Anoniem: 153794 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:20:
Weet iemand wat het grote verschil is tussen de Samsung Syncmaster 2443BW en de Samsung Syncmaster 245B+? Qua specificaties ontlopen ze elkaar niet zoveel en dus vraag ik me af waar het prijs verschil vandaan komt. De Samsung Syncmaster 245B is al veel langer op de markt dan de Samsung Syncmaster 2443BW, toch is de laatste een stuk goedkoper. Ik zou dus graag willen weten welke panelen er in zitten, want dat is de enige verklaring die ik kan bedenken, hoe kun je daar achter komen? (er zijn nog bijna geen reviews van de 2443BW te vinden)
Ondersteunen deze modellen ook het zogenoemde 'pix-mapping'?
Oké, inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Ik heb deze vraag voorgelegd aan Samsung en daarop inmiddels een antwoord ontvangen. Hoewel er niet werd ingegaan op technische details zoals het type paneel dat werd toegepast in de diverse modellen kwam het advies er op neer om de 245B+ vooral links te laten liggen!
Alle drie de schermen (2443BW, T240 en 245B+) hebben een TN paneel. Op basis van de specificaties steken de 2443BW en T240 boven de 245B+ uit, maar dat zegt mij eigenlijk niet zo veel. Wat voor specificaties spreken ze dan over, het maakt mij namelijk niet uit of de response time nu 2ms, 5ms of 12ms is of dat het dynamische contrast nu 10.000 of 30.000 is, dat heeft allemaal niets met de beeldkwaliteit te maken!
Verder zou de T240 weer beter zijn dan de 2443BW, omdat deze 'FULL HD' is en over een HDMI aansluiting beschikt. De T240 is het 'vlaggenschip' van Samsung op dit moment en 'helemaal klaar voor de toekomst' zoals ze schreven.
Als alternatief wordt wel de 235T (met S-PVA paneel) aangedragen, maar als ik de prijzen zo zie, dan liggen die rond de 600 euro en zijn ze daarmee bijna een keer zo duur als de genoemde modellen met TN paneel.
Al met al ben ik nu iets wijzer geworden, al ben ik niets meer te weten gekomen over de daadwerkelijke beeldkwaliteit. Wat zouden ze trouwens bedoelen met 'FULL HD'? De 2443BW en T240 hebben toch dezelfde resolutie? Of zou dat slaan op die HDMI poort, want dat heeft volgens mij totaal geen toegevoegde waarde aangezien de T240 toch geen speakers heeft?