Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ah oke tnx, dan zal ik daarop letten als ik over een tijdje ga shoppen voor lenzen.

ik maak nu foto's op JPEG, is dat aan te raden of kan ik beter op RAW formaat fotograferen?
ik weet niet of het uitmaakt dat ik sommige foto's nog wat bewerk.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

raw geeft meer speelruimte, maar ook iets meer werk. Probeer het eens uit en zie of je het de moeite waard vind.
Ik werk _altijd_ in raw, alleen al omdat je witbalans zelden precies goed is van je camera.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
oke, weten we dat ook weer :)

iemand enig idee of inmiddels al batterijen op de markt zijn voor dit toestel?
oke, ze zijn er van Sony, maar ik zoek eigenlijk een alternatief.
en die van de A200 schijnt niet te passen, omdat de electronica anders zou zijn in de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Da's onzin hoor :) De 500H batterij past in zowel de 200, 300, 350 als de 700. Qua vorm zou ie theoretisch ook in de 100 moeten passen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Hij past wel in alle huidige dSLR modellen van sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:04:
[...]

Ik kom vaak Sandisk tegen in de diverse fora, what about Transcend? Kaartjes zijn een stuk goedkoper en ook snel, merk je echt verschil tussen de diverse merken?
Ik kan het je binnenkort vertellen, kaartje is besteld: TRANSCEND, 8GB CF CARD (266X, TYPE I ) [TS8GCF266]

En de Alpha 300 komt eraan (is in bestelling bij leverancier)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

shameete schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:18:
oke, weten we dat ook weer :)

iemand enig idee of inmiddels al batterijen op de markt zijn voor dit toestel?
oke, ze zijn er van Sony, maar ik zoek eigenlijk een alternatief.
en die van de A200 schijnt niet te passen, omdat de electronica anders zou zijn in de batterij.
De chip die in de accu's van Sony zit is nog niet gekraakt, 3th party accu's hebben die chip nodig om te kunnen werken in de body's. Zonder herkent de body de accu niet.
Dat is de manier van Sony om ook geld via accu verkoop binnen te krijgen.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
Grubeater schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:15:
[...]

De chip die in de accu's van Sony zit is nog niet gekraakt, 3th party accu's hebben die chip nodig om te kunnen werken in de body's. Zonder herkent de body de accu niet.
Dat is de manier van Sony om ook geld via accu verkoop binnen te krijgen.
Natuurlijk heeft Sony een patent op die infoLithium batterijen.
Ze geven veel nauwkeuriger weer hoeveel % er nog over is.
Moeten die 3th party suppliers maar een licensie nemen... Maar! dat kost natuurlijk geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memento__mori schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:27:
[...]

Natuurlijk heeft Sony een patent op die infoLithium batterijen.
Ze geven veel nauwkeuriger weer hoeveel % er nog over is.
Moeten die 3th party suppliers maar een licensie nemen... Maar! dat kost natuurlijk geld :)
Jij hebt dus liever één accu waarvan je precies weet hoeveel er nog in zit, dan 2 accu's waarvan je het ongeveer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:33:
[...]

Jij hebt dus liever één accu waarvan je precies weet hoeveel er nog in zit, dan 2 accu's waarvan je het ongeveer weet?
Idd ja,
ik ben heel erg blij dat dit accuverhaal voor de A100 niet geldt,
mijn HongKongese accu van ik geloof 10 euro doet het echt super!

