[BBG] High-end gamesysteem juli 2008

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
Het wordt tegenwoordig steeds moeilijker om een systeem samen te stellen die richting de €2000 gaat zonder veel geld uit te geven aan onderdelen die onnodig zijn, dus daar heb ik jullie hulp weer bij nodig :P

Zie hieronder wat ik er deze keer tot nu toe van heb gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 Zwart€ 99,-€ 99,-
1Asus P5Q Deluxe€ 146,49€ 146,49
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 58,15€ 58,15
1HP Pavilion w2207h€ 290,-€ 290,-
1Intel Core 2 Duo E8500€ 198,50€ 198,50
1Lite-On LH-20A1S€ 17,60€ 17,60
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 70,40€ 70,40
1Logitech G51€ 113,-€ 113,-
1Logitech MX518 Optical Mouse (USB)€ 25,07€ 25,07
1OCZ OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 87,70€ 87,70
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 118,-€ 118,-
2Sapphire Radeon HD 4850€ 147,90€ 295,80
1Scythe Infinity SCINF-1000€ 32,50€ 32,50
1Sennheiser PC-150 (Stereo, 3.5mm)€ 71,39€ 71,39
1Steelpad Qck€ 7,50€ 7,50
1Zalman ZM600-HP€ 90,95€ 90,95
ImporterenTotaal€ 1.722,05

Als processor heb ik gekozen voor de E8500, de E8400 is nog steeds het beste qua prijs/snelheid, maar aangezien het budget het ruimschoots toelaat ben ik zo vrij geweest om een kleine 60 euro extra uit te trekken voor een (iets) snellere CPU.

Jammer genoeg zijn de ATi Radeon HD 4870 zo goed als niet leverbaar, waardoor ik enigszins noodgedwongen heb gekozen voor de HD 4850 in Crossfire. Misschien dat de Radeon 9800 GTX in SLI nog sneller is, maar Crossfire is toch een stukje makkelijker en voor zover ik weet scheelt het niet heel veel (heb ik het fout, laat het weten natuurlijk).

En verder... niet veel nieuws, het moederbord is weer een generatie nieuwer, maar daar houdt het voor mij een beetje op qua ideeën. Iemand hier nog briljante ingevingen over wat er beter, goedkoper én sneller zou kunnen? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Sennheiser PC-150 (Stereo, 3.5mm) :X

Hiermee heb ik het wel moeilijk :P Heb deze ook in gebruik op m'n pc thuis, en moet zeggen dat deze vaak zwaar irriteert na een lange duur gamen. Hij zit niet zo comfortabel als hij eruit ziet.
Ik zou eerder gaan voor een Steelsound 4H/5H welke vele malen beter is (spreek uit ervaring op m'n pc waar ik studeer).

Maarja, we hebben het feitelijk nog altijd over het systeem en niet over de randappartuur natuurlijk :+

Verder ben ik het er ook mee eens met je keuze ivm de HD 4850's ipv de slechts weinig betere presterende, maar wel veel energieduurdere, 9800GTX's. :)

Die driehonderd overige euro's zou ik ook niet direct weten te plaatsen.. :P
En de mensen maar klagen dat de koopkracht daalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:28

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Zet er twee harde schijven in, in raid 0 kunnen ze de laadtijden weer verkorten. En misschien een goeie quadcore? Kost ook wel iets meer, maar het budget is er toch. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9450 Die is wel iets trager per core, maar steeds meer spellen zijn toch multi threaded, terwijl de oudere spellen ook nog wel genoeg zullen hebben aan de snelheid van een enkele core van deze processor.

En dan houdt je nog 150 euro over :P

[ Voor 22% gewijzigd door Dirk op 24-06-2008 23:45 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Da's niet de meest ideale game-headset nee. Het mag best wel om de oren te plaatsen zijn, en volgens mij zijn er voor een euro of 60 leuke 5.1 dingen te krijgen, waar je best wel wat aan hebt.
Dirk schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 23:43:
Zet er twee harde schijven in, in raid 0 kunnen ze de laadtijden weer verkorten. En misschien een goeie quadcore? Kost ook wel iets meer, maar het budget is er toch. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9450 Die is wel iets trager per core, maar steeds meer spellen zijn toch multi threaded, terwijl de oudere spellen ook nog wel genoeg zullen hebben aan de snelheid van een enkele core van deze processor.
In verreweg de meeste spellen zal die E8500 toch echt een stuk beter presteren.

Je hebt dan nog zeker 200 euro over. Dan kun je óf het budget naar 1500 omlaag schoppen, óf ruimte maken voor een GTX280 (maar die is het geld niet waard in het systeem dat je dan over houdt), of een SSD erin frotten. Dat laatste lijkt me wel interessant, zeker omdat er geen RAID meer in het systeem zit, en er op 16GB toch weer twee tot drie games passen, of natuurlijk een OS + Swap :)

Ik vraag me trouwens wel af, als je die CF setup erin houdt, of die voeding dat wel goed gaat trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Laatst online: 20-06 23:49
Gezien er nog geld over is opteer ik voor een s-ips scherm (of een ander goed niet TN scherm). De response tijden van de huidige wat snellere non-tn schermen zijn naar mijn mening voor 99% van de mensen laag genoeg, de kleuren, kijkhoek en het contrast zijn superieur.

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 24-06-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Raid 0 hebben we tot vorige editie eigenlijk altijd gedaan, maar was eigenlijk al een tijdje niet echt meer nodig en een SSD vind ik ook nog een beetje onnodig geld over de balk smijten.

Wat betreft het scherm, responstijd is bij gamen toch wel iets belangrijker dan zaken als kijkhoek, aangezien de gemiddelde (echte) gamer toch wel redelijk recht voor z'n monitor zit, dus dat gaat 'm denk ik ook niet helemaal worden.

Dat de headset niet ideaal is kan, heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien dat nog meer mensen alternatieven ervoor weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Voor headset zou ik toch eerder een : pricewatch: Sennheiser PC 350
of : pricewatch: Turtle Beach Ear Force HPA2
Erbij doen. Als je high end gaming gaat, dan is een surround headset toch wel de laatste trend. En de sennheiser 150 is (hoewel het goed geluid geeft) toch wel een beetje matig dan. Voor die paar extra tientjes heb je dan wel meteen een geweldig beest van een headset.

Ik heb ook gekeken naar de headset van razer, maar dat lijkt een erg fragiel ding te zijn waar je nog eens een aparte soundcard ook voor nodig heb, geen aanrader dus.
En de 3D headset van Plantronics is niet "echt" surround sound omdat die maar 2 speakers heeft.

Dus, turtle beach, die momenteel helaas alleen in de US of A verkrijgbaar is (dus evt via ebay iets zou moeten regelen) of de Sennheiser 350.

--
Eveneens als bij de high end workstation setup,. zou het misschien geen kwaad kunnen om wat alternatives te zoeken op de creative geluidskaarten. Er is de laatste tijd erg veel gedoe omtrend hoe slecht hun driver support is. Dus het zal in ieder geval geen kwaad kunnen om wat meer opties hiervoor te onderzoeken.

--
Voor de muis zou ik dit beestje aanraden : pricewatch: Logitech G5 Laser Mouse
De blue / black edition ligt goed in de hand, goede reactie tijd, en ook vooral mooi :)
Zie hier voor beter plaatje : http://www.cool-prices.nl/Producten/7572

--
Steelseries heeft aardige keyplanken.
http://www.steelseries.co.../keyboards/7g/information
Minder keyghosting, en een stuk steviger van de G15 series van logitech. Stevig, maar erg log en "default" naar mijn mening. Andere zullen hier misschien anders over denken.

--
Ik zou er 8 GB aan ram in doen, ipv 4 GB. Om zo het beste te halen uit ook je Operating system en nieuwe games in de toekomst.

--
Monitor is altijd lastig, persoonlijk vind ik monitors met slechts 5 ms al te langzaam en gebruik ik nog hardcore gewoon een CRT bak. Een schermpje met 1-2 ms zou een stuk fijner zijn voor gaming naar mijn mening.
De reviews van de pricewatch: HP Pavilion w2207h zijn ook redelijk matig te noemen.

--
Indien het budget het toelaat zou ik er ook nog een tweede 1TB hard disk bij doen.
En een pricewatch: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) en evt een cardreader.

--
Videokaart met 1 GB ipv 512 MB ?
Deze is denk ik wel inferieur qua processor snelheid: pricewatch: Sapphire Radeon HD3870X2
^ Een beetje verwarrend overigens, maar ik neem aan dat die prijs voor 2 sapphire radeons is.

[ Voor 77% gewijzigd door bbr op 25-06-2008 09:38 ]

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

GEEN cf setup nemen op P45 borden als je ook hoger kan. Die borden hebben "maar" 2x 8 pci-e 2.0 lanes en zie hier:
http://www.tweaktown.com/...re_performance/index.html

Je verliest dus wel wat prestatie!

Alternatieven:
pricewatch: Gigabyte GA-X48-DS4
pricewatch: MSI X48C Platinum
bbr schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:01:
Voor headset zou ik toch eerder een : pricewatch: Sennheiser PC 350
of : pricewatch: Turtle Beach Ear Force HPA2
Erbij doen. Als je high end gaming gaat, dan is een surround headset toch wel de laatste trend. En de sennheiser 150 is (hoewel het goed geluid geeft) toch wel een beetje matig dan. Voor die paar extra tientjes heb je dan wel meteen een geweldig beest van een headset.

Ik heb ook gekeken naar de headset van razer, maar dat lijkt een erg fragiel ding te zijn waar je nog eens een aparte soundcard ook voor nodig heb, geen aanrader dus.
En de 3D headset van Plantronics is niet "echt" surround sound omdat die maar 2 speakers heeft.

Dus, turtle beach, die momenteel helaas alleen in de US of A verkrijgbaar is (dus evt via ebay iets zou moeten regelen) of de Sennheiser 350.
Aan die turtle beach hebben we dus niets, gezien die niet in de pricewatch staat.
Voor de muis zou ik dit beestje aanraden : pricewatch: Logitech G5 Laser Mouse
De blue / black edition ligt goed in de hand, goede reactie tijd, en ook vooral mooi :)
Zie hier voor beter plaatje : http://www.cool-prices.nl/Producten/7572
Goed in de hand liggen en mooi zijn 2 subjectieve zaken, waar iemand anders dat niet hoeft te vinden. Dat is altijd een beetje zo met tobo's en muizen. 8)7
--
Ik zou er 8 GB aan ram in doen, ipv 4 GB. Om zo het beste te halen uit ook je Operating system en nieuwe games in de toekomst.
Is inprinciepe nog niet nodig hoor. Zolang we ruimte laten voor een upgrade zou het er niet in hoeven.
Monitor is altijd lastig, persoonlijk vind ik monitors met slechts 5 ms al te langzaam en gebruik ik nog hardcore gewoon een CRT bak. Een schermpje met 1-2 ms zou een stuk fijner zijn voor gaming naar mijn mening.
De reviews van de pricewatch: HP Pavilion w2207h zijn ook redelijk matig te noemen.
Onder de 10ms is er NAUWLIJKS ghosting op te merken. Dus op 5ms al helemaal niet. 8)7
Indien het budget het toelaat zou ik er ook nog een tweede 1GB hard disk bij doen.
Ik hoop dat je 1 TB bedoelt :+

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 25-06-2008 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:03:
Aan die turtle beach hebben we dus niets, gezien die niet in de pricewatch staat.
Is echter wel verkrijgbaar. Wellicht zijn er andere opties.
Goed in de hand liggen en mooi zijn 2 subjectieve zaken, waar iemand anders dat niet hoeft te vinden. Dat is altijd een beetje zo met tobo's en muizen. 8)7
Het model is hetzelfde als de MX518, prestaties zijn echter een stuk beter.
Onder de 10ms is er NAUWLIJKS ghosting op te merken. Dus op 5ms al helemaal niet. 8)7
Dat verschilt erg per persoon. Hogere refresh zal betekenen dat kleuren ook minder in elkaar overlopen bij snelle FPS games of zelfs scrollen in een textverwerker. (zwarte text die er geel uitziet tijdens scrollen)
Net zo zal een gemiddeld persoon geen verschil zien tussen 70-80 mHz CRT monitors, sommige moeten 100 mHz hebben willen ze een rustig beeld zien.
Ik hoop dat je 1 TB bedoelt :+
Duidelijk >P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbr schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:37:
[...]

Is echter wel verkrijgbaar. Wellicht zijn er andere opties.

[...]
Andere opties moeten wel, vereiste is dat ze in de pricewatch staan. :S
Het model is hetzelfde als de MX518, prestaties zijn echter een stuk beter.
Dat zal, dat zeg ik ook niet, alleen dat lekker in de hand en mooi voor jouw mischien zo zijn, maar voor iemand anders vind dat ie te klein/groot is en niet bij zijn witte pc past.
[...]

