Het is sowieso het Solo testcase topic
Dan de fotos,
1: De eerste foto doet me niet zoveel. maar dat is denk ik persoonlijk.
2: De beste van de 3. Duidelijk wat het onderwerp is en vind hem goed gelukt.
3: Ook een mindere foto, Eg onrustig in mijn ogen. Als je beter gecropt had was het misschien iets beter geweest. Verder ook de foto van te hoog genomen in mijn optiek. (ook, in het kader van te druk, is de tas en de herenschoen teveel aanwezig)
4: Te veel naar onder bewogen. Ik mis nu de horizon. Als er nou iets te zien was waardoor je meer naar benede richt kan ik het begrijpen, maar nu niet echt.
Heeft wat fotos verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Griffin op 21-12-2008 12:21 ]
- voor de 50mm 1.8 II waarmee hij geschoten is zitten er geen lelijke highlights in de achtergrond, ik zou de bokeh zelfs mooi noemen
- Ik ben scherp
- Ik trek een redelijk gezicht
Ik kan niet echt beoordelen wat er fout is aan de foto, zeker nu ik hem eindelijk op een goede monitor bekijk lijkt hij ook wel licht genoeg om het detail te kunnen zien. De uitsnede is niet super-interessant maar zo kan ze het op haar achtergrond zetten (jaja, cliché). Misschien als er ingevuld was dat mijn hoofd er beter uit kwam, maar dan loop je wel de kans dat m'n enige flitser (popup) mij er cartoony uit laat zien en/of de witbalans volledig verklooit.
Wat is er mis?

Nee, hij is vrij donker, compositie wringt omdat je er bijna afd ondert..
|>
Hoeft niet per se in het midden.KleineAap schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:45:
baby in t midden
Ik weet niet hoe goed je Frans is, maar met plaatjes kijken kom je ook al een end:
http://yanikphotoschool.c...-photography-composition/
I don't like facts. They have a liberal bias.
Mijn Frans is wat slecht, dus ik heb hier wat meer aan (btw, is wat meer flexibel met rules-of-third en laat zelfs fourth en fifth en zelfs symmetrie toe):burne schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:36:
[...]
Hoeft niet per se in het midden.
Ik weet niet hoe goed je Frans is, maar met plaatjes kijken kom je ook al een end:
http://yanikphotoschool.c...-photography-composition/
http://photocritic.org/the-rule-of-thirds/
Used to be Down Under... Foto gallery
@Martijn-V4: Tja... lijnen zijn goed...
@ssj3gohan: Je vriendin zal 'm leuk vinden omdat je uitdrukking leuk is. De foto zelf is echt heel slecht. Witbalans klopt niet. En ik weet niet waar op gemeten is maar niet op je gezicht.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
@Martijn-V4: ik denk dat de foto het in een serie van typografie, kleur en vorm het wel aardig zou doen maar opzichzelf valt het wat in het niet.
@ssj3gohan: De positionering ok, de compositie mag wel wat spannender en het ontbreekt wat aan de belichting. Er loopt een schaduw over het midden van je gezicht. Er valt overdag veel te doen door b.v. buitenlicht met binnenlicht te combineren. Dan krijg je mooie lichtvallen en licht icm compositie bepaald alles in een geslaagde foto.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 01:44 ]

high res pic hier
enige wat ik gedaan heb is hem met cs4 geconverteerd naar jpg en de witbalans iets aangepast.
eerste keer dat ik en foto's gemaakt heb en cs4 trial gebruikt heb.
wat zijn de dingen waar ik op moet letten is het verstandig om de zijkanten eraf te halen en hierdoor alleen het huis te krijgen ?
ook zat ik naar de lucht te kijken en te dneken dat dat anders kan.
@Beathoven: foto is wat druk, de lamp leid af en als het onderwerp dat meisje is, dan wordt niet echt duidelijk wat ze daar doet.
@ssj3gohan: lol @ sig, maar ik hoop dat dat niet zereneus is. Ik heb zelf ook die 50mm en het is een leuke lens, maar zeker niet net zo goed als een L
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
- De vignetting verwijderen
- De compsitie aanpassen door van de rechterkant een stuk af te knippen (zodat de schaduw vlek eraf is)
- de linkerkant verlengen om een 3:2 verhouding (of 16:9) te krijgen
- Gradueel verloop in de lucht aanbrengen
- Contrast iets verhogen
- De bordjes weghalen
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:14:
[...]
Dat zou ik wel eens proberen. Het stukje kerstboom rondom de bol is net ietsje té wazig.
Ik vind je bokeh wel mooi overkomen. De cirkelachtige zeshoekjes spreken me wel aan. Een misschien nog een kleine verbetering: dat touwtje rechts onderaan trok in het begin lichtjes m'n aandacht. Misschien kun je die er even af nemen voor de foto. Ik wacht alvast voor een update

