Toon posts:

Nordschleife openbaar?

Pagina: 1 ... 23 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 15:39
Afgelopen weekend mijn eerste rondje op de Nordschleife gedaan. 8:55 min BTG met gele vlag en extreme drukte (werd vaak opgehouden) :P

[ Voor 137% gewijzigd door glnk op 09-05-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarom zo bezig met die tijden terwijl je er meerdere malen bijna af ben gegaan? Probeer eerst eens goed de baan te leren kennen, lijnen te rijden en dan soepel en beheerst te rijden voordat je dit soort idiote dingen gaat doen bij je eerste ronde en dan ook nog gaat laptimen....

Wees blij dat je Z4 nog heel is met da gestuntel of dat je niemand hebt meegenomen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 13:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ga elke 2 weken wel even kijken maar met de GTI over het stukje geniale weg is toch iets te kostbaar, wel leuk om die non-circuit auto's á la Volvo, Kia en Ford enz.

Ik vind de Nissan GTR toch wel het beste geluid hebben. Maar dat is subjectief natuurlijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Joopieboy schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 18:43:
Waarom zo bezig met die tijden terwijl je er meerdere malen bijna af ben gegaan? Probeer eerst eens goed de baan te leren kennen, lijnen te rijden en dan soepel en beheerst te rijden voordat je dit soort idiote dingen gaat doen bij je eerste ronde en dan ook nog gaat laptimen....

Wees blij dat je Z4 nog heel is met da gestuntel of dat je niemand hebt meegenomen.
Ik ben er helemaal niet bijna af gegaan. Slechts 1x met 2 wielen over de curb op een veilig stukje. Belangrijker dan lijnen rijden is om de maximale grip van je banden zo veel mogelijk te gebruiken. Fast in fast out principe. Lijnen en rempunten komen vanzelf wel met wat meer ronden ervaring en dan haal ik daar nog wat extra snelheid uit. Het is niet zo dat ik totaal afwijk van de lijn, en als dat zo is dan hoor ik graag van jou waar dat ik dat doe.

[ Voor 6% gewijzigd door glnk op 09-05-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 16:38

Rub3s

+3 , omdat het kan

kuusj98 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:24:
Ik ga elke 2 weken wel even kijken maar met de GTI over het stukje geniale weg is toch iets te kostbaar, wel leuk om die non-circuit auto's á la Volvo, Kia en Ford enz.

Ik vind de Nissan GTR toch wel het beste geluid hebben. Maar dat is subjectief natuurlijk.
Ik ben een paar weken geleden er geweest, en één zo'n Nissan GTR (een zwarte) had inderdaad een erg dik geluid 8) . Die hoorde je een kilometer verder nog wel :*)

Die non-circuit bakken zijn inderdaad ook wel grappig. Aantal foto's die ik gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/dgh4bc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2jczfx3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2942c9i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
Aha, een Ring-topic!

Laatst met Pasen nog naar de Ring geweest.
De Drift-Cup bekeken en daarna ook even door naar de Nordschleife.

Toen we aankwamen zat de baan alweer dicht vanwege een ongeluk.
Lange tijd later ging het weer open om vervolgens na een paar auto's weer dicht te gaan.
Aangezien we geen zin hadden om weer zo lang te moeten wachten zijn we maar weer gegaan.
Om vervolgens een stukje verder toch maar weer even te stoppen en te kijken, en kwamen toevallig uit op de plek des ongeluks.
Een groepje jongens uit de UK met dikke bakken, waaronder een witte Aventador, heeft even een nieuwe M3 tegen de vangrail gezet.

Ik geloof ook op datzelfde stuk als die gast in dit filmpje. Ik dacht toen al dat hij de controle verloor vanwege die schuine helling in de bocht. En lijkt erop dat meer mensen zich daar wel in vergissen.
Cheesy schreef op woensdag 23 april 2014 @ 22:33:
Iets anders aansnijden zoals je gewoonlijk gewend bent, en je bent de klos!

[video]
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7329/13969811145_7712f5ca5e_c.jpgUntitled by Ren0W, on Flickr

--

Uhm, nog eens even naar de datum van dat filmpje gekeken... en wij waren daar ook op die dag!
Grote kans dat deze dat 1e ongeluk was... of er waren er nog veel meer die dag.

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 09-05-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Daar sta je dan met je handen in je zakken, kijkend naar een hoopje ijzer... :+ Ze zullen wel weten waar ze mee bezig waren ofzo...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

glnk schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:29:
[...]

Ik ben er helemaal niet bijna af gegaan. Slechts 1x met 2 wielen over de curb op een veilig stukje. Belangrijker dan lijnen rijden is om de maximale grip van je banden zo veel mogelijk te gebruiken. Fast in fast out principe. Lijnen en rempunten komen vanzelf wel met wat meer ronden ervaring en dan haal ik daar nog wat extra snelheid uit. Het is niet zo dat ik totaal afwijk van de lijn, en als dat zo is dan hoor ik graag van jou waar dat ik dat doe.
Bijvoorbeeld, als je Brünchen uitkomt ga je rechts omhoog om dan links te gaan. Daar stuur je bij Brünchen veels te vroeg in waardoor je hoger uitkomt en dan eigenlijk al in de bocht naar rechts een keer op de rem zou moeten tikken om de volgende naar links goed te kunnen pakken.

Verder voorbeelden kun je zelf ook wel verzinnen lijkt mij, ik ga hier niet verder over in discussie, je ziet het kennelijk niet in, en het rijverbod in Duitsland met dank aan je rijgedrag zet je duidelijk ook niet aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik zou me graag op de track willen voorbereiden, weten julie van simulatoren die genoemde tracks bevatten?

zandvoort, assen, nordscheiffe

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Simulatie is geen real life he, ondanks wat sommigen hier laten zien... Beste kun je gewoon een track day met een instructeur nemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
Dat snap ik maar om bekend te worden met een baan is een simulator echt wel goedkoper :)

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
rFactor heeft de genoemde tracks. Deze zijn niet millimeter nauwkeurig maar goed genoeg om de flow van de baan te leren kennen. Pak een mod (auto) waar jouw auto veel op lijkt. Ik heb de Nissan 370Z gebruikt omdat deze best wel overeen komt met een BMW Z4.

Voor een nauwkeurige versie van Zandvoort moet je iRacing hebben. Zij hebben een gelaserscande versie die op de millimeter nauwkeurig is. Dus ook de bumps e.d.
Joopieboy schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:52:
[...]
Bijvoorbeeld, als je Brünchen uitkomt ga je rechts omhoog om dan links te gaan. Daar stuur je bij Brünchen veels te vroeg in waardoor je hoger uitkomt en dan eigenlijk al in de bocht naar rechts een keer op de rem zou moeten tikken om de volgende naar links goed te kunnen pakken.
De bocht waarvan je de apex niet kan zien en waar ik even van het gas ga?

[ Voor 93% gewijzigd door glnk op 10-05-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
bedankt, ik probeer deze zomer nog een race cursus te doen in zandvoort of assen. vandaar dat ik ook deze tracks noemde. Ik vind het te gevaarlijk om zomaar een circuit op te rijden. Ik ben niet ervaren in hard rijden en wanneer er andere onervaren handrijders zijn krijg ik te weinig tijd om de bochten en hellingen te leren kennen.

edit..ik kan natuurlijk ook eerst met mijn goedkopere auto het circuit op rijden, bedenk ik me net..