Dat verschilt erg per persoon. Hogere refresh zal betekenen dat kleuren ook minder in elkaar overlopen bij snelle FPS games of zelfs scrollen in een textverwerker. (zwarte text die er geel uitziet tijdens scrollen)
Net zo zal een gemiddeld persoon geen verschil zien tussen 70-80 mHz CRT monitors, sommige moeten 100 mHz hebben willen ze een rustig beeld zien.
HZ is heel wat anders dan ms. Dat is natuurlijk geen vergelijking.
Duidelijk >P
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
bbr schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:01:
--
Indien het budget het toelaat zou ik er ook nog een tweede 1TB hard disk bij doen.
En een pricewatch: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) en evt een cardreader.
Uhm mja, er werd vorige edities veel gezeurd over waarom er nou nog een floppydrive in moest (wat toen voornamelijk gedaan werd voor de raid-opstelling), is ie er eindelijk uit, willen mensen 'm er weer in hebben 8)7 Cardreader is zonder raid-opstelling dus ook niet echt nodig lijkt me.
--
Videokaart met 1 GB ipv 512 MB ?
Dat levert geen prestatiewinst op, tenzij jij spellen weet te vinden die meer dan 512MB aan grafisch geheugen gebruiken.
Deze is denk ik wel inferieur qua processor snelheid: pricewatch: Sapphire Radeon HD3870X2
^ Een beetje verwarrend overigens, maar ik neem aan dat die prijs voor 2 sapphire radeons is.
Nee... de Radeon HD 3870 X2 is gewoon een videokaart met 2 GPU's, dat zijn dus geen twee videokaarten :X Maar die hadden we dus al in de vorige editie zitten, maar de 4850 is toch wel weer wat sneller. 'inferieur' betekent trouwens minderwaardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hahn

Je slaat mijn belangrijke stukje over... het enige wat echt belangrijk was in mijn stukje :'( .
GEEN cf setup nemen op P45 borden als je ook hoger kan. Die borden hebben "maar" 2x 8 pci-e 2.0 lanes en zie hier:

Alternatieven:

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 25-06-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:41:
[...]

Andere opties moeten wel, vereiste is dat ze in de pricewatch staan. :S

--

Dat zal, dat zeg ik ook niet, alleen dat lekker in de hand en mooi voor jouw mischien zo zijn, maar voor iemand anders vind dat ie te klein/groot is en niet bij zijn witte pc past.
Vandaar dat ik ook de sennheiser 350 er bij had gezet, pricewatch: Sennheiser PC 350 120 euro bij redcoon momenteel, ipv 138 euro.
En de antec kast is zwart, eveneens als de monitor en het G15 keyboard. :)

[ Voor 43% gewijzigd door bbr op 25-06-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024

Alternatieven:
dat P5Q Deluxe bord heeft toch ook gewoon 2x pci-e 16x lanes erin zitten? lijkt me beetje raar ook dat een 'nieuw generatie mobo' nog steeds maar 8x daarop zet

nm ^^

[ Voor 31% gewijzigd door corkscrew op 25-06-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:50:
@hahn

Je slaat mijn belangrijke stukje over... het enige wat echt belangrijk was in mijn stukje :'( .

[...]
Ik sloeg niks over, ik liet alleen even weten welke dingen er waarschijnlijk niet in gaan komen, de zaken waarop ik niet heb gereageerd worden dus in overweging genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hahn

Ahh oke, mischien toch handig omdat er soms neer te poten, weten wij allemaal dat je het nu ook weet 8)7. Ik vind die EX48-DS4 sowieso wel een mooie. EX38-DS4 is nog goedkoper btw.
corkscrew schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:09:
[...]

dat P5Q Deluxe bord heeft toch ook gewoon 2x pci-e 16x lanes erin zitten? lijkt me beetje raar ook dat een 'nieuw generatie mobo' nog steeds maar 8x daarop zet

trouwens, wat is het verschil met het vorige socket 775 moederbord van de bbg mei (GA-EX38-DS5) ? is deze ook zo energiezuinig?
Read an weep :'(
reviews: P45-moederborden deel 3: Asus P5Q Deluxe
Hieronder treffen we een pci-e-x16-slot aan, die wordt gevolgd door weer een x1- en standaard pci-slot en daar weer onder zitten twee x16-slots. Van de onderste twee x16-slots heeft er één een maximale doorvoer van x8, terwijl bij de andere maximaal x4 heeft.
En als het dan nog niet geheel duidelijk is:
http://www.hardware.info/.../ASUS_P5Q_Deluxe_preview/
De twee blauwe staan in verbinding met de P45 north bridge en werken zodoende ofwel met 16 respectievelijk 0 lanes ofwel met twee keer 8 lanes. Het derde slot is voorzien van vier lanes, afkomstig uit de south bridge. Naast deze sloten vinden we op het bord nog twee keer PCI-Express x1 en twee keer PCI.
Allereerst heeft de P45 een PCI-Express 2.0 controller aan boord, waar de P35 nog met de eerste versie van PCI-Express werkte. Dat betekent dus dat de bandbreedte voor de videokaart verdubbeld is. Het aantal lanes dat beschikbaar is voor de videokaart blijft steken op 16, maar nieuw is wel dat het bij de P45 mogelijk is om deze op te splitsen naar 2x 8 lanes, om op die manier Crossfire te draaien. Bij de P35 chipset was dat niet mogelijk en kon een tweede slot voor een videokaart alleen bewerkstelligd worden door nog vier lanes vanuit de south bridge te betrekken. Wie Crossfire op hoogste snelheid wil met 2x 16 lanes, zal nog steeds voor de X48 chipset moeten kiezen
bbr schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:03:
[...]

Vandaar dat ik ook de sennheiser 350 er bij had gezet,
En de antec kast is zwart, eveneens als de monitor en het G15 keyboard. :)
Daar ging het ook niet om, gaat er om dat dingen als kleur/mooi etc per persoon kunnen verschillen omdat het subjectieve waarden zijn. Dingen als DPI/interpolatie/nieuwe en of betere schuivers zijn wel goed te meten en wegen dus veel zwaarder dan de subjectieve dingen.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 25-06-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255816

Ik heb toch nog zo mijn twijvels over het moederbord, met het oog op de toekomst. Niet veel mensen zullen snel hun moederbord gaan wisselen voor een nieuwe, waarom geen;

Gigabyte X48T-DQ6 met DDR3 en een busfrequentie van 1.600Mhz?
Veel overklok potentie lijkt me zo!

Afgezien van het feit dat deze minder USB poorten heeft dan de PQ5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260811

Ik zou het zo doen met een budget van 2000 euro:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X48-DS4€ 152,40€ 152,40
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 239,-€ 239,-
2Lite-On LH-20A1S€ 18,29€ 36,58
1NEC Diskette Drive 1,44MB (USB)€ 17,02€ 17,02
1OCZ Platinum OCZ2P10664GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 96,10€ 96,10
1OCZ Vendetta 2€ 34,-€ 34,-
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 64,57€ 129,14
2Sapphire Radeon HD 4870€ 219,68€ 439,36
1Zalman ZM750-HP, 750W€ 122,50€ 122,50
ImporterenTotaal€ 2.000,61

De veranderingen:
Het gigabyte bordje natuurlijk vanwege de 2x 16 lanes die beschikbaar zijn

De Q9450 is weer redelijk goed beschikbaar en aangezien dit tweakers is zullen de meeste toch wel gaan overclocken en dan heeft een quad niet echt nadelen meer aangezien je deze processor met luchtkoeling zeker op 3,2 a 3,6 ghz moet kunnen krijgen.

2 x een dvd brander is voor veel mensen handig als ze een schijfje moeten kopieren en voor die 18 euro is dat een nette extra en voor dat geld heb je ook een speler, maar dan liever 2 branders als 1 speler en 1 brander.

Diskette drive zit er in vanwege dat er ook 2 schijven in zijn gekomen om deze in raid te zetten.

Het geheugen heb ik veranderd naar een wat sneller geheugen (1066mhz ipv 800mhz) dit ook met het oog op het overclocken.

De OCZ vendatta is een goede vervangen van de Scythe aangezien deze koeler kleiner en lichter is en volgens veel revieuws ook net iets beter koelt. De scythe schijnt voor een aantal mensen problemen op te leveren doordat hij poorten blokkeert.

Ik heb er 2x een samsung F1 640gb schijf ingezet aangezien de F1 op het moment de beste harde schijven op de markt zijn en wanneer je deze in raid zet heb je een lekkere snelle raid met voldoende opslagruimte.

Ik heb toch gekozen voor 2x de HD4870 aangezien dit het systeem van de week juli is en tegen die tijd zal de HD4870 waarschijnlijk beter leverbaar zijn. Met 2 van deze kaarten heb gewoon een killersysteem waarmee je waarschijnlijk alle games de aankomende tijd voluit kan spelen.

Om dit alles te voeden heb ik gekozen voor de 750 watt versie van de voeding van zalman aangezien 600 watt voor een crossfire Hd4870 waarschijnlijk te weinig zal zijn.

Volgens mij is dit toch een redelijke goede besteding van die 2000 euro :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 260811 op 25-06-2008 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255816 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:29:
Ik heb toch nog zo mijn twijvels over het moederbord, met het oog op de toekomst. Niet veel mensen zullen snel hun moederbord gaan wisselen voor een nieuwe, waarom geen;

Gigabyte X48T-DQ6 met DDR3 en een busfrequentie van 1.600Mhz?
Veel overklok potentie lijkt me zo!

Afgezien van het feit dat deze minder USB poorten heeft dan de PQ5.
Ik denk dat ze wel moeten. Nehalem is namelijk een nieuw socket*, wat je dan wel mooi kan doen is je DDR3 mee nemen. Nu met S775 en de memory controller op het moederbord heb je niets aan de hoge snelheid van DDR3. Eigenlijk merk je nauwlijks wat aan snelheid boven je FSB snelheid(1:1 mem fsb).

*er kwam volgensmij nog wel wat op s775, maar niet de dikke high end.
Anoniem: 260811 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:40:
Ik zou het zo doen met een budget van 2000 euro:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X48-DS4€ 152,40€ 152,40
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 239,-€ 239,-
2Lite-On LH-20A1S€ 18,29€ 36,58
1NEC Diskette Drive 1,44MB (USB)€ 17,02€ 17,02
1OCZ Platinum OCZ2P10664GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 96,10€ 96,10
1OCZ Vendetta 2€ 34,-€ 34,-
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 64,57€ 129,14
2Sapphire Radeon HD 4870€ 219,68€ 439,36
1Zalman ZM750-HP, 750W€ 122,50€ 122,50
ImporterenTotaal€ 2.000,61
Ziet er goed uit :).
De veranderingen:
Het gigabyte bordje natuurlijk vanwege de 2x 16 lanes die beschikbaar zijn

De Q9450 is weer redelijk goed beschikbaar en aangezien dit tweakers is zullen de meeste toch wel gaan overclocken en dan heeft een quad niet echt nadelen meer aangezien je deze processor met luchtkoeling zeker op 3,2 a 3,6 ghz moet kunnen krijgen.
Sja, quad heeft wel de toekomst, maar een E8400/E8500 is makkelijker veel hoger te kloken. 4GHZ+ is te doen. Dan is die wel sneller in games die niet tot nauwlijks quad cores ondersteunen. Die ondersteuning is nog niet zo heel best.
2 x een dvd brander is voor veel mensen handig als ze een schijfje moeten kopieren en voor die 18 euro is dat een nette extra en voor dat geld heb je ook een speler, maar dan liever 2 branders als 1 speler en 1 brander.
Is opzich voor een game pc niet echt nodig, maar voor 20 euro is het niet erg.
Diskette drive zit er in vanwege dat er ook 2 schijven in zijn gekomen om deze in raid te zetten.
Dat is bij VISTA niet meer nodig want je kan een USB stick gebruiken en bij XP vind ik het altijd handiger om de (alle)driver er bij in te slipstreamen.
Het geheugen heb ik veranderd naar een wat sneller geheugen (1066mhz ipv 800mhz) dit ook met het oog op het overclocken.

De OCZ vendatta is een goede vervangen van de Scythe aangezien deze koeler kleiner en lichter is en volgens veel revieuws ook net iets beter koelt. De scythe schijnt voor een aantal mensen problemen op te leveren doordat hij poorten blokkeert.
Jah ik zat dankzij jouw er over te lezen. Mij bevalt het wel hoe ie er uit ziet.
Ik heb er 2x een samsung F1 640gb schijf ingezet aangezien de F1 op het moment de beste harde schijven op de markt zijn en wanneer je deze in raid zet heb je een lekkere snelle raid met voldoende opslagruimte.
Goeie keuze, 333GB platters en raid.
Ik heb toch gekozen voor 2x de HD4870 aangezien dit het systeem van de week juli is en tegen die tijd zal de HD4870 waarschijnlijk beter leverbaar zijn. Met 2 van deze kaarten heb gewoon een killersysteem waarmee je waarschijnlijk alle games de aankomende tijd voluit kan spelen.
Leverbaarheid is wel een vereiste bij de BBG. Ik weet niet precies hoe goed die zal zijn na de launch gezien er nog een redelijk groot te kort aan DDR5 is.
Om dit alles te voeden heb ik gekozen voor de 750 watt versie van de voeding van zalman aangezien 600 watt voor een crossfire Hd4870 waarschijnlijk te weinig zal zijn.

Volgens mij is dit toch een redelijke goede besteding van die 2000 euro :)

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 25-06-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
[...]

