Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Het zonnetje scheen toen dus niet, vandaar dat ik hem maar wat grauwer heb gemaakt.
'Grote' versie: http://www.flickr.com/pho...in/set-72157618980556475/
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Fotografie is een kleine hobby van mij, vind het gewoon leuk om zo nu en dan eens de camera erbij te pakken om foto's te schieten. Heb dan ook geen professionele camera; een fuijfilm finepix 5700.

Bijgesneden in lightroom en klein beetje gespeeld met het contrast.
Contrast is naar mijn idee niks op aan te merken.
@AvdE. mooi moment. foto zegt wel wat. Normaal hou ik niet van een drukke achtergrond, maar bij jou voegt het info toe. Ik vind het gezicht van de buffel (of hoe zo'n ding ook heet) iets te donker (of daar net onder de hoorn zeg maar). Misschien met wat fill light....
[ Voor 55% gewijzigd door Deathchant op 01-06-2009 17:36 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Deathchant schreef op maandag 01 juni 2009 @ 17:35:
@AvdE. mooi moment. foto zegt wel wat. Normaal hou ik niet van een drukke achtergrond, maar bij jou voegt het info toe. Ik vind het gezicht van de buffel (of hoe zo'n ding ook heet) iets te donker (of daar net onder de hoorn zeg maar). Misschien met wat fill light....

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Nikon D60 + 17-55 f2.8 + SB-800 flitser
Link naar artikel:
http://strobist.blogspot....water-drops-with-one.html
[ Voor 20% gewijzigd door jeroenzelle op 01-06-2009 20:42 ]
Verwijderd
Very nice, de moeite waard om ook eens te gaan kloten met water :-)Jeroenz18 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:42:
Naar aanleiding van een artikel op Strobist.com heb ik wat uitgeprobeerd:
[afbeelding]
Nikon D60 + 17-55 f2.8 + SB-800 flitser
Link naar artikel:
http://strobist.blogspot....water-drops-with-one.html
Vandaag even op de Posbank wezen wandelen

Ik moest nogal raar over het hekje buigen, dus ik had al weinig hoop op een goede foto. Desondanks ben ik niet ontevreden over het resultaat. Beetje bewerking in Lightroom en de tweede kast even weggegumt in PS.
@AvdE ik zou alleen het gebied bij z'n hoofd/oog wat oplichten. De rest is zo donker wel in mooi contrast. In lightroom met de brush zou je best een aardig resultaat moeten krijgen. Anders even doorpakken naar photoshop.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 21:48 ]
Verwijderd
Wel leuk dat er nog 1 tje in de lucht hangt.
Posbank dat is toch bij Arnhem of niet?

Concept was goed bedacht, uitvoering vind ik wat minder ....
Inderdaad leuk idee..maar de eerste was beter..Jeroenz18 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:32:
Nog een met water:
[afbeelding]
Concept was goed bedacht, uitvoering vind ik wat minder ....
Het zag er te leuk uit om niet te proberen, thx voor de link!

@Schrammy89: Zo zie je maar dat je niet altijd een dure DSLR-set hoeft te hebben om een leuke foto te maken. Leuk, zoals het jonkie vanachter die sprietjes naar je kijkt!
@ Jeroenz18: De tweede is te ingewikkeld (druk) voor het mooie.
@ Nedra: Iets te veel reflectie links naar mijn smaak, maar voor een eerste probeersel erg mooi!
Van de 200 foto's vond ik deze toch wel erg nice alleen op groot formaat zie
je echt de te tekortkoming van mijn camera jammer genoeg.

Graag info wat beter kan
Ik vind het idee leuk, het weggetje dat in de verte wegloopt. Alleen is het nu op een dergelijke afstand genomen dat je vooral een leeg vlak ziet midden in het bos en het weggetje een detail wordt. Het kan natuurlijk ook dat dit de bedoeling van de foto was
Verwijderd
Dichterbij kon/mocht niet. Van de tweede kast was alleen een hoekje gezien rechts-achter. Ik vond het donker waaruit de bijen aan kwamen vliegen wel mooi juist, los van het feit dat de bijen niet heel haarscherp zijn, maar dat kwam deels ook omdat ik op één been voorover moest leunen om überhaubt iets te kunnen zien.Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:09:
Ik vind hem niet echt spannend. Misschien is dichter er op gaan zitten? De linker kant vind ik vrij donker eigenlijk. Heeft daar de tweede kast soms gestaan?
Wel leuk dat er nog 1 tje in de lucht hangt.
Posbank dat is toch bij Arnhem of niet?
Posbank is bij Arnhem inderdaad. Eigenlijk heet het gebied de Veluwezoom, of Zuid-Oost Veluwe. Ik was voor de verandering eens begonnen bij hét beginpunt, ofwel bij het Posbanktransferium
@Practics Ik vind hem een beetje groenig, en eerlijk gezegd ook niet heel erg spannend. Er is niet echt iets wat hem anders maakt dan een andere willekeurig foto van een recht bospad.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 18:51 ]
Deze foto is levendig en juist die dikke voor grond maakt de plaat snij het er maar afgelukkie schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:34:
Wat vind je er zelf vooral nice aan? Wat maakt deze foto beter dan de andere die je hebt gemaakt?![]()
Ik vind het idee leuk, het weggetje dat in de verte wegloopt. Alleen is het nu op een dergelijke afstand genomen dat je vooral een leeg vlak ziet midden in het bos en het weggetje een detail wordt. Het kan natuurlijk ook dat dit de bedoeling van de foto was
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
The devil is in the details.
Ik heb nog geen remote flash, het was dus wat lastig met het licht ! scherpte ook wat moeite mee, ff oefenen dus nog ! Het resultaat :