Statief, iets meer scherpte diepte. Kerstbal en lampjes verschoven. Maar nu zie je dat lelijke ding er weer boven op. Nog ff pielen om die buiten beeld te krijgen.
de vignette ligt waarschijnlijk aan de lens die ik gebruikvandijk schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:54:
@angel00008:
- De vignetting verwijderen
- De compsitie aanpassen door van de rechterkant een stuk af te knippen (zodat de schaduw vlek eraf is)
- de linkerkant verlengen om een 3:2 verhouding (of 16:9) te krijgen
- Gradueel verloop in de lucht aanbrengen
- Contrast iets verhogen
- De bordjes weghalen
ik heb de foto zwaar gecropped zoals je kan zien aan de ene kant wel mooi (teveel helmgras vond ik niet zo mooi)
het verloop van de lucht wil me nog niet echt lukken.
contrast is iets verhoogd
bordjes zijn weggecropt

ik had al op youtube films gevonden om er een andere lucht in te hangen maar vanwege het hekje is dat bijna niet te doen..
Ik kon het ff niet laten.angel00008 schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:08:
[...]
de vignette ligt waarschijnlijk aan de lens die ik gebruik
ik heb de foto zwaar gecropped zoals je kan zien aan de ene kant wel mooi (teveel helmgras vond ik niet zo mooi)
het verloop van de lucht wil me nog niet echt lukken.
contrast is iets verhoogd
bordjes zijn weggecropt
[afbeelding]
ik had al op youtube films gevonden om er een andere lucht in te hangen maar vanwege het hekje is dat bijna niet te doen..

Heb het onderwerp uit het midden gehaald. Dus alleen rechts gecropped. Witbalans zo gelaten (was er niet bij, dus weet niet hoe het echt was). Gradient boven in de lucht, die gecorigeerd op het huisje. En wat vibrance en saturatie aan de foto toegevoegd.
Veeel beterNoxa schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:14:
[...]
Ik kon het ff niet laten.
[afbeelding]
Heb het onderwerp uit het midden gehaald. Dus alleen rechts gecropped. Witbalans zo gelaten (was er niet bij, dus weet niet hoe het echt was). Gradient boven in de lucht, die gecorigeerd op het huisje. En wat vibrance en saturatie aan de foto toegevoegd.
de verplaatsen van het object is wel een goeie maakt de foto inderdaad beter.
nu alleen nog eens kijken hoe ik de gradient voor elkaar krijg.
morgen maar weer op pad om wat foto's te schieten.
Verwijderd
Een standaard Nikor kitlens 18-55Wijnands schreef op maandag 22 december 2008 @ 07:53:
Het idee is leuk maar die lamp leidt teveel af vind ik. Welke lens was dit?
Het is goed dat je nadenkt over wat je wil weergeven, maar de foto is in zijn geheel te licht om somber uit te drukken. Neem de foto dan met een grijze hemel of een drijgend onweer in de verte. De rechterzijde van het huis is overbelicht, hoe donker ik de foto ook maak, dat blijft een wit vlak. De najaarssfeer past echt beter bij de fotoangel00008 schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:03:
ik denk dat wat hier gebeurd is dat ik de foto ''somber'' wil weergeven en noxa toch een soort van herfstsfeer erin wilt bouwen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
@Noxa: Op het touwtje daaronder na vind ik ik hem toch erg leuk, de DOF is echt heerlijk imho.
Wilde zelf een keer spelen met toning. Eerste keer er wat mee gedaan en ben benieuwd hoe het nog beter kan. Ik ben zelf bang te ver door te schieten, maar misschien moet ik dat niet zijn?

Verwijderd
@Noxa: leuke sfeervolle kerstfoto.
@Beathoven: Tja, je word als kijker naar die lamp getrokken en dat is jammer, verder is het onderwerp stilstaan tov van beweging wel grappig.
Deze foto is bij de universiteit van Macerata, in Le Marche Italie, genomen. Ik vond het zelf wel een lekker oud sfeertje uitstralen:

klik voor groter

Canon EOS 400d, Tamron 17-50, f2.8@ ISO 200, f5.8, 1/80. Polarisatie Filter.
Persoonlijk vind ik de takjes in de rechterbovenhoek nogal vervelend
[ Voor 1% gewijzigd door uruviel359 op 22-12-2008 23:35 . Reden: links/rechts ]

- klik voor groter -
Kwalitatief is mijn camera niet de beste, maar deze foto vond ik wel aardig.
[ Voor 1% gewijzigd door MeneerG op 25-12-2008 14:17 . Reden: Check images ]
Signature?
Mooie lokatie, grappig die oude verscholen poort. Ik zou hier een bescheiden HDR van maken. Dan haal je wat meer detail uit die deur en de deurpost.Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 23:30:
Ik vind de foto met de niet-centrische crop het best uit komen, alleen misschien een tikkeltje minder geel.
@Noxa: leuke sfeervolle kerstfoto.
@Beathoven: Tja, je word als kijker naar die lamp getrokken en dat is jammer, verder is het onderwerp stilstaan tov van beweging wel grappig.
Deze foto is bij de universiteit van Macerata, in Le Marche Italie, genomen. Ik vond het zelf wel een lekker oud sfeertje uitstralen:
[afbeelding]
klik voor groter
genomen op 1/4000, f/5/6, iso 100 op 480 FFmm, zo uit de camera. Hoe meer kritiek, hoe beter!

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

ik vind hem wel geslaagdBanjy schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:20:
Gisteren deze foto gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om hem in zwart/wit te plaatsen deze versie vind ik namelijk mooier. Iets trekt mij (positief) aan deze foto maar ik kan niet helemaal plaatsen wat. Compositie had nog beter gekunt, want de man rechts op de trap val nu lelijk buiten beeld. Anyway:
afbeelding
Verwijderd
Leuke plaat, mooie warme kleuren, felle zon, maar ook niet te fel. Hier heb ik niet direct iets op aan te merken. Een wolkje ging wel niet mis staan, maar zo vind ik hem zeker ook niet slecht.
@Banjy:
Leuke poging maar er zitten toch een paar kleine mankementjes in vind ik. De man in het pak rechts in de foto is net niet aanwezig, maar ook niet afwezig. Misschien een centimetertje minder croppen als dit nog kan. De onderkant zou van mij ook een tintje lichter mogen zijn, tenzij het de bedoeling was om contrast te leggen tussen de bovenste en onderste trap. Twee hele kleine puntjes. Mooie plaat verder.

[ Voor 10% gewijzigd door Theebag op 26-12-2008 15:34 ]
Helaas is hij niet minder te croppen, dit had ik zelf ook al bekeken... Onderin had hij inderdaad wat helderder gekuntVerwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:55:
@Banjy:
Leuke poging maar er zitten toch een paar kleine mankementjes in vind ik. De man in het pak rechts in de foto is net niet aanwezig, maar ook niet afwezig. Misschien een centimetertje minder croppen als dit nog kan. De onderkant zou van mij ook een tintje lichter mogen zijn, tenzij het de bedoeling was om contrast te leggen tussen de bovenste en onderste trap. Twee hele kleine puntjes. Mooie plaat verder.
Edit\ @ Beathoven. Het was niet in de Bijenkorf maar in het van der Valk hotel in Haarlem... Maar bedankt voor de comment!
[ Voor 9% gewijzigd door Banjy op 27-12-2008 12:58 ]
Verwijderd
Ik vind m leuk, vooral die "lampekap" bovenin maakt dat het dat het zo'n huiskamer associatie geeft en dat staat haaks op wat het werkelijk is.. een druk warenhuis. Misschien niet zo bedoeld, maar dat is het contrast dat ik eruit haal. Als ze mij in het buitenland zouden vragen naar een foto van een typisch hollands warenhuis dan zou ik deze eruit kiezen.Banjy schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:20:
Gisteren deze foto gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om hem in zwart/wit te plaatsen deze versie vind ik namelijk mooier. Iets trekt mij (positief) aan deze foto maar ik kan niet helemaal plaatsen wat. Compositie had nog beter gekunt, want de man rechts op de trap val nu lelijk buiten beeld. Anyway:
[afbeelding]
Is dit de bijenkorf?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 02:12 ]
Idee is leuk, uitwerking niet zo, weinig vogel, veel zon, beetje zoekplaatje zo.LethalInnocence schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:27:
Hier mijn foto:
genomen op 1/4000, f/5/6, iso 100 op 480 FFmm, zo uit de camera. Hoe meer kritiek, hoe beter!
[afbeelding]
@MeneerG: Heel prettige compositie. Zelf ben ik niet zo dol op dat "netaan kleurenfoto".
[ Voor 67% gewijzigd door Wijnands op 27-12-2008 08:54 ]
Verwijderd
Vogel? Ik kon toch zweren dat ik daar een vliegtuig in zag.Wijnands schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 08:52:
Ik blijf naar die hamster kijken. De achtergrond is niet super, de plaat is een tikje onderbelicht maar dat beest staat er zo leuk op!
[...]
Idee is leuk, uitwerking niet zo, weinig vogel, veel zon, beetje zoekplaatje zo.
@MeneerG: Heel prettige compositie. Zelf ben ik niet zo dol op dat "netaan kleurenfoto".
Nee, het is iets van een buizerd ofzo.Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:58:
Vogel? Ik kon toch zweren dat ik daar een vliegtuig in zag.
Als je goed gelezen hebt zul je ook de passage dat die regel van derden geen spijkerharde wet is niet gemist hebben. Van de andere kant: vervolgens ontspint de discussie over deze foto zich tot een soort 'soep-de-troep'-wedstrijd. En daar komt een volgens mij nog belangrijker wet om de hoek kijken: een foto die niet interessant is, is ongeacht hoe lang je er aan fotoshopt nooit tot een goede foto te maken, en een goede foto heeft geen fotoshoppen nodig.Ethirty schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:46:
lees de link hierboven over de 1/3 regel.
Deze foto is puur op zichzelf bekeken niet interessant genoeg om lang naar de kijken. Het is een kruin van een duin met een huisje erachter. De plek is zeker interessant, maar er moet meer in de foto om 'm schaal of diepte te geven.
angel00008: als je nog een keer op het strand komt: loop even het pad naar het huis op en maak een foto waarbij je langs het houten hek naar het huis kijkt. Of ga veel verder weg staan. Of juist heel dichtbij. Het is een mooi huis op een mooie plek, maar je moet iets doen om de plek te benadrukken. Anders is het gewoon een foto van een huis op een duin.
Goed. Dan ik zelf even. Ik ben al een tijd bezig met liegen met foto's. Ik vergeet in de haast nog wel eens een 'bewijsfoto' te maken, maar ik wil er toch een delen:
[ik zal me netjes aan de regels van het topic houden, dus de eerste twee zijn weg..]
Bij deze heb ik er wel aan gedacht 'het bewijs' te fotograferen: Een mooi molen tegen een voornamelijk blauwe hemel met hier en daar een wolkje:

Alles is klikbaar voor vergrotingen. Schiet u maar.
[ Voor 18% gewijzigd door burne op 27-12-2008 14:59 ]
Bedoel je nu dat je al die mensen (bij 1 & 2) hebt weggeshopped of bedoel je dat je ondanks de drukte een rustig beeld kon vinden (dat is toch geen 'liegen' )? Je bewijs bij 3 is een ander perspectief?
offtopic:
Ze over drie post verspreiden maakt het niet solo natuurlijk.
Open dan een eigen case. Ondanks dat ik het niet helemaal begrijp heb je blijkbaar wel een thema of achterliggende gedachte bij de foto's en zou je dit kunnen delen / toetsen in een eigen case. Dit is een singles topic.
Mijn idee is zonder photoshop (heb ik niet, te duur) toch met een foto een vertekende werkelijkheid weer te geven. Met bovenstaande foto in de hand kun je een heel verhaal afsteken over hollandse luchten, hoe de Hollandse Meesters daar hun inspiratie uithaalden en dat het weer in Nederland dus een hele belangrijke factor is geweest in de ontwikkeling van de schilderkunst. (ik schudt maar een verhaal uit m'n mouw). En als je uitgekletst bent laat ik je de tweede foto zien, en kom je er achter dat foto's ook zonder fotoshop keihard kunnen liegen. Wat je op de eerste foto ziet is niet waar. Het was geen zwaarbewolkte dag, het was vrijwel onbewolkt, met precies 1 grotere wolk aan de hemel. Omdat die foto geen 1/8ste van de hemel bedekt zou het KNMI spreken over 'onbewolkt'.djengizz schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:34:
Bedoel je nu dat je al die mensen (bij 1 & 2) hebt weggeshopped of bedoel je dat je ondanks de drukte een rustig beeld kon vinden (dat is toch geen 'liegen' )? Je bewijs bij 3 is een ander perspectief?
Over de techniek en de compositie zijn we vrij snel uitgekletst, maar is m'n opzet van het vertekenen van de werkelijkheid geslaagd in jullie ogen?
Overigens is het exacte moment waarop je een foto maakt natuurlijk ook een beelduitsnede of perspectief, maar eentje in de tijd en niet in de ruimte. En daarmee kun je 'het fotografisch bewijs' net zo goed manipuleren.
gimpburne schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:00:
Mijn idee is zonder photoshop (heb ik niet, te duur)
Eh, ja en nee ;-)burne schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:00:
toch met een foto een vertekende werkelijkheid weer te geven. [...] maar is m'n opzet van het vertekenen van de werkelijkheid geslaagd in jullie ogen?
Ja omdat ik echt dacht dat het rotweer was en nee omdat je 'gewoon' de werkelijkheid weergeeft, maar daar bewust delen uit weggelaten.
Het bewijsmateriaal is overigens essentieel als je je punt duidelijk wilt maken. Het enige wat je in dit geval verraadt zijn de verzadigde, warme kleuren; dat past niet bij een zwaarbewolkte dag.
Uit de foto van het meisje wat iets bestelde valt absoluut niet op te maken dat het druk was.
Tijd en ruimte, als je 50m naar achteren was gelopen had het effect weg geweest, omdat je dan meer ruimte (lucht) had gehad.burne schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:00:
Overigens is het exacte moment waarop je een foto maakt natuurlijk ook een beelduitsnede of perspectief, maar eentje in de tijd en niet in de ruimte. En daarmee kun je 'het fotografisch bewijs' net zo goed manipuleren.
Ach, laat maar...
Verwijderd

Uit een hotelkamer in Noordwijk.
Nabewerking is o.a. horizon recht gezet, gras wat geler gemaakt, meer contrast en in z'n geheel wat lichter.
@hieronder, met zo'n zwart randje vind ik het net een rouwkaart. Niet dat het een slecht concept is voor een rouwkaart
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 16:14 . Reden: vergeet ik zowaar de check images-knop ]
Verwijderd
@ Theebag: Super schattige foto
Met kerstmis weer eens wezen wandelen op het strand met als resultaat:

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Verwijderd
@Anneloes: Leuke plaat, misschien nog ietsje naar rechts hellen zodat die horizon mooi komt.
Verwijderd
Hij is sowieso een beetje korrelig. ISO stond een beetje hoog, 800. Helaas, kan niet terug voor een tweede shotVerwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:33:
@The_Tzar: Ligt het aan mij of is die foto niet scherp?
Verder is 'ie geschoten op 1/100e en een diafragma van 18.0 met 18 mm (standaard lens).
Waarom is die plaat zo vreselijk onscherp?Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:12:
Ik vond deze, mede dankzij de nabewerking, wel een mooi plaatje geworden
[afbeelding]
Uit een hotelkamer in Noordwijk.
Nabewerking is o.a. horizon recht gezet, gras wat geler gemaakt, meer contrast en in z'n geheel wat lichter.
Op f18 en dan op 18mm geschoten? Dat verklaart een hoop. Verder vind ik 'm qua compositie ook niet heel speciaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 27-12-2008 19:07 ]
De onscherpte is dan minder en bij veel lenzen is de bokeh wide-open minder mooi dan 1 stop dichter.vandijk schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:08:
Ik vraag me af of de bokeh mooier wordt als je het diafragma verder dicht knijpt. Ik vind de onderkant iets te donker naar mijn smaak. De horizon lijkt iets scheef te staan. De compositie en het moment zijn in iedergeval prima. Kandidaat voor een z/w omzetting?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik ben gisteren een stuk wezen wandelen. Normaal werk ik nooit met zwart-wit, maar deze foto komt in z/w een stuk beter naar voren. Iemand nog opmerkingen over de z/w conversie?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 28-12-2008 13:06 ]
Hier staat tekst
Verwijderd
Mooie foto Sjaak_Afhaak, niks op je z/w conversie aan te merken. Zijn dat de koplampen van een auto rechts tussen de bebossing? Wellicht had ik die nog even weggewerkt
Schoentjes:

Verwijderd
Verwijderd

Klik maar raak voor nog een beetje groter.
Al bijna twee maanden geleden gemaakt op de verjaardag van mijn oma. En voor de lolbroeken aan de slag gaan: Nee, dit is niet mijn oma.
Ik ben zelf helemaal niet van de zwart-wit en/of zwart-wit met nog een elementje in kleur foto's. Hoewel, een goede zwart-wit foto kan mij eigenlijk wel bekoren. Maar tja, weet ik veel, dan wil ik meestal ook "oude" onderwerpen zien.
Ik wil nog wel even wat zeggen over de foto van WhiskyPhreak. Ik vind de crop wat krap. Wat Redhero ook zegt: de foto geeft een heel mooi verlaten gevoel, maar dat wordt voor mij eigenlijk weer heel erg doorbroken doordat het onderwerp de foto zo helemaal vult.

Het licht, de kleuren en de langsfietsende fietsers vind ik erg leuk
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Die lensflare is inderdaad ruim aanwezig (zou niet weten hoe je dit met direct tegen de zon in, kan voorkomen). Of bedoel je er mee dat het misschien nog met photoshop tegen te gaan is? Ik zelf heb mij er nog niet echt aan gestoord, maar nu je het zegt begint het wel een beetje....Swaptor schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:57:
Compostitioneel is je foto wel ok, maar die lensflare stoort me heel erg. Jammer!
Edit\ Meer lens flare dan dit kan ik er (met mijn photoshop skills) niet meer uithalen:

[ Voor 13% gewijzigd door Banjy op 29-12-2008 11:25 ]
DickCAH: Leuke foto, je model kijkt leuk. Misschien een stukje van de linker- en de bovenrand afknippen? Wie weet maakt het ook niet zoveel uit. Ik ben erg benieuwd waar ze naar kijkt.
Probeersel van mijn kant:

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Verwijderd
Voortgekomen uit een dagje Antwerpen:

Verwijderd
@Martijn-V4: ook lekker eenvoudig, maar misschien wat te. Er is niet echt iets wat mijn aandacht vasthoudt.
@Positron: wat is er zo interessant aan een omgevallen paaltje?
@Wijnands: groot is 'ie best spannend want vanuit het lage standpunt is de stier best indrukwekkend. Verder vind ik dat de stier het als silhouet hier niet zo goed doet omdat de bomen het beeld verstoren.
@Banjy: het licht en de kleuren vind ik ook wel aardig. Natuurlijk krijg je een flare als je zo tegen de zon in fotografeert. So what? Ik vind de fietsers eigenlijk wel veel te klein geworden, nu is het echt een zoekplaatje.
@DickCAH: ik word een beetje duizelig. Het meisje is wel goed geisoleerd van de achtergrond. Lange sluitertijd en flits? Het effect is wel leuk, maar ik zou hem niet aan de muur hangen.
@anneloes: vind het een leuk plaatje maar die balken eromheen doen het em ook niet voor mij
@mad_demon: prachtig zwart en wit maar jammer van de vignetting. Compositie is wel mooi
@sjaak_afhaak: erg mooi! Ik vind het zwart/wit ook goed geslaagd alleen hadden de lichte gedeeltes van mij nog wat feller gemogen zodat het contrast wat heftiger zou zijn.
@SannieJ: Heel tof, maar zou, zoals Whiskyphreak al voorstelde, toffer zijn met alleen schoenen denk ik. Zou zelf ook voor een wat andere compositie hebben gekozen
@WhiskeyPhreak: Je toning vind ik mooi, maar de foto kan me niet boeien
@DickCah: Erg tof met die achtergrond zo!
@Banjy: Mooi plaatje, compositie mooi neergezet
@Wijnands: ik vind hem niet erg interessant. In deze foto zou ik toch willen dat het beest wat beter belicht zou zijn, want ik vind zelf de achtergrond niet zo mooi.
@Positron: grappig gedaan (alleen de rode tones overgelaten en de rest naarbeneden gehaald? Toch wordt het onderwerp er niet heel veel interessanter op
@Martijn: Mooie compositie maar ik mis wel heel erg contrast in je foto. Hij oogt erg flets nu.
@Anneloes: erg mooi, heel scherp en mooie kleur..alleen die rouwband weer...

Openbare bibliotheek Amsterdam:

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
tja daar kan ik weinig meer aan doen helaas, als ik die recht zet staat de rest van de foto scheef en da's nog veel erger..volgende keer toch wat beter voor gaan staan denk ikRobbieB schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 00:34:
@Nedra, mooie compositie, ik erger me echt alleen helemaal kapot aan de traptrede onderaan die niet evenredig met de foto loopt..
Aangezien de bovenkant nog veel "schever" is, doet zo'n traptrede er weinig toe imo. Moet iedere foto dan 100% "recht" zijn? Zou een saaie boel worden, volgens mij.Nedra schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 00:52:
[...]
tja daar kan ik weinig meer aan doen helaas, als ik die recht zet staat de rest van de foto scheef en da's nog veel erger..volgende keer toch wat beter voor gaan staan denk ik
Mij doet de foto eigenlijk niet zo veel. Aan de ene kant wel iets van een aardig lijnenspel (al mis ik rechtsboven een stuk), maar aan de andere kant ook weer veel storende bijna-details, zoals stukjes zittende (etende, wachtende?) mensen beneden. Al is 17mm niet echt krap, toch komt de foto op mij te krap over en ik mis eigenlijk een onderwerp. Waar moet ik naar kijken? Een bewegingsonscherpe mevrouw op de trap, in een mooie rode jurk ofzo, ik denk dat ik dat mis.
Dit hoort hier waarschijnlijk helemaal niet thuis, maar hier heb ik goeie voorbeelden staan:
Bij de fotos met veel lucht op, en dus graduele kleurveranderingen in de lucht (fotos van Mad_Demon,WiskyPhreak,Banjy,Martijn-V4,Anneloes) zijn deze kleurveranderingen zeer lelijk. Ze gaan niet mooi in elkaar over maar ik zie banden met donkerblauw,iets lichter blauw, nog iets lichter blauw...
Ik bekijk ze met Google Chrome, in Firefox en IE heb ik ditzelfde probleem maar dan wel in iets mindere mate.
Weet iemand waar dit kan aan liggen?
Wikipedia: Colour banding
[ Voor 14% gewijzigd door Koppensneller op 30-12-2008 08:50 ]
Dat colour banding is inderdaad het probleem, op wikipedia las ik dat het aan het aantal bits per pixel kan liggen, dit heb ik gecontroleerd en mijn beeldscherminstellingen stonden inderdaad op 16bits, nu op 32 en het probleem is opgelost!
Dankjewel
ontopic:

100 mm - f/9 - 1,6 seconde
This footer is intentionally left blank
Klopt, voor mij is het een kwestie van de zonnekap (of in dit geval misschien gewoon het filter, weet ik niet meer) hard tegen het glas van het Artis terrarium drukken.Fire69 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:59:
1.6sec? Een geluk dat die beesten niet te veel bewegen dan.

Solo!
[ Voor 29% gewijzigd door Zoefff op 31-12-2008 11:45 ]
We have just one world, but we live in different ones...
Verwijderd
@ajhaverkamp: Mooie foto! Gave blik van dat beest haha.
@Nulnulnix: Dat het onderwaterfoto's zijn vind ik tof.. maar verder doet het me qua compositie oid. eigenlijk niks..
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 10:27 ]
Nice hoor. Wou dat ik er iets nuttigs over kon zeggen.... maar ik ben helemaal niet thuis in de duik fotografie. Wel vind ik de kleuren echt geweldig!Nulnulnix schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:15:
Weer eens even iets anders: duikfoto's. Het kan lastig zijn goede en goed belichte foto's te maken onder water. De laatste foto is een tikkeltje overbelicht, maar dat kreeg ik niet op een mooie manier gecorrigeerd.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
De zwarte rand vind ik nog meevallen, maar dat rechts onderaan nog net een heel klein stukje van een gebouw of zo zichtbaar is, stoorde mij meer.Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:22:
Hahaha thanks voor jullie reacties! Ik zal dan maar eens stoppen met de zwarte rand eromheen
[...]
In Lightroom 2 zijn de kleuren levendiger, ik zie het inderdaad niet terug in de ontwikkelde raw foto. Hoe kan dit, iets met het camerakleur profiel te maken?Nedra schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:37:
@Martijn: Mooie compositie maar ik mis wel heel erg contrast in je foto. Hij oogt erg flets nu.
In de foto zelf (ook in het orgineel formaat op Flickr) staat geen kleurprofielinformatie. Voor het correct weergeven in oa IE is het noodzakelijk om voor sRGB te kiezen. Dit kun je instellen in het exportvenster van LR.Martijn-V4 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:32:
[...]
In Lightroom 2 zijn de kleuren levendiger, ik zie het inderdaad niet terug in de ontwikkelde raw foto. Hoe kan dit, iets met het camerakleur profiel te maken?
Voor web moet je altijd exporteren als sRGB. Er zijn namelijk maar een paar browsers (Safari bijvoorbeeld) die daadwerkelijk andere kleurprofielen kunnen herkennen.Martijn-V4 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:32:
[...]
In Lightroom 2 zijn de kleuren levendiger, ik zie het inderdaad niet terug in de ontwikkelde raw foto. Hoe kan dit, iets met het camerakleur profiel te maken?
Verder zou ik je brightness nog wat omhoog gooien, luminance van blauw iets omlaag en de blacks ook iets omhoog.
[ Voor 16% gewijzigd door BugBoy op 30-12-2008 12:35 . Reden: Klikbaar voor full-res ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

@BugBoy
Heb je ook close-ups van die mooie glas in lood ramen?
Vind het zelf niet zo interessant om de muren en bogen te zien, dat glas vind ik veel mooier.
[ Voor 37% gewijzigd door KillerDream op 30-12-2008 16:16 ]
Verwijderd
@KillerDream: Technisch een prima plaat (alhoewel hij met een stopje meer licht en iets minder verzadiging misschien nog beter de kou had kunnen overbrengen), maar het doet me niet zoveel eigenlijk.
@Martijn-V4: als jij niet eens de moeite neemt om kort even iets over enkele voorgaande foto's te melden, moet je natuurlijk niet verwachten dat ik wel iets over jou foto ga zeggen...
Hier een plaatje van mij:

Neem me het me niet kwalijk, gezien het niveau van de opmerkingen en soms de complexiteit en de kennelijk eenvoud (ik ben niet zo'n nabewerker) van de opmerkingen voor wat betreft de nabewerking ben ik wat dat aangaat een beginner. Ik ben daarom een beetje voorzichtig met het geven van commentaar. Ik probeer wat te leren van dit topic, vooralsnog kan ik denk ik alleen opmerkingen plaatsen als het gaat over de compositie. Ik kijk nog even de kat uit de boom.Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:39:
@Martijn-V4: als jij niet eens de moeite neemt om kort even iets over enkele voorgaande foto's te melden, moet je natuurlijk niet verwachten dat ik wel iets over jou foto ga zeggen...
@Nedra: Strak, mooie lijnen, jammer van de schuine balk boven in de foto, ik zou die hebben weg gelaten.
@ajhaverkamp: Mooie foto, lekkere kleuren, alleen lijkt je DOF niet helemaal te kloppen. Op deze manier leg je wel de nadruk op de ogen die er haarscherp uitzien.
@Bugboy: Geniale kleuren in het glas in lood, jammer dat je er in mijn ogen niet helemaal recht voor staat.
Mijn allereerste bijdrage aan het topic anders dan een foto van mijn zelf, het is de eerste keer dus spaar me.
Verwijderd
Qua compositie kan ik meegaan in de opmerkingen dat hij niet heel bijzonder is. Ik ben blij met het compliment over de nabewerking, want dat was eigenlijk de voornaamste reden dat ik hem toch even wilde laten zien.
Ik ben geen kenner en zelf pas net begonnen, maar om ook niet alleen te ontvangen en niets over andermans foto's te zeggen, wil wel even zeggen wat bij me opkomt bij jullie foto's (in volgorde van na mij gepost):
@Anneloes; mooi foto, maar krijg wel het idee dat de scherptediepte inderdaad net iets te kort is. De onscherpte op de horizon is ook niet 100% mooi. Maakt het zeker geen slechte foto, werpt slechts de vraag op hoe hij met een iets dichter diafragma zou ogen.
De zwarte rand hier is niet heel erg, geeft me wel een beetje een rouwkaart-gevoel. In sierlijke witte letters "Ter nagedachtinis van" zou hem helemaal afmaken
@Mad_Demon
Mooie plaat, doet het goed in zwart-wit. De zon ligt mooi op de horizon en de schuine kustlijn maakt hem wat mij betreft compleet. Het zwarte vlekje linksboven stoort mij ook, in de andere hoeken vind ik wel mooi, op de horizon vraag ik me af hoe het zonder, of met minder, zou zijn.
@Sjaak_Afhaak
Mooie foto, weinig aan toe te voegen. Geen enkel onderdeel doet onder voor iets anders en geheel komt ook mooi als een plaatje over.
@_Sanniej_
hier sluit ik me aan bij de rest. Ben benieuwd hoe de schoenen los zouden zijn geweest. Verder vind ik hem niet heel bijzonder. Misschien had een diagonale lijn op de één of andere manier iets toe kunnen voegen, nu is het vrij recht-toe-recht-aan.
@WhiskyPhreak
Ik sluit me aan bij het commentaar van Redhero
@DickCah
De achtergrond is me wat onrustig. misschien het de achtergrond zwart-wit en het meisje in kleur? Of alleen het contrast van de achtergrond verder omlaag? Het meisje zelf staat er wel mooi op. Het meisje had misschien ook wat meer naar links gemogen, zodat ze nog iets heeft om naar te kijken. Die armen links zijn ook niet heel mooi.
@Banjy
Wel mooi dat de zon niet langer rond meer is
@Wijnands
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. De pose van de koe is heel mooi, maar het silhouet tegen zwarte takken links en rechts maken het wat mij betreft wat minder.
@Positron ik zie helaas geen foto meer
@Martijn-V4
Bij mij komt 'ie mooi over. Mooie kleuren, ik vind de leegte ook mooi bij deze foto, zeker in combinatie met het knallende rood van de vuurtoren en de mooie overgang qua kleur in de lucht.
@Anneloes
Hier vind ik de zwarte rand op z'n minst te dik en storend. Ik denk zelfs dat het zeer mooie blauw veel meer zijn ruimte krijgt zonder rand er omheen, maar misschien vergis ik me erin. Hoe dan ook zo ik de rand op z'n minst subtiel dun houden, als je hem wilt houden.
Mooi hoe je het ronde rad ook nog de diepte in laat gaan en het vliegtuig geeft ook iets extra's.
@Nedra
Ik vind hem niet slecht. Geeft me, zo zwart-wit, wel een beetje een Jan de Bouvrie-gevoel.
De scheve tree onderin stoort me niet zo. Misschien had er iemand over de rand kunnen leunen oid?
@ajhaverkamp
Ik vind hem gaaf, lekker eigewijs koppie, goed scherp.
@Nulnulnix
Je ziet wel dat ze met weinig licht geschoten zijn. Wellicht dat je ook vissen qua compositie wat kijkruimte moet geven en het onderwerp iets uit het midden moet houden. Kleuren zijn gaaf. Als je de achtergrond iets donkerder weer te krijgen, komen de kleuren van je onderwerp misschien nog beter naar voren. Iets minder contrast voor de achtergrond geeft wellicht ook wat minder last van korrel.
@BugBoy
ik zie prachtige ramen, maar ik zie ook een hoop van de cathedraal, maar daarvan zie ik eigenlijk te weinig om er iets mee te kunnen. Nu is het meer een mooie herinnering-foto. Wellicht dat je zo'n cathedraal met hoge lange lijnen was spannender kan maken door diepte te creëren door wat schuin je onderwerp te benaderen?
@KillerDream
ik vind er niet zoveel aan eigenlijk. Ik zie weinig van niets en een macro is het ook niet, al komt het kou-gevoel wel een beetje over.
@Martijn-V4
ik vind hem wel mooi, ik zie dan ook niet zo vaak strand. mooi perspectief. De schelpjes, of wat zijn het, in het zand geven wel iets mooi extra's.
@Slash305
mooie foto, mooie kleuren.
edit:
Wat vinden jullie van deze foto?

Een landschap zonder lucht, maar wel met een bosgrens. Ik vind hem qua compositie wel mooi geworden. Beeld is wel een beetje vaal, maar het was ook nog erg vroeg en erg koud
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 22:01 ]
Ik heb zelf deze foto gemaakt:

(klik voor groter (tot origineel formaat) op flickr)
Ik heb het idee dat de uitsnede niet goed is. Het hele paard er opzetten vond ik ook niet echt mooi, alleen z'n hoofd ook niet. Iemand suggesties?
Verwijderd
Helaas lijkt de focus nét niet lekker op de ogen te liggen (te zien aan de sprietjes links van z'n bek die wel ragscherp zijn), dus de vraag is of een crop van alleen het hoofd echt lekker uitpakt.
Verder wel fijne warme kleuren van de vacht van het dier, misschien het rood en groen van de omgeving er een klein beetje uittrekken, om de kou iets te benadrukken?
Verwijderd
Wekko: Ik vind de kleuren prachtig, maar deze crop vind ik inderdaad ook niet werken. Misschien kun je de full-body foto eens posten? Wellicht kunnen we er dan meer mee doen..
hier nog een foto van mij:
Maastricht, "Winter wonderland"

Mooi compositie, krijg alleen het gevoel dat de linkerkant een beetje erg licht is vergeleken met de rest.
@Wekko:
Ik vind de compositie best goed, kleuren zijn erg goed uitgekomen vind ik.
@The_Tzar:
Te wijd naar mijn smaak, ook die boom/struik rechts in beeld is storend. Focus op het paaltje leggen en zorgen dat de boom/struik ook scherp is en je had best een sterke plaat gehad, denk ik.
@Slash305:
Mooi qua kleur, vind de lucht ook goed uitgekomen. Krijg alleen het idee dat de foto net iets uit balans is omdat er links meer op staat dan rechts.
@Martijn-V4:
Strakke plaat, kan zo op een stock site!
Zelf heb ik deze kerst ook niet stilgezeten, ben er alleen vandaag pas aan toegekomen om de foto's wat aandacht te geven. Stoeien met kerstlampjes en zoomen tijdens exposure geeft dit resultaat:

@royv, mooi moment, maar volgens mij mag ie nog wat lichter, het wit is nu meer grijs.
Hier staat tekst
Verwijderd
@BugBoy: Mooi ruimtelijk, wel wat saai qua compositie vind ik.
@Killerdream: Orginele compositie! Moest even kijken voordat ik zag wat het precies was, leuk gedaan.
@Martijn-V4: Leuk hoe de gleuven in het zand langzaam verdwijnen, maar het doet me niet zo heel veel.
@Slash305: Mooie kleuren en uitsnede, ook leuk hoe de gracht, bomen en paaltjes zo de diepte in gaat. Maar vind hem wel een toch een beetje gewoontjes.
@The_Tzar: Ik mis zelf een beetje scherpte in de foto, de kleuren vind ik ook wat flets. Wel leuk bedacht.
@Wekko: Gave foto! De kleuren geven het voor mij een beetje iets surrealistisch. Maar de uitsnede doet het voor mij ook niet helemaal. Ben benieuwd naar de originele uitsnede.
@Royv: Schattige foto, het meisje valt goed op in het rood tussen alle witte beren. Leuk hoe ze allemaal naar haar kijken, jammer van het stukje van een bruine jas rechts.
@Niky: Inderdaad leuk bedacht, maar ik mis wat scherpte en contrast denk ik.
Hier nog eentje van mij uit Antwerpen, én zonder zwarte rand!

Anneloes: Net iets teveel detail onderin om het te kunnen negeren, verder leuk silhouet
Astronautje doet boem

werkwijze: vooraf scherpstellen op plm. 2,5 meter, ISO op laag (100), exposure op bijv. 2.5s (maakt niet zoveel uit in het donker), diafragma f/4 (f/2.8 was iets te korte DoF/ moeilijker scherp te krijgen en f/6.3+ werd te donker). Rotje gooien (ja, idd ook 2,5 meter ; ), klikken en ff wachten op de boem. Beetje croppen naderhand is dit het resultaat. Niet heel spectaculair natuurlijk, maar toch wel leuk om zelf te doen.
edit: alvast fijne jaarwisseling aan alle testcase-tweakerts
[ Voor 4% gewijzigd door AugmentoR op 31-12-2008 21:13 ]
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Dit topic is gesloten.