Moet jij eens Quake gaan spelen op die 10ms monitor :X

5ms kan op zich wel, maar dan moet er imo wel een heleboel goeds tegenover staan ipv enkel een klein beetje mooiere kleuren.

Ik zit hier op 2ms grey>grey, en als ik m'n best doe kan ik zeker gemakkelijk ghosting krijgen. In games merk ik er weinig van, al is het in een snel spel als Warsow weleens licht merkbaar (niet irritant iig).

[ Voor 21% gewijzigd door TheZeroorez op 25-06-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Anoniem: 260811 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:40:

IDD, dit was bij de vorige BBG ook ter sprake gekomen.
Dit zou het uitbreiden van het memory problemen geven.

Echter : pricewatch: OCZ Vendetta
Pas 1 review, en die heeft er weinig goeds over te melden.

Wellicht dat versie 2 beter is? : pricewatch: OCZ Vendetta 2
Maar, bij deze zijn er helaas nog geen reviews te zien.

--
pricewatch: Sennheiser PC 350 : Inmiddels een prijsje van 120 euro gevonden. Scheelt toch weer 18 euro met de eerdere prijzen.

--
Qua monitor, is dit misschien geen beter idee? : pricewatch: Samsung Syncmaster 2232BW 22 inch, 2 ms response tijd. Goede reviews, 5 kilo lichter, minder stroom verbruik en zelfs iets goedkoper dan de HP pavilion. Minder diep, grotere kijkhoek, geen speakers in de monitor is ook een pluspunt. Het is alleen DVI ipv HDMI, wat voor gaming echt niet uit maakt lijkt me.
.
Of deze van 20 inch : pricewatch: Samsung Syncmaster 206BW voor een zeer redelijk prijsje.
Of evt een flink stuk groter(en duurder), met HD ondersteuning, echter deze is 5 ms : pricewatch: Samsung Syncmaster 2493HM

[ Voor 25% gewijzigd door bbr op 25-06-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 22:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

is voor de geluidskaart de Auzentech X-FI niet beter,van wat ik begreep heeft die een iets betere driver support.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbr schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:14:
[...]

IDD, dit was bij de vorige BBG ook ter sprake gekomen.
Dit zou het uitbreiden van het memory problemen geven.

Echter : pricewatch: OCZ Vendetta
Pas 1 review, en die heeft er weinig goeds over te melden.

Wellicht dat versie 2 beter is? : pricewatch: OCZ Vendetta 2
Maar, bij deze zijn er helaas nog geen reviews te zien.
De OCZ Vendetta 2 schijnt flink verbeterd te zijn ten opzichte van zijn voorganger. Als je even gaat zoeken kun je heel wat tests vinden waarin de vendetta 2 goed beoordeeld wordt. Ik heb daar op het moment even de tijd niet voor maar zodra ik thuis ben zal ik nog eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheZeroorez schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:09:
[...]

Moet jij eens Quake gaan spelen op die 10ms monitor :X

5ms kan op zich wel, maar dan moet er imo wel een heleboel goeds tegenover staan ipv enkel een klein beetje mooiere kleuren.

Ik zit hier op 2ms grey>grey, en als ik m'n best doe kan ik zeker gemakkelijk ghosting krijgen. In games merk ik er weinig van, al is het in een snel spel als Warsow weleens licht merkbaar (niet irritant iig).
Gedaan en ik zie het niet, was zelfs op 12ms monitor. Je moet gewoon zorgen dat je het maximaal aantal weer te geven fps op je scherm kan tover. Met 12ms geeft je dat 80 Frames op je beeld weer. Met 5 ms geeft je dat ruimte voor 200 frames. Dit wel met gray to gray waarden. I.E. Hoe hoger je frames hoe minder ghosting.
TFT schermen met een omschakeltijd (ook wel response time genoemd) van 50 ms (en daar zijn er voldoende van!) zijn niet goed voor sommige veeleisende 3D spellen. Dit laatste is dus afhankelijk van de gebruiker en het spel, want de omschakeltijd is de tijd voor omschakelen van 100% zwart naar 100% wit. Indien een kleur op het scherm gevraagd wordt die ten opzichte van de huidige toestand niet veel afwijkt (qua samenstelling uit de drie basiskleuren rood, groen en blauw), dan is de omschakeltijd veel korter.
Over het algemeen kan gesteld worden dat indien men bijvoorbeeld 25 frames per seconde op het scherm wil hebben, een response time van 1/25 = 40 ms vereist is.
Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Maar ik moet zeggen dat nu ik soms wel eens tegen een S-IPS scherm aan kijk, ik mijn tf toch wat grouwig vind, maar ik kan er wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 17:55
Als case zou ik toch kiezen voor een Cooler Master Centurion 590. Niet alleen vanwege de gunstige prijs, maar ook vanwege de koelingsmogelijkheden. Je kan maar liefst 6 fans installeren, voldoende airflow dus. Daarbij komt ook nog dat hij erg goed uit de reviews komt!

Een Corsair voeding zou ik een net betere keus vinden. Hij is stil, heeft een enkele 12v-lijn (niet volgens de specs, maar wel in de praktijk) en heeft dun gesleevde kabels die de airflow verbeteren. De 620W zou voldoende moeten zijn om het allemaal draaiende te houden.

Over hard schijven kunnen we kort zijn, het zal een tweetal Samsung Spinpoint F1's moeten zijn (met 334GB platters) in Raid 0. 2x 320GB zou voor mij voldoende zijn, maar wellicht voor andere tweakers niet. Het budget zou ook een tweetal F1 640GB kunnen hebben.

De Asus P5Q Deluxe lijkt me een uitstekende keuze, echter is een Crossfire systeem met 2 HD4870's toch net iets beter. Dan kan je beter opteren voor een X38 of X48 moederbord met 16x-16x CF, bijvoorbeeld van Asus of Gigabyte.

Games schijnen nog niet allemaal te kunnen profiteren van de 2 extra cores die de Quads met zich meebrengen. Je kan dan beter gaan voor een dual-core, want die produceren minder hitte dan Quads. Minder hitte betekend een betere overclock en dat betekend meer FPS. Een E8500 lijkt me dus een goede keus!

De koeling van de processor kan je het beste laten doen door een TRUE met 1 of 2 120mm fans en wat koelingspasta. Deze setup is alleen wel erg duur terwijl het maar iets beter is, vandaar dat we moeten kijken naar goedkope alternatieven. De Xigmatek HDT-S1283 en de OCZ Vendetta 2 zijn dan uitstekende keuzes. De OCZ schijnt net iets beter te presteren, de Xigmatek marginaal minder, maar is ook iets goedkoper.

2GB is tegenwoordig wat aan de krappe kant, 4GB dus! Een 2x2GB setje lijkt me het beste met het oog op verdere geheugenuitbreiding. Voor het overclocken van de E8500 kan je het beste de FSB/geheugen ratio op 1:1 zetten en de FSB verhogen tot de maximale snelheid van het geheugen om het simpel te houden. 400 x 9.5 = 3.8GHz, ruim voldoende dus. Het is geen garantie dat elke E8500 dit haalt, maar het is een vrij milde overclock dus over het algemeen wel te halen. Sneller geheugen is alleen nodig indien je toch verder wilt dan die 3.8GHz, wat zeker mogelijk is met deze setup, maar niet gegarandeerd.

Als je vandaag de dag het beste wilt kopen voor je geld dan zul je echt moeten kijken naar de HD4870. Een tweetal in Crossfire, klinkt lekker! Normaal ben ik nooit voor SLI.CF setups, maar nVidia stelt toch teleur met z'n nieuwe high-end GTX 280.

Een PC-150 op een X-Fi? Op dit moment heb ik de PC-150 op m'n hoofd zitten en hij zit wel lekker, maar na een tijdje gaat het irriteren dat hij op je oren zit en niet er omheen. Dan kan je beter kijken naar een PC-350, hoewel hij IMO veel te duur is ook al heeft hij HD595 sound. Een HD555 lijkt me een mooi alternatief, maar die is ook prijzig. Ik heb een HD201 geprobeert in de MM, maar die vond ik niet lekker zitten vanwege de harde kussen en de te kleine oorschelpen. Hij gaat over je oren heen, maar daar is ook alles mee gezegd! (mening!). Misschien toch maar kijken naar een Steel 4H, iemand ervaring hiermee?

Verder een prima samenstelling, op naar de volgende! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Headphones zullen nog iets van research nodig hebben vrees ik.
Hier een topic gemaakt in het audio forum. Surround headsets, wat voor opties zijn er?
Blijkt dat de sennheiser 350 geen surround sound is.

En er staan nog niet heel veel van deze headsets in de pricewatch.
Hebben dus weer wat te doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door bbr op 25-06-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Ik ben niet zo heel erg onder de indruk van de P45 chipset, de meeste reviews laten zien dat hij weinig toevoegt ten opzichte van de P35 en hij is wel een stukje duurder.

E8500 kan ik me ook niet helemaal in vinden, het komt een beetje over alsof we 60 euro weggooien omdat we toch budget over hebben, dat lijkt me niet helemaal het idee achter de BBG. Wat mij betreft die E8400 weer terug.

2x HD4850 vind ik een goede keuze, aangezien deze voor minder geld in veel games beter presteert dan de GTX 280. Toch vind ik de GTX 280 het overwegen waard, aangezien CrossFire niet in elke game goed schaalt en je met een GTX 280 geen CrossFire moederbord nodig hebt, waardoor je toch weer geld kunt besparen.

2x HD4870 zou ik helemaal voor zijn. Een enkele levert gemiddeld slechts 10% in op de GTX 280 en in de games waar CF goed schaalt heb je zeer indrukwekkende prestaties. Maar je zit natuurlijk met het probleem van de leverbaarheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Depep op 25-06-2008 17:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Enermax Chakra Midi ECA 3052-B w/ 25cm Titan € 79,-

Afbeeldingslocatie: http://images.mentasys.de/escout24/images/products/107/75/E_10775791.jpg

DFI LanParty LT X48-T2R € 209,-

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/dfi_ltx48_full_550.jpg

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CMPSU-750TXEU, 750W€ 90,55€ 90,55
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 115,-€ 230,-
1Samsung Spinpoint F1 HD322HJ, 320GB€ 43,55€ 43,55
2Sapphire Radeon HD 4870€ 214,55€ 429,10
1Club3D Theatron DD (Retail)€ 31,65€ 31,65
1Intel Core 2 Duo E8400€ 141,-€ 141,-
ImporterenTotaal€ 1972,01

De 4850's vervangen door twee 4870 modellen, dat levert minstens 25% meer prestaties op.
De kast is degelijk en heeft een 25cm casefan, die de boel aardig koel zal houden. Heb express voor de Corsair voeding gekozen, die heeft een pre met 1 single 12v rail, en blijft met de geschatte 450/500 watt verbruik van deze config lekker stil. Zie meer daarover in de reviews. De Zalman 600 is wat dat betreft niet zo'n goede keus; met deze config zal de fan zich al snel laten horen.

Verder heb ik de cpu vervangen door een E8400, die het gewoon goed zal doen en met overklokken bijv. nauwlijks onder zal doen dan de E8500. Ook is de Creatieve X-Fi gesneuvelt ten voordele van de Club3D Theatron, die een betere driver support heeft en waar prima geluid uitkomt. Met het bespaarde geld heb ik dit keer voor drie harddisk gekozen, een kleintje als boot-disk en de twee grotere broertjes voor een RAID-0 setup; zodat je lekker snel je games kan laden.

De rest heb ik ongewijzigt gelaten.

Ps: Zou bijna vergeten te vermelden waarom ik voor get DFI Lt X48 moederbord gekozen heb.
Buiten dat de layout me goed bevalt, waaronder 3 pci sloten, 2x PCI E x16 en 1x PCIe x4; is dit een prima OC-bord wat o.a. vrijwel geen Vdroop's veroorzaakt. Wat betekent dat je met lagere vcore's vaak hoger kan klokken, vergeleken met andere moederborden.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Je maakt me blij! :9~

Ik lees in het ATi topic steeds meer goede berichten over de beschikbaarheid van de HD4870, dus ik denk dat dit wel een goede keuze is.

edit:
Alternate geeft een levertijd aan van 3-5 dagen.

edit2:
Ik zie geen moederbord in je lijstje, maar hij lijkt wel bij het totaal bedrag opgeteld te worden...

[ Voor 64% gewijzigd door Depep op 26-06-2008 12:36 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat is heel leuk en aardig, maar zolang ie bij geeneen winkel in de Pricewatch leverbaar is is de 4870 gewoon geen optie. Ja, de 4870 is een stuk sneller dan de 4850 en het budget is er, maar wat niet gelijk te koop is kan ik niet gaan aanraden, want de BBG moet een systeem zijn die je bij wijze van spreken dezelfde dag nog in de winkel zou moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170419

Hahn schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:11:
Dat is heel leuk en aardig, maar zolang ie bij geeneen winkel in de Pricewatch leverbaar is is de 4870 gewoon geen optie. Ja, de 4870 is een stuk sneller dan de 4850 en het budget is er, maar wat niet gelijk te koop is kan ik niet gaan aanraden, want de BBG moet een systeem zijn die je bij wijze van spreken dezelfde dag nog in de winkel zou moeten kunnen halen.
Hahn heb geduld, ik denk dat nog net voor publicatie van de bbg er 4870's in de pricewatch staan, tot zover, hou de HD4850's in CF aan, de nieuwe architectuur schaalt erg goed met AA!