[ Voor 13% gewijzigd door PZOOO op 10-05-2014 12:32 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Veel video's kijken kan ook helpen.
Tijdens mijn eerste Ring-ronde had ik zo een goed beeld van de layout en de te verwachten bochten.
Kan ook helpen om je eerst rondje gewoon in een muesli bak te rijden. Waarom gelijk flatout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
@ Kees : omdat ik al over een racewagen beschik :) ik ben momenteel een racewagen road legal aan het maken, dus af en toe een trackday kan erg leuk zijn.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:45

4x2

lộn xộn quá

Op assen werkt dat wel (biljartlaken, weinig tot geen verrassingen)
Zandvoort al iets minder goed (zitten al wat hobbels en dergelijke in, het is een prima circuit om je auto keihard af te schrijven)
Op de ring weet je dan opzich waar de baan (ongeveer) links en rechts gaat, maar daar houd het dan ook mee op. Met als bijkomen risico dat je denkt dat je de baan kent en er te hard overheen gaat voor je weet waar de hobbels en andere dingen zitten.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Gewoon een keer een vrijrijden sessie doen PZOOO. In de toerklasse rijden ze allemaal erg rustig en dan kun je eventueel ook nog een instructeur erbij nemen voor slechts 10 euro per sessie.

TT Assen is erg veilig. Daar kan het eigenlijk niet mis gaan tenzij je in contact komet met een andere auto. De Nordschleife is toch een verhaal apart imo. Die hoogteverschillen en krachten die je te voorduren krijgt (als je op tempo rijdt) zijn best indrukwekkend.

[ Voor 41% gewijzigd door glnk op 10-05-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Iets wat je dus totaal niet meekrijgt op je PC'tje

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Verkennend rondrijden kan natuurlijk ook gewoon met een sportauto / raceauto.
Alleen de verleiding om gelijk hard te gaan is wat groter.

Heb ook wel 'ns met een racer gereden op Zandvoort. Was niet mijn eigen auto dus scheet wel elke keer bijna in de boks bij Scheivlak. >:) Heb er daar al aardig wat af zien glijden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb wel eens zin om een keer een dagje te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 14:49

DaWaN

'r you wicked ??

PZOOO schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:30:
bedankt, ik probeer deze zomer nog een race cursus te doen in zandvoort of assen. vandaar dat ik ook deze tracks noemde. Ik vind het te gevaarlijk om zomaar een circuit op te rijden. Ik ben niet ervaren in hard rijden en wanneer er andere onervaren handrijders zijn krijg ik te weinig tijd om de bochten en hellingen te leren kennen.

edit..ik kan natuurlijk ook eerst met mijn goedkopere auto het circuit op rijden, bedenk ik me net..
Ik heb Zandvoort een voornamelijk geleerd door er zelf te rijden. Ik denk dat ik nu een ronde of 25 daar gereden heb (belachelijk weinig, I know) en dan komen er dit soort rondes uit:
YouTube video Zandvoort
Nu rij ik alles behalve briljant en de lijnen laten nog fors te wensen over (voornamelijk de drie bochten na het scheivlak), maar ik heb wel het idee dat ik veilig rij.
De ring heb ik virtueel wel 500 rondjes of meer gereden (Forza 2, 3, 4, Gran Turismo 5, 6, rFactor, GTR Evo, etc.) en dan ga je toch misschien wel met te veel zelf vertrouwen de baan op:
YouTube video ring

Ik zou zelf zeggen dat er eigenlijk niets boven seat-time gaat en dat sims je een goed idee van de baan geven, maar dat IRL er toch een hoop anders is. Sowieso geeft regen een flink aantal extra dimensies aan het rijden wat ik in een sim nog niet gezien heb. Persoonlijk denk ik dat de auto waarmee je rijdt niet zoveel uitmaakt, zolang je remmen en banden het sessies van 20 minuten uithouden.

Kortom: gewoon de baan op gaan en niet te enthousiast beginnen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Minder abrupt sturen DaWan. Vooral bij de Audi S. Harder en later remmen, zo veel mogelijk in rechte lijnen. Handen zo veel mogelijk in een vaste positie houden. Aanleren om terug te schakelen met heel toe (is nog leuk ook)

Harry's Laptimer is ook een mooie app in combinatie met een GoPro Hero 3 :)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_P2AusDJdEY]

Mijn lap op de Nordschleife is misschien ook niet het voorbeeld van smooth rijden maar dat ligt ook deels aan mijn te smalle achterbanden voor deze auto. De meeste Z4's rijden op 255 of 265 achter terwijl die van mij op 225 staat. Daardoor behoorlijk vaak overstuur bij turn-in waarbij ik moet corrigeren.

[ Voor 37% gewijzigd door glnk op 10-05-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

glnk schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:38:
Minder abrupt sturen DaWan. Vooral bij de Audi S.
Dat was met opzet, want ik vertrouwde de banden niet helemaal meer.
De banden begonnen flink te smeren en daardoor zie je ook dat de auto in de tarzanbocht ging oversturen. In de Audi S bocht probeerde ik even of de balans van de auto veranderd was omdat de snelheid daar laag en er ruimte genoeg is. Ding bleef gewoon ondersturen, dus kon ik met enig vertrouwen nog een rondje op hetzelfde tempo rijden zonder verassingen.
Maar voor de rest kan het inderdaad wel een tandje smoother :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Bandendruk omlaag doen. Ik reed de Nordschleife op 2 bar koud en dat bleek achteraf zelfs nog iets te hoog te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

glnk schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:51:
Bandendruk omlaag doen. Ik reed de Nordschleife op 2 bar koud en dat bleek achteraf zelfs nog iets te hoog te zijn.
Nee, dat hangt heel erg af van het soort band
De Hankooks die ik heb (V12 EVO) kunnen juist totaal niet tegen een hoge temperatuur, voordeel daarvan is dat ze ook bij relatief koud weer best veel grip hebben en je ze ook niet warm hoeft te rijden.
Op het circuit raken de banden al snel oververhit en dat los je juist op door met een hogere bandendruk te rijden. Op de ring heb ik twee rondes achter elkaar gereden met de banden koud op 2,5 bar en na die twee rondes had ik nog geen last van het smeren. Wat je wel merkt met zo'n hoge bandendruk is dat de hoeveelheid grip in de eerste ronde wel een klein beetje toeneemt, banden hebben dan blijkbaar toch iets temperatuur in het rubber nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
Mijn banden zijn 4 bar..het gaat om een kleine achterwielaangedreven auto van ongeveer 700 kg, met omgerekend 314bhp per ton. De accelleratie is logischerwijs absurd te noemen :)

[ Voor 76% gewijzigd door PZOOO op 10-05-2014 21:55 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 19:17
Wat heb je voor banden dan? Hier 1-1.2 bar in de slicks (auto: 520kg en 165pk) straatbanden iets meer, maar 4 bar is bizar toch?

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
MadMan schreef op zondag 11 mei 2014 @ 03:57:
[...]