Net even een eerste plaatje geschoten, wat vinden jullie hiervan ? En hebben jullie tips ?

Clickable
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Onderstaande foto heb ik gisteren geschoten in Zeeland, vlak bij een friettent. Ik heb in Photoshop het blauw wat opgepept om de meeuw er wat uit te laten springen. Ik vind het een geslaagde foto... Graag jullie opbouwende kritieken!

Zoals in de EXIF data staat heb ik de foto genomen met een Nikon D60 icm een Tamron 18-200mm + UV filter.
Ja ik heb een tip!
Geef ook eens wat commentaar op andere foto's; jullie zijn niet de enigen die feedback willen
@Practics: Ik denk dat als je wat verder naar voren was gelopen, je een betere foto had gekregen, dan had je namelijk dat paadje wat meer door zien lopen waarschijnlijk...
@DennusB: Mijn belangrijkste tip: Ga in godsnaam interessantere dingen fotograferen. Daarnaast is ie niet super scherp; dat kan veel redenen hebben; je bewoog, je hebt niet goed scherpgesteld, je schiet in RAW en verscherpt niet. Leer je camera kennen onder verschillende omstandigheden en fotografeer gewoon veel.
@ThAZiP: Mooi scherp, mooie meeuw, maar dat is het dan ook wel. Ik zit naar een groot effen blauw vlak met een meeuw te kijken die ook nog eens bijna precies in het midden staat .... snap je wat ik bedoel? Het is gewoon vrij saai op deze manier. Ik kan ook z'n kop niet echt zien, misschien beetje shadows/highlights of anders de dodge tool erop?
@joosthaarman: Nou ik denk dat je hier weinig feedback bij nodig hebt; je kant zelf ook wel zien waar het mis gaat. Hij is idd niet scherp, je hebt wat last van een soort flare (of wat het ook is) en hij is ook niet helemaal recht e.d. Gewoon even verder oefenen dus.
[ Voor 49% gewijzigd door Wouter op 02-06-2009 21:50 ]
Het is zo moeilijk om kritiek te geven op andermans foto's, als je zelf nog niet (zo) ervaren bent. Ik kan daarom ook niet echt alles onderbouwen... Technisch gezien. Maar ik zal het zeker niet laten als ik ergens echt een goede reactie op kan geven!Wouter schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:32:
Ja ik heb een tip!
Geef ook eens wat commentaar op andere foto's; jullie zijn niet de enigen die feedback willen(daar komen de meesten hier namelijk voor
)
Wat betreft de foto, veel blauw ja!

