PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik zou je voor jouw systeem deze aanraden, is niet eens duurder maar wel gewoon uitstekende kwaliteit (Antec Earthwatts serie wordt door Seasonic gemaakt).
ik heb een andere gevonden een silverstone dat is volgens mij wel een goed merk toch?
http://www.alternate.nl/h...Voedingen&l3=tot+600+Watt
of is die van 380 watt al genoeg?
ik ga vanmiddag even naar de winkel en vraag daar naar anderen,
bedankt voor de medewerking..
gr. Rick
ik ben naar de computer winkel gegaan en daar een goede 500 watt laten bestellen dus daar heb ik wel genoeg aan
CPU AMD Athlon X2 5200
Moederbord: Asus M2N4 SLI
Geheugen: 3 GB DDR2 PC6400 800MHz dual channel
Harde schijf: 320GB Maxtor Diamond Max 21 SATA2
Videokaart: 2x Geforce 7600GT 256MB PCI-E (in SLI)
DVD±RW: Nec 7170 18x dual layer
Stille Evertech 400W (max) voeding
Nu ben ik van plan twee Nvidia 9800GT's te kopen en deze in SLI te zetten. Maar ik neig nu toch meer naar een GTX260. Op de site van XFX staat dat een 500watt voeding minimaal nodig is. Beetje te algemeen vind ik eigenlijk.
Nu heb ik denk ik sowieso een andere voeding nodig, omdat ik over een poosje, als de prijzen een stuk gedaald zijn, nog een tweede GTX260 erbij wil gaan zetten (SLI dus). Daar komt bij dat ik ook overweeg twee harde schijven in RAID te gaan gaan zetten als aanvulling op het systeem wat ik nu heb.
Het komt er dus op neer dat ik van 2 maal een 7600GT naar (in de toekomst) 2 maal een GTX260 ga en ook twee harde schijven erbij ga zetten.
Heb ik dan aan een goede kwaliteit 500watt voeding genoeg of zou ik voor meer moeten gaan. Welke wordt dan aangeraden? Het moet in ieder geval wel een stille voeding zijn.
I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.
Peppio schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:16:
CPU AMD Athlon X2 5200
Het komt er dus op neer dat ik van 2 maal een 7600GT naar (in de toekomst) 2 maal een GTX260 ga en ook twee harde schijven erbij ga zetten.
Ik zou dan eerst een ander moederbord zoeken met 2x PCI-e 2.0 x16 lanes, omdat dit zonde is van de "brute force" die je koopt en z'n kracht niet kwijt kunt omdat je moederbord het niet aan kan. Nu heb je 2x8 met SLI
I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.
Erg charmant ding.
Specs systeem:
• Nexus Psile,Zwart
• DVD included
• Kingston KVR800D2N5K2/4G,4096MB, DDR2
• Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, Boxed
• Intel Desktop Board DG45FC
• Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II
• Nexus PSB-1000
• Nexus FSP150-AAA 150 Watt 19V adapter for Psile
Ik neem aan dat ik hier gewoon lekker mee kan rommelen (beetje nieuwsgroepen, HD Video bewerking etc...)
Ik ben alleen een beetje bang voor de voeding, 150W lijkt mij namelijk een beetje weinig. Vroeger moesten er altijd honderden watts in een ATX case, wat denken jullie ervan?
Een PicoPSU van 150 Watt moet in principe jouw PC wel draaiend kunnen houden.Meuzik schreef op zondag 16 november 2008 @ 18:18:
Ik ben toe aan een nieuwe PC (draai nu nog oude P4) en mijn oog is gevallen op de Nexus Psile Case.
Erg charmant ding.
Specs systeem:
• Nexus Psile,Zwart
• DVD included
• Kingston KVR800D2N5K2/4G,4096MB, DDR2
• Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, Boxed
• Intel Desktop Board DG45FC
• Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II
• Nexus PSB-1000
• Nexus FSP150-AAA 150 Watt 19V adapter for Psile
Ik neem aan dat ik hier gewoon lekker mee kan rommelen (beetje nieuwsgroepen, HD Video bewerking etc...)
Ik ben alleen een beetje bang voor de voeding, 150W lijkt mij namelijk een beetje weinig. Vroeger moesten er altijd honderden watts in een ATX case, wat denken jullie ervan?

De AMD Athlon 64 X2 5200+ neemt zo'n 65 of 89 Watt ligt aan het model.Peppio schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:16:
Allereerst mijn systeem.
CPU AMD Athlon X2 5200
Geheugen: 3 GB DDR2 PC6400 800MHz dual channel
Harde schijf: 320GB Maxtor Diamond Max 21 SATA2
Videokaart: 2x Geforce 7600GT 256MB PCI-E (in SLI)
DVD±RW: Nec 7170 18x dual layer
Stille Evertech 400W (max) voeding
Nu ben ik van plan twee Nvidia 9800GT's te kopen en deze in SLI te zetten. Maar ik neig nu toch meer naar een GTX260. Op de site van XFX staat dat een 500watt voeding minimaal nodig is. Beetje te algemeen vind ik eigenlijk.
Nu heb ik denk ik sowieso een andere voeding nodig, omdat ik over een poosje, als de prijzen een stuk gedaald zijn, nog een tweede GTX260 erbij wil gaan zetten (SLI dus). Daar komt bij dat ik ook overweeg twee harde schijven in RAID te gaan gaan zetten als aanvulling op het systeem wat ik nu heb.
Heb ik dan aan een goede kwaliteit 500watt voeding genoeg of zou ik voor meer moeten gaan. Welke wordt dan aangeraden? Het moet in ieder geval wel een stille voeding zijn.
3 HD's en 1 DVD-RW nemen zo'n 40 Watt.
Een nVidia GeForce GTX 260 neemt zo'n 140 Watt max twee hiervan dus zo'n 280 Watt.
Plus nog eens 41 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 450 Watt of 38 ampere dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een voeding van 500 Watt is dus wat weinig neemt liever een voeding van zo'n 600 Watt.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Bedankt voor je tijd, ik zal een mooie uit gaan zoeken.
In de pc zat een wokkietokkie voeding (staat geen merk op, wel: CP4-350WS) die gespecificeerd is voor 350 Watt. Andere kenmerken:
- +5V - 30A
- +12V - 18A
- -12V - 0.8A
- -5V - 0.3A
- +3.3V - 28A
- +5Vsb - 2A
- hij stinkt (waarschijnlijk vanwege doorbranden
)
- AMD X2 4600+ (2.4Ghz, niet overgeklokt)
- Asus moederbord met VIA chipset (simpel ding, weet het exacte type zo even niet)
- nVidia 7600GT, 256mb
- sata hdd
- dvd brander
- creative geluidskaart (audigy 2 ofzo)
Wie o wie durft mij te zeggen of deze voeding eigenlijk te zwak is geweest ja of nee? Of gewoon domme pech gehad? Zelf zou ik zeggen dat een 350W, mits van een goed merk, voldoende zou moeten zijn voor dit systeem...
Heb er nu overigens (tijdelijk) een 350W Nexus voeding in gezet, die hier nog in een werkloze pc stond. Denken jullie dat ik met deze voeding voorlopig veilig kan werken? En verder: pc lijkt het nog te doen, hoe groot is de kans dat één van de onderdelen toch een knoei heeft gehad? Of is het over het algemeen alles of niets? Misschien voor de zekerheid eens flink op stabiliteit testen?
The Flying Dutchman
Een energiezuinige oplossing.
Ik wil er een antec kast bij bestellen met een voeding van 380w of 430w. In de praktijk zullen beide voedingen meer dan voldoende capaciteit hebben om dit systeem te voorzien.
Alleen vraag ik mij één ding af: Verbruikt een voeding met meer vermogen ook meer energie of zal dit in de praktijk bijna niets uitmaken omdat de voeding niet meer levert dan de componenten gebruiken?
Quod licet lovi, non licet bovi
Denk dat het probleem de hakkie takkie voeding was die net genoeg kon leveren, maar altijd aan de max zat. En dus langzaam op brande.Wie o wie durft mij te zeggen of deze voeding eigenlijk te zwak is geweest ja of nee? Of gewoon domme pech gehad? Zelf zou ik zeggen dat een 350W, mits van een goed merk, voldoende zou moeten zijn voor dit systeem...
Denk het wel al is die voeding met maar 16 ampere op de 12 voltlijnen wel erg weinig.Heb er nu overigens (tijdelijk) een 350W Nexus voeding in gezet, die hier nog in een werkloze pc stond. Denken jullie dat ik met deze voeding voorlopig veilig kan werken?
Als die nog werkt zou ik me nergens zorgen om maken. De kans dat er iets een knoei heeft gehad bestaat wel, maar is natuurlijk nooit te bewijzen.En verder: pc lijkt het nog te doen, hoe groot is de kans dat één van de onderdelen toch een knoei heeft gehad? Of is het over het algemeen alles of niets? Misschien voor de zekerheid eens flink op stabiliteit testen?
Een voeding levert wat er gevraagd wordt dus als jouw PC zeg maar zo'n 50 Watt nodig heeft zal de voeding ook 50 Watt leveren, ideaal gezien trekt de voeding dus 50 Watt uit het stopcontact.MrDry schreef op maandag 17 november 2008 @ 12:45:
Ik ben bezig om een nieuwe systeem samen te stellen met als basis een AMD X2 4850e en een Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbordje.
Een energiezuinige oplossing.
Ik wil er een antec kast bij bestellen met een voeding van 380w of 430w. In de praktijk zullen beide voedingen meer dan voldoende capaciteit hebben om dit systeem te voorzien.
Alleen vraag ik mij één ding af: Verbruikt een voeding met meer vermogen ook meer energie of zal dit in de praktijk bijna niets uitmaken omdat de voeding niet meer levert dan de componenten gebruiken?
Helaas is dit in de praktijk weer anders.
Een voeding heeft namelijk nooit een rendement van 100%. Een goede voeding heeft minimaal een rendement van 80%. Dat komt er dus op neer dat als de PC 50 Watt nodig heeft er 60 Watt uit het stopcontact zal worden getrokken.
Jouw systeem zal hoogstwaarschijnlijk ook wel genoeg hebben aan een PicoPSU van zo'n 100 Watt (ligt aan de rest van de PC onderdelen) die hebben een veel hoger rendement dan een gewone ATX voeding.
Waardoor dus veel minder energie verloren gaat aan warmte.
[ Voor 39% gewijzigd door -The_Mask- op 17-11-2008 13:20 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dat verhaal over rendement vindt ik logisch. De voedingen van Antec zijn 80+ gecertificeerd dus dat zit ook wel goed. Ik vraag me alleen af of het wel zo simpel is. Geldt dat rendement van 80% van 0-350 Watt? Ik kan me zo voorstellen dat je geen voeding moet hebben die veel te groot is omdat het rendement maar over een deel van het belastbaar vermogen geldt. Klopt dat?-The_Mask- schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:03:
[...]
Een voeding levert wat er gevraagd wordt dus als jouw PC zeg maar zo'n 50 Watt nodig heeft zal de voeding ook 50 Watt leveren, ideaal gezien trekt de voeding dus 50 Watt uit het stopcontact.
Helaas is dit in de praktijk weer anders.![]()
Een voeding heeft namelijk nooit een rendement van 100%. Een goede voeding heeft minimaal een rendement van 80%. Dat komt er dus op neer dat als de PC 50 Watt nodig heeft er 60 Watt uit het stopcontact zal worden getrokken.
