Gisteren heb ik uiteindelijk het
systeem dat ik bijna een maand geleden heb besteld compleet ontvangen.
Nu ik een systeem zelf heb geinstallerd, de volgende conclusie: Het is het echt waard om je computer zelf in elkaar te zetten. Het verschil in kwaliteit is enorm en de prijs nagenoeg gelijk. Er wordt denk ik vaak bezuinigd op de voeding en de kast, het merk geheugen, merk moederbord. Dan kan er wel worden gezegd dat er een nvidia videokaart in zit en 2 x 500 GB harddisk. Maar dat de systeemkast dan b.v. erg lawaaiig is wordt dan even achterwege gelaten

.
Installatie duurde 4 uur, met name omdat ik alles tig keer doorlees eer ik iets durf te doen en geklooi met de koeler en hoe de harde schijf in de kast te monteren

. Ik heb nog niet echt eerder een computer helemaal van scratch af geinstalleerd, vandaar dit verslag. Ook omdat ik vaker lees dat mensen er tegen op zien. Achteraf gezien was het heel makkelijk, en zie je dat computers eigenlijk heel modulair zijn opgebouwd.
Processor
We zijn begonnen met het installeren van de processor op het moederbord. Dat was erg eenvoudig. Kwestie van de bescherming op het moederbord weghalen / omklappen, processor er voorzichtig inleggen, en mbv een hendel de processor vast zetten.
Koeler
Toen kwam de koeler (Vendetta 2). Wat een rampenplan zeg

. Ik denk dat we al met al bijna een uur mee bezig zijn geweest. De pushpins wilden er gewoon niet door, en ook was er geen ruimte om ze goed naar beneden te kunnen drukken. Zelfs met schroevedraaiers met antislip erop geprobeerd: nope.
Uiteindelijk hebben we het gedaan door de ventilator op de koeler voor de bovenste helft te installeren (het deel wat het verst van de processor zit) met de rubbertjes.. Het onderste deel loslaten. Zo heb je ruimte om de koeler aan te drukken en achteraf het deel bij de processor te installeren. Dan de koeler positioneren en alle pushpins naar rechts draaien. Vervolgenseen hoek kiezen en het pinnetje naar beneden drukken. Als het pinnetje erdoor zit, dan naar links draaien om ervoor te zorgen dat het niet meer naar boven kan. Dan de tegenovergestelde hoek doen, en de andere twee hoeken doen. Wij hadden het moederbord zo gelegd dat daar waar je de pushpin naar beneden drukt, geen ondergrond is.
Uiteindelijk de ventilator bij de processor vastzetten.
Moederbord --> Systeemkast
De volgende actie was het moederbord in de systeemkast installeren. Zorgen dat het plaatje voor externe aansluitingen (toetsenbord e.d.) goed vastklikt, moederbord in de systeemkast zetten en vastschroeven. Appeltje eitje

. (
de systeemkast)
Voeding
Voeding was ook erg eenvoudig, hij paste goed in de antec case. Wij hebben de grote connector geinstalleerd en degene met 4 pins. Zoals het ons in de handleiding overkwam is door in de 4 pins de 8 pins te doen een 'andere manier van aansluiten'. Backwards compatible ofzo. De handleiding was er niet echt duidelijk over, maar het leek ons dat eerst een beschermplaatje verwijderen een manier zou zijn die minder zou worden gebruikt. Ik zou overigens wel aanraden om voor de voeding vast te schroeven vast alle connectoren eraan te verbinden. De kast biedt weinig ruimte om die achteraf nog in de voeding te doen.
Harde schijf en cardreader
Vervolgens hebben we de harde schijf geinstalleerd. Dat was ook weer lastig. Je moet even doorhebben dat de schroeven door de grommets moeten en dat hij niet aan de zijkant wordt vastgeschroefd. Er zitten ook onderop de disc schroefgaatjes, en daaraan wordt hij vastgeschroefd. Toen we dat doorhadden, appeltje eitje.
De cardreader gaat in de 3.5" bay. Kwestie van een soort rails op de reader installeren, en de reader in de bay te schuiven tot hij vastklikt. Heel net systeem, behalve dat je aan de voorkant de rails kunt zien (ijzerkleur). Zonde wel.
Alle draadjes
Alle connectoren van de systeemkast installeren was de volgende stap. Power on, led, reset, etc. Een lamp erbij is aan te bevelen en het is gewoon geduldig priegelwerk. Gelukkig heb ik kleine vingers. Als je de handleiding volgt spreekt alles voor zich. De gekleurde draad is de plus draad, moet je even weten, stond niet in de handleiding.
Vervolgens de SATA aansluitingen en de interne USB aansluitingen. Er zit in de kast een snake light (lampje) die je of aan een USB kunt aansluiten of aan de voeding. Leuke gadget, maar je hebt er niet zoveel aan. Het systeem moet aanstaan wil het lampje het doen.
Geheugen
Allereerst ziet het geheugen er gewoon supermooi uit, qua uiterlijk. Je zou de kast zo openlaten
Je hebt 4 bays waarin het geheugen kan. Twee rode en twee gele. Wij hebben het geheugen in de twee gele bays gedaan. Erin doen, vastklikken, klaer.
Geluidskaart & Videokaart & Wireless
De videokaart hadden we eerst in de onderste PCI express slot gedaan omdat hij dan meer ventilatieruimte zou hebben. Maar dan valt de videokaart over één PCI slot heen die wij nodig hadden.
Dus toen in het bovenste slot geinstalleerd, geluidskaart erin en wireless kaart erin. Kwestie van kaarten aanduwen en vastschroeven.
Stroomvoorziening
Benodigd voor de ventilatoren, hard disk, videokaart en het lampje. Twee connectoren (1 sata en 1 'gewone') op de voeding aangesloten en alles daaraan vastgemaakt.
Conclusie
Ik geloof dat ik niets vergeet, maar toen was het klaar. Spannend moment natuurlijk. We zetten de computer aan en hij maakte een ontzettend geratel. Snel uit, er moest iets mis zijn. Nader onderzoek wees uit dat een van de draden een ventilator van de systeemkast aanraakte. Dat was natuurlijk snel opgelost. Nog een keer aan, en draaien maar. Hij startte gewoon op, alle ledjes deden het goed. Er staat natuurlijk niets op de disc, en we hadden nog niet de CDROM geinstalleerd dus we konden nog niets, maar we konden we zien dat alles het deed. Hard disk werd herkend, 4 GB intern geheugen. Systeem temperatuur bleef zo'n 30 graden.
Ik had nooit verwacht dat alles het in 1 keer zou doen. Verwacht dat ik hem aan zou doen en drie piepjes zou horen en dat je dan moet uitzoeken waar die drie piepjes voor zijn. Maar nee, hij bromde prima. Meteen in de bios gekeken. Harde schijf, cardreader werden herkend. Intern geheugen was 4 GB. Helemaal top.
Enig punt was dat voor de relatief stille componenten die ik had uitgezocht, het systeem nog vrij veel lawaai maakte. Ongeveer hezelfde geluid als mijn oude pc van 6 jaar oud. Bij deze antec kast kunnen de systeem ventilatoren met een knopje worden ingesteld qua snelheid. Ze stonden allemaal op high, toen we die op medium zetten was het geluid al bijna niet meer aanwezig. Nu staan ze op low en hoor je de computer zo goed als niet.
Al met al vind ik het super om een keer gedaan te hebben. Mijn volgende computer ga ik precies zo weer in elkaar zetten. De computer is ontzettend stil en voelt heel degelijk. Totale kosten voor dit systeem waren 875 euro.