Wat ik niet besef? Jij hebt het over snelle rondetijd, ik heb het daar dus ook over. Als jij de lijnen netter had kunnen volgen door ervaring of op zijn minst meer rust dan had je laptime vanzelf lager geweest. Wat je tussendoor al dan niet op de rechte stukken kunt doen of niet kunt doen heeft daar niets mee te maken.
En wat jij niet beseft is dat laptime daar niet op de eerste plek moet staan. Jij en de rest horen daar voor de fun naartoe te gaan. Een snelle laptime omdat er eens weinig verkeer is en je elk lijntje goed kunt pakken moet alleen maar mooi meegenomen zijn.
Mijn lap ging niet om de laptime maar om het vinden van de juiste bochtensnelheid/versnelling en gevoel krijgen voor de baan. Hoogteverschillen maken het verschil op de Nordschleife.
Nogmaals, verplaats deze discussie naar het Nordschleife topic. Dit heeft inmiddels niets meer met welke auto dan ook te maken en steeds meer met de manier waarop jij je eerste lap hebt afgelegd. Dat jij een van de enigen bent die dat blijkbaar best een goede manier vond is inmiddels wel duidelijk lijkt me. In het Nordschleife topic krijg je van een hele hoop meer mensen met ervaring op de ring gegarandeerd een hoop tips hoe je dat een stuk veiliger voor jezelf en de rest van de mensen op de ring kunt doen.
Bij deze verplaatst naar dit draadje.
Ik neem aan dat je nog vaker wilt gaan en dat je hoofddoel niet is te crashen of mederijders het leven zuur te maken. Er valt nog een hoop te leren en ik hoop dat dat ook je bedoeling is.
En nogmaals, als je eerst de baan leert kennen en de juiste lijnen en je dat op een normale en rustige manier doet, komen de snelle rondetijden vanzelf. Jij en je auto gaan op die manier ook een stuk langer mee, neem dat maar van mij aan. Daarbij rijdt het ook voor jezelf een heel stuk prettiger dan het nu deed.
Ik was best op mijn gemak. Vooraf was ik een beetje zenuwachtig alsof je voor het eerst een spreekbeurt moet houden. Maar na twee bochtjes had ik het gevoel te pakken :)
Ik heb geen probleem om een bocht te hard in te gaan waarbij de auto bij turnin al over de limiet zit. Dat laat precies zien waaraan het ontbreekt in de auto. Na mijn lap was ik van mening dat ik een set bredere achterbanden nodig heb. 225/45R17 achter is eigenlijk gekkenwerk voor zo'n auto. En iets waardoor ik meer stabiliteit heb op hoge snelheid. De auto zoekt een beetje zijn eigen lijnen op hoge snelheid. Strakker onderstel icm een goede uitlijning moet dat verhelpen. Ik sprak een Duitser met een zwaar gemodificeerde Z4M Coupe op de Nurburgring en hij had KW Clubsports met camberplaten. Hij zei dat het een mega verschil maakt in de handling en dat de auto daarmee strak op de weg blijft ongeacht de snelheid. Hij had ook 245 banden voor en 275 achter Toyo R888 semi slicks.
Op jou komt dit waarschijnlijk allemaal erg negatief over, maar zo is het niet bedoeld. Ik heb liever iemand die ik daar tegen kan komen die iets wil leren, die ervan kan genieten. Niet iemand die denkt dat laptimes net zoals in zijn game het allerbelangrijkst zijn. Niet iemand die ik leer kennen en wier auto ik dan ineens achterop een sleepwagen zie staan.
Ik heb er al genoeg afgevoerd zien worden en het lijkt me heel sterk dat jij ook tot die groep wilt horen. Neem dit en het commentaar van de andere leden met ervaring op de ring aan als tips, niet als afkraken.
Veel kritiek komt negatief over inderdaad, mede door de manier waarop feedback wordt gegeven. Vaak geen constructieve feedback maar gewoon in één zin afbranden. Tuurlijk moet de auto en inzittenden heel blijven.
Nog een laatste stukje, vergelijk jezelf alsjeblieft niet met mensen met sperdiff dit strakker onderstel dat. Je moet rijden naar je kunnen en dat van je auto, niet naar wat andere mensen er doen. Zelfs niet als ze precies dezelfde auto hebben. Er rijden daar locals rond met poepstandaard golfjes 2 die puur op ervaring de gemiddelde dikke sportbak met "ik heb al 100 ronden gereden" helemaal zoek rijden.
Dat lijkt mij sterk. Een standaard Golf 2 kan nooit de bochtensnelheid evenaren of op het rechte stuk een snelle sportbak eruit rijden. Ja, als degene in de sportwagen een toertocht rijdt :P
Wat trouwens met je aan-uit rijden wordt bedoelt is vooral de manier waarop je het gas bedient. De manier van sturen is ook niet echt wat het hoort te zijn. Er is geen souplesse in de manier waarop je dat doet en dat zal mede komen door het simracen wat je doet. Anders gezegd, er zit geen gevoel in. De gast in de E36 in de video die je aanhaalt mag dan wel aan het stuur aan het rukken zijn af en toe, maar je ziet duidelijk dat dat bij hem een kwestie van aanvoelen is en bij jou meer een kwestie van gewend zijn op die manier te "moeten" sturen als je in zo'n omgeving komt. Vergelijk je eigen video en die van hem eens goed, let daarbij op de manier van insturen en vooral ook op de manier van het vermogen erin brengen.
Wederom, geen verwijten maar puur een opgave van verbeterpunten.
Bij het simracen wordt lomp doen met het gas of stuur juist keihard afgestraft. Op TT Assen (stuk of 10 rondes gedaan) reed ik een stuk meer terughoudend en smoother en kreeg ik achteraf te horen van verschillende coureurs dat zij zelf veel aggressiever rijden en daar meer snelheid uit halen. Als ik mijn ronde op de Nordschleife vergelijk met de E36 van Dale Lomas dan kom ik bij veel bochten al in de buurt :)
Wat trouwens nog veel beter is dan video's kijken is gewoon er naartoe gaan en praatjes te maken met iedereen daar. De meesten zijn niet te beroerd je eens een rondje mee te nemen en daar kun je ook heel veel van leren. Als ik er ben, stap dan gerust op me af en je kunt zoveel rondjes mee passagieren als je wilt. Er staat een foto van mijn auto een paar pagina's hiervoor en dat is ook de auto die ik daar ga gebruiken. Wat ook heel goed is voor je lijngevoel is achter iemand met wie je dat vantevoren hebt afgesproken (en met ervaring die verder strekt dan een ronde of 50-80) op gematigd tempo aan te rijden en dan die lijnen mee te rijden.
Lijkt mij tof. Heb jij voor mijn beeldvorming toevallig ergens een video van hoe jij rijdt (het liefst op de Nordschleife)? Ik maak graag een praatje met andere autoliefhebbers. Ik heb de Duitser met zijn Z4M Coupe ook nog gevraagd of ik mee mocht rijden maar hij wou dat liever niet (zijn vrouw mag om die reden ook niet mee). Hij wil niet verantwoordelijk zijn als er wat gebeurt. Zijn auto had ook een volle rolkooi e.d. en ik heb geen helm dus dat ziet er niet fris uit als er dan iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