@ DennusB: ik vind hem een beetje onscherp ! gooi je f getal wat omhoog, en wellicht wat sneller schieten als je niet zown steady hand hebt, verder vind ik de kleuren beetje appart heb je een nabewerking gedaan ?
@ThAZiP: De foto is idd blauw, je kunt de foto nog nabewerken zodat de vogel niet in zown groot luchtruim vliegt
[ Voor 51% gewijzigd door Aapie op 02-06-2009 22:54 . Reden: Commentaar :D ]
Ik heb de camera net een dag, en dit was een foto die er wel voor mijn doen goed uitkwamWouter schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:32:
[...]
@DennusB: Mijn belangrijkste tip: Ga in godsnaam interessantere dingen fotograferen. Daarnaast is ie niet super scherp; dat kan veel redenen hebben; je bewoog, je hebt niet goed scherpgesteld, je schiet in RAW en verscherpt niet. Leer je camera kennen onder verschillende omstandigheden en fotografeer gewoon veel.
Vandaar dat ik even kritiek vroeg, bedankt voor de tips
@Nedra : Ziet er super tof uit. Loeischerp, felle zomer kleur en de compositie is natuurlijk ook geslaagd
@JerzoenZ18 : Ziet er ook vet uit, het nadeel is alleen dat je door die spiegelbollen de aandacht volledig wegtrekt bij die 'druppel'. Misschien zonde?
@ThaZiP : Ziet er leuk uit voor een eerste foto. Ook een beginner, net als mij. Het klopt inderdaad wel, het is wel erg blauw
Voor tot nu toe, complimenten hoor. Beest staat er goed op
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb 100mm macro op mijn 5DII gehad en daarmee geschoten maar uiteindelijk, qua scherpte, het beste resultaat gehaald met de 40D + 70-200 + Kenko tussenring.
Ik heb nog een wat origineler ideetje wat ik binnenkort hoop uit te voeren
Let even niet op het watermerk, kan hem er even niet uithalen
Nice !! lekker scherp ook ! ik heb me opzet maar ff afgebroken, stond zo in de weg.J3roen schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:02:
Leuk om te zien dat iedereen aan de slag is gegaan met de 'strobist druppels'Ik heb het ook even geprobeerd een paar dagen geleden en dit was er één van. Best lastig om alles goed scherp te krijgen. Wel leuk hoe het elke keer weer een verrassing is wat er uitkomt. Zeker als je met gelletjes e.d. gaat experimenteren.
Ik heb 100mm macro op mijn 5DII gehad en daarmee geschoten maar uiteindelijk, qua scherpte, het beste resultaat gehaald met de 40D + 70-200 + Kenko tussenring.
Ik heb nog een wat origineler ideetje wat ik binnenkort hoop uit te voeren
[afbeelding]
Let even niet op het watermerk, kan hem er even niet uithalen
Binnenkort maar is weer proberen, maar dan met een iets grotere waterbak en verschillende kleuren ondergrond !
Zoals ik in het het gepostte filmpje zag, kun je beter een donkere bak nemen en dan op de achtergrond een gekleurd papier houden waar je op flitst. Nu heb ik nog geen losse flitser, maar een off-shoe kabel zou ook moeten werkenjoosthaarman schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:07:
[...]
Nice !! lekker scherp ook ! ik heb me opzet maar ff afgebroken, stond zo in de weg.
Binnenkort maar is weer proberen, maar dan met een iets grotere waterbak en verschillende kleuren ondergrond !
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Nice lekker vloeiende plaat ! Misschien wat minder spiegel er in krijgen, en dan is hij nog beter !Nedra schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:03:
@Joost: duidelijk improvement in de tweede!
@Jeroen: heel erg mooi.superscherp en mooie toning!
haha nou omdat het zo hard gaat, nog maar eentje dan?
[afbeelding]
Schiet jij met remote flash ? ik denk dat ik ook maar is een remote kabel aanschaf ! toch leuk voor het spelen
[ Voor 6% gewijzigd door Aapie op 03-06-2009 00:17 ]

Dit een betere foto ??

klikbaar uiteraard.
Rechtstreeks uit de camera, 18x gezoomed uit hand.
@ Hahn hieronder. Het leek me wijzer geen commentaar op anderen te geven als jezelf nog maar zo weinig ervaring hebt. Ik begrijp je reactie wel maar leek me beter eerst eens zelf wat te posten en dan ook reacties te geven op anderen.
[ Voor 24% gewijzigd door Prozac[NL] op 03-06-2009 11:21 ]
Ja ik vind hem persoonlijk niet echt bijzonder, de vogel is niet scherp en het is jammer dat de vogel een plekje op zijn borst heeft waar minder haar zit. Hij is niet helemaal pikzwart en de omgeving is ook niet spectaculair, je ziet blauwe lucht, groene boom, zwarte vogel... Maar blijven proberenProzac[NL] schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:13:
Probeerseltje, eerste post van mij. Begin nog maar net met serieuzer proberen te spelen met de camera. Graag opbouwende feedback!
[afbeelding]
klikbaar uiteraard.
Rechtstreeks uit de camera, 18x gezoomed uit hand.
Geef gewoon aan dat je nog weinig ervaring hebt, maar geef wél commentaar op anderen. Jij post hier om reacties te krijgen, net zoals ieder ander, maar als iedereen het vertikt om commentaar te leveren op anderen heeft dit topic ook geen nut meerProzac[NL] schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:13:
@ Hahn hieronder. Het leek me wijzer geen commentaar op anderen te geven als jezelf nog maar zo weinig ervaring hebt. Ik begrijp je reactie wel maar leek me beter eerst eens zelf wat te posten en dan ook reacties te geven op anderen.
@Practics: Het is opzich een aardige foto, maar erg klein zo op forumformaat met zoveel details. Aan een overbelichte lucht ontkom je niet snel in een dergelijke foto, tenzij je met een nd filter gaat werken.
Vanmiddag de jonge merel (of spreeuw, ik hou ze niet zo uit elkaar) in mijn achtertuin op de foto gezet. Als ze nog zo jong zijn ,dan zijn ze ook niet erg schuw, dus ik heb de foto op 2 meter kunnen maken:

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ondanks het kleine formaat vind ik deze foto een stuk beterPractics schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 01:05:
Hier nog een leuke foto heb hier stuk van de lucht weg gehaalt omdat het ook weer uit gebeten was, moeilijk te doen met dit warme felle weer. Dat schaap links is niet bewogen er lopen twee schapen daarbeetje raar gezicht maar het is echt zo.
[afbeelding]
Dit een betere foto ??

