Lijbrandt IPTV via router? Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:35:
Valt tegenwoordig ook best mee. Laatst bij m'n ouders de nieuwste digitale set top box van UPC in actie gezien (zonder harddisk, het is geloof ik wel een cisco).

Dat ding zapt bloody snel! Zeker zo snel als het 'vroegere' zappen op oude analoge tv's. Daar kan zelfs menig sat- of dvb-t ontvanger op FTA streams niet tegen op! Ook de Philips TV van m'n ouders zelf op het analoge net zapt veel trager.
Maar in dat ding zit dan denk ik ook een snellere processor. Als je nu een Amino hebt die onversleuteld signaal aangeleverd krijgt, terwijl je straks op dezelfde Amino een versleuteld signaal aangeleverd krijgt, dan zal het wel degelijk trager gaan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat dit allemaal heel erg mee zal vallen. Kwaliteit heeft het sowieso geen invloed op en ook zapsnelheid waarschijnlijk niet aangezien het vullen van de buffer (wat nu ook al moet gebeuren) langer duurt dan het decrypten waarschijnlijk.

Dus het is dan inderdaad vervelend voor die paar klanten die op een pc / mediacenter willen kijken. Maar de klanten die gewoon via een amino kijken zullen er niks van merken hoor ;) En als ik eerlijk ben kan ik het heel goed begrijpen van Glashart Media dat ze het op de huidige manier niet langer willen.

Zolang alles op mijn amino's goed werkt hoor je mij dan ook niet klagen :)
Er zijn uiteraard meer consequenties te verzinnen, want de Amino is niet geschikt voor encryptie en moet dus of voorzien worden van nog te schrijven nieuwe firmware, of vervangen worden voor een andere STB.
Iedereen die DVB-C kijkt kan dat dus zonder iets van een smartcard ook schudden, want de streams in DVB-C hangen nu één op één aan de SD streams van IPTV lijkt het, dus verlies je je Ziggoklanten.

Ik denk dat het commercieel een heel kortzichtige beslissing zou zijn die meer kost (30.000 klanten met een of meerdere amino's, a 150 euro per stuk) dan het ooit aan klanten gaat opleveren. En dat om een handjevol PC hobbyisten van het IPTV netwerk te weren van streams waar ze niet bij mogen kunnen.

Op basis van het MAC adres van de Genexis of de Packetfront (waar gebruikers niets van kunnen uitlezen) kan je veel simpelere toegang stroomlijnen naar diverse subnetten op de VLAN van het IPTV netwerk. Zomaar een ideetje wat werken kan zonder dat je bestaande klanten dwingt gekke dingen te moeten doen of hun DVB-C toestellen maar weer analoog aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Hangt er maar net van af of die Amino al tegen z'n max aan het presteren is of niet. Als hij nog headroom heeft, dan zal het best meevallen. Maar goed, ik heb daar verder geen zicht op (ken de specs van de Amino's niet).

Daarom zal het aan Glashart Media zijn om dat uit te zoeken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:49:
Hangt er maar net van af of die Amino al tegen z'n max aan het presteren is of niet. Als hij nog headroom heeft, dan zal het best meevallen. Maar goed, ik heb daar verder geen zicht op (ken de specs van de Amino's niet).

Daarom zal het aan Glashart Media zijn om dat uit te zoeken.
Gezien de genoemde tijdspan van max twee maanden na nu, lijkt het me dat ze al een plan getrokken hebben, zeker als je al je klanten en hun afnemers direct confronteert hiermee, en dat zijn er volgens een persbericht van Stoneroos (de club die de UI heeft ontwikkeld voor Glashart) minimaal 30.000.
Normaliter zou zo'n drastische wijziging nooit in twee maanden gerealiseerd kunnen worden lijkt me zo in een normaal bedrijf.

Tot nu toe is het een roddel die ik opving, dus maar afwachten wat de nabije toekomst ons brengt, sowieso heb ik (nog) geen PC aan het IPTV netwerk hangen, dus wordt ik hooguit DVB-C slachtoffer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het gebruik van encryptie drukt ook nog eens de prijzen de zenderpakketten, want dan moet Glashart Media daar een licentie op nemen om een bepaald type encryptie te mogen gebruiken op hun streams.

Verder past het totaal niet in het beeld van een 'Open Aanpak' die Reggefiber/Glashart Media zo nastreeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:57:
Verder past het totaal niet in het beeld van een 'Open Aanpak' die Reggefiber/Glashart Media zo nastreeft.
Ik ben het 100% met je eens, maar ik vond gezien het recente opperen van encryptie wel aardig om deze serieuze roddel eens hier te plaatsen, al was het maar om meningen van IPTV gebruikers van Glashart Media te verzamelen, wetende dat de diverse partijen Tweakers met regelmaat lezen en hier soms zelfs nuttige dingen mee doen ;)

Ik heb topmanagers wel eens eerder rare dingen zien beslissen zonder de implicaties hiervan goed te beseffen, zelf ben ik er namelijk ook een op een heel ander vakgebied. "Been there, done that, fallen flat on my face more then once" zal ik maar zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:32:
De streams zullen denk ik gehercodeerd moeten worden als men deze wil voorzien van encryptie. En het vullen de buffer kan natuurlijk pas als de Amino toegang heeft tot het ongecodeerde signaal. Dus het zappen zal sowieso trager worden gezien het processortje eerst de boel moet decrypten voordat de Amino kan beginnen met bufferen. Kijk maar naar DVB-C. Bij zenders zonder encryptie kun je sneller zappen dan bij zenders met encryptie.
Waarom denk je dat? Content hercoderen is helemaal niet nodig om encryptie toe te passen hoor. En ook kun je een buffer prima vullen met gecodeerd materiaal wat je daarna na het regelen van de decryptie kan gebruiken. Daarvoor zijn genoeg slimme manieren te vinden die je kan inbouwen in software.

Kijk ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet meer kunnen gebruiken van de streams op een pc jammer zou zijn, maar als ik zie wat er nu allemaal kan dan snap ik best dat men dat aan banden wil leggen. Sommige mensen hier hopen volgens mij vooral heel erg dat alles blijft zoals het is maar als je het realistisch bekijkt weet je dat dat niet kan.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 14-11-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 00:35:
[...]

Waarom denk je dat? Content hercoderen is helemaal niet nodig om encryptie toe te passen hoor. En ook kun je een buffer prima vullen met gecodeerd materiaal wat je daarna na het regelen van de decryptie kan gebruiken. Daarvoor zijn genoeg slimme manier te vinden die je kan inbouwen in software.

Kijk ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet meer kunnen gebruiken van de streams op een pc jammer zou zijn maar als ik zie wat er nu allemaal kan dan snap ik best dat men die aan banden wil leggen. Sommige mensen hier hopen volgens mij vooral heel erg dat alles blijft zoals het is maar als je het realistisch bekijkt weet je dat dat niet kan.
Hoe een en ander bit en byte technisch werkt gaat net even boven mijn petje, maar ik als relatieve leek zie gewoon dingen waarvan ik denk dan het bestrijden van illegaal streams bekijken meer kost dan het oplevert.
Er vanuit gaande dat DVB-C nu één op één gevoed wordt vanuit de IPTV SD streams betekent dat dus scheiding tussen DVB-C hardware en IPTV hardware, bij Glashart Media, om nog maar te zwijgen over, volgens de persberichten van Stoneroos, 30.000 afnemers van Glashart Media die met een of meer Amino's nu kijken naar IPTV. Kan de Amino op korte termijn (twee maanden is mij verteld) worden hergeprogrammeerd om met encryptie om te gaan? Kan het zakrekenmachine processortje in dat doosje dat wel aan? En dat voor 30.000 klanten met een of meer Amino's? Hoe ga je zonder smartcards klanten scheiden die wel extra pakketten afnemen, met de wetenschap dat Canal+ en andere satellietTV diensten met smartcards al gekraakt worden voordat ze uit zijn gekomen?

Als ik als "been there, done that" manager commercieel kijk naar kosten/baten dan denk ik dat dat handje vol illegale stream rippers weren op deze manier niet opweegt tot het drastisch omgooien van open streams naar encrypted met alle kosten vandien. Er zijn veel eenvoudiger en minder ingrijpende manieren te verzinnen.
Aangezien ik tot nu toe gewoon met Amino's en DVB-C naar TV kijk, kan ik alleen maar hopen dat dit soort in mijn ogen drastische strategische beslissingen niet ten kosten gaan van de kwaliteit en snelheid die men nu levert aan mij.

Lees me overigens niet verkeerd, dat ik vind dat je gewoon moet betalen voor wat je wilt zien, en dat open streams uiteraard de kat op het spek binden... maar voor een relatief beperkt computerfreak groepje gebruikers.

Als Glashart het commercieel tactisch goed aanpakt dan zorgt men voor PC applicaties die een Amino emuleren, waardoor mensen op een PC naar IPTV kunnen kijken zonder dat men, door de diverse technisch zeer complete draadjes hier en elders op het spoor wordt gezet om het zelf maar te gaan ophalen.

Content providers moeten zich niet bezighouden met de hardware waarop afnemers hun diensten afnemen, maar meer met hoe men kan scheiden wie wat mag zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 00:35:
[...]

Waarom denk je dat? Content hercoderen is helemaal niet nodig om encryptie toe te passen hoor. En ook kun je een buffer prima vullen met gecodeerd materiaal wat je daarna na het regelen van de decryptie kan gebruiken. Daarvoor zijn genoeg slimme manieren te vinden die je kan inbouwen in software.
Misschien heb je gelijk, maar hoe dan ook: of het decrypten nu voor of tijdens het opbouwen van de buffer gebeurd, het zal altijd extra tijd kosten voordat je beeld hebt. DVB-C is daar het bewijs van.
Kijk ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet meer kunnen gebruiken van de streams op een pc jammer zou zijn, maar als ik zie wat er nu allemaal kan dan snap ik best dat men dat aan banden wil leggen. Sommige mensen hier hopen volgens mij vooral heel erg dat alles blijft zoals het is maar als je het realistisch bekijkt weet je dat dat niet kan.
Het ligt er ook aan op hoe grote schaal er misbruik wordt gemaakt van de openheid die men nu bied.
Maar om dan meteen encryptie erop te zetten vind ik erg radicaal. Het enige wat er moet gebeuren is dat de multicast ip streams uit de pluspakketten onbereikbaar worden voor de mensen die deze pakketten niet afnemen.
Als Glashart het commercieel tactisch goed aanpakt dan zorgt men voor PC applicaties die een Amino emuleren, waardoor mensen op een PC naar IPTV kunnen kijken zonder dat men, door de diverse technisch zeer complete draadjes hier en elders op het spoor wordt gezet om het zelf maar te gaan ophalen.
Dan ben je weer gebonden aan hun software. Een kabelprovider of glasvezelprovider moet gewoon een kaal signaal leveren (net als bij analoog) en niet een 'kijk ervaring' of 'kijk beleving' opdringen (zoals UPC doet) door men te verplichten om met 1 specifiek kastje (of software programma) te gaan kijken.