Verder zou ik aanhouden wat l1m1t heeft aangedragen, vooral keuzes als de case en de PSU worden erg snel gemaakt. Even kijken op JonnyGuru of dergelijke maakt je heel wat wijzer.
l1m1t schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:11:
Als case zou ik toch kiezen voor een Cooler Master Centurion 590.

Een Corsair voeding zou ik een net betere keus vinden.

Over hard schijven kunnen we kort zijn, het zal een tweetal Samsung Spinpoint F1's moeten zijn (met 334GB platters) in Raid 0.

Dan kan je beter opteren voor een X38 of X48 moederbord met 16x-16x CF, bijvoorbeeld van Asus of Gigabyte.

Een E8500 lijkt me dus een goede keus!

De Xigmatek HDT-S1283 en de OCZ Vendetta 2 zijn dan uitstekende keuzes.

Een 2x2GB setje lijkt me het beste met het oog op verdere geheugenuitbreiding.

Als je vandaag de dag het beste wilt kopen voor je geld dan zul je echt moeten kijken naar de HD4870. Een tweetal in Crossfire, klinkt lekker!
CoolerMaster Centurion 590 (met wat 140mm fans erin)
Gigabyte X48-DQ6 P5E Deluxe (Flashbaar naar Rampage Formula, betere PWM)
Auzentech X-Fi Prelude (X-Fi, zonder Creative!:D )
LG L2000CP-SF (S-IPS based 20" 8ms, als het kan de 26"-versie)
Intel E8500
Samsung SH-S203N (20x, Lightscribe, Dual-Layer, S-ATA)
Logitech G11
Logitech G5 (al is de MX518 ook super!)
Mushkin 4GB (2x 2GB) DDR2 (Micron based)
2x Samsung Spinpoint F1 320GB (RAID 0)
2x Sapphire HD4870 (Crossfire 16x)
Xigmatek HDT-S1283
Sennheiser PC-350 Steelsound 5H V2 (prijs-kwalitatief stukken beter!)
Steelpad QcK
Corsair HX620

O ja kan iemand mij nog het nut van de G51 uitleggen svp?

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 26-06-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Madrox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:56:
Heb express voor de Corsair voeding gekozen, die heeft een pre met 1 single 12v rail, en blijft met de geschatte 450/500 watt verbruik van deze config lekker stil. Zie meer daarover in de reviews. De Zalman 600 is wat dat betreft niet zo'n goede keus; met deze config zal de fan zich al snel laten horen.
Het grote nadeel van de Corsair voeding is dat het geen modulaire voeding is, dan zou je denk ik beter voor een thermaltake toughpower 750 watt kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260811 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:19:
[...]

Het grote nadeel van de Corsair voeding is dat het geen modulaire voeding is, dan zou je denk ik beter voor een thermaltake toughpower 750 watt kunnen gaan
HX-serie is modulair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Madrox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:56:
Enermax Chakra Midi ECA 3052-B w/ 25cm Titan € 79,-

[afbeelding]

DFI LanParty LT X48-T2R € 209,-

[afbeelding]

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CMPSU-750TXEU, 750W€ 90,55€ 90,55
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 115,-€ 230,-
1Samsung Spinpoint F1 HD322HJ, 320GB€ 43,55€ 43,55
2Sapphire Radeon HD 4870€ 214,55€ 429,10
1Club3D Theatron DD (Retail)€ 31,65€ 31,65
1Intel Core 2 Duo E8400€ 141,-€ 141,-
ImporterenTotaal€ 1972,01

De 4850's vervangen door twee 4870 modellen, dat levert minstens 25% meer prestaties op.
De kast is degelijk en heeft een 25cm casefan, die de boel aardig koel zal houden. Heb express voor de Corsair voeding gekozen, die heeft een pre met 1 single 12v rail, en blijft met de geschatte 450/500 watt verbruik van deze config lekker stil. Zie meer daarover in de reviews. De Zalman 600 is wat dat betreft niet zo'n goede keus; met deze config zal de fan zich al snel laten horen.

Verder heb ik de cpu vervangen door een E8400, die het gewoon goed zal doen en met overklokken bijv. nauwlijks onder zal doen dan de E8500. Ook is de Creatieve X-Fi gesneuvelt ten voordele van de Club3D Theatron, die een betere driver support heeft en waar prima geluid uitkomt. Met het bespaarde geld heb ik dit keer voor drie harddisk gekozen, een kleintje als boot-disk en de twee grotere broertjes voor een RAID-0 setup; zodat je lekker snel je games kan laden.

De rest heb ik ongewijzigt gelaten.

Ps: Zou bijna vergeten te vermelden waarom ik voor get DFI Lt X48 moederbord gekozen heb.
Buiten dat de layout me goed bevalt, waaronder 3 pci sloten, 2x PCI E x16 en 1x PCIe x4; is dit een prima OC-bord wat o.a. vrijwel geen Vdroop's veroorzaakt. Wat betekent dat je met lagere vcore's vaak hoger kan klokken, vergeleken met andere moederborden.
Ben eigenlijk niet echt voorstander van je wijzigingen van mobo en kast. Bordje is VEEL duurder dan de X48-DS4. De X38 en X48 van gigabyte hebben ook weinig last van vdroop. Minder dan hun asus tegen hanger. Hij is wel mooi zwart :+.

Die kast is redelijk, maar ik vond de qualiteit van dat ding niet al te hoog. De fans die je er bij kreeg zijn best lawaaiig en die grote fan zit ook een heel eind aan de binnen kant waar je dus problemen kan krijgen met je infinity. In mijn ogen een stap terug in plaats van voor uit.

Ik ben ook nogsteeds voor het vervangen van de infinity voor de OCZ Vendetta 2. Die kleiner lichter en iets beter koeld dan de infinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Anoniem: 134818 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:48:
[...]

Ben eigenlijk niet echt voorstander van je wijzigingen van mobo en kast. Bordje is VEEL duurder dan de X48-DS4. De X38 en X48 van gigabyte hebben ook weinig last van vdroop. Minder dan hun asus tegen hanger. Hij is wel mooi zwart :+.

Die kast is redelijk, maar ik vond de qualiteit van dat ding niet al te hoog. De fans die je er bij kreeg zijn best lawaaiig en die grote fan zit ook een heel eind aan de binnen kant waar je dus problemen kan krijgen met je infinity. In mijn ogen een stap terug in plaats van voor uit.

Ik ben ook nogsteeds voor het vervangen van de infinity voor de . Die kleiner lichter en iets beter koeld dan de infinity.
De OCZ Vendetta 2 levert inderdaad indrukwekkende resultaten.

Afgezien van de IDE connector is de X48-DS4 ook een prima bord. En zo lang we alleen SATA apparaten gebruiken, zie ik geen bezwaar :) Ik ben wel erg voor een X48 in plaats van een P45 omdat de laatste 2x PCI-e x8 heeft. Dat zorgt voor duidelijk prestatie verschil.

Ik vind die Enermax kast er erg mooi uitzien, maar dat is natuurlijk subjectief, in tegenstelling tot lawaaierige fans. Maar wordt het dan de Antec of de Cooler Master?

Samenvattend: eigenlijk op alle punten eens ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Depep schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:30:
[...]

De OCZ Vendetta 2 levert inderdaad indrukwekkende resultaten.

Afgezien van de IDE connector is de X48-DS4 ook een prima bord. En zo lang we alleen SATA apparaten gebruiken, zie ik geen bezwaar :) Ik ben wel erg voor een X48 in plaats van een P45 omdat de laatste 2x PCI-e x8 heeft. Dat zorgt voor duidelijk prestatie verschil.

Ik vind die Enermax kast er erg mooi uitzien, maar dat is natuurlijk subjectief, in tegenstelling tot lawaaierige fans. Maar wordt het dan de Antec of de Cooler Master?

Samenvattend: eigenlijk op alle punten eens ;)
Ik zit even erin te duiken en vind de Cosmos S BBG-waardiger, daarna de Twelve Hundred, de CM690 en Centurion 590 eervolle vermelding. De P182 is gewoon gedateerd!
Vendetta 2 is zeer goed ja, maar volgens Frostytech is de HDT-S1283 een betere koelingspatser, en dat zijn vaklui IMO. hele uitgebreide, doeltreffende methodiek gebruiken ze.
P5E Deluxe blijft mijn keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Als je de review van mijn link had gelezen, had je gezien dat de Vendetta 2 beter uit de test komt dan de HDT-S1283. In de review van Frostytech zie ik alleen de Vendetta terug komen en niet z'n jongere broertje.

Wat betreft de kasten, de Cosmos S vind ik simpelweg lelijk en is met 170 euro een flink stukje duurder dan de P182. De Twelve Hundred is een alternatief als we om ruimte in de kast verlegen zitten, maar heeft volgens een user review op tweakers nog aardig wat nadelen. De 590 en 690 zijn leuke kasten voor weinig geld, maar ik lees in een aantal reviews dat de stevigheid beter had gekund.

Dat hoeft geen reden te zijn om ze niet te nemen, want het blijven goede kasten. Dit geldt echter ook voor de P182, out-dated puur omdat je hem al 100 keer gezien hebt vind ik niet echt een argument, het blijft een degelijke kast met alles erin wat je nodig hebt.

De P5E Deluxe, ja, ook een prima bord, maar de X48-DS4 ook (of X38), volgens mij misstaan ze beide niet in deze configuratie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik zou zelf niet kiezen voor de DS4, die heeft geen heatpipe vanaf zijn southbridge.
De DS5 of DQ6 hebben dat wel, en de P5E van Asus ook.
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:50:
Sja, quad heeft wel de toekomst, maar een E8400/E8500 is makkelijker veel hoger te kloken. 4GHZ+ is te doen. Dan is die wel sneller in games die niet tot nauwlijks quad cores ondersteunen. Die ondersteuning is nog niet zo heel best.
Daar heb je deels gelijk in. Maar ik denk dat 9 van de 10 games boven de 3.2 à 3.6 GHz geen voordeel meer hebben van een snelle CPU. Dan is de GPU allang de bottleneck geworden.
Met een OC Q9450 kan je volgens mij alles draaien, en als in de toekomst de ondersteuning beter wordt gaat hij het sowieso winnen van de E8500. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Depep schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:42:
Als je de review van mijn link had gelezen, had je gezien dat de Vendetta 2 beter uit de test komt dan de HDT-S1283. In de review van Frostytech zie ik alleen de Vendetta terug komen en niet z'n jongere broertje.

Wat betreft de kasten, de Cosmos S vind ik simpelweg lelijk en is met 170 euro een flink stukje duurder dan de P182. De Twelve Hundred is een alternatief als we om ruimte in de kast verlegen zitten, maar heeft volgens een user review op tweakers nog aardig wat nadelen. De 590 en 690 zijn leuke kasten voor weinig geld, maar ik lees in een aantal reviews dat de stevigheid beter had gekund.

Dat hoeft geen reden te zijn om ze niet te nemen, want het blijven goede kasten. Dit geldt echter ook voor de P182, out-dated puur omdat je hem al 100 keer gezien hebt vind ik niet echt een argument, het blijft een degelijke kast met alles erin wat je nodig hebt.

De P5E Deluxe, ja, ook een prima bord, maar de X48-DS4 ook (of X38), volgens mij misstaan ze beide niet in deze configuratie.
Vendetta 2:
http://www.frostytech.com...cfm?articleid=2279&page=5

Hij is outdated gezien de specs! 1 120mm boven, onder en achter (met nog plaats voor 1 zijkant en 1 voor. De tijd is gekomen voor 140mm's en 200mm's, en dan minstens 4. Daar lenen de Cosmos S, 690/590 en de Twelve Hundred zich perfect voor! Veel betere koelingsmogelijkheden aan de zijkant bovenkant en voorkant!
Je hebt gelijk ik vind de P182 ook een beauty, maar daar baseren wij geen BBG op. Dat is een advies en die hoort objectief te zijn. De P182 is een hele goede koop maar voor een high-end gamesysteem zou ik wat meer uittrekken voor een featurerijkere case, dit is namelijk iets wat je niet 1,2,3 vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het systeem in de TS vind ik opzich ook al goed, maar ik zal ook hier wat suggesties voorleggen.

Behuizing:
Het is een goede behuizing maar persoonlijk houd ik niet van een deurtje. Werkt niet makkelijk en heeft zelfs kans om eraf te breken. Kortom ik vind het niet zo nuttig.

Suggestie:
pricewatch: Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart
pricewatch: Cooler Master Centurion 590 Zwart
Bij de Sonata zit een voeding van 550 Watt bij dus de losse voeding kan dan achterwege gelaten worden. Persoonlijk vind ik dit ook een erg mooie kast.
De Cooler Master heeft dan geen voeding, maar is wel een stuk goedkoper, wat de prijs een beetje compenseert. Beide suggesties zijn zelfs goedkoper dan het systeem in de TS, maar aangezien we nog ruimte in het budget hebben is dit niet zo'n probleem, hoewel als het goedkoper kan zonder veel kwaliteitsverlies altijd wel prettig is. Terug naar de Cooler Master. Het grote voordeel van deze behuizing vind ik dat de I/O paneel bovenaan staat. Vaak staat een PC toch wel op de grond, hierdoor is het net iets praktischer als het I?O paneel bovenaan staat.