Jouw systeem zal hoogstwaarschijnlijk ook wel genoeg hebben aan een PicoPSU van zo'n 100 Watt (ligt aan de rest van de PC onderdelen) die hebben een veel hoger rendement dan een gewone ATX voeding.
Waardoor dus veel minder energie verloren gaat aan warmte.
Overigens is die PicoPSU wel een leuke gadget maar de kast die ik wil komt met voeding. Ik wil eigenlijk de kast met de 430 Watt voeding maar als deze inefficienter is bij een lage stroomafname kies ik misschien voor een andere kast met de bijbehorende voeding....
Quod licet lovi, non licet bovi
Klopt idd een voeding is bij heel weinig of heel veel belasting veel minder efficiënt, hoeveel het rendement is bij jouw PC hangt af van de voeding. Dus hier zul je een review van moeten zoeken welke dit meeneemt.MrDry schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:57:
[...]
Dat verhaal over rendement vindt ik logisch. De voedingen van Antec zijn 80+ gecertificeerd dus dat zit ook wel goed. Ik vraag me alleen af of het wel zo simpel is. Geldt dat rendement van 80% van 0-350 Watt? Ik kan me zo voorstellen dat je geen voeding moet hebben die veel te groot is omdat het rendement maar over een deel van het belastbaar vermogen geldt. Klopt dat?
Overigens is die PicoPSU wel een leuke gadget maar de kast die ik wil komt met voeding. Ik wil eigenlijk de kast met de 430 Watt voeding maar als deze inefficienter is bij een lage stroomafname kies ik misschien voor een andere kast met de bijbehorende voeding....
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 18:16 ]
Ik heb een aantal nieuwe PC onderdelen besteld en toen sloeg ik eens aan het rekenen met een PSU Wattage Calculator en toen kwam daar uit voort dat mijn voeding het nieuwe systeem niet aan kan, wat een enorme domper zou zijn. (extra kosten)
Toekomstige systeem:
Voeding: OCZ ModStream 520 Watt Link
Processor: AMD Phenom X4 9850 Black Edition (AM2+, 2MB, 4x2,5 Ghz, Retail, boxed)
Koeler: Zalman CNPS8700 NT LED (S775⁄AM2⁄S754⁄S939⁄S940)
Geheugen: Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC6400 800Mhz CL6 Dual Channel Kit (KVR800D2N6K2⁄4G)
Hardeschijf: Samsung 250GB HD252HJ (SATA II 7200RPM 8MB)
Moederbord: Asus M3A78 PRO (AM2+, PCIe, Sound, DDR2, HDMI, 140W CPU Support))
Videokaart: 512 MB XFX GeForce 8800GT 600M Alpha Dog Edition
DVD Brander: Samsung SHS223Q⁄BEBN 22x (Dual Layer, Lightscribe, Zwart, SATAII) OEM
Overige:
- 2 80mm ventilatoren met LED
- 2 80mm ventilatoren
- 1 LCD display
Gaat mijn OCZ ModStream 520 Watt dit redden?
Zo ja, super, zo nee, hoeveel watt heb ik minimaal nodig hiervoor?
Alvast bedankt!
ps. Ben in geen enkel opzicht van plan te gaan overklokken of een SLI opstelling te gaan maken, dus hier hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Jornn op 17-11-2008 20:38 . Reden: extra informatie toegevoegd ]
Ik heb een grote fout gemaakt bij de berekening (die ik hier ook liever niet zal vertellen). Ghehe. Bij socket type had ik quad sockets gedaan. Uiteraard is het een single socket.
Sorry voor de overlast.
Toch bedankt voor je reactie.
[ Voor 92% gewijzigd door Jornn op 17-11-2008 22:29 ]
Intel C2D E8400
MSI P45 NEO3-FR
2x 2GB PC6400
ATI 4870
Samsung Spinpoint 640GB
Hier zal ook een dvd writer in komen, in de toekomst misschien een tweede harde schijf. Ook ben ik van plan dit systeem te overclocken, maar ik ben geen diehard OC'er.
Als behuizing zit ik te denken aan de de Antec 6580. Deze heeft een 430w Antec Earthwatts voeding met de volgende specificaties:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=04643
Is dit voldoende?
Meer dan voldoende voor een hele grote OC.Is dit voldoende?
AMD Nieuwsdiscussie
Met een dikke overklok (cpu 50%, gpu 20%) zal jouw systeem max 350 watt nodig hebben, hiervan zal de 12 volt lijn 24 ampères moeten leveren. Ik zou dan toch wel een voeding aanraden van minimala 390 watt welke minimaal 28 amperes kan leveren._Oldie_ schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:49:
Ik wil het volgende systeem aanschaffen:
Intel C2D E8400
MSI P45 NEO3-FR
2x 2GB PC6400
ATI 4870
Samsung Spinpoint 640GB
Hier zal ook een dvd writer in komen, in de toekomst misschien een tweede harde schijf. Ook ben ik van plan dit systeem te overclocken, maar ik ben geen diehard OC'er.
Als behuizing zit ik te denken aan de de Antec 6580. Deze heeft een 430w Antec Earthwatts voeding met de volgende specificaties:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=04643
Is dit voldoende?
De Earthwatt kan gelukkig 430 watt leveren waarvan er 30 ampères van de 12 volt kunnen komen en is daarmee dus geschikt voor jouw systeem. Sterker nog, de 430 watt voeding is een erg goede keuze.
7400 Wp op het dak
Bij verschillende van de meer bekende webshops in NL heb ik naast een offerte advies gevraagd over de voeding. Zonder uitzondering werd verteld dat de 430w Antec voeding te licht zou zijn...theodouma schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:33:
[...]
Met een dikke overklok (cpu 50%, gpu 20%) zal jouw systeem max 350 watt nodig hebben, hiervan zal de 12 volt lijn 24 ampères moeten leveren. Ik zou dan toch wel een voeding aanraden van minimala 390 watt welke minimaal 28 amperes kan leveren.
De Earthwatt kan gelukkig 430 watt leveren waarvan er 30 ampères van de 12 volt kunnen komen en is daarmee dus geschikt voor jouw systeem. Sterker nog, de 430 watt voeding is een erg goede keuze.
Verkooppraatje?
Onwetendheid eerder denk ik . Als ik jouw systeem erbij pak en ik bepaal van ieder onderdeel hoeveel watt het maximaal nodig heeft kom ik tot de conclusie dat 430 watt voldoende moet zijn_Oldie_ schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:53:
[...]
Bij verschillende van de meer bekende webshops in NL heb ik naast een offerte advies gevraagd over de voeding. Zonder uitzondering werd verteld dat de 430w Antec voeding te licht zou zijn...
Verkooppraatje?
Intel C2D E8400 Heeft een TDP van 65 watt, dit houdt in dat hij op zijn maximale temperatuur (70 graden) en maximale belasting 65 watt nodig heeft. Klok jij de cpu 50% over dan zal de cpu meer energie nodig hebben. Hoeveel is moeilijk te berekenen, maar het is zeker onder de 120 watt. Ik ga uit van 120 watt, ondanks dat het minder is (helemaal met goede koeling)
MSI P45 NEO3-FR
Een moederbord verbruikt niet zo enorm veel energie, er wordt alleen energie verbruikt in de Northbridge en de chips welke de spanning maken voor de cpu. Als schatting kan wel worden gezegd dat een moederbord niet snel boven de 40 watt komt qua verbruik
2x 2GB PC6400
Als je in de specificaties van het geheugen zal kijken zie je dat een reepje maar 3 watt nodig heeft aan energie. Omdat ik van makkelijk rekenen houd rond ik dit af naar 5 watt per stuk. Totaal zal het geheugen maar 10 watt nodig hebben.
ATI 4870
In deze roundup staat dat de videokaart maximaal 130 watt verbruikt. Klok je hem over zal het verbruik niet drastisch toenemen. Ik ben er vanuit gegaan dat de videokaart 150 watt verbruikt met een goede overklok, al zal dit in de praktijk iets minder zijn
Samsung Spinpoint 640GB
Als je in de specificaties van de HD gaat zoeken vind je dat de schijf maximaal 12-15 watt nodig heeft (niet kijken naar de opstartstroom, deze ligt idd hoger) In mijn rekenmodel gebruik ik 15 watt voor een harde schijf.
Ik kom tot nu toe uit op 335 watt welke jouw systeem nodig zal hebben. Nogmaals, in de praktijk zal dit minder zijn omdat ik alles naar boven af heb gerond en aannames doe welke hoger liggen dan wat er in de meeste praktijkgevallen bekend is.
Maar met het energieverbruik van de pc zijn we er nog niet, je heb ook nog een optisch schijfstation (cd/dvd, maakt qua energieverbruik niets uit) en natuurlijk een collectie met ventilatoren.
Een dvd speler heeft idle nog geen 5 watt nodig. Bij gebruik kan dit oplopen tot 20 watt. Echter komt het nooit voor dat jij jouw cpu, videokaart, HD en dvd allemaal gelijktijdig belast, of jij moet een dvd aan het branden zijn terwijl je aan het gamen ben terwijl je de HD aan het defragmenteren ben
Ik kan niet in jouw computer kijken en kan niet zien wat, en hoeveel fans jij heb. Het verbruik van één fan ligt tussen de 0.5 en 2 watt, afhankelijk van het type. Voor alle fans in jouw systeem doe ik een aanname van 10 watt, al zal dit in de praktijk minder zijn.
Totaal kom ik dus echt maar op 350 watt uit welke jouw systeem nodig heeft, meer kan ik er echt niet van maken.
Het meeste van de 350 watt moet van de 12 volt lijn komen. De cpu, videokaart, HD en de fans werken volledig op de 12 volt (de cpu werkt op 1.2 volt, echter halen de 'cpuspanningmakers' (DC-DC converters) hun energie van de 12 volt lijn af, daarom zit er ook een extra 12 volt connector naast de cpu). Tel je de wattages bij elkaar op dan zie je dat de 12 volt lijn (120+150+15+10=) 295 watt moet leveren wat neerkomt op ongeveer (295/12=) 24 ampères.
Nu het verbruik bekend is kan ik een advies doen qua voeding en dit is het absoluut maximale verbruik plus ongeveer tien procent (390 watt) en het aantal ampères op de 12 volt lijn plus ongeveer 15 procent (28 ampères)
Zoals je ziet is mijn advies onderbouwd en komt het neer op veel zoekwerk, simpel rekenen en logisch nadenken. Ik gok dat als jij met deze post naar verschillende (web)shops gaat dat ze hem niet kunnen ontkrachten, enkel bevestigen.
Mocht jij aan mij twijfelen dan kun je een online calculator erbij pakken zoals deze. Als je hem volledig invult kom je uit op een verbruik welke ongeveer gelijk is aan waar ik op uitkwam. (waarschijnlijk iets lager omdat je met die calculator niet de videokaart tover kan klokken)
7400 Wp op het dak
Intel Core i7 965 Extreme Edition
Noctua NH-U12P
OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV3GK
Asus EN9600GT SILENT/HTDI/512M ,GDDR3, PCI
2x Intel X25-E SSDSA2SH032G1
Areca ARC-1212
Samsung SH-S223F
+/- 4 usb apparaten
+/- 4 120mm fans
Is een Enermax MODU82+ 425 voldoende?