UPC kan geen zenders van de coax filteren per gebruiker, maar Glashart Media kan dat wel met IPTV. De techniek laat dit toe, dus maak daar gebruik van en ga niet oude koeien uit de sloot trekken door heel conservatief encryptie op het signaal te zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 01:14:
UPC kan geen zenders van de coax filteren per gebruiker, maar Glashart Media kan dat wel met IPTV. De techniek laat dit toe, dus maak daar gebruik van en ga niet oude koeien uit de sloot trekken door heel conservatief encryptie op het signaal te zetten.
Ga jij dat dan even aan die niet technisch onderlegde topmanagers uitleggen dan?
Voor dat soort mensen is elke beslissing gebaseerd op euro's, niet op technology, en da's jammer, want ze leveren wel diensten op een van de meest moderne data technologie die deze aarde kent.

Die mannen/vrouwen krijgen alleen maar het bericht dat het mogelijk is om de slagroom van hun TV diensten gratis af te nemen....kortzichtig maar waar in hun ogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.reggefiber.nl/directie.html

Misschien eens een mailtje naar de directie sturen zodat die topmanagers worden teruggefloten voor hun eenzijdig denken :P

Reggefiber wil dat het glasvezelnetwerk zich terug gaat verdienen in loop van de tijd en dat kan alleen als er zoveel mogelijk klanten gebruik van maken :) Het dus zaak dat je dienst zo aantrekkelijk mogelijk blijft en zich onderscheid van andere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 01:14:
[...]

Misschien heb je gelijk, maar hoe dan ook: of het decrypten nu voor of tijdens het opbouwen van de buffer gebeurd, het zal altijd extra tijd kosten voordat je beeld hebt. DVB-C is daar het bewijs van.
Bij DVB-C hoeft er geen buffer opgebouwd te worden aangezien dat een broadcasting signaal is. Aangezien je bij IPTV toch een buffer moet vullen zul je van een eventuele decryptie niets merken in zapsnelheid.
[...]
Het ligt er ook aan op hoe grote schaal er misbruik wordt gemaakt van de openheid die men nu bied.
Maar om dan meteen encryptie erop te zetten vind ik erg radicaal. Het enige wat er moet gebeuren is dat de multicast ip streams uit de pluspakketten onbereikbaar worden voor de mensen die deze pakketten niet afnemen.
[...]
Dat heeft niets met de schaal van misbruik te maken, feit is gewoon dat het logisch is dat zowel de providers als vooral ook de content aanbieders willen dat het onmogelijk is om zonder betaling hun product te gebruiken.
Dan ben je weer gebonden aan hun software. Een kabelprovider of glasvezelprovider moet gewoon een kaal signaal leveren (net als bij analoog) en niet een 'kijk ervaring' of 'kijk beleving' opdringen (zoals UPC doet) door men te verplichten om met 1 specifiek kastje (of software programma) te gaan kijken.

Ook met IPTV is het niet zo makkelijk om zomaar multicast adressen te gaan filteren. Natuurlijk is het vast wel mogelijk na veel aanpassingen maar dat kost waarschijnlijk zo ontzettend veel dat encryptie handiger is. Buiten dat heb je met een filter op multicast adressen nog steeds het "probleem" dat de streams waarvoor je een abbo hebt zonder enige beperking op bijvoorbeeld een pc zijn af te spelen. En dat is nou net wat de content aanbieders NIET willen. Kijk bij Ziggo kan je met een smartcard ook wel op de pc kijken maar daar heeft men dan nog steeds controle dmv de smartcard waarmee ze allerlei beperkingen kunnen opleggen.
Er vanuit gaande dat DVB-C nu één op één gevoed wordt vanuit de IPTV SD streams betekent dat dus scheiding tussen DVB-C hardware en IPTV hardware, bij Glashart Media,
Dat klopt natuurlijk helemaal niet. Kijk het IPTV signaal moet nu ook worden ontvangen en vervolgens gemoduleerd op coax. Die ontvangers zullen net als de amino's prima overweg kunnen met encryptie. Even los van het feit dat ze natuurlijk niet perse encrypted signaal naar die ontvangers hoeven sturen, ze kunnen die ook bijvoorbeeld op een heel ander netwerk hebben zitten.
Kan de Amino op korte termijn (twee maanden is mij verteld) worden hergeprogrammeerd om met encryptie om te gaan? Kan het zakrekenmachine processortje in dat doosje dat wel aan? En dat voor 30.000 klanten met een of meer Amino's?
Wie zegt dat ze er pas nu aan gaan werken? Ze kunnen er natuurlijk al veel langer mee bezig zijn. Verder zal de kracht van de amino niet het probleem zijn, HD streams weergeven kost namelijk meer CPU dan decrypten denk ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 01:30:
[...]

Ga jij dat dan even aan die niet technisch onderlegde topmanagers uitleggen dan?
Voor dat soort mensen is elke beslissing gebaseerd op euro's, niet op technology, en da's jammer, want ze leveren wel diensten op een van de meest moderne data technologie die deze aarde kent.

Die mannen/vrouwen krijgen alleen maar het bericht dat het mogelijk is om de slagroom van hun TV diensten gratis af te nemen....kortzichtig maar waar in hun ogen.
Het is denk ik ook echt niet Glashart Media dat nu ineens per se wil gaan encrypten. Natuurlijk wel om te voorkomen dat mensen op het IPTV netwerk naar zenders gaan kijken waar ze geen abonnement op hebben, maar niet puur om het encrypten zelf.

Dit krijgen ze gewoon opgelegd van de content providers! Dit zeggen diverse mensen die ik ken, die ook redelijk in dit wereldje zitten. Het gaat gewoon om het ongebrijdeld rippen van streams wat men onmogelijk wil maken.

Voor DVB-C ligt dit nog weer een beetje anders denk ik: Hierop wordt sowieso slechts een beperkt pakket aangeboden en ook geen HD dus dat is van een heel andere orde. Bovendien, als je bij DVB-C meerdere streams zou moeten 'rippen' die allemaal in een andere mux zitten, dan moet je ook al weer meer investeren in hardware om dit te doen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:23:
Het is denk ik ook echt niet Glashart Media dat nu ineens per se wil gaan encrypten. Natuurlijk wel om te voorkomen dat mensen op het IPTV netwerk naar zenders gaan kijken waar ze geen abonnement op hebben, maar niet puur om het encrypten zelf.

Dit krijgen ze gewoon opgelegd van de content providers! Dit zeggen diverse mensen die ik ken, die ook redelijk in dit wereldje zitten. Het gaat gewoon om het ongebrijdeld rippen van streams wat men onmogelijk wil maken.
Wat ik van het verhaal heb begrepen is het een beslissing genomen door de top van Glashart Media, en niet zozeer de content providers die toeleveren aan Glashart, want voor hen maakt het niet uit, er wordt toch betaald voor hun diensten ongeacht of het voor Glashart geld kost of oplevert.
Nogmaals, ik kan een dergelijke beslissing van de top verwachten als men hoort dat er mensen gratis misbruik maken van diensten die normaal 10 euro of meer per maand moeten opleveren, maar de maatregel om te gaan encrypten is in mijn ogen draconisch en kost meer dan het weren van marginaal misbruik oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 10:14:
Dat klopt natuurlijk helemaal niet. Kijk het IPTV signaal moet nu ook worden ontvangen en vervolgens gemoduleerd op coax. Die ontvangers zullen net als de amino's prima overweg kunnen met encryptie. Even los van het feit dat ze natuurlijk niet perse encrypted signaal naar die ontvangers hoeven sturen, ze kunnen die ook bijvoorbeeld op een heel ander netwerk hebben zitten.
Als men DVB-C ook gaat encrypten dan zal je toch aan de ontvangerzijde iets moeten gaan voorzien dat weer kan decrypten.
Voor mijn Bravia betekent dat dus wel een (te kopen insteekmodule voor decryptie/smartcard services), want uiteraard kan mijn TV dan wel DVB-C en T ontvangen, maar alleen Free to Air zonder een module.
Of wel, je gaat alle DVB-C kijkers op extra kosten jagen, want ik neem niet aan dat Glashart mij gratis gaat voorzien van een decryptiemodule voor mijn TV?

Mijn Terratec USB DVB-T/C ontvangertje kan ik gevoegelijk ook wegdonderen, want die is gebouwd op Free-to-Air only, dus in het slechtste geval kan ik 85 euro wegdonderen omdat het niet meer werkt en wellicht nog een dikke 100 euro uitgeven om mijn Bravia uit te rusten met die CI module.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 10:14:
[...]
Dat heeft niets met de schaal van misbruik te maken, feit is gewoon dat het logisch is dat zowel de providers als vooral ook de content aanbieders willen dat het onmogelijk is om zonder betaling hun product te gebruiken.
Het lijkt mij dat de contentaanbieders er deze keer niks mee te maken hebben. De streams zijn vanaf het begin al unencrypted geweest (Die IPTV dienst draait al 2 jaar nu vanaf de pilot met XMSNet), dus dan hadden ze er wel eerder een punt van gemaakt lijkt me.
Kijk bij Ziggo kan je met een smartcard ook wel op de pc kijken maar daar heeft men dan nog steeds controle dmv de smartcard waarmee ze allerlei beperkingen kunnen opleggen.
Nop, dat hebben ze niet. De Alphacrypt CAM is een CI module en geen CI+ module. Dus alle CI+ beperkingen komen niet door op die module. Voor zover ik weet bestaan er ook geen DVB-C kaarten voor de PC die CI+ modules ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:08:
[...]

Als men DVB-C ook gaat encrypten dan zal je toch aan de ontvangerzijde iets moeten gaan voorzien dat weer kan decrypten.
Voor mijn Bravia betekent dat dus wel een (te kopen insteekmodule voor decryptie/smartcard services), want uiteraard kan mijn TV dan wel DVB-C en T ontvangen, maar alleen Free to Air zonder een module.
Of wel, je gaat alle DVB-C kijkers op extra kosten jagen, want ik neem niet aan dat Glashart mij gratis gaat voorzien van een decryptiemodule voor mijn TV?
DVB-C zullen ze echt niet gaan encrypten omdat dat nu juist uitgerold is om open te zijn en enkel de basiszenders bevat die ze ook analoog doorgeven, dus dat staat wat mij betreft ook buiten de discussie. Ik dacht eerst dat je bedoelde dat de aanvoer voor het DVB-C signaal via IPTV ging en dat dat problemen op ging leveren met encryptie op het IPTV signaal, en dat is dus niet waar.