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Maar je kan die accu van sony toch gewoon bij laden als hij nog half vol is?zonder dat je hem molt

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
RoyPieters schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:11:
Maar je kan die accu van sony toch gewoon bij laden als hij nog half vol is?zonder dat je hem molt
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

De NP-FM500H is ook niet duur: http://www.saake-shop.nl/products/Sony/1661/NP-FM500H.html
shameete schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:30:
ik heb meteen ook wat acc. aangeschaft, ik noem een stevige tas, een UV filter( wat er voor zorgd dat die orignele dop niet meer op de lens past na gebruik :( ) en een 2 Gig kaart.
Wat voor een filter heb je erop (merk enzo), ik heb een simpel uv-filter van Hoya erop zitten, ook meer als bescherming voor het objectief (schijnt een speciaal laagje op te zitten, als daar een vinger op komt brand dat in ofso: dat ga je dus zien op de foto's :| ). Maar dit filter past er prima op, en ik kan gewoon de lensdop erop drukken! Ik heb 2x een 55mm filter erop (1 voor elk objectief ;))

Overigens heb ik gister mijn invisible shield binnen gekregen voor de A350! een super sterk stukje plastic (ontwikkeld door het amerikaanse leger). Voor maar €7,99 is het overgekomen uit amerika!
Het voordeel: je krijgt geen krassen meer op je scherm, je ziet er niks van en het is nog goedkoop ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Laatst online: 24-04 02:37
Je live view scherm?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
pcprutser schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 19:14:
De NP-FM500H is ook niet duur: http://www.saake-shop.nl/products/Sony/1661/NP-FM500H.html

[...]

Wat voor een filter heb je erop (merk enzo), ik heb een simpel uv-filter van Hoya erop zitten, ook meer als bescherming voor het objectief (schijnt een speciaal laagje op te zitten, als daar een vinger op komt brand dat in ofso: dat ga je dus zien op de foto's :| ). Maar dit filter past er prima op, en ik kan gewoon de lensdop erop drukken! Ik heb 2x een 55mm filter erop (1 voor elk objectief ;))

Overigens heb ik gister mijn invisible shield binnen gekregen voor de A350! een super sterk stukje plastic (ontwikkeld door het amerikaanse leger). Voor maar €7,99 is het overgekomen uit amerika!
Het voordeel: je krijgt geen krassen meer op je scherm, je ziet er niks van en het is nog goedkoop ook!
tnx! ga ik daar even die accu bestellen, want overal issie 69 euro, behalve hier dus :+

en het merk van het UV filter is B+W
heb het ook meer als bescherming, en mijn lensdop heeft gewoonweg niet genoeg vlees om zich vast te zetten.
ik gebruik nu de dop die ik bij het UV filter kreeg, maar die kan ik alleen vanaf de zijkanten beetpakken en dan zit de zonnekap weer in de weg, en die is er ook niet af te halen als het UV filter erop zit. :(

maar waar heb je die shield besteld dan? ik heb er ook even naar gezocht maar kon niet zo snel iets vinden.

fotograferen in RAW is een 'kostbare' aangelegenheid merk ik wel, het vreet opslagruimte :o
ga nog voor de vakantie nog ff een CF kaartje kopen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Shanquish op 26-06-2008 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
ff over die accu van saake, ik heb zo het vermoeden dat dit geen orginele sony is. want als je de link niet volgt en gaat zoeken op de site dan vind ik namelijk alleen de orginele en die is wel 69 euro...

je kunt hem atm ook niet bestellen aangezien hij niet op voorraad is.

[ Voor 15% gewijzigd door Michieleke op 26-06-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
virtualjoe schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:27:
[...]

Ik kan het je binnenkort vertellen, kaartje is besteld: TRANSCEND, 8GB CF CARD (266X, TYPE I ) [TS8GCF266]

En de Alpha 300 komt eraan (is in bestelling bij leverancier)....
Deze combi is top! Ik praat nu uit ervaring :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Michieleke schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:23:
ff over die accu van saake, ik heb zo het vermoeden dat dit geen orginele sony is. want als je de link niet volgt en gaat zoeken op de site dan vind ik namelijk alleen de orginele en die is wel 69 euro...

je kunt hem atm ook niet bestellen aangezien hij niet op voorraad is.
Is inderdaad niet origineel. Ebay heeft ook vele originele: http://cgi.ebay.nl/Sony-b...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Hoe weet je dat die origineel is? (verpakking? 'Sony' erop gedrukt?)
Ik heb voor mijn A100 ook zo'n soort Accu via e-bay gekocht, ook in een 'originele' verpakking, is bij mijn weten geen echte originele accu (hij doet het wel net zo goed, maar ziet er net iets anders uit)

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
ikmattie schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:48:
[...]