Zonder overklok heeft jouw systeem ongeveer 270 watt nodig waarvan er 19 ampères van de 12 volt moet komen. Een voeding van 300 watt of meer welke minimaal 22 ampères op de 12 volt kan leveren en minimaal één 6 pins PCI-e stekker heeft is daarmee voldoende voor jouw systeem.fs1977 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:39:
Gigabyte GA-EX58-UD5
Intel Core i7 965 Extreme Edition
Noctua NH-U12P
OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV3GK
Asus EN9600GT SILENT/HTDI/512M ,GDDR3, PCI
2x Intel X25-E SSDSA2SH032G1
Areca ARC-1212
Samsung SH-S223F
+/- 4 usb apparaten
+/- 4 120mm fans
Is een Enermax MODU82+ 425 voldoende?
Ga je overklokken (cpu 50% gpu 20%) dan zal jouw systeem richting de 370 watt en 27A gaan. Een voeding moet dan toch wel 410 watt zijn en minimaal 31 ampères kunnen leveren.
De Enermax MODU82+ 425 kan totaal 425 watt leveren waarvan er 33 ampères van de 12 volt kan komen. Dit is dus voldoende voor jouw systeem, ook als je wilt overklokken.
7400 Wp op het dak
Sinds ik stevig aan het overclocken ben heb ik het vermoeden dat mijn voeding het allemaal niet meer trekt, graag zou ik jullie mening hierover willen weten.
Mijn sys:
Asus P5Q-E
Intel E8400 3000 Ghz @ 4250 op 1.4v
2x 1024 MB DDR2 van Kingston op 1000 Mhz 4-4-4-12 2.3v
Galaxy 8800 GT met 2 PCI-E voeding aansluitingen, jumper is ingesteld op 1.3v 725 - 1780 - 2200
1x 250 GB HD 16MB
DVD RW
4 fan's in totaal
1x fan controller
Dit alles draaid op een Tagan 480 watt 2Force 30A
IDLE is de 12v lijn 11.93v (volgens Asus PC Probe), als ik de CPU stress met Orthos daalt deze tot ongeveer 11.84v, maar als ik Atitool ook nog eens open om de videokaart te stressen heb ik hem vandaag zelfs op 11.49v gezien.
Heb vandaag trouwens ook even de voeding uitelkaar gehaald om de stof te verwijderen, lijkt wat geholpen te hebben maar op moment van schrijven staat hij op 11.54v, CPU + Videokaart worden nu gestressed.
Kan dit enige vorm van instabiliteit veroorzaken? Of heb ik gewoon een sterkere voeding nodig
[ Voor 10% gewijzigd door Q_7 op 20-11-2008 02:13 ]
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Jouw systeem zal met een overklok maar maximaal 290 watt nodig hebben. De 12 volt lijn hoeft ook maar 20 ampères te leveren. Jouw voeding kan dit dus echt makkelijk aan. Jouw overgeklokte cpu en gpu zijn met 120 en 100 watt echt de enige twee componenten welke veel energie nodig hebben.Q_7 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 01:45:
Heren,
Sinds ik stevig aan het overclocken ben heb ik het vermoeden dat mijn voeding het allemaal niet meer trekt, graag zou ik jullie mening hierover willen weten.
Mijn sys:
Asus P5Q-E
Intel E8400 3000 Ghz @ 4250 op 1.4v
2x 1024 MB DDR2 van Kingston op 1000 Mhz 4-4-4-12 2.3v
Galaxy 8800 GT met 2 PCI-E voeding aansluitingen, jumper is ingesteld op 1.3v 725 - 1780 - 2200
1x 250 GB HD 16MB
DVD RW
4 fan's in totaal
1x fan controller
Dit alles draaid op een Tagan 480 watt 2Force 30A
IDLE is de 12v lijn 11.93v (volgens Asus PC Probe), als ik de CPU stress met Orthos daalt deze tot ongeveer 11.84v, maar als ik Atitool ook nog eens open om de videokaart te stressen heb ik hem vandaag zelfs op 11.49v gezien.
Heb vandaag trouwens ook even de voeding uitelkaar gehaald om de stof te verwijderen, lijkt wat geholpen te hebben maar op moment van schrijven staat hij op 11.54v, CPU + Videokaart worden nu gestressed.
Kan dit enige vorm van instabiliteit veroorzaken? Of heb ik gewoon een sterkere voeding nodig?
De 11.49 volt welke je meet moet je niet al te serieus nemen en je moet je er ook geen zorgen over maken. Heel veel moederborden doen namelijk niet echt nette metingen over de voedingslijnen (het blijft immers een moederbord en geen multimeter) Als jij een echte multimeter zal pakken en je meet de 12 volt lijn na dan zul je zien dat deze hoger is dan 11.49 volt. Momenteel heeft Speedfan het mij mijn pc ook over 4.88 volt op de 5 volt terwijl mijn meter keurig 4.99 volt aangeeft. Op de -12 volt lijn staat volgens Speedfan ook maar 1.8 volt. Software kan er dus best gemakkelijk naast zitten..
En stel dat de 12 volt lijn echt 11.49 volt is dan is zelfs dat niet eens erg of schadelijk. Volgens de ATX specificaties mag jouw voeding zelf weten wat hij op de 12 volt lijn aanbiedt, zolang het maar tussen de 11.40 en 12.60 volt is, en dat doet de voeding nog steeds.
En tot slot de belangrijkste regel, als de computer stabiel is, ook onder een lange stresstest, dan is de voeding dat ook
7400 Wp op het dak
Daar hebben ze wel degelijk een punt. Ook al heb je " slechts" 350watt verbruik volgens Theodouma._Oldie_ schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:53:
[...]
Bij verschillende van de meer bekende webshops in NL heb ik naast een offerte advies gevraagd over de voeding. Zonder uitzondering werd verteld dat de 430w Antec voeding te licht zou zijn...
Verkooppraatje?
De voeding zal het idd wel trekken, denk ik zo. Alleen zal de voeding dan behoorlijk belast worden, wat het geluidsniveau en efficiency niet zal bevorderen. Je zit meteen al tegen de 80% belasting, met een nieuwe voeding. Lijkt me niet handig, zeker als je later ook nog wil uitbreiden.
Minstens een 500 a 600watt voeding zou ik zeggen; belasting komt dan ongeveer rond de 50 a 60%. Wat ideaal is; onder die omstandigheden heeft de voeding de beste efficiency en blijft lekker stil.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
hmm. Third opinion?Madrox schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:20:
[...]
Daar hebben ze wel degelijk een punt. Ook al heb je " slechts" 350watt verbruik volgens Theodouma.
De voeding zal het idd wel trekken, denk ik zo. Alleen zal de voeding dan behoorlijk belast worden, wat het geluidsniveau en efficiency niet zal bevorderen. Je zit meteen al tegen de 80% belasting, met een nieuwe voeding. Lijkt me niet handig, zeker als je later ook nog wil uitbreiden.
Minstens een 500 a 600watt voeding zou ik zeggen; belasting komt dan ongeveer rond de 50 a 60%. Wat ideaal is; onder die omstandigheden heeft de voeding de beste efficiency en blijft lekker stil.
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 18:50 ]
Die 350W is het absolute maximum, piekbelasting en flink naar boven afgerond. De kans is groot dat dat niet eens gehaald wordt. Daarnaast is de efficiency van die voeding ook bij 80% belasting uitstekend; zelfs als je 350W van die voeding vraagt blijft hij keurig boven de 80% (bron). Het is waar dat de voeding net iets beter scoort qua efficiency bij 50-60% belasting, maar die paar % verschil lijkt me nou niet iets om je druk om te maken.Madrox schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:20:
[...]
Daar hebben ze wel degelijk een punt. Ook al heb je " slechts" 350watt verbruik volgens Theodouma.
Het volgende nieuwe systeem heb ik samengesteld:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Nine Hundred Zwart | € 84,69 | € 84,69 |
1 | Asus EAH4870X2 TOP/HTDI/2G | € 479,25 | € 479,25 |
1 | Asus P6T Deluxe | € 259,- | € 259,- |
1 | Intel Core i7 920 | € 268,99 | € 268,99 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM | € 95,78 | € 95,78 |
1 | OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK | € 207,90 | € 207,90 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 90,90 | € 90,90 |
Importeren | Totaal | € 1.486,51 |
Het enige waar ik nog niet uit ben is de voeding, ik wil de mogelijkheid hebben om nog een tweede 4870x2 toe te voegen. Hoeveel watt voeding is dan minimaal aan te bevelen, en welk merk ?
Indien er trouwens nog opmerkingen zijn op de samenstelling van het systeem, hoor ik dat natuurlijk ook graag
Zonder videokaarten en zonder overklok heeft jouw systeem 200 watt nodig. Een 4870X2 heeft 260 watt nodig per stuk. Hiermee zal jouw systeem met een CF opstelling en zonder overklok totaal 720 watt maximaal nodig hebben. Wil je ook nog een beetje overklokken zul je de 800 watt aantippen. De 12 volt lijn zal dan ook 62 ampères moeten leveren waardoor ik toch wel een voeding van minimaal 880 watt aanraad welke minimaal 70 ampères kan leveren op de 12 volt.M55 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:15:
Mijn huidige systeem (zie signature) is nu ruim 4 jaar oud en nodig aan vervanging toe.
Het volgende nieuwe systeem heb ik samengesteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 Antec Nine Hundred Zwart € 84,69 € 84,69 1 Asus EAH4870X2 TOP/HTDI/2G € 479,25 € 479,25 1 Asus P6T Deluxe € 259,- € 259,- 1 Intel Core i7 920 € 268,99 € 268,99 1 Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM € 95,78 € 95,78 1 OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK € 207,90 € 207,90 1 Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB € 90,90 € 90,90 Importeren Totaal € 1.486,51
Het enige waar ik nog niet uit ben is de voeding, ik wil de mogelijkheid hebben om nog een tweede 4870x2 toe te voegen. Hoeveel watt voeding is dan minimaal aan te bevelen, en welk merk ?
Indien er trouwens nog opmerkingen zijn op de samenstelling van het systeem, hoor ik dat natuurlijk ook graag
Mocht jij besluiten om geen tweede 4870X2 te plaatsen (waarom heb je er twee nodig als je met één de komende tijd ook zeer royaal uit de voeten kan?? De 4870X2 is een kaart waar eigenlijk al CF op draait..) dan heeft jouw systeem met overklok iéts meer dan 500 watt nodig (37 ampères van de 12 volt) waardoor een 550 watt voeding met 42 ampères al voldoende is.
Een merk of type kan ik je niet direct adviseren, oko omdat dit smaak afhankelijk is, al blijken de OCZ voedingen bij vele erg geliefd te zijn. Ook uit de stal van Antec kun je er goede voedingen krijgen. Let er iig op dat ze voldoende aansluitingen hebben voor je videokaarten, de videokaart heeft een 8 en een 6 pins connector nodig per stuk. Wil jij dus voor een voeding gaan welke jou 'quad CF' opstelling aan moet kunnen dan moet deze dus twee maal een 6 en twee maal een 8 pins connector bevatten
7400 Wp op het dak
Wij assembleren heel wat pc's met Recom voedingen. Uitval is minimaal, wij hebben veel meer RMA's met bv. Antec. Dit zijn heel stabiele voedingen. Die 1050W is redelijk nieuw, wij hebben er al enkele game pc's met gemaakt en de ervaring is tot nu toe erg positief. En zeker voor dat geld zou ik het niet laten.limbokillert schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:59:
heeft iemand de recom gaming engine 1050w want ik kan er geen enkele review over vinden kan diegene er dan misschien een beetje wat over vertellen?
die kost namelijk 120e dus dat is niet echt duur voor een 1050w en wat ik wel heb kunnen vinden over recom is dat het niet slecht is (redelijk stil, efficient, enz)
En dat is dus de onderbouwing van het jaar.Mijn advies: blijf weg van Recom en ga voor een 800W voeding van Corsair, Antec, Zalman of een ander merk dat wel in de lijst van A merken staat.
