[BBG] High-end gamesysteem juli 2008

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Zie weinig fotos. (geen)

Plaatsing van de 6 fans, achterkant, voorkant, processor koeler, video kaart, power supply?

En, de 320/640 GB schijfen, hebben maar 16 MB cache ipv 32 MB.
Tevens word in de reviews opgemerkt dat ze wel erg traag zijn qua seek times.

Zou het niet beter zijn om een 320 GB model te nemen met zeer rappe seek times, en een groot cache geheugen?

[ Voor 56% gewijzigd door bbr op 14-07-2008 15:30 ]

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Dacht je van voor 2, midden in 2, achter 1 en ik denk boven?
http://www.newegg.com/Pro...-A70B+Black+Computer+Case

Cache heeft maar heel weinig invloed op snelheid van schijven. Waarom denk je dat er maar zo weinig schijven zijn die echt veel cache hebben?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 14-07-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uitsmijtert
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-11-2024
even een dankberichtje:
ik heb een nieuw systeem gebouwd, gebaseerd (goeddeels) op alle berichten die hier staan en op de BBG zelf. Uit alle berichtjes heb ik het mijne gehaald en er (vind ik) iets moois van gebrouwen. Dank!!

Wel twee vraagjes:
1 - heeft iemand anders ook veel gedoe gehad om de OCZ vendetta 2 in te bouwen? Ik kreeg die pootjes met geen mogelijkheid vastgeklikt, totdat ik extra rubberen ringen over de schroeven aan de 'koeltoren' schoof.
2 - ik lees niet of nauwelijks mensen die het extra budget binnen de 2000 gebruiken voor 8 GB memory. Heeft dat een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uitsmijtert schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:56:
even een dankberichtje:
ik heb een nieuw systeem gebouwd, gebaseerd (goeddeels) op alle berichten die hier staan en op de BBG zelf. Uit alle berichtjes heb ik het mijne gehaald en er (vind ik) iets moois van gebrouwen. Dank!!

Wel twee vraagjes:
1 - heeft iemand anders ook veel gedoe gehad om de OCZ vendetta 2 in te bouwen? Ik kreeg die pootjes met geen mogelijkheid vastgeklikt, totdat ik extra rubberen ringen over de schroeven aan de 'koeltoren' schoof.
2 - ik lees niet of nauwelijks mensen die het extra budget binnen de 2000 gebruiken voor 8 GB memory. Heeft dat een reden?
Uit curiositeit: Wat heb je uit eindelijk genomen?

1 - Bedoel je de push pins? Die schijnen voor veel mensen op veel verschillende koelers problemen op te leveren. Voor mij persoonlijk met de Infinity had ik, behalve wat sneetjes in me vingers, nergens last van.

2- 8GB bied eigenlijk geen winst voor een game systeem. Het is dus nu een beetje geld tegen aan gooien voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uitsmijtert
  • Laatst online: 16-11-2024
je, die plastic push pins, die door het Mobo heen moeten, die zwarte dopjes kreeg ik met geen mogelijkheid ingedrukt...

het is geworden:
Coolermaster CM690 behuizing
OCZ Gamextream 700 W voeding
GA-X48-DQ6 Mobo
Intel Q9450 proc.
2 x samsung F1 750 GB
OCZ Vendetta 2 proc. koeler
4 GB Mushkin memory (had eigenlijk met opzet een beetje budget gekocht, omdat ik dacht later op 8 GB van GEIL oid over te stappen, maar dat heeft dus weinig zin begrijp ik nu...jammer maar helaas)
Lite-on DVD RW
Sapphire Ati Radeon 4870 (die wordt goed heet!)
SB X-fi music
(Vista 64 bit)

eerste ervaringen zijn zeer goed, bak is retesnel... nu de ellende van proberen te gamen met dodgy drivers voor de 4870 en de noodzakelijke vertragende software van de firewall en AV boeren ;)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heh, tis de bedoeling dat je videokaart vet heet word. Wat ie doet is zo langzaam mogelijk de fan zetten, zodat ie zo stil mogelijk is. Je moet de ati nieuws topics maar ff door lezen. Daar zijn wel fan fixes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 17:55
.....

[ Voor 99% gewijzigd door Limit-NL op 15-07-2008 12:52 . Reden: dit is niet mijn account damnit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170419

quote]Madrox schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:05:
Het is niet alleen de ontlasting, ook je setup word een stuk flexileber en veiliger. Een 320GB model kost je rond de € 45,-; een klein beetje meer op het totaal zou ik zeggen.
[/quote]

U weet wat Matrix RAID inhoudt? Lijkt me al aardig veilig hoor ;).
Zie je ook dat de laatste fan's die zijn toegevoegd van maart 2007 zijn ?
Dat betekent volgens jou dus dat er na maart 2007 geen goede, stille casefans meer worden gemaakt. Denk zelf eerder dat sommige pagina's bij SilentPcreview een opfrisbeurt nodig hebben.

Maar, laten we de conclusie er eens bijpakken en eens goed lezen wat daar staat:

[...]

De 1200rpm SS presteert het best van alle fans, alle fans die ooit getest zijn bij Silentpcrieview als het aankomt om de prestaties bij "ambient noise". Het 800rpm SS model doet het beter dan de "referentie" fan van Nexus.

[...]

De laatste zin zegt genoeg :>
Eens, nice find.
Ehmm, daar heb ik moeite mee. Een highend gamer vind het geen probleem als hij met een herrie-pc zit, want daar komt het op neer. We weten allebei hoe "lekker" die highend videokaarten klinken.
Dus omdat naar jouw mening het systeem luid zal zijn, moeten we die hebben. Stilte is geen criterium bij een high-end gaming BBG.Dat is extra luxe imo.
Niet, maar daar gaat het niet om. Volgens mij willen mensen ook nog andere dingen doen met hun PC.
Het gaat erom. Je hebt 2000E geef het aan onderdelen en randapparatuur uit die de beste high-end game ervaring kunnen geven.
Hij is iig 2 inch groter en mijn inziens met die maten heeft die het betere beeldscherm. Een TN-paneel heeft een beroerde inkijkhoek, wat naarmate de schermen groter worden, alleen maar meer opvalt. Deze keus is trouwens gemaakt met medewerking van Reinman , mijn eerste keus was een HP van € 434.-.

Iemand met jouw genoemde Acer zegt er dit over:

[...]

De Acer lijkt dan ook een goede keus.
2 inch groter, maar lagere resolutie. Je wilt met je gamebak hoge resoluties native op je scherm draaien. En voor de prijs krijg een geweldig scherm! Een TN-panel is wellicht niet optimaal in kleur en kijkhoek, maar voor de prijs en verversingssnelheid zeer geschikt voor best buy.

quote]Reinman schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:42:
Weetje wat een nog betere koop voor geluid is? Onboard gebruiken. ;)

Over het scherm:
edit:Heb ik voor dat scherm gekozen? :X. Als ik mocht kiezen was het geen TN pannel hoor ;).

HP:
Pro's
Mooi pannel
Prijs

Cons
Kleinste met 22"
"maar" 1680x1050
Laagste contrast
(Glare Pannel)

Acer:
Pro's
1920x1200 met 24"(Hoge PPI)

Con's
Geen HDMI

Samsung:

Pro's
26"
Hoge contrast

Con's
Prijs
[/quote]

Daarnaast is de Acer goedkoop..dus ik zou het wel weten. Als ik mocht kiezen voor alles zou ik een S-IPS panel nemen maat dat past niet in het budget en zijn de prijsverhoudingen sowieso niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Edmin schreef op zondag 13 juli 2008 @ 16:56:
Ik wil toch nog even wijzen op een reden om niet voor de reapers van OCZ te gaan. Je moet dan de fan van de Infinity op de smalle kant zetten, wat slecht is voor de koelprestaties.

http://www.silentpcreview.com/article658-page2.html
Er zijn toch verschillende oplossingen?
Je kunt de fan laten zuigen aan de andere kant, de zijkant hoeft toch niet per sé?
Anders kan je ook nog de reepjes in bank 3 en 4 plaatsen, mits het mobo dat toelaat.

Neemt natuurlijk niet weg dat het niet zo handig is om een lastige combinatie aan te bevelen in een BBG. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 15-07-2008 16:31 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267131

Vergeleken met velen hier ben ik echt een leek op het gebied van computers, dus houd dat even in gedachten. :P

Als je naar de pricewatch pagina van de Sapphire Radeon HD 4850 kijkt, zie je dat bij de card interface een PCI-e 2.0 16x slot nodig is. pricewatch: Sapphire Radeon HD 4850

Het moederbord dat je in de BBG systemen die hier gepost worden steeds terugvindt is de Gigabyte GA-X48-DS4 (pricewatch: Gigabyte GA-X48-DS4). Deze biedt volgens de pricewatch echter alleen maar een 2x PCI-e 16x (dus niet 2.0).
Maakt dit verschil? Is er bijv. prestatieverlies t.o.v. een EX38-DS4 of een X48-DS5 bord die de 2.0 16x PCI-e sloten wel hebben?