@Alexander01: Ik denk dat dat iets te kortzichtig is, uiteindelijk valt of staat de hele televisiedienst met de content die ze aanbieden dus de macht van contentaanbieders is enorm. Sowieso kunnen er bij de contracten met huidige contentaanbieders best afspraken gemaakt zijn m.b.t. het op termijn invoeren van encryptie of een andersinds goed conditional access systeem. En ook in onderhandelingen met eventueel nog toe te voegen zenders kan het ontbreken van encryptie best eens een breekpunt zijn. Dus misschien kunnen ze met encryptie uiteindelijk wel meer mooie zenders door gaan geven en dan juich ik het alleen maar toe.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 14-11-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 18:24:
[...]
@Alexander01: Ik denk dat dat iets te kortzichtig is, uiteindelijk valt of staat de hele televisiedienst met de content die ze aanbieden dus de macht van contentaanbieders is enorm. Sowieso kunnen er bij de contracten met huidige contentaanbieders best afspraken gemaakt zijn m.b.t. het op termijn invoeren van encryptie of een andersinds goed conditional access systeem.
Na 2 jaar?
En ook in onderhandelingen met eventueel nog toe te voegen zenders kan het ontbreken van encryptie best eens een breekpunt zijn. Dus misschien kunnen ze met encryptie uiteindelijk wel meer mooie zenders door gaan geven en dan juich ik het alleen maar toe.
Persoonlijk vind ik dat Glashart Media niet in zee moet gaan met contentleveranciers die puur en alleen encryptie willen en niet naar andere conditional access oplossingen willen kijken. Zulke contentleveranciers boycotten is ook de enige manier om een mentaliteitsverandering af te dwingen bij zulke bedrijven. Steeds meer mensen gaan over op Glasvezel, dus als contentleveranciers niet willen meewerken aan de alternatieve conditional access oplossingen die door Glashart Media geboden worden, dan gaan ze vanzelf inkomsten mislopen op ten duur.

Zo zal Film1 het nu steeds lastiger krijgen met al die mensen die overstappen van UPC naar Reggefiber. Ze graven hun eigen graf als ze hun autoritaire conservatieve gedrag niet willen veranderen.

En encryptie is misschien lekker makkelijk op de korte termijn, maar ik neem aan dat men over 10 jaar nog steeds zoveel klanten wil trekken als nu met dezelfde voordelen die men nu bied ten opzichte van de kabelaars (prijs/kwaliteit en openheid)? Encryptie kost extra op de lange termijn, terwijl een beter conditional access systeem een eenmalige investering is. En volgens mij is het ook helemaal niet zo duur als jij denkt. Aparte subnetten maken voor zenderpakket-combinaties vergt wat rekenwerk om per zenderpakket-combinatie de juist hoeveelheid ip-adressen te reserveren. Op basis van MAC-adres kan dan prima het juiste subnet worden toegewezen middels DHCP. Geen investering van 100.000 euro volgens mij toch?

Het zijn juist die extratjes waarom iedereen nu van UPC/Ziggo naar Glashart Media overstapt. Dus dan heb ik het over een onversleuteld DVB-C en IPTV signaal, de NL basis HD zenders in het basispakket (is nu weer verlengt tot juli 2011), de betere kwaliteit STB's, de hoogst mogelijke beeldkwaliteit en de grotere zenderpakketten.

Ze doen er alles aan om op allerlei punten de beste te zijn. En waarom? Omdat ze zoveel mogelijk klanten willen om dat netwerk terug te verdienen. Daarom komen ze de klant op allerlei punten tegemoet, terwijl een UPC (die zijn netwerkkosten allang eruit heeft) daar zijn hand niet voor omdraait.

Als men nou begint om 1 van die punten weg te nemen dan wordt het overstappen naar het Reggefiber glasvezelnetwerk dus ook weer iets minder interresant. Het is ook juist die openheid die Reggefiber steeds aanhaalt. En onder openheid valt ook een 'onversleuteld' TV signaal. Verbeterde Conditional Access is prima. Laat maar komen. Maar encryptie past gewoon echt niet in het plaatje van Reggefiber.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij eigenlijk nog meer verbaasd is dat iemand in de top besluit dat het marginaal pikken, door een handjevol van hun 30.000+ clients, van niet betaalde streams wel verboten moet worden, terwijl ze zelf op grote schaal en zonder scrupules twee Engelse streams op IPTV blijven aanbieden waar ze voor zover ik weet ook nog steeds geen deal hebben.
Beetje de pot en de ketel methode lijkt het wel? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:09
Ik heb een probleem met multicasting in mijn netwerk.

Ik schets even wat mijn configuratie is.

Ik heb XMSnet glasvezelinternet 50/50 als router heb ik een Linksys WRT320 met de laatste versie van dd-wrt
Dit werkt perfect. Deze router in aangesloten op mijn 3com officeconnect 10/100 mbit full duplex. Op die switch zit vanalles aangesloten. Onder andere mijn een accespoint. Oftewel een Linksys WRT54G hardwareversie 7.2 Ook met de laatste versie van dd-wrt. Dit apparaat dient alleen als accespoint (wan disabeled en dhcp uit etc etc.

Deze hele comfiguratie werk perfect! maar zodra ik via VLC dus de multicast stream van glahart wil openen werkt zowel de accespoint op de wrt320 en de wrt54g niet meer. Alles wordt gemulticast naar elk actief apparaat in het netwerk. Pc`s kunnen daar wel tegen. Maar bijvoorbeeld mijn IP kiezer voor mijn alarmsysteem gaat in sabotage omdat hij denkt dat hij een aanval krijgt.

Oftewel wat ik ook probeer alles wordt gemulticast naar elke actieve poort op de 3com switch, waarvan ik dacht dat het wel een goed apparaat was.

Zijn hier eventueel nog oplossingen voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:21:
[...]

Het lijkt mij dat de contentaanbieders er deze keer niks mee te maken hebben. De streams zijn vanaf het begin al unencrypted geweest (Die IPTV dienst draait al 2 jaar nu vanaf de pilot met XMSNet), dus dan hadden ze er wel eerder een punt van gemaakt lijkt me.

[...]

Nop, dat hebben ze niet. De Alphacrypt CAM is een CI module en geen CI+ module. Dus alle CI+ beperkingen komen niet door op die module. Voor zover ik weet bestaan er ook geen DVB-C kaarten voor de PC die CI+ modules ondersteunen.
Simpel: Wet van de grote getallen. Naar mate de markt van Glashart Media groter wordt zullen ze steeds meer in het oog springen EN komen ze dus ook onder druk te staan.

En dan kan je wel zeggen dat Glashart Media de content aanbieders die om het hardst schreeuwen maar moet boycotten maar zo werkt het natuurlijk niet he. Het marktaandeel kan dan wel groeiende zijn met steeds meer overstappers van UPC of Ziggo vandaan. Maar die overstappers stappen ook zo weer terug op het moment dat zij zenders moeten missen die ze bij UPC en Ziggo wel kunnen krijgen.

En ja, leuk die Alphacrypt CAM, maar Ziggo geeft er absoluut GEEN garanties op dat het altijd zal blijven werken. Op den duur willen ze de kijker om een of andere reden een "geheel nieuwe kijkervaring" bieden en kan het maar zo zijn dat de Alphacrypt CAM uit gaat en de CI+ aan. En dan kijken ze echt niet naar die paar gebruikers met een HTPC.

Zeker als Glashart Media straks ook mee gaat doen aan het encrypten, dan zal dat straks ook geen overwegend incentive meer zijn om naar de ene of andere provider te gaan.

Maar goed, hopelijk zie ik het te pessimistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Alphacrypt CAM kunnen ze volgens mij niet blokkeren. Daar heb je nou net CI+ voor nodig volgens mij om als ISP bepaalde hardware uit te kunnen sluiten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:24:
[...]
Zeker als Glashart Media straks ook mee gaat doen aan het encrypten, dan zal dat straks ook geen overwegend incentive meer zijn om naar de ene of andere provider te gaan.

Maar goed, hopelijk zie ik het te pessimistisch ;)
Incentives zullen er altijd blijven om over te stappen, en die zijn vaak banaler als het encrypten van streams, wat voor 98% van de gemiddelde klanten helemaal niks zegt, zolang het maar werkt en ze TV kunnen kijken, kunnen bellen en internetten, het zegt slechts iets voor een handjevol mensen die persé IPTV stream op een PC willen hebben.
Ik kan zo nog een half dozijn redenen verzinnen om van de één naar de ander te gaan, waaronder prijs, aanbod, kwaliteit van beeld en snelheden, betrouwbaarheid, helpdesk als je in de shit zit, naamsbekendheid, recenties op internet...vul maar in.

Ik geloof ook niet dat het voor nieuwe klanten een dealbreaker zou zijn indien het huidige aanbod nu encrypted wordt aangeleverd en de kwaliteit en snelheid hetzelfde blijven.

Mensen beslissen soms op heel vreemde parameters, zoals vrouwen een auto kopen op de kleur en de looks, en mannen op het merk en wat er onder de kap gromt.

En dat maakt de dynamiek van verkopen zo verdomde leuk, het uitvinden bij wie je op welk knopje moet drukken voor een succesvolle deal :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:30:
De Alphacrypt CAM kunnen ze volgens mij niet blokkeren. Daar heb je nou net CI+ voor nodig volgens mij om als ISP bepaalde hardware uit te kunnen sluiten :)
Ze kunnen heel de Aplhacrypt natuurlijk onbruikbaar maken maar dat gaat verder buiten deze discussie. Verder sluit ik me helemaal aan bij wat emey zegt. Het is allemaal niet zo eenvoudig en de contentaanbieders hebben in feite de macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:47:
[...]
Het is allemaal niet zo eenvoudig en de contentaanbieders hebben in feite de macht.
Ik denk daar toch redelijk genuanceerd over, want de commerciële zenders hebben er uiteraard alleen maar baat bij om in zoveel mogelijk huiskamers hun commerciële lading te dumpen, dus zullen die de laatste zijn die encryptie en dus inperken van bekijkbaarheid zullen afdwingen.

Ik denk dat je dat eerder bij de betaalservice providers moet zoeken als Film1, Eredivisie Live, Canal+ en andere contentproviders die leven van het feit dat mensen moeten betalen voor hun diensten.

Het encrypten van "open zenders" is dus alles behalve logisch, daar waar dat voor pay TV achtige providers een must is.

Het is dus maar de vraag of pay per view/pay TV achtige providers zoveel invloed hebben op een club als Glashart om het totale pakket te gaan encrypten?
Per slot van rekening is een provider in essentie niet verantwoordelijk voor wat er met de content gebeurd nadat het is verzonden. Ik weet dat dit juridisch momenteel een hot maar grijs gebied is, waarbij internetproviders als voorbeeld bijv weigeren om de piratebay te blokkeren, omdat zij vinden dat zij als doorgeefluik niet die taak hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee ze zijn niet verantwoordelijk maar moeten wel de rechten binnenhalen en ook kunnen behouden. Als ze namelijk veel en/of belangrijke content verliezen zijn alle klanten zo weer weg en krijg je ook geen nieuwe klanten meer. Dit is dus een compleet andere situatie dan een ISP met thepiratebay.