Hoe weet je dat die origineel is? (verpakking? 'Sony' erop gedrukt?)
Ik heb voor mijn A100 ook zo'n soort Accu via e-bay gekocht, ook in een 'originele' verpakking, is bij mijn weten geen echte originele accu (hij doet het wel net zo goed, maar ziet er net iets anders uit)
Dat weet je niet 100% maar ik zorg altijd dat ik de user comments even doorneem, dan weet je snel genoeg met wat voor verkoper je te maken hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
virtualjoe schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:07:
[...]
Dat weet je niet 100% maar ik zorg altijd dat ik de user comments even doorneem, dan weet je snel genoeg met wat voor verkoper je te maken hebt...
Ik heb toen denk ik ook gewoon geluk gehad met de kwaliteit van een niet A-merk accu,
de verkoper was trouwens prima volgens de berichten, anders had ik het ook niet gedaan...

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
en de infolitium techniek werkt toch nog niet met die noname accu's? dat zou ik zelf toch wel sonde vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Michieleke schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:19:
en de infolitium techniek werkt toch nog niet met die noname accu's? dat zou ik zelf toch wel sonde vinden.
Klopt en das inderdaad zonde ;) (Een sonde zit in je neus als je bv met je auto tegen een boom aanklapt en in het ziekenhuis beland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
haha sorry! en ik probeer zo goed op mijn spelling te letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Ik dacht al: wat is die accu ineens goedkoop geworden :p De 2e accu die ik heb komt bij saake vandaan, en hier voor mijn neus liggen toch echt 2 orginelen :D
Hierbij nog even de link naar de orginele NP-FM500H http://www.saake-shop.nl/...00H+-+Origineel+Sony.html

@ Roypieters: Ja voor het live-view scherm, ik zou ook niet weten voor welk ander scherm :+

@ Shameete: mm.. raar ik heb zelf geen B+W filter... Die Hoya was niet duur, en werd ook aanbevolen door de medewerkers van de shop waar wij het toestel hebben gekocht! (digideals.nl voor de goede orde/reclame :p) Ik kan de zonnekap er gewoon afhalen, en het filter is niet dikker dan het objectief zelf :D
Voor de 2e lens heb ik ook gelijk hetzelfde filter gekocht, omdat ik wist dat het ding niet in de weg zit, niet duur is en goed (in mijn, amaturistische ogen :p)
Overigens zit er geen dop bij voor het filter zelf, maarja, als je je orginele lensdop kan gebruiken maakt dat ook geen drol uit :)

De site van invisible shield is heel makkelijk te vinden: tik in google zagg of invisible shield, en bij beide is het de eerste (www.zagg.com) daar ff doorzoeken naar je de goede pagina: http://www.zagg.com/invis...-covers-skins-shields.php en je bent er :D via paypal betalen, maar dan heb je hem (relatief) snel binnen! Het heeft mij maar €7,99 gekost, maar dan met lange verzending (zo'n haast heeft het niet...)

Zo ik geloof dat dit alles is :+
Owja: ik ben niet schietsofreen waardoor ik soms in de 'wij' vorm praat, maar dan heb ik het over mijn ouders en ik (en dan voornamelijk mijn vader en ik) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:40
Vanmiddag de A300 gehaald, en gelijk aan de slag natuurlijk. Heerlijk fijn apparaat.

Alleen 1 vraag toch, die wel heel erg basic is. Bij Nikon krijg je een zonnekap zoals ik ze ken. Bij de Sony echter zit een ronde zonnekap. Ik zat eens te proberen, en de zonnekap kan er ook andersom op, is dat de bedoeling, persoonlijk, of maakt het niks uit :P
Want zoals hij nu is, zie ik het nu (behalve bescherming) er niet van in.