Edit: Nog een vraag: De pricewatch: Scythe Infinity SCINF-1000 koeling en het pricewatch: OCZ Reaper OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2 geheugen (met de koelvin) passen niet makkelijk samen op een moederbord (de koeling moet gedraaid worden waardoor de koeling slechter koelt).
Hebben de OCZ Vendetta 2 en het Reaper geheugen dit probleem niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 267131 op 15-07-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 267131 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:11:
Vergeleken met velen hier ben ik echt een leek op het gebied van computers, dus houd dat even in gedachten. :P

Als je naar de pricewatch pagina van de Sapphire Radeon HD 4850 kijkt, zie je dat bij de card interface een PCI-e 2.0 16x slot nodig is. pricewatch: Sapphire Radeon HD 4850

Het moederbord dat je in de BBG systemen die hier gepost worden steeds terugvindt is de Gigabyte GA-X48-DS4 (pricewatch: Gigabyte GA-X48-DS4). Deze biedt volgens de pricewatch echter alleen maar een 2x PCI-e 16x (dus niet 2.0).
Maakt dit verschil? Is er bijv. prestatieverlies t.o.v. een EX38-DS4 of een X48-DS5 bord die de 2.0 16x PCI-e sloten wel hebben?

Edit: Nog een vraag: De pricewatch: Scythe Infinity SCINF-1000 koeling en het pricewatch: OCZ Reaper OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2 geheugen (met de koelvin) passen niet makkelijk samen op een moederbord (de koeling moet gedraaid worden waardoor de koeling slechter koelt).
de Pricewatch heeft het onjuist:

Uitbreidingsslots2 x PCIE 2.0 x16 3 x PCIE x1 2 x PCI (azerty)
Alle X48 borden hebben zowiezo 2.0, dat zit gewoon in de chipset.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als aanvulling op Madrox. Een PCI-e 2.0 kaart is gewoon backwards compatible*, wat zoveel zegt dat het er gewoon op pci-e 1.* kan.(X38 had ook al pci-e 2.0).

*alleen een aantal moederbord chipsets(voor al via) zijn dat niet

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 16-07-2008 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195921

fgh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195921

Wie kan mij meer vetellen over raid 0 snap het niet helemaal.

thx.

En moet ik nou gaan voor een 2x Club3D CGAX-4852DD of 2x Sapphire Radeon HD 4850??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Anoniem: 134818 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 16:02:
Dacht je van voor 2, midden in 2, achter 1 en ik denk boven?
http://www.newegg.com/Pro...-A70B+Black+Computer+Case

Cache heeft maar heel weinig invloed op snelheid van schijven. Waarom denk je dat er maar zo weinig schijven zijn die echt veel cache hebben?
Mja, leuke fotos en duidelijk,
Dat werkt wel in de lian li kast die 3x zo duur is, maar de coolermaster heeft een iets andere indeling zo te zien.

Gallery section. : http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=17&id=3927
2 fan-gaten boven.
1 achter.
2 aan de zijkant.

Specs volgens pricewatch pagina : "Ruimte voor 5x 140mm fan en 3x 120mm fan (tot maximaal 8 fans te installeren)"

6x 120 mm fan gaat dus niet lukken in die config die madrox heeft gepost.

[ Voor 15% gewijzigd door bbr op 16-07-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195921 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:02:
Wie kan mij meer vetellen over raid 0 snap het niet helemaal.

thx.

En moet ik nou gaan voor een 2x Club3D CGAX-4852DD of 2x Sapphire Radeon HD 4850??
Google is je vriend
Wikipedia: Standard RAID levels

Dat moet je zelf bepalen. ik zou gewoon de goedkoopste nemen.
bbr schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:18:
[...]

Mja, leuke fotos en duidelijk,
Dat werkt wel in de lian li kast die 3x zo duur is, maar de coolermaster heeft een iets andere indeling zo te zien.

Gallery section. : http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=17&id=3927
2 fan-gaten boven.
1 achter.
2 aan de zijkant.

Met een beetje sleutelen zou er onderin voor nog ook wel moeten kunnen.
Je vergeet de 4 in 3 module. Daar zit ook een fan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

[b][message=30429421,noline]
Je vergeet de 4 in 3 module. Daar zit ook een fan op.
I was nog aan het editen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

6x 120 mm fan gaat dus niet lukken in die config die madrox heeft gepost.
En je hebt het fout, 6 fans gaat passen.

2 boven, 1 achter, 2 zijkant en 1 in de 4 in 3 module. Dat maakt 6 fans.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 16-07-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:30:
[...]

En je hebt het fout, 6 fans gaat passen.

2 boven, 1 achter, 2 zijkant en 1 in de 4 in 3 module. Dat maakt 6 fans.
Ok, het past, maar lijkt me logischer om 5x 140mm (is stiller, lagere rpm nodig) en dan 1-3x 120 mm achterop de 4in3 modules te zetten ofwa?

[ Voor 3% gewijzigd door bbr op 16-07-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kerel, waar heb je het over? Je zegt alleen dat het niet kan. Je kwam niet eens met een tegen voorstel. Verder valt het je tegen wat het aanbod van 140mm fans is en die van echt goeie qualiteit zijn vaak een stuk duurder. De scythe 120mm fans zijn echt goed. Al zou ik er maar kiezen voor 4. Die zij pannel dingen ben ik nooit zo happig op.

Trouwens je vervang de 4 en 3 module fan. Je zet hem er niet achter op.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 16-07-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

edit : nvm, gevonden >_<
Alleen scythe heeft ze dus niet.

[ Voor 119% gewijzigd door bbr op 16-07-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267131 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:11:
Nog een vraag: De pricewatch: Scythe Infinity SCINF-1000 koeling en het pricewatch: OCZ Reaper OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2 geheugen (met de koelvin) passen niet makkelijk samen op een moederbord (de koeling moet gedraaid worden waardoor de koeling slechter koelt).
Dit zou ik nog graag willen weten O-) !
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 267131 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:18:
[...]

Dit zou ik nog graag willen weten O-) !
BVD
Als je goed naar het tweede plaatje kijkt op deze pagina denk ik van niet.

http://www.hardwarecanuck...-cpu-cooler-review-4.html

Hier een plaatje met OCZ-Flex geheugen:
http://images.google.nl/i...um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN

Met een Asus P5K:
http://www.ocia.net/aboutus/rig2frank.jpg

Op een Evga 790i mobo:
http://i5.photobucket.com...hinigami-BLM/DSCF1304.jpg

2 minuten googlen, moet je ook eens proberen :>

[ Voor 46% gewijzigd door Madrox op 17-07-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik wil nieuwe onderdelen gaan aanschaffen, maar nu heb ik een vraagje over de voeding. Ik heb namelijk al een voeding gekocht (Xilence 350W). Dit was eigenlijk een verkeerde voeding (paste niet op mijn oud moederbord, dus nu wil ik deze gebruiken voor mijn nieuwe pc.

Ik wil aanschaffen:

Asus P5Q Deluxe (€150)
2 x Sapphire Radeon HD 4850 (€290)
Intel Core 2 Duo E8500 (€160)
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB (€120)
OCZ OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2 (€90)

Deze onderdelen komen dus uit de startpost van Hahn. Ik vroeg me af of die 350W voeding voldoende is om rond te komen? Zonee, kan ik dan beter gaan voor die Zalman ZM600-HP?

Ik heb nog nooit een PC gebouwd en wilde deze wel zelf proberen te bouwen. Ik zet wel zelf hdd's,branders en nieuwe kaarten in mijn pc maar een hele nieuwe PC heb ik nog nooit gebouwd. Is dit te doen voor een leek of raden jullie me aan beter iemand te vragen die er meer verstand van heeft?

De kast heb ik ook al gekocht, dit is een midi tower (kan er geen merk op vinden). Is het verstandig om ervoor te zorgen dat er meer fans in komen of is dat niet per se nodig?

Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eigenlijk hoor je dat in onderstaand topic te vragen.
Persoonlijk denk ik dat het niet gaat werken, maar daar kunnen anderen je een betrouwbaarder antwoord op geven. :)

Welke voeding heb ik nodig? Deel 20

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ok, dat wist ik niet. Dan zal ik daar een gedeelte van mijn vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 21:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gonadan schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:31:
[...]

Er zijn toch verschillende oplossingen?
Je kunt de fan laten zuigen aan de andere kant, de zijkant hoeft toch niet per sé?
Anders kan je ook nog de reepjes in bank 3 en 4 plaatsen, mits het mobo dat toelaat.

Neemt natuurlijk niet weg dat het niet zo handig is om een lastige combinatie aan te bevelen in een BBG. ;)
late reactie:
Scythe geeft zelf al aan dat de koeler is ontworpen voor blow-in fans. Jouw oplossing gaat dus ten koste van de koelprestaties.
Het geheugen.. de handleiding van mijn DS4 geeft aan bank 1 en 3 of 2 en 4. Is dat voldoende ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Edmin schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:06:
late reactie:
Scythe geeft zelf al aan dat de koeler is ontworpen voor blow-in fans. Jouw oplossing gaat dus ten koste van de koelprestaties.
Klopt, de vraag is echter of je daar last van gaat hebben.
Het geheugen.. de handleiding van mijn DS4 geeft aan bank 1 en 3 of 2 en 4. Is dat voldoende ruimte?
Volgens mij past 2 en 4 wel. Ik heb alleen gehoord dat hij over de eerste bank komt, maar ik kan het mis hebben. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169687

Modbreak:Tsja, je kunt natuurlijk zelf gewoon uitzoeken of je systeem voldoet aan de systeemeisen van bepaalde spellen. Daarnaast is Crysis dermate populair dat je voldoende benchmarks kunt vinden en zo zelf kunt oordelen of dit systeem voldoet. Dit is verder een ordinaire systeemrvaag.

[ Voor 97% gewijzigd door Laurent op 26-07-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat hangt dan weer van de resolutie af.
Maar ik meen mij te herinneren dat Crysis nog behoorlijk wat CPU kracht nodig had, meer dan de gemiddelde game.
En dan vraag ik me af of die Phenom het gaat trekken, hij is in ieder geval flink de bottleneck nu.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Als je een soortgelijk systeem wilt aanschaffen als in de startpost staat van Hahn (dus twee 3dkaarten), is dan extra koeling noodzakelijk? De Antec Performance One P182 heeft al fans in de kast zitten, maar niet iedere kast heeft dat. Ik vroeg me dus af als je dus geen extra koeling hebt of dan niet bepaalde onderdelen te warm worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoebe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 16:15
Hartelijk dank voor al jullie discussies en input (ook al heb ik niet meegeschreven :)) welke ik de tijd heb meegelezen. Ik heb een denk ik redelijk stille configuratie uitgezocht waar ik goed overweg mee kan als ik een beetje wil gamen of voor m'n werk ontwikkel. Hoewel het systeem zo langzamerhand wel een beetje afwijkt van deze guide, is het systeem wel het startpunt geweest.

Het is onderstaande configuratie geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 95,-€ 95,-
1Creative X-Fi Xtreme Gamer€ 64,80€ 64,80
1Gigabyte GA-EX38-DS4€ 142,15€ 142,15
1Intel Core 2 Duo E8500€ 140,-€ 140,-
1OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 74,26€ 74,26
1OCZ Vendetta 2€ 33,95€ 33,95
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 56,24€ 56,24
1Sapphire Radeon HD 4850€ 139,90€ 139,90
ImporterenTotaal€ 746,30

Ik ben voor de E8500 gegaan, omdat het prijsverschil inmiddels niet meer zo groot is. En een X38 moederbord omdat ik in verschillende tests heb gezien dat het (nog?) niet zoveel uitmaakt.

De kast zelf staat niet meer op tweakers. De keuze voor de kast is een gelimiteerde oplage, de Antec P182 SE. Ik hoop dat de site waar ik hem bestel geen foutje heeft gemaakt en dat ze hem inderdaad nog hebben. Anders wordt het de P180.

Nogmaals allemaal hartelijk dank. Ik zal jullie ook laten weten wat mijn bevindingen zijn als alles draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-01-2022

lil

Er is de laatste tijd in de BBG steeds gekozen voor de Antec Performance One P182 kast.

In het verleden werd vaak gekozen voor de GigaByte-3d-aurora-570.

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte hierachter? Puur de leverbaarheid zoals terug heb kunnen lezen? Of zitten er ook verschillen in kwaliteit/airflow/ruimte/koeling in deze 2 kasten?

pricewatch: GigaByte 3D Aurora 570 (ATX, geen PSU, Zwart)
pricewatch: Antec Performance One P182 Zwart

[ Voor 16% gewijzigd door lil op 29-07-2008 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, was gewoon puur leverbaarheid. Bijde zijn gewoon hoge qualiteits kasten voor goeie prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
Phoebe schreef op zondag 27 juli 2008 @ 18:59:
Hartelijk dank voor al jullie discussies en input (ook al heb ik niet meegeschreven :)) welke ik de tijd heb meegelezen. Ik heb een denk ik redelijk stille configuratie uitgezocht waar ik goed overweg mee kan als ik een beetje wil gamen of voor m'n werk ontwikkel. Hoewel het systeem zo langzamerhand wel een beetje afwijkt van deze guide, is het systeem wel het startpunt geweest.

Het is onderstaande configuratie geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 95,-€ 95,-
1Creative X-Fi Xtreme Gamer€ 64,80€ 64,80
1Gigabyte GA-EX38-DS4€ 142,15€ 142,15
1OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 74,26€ 74,26
1Sapphire Radeon HD 4850€ 139,90€ 139,90
ImporterenTotaal€ 746,30

Ik ben voor de E8500 gegaan, omdat het prijsverschil inmiddels niet meer zo groot is. En een X38 moederbord omdat ik in verschillende tests heb gezien dat het (nog?) niet zoveel uitmaakt.

De kast zelf staat niet meer op tweakers. De keuze voor de kast is een gelimiteerde oplage, de Antec P182 SE. Ik hoop dat de site waar ik hem bestel geen foutje heeft gemaakt en dat ze hem inderdaad nog hebben. Anders wordt het de P180.

Nogmaals allemaal hartelijk dank. Ik zal jullie ook laten weten wat mijn bevindingen zijn als alles draait.
Hm, een gamesysteem hoeft dus blijkbaar niet heel duur te zijn. Maar, een kast heb je nog? DVD drives ook? En casefans heb je ook? Ik vraag je me ook af, of je alle onderdelen los besteld en zelf het systeem gaat bouwen?

Opzich zou dit systeem voor mij ook goed van pas komen, qua prijs. Alleen heb niet zoveel zin om alles zelf in te gana bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Idd, een goede gamerig hoeft dankzij de lage prijzen van CC2D procs en Radeons helemaal niet duur meer te zijn. Maar met het inbouwen ben je maar een klein uurtje zoet en het geeft zo veel meer voldoening dan een kant-en-klaar gekocht systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
Edmin schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:03:
Idd, een goede gamerig hoeft dankzij de lage prijzen van CC2D procs en Radeons helemaal niet duur meer te zijn. Maar met het inbouwen ben je maar een klein uurtje zoet en het geeft zo veel meer voldoening dan een kant-en-klaar gekocht systeem!
Dat is waar. Een beetje tweaker doet het zelf. Maar als je een PC bij een PC winkel laat bouwen, kan je er wel mee terug, mocht er iets mee zijn. Dat vind ik wel het grote voordeel ervan. Een paar maanden geleden heb ik mijn PC geupgrade voor 180 euro, met een ander moederbord + C2D E6600 + nieuw geheugen. Dat bedrag is nog te overzien, maar bij 750 euro wordt het toch al een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoebe
Buffalo schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:57:
[...]

Hm, een gamesysteem hoeft dus blijkbaar niet heel duur te zijn. Maar, een kast heb je nog? DVD drives ook? En casefans heb je ook? Ik vraag je me ook af, of je alle onderdelen los besteld en zelf het systeem gaat bouwen?

Opzich zou dit systeem voor mij ook goed van pas komen, qua prijs. Alleen heb niet zoveel zin om alles zelf in te gana bouwen.
Alle randapparatuur neem ik van de oude computer over. Die ga ik stuk voor stuk wel upgraden. Ik heb in mijn oude systeem nog een 20 speed DVD brander zitten die ik ga nemen. De kast is een gelimiteerde oplage van de Antec P182 (de P182SE). Deze heeft zijkanten van RVS. Ik heb hem voor 100 euri uit Belgie gekocht (daar zitten de casefans in):

Afbeeldingslocatie: http://www.swt.com/store/images/pinfo/63432.jpg

Je moet ervan houden, maar je kunt wel zien of je makeup nog goed zit als je aan het gamen bent >:)

Ik heb alle onderdelen los besteld, en als alles binnen is ga ik het zelf inbouwen. Ik wil al tijden zelf een computer in elkaar zetten, dus het zal wel trial en error zijn, maar op Internet en hier is voldoende te vinden hoe het moet :).

