glnk schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:54:
Mijn lap ging niet om de laptime maar om het vinden van de juiste bochtensnelheid/versnelling en gevoel krijgen voor de baan. Hoogteverschillen maken het verschil op de Nordschleife.
Ok. Dan zou ik je willen aanraden dat andersom te doen. Probeer de bochtensnelheid eerst op te bouwen tot het punt waar je merkt dat je auto of jezelf het "niet meer aankunnen". Op die manier kom je op een meer prettige manier op dezelfde uiteindelijke voor jou en je auto geschikte bochtsnelheid uit. Ook leer je op die manier sneller waarom het in welke bocht dan niet harder kan dan dat. Mocht het nu foutgaan dan weet je eigenlijk niet precies waarom.
Bij deze verplaatst naar dit draadje.

Ik was best op mijn gemak. Vooraf was ik een beetje zenuwachtig alsof je voor het eerst een spreekbeurt moet houden. Maar na twee bochtjes had ik het gevoel te pakken

Ik heb geen probleem om een bocht te hard in te gaan waarbij de auto bij turnin al over de limiet zit. Dat laat precies zien waaraan het ontbreekt in de auto. Na mijn lap was ik van mening dat ik een set bredere achterbanden nodig heb. 225/45R17 achter is eigenlijk gekkenwerk voor zo'n auto. En iets waardoor ik meer stabiliteit heb op hoge snelheid. De auto zoekt een beetje zijn eigen lijnen op hoge snelheid. Strakker onderstel icm een goede uitlijning moet dat verhelpen. Ik sprak een Duitser met een zwaar gemodificeerde Z4M Coupe op de Nurburgring en hij had KW Clubsports met camberplaten. Hij zei dat het een mega verschil maakt in de handling en dat de auto daarmee strak op de weg blijft ongeacht de snelheid. Hij had ook 245 banden voor en 275 achter Toyo R888 semi slicks.
De juiste balans zoeken in je auto is natuurlijk nooit verkeerd. Houd er wel rekening mee dat de perfecte balans voor op een circuit absoluut niet de perfecte balans is voor op straat en dat je (als je die auto ook voor op straat gebruikt) dus altijd een mix zult moeten zoeken tussen die 2.
Wat anderen daarbij gebruiken kan een goede pointer zijn, maar dat wil niet direct zeggen dat als Jantje met zijn z4 dit en dat onderdeel erop heeft dat voor jou dan ook direct de perfecte keuze is. De toyo's maken zeker een positief verschil, op mijn ex-circuitauto had ik ze ook. Echter ga je op nat, zeker met de bredere maten, wel een probleem krijgen als je er ook mee op straat rijdt. Een extra setje velgen met banden is dan een goede oplossing.
Veel kritiek komt negatief over inderdaad, mede door de manier waarop feedback wordt gegeven. Vaak geen constructieve feedback maar gewoon in één zin afbranden. Tuurlijk moet de auto en inzittenden heel blijven.
Ik denk dat dat ook een beetje door de manier waarop je jezelf presenteerd en de manier waarop je reageert op tips ligt. Je geeft veel goedbedoeld commentaar alsof je er al jaren rijdt en precies weet hoe en wat, maar uit dat commentaar blijkt wel direct dat je eigenlijk geen noemenswaardige ervaring hebt. Zet er eens wat vaker dingen als "ik denk" en "ik vermoed" bij en je zult merken dat de reacties die je terugkrijgt ook veranderen. Ook dit stukje kan verkeerd op je overkomen maar is zeker niet verkeerd bedoeld.
Dat lijkt mij sterk. Een standaard Golf 2 kan nooit de bochtensnelheid evenaren of op het rechte stuk een snelle sportbak eruit rijden. Ja, als degene in de sportwagen een toertocht rijdt