glnk schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:54:
Mijn lap ging niet om de laptime maar om het vinden van de juiste bochtensnelheid/versnelling en gevoel krijgen voor de baan. Hoogteverschillen maken het verschil op de Nordschleife.
Ok. Dan zou ik je willen aanraden dat andersom te doen. Probeer de bochtensnelheid eerst op te bouwen tot het punt waar je merkt dat je auto of jezelf het "niet meer aankunnen". Op die manier kom je op een meer prettige manier op dezelfde uiteindelijke voor jou en je auto geschikte bochtsnelheid uit. Ook leer je op die manier sneller waarom het in welke bocht dan niet harder kan dan dat. Mocht het nu foutgaan dan weet je eigenlijk niet precies waarom.
Bij deze verplaatst naar dit draadje.
d:)b
Ik was best op mijn gemak. Vooraf was ik een beetje zenuwachtig alsof je voor het eerst een spreekbeurt moet houden. Maar na twee bochtjes had ik het gevoel te pakken :)
Ik heb geen probleem om een bocht te hard in te gaan waarbij de auto bij turnin al over de limiet zit. Dat laat precies zien waaraan het ontbreekt in de auto. Na mijn lap was ik van mening dat ik een set bredere achterbanden nodig heb. 225/45R17 achter is eigenlijk gekkenwerk voor zo'n auto. En iets waardoor ik meer stabiliteit heb op hoge snelheid. De auto zoekt een beetje zijn eigen lijnen op hoge snelheid. Strakker onderstel icm een goede uitlijning moet dat verhelpen. Ik sprak een Duitser met een zwaar gemodificeerde Z4M Coupe op de Nurburgring en hij had KW Clubsports met camberplaten. Hij zei dat het een mega verschil maakt in de handling en dat de auto daarmee strak op de weg blijft ongeacht de snelheid. Hij had ook 245 banden voor en 275 achter Toyo R888 semi slicks.
De juiste balans zoeken in je auto is natuurlijk nooit verkeerd. Houd er wel rekening mee dat de perfecte balans voor op een circuit absoluut niet de perfecte balans is voor op straat en dat je (als je die auto ook voor op straat gebruikt) dus altijd een mix zult moeten zoeken tussen die 2.
Wat anderen daarbij gebruiken kan een goede pointer zijn, maar dat wil niet direct zeggen dat als Jantje met zijn z4 dit en dat onderdeel erop heeft dat voor jou dan ook direct de perfecte keuze is. De toyo's maken zeker een positief verschil, op mijn ex-circuitauto had ik ze ook. Echter ga je op nat, zeker met de bredere maten, wel een probleem krijgen als je er ook mee op straat rijdt. Een extra setje velgen met banden is dan een goede oplossing.
Veel kritiek komt negatief over inderdaad, mede door de manier waarop feedback wordt gegeven. Vaak geen constructieve feedback maar gewoon in één zin afbranden. Tuurlijk moet de auto en inzittenden heel blijven.
Ik denk dat dat ook een beetje door de manier waarop je jezelf presenteerd en de manier waarop je reageert op tips ligt. Je geeft veel goedbedoeld commentaar alsof je er al jaren rijdt en precies weet hoe en wat, maar uit dat commentaar blijkt wel direct dat je eigenlijk geen noemenswaardige ervaring hebt. Zet er eens wat vaker dingen als "ik denk" en "ik vermoed" bij en je zult merken dat de reacties die je terugkrijgt ook veranderen. Ook dit stukje kan verkeerd op je overkomen maar is zeker niet verkeerd bedoeld.
Dat lijkt mij sterk. Een standaard Golf 2 kan nooit de bochtensnelheid evenaren of op het rechte stuk een snelle sportbak eruit rijden. Ja, als degene in de sportwagen een toertocht rijdt :P
Dan zal ik het je nog sterker vertellen. Er rijdt daar een local in een (oud model) mini clubman (da's dus een stationuitvoering), en die rijdt sabine schmitz (die ken je vast wel en ik durf wel te zeggen dat ze daar heel wat ervaring heeft) in een Porsche GT2 op sommige momenten nog weg. De clubman heeft een (plusminus) 160pk blokje... Daar is ook video van, ik zal vanavond eens zoeken en indien ik dat vind post ik het hier nog wel even.
Punt is, je kunt wel hard kunnen rijden op rechte stukken, maar vergeet niet dat er ook 143 bochten in het circuit zitten. Het precieze aantal bochten is trouwens nog altijd een punt van discussie, maar het zijn er een hele hoop. Het gaat om je gemiddelde snelheid, niet om je topsnelheid op rechte stukken.
Extreem voorbeeld:
Je rijdt in je lambo op de rechte stukken 320, maar je durft geen gas te geven in de bochten dus rijdt daar 20 dus je gemiddelde snelheid is 80. Vervolgens komt Mr. local in zijn golfje 2 die op de rechte stukken niet veel harder gaat dan 180, maar in de bochten wel vrolijk doorknalt met 100. Zijn gemiddelde snelheid is 110.
De afstand die jullie beiden afleggen is gelijk en als je tegelijk start zal Mr. local dus eerder bij gantry zijn. Zijn rondetijd is lager dan jij in je dikke lambo.
Bij het simracen wordt lomp doen met het gas of stuur juist keihard afgestraft. Op TT Assen (stuk of 10 rondes gedaan) reed ik een stuk meer terughoudend en smoother en kreeg ik achteraf te horen van verschillende coureurs dat zij zelf veel aggressiever rijden en daar meer snelheid uit halen. Als ik mijn ronde op de Nordschleife vergelijk met de E36 van Dale Lomas dan kom ik bij veel bochten al in de buurt :)
Dat is ook waar ervaring met irl racen om het hoekje komt kijken. Ik zal het anders uit proberen te drukken, je rijdt in je auto alsof alle gevoel alleen uit het stuur komt. De rest van je auto geeft ook feedback en op mij komt het over alsof je die feedback nog niet helemaal kunt vertalen naar actie. Dat is wat ik bedoelde met dat het overkomt alsof je in een sim zit. Het is erg lastig voor me dit juist te verwoorden zonder er direct een praktijkvoorbeeld bij te kunnen geven.
Lijkt mij tof. Heb jij voor mijn beeldvorming toevallig ergens een video van hoe jij rijdt (het liefst op de Nordschleife)? Ik maak graag een praatje met andere autoliefhebbers. Ik heb de Duitser met zijn Z4M Coupe ook nog gevraagd of ik mee mocht rijden maar hij wou dat liever niet (zijn vrouw mag om die reden ook niet mee). Hij wil niet verantwoordelijk zijn als er wat gebeurt. Zijn auto had ook een volle rolkooi e.d. en ik heb geen helm dus dat ziet er niet fris uit als er dan iets mis gaat.
Ik heb nog nooit gefilmd op de Nordschleife nee. Van in mijn huidige auto kan ik wel binnenkort een video maken maar ik ben op dit moment eigenlijk nog bezig de beste oplossing daarvoor te zoeken in de vorm van een degelijke oplossing die vanuit tussen de voorstoelen opneemt en degelijk vastzit maar ook uitneembaar is zonder sporen na te laten. Ik heb in vorige auto's wel diverse oplossingen getest, ik zal eens zoeken of ik daar nog bestanden van heb. Dat is dan niet op een circuit, maar wel op een stukje openbare weg dat op de juiste tijdstippen veilig op zo'n manier gebruikt kan worden O-)