[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 21-11-2008 16:32 ]
Ik was op zoek naar een voeding, en kwam dit topic tegen. Kunnen jullie eens naar deze configuratie kijken, en zeggen hoeveel watt / wat van voeding erin moet? (Ik zat zelf te denken aan 500/550 watt)
En zijn er hier ook mensen die een voeding van Rasurbo hebben? Is dit een goed merk?
Mobo:
GA-P31-ES3G
Processor:
Core 2 Duo E5200
Geheugen
Kingston HyperX , 2GB , 1066 mhz
Hardeschijf
Western Digital Caviar Blue,7200RPM, SATA II
CD/DVD speler/brander
Samsung SH-S223F
Videokaart
Sapphire Radeon HD4850,GDDR3, PCI Express x16
Casefans
2 keer 80mm.
Bedankt alvast!
Jouw systeem is, vanuit het oogpunt van de voeding gezien, best een licht systeem. Zonder overklok heeft jouw systeem maar maximaal 250 watt nodig. Klok jij jouw systeem over (wat jij gezien het geheugen ook goed van plan ben) dan zal het verbruik richting de 320 watt gaan maximaal. De 12 volt lijn zal dan 22 ampères moeten leveren. Een goede voeding voor jouw systeem hoeft daarom maar minimaal 360 watt en zijn en hoeft maar 26 ampères te leveren op de 12 volt.Cybot12999 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 18:51:
Hallo Tweakers
Ik was op zoek naar een voeding, en kwam dit topic tegen. Kunnen jullie eens naar deze configuratie kijken, en zeggen hoeveel watt / wat van voeding erin moet? (Ik zat zelf te denken aan 500/550 watt)
En zijn er hier ook mensen die een voeding van Rasurbo hebben? Is dit een goed merk?
Mobo:
GA-P31-ES3G
Processor:
Core 2 Duo E5200
Geheugen
Kingston HyperX , 2GB , 1066 mhz
Hardeschijf
Western Digital Caviar Blue,7200RPM, SATA II
CD/DVD speler/brander
Samsung SH-S223F
Videokaart
Sapphire Radeon HD4850,GDDR3, PCI Express x16
Casefans
2 keer 80mm.
Bedankt alvast!
Het merk Rasurbo zegt mij totaal niets. Ik zie echter wel dat een 450 watt voeding van dit merk voor 17 euro in de PW staat. Een beetje voeding kost al snel 9 cent per watt, soms wel meer ook. Met en prijs van 3.7 cent per watt behoort deze in dezelfde categorie vuilnisbak als de troep welke sweex (niet eens hoofdletterwaardig), trust en Qtec op de markt durven te zetten. Ik raad je zeer sterk aan om deze voedingen absoluut niet in een computer te zetten.. De voeding heeft trouwens ook geen 6 pins connector voor de videokaart terwijl je deze echt wel nodig hebt.
Voor jouw systeem is bijvoorbeeld de Antec Earthwatt/Earthpower van 380 watt geen slechte keuze. Deze 380 watt voeding kan 27 ampères leveren en heeft een 6 pins stekker. De prijs is ongeveer 40 euro is is daarmee vrij netjes geprijsd. Uiteraard zijn vele andere voedingen ook geschikt voor jouw systeem mits ze maar aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Hij moet minimaal 360 watt zijn
- Er moet minimaal 26 ampères van de 12 volt kunnen komen (312 watt)
- voor de videokaart moet er minimaal één 6 pins connector voor aanwezig zijn
- De voeding moet toch wel voor minimaal 9 cent per watt in de Pricewatch staan om te voorkomen dat je troep is huis haalt. Duurder hoeft niet in te houden dat hij beter is!
@The Mask; Haha, ik was eerder
7400 Wp op het dak
[ Voor 98% gewijzigd door -The_Mask- op 21-11-2008 19:21 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dan ga ik voor de Antec Earthwatt 380 Watt. Is idd een laag prijsje, en als ik dan verzekerd ben van een goede voeding moet ik ook niet verder zoeken.
Heeft zo'n 6 pins connector voor de videokaart nog een speciale naam? (Ik ken namelijk wel die 12 volts voor de videokaart, maar die zijn toch 4 pins)
Nogmaals bedankt!
Vast wel.Cybot12999 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:52:
Hartelijk bedankt voor de reacties! (Wordt hier zeker goed geholpen! Mijn complimenten!)
Dan ga ik voor de Antec Earthwatt 380 Watt. Is idd een laag prijsje, en als ik dan verzekerd ben van een goede voeding moet ik ook niet verder zoeken.
Heeft zo'n 6 pins connector voor de videokaart nog een speciale naam?
4 pins is voor op het moederbord om de CPU van genoeg power te voorzien.(Ik ken namelijk wel die 12 volts voor de videokaart, maar die zijn toch 4 pins)
Nogmaals bedankt!
AMD Nieuwsdiscussie
Thanks, weer wat geleerd-The_Mask- schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 20:21:
[...]
Vast wel.![]()
[...]
4 pins is voor op het moederbord om de CPU van genoeg power te voorzien.
Bedankt voor dit uitgebreide antwoordtheodouma schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:28:
[...]
Zonder videokaarten en zonder overklok heeft jouw systeem 200 watt nodig. Een 4870X2 heeft 260 watt nodig per stuk. Hiermee zal jouw systeem met een CF opstelling en zonder overklok totaal 720 watt maximaal nodig hebben. Wil je ook nog een beetje overklokken zul je de 800 watt aantippen. De 12 volt lijn zal dan ook 62 ampères moeten leveren waardoor ik toch wel een voeding van minimaal 880 watt aanraad welke minimaal 70 ampères kan leveren op de 12 volt.
Mocht jij besluiten om geen tweede 4870X2 te plaatsen (waarom heb je er twee nodig als je met één de komende tijd ook zeer royaal uit de voeten kan?? De 4870X2 is een kaart waar eigenlijk al CF op draait..) dan heeft jouw systeem met overklok iéts meer dan 500 watt nodig (37 ampères van de 12 volt) waardoor een 550 watt voeding met 42 ampères al voldoende is.
Een merk of type kan ik je niet direct adviseren, oko omdat dit smaak afhankelijk is, al blijken de OCZ voedingen bij vele erg geliefd te zijn. Ook uit de stal van Antec kun je er goede voedingen krijgen. Let er iig op dat ze voldoende aansluitingen hebben voor je videokaarten, de videokaart heeft een 8 en een 6 pins connector nodig per stuk. Wil jij dus voor een voeding gaan welke jou 'quad CF' opstelling aan moet kunnen dan moet deze dus twee maal een 6 en twee maal een 8 pins connector bevatten
Ware het niet dat hij later er nog dingen bij wil plaatsen, kopen. Feit blijft dat hij sneller toe is aan een nieuwe voeding; met deze zit hij algauw aan de max. Als je ook nog eens de Antec PSU vergelijkt met bijv. de Corsair 650TX, zie je dat bij 300 watt vermogen, de Antec fan al op 37 Dba en bij max rond de 43 Dba.NNF schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:59:
[...]
Die 350W is het absolute maximum, piekbelasting en flink naar boven afgerond. De kans is groot dat dat niet eens gehaald wordt. Daarnaast is de efficiency van die voeding ook bij 80% belasting uitstekend; zelfs als je 350W van die voeding vraagt blijft hij keurig boven de 80% (bron). Het is waar dat de voeding net iets beter scoort qua efficiency bij 50-60% belasting, maar die paar % verschil lijkt me nou niet iets om je druk om te maken.
De Corsair doet dat een stuk beter, 23 Dba bij 300 watt, 38 Dba bij 400watt, wn 44 Dba bij 650 watt vermogen.
Samengevat: 23 vs 37 Dba bij 300watt, 38 vs 43 watt bij 430watt. De Corsair blijft veel stiller, hoeft veel minder te zweten en heeft meer reserves voor latere updates. Tenzei je zeker bent dat je toch niet gaat opwaarderen binnen 3jr, is nu een voeding kopen die slechts voldoende is wellicht niet zo handig.
Review Corsair 650TX:
http://www.silentpcreview.com/article813-page1.html
Review Antec 43owatt
http://www.silentpcreview.com/article684-page4.html
ps: er zijn nog stillere voedingen btw; http://www.silentpcreview.com/article813-page5.html
Oja, oldie: Op je eigenlijke vraag; Is dit voldoende? Het is voldoende, maar in mijn ogen " only just"
[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 22-11-2008 22:40 ]
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition (tdp van 65W)
Moederbord: MSI K9A2 CF-F
Geheugen: 2GB Team 800MHz DDR2
Grafische Kaart: XFX GeForce 7900GS
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB
Voeding: Seasonic S12II-380 (met 34A op twee 12V lijnen)
Nu wil ik mijn videokaart vervangen door een MSI HD3870X2, die is standaard al over geklokt.
Momenteel is mijn processor niet overgeklokt.
Zal mijn voeding de 3870x2 trekken?
Ik had toch nog even een vraagje, Corsair zegt dat jullie wat? Zag namelijk de Corsair CX400W staan, iets minder duur dan de Antec, maar wel meer watts. (deze levert 30A over de 12 volt lijn)theodouma schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:17:
[...]
Jouw systeem is, vanuit het oogpunt van de voeding gezien, best een licht systeem. Zonder overklok heeft jouw systeem maar maximaal 250 watt nodig. Klok jij jouw systeem over (wat jij gezien het geheugen ook goed van plan ben) dan zal het verbruik richting de 320 watt gaan maximaal. De 12 volt lijn zal dan 22 ampères moeten leveren. Een goede voeding voor jouw systeem hoeft daarom maar minimaal 360 watt en zijn en hoeft maar 26 ampères te leveren op de 12 volt.
Het merk Rasurbo zegt mij totaal niets. Ik zie echter wel dat een 450 watt voeding van dit merk voor 17 euro in de PW staat. Een beetje voeding kost al snel 9 cent per watt, soms wel meer ook. Met en prijs van 3.7 cent per watt behoort deze in dezelfde categorie vuilnisbak als de troep welke sweex (niet eens hoofdletterwaardig), trust en Qtec op de markt durven te zetten. Ik raad je zeer sterk aan om deze voedingen absoluut niet in een computer te zetten.. De voeding heeft trouwens ook geen 6 pins connector voor de videokaart terwijl je deze echt wel nodig hebt.
Voor jouw systeem is bijvoorbeeld de Antec Earthwatt/Earthpower van 380 watt geen slechte keuze. Deze 380 watt voeding kan 27 ampères leveren en heeft een 6 pins stekker. De prijs is ongeveer 40 euro is is daarmee vrij netjes geprijsd. Uiteraard zijn vele andere voedingen ook geschikt voor jouw systeem mits ze maar aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Hij moet minimaal 360 watt zijn
- Er moet minimaal 26 ampères van de 12 volt kunnen komen (312 watt)
- voor de videokaart moet er minimaal één 6 pins connector voor aanwezig zijn
- De voeding moet toch wel voor minimaal 9 cent per watt in de Pricewatch staan om te voorkomen dat je troep is huis haalt. Duurder hoeft niet in te houden dat hij beter is!
@The Mask; Haha, ik was eerder
De vraag van Oldie was wat voor voeding hij nodig had voor zijn systeem zoals hij daar aangaf. Voor dat systeem heb ik toen een advies opgesteld waarbij ik niet kijk naar upgraden (moet ik er dan echt rekening mee houden dat iemand zijn videokaart inwisselt voor tweemaal een HD4870X2Madrox schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 22:35:
[...]
Ware het niet dat hij later er nog dingen bij wil plaatsen, kopen. Feit blijft dat hij sneller toe is aan een nieuwe voeding; met deze zit hij algauw aan de max. Als je ook nog eens de Antec PSU vergelijkt met bijv. de Corsair 650TX, zie je dat bij 300 watt vermogen, de Antec fan al op 37 Dba en bij max rond de 43 Dba.
De Corsair doet dat een stuk beter, 23 Dba bij 300 watt, 38 Dba bij 400watt, wn 44 Dba bij 650 watt vermogen.
Samengevat: 23 vs 37 Dba bij 300watt, 38 vs 43 watt bij 430watt. De Corsair blijft veel stiller, hoeft veel minder te zweten en heeft meer reserves voor latere updates. Tenzei je zeker bent dat je toch niet gaat opwaarderen binnen 3jr, is nu een voeding kopen die slechts voldoende is wellicht niet zo handig.
Review Corsair 650TX:
http://www.silentpcreview.com/article813-page1.html
Review Antec 43owatt
http://www.silentpcreview.com/article684-page4.html
ps: er zijn nog stillere voedingen btw; http://www.silentpcreview.com/article813-page5.html
Oja, oldie: Op je eigenlijke vraag; Is dit voldoende? Het is voldoende, maar in mijn ogen " only just"

trouwens, die vergelijking tussen de slaat ook als een lul op een drumstel, je vergelijkt hier twee totaal verschillende voedingen welke beide in een ander marktsegment zitten.
Ik stel voor om deze discussie te sluiten, dit om te veel offtopic geleuter te voorkomen en te voorkomen dat er zo nog geflamed en getrolld gaat worden.
Met de nieuwe videokaart zal jouw systeem 400 watt nodig hebben (de 4870X2 lust gewoon 270 watt!) De 12 volt lijn zal hiervan 29 ampères nodig hebben. Een voeding voor jouw systeem zal dus ook minimaal 440 watt moeten zijn en ongeveer 34 ampères minimaal kunnen leveren. Wil je de cpu ook nog overklokken dan is 36 ampères op de 12 volt echt geen overbodige luxe.pino112 schreef op zondag 23 november 2008 @ 08:37:
Dit is mijn huidige configuratie:
Grafische Kaart: XFX GeForce 7900GS
Nu wil ik mijn videokaart vervangen door een MSI HD3870X2, die is standaard al over geklokt.
Momenteel is mijn processor niet overgeklokt.
Zal mijn voeding de 3870x2 trekken?
Corsair is een merk welke zeker ook thuishoort tussen de goede merken. De CX400 is dus absoluut geen slechte voedingCybot12999 schreef op zondag 23 november 2008 @ 09:08:
[...]
Ik had toch nog even een vraagje, Corsair zegt dat jullie wat? Zag namelijk de Corsair CX400W staan, iets minder duur dan de Antec, maar wel meer watts. (deze levert 30A over de 12 volt lijn)
7400 Wp op het dak
Voor je laatste opmerking heb ik toch geen aanleiding gegeven, mag ik veronderstellen. Probeer gewoon een inhoudelijke discussie te voeren. Je adviseert gewoon die 430watt, terwijl er ook andere opties zijn; misschien wel betere. Dat probeerde ik toe te lichten. Blijkbaar ben je het er niet mee eens, dat kan.theodouma schreef op zondag 23 november 2008 @ 10:10:
[...]
De vraag van Oldie was wat voor voeding hij nodig had voor zijn systeem zoals hij daar aangaf. Voor dat systeem heb ik toen een advies opgesteld waarbij ik niet kijk naar upgraden (moet ik er dan echt rekening mee houden dat iemand zijn videokaart inwisselt voor tweemaal een HD4870X2) Voor zijn systeem had hij een bepaalde voeding nodig. Wilt hij upgraden dan 1) kon hij dit aangeven en had ik daarvoor advies gegeven 2) moet zij zelf een zwaardere voeding aanschaffen dan dat ik hem aanraad, ik geef hem immers een advies voor zijn systeem zoals hij hem gepost heeft..
trouwens, die vergelijking tussen de slaat ook als een lul op een drumstel, je vergelijkt hier twee totaal verschillende voedingen welke beide in een ander marktsegment zitten.
Ik stel voor om deze discussie te sluiten, dit om te veel offtopic geleuter te voorkomen en te voorkomen dat er zo nog geflamed en getrolld gaat worden.
Als Oldie voor de 430 watt voeding gaat, prima. Hij heeft nu iig voldoende info om een weloverwogen keuze te maken.
Cybot, wat je verteld word klopt wel. hou er wel rekening mee dat als je binnen 2jr gaat updaten, naar een zwaarder systeem; die 380watt al snel te weinig is. Denk je aan zulke plannen, is nu een 500watt voeding zeker geen verkeerde keus.Cybot12999 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:52:
Hartelijk bedankt voor de reacties! (Wordt hier zeker goed geholpen! Mijn complimenten!)
Heeft zo'n 6 pins connector voor de videokaart nog een speciale naam? (Ik ken namelijk wel die 12 volts voor de videokaart, maar die zijn toch 4 pins)
Nogmaals bedankt!
[ Voor 20% gewijzigd door Madrox op 23-11-2008 12:58 ]
Verwijderd
Intel E8500
gigabyte GA-EP45-DS3
2x2gb
Club3d HD4870 overclocked edition
2 samsung 1tb schijven
nec brander.
Ik gebruik momenteel een Enermax EG375AX-VE(W)(24P). De videokaart kan ik nog niet aansluiten, omdat ik niet de juiste connectors heb. (2x 6 polig PCE-E). Red ik het 2 verdeelstekkertjes van 2x molex - PCE-E, of kan ik beter kijken naar een andere voeding?
Jouw systeem heeft, zonder overklok van de cpu ongeveer 280 watt nodig. Hiervan zal de 12 volt lijn maximaal 19 ampères moeten leveren. Jouw voeding kan 27 ampères leveren op de 12 volt en zal dus met gemak jouw systeem kunnen voeden. Ga jij de cpu overklokken (50%) dan zal jouw systeem 330 watt en 23 ampères vragen. Dit moet jouw voeding dus ook net aankunnen aangezien ik voor zo'n systeem 27 ampères als minimum aanbeveel.Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:07:
Graag advies voor het volgende;
Intel E8500
gigabyte GA-EP45-DS3
2x2gb
2 samsung 1tb schijven
nec brander.
Ik gebruik momenteel een Enermax EG375AX-VE(W)(24P). De videokaart kan ik nog niet aansluiten, omdat ik niet de juiste connectors heb. (2x 6 polig PCE-E). Red ik het 2 verdeelstekkertjes van 2x molex - PCE-E, of kan ik beter kijken naar een andere voeding?
Mocht je gebruik maken van een verloopstekkertje voor de 6 pins aansluitingen, sluit dan de molexen op twee verschillende kabelbomen aan van de voeding. De Jouw voeding kan maximaal 14 ampères per 12 volt lijn leveren (waar de voeding er dus twee van heeft, één welke 13 en één welke 14 ampères kan leveren) De videokaart lust 11 ampères, en het is aan te raden om deze stroom van beide 12 volt lijnen te laten komen...
7400 Wp op het dak
Verwijderd
E8400
HD4870X2
2Gb Crucial Ballistix PC8500
GA-P35-DS3R
2x Samsung S166 160Gb
SB X-fi Xtreme gamer
1x Optiarc DVD-RW
PSU:
De PSU heeft echter geen 8 pijns connectors, maar dat kan ik wel oplossen door een verloopstekkertje, die extra pinnetjes zijn alleen voor extra ground, toch?
PSU heeft 3x 12v lijn, ieder levert 16A. Twee voor de VGA 1 voor de HDD's.
CPU:
Mocht er ruimte zijn dan ga ik de CPU 30% OC-en.
RAM:
Mocht er ruimte zijn dan ga ik het geheugen 10% OC-en
Zou dat allemaal lukken?
Alvast bedankt
Ik heb het over de HD3870X2, niet de 4870x2theodouma schreef op zondag 23 november 2008 @ 10:10:
[...]
Met de nieuwe videokaart zal jouw systeem 400 watt nodig hebben (de 4870X2 lust gewoon 270 watt!) De 12 volt lijn zal hiervan 29 ampères nodig hebben. Een voeding voor jouw systeem zal dus ook minimaal 440 watt moeten zijn en ongeveer 34 ampères minimaal kunnen leveren. Wil je de cpu ook nog overklokken dan is 36 ampères op de 12 volt echt geen overbodige luxe.
Jouw voeding kan geen (3 x 16=) 48 maar 'slechts' 32 amperes leveren op de 12 volt. Als je op de voeding kijkt dan zie je ook dat de 'Combined 12 volt output' 32 A is.Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:53:
Ik vraag me af of mijn Antec HE430W specs de volgende setup zou kunnen trekken:
E8400
HD4870X2
GA-P35-DS3R
2x Samsung S166 160Gb
SB X-fi Xtreme gamer
1x Optiarc DVD-RW
PSU:
De PSU heeft echter geen 8 pijns connectors, maar dat kan ik wel oplossen door een verloopstekkertje, die extra pinnetjes zijn alleen voor extra ground, toch?
CPU:
RAM:
Zou dat allemaal lukken?
Alvast bedankt
Jouw systeem zal met de overklok ongeveer 440 watt nodig hebben waarvan de 12 volt ongeveer 32 ampères mag leveren. De videokaart alleen al vraagt hiervan trouwens 260 watt (22A). Jouw voeding zal dus nét wel of net niet het systeem kunnen voorzien van prik. je kan het uiteraard proberen of de voeding het trekt, al adviseer ik je wel om écht een andere voeding aan te schaffen, één welke minimaal 490 watt is en welke minimaal 37 ampères kan leveren op de 12 volt. Meer mag altijd, echter is dat voor jouw huidige systeem niet nodig. Mocht je jouw systeem uit willen breiden (quadcore, meer dan drie extra schijven of een tweede videokaart) dan is een zwaardere voeding wellicht verstandig..
Het is verder ook aan te raden om een voeding te zoeken welke een 6 en een 8 pins connector heeft voor de videokaart en niet te werken met verloopjes. (uitzondering is een verloopje van een 6 pins aansluiting een 8 pins aansluiting te maken) Jouw videokaart heeft dermate veel stroom nodig dat je niet wilt riskeren dan dit allemaal van één 12 volt lijn af moet komen en je daarmee één 12 volt lijn bijna overbelast terwijl je de andere amper gebruik.
Een goede voeding voor jouw systeem moet dus:
- minimaal 490 watt zijn (of meer als je een uitbreiding/upgrade op de planning heb staan)
- minimaal 37 ampères kunnen leveren op de 12 volt en
- een 6 en 8 pins connector hebben voor de 12 videokaart (de 8 pins P4 stekker voor het moederbord past trouwens niet op een videokaart).
Trouwens, de 4 en 8 pins connectoren voor het moederbord bestaan alleen uit 12 volt en de ground. De helft is 12 volt, en de andere zijn de ground. Bij de 6 en 8 pins stekkers voor de videokaart is dit exact hetzelfde.
7400 Wp op het dak
Een foutje van mijn kant, bijna iedereen heeft het momenteel over de 4870X2 dat ik iets te gemakkelijk met een half oog de 3870 voor een 4870 aanzie. (oke, het klinkt misschien als een flauwe smoes maar ik had vanochtend ook wat haast waardoor ik die drie posts niet even nalas om dat soort stomme fouten te vermijden)pino112 schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:11:
[...]
Ik heb het over de HD3870X2, niet de 4870x2Of was het een typo?
Jouw systeem wordt:
Grafische Kaart: 3870X2
Met de 3870X2 (welke maar 170 watt nodig heeft) zal jouw systeem 310 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet ongeveer 21 ampères leveren. Hiervoor moet een 340 watt voeding welke 24 ampères heeft op de 12 volt al voldoende zijn.
Jouw voeding heeft twee 12 volt lijnen welke ieder 17 ampères kunnen leveren. gezamenlijk kunnen ze echter maar 27 ampères leveren en geen 34. (zou ook wel heel er mooi zijn als je 408 watt uit een 380 watt voeding kan krijgen) de voeding kan met zijn 27A dus gemakkelijk jouw systeem aan, je heb zelfs nog wat ruimte voor een overklokje of een paar harde schijven
7400 Wp op het dak
Je gaat het wel redden met deze voeding, al word het een beetje krap; met full load zit je algauw rond de 300watt (niet overklokt).Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:07:
Graag advies voor het volgende;
Intel E8500
gigabyte GA-EP45-DS3
2x2gb
2 samsung 1tb schijven
nec brander.
Ben bang dat dit teveel van het goede is voor de voeding, kijk maar eens hier:Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:53:
Ik vraag me af of mijn Antec HE430W specs de volgende setup zou kunnen trekken:
E8400
HD4870X2
GA-P35-DS3R
2x Samsung S166 160Gb
SB X-fi Xtreme gamer
1x Optiarc DVD-RW
PSU:
CPU:
RAM:
Zou dat allemaal lukken?
Alvast bedankt
http://www.guru3d.com/art...870-x2-review-crossfire/6
Met vrijwel een zelfde setup trekt dat systeem bijna 440watt. Minimaal een 500 watt voeding, liefst wat meer zou ik zeggen.
De watt's die ik noem komen uit de muur, dus daar moet je de efficiency nog vanaf trekken. Zit je nog rond de 360 a 380watt met full load. De voeding zal het dan waarschijnlijk net trekken allemaal, ideaal is anders.
[ Voor 50% gewijzigd door Madrox op 24-11-2008 00:22 ]
Op dit moment draai ik op een Q-Tek Dual Fan Gold 550W (klonk toen de tijd heel erg vet
Ik ben van plan het volgende aan te gaan schaffen, zou ik dit kunnen redden, of is het verstandig ook een nieuwe voeding aan te schaffen? Ik ga niet overklocken oid.
Asus P5Q
Intel Core 2 Duo E8400
OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E
Verwijderd
QtecArmageddon_2k schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:28:
Hey medetweakers,
Op dit moment draai ik op een Q-Tek Dual Fan Gold 550W (klonk toen de tijd heel erg vet)
Ik ben van plan het volgende aan te gaan schaffen, zou ik dit kunnen redden, of is het verstandig ook een nieuwe voeding aan te schaffen? Ik ga niet overklocken oid.
Asus P5Q
Intel Core 2 Duo E8400
OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E
Jouw systeem zal ongeveer 270 watt nodig hebben, de 12 volt lijn zal hiervan 18 ampères moeten leveren. Hierdoor is een voeding van minimaal 300 watt welke minimaal 21 ampères kan leveren op de 12 volt al voldoende voor jouw systeem. Mocht je ruimte willen hebben voor een overklok of upgrade dan is een zwaardere voeding aan te raden.
Let er bij de voeding op dat hij de videokaart van prik kan voorzien, deze heeft namelijk twee maal een 6 pins connector nodig voor de voeding.
Om het zoeken naar een goede voeding voor jou te vergemakkelijken hoeft je eigenlijk alleen maar te zoeken naar een voeding met twee van deze 6 pins connectoren. Als hij deze heeft dan is de voeding geschikt voor jouw systeem (omdat de voedingen met twee van deze connectoren echt minimaal 300 watt zijn, zoniet meer, en voorzien zijn van een sterke 12 volt lijn)
Ohja, en blijf alsjeblieft weg bij sweex, qtec, trust, xgear en voedingen zonder merk erop (no-name), die dingen zijn van een dermate slechte kwaliteit.
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Oke, das duidelijk dan.Madrox schreef op maandag 24 november 2008 @ 00:16:
[...]
Je gaat het wel redden met deze voeding, al word het een beetje krap; met full load zit je algauw rond de 300watt (niet overklokt).
[...]
Ben bang dat dit teveel van het goede is voor de voeding, kijk maar eens hier:
http://www.guru3d.com/art...870-x2-review-crossfire/6
Met vrijwel een zelfde setup trekt dat systeem bijna 440watt. Minimaal een 500 watt voeding, liefst wat meer zou ik zeggen.
De watt's die ik noem komen uit de muur, dus daar moet je de efficiency nog vanaf trekken. Zit je nog rond de 360 a 380watt met full load. De voeding zal het dan waarschijnlijk net trekken allemaal, ideaal is anders.
Ik ga een Antec NeoPower 650 aanschaffen, prima reviews van gelezen.. dan heb ik nog wat headroom voor OC-en en toevoegingen
Allen bedankt voor het advies!
Ik heb eens rondgezocht maar kom er toch niet helemaal uit of mijn voeding een 2e 4870 gaat trekken.
Mijn specs zijn
E8600 @ 4GHz (krijg het nog niet stabiel op 4.5 maar dat gaat nog wel komen)
DFI Lanparty X48 TR2 moederbord.
Saphire 4870 videokaart (daar wil ik dus een 2e van in mijn systeem doen)
Auzentech 7.1 Chinema geluidskaart
2x 74GB raptor in raid 0
1x 320 GB WD barracuda
2x2GB mushkin pc8500
4x 120 mm fans
1x 80 mm fan
2x 60 mm fan (op het geheugen)
Is mijn Zalman 600Hp voeding krachtig genoeg voor een 2e 4870?
Deze voeding heeft maar 2 8pins pci-e aansluitingen en 1 4870 heeft 2 6pins nodig.
Het kan natuurlijk met die verloopstukjes maar dit lijkt mij niet echt ideaal?!
Alvast bedankt voor het advies
Edit: Er zit ook nog een brandertje in
[ Voor 3% gewijzigd door bartijn2 op 24-11-2008 23:45 ]
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Je hebt ongeveer 450 Watt nodig dat door de 12 voltlijnen moet geleverd worden.bartijn2 schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:35:
Goedenavond heren,
Ik heb eens rondgezocht maar kom er toch niet helemaal uit of mijn voeding een 2e 4870 gaat trekken.
Mijn specs zijn
E8600 @ 4GHz (krijg het nog niet stabiel op 4.5 maar dat gaat nog wel komen)
DFI Lanparty X48 TR2 moederbord.
Saphire 4870 videokaart (daar wil ik dus een 2e van in mijn systeem doen)
Auzentech 7.1 Chinema geluidskaart
2x 74GB raptor in raid 0
1x 320 GB WD barracuda
2x2GB mushkin pc8500
4x 120 mm fans
1x 80 mm fan
2x 60 mm fan (op het geheugen)
Is mijn Zalman 600Hp voeding krachtig genoeg voor een 2e 4870?
Deze voeding heeft maar 2 8pins pci-e aansluitingen en 1 4870 heeft 2 6pins nodig.
Het kan natuurlijk met die verloopstukjes maar dit lijkt mij niet echt ideaal?!
Alvast bedankt voor het advies
Edit: Er zit ook nog een brandertje in
Jouw voeding kan 504 Watt combined leveren op de 12 voltlijnen, dit is dus genoeg. Alleen zul je inderdaad verloopstukjes moeten gaan gebruiken.

Twee hiervan dus.
AMD Nieuwsdiscussie
Dus misschien dat iemand mij advies kan geven. Dit zijn de specs:
Mobo - XFX geForce 8200 AM2+
CPU - AMD X2 6000+
Mem - 2 x 2 Gig Geil op 800 mhz
HDD - 1x Seagate Barracuda 500GB Sata
CPU koeler - Scythe Shuriken
Graka - XFX GTX-260 Black Edition
NEC dvd brander
Op het moment heb ik een Xilence Redwing 480 watt voeding, die zijn de specs van de site:
+3,3V +5V +12V +12V -12V -5V +5VSB
32,0A 31,0A 15,0A 16,0A 0,8A - 2,0A
Het liefst zou ik verder gaan met deze voeding, tenzij het echt niet verantwoord is. (heb trouwens ook geen id of Xilence en A-merk is
Jouw voeding kan maar 12 * 15 = 180 Watt leveren op de 12 voltlijn, dit is veel te weinig de videokaart en de CPU alleen al hebben meer vermogen nodig. Dus een andere voeding moet sowieso.DraZ666 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:03:
Ik ben van plan om een nieuwe systeem aan te schaffen, maar ben er niet helemaal over uit of ik nog uit de voeten kan met de voeding die ik momenteel heb of dat ik een nieuwe moet.
Dus misschien dat iemand mij advies kan geven. Dit zijn de specs:
Mobo - XFX geForce 8200 AM2+
CPU - AMD X2 6000+
Mem - 2 x 2 Gig Geil op 800 mhz
HDD - 1x Seagate Barracuda 500GB Sata
CPU koeler - Scythe Shuriken
Graka - XFX GTX-260 Black Edition
NEC dvd brander
Op het moment heb ik een Xilence Redwing 480 watt voeding, die zijn de specs van de site:
+3,3V +5V +12V +12V -12V -5V +5VSB
32,0A 31,0A 15,0A 16,0A 0,8A - 2,0A
Het liefst zou ik verder gaan met deze voeding, tenzij het echt niet verantwoord is. (heb trouwens ook geen id of Xilence en A-merk is)
Wat voor één? Staat hieronder.

Een AMD Athlon 64 X2 6000+ neemt zo'n 125 of 89 Watt ligt aan het model.
Een HD en een DVD-RW nemen zo'n 20 Watt.
Een nVidia GeForce GTX260 neemt max zo'n 140 Watt.
Plus nog eens 40 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 325 Watt of 27 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een A-merk voeding van 450 Watt kan dit meestal wel leveren.
Let er wel even op dat de voeding twee 6 pins PCI-e connectors nodig heeft.
Jouw voeding niet aangezien die op de 12 voltlijn veel minder vermogen kan leveren.
AMD Nieuwsdiscussie

En volgens diverse sites gebruikt die graka onder load iets van 230 watt. Of bedoel jij met max 140 watt als hij idle is?
Cpu is trouwens geen EE, dus die zal 125 doen dan
-The_Mask- schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:36:
[...]
Jouw voeding kan maar 12 * 15 = 180 Watt leveren op de 12 voltlijn, dit is veel te weinig de videokaart en de CPU alleen al hebben meer vermogen nodig. Dus een andere voeding moet sowieso.![]()
Wat voor één? Staat hieronder.
Een AMD Athlon 64 X2 6000+ neemt zo'n 125 of 89 Watt ligt aan het model.
Een HD en een DVD-RW nemen zo'n 20 Watt.
Een nVidia GeForce GTX260 neemt max zo'n 140 Watt.
Plus nog eens 40 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 325 Watt of 27 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een A-merk voeding van 450 Watt kan dit meestal wel leveren.
Jouw voeding niet aangezien die op de 12 voltlijn veel minder vermogen kan leveren.
Verwijderd
Ohh en als je dat gaat aanschaffen? Zou ik niet doen. Tenzij je van plan bent een Phenom 2 er op te zetten. Anders is een Core 2 Duo de betere en snellere keus. Alleen de upgrade path is dan beperkt.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 21:43 ]
DraZ666 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:40:
Eh?Maar ik heb toch 2 12 volt lijnen, 1 van 15 en 1 van 16 ampere?

Xilence is van Levicom en Levicom maakt A-merk voedingen volgens de TS.
Aangezien de voeding twee 12 voltlijnen heeft van 15 en 16 ampère zou ik het gewoon proberen de kans is namelijk heel groot dat het gaat werken.
[ Voor 46% gewijzigd door -The_Mask- op 26-11-2008 21:59 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ja ik ben van plan om later, als ze wat betaalbaarder zijn, over te stappen naar Phenom.Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:42:
Die sites gebruiken total system load.
Ohh en als je dat gaat aanschaffen? Zou ik niet doen. Tenzij je van plan bent een Phenom 2 er op te zetten. Anders is een Core 2 Duo de betere en snellere keus. Alleen de upgrade path is dan beperkt.
En The Mask, thnx voor je hulp, ik ga het wel proberen en kijken waar ik uitkom. Volgens mij zit er alleen wel maar 1 pci-e connector op, maar ik neem aan dat die andere via een omvormstukje uit een molex zou kunnen komen?
Ik kan het iedereen afraden om een Coolermaster Real Power M700 voeding te nemen icm een 4870X2. Die begon bij mij namelijk irritante hoge geluiden te maken als ik een games als Crysis en Stalker speelde. Dit was niet eenmalig. Na RMA een nieuwe gekregen en weer hetzelfde probleem (buiten dit om was het overigens wel een stille voeding). Ter vervanging krijg ik nu een Corsair TX750.
Mijn specs:
Gigabyte X48 DS5
E8400
4870X2
Coolermaster 430 watt voeding
Ik draai nu dus tijdelijk met een oude 430W Coolermaster voeding. Werkt prima, alleen bij gamen wordt het de voeding na een minuutje of 10 te veel
AMD Nieuwsdiscussie
Dit denk ik omdat de voeding dit geluid alleen maakte als ik games speelde (of 3D benchmarks). Het geluid verschilde wel per game, bij Stalker CS was het het heftigst maar bij FIFA09 vrijwel niet. Waarschijnlijk bij een hoge load. Mijn huidige (tijdelijke) voeding maakt die geluiden niet bij het gamen. Heb de voeding alleen icm met de 4870X2 gebruikt, andere combinaties kan ik dus niks over zeggen.-The_Mask- schreef op donderdag 27 november 2008 @ 12:58:
Waarom denk je dat het aan de videokaart in combinatie met de voeding ligt?
Ik heb ook ff een vraagje: Ik heb namelijk een nieuwe videokaart gekregen (oude van mn broer) de MSI ATi Radeon HD3870 X2 OC, ik had hiervoor een Sapphire ATi Radeon X1950XTX die het perfect deed. Nu is mij vraag of ik dit trek met een Targan 480 watt voeding (Tagan TG480-U15 480 Watt volgens mij deze). De rest van mn specs zijn:
CPU: E6600 @3,3 GHZ OC
RAM: Corsair 2 GB PC6400 (wordt waarschijnlijk 4 GB)
Mobo: Asus P5W DH Deluxe
HDD: Samsung Spinpoint 640 GB (ga ik halen) en een WD Raptor 36 GB SATA, WD 250 GB SATA
Rest: een paar fans een een zalman CPU cooler CPN 9500 LED
1 DVD speler en 1 CD brander
Mij vraag is of de voeding dan nog genoeg is met de nieuwe Videokaart, Volgen ATi zou ik min 550 watt moeten hebben. Maarjah is het echt nodig?
Alvast bedankt
Rare jongens die Gamers :D
Heb je het al geprobeerd?Diavolo2000 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 15:54:
Mij vraag is of de voeding dan nog genoeg is met de nieuwe Videokaart, Volgen ATi zou ik min 550 watt moeten hebben. Maarjah is het echt nodig?
Alvast bedankt
Hoi!
ik heb het nog niet geprobeerd, moet eerst een bestelling voor die HDD en Geheugen plaatsen samen met een nieuwe 3DKaart voor mn broer en dan krijg ik zijn oude pas... maarjah als het nou niet kan, kan ik gelijk een nieuwe voeding mee bestellen
maar ik probeer het wel eerst, en kijk daarna verder (ik heb de 2 goede kabeltjes)
Waarschijnlijk heeft de combi van videokaart en voeding helemaal niks met het geluid nodig.CvB schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:39:
[...]
Dit denk ik omdat de voeding dit geluid alleen maakte als ik games speelde (of 3D benchmarks). Het geluid verschilde wel per game, bij Stalker CS was het het heftigst maar bij FIFA09 vrijwel niet. Waarschijnlijk bij een hoge load. Mijn huidige (tijdelijke) voeding maakt die geluiden niet bij het gamen. Heb de voeding alleen icm met de 4870X2 gebruikt, andere combinaties kan ik dus niks over zeggen.
Denk dat een spoel of condensator in de voeding gewoon ging trillen bij een hoge load. Is voor de rest niet erg alleen irritant.
Zou gewoon moeten werken het verschil in deze twee videokaarten is nog geen eens 50 Watt.Diavolo2000 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 16:40:
[...]
maar ik probeer het wel eerst, en kijk daarna verder (ik heb de 2 goede kabeltjes)
En 1 HD erbij scheelt ook maar heel weinig.
AMD Nieuwsdiscussie
Zou gewoon moeten werken het verschil in deze twee videokaarten is nog geen eens 50 Watt.
En 1 HD erbij scheelt ook maar heel weinig.
[/quote]
Bedankt! Scheelt weer 90 euries
continu 12A en een lijn van 10A. wat neer komt op 264W. en de piekwaardes zijn 18A en 16A wat neerkomt op 408W. Alleen staat er dat de piekwaardes maar voor 60S ( wat ongetwijfeld secondes zijn ) gelden.
Ik heb het idee dat dat verloopje dus never gaat helpen aangezien, als ik het goed heb, de videokaart 160W verbruikt en de processor 260W. Plus dan nog HDD etc.
Wie bevestigd mijn vermoeden? En zo ja, welke sterkte heb ik dan nodig, aangezien ze bij corsair ook spreken over een MAX output.
Asus G501
Verwijderd
Ja ik zit vast. Ik weet het niet meer

Ik wil in het systeempje hieronder een ati 3850 hangen. Nu lees ik dat dat kaartje in fullspeed wel zo'n 200 watjes kan verstouwen. Niet mis. Hoe zit dat nou. Betekent hey dat dit kastje, met voeding, onvoldoende is? Of wattu?
Samsung Spinpoint F1 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Boxed
Antec NSK1480 EC Zwart, Zilver, 350 Watt
Asus P5QL-CM
2 gig ddr2
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 16:55 ]
Gelukkig is die 200 Watt voor het hele systeem.Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 16:54:
He die luitjes,
Ja ik zit vast. Ik weet het niet meer![]()
Ik wil in het systeempje hieronder een ati 3850 hangen. Nu lees ik dat dat kaartje in fullspeed wel zo'n 200 watjes kan verstouwen. Niet mis. Hoe zit dat nou. Betekent hey dat dit kastje, met voeding, onvoldoende is? Of wattu?
Jouw systeem trekt van de 12 voltlijn maar zo'n 175 Watt of 15 ampère. Dit is geen enkel probleem voor de voeding.Samsung Spinpoint F1 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Boxed
Antec NSK1480 EC Zwart, Zilver, 350 Watt
Asus P5QL-CM
2 gig ddr2
Ik heb nog nooit gezien dat een 4 pins niet genoeg was trouwens, weet je dus wel zeker dat dit het probleem is?RemcoINC08 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:05:
Gister een Rampage II Extreme in me pc gebouwd, I7.920, en een 4870. Maar hij wilt niet starten omdat ik geen 8 pins 12V plug heb op me moederbord.
Dat lijkt me inderdaad wat te weinig ja.Nou wilde daar een verloopje voor halen om het op te lossen. Want mij leek een coolermaster realpower 450W voldoende. Maar nu lees ik op de voeding voor de 12V lijnen:
continu 12A en een lijn van 10A. wat neer komt op 264W. en de piekwaardes zijn 18A en 16A wat neerkomt op 408W. Alleen staat er dat de piekwaardes maar voor 60S ( wat ongetwijfeld secondes zijn ) gelden.
Waar heb je weg dat de CPU 260 Watt neemt, de helft hiervan lijkt mij.Ik heb het idee dat dat verloopje dus never gaat helpen aangezien, als ik het goed heb, de videokaart 160W verbruikt en de processor 260W. Plus dan nog HDD etc.
Je hebt een voeding nodig die zo'n 350 Watt of 29 ampère kan leveren op de 12 voltlijn.Wie bevestigd mijn vermoeden? En zo ja, welke sterkte heb ik dan nodig, aangezien ze bij corsair ook spreken over een MAX output.
Een A-merk voeding van zo'n 450 Watt kan dit meestal wel leveren.
[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 30-11-2008 18:03 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Heb inmiddels een Coolermaster M620 geplaatst en nu werkt het perfect. Die 260W voor de processor had ik van de review van hardware.info.
Asus G501
De oude voedingen van CoolerMaster leveren altijd wat weinig vermogen op de 12 voltlijnen. Tegenwoordig is dat niet meer zo.RemcoINC08 schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:08:
Ja, ik dacht dat ik met een Coolermaster 450W wel een A-merk had haha.
Wat dat niet het vermogen van het hele systeem? Want volgens mij heeft HWI ook niet echt meetapparatuur van het meten van het vermogen van alleen de CPU.Heb inmiddels een Coolermaster M620 geplaatst en nu werkt het perfect. Die 260W voor de processor had ik van de review van hardware.info.
AMD Nieuwsdiscussie
Voeding op dit moment: Zalman ZM460-APS 460W
En dit ben ik van plan te kopen..
Cpu: Q6600
Mobo: P5Q-E
Mem: OCZ 4 GB DDR2-800
Grafische pracht: ATI HD4870 X2
Hdd: Western Digital 1000GB
Dvd: Hitachi DVD 6x/32x
Brander: NEC ND-3520A
Nou dat moet het gaan worden, maar gaat die zalman van mij dat wel redden..
Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |
De Intel Core 2 Quad Q6600 heeft zo'n 95 Watt nodig (G0 revisie)_VooDooMen_ schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:48:
Ik zit ook helemaal vast daarom even de vraag om advies...
Voeding op dit moment: Zalman ZM460-APS 460W
En dit ben ik van plan te kopen..
Cpu: Q6600
Mobo: P5Q-E
Mem: OCZ 4 GB DDR2-800
Grafische pracht: ATI HD4870 X2
Hdd: Western Digital 1000GB
Dvd: Hitachi DVD 6x/32x
Brander: NEC ND-3520A
Nou dat moet het gaan worden, maar gaat die zalman van mij dat wel redden..
1 HD en 2 DVD's nemen zo'n 30 Watt.
Een ATi Radeon HD4870X2 neemt max zo'n 275 Watt.
Plus nog eens 25 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 425 Watt of 36 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een voeding van 500 Watt is het minimale hiervoor. Ga je ook nog overklokken dan is een 600 Watt voeding wel handig. De voeding die je nu hebt zal waarschijnlijk niet gaan werken.
Let er wel op dat de voeding een 6 en 8 pins PCI-e connector nodig heeft.
AMD Nieuwsdiscussie
Moederbord | GigaByte GA-EX58-DS4 | € 231 |
CPU | Intel Core I7 920 | € 287 |
CPU koeler | Noctua NH-U12P SE1366 | € 69 |
Geheugen | Kingston KVR1333D3N9K3/6G 6 GB | € 153 |
Video | GigaByte GeForce GTX 260 OC 216 | € 292 |
Audio | Creative SB X-Fi XtremeGamer | € 71 |
Harddisk | Samsung SpinPoint F1 1TB | € 95 |
DVD/RW | NEC AD-5200 IDE, Bulk, Zwart | € 20 |
Kast | Antec P182 Zwart | € 143 |
Voeding | Corsair HX620 620 Watt | € 114 |
Totaal | € 1475 |
Op zich is een dual GTX 260 natuurlijk heel mooi bij zo'n CPU, maar aangezien dit op een 19" CRT enigzins overkill is wacht ik daar nog ff mee. Maar in de toekomst als er zwaardere games uitkomen is dit wel een optie die ik open houd (of er moet dan een gloednieuwe single GPU bestaan die op dat moment beter is als een dual GTX 260). Bovendien is mijn CRT aan zijn laatste jaar bezig en zal dan vervangen worden door een 24" TFT, dus ook dat zou een 2e GTX260 rechtvaardigen, immers een game op 1920x1200 spelen vereist meer van je GPU dan op 1600x1200...
Verder ben ik van plan om mijn CPU te overclocken naar zo'n 3.33 GHz. Volgens mij moet dit te doen zijn zonder de voltages te verhogen en dus zou de CPU dan niet meer dan de gespecifieerde max TDP mogen consumeren, right? Daarnaast komen er nog 2 extra HDs in de kast en mogelijk nog een USB HD. Ten slotte zijn er 5 12 cm fans aan het werk (3 kast en 2 op de Noctua)
Nu vraag ik me echter af of die Corsair 620W voeding dat dan gaat trekken... zonder die 2e GTX 260 zal wel, maar met die 2e GPU er bij zou het wel eens kantje boord kunnen zijn, of onderschat ik die Corsair?
Is er eventueel een kwalitatief evengoede (geluid, geleverd vermogen etc) voeding welke voor ongeveer de zelfde prijs meer wattages/amperes kan leveren?
[ Voor 1% gewijzigd door The_Big_Easy op 02-12-2008 21:42 . Reden: Fans toegevoegd ]
Heb een dell vostro 200 en wil daar een videokaart bij hebben...
Er zit een 300watt 18 amp op 12volt lijn voeding in.
system specs
E8400 (kan er niets aan overclocken)
4 x dd2 (worden binnenkort 2 bankjes)
dvd-rw
7200rpm hdd.
en dat was het?
Als videokaart zou ik een 8800gt willen... hebben meer mensen daar ervaring mee? Daarbij heeft mijn voeding alleen nog 2 sata power connectors... kan ik daar een verloop stukje op maken zodat het een 6pins wordt? of is een andere voeding nodig?

bla?
De cpu zal overklokt worden.
Had ook een stille voeding gewenst, dus dacht eventueel aan een Cooler Master voeding.
Ben ik een beetje juist met het vermogen van de voeding?
Weet wel niet hoeveel ampère ik op de 12volt lijn moet hebben.
- ATI 4870X2
- 3 kastventilators
- 1 cpu ventilator
- 3x2GB DDR3 geheugenlatjes
- 3x 1TB harde schijven
- core i7 920
- Gigabyte GA-EX58-UD5 moederbord
- diskette station
- dvd brander
Verwijderd
HAHA xD!! Hell no dat je daar 1K of 1.2K Watt voor nodig hebtbuffy1966 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:05:
Ik dacht voor deze combinatie wel ongeveer een 1000 of 1200Watt voeding nodig te hebben.
Had ook een stille voeding gewenst, dus dacht eventueel aan een Cooler Master voeding.
- ATI 4870X2
- 3 kastventilators
- 1 cpu ventilator
- 3x 1TB harde schijven
- core i7 920
- diskette station
- dvd brander
Zulk vermogen is meer voor als je SLI doet tenminste, vaak voor 4X 280.
Fan's kosten helemaal niet zoveel, als je het begin leest zie je ook dat eigenlijk de CPU en GPU het meeste verbruiken ban het hele handeltje.
Ik ben ook geen expert maar weet wel zeker dat jij niet zoveel nodig hebt
Mijn systeempje gaat best veel lijken op die van jouw, ik denk dat het zo'n 700-850 watt nodig zal hebben, beetje overschot.
Oeps, LemonBite was sneller, mijn computer deed moeilijk.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Reken op zo'n 260W voor de 4870X2, stroomverbruik van de Core i7 920 zou ik zo snel niet weten dus ga maar even uit van de TDP (130W). Dan heb je de grootste stroomverbruikers gehad, zit je op 390W. Voeg 100W toe voor de harde schijven, moederbord, brander en fans, dat is dan 490W of 40A @ 12V. Dat is fors, maar je hebt iig geen 1.2kW voeding nodig. Een fatsoenlijke 600W-voeding kan dit ook leveren.buffy1966 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:05:
Ik dacht voor deze combinatie wel ongeveer een 1000 of 1200Watt voeding nodig te hebben.
- ATI 4870X2
- 3 kastventilators
- 1 cpu ventilator
- 3x 1TB harde schijven
- core i7 920
- diskette station
- dvd brander
Als je de 4870X2 zou vervangen door 2x een GTX260 (216core variant), zou je dan nog steeds aan een fatsoenlijke 600W-voeding, b.v. de Corsair HX620 genoeg hebben? Afgezien van de video kaarten lijkt dit systeem behoorlijk op hetgeen ik in gedachten had (zie enkele posts hierboven...)NNF schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:19:
[...]
Reken op zo'n 260W voor de 4870X2, stroomverbruik van de Core i7 920 zou ik zo snel niet weten dus ga maar even uit van de TDP (130W). Dan heb je de grootste stroomverbruikers gehad, zit je op 390W. Voeg 100W toe voor de harde schijven, moederbord, brander en fans, dat is dan 490W of 40A @ 12V. Dat is fors, maar je hebt iig geen 1.2kW voeding nodig. Een fatsoenlijke 600W-voeding kan dit ook leveren.
Verwijderd
Ook nog eve deze vraagjes.
-Is er zo iets als te veel vermogen hebben?(watt)
-Als je weet dat het een goede A-merk voeding is, hoef je dan alleen maar de vermogen uit te vogelen om een voeding voor je PC uit te kiezen, of moet ik nog steeds kijken naar de ampere?
Niet vergeten dat hij ook nog wil overklokken dus 700 Watt voeding is wel handig, maar waarschijnlijk kom je met een 600 Watt voeding ook een heel eind.NNF schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:19:
[...]
Reken op zo'n 260W voor de 4870X2, stroomverbruik van de Core i7 920 zou ik zo snel niet weten dus ga maar even uit van de TDP (130W). Dan heb je de grootste stroomverbruikers gehad, zit je op 390W. Voeg 100W toe voor de harde schijven, moederbord, brander en fans, dat is dan 490W of 40A @ 12V. Dat is fors, maar je hebt iig geen 1.2kW voeding nodig. Een fatsoenlijke 600W-voeding kan dit ook leveren.
Verschil tussen een twee GTX260's en een HD4870X2 is niet zo groot. Dus met een kleine overklok van de CPU is de Corsair HX620 precies goed IMO.The_Big_Easy schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:55:
[...]
Als je de 4870X2 zou vervangen door 2x een GTX260 (216core variant), zou je dan nog steeds aan een fatsoenlijke 600W-voeding, b.v. de Corsair HX620 genoeg hebben? Afgezien van de video kaarten lijkt dit systeem behoorlijk op hetgeen ik in gedachten had (zie enkele posts hierboven...)
Wil je later er nog een HD4870X2 bij plaatsen?Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 14:12:
Nou aangezien ik zelf ook nog een noob ben, ik krijg bijna precies het zelfde specje als Buffy, maar zou later misschien ook nog crossfire willen, waarop zou je dan het beste kunnen rekenen?
Dat lijkt me redelijk overdreven. Nu heb je namelijk meer dan genoeg aan 1 HD4870X2. Maar als die later te langzaam wordt heeft het geen nut meer om er 1 bij te plaatsen aangezien die dan hopeloos verouderd is.
Slecht voor de portemonnee en het rendement van de voeding kan omlaag gaan, maar dat licht aan de voeding en aan de belasting.Ook nog eve deze vraagjes.
-Is er zo iets als te veel vermogen hebben?(watt)
Het belangrijkste is het vermogen op de 12 voltlijn, aangezien hier het meeste vermogen vanaf wordt gehaald. Het totale vermogen is eigenlijk van ondergeschikt belang, aangezien je toch nooit te veel vermogen op zal nemen van de 5 of 3,3 Voltlijn.-Als je weet dat het een goede A-merk voeding is, hoef je dan alleen maar de vermogen uit te vogelen om een voeding voor je PC uit te kiezen, of moet ik nog steeds kijken naar de ampere?
Jouw voeding kan wel genoeg leveren.Q-bone schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:46:
Vraagje...
Heb een dell vostro 200 en wil daar een videokaart bij hebben...
Er zit een 300watt 18 amp op 12volt lijn voeding in.
system specs
E8400 (kan er niets aan overclocken)
4 x dd2 (worden binnenkort 2 bankjes)
dvd-rw
7200rpm hdd.
en dat was het?![]()
Als videokaart zou ik een 8800gt willen...
Neem aan dat je voeding wel molex connectors heeft.hebben meer mensen daar ervaring mee? Daarbij heeft mijn voeding alleen nog 2 sata power connectors... kan ik daar een verloop stukje op maken zodat het een 6pins wordt? of is een andere voeding nodig?

Deze dus.
Moet je nog even een twee splitters zoeken.

Deze dus.
En als laatste hier 1 van.

Succes.
[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 03-12-2008 14:35 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Op zich vind ik het wel bijzonder dat kabeltje: blijkbaar is het geen probleem dat op een enkel apparaat de 12V van verschillende powerplanes gebruikt wordt.
<<edit>>
Gevonden, dit is blijkbaar alleen een probleem indien het verschillende voedingen betreft:
"De enige regel die je niet uit het oog mag verliezen is: zorg ervoor dat de voedingslijnen van de ene voeding NOOIT in verbinding komen met de voedingslijnen van de andere voeding. Als je dit wel doet, gaat de voltage-bijsturing van de ene voeding interfereren met de voltage-bijsturing van de andere voeding, met als gevolg dat de voltages onvoorspelbaar worden met mogelijke schade als gevolg..."
[ Voor 38% gewijzigd door Milmoor op 03-12-2008 16:12 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Nee, ik heb geen molex, alleen 1 waar je een diskette drive mee kan aansluiten (die kleine witte) en 2 sata stroom kabeltjes... (lang leve de uitgeklede voeding!)-The_Mask- schreef op woensdag 03 december 2008 @ 14:27:
Neem aan dat je voeding wel molex connectors heeft.
ideen?
bla?
Nieuwe voeding.Q-bone schreef op woensdag 03 december 2008 @ 18:05:
[...]
Nee, ik heb geen molex, alleen 1 waar je een diskette drive mee kan aansluiten (die kleine witte) en 2 sata stroom kabeltjes... (lang leve de uitgeklede voeding!)![]()
ideen?
Of zoiets:
http://www.performance-pc...ct_info&products_id=20580
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.