel elkaar als hetgeen wat ze doen. Daarnaast duurt het ook nog eventjes wanneer je resultaat ziet als je met je muis er overheen gaat. Handiger is misschien om de tabbladen niet genummerd, maar met een keyword te vullen. Dus in plaats van '1, 2, 3, 4, 5, 6' in de tabs en 'Starcraft II, Uitslag tweede ronde overklokwedst..., Top Spin 3 review, Tweakers.net Best Buy Guide: editie..., etc.' in de knoppen, zie ik liever enkel tabs met bijvoorbeeld: 'Starcraft II, OC-wedstrijd (2e r), Top Spin 3, Best Buy Guide, LG L206WU, P45 deel 4'.
- Ik snap de functie van de gekrompen balk onder het topmenu niet zo. Ten eerste lijnt 'ie alleen uit met het zoekveldje en niets anders en ten tweede maakt het het menu een stuk drukker. Deze zie ik liever weg (of heeft dit een functie die ik nog niet ontdekt heb?).
edit: ah, ter afbakening van de secties. Ik zou toch liever die balk weg zien, het is al zeer duidelijk mbt. de kleuren van de titels, of anders in ieder geval even breed als het hele blok.
- Dat er veel witruimte is gebruikt is fijn. Dit maakt het helder en overzichtelijk. Wel is het jammer dat niet alles even zorgvuldig is uitgelijnd, en er plekken zijn waar de witruimte een beetje 'squashed' lijkt. Bijvoorbeeld aan de bovenkant; het is echt zo erg niet om extra witruimte boven en onder het hele menu + logo te gebruiken, men zal de pagina toch altijd moeten scrollen. Zelfs met een scherm-hoogte van 768px is er dan nog voldoende inhoud aanwezig, zonder dat de bovenbalk gaat overheersen.
- Ik mis een klein, snel inlog veldje ergens bovenaan elke pagina. Zoiets is aan de ene kant een beetje dubbelop. Aan de andere kant, is het een fijne, snelle manier om in te loggen; iets wat je al snel direct wilt doen wanneer je dat niet bent, al is het alleen maar om voordeel uit je eigen instellingen te trekken. En je hoeft het alleen te zien wanneer je nog niet ingelogd bent. Nu heb je er nog twee extra handelingen voor nodig (eerst mousover my tnet, en vervolgens klikken op 'inloggen'); maak het inloggen zo gemakkelijk mogelijk (net als het registreren trouwens).
- De tracker links wordt wel érg smal wanneer de breedte van het venster smaller wordt. Het lijkt me handiger om, in dat geval, de content de ruimte te geven en de tracker helemaal in te laten klappen. Of misschien dat de tracker onder de content komt, in rijen van 2 of 4? Het liefst zie ik dat de tracker sowieso uitgeschakeld kan worden, zelf gebruik ik 'm niet (heb het nu alleen aan staan voor de screenshots).
Dat was het wel zo'n beetje. Het is niet veel, het zijn vooral kleine dingetjes; maar in mijn ogen zouden het de 'finishing touches' zijn op het ontwerp.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om op userstyles.org een domein of regexp in te stellen voor een style, dus dan maar met een paar screenshots een paar van de dingen die ik bedoel proberen weer te geven:

(origineel en aangepast)
Achteraf gezien kan die lichtgrijze 'vlak' waar de pagina op ligt best wel blijven, mits de tracker in de normale pagina opgenomen wordt; het zorgt icm. de achtergrondkleur er dan voor dat de pagina er meer uit springt, in plaats van dat het onstabiel wordt. En het mag er best uit springen, het is immers tweakers.net.
Ik geef heu.. voor de functionaliteit een 9 en voor het uiterlijk een 8,5. Nice job, guys!
[
Voor 4% gewijzigd door
DiSiLLUSiON op 08-07-2008 16:36
. Reden: Het kan zijn dat ik dingen noem die al genoemd zijn, maar gezien de aard van dit topic lijkt me dat niet heel erg. ]