[fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 18.671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 10:49
Afbeeldingslocatie: http://www.flakkeeracingteam.nl/portphotio/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=950&g2_serialNumber=1

Introductie: welkom!

Ha tweaker! Leuk dat je op dit topic klikt. Maar waarschijnlijk vraag je je af wat dit topic nu eigenlijk voor moet stellen. In overleg met de Fotografie crew heb ik de taak op me genomen jullie (en mezelf) eens kritisch te laten kijken naar je "gear". Velen van jullie maken leuke foto's maar durven ze niet te posten hier op GoT, vanwege het soms wat harde commentaar. Gelukkig is ook daar een topic voor. Maar wat gaan we hier doen dan?

Doel van dit topic

Door een aantal Fotografie topics te combineren, zal ik proberen om iedereen wegwijs te maken in het fenomeen wat "foto's maken" heet. En dan beginnen we dus bij de basis. Langzamerhand gaan we de kennis opbouwen en in praktijk brengen. Oftewel, wat doet ISO, wat is sluitertijd, wat doet scherptediepte, en meer van dat soort termen. Maar in plaats van het alleen uit te leggen, krijg je ook de opdracht om zélf aan de slag te gaan, en je bevindingen en resultaten hier te posten. vervolgens mag je kritiek ontvangen, en kun je jezelf en anderen verbeteren. Zo hebben we dus een combinatie van een aantal topics, te weten: demystified topics (uitleg over bepaalde functies), testcases, showcases, en de foto opdrachten!

Hoe pakken we dat dan aan?

Ieder topic begint met een korte uitleg over een bepaald onderdeel wat temaken heeft met fotografie. Dat kan vanalles zijn, van lenzen tot bewerkingen op de pc. Bij voldoende animo gaan we steeds dieper in op de materie, en dus ook steeds verder kwa mogelijkheden. Je genzen ga je dus letterlijk leren verleggen. Na de uitleg krijg je een aantal voorbeelden te zien (de welbekende goed-fout foto's), en vervolgens komt er een opdracht. De opdrachten houden we wel simpel, ze moeten namelijk wel voor iedereen uit te voeren zijn! Vervolgens ga je aan de slag met de opdracht, en post je hier het resultaat, zowel de mislukkingen als de uiteindelijke versie. Heb je vragen of begrijp je iets niet, kun je ook je vraag stellen.

Ik wil mee doen! Wat heb ik nodig?

Eigenlijk kun je met alles aan de slag. Van een wegwerpcamera tot aan de meest geweldige full frame SLR. Maar om toch enigsinds met de marerie mee te kunnen, zul je toch een (digitale) camera moeten hebben met de zogenaamde PASM functies erop. Vaak zit er op deze camera's een draaiwieltje met de letters P, A, S, M, of Tv en Av. Om het wat lastiger te zeggen, je moet controle kunnen hebben over je toestel. De wegwerp camera laat je niets met zoom doen, geen ISO waardes instellen, of sluitertijden bepalen. Je komt dus al snel op een digitale compact camera uit, of nog liever een (D)-SLR. Toch kun je met een wegwerp camera mooie foto's maken, wat jij maakt de foto, en niet de camera! Maar met een dergelijke camera kun je de foto niet beïnvloeden...

Om een lang verhaal kort te maken, je moet een camera hebben die jou de controle geeft over hoe de foto genomen gaat worden, en dus niet een point en shoot camera. Het beste is een zeer uitgebreide compact camera, of een DSLR.

Algemene regels

Ook in dit topic hebben we regels. Deze zullen soms wat strenger zijn in vergelijking met de rest van GoT. Ik steel wat regeltjes van Remy...

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:
• Maximaal 3 foto's per post, waarvan 2 testfoto's en 1 uiteindelijke foto. Ook al zijn we bezig met leren, een topic moet wel goed toegankelijk blijven. Ook wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, je plempt nietzomaar een probeerseltje neer. probeer alles eruit te halen wat er in zit!
• Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!
• Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.
• Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden.
• Sommige functies zijn wellicht niet op jouw camera aanwezig, of staan misschien onder een andere naam. Vraag in dit topic niet hoe jouw camera werkt, we verwachten dat je de handleiding erbij pakt om e.e.a. op te zoeken. Kom je er niet uit, kun je het alsnog vragen.
• Archief foto's zijn niet welkom, hoe mooi ze ook zijn.
• Post onder je foto de gebruikte instellingen! Zo kunnen we leren van elkaar. Gewoonweg de foto posten is dus niet voldoende. Leg uit wat je ingesteld hebt, waarom, en wat het resulaat is.

Tot slot...

Alvast heel veel succes met dit opic en de opdrachten, ik hoop dat er veel tweakers mee gaan doen, in de hoop dat we kunnen leren van elkaar.

p.s.: ik ben zelf ook nieuw met mijn camera, ik heb sinds vorige week een EOS 350D, daarvoor moest ik het met een Kodak DX6490 doen, geen schande natuurlijk, maar leren moeten we allemaal. Daarnaast zal ik ook FG crewleden en de bekenderen op het fotogebied hun zegje laten doen, en ons de fijne kneepjes van het vak leren!

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 22-09-2006 23:07 ]

• Nik
Opdracht 1: Je camera verkennen!

Zo, pak je camera er maar eens bij als je die nog niet opgezocht had. Blaas even het stof er vanaf, en laad de accu of batterijen even op. Zoek ook even je handleiding erbij, want die zul je nodig hebben!

Wat belangrijk is, is dat je weet hoe je camera in elkaar zit. Waar alle knopjes voor zijn, wat ze doen, waar ze zitten, en wat je in kunt stellen. Zet je camera eens aan en zoek eens de volgende functies (het kan zijn dat een aantal functies op jouw camera niet beschikbaar is):

• Automatische modus (Automatic)
• Landschap modus (Landscape)
• Portret modus (Portrait)
• ISO waarde (ISO value)
• Sluitertijd (Shuttervalue of Shutterpriority)
• Diafragma waarde (Aperture value)
• Autofocus of Handmatige focus (Autofocus of Manual focus)

Indien je alle functies hebt gevonden, ga je heeeeel ver komen. Dit zijn namelijk de hoofdfuncties die je nodig hebt om de camera in te stellen voor specifieke situaties. De ene functie is belangrijker dan de ander, maar dat is iets voor later.

Laten we eens beginnen met iets wat ook gekozen moet worden met analoog fotograferen (het old-skool fotorolletje weet je nog?). Het is een redelijk eenvoudige theorie, en in praktijk mag het ook weinig problemen opleveren.

Net zoals bij analoge fotografie, moet een sensor (de film, het rolletje) belicht worden. Door licht door een lens op een vlak te laten vallen, "maak" je een foto. De gevoeligheid van een fotorolletje, wordt aangeduid met ISO waarde. Hoe gevoeliger het rolletje, des te minder licht is er nodig om het fotorolletje goed te belichten. Bij daglicht (in de zon) heb je dus een weinig gevoelig rolletje nodig, aangeduid met ISO 100. Maar wil je binnen fotograferen, moet je een gevoeligere film gebruiken. Afhankelijk van het licht, bijvoorbeeld ISO 400. Om in het donker te fotograferen heb je een hele gevoelige film nodig, bijvoorbeeld ISO 3200. Oftewel, des te hoger het ISO getal, des te gevoeliger de film.

En zo werkt het ook met een digitale camera. Het voordeel is, dat je niet meer van rolletje hoeft te wisselen! In elke situatie kun je dus snel de ISO waarde aanpassen.

Zet je camera in een modus waarmee je de ISO waarde kunt bepalen. Sommige camera's kunnen dit zelfs in de automatische modus, maar de meeste camera's hebben er een P modus op zitten. Die P modus is hetzelfde als de automatische modus, maar geeft je wel controle over ISO waardes en aanpassing van de autofocus en dergelijke. Kijk even je handleiding na in welke modus de camera alles zoveel mogelijk automatisch doet, maar dat je wel de ISo waarde aan kunt passen.

Vervolgens loop je naar een wat donkere ruimte in huis. Let wel op dat er nog enigsinds licht aanwezig is. Zet je camera op ISO 100 en maak een foto. Vervolgens pak je de hoogste waarde, dus bijvoorbeeld ISO 1600, en maak weer de foto.

Als het goed is vallen er nu enkele dingen op. Ten eerste duude het lang voordat de foto gemaakt was bij ISO 100. De camera heeft namelijk veel licht nodig om de foto helder te krijgen. Dit bereikt de camera door een langs sluitertijd te kiezen. Hier gaan we later nog op in. Bij ISO 1600 klikte de camera veel sneller. Tevens, als je de foto bekijkt op de computer, dan zal de foto met ISO 1600 scherper, en beter belicht zijn dan de foto met ISO 100. Maar de foto met ISO 1600 zal meer spikkels bevatten, dit noemen we ruis.

Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkeeracingteam.nl/got/id-noise100.jpg
ISO 100

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkeeracingteam.nl/got/1D-noise-3200.jpg
ISO 3200

Duidelijk mag zijn dat foto 2 veel meer ruis bevat dan foto 1.

Maar wat is dan het nut van een hoge ISO waarde? Doordat de sensor gevoeliger is voor licht bij een hoge ISO waarde, heeft de camera minder tijd nodig om voldoende licht op de beeldsensor te laten vallen. De tijd die nodig is om de foto te maken zal dus korter zijn. Het voordeel hiervan is dat er minder bewegingsonscherpte ontstaat. Een extreem voorbeeld vind je hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://img164.exs.cx/img164/8247/naamloos9klein7wb.jpg

Stel dat deze foto met een ISO waarde van 800 of 1600 genomen was, had atleet scherper geweest. Maar omdat de camera een lange tijd nodig had om voldoende licht op te vangen, zie je strepen en vegen.

Indien je een object op de foto zet dat niet beweegt, en je camera staat op een statief, dan kun je de camera zo lang laten belichten als noodzakelijk. Maar als het object kan bewegen, óf je hebt geen statief bij de hand, dan zul je voor een hoge ISO waarde moeten kiezen.

Laten we dit eens in de praktijk uitvoeren:

Deze foto's kun je pas maken als het redelijk donker is buiten, maar zorg dat er wel verlichting op straat is.

Zet je camera in de vensterbank op een statief of een doos, zodat de camera stabiel staat en nauwelijks kan bewegen. Maak dan foto's met de volgende instellingen:

• ISO 100
• ISO 3200 (of het maximale van je camera)

Probeer de foto's te maken wanneer er mensen langslopen, er auto's langrijden of als er iets beweegt. Dan zul je echt goed het verschil kunnen zien tussen ISO waardes, en het nut ervan.

Tevens kun je eens vanuit de losse hand proberen te schieten met ISO 100, en ISO 1600, en zie het verschil!

Post de resultaten hier in dit topic!

• Nik
De TS gaat natuurlijk eerst ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkeeracingteam.nl/got/IMG_1303.JPG

Sluitertijd: 1/4 sec
Lensopening: F/3.5
ISO snelheid: 1600

Geschoten vanuit de losse hand met een EOS 350D op de P modus.

[ Voor 7% gewijzigd door Nik op 13-09-2006 18:02 ]

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 17:32
Deze foto is niet vanaf de vensterbank gemaakt, maar is wel van toepassing op opdracht 1. Dit 1 van de eerste foto's die ik geschoten heb, ong. een maand geleden.

Afbeeldingslocatie: http://dennisenderink.nl/photo/others/bovendesnelweg.jpg

Sluitertijd: 1/3 sec
Diafragma: F/5
ISO: 800

Work hard & be brave.

• Nik
Mooie foto! Zo wil ik er ook nog wel eens één maken. Alleen ga ik die dan volledig handmatig schieten, met een extreem lange sluitertijd. En met meer verkeer. Zodat de lampen van de auto's dus lange strepen achterlaten.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:21

janklp

FortyTwo Capital

Afbeeldingslocatie: http://www.janklp.nl/uploads/London/DSC_0033.jpg

Geschoten in Londen met de volgende instellingen:
Iso 200
f29
sluitertijd van 15 seconde

Anoniem: 182115

Zeer leuk idee, dit topic, en ik ga ook zeker mee doen.
Ik wacht nog even totdat het donker is, en dan maak ik een paar foto's ;).

offtopic:
foto's van een maand geleden zijn toch archieffoto's? ;)(niet dat het geen mooie foto's zijn, maar toch)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Allereerst een geweldig topic, zal deze frequent lezen, voornamelijk om vragen te beantwoorden gok ik en misschien leer ik ook nog wel wat :)
Maar het is toch eigenlijk een beetje de bedoeling dat de nieuwere in fotografie hun kunsten laten zien en leren en niet dat de ervarenen hun foto's laten zien zoals hierboven, hoe mooi ze ook zijn (bovendien ook nog archief foto's?)

laat de nieuwe mensen maar zelf ontdekken wat voor effecten mogelijk zijn, dat is veel leuker volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 13-09-2006 19:58 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• janklp
  • Laatst online: 16:21

janklp

FortyTwo Capital

Ja klopt, je hebt gelijk Nomad. Daar zijn andere topics voor. Het was meer een klein voorbeeldje op de reactie van Proller boven mij. Ik zal zo nodig ook commentaren geven en wellicht hier en daar nog meedoen/bijleren. Leuk idee Proller!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 23:00
Gewoon even een eigen bevinding (die geloof ik door anderen bevestigd kan worden): Als je met een (oudere) analoge camera foto's maakt, die niet of amper automatisch is leer je gewoon meer. M'n eigen SLR kan de sluitertijd automatisch doen. Scherpstellen en diafragma zijn zowiezo zelf in te stellen. Hierdoor MOET je wel weten wat het effect is!
En zelfs als is ie volledig automatisch, je zal nog eerder nadenken over je foto omdat je maar een beperkt aantal opnames hebt. Elke foto kost wel degelijk iets, of ie nu goed of slecht is.
Voor mij is dit bijvoorbeeld een veel betere manier om te leren denken over compositie ed. Misschien voor anderen ook ;).

Just my 2 cents ;)

Hierbij nog een oude foto met toen net nieuwe digicam (eindelijk instelbaar! die daarvoor kende enkel automagische settings). Niks speciaal aan de foto, maar gewoon gespeel met extremen van instellingen om een felle halogeenlamp maar op foto te krijgen. F/8, 1/2000 , ISO 50. Wel behoorlijk onscherp ;).
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/2686/img0551js1.jpg

edit: Juist, nog vergeten. Super initiatief proller :D.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Proller. hulde!

Ik vind dit echt een geweldig idee, en zal zeer zeker meedoen.. ik vind fotograferen erg leuk, maar heb er de ballen verstand van! :P

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44
Goed initiatief!! Hopelijk wordt het nog meer uitgebouwd/breid :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Erg leuk initiatief inderdaad, maar laat iedereen alstublieft alleen reageren met foto's (minimaal dus 2 met verschillende ISO standen) en niet oude foto's, hoe mooi ze ook zijn, met maar 1 foto leer je niet zo veel. Ik ga zo aan de slag, de foto's worden geplaatst.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Anoniem: 168596

Leuk initiatief! Juist vorige week mijn eerste dSLR gekocht, de Sony Alpha 100. Ga zeker meedoen met dit topic. Zal morgenavond eens een poging wagen in het donker en de resultaten hier plaatsen.

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 17:32
Ik ben ook nog maar een beginner, dus vandaar dat ik die foto gepost heb. Van foto's van andere kun je ook ontzettend veel leren.

Work hard & be brave.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
Leuk intiatief. Ik ga het zeker volgen. Vooral het technische aspect vind ik zelf wel leuk. Daar heb ik namelijk nog de balle verstand van

• Nik
Goed, voorbeeld foto's mogen natuurlijk wel. Maar liever verzamel ik alle newbies die bijvoorbeeld net een 400D of een A100 hebben gekocht (of iets dergelijks), maar die alleen nog maar op de auto stand durven te werken. Zelf moet ik ook toegeven dat ik veel op de P modus schiet (enigsinds invloed, maar niet te veel). Het gaat er echt om dat je grenzen leert verkennen en vervolgens uitbreiden. Lees ook eens goed de tekst van Arrigi over de analoge fotografie. Wat dat betreft ben ik het volledig met hem eens, maar ik zie maar weinig mensen nog een analoog toestel aanschaffen, en dan vervolgens 100 rolletjes verspillen aan een topic zoals dit ;)

Een opdracht geeft hetzelfde gevoel. Je moet iets uitproberen, voordat je weet wat het doet. En door middel van simpele (maar wellicht leuke) opdrachten kun je ook leren met je cam omgaan, en misschien schiet je straks 10 foto's in plaats van 100, waar je uiteindelijk er 3 goede aan overhoudt. Dat vind ik toch al een hele vooruitgang. Tevens is het niet alleen om er mee om te leren gaan, ik denk dat als mensen zien wat ze uit hun camera kunnen halen met handmatige instellingen, ze deze ook veel serieuzer gaan gebruiken. En dat is ook de bedoeling :)

Iedereen bedankt voor de leuke feedback, maar nu wil ik plaatjes zien :D Het is nu donker genoeg ;)

• victenn
  • Laatst online: 23:20
Erg leuk intiatief dit topic, momenteel heb ik niet zoveel tijd maar ik wil wel proberen om een wat foto's te schieten. Het is wel een ixus 400 dus ik mis een deel van de functies om alles in te kunnen stellen.

Last FM

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Leuk initiatief voor bij te leren! Ik ga geen foto's posten, aangezien ik al lang de kunst van de M-stand op m'n Powershot door heb, maar ben benieuwd naar de opkomende nieuwe fotografen ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Fotografie vind ik ook wel leuk ( heb het vandaar weer geprobeerd in de dierentuin de 7 imo besten :+ ) en ik ga dit topique zeker volgen :)
Ik heb, helaas, maar een simpel camera'tje, dus veel soeps verwacht ik er niet van kwa instellingen.
Zo heb ik de ISO waarde nergens kunnen vinden, maar heb ik gemerkt dat de lichtsterktecorrectie invloed heeft op de ISO waarde.

Ik heb zojuist 3 foto's gemaakt met verschillende instellingen.
Standaard geeft ISO 100 met sluitertijd 1/5, de correctie op -2 geeft ISO 100 met een sluitertijd van 1/30 en de +2 correctiestand geeft ISO 200 met 1 seconde als sluitertijd.

De camera is een Olympus C-310 trouwens :)

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 13-09-2006 22:19 . Reden: Typo, 6 ipv 7 :+ ]

• zazra
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 11:19
Goed ik ga ook mee doen, ik kan zeker nog wat bij leren.
Hier en daar komen er wel redelijke plaatjes uit de 350D in de P stand, maar goed het kan altijd beter :)

edit:
Was het ook de bedoeling om belichting/flitsen te gaan behandelen?, want daar kan ik persoonlijk wel wat hulp bij gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door zazra op 13-09-2006 22:30 ]

• Nik
Belichting, flitsen, sluitertijden, diafragma, bulb, zoom, lichtmeting, af modus, witbalans, exposure compensatie, en zelfs de (na)bewerking van foto's komt aan bod :)

• Mnijland
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:02
Proller: Geweldig dat je dit topic start. Van het weekend een D70s aangeschaft en je hebt inmiddels advies gegeven naar aanleiding van een foto van mij in het solo testcasefoto's topic. bedankt voor de tips.

Graag wil ik meer opsteken van dit soort topics om mijn beginnende fotoervaring bij te spijkeren. Ik heb al ondervonden dat het makkelijk is om een foto te maken. Een mooie foto maken is een ander verhaal.

Het is een goed idee om al die verschillende aspecten te behandelen. gevolgen bij de verschillende aspecten, voor- en nadelen, te gebruiken bij... , etc. erg bruikbaar voor een beginnende amateur (zoals ik)

ben ook benieuwd naar de nabewerkingen. ik gebruik veel ACDsee voor het bladeren door foto's en voor nabewerking. Maar ik zie dat Photoshop veel gebruikt wordt en veel mogelijkheden heeft. Ik ben benieuwd. Misschien is het wat om verschillende bewerkprog's tegen het licht te houden?

Dit topic zal ik zeker volgen en ik zal ervaringen posten.

Zwarte doosjes met de tekst "Nikon" + wat lichtdoorlatende lensdoppen || www.marcosplaten.nl

• SyS_ErroR
Zoals ik al gezegd had -> geweldig idee Proller! :)

Hierbij mijn bijdrage.
Ik heb alles gemaakt op een Canon PowerShot A620 , de laatste foto met statief.
Bij ons voor is het s avonds erg donker (de lantaarnpalen geven zelfs betrekkelijk weinig licht. Voor een beginneling, zoals ik, best een uitdaging om daar een goeie foto van te maken.

Zoals te zien valt, bakt de auto-stand er helemaal niets van (flitser geforceerd uit)
Afbeeldingslocatie: http://www.syserror.nl/GoT/fotoworkshop/opdracht1iso/IMG_0826_thumb.JPG

Volgende stap was om de autosetting weg te gooien (die willen we niet meer terugzien.. :P), en om zelf eens te spelen met de P-stand.
Afbeeldingslocatie: http://www.syserror.nl/GoT/fotoworkshop/opdracht1iso/IMG_0828_thumb.JPG

Nou, dat lijkt er al meer op. Maar we zijn nog niet tevreden. Onderstaande (en tevens laatste) foto is gemaakt op een statief. Timer op 2 seconden (zodat de camera niet bewoog door het aanraken ervan), met een zelf ingestelde witbalans, op ISO 400 (hoogste van mijn camera.. helaas..)
Afbeeldingslocatie: http://www.syserror.nl/GoT/fotoworkshop/opdracht1iso/IMG_0829_thumb.JPG

Wat vinden jullie ervan? * SyS_ErroR is eigenlijk best tevreden :Y)
Heb al duizenden foto's geschoten (scouting, vakantiekiekjes e.d), heb me altijd geinteresseerd in serieuzere fotografie, maar heb er nooit de tijd voor genomen om me er in te verdiepen. Nu word ik gedwongen ;) :+

• wisselwerking
  • Laatst online: 21:47
@sys_error: kun je met je camera ook spelen met de sluitertijd? Zo ja, dan moet je dat even doen (langere sluitertijd) en de ISO waarde naar beneden gooien (iso 100). Als je de iso omhoog gooit krijg je extra ruis in de plaat. En aangezien je met een statief werkt kun je dit mooi opvangen.

• SyS_ErroR
relonky schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:37:
@sys_error: kun je met je camera ook spelen met de sluitertijd? Zo ja, dan moet je dat even doen (langere sluitertijd) en de ISO waarde naar beneden gooien (iso 100). Als je de iso omhoog gooit krijg je extra ruis in de plaat. En aangezien je met een statief werkt kun je dit mooi opvangen.
goeie tip, zal het morgenavond eens proberen, had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht eigenlijk..

* SyS_ErroR is echt dol op dit topic :P

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:41:
[...]

goeie tip, zal het morgenavond eens proberen, had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht eigenlijk..

* SyS_ErroR is echt dol op dit topic :P
En probeer dan direct de F waarde wat omhoog te doen. Dit zou nog wel voor wat meer scherpte kunnen zorgen. en een mooiere flare bij die lantaarnpaal maar dat weet ik niet zeker.

Als je toch een statief hebt....

[ Voor 13% gewijzigd door Micha op 13-09-2006 23:54 ]

• zazra
proller schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:49:
Belichting, flitsen, sluitertijden, diafragma, bulb, zoom, lichtmeting, af modus, witbalans, exposure compensatie, en zelfs de (na)bewerking van foto's komt aan bod :)
Helemaal geweldig! _/-\o_ kan niet wachten :)
Is het trouwens de bedoeling om mee te doen aan elke opdracht?
De iso settings kan ik namelijk wel aardig mee uit de voeten, maar goed als er wordt verwacht dat ik wat foto's post, sure, doen we dat ff :)

• SyS_ErroR
m-webbie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:00:
[...]

Helemaal geweldig! _/-\o_ kan niet wachten :)
De iso settings kan ik namelijk wel aardig mee uit de voeten, maar goed als er wordt verwacht dat ik wat foto's post, sure, doen we dat ff :)
Als jij denkt dat je de ISO-settings enzo al beheerst -> neuh, volgens mij mag je de opdracht dan ook overslaan.

Voor het geheel is het natuurlijk wel leuker als iedereen meedoet met alle opdrachten. Misschien leert een andere tweaker daar weer van.. :) Wie zegt dat je enkel van je eigen foto's iets leert?

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

proller schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:49:
We zitten uiteraard op een technisch forum, maar mis wel juist de niet technische dingen in deze cursus! Compositie, kleurgebruik, vormen, portret fotografie en weet ik veel wat nog meer!....

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• zazra
SyS_ErroR schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:14:
[...]

Als jij denkt dat je de ISO-settings enzo al beheerst -> neuh, volgens mij mag je de opdracht dan ook overslaan.

Voor het geheel is het natuurlijk wel leuker als iedereen meedoet met alle opdrachten. Misschien leert een andere tweaker daar weer van.. :) Wie zegt dat je enkel van je eigen foto's iets leert?
Zit inderdaad wat in.
Goed ik zal morgen wat foto's maken en posten.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:06
SyS_ErroR schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:34:
Nou, dat lijkt er al meer op. Maar we zijn nog niet tevreden. Onderstaande (en tevens laatste) foto is gemaakt op een statief. Timer op 2 seconden (zodat de camera niet bewoog door het aanraken ervan), met een zelf ingestelde witbalans, op ISO 400 (hoogste van mijn camera.. helaas..)
Goh dat is eigenlijk best wel een slim idee bij gebrek aan iets als een draadontspanner bijv. Had ik nog niet eerder gelezen. Werkt m.i. natuurlijk alleen bij stilstaande objecten (en misschien ook bij bliksem of vuurwerk, waarbij op reactie schieten niet altijd resultaat oplevert).

* Sassie gaat dit topic ook verder in de gaten houden
Binnenkort krijg ik m'n eigen digicam en idd is het wel nuttig om het ding helemaal te verkennen en niet in autostanden te blijven hangen. :)

Een dingetje, gaat het niet verwarrend worden als er verschillende opdrachten door elkaar lopen? En er dus verschillende soorten foto's worden gepost (als je begrijpt wat ik bedoel)?
Is het misschien niet handiger om (evt in overleg met de mods) het een en ander te splitsen en dit topic bijv als centraal overzicht/ideeen topic te houden?
Enige is misschien dat je wat overlap krijgt met Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 4

[ Voor 0% gewijzigd door Sassie op 14-09-2006 11:05 . Reden: typo ]

• zazra
Ik bedacht me ook nog dat het misschien handig was om te vermelden dat somige DSLR camera's de mogelijkheid hebben om de spiegel eerst op te laten klappen en als er nog een keer op de ontspanner gedrukt wordt dan pas de foto zelf te maken. Als ik namelijk een niet al te lange sluitertijd gebruik en de camera staat op m'n nogal simpel statiefje wil de foto toch nog wel eens wat onscherp worden omdat het opklappen van spiegel de camera wat laat "schudden".
Of de mogelijkheid er is en hoe je het instelt moet in de handleiding staan, van de Canon 350D weet ik in ieder geval zeker dat het kan.

• Nik
Mnijland schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:08:
ben ook benieuwd naar de nabewerkingen. ik gebruik veel ACDsee voor het bladeren door foto's en voor nabewerking. Maar ik zie dat Photoshop veel gebruikt wordt en veel mogelijkheden heeft. Ik ben benieuwd. Misschien is het wat om verschillende bewerkprog's tegen het licht te houden?
De programma's die ik in overweging neem zijn freeware (of iig een vorm van gratis). Puur vanwege het feit dat niet iedereen met illegale software aan de slag wil, of veel geld uit wil geven aan software. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Picasa2.
SyS_ErroR schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:34:
Zoals ik al gezegd had -> geweldig idee Proller! :)

Hierbij mijn bijdrage.
Ge-wel-dig!
relonky schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:37:
Loop niet te hard van stapel he ;)
m-webbie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:00:
[...]

Niemand verplicht je om mee te doen, en als jij ISO doorhebt, hoef je echt niet je foto's te posten. Natuurlijk mag je wel e.e.a. laten zien :)
julius schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:15:
[...]

We zitten uiteraard op een technisch forum, maar mis wel juist de niet technische dingen in deze cursus! Compositie, kleurgebruik, vormen, portret fotografie en weet ik veel wat nog meer!....
Helemaal mee eens, maar denk je niet dat je eerst de techniek moet snappen, wil je aan de slag kunnen met compositie en kleurgebruik en dergelijke? Voor portret fotografie moet je toch weten hoe je scherptediepte maakt, zodat je de achtergrond mooi wazig kan krijgen. Eert de techniek achter de foto zelf, dan pas de niet-technische dingen. Als de beginner nu al moet gaan letten op compositie, leert 'ie nooit de basis.
m-webbie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:48:
Ik bedacht me ook nog dat het misschien handig was om te vermelden dat somige DSLR camera's de mogelijkheid hebben om de spiegel eerst op te laten klappen...
Sorry dat ik je zo bruut onderbreek, maar, denk ook aan de beginner. Zo veel informatie gaat gewoon iets te ver. Dit komt ruim aan bod bij het onderwerp sluitertijden :)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sorry dat ik offtopic ga op het onderwerp, maar misschien is het een idee om een praat-over-het-onderwerp topic te krijgen met daaraan vast een show-je-foto-van-deze-week-en-krijg-commentaar-topic :)
Bovendien moet steeds een duidelijke streep getrokken worden tussen opdrachten, dus dat er geen overlap in posten van foto's komt.

Verder stel ik aan de nieuweren echt voor om gewoon vooral foto's te posten en niet alleen hier wat te lezen. A picture says more then a thousand words :) (ofzoiets :Y)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Op dit moment is dat nog een beetje vroeg nomad85: we hebben al de reguliere weekopdrachten-topics ook hier in FGS :) Voor het overzicht, feedback en terugvind/leesbaarheid is het voor nu wat handiger om het allemaal in 1 topic te houden zodat je niet steeds hoeft te wisselen of meerdere topics die over 1 specifiek ding gaan, bij hoeft te houden.

En over foto's: ja, vooral meer posten, en vooral meer van beginners, maar ook gevorderden kunnen natuurlijk gewoon posten, zodat anderen kunnen leren hoe zij het doen :)

LinkedIn
Instagram

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

proller schreef op woensdag 13 september 2006 @ 18:59:
Mooie foto! Zo wil ik er ook nog wel eens één maken. Alleen ga ik die dan volledig handmatig schieten, met een extreem lange sluitertijd. En met meer verkeer. Zodat de lampen van de auto's dus lange strepen achterlaten.
Dit kwam uit het eerste rolletje dat ik in mijn SLR stak.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/nachtautostrade.jpg
ISO 200, f/5,6 of f/8 en 4s sluitertijd? Het was bijna 3 jaar geleden dat ik een Minolta XE-5 boven op het hek van de viaduct vastgehouden had en er was bewegingsonscherpte.

Als de diafragma en sluitertijd, hetzelfde moeten blijven, dan kan je door de filmgevoeligheid (ISO) op te drijven meer licht binnen laten. Je kan ook bij een vaste diafragma (bv vele objectieven zijn pas scherp op f/5,6 ofzo), de sluitertijd korter krijgen door de filmgevoeligheid omhoog te jagen. Kortere sluitertijden zijn interessant om dingen te bevriezen, bv concerten, de sluitertijd moet kort genoeg zijn om de artiest te bevriezen en zonder bewegingsonscherpte op de foto te zetten. Terwijl je bij bepaalde foto's eerder voor een lange sluitertijd kiest, bv de autosnelweg, de sluitertijd moet lang genoeg zijn om lange strepen met de lichten te trekken.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:56

Karel V

Een simpele ziel

Hey, leuk idee mensen. Eindelijk mogen wij als noobs ook wat posten ;)
Vanochtend flink bezig geweest met m'n Kodak P850, scroll wieltje van M naar P verschoven. Vervolgens het huis omgegooid om de tikker (hoe heet dat ding??) voor bij de piano op de kop te tikken. Alle rolluiken naar beneden, lamp er bij pakken en statief tegen de piano zetten. Ik mag er van uitgaan dat het niet de bedoeling is de foto's te bewerken?
F/2,8 Focuslengte 11 mm

Na een hele sessie is image 8: 1/50 seconde ISO 100 de winnaar geworden.
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a331/Karel_V/100_1539kleinformaat.jpg

Eerst beginnen we zonder verlichting.

image 1: 1/3 seconde ISO 50 image 2: 1/6 seconde ISO 100 image 3: 1/25 seconde ISO 400
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/5660/1001530rn9.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/2715/1001531ub0.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/1152/1001533lz2.th.jpg

Vervolgens mikken we een felle lamp op de tikker, en kijken we wat er gebeurt. Wooow, nice sfeertje :9

image 4: 1/20 seconde ISO 50 image 5: 1/40 seconde ISO 100 image 6: 1/160 seconde ISO 400

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/9035/1001537cv1.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/8333/1001536ny4.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/6519/1001534lz9.th.jpg

Als laatste pinken we de lamp boven de boeken aan, en kijken wat er nu gaat gebeuren.

image 7: 1/20 seconde ISO 50 image 8: 1/50 seconde ISO 100image 9: 1/160 seconde ISO 400
Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/3046/1001540es2.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/6055/1001539ss3.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/4417/1001543qm1.th.jpg

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Cranberry
  • Laatst online: 00:14
Karel V schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:34:
Vervolgens het huis omgegooid om de tikker (hoe heet dat ding??) voor bij de piano
offtopic: een metronoom :)

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:33

Donnie

AKA DonCorleone

Geweldig topic dit, hier gaan we echt wat van leren! Momenteel zit ik nog op de zaak, maar van het weekend ga ik zeker wat plaatjes schieten met mijn Powershot G3tje 8)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Geweldig topic! Alleen is mijn cam sinds verleden week weg voor herstelling.
Kan ik binnen een paar weken mijn achterstand nog inhalen hier denk je? :)

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Leuk Topic! ga ik zeker bijhouden!
*fl4pp13 is nog niet zo heel geskilld met zijn D50 :P *

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Fire69 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:51:
Geweldig topic! Alleen is mijn cam sinds verleden week weg voor herstelling.
Kan ik binnen een paar weken mijn achterstand nog inhalen hier denk je? :)
zeker kan dat nog wel. Je kunt altijd bijlezen en vragen stellen kan altijd.
Komt vast goed. :)

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:11

aerofreak

Steve Jobs

lijkt me een zeer interressant topic, maarre moet je nu echt zo'n goede camera hebben?

Staat wel in TS dat dat niet hoeft maar volgens mij moet je toch wel een goede camera hebben.
Ik kan aardig over weg met mn cam ik schiet mn fots altijd met P. Fotograferen vind ik wel zeer leuk om te doen. :)

Owja camera is Sony DSC S40

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• orejas
  • Laatst online: 07-04 16:00

orejas

Omelette du Fromage

aerofreak schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:59:
lijkt me een zeer interressant topic, maarre moet je nu echt zo'n goede camera hebben?

Staat wel in TS dat dat niet hoeft maar volgens mij moet je toch wel een goede camera hebben.
Ik kan aardig over weg met mn cam ik schiet mn fots altijd met P. Fotograferen vind ik wel zeer leuk om te doen. :)

Owja camera is Sony DSC S40
Kijk, dat is een interessante opmerking. Vooral als je het hele inleidende verhaal hebt gelezen. Daarin staat namelijk dat elke cam welkom is;
proller schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:50:
[
Ik wil mee doen! Wat heb ik nodig?

Eigenlijk kun je met alles aan de slag. Van een wegwerpcamera tot aan de meest geweldige full frame SLR. Maar om toch enigsinds met de marerie mee te kunnen, zul je toch een (digitale) camera moeten hebben met de zogenaamde PASM functies erop. Vaak zit er op deze camera's een draaiwieltje met de letters P, A, S, M, of Tv en Av. Om het wat lastiger te zeggen, je moet controle kunnen hebben over je toestel. De wegwerp camera laat je niets met zoom doen, geen ISO waardes instellen, of sluitertijden bepalen. Je komt dus al snel op een digitale compact camera uit, of nog liever een (D)-SLR. Toch kun je met een wegwerp camera mooie foto's maken, wat jij maakt de foto, en niet de camera! Maar met een dergelijke camera kun je de foto niet beïnvloeden...

Om een lang verhaal kort te maken, je moet een camera hebben die jou de controle geeft over hoe de foto genomen gaat worden, en dus niet een point en shoot camera. Het beste is een zeer uitgebreide compact camera, of een DSLR.
maar even verderop staat dat je een foto op 3200 ISO zou (moeten) kunnen posten. Er zijn niet zo heel erg veel niet-DSLR camera's op de markt die die functie bieden. (niet dat je dat moet willen, ziet er meestal namelijk toch niet uit)
De camera die ik heb is een Canon Powershot S3 IS. Best een fijne/mooie/goede camera al zeg ik het zelf, maar het lieve dingetje gaat toch echt niet verder dan ISO 800. En dat scheelt nogal wat met 3200...
Mijn vraag is dus eigenlijk dezelfde als de bovenstaande; wordt er misschien stiekem toch niet verwacht dat je een DSLR hebt?

Stam + t

• Remy

Remy

De camera die ik heb is een Canon Powershot S3 IS. Best een fijne/mooie/goede camera al zeg ik het zelf, maar het lieve dingetje gaat toch echt niet verder dan ISO 800. En dat scheelt nogal wat met 3200...
Mijn vraag is dus eigenlijk dezelfde als de bovenstaande; wordt er misschien stiekem toch niet verwacht dat je een DSLR hebt?
Nee, de ISO 3200 wordt genoemd omdat dat 'lekker' hoog is: het maximum maximum zeg maar. ISO 800 scheelt 'maar' 2 stops met ISO 3200 > 800, 1600, 3200, dus zo groot is die sprong an sich niet. Oftewel, voor ISO 3200 kan je eigenlijk gewoon 'de max ISO-waarde van je cam' lezen ;)

LinkedIn
Instagram

• Nik
Probleem is, zeg ik hoge ISO waarde, wat zeg jij dan? ISO 100 of ISO 3200? Vandaar dat ik bestaande getallen pak :)

• martijn_tje
  • Laatst online: 06-05 21:51
@proller
Super initiatief! Ik ga zeker mee lurken (soms ook posten) en als ik er tijd voor heb wil ik ook zeker het creatieve gedeelte van de "cursus" mee doen.

Misschien is het een idee om een selectie links in de TS te plaatsen. Met name technische dingen zijn makkelijk terug de zoeken in de FAQ (waarvan ik twijfel of iedereen weet dat die bestaat).

@Remy & proller
Een tekst typen waar in je iemand met inprincipe nul voorkennis iets wil uitleggen is inderdaad erg moeilijk.

3200 of het maximale kan je ook vervangen door de zeggen het grootste getal. Misschien is er bij zeggen grootste lichtgevoeligheid al te veel omdat de mensen die daad werkelijk nul voorkennis hebben dan niks meer van het maken van die voorbeeld foto's leren. Ik denk dat vooral het leren door dingen zelf te doen erg belangrijk is als ik de opzet zo ie.

[ Voor 44% gewijzigd door martijn_tje op 14-09-2006 17:44 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 11:23
Hoi,

Ik denk dat deze post niet op de goede plek staat, maar hoewel ik vaak op tweakers kom, is dit de eerste threat die ik voor mij ZEER interessant vind, en zeker wil gaan volgen.

Hoe kan ik een foto met de goede resolutie plaatsen? Ik weet dus niet hoe dit moet.

Kan iemand mij misschien uitleggen, hoe het komt dat ik op:

- ISO 800 (max)
- tijd???: 15 seconden
- F5.0
- tijd: 2330 uur.

Het gaat om de boom met besjes in het donker.

Waarom krijg ik als ik deze instelling gebruik wel een acceptabele foto, en bv. via automatisch een zwarte vlek.

Wat heeft de tijd van het maken van een foto met het apparaat te maken, en hoe moet ik denken qua tijd vs duisternis/lichtgraad????? als ik een foto in het donker wil maken.

Ik ben een absolute beginneling.
Ik heb een Canon Powershot A700. (aanvullende info.)

Anoniem: 182115

Als je de sluitertijd verhoogd, is er meer tijd om licht op de sensor te laten vallen.
Vandaar dat als je een lange sluitertijd neemt in het donker, hij meer licht kan opvangen, en je foto goed belicht is.
In het donker moet je meestal een langere sluitertijd nemen, omdat je anders simpelweg geen licht hebt, tenzij je uiteraard de flitser gebruikt.

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

owkeej ik ga dit topic volgen ondanks mn "brakke" camera (hij doet het best al zit ik wel na te denken over een Fuji FinePix S5600 :9~ ) mooie camera

Afbeeldingslocatie: http://img1.the-baboon.nl/small_47b131ad10212aef393642c18b12f9bcDSC01778.png
ISO 80
F2.8

Afbeeldingslocatie: http://img1.the-baboon.nl/small_6afde816b6859291b8eda49311b03822DSC01779.png
ISO 400
F2.8

[ Voor 55% gewijzigd door aerofreak op 14-09-2006 21:02 . Reden: fotos toegevoegd ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20
Ok het lijkt me een leuke en mooie topic om wat meer te gaan leren.
Komt ook precies op tijd aangezien ik me oude digi cam heb ingeruild voor een "nieuwere".
Ben van een sony cybershot p72 naar een sony cybershot f707 gegaan om te gaan kijken of ik het leuk gaat vinden om wat meer met foto's te gaan doen.

Hier dan ook mijn bijdrage aan dit topic.

1 met iso 100
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/stefan.schuiling/Dorrie3.jpg

1 met iso 400
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/stefan.schuiling/Dorrie4.jpg

Alletwee met:
Aperture Value: f2.0
Shutter speed: 1/30
exposure value: 0.0

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:05

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Zou het niet nuttig zijn om de EXIF gegevens bij de voorbeeld-foto's te zetten? (ter lering ende vermaack?)

Edit:
(Ik zie dat de meeste posters het al doen, bedankt!)

[ Voor 22% gewijzigd door PvH18 op 14-09-2006 21:05 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 06:36
In het kader van 'begluur uw buur' mijn bijdrage.

Afbeeldingslocatie: http://www.oeshare.biz/~thomasw/mini-Image_0039.JPG
iso 400
Afbeeldingslocatie: http://www.oeshare.biz/~thomasw/mini-Image_0038.JPG
iso 800
Afbeeldingslocatie: http://www.oeshare.biz/~thomasw/mini-Image_0041.JPG
iso 1600

Gemaakt met een canon 350d en een 100-300mm lens op 100mm

• Nik
mavaros schreef op donderdag 14 september 2006 @ 18:01:
Waarom krijg ik als ik deze instelling gebruik wel een acceptabele foto, en bv. via automatisch een zwarte vlek.

Wat heeft de tijd van het maken van een foto met het apparaat te maken, en hoe moet ik denken qua tijd vs duisternis/lichtgraad????? als ik een foto in het donker wil maken.
Even wat achtergrondinfo over een camera voor jou. Een camera is niets meer dan een gesloten doos, met daarin een filmrolletje. In de doos zit een gat, met een luikje, precies vóór het filmrolletje. Het rolletje is gevoelig voor licht, dat wil zeggen, als er lichtbundels op vallen, verkleurt de film op de plekken waar licht komt. Des te meer licht er op de film valt, des te meer de film zal verkleuren. Overdag wil je dat er heel weinig licht bij de film komt. Te veel licht zou namelijk resulteren in een vollidig verkleurde film, omdat de film gevoelig is voor licht. Te weinig licht, maakt de film weer te donker... je moet dus een redelijk precieze belichting hebben wil je de foto laten lukken. Daar zijn de sluitertijden voor. Een korte sluitertijd laat dus relatief weinig licht door, terwijl een lange sluitertijd het luikje van de doos lang open laat staan, en dus meer licht op de film laat vallen.

Verander filmrolletje door beeldsensor, de doos door de behuizing van je camera, en het luikje en het gat door de sluiter en de lens, en je hebt de basiswerking van een digitale camera.

Daarom zorgt een lange sluitertijd er dus voor dat je foto juist belicht raakt. De auto stand pakt vaak een te korte sluitertijd... En dus is je foto een zwart vlak.

Eigenlijk is dit theorie voor de volgende lessen, maargoed, hoop dat ik je vraag een beetje heb kunnen beantwoorden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nik op 14-09-2006 21:48 ]

Anoniem: 170796

Proller,

Wat een waanzinnig goed idee van je! Echt fantastisch!
Dit topic staat in de favorieten van mijn browser.

Ik heb sinds 2 weken een EOS 350D met de standaard 18-55 kitlens en een 75-300 lens van Canon.
Vanaf nu neem ik absoluut deel aan de cursus. Dit is echt net wat ik zocht. Ik wilde net alle functies van camera eens uit gaan zoeken. Dit is echt een ideale manier!

Ik vraag me eigenlijk zelfs iets verder af: Is er niet iets met een meet te regelen om direct in de praktijk aanwijzingen te kunnen krijgen? Dat zou absoluut een dag zijn die ik ver van tevoren vrij ga houden.

Nogmaals bedankt en ik ben van de partij, zonder liegen: Dit is verreweg het beste idee dat ik ooit op een internetforum heb gezien. Nu al bedankt voor al je tijd en moeite!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 170796 op 14-09-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazra
Als je net een 350D hebt gekocht is er misschien nog een andere mogelijkheid.
Ik weet niet of canon de actie nog heeft, maar ik heb de gratis cursus mogen volgen om de camera te leren kennen en ik moet zeggen dat het best wel handig was.
Ben er aangekomen, heb de camera van automatisch afgezet en hij is er sinds dien niet meer opgekomen.
Maar goed dan moet de actie nog wel steeds lopen, wat ik eigenlijk niet verwacht ivm de 400D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170796

m-webbie schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 04:37:
Als je net een 350D hebt gekocht is er misschien nog een andere mogelijkheid.
Ik weet niet of canon de actie nog heeft, maar ik heb de gratis cursus mogen volgen om de camera te leren kennen en ik moet zeggen dat het best wel handig was.
Ben er aangekomen, heb de camera van automatisch afgezet en hij is er sinds dien niet meer opgekomen.
Maar goed dan moet de actie nog wel steeds lopen, wat ik eigenlijk niet verwacht ivm de 400D
die loopt tot 31 september, maar die komt niet meer in de buurt van zwolle, waar ik woon.
en om nou het halve land door te gaan rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Ik had hem net te laat aangeschaft. De cam moet voor 31/8 gekocht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 19:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Geweldig topic.... Ik ga dit zeker actief volgen. Ik heb net ook even twee foto's gemaakt, eentje op iso-100, en een op iso-400 (cam wil niet hoger).

Afbeeldingslocatie: http://img1.the-baboon.nl/small_618ffe173a89361101e4b4deced81568DSC02315.png
ISO-400
Belichtingstijd 1 sec
F-nummer F/2,8
Focus 6mm

Afbeeldingslocatie: http://img1.the-baboon.nl/small_4144f8470ce5d9bb0ff3b895a678a153DSC02314.png
ISO-100
Belichtingstijd 1 sec
F-nummer F/2,8
Focus 6mm
Ohwja, let niet op de rommel ;-) Kon zo snel niet een boeiend onderwerp vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 05-05 23:00
deWit schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:09:
Geweldig topic.... Ik ga dit zeker actief volgen. Ik heb net ook even twee foto's gemaakt, eentje op iso-100, en een op iso-400 (cam wil niet hoger).

[afbeelding]
ISO-400
Belichtingstijd 1 sec
F-nummer F/2,8
Focus 6mm

[afbeelding]
ISO-100
Belichtingstijd 1 sec
F-nummer F/2,8
Focus 6mm
Ohwja, let niet op de rommel ;-) Kon zo snel niet een boeiend onderwerp vinden...
Onderwerp boeit voor zulke dingen niet echt, je hebt het door ;). Probeer de volgende keer wel je onderwerp op dezelfde plaats te houden. Nu heb je wat gedraaid en is het verschil minder opvallend.

Wordt dit trouwens wekelijks een nieuwe opdracht of.. ? :) Ikzelf wacht ook meer op de compositie ed zoals door julius aangehaald. Techniek van de camera zelf heb ik al door (al heb ik best geduld en respect voor anderen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:17

Markie

Voorheen BBE

Leuk initiatief! Mijn bijdrage mbv de Fuji S9500:
Alle foto's onbewerkt en met een diafragma van 5,6:
Afbeeldingslocatie: http://img54.imageshack.us/img54/5166/1uk3.jpg
iso 80 in JPEG, sluitertijd: 1/4s

Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/9435/2lg2.jpg
iso 1600 in JPEG, sluitertijd: 1/75s

Afbeeldingslocatie: http://img54.imageshack.us/img54/8646/3ax8.jpg
iso 1600 in RAW (dus geen compressie), sluitertijd: 1/60s

[ Voor 17% gewijzigd door Markie op 15-09-2006 21:34 ]

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:21
Ook ik heb wat foto's gemaakt op 1/50ste

iso 100:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liesarts/resize100.jpg

en iso 1600
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liesarts/resize1600.jpg

edit: hehe eindelijk goed erop gekregen :)

[ Voor 71% gewijzigd door Timon op 16-09-2006 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazra
Er wordt om een user en pass gevraagt als ik op de links klik

edit:
Goed url moet dus zijn:
ISO100
ISO1600

[ Voor 58% gewijzigd door zazra op 16-09-2006 00:08 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik denk dat ik de url wel kan bedenken

members.home.nl/liesarts etc

misschien ook niet :P

[ Voor 30% gewijzigd door Nomad op 16-09-2006 00:01 ]

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:21
foutje sorry, nu ging het helemaal mis

en @ Yamy_Daffy: duidelijk verschil!

@aerofreak: dat is nog eens een mooie foto

[ Voor 147% gewijzigd door Timon op 16-09-2006 00:17 ]

Anoniem: 72220

de iso/ruis verhouding is ook per camera verschillend he? :) mijn camera (Canon Eos 350D) heeft minder last van ruis op ISO 1600 dan een compact camera van Canon...
dus als je echt met hoge ISO waardes wil fotograferen dan kom je zeker wel aan een wat duurdere camera... dat is zeker het grootste nadeel vind ik...

ff over het diafragma... ik heb zelf ff geen fotos om het verschil te laten zien, omdat ik niet thuis zit... maar ik heb thuis wel 2 mooie fotos om het verschil tussen diafragma F5 en F32 te laten zien! :)... ik zal kijken of ik dat morgen kan laten zien!

verder vind ik dit een heel goed topic! al ben ik bang dat er mensen strax net zo goed worden in fotograferen als waar ik voor aan t leren ben :P maar dat is iets anders ;) haha :)
ik vind het iig leuk dat er iemand zon topic is begonnen, want ik wou al heel lang een topic openen over zo iets, maar wist niet genoeg te bedenken om een goeie ts te typen e.d......
ik vind het een goeie zaak! :) ik hou het topic iig in de gate! :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

aerofreak schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:59:

ISO, sluitertijd en diafragma kunnen instellen.
Arrigi schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:02:
Wordt dit trouwens wekelijks een nieuwe opdracht of.. ? :) Ikzelf wacht ook meer op de compositie ed zoals door julius aangehaald. Techniek van de camera zelf heb ik al door (al heb ik best geduld en respect voor anderen ;))
Alles op zijn tijd, eerst de basisparameters van fototoestel verkennen. Wat doet de ISO? Wat doet de sluitertijd? Wat doet de diafragma? Daarna gaan we verder.

• zazra
dedennis schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:53:

iso 100:

*knip*

en iso 1600

*knip*

Toch nog niet helemaal :) je hebt nu een https die vraagt om een login.
Als je even de urls aanpast naar: http://members.home.nl/liesarts/resize100.jpg
en http://members.home.nl/liesarts/resize1600.jpg dan moet het goed komen.
Ja sorry ben goed in zeuren :)

[ Voor 3% gewijzigd door zazra op 16-09-2006 02:16 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
dedennis schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:53:

iso 100:
[afbeelding]

en iso 1600
[afbeelding]

fix die foto's, je krijg nu een login scherm van je homedrive :)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:08:
Op dit moment is dat nog een beetje vroeg nomad85: we hebben al de reguliere weekopdrachten-topics ook hier in FGS :) Voor het overzicht, feedback en terugvind/leesbaarheid is het voor nu wat handiger om het allemaal in 1 topic te houden zodat je niet steeds hoeft te wisselen of meerdere topics die over 1 specifiek ding gaan, bij hoeft te houden.

En over foto's: ja, vooral meer posten, en vooral meer van beginners, maar ook gevorderden kunnen natuurlijk gewoon posten, zodat anderen kunnen leren hoe zij het doen :)
Voor het overzicht zou ik juist zeggen om per opdracht appart te doen. Nu heb je idd de kans dat er opdrachten door elkaar gaan lopen. Gewoon lekker het ene hoofdstuk kunnen sluiten en aan een nieuwe kunnen beginnen. Voor je gevoel ook weer een stapje verder zijn. Of is het de bedoeling om per half jaar/3 maanden of whatever zo'n topic als deze te openen? Nee, wat mij betreft onzinnig. Iedere keer opnieuw kennis op doen terwijl dat anders in 1 topic per opdracht verzameld word... Enige wat ik me kan indenken is dat het voor jullie mods eenvoudiger word... Maar waar draait dit forum voor? Voor jullie mods of voor de gebruikers???

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Anoniem: 144799

Echt een geweldig idee die fotocursus, ben gisteravond ook even wezen spelen met mn camera. Hier de foto's

Dit bakt de camera ervan op de auto-stand: 1/4s, F3.2 en iso 200
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/4104/probeersel082453ab0.jpg

En dit in stand P: 1/5s, F3.2 en iso 1600
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/1458/probeersel082518sg0.jpg

En tenslotte de manual stand: 6,5s, F3.2 en iso 100
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/4285/probeersel082600fo9.jpg

ik moet nog een statief kopen, weten jullie een goede en goedkope?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 144799 op 16-09-2006 09:53 . Reden: plaatjes verandert :P ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de mediamarkt heeft een redelijke goede voor 30 euro. Staat het merk Star op. Het is een Hama.
Is redelijk stevig en beter dan menig ander voor dit bedrag.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 09:20

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/2792/fotocursuswk1a1zl8.jpg
iso: 400 | F/2.8

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/7470/fotocursuswk1a2nx1.jpg
iso: 3200 | F/22

En de laatste vond ik tof omdat er een bus voorbij reed!
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/1227/fotocursuswk1a3rf9.jpg
iso: 400 | F/22

Wat mij verbaasde achteraf zijn die lelijke kringen om de straatverlichting heen. Hoe komt dat? Is dat door de lens of iets anders?
Gemaakt met canon 10D en 20mm

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dat zijn lensflares....
meestal niet zo gewenst inderdaad. Een goed filter helpt hierbij, maar het is ook per lens verschillend wat voor flare hij produceert.

• Mnijland
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:02
Zoals je in proller in "[fotocursus] Verleg je grenzen, weg met ..." kan lezen spitst dit topic zich momenteel toe op het gebruik van verschillende ISO waarden. De foto's die jij hebt geplaatst hebben daar niet veel mee te maken. Graag even op letten ;)

[ Voor 108% gewijzigd door Zoefff op 16-09-2006 20:28 ]

Zwarte doosjes met de tekst "Nikon" + wat lichtdoorlatende lensdoppen || www.marcosplaten.nl

• DrOetker
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 15:45

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

Het zijn leuke foto's maar zie 1e en de 2e post, ik denk dat je deze foto's pas later in dit topic kan plaatsen ;)

[ Voor 41% gewijzigd door DrOetker op 16-09-2006 19:22 ]

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

• DrOetker
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 15:45

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

foto's zijn verloren gegaan tijdens hd-crash....

[ Voor 138% gewijzigd door DrOetker op 24-02-2009 13:44 . Reden: foto's zijn verloren gegaan tijdens hd-crash.... ]

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

Anoniem: 47200

zeer leuk topic, ik ga zeker meedoen voorlopig nog met een Powershot A80

Ik heb al heel wat mooie foto's gezien in dit topic hopelijk worden die van mij ook zo :)

• DynamicDreams
  • Laatst online: 06-05 19:17
Zeer interessant topic, ik ga ook meedoen!

Camera: Nikon D50
Lens: Tamron 18-200 F3.5-6.3
Foto-locatie: Vanaf mijn dakterras, foto gemaakt richting het centrum van Hengelo.

Afbeeldingslocatie: http://www.martin-bakker.nl/tweakers/hengelo_iso200.jpg
Focal Length = 35mm
Exposure Time = 20"
F Number = F4.5
ISO Speed Used = 200

Afbeeldingslocatie: http://www.martin-bakker.nl/tweakers/hengelo_iso1600.jpg
Focal Length = 35mm
Exposure Time = 2"
F Number = F4.5
ISO Speed Used = 1600

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183967

Prachtig idee, kan ik eindelijk eens weg uit de vage regionen van de gelegenheidsfotografie :P
Eén van de voorbije avonden met een Nikon Coolpix 5200 (ja ik weet het niks vergeleken met al dat SRL-geweld hier, maar de basisfunctie's die in de TS werden opgesomd zitten er wel op)
naar buiten getrokken en voorbije snellende auto's gefotografeerd.

klik
Focuslengte: 8mm
F-nummer: F/2,8
Belichtingstijd: 1s
ISO 64

Wel grappig hoe je de lichten van de auto ziet, maar de auto zelf niet. De bestuurder ging trouwens keihard op zijn rem staan, hij dacht dat ik een verborgen politieman was met een flitscamera :+
Allereerste keer dat ik met instellingen van de camera begin te klooien, maar ik heb de smaak te pakken >:) Ik wou vooral spelen met het effect van de lichtstrepen, compositie en zo komt later wel.
Ik kijk al uit naar het volgende hoofdstuk in de cursus.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 183967 op 21-09-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 04-05 12:39
Anoniem: 183967 schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:19:
Prachtig idee, kan ik eindelijk eens weg uit de vage regionen van de gelegenheidsfotografie :P
Eén van de voorbije avonden met een Nikon Coolpix 5200 (ja ik weet het niks vergeleken met al dat SRL-geweld hier, maar de basisfunctie's die in de TS werden opgesomd zitten er wel op)
naar buiten getrokken en voorbije snellende auto's gefotografeerd.

[afbeelding]
(clickable)
Focuslengte: 8mm
F-nummer: F/2,8
Belichtingstijd: 1s
ISO 64

Wel grappig hoe je de lichten van de auto ziet, maar de auto zelf niet. De bestuurder ging trouwens keihard op zijn rem staan, hij dacht dat ik een verborgen politieman was met een flitscamera :+
Allereerste keer dat ik met instellingen van de camera begin te klooien, maar ik heb de smaak te pakken >:) Ik wou vooral spelen met het effect van de lichtstrepen, compositie en zo komt later wel.
Ik kijk al uit naar het volgende hoofdstuk in de cursus.
Mnijland schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 18:13:
[mbr]Zoals je in proller in "[fotocursus] Verleg je grenzen, weg met ..." kan lezen spitst dit topic zich momenteel toe op het gebruik van verschillende ISO waarden. De foto's die jij hebt geplaatst hebben daar niet veel mee te maken. Graag even op letten ;)[/]
ik denk dat het essentieel is dat iedereen de opdrachten volgt, en niet in het wilde weg allerlei fotos gaat posten, hoe leuk ze ook zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Trouwens, sluitertijd van 1 seconde EN flitsen? Lijkt me hier toch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazra
Hoelang was het trouwens de bedoeling om de tijd te geven voor een opdracht?
Nee ik zeg niet dat we al door moeten naar de volgende, maar toch misschien wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 04-05 12:39
Gisteravond maar langs de rijn wat foto's gemaakt (bij arnhem)

200 iso:
Afbeeldingslocatie: http://martijn.sohosted.com/got/200.jpg

400 iso:
Afbeeldingslocatie: http://martijn.sohosted.com/got/400.jpg

800 iso:
Afbeeldingslocatie: http://martijn.sohosted.com/got/800.jpg

1600 iso:
Afbeeldingslocatie: http://martijn.sohosted.com/got/1600.jpg

Allemaal geschoten met een D70,
Diafragma: 3,5.
Sluitertijd 1 sec. (had iets langer gemogen, zelfs iso 1600 is nog vrij donker)

[ Voor 6% gewijzigd door L0we op 18-09-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

echt gaaf dit, ik zit nu ook mijn eerste foto's te maken en zit gewoon op een auto te wachten die door de straat moet rijden :)

naast ISO (wat ik al een beetje kende) ben ik ook gelijk gaan experimenteren met sluitertijd echt enorm leuk dit

@Dynamicdream
mooie foto's al heb ik weinig verstand van kwaliteit enzo (nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

wanner komt hoofdstuk 2???

ik heb er wel weer zin in O+

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

aerofreak schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:32:
wanner komt hoofdstuk 2???

ik heb er wel weer zin in O+
Een goede bron/start-tekst is nog tijdrovend, sommige posten van mij hebben uren tot dagen gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 20:37
Ook hier wat probeersels van mijn kant.

Gemaakt met een EOS 350D met standaard kitlens.
Hoewel het niet zo lijkt, was de ruimte waarin de foto's gemaakt zijn erg donker.

Ik hoor graag jullie tips c.q. commentaar.

EDIT: TS bedankt voor je uitleg over de ISO waarde's.

Afbeeldingslocatie: http://i71.photobucket.com/albums/i149/NoLimitKermis/GOT/th_IMG_3094_ISO100.jpg
ISO 100

Afbeeldingslocatie: http://i71.photobucket.com/albums/i149/NoLimitKermis/GOT/th_IMG_3097_ISO800.jpg
ISO 800

Afbeeldingslocatie: http://i71.photobucket.com/albums/i149/NoLimitKermis/GOT/th_IMG_3098_ISO1600.jpg
ISO 1600

[ Voor 20% gewijzigd door XtremeDesign op 20-09-2006 13:32 ]

• ForrestX
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

XtremeDesign schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:59:
Ook hier wat probeersels van mijn kant.

Gemaakt met een EOS 350D met standaard kitlens.
Hoewel het niet zo lijkt, was de ruimte waarin de foto's gemaakt zijn erg donker.

Ik hoor graag jullie tips c.q. commentaar.

EDIT: TS bedankt voor je uitleg over de ISO waarde's.

[afbeelding]
ISO 100

[afbeelding]
ISO 200

[afbeelding]
ISO 400

[afbeelding]
ISO 800

[afbeelding]
ISO 1600
mede gelet op de tijd van de klok lijken dit wel allemaal dezelfde foto's....iig is de belicht bij allemaal identiek

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 06:36
komt ook omdat de sluitertijden en diafragma zijn meeveranderd. Hierdoor lijkt het dus dezelfde foto, en zie je vooral het verschil in ruis...

• ForrestX
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

ThomasW schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:52:
komt ook omdat de sluitertijden en diafragma zijn meeveranderd. Hierdoor lijkt het dus dezelfde foto, en zie je vooral het verschil in ruis...
ruis zie je idd...was een "P" standje oid dus...vind de ruis bij 1600 nog wel meevallen overigens...

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

• Remy

Remy

julius schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 04:59:
[...]

Voor het overzicht zou ik juist zeggen om per opdracht appart te doen. Nu heb je idd de kans dat er opdrachten door elkaar gaan lopen. Gewoon lekker het ene hoofdstuk kunnen sluiten en aan een nieuwe kunnen beginnen. Voor je gevoel ook weer een stapje verder zijn. Of is het de bedoeling om per half jaar/3 maanden of whatever zo'n topic als deze te openen?
Hooo je begrijpt me verkeerd: de bedoeling is wel per opdracht/cursus een apart topic te openen ja, niks aan het handje :) Maar niet dat de foto's apart gepost worden, en het 'tekst' deel weer in een ander topic: dat bedoelde ik.
Nee, wat mij betreft onzinnig. Iedere keer opnieuw kennis op doen terwijl dat anders in 1 topic per opdracht verzameld word... Enige wat ik me kan indenken is dat het voor jullie mods eenvoudiger word... Maar waar draait dit forum voor? Voor jullie mods of voor de gebruikers???
Wow, kalm aan julius, waar slaat die opmerking op? Natuurlijk is het forum er voor de gebruikers, waar denk je dat dit topic voor is bijvoorbeeld? Om mensen inzicht te geven in het gebruik van hun camera.

Vreemd dat je zo reageert, dat is nergens voor nodig :)

LinkedIn
Instagram

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 20:37
ForrestX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:36:
[...]
mede gelet op de tijd van de klok lijken dit wel allemaal dezelfde foto's....iig is de belicht bij allemaal identiek
ForrestX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:00:
[...]
ruis zie je idd...was een "P" standje oid dus...vind de ruis bij 1600 nog wel meevallen overigens...
Is inderdaad gemaakt in de P stand, eerste uitleg was volgens mij ook puur om het verschil tussen de ISO waarde's te zien, en had verder niets met belichting te maken?

• Fire69
Remy schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:03:
[...]
Hooo je begrijpt me verkeerd: de bedoeling is wel per opdracht/cursus een apart topic te openen ja, niks aan het handje :) Maar niet dat de foto's apart gepost worden, en het 'tekst' deel weer in een ander topic: dat bedoelde ik.
[...]
Wow, kalm aan julius, waar slaat die opmerking op? Natuurlijk is het forum er voor de gebruikers, waar denk je dat dit topic voor is bijvoorbeeld? Om mensen inzicht te geven in het gebruik van hun camera.

Vreemd dat je zo reageert, dat is nergens voor nodig :)
Dus er komt binnenkort een nieuw topic voor eg. diaframa-settings?
Kan de topictitel dan niet wat aangepast worden? "[fotocursus]Hoe en wat ivm ISO-waarden" of zo?
"[fotocursus] Verleg je grenzen, weg met die "auto" stand!" Deel 1 tem 66 lijkt me ook zo stom? :)

[ Voor 54% gewijzigd door Fire69 op 20-09-2006 11:09 ]

• Remy

Remy

Deze enthousiaste titel was zo gekozen door proller - maar een duidelijkere titel is wel handig ja, goed idee ;) Even een duidelijkere gefixt.

LinkedIn
Instagram

• Lexus!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Leuk initiatief!! Heb nu een dikke maand een nikon d70s, maar er gaat nog zoveel mis... :+

Volgende foto's geschoten:
F/3.5
1 Sec
offtopic:
Helaas zag ik achteraf dat ik de belichtingscompensatie op +5 had staan... 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.lexusonline.nl/TNET/forum/cursus_foto/iso/DSC_2794_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.lexusonline.nl/TNET/forum/cursus_foto/iso/DSC_2795_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.lexusonline.nl/TNET/forum/cursus_foto/iso/DSC_2797_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.lexusonline.nl/TNET/forum/cursus_foto/iso/DSC_2798_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77730

Heren,

Ik ben gisteravond ook bezig geweest foto's te maken voor deze opdracht.
Maar is het nou de bedoeiling om bij de verschillende iso standen de sluitertijd en het diafragma gelijk te houden, of passen jullie die wel aan om door middel van een langere belichting met een lage isowaarde toch een goede foto te krijgen ?

Erg goed topic in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Volgens mij is het de bedoeling dat alles hetzelfde blijft, alleen de ISO veranderen.
Maar dat hebben velen hier niet begrepen denk ik :)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
~~~[html]~~~[html]~~~[norml]~~~[/norml]~~~[/html]~~~[/html]