irtimmer schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:33:
De maximale geheugenadressering in Windows XP is inderdaad 4GB, maar niet alleen het geheugen maakt gebruik van die addressering, maar bijvoorbeeld ook het geheugen van de videokaart. Waardoor je dus niet meer genoeg addressen hebt voor die 4GB aan geheugen en je toch een 64-bit versie nodig hebt.
Ja, dat is waar; maar het videogeheugen wordt aan het einde van het virtuele geheugen gemapped.
Ik heb 8GB geheugen in mijn 32-bit XP pro systeem met PAE. De videokaart heeft zijn eigen geheugen (256MB). Ik zie dus bij de task manager onder 'Commit Charge (K)': Limit 4456448. (=2^22 (Kb RAM) +2^18 (Kb video) kilobyte). Het lijkt er dus op dat het videogeheugen er gewoon aan het einde bij wordt geplakt.
Hoe dit videogeheugen dan in de applicatie geaddresseerd moet worden? Tja, geen ervaring mee. Waarschijnlijk moet het videogeheugen eerst in het virtueel geheugen (4GB) van het proces worden gemapped, in dat geval heb je dus 4GB-[videogeheugen] beschikbaar in het betreffende proces. Then again, welk proces heeft er nou alle 4GB nodig? Na een hele dag flink op m'n computer werken hier op het werk (MATLAB, Altera Quartus), heb ik als peak 2GB in gebruik gehad (momentopname van alle processen bij elkaar).
Ik heb bij mijn 8510w trouwens gewoon een 64bit versie van Windows Vista meegelevert gekregen.
Ik studeer aan de TU/e, en wij kregen Vista business 32-bit volgens mij. Ik gebruik het zelf niet.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 08-12-2008 15:49
]