martijn_tje schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:02:
In alle modi kan de iso waarde aanpassen. Dus in plaats van auto iso kan je elke ondersteunde waarde gebruiken. (ISO knop)
In alle modi kan je de flits sterkte aanpassen 1: FN knop / flash compensation 2: op de flitser de flits sterkte instellen (je gebruikt dan geen TTL meting meer).
De 42 flitser heeft een heleboel leuke mogenlijkheden waar je eens flink mee moet gan expirimenteren.
Tip 1: probeer ook eens draadloos flitsen
Tip 2: probeer ook eens indirect flitsen
Tip 3: probeer ook eens iso > 400 + AE lock / slow sync knop voor flitsen met meer omgevingslicht.
Tip 4: probeer ook eens camera op handmatig + flitser op automatisch voor controle over de hoeveelheid omgevings licht.
Tip 5: als je niet wil dat bij draadloos flitsen flits licht van de camera een bijdrage levert aan de foto zorg dan dat je HSS flitst.
Tnx voor de tips, zitten een paar hele goede tussen. Heb vanaf morgen eindelijk mijn laatste tentamen en dan "vakantie", en kan ik eens lekker gaan experimenteren.
Maar dat van de ISO spreekt voor zich. Ik selecteerde hem nu dan ook handmatig elke keer. Maar het ging mij er meer om dat ik liever heb dat hij krachtiger flitst(1/2 oid) icm ISO 100, dan bijv een matige flits (1/8) met ISO 400. De camera kiest altijd voor de laatste, dus je bent wel aangewezen op handmatig.
En de flitssterkte (op de flitser) kan je alleen maar handmatig wijzigen in de M modus (staat ook in de handleiding), en de flash compensation vanuit de camera kan je inderdaad wel mee spelen, kom je een aardige eind mee opzich, maar helaas geen volledige controle.*
Want ik vind het gewoon een extreem krachtige flitser als ik hem op 1/1 (full power) zet, en het ziet er niet naar uit dat hij die zelf ooit zou kiezen. Waarschijnlijk ivm battery life ook. Lijkt me perfect voor fotograveren over lange afstand, want hier binnenshuis is alles binnen 3 meter overbelicht op 1/1.
Vind het in elk geval een geweldige flitser. Camera is gelijk niet meer te houden. Camera a 600 gram, lens a 400g, flitser a 350g, penlites a 100g -> bijna 1.5 Kg
Monsterlijk
*Toevoeging: Heb er de handleiding op nageslagen, en blijkbaar kan je in de setup van de flitser aangeven dat hij in alle modus van de camera manueel moet kunnen flitsen. Dat scheelt in elk geval weer.
[
Voor 4% gewijzigd door
B-Bandit op 15-08-2008 19:45
]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q