Zonder helm met een rolkooi meerijden is inderdaad niet geheel handig te noemen :P
Je moet er even aan wennen, maar ik stap op letterlijk iedereen daar af die er volgens mij wel wat verstand van heeft om even een praatje te maken en als dat praatje soepel verloopt vraag ik ook vrijwel altijd of ik een rondje mee mag. Je krijgt dan alle mogelijke antwoorden, van het antwoord dat jij kreeg tot "jazeker, stap in dan gaan we direct!". Als je al een helm in je handen hebt terwijl je dat aan iemand vraagt, zeker met een rolkooi dan helpt dat ook wel wat.
Een helm is sowieso aan te raden trouwens, meteen een neckbrace erbij is helemaal mooi. Een helm kan vrij prijzig zijn, dat ligt er maar net aan wat voor helm en wat voor merk het is. Ik gebruik gewoon mijn motorhelm. Een neckbrace kost een paar tientjes bij bijvoorbeeld Biesheuvel. In het begin is het even wennen maar op een gegeven moment mis je beiden echt als je ze een keer niet op/om hebt.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Ik was al aan het kijken naar een Arai GP6S met HANS clips. Echter zijn de importeurs in Nederland graaiers en ben ik nu elders opzoek (in Belgie) of ik voor een eerlijke prijs aan zo'n helm kan komen. Importeren vanuit Japan kan ook maar dan is er geen mogelijkheid om eerst te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Gaat er toevallig nog iemand a.s. zondag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:31
Heeft iemand een overzicht van de kijkplaatsen langs de schleife incl beschrijving hoe je er moet komen? Ik heb ooit zoiets in het verleden gevonden op the webs maar ben dit kwijt.

Een linkje naar een site of een document met beschrijving en eventueel een foto van de locatie, dat zoek ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
C00KW4US schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:29:
Heeft iemand een overzicht van de kijkplaatsen langs de schleife incl beschrijving hoe je er moet komen? Ik heb ooit zoiets in het verleden gevonden op the webs maar ben dit kwijt.

Een linkje naar een site of een document met beschrijving en eventueel een foto van de locatie, dat zoek ik.
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:31
Ja die ken ik al, nu nog met mooi kaartje erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
-O-
die ken ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 05-10 21:44

Sick Nick

Drop the top!

Google maps, de bocht uitzoeken waar je wil kijken en dan gewoon zien waar je het beste in de buurt kunt parkeren? Verwacht niet dat je bij elke bocht je auto neer kan zetten overigens, het meeste zal toch een stukje lopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Parkeer je auto bij Breidscheid en ga het circuit rondlopen. Zo weet je voor de volgende keer alle plekken te vinden. Die 20km is in een dag prima te doen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
C00KW4US schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:51:
Ja die ken ik al, nu nog met mooi kaartje erbij :)
Afbeeldingslocatie: http://www.georgeland.co.uk/map3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Laatst online: 05-10 11:49

bord4kop

maximaal 100KB!

We willen aanstaande zaterdag op de ring kijken. De vorige keer is dat uitstekend bevallen, een hele dag vermaak. d:)b

Maar nu wordt het aanstaande zaterdag slecht weer; regen. Nou snap ik wel dat de baan bij nat weer een spectaculaire kijkervaring oplevert, maar zijn er wel genoeg rijders op zo'n regenachtige dag?
Er is natuurlijk niks aan als je n half uur moet wachten op de volgende auto die langskomt :X

Met andere woorden: kunnen we het beter verzetten of blijft het de moeite waard?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ga altijd graag half november ringen. Heerlijke sideways actie :).

Ga ergens in een bocht dicht aan de baan staan met je camera... half uurtje geduld ;-)

Maar... Je moet er van houden. Nat, blubber...

Ga je 1 dag? Overweeg dan om een motelletje te reserveren. Meestal kun je voor rond de 30 euro pp een nacht overnachten

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/s720x720/10378093_960558667293167_6106811342569557032_n.jpg?oh=ca6e7e10817d5346c993da4ddc4ba816&oe=55E6C84D
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/s720x720/1002693_960558610626506_7474804143328831115_n.jpg?oh=55f202f230de4264adf0ef7040030113&oe=561EE04D

Ik had camera niet mee... dit zijn telefoonshots... maar je begrijpt het wel

[ Voor 39% gewijzigd door Bertus op 24-06-2015 09:12 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik zou nog een paar dagen afwachten aangezien het weer nogal wisselt en zeker rondom de Ring. Is de Ring het hele weekend open of slechts een aantal uur op alleen zaterdag? Als het langer open is, heb je best wel kans dat het alsnog redelijk druk is maar anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

ok, dank!

Ik hou de site in de gaten, en/of bel de hotline vrijdag even!

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Gewoon op 1 van de camera's op de site kijken en dan maar bedenken of je gaat.
Het weer is daar nogal veranderlijk.
Met regen is het opzich wel leuk kijken, over het algemeen weinig tot geen baansluitingen en lekker rustig in de omgeving.

Mocht je willen gaan rijden: het is geen gewoon asfalt, op sommige stukken is het zo glad als ijs als het regent door al het rubber wat er ligt.

Ben er trouwens ook weer van vrijdagavond tm maandagavond.

[ Voor 43% gewijzigd door 4x2 op 24-06-2015 09:27 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Uhm Frank... Welke plek is dat?
Want de plekken waar ik allemaal langs kwam stond zo'n hoog hek tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Bergwerk

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:04

Entity

9000rpm

Toevallig dat dit topic nu naar boven komt, ik ben van plan dit weekend voor het eerst de baan op te gaan, mits de baan een beetje droog is. Ben er zaterdag en zondag, dus als je een rode S2000 ziet (rhd met nl kenteken) mag je zwaaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bergwerk, geniaal stukje, je hoort de auto's prachtig aankomen en galmen en dan mooi wegtrekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bergwerk. Berucht en gevaarlijke bocht.
En toch kun je er zo dichtbij komen?
Tegen de vangrail aan, zonder hekwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gevaarlijke gedeelte is tegenwoordig voorzien van een gaas hekwerk, en je staat achter een flinke dubbele en vrij hoge vangrail. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Als ik die foto's van Frank zie, zie ik geen hekwerk voor die camera. En vangrail is ook makkelijk overheen te komen/schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

2e foto aan de rechterkant zie je het, als je aan komt rijden en moet remmen voor de bocht. Frank stond eigenlijk net aan het einde van de bocht. Bocht loopt ook omhoog naar buiten toe en de vangrail komt tot ongeveer hoofd hoogte als je in de auto zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
dat is wel een hele lekkere glij bocht in de regen :D

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is de hele ring... Best link in de regen daar. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Laatst online: 11-09-2024
Entity schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:32:
Toevallig dat dit topic nu naar boven komt, ik ben van plan dit weekend voor het eerst de baan op te gaan, mits de baan een beetje droog is. Ben er zaterdag en zondag, dus als je een rode S2000 ziet (rhd met nl kenteken) mag je zwaaien ;)
Toevallig actief op het S2000 forum? Ik heb een zilvere met rood interieur (LHD) :)

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Joopieboy schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:03:
Dat is de hele ring... Best link in de regen daar. :X
Dat vind ik nog wel mee vallen. Er zijn een aantal bochten welke in de regen echt gevaarlijk zijn. Daar is kallenhard één van de lastigste van.
Voor mij ook de enige bocht op de ring waar ik in de regen om ben gegaan.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Buiten de lijn rijden, dan valt ie wel mee :P
Als je m pakt zoals op droog is de kans op een beste zwieper vrij groot.
Uitkomen bruennchen, eiskurve, bergwerk en karussel (met sperdiff), ingang hatzenbach, ex-muhle nog meer van die leuke bochtjes in de regen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

SToRM666 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:14:
[...]