En ook bijvoorbeeld een RTL / SBS wil niet dat je zomaar alles op de pc kan kijken omdat ze bang zijn dat je het dan makkelijk verder kan verpreiden.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 14-11-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:58:
En ook bijvoorbeeld een RTL / SBS wil niet dat je zomaar alles op de pc kan kijken omdat ze bang zijn dat je het dan makkelijk verder kan verpreiden.
Ik denk dat dit alleen maar geldt voor materiaal wat ook zij onder auteursrechten van derden uitzenden, zoals speelfilms en bepaalde documentaires.
Ik kan me niet voorstellen dat clubs als SBS en RTL het niet goed zouden vinden als mensen op een PC de hele nacht hun stompzinnige seksadvertenties zouden kunnen kijken, want dat levert alleen maar meer kijkers/geld op.

De basis voor wat je wel en niet mag opnemen-rippen ligt keihard vast in wat je online en op TV bij uitzending gemist kan kijken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja maar ook daar vraagt in ieder geval RTL bij sommige dingen geld. En bij de rest tonen ze flink wat advertenties wat ze ook inkomste oplevert. Dus als mensen alles te makkelijk op kunnen nemen op hun pc dalen ook daar de inkomsten weer.

Dus er zijn wel argumenten om het niet te willen maar daarnaast denk ik dat ze het ook gewoon eng vinden en dat daar ook een reden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:09:
Ja maar ook daar vraagt in ieder geval RTL bij sommige dingen geld. En bij de rest tonen ze flink wat advertenties wat ze ook inkomste oplevert. Dus als mensen alles te makkelijk op kunnen nemen op hun pc dalen ook daar de inkomsten weer.

Dus er zijn wel argumenten om het niet te willen maar daarnaast denk ik dat ze het ook gewoon eng vinden en dat daar ook een reden zit.
Ik heb zelf als onbezoldigd hoofd TV een aantal jaartjes rondgehobbeld bij een lokale omroep, en de eisen voor het uitzenden van bewegende beelden (dus niet zo'n gezapige kabelkrant die je bij veel lokale stations ziet) is qua kosten en rechten een web waar je eigenlijk niet eens in verstrikt wilt raken.
Dit gaat zelfs zover dat je in je eigen stad onder het mom van vrije nieuwsgaring, op moet zouten als er tussen een landelijke omroep en de gemeente een deal is afgedwongen door een landelijke omroep over uitzendrechten van een evenement in de stad wat een landelijk programma haalt. Zelfs zo idioot dat je dus met jouw uitzending, die letterlijk niet verder komt dan jouw stad omdat het kabel only is, moet wachten totdat in dit geval de NCRV haar programma landelijk heeft uitgezonden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:47:
[...]

Ze kunnen heel de Aplhacrypt natuurlijk onbruikbaar maken maar dat gaat verder buiten deze discussie.
Kijk hier eens:

http://www.hdtvnieuws.nl/...crypt-blokkeren-20091204/

Ze kunnen de Alphacrypt CAM enkel en alleen blokkeren in ontvangers met een CI+ slot.

De bestaande DVB-C kaarten hebben een CI slot, waardoor het voor Ziggo dus onmogelijk is om de Alphacrypt CAM te blokkeren. Waarom zou Ziggo anders enkel en alleen de Alphacrypt CAM blokkeren in nieuwe TV's met CI+ slot en niet in oudere apparaten met een CI slot? Bij apparaten met een CI slot kunnen ze niet zomaar elke willekeurige CAM blokkeren. Ze kunnen hem wel onbruikbaar maken, maar dan maken ze tegelijk ook een hele berg andere 'legitieme' ontvangers onbruikbaar die bij mensen thuis staan.
ik222 schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:58:
Lees het zinnetje onderaan dat nieuwsbericht:

Ten aanzien van RTL geldt dat dit bedrijf geen enkele vorm van beveiliging of codering van haar programma’s van Ziggo eist.

RTL maakt het dus niks uit als hun zenders FTA worden doorgeven, wat aangeeft dat ze niet bang zijn voor verspreiding. Logisch ook, gezien zo'n beetje alle RTL programma's in goede kwaliteit zijn terug te kijken op de RTL site. Ik gok dat er bij SBS eigenlijk niet veel anders gedacht wordt. Ik zou ook niet weten welk soort content er nou zo beschermd zou moeten worden op die zenders. Naast de eigen geproduceerde content is het toch allemaal oude meuk van minimaal een jaar terug wat er wordt aangekocht in het buitenland. Geen nieuwe Disney of Sony film van een maand oud. Geld overigens ook voor de rest van het zenderaanbod van Glashart Media. Ik zie er echt geen 1 zender tussen met nieuwe premium content van grote filmmaatschappijen.

Overigens is met het onversleutelde DVB-C signaal wat mij betreft al bewezen dat RTL, SBS en de hele meute die erin zit het geen issue vind als hun zenders onversleuteld worden doorgegeven.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
En toch doet zo'n beetje iedere maatschappij het... met uitzondering van Caiway en Glashart Media. Daar is echt wel een reden voor, dat doen ze echt niet voor hun lol. En Glashart Media zal het ook niet voor de lol doen als het inderdaad zou gaan gebeuren....

En ik blijf erbij: Die Alphacrypt met Ziggo is en blijft gewoon een onzekere oplossing. Je vergelijking met andere "legitieme" apparatuur gaat maar half op. Zo heel veel 'oude' CI apparatuur is er niet gecertificeerd door Ziggo. Met de fabrikanten van die paar apparaten die dat wel zijn kunnen ze gecoördineerd firmware uitbrengen zodat (a la UPC) bv. aleen CAM's van Ziggo (of software-cam in de firmware van het apparaat) werken en de rest niet meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:40:
En toch doet zo'n beetje iedere maatschappij het... met uitzondering van Caiway en Glashart Media. Daar is echt wel een reden voor, dat doen ze echt niet voor hun lol. En Glashart Media zal het ook niet voor de lol doen als het inderdaad zou gaan gebeuren....
Ik denk dat het grote verschil tussen de Tv content leveranciers zit in hun afnemers, waarbij Glashart Media uniek is vergeleken met alle providers van TV/radio content.
UPC hoeft niet te accomoderen voor klanten die vanaf Ziggo of andere providers afkomen.
Ze encoderen zelf hun TV content en zijn als zodanig onafhankelijk van derde partijen.
De klant heeft ook geen keuze om andere dan UPC apparatuur te gebruiken om TV te kijken.
Hetzelfde geldt in grote mate voor KPN, die ook zelf zijn streams encodeert, en die je alleen met KPN apparatuur kunt bekijken. Zelfs caiway dwingt/adviseert mensen min of meer om TV te kijken via hun Samsung decoder, alhoewel je daar wel met andere merken DVB-C ontvangers kan werken.

Glashart Media is wat dat betreft natuurlijk een content leverancier die aan vele triple play providers hun TV diensten wil verkopen, en die hiervoor een grote mate van openheid qua hardware wil garanderen.
Het is niet voor niets dat veel providers die afnemen van Glashart Media adverteren dat ex Ziggo klanten van hun DVB-C ontvanger gebruik kunnen blijven maken, en dat eigenlijk elk DVB-C apparaat zal werken.
Omdat Glashart Media hun klanten ook niet kan dwingen om met bepaalde hardware TV te kunnen kijken, mede omdat zij niet met de eindklant werken maar met een tussenpartij, zal dat voor IPTV in grote mate ook moeten gelden.
Natuurlijk zal het gros van de Glashart eindgebruikers via hun provider een Amino geserveerd krijgen, maar ik kan me voorstellen dat een provider die bij Glashart afneemt kan zeggen, doe mij maar een STB merk X, omdat hij daar een betere deal mee kan krijgen, of wellicht meer functionaliteit kan bieden aan zijn klanten.
De vraag is of de leverancier van de STB zich dan zal moeten aanpassen aan de encryptie die Glashart heeft, of dat Glashart transparant zal moeten accomoderen voor de STB's van die afnemer?
Ik denk zelfs dat indien je er een paar juristen op los zou laten, je op koppelverkoop zou uitkomen, wat helaas in Nederland nog niet verboden is.
Een foute analogie is wellicht een brood kopen bij een bakker, waarbij jij als klant bepaald hoe die bakker dat voor je aflevert en inpakt, gesneden of ongesneden, in een plastic zak of in een papieren zak... klant is namelijk nog steeds koning.
Het zou een beetje zijn als Euro 95 benzine per liter verkopen, met als enige "maar" dat die benzine een toevoeging heeft waardoor hij alleen maar werkt in een Opel Kadett uit 1978 met een 1600 motor en handgeschakelde vierbak, en die kan je alleen kopen bij diezelfde pomp. ;)
Je kunt je uiteraard afvragen of bulk TV content door een "groothandel" als Glashart niet onder hetzelfde regime zou moeten vallen als brandstof voor auto's, dus altijd dezelfde specs en werkend in alle apparatuur die hiervoor ontworpen is (in het geval van benzine alle voertuigen met een benzine motor geschilt voor Euro 95 loodvrij).

Per slot van rekening zullen providers die op een open netwerk als bijv het B&R netwerk zich willen onderscheiden door kleine functionaliteitsverschillen om klanten naar hun toe te trekken. Het lullige feit dat Lijbrandt bijv nog steeds geen PVR versie van de STB kan leveren kan voor potentiele klanten een reden zijn om voor KPN te gaan, die dat ding wel standaard meeleveren (tegen de juiste huurprijs na een jaar).

Het verschil is dus in essentie zelf je bronnen encoderen en leveren aan je eigen eindklanten, versus je bronnen encoderen en toeleveren aan providers die op hun beurt via eigen apparatuur hun eindklanten willen bedienen. Als je als laatste niet flexibel bent, door alles te encrypten denk ik dat je je als niet eindgebruiker gerichte content leverancier in je eigen voet schiet.

Overigens, waarom denk je dat UPC zo fel tegen het liberaliseren van de kabelmarkt is?
Op een IP netwerk kan je diensten van verschillende leveranciers over één netwerk nog netjes van elkaar gescheiden houden in verschillende subnetten, maar over het toch al smalle coax (met volgens de kenners hier maar ruimte voor 95 datastreams) zal encryptie de enige manier zijn om streams van meerdere leveranciers voor afnemers af te schermen die daar geen recht op hebben.
UPC wil hun coax helemaal niet delen met anderen, omdat dat teveel ruimte kost die ze liever zelf gebruiken voor hun klanten. Diensten die afgerekend met hun eigen eindgebruikers een veelvoud opleveren vergeleken met het in bulk moeten verhuren van ruimte aan conculega's.

Wat dat betreft zijn de Reggefiber glasvezelnetwerken in de markt uniek, waarbij een partij een supersnel en ultramodern datanetwerk aanlegt en vervolgens tegen providers roept... komt u maar, als je maar betaald voor het gebruik er van mogen jullie allemaal over ons glas je diensten verkopen. Openheid betekent in alle gevallen transparantie bieden voor alle leveranciers van diensten over jouw glas, dat is de keerzijde.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Ach ach ach, wat zijn we weer allemaal aan het speculeren.