En man o man, die kitlens vind ik maar niks. Voor buiten is hij wel redelijk, maar daar mis ik de zoom, en voor binnenshuis is de lichtsterkte wat laag. Maar goed, geeft je wat ruimte om te oefenen. Wel jammer dat al de cursusdata "op" zijn de komende tijd en pas in september weer kunnen. Nu moet ik het merendeel toch dmv experimenteren uitzoeken (ook leuk!)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Wat zat er bij je Nikon dan, een vierkante kap? :P

Geen idee wat je nu hebt, zo'n bloemvormige voor groothoek? Post anders even wat foto's O-)

Edit: oh en als je met anders bedoelt achterstevoren, dan is dat meestal om 'm niet kwijt te raken he.

[ Voor 26% gewijzigd door Jiriki op 29-06-2008 00:44 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Zo werd ie geleverd:
Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/3845/binnerr2.th.jpg

Zo zou ik verwachten dat ie hoort:
Afbeeldingslocatie: http://img374.imageshack.us/img374/2015/naarbuitendd6.th.jpg

En inderdaad bedoelde ik bloemvormig, kon alleen ff de naam van de vorm niet bedenken :P

Neem aan dat de eerste stand bedoeld is om te bewaren? Want zo blokkeert ie niks uiteraard.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Laatst online: 09-09 18:14
Nee inderdaad.. Als je de zonnekap niet gebruikt moet je hem er zoals ie geleverd werd opdoen, wil je de zonnekap wel gebruiken dan moet je m er andersom opdoen.. Vrij logisch eigenlijk maarja...

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
WybWyb schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:29:
Nee inderdaad.. Als je de zonnekap niet gebruikt moet je hem er zoals ie geleverd werd opdoen, wil je de zonnekap wel gebruiken dan moet je m er andersom opdoen.. Vrij logisch eigenlijk maarja...
Dat dacht ik al. Twijfelde alleen vanwege het feit dat ik hem nog nooit omgedraaid had gezien. Maar goed, gebrek aan ervaring he :P

Lekkere binnenkomer zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden de A300 gekocht maar nu ik de foto's beter ben gaan bekijken zie ik overal een spikkel op. Ik krijg dit niet weg en denk dus dat het in de lens zit. Hieronder 2 foto's. Op de eerste is het bijna niet te zien, maar als je goed kijkt zie je het toch echt goed. Op de 2e foto zie je erg veel spikkels. Ik weet zelf niet wat het zijn.
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/wybetichelaar/SGdwWe2NsgI/AAAAAAAAAIs/3Z--nlFYGe0/DSC00620.JPG?imgmax=912

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/wybetichelaar/SGdwW_Gu7DI/AAAAAAAAAI0/yXQuWSTIzVY/DSC00660.JPG?imgmax=912

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

WybWyb schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:27:
Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden de A300 gekocht maar nu ik de foto's beter ben gaan bekijken zie ik overal een spikkel op. Ik krijg dit niet weg en denk dus dat het in de lens zit. Hieronder 2 foto's. Op de eerste is het bijna niet te zien, maar als je goed kijkt zie je het toch echt goed. Op de 2e foto zie je erg veel spikkels. Ik weet zelf niet wat het zijn.
[afbeelding]

[afbeelding]
Ik denk eerder dat je sensor vies is, zijn de plekken duidelijker te zien als je de lens afstopt, dus bijvoorbeeld een foto op F/22?
Genoeg winkels kunnen je sensor voor je schoonmaken en er zijn genoeg producten om het zelf te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Grubeater schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:37:
[...]

Ik denk eerder dat je sensor vies is, zijn de plekken duidelijker te zien als je de lens afstopt, dus bijvoorbeeld een foto op F/22?
Genoeg winkels kunnen je sensor voor je schoonmaken en er zijn genoeg producten om het zelf te kunnen doen.
Oh maar hij is nieuw. Ik heb namelijk de eerste paar fotoos die ik geschoten heb bekeken en daar zat het ook al op... Dat hoort toch niet dan?

Deze foto heb ik net gemaakt met F/22
Foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sensor :Y)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
Ok dat wordt dus gewoon teruggaan naar de fotozaak dus? Want dit hoort tog gewoon schoon te zijn? of komt het wel vaker voor dat de sensor vies is?
Hoeveel kost het om te laten schoonmaken trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een sensor wordt vanzelf vies. het ding is statisch geladen en bij het wisselen van lenzen hebben lucht en stof vrije toegang tot je body. Als je de geruchten mag geloven is van practisch elke Canon dSLR de sensor vies als ie uit de fabriek komt. Hoe dit bij Sony is weet ik niet.

Laten schoonmaken kost een paar tientjes. Een blaasbalgje kost 7 euro en daarmee kan je het meeste vuil zelf weg blazen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 00:58
Wat voor lenzen hebben jullie zo onderhand gekocht/ gebruikt?

Ik ben zelf opzoek naar een zoom/tele-zoom lens. Een minimale range van 200 is toch wel een must.

Heb zelf de Sigma AF 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO Sony/Minolta gevonden. Deze is voor een leuk prijsje (ong. 300 euro) te koop. De 70-200 van Sony zelf lijkt mij niet zo'n goed alteratief, deze oogt mij te goedkoop (net zoals de kit) en zie, behalve dan de range, geen toegevoegde waarde in kwaliteit ten opzichte van mijn kit lens.

Heeft iemand een tip, ben nu tijdje aan het zoeken maar kan nog niet veel spannends vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
martijn_tje schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:56:
Laten schoonmaken kost een paar tientjes. Een blaasbalgje kost 7 euro en daarmee kan je het meeste vuil zelf weg blazen.
ik heb het blaasbalgje gratis gekregen bij een editie van het blad Zoom.nl
wellicht een idee? plus dat er altijd handige tips in het blad staan.

ik heb gisteren de camera lekker lopen uitprobroberen op een automeeting.
zitten erg goeie foto's bij, en sommige vragen om een mooi fotoshopie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-AH schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:49:
Wat voor lenzen hebben jullie zo onderhand gekocht/ gebruikt?

Ik ben zelf opzoek naar een zoom/tele-zoom lens. Een minimale range van 200 is toch wel een must.

Heb zelf de Sigma AF 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO Sony/Minolta gevonden. Deze is voor een leuk prijsje (ong. 300 euro) te koop. De 70-200 van Sony zelf lijkt mij niet zo'n goed alteratief, deze oogt mij te goedkoop (net zoals de kit) en zie, behalve dan de range, geen toegevoegde waarde in kwaliteit ten opzichte van mijn kit lens.

Heeft iemand een tip, ben nu tijdje aan het zoeken maar kan nog niet veel spannends vinden.
De 70-200 f/2.8 G (D) SSM te goedkoop :? ? Als 1600-1700 euro te goedkoop is, misschien is de 300 f/2.8 dan iets voor je ;)

Ik zou lekker de kitlens houden (of vervangen door bijvoorbeeld een sigma/tamron 1x-50 f/2.8 of sigma 17-70) en voor tele zooms heb je keuze zat, helemaal als 2e hands ook een optie is
Minolta 70-210 f/4 (tot ongeveer 150 euro), 70-210 f/3.5-4.5 (tot ongeveer 100 euro), 100-200 f/4.5 (onder de 100 euro) stuk voor stuk optisch netjes en veel degelijker als de kitlens. (sigma 75-200 f/2.8-3.5 met serienummer beginnend met 2 of hoger zou ook nog kunnen)

Wil je nieuw kan je kijken naar Sony's 55-200, 75-300 en 70-300 G SSM, of Tamron's of Sigma's 55-200 en 70-300.