Brander
Even gekopieerd van Regeneration in "[BBG] Multimediasysteem juli 2008":
De LG GH20NS10 en de Samsung SH-S203D branders blijken een van de betere te zijn op het moment, maar kennelijk is hij in de PW niet zo populair. Prijs is ongeveer gelijk. Jammer genoeg kan ik geen directe link geven maar op Hardware Info zijn de testresultaten te vinden.
Verschil zal BTW niet heel groot zijn denk ik.

Monitor
Persoonlijk vind ik de pricewatch: HP Pavilion w2207h niet heel mooi maar dat is uiteraard sterk persoonlijk. Wat wel een feit is, is dat de prijs (nog steeds) erg hoog is. Uiteraard is daar wel het budget voor. De sterke punten van deze HP is, HMDI ingang, in hoogte verstelbaar, pivot en USB hub. Het is echter discutabel hoeveel je van dat alles werkelijk gebruikt gaat maken. Ik zal daarbij wat alternatieven willen voorleggen.

Zelf heb ik de pricewatch: Samsung Syncmaster 2243BW. Dit is ook een scherm die in hoogte verstelbare is, pivot en swivel (= naar links en rechts draaien) heeft. Wat ik zelf ook als positief ervaar is dat het een dunne behuizing heeft: 1,5 cm en het rustige / zakelijke uiterlijk, maar dit is sterk persoonlijk. Verder DVI en VGA mogelijkheden, maar geen HMDI. Daarnaast heeft deze monitor geen USB-hub mogelijkheden. Het scherm heeft dezelfde opgegeven responstijd van 5ms. Het scherm is ~50 euro goedkoper dan de HP.

pricewatch: Acer P223Wd (zwar) ~ 210
pricewatch: Acer P223Wwd (wit) ~ 210
Dit scherm is ondanks, een opgegeven 5 ms responstijd, erg snel dus met name geschikt voor games. Op Hardware Info staan hier ook de testresultaten van, maar kan geen directe link geven. Deze monitor blijkt zeker niet slecht te zijn. Voor een game-systeem lijkt dit monitor zelfs zeer geschikt.

Dan zijn er nog wat populaire Samsung monitoren. Deze hebben allemaal een opgegeven responstijd van 2 ms. Heel veel extra's hebben ze echter niet.
pricewatch: Samsung Syncmaster 226CW vanaf € 253,-
pricewatch: Samsung Syncmaster T220 vanaf € 278,-
pricewatch: Samsung Syncmaster 2253BW vanaf € 253,78
pricewatch: Samsung Syncmaster 2232BW vanaf € 228,94

Er zijn echter nog veel meer 2 ms 22" schermen, met prijzen vanaf € 221,61. De keuze wordt er niet echt gemakkelijker op. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 26-06-2008 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 134818 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:48:
[...]

Ik ben ook nogsteeds voor het vervangen van de infinity voor de OCZ Vendetta 2. Die kleiner lichter en iets beter koeld dan de infinity.
De kast ken ik alleen van reviews, en die zeggen andere dingen als jij. Daar je persoonlijk ervaring met die kast heb, zal je wel gelijk hebben Een Corsair 590 zou het ook goed doen, maar waar zeker naar gekeken moet worden is een zwaardere voeding, zeker als je van twee 4870's uitgaat. Wat dat aangaat vind ik de Corsair een heel goede keus. Dan blijft de fan vrijwel altijd zeer geruisloos, in tegenstellig tot voedingen die bijna aan hun max zitten. Kijk bijv. eens bij Silentpcreviews, daar staan mooie tabellen.

Het moederbord is idd prijzig, maar dan heb je wel een DFI, met ultra-veel OC-mogelijkheden. Heb zelf de X38 en ben daar zeer tevreden over. Alhoewel de Gigabyte ook niet slecht is.

Maar als het binnen het budget past, waarom niet ? Het is niet voor niks een highend gamepc !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een vriend van mij had hem en heeft hem later in geruild voor ik meen de ouwe stacker. Toen hij de kleinere fans had vervangen was het wel een stille kast. Of de grote fan in de weg zit weet ik niet, hij had namelijk een kleinere koeler er op zitten(zalman), alleen is het wel mogelijk. Als er budget voor over is, dan is die DFI zeker geen slechte keuze. DFI staat bijna synoniem voor overclocken. Ik zou alleen eerst kijken waar beter geld bij kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 26-06-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Madrox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:40:
[...]

De kast ken ik alleen van reviews, en die zeggen andere dingen als jij. Daar je persoonlijk ervaring met die kast heb, zal je wel gelijk hebben Een Corsair 590 zou het ook goed doen, maar waar zeker naar gekeken moet worden is een zwaardere voeding, zeker als je van twee 4870's uitgaat. Wat dat aangaat vind ik de Corsair een heel goede keus. Dan blijft de fan vrijwel altijd zeer geruisloos, in tegenstellig tot voedingen die bijna aan hun max zitten. Kijk bijv. eens bij Silentpcreviews, daar staan mooie tabellen.

Het moederbord is idd prijzig, maar dan heb je wel een DFI, met ultra-veel OC-mogelijkheden. Heb zelf de X38 en ben daar zeer tevreden over. Alhoewel de Gigabyte ook niet slecht is.

Maar als het binnen het budget past, waarom niet ? Het is niet voor niks een highend gamepc !
Game-PC, niet Overklok-PC :P. Ja hij moet overclock gericht zijn (want dit is Tweakers.net),maar het hoort wel betrekking te houden op gamen en de algemene wensen van de gebruiker. Dus nee geen DFI-mobo, de prijs niet waard IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
Waarom eigenlijk een mx518, dat ding is stokoud? (in gamers termen dan :P ) Een logitech g9 lijkt me meer op z'n plaats, zeker gezien het overschot aan budget. Is echt een heel fijn ding, met twee verschillende handgrepen. Werkt heel goed moet ik zeggen, de grote is voor normaal gebruik, waarbij je zeer ergonomisch ondersteund wordt, en de kleinere is voor het vingertop-muis werk en heeft een anti zweet coating. Er zit geen speling tussen het handgreep en de muis. Verder tot 3000 dpi (al is dat niet echt veel handiger, maar het kan tenminste) en onboard memory om je instellingen in op te slaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Goron op 26-06-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 170419 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:45:
[...]

Game-PC, niet Overklok-PC :P. Ja hij moet overclock gericht zijn (want dit is Tweakers.net),maar het hoort wel betrekking te houden op gamen en de algemene wensen van de gebruiker. Dus nee geen DFI-mobo, de prijs niet waard IMO.
Je zal maar een PCI-slot nodig hebben. Toegegeven, met 2x een single-slot 4850 heb je twee sloten (alhoewel je misschien beter niet een kaart diret naast de videokaart kan plaatsen). Bij de DFI heb je minstens 2 sloten tot je beschikking.

Als je twee 4870's erin propt(die zeer waarschijnlijk dual-slot kaarten zijn), hou je bij de Gigabyte maar 1 pci-slot over. Vind ik toch wel een behoorlijke beperking. Dat zie je trouwens bij veel nieuwere moederborden.

[ Voor 15% gewijzigd door Madrox op 26-06-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173041

Ik snap de voorkeur voor 2x4870 ipv 2x4850 niet. Je zit op een meerprijs van rond de 140,- en je ziet in veel benchmarks dat het verschil pas duidelijk merkbaar wordt bij een resolutie van 2560x1600. Terwijl de meest voorkomende resolutie en ook bij het scherm dat wordt aangeraden bij dit systeem 'slechts' 1680x1050 is. Het verschil tussen 4850CF en 4870CF is bij die resolutie amper merkbaar, zelfs bij 1900x1200 is het verschil niet groot...

http://techreport.com/articles.x/14990/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173041 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:51:
Ik snap de voorkeur voor 2x4870 ipv 2x4850 niet. Je zit op een meerprijs van rond de 140,- en je ziet in veel benchmarks dat het verschil pas duidelijk merkbaar wordt bij een resolutie van 2560x1600. Terwijl de meest voorkomende resolutie en ook bij het scherm dat wordt aangeraden bij dit systeem 'slechts' 1680x1050 is. Het verschil tussen 4850CF en 4870CF is bij die resolutie amper merkbaar, zelfs bij 1900x1200 is het verschil niet groot...

http://techreport.com/articles.x/14990/9
Dat krijg je dus als mensen maar 1 revieuw lezen en niet eerst hun research doen. Je zou eens in het Ati discussieforum moeten kijken http://gathering.tweakers...message/30316306#30316306.

Als je wat naar onder scrollt dan zie je de reacties. Dit is een online game dus zal er waarschijnlijk een fps lock opzitten rond de 90. Maar kijk je naar andere revieuws en benchmarks dan zie je dat de 4870 in CF de 4850 in CF wel degelijk verslaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 260811 op 26-06-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173041

Ik weet niet wie hier niet zijn 'research' doet maar ik heb al heel wat reviews doorgescrolled. Ook deze review http://www.tweaktown.com/...1_introduction/index.html laat hetzelfde zien (ik kan er nog wel een paar pakken als je wilt, maar is vrij onnodig). En als er dan een lock op zit dan hebben die twee duurdere kaarten dan alsnog geen zin? En het lijkt me sterk dat er bij de rest van de geteste games ook overal zo'n lock op zit? Het verschil is pas merkbaar bij hogere resoluties die helemaal niet zo veel gebruikt worden. Terwijl het verschil op meer gangbare resoluties minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik die revieuw doorkijk is het bij de meeste spellen ook zo dat een enkele 4870 net zo goed is als een 4870 in CF? ik vraag me af wat daar van waar is dan... Het zou goed kunnen zijn dat de Q6600 op 3,0Ghz de bottleneck is. Overigens scoort de 4870CF wel 20% beter dan de 4850CF in 3Dmark vantage. Als je op sommige sites gaat kijken zie je toch zeker dat er 15% winst moet zijn te halen. Verder zullen ook de drivers nog niet goed zijn waardoor CF nog niet echt lekker werkt. Waarschijnlijk zal het toch een tijdje duren voordat we ECHT iets nuttigs kunnen zeggen over het verschil maar deze zal naar verwachting wel ergens rond de 10 a 15% komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De belangrijkste reden om voor 2x 4870 te gaan is dat je beter voorbereid bent op de spellen van morgen. Wat ook lekker is, is dat de minimum framerate bij 2x 4870 hoger is. Van framedrops of hickup's zal je dan ook minder last hebben.

Vergeet ook niet dat dit zeer verse kaarten zijn, de prestaties zullen nog wel wat toenemen met nieuwe drivers. Die FPS-lock zit trouwens toch niet op alles ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee die zit niet op alles, maar zoals uitgelegd in het ati topic zal dit waarschijnlijk komen omdat dit in een Multiplayer game is genomen waar er waarschijnlijk een fpslock opzit om iedereen nog synchroom te kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 173041 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:24:
Ik weet niet wie hier niet zijn 'research' doet maar ik heb al heel wat reviews doorgescrolled. Ook deze review http://www.tweaktown.com/...1_introduction/index.html laat hetzelfde zien (ik kan er nog wel een paar pakken als je wilt, maar is vrij onnodig). En als er dan een lock op zit dan hebben die twee duurdere kaarten dan alsnog geen zin? En het lijkt me sterk dat er bij de rest van de geteste games ook overal zo'n lock op zit? Het verschil is pas merkbaar bij hogere resoluties die helemaal niet zo veel gebruikt worden. Terwijl het verschil op meer gangbare resoluties minimaal is.
De HD4870 wint al vaak in CF, er is ook duidelijk gebleken dat de drivers voor de HD4870 achter lopen op die van de HD4850. Dat zal dus ook nog verbeteren.

[ Voor 196% gewijzigd door Gonadan op 27-06-2008 09:56 . Reden: was eerst onzin, niet goed gelezen ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Realitisch gezien kan de HD4850 in CF natuurlijk niet hetzelfde presteren als een HD4870 in CF. Als je 2 snellere kaarten gebruikt met hetzelfde CF mechanisme, dan gaat de performance gewoon hoger zijn. Bij reviews waar dat niet zo is, gaat duidelijk iets mis. Je ziet bij de review van report dat beide kaarten zowel bij 1920x1200 als bij 1680x1050 precies 89.4fps halen, dat wijst dan toch wel erg sterk op een maxfps.

Hoe dan ook, voor mij is de voornaamste reden om voor 2xHD4870 te kiezen de performance in games waar CrossFire niet schaalt. Een HD4850 blijft hier dan toch erg achter, terwijl een HD4870 zelfs in deze situatie nog redelijke performance geeft.

Voor de kast heb ik eindelijk een goede suggestie langs zien komen: de Antec Sonata Plus 550. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de voeding het trekt, wat nog wel eens krap zou kunnen worden met 2xHD4870.

Voor het moederbord ga ik mee met Gonadan, de DS5 in plaats van de DS4. Ik stel voor dat we dan wel de X38 variant nemen, aangezien de X48 vrijwel niets toevoegt. Wat mij betreft dus de GA-X38-DS5.

Wat de koeler betreft is het wat lastig, aangezien reviews elkaar tegenspreken. De HDT-S1283 en de OCZ Vendetta 2 lijken me allebei goede opties.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr

bbr

Anoniem: 260811 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:40:
als ik die revieuw doorkijk is het bij de meeste spellen ook zo dat een enkele 4870 net zo goed is als een 4870 in CF? ik vraag me af wat daar van waar is dan... Het zou goed kunnen zijn dat de Q6600 op 3,0Ghz de bottleneck is. Overigens scoort de 4870CF wel 20% beter dan de 4850CF in 3Dmark vantage. Als je op sommige sites gaat kijken zie je toch zeker dat er 15% winst moet zijn te halen. Verder zullen ook de drivers nog niet goed zijn waardoor CF nog niet echt lekker werkt. Waarschijnlijk zal het toch een tijdje duren voordat we ECHT iets nuttigs kunnen zeggen over het verschil maar deze zal naar verwachting wel ergens rond de 10 a 15% komen te liggen.
Tjah, als het momenteel weinig uitmaakt of je wel of geen crossfire gebruikt, kan je voorlopig net zo goed gewoon een enkele kaart gebruiken, en dan een slot open houden voor later indien de ondersteuning word verbeterd.

Scheelt stroom ook ivm voeding, en een extra 200e voor het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
bbr schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 12:45:
[...]

Tjah, als het momenteel weinig uitmaakt of je wel of geen crossfire gebruikt, kan je voorlopig net zo goed gewoon een enkele kaart gebruiken, en dan een slot open houden voor later indien de ondersteuning word verbeterd.

Scheelt stroom ook ivm voeding, en een extra 200e voor het budget.
Dat is wel een erg overhaaste beslissing. Heb je wel eens naar die review gekeken? Er worden 4 games getest, waarvan er van 3 bekend is dat ATi daar erg slecht scoort. Misschien is het verstandig om wat uitgebreidere reviews erbij te pakken. Uit de review van computerbase blijkt dat CF over een groot aantal games best goed schaalt. In het meest slechte geval, 1280x1024 1xAA 1xAF geeft het gemiddeld een 40% performance increase. In het gunstigste geval zelfs gemiddeld 70%. Dit lijkt me zeker de moeite waard voor een high-end gamesysteem

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 20:06
Waarom wordt er "maar" een 22" scherm bij gedaan? Die kunnen meestal maar tot 1680x1050, als je nu een 24" neemt dan heb je gelijk full hd (1920x1200). Lijkt me toch best prettig voor een game systeem en als je ook eens een filmpje wilt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Depep schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:54:
Realitisch gezien kan de HD4850 in CF natuurlijk niet hetzelfde presteren als een HD4870 in CF. Als je 2 snellere kaarten gebruikt met hetzelfde CF mechanisme, dan gaat de performance gewoon hoger zijn. Bij reviews waar dat niet zo is, gaat duidelijk iets mis. Je ziet bij de review van report dat beide kaarten zowel bij 1920x1200 als bij 1680x1050 precies 89.4fps halen, dat wijst dan toch wel erg sterk op een maxfps.

Hoe dan ook, voor mij is de voornaamste reden om voor 2xHD4870 te kiezen de performance in games waar CrossFire niet schaalt. Een HD4850 blijft hier dan toch erg achter, terwijl een HD4870 zelfs in deze situatie nog redelijke performance geeft.

Voor de kast heb ik eindelijk een goede suggestie langs zien komen: de Antec Sonata Plus 550. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de voeding het trekt, wat nog wel eens krap zou kunnen worden met 2xHD4870.

Voor het moederbord ga ik mee met Gonadan, de DS5 in plaats van de DS4. Ik stel voor dat we dan wel de X38 variant nemen, aangezien de X48 vrijwel niets toevoegt. Wat mij betreft dus de GA-X38-DS5.

Wat de koeler betreft is het wat lastig, aangezien reviews elkaar tegenspreken. De HDT-S1283 en de OCZ Vendetta 2 lijken me allebei goede opties.
Over de videokaarten zijn we het wel eens. Wat die kast aangaat totaal niet, zeker niet voor een highend game pc. Heb de reviews nog eens bekeken en die kast heeft voor een game-pc nogal wat beperkingen;

-maar ruimte voor drie fans (1x120/2x92mm)
-weinig airvents (lucht-gaten)
-grote, snelle videokaarten passen niet.
-er word maar 1 fan meegeleverd
-slechte een 550watt voeding

600watt is toch het absolute minimum voor zo'n pc, ruimte voor veel airflow is een must, voorbereid op waterkoeling een pre. Als je dit lijstje afgaat, is bijv. een Coolermaster Centurion 590 de beter keus. Doe daar een nette voeding, zoals bijv. die 750watter en je hebt de basis voor een beest van een game-pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Madrox schreef op zondag 29 juni 2008 @ 09:25:
[...]

Over de videokaarten zijn we het wel eens. Wat die kast aangaat totaal niet, zeker niet voor een highend game pc. Heb de reviews nog eens bekeken en die kast heeft voor een game-pc nogal wat beperkingen;

-maar ruimte voor drie fans (1x120/2x92mm)
-weinig airvents (lucht-gaten)
-grote, snelle videokaarten passen niet.
-er word maar 1 fan meegeleverd
-slechte een 550watt voeding

600watt is toch het absolute minimum voor zo'n pc, ruimte voor veel airflow is een must, voorbereid op waterkoeling een pre. Als je dit lijstje afgaat, is bijv. een Coolermaster Centurion 590 de beter keus. Doe daar een nette voeding, zoals bijv. die 750watter en je hebt de basis voor een beest van een game-pc.
Oké, de Antec Sonata Plus 550 valt dus ook af. Wat ik tegen de Coolermaster 590 en 690 heb is dat de fans relatief veel geluid maken en niet iedereen even enthousiast is over de afwerking van de kast. Maar goed, elke kast zal nadelen hebben, dus zo lang ik geen beter voorstel hoor ben ik het met je eens.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Depep schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:44:
[...]

Oké, de Antec Sonata Plus 550 valt dus ook af. Wat ik tegen de Coolermaster 590 en 690 heb is dat de fans relatief veel geluid maken en niet iedereen even enthousiast is over de afwerking van de kast. Maar goed, elke kast zal nadelen hebben, dus zo lang ik geen beter voorstel hoor ben ik het met je eens.
Je koopt wel een kast met features die normaal bij een 200 euro kast horen, dus het is logisch dat de afwerking het enigzins heeft moeten bekopen. Daarnaast zijn er nog 140mm's te installeren, dat zou ik dan ook aanraden bij deze kast. Ik blijf bij:

CoolerMaster Centurion 590 (met wat 140mm fans erin)
P5E Deluxe
Auzentech X-Fi Prelude
LG L2000CP-SF (S-IPS based 20" 8ms, als het kan de 26"-versie)
Intel E8500
Samsung SH-S203N
Logitech G11
Logitech MX518
4GB (2x 2GB) DDR2 (Mushkin, Corsair)
2x Samsung Spinpoint F1 320GB (RAID 0)
2x Sapphire HD4870 (Crossfire 16x)
Xigmatek HDT-S1283
Steelsound 5H V2
Steelpad QcK
Corsair HX620

Ik ga nog even naar monitoren kijken, maar deze leek me erg sterk

Opmerking/Aanmerkingen op deze setup?

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 01-07-2008 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als de bijgeleverde fans niet stil genoeg zijn, kan je deze altijd nog vervangen. Kost je een paar euro meer, maar veel meer als 7 a € 10,- per fan hoeft het niet te zijn. Zelf ben ik zeer te spreken over de Scythe's 120mm, die met een witte led en podmeter. Je kan elke fan afzonderlijk op de gewenste snelheid laten draaien. Met 1200rpm vind ik ze bijv. stil genoeg en leveren ze nog voldoende airflow.

serge, ziet er opzich wel leuk uit. Wel twijfel ik nog of dat IPS-paneel wel snel goenoeg is voor spellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 01-07-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Madrox schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:43:
Als de bijgeleverde fans niet stil genoeg zijn, kan je deze altijd nog vervangen. Kost je een paar euro meer, maar veel meer als 7 a € 10,- per fan hoeft het niet te zijn. Zelf ben ik zeer te spreken over de Scythe's 120mm, die met een witte led en podmeter. Je kan elke fan afzonderlijk op de gewenste snelheid laten draaien. Met 1200rpm vind ik ze bijv. stil genoeg en leveren ze nog voldoende airflow.

serge, ziet er opzich wel leuk uit. Wel twijfel ik nog of dat IPS-paneel wel snel goenoeg is voor spellen.
P5E Deluxe veranderd naar P5E
E8500 naar E8400
4GB (2x2GB PC6400) kit van Kingston gekozen
Steelsound 5H V2 veranderd naar Steelsound 4H

Je hebt gelijk, TN panels zijn best buy. Voor high-end gaming is S-IPS ook niet te verantwoorden.Gekozen voor een TN panel met WUXGA resolutie, hoog contrast en lage responsetijd:

Acer P241W

---

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer P241W€ 317,08€ 317,08
1Asus P5E€ 146,-€ 146,-
1Auzentech X-FI Prelude 7.1€ 144,48€ 144,48
1Cooler Master Centurion 590 Zwart€ 56,30€ 56,30
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 98,09€ 98,09
1Intel Core 2 Duo E8400€ 137,-€ 137,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 4GB (2x 2GB) DDR2€ 59,88€ 59,88
1Logitech G11 Gaming Keyboard (USB)€ 48,08€ 48,08
1Logitech MX518 Optical Mouse (USB)€ 25,10€ 25,10
1Samsung SH-S203N€ 22,90€ 22,90
2Samsung Spinpoint F1 HD322HJ, 320GB€ 42,80€ 85,60
2Sapphire Radeon HD 4870€ 214,50€ 429,-
1Steelseries Steelsound 4H (Stereo, 3.5mm)€ 45,01€ 45,01
1Xigmatek HDT-S1283€ 34,50€ 34,50
ImporterenTotaal€ 1.656,52

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 01-07-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vernieuwd, met 1TB opslagschijf en Logitech's Z-5500's. Ik vind de Z-5500 toch voor zijn prijs een heel stuk beter in de oren klinken dan de G51's met THX-certificatie. En extra opslag is altijd welkom naast de zeer snelle RAID0 opstelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5E€ 146,-€ 146,-
1Auzentech X-FI Prelude 7.1€ 144,48€ 144,48
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 98,09€ 98,09
1Logitech Z-5500 Digital€ 233,45€ 233,45
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 115,-€ 115,-
1Steelseries Steelsound 4H (Stereo, 3.5mm)€ 45,01€ 45,01
ImporterenTotaal€ 2.004,97

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 01-07-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:28

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:54:
Vernieuwd, met 1TB opslagschijf en Logitech's Z-5500's. Ik vind de Z-5500 toch voor zijn prijs een heel stuk beter in de oren klinken dan de G51's met THX-certificatie. En extra opslag is altijd welkom naast de zeer snelle RAID0 opstelling.
De Z-5500 mag dan wel beter klinken, maar in plaats van 5% van je budget opeens 10% uit gaan geven aan je speakers is ook wat extreem. Heb je dan geen geschikte vervanger in de 100 euro range? 10% van het budget naar een onderdeel dat voor een dergelijk systeem toch echt tot de randapperatuur behoort vind ik wel erg veel. Dan kun je beter 100 euro over houden in je budget.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou de P5E toch vervangen door de DS4. Die heeft veel minder last van vdroop. Imho ook een beetje teveel opslag voor een game pc. Neem 2x de 640gb en zet deze met intel matrix raid in 1 en 0. Dan heb je een stuk voor extra snelheid en opslag en een stuk veilig.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:26:
Ik zou de P5E toch vervangen door de DS4. Die heeft veel minder last van vdroop.
Maar wel mindere koelmogelijkheden, ga je dat niet merken?

Dan zou ik liever een schijf o.i.d. weglaten en een DS5 of DQ6 nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 01-07-2008 14:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DS4 heeft gewoon een heatpipe hoor. Ik weet niet waar jullie het vandaan halen dat ie dat niet heeft.

Afbeeldingslocatie: http://i2.sinaimg.cn/IT/h/2007-12-14/f5d44ca9010f68d9df83875570553973.jpg

Alleen niet dubbel en naar de sink naar de andere bridge

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2007/10/09/62120.jpg

Uit ervaring merk ik dat vdroop sneller optreed dan het verhogen van je voltage voor je bridge. Imho vdroop over koeling.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:33:
DS4 heeft gewoon een heatpipe hoor. Ik weet niet waar jullie het vandaan halen dat ie dat niet heeft.

[afbeelding]

Alleen niet dubbel en naar de sink naar de andere bridge

[afbeelding]
Ik heb ook nooit gezegd dat hij geen heatpipe heeft.
Hij heeft inderdaad alleen geen heatpipe naar de southbridge, als je dan toch wilt kunnen OC'en is het dan niet verstandiger om er een te nemen die dat wel heeft?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:26:
Ik zou de P5E toch vervangen door de DS4. Die heeft veel minder last van vdroop.
Onderbouwing? de P5E heeft wel een PWM met meer fasen en daarnaast is hij flashbaar naar Maximus
Dirk schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:03:
[...]