EERST ZIEN DAN GELOVEN!

Deze discussie is geloof ik al 3 keer eerder gevoerd, alle drie gevoed met roddels die uit betrouwbare bron waren vernomen......... Het conditional access zal er heus wel een keer aankomen als ze niet willen testen met middleware en dergelijke en gewoon gebruik willen gaan maken van smartcard. Mij best, ik wil gewoon die paar kanalen die ik kijk digitaal mijn HTPC in hebben.

Als ze smartcards gaan gebruiken enzo dan so be it. De smartcard reader in die amino boxen is gewoon een ISO7816 interface, dan is er met een Smargo cardreader en de virtueele tv-card manier en dergelijke echt wel weer een manier om de streams de HTPC in te krijgen.

Ik maak me er niet druk(ker) om.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:09:
Ach ach ach, wat zijn we weer allemaal aan het speculeren.

EERST ZIEN DAN GELOVEN!

Ik maak me er niet druk(ker) om.
Ik denk dat 99% van de IPTV gebruikers er zich niet druk om zullen maken, want of dat kastje onder de TV nou encrypted signaal of niet encrypted signaal krijgt, het gaat hen om wat er op de TV te zien is toch? Zolang DVB-C maar gewoon unencrypted blijft verandert er marketingtechnisch niets voor de providers.

De enige die zich er over druk maken zijn de mensen die op een PC IPTV streams oppikken, en bovendien ook nog streams waarvoor ze niet defacto betalen in sommige gevallen.
Als jij Eredivisie live in je pakket hebt zal het mij worst wezen waarop je dat gaat zitten bekijken, al doe je dat op je broodrooster voor mijn part, maar ik kan me voorstellen dat indien je er naar kijkt omdat je het open stream url kan ophalen terwijl je er niet voor betaald, dat Glashart hier maatregelen tegen gaat treffen. Of encryptie hiervoor het uitgelezen gereedschap is is de afgelopen pagina's al een aardige discussie geweest toch?

Maar we zullen zien of de geluiden uit het circuit gaan kloppen, want als het goed is zou ik er niets van mogen merken als brave Aminogebruiker. Twee maanden is namelijk maar acht weken geduld hebben volgens mijn kalender? :P

Overigens, waar in de Amino130m zit die smartcard optie dan? Ik heb namelijk nog niet een van buitenaf zichtbaar sleufje gezien waar hij in zou kunnen? Of zit ie erin en moet je hem daarvoor open slopen?

Edit:
Nog even het security stukje van de 130m erbij gesleurd uit de technische specs van Amino, ik zie geen smartcards opties erbij staan, tenzij ze dat onder Conditional Access Support hebben samengevat in een kromme zin.

Security:
Wide selection of DRM and Conditional
Access support HDCP on HDMI

Bij de PVR M540 staat de smart card specifiek genoemd in het features verhaal overigens.

Edit2:
Verder uitzoeken levert op dat de Amino 110 en Amino 130 smart card en smart cardless CA (optional, dus niet standaard) ondersteunen, net als de nieuw Amino 140, echter dat de 130m dit niet ondersteunt, niet in de specs en niet in de features.
En laat de 130m nu net de standaard box zijn die geleverd is bij ons voor HD? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:40:

En ik blijf erbij: Die Alphacrypt met Ziggo is en blijft gewoon een onzekere oplossing. Je vergelijking met andere "legitieme" apparatuur gaat maar half op. Zo heel veel 'oude' CI apparatuur is er niet gecertificeerd door Ziggo. Met de fabrikanten van die paar apparaten die dat wel zijn kunnen ze gecoördineerd firmware uitbrengen zodat (a la UPC) bv. aleen CAM's van Ziggo (of software-cam in de firmware van het apparaat) werken en de rest niet meer.....
Hoezo gecertificeerd? Dat certificeer gedoe gaat volgens mij alleen op voor CI+ ontvangers. Bij CI ontvangers (of CAM's) die gewoon Irdeto2 encryptie ondersteunen valt er niks te certificeren. Dat werkt gewoon altijd, gezien ze bij CI geen whitelist of blacklist kunnen hanteren, wat wel met CI+ kan. Ziggo zal alle oudere CI-ontvangers die bij klanten in gebruik zijn van een firmware update moeten voorzien voordat ze hun signaal gaan aanpassen om de Alphacrypt onbruikbaar te maken. Een onmogelijke opgave waarbij de kosten niet opwegen te de baten.
Overigens, waar in de Amino130m zit die smartcard optie dan? Ik heb namelijk nog niet een van buitenaf zichtbaar sleufje gezien waar hij in zou kunnen? Of zit ie erin en moet je hem daarvoor open slopen?
Een smartcard is niet nodig. Die zorgt er alleen voor dat je de juiste zenders kunt bekijken op de decoder. Dit is al prima geregeld in het huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:08:
Een smartcard is niet nodig. Die zorgt er alleen voor dat je de juiste zenders kunt bekijken op de decoder. Dit is al prima geregeld in het huidige systeem.
Uhh... was dat nu net niet het grote probleem voor mensen die niet met een Amino IPTV streams ophaalde omdat het kan? Ik kan met een PC dus Eredivisie live bekijken, omdat ik erbij kan, en niet omdat ik ervoor betaal.
Natuurlijk bepaald mijn Amino (of het pakket gekoppeld aan mijn aansluiting, want ik kan gewoon andere Amino's aan mijn touwtje hangen die exact gelijke content geven) in het huidige systeem al welke zenderlijst ik in mijn menu krijg, maar wordt dat straks niet anders? Is encryptie hardcoded in de Amino in te brengen of heeft een smart card daar invloed op de uitkomst?
Vergeef me mijn gebrek aan kennis op dat gebied, maar ik weet dat het kraken van smart cards bij Filmnet en Canal+ in de hoogtij dagen van die payTV zenders in ieder geval toegang gaf tot die zender en de juiste decryptie, en ik heb geen idee of dat ook met het type encryptie te maken heeft, zover gaat mijn kunde niet. Ook heb ik ooit zo'n Filmnet decodertje gebouwd waarmee je dat distorted signaal kon decoderen tot een goed bekijk/luisterbaar beeld en geluid, totdat ze het encryptie schema elke maand gingen roteren aan de hand van de sleutels die klaarblijkelijk op de smart card stonden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:34:
[...]

Uhh... was dat nu net niet het grote probleem voor mensen die niet met een Amino IPTV streams ophaalde omdat het kan?
Ja, maar dat kan dus alleen op de PC omdat je dan direct bij de streams kan. Op de Amino zorgt de middleware ervoor dat alleen de zenders worden ingeladen die je in je pakket hebt. Of dit nou versleutelde of onversleutelde zenders zijn maakt volgens mij niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:50:
[...]

Ja, maar dat kan dus alleen op de PC omdat je dan direct bij de streams kan. Op de Amino zorgt de middleware ervoor dat alleen de zenders worden ingeladen die je in je pakket hebt. Of dit nou verleutelde of onversleutelde zenders zijn maakt volgens mij niet uit.
Hahaha, ik schoot in een deuk om je verleuterde (Private Spice en Dorcel TV?) zenders, maar ik snap wat je bedoeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Typen, posten en dan pas op typo's controleren is misschien niet zo'n handige volgorde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:21:
Typen, posten en dan pas op typo's controleren is misschien niet zo'n handige volgorde :P
Maar wel goed voor de komische noot dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben/herkennen jullie het volgende probleem?

Ik heb een switch aangesloten op mijn packetfront tv-uitgang.
Aan de switch hangt een HTPC en mijn amino 110.

Op beide kan ik tv kijken.
Als ik echter op de amino een uitzendinggemist feature wil gebruiken dan werkt dat niet goed.
Het beeld hapert en stopt soms zelfs helemaal met de melding "verbinding verbroken".

Als ik mijn HTPC uit zet (of netwerk interface disable) dan werkt het wel goed.
Ik heb inmiddels meerdere switches getest maar dat helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:03
Afgelopen 3 dagen heb ik lopen spelen met iptv in mediaportal(XMSNet Amersfoort) ging helemaal goed. Vanochtend kreeg ik op mijn amino 110 de melding dat authenticatie niet lukte. Na stuk of wat keren opnieuw opstarten en stroom eraf lukte dat weer. Maar nu heb ik in MP geen ontvangst meer. dhcp dll en mac aangepast en gebruik de playlist van 9-11 uit dit topic. Iets mis aan mijn kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide van jullie problemen komen denk ik voort uit het feit dat op de PC hetzelfde IP wordt gebruikt als op de Amino. Als je het MAC-adres van je Amino cloned krijg je op je PC namelijk hetzelfde IP als op je Amino. Voor multicast verkeer geeft dit in de meeste gevallen geen problemen. Wat je kunt proberen is om een Amino MAC-adres te gebruiken die op een buitenlandse site staat (even zoeken op Google), zodat je zeker weet dat deze niet voorkomt op het Reggefiber netwerk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:49:
Beide van jullie problemen komen denk ik voort uit het feit dat op de PC hetzelfde IP wordt gebruikt als op de Amino. Als je het MAC-adres van je Amino cloned krijg je op je PC namelijk hetzelfde IP als op je Amino. Voor multicast verkeer geeft dit in de meeste gevallen geen problemen. Wat je kunt proberen is om een Amino MAC-adres te gebruiken die op een buitenlandse site staat (even zoeken op Google), zodat je zeker weet dat deze niet voorkomt op het Reggefiber netwerk.
Ja! thnx werkt nu perfect

• ebk71
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:49:
Hiero werkt het nog niet. 1 van de problemen werkt veroorzaakt door een defecte nic.
Deze vervangen. dhcp dll aangepast en een mac van inet gebruikt.
settings voor de nic op auto, maar grappige is dat dit nu de ip settings zijn:
ip: 10.252.x.x (op amino 10.30)
subnet: 255.255.252.0
gw: 10.252.136.1

• ebk71
ebk71 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:27:
[...]

Hiero werkt het nog niet. 1 van de problemen werkt veroorzaakt door een defecte nic.
Deze vervangen. dhcp dll aangepast en een mac van inet gebruikt.
settings voor de nic op auto, maar grappige is dat dit nu de ip settings zijn:
ip: 10.252.x.x (op amino 10.30)
subnet: 255.255.252.0
gw: 10.252.136.1
Moet niet gekker worden. van gekkigheid het default mac van de nieuwe nic gepakt, Gewoon doen dus.
Zit er misschien geen beperking meer de 00:02:02 adressen?

Verwijderd

Ligt denk ik een beetje aan je provider. Heb al eens eerder gelezen dat er bij een aantal mensen niet op MAC wordt gecheckt, maar alleen op Vendor-ID.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 16:01 ]

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 18:12

oCe

aka Dookie.