[ Voor 3% gewijzigd door Phoebe op 31-07-2008 09:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-05 21:36
TheZeroorez schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:04:
Een paar maanden uit productie en dan al in geen shop meer te krijgen? Het lijkt me sterk. Gelukkig staat er dat er is gekozen voor de V1 maar wordt er gewoon naar 'de' G15 gelinked. Misschien dat het na al die maanden wat ongelukkig is en er 'we raden een v1 aan' had kunnen staan, maar dat doet niets af van het feit dat de v1 een betere keuze is.
Jammer dat ik het topic nu pas lees en hier ging kijken omdat ik de BBG van juli zag staan.

De vorige BBG en ook die daarvoor is er door mij en anderen allang aangegeven dat geen enkele shop hem nog verkoopt. Geen enkele shop heeft hem zelfs nog op hun site staan en als ze dat nog wel hebben, dan moeten ze sorry verkopen.

Ik verwacht dat volgende BBG de Logitech G15 V1 weer met exact dezelfde tekst aangeprezen wordt...

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een beetje gekeken naar mijn wensen evenals de toekomst. En daar komt bij mij dit systeem uit rollen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Chieftec CFT-750-14C€ 83,34€ 83,34
1Cooler Master CM 690 Zwart€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 189,-€ 189,-
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 239,-€ 239,-
1Lite-On LH-20A1S€ 17,50€ 17,50
1Logitech G5 Laser Mouse€ 42,10€ 42,10
1Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM€ 78,17€ 78,17
1OCZ Reaper HPC OCZ2RPR10664GK€ 87,35€ 87,35
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 56,24€ 112,48
1Samsung Syncmaster 2493HM€ 342,39€ 342,39
2Sapphire Radeon HD 4870€ 207,-€ 414,-
ImporterenTotaal€ 1.699,23

De reden dat ik voor Quadcore ga is eigenlijk best simpel.
Ik doe heel veel dingen tegelijk op mijn systeem (van encoden tot aan unrarren etc) en het is fijn dat je dan nog steeds een snel systeem hebt c.q spellen kunt spelen zonder gemekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170419

Imperium schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:36:
Ik heb een beetje gekeken naar mijn wensen evenals de toekomst. En daar komt bij mij dit systeem uit rollen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Chieftec CFT-750-14C€ 83,34€ 83,34
1Cooler Master CM 690 Zwart€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 189,-€ 189,-
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 239,-€ 239,-
1Logitech G5 Laser Mouse€ 42,10€ 42,10
1Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM€ 78,17€ 78,17
1OCZ Reaper HPC OCZ2RPR10664GK€ 87,35€ 87,35
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 56,24€ 112,48
1Samsung Syncmaster 2493HM€ 342,39€ 342,39
2Sapphire Radeon HD 4870€ 207,-€ 414,-
ImporterenTotaal€ 1.699,23

De reden dat ik voor Quadcore ga is eigenlijk best simpel.
Ik doe heel veel dingen tegelijk op mijn systeem (van encoden tot aan unrarren etc) en het is fijn dat je dan nog steeds een snel systeem hebt c.q spellen kunt spelen zonder gemekker.
Dit mag niet meer, wanneer leren mensen het nou :O

- Verander voeding naar Seasonic, Corsair of Antec Quattro
- Overweeg de EX38-DS4, goedkoper maar zal je dezelfde performance geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat wist ik dus niet..

maar waarom voeding veranderen dan? Chieftec is toch degelijk spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 170419 schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:10:
Dit mag niet meer, wanneer leren mensen het nou :O
Als mensen echt geen antwoord meer krijgen. ;)
- Overweeg de EX38-DS4, goedkoper maar zal je dezelfde performance geven.
Die is helaas steeds lastiger te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

morpheus schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:39:
[...]

Jammer dat ik het topic nu pas lees en hier ging kijken omdat ik de BBG van juli zag staan.

De vorige BBG en ook die daarvoor is er door mij en anderen allang aangegeven dat geen enkele shop hem nog verkoopt. Geen enkele shop heeft hem zelfs nog op hun site staan en als ze dat nog wel hebben, dan moeten ze sorry verkopen.

Ik verwacht dat volgende BBG de Logitech G15 V1 weer met exact dezelfde tekst aangeprezen wordt...
Sja er was een feedback topic over deze bbg, waar uit kwam dat de TS gewoon te weinig tijd had en er dus ook weinig tijd in heeft gestoken. Tobo en muis zijn idd gewoon ondergeschoven kindjes bij de BBG's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Imperium schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:15:
Dat wist ik dus niet..

maar waarom voeding veranderen dan? Chieftec is toch degelijk spul?
Dat valt wel mee. Was zelf niet zo te spreken over de voeding bij mijn kast.
Chieftec is middelmaar qua voedingen; de anderen hier genoemd zijn beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik dit systeem komende week bestellen. Voordat ik de investering maak zou ik graag nog wat kritiek van jullie kant willen: kunnen er dingen efficienter? goedkoper? beter?

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 Zwart€ 101,27€ 101,27
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 98,32€ 98,32
1Gigabyte GA-X48-DS4€ 150,02€ 150,02
1Intel Core 2 Duo E8500€ 130,-€ 130,-
1LG GH20NS10€ 20,20€ 20,20
3Nexus Real Silent D12SL-12, 120m€ 5,83€ 17,49
1OCZ Platinum OCZ2P10664GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 83,50€ 83,50
2Sapphire Radeon HD 4850€ 139,90€ 279,80
ImporterenTotaal€ 970,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199894

Hoi VanMars,

Eigenlijk is dit forum niet bedoeld voor "Wat vinden jullie van m'n setje" topics. (EDIT: Of wel, ik weet het ook allemaal eventjes niet meer.) Maar vooruit, ik reageer toch maar even. ;)

Ik heb een paar kleine opmerkingetjes:

Je wilt drie case-fans installeren in een Antec Performance One kast. Voor zover ik weet hebben die maar 5 plaatsen voor een 120mmx120mm casefan. Er zitten er echter al drie bij dus dat zou betekenen dat er maar twee plaatsen over zijn. Daarnaast zou ik altijd zoveel mogelijk dezelfde fans in mijn kast willen hebben. Ik weet niet of het echt uitmaakt maar ik doe het altijd maar wel voor de zekerheid. :$ In de kast zitten trouwens Antec 120 mm TriCool-fans.

Daarnaast had ik gelezen dat de Sumsung Spinpoint F1 750gb schijven iets beter presteren dan de 640 versie, terwijl deze een tientje duurder is. Misschien het overwegen waard?

Ten slotte zou ik voor een gamesysteem persoonlijk toch gaan voor 2 ATI 4870 kaartjes, al zijn de 4850 kaarten volgens de benchmarks ook nog steeds top kaartjes. Binnenkort (13 augustus zo uit mijn hoofd) komen ook de X2 versies uit van deze kaarten. Ik zou persoonlijk nog even wachten totdat daar de exacte prijzen van bekend zijn en de eerste reviews gepost worden. Het zou zomaar kunnen dat de X2 versies iets beter presteren dan twee losse kaarten en wie weet zijn ze nog iets goedkoper ook. :)

Succes met het kopen en in elkaar zetten van je eigen systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 199894 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 19:16:
Je wilt drie case-fans installeren in een Antec Performance One kast. Voor zover ik weet hebben die maar 5 plaatsen voor een 120mmx120mm casefan. Er zitten er echter al drie bij dus dat zou betekenen dat er maar twee plaatsen over zijn. Daarnaast zou ik altijd zoveel mogelijk dezelfde fans in mijn kast willen hebben. Ik weet niet of het echt uitmaakt maar ik doe het altijd maar wel voor de zekerheid. :$ In de kast zitten trouwens Antec 120 mm TriCool-fans.
Ik denk dat hij juist de Antec fans wil vervangen omdat die op hogere snelheid toch wel duidelijk hoorbaar zijn.
Daarnaast had ik gelezen dat de Sumsung Spinpoint F1 750gb schijven iets beter presteren dan de 640 versie, terwijl deze een tientje duurder is. Misschien het overwegen waard?
Oh ja? Heb je een bron?
Ik heb juist begrepen dat de 640GB sneller was vanwege 2 platters in plaats van 3.
Ten slotte zou ik voor een gamesysteem persoonlijk toch gaan voor 2 ATI 4870 kaartjes, al zijn de 4850 kaarten volgens de benchmarks ook nog steeds top kaartjes. Binnenkort (13 augustus zo uit mijn hoofd) komen ook de X2 versies uit van deze kaarten. Ik zou persoonlijk nog even wachten totdat daar de exacte prijzen van bekend zijn en de eerste reviews gepost worden. Het zou zomaar kunnen dat de X2 versies iets beter presteren dan twee losse kaarten en wie weet zijn ze nog iets goedkoper ook. :)
De 4850 heeft een (veel) beter prijs/kwaliteit verhouding. Met twee keer een 4850 heb je zat power, al hangt dat nog wel wat van de resolutie af.
Als je voor crossfire gaat is de 4870 misschien wat overdreven. Het hangt echter volledig van je budget af. Persoonlijk zou ik ook voor de 4870 gaan ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh ja? Heb je een bron?
Ik heb juist begrepen dat de 640GB sneller was vanwege 2 platters in plaats van 3.
Je kan inderdaad wel gelijk hebben. De 640gb heeft 320gb per platter terwijl de 750 het maar met 250gb moet doen. De 1tb is dan wel weer interessant, daar zit 333,333... gb aan data per platter op. Tevens bevat de 750gb en 1tb versie een cache van 32mb, maar ik vraag me af of dat veel uitmaakt. Helaas kan ik geen benchmark van de 640 versie vinden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe beide HD'tjes scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269213

Zouden jullie eens als "special" een ubuntupc kunnen samenstellen. Hiermee bedoel ik een pc die out-of-the-box ubuntu netjes draait (zodat je geen geknoei meer hebt met restricted drivers). Noem het van mijn part een "open source pc". Ik heb al gegoogled op dergelijke buyersguides, helaas zonder resultaat. Ik denk dat er wel wat interesse is voor dergelijke pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 269213 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:56:
Zouden jullie eens als "special" een ubuntupc kunnen samenstellen. Hiermee bedoel ik een pc die out-of-the-box ubuntu netjes draait (zodat je geen geknoei meer hebt met restricted drivers). Noem het van mijn part een "open source pc". Ik heb al gegoogled op dergelijke buyersguides, helaas zonder resultaat. Ik denk dat er wel wat interesse is voor dergelijke pc.
Dat geeft niet echt meerwaarde. Het enige waar Ubuntu bijvoorbeeld moeite mee heeft zijn dingen als Wifi, Bluetooth of bijvoorbeeld Creative kaarten.
De basis hardware geeft bijna nooit problemen is mijn ervaring.
Je zou dus prima deze BBG kunnen nemen en dan dingen als geluidskaart nakijken en eventueel vervangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

Waarom wordt er voor een High -end gamesysteem 2x een Sapphire Radeon HD 4850 gekozen en dat terwijl meedere revieuws die ik heb gelezen zeggen dat de ENGTX280 beter presteerd?

Ik vraag dit omdat ik zelf aan de hand van deze BBG een systeem heb samengesteld, mijn systeem valt wel buiten dit budget, want ik zit alleen met behuizing en inhoud al rond de 1800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231122

Omdat het goedkoper is.. Maar dezelfde performance geeft..

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 231122 op 09-08-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:X Reageer dan niet :X
Het is een High-end gamesysteem, niet de goedkoopste onderdelen pc.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 25735 op 09-08-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 20:20:
[...]

Als geld toch niet zo uitmaken voor gamers kunnen ze net zo goed het hele high-end gamesysteem uit de BBG's halen en vervangen door een maandelijkse godbak. Maar goed, het heet de Best Buy Guide en niet de Best Performance Guide, dus je kan verwachten dat er ook een beetje aan de prijs/performance verhouding gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 25735 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 20:20:
Er is een budget, je kunt dus niet oneindig geld uitgeven. Als dat zo was zaten er wel drie GTX280 in.
Het is de bedoeling dat je voor het beschikbare budget een zo goed mogelijk gamesysteem krijgt.
De GTX280 is dan in verhouding gewoon te duur, het prestatieverschil is gering maar de meerprijs is hoog. Voor dat geld kan je weer een extra schijf nemen voor raid, of andere onderdelen verbeteren.
Gamen hangt niet alleen op de videokaart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De belangrijkste reden ligt toch echt in de releasedatum van de GTX2xx en HD4870 kaarten. Die lag namelijk in juli en deze BBG moest op 1 juli gewoon klaar zijn. Op het moment van schrijven was 2x 4850 absoluut de slimste oplossing.

Dan nog hoef je niet zo aangebrand te reageren Iznogoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edmin schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:53:
De belangrijkste reden ligt toch echt in de releasedatum van de GTX2xx en HD4870 kaarten. Die lag namelijk in juli en deze BBG moest op 1 juli gewoon klaar zijn. Op het moment van schrijven was 2x 4850 absoluut de slimste oplossing.

Dan nog hoef je niet zo aangebrand te reageren Iznogoud.
Als ik hier een serieuze vraag stel en iemand geeft zo'n antwoord, dan heb ik zoiets van waar is het discussie niveau beland?
Dan kan ik beter op Fok gaan zitten ofzo of in de HK een topic openen, maar kom op waar is de waardevolle informatie gebleven in tegen stelling tot ......... ook niet belangrijk meer.

Dit is niet ontopic en ik ga er ook niet verder op in, als je niet inziet waarom ik zo reageer het zij dan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je vraag mag dan serieus bedoelt zijn; je hebt er zelf weinig serieus werk van gemaakt om het antwoord te vinden. Had je even de moeite genomen om de vorige pagina's te lezen en/of de inleidingen van de BBG's te lezen; was je vraag al beantwoord geweest.

Alleen daarom al zou ik zelf je ook een kort, maar krachtig antwoord gegeven hebben.
Weet niet hoe dat bij FOK werkt, maar hier proberen we de topic's op niveau te houden ipv. blijven herkouwen wat allang is gezegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 134818 is het eens met madrox

en dan is het ook nog een verkapte 'welke moet ik nemen' vraag. Je mag eigenlijk dan nog blij zijn dat je antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je vraag was misschien serieus bedoeld, je reactie was dat niet.
Als iemand 'als FOK-er' reageert maak dan gewoon een TR aan als je er wat aan wilt doen en negeer het verder. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoebe
Even terug heb ik mijn systeemconfiguratie gepost. Het moederbord, de GA-EX38-DS4 van Gigabyte, blijkt erg lastig te leveren.

Dus wil ik overstappen op de GA-X48-DQ6 of de GA-X48-DS4. Maar ik kan het verschil tussen beide niet zo goed vinden, terwiil er een prijsverschil van zo'n 60 euro in zit (tussen winkels met een beetje goede beoordeling).

Als ik een vergelijk op de site van gigabyte doe, blijken er 2 extra SATA aansluitingen te zitten en twee extra eSata aansluitingen te zijn op de DQ6 te zijn.

Op Toms Hardware zegt iemand dat de DS4 de Raid functie ICH9R i.p.v. Gigabyte SATA controller heeft (?). Ik ga geen raid opstelling doen.

Kan iemand mij misschien het verschil uitleggen en of het zin heeft om de DQ6 te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je geen RAID gebruikt en niet zoveel poorten nodig hebt, kan je het best de DS4 nemen. Scheelt je weer een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Phoebe schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:16:
Even terug heb ik mijn systeemconfiguratie gepost. Het moederbord, de GA-EX38-DS4 van Gigabyte, blijkt erg lastig te leveren.

Dus wil ik overstappen op de GA-X48-DQ6 of de GA-X48-DS4. Maar ik kan het verschil tussen beide niet zo goed vinden, terwiil er een prijsverschil van zo'n 60 euro in zit (tussen winkels met een beetje goede beoordeling).

Als ik een vergelijk op de site van gigabyte doe, blijken er 2 extra SATA aansluitingen te zitten en twee extra eSata aansluitingen te zijn op de DQ6 te zijn.

Kan iemand mij misschien het verschil uitleggen en of het zin heeft om de DQ6 te nemen?
De verschillen kan je inderdaad gewoon van de Gigabyte site halen.
Hier namelijk: http://www.gigabyte.com.t....aspx?ProductID=2810,2763

Daar zie je een verschil in aansluitingen, een verschil in BIOS mogelijkheden en dat de layout van de chipsetkoeling anders is.
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-x48-ds4_1.3_big.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-x48-dq6_big.jpg
Op Toms Hardware zegt iemand dat de DS4 de Raid functie ICH9R i.p.v. Gigabyte SATA controller heeft (?). Ik ga geen raid opstelling doen.
Ze hebben beiden de ICH9R controller. De DQ6 heeft echter óók nog een Gigabyte controller, vandaar ook die twee extra S-ATA aansluitingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 12-08-2008 09:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volgens mij is Gigabyte bij de X48 serie een stuk zuiniger geweest met de specs dan bij de P45 bordjes. Mijn EP45-DS4 heeft eSATA, ICH10R en de luxere koeling. Als je dus geen CF gaat draaien zou het voor mij wel duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoebe
Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties!

Het verschil in koeling en bios instelligen had ik idd niet gezien.

Ik ga voor de X48-DS4. Ik denk dat dat ruim voldoende is, ik geloof nooit dat ik al die sata poorten ga gebruiken ;). De extra tientjes worden nu o.a. besteed aan extra videogeheugen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Misschien is het slim om nu reeds richting de BBG van September te gaan denken? Vorige keer was er nogal wat tijd tekort bij de mods toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Idd, volgens mij laat het budget inmiddels zowel de C2Q 9450 als een HD4870X2 toe... kom maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dominator schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:18:
Misschien is het slim om nu reeds richting de BBG van September te gaan denken? Vorige keer was er nogal wat tijd tekort bij de mods toch? :)
Dat merken we wel. Deze keer gaat iemand anders hem doen, dus misschien dat die persoon er meer tijd voor heeft.
Edmin schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:25:
Idd, volgens mij laat het budget inmiddels zowel de C2Q 9450 als een HD4870X2 toe... kom maar op!
:9~

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 13-08-2008 10:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hopelijk zakt de prijs nog wat verder en kunnen we er zelfs 2x een X2 in zetten... :9~

Ookal schaalt quad CF niet zo goed, je moet toch wat he ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:32:
Hopelijk zakt de prijs nog wat verder en kunnen we er zelfs 2x een X2 in zetten... :9~

Ookal schaalt quad CF niet zo goed, je moet toch wat he ;).
Is wel een optie voor mijn PC, wachten tot de X2 flink goedkoper is en er dan een bij zetten. CF3 schaalt toch al beter. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hou er toch nog steeds niet echt van. Dat CF/SLI gebeuren. Ik ben heel tevree nu met mijn HD4850 tegen mijn 8800GTS 320 :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:39:
Ik hou er toch nog steeds niet echt van. Dat CF/SLI gebeuren. Ik ben heel tevree nu met mijn HD4850 tegen mijn 8800GTS 320 :9 .
Zo lang het niet nodig is komt het er ook niet, het hangt van de eisen van Starcraft 2 af. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blizzard kennende zal ie wel goed schalen. Moet eerlijk bekennen dat de graphics me voor starcraft 2 en Diablo3 ook wel tegen vallen, maar dat maakt niet zo veel uit. Zo lang het er leuk uit ziet en boven al: Lekker speelt, dan zijn die graphics van ondergeschikt belang. Tis geen crysis en kijk hoe goed die verkoopt :z

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 13-08-2008 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Edmin schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:25:
C2Q 9450 word vervangen door de 9550, aangezien deze naar vrijwel hetzelfde prijspunt gaat. HD4870X2 zou ik nog niet pakken, verwacht dat het nog wel enkele weken duurt voordat ie echt lekker leverbaar is. Dan eerder 2 4870's in CF zetten.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 09:07
even een klein vraagje, als ik dit game systeem bestel heb ik nog wel koelpasta voor de processor nodig volgens mij of niet?

Ik ga het gehele systeem bestellen (muv muis, koptelefoon, speakers en toetsenbord)

/edit

Ik bestel de normale 32-bit windows vista home premium. Als ik het goed heb kan deze het geheugen ook aan toch? 64-bit is alleen voor enorme hoeveelheden geheugen?

linkje vista: http://tweakers.net/price...a-home-premium.html?land=

[ Voor 40% gewijzigd door Carnagy op 13-08-2008 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Carnagy schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:42:
even een klein vraagje, als ik dit game systeem bestel heb ik nog wel koelpasta voor de processor nodig volgens mij of niet?
Bij de koeler wordt koelpasta meegeleverd, alleen als je die kwaliteit niet hoog genoeg vindt kan je zelf nog koelpasta bestellen.
Ik ga het gehele systeem bestellen (muv muis, koptelefoon, speakers en toetsenbord)

/edit

Ik bestel de normale 32-bit windows vista home premium. Als ik het goed heb kan deze het geheugen ook aan toch? 64-bit is alleen voor enorme hoeveelheden geheugen?

linkje vista: http://tweakers.net/price...a-home-premium.html?land=
Dit kan je makkelijk met de search vinden. 32-bit draait prima maar je zal niet al het geheugen kunnen benutten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 20-06 08:31

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Voor het gebruik van de volle 4 Gb heb je een 64-bits OS nodig.
32-bits gaat 'maar' tot ong. 3,2 Gb.

En volgens mij zitten op de CPU-coolers meestal al koelpasta of het wordt meegeleverd. Je zou Arctic Silver kunnen halen, dat koelt ietsje beter maar echt nodig is het niet.

/edit
Spuit elf...

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 13-08-2008 15:37 ]

• Carnagy
woelders schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:36:
Voor het gebruik van de volle 4 Gb heb je een 64-bits OS nodig.
32-bits gaat 'maar' tot ong. 3,2 Gb.

En volgens mij zitten op de CPU-coolers meestal al koelpasta of het wordt meegeleverd. Je zou Arctic Silver kunnen halen, dat koelt ietsje beter maar echt nodig is het niet.

/edit
Spuit elf...
Beide bedankt voor de bevestiging. De PC is inmiddels besteld.

Zouden alle instellingen automatisch goed geconfigureerd worden in de bios (cas letency van het geheugen etc. kloksnelheid) of moet ik dit uiteindelijk zelf instellen?

Voor de crossfire opstelling moet ik de twee kaarten koppen en dan dat uiteinde aan mijn monitor koppen toch?

Zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://www.tbreak.com/reviews/imageview.php?image=9790

Zou dit stekkertje al bij een van de twee grafische kaarten zitten of moet ik dit nog ergens vandaan toveren?

• BladePHQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wel leuk om te vermelden dat als je een "oude" versie hebt van de P5 deluxe, je problemen krijgt met de E8500. Kan morgen dus weer terug om de bios te laten flashen :( ;(

• Carnagy
BladePHQ schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:20:
Wel leuk om te vermelden dat als je een "oude" versie hebt van de P5 deluxe, je problemen krijgt met de E8500. Kan morgen dus weer terug om de bios te laten flashen :( ;(
P5 deluxe? Ik zie even niet welk onderdeel moet zijn? Moederbord?

• Gonadan

Gonadan

Dat is het moederbord inderdaad.
Die BIOS kan je trouwens ook prima zelf flashen. Of is dat moederbord een van de weinigen die echt niet start met een te oude BIOS?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47730

Een kleine kick om even om jullie expertise te vragen :) Ik heb de afgelopen dagen dit topic doorgelezen en zo ben ik een stuk wijzer geworden over de producten. Ik zit nog wel met een aantal punten.
Ik heb maar voor dit geheugen gekozen omdat deze vaker is langsgekomen in de lijstjes in dit topic. Ik neem aan dat het wel goed moet komen met dit geheugen? Van de posts hier met de uitleg van de FSB moet 1:1 staan (oid) werd ik niet veel wijzer, heb ik geen kennis van, dus vandaar deze keuze.

Hoe zit het met de kwaliteit van de fans die bij de Cooler Master CM 690 zitten? Ik weet niet hoeveel fans er meegeleverd worden, maar met het oogpunt op het bijvoegen van een tweede videokaart in de toekomst, zullen ze het aankunnen om het systeem koel genoeg te houden? Ik hoef niet het allerstilste systeem te hebben, als het maar goed gekoeld wordt. Als ik hiervoor betere (en/of meer) fans nodig heb kan ik die beter nu aanschaffen lijkt mij.

Dat is zo'n beetje alles wat ik nu kan bedenken, ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 Zwart€ 62,13€ 62,13
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 95,46€ 95,46
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 57,40€ 57,40
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 209,73€ 209,73
1OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 74,90€ 74,90
1OCZ Vendetta 2€ 28,-€ 28,-
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 56,99€ 113,98
1Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E€ 207,-€ 207,-
ImporterenTotaal€ 1.006,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FSB:Geheugen == 1:1. Is gewoon de ratio tussen geheugen snelheid en fsb. Dat is nodig om de minimale snelheid van het geheugen te bepalen: wat je nodig hebt om de FSB te vullen. Meer heb je niet nodig, minder zou ik niet doen. Ga je overclocken, dan is sneller geheugen een must, gezien je de FSB omhoog schroeft.

Je krijgt 3 fans bij de CM690. Die in de deur is nog al lawaaiig dankzij resonantie. 1 heeft een led. Koop er 2x 14cm fan bij en plaats die boven in. Die helpen je processor koeler ook nog mee en je hebt een mega airflow. Ik heb hem zelf ook. Leuk kastje, zei het met wat eigenaardigheden.
Ik heb er 2x 14cm en 2x 12cm er in. 2 14cm boven in, 1 12cm in de bodem en 1 12cm voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 Doet het uitstekend met mijn EX38-DS4.. Op jouw X48-DQ6 zal het denk ik ook prima werken.

Het wordt aangeraden om dat geheugen op 2.1 volt te laten draaien. Maar ik heb het gewoon op 1.8volt staan..Ik draai mijn E8400 nu op stock speeds. En mijn geheugen draait op 800mhz. De ratio is misschien niet 1:1 maar 5:6, maar dit geeft wel een hogere score in 3dmark06..

Ik denk dat als je je geheugen pas op 1000mhz wil laten draaien, je dan pas het voltage moet verhogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks guys :) Ik ben (zoals ik er nu over denk tenminste) niet van plan te gaan overclocken, dus ik hoef me verder geen zorgen te maken over de snelheid van het geheugen denk ik. Gewoon erin proppen en klaar :P

Zijn de twee extra fans echt noodzakelijk? Ik weet niet hoeveel extra geluid dit met zich meebrengt, en ik heb het idee dat drie fans toch ook wel voldoende moet zijn? Mocht ik er naast zitten, please inform me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

14cm fans verplaatsen een stuk meer lucht op een lagere snelheid = stillere fans en meer lucht verplaatsing. Je moet het natuurlijk gewoon zelf weten hoe je het doet, maar persoonlijk wil ik wel een erg goeie airflow hebben. Dan lever ik liever iets aan stilte in voor betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Mijn gehele systeem (muv geheugen) kan ik vandaag ophalen. Het geheugen ga ik ergens in de buurt kopen. Nu las ik hier dat het geheugen uit de BBG en de de koeler niet op het moederboard passen.

Hierover heb ik dus enkele vragen:

Zijn er hier mensen die deze combinatie wel hebben werken zonder dat ze de koeler gedraaid hebben of is het sowieso een hopeloze zaak?

Zou het eventueel mogelijk zijn om memory slot 3 en 4 te gebruiken i.c.m. het reaper geheugen?

Of is het gewoon verstandiger om ander geheugen te kopen?

Als ik naar de specs van het moederboard kijk dan zou dit moederboard geheugen aan moeten kunnen tot 1200mhz.
DDR2 1200 memory with Intel® ECC technology featuring faster speeds and higher data bandwidth
Specs MB: http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2763

Nu wil ik daar dit geheugen bij plaatsen:

OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2
http://tweakers.net/price...gk-4gb-(2x-2gb)-ddr2.html

Zou dit ook niet passen? Het lijkt me namelijk een stuk minder hoog. Of is dit geheugen totaal niet geschikt bij het moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 :
Dit geheugen is net zo hoog als "normaal" geheugen.. Die platen zitten alleen maar aan de zijkanten.

Max (supported) FSB is 1600mhz.. Dus max 800mhz DDR2 (Bij een ratio van 1:1) Je kan idd tot 1200mhz.. maar het geheugen zal denk ik niet zo ver kunnen..

Nogmaals,
OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 Doet het uitstekend met mijn EX38-DS4.. Op een X48-DQ6 zal het denk ik ook prima werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 231122 op 18-08-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 231122 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 15:26:
OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 :
Dit geheugen is net zo hoog als "normaal" geheugen.. Die platen zitten alleen maar aan de zijkanten.

Max (supported) FSB is 1600mhz.. Dus max 800mhz DDR2 (Bij een ratio van 1:1) Je kan idd tot 1200mhz.. maar het geheugen zal denk ik niet zo ver kunnen..

Nogmaals,
OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 Doet het uitstekend met mijn EX38-DS4.. Op een X48-DQ6 zal het denk ik ook prima werken.
Correct, ik draai dit geheugen op mijn X48-DQ6 in combinatie met de Scythe Mugen.
Vergeet alleen niet eerst het geheugen te plaatsen en pas daarna de koeler.
Anders moet eerst je ventilator er weer af, deze hangt boven het geheugen.

De koeler past best op dit bord, alleen vind ik die pushpins een ramp. Je moet duwen voor je vaderland en ik vertrouw ze voor geen meter.
Als ik een keer tijd over heb zal ik ze dan ook vervangen voor een serieuze manier van vastzetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Ik heb respect voor je dat je nog een keer die koeler gaat bevestigen. Hij zit, maar wat een karwei... M'n hele handen hebben wondjes en de radiator zit onder het bloed, maar hij zit.

Ik loop alleen nog tegen een dingetje aan.

De voeding heeft 3 stekkers voor het moederboard. een 24 pins kabel die de hoofdstroom voor 't moederboard levert. (kan ook een 20 pins van gemaakt worden)

Dan heb ik nog 2 kabeltjes voor 1 'stopcontactje'

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2008/2482/x48dq6_top.jpg

Het gaat om het witte stopcontact rechtsboven op de afbeelding. Bij mij zit daar nog een plastic op de linker 4 pins. Ik kan er dus een 4 pins van maken of 8 pins.

Ik heb beide aansluitingen op mijn voeding, maar kan niet in handleidingen van voeding, moederboard vinden wat ik nu moet doen?

4 pins gebruiken en de rechtse 2x2 gebruiken en daar de 4pins stekker indoen?

of de 8pins en het plasticje eraf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoebe
Gisteren heb ik uiteindelijk het systeem dat ik bijna een maand geleden heb besteld compleet ontvangen.

Nu ik een systeem zelf heb geinstallerd, de volgende conclusie: Het is het echt waard om je computer zelf in elkaar te zetten. Het verschil in kwaliteit is enorm en de prijs nagenoeg gelijk. Er wordt denk ik vaak bezuinigd op de voeding en de kast, het merk geheugen, merk moederbord. Dan kan er wel worden gezegd dat er een nvidia videokaart in zit en 2 x 500 GB harddisk. Maar dat de systeemkast dan b.v. erg lawaaiig is wordt dan even achterwege gelaten :).

Installatie duurde 4 uur, met name omdat ik alles tig keer doorlees eer ik iets durf te doen en geklooi met de koeler en hoe de harde schijf in de kast te monteren :). Ik heb nog niet echt eerder een computer helemaal van scratch af geinstalleerd, vandaar dit verslag. Ook omdat ik vaker lees dat mensen er tegen op zien. Achteraf gezien was het heel makkelijk, en zie je dat computers eigenlijk heel modulair zijn opgebouwd.

Processor
We zijn begonnen met het installeren van de processor op het moederbord. Dat was erg eenvoudig. Kwestie van de bescherming op het moederbord weghalen / omklappen, processor er voorzichtig inleggen, en mbv een hendel de processor vast zetten.

Koeler
Toen kwam de koeler (Vendetta 2). Wat een rampenplan zeg ;). Ik denk dat we al met al bijna een uur mee bezig zijn geweest. De pushpins wilden er gewoon niet door, en ook was er geen ruimte om ze goed naar beneden te kunnen drukken. Zelfs met schroevedraaiers met antislip erop geprobeerd: nope.

Uiteindelijk hebben we het gedaan door de ventilator op de koeler voor de bovenste helft te installeren (het deel wat het verst van de processor zit) met de rubbertjes.. Het onderste deel loslaten. Zo heb je ruimte om de koeler aan te drukken en achteraf het deel bij de processor te installeren. Dan de koeler positioneren en alle pushpins naar rechts draaien. Vervolgenseen hoek kiezen en het pinnetje naar beneden drukken. Als het pinnetje erdoor zit, dan naar links draaien om ervoor te zorgen dat het niet meer naar boven kan. Dan de tegenovergestelde hoek doen, en de andere twee hoeken doen. Wij hadden het moederbord zo gelegd dat daar waar je de pushpin naar beneden drukt, geen ondergrond is.
Uiteindelijk de ventilator bij de processor vastzetten.

Moederbord --> Systeemkast
De volgende actie was het moederbord in de systeemkast installeren. Zorgen dat het plaatje voor externe aansluitingen (toetsenbord e.d.) goed vastklikt, moederbord in de systeemkast zetten en vastschroeven. Appeltje eitje :). (de systeemkast)

Voeding
Voeding was ook erg eenvoudig, hij paste goed in de antec case. Wij hebben de grote connector geinstalleerd en degene met 4 pins. Zoals het ons in de handleiding overkwam is door in de 4 pins de 8 pins te doen een 'andere manier van aansluiten'. Backwards compatible ofzo. De handleiding was er niet echt duidelijk over, maar het leek ons dat eerst een beschermplaatje verwijderen een manier zou zijn die minder zou worden gebruikt. Ik zou overigens wel aanraden om voor de voeding vast te schroeven vast alle connectoren eraan te verbinden. De kast biedt weinig ruimte om die achteraf nog in de voeding te doen.

Harde schijf en cardreader
Vervolgens hebben we de harde schijf geinstalleerd. Dat was ook weer lastig. Je moet even doorhebben dat de schroeven door de grommets moeten en dat hij niet aan de zijkant wordt vastgeschroefd. Er zitten ook onderop de disc schroefgaatjes, en daaraan wordt hij vastgeschroefd. Toen we dat doorhadden, appeltje eitje.
De cardreader gaat in de 3.5" bay. Kwestie van een soort rails op de reader installeren, en de reader in de bay te schuiven tot hij vastklikt. Heel net systeem, behalve dat je aan de voorkant de rails kunt zien (ijzerkleur). Zonde wel.

Alle draadjes
Alle connectoren van de systeemkast installeren was de volgende stap. Power on, led, reset, etc. Een lamp erbij is aan te bevelen en het is gewoon geduldig priegelwerk. Gelukkig heb ik kleine vingers. Als je de handleiding volgt spreekt alles voor zich. De gekleurde draad is de plus draad, moet je even weten, stond niet in de handleiding.
Vervolgens de SATA aansluitingen en de interne USB aansluitingen. Er zit in de kast een snake light (lampje) die je of aan een USB kunt aansluiten of aan de voeding. Leuke gadget, maar je hebt er niet zoveel aan. Het systeem moet aanstaan wil het lampje het doen.

Geheugen
Allereerst ziet het geheugen er gewoon supermooi uit, qua uiterlijk. Je zou de kast zo openlaten >:)
Je hebt 4 bays waarin het geheugen kan. Twee rode en twee gele. Wij hebben het geheugen in de twee gele bays gedaan. Erin doen, vastklikken, klaer.

Geluidskaart & Videokaart & Wireless
De videokaart hadden we eerst in de onderste PCI express slot gedaan omdat hij dan meer ventilatieruimte zou hebben. Maar dan valt de videokaart over één PCI slot heen die wij nodig hadden.
Dus toen in het bovenste slot geinstalleerd, geluidskaart erin en wireless kaart erin. Kwestie van kaarten aanduwen en vastschroeven.

Stroomvoorziening
Benodigd voor de ventilatoren, hard disk, videokaart en het lampje. Twee connectoren (1 sata en 1 'gewone') op de voeding aangesloten en alles daaraan vastgemaakt.

Conclusie
Ik geloof dat ik niets vergeet, maar toen was het klaar. Spannend moment natuurlijk. We zetten de computer aan en hij maakte een ontzettend geratel. Snel uit, er moest iets mis zijn. Nader onderzoek wees uit dat een van de draden een ventilator van de systeemkast aanraakte. Dat was natuurlijk snel opgelost. Nog een keer aan, en draaien maar. Hij startte gewoon op, alle ledjes deden het goed. Er staat natuurlijk niets op de disc, en we hadden nog niet de CDROM geinstalleerd dus we konden nog niets, maar we konden we zien dat alles het deed. Hard disk werd herkend, 4 GB intern geheugen. Systeem temperatuur bleef zo'n 30 graden.

Ik had nooit verwacht dat alles het in 1 keer zou doen. Verwacht dat ik hem aan zou doen en drie piepjes zou horen en dat je dan moet uitzoeken waar die drie piepjes voor zijn. Maar nee, hij bromde prima. Meteen in de bios gekeken. Harde schijf, cardreader werden herkend. Intern geheugen was 4 GB. Helemaal top.

Enig punt was dat voor de relatief stille componenten die ik had uitgezocht, het systeem nog vrij veel lawaai maakte. Ongeveer hezelfde geluid als mijn oude pc van 6 jaar oud. Bij deze antec kast kunnen de systeem ventilatoren met een knopje worden ingesteld qua snelheid. Ze stonden allemaal op high, toen we die op medium zetten was het geluid al bijna niet meer aanwezig. Nu staan ze op low en hoor je de computer zo goed als niet.

Al met al vind ik het super om een keer gedaan te hebben. Mijn volgende computer ga ik precies zo weer in elkaar zetten. De computer is ontzettend stil en voelt heel degelijk. Totale kosten voor dit systeem waren 875 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211238

Carnagy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:37:
Ik heb respect voor je dat je nog een keer die koeler gaat bevestigen. Hij zit, maar wat een karwei... M'n hele handen hebben wondjes en de radiator zit onder het bloed, maar hij zit.

Ik loop alleen nog tegen een dingetje aan.

De voeding heeft 3 stekkers voor het moederboard. een 24 pins kabel die de hoofdstroom voor 't moederboard levert. (kan ook een 20 pins van gemaakt worden)

Test het met 1 keer 2x2 en als dat niet stabiel draait gooi die andere er ook in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een E8400 vreet niet zo veel stroom hoor.. gewoon de rechtse 4 pins gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
ik ben op dit moment enorm aan het stuntelen met die cpu cooler. De scythe kreeg ik niet goed erop en en ik ben nu aan het prutsen met de boxed cooler.
wat doe ik in godsnaam verkeerd...

Het lijkt alsof ik maar een helft (2 pinnetjes) van die koelers erop kan krijgen. Net alsof de ene kant daarna hoger ligt dan de andere. Ik krijg dus beide koelers er niet op.

De processor zit er goed in, het hendeltje is ook gewoon dicht... ik heb geen flauw idee wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan heb ik nog 2 kabeltjes voor 1 'stopcontactje'

[afbeelding]

Het gaat om het witte stopcontact rechtsboven op de afbeelding. Bij mij zit daar nog een plastic op de linker 4 pins. Ik kan er dus een 4 pins van maken of 8 pins.

Ik heb beide aansluitingen op mijn voeding, maar kan niet in handleidingen van voeding, moederboard vinden wat ik nu moet doen?

Mijn voeding had twee van die 4-pins kabels, ik heb ze voor de zekerheid gewoon allebei aangesloten.
Ik heb dan wel een overgeklokte Quad erop zitten.
Carnagy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:35:
ik ben op dit moment enorm aan het stuntelen met die cpu cooler. De scythe kreeg ik niet goed erop en en ik ben nu aan het prutsen met de boxed cooler.
wat doe ik in godsnaam verkeerd...

Het lijkt alsof ik maar een helft (2 pinnetjes) van die koelers erop kan krijgen. Net alsof de ene kant daarna hoger ligt dan de andere. Ik krijg dus beide koelers er niet op.

De processor zit er goed in, het hendeltje is ook gewoon dicht... ik heb geen flauw idee wat er mis is.
Huh? Hij zat toch al?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk om te lezen dat alles goed is gegaan Phoebe :)

Mijn systeempje heb ik gister besteld, ben benieuwd wanneer ik alles binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Gonadan schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:27:
[...]

Mijn voeding had twee van die 4-pins kabels, ik heb ze voor de zekerheid gewoon allebei aangesloten.
Ik heb dan wel een overgeklokte Quad erop zitten.

[...]

Huh? Hij zat toch al?

[...]
Hij zat, maar niet goed. Toen ik er wat harder tegenaan tikte viel hij weer los. Hij zit nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

altijd weer die push pins... :P Ik snap er niets van, ik vond het er in zetten appeltje eitje. Er uit halen was een stuk lastiger. Gewoon buiten je kast, zachte schuim matje er onder, anti statische zak er onder. Pushpins goed zetten en links boven en rechts onder aandrukken tot ze er door zijn en dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:24:
altijd weer die push pins... :P Ik snap er niets van, ik vond het er in zetten appeltje eitje. Er uit halen was een stuk lastiger. Gewoon buiten je kast, zachte schuim matje er onder, anti statische zak er onder. Pushpins goed zetten en links boven en rechts onder aandrukken tot ze er door zijn en dan de andere.
En dan druk ik bijna mijn duim achterover en nog zit dat kreng niet goed.
Nee, doe mij maar een mooie set bouten en moeren.
Tweakers heeft niet voor niets een steeksleutel als logo. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen (zie Zie CSL Beleid#welke) maar is ontworpen om de BBG van deze maand ter discussie te stellen.