Dan zal ik het je nog sterker vertellen. Er rijdt daar een local in een (oud model) mini clubman (da's dus een stationuitvoering), en die rijdt sabine schmitz (die ken je vast wel en ik durf wel te zeggen dat ze daar heel wat ervaring heeft) in een Porsche GT2 op sommige momenten nog weg. De clubman heeft een (plusminus) 160pk blokje... Daar is ook video van, ik zal vanavond eens zoeken en indien ik dat vind post ik het hier nog wel even.
Punt is, je kunt wel hard kunnen rijden op rechte stukken, maar vergeet niet dat er ook 143 bochten in het circuit zitten. Het precieze aantal bochten is trouwens nog altijd een punt van discussie, maar het zijn er een hele hoop. Het gaat om je gemiddelde snelheid, niet om je topsnelheid op rechte stukken.
Extreem voorbeeld:
Je rijdt in je lambo op de rechte stukken 320, maar je durft geen gas te geven in de bochten dus rijdt daar 20 dus je gemiddelde snelheid is 80. Vervolgens komt Mr. local in zijn golfje 2 die op de rechte stukken niet veel harder gaat dan 180, maar in de bochten wel vrolijk doorknalt met 100. Zijn gemiddelde snelheid is 110.
De afstand die jullie beiden afleggen is gelijk en als je tegelijk start zal Mr. local dus eerder bij gantry zijn. Zijn rondetijd is lager dan jij in je dikke lambo.
Bij het simracen wordt lomp doen met het gas of stuur juist keihard afgestraft. Op TT Assen (stuk of 10 rondes gedaan) reed ik een stuk meer terughoudend en smoother en kreeg ik achteraf te horen van verschillende coureurs dat zij zelf veel aggressiever rijden en daar meer snelheid uit halen. Als ik mijn ronde op de Nordschleife vergelijk met de E36 van Dale Lomas dan kom ik bij veel bochten al in de buurt

Dat is ook waar ervaring met irl racen om het hoekje komt kijken. Ik zal het anders uit proberen te drukken, je rijdt in je auto alsof alle gevoel alleen uit het stuur komt. De rest van je auto geeft ook feedback en op mij komt het over alsof je die feedback nog niet helemaal kunt vertalen naar actie. Dat is wat ik bedoelde met dat het overkomt alsof je in een sim zit. Het is erg lastig voor me dit juist te verwoorden zonder er direct een praktijkvoorbeeld bij te kunnen geven.
Lijkt mij tof. Heb jij voor mijn beeldvorming toevallig ergens een video van hoe jij rijdt (het liefst op de Nordschleife)? Ik maak graag een praatje met andere autoliefhebbers. Ik heb de Duitser met zijn Z4M Coupe ook nog gevraagd of ik mee mocht rijden maar hij wou dat liever niet (zijn vrouw mag om die reden ook niet mee). Hij wil niet verantwoordelijk zijn als er wat gebeurt. Zijn auto had ook een volle rolkooi e.d. en ik heb geen helm dus dat ziet er niet fris uit als er dan iets mis gaat.
Ik heb nog nooit gefilmd op de Nordschleife nee. Van in mijn huidige auto kan ik wel binnenkort een video maken maar ik ben op dit moment eigenlijk nog bezig de beste oplossing daarvoor te zoeken in de vorm van een degelijke oplossing die vanuit tussen de voorstoelen opneemt en degelijk vastzit maar ook uitneembaar is zonder sporen na te laten. Ik heb in vorige auto's wel diverse oplossingen getest, ik zal eens zoeken of ik daar nog bestanden van heb. Dat is dan niet op een circuit, maar wel op een stukje openbare weg dat op de juiste tijdstippen veilig op zo'n manier gebruikt kan worden
Zonder helm met een rolkooi meerijden is inderdaad niet geheel handig te noemen
Je moet er even aan wennen, maar ik stap op letterlijk iedereen daar af die er volgens mij wel wat verstand van heeft om even een praatje te maken en als dat praatje soepel verloopt vraag ik ook vrijwel altijd of ik een rondje mee mag. Je krijgt dan alle mogelijke antwoorden, van het antwoord dat jij kreeg tot "jazeker, stap in dan gaan we direct!". Als je al een helm in je handen hebt terwijl je dat aan iemand vraagt, zeker met een rolkooi dan helpt dat ook wel wat.
Een helm is sowieso aan te raden trouwens, meteen een neckbrace erbij is helemaal mooi. Een helm kan vrij prijzig zijn, dat ligt er maar net aan wat voor helm en wat voor merk het is. Ik gebruik gewoon mijn motorhelm. Een neckbrace kost een paar tientjes bij bijvoorbeeld
Biesheuvel. In het begin is het even wennen maar op een gegeven moment mis je beiden echt als je ze een keer niet op/om hebt.