De Z-5500 mag dan wel beter klinken, maar in plaats van 5% van je budget opeens 10% uit gaan geven aan je speakers is ook wat extreem. Heb je dan geen geschikte vervanger in de 100 euro range? 10% van het budget naar een onderdeel dat voor een dergelijk systeem toch echt tot de randapperatuur behoort vind ik wel erg veel. Dan kun je beter 100 euro over houden in je budget.
Dankjewel. Ikzelf ben tegen speakersets, ik gebruik alleen mijn headset. Je zou eigenlijk iets van Klipsch of de Z-5500 moeten hebben voor high-end, maar inderdaad voor de ruimte in het budget is de G51 de goede koop.
Gonadan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:28:
[...]

Maar wel mindere koelmogelijkheden, ga je dat niet merken?

Dan zou ik liever een schijf o.i.d. weglaten en een DS5 of DQ6 nemen.
Koelingsmogelijkheden van de MOSFETS limiteren de overclock miniem en zijn de koelertjes op zowel de Gigabyte als de ASUS niet van zeer hoge kwaliteit.
En nee dan zou ik daar geen trabyte aan opslag voor weggeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Want? Uit ervaring met mijn P35- DS3 merk ik dat vdroop sneller en erger optreed dan het verhogen van je voltage voor je bridge. Nu blijft de P35 een stuk koeler dan de X38, maar Imho vdroop over koeling. Als het budget het toelaat om de DS5 te nemen, voor de betere koeling is dat natuurlijk geen slecht idee. Maar als je de P5E vs de DS4 zet is de DS4 beter dankzij zijn lagere vdroop.
Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:38:
[...]

Onderbouwing? de P5E heeft wel een PWM met meer fasen en daarnaast is hij flashbaar naar Maximus
bijde zijn niets vergeleken met een vdroop. Wat je overclock serieus kan belemmeren. De Vdroop is wel lager van de maximus, maar ik weet niet of je dat ook zo goed krijgt als je de P5E flast naar de maximus.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:38:
Nou niet echt. Er missen toch wel wat dingen die de Maximus wel heeft.
Ik zou alleen moeten nakijken wat. ;)
Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:39:
Want? Uit ervaring met mijn P35- DS3 merk ik dat vdroop sneller en erger optreed dan het verhogen van je voltage voor je bridge. Nu blijft de P35 een stuk koeler dan de X38, maar Imho vdroop over koeling. Als het budget het toelaat om de DS5 te nemen, voor de betere koeling is dat natuurlijk geen slecht idee. Maar als je de P5E vs de DS4 zet is de DS4 beter dankzij zijn lagere vdroop.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben.
Maar dan nog snap ik niet dat je bij zo'n systeem dan geen beter moederbord kiest.
Het lijkt alsof hij een beetje in de verdrukking komt vanwege andere onderdelen.

[ Voor 52% gewijzigd door Gonadan op 01-07-2008 14:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het alleen ook over DS4 vs P5E. Mijn suggestie die ik boven heb gezet is ook 2x 640GB in raid 0 en 1 met intel matrix raid. Heb je snelraid en veiligheid en opslag. Alle 3 dingen en bespaar je een stuk geld.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:46:
Ik heb het alleen ook over DS4 vs P5E. Mijn suggestie die ik boven heb gezet is ook 2x 640GB in raid 0 en 1 met intel matrix raid. Heb je snelraid en veiligheid en opslag. Alle 3 dingen en bespaar je een stuk geld.
Ik had het ook niet specifiek over jou, meer in het algemeen.

Matrix raid, daar heb je het inderdaad eerder over gehad.
Waarom is daar zo weinig over te vinden? Het lijkt alsof er zeer weinig mensen zijn die het gebruiken.
Al helemaal weinig ervaringen.

Is Matrixraid compleet platformonafhankelijk? Zo niet dan vind ik eigenlijk dat je daar niet voor kan kiezen in een BBG. Naja, een gamesysteem zal toch wel Windows draaien. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er een stukje overstaan in me DS3R review. Het word inderdaad over het hoofd gezien. Terwijl ik het toch een van de mooiste features van mijn bord vind.

Ik denk dat het wel op linux werkt. XP en Vista in iedergeval.
http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/cs-020663.htm
This driver does not provide the capability to set up RAID volumes, but requires that RAID volumes be previously set up using the Intel Matrix Storage Manager option ROM or Windows* driver. For users who do not dual-boot, Linux provides native RAID solutions such as dm and md that may provide the necessary functionality, as well as full administration within the Linux environment.
Maar OS telt niet mee in de BBG he ;). Wat ik nog vergeet dat het eigenlijk gewoon verkapte software raid is, zoals alle onboard raid, dus zou je, zeker in linux, heel makkelijk OS based dual raid op 2 schijven kunnen draaien. Zeker als ik de, in dit geval niet linux, geom_raid5 van freeBSD voor prestaties haalt.

Matrix raid plaatje

Edit:
Ik hoop dat Hahn nog ff zijn nieuwe suggestie hier neer zet zodat we nog wat opmerkingen kunnen plaatsen voor hij online staat.

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:39:

[...]

bijde zijn niets vergeleken met een vdroop. Wat je overclock serieus kan belemmeren. De Vdroop is wel lager van de maximus, maar ik weet niet of je dat ook zo goed krijgt als je de P5E flast naar de maximus.
*Opgezocht**Geeft Reinman een hand*

Edit: *Geeft Gonodan ook een hand* :P

P5E verandert nar GA-EX38-DS4
Steelsound 4H verandert naar Steelseries *kuchkuch Icemat kuchkuch* Siberia -- voor de paar extra euros stukken beter geluid, voor gaming en zeker voor muziek!

#ProductPrijsSubtotaal
1Auzentech X-FI Prelude 7.1€ 144,34€ 144,34
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 98,-€ 98,-
1Gigabyte GA-EX38-DS4€ 138,37€ 138,37
1Logitech G51€ 112,50€ 112,50
1Steelseries Siberia Full-size Headset€ 50,-€ 50,-
ImporterenTotaal€ 1.881,15

Anders nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dat we de opslag discussie wel aan mogen zwengelen :P.

zie mijn post boven je: 2x 640GB inplaats van 2x 320 + 1TB. Beetje veel opslag voor een game systeem als je het mij vraagt en een beetje een te groot deel van het het budget ook.
Kort stukje over intel matrix raid.
Anoniem: 134818 in "[BBG] High-end gamesysteem juli 2008"

Verder wil ik ook nog wel opteren voor beter overclockbaar geheugen. Een 8400 kan wel tot 4GHz maar het geheugen is nauw niet de best overclockbare. (I.e. 400(800mhz) *9 = 3,6 = min of meer max geheugen voor 4 ghz is ongeveer 450(900mhz) * 9. Ik twijfel of dat geheugen het wel haalt)

Mischien niet helemaal eerlijk om te vergelijken, maar: Average overclock 4,577Ghz
http://www.hwbot.org/quickSearch.do?hardwareId=CPU_1512

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:51:
Ik heb er een stukje overstaan in me DS3R review. Het word inderdaad over het hoofd gezien. Terwijl ik het toch een van de mooiste features van mijn bord vind.

Ik denk dat het wel op linux werkt. XP en Vista in iedergeval.
http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/cs-020663.htm

Maar OS telt niet mee in de BBG he ;). Wat ik nog vergeet dat het eigenlijk gewoon verkapte software raid is, zoals alle onboard raid, dus zou je, zeker in linux, heel makkelijk OS based dual raid op 2 schijven kunnen draaien. Zeker als ik de, in dit geval niet linux, geom_raid5 van freeBSD voor prestaties haalt.

Matrix raid plaatje
OS telt niet mee inderdaad, dus als er dan dingen in de BBG geadviseerd worden moeten die niet OS afhankelijk zijn.
Matrix raid klinkt in eerste instantie best handig, maar dan moet het wel in alle OS'en werken.

Ik zal een proberen of ik me wat meer kan inlezen in deze materie.
Edit:
Ik hoop dat Hahn nog ff zijn nieuwe suggestie hier neer zet zodat we nog wat opmerkingen kunnen plaatsen voor hij online staat.
Yup, hij is ook wel eens online geplempt zonder dat er nog wat commentaar op het eindproduct kon komen. *hint* :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:20:
[...]

OS telt niet mee inderdaad, dus als er dan dingen in de BBG geadviseerd worden moeten die niet OS afhankelijk zijn.
Matrix raid klinkt in eerste instantie best handig, maar dan moet het wel in alle OS'en werken.

Ik zal een proberen of ik me wat meer kan inlezen in deze materie.

[...]

Yup, hij is ook wel eens online geplempt zonder dat er nog wat commentaar op het eindproduct kon komen. *hint* :P
Zoals ik al zei is het ook op OS niveau te doen, zonder in linux veel prestatie te verliezen. Maar ik denk dat je het toch mis hebt. Er werden eerder ook ati kaarten in gestopt en die liepen toen echt waardeloos in linux en daar werd ook geen rekening mee gehouden :> en volgensmij werkt crossfire ook niet onder linux.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:09:
Ik vind dat we de opslag discussie wel aan mogen zwengelen :P.

zie mijn post boven je: 2x 640GB inplaats van 2x 320 + 1TB. Beetje veel opslag voor een game systeem als je het mij vraagt en een beetje een te groot deel van het het budget ook.
Kort stukje over intel matrix raid.
Anoniem: 134818 in "[BBG] High-end gamesysteem juli 2008"

Verder wil ik ook nog wel opteren voor beter overclockbaar geheugen. Een 8400 kan wel tot 4GHz maar het geheugen is nauw niet de best overclockbare. (I.e. 400(800mhz) *9 = 3,6 = min of meer max geheugen voor 4 ghz is ongeveer 450(900mhz) * 9. Ik twijfel of dat geheugen het wel haalt)
Het opslag gedeelte ben ik niet met je eens. Twee grote schijven in RAID 0 zetten, waar is je back-up dan? Dan zou ik eerder geen RAID nemen maar 1 grote schijf. Met twee kleine schijven die RAID 0 draaien voor progs plus 1 supergrote schijf voor downloads en back-up heb je precies wat je wilt.

Over het geheugen, er bestaan geen 2GB overclock-reepjes. Er is D9GSV geweest maar deze is verloop van tijd door de geheugenmakers uit gefaseerd (laatste redding is de Mushkin HP2-6400 2x2GB). Enigzins overclockbaar zijn Powerchips. Deze zitten in G.Skill's, GeIL, Corsair Dominator's 4GB kitjes al zijn daar ook revisies van met halfbakken chips.
Daarnaast vind ik 3.6GHz een lekkere 24/7 overclock waar wel de performance-amplitude erg dichtbij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die zit ook op de raid schijven(2 schijven met raid 1 en 0). Namelijk het raid 1 voor belangrijke dingen en OS(raid 1 verlaagt ook acces tijden en verhoogt de lees snelheid iets) heb je raid 0 voor snelheid van het laden van games en het opslag van niet belangrijke dingen.

Van wat ik mee kreeg(ik meen dat het frank knoppers was) in het ati nieuws thread die zei dat zijn ik meen 4ghz E8400 nog bottlenekte. Imho is dan 3,6 ghz niet genoeg en hij kan dus nog veel meer aan dan dat dus waarom zou je daar niet naar de mogelijkheden kijken. Ik zal zelf wel ff koekeloeren.

There we go
pricewatch: Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) DDR2

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:24:
Zoals ik al zei is het ook op OS niveau te doen, zonder in linux veel prestatie te verliezen. Maar ik denk dat je het toch mis hebt. Er werden eerder ook ati kaarten in gestopt en die liepen toen echt waardeloos in linux en daar werd ook geen rekening mee gehouden :> en volgensmij werkt crossfire ook niet onder linux.
Jij zei dat OS niet meetelt, ik probeerde dat nog te nuanceren naar dat de gamepc waarschijnlijk wel windows draait. :>
Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:25:
Over het geheugen, er bestaan geen 2GB overclock-reepjes. Er is D9GSV geweest maar deze is verloop van tijd door de geheugenmakers uit gefaseerd (laatste redding is de Mushkin HP2-6400 2x2GB). Enigzins overclockbaar zijn Powerchips. Deze zitten in G.Skill's, GeIL, Corsair Dominator's 4GB kitjes al zijn daar ook revisies van met halfbakken chips.
Daarnaast vind ik 3.6GHz een lekkere 24/7 overclock waar wel de performance-amplitude erg dichtbij is
Ehm, volgens mij zijn er zelfs best veel 2GB overclock-reepjes. :)
Komen zelfs elke BBG terug.
Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:27:
Van wat ik mee kreeg(ik meen dat het frank knoppers was) in het ati nieuws thread die zei dat zijn ik meen 4ghz E8400 nog bottlenekte. Imho is dan 3,6 ghz niet genoeg en hij kan dus nog veel meer aan dan dat dus waarom zou je daar niet naar de mogelijkheden kijken. Ik zal zelf wel ff koekeloeren.
Hij bottlenecked de videokaarten bedoel je?
Ik ben benieuwd op welke FPS.
Voor zover ik weet zit je bij 3GHz al goed, als het dan nog bottlenecked is het allang speelbaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:36:
[...]

Jij zei dat OS niet meetelt, ik probeerde dat nog te nuanceren naar dat de gamepc waarschijnlijk wel windows draait. :>
Geeheh ik weet het, ik benadruk het alleen maar ffkes :*)
[...]

[...]
idd en zijn imho de betere keus, gezien de E8400 veel meer kan dan 3,6ghz.
Hij bottlenecked de videokaarten bedoel je?
Ik ben benieuwd op welke FPS.
Voor zover ik weet zit je bij 3GHz al goed, als het dan nog bottlenecked is het allang speelbaar.
Ik ken het niet vinden 8)7. Frank knopers was het niet denk ik dan :'( . En ik lees de ATI nieuws topic al tijden dus ik ga er niet 5 volle doorbladeren om het te vinden. Gaat alleen niet om speelbaar, maar wat je bottlenek is. De CF 48*0 moeten wachten omdat de processor in dit geval het traagste is. Je zou dit nog verder kunnen oplossen door verder over te clocken, maar doordat het kingston geheugen niet goed overclocked, houd je dat dus tegen. Je weet toch FPS is life :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266575

Ik ben nieuw hier maar ik lees al een tijd mee met alle posts. Ik heb me laten inspireren door deze BBG . Ik ga volgende week dit systeem aanschaffen, en raadt het daarom ook aan ;). Ik zal nu alvast mijn excuses aanbieden want ik heb geen idee hoe ik een boodschappenlijst moet plaatsen :P .

Moederbord Gigabyte GA-X38-DS5
Processor Intel Core 2 Quad Q9450 (of E8500)
werkgeheugen OCZ Reaper OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2
grafische kaart 2x Sapphire Radeon HD 4870 in CF
USB controllers Belkin F5U413EA
Geluidskaart Creative X-Fi XtremeMusic
kast Coolermaster Centurion 590
cooling Scythe Infinity SCINF-1000
voeding Zalman ZM750-HP, 750W

Totaal 1274,-

Ik heb zelf nog een 19'' lcd (geen wide screen). En een hoop oude WD HD's (geen raid ofzo) en dvd branders die hoef ik niet aan te schaffen. Ik zal laten weten hoe het loopt. Als er iets niet klopt in de lijst hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:36:
[...]
Dan bedoel ik dus een single 2GB reepje die veel verder op te schroeven is dan zijn standaard specificatie (zeg voor 550MHz FSB. En op 1x2GB reepje past geen D9GMH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266575 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:40:
Ik ben nieuw hier maar ik lees al een tijd mee met alle posts. Ik heb me laten inspireren door deze BBG . Ik ga volgende week dit systeem aanschaffen, en raadt het daarom ook aan ;). Ik zal nu alvast mijn excuses aanbieden want ik heb geen idee hoe ik een boodschappenlijst moet plaatsen :P .

Moederbord Gigabyte GA-X38-DS5
Processor Intel Core 2 Quad Q9450 (of E8500)
werkgeheugen OCZ Reaper OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2
grafische kaart 2x Sapphire Radeon HD 4870 in CF
USB controllers Belkin F5U413EA
Geluidskaart Creative X-Fi XtremeMusic
kast Coolermaster Centurion 590
cooling Scythe Infinity SCINF-1000
voeding Zalman ZM750-HP, 750W

Totaal 1274,-

Ik heb zelf nog een 19'' lcd (geen wide screen). En een hoop oude WD HD's (geen raid ofzo) en dvd branders die hoef ik niet aan te schaffen. Ik zal laten weten hoe het loopt. Als er iets niet klopt in de lijst hoor ik het graag.
Waarschuwing:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen (zie Zie CSL Beleid#welke) maar is ontworpen om de BBG van deze maand ter discussie te stellen.

Tips:
Creative laten vallen voor auzentech asus
Infinity vervallen voor een OCZ vendetta 2
Ik zou ook nog wat extra stille fans er bij kopen. Scythe's bijvoorbeeld op 800rpm
Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:41:
[...]

Dan bedoel ik dus een single 2GB reepje die veel verder op te schroeven is dan zijn standaard specificatie (zeg voor 550MHz FSB. En op 1x2GB reepje past geen D9GMH.
En? Alsof er niet meer goed overclockbare reepen bestaan 8)7. Die kingston valueRams komen echt nauwlijks verder. Ik had voor 450mhz op de mijne 2.3 volt nodig :o. Dat zijn dan ook nog eens 1GB reepjes, die hebben het veel makkelijker.
Check dezebijvoorbeeld:
pricewatch: Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) DDR2
of
pricewatch: OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:42:
[...]

Waarschuwing:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen (zie Zie CSL Beleid#welke) maar is ontworpen om de BBG van deze maand ter discussie te stellen.

Tips:
Creative laten vallen voor auzentech asus
Infinity vervallen voor een OCZ vendetta 2
Ik zou ook nog wat extra stille fans er bij kopen. Scythe's bijvoorbeeld op 800rpm

[...]

En? Alsof er niet meer goed overclockbare reepen bestaan 8)7. Die kingston valueRams komen echt nauwlijks verder. Ik had voor 450mhz op de mijne 2.3 volt nodig :o. Dat zijn dan ook nog eens 1GB reepjes, die hebben het veel makkelijker.
Ik koos die ook zodat je 9x400MHz = 3.6GHz kan draaien. Maar als je overclockgeheugen wilt, zoek vooral naar Powerchips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jah en de E8400 kan meer en zorgt dan dat de HD48*0 CF nog beter tot hun recht komen.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:46:
Jah en de E8400 kan meer en zorgt dan dat de HD48*0 CF nog beter tot hun recht komen.

[...]
Er zijn 2 modules die ik kan vinden met Powerchips (die in de Pircewatch ook nog eens staan):

Jouw uitgezochte Corsair TWIN2X4098-6400C4DH (Klik) en de G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ (klik). Die tweede genoemde heeft een 6-layer PCB.

Edit:
OCZ Platinum PC2-8000 = Powerchip

En ja, ik vind 3 opties weinig

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 01-07-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 74,01€ 74,01
ImporterenTotaal€ 1.895,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Om die E8400 over de 4GHz te krijgen zit je richting de 450 FSB al goed.
Wat is er dan mis met die RPR800 Cas4 reepjes van de vorige BBG's?
Die trek je toch makkelijk naar 900?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@sergeklapwijk

Lees ook het stuk boven eens over de raid mogelijkheden. 2x 640 is ruim voldoende gezien je raid 1 en 0 op 2 hardeschijven kan draaien. Verder is er ruimte in het budget voor de DS5, maar echt nodig is het niet.

* Anoniem: 134818 is het met Gonadan eens over het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:38:
@sergeklapwijk

Lees ook het stuk boven eens over de raid mogelijkheden. 2x 640 is ruim voldoende gezien je raid 1 en 0 op 2 hardeschijven kan draaien. Verder is er ruimte in het budget voor de DS5, maar echt nodig is het niet.

* Anoniem: 134818 is het met Gonadan eens over het geheugen.
*Gelezen* Dit kende ik nog niet. Zeer interessant, dus als het RAID0-deel van HDD1 zou falen, zou op HDD2 alsnog een hele partitie back-up staan?
Over de Reapers, de ietswat hogere prijs wellicht? ik bedoel elke Euro is gepakt, zien jullie dan meerwaarde in de Reaper koeling, ik niet. De Platinum is een echt koopje.
Waarom uitgeven, als het zo goed als geen meerwaarde heeft voor het geld? Laat de DS4 staan imo.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 01-07-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het thuis zo dat ik een schijf kan verliezen en mijn windows nogsteeds kan draaien. Je raid 0 ben je kwijt, maar mijn windows met al mijn school documenten(die btw ook nog wel op back up staan, maar wel soms een tijd achter lopen) heb ik dan nog. Daarom verdienen 2 schijven bij mij de voorkeur, qua besparing, ruimte, snelheid en veiligheid.

Sja, opzich is de platinums wel iets goedkoper. Het maakt mij niet zo veel uit, zolang die valueRams er maar uit zijn en vervangen door beter overclockbaar geheugen/hoger geclockt geheugen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:52:
Ik heb het thuis zo dat ik een schijf kan verliezen en mijn windows nogsteeds kan draaien. Je raid 0 ben je kwijt, maar mijn windows met al mijn school documenten(die btw ook nog wel op back up staan, maar wel soms een tijd achter lopen) heb ik dan nog.
Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Een half dagje niet gekeken en meteen is het halve systeem omgegooid. Maar complimentjes van deze kant.

Helemaal tevreden met moederbord + processor. Geheugen gelukkig geen value spul meer ;) Coolermaster kast kan ik ook mee leven. En de videokaartjes zijn nog steeds erg lekker. :9~

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Depep schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:59:
Een half dagje niet gekeken en meteen is het halve systeem omgegooid. Maar complimentjes van deze kant.

Helemaal tevreden met moederbord + processor. Geheugen gelukkig geen value spul meer ;) Coolermaster kast kan ik ook mee leven. En de videokaartjes zijn nog steeds erg lekker. :9~
Weer geupdate ;) al is dit NIET Hahn zijn setup, maar wat van mij + aanpassingen met dank aan allen die hebben meegewerkt:

Xigmatek HDT-S1283 verandert naar OCZ Vendetta 2 wegens goede beschikbaarheid
2x 320GB + 1TB F1's verandert naar 2x 640GB F1's in Matrix RAID

#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 74,01€ 74,01
1OCZ Vendetta 2€ 33,95€ 33,95
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 63,82€ 127,64
ImporterenTotaal€ 1.821,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:51:
Over de Reapers, de ietswat hogere prijs wellicht? ik bedoel elke Euro is gepakt, zien jullie dan meerwaarde in de Reaper koeling, ik niet. De Platinum is een echt koopje.
Waarom uitgeven, als het zo goed als geen meerwaarde heeft voor het geld? Laat de DS4 staan imo.
Nou, er is ruimte over in het budget. En dan zijn de reapers Cas4 i.p.v. Cas5. We zijn toch tweakers. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:09:
[...]

Nou, er is ruimte over in het budget. En dan zijn de reapers Cas4 i.p.v. Cas5. We zijn toch tweakers. ;)
19% duurder geheugen, voor hoogst waarschijnlijk rond de 5% prestatiewinst? Koop dan een X48-mobo, daar win je meer mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 170419 op 01-07-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowuse
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 22:34
Het alternatieve systeempje ziet er goed uit, een aantal keuzes die ik ook gemaakt heb en ook weer een aantal ideeën opgedaan.

Alleen vroeg ik me af waarom er niet voor een betere monitor is gekozen.

De L245WP van LG lijkt me wel een goede kandidaat: pricewatch: LG L245WP-BN
Op Hardware.info komt deze heel goed uit de test.

Als de je dan toch een 24" neemt, heeft deze het voordeel dat (o.a.) de kijkhoek beter is. Er wordt namelijk beweerd dat bij 24" TN panelen je door de kleine kijkhoek, als je er recht voor zit, je al last hebben van donkere zijkanten.

Shuttle st20g5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knowuse schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:30:
Het alternatieve systeempje ziet er goed uit, een aantal keuzes die ik ook gemaakt heb en ook weer een aantal ideeën opgedaan.

Alleen vroeg ik me af waarom er niet voor een betere monitor is gekozen.

De L245WP van LG lijkt me wel een goede kandidaat: pricewatch: LG L245WP-BN
Op Hardware.info komt deze heel goed uit de test.

Als de je dan toch een 24" neemt, heeft deze het voordeel dat (o.a.) de kijkhoek beter is. Er wordt namelijk beweerd dat bij 24" TN panelen je door de kleine kijkhoek, als je er recht voor zit, je al last hebben van donkere zijkanten.
Klopt, alleen is P-MVA een niet geschikte technologie voor gaming, al snel zal ghosting optreden, ook al is hij gespecificeerd op 8ms respons.
Ik zou willen dat er een (A)S-IPS-scherm in de pricewatch stond die geschikt was. Deze heeft ook een erg goede kijkhoek en daarnaast is zijn kleurweergave ongekend goed. AS-IPS is zo geoptimaliseerd dat hij even snel kan zijn als sommige snelle TN-panels.
En voor high-end gaming kent MVA als IPS geen meerwaarde, zeker als die ook nog een honderd of meer euro duurder is. En ik heb nog geen hinder gehad van een te lage kijkhoek bij TN-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170419 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:20:
[...]

19% duurder geheugen, voor hoogst waarschijnlijk rond de 5% prestatiewinst? Koop dan een X48-mobo, daar win je meer mee.
Nog minder. CAS latency en clocksnelheid van het geheugen heeft bij intel s775 systemen niet zo veel invloed. Komt door de FSB en alle caches en prefechers. Vergeet verder de relatie CAS tenopzichte van de clocksnelheid niet. Hoe hoger de snelheid, hoe minder ms een cas latency in houd. IE. 667mhz cas 5 heeft een langere vertraging dan 800mhz cas 5.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-07-2008 18:15 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op: