Introductie: welkom!
Ha tweaker! Leuk dat je op dit topic klikt. Maar waarschijnlijk vraag je je af wat dit topic nu eigenlijk voor moet stellen. In overleg met de Fotografie crew heb ik de taak op me genomen jullie (en mezelf) eens kritisch te laten kijken naar je "gear". Velen van jullie maken leuke foto's maar durven ze niet te posten hier op GoT, vanwege het soms wat harde commentaar. Gelukkig is ook daar een topic voor. Maar wat gaan we hier doen dan?
Doel van dit topic
Door een aantal Fotografie topics te combineren, zal ik proberen om iedereen wegwijs te maken in het fenomeen wat "foto's maken" heet. En dan beginnen we dus bij de basis. Langzamerhand gaan we de kennis opbouwen en in praktijk brengen. Oftewel, wat doet ISO, wat is sluitertijd, wat doet scherptediepte, en meer van dat soort termen. Maar in plaats van het alleen uit te leggen, krijg je ook de opdracht om zélf aan de slag te gaan, en je bevindingen en resultaten hier te posten. vervolgens mag je kritiek ontvangen, en kun je jezelf en anderen verbeteren. Zo hebben we dus een combinatie van een aantal topics, te weten: demystified topics (uitleg over bepaalde functies), testcases, showcases, en de foto opdrachten!
Hoe pakken we dat dan aan?
Ieder topic begint met een korte uitleg over een bepaald onderdeel wat temaken heeft met fotografie. Dat kan vanalles zijn, van lenzen tot bewerkingen op de pc. Bij voldoende animo gaan we steeds dieper in op de materie, en dus ook steeds verder kwa mogelijkheden. Je genzen ga je dus letterlijk leren verleggen. Na de uitleg krijg je een aantal voorbeelden te zien (de welbekende goed-fout foto's), en vervolgens komt er een opdracht. De opdrachten houden we wel simpel, ze moeten namelijk wel voor iedereen uit te voeren zijn! Vervolgens ga je aan de slag met de opdracht, en post je hier het resultaat, zowel de mislukkingen als de uiteindelijke versie. Heb je vragen of begrijp je iets niet, kun je ook je vraag stellen.
Ik wil mee doen! Wat heb ik nodig?
Eigenlijk kun je met alles aan de slag. Van een wegwerpcamera tot aan de meest geweldige full frame SLR. Maar om toch enigsinds met de marerie mee te kunnen, zul je toch een (digitale) camera moeten hebben met de zogenaamde PASM functies erop. Vaak zit er op deze camera's een draaiwieltje met de letters P, A, S, M, of Tv en Av. Om het wat lastiger te zeggen, je moet controle kunnen hebben over je toestel. De wegwerp camera laat je niets met zoom doen, geen ISO waardes instellen, of sluitertijden bepalen. Je komt dus al snel op een digitale compact camera uit, of nog liever een (D)-SLR. Toch kun je met een wegwerp camera mooie foto's maken, wat jij maakt de foto, en niet de camera! Maar met een dergelijke camera kun je de foto niet beïnvloeden...
Om een lang verhaal kort te maken, je moet een camera hebben die jou de controle geeft over hoe de foto genomen gaat worden, en dus niet een point en shoot camera. Het beste is een zeer uitgebreide compact camera, of een DSLR.
Algemene regels
Ook in dit topic hebben we regels. Deze zullen soms wat strenger zijn in vergelijking met de rest van GoT. Ik steel wat regeltjes van Remy...
Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:
• Maximaal 3 foto's per post, waarvan 2 testfoto's en 1 uiteindelijke foto. Ook al zijn we bezig met leren, een topic moet wel goed toegankelijk blijven. Ook wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, je plempt nietzomaar een probeerseltje neer. probeer alles eruit te halen wat er in zit!
• Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!
• Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.
• Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden.
• Sommige functies zijn wellicht niet op jouw camera aanwezig, of staan misschien onder een andere naam. Vraag in dit topic niet hoe jouw camera werkt, we verwachten dat je de handleiding erbij pakt om e.e.a. op te zoeken. Kom je er niet uit, kun je het alsnog vragen.
• Archief foto's zijn niet welkom, hoe mooi ze ook zijn.
• Post onder je foto de gebruikte instellingen! Zo kunnen we leren van elkaar. Gewoonweg de foto posten is dus niet voldoende. Leg uit wat je ingesteld hebt, waarom, en wat het resulaat is.
Tot slot...
Alvast heel veel succes met dit opic en de opdrachten, ik hoop dat er veel tweakers mee gaan doen, in de hoop dat we kunnen leren van elkaar.
p.s.: ik ben zelf ook nieuw met mijn camera, ik heb sinds vorige week een EOS 350D, daarvoor moest ik het met een Kodak DX6490 doen, geen schande natuurlijk, maar leren moeten we allemaal. Daarnaast zal ik ook FG crewleden en de bekenderen op het fotogebied hun zegje laten doen, en ons de fijne kneepjes van het vak leren!
[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 22-09-2006 23:07 ]