Ben ik niet helemaal met je eens.
Multicast is geen echte broadcast, want een broadcast blijft binnen het netwerk waarin de broadcaster zich bevind.
bv. als jou pc het ip 10.0.0.1 heeft met subnet 255.255.255.0 is je broadcast adres 10.0.0.255.
Deze broadcast zal binnen je eigen /24 netwerk blijven.
Daarnaast als er een router tussen zou zitten ergens dan zal die de broadcast ook niet doorlaten.
Multicast is anders, want dat zal wel buiten je netwerk gaan en ook routers zullen dit doorlaten.
Daarnaast kun je wel degelijk met een statische route bepalen welke "gateway" geprefereerd word voor je multicast verkeer.
Doe maar eens een
route print op een willekeurig Windows systeem en je zult er een route vinden voor iedere interface (inclusief localhost) welke in je systeem zit.
Afhankelijk van de metric welke hierachter staat zal de laagste de geprefereerde interface/gateway zijn waarop multicast uitgestuurd zal worden.
Kortom, heb je meerder interfaces in je systeem en staat b.v. je LAN interface als geprefereerd, dan zal je multicast verkeer niet naar je IPTV netwerk gerouteerd worden en dus werkt het niet.
sjimmie schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 14:47:
Een multicast adres wordt (correct me if I'm wrong) op een IP netwerk tussen hosts op dat zelfde netwerk gebruikt, dus niet over de router. Zou je over een router heen willen gaan dan moet je een proxy gebruiken.
zie hierboven...
Anders gezegd, jij zit met een bepaald MAC adres op een netwerk (waar je het 10.252.x.x IP adres krijgt voor andere doeleinden dan voor het ontvangen van de multicasts!) en in dát netwerk zit ook een server of proxy (op een router) wat multicasts uitzendt op bijvoorbeeld 233.x.y.z. Jouw computer registreert zich daarop via IGMP waarna de multicasts ook naar jouw MAC adres gestuurd worden.
Ja, maar blijkbaar gebeurd dit dus niet op basis van MAC.
Want zoals al eerder besproken kan ik zowel mijn Amino en HTPC tegelijk aan hebben en RTL4 kijken.
Als ik dan op de Amino of HTPC zou wegzappen naar bv RTL5 dan zou dan op biede systemen moeten gebeuren, en toch gebeurd dat dus niet...
Blijkbaar word dit bepaald door het "unicast" adres van de Amino en HTPC...
Zie:
Wikipedia: IP multicastMulticast: A multicast address is associated with a group of interested receivers. According to RFC 3171, addresses 224.0.0.0 to 239.255.255.255, the former Class D addresses, are designated as multicast addresses in IPv4. The sender sends a single datagram (from the sender's unicast address) to the multicast address, and the intermediary routers take care of making copies and sending them to all receivers that have registered their interest in data from that sender.
On the local network, multicast delivery is controlled by IGMP (on IPv4 network) and MLD (on IPv6 network); inside a routing domain, PIM or MOSPF are used; between routing domains, one uses inter-domain multicast routing protocols, such as MBGP.
[
Voor 39% gewijzigd door
Thasaidon op 22-06-2010 22:14
]