Groter op flickr:
http://farm4.static.flick...90107202_51de32aec0_b.jpg
[ Voor 20% gewijzigd door Panamera op 03-06-2009 18:26 ]
Panamera: Die ronde randjes vind ik niks, lucht is wel mooi, maar de grond vind ik wat te donker (eigenlijk heel de foto mag wel iets lichter van mij) en de horizon is niet recht, maar dat kan ook door het landschap zelf komen.
Bartuz: Geen slechte plaat, maar doe alsjeblieft iets aan die kleuren, die passen er echt totaal niet bij als je het mij vraagt
Ikke ook maar even dan:

Klik voor groter
[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 03-06-2009 19:06 ]
Ik vind em lang niet zo vet als de vorige, ook valt me nu op dat er veel ruis in de wolken zit. Niet dat deze bar slecht is, maar de vorige was conceptueel gezien gewoon een stuk spannender.Hahn schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:42:
Rudedadude: Heel netjes, mooie kleuren (misschien iets overdreven, maar daar houd ik wel van), lekker scherp en mooie dieptewerking. Alleen onderwerp is misschien wat te centraal.
Panamera: Die ronde randjes vind ik niks, lucht is wel mooi, maar de grond vind ik wat te donker (eigenlijk heel de foto mag wel iets lichter van mij) en de horizon is niet recht, maar dat kan ook door het landschap zelf komen.
Bartuz: Geen slechte plaat, maar doe alsjeblieft iets aan die kleuren, die passen er echt totaal niet bij als je het mij vraagt...en geef aub commentaar op je voorgangers.
Ikke ook maar even dan:
[afbeelding]
Klik voor groter
En met mijn vorige bedoel je mijn foto, dus die bulldozer? Of doel je op Wouter z'n foto? Want dit shot was meer een testshot voor zijn eindresultaat, dus het kan kloppen dat ie minder is
[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 03-06-2009 19:06 ]
@Panamera: Ik zou hem iets lichter maken, voor de rest zeker mooi
@Pratics: Wel mooie foto, alleen hij lijkt me wat flets?
1 van mij dan maar
Zonsondergang ergens in de buurt. Ik vond hem wel futuristisch.

Bewerkt (groot)
Orgineel (onbewerkt)
Ah die van Wouter! haha dat had ik ff nie doorHahn schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 19:05:
Ja, dat valt me zelf ook op, ik doe blijkbaar zoveel aan nabewerking dat er ook veel ruis ontstaatMoet ik eens op letten/naar kijken.
En met mijn vorige bedoel je mijn foto, dus die bulldozer? Of doel je op Wouter z'n foto? Want dit shot was meer een testshot voor zijn eindresultaat, dus het kan kloppen dat ie minder is
@haneev..vind em niet zo spannend. De compositie met die boom links is opzich wel leuk maar de lucht biedt niks interessants om te zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Nedra op 03-06-2009 19:45 ]
@Prozac[NL], Je zou bijna zeggen dat de boom het onderwerp is
@Rudedadude, Wat een heerlijke plaat! De randen van de sinasappel zien er wel wat vreemd uit door door de bewerking?
@Panamera, Het idee is leuk maar de uitvoering minder. De foto is veel te donker en de ronde hoekjes voegen niets toe.
@Bartuz, Opzich een mooie plaat maar wel erg druk, het wordt er bijna een zoekplaatje door. Misschien nog wat croppen om dat te verbeteren.
@Hahn, De vorige van Wouter was een stuk beter, misschien als ik de vorige niet had gezien dat mijn mening anders was geweest.
@haneev, De horizon staat scheef. En waarom in de portretstand geschoten terwijl er in dat grote blauwe stuk zowat niets te zien is? Die afgehakte boom links is ook niet erg fijn.
Ook maar 1 van mij dan:

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

[ Voor 29% gewijzigd door Practics op 03-06-2009 20:19 ]
@Amstel76: wel een aardig moment, maar alles op de achtergrond werkt niet mee om er een echt geslaagde foto van te maken
@haneev: ik mis een duidelijk onderwerp inde foto, de kleuren alleen vind ik niet echt overtuigen. En een zonsondergangsfoto waarop alleen de maan is te zien
@Hahn: iets teveel een testfoto met en niet gedefinieerde pose, maar het gebruik van de off-cam flitser is erg geslaagd. En ik zie geen ruis in de wolken ,enkel detail, het is zeker niet storend
@Bartuz: als je hert paars is dan mag je iets aan nabewerking doen, zo komen ze in de natuur niet voor
Ik ben even zo vrij geweest om wat te pielen. Andere vraag: waarom een 3x4 crop als je camera 2x3 schiet?

@Panamera: de voorgrond is nu sterk onderbelicht en er lijkt een vlek midden op de foto te zitten?
[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 03-06-2009 21:06 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
een stuk beter inderdaad, nu is het wit wit en niet blauw.Rudedadude schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:04:
@Practics: ja met dit soort foto's met veel details geldt hoe groter hoe beter
@Amstel76: wel een aardig moment, maar alles op de achtergrond werkt niet mee om er een echt geslaagde foto van te maken
@haneev: ik mis een duidelijk onderwerp inde foto, de kleuren alleen vind ik niet echt overtuigen. En een zonsondergangsfoto waarop alleen de maan is te zien
@Hahn: iets teveel een testfoto met en niet gedefinieerde pose, maar het gebruik van de off-cam flitser is erg geslaagd. En ik zie geen ruis in de wolken ,enkel detail, het is zeker niet storend
@Bartuz: als je hert paars is dan mag je iets aan nabewerking doen, zo komen ze in de natuur niet voor![]()
Ik ben even zo vrij geweest om wat te pielen. Andere vraag: waarom een 3x4 crop als je camera 2x3 schiet?
[afbeelding]
@Panamera: de voorgrond is nu sterk onderbelicht en er lijkt een vlek midden op de foto te zitten?
Dan moet je 'm echt ff groot bekijken, want die ruis is toch duidelijk aanwezig! Ik vind de 2e bewerking veel beter dan de eerste, misschien mag het groen nog net ietsje minder verzadigd maar hij ziet er heel fijn uit zoRudedadude schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:04:
Het was ook alleen maar een test om te kijken hoe de belichting wasRudedadude schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:04:
De pose had beter gekund inderdaad, maar ik kijk wel een beetje evil, wat eigenlijk ook weer bij de foto past
Vele malen beter inderdaad@Bartuz: als je hert paars is dan mag je iets aan nabewerking doen, zo komen ze in de natuur niet voor![]()
[afbeelding]
Linksbovenin is idd wel die ruis te zien, maar mijn punt was dat het, zeker in de wolken, niet storend overkomt.Nedra schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:09:
[...]
Dan moet je 'm echt ff groot bekijken, want die ruis is toch duidelijk aanwezig! Ik vind de 2e bewerking veel beter dan de eerste, misschien mag het groen nog net ietsje minder verzadigd maar hij ziet er heel fijn uit zo
@Hahn, de afstandsbediening valt me nu pas op, die had prominenter gemogen
@Universal Creations, gebruik jij daar een schaal ofzo ? lijkt wel rvs

[ Voor 26% gewijzigd door Aapie op 03-06-2009 22:19 ]
haneev: Persoonlijk vind ik het heel veel lucht.
Rudedadude: Kijk! Dan is gelijk duidelijk wat er mis was met de kleuren. Duidelijke verbetering. Mag ik vragen wat je precies gesleuteld hebt? Dan kan ik die ervaring meenemen. Qua crop kwam het zo even 'beter' uit. Gezien de andere opmerking zal ik eens kijken wat ik hier nog aan kan doen.Rudedadude schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:04:
[...]
@Bartuz: als je hert paars is dan mag je iets aan nabewerking doen, zo komen ze in de natuur niet voor![]()
Reagerend op je eigen merel/spreeuw: Mooie scherpe foto. Sinaasappel knalt er mooi uit.
haneev: Persoonlijk vind ik het heel veel lucht.
RVS (kook)lepelhouder van Ikea. Wat ik zelf mooi vind aan deze foto is de symmetrie die er in zit door het spiegelbeeld van licht en donkerblauw in de druppel tegen de achtergrond.joosthaarman schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 22:05:
Om de waterdruppel levend te houden![]()
@Universal Creations, gebruik jij daar een schaal ofzo ? lijkt wel rvs
[afbeelding]
Die van jou is vooral mooi vanwege die reflectie die je in het water ziet. De kleur vind ik alleen wat "soft" (pastelachtig).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Belangrijkste ewat ik gedaan heb is de witbalans zich laten 'calibreren' op een witte vlek van het hert, dan worden in een keer alle kleuren in de foto meegenomen. Vervolgens heb ik nog iets lopen sleutelen aan het groen in de foto (met name iets donkerder) en dat was het wel.Bartuz schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 00:09:
[...]
Rudedadude: Kijk! Dan is gelijk duidelijk wat er mis was met de kleuren. Duidelijke verbetering. Mag ik vragen wat je precies gesleuteld hebt? Dan kan ik die ervaring meenemen. Qua crop kwam het zo even 'beter' uit. Gezien de andere opmerking zal ik eens kijken wat ik hier nog aan kan doen.
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Mijn eerste probeersel hier. Heb nu twee weken een Sony A200, heb nog veel te leren dus.
Afgelopen weekend wezen barbecueën bij familie in het bos, met dit als resultaat:

Sony 18-70 kitlens, F/5.6, 1/60s, ISO100.
Grotere versie
Dat is een vliegtuig, als je hem groter klikt zie je hem ook vliegen@Panamera: de voorgrond is nu sterk onderbelicht en er lijkt een vlek midden op de foto te zitten?

@rude: veel beter zo met die kleuren nice work
@Powerup: Tjah vind hem zelf beetje saai en vrij donker.
Denk dat als deze plaat 's ochtends vroeg was geschoten en iets lichter dat je
echt een top plaat had gehad.
Practics schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 12:56:
@Powerup: Tjah vind hem zelf beetje saai en vrij donker.
Denk dat als deze plaat 's ochtends vroeg was geschoten en iets lichter dat je
echt een top plaat had gehad.
Helaas zijn er niet zoveel mensen die 's ochtends barbecueënBartuz schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:59:
PowerUp: Mooi lichteffect. Zelf heb ik wel het gevoel dat je de foto iets spannender zou kunnen maken. De stralen komen er mooi uit, maar de overige stukken zijn mijn inziens wat saai. Ik doel hiermee bijvoorbeeld op het vlak linksboven en rechtsboven. Lastig te omschrijven, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Nee hij is inderdaad nogal donker, ik heb hem helaas in jpeg geschoten. Als ik hem veel lichter probeer te maken krijgt het een witte waas.
Het was ook mooier geweest als het bos links wat dunner was net als rechts.
@powerup: mooi effect, wel heel erg in het midden (niet dat daar iets op tegen is, maar niet zo spannend)
Hier 1tje van mij, 2 dagen terug scheen de zon nogal waardoor alles extra "scherp" werd :

Idd beetje veel licht en harde zon zo, volgende keer misschien later of vroeger op de dag schieten, er zit zo weinig sfeer aan de foto.HaseMike schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 15:24:
@waterdruppels, erg mooi ga het zelf ook eens proberen
@powerup: mooi effect, wel heel erg in het midden (niet dat daar iets op tegen is, maar niet zo spannend)
Hier 1tje van mij, 2 dagen terug scheen de zon nogal waardoor alles extra "scherp" werd :
[afbeelding]
Zelf gedaan met bewerking op pc inderdaadTranceSetter schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 13:34:
@Practics, Als ik naar jou foto kijk, dan valt me 1 ding meteen op, en dat is dat er een wazige onscherpte links en rechts over je foto hangt. Het lijkt wel of je er zelf een blur overheen hebt gegooid om een kunstmatige DOF te creeëren. Of is deze foto echt zo uit de camera komen rollen?

Schoolkorfbal bij GKV in Gorinchem (klikkerdeklik)
Sony a200 + DT 4-5.6/55-200
ISO: 200
Belichting: 1/160 sec.
Diafragma: 5.6
Brandpuntsafstand: 200mm
Edit: Moet de foto het natuurlijk wel doen.
[ Voor 40% gewijzigd door sneppuK op 04-06-2009 23:08 ]
@Practics, Die zogenaamde DOF vind ik echt helemaal niks, doet erg afbreuk aan je foto. Zonder dat is het best een redelijke foto denk ik.
@HaseMike, Paar kleine wolkjes op de achtergrond zouden wel fijn zijn, dit is wel heel erg blauw. Verder staat het muurtje scheef en stoort het stukje overbelichte muur links onderin ook.
@sneppuK, Hij komt wat flets over, is wel meer uit te halen. Ik zou hem ook net iets anders croppen, hand links en de voet rechts eraf. Wel jammer van de arm voor het jongetje zijn gezicht maar daar moet je ook geluk bij hebben.
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
De muur is niet uitgeblazen, check je monitorAmstel76 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:14:
@HaseMike, Paar kleine wolkjes op de achtergrond zouden wel fijn zijn, dit is wel heel erg blauw. Verder staat het muurtje scheef en stoort het stukje overbelichte muur links onderin ook.
*edit* misschien moet ik als beginner vooral leren wanneer niet een foto te maken. Ach ja dat is het "nadeel" van digitaal, je schiet teveel en daardoor is de aandacht die je per te maken foto besteed minder.
[ Voor 20% gewijzigd door HaseMike op 05-06-2009 13:16 ]
@PowerUp: Nice
@Practics: Mooie afbeelding! Misschien nog iets lichter? (maar kan aan mijn monitor liggen)
@HaseMike: Scherpe foto, mooie kleurvlakken, maar niet een erg spannend onderwerp imho. Je kan'm inderdaad nog wel wat rechter draaien, en vind de ruimte boven de lamp een beetje groot. Is dit de originele crop? Anders zou je aan de onderkant wat meer ruimte kunnen geven.
@sneppuK: Mooi moment, spannend! Ben het wel met Amstel76 eens: beetje flets. Misschien kan je hem wat lichter maken en dan het contrast vergroten? Ook kan je hem misschien naar een portrait-formaat croppen: dan ben je van de arm links en voet rechts af, en accentueer je denk ik ook meer de 'hoogte' in de foto (de kinderen grijpen naar de bal in de lucht).
Zelf weer eens eentje waar ik graag commentaar op wil, geschoten @Pasar Malam Tong Tong festival.

(klikkebaar)
Een 0 is slechts een 1 in ontkenningsfase
Thx ! Nee valt wel mee ! Ik heb hem alleen wat dieper blauw gemaakt !Thorin schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:03:
@Joosthaarman: OMGaafMoest je veel nabewerken om dat blauw zo knallend helder te krijgen?
@PowerUp: Nicegave zonnestralen. Zou niet weten wat je daar aan kan verbeteren.
@Practics: Mooie afbeelding! Misschien nog iets lichter? (maar kan aan mijn monitor liggen)
@HaseMike: Scherpe foto, mooie kleurvlakken, maar niet een erg spannend onderwerp imho. Je kan'm inderdaad nog wel wat rechter draaien, en vind de ruimte boven de lamp een beetje groot. Is dit de originele crop? Anders zou je aan de onderkant wat meer ruimte kunnen geven.
@sneppuK: Mooi moment, spannend! Ben het wel met Amstel76 eens: beetje flets. Misschien kan je hem wat lichter maken en dan het contrast vergroten? Ook kan je hem misschien naar een portrait-formaat croppen: dan ben je van de arm links en voet rechts af, en accentueer je denk ik ook meer de 'hoogte' in de foto (de kinderen grijpen naar de bal in de lucht).
Zelf weer eens eentje waar ik graag commentaar op wil, geschoten @Pasar Malam Tong Tong festival.
[afbeelding]
(klikkebaar)
Ik heb het gister namelijk ook geprobeerd maar kreeg steeds heel raar belicht water... Misschien kan 1 van jullie me een beetje op weg helpen met een setup foto dus
Donnie schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:54:
Iemand misschien een overzichts foto van zijn "waterdrop project"?
Ik heb het gister namelijk ook geprobeerd maar kreeg steeds heel raar belicht water... Misschien kan 1 van jullie me een beetje op weg helpen met een setup foto dus

Link naar groter formaat:
http://farm4.static.flick...95012813_e2d7713485_o.jpg
haha mijn set-up was een stuk minder ingewikkeld, ik heb maar 1 statief dus het werd wat improvisatie. Helaas geen foto van gemaakt; ik had een bak water op tafel gezet en daarachter een wit a4tje getaped, daarnaast een nachtkastje om het water op te zetten. Omdat het water niet op het kastje wou hebben, heb ik een boek een stuk laten uitsteken en daarop het water gezet, met een fles drank als contra-gewicht. Het water had ik laten druppelen dmv een tissue die uit een bekertje water hangt, op die manier is heel makkelijk de grote van de druppel te bepalen (kleine druppel 1 tissue met dunne punt, grote druppel meerdere tissues voor een dikkere punt). Aan de andere kant van de bak water een doosje met m'n flits erop, en gaanJeroenz18 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:22:
[...]
[afbeelding]
Link naar groter formaat:
http://farm4.static.flick...95012813_e2d7713485_o.jpg

De hele set staat hier: http://www.flickr.com/photos/ardenswayoflife/sets/72157619327689800/
Nog even wat feedback
@joost: ook weer een hele mooie, vind em deze keer wel net ff ietsjes te blauw, denk dat je er nog leuke dingen mee kan met een klein beetje nabewerking
@powerup: het licht komt mooi tussen de bomen door, jammer dat al het licht achter de bomen zo uitgebeten zijn, de plaat zou sterker zijn als daar een blauwe lucht of wolken + zon te vinden was
@practics: die blur aan de linkerkant is zoals eerder gezegd niet echt mooi..voor de rest durf ik er weinig over te zeggen..ben geen nature boy
@Hase Mike: Wel goed scherp..niet heel erg boeiend (persoonlijk dan he). Ook bij mij lijkt het links onder een beetje uitgebeten
@sneppuk: leuk actieshot, wel een beetje grauw. Misschien nog een beetje nabewerking? Daarnaast zou het misschien een idee zijn om hem iets meer om het onderwerp heen te croppen?
@thorin: ik vind em foto technisch niet zo heel interessant, mede door het standpunt en gebrek aan scherptediepte. Het zou leuker geweest zijn als je een beetje door je knieen gezakt zou zijn en een voorste stel scherp had en de rest niet, of omgekeerd.

Een van de eerste pogingen tot fatsoenlijke product fotografie. Het is voor mijn gevoel best een aardige plaat, maar wil graag weten wat ik kan verbeteren. Iemand tips? (naast het schoonmaken van m'n sensor

@ nedra hierboven: wat een mooie plaat is dat geworden zeg
[ Voor 11% gewijzigd door plukke op 06-06-2009 22:39 ]
@plukke, Prima productfoto maar toch mis ik wat op de één of andere manier, kan niet echt vertellen wat het nou is.
@KoppenSneller, Misschien wat ruis verwijderen en de foto even rechtzetten. Verder is het opzich een aardige foto maar mij wat te donker.
Dan maar 1 van mij, beetje cliché maar oke:

Plukke:Misschien dat het de aard van het stofje is, maar de foto ziet er wat ruizig uit. Ook lijkt het flesje achterover te leunen terwijl ik het rechtop verwacht.
Koppensneller: Zo in het klein een mooie (klein beetje scheef? ) compositie. Op full size is het inderdaad net een aquarel door de donkere setting. Volgende keer een statiefje en een langere sluitertijd?
Amstel76: Professioneel uitziende foto. Je noemt het cliche, maar het zelf maken van een standaard soort foto, met hoge kwaliteit moet toch voldoening geven?
Dan mijn foto. Het is een shot van een middagje kortebaan paardenraces in ons plaatselijk winkelcentrum. Door de omgeving van het winkelcentrum vind ik het gros van de foto's niet zo boeiend om naar te kijken. Het was voor mij echt een testcase om te kijken of ik de actie/beweging van het paard er een beetje goed op kon krijgen. Tips zijn erg welkom!

Fullsize op flickr
Flickr PSN ID= cheironnl
Cheiron, ik vind jouw foto ook zeer geslaagd. Beweging zit er absoluut in. Met name zichbaar aan het zand bij de hoeven en het opspattend zand. Goed gedaan!
[ Voor 31% gewijzigd door Deathchant op 07-06-2009 19:40 ]
Jullie hebben natuurlijk wel gelijk dat je jezelf nooit tekort moet doen, ik was inderdaad erg blij met het resultaat. Bedankt voor jullie complimenten en comentaar
@Nedra, Ja ik vind ze lekker. Erg lekker. Dat licht vind ik mooi gedaan.
@plukkie, Het is 'maar' een flesje parfum, maar dat is nou net wat het uit moet stralen. Welk vind ik de achtergrond/doek net te onrustig, en is de foto links bovenin te donker. Ik denk ook dat als je het flesje wat lichter kan krijgen dat het dan mooier is.
@KoppenSneller, ik ga mee met mijn bovenburen, lastig omdat het uit de hand geschoten is. Dan ga je al snel naar de hogere ISO's met veel ruis als gevolg. Zeker zou ik hem ff recht zetten.
@Amstel76, waren alle cliché foto's maar zo mooi
@cheiron, Lekkere foto. Beweging goed vastgelegd, en toch lekker scherp. Mooi hoor.
En dan kom ik ook maar met een cliché foto aan. De Waterdruppeltjes beginnen te vervelen de laatste bladzijdes, en toch is het heel erg leuk om zelf te doen. Naja, dit is er 1 van mij:

Meer op mijn Flickr
@TranceSetter: leuke kleuren, vind ik persoonlijk één van de betere druppel-foto's hier, maar eigenlijk doet het onderwerp me niet zoveel.
Ook eentje van mij:

https://fgheysels.github.io/
De foto was meer als grap genomen, maar vind hem zelf niet onaardig.

klikbaar
[ Voor 11% gewijzigd door ALF op 08-06-2009 02:38 . Reden: klikbaar voor grotere versie ]
Natuurlijk, hij is te downloaden op mijn Flickr, resizen mag je zelf doenTranceSetter schreef op maandag 08 juni 2009 @ 00:09:
@Amstel76, waren alle cliché foto's maar zo mooiZou ik een klein versietje voor mijn iPhone mogen vragen?
Ik vond het al een beetje veel worden die druppels maar die van jou maakt me weer vrolijk, heerlijke kleuren, reflecties en belichting.
@whoami, WAUW! Wat een geweldige plaat en zeker geen test case!
@ALF, Je foto doet me niks, links overbelicht en rechts onderbelicht. Persoonlijk was zo'n foto bij mij in de prullebak beland
Het betreft hier harddisks in een rekencluster. Dat moet de tweaker toch wel aanspreken ;-)
Overigens is deze in een serverruimte gemaakt met slechts tl verlichting, zonder flits.
Deze staat in een rij tussen andere patchkasten dus de angle was lastig te nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tomas_ op 08-06-2009 14:29 ]
Ik zal het even aanpassen. Ik had/heb idd een 1.8. Helaas heb ik die laten vallen. Gezien de bouwkwaliteit bleef er niet veel van over. Heb nu de 1.4. Deze is 3 keer ze duur, maar ook een stuk beter.Donnie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:56:
Sorry maar in je sig staat dat je de 1.8 hebtIs dit met een andere lens genomen dan? Ik vraag het me af omdat ik ook zat te twijfelen om die 1.8 te kopen, gewoon leuk voor erbij.
Ik moet wel zeggen dat je voor de prijs van de 1.8 ook een prima lens krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 08-06-2009 15:20 ]
Soms voegen flares wel wat toe aan een foto. Mooie foto!Mavvie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:56:
Ik zag toevallig gister een mooie oranje gloed door het raam dus ik snel mijn cam gepakt en daar kwam dit uit, vond hem zeker wel geslaagd
[afbeelding]
klik voor grotere versie
@ALF: Afgezien van het standpunt vind ik weinig boeiends aan de foto.
@KoppenSneller: De foto is (in beide varianten) erg donker. Probeer eens een verise in zwartwit en dan zonder ruisreductie. Dan kan je nog wel eens verrassende dingen uit een mindere foto (qua technische kwaliteit)
@Plukke: erg donker (ook beide varianten). Probeer eens een lichtere achtergrond. Daarnaast vind ik het doek afleiden (de plooien). Bij een productfoto gaat het om het product en moet de rest niet afleiden (zoals bij een reclame
@Technonose: Geilplaatje
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Dit topic is gesloten.