Toevallig actief op het S2000 forum? Ik heb een zilvere met rood interieur (LHD) :)
Yep, zie ook mijn berichtje in Nordschleife topic daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
4x2 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:27:
Uitkomen bruennchen, eiskurve, bergwerk en karussel (met sperdiff), ingang hatzenbach, ex-muhle nog meer van die leuke bochtjes in de regen.
Klopt, maar 7 jaar geleden wist ik dat nog niet ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

kans op regen, maar ik ben er zaterdag bij!

En ik zal zwaaien naar een rode S2000 RHD :D

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Laatst online: 11-09-2024
Entity schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:46:
[...]

Yep, zie ook mijn berichtje in Nordschleife topic daar ;)
Ah, ik wist niet dat jij het was ;)

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

4x2 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:27:
Daar heb ik dan te weinig ervaring in. :) Maar ik snap wel wat je bedoelt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Leuk weekendje gehad, stuk of 7 rondjes gereden dit keer, aardig wat pauze tussendoor genomen om de auto af te laten koelen, de banden, versnellingsbak en remblokjes hadden het zwaar :+

Ook eens wat met racechrono pro zitten spelen, werkt eigenlijk prima, alleen de steun trilt nog teveel om goed te filmen.

Dus het laatste rondje waar ik wat snelheid probeerde te maken maar gewoon de camera tegen de helm geplakt zoals altijd.

Opzich heeft het ding aardig wat grip, maar door het stuiteronderstel kies ik op veel punten, zeker bij het aanremmen, voor een hele ruime marge.
Je ziet het in het filmpje ook bij het uitkomen van Pflanzgarten en Galgenkopf, het ding zet gewoon een flinke stap opzij.
Versnellingsbak gaat ook voor geen kanten terug naar zn 4, dus daar kies ik ook geregeld voor de veilige weg.
Ach ja, ik heb nu even mn verbeterpuntjes bevestigd gekregen (remblokken rondom, intrax onderstel, andere hoofdremcilinder, betere semi-slicks, rolkooi)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Snelle wagen die E30. Ik zie 230kmh bij jouw op de teller @ de Kesselchen straight. Mijn Z4 haalt daar max 195kmh GPS met 265pk en dan is dat hele stuk volgas vanaf Bergwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door glnk op 01-07-2015 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Op de teller ja, hoogste wat ik voorbij heb zien komen is 210 GPS, als je m echt vanaf bergwerk vol open kan houden zul je wel richting de 215-220 gaan.
Vermogen zal wel ongeveer gelijk liggen aan de Z4, koppel is wel hoger en het gewicht is wat lager.
Ter vergelijking: 2 vrienden van me met E30's met een M50B25 (190-200pk) doen daar ~180-190 GPS.
Die rijden overigens wel iets snellere rondes, maar die hebben wel allebei een intrax onderstel, dat geeft gewoon heel veel rust in de auto.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20
Mooi gefilmd! :) Ik ga begin augustus weer, hopelijk beter weer dan vorig jaar. En ik hoop dan ook mijn allereerste rondje(s) te maken. Heb net een nieuwe auto, vorig jaar met mijn oude auto kon ik het karkas van m'n banden zien na 300km autobahn en regende het de hele dag en schoven er een boel mensen de vangrail in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

Dit weekend mijn eerste 4 rondjes gereden, vooral zaterdag was het best rustig op de baan. 1 keer was ik zelfs als laatste op de baan voor een baansluiting, dat is wel lekker rijden. Anders ben je, naast het letten op de baan, ook erg veel aan het spiegelen, dat is best intensief... Maar wel een mooie ervaring hoor. Ga zeker nog wel een keertje!

Afbeeldingslocatie: http://gallery.sanderprinsen.com/My-Cars/Honda-S2000-2001/i-rz55tP9/0/M/racetracker_975662_14035-M.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

jep, jou zag ik inderdaad voorbij komen, heb je mij nog zien zwaaien @Brünnchen? :D

@4x2, dat gaat vlot hoor! heb je een foto van je auto (buitenkant)? dan kan ik die ook plaatsen, misschien heb ik je op film/foto ;)

Overigens ben ik dit keer de baan een stukje omhoog gelopen. Echt respect hoor, voordat je langs Brünnchen komt gaat de baan scherp, naar beneden en smal. Echt knap om hier de juiste lijn te -durven- rijden!

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
4x2 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:03:
Op de teller ja, hoogste wat ik voorbij heb zien komen is 210 GPS, als je m echt vanaf bergwerk vol open kan houden zul je wel richting de 215-220 gaan.
Vermogen zal wel ongeveer gelijk liggen aan de Z4, koppel is wel hoger en het gewicht is wat lager.
Ter vergelijking: 2 vrienden van me met E30's met een M50B25 (190-200pk) doen daar ~180-190 GPS.
Die rijden overigens wel iets snellere rondes, maar die hebben wel allebei een intrax onderstel, dat geeft gewoon heel veel rust in de auto.
Hier mijn 2 rondes van een paar weken geleden. Mijn 3de en 4de ronde ooit op de Nordscheife ;) Het was 34C dus de banden (normale crappy straatbanden) hadden het moeilijk na een halve lap.:

Eerste rondje van 2015, 8:36 BTG

Tweede rondje 8:38 BTG met wat verkeer op irritante plekken. Ik probeer hier bij Hatzenbach en Hohe Acht de 4de versnelling.

Bandendruk vooraf op 2.0 bar rondom gezet en na mijn 1ste ronde nog eens nagemeten: 3.1 bar. Das nog aan de hoge kant. Vanaf Brunchen is de auto mede daardoor moeilijk te plaatsen. Het standaard onderstel helpt ook niet echt natuurlijk :P

[ Voor 19% gewijzigd door glnk op 01-07-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity

Entity

9000rpm

bord4kop schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:07:
jep, jou zag ik inderdaad voorbij komen, heb je mij nog zien zwaaien @Brünnchen? :D

[...]
Heb niet echt gelet op zwaaiende mensen, had het druk genoeg met rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

bord4kop schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:07:
@4x2, dat gaat vlot hoor! heb je een foto van je auto (buitenkant)? dan kan ik die ook plaatsen, misschien heb ik je op film/foto ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZcx.jpg
Zoiets :p

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
glnk schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:39:
[...]

Hier mijn 2 rondes van een paar weken geleden. Mijn 3de en 4de ronde ooit op de Nordscheife ;) Het was 34C dus de banden (normale crappy straatbanden) hadden het moeilijk na een halve lap.:

[video]

Tweede rondje 8:38 BTG met wat verkeer op irritante plekken. Ik probeer hier bij Hatzenbach en Hohe Acht de 4de versnelling.
[video]

Bandendruk vooraf op 2.0 bar rondom gezet en na mijn 1ste ronde nog eens nagemeten: 3.1 bar. Das nog aan de hoge kant. Vanaf Brunchen is de auto mede daardoor moeilijk te plaatsen. Het standaard onderstel helpt ook niet echt natuurlijk :P
Opvallend hoeveel temperatuur invloed heeft op de bandenspanning.
Koud staan die van mij op 2.0/2.1 Dit is al snel 2.4/2.5 met warm weer en normaal rijden en dat met stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 09:02

iichel

Gazoooo

tsja, p*V = nRT

V contant (more or less)
n constant
R constant
T varieert van 20C = 293K tot, wat zal het zijn, 80C? 353K. (0C = 273K)

2.1 * V = n * R * 293
2.4 * V = n * R * (293/2.1)*2.4 = n * R * 333K
333K = 60 graden celcius. niet heel onredelijk :p

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Jep, ik heb je gefotografeerd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ow0htXo.jpg?1

Of... ohnee.. jij bleef wel op de baan!! :D

Ik heb alles teruggekeken, je staat er niet op, sorry. Ik heb wel de Gumpert, die witte bestelbus, en die twee Hollandse jongens in de blauwe BMW 's (ook E30?) die de hele tijd -hard- achter elkaar gingen..

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 12:09
[...]

Ik vind het anders toch wel serieus snel hoor ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gaan er dit weekend nog mensen? Zaterdag vln *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Gisae op 01-07-2015 20:13 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:17

Tacoos

i am i

4x2 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:04:
Leuk weekendje gehad, stuk of 7 rondjes gereden dit keer, aardig wat pauze tussendoor genomen om de auto af te laten koelen, de banden, versnellingsbak en remblokjes hadden het zwaar :+
...[snip]...
Opzich heeft het ding aardig wat grip, maar door het stuiteronderstel kies ik op veel punten, zeker bij het aanremmen, voor een hele ruime marge.
Je ziet het in het filmpje ook bij het uitkomen van Pflanzgarten en Galgenkopf, het ding zet gewoon een flinke stap opzij.
Versnellingsbak gaat ook voor geen kanten terug naar zn 4, dus daar kies ik ook geregeld voor de veilige weg.
Ach ja, ik heb nu even mn verbeterpuntjes bevestigd gekregen (remblokken rondom, intrax onderstel, andere hoofdremcilinder, betere semi-slicks, rolkooi)
Wat voor motor ligt er in die auto? En hoeveel vermogen?
Klinkt lekker in ieder geval ;)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Toyota 1UZFE, 4L V8 van de lexus LS400.
Standaard 240pk, geen idee wat deze heeft na wat aanpassingen, volgens mij meer :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-10 22:54
Nadat ik mijn Impreza heb weg gedaan ben ik eigenlijk niet meer geweest, maar welke wagens zijn daar nu 'hip'? Eerst zag ik daar vooral veel GT-R's en vanaf 2010 heel veel Megane RS'en. Ik gok dat binnenkort de CTR ook weer een periode hip wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 16:38

Rub3s

+3 , omdat het kan

Toen ik er vorig jaar een dagje was, werd je er doodgegooid door de vele Porsches. Huurauto's als de Nissan Micra, Renault Megane en de Volkswagen Scirocco zag je er ook veel.

[edit]Owja, en oude BMW 5's :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rub3s op 02-07-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Glnk: je neemt behoorlijk wat risico's, maar wel onwijs snelle ronden voor een 3e keer.
@Bjorn: mis je de impreza niet?

Ik ben afgelopen weekend ook geweest. Twee maanden terug een auto gekocht die ik puur voor de Ring ga gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.racetracker.de/piccontroller/picturePage/975414-eef7597b66e18c385ce1c81456b3958e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
[...]

[video]

[video]

Gaat er rap aan toe voor een 1e keer!
Lijkt me ook wel en ideale auto voor de ring zo'n Z4 coupe. Ik heb alleen met een Z4M gereden, maar dat was wel een geniale auto.

Hoe zit het eigenlijk met de beperkte snelheden op sommige plekken op de ring? Gelden deze ook voor de touristenfahrte?

Ik moet ook snel weer gaan. Even kijken of +80pk +120NM voor een snellere ronde gaat zorgen ;)
Met de standaard peekaas bleef ik met de TT al goed aanhaken aan het nieuwere hot hatch spul zoals 265 megane RSjes etc welke ik met de oude golf moest laten gaan. Hopelijk kan ik nu ook een beetje het echt snelle spul bij blijven.
Ik moet alleen nog even me remmen goed maken en zorgen dat hij niet meer zo aan loopt achter (nu spoor verbreders achter, op de foto nog niet)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ajqt7o.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 03-07-2015 10:33 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Het is lastig om te meten tegen andere auto's daar. Bijna niets is wat het lijkt haha. Zie bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra R in het begin van mijn 2de video, dat heeft dus echt niet de standaard 280pk meer ;) Kortom, veel getunede track-tools met semi slicks etc. Maareh leuke TT. Een getunede 2.0TFSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
glnk schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:58:
Het is lastig om te meten tegen andere auto's daar. Bijna niets is wat het lijkt haha. Zie bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra R in het begin van mijn 2de video, dat heeft dus echt niet de standaard 280pk meer ;) Kortom, veel getunede track-tools met semi slicks etc. Maareh leuke TT. Een getunede 2.0TFSI?
Ja dat weet je daar nooit ;) Meest vreemde auto's hebben daar bizar veel pk's.

Maar pk's zegt daar niet alles. Een vriend van me kan redelijk sturen en had een oude ibiza2 1.8 20vt met 210pk. Toen was de toyota gt86 net uit. Rechtuit is die toyota een stuk langzamer, maar zelf op een recht stuk werd hij er flink uit gereden omdat die GT86 gewoon veel meer snelheid in de bocht had.
Zo ben ik vroeger ook vaak voorbij gereden door leeg getrokken corsatjes met semi's. Die swift GTI's met semi's doen het ook lekker in de bochten.

Maar het vlotte redelijk stock nieuw hot hatch volk bleef ik mooi bij of ging ik voorbij.

Ja nu iets opgefokte 2.0tfsi. Die keer op de foto had ik alleen eibach setje eronder en goede banden en ron102 ;)
Nu zit ik rond de 280/290pk - 420NM op 1230kg ledig gewicht. Dus ook wat lichter dan een golf/leon. Daarbij is mijn gewichts verdeling beter. Gwicht zit lager en ook alluminium motorkap en schermen. Accu ligt achterin. Allemaal kleine dingetjes wat hem toch lekkerder over de ring laat gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door KappeNou op 03-07-2015 15:05 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:17

Tacoos

i am i

4x2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:06:
Toyota 1UZFE, 4L V8 van de lexus LS400.
Standaard 240pk, geen idee wat deze heeft na wat aanpassingen, volgens mij meer :+
Dat is een beste upgrade tov een stock e30, maar is dat blok niet erg zwaar?
Of heb je daar geen last van?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Hij weegt ongeveer net zoveel als de vaker ingebouwde M50B25, alleen is ie wat korter.
Gewichtsverdeling is sowieso wat gunstiger omdat de bak wel vrij zwaar is, maar die ligt achter de voorwielen.
En de achteras en het diff zijn ook aan de lompe kant, maar dat is ook gewicht (grotendeels) binnen de wielbasis.

Oftewel: hij wil, zelfs met het gruwelijke bami onderstel wat ie nu heeft, best aardig insturen ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:39

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

hier een lap met mijn vriendin

Mijn vriendin kan je net niet zien zitten maar je ziet dr arm net :P

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/27621160/Cayman%20R%20SKeijmel/Nordschleife%20florence%202014/NordschleifeWPaug2014JPEG800.jpg
Highres --> https://dl.dropboxusercon...schleifeWPaug2014JPEG.jpg

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:37:
@Glnk: je neemt behoorlijk wat risico's, maar wel onwijs snelle ronden voor een 3e keer.
Ik ben een simracer en ik heb daaruit veel vertrouwen opgebouwd. En ik heb het een en ander uitgehaald op de openbare weg om ook aan te voelen hoe dat in een echte auto is. Daarmee heb ik genoeg ervaring opgedaan om niet 'bang' te zijn op een circuit als de Nordschleife >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

glnk schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:47:
[...]

Ik ben een simracer en ik heb daaruit veel vertrouwen opgebouwd. En ik heb het een en ander uitgehaald op de openbare weg om ook aan te voelen hoe dat in een echte auto is. Daarmee heb ik genoeg ervaring opgedaan om niet 'bang' te zijn op een circuit als de Nordschleife >:)
Yes, maar dan nog neem je wel veel risico.
Zo zag mijn auto eruit nadat ik een vloeistofspoor (olie / kvs) tegenkwam in ex-mühle vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/b8pnuw.jpg
Bye bye Civic ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
glnk schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:47:
[...]

Het verschil in de ring zit het hem met asfalt type en hobbels e.d. Er zitten hier en daar wat hobbels en graden verschillen zodat de ideale lijn in een sim op de ring anders kan zijn dan in het echt.
Met super droog en mooi weer is dit natuurlijk minder te merken. Vooral met wat kouder en of natter weer moet je niet zo rijden ;)
Maar zeker heel netjes voor een 3e keer.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Doet me denken aan een Top Gear aflevering waarin Jeremy Clarkson in het echt en in een videospel dezelfde tijd probeert neer te zetten.

http://www.topgear.com/uk/tv-show/series-7/episode-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik krijg een déjà vu als ik de comments over glnk zijn rijstijl lees

...en dat was helaas geen goede :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
KappeNou schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:37:
[...]

Het verschil in de ring zit het hem met asfalt type en hobbels e.d. Er zitten hier en daar wat hobbels en graden verschillen zodat de ideale lijn in een sim op de ring anders kan zijn dan in het echt.
Met super droog en mooi weer is dit natuurlijk minder te merken. Vooral met wat kouder en of natter weer moet je niet zo rijden ;)
Maar zeker heel netjes voor een 3e keer.
Dankje. Hobbels en hoe de auto daarop reageert komt anders over in de sim dan in het echt. Ook al is Nordschleife gelaserscanned en zeer nauwkeurig nagemaakt met de hobbels en cambers in de juiste plaatsen wordt het in de sim vaak perfect gedempt. In het echt heb je toch eerder dat je grip verliest als je hard over een hobbel gaat in de bocht. De griplevels zijn ook anders al zal dat deels aan mijn banden liggen. In Assetto Corsa is er de optie om griplevels aan te passen zodat je het wat dichter bij de realiteit kan brengen maar 1:1 zal het nooit worden. Vooral in snelle bochten is er duidelijk verschil. Fuchsrohre is in de sim gemakkelijk volgas in vrijwel alle autos, ook op straatbanden. In het echt wordt het toch tricky als je harder dan 200 op GPS (210 op de teller in de Z4) erdoorheen wil met standaard straat bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
glnk schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:11:
[...]

Dankje. Hobbels en hoe de auto daarop reageert komt anders over in de sim dan in het echt. Ook al is Nordschleife gelaserscanned en zeer nauwkeurig nagemaakt met de hobbels en cambers in de juiste plaatsen wordt het in de sim vaak perfect gedempt. In het echt heb je toch eerder dat je grip verliest als je hard over een hobbel gaat in de bocht. De griplevels zijn ook anders al zal dat deels aan mijn banden liggen. In Assetto Corsa is er de optie om griplevels aan te passen zodat je het wat dichter bij de realiteit kan brengen maar 1:1 zal het nooit worden. Vooral in snelle bochten is er duidelijk verschil. Fuchsrohre is in de sim gemakkelijk volgas in vrijwel alle autos, ook op straatbanden. In het echt wordt het toch tricky als je harder dan 200 op GPS (210 op de teller in de Z4) erdoorheen wil met standaard straat bandjes.
Dat is dus met ander weer type met een factor 10 merkbaar ;) Vooral het verschillende type asfalt met verschillend grip niveau. Dat kunnen ze helaas niet scannen.
Wat voor banden heb je? Ik wil weer is wat nieuws proberen. Ik heb nu al wat jaren de goodyear eagle F1 assymetric's. Ik twijfel ook nog om een extra setje met semi's aan te schaffen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
KappeNou schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:43:
[...]

Dat is dus met ander weer type met een factor 10 merkbaar ;) Vooral het verschillende type asfalt met verschillend grip niveau. Dat kunnen ze helaas niet scannen.
Wat voor banden heb je? Ik wil weer is wat nieuws proberen. Ik heb nu al wat jaren de goodyear eagle F1 assymetric's. Ik twijfel ook nog om een extra setje met semi's aan te schaffen.
Vredestein Vorti in de maat 225/45 op 17 inch velgen. Wanneer deze versleten zijn ga ik denk ik over op Bridgestone Potenza RE-71R, het liefst ook meteen een maatje breder. Michelin Pilot Sport Cup 2 is er helaas niet voor 17 inch. De RE-71R wel en heeft ook meer threadwear dan de Michelin (200TW vs 180TW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
glnk schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:00:
[...]

Vredestein Vorti in de maat 225/45 op 17 inch velgen. Wanneer deze versleten zijn ga ik denk ik over op Bridgestone Potenza RE-71R, het liefst ook meteen een maatje breder. Michelin Pilot Sport Cup 2 is er helaas niet voor 17 inch. De RE-71R wel en heeft ook meer threadwear dan de Michelin (200TW vs 180TW).
Daar valt dan nog wel veel uit te halen. Is dat de instap maat voor een 3.0Si? Ik rij nu met 235/40/18.
Wil je perse semi's? Ik hoor ook wel goede verhalen over de Nankang NS 2R en die federal 595 RS R. lekker betaalbaar bandjes op gummen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy crap gInk, je kunt jezelf beter "death wish" noemen. Of "death of Z4". Eerste keer onvoorziene omstandigheden = boem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
KappeNou schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:11:
[...]

Daar valt dan nog wel veel uit te halen. Is dat de instap maat voor een 3.0Si? Ik rij nu met 235/40/18.
Wil je perse semi's? Ik hoor ook wel goede verhalen over de Nankang NS 2R en die federal 595 RS R. lekker betaalbaar bandjes op gummen.
Ja 225/45 is de standaard maat voor de Z4. Optioneel met 18 inch velgen volgens mij breder. Het liefst heb ik geen echte semi slick omdat ik maar 1 set velgen heb. Ik hoop dat die Bridgestones langer mee gaan dan een Federal oid. De Federal heeft ook maar 140 threadwear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik heb nu ook bridgestone Potenza, mede omdat dit afgezien van Dunlop de enige RunFlat banden zijn.
Hierna ga ik de Vorti's proberen, of de MPSS of MPSC.
Wat meer comfort en mogelijk betere prijs/kwaliteit verhouding

[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 07-07-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:15

kronolith

[EDIT]

Aankomende zondag heb ik in de planning staan om heel de dag naar de Ring te gaan :)

Nu zag ik net dat de GP Strecke zondag ook geopend is voor Touristenfahrten. Weet iemand waar de ingang van de GP strecke te vinden is? Eens kijken of ik daar ook een paar rondjes kan maken :)
Pagina: 1 ... 23 ... 25 Laatste