Sinds vanavond werkt IPTV hier niet meer in m'n MCE. Niets veranderd aan m'n MCE, draai met een aangepaste DHCP-DLL via Concepts. Heb Concepts gebeld en die geven aan dat er niets veranderd is, IPTV nog gewoon actief op m'n modem. Helaas geen Amino hier om te proberen, die heb ik (nog) nooit van ze gekregen (ondanks wel netjes digitv basis-abbo). Concepts geeft (logischerwijs) geen ondersteuning op een MCE al deden ze er in het verleden ook nooit moeilijk over: bij problemen ze in het verleden wel eens gebeld en ook netjes te horen gekregen dat er een storing was en MCE geen probleem was verder. Meer mensen met problemen?

-I am Jack's wasted life.

Verwijderd

Heb je nog wel een 10.x IP? Heb je geen MAC gecloned in je IPTV NIC? Anders even een Amino MAC van Google proberen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 20:19 ]

• oCe
  • Laatst online: 14-09 18:12

oCe

aka Dookie.

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 20:16:
Heb je nog wel een 10.x IP? Heb je geen MAC gecloned in je IPTV NIC?
Geen MAC gecloned, altijd een 10.x IP gekregen. In het verleden zonder aangepaste DHCP DLL, sinds +/- 3 maanden alleen met aangepaste DLL. (anders werkte het niet meer) Nu ineens 169.x.x.x IP.

Het vreemde is, het heeft +/- 1,5 uur niet gewerkt. Ik log net (remote) in op de MCE om nog wat te proberen, ineens heeft de IPTV NIC nu wel een 10.x IP gekregen. Getest: het werkt weer.

Oftewel, om de één of andere reden werkte het niet. Hier is helemaal niets veranderd (gisteravond in standby gezet, bij thuiskomst er weer uit) en volgens Concepts was er ook geen storing oid...

Nouja we houden het in de gaten...

-I am Jack's wasted life.

• dot-network
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-12-2021
ebk71 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 14:14:
[...]

Moet niet gekker worden. van gekkigheid het default mac van de nieuwe nic gepakt, Gewoon doen dus.
Zit er misschien geen beperking meer de 00:02:02 adressen?
Lijkt erop..
Ook hier met default mac van nic netjes 10.x.x.x adres, wel aangepaste dll.

Maar..
Ondanks dat ik netjes een ip uit de 10.x range krijg, geen beeld via vlc of wmc+dvblink :'( . Vlc geeft het volgende in de log wanneer ik Ned1 probeer te bekijken:

main debug: incoming request - stopping current input
main debug: waitpipe: object killed
main debug: dying input
main debug: socket 2880 polling interrupted
main debug: prebuffering done 0 bytes in 762s - 0 KiB/s

main error: cannot pre fill buffer
main warning: cannot create a stream_t from access

main debug: removing module "access_udp"
main debug: thread ended
main debug: dead input
main debug: thread times: real 12m42.728515s, kernel 0m0.000000s, user 0m0.000000s
main debug: processing request item Nederland 1 node Afspeellijst skip 0
main debug: resyncing on Nederland 1
main debug: Nederland 1 is at 38
main debug: starting new item
main debug: creating new input thread
main debug: Creating an input for 'Nederland 1'
main debug: thread started
main debug: thread (input) created at priority 1 (../.././src/input/input.c:214)
main debug: using timeshift granularity of 50 MiB
main debug: using timeshift path 'C:\Users\ddld\AppData\Local\Temp'
main debug: `udp://@233.81.233.161:10294' gives access `udp' demux `' path `@233.81.233.161:10294'
main debug: creating demux: access='udp' demux='' path='@233.81.233.161:10294'
main debug: looking for access_demux module: 0 candidates
main debug: no access_demux module matched "udp"
main debug: TIMER module_need() : 0.134 ms - Total 0.134 ms / 1 intvls (Avg 0.134 ms)
main debug: creating access 'udp' path='@233.81.233.161:10294'
main debug: looking for access module: 1 candidate
access_udp debug: opening server=:0 local=233.81.233.161:10294
main debug: net: opening 233.81.233.161 datagram port 10294
main debug: Multicast group join request
main debug: using access module "access_udp"
main debug: TIMER module_need() : 0.345 ms - Total 0.345 ms / 1 intvls (Avg 0.345 ms)
main debug: Using AStream*Block
main debug: pre buffering
qt4 debug: IM: Deleting the input
main debug: TIMER input launching for 'udp://239.193.128.70:1234' : 762724.787 ms - Total 762724.787 ms / 1 intvls (Avg 762724.751 ms)
qt4 debug: IM: Setting an input

Wie kan mij verder helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firewall toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Nee, zit geen firewall tussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke provider heb je en in welke plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Lijbrandt in Almere..

Vandaag ook STB binnengekregen (130M), die blijkt t ook niet te doen. Lijbrandt geeft momenteel alleen aan dat er problemen zijn met de werking van de STB's in Almere en men hier mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat in een gebied waar KPN de actieve netwerkoperator is? Want daar worden andere multicast adressen gebruikt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Voor zover mij bekend niet. Hoe kom ik daar achter?

Maar dan nog vreemd dat ook de STB het niet doet >> geen (zwart) beeld, lampje blijft rustig knipperen. Dit ondanks dat ik wel gewoon een ip krijg als ik het mac van de animo kloon op nic van pc. Ook dan geen beeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Klopt, @Alexander01 :).

In Almere gaat Lijbrandt via KPN WBA, net als in Berkel & Rodenrijs. Op een paar wijken in Almere Buiten na waar een Reggefiber netwerk operationeel is.

[ Voor 91% gewijzigd door eymey op 19-11-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dot-network schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:36:
Voor zover mij bekend niet. Hoe kom ik daar achter?
Probeer in VLC eens het multicast adres van Nederland 1 in het KPN gebied: rtp://224.0.251.1:8002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

oCe schreef op donderdag 18 november 2010 @ 20:19:
[...]

Geen MAC gecloned, altijd een 10.x IP gekregen. In het verleden zonder aangepaste DHCP DLL, sinds +/- 3 maanden alleen met aangepaste DLL. (anders werkte het niet meer) Nu ineens 169.x.x.x IP.

Het vreemde is, het heeft +/- 1,5 uur niet gewerkt. Ik log net (remote) in op de MCE om nog wat te proberen, ineens heeft de IPTV NIC nu wel een 10.x IP gekregen. Getest: het werkt weer.

Oftewel, om de één of andere reden werkte het niet. Hier is helemaal niets veranderd (gisteravond in standby gezet, bij thuiskomst er weer uit) en volgens Concepts was er ook geen storing oid...

Nouja we houden het in de gaten...
Klopt, hier lag tv er ook even uit, heb ze gebeld en 45min later werkte het weer en belde ze netjes terug om te vragen of het goed was. Toen ik echter thuis kwam vanavond werkte het ook weer een klein half uurtje niet :?. Allemaal op de Amino trouwens, neem aan dat de pc hetzelfde euvel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Probeer in VLC eens het multicast adres van Nederland 1 in het KPN gebied: rtp://224.0.251.1:8002
Ik kan inmiddels de stream openen, maar is encrypted. Op STB nog steeds geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat dacht ik dus al. Hoe zie je dat ie encrypted is? Wat voor beeld krijg je? udp:// werkt ook niet zeker? En heb je het al met DVBLink in MCE geprobeerd?

Ik heb zo het gevoel dat die encryptie op dat WBA netwerk straks ook een feit wordt op het Reggefiber netwerk. Daar zijn ook al een aantal zenders waar rtpskip bij staat zoals dat ook bij alle KPN multicast adressen staat.

Het zou mij ook niks verbazen als dit plan bedacht en opgezet is door KPN. Dat bedrijf veroorzaakt alleen maar ellende voor de eindgebruikers.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je trouwens een dump willen maken in VLC en deze uploaden naar www.hostfile.nl (of een andere host) en hem hier posten?

In VLC ga je naar:

Weergave -> Afspeellijst

Klik rechts op Nederland 1 en kies voor 'Opslaan...'
Vink 'Schrijf ruwe invoer' aan en klik op 'Start'.

Wacht 30 seconden en klik dan op de Stop knop in VLC. Als het goed is heb je nu een 'stream-demux.dump' file in je VLC map staan.

Zou je hetzelfde ook voor Nederland 1 HD willen doen? Het adres daarvan is rtp://224.0.252.126:7252

Dan kunnen we eens kijken naar die encryptie op de stream en ook of er dezelfde Technicolor aanvoer wordt gebruikt als in de Reggefiber gebieden. Wellicht gebruikt KPN's nog steeds hun eigen omgezette meuk.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Dat dacht ik dus al. Hoe zie je dat ie encrypted is?
VLC output:
warning: scrambled state changed on pid 201 (1->0)
Wat voor beeld krijg je?
Beeld is letterlijk scrambled. Volledig geblokt en onherkenbaar verminkt, evenals de audiostream.
udp:// werkt ook niet zeker?
Ja, doet het wel, maar met versleuteling uiteraard.
En heb je het al met DVBLink in MCE geprobeerd?
Uiteraard...
Resultaat = idem...
Het zou mij ook niks verbazen als dit plan is bedacht en opgezet is door KPN. Dat bedrijf veroorzaakt alleen maar ellende voor de eindgebruikers.
In hoeverre encryptie wordt geeist door omroepen of dat dit een typishe KPN-experiance is... Op basis van mijn KPN-ervaring geloof ik stellig in het laatste.

Anyhow: HTPC-oplossing down the drain... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bagger zeg!

Ik hoop echt niet dat dit ook gaat gebeuren in de Reggefiber gebieden. Anders ga ik mooi terug naar DVB-C.

Kun je de bitrates zien bij Nederland 1 en Nederland 1 HD in VLC? Is dit rond de 8000-8800 kbit/s voor SD en rond de 12000-14000 kbit/s voor HD?

En welke uitgever staat erbij in VLC? KPN? Of Technicolor/NOB?
dot-network schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 23:37:
[...]
In hoeverre encryptie wordt geeist door omroepen of dat dit een typishe KPN-experiance is... Op basis van mijn KPN-ervaring geloof ik stellig in het laatste.

Anyhow: HTPC-oplossing down the drain... :(
Inderdaad, geen twijfel over mogelijk. De openheid die KPN hanteert is gelijk aan die van Noord-Korea. Dat zie je in al hun producten en diensten terug.

Verder eist de publieke omroep van alle providers volgens mij dat hun signaal onversleuteld wordt doorgeven.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
En welke uitgever staat erbij in VLC? KPN? Of Technicolor/NOB?
- type=22 provider=KPN name=Ate Encoder 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, direct opzeggen die handel! Dit zijn 'ECHTE' KPN streams die ze gebruiken. Dus dezelfde als die KPN ook gebruikt voor hun eigen IPTV dienst!

Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/3etnjlbpv3/3516/ned1kpn1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/ig58vcsllj/3517/ned1kpn2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/vxfcpttkwr/3518/ned1hdkpn1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/cmks280fjd/3519/ned1hdkpn2.png

Ter vergelijking, de Technicolor/NOB streams die Glashart Media doorgeeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/wk0fpf1stw/3520/ned1glashartmedia1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/jugla5khn3/3521/ned1glashartmedia2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/i1a5oqldhe/3522/ned1hdglashartmedia1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hostfile.nl/thumbs/mgyidtfh6w/3523/ned1hdglashartmedia2.png

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Encryptie tot daar aan toe, maar kijk eens naar die bitrates? :(

Dat lijkt dus ook verdacht veel op de KPN streams.

Verd*****e.... als het echt waar gaat zijn dat Lijbrandt straks gewoon een rip-off van de KPN streams blijkt te leveren, alleen dan op de eigen Amino hardware, dan gaan heeeeel veel mensen dat niet leuk vinden denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Geweldig...
Denk je eindelijk van ze verlost te zijn!

Toch valt die mentaliteit te betreuren. Ik bedoel, geprivatiseerd staatsbedrijf: waar is dat stukje sjovinisme? Dat stukje 'gedoogbeleid'? Alles zo afsluiten in tijd van liberalisme, shame!! Dat is geen VOC, maar KPN mentaliteit. De society waar ik toe behoor zal wel niet Hi genoeg zijn dit te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 00:27:
Encryptie tot daar aan toe, maar kijk eens naar die bitrates? :(

Dat lijkt dus ook verdacht veel op de KPN streams.
Jep, dat bedoelde ik. Dit zijn dé KPN streams!
http://www.ipbforum.nl/ex...4e6a7fa9770c32afbc#p28936
Dit zijn de stream verdelingen van Interactieve TV:

1 Single Stream is 3.7 Mb/s
1 Dual Stream is 7.4 Mb/s
1 HD Stream is 8-12 Mb/s**

NEW! ** de gestelde waar de van 1 HD stream is ongeveer 8Mbit.

Met vriendelijke groet,

Stef

KPN Webcare Team
webcare@kpn.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik mag hopen dat dit een vergissing is of een vervroegde 1 april grap van Lijbrandt.

Als ik nu NOG STEEDS die vercrapte MEUK krijg!!!!! :r.

Ik heb het nu nieteens over de encryptie, puur over de bitrates.......

Is er NIEMAND die KPN stopt????? Zelfs via Lijbrandt verkopen ze nu dus hun low birate shit door!

Sorry Lijbrandt, dan misschien toch maar afzien van het IPRTV pakket....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
als het echt waar gaat zijn dat Lijbrandt straks gewoon een rip-off van de KPN streams blijkt te leveren, alleen dan op de eigen Amino hardware, dan gaan heeeeel veel mensen dat niet leuk vinden denk ik!
Ehh.. Nee. Ik ook niet dus!!

Ik vraag me nog wel steeds af waarom mijn Amino niets doet? Via mn pc haal ik in ieder geval iets binnen, mn Amino lijkt helemaal niet te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het zelf ook echt oplichterij. Juist om die reden (en om de betere kwaliteit decoder) wil je van KPN naar Lijbrandt. En wordt je alsnog afgezet met die gereëncode dichtgetimmerde shit streams van KPN! Het verbaast me echt van Lijbrandt dat ze hier aan meewerken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Biedt hoop. Wellicht is er een fout in de netwerkconfiguratie op de KPN WBA netwerken en worden per abuis KPN IPRTV streams aangeleverd ipv van Technicolor/NOB doorgestuurde streams. Waar de Amino nog niet mee om kan gaan.

Keeping fingers crossed dat dat het is.....
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 00:45:
Ik vind het zelf ook echt oplichterij. Juist om die reden (en om de betere kwaliteit decoder) wil je van KPN naar Lijbrandt. En wordt je alsnog afgezet met die gereëncode dichtgetimmerde shit streams van KPN! Het verbaast me echt van Lijbrandt dat ze hier aan meewerken.
Lees voor de grap ook eens in het Almere topic (of had ik je daar al eens gezien?). Wat voor moeite ik op dit moment in gang aan het zetten ben/reeds in gang gezet heb om van KPN af te komen en naar Lijbrandt over te stappen :(

Snap je meteen hoe genaaid ik me nu voel..... tenzij dit dus een vergissing is.

[ Voor 56% gewijzigd door eymey op 20-11-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees elke dag alle glasvezel topics en het is inderdaad triest als ik zie hoelang jij al aan het sukkelen bent om van KPN naar Lijbrandt te komen :|

Als dit klopt dan moet je gewoon lekker DVB-C gaan gebruiken. Dat zijn wel gewoon Technicolor streams in gebieden waar KPN de actieve netwerkoperator is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
@eymey:
Zegt men niet: het kán in almere? Wellicht is alle ellende geografisch bepaald...

Hoe dan ook, inderdaad toch een behoorlijke domper. En dat na 4 maanden wachten...

[ Voor 74% gewijzigd door dot-network op 20-11-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 00:53:
Ik lees elke dag alle glasvezels topic en het is inderdaad triest als ik zie hoelang jij al aan het sukkelen bent om van KPN naar Lijbrandt te komen :|

Als dit klopt dan moet je gewoon lekker DVB-C gaan gebruiken. Dat zijn wel gewoon Technicolor streams in gebieden waar KPN de actieve netwerkoperator is.
Idd. TV heeft built in support voor DVB-C, dus scheelt ook nog weer behoorlijk aan complexiteit in de setup. Het blijft echter jammer.

Ik was namelijk wel van plan om ook iPRTV te nemen, mede vanwege programma gemist en de aanwezigheid van bepaalde regionale zenders waar m'n vriendin en ik nogal eens naar kijken/luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, IPTV is iig zonde van het geld met zulke bitrates. Het detail van de upscaled Nederland 1 HD zal dan niet boven het detail uitkomen van de Technicolor Nederland 1 SD via DVB-C. De HD versie zal iets strakker zijn door de hogere resolutie, maar door de lage bitrate wordt het detail weggemoffeld. Ik heb tijdens die pilot van Iphion (die ook een deel van zijn streams via KPN aangeleverd krijgt) ook al eens een vergelijking gemaakt van een 8mbit Nederland 1 HD en de 8mbit Nederland 1 SD van Technicolor via DVB-C.

http://www.hostfile.nl/fi...8m9/1127/afbeeldingen.zip

De eerste plaatjes zijn van het SD signaal en de tweede plaatjes van het HD signaal.

Je kunt duidelijk zien (vooral bij de laatste 3 vergelijkingen) dat het detail minder is bij de 8mbit HD versie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gezichten in de plaatjes, dan zie je dat de rimpels en details in de huid bij de 8mbit HD versie worden weggemoffeld door de lage bitrate. Het ziet er dan dof en vegerig uit in vergelijking met de 8mbit SD versie van Technicolor.

Wat trouwens wel op zal vallen is dat de plaatjes van het SD beeld geliger zijn ten opzichte van de plaatjes van het HD beeld. Dit komt omdat er bij SD formaat en HD formaat verschillende kleurruimtes worden gebruikt (Rec. 601 voor SD en Rec. 709 voor HD). Zie de voorbeelden hier en hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De screenshots van je Iphion-test kan ik me nog herinneren ja :)

Ik vind het gewoon zo jammer. Ik had stiekem gehoopt dat KPN juist de expertise van Glashart Media zou gaan benutten om ook haar eigen klanten via glas de maximale kijkervaring te bieden qua kwaliteit. En haar eigen streams gewoon te reserveren voor de ADSL-doelgroep en diensten zoals Iphion e.d. (waar echt wel markt voor is).

Maar voor glasvezel begrippen, zeker als je wil pretenderen dat je een waardige concurrent van UPC en Ziggo bent, is dit gewoon een lachertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 00:45:
Biedt hoop. Wellicht is er een fout in de netwerkconfiguratie op de KPN WBA netwerken en worden per abuis KPN IPRTV streams aangeleverd ipv van Technicolor/NOB doorgestuurde streams. Waar de Amino nog niet mee om kan gaan.
Ik ben bang dat het geen fout is. Het staat namelijk ook zo in de index.xhtml.gz:

{f:a,b:"Nederland 1",j:"Nederland 1",e:"ned1",i:"ned1",l:"ned1.png",k:"ned1.png",A:{b:"Uitzendinggemist",r:"http://lijbrandt-ug.rendercast.com:9090/uitzending-gemist",s:"r1.zt6.nl"},h:b};if(r){if(r=="wba"){H[a].d="igmp://224.0.251.1:8002;rtpskip=yes";H[a].p=1;H[a].m={b:"Teletekst",
o:1}}}else{H[a].d="igmp://233.81.233.161:10294";H[a].p=1;H[a].m={b:"Teletekst",o:1}}

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Vreemd:

Momenteel kan ik een 10.x.x.x IP verkrijgen zonder mac-spoofing en/of aangepast DHCP request. Dit was niet mogelijk. Daarnaast is het onmogelijk een adres te resolven via de DNS servers. Dat was wél mogelijk. De streams kan ik nog wel openen, zonder verandering.

[ Voor 12% gewijzigd door dot-network op 20-11-2010 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even nog wat VLC plaatjes van Glashart Media erbij gezet om te vergelijken. Ik zie nu dat KPN ook geen Dolby Digital en ondertitels meestuurt in de HD stream. En in de SD stream worden dan wel weer ondertitels meegestuurd, maar enkel teletext ondertitels en geen dvb ondertitels. Tevens wordt bij de SD stream ook de audio gereëncode naar 192 kb/s. Ben je mooi klaar mee met die meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat Glashart Media straks overal KPN streams gaat gebruiken. Als ze dat doen zal het ze waarschijnlijk ook enorm veel klanten kosten. Je wilt namelijk echt niet van een straks HD signaal van12 a 14Mbit terug naar 7Mbit streams die ook nog eens opnieuw geencodeerd zijn.

Dus dat zal echt niet gebeuren, de vraag is alleen waarom men op het moment KPN streams gebruikt in het gebied waar KPN de netweroperator is. Waarschijnlijk heeft dat een technische reden, neem niet weg dat het voor de mensen daar natuurlijk vervelend is omdat die KPN streams de grootste rotzooi zijn die je maar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, dat weet jij, dat weet ik..... waarschijnlijk zal de 'gewone consument' het nog nieteens zo snel merken en het dus maar gewoon slikken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nou het verschil in beeldkwaliteit ziet 80% van de mensen toch echt wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Betwijfel het. Als ik hier bij mensen kom die KPNGlasvezel hebben, dan zijn ze ontevreden over de snelheid van de Motorola 1960 maar zeer te spreken over het beeld 8)7. Het is natuurlijk altijd nog mijlen ver beter dan de kwaliteit van Digitenne of dan het analoge UPC signaal, misschien dat het daar door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 10:01:
Betwijfel het. Als ik hier bij mensen kom die KPNGlasvezel hebben, dan zijn ze ontevreden over de snelheid van de Motorola 1960 maar zeer te spreken over het beeld 8)7. Het is natuurlijk altijd nog mijlen ver beter dan de kwaliteit van Digitenne of dan het analoge UPC signaal, misschien dat het daar door komt.
Als mensen alleen HD zenders van KPN kennen ziet het HD signaal er inderdaad beter uit dan het SD signaal. Alleen als je KPN zenders kunt vergelijken met satelliet of de echte glashart media streams dan zie je echt wel het verschil t.o.v van KPN stream van 7 Mb

Ik had mijn bedenken al zien groeien de afgelopen weken om over te stappen van KPN naar Lijbrandt. Maar Lijbrandt ook hier gewoon de KPN (ADSL) streams gaan gebruiken dan verhuis ik zeker niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 07:26
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:18:
[...]
Als mensen alleen HD zenders van KPN kennen ziet het HD signaal er inderdaad beter uit dan het SD signaal. Alleen als je KPN zenders kunt vergelijken met satelliet of de echte glashart media streams dan zie je echt wel het verschil t.o.v van KPN stream van 7 Mb
De beelden van KPN HD zijn wel degelijk beter dan de standaard beelden van de satteliet. (Ik heb momenteel nog beide.)
Verder zijn de beelden die worden uitgezonden tijdens bijvoorbeeld een film (RTL etc.) ook niet om naar huis te schrijven. zeker niet als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld de 720P films van een mediaplayer zoals de PlayOn!HD.
Uiteraard is een hogere stream beter dan een lage en je zou mogen verwachten dat ze ook gewoon het originele signaal door geven dus daar waar beschikbaar 1080i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht, laat ik het eens aan de Lijbrandt servicedesk vragen.
De reactie kwam binnen 5 minuten terug. En dat op zaterdag.

Geachte heer .........,
Lijbrandt levert uitsluitend Glashart Media Streams. Afhankelijk van welke HD stream u kijkt zullen deze tussen de 12 en 24mbit zijn. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog andere vragen hebben, aarzel dan niet contact met ons op te nemen via de e-mail of onze servicedesk op telefoonnummer 088-555 2 522 (Ma t/m Vr 8.00u - 22.00u en Za 10.00u - 16:00u).
Met vriendelijke groet,

Emiel - Lijbrandt servicedesk.

Nu kan het zijn dat dit een standaard antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Toch maar eens in het Almeernet topic vragen waar Yogoi zit (die ook Emiel heet trouwens, maar dacht ik niet direct servicedesk vragen beantwoordt).

Want dit strookt niet met wat je zelf feitelijk ziet. Misschien screenshots van VLC erbij voegen? En doorvragen.

Of deze medewerker is gewoon nog niet op de hoogte van de nieuwe KPN WBA oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Laatst online: 11-09 21:43
Het DVB-C signaal heb ik bij mijn schoonvader, die XMS heeft, gezien en dat is nauwelijks beter dan het analoge signaal van XMS. Ik kan me niet voorstellen dat dat een waardige vervanger zou zijn van de KPN IPTV streams. Ik heb mede voor Lijbrtandt gekozen, vanwege het zogenaamde goede IPTV HD signaal. Als ze dat stiekem afschaffen, dan lijkt me dat we gewoon het zaakje per direct kunnen opzeggen. Maar laten we hopen dat dat niet nodig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Heb net ook even contact gezocht met Lijbrandt.

Er is momenteel een storing bekend in Almere met IPTV: nieuwe klanten kunnen zich niet aanmelden. Het signaal dat ik dus ontvang is niet het signaal dat ik hoor te ontvangen. Er is mij verzekerd dat er géén KPN streams geleverd (horen) te worden.

[ Voor 46% gewijzigd door dot-network op 20-11-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot-network
Inmiddels werkt de STB.

De streams zijn nog steeds KPN, al verzekerde Lijbrandt mij dat dit niet zo is. De kwaliteit is dus helaas idd beduidend minder dan verwacht. Hopelijk is dit van tijdelijke aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk toch dat ze zitten te liegen bij Lijbrandt door de lagere kwaliteit KPN streams als een probleem/bug voor te doen in Almere. In Berkel en Rodenrijs (ook een WBA/KPN gebied waar Lijbrandt zijn diensten aanbied) gebruiken ze namelijk ook diezelfde KPN streams:
Verwijderd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 23:58:
[...]

Ik heb ook sinds deze week lijbrandt Internet en iptv in Berkel en Rodenrijs. Ik ben gelijk flink aan het stoeien gegaan en heb mijn amino gecloned. Ik krijg een ipadres op mijn linux bak. Ik heb met wireshark de streams bekeken die voorbij komen als ik zap met de amino130.

Maar als ik de stream open in vlc dan lukt dat wel maar is het beeld grotendeels groen en bovenin wat pixels die meer op normaal beeld lijken. Het lijkt mij een gecodeerde stream. Als ik ook de stream informatie bekijk in vlc dan meld deze ook dat het een gecodeerde stream is. Er staat ook een herkomst bij en dat is KPN :(

Ik weet dat de streams van KPN gecodeerd zijn, Maar ik lees overal op internet dat die van Lijbrandt dat niet zijn. Hoe kan dat. Komt dat doordat het Berkel en Rodenrijs is? Ik heb ook een playlist van lijbrandt gevonden waar alle zenders in staan maar deze komen niet overeen met die van mijn amino. de amino gebruikt adressen in de 224.0.x.x reeks en de playlist heeft alleen adressen in de 233.81.x.x reeks. Die adressen van de playlist kan ik niet openen. die van de amino wel, maar gecodeerd.

Is er iemand in berkel en rodenrijs die het wel al werkend heeft gekregen. Kan iemand met Lijbrandt (geen Lijbrandt Telecom) uit een andere plaats kijken welke adressen hij gebuikt en wat de codec informatie is in vlc (herkomst en gecodeerd of niet)

Bij mijn amino zijn de menus buiten beeld, volgens lijbrandt moet ik een software update doen om dat probleem te verhelpen. Ik zie alleen geen menu. Kan iemand met lijbrandt mij de toets combinaties vertellen om het software update menu te openen?
Even voor de duidelijkheid de IP ranges op een rij:

233.81.233.0-233.81.233.255
224.1.3.0-224.1.4.255
NOB Cross media facilities (Technicolor)
De IP-adressen in deze ranges zijn van Technicolor en worden rechtstreeks aangeboden in het IPTV VLAN op het Reggefiber netwerk.

239.193.128.0-239.193.128.255
Glashart Media's eigen range
Deze range gebruikt Glashart Media voor zenders waarvan ze het bronsignaal zelf binnenhalen en distribueren. Dit zijn voornamelijk buitenlandse zenders die ze met hun eigen satelliet binnenhalen, maar ook een aantal lokale zenders die direct op het Reggefiber netwerk zijn aangesloten.

224.0.250.0-224.0.253.255
KPN Broadcast Services
De range waar KPN zijn eigen geëncodeerde streams op aanbied. Deze wordt gebruikt voor 'Interactieve Digitale TV van KPN'. Zowel via ADSL én Glasvezel. En wat nu blijkt dus ook via Lijbrandt in de gebieden waar KPN de actieve netwerkoperator is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hier bij Solcon in Dronten staat letterlijk in de opdrachtbevestiging dat het TV gebeuren door Glashart Media geleverd gaat worden:
TV pakket digitaal (geleverd door Glashart Media)
Hebben jullie dat niet dan? Ik neem aan dat je anders wel een zaak hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
TripleQ schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:19:
Hier bij Solcon in Dronten staat letterlijk in de opdrachtbevestiging dat het TV gebeuren door Glashart Media geleverd gaat worden:

[...]

Hebben jullie dat niet dan? Ik neem aan dat je anders wel een zaak hebt?
Het wordt ook geleverd door Glashar Media, alleen gebruikt Glashart Media in die plaatsen de rommel van KPN voor het beeld.

Ik heb overigens wel een theorie waardoor het zou kunnen komen; Ik vermoed dat er geen link is tussen het Reggefiber netwerk en het KPN netwerk, hierdoor kunnen de streams mogelijk vanuit het headend van Glashart Media niet op het KPN netwerk komen. Natuurlijk is zo'n link op diverse manier technisch prima te realiseren maar waarschijnlijk kost dat wel flink wat en doen ze het daarom niet. Overigens geen idee of dit waar is maar het lijkt mij een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:56:
[...]

Het wordt ook geleverd door Glashar Media, alleen gebruikt Glashart Media in die plaatsen de rommel van KPN voor het beeld.

Ik heb overigens wel een theorie waardoor het zou kunnen komen; Ik vermoed dat er geen link is tussen het Reggefiber netwerk en het KPN netwerk, hierdoor kunnen de streams mogelijk vanuit het headend van Glashart Media niet op het KPN netwerk komen. Natuurlijk is zo'n link op diverse manier technisch prima te realiseren maar waarschijnlijk kost dat wel flink wat en doen ze het daarom niet. Overigens geen idee of dit waar is maar het lijkt mij een mogelijkheid.
Het DVB-C/analoge signaal is toch ook van Glashart Media afkomstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 11-09 22:28
Ik heb bij mijn tv nu 1 utp kabel liggen voor mijn htpc. Door de indeling van het huis kan ik daar niet zomaar een tweede kabel naartoe trekken. Nu las ik in de faq dat je met een truc op 1 kabel twee utp connectoren kan plaatsen en zo 2 max 100 mbit lijnen kan trekken, dat zou een ideale oplossing zijn om over te stappen op glasvezel. Ik graag me echter af of dat gaat werken met video? Op internet las ik dat video over utp soms een volledige utp kabel nodig heeft, weet iemand daar meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

jaspov schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 18:36:
Ik heb bij mijn tv nu 1 utp kabel liggen voor mijn htpc. Door de indeling van het huis kan ik daar niet zomaar een tweede kabel naartoe trekken. Nu las ik in de faq dat je met een truc op 1 kabel twee utp connectoren kan plaatsen en zo 2 max 100 mbit lijnen kan trekken, dat zou een ideale oplossing zijn om over te stappen op glasvezel. Ik graag me echter af of dat gaat werken met video? Op internet las ik dat video over utp soms een volledige utp kabel nodig heeft, weet iemand daar meer van?
Volgens mij worden alle 8 aders pas gebruikt bij een gigabit netwerk, voor 100mbit kun je gewoon 2 stekkers eraan klussen. 100mbit is zat voor video, die streams zijn een keer 15-20mbit, dus met een flinke download en 2 streams heb je nog voldoende mits je gebruik maakt van een goede switch.
Aan de andere kant, gigabit begint wel steeds meer de standaard te worden in een lokaal netwerk, maar je hebt er pas wat aan als je switches en NIC's ook op gigabit zitten.
Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste