[fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 18.677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77730

OK, dan wacht ik dus ook nog met het posten van mijn foto's, want ik heb dus ook verschillende diafragma en sluitertijd instellingen gebruikt. Bedankt voor het snelle antwoord en ik hoop dat nog meer mensen zich aansluiten bij deze online cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181202

Onwijs gave topic!
Ik hou het in de gaten en hoop zelf ook eens wat te gaan posten.
Ben idd ook erg benieuwd, naar deel 2 :)

Anoniem: 168596

Gisteravond heb ik in mijn slaapkamer ook een poging gedaan om foto's te maken bij weinig licht. Alleen mijn TFT monitor met zwarte achtergrond diende als lichtbron. Wat ik ook probeer met verschillende ISO instellingen, het lijkt onmogelijk voor mijn Alpha 100 om scherp te stellen en verrekt daarom dus een foto te maken. Ik had de camera op de auto stand staan. Als ik recht op de lichtbron scherpstel lukt het soms wel (en soms ook niet) objecten in de buurt lukken helemaal niet. Wat doe ik fout?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 168596 op 23-09-2006 11:49 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je doet niks fout, een camera heeft moeite om scherp te stellen in het donker.
Wat je eraan kan doen is het volgende :P:
heb je wel je AF-assist lampje aanstaan?
handmatig focussen,
externe flitser nemen, die heeft vaak betere AF-assist, waardoor je camera beter kan scherpstellen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

Fire69 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 19:07:
Volgens mij is het de bedoeling dat alles hetzelfde blijft, alleen de ISO veranderen.
Maar dat hebben velen hier niet begrepen denk ik :)
dat bedoelde ik dus ook... :P

overigens is het een mooi initiatief!!!

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Anoniem: 168596 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 11:49:
Gisteravond heb ik in mijn slaapkamer ook een poging gedaan om foto's te maken bij weinig licht. Alleen mijn TFT monitor met zwarte achtergrond diende als lichtbron. Wat ik ook probeer met verschillende ISO instellingen, het lijkt onmogelijk voor mijn Alpha 100 om scherp te stellen en verrekt daarom dus een foto te maken. Ik had de camera op de auto stand staan. Als ik recht op de lichtbron scherpstel lukt het soms wel (en soms ook niet) objecten in de buurt lukken helemaal niet. Wat doe ik fout?
Bij m'n minolta 5D (voorloper van jou camera) helpt het om AF-S + wide AF aan te zetten. En zo ie zo is de kitlens geen held wat betreft focusen op 70mm. Wat som helpt is uitzoomen focusen (zodat de focus in iedergeval in de buurt zit), in zomen en opnieuw focusen. Zo ie zo heeft de camera contrast nodig om op scherp te stellen dus een egale zwarte achtergrond is geen succes.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77730

Al een week geen reactie meer. Snelle leerlingen allemaal :) Wanneer gaat de fotocursus verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 16:59
Ik ben bezig met deeltje 2, maar dit vraagt nogal wat veel tijd. Zeker omdat mijn camera in reparatie is (lees: dode pixels remappen), dus het kan even duren helaas. Of iemand anders (met een goede FG achtergrond) moet een topic willen maken over sluitertijden (maar dan wel in overleg met mij, via DM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 04-05 12:39
proller schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 23:15:
Ik ben bezig met deeltje 2, maar dit vraagt nogal wat veel tijd. Zeker omdat mijn camera in reparatie is (lees: dode pixels remappen), dus het kan even duren helaas. Of iemand anders (met een goede FG achtergrond) moet een topic willen maken over sluitertijden (maar dan wel in overleg met mij, via DM).
zonder camera kan je toch wel een stukje schrijven? Ik zal vanavond eens proberen of ik wat zinnigs op papier kan zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazra
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 11:19
Als je aangeeft wat je kwa plaatjes wil, ben ik best bereid wat foto's te schieten en naar je te mailen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-05 18:46
proller schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 23:15:
Op zich weer een leuk onderwerp ... en niet allemaal beginnen te pannen ;) (het grote gevaar denk ik)

Maar of er heel veel over te vertellen valt is nog maar de vraag. Je hebt er eigenlijk alleen maar mee te meken als het voorwerp beweegt (of als jij beweegt) of als je op/over het randje zit wat betreft camera shake (die 1/f vuistregel komt waarschijnlijk ook wel aanbod)

Creatief valt er gelukkig wel veel mee te doen/te oefenen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Camera: 300D met kitlens.
1/10e sec
f/3.5

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/8539/img1815cl8.jpg
Iso 100

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/5241/img1816wn5.jpg
Iso 400

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/524/img1817px2.jpg
Iso 1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06-2023
Zowaar mijn 1e post op het GoT-forum. Na jaren meelezen twee bijdrages van mijn oude Sony:
Sony F828 @ ISO 64
Sony F828 @ ISO 800

En twee van de nieuwe D50 + 18-70:
D50 @ ISO 200
D50 @ ISO 1600

De sony heb ik nooit boven de ISO 200 gebruikt, en nu weet ik weer waarom dat ook alweer was. Bij de zojuist aangeschafte D50 zie ik meer mogelijkheden. Alle 4 foto's zijn in nachtelijk donker gemaakt met 30 seconden sluitertijd met de balkonrand als statief. In het pikkedonker kon ik niet eens de instellingen wijzigen van de D50 omdat de top-lcd niet verlicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170796

Poplitius schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 23:31:
Zowaar mijn 1e post op het GoT-forum. Na jaren meelezen twee bijdrages van mijn oude Sony:
Sony F828 @ ISO 64
Sony F828 @ ISO 800

En twee van de nieuwe D50 + 18-70:
D50 @ ISO 200
D50 @ ISO 1600

De sony heb ik nooit boven de ISO 200 gebruikt, en nu weet ik weer waarom dat ook alweer was. Bij de zojuist aangeschafte D50 zie ik meer mogelijkheden. Alle 4 foto's zijn in nachtelijk donker gemaakt met 30 seconden sluitertijd met de balkonrand als statief. In het pikkedonker kon ik niet eens de instellingen wijzigen van de D50 omdat de top-lcd niet verlicht is.
Ik vind het verschil echt aanzienlijk, wie niet ??? 8)7

Maar eigenlijk wacht ik nu op les 2 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181914

Aller eerst: super topic, nu kan ik eindelijk de technische kant van fotografie leren _/-\o_ .

Ik volg dit topic al een tijdje, en vond het nu tijd om zelf ook eens te gaan experimenteren.

Maar hier dus mijn 3 foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/681/iso100resizedem3.jpg
ISO 100
F/2,8
Sluitertijd: 4 sec

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/2284/iso800resizedov1.jpg
ISO 800
F/2,8
Sluitertijd: 2,5 (heeft de camera automatisch gedaan dus kon ik niks aan doen weet dat het eigenlijk hetzelfde moet blijven maarja..)

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1723/iso1600resizedtc7.jpg
ISO 1600
F/2,8
Sluitertijd: 2,5 (zelfde verhaal)

Heb geen statief dus mede daardoor zijn ze niet echt scherp.

De foto's zijn allemaal gemaakt met mijn Fuji Finepix S9500.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 181914 op 08-10-2006 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175347

Ik vind het ook een vet gaaf topic, goed om te leren, en te zien hoe iedereen het oppikt.

@gizlle: hoewel ik het apart vind dat het zo donker is terwijl de zon nog schijnt, even een opmerking: Ik ben ook een aantal keren gewoon mijn statief vergeten, maar dan kun je meestal wel een ander object daarvoor gebruiken, cq stenen, je knie (als je op je hurken gaat zitten), je fiets etc. Dit zou allicht betere resultaten geven. Maar daarnaast de locatie en compositie (wel even de onderkant weg croppen) zijn wel mooi uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181914

Die 'zon' is de maan ;) . En ik heb de camera ook op me knie gehouden, maar toch nog bewegingsonscherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169371

Hey,

Leuk topic, kheb alleen even een vraagje :).

Ik was al een tijdje van plan om me te gaan verdiepen in fotografie, en ik heb momenteel een sony cybershot DSC-T30. Nu is mijn vraag of ik hiermee goed mee kan komen met de rest. Ik heb namelijk bijna alle showcase topics bekeken, en er staan echt veel mooie indrukwekkende foto's bij, vooral van landschappen die er met veel scherpte/contrast op staan. Is dit ook mogelijk met mijn huidige camera.

Sorry, ik ben nog een beetje een beginner op dit gebied, kheb zojuist het ISO artikel gelezen, en ik heb de gebruiksaanwijzig even doorgespit :)

Roxzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 169371 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 02:12:
Hey,

Leuk topic, kheb alleen even een vraagje :).

Ik was al een tijdje van plan om me te gaan verdiepen in fotografie, en ik heb momenteel een sony cybershot DSC-T30. Nu is mijn vraag of ik hiermee goed mee kan komen met de rest. Ik heb namelijk bijna alle showcase topics bekeken, en er staan echt veel mooie indrukwekkende foto's bij, vooral van landschappen die er met veel scherpte/contrast op staan. Is dit ook mogelijk met mijn huidige camera.

Sorry, ik ben nog een beetje een beginner op dit gebied, kheb zojuist het ISO artikel gelezen, en ik heb de gebruiksaanwijzig even doorgespit :)

Roxzz
deze cam heb je volgens mij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nomad85/postmapje/5899.jpg

mooi cameraatje. Helaas heeft deze geen Av-priority of Tv-priority e.d., waardoor de camera alles behoorlijk automagisch doet. ISO kun je wel handmatig kiezen, maar sluitertijd en diafragma niet, waardoor je wel lastiger mee kan doen met de cursus, maar uiteraard gewoon mee kan doen.
Sommige dingen zal voor jouw niet zo snel gaan, maar mee doen kan altijd, want je camera kan het misschien niet, maar je kan daardoor wel dingen leren door te lezen en te redeneren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 16:59
Op naar [fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)

;)

edit: @de onderbuurman: gelukkig ben ik sneller met het posten in dit topic, dan dat ik er over deed om de boel te schrijven :P

[ Voor 46% gewijzigd door Nik op 22-10-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Met dank aan proller is hier het tweede deel:
[fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)

edit: shit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wortelsoep op 22-10-2006 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144799

Yes deel 2! geweldig idee proller!

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 144799 op 23-10-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:55
deCube schreef op woensdag 13 september 2006 @ 18:19:
Deze foto is niet vanaf de vensterbank gemaakt, maar is wel van toepassing op opdracht 1. Dit 1 van de eerste foto's die ik geschoten heb, ong. een maand geleden.

[afbeelding]

Sluitertijd: 1/3 sec
Diafragma: F/5
ISO: 800
en wie rekent dan even uit welke strepen op de foto een boete hadden kunnen krijgen voor te snel rijden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:55
ThomasW schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:33:
In het kader van 'begluur uw buur' mijn bijdrage.

[afbeelding]
iso 400
[afbeelding]
iso 800
[afbeelding]
iso 1600

Gemaakt met een canon 350d en een 100-300mm lens op 100mm
hmm of je fotograveert wel heel erg langzaam, of het begon al licht te worden op die laatste foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

Nog even een vraagje, ook al in het andere topic gesteld maar daar kwam niet echt antwoord op. Stel ik wil simpelweg de beste kwailiteit foto's, mijn te fotograferen onderwerp staat stil en ik kan mijn camera ook perfect stil houden. Is het dan het beste om met een zo laag mogelijke iso waarde en zo lang mogelijke sluitertijd te knippen? Levert dit dus de beste kwaliteit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 47200 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:26:
Nog even een vraagje, ook al in het andere topic gesteld maar daar kwam niet echt antwoord op. Stel ik wil simpelweg de beste kwailiteit foto's, mijn te fotograferen onderwerp staat stil en ik kan mijn camera ook perfect stil houden. Is het dan het beste om met een zo laag mogelijke iso waarde en zo lang mogelijke sluitertijd te knippen? Levert dit dus de beste kwaliteit op?
Ja.
Lage iso is eigenlijk altijd beter, want lagere isowaardes geven minder ruis.
Kleine kanttekening: bij lange sluitertijden krijg je op den duur ook last van ruis. Ook op met de laagste isowaarde. Mocht je dus de ideale instelling willen voor de gemiddelde compactcamera: laagste iso, grootste diafragma (klein f getal) en een bijpassende sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

justawitte schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:35:
[...]
Mocht je dus de ideale instelling willen voor de gemiddelde compactcamera: laagste iso, grootste diafragma (klein f getal) en een bijpassende sluitertijd.
Diafragma is toch afhankelijk van wat voor foto je wilt maken? Of kan een hoog diafragma ook zorgen voor ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 22:26
Anoniem: 47200 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:23:
[...]

Diafragma is toch afhankelijk van wat voor foto je wilt maken? Of kan een hoog diafragma ook zorgen voor ruis?
Indirect wel. Hoe kleiner de opening, hoe langer de sluitertijd of hoe hoger de ISO.. Een zo klein mogelijk diafragmagetal helpt je dus wel om weinig ruis te hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Anoniem: 47200 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:23:
[...]

Bij de meeste compactcamera's is de depth of field (dof) groot genoeg om bijna alles (op macro, closeup na) op het grootste diafragma te fotograferen. Landschaps fotografie zou je ook al uitzondering kunnen zien, maar normaal zie je niet echt het verschil tussen een f/2.8 en een f/5.6.

Als je een spiegelreflex zou gaan gebruiken, waarbij van nature de dof al veel kleiner is, en je ook bepaald glas hebt, wat veel grotere diafragma's (bijvoorbeeld f/1.4 of f/1.8) kan gebruiken dan dat van compactcamera's, dan is het wel van belang om te kijken welk diafragma je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

leuk topic, ik ben het met veel plezier aan het lezen.
ik mis nog een stukje informatie (en ben zelf beginner, dus geen echte kennis van zaken). Bij het maken van foto's met verschillende iso waardes, wordt er dan gebruik gemaakt van de flitser?

sinds deze week in het bezit van een d400 maar nog geen pics om te posten...

als ik weet wat ik met de flitser doe zal ik mijn foto's zsm posten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Ermo schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:24:
leuk topic, ik ben het met veel plezier aan het lezen.
ik mis nog een stukje informatie (en ben zelf beginner, dus geen echte kennis van zaken). Bij het maken van foto's met verschillende iso waardes, wordt er dan gebruik gemaakt van de flitser?

sinds deze week in het bezit van een d400 maar nog geen pics om te posten...

als ik weet wat ik met de flitser doe zal ik mijn foto's zsm posten. 8)
Je zou eigenlijk geen gebruik moeten maken van je flitser. Omdat je flits je onderwerp meestal goed belicht, zouden je hoge iso waardes dus totaal geen nut meer hebben. Hoge isowaardes zijn eigenlijk een trucje om meer licht op je sensor te krijgen met de zelfde sluitertijd en diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
En daar komt nog bij dat goed flitsen een vak apart is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 09:18

RedScorpion

is geen rooie rakker

Goed topic, ga ik zeker volgen.

Hoop eind deze week, dan wel begin volgende week mijn nieuwe spullen binnen te krijgen. Dus ga aan deze info veel hebben. Deed al regelmatig wat met digi cam (Olympus 4000-Z) mar vond het tijd voor een stappie verder.

1 Canon EOS 350D Body Zwart € 539,00
[afbeelding]
1 Canon EF 50/1.8 II € 89,00
[afbeelding]
1 Sandisk CF 2 GB € 59,95
[afbeelding]

Natuurlijk komt ook de kitlens erbij, maar die kan ik overnemen van een vriend voor leuk bedrag.

Kitlens : Canon EF-S 18-55/3.5-5.6
[afbeelding]

"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140865

Vandaag EOS 400 binnen gekregen. Met kitlens.

Ik ga hier ook echt aan meedoen :) Ik was al met ISO aan het spelen en van dergelijke topics kan ik veel leren! Ik wil ook echt zo'n snelweg foto maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Laatst online: 14-05 11:31

janklp

FortyTwo Capital

Anoniem: 140865 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:09:
Vandaag EOS 400 binnen gekregen. Met kitlens.

Ik ga hier ook echt aan meedoen :) Ik was al met ISO aan het spelen en van dergelijke topics kan ik veel leren! Ik wil ook echt zo'n snelweg foto maken!
Makkelijker gedaan dan je denkt hoor. Als je niet weet hoe dat moet is dit topic en het andere leertopic ideaal! Veel plezier met je camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hardstikke bedankt. Ik ga het deze week zeker proberen. Ik denk dat ik vrijdagavond eens naar de Kennedylaan ga, hier in Eindhoven. Als ik de camera op de rail van de viaduct laat leunen lukt het vast ook wel zonder statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit: al gevonden.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 140865 op 02-12-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

FF een schopje voor de mensen die dit topic nu pas zien (zoals ik dus... :) )

Ik heb mijn Canon Powershot S50 al een aantal jaartjes. Wel eens mee geexperimenteerd, maar ik begreep nooit echt waarom ik in macro modes dan wel een scherpe foto kreeg en dan weer niet. Ik wist dat ik op het bloemtje moest drukken om macro foto's te maken (dus foto's van heel dichtbij) 1x is het me gelukt. De details van mijn videokaart waren heel goed zichtbaar :)

Anyway... Hier een paar iso foto's:

ISO 50
Diafragma: f/2,8
Sluitertijd: 1/1
Afbeeldingslocatie: http://eduweb.hesasd.nl/252123/pictures/got/thumbnails/LES1_ISO50small.jpg

ISO 400
Diafragma: f/2,8
Afbeeldingslocatie: http://eduweb.hesasd.nl/252123/pictures/got/thumbnails/LES1_ISO400small.jpg

Wat ik trouwens erg vervelend vind is dat veel foto's offline worden gehaald. Laat ze aub staan totdat dit topic gesloten word :) Vriendelijke bedankt...

[ Voor 40% gewijzigd door Younes op 14-03-2007 20:29 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 21:30
Kan ik hier nog aan meedoen? Ik heb net een nieuwe camera gekocht en dit lijkt me ideaal!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194684

Mosselmaniac schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:20:
Kan ik hier nog aan meedoen? Ik heb net een nieuwe camera gekocht en dit lijkt me ideaal!! :)
Tuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-04 15:35

SnakeMind

Silence...

Aangezien dit topic weer wat leven is ingeblazen ook mijn lesmateriaal maar dan :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.snakemind.com/got/fg/Snake-020407-03-thb.jpg
ISO: 50
f/3.2

Afbeeldingslocatie: http://www.snakemind.com/got/fg/Snake-020407-04-thb.jpg
ISO: 400
f/3.2

Het wordt tijd voor een nieuwe camera :P

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
SnakeMind schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:05:
Het wordt tijd voor een nieuwe camera :P
de camera lijkt me hier toch echt de schuldige niet :?

waarom überhaupt sluitertijd en diafragma gelijkhouden en ISO-waarde veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-04 15:35

SnakeMind

Silence...

lateef schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:14:
[...]
de camera lijkt me hier toch echt de schuldige niet :?

waarom überhaupt sluitertijd en diafragma gelijkhouden en ISO-waarde veranderen?
Critics zijn altijd welkom, maar zou je misschien topictitel en het topic zelf kunnen lezen voor je dit soort antwoorden geeft? Dan snap je misschien waarom...
En ik wil een nieuwe camera omdat deze niet boven de 400 iso uitkomt :P

edit:
Iets genuanceerder neergezet

[ Voor 27% gewijzigd door SnakeMind op 03-04-2007 11:59 ]

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
SnakeMind schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:30:
Critics zijn altijd welkom, maar zou je misschien topictitel en het topic zelf kunnen lezen voor je dit soort antwoorden geeft? Dan snap je misschien waarom...
dan nog snap ik niet waarom. ik quote uit één der startposts;
proller schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:50:
Als het goed is vallen er nu enkele dingen op. Ten eerste duude het lang voordat de foto gemaakt was bij ISO 100. De camera heeft namelijk veel licht nodig om de foto helder te krijgen. Dit bereikt de camera door een langs sluitertijd te kiezen. Hier gaan we later nog op in. Bij ISO 1600 klikte de camera veel sneller.
voor een goed belichte foto - en ik neem aan dat over het algemeen wel de bedoeling is bij het maken van een foto - zullen sluitertijd, diafragma en ISO waarde zich altijd op dezelfde wijze tot elkaar verhouden.

slechts één van de drie variabelen wijzigen is naar mijn idee kul en ook niet de bedoeling van deze 'cursus'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 10:25
slechts één van de drie variabelen wijzigen is naar mijn idee kul en ook niet de bedoeling van deze 'cursus'.
Het is juist in dit geval (lees : dit topic) wel handig om alleen 1 waarde te veranderen.
De meesten hier zijn beginners en kunnen nu duidelijk zien wat het effect is als er 1 waarde veranderd wordt, zoals in dit geval alleen de ISO waarden.

In het voorbeeld van SnakeMind is dus duidelijk te zien dat bij donkere omstandigheden de foto beter wordt qua verlichting als de gevoeligheid van de sensor, die ISO waarde dus, hoger gezet wordt.
De sensor vangt zo meer licht op onder gelijke omstandigheden

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb sinds dinsdag ook mijn eerste nieuwe digitale camera (Canon a710 IS) welke ook de mogenlijkheid heeft om sluitertijd en diafragma en iso mode's in te stellen, dus ik hoop dat ik hier ook aan mee mag doen.

ik weet echt helemaal niks van "digitale" fotografie, dus ik heb nog een hoop te leren. ik hoop dat dit de bedoeling was.
F/2,8
ISO 100
sluitertijd 1sec
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jorick-/fotos%20got/mini-mini-p%20mode%20iso100.jpg

F/2,8
ISO 800
sluitertijd 1sec
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jorick-/fotos%20got/mini-mini-p%20mode%20iso800.jpg

object zit nog al onder het stof vandaar misschien de grauwe kleur..

[ Voor 31% gewijzigd door kaasaanfiets op 05-07-2007 23:24 . Reden: even plaatjes gedingest, en poging gedaan om op mijn nooit gebruikte webspace een tumbnail te maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

koekoek2003nl schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 22:52:
ik weet echt helemaal niks van "digitale" fotografie, dus ik heb nog een hoop te leren. ik hoop dat dit de bedoeling was.
Je ziet dus dat de camera lichtgevoeliger wordt als je de ISO waarde verhoogd. Precies zoals te verwachten was :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313465

Aangezien dit topic al ruim 2 jaar niet meer actief is gebruikt vraag ik me af of er nog steeds "deel genomen" kan worden aan deze opdrachten?

Lijkt me namelijk wel erg leuk :)

Groetjes
Vlinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De opdrachten zijn vooral voor jezelf, om een idee te krijgen wat het effect is van bepaalde instellingen en daar van te leren. Dus "deelnemen" is niet echt het juiste idee denk ik. Als je de opdrachten hebt uitgevoerd en je begrijpt iets nog niet, of je wilt commentaar op de foto's die er uit gekomen zijn, dan zal het vast niet zo'n probleem zijn om dat hier te posten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704553

jammer dat de foto linken niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Misschien omdat dit een topic van 8-9 jaar oud is wat je nu omhoog kickt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-04 21:54
Zou wel leuk zijn als deze weer actief kan worden. Zeker voor beginnelingen zoals ondergetekende zijn dit soort topics heel interessant.

MVG,

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij kan je met de tekstuele uitleg nog steeds een eind komen. Maar wellicht dat de modjes even contact kunnen zoeken met de topicstarter om te vragen of die wellicht de originele plaatjes nog heeft en ergens beschikbaar kan stellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
~~~[html]~~~[html]~~~[norml]~~~[/norml]~~~[/html]~~~[/html]