Wil je perse een superzoom dan is de Tamron/Sony 18-250 de enige die voor mij in aanmerking zou komen (als zijnde presteerd redelijk), de rest is zo onderhand antiek en presteerd gewoon echt een heel stuk minder (ook minder als je kitlens).

Maar ik zou eens op http://www.dyxum.com/ kijken voor informatie over practisch alles wat er op je cam past.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 30-06-2008 16:00 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Is er iemand die wat ervaring heeft met macro lenzen op deze body('s)? Die van Sony heb je in een 50 en 100 mm.

Van Sony heb je er twee:
http://www.sony.nl/produc...L-50M28&models=SAL-100M28

en van Tamron:
http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp
http://www.tamron.com/lenses/prod/180mm.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
virtualjoe schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:00:
Is er iemand die wat ervaring heeft met macro lenzen op deze body('s)? Die van Sony heb je in een 50 en 100 mm.
Zijn optisch erg goed, maar dat zijn die 2 Tamrons en de meeste Sigma's (aleen de echte macro's) ook. Gezien de meer prijs van de Sony's zou ik eerder voor een goeie Tamron of Sigma gaan (de minieme verschillen in scherpte, contrast en bokeh vind ik het niet waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
virtualjoe schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:00:

Van Sony heb je er twee:
http://www.sony.nl/produc...L-50M28&models=SAL-100M28

en van Tamron:
http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp
http://www.tamron.com/lenses/prod/180mm.asp
Ik heb zelf nu de Sigma 105 mm (paar weken in bezit)
en die bevalt me totnutoe erg goed.
Heb helaas geen ervaring met andere echte macrolenzen

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Misschien een domme vraag maar waarom zou je een 50mm of juist een 150 mm macro lens nemen? ik zou zeggen dat je altijd de 50mm neemt om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen... Wat zit daar voor afweging achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
virtualjoe schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:32:
Misschien een domme vraag maar waarom zou je een 50mm of juist een 150 mm macro lens nemen? ik zou zeggen dat je altijd de 50mm neemt om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen... Wat zit daar voor afweging achter?
De lichtsterkte is niet afhankelijk van de het aantal mm van een lens maar van het diafragma getal. (voor de mierenneukers dit heeft uiteraard een relatie met de focal lenght en de fysieke diafragma opening). Maar je zal het diafragma toch flink afstoppen om nog wat scherptediepte over te houden dus eigenlijk is de maximale opening niet van belang.

Bij een langere lens heb je een langere werk alstand. Even simpel gezegt bij macro 1:1 is de voorwerp afstand even lang als de beeld afstand, bij een 50mm macro ben je dan 50mm van je slachtoffer verwijderd en bij een 150mm macro heb je 150mm tussen het front element en het onderwerp (natuurlijk klopt dit niet precies bij complexe lens ontwerpen maar het achterliggende idee blijft in tact). Een insect zal je dus zonder het weg te jagen met een langere lens makkelijker 1:1 krijgen als met een korte lens.

Met een langere lens heb je echter wel weer een kortere sluitertijd nodig, en bij het zelfde diafragma getal dus meer licht. De bokeh van langere lens is vaak mooier omdat je een kleinere uitsnede uit de achtergrond maakt. Belichting/flitsen is vaak makkelijker bij een langere lens (de lens blokt minder snel je licht). Het perspectief van een korte lens is echter een stuk minder platgeslagen en wordt vaak mooier gevonden.

Dus totaal verschillende lenzen en een keuze die niks met lichtsterkte heeft te maken omdat je 99 van de 100x toch met een flink geknepen diafragma zal schieten om nog enigsinds scherptediepte over te houden.

Wil je alleen maar insecten doen dan zou ik in iedergeval een 50mm of 70mm afraden omdat de kans groot is dat je daar door de beperkte werk afstand niet gelukkig van gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 30-06-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Net zag ik ook dat er stofjes op mijn sensor zaten...

Foto's (wel klein);
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LmW2G7Oq6S5uxRKirhPXNJY7/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2GplWvGGJdP0KWeID04nQRob/thumb.jpg

De eerste is genomen op F/36 en de eerste op F/5.6, echter wel bij beiden goed te zien. Nu was ik aan het kijken voor die cleaningkits, echter kom ik er niet helemaal uit. Zelf heb ik nu ook even geen geld over om honderden euro's (bij wijze van spreken) uit te geven aan cleaningkits, dus ik zat onder andere te kijken naar de; Giotto(s) Cleaning Kit, echter ben ik er niet helemaal zeker van.

Iemand ervaringen met deze set of andere sets?

Editje, overigens heb ik boven natuurlijk wel gelezen, daarom ook deze vraag eigenlijk :D En shameete, bij welke editie van Zoom.nl heb je die gekregen? Deze week, vorige week of ooit een keer?

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 30-06-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
martijn_tje schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:55:
[...]

De 70-200 f/2.8 G (D) SSM te goedkoop :? ? Als 1600-1700 euro te goedkoop is, misschien is de 300 f/2.8 dan iets voor je ;)

Ik zou lekker de kitlens houden (of vervangen door bijvoorbeeld een sigma/tamron 1x-50 f/2.8 of sigma 17-70) en voor tele zooms heb je keuze zat, helemaal als 2e hands ook een optie is
Minolta 70-210 f/4 (tot ongeveer 150 euro), 70-210 f/3.5-4.5 (tot ongeveer 100 euro), 100-200 f/4.5 (onder de 100 euro) stuk voor stuk optisch netjes en veel degelijker als de kitlens. (sigma 75-200 f/2.8-3.5 met serienummer beginnend met 2 of hoger zou ook nog kunnen)

Wil je nieuw kan je kijken naar Sony's 55-200, 75-300 en 70-300 G SSM, of Tamron's of Sigma's 55-200 en 70-300.

Wil je perse een superzoom dan is de Tamron/Sony 18-250 de enige die voor mij in aanmerking zou komen (als zijnde presteerd redelijk), de rest is zo onderhand antiek en presteerd gewoon echt een heel stuk minder (ook minder als je kitlens).

Maar ik zou eens op http://www.dyxum.com/ kijken voor informatie over practisch alles wat er op je cam past.
Uiteraard bedoelde ik de 75-300 van sony, die als extensie van de kitlens beschouwd kan worden.

Graag wil ik een tele-zoomlens omdat ik graag sport of veel natuur wil fotograferen.
De Sigma die ik aankaart is een Macro en een Telezoom, je zou er in theorie dus prima sportfotografie mee kunnen doen, maar bijvoorbeeld ook natuur.

echter zou ik niet meer willen uitgeven als 300 euro. En die sigma valt daartussen.
De Sony 75-300 oogt echt cheap en zie veel negatieve reactie en reviews erover..

In ieder geval bedankt voor je reactie, en de website. Ik zal nog eens kijken.
En als iemand wat informatie heeft over de sigma waar k het over had.
Heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 13:16

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

M-AH schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:10:
[...]

Uiteraard bedoelde ik de 75-300 van sony, die als extensie van de kitlens beschouwd kan worden.

Graag wil ik een tele-zoomlens omdat ik graag sport of veel natuur wil fotograferen.
De Sigma die ik aankaart is een Macro en een Telezoom, je zou er in theorie dus prima sportfotografie mee kunnen doen, maar bijvoorbeeld ook natuur.

echter zou ik niet meer willen uitgeven als 300 euro. En die sigma valt daartussen.
De Sony 75-300 oogt echt cheap en zie veel negatieve reactie en reviews erover..

In ieder geval bedankt voor je reactie, en de website. Ik zal nog eens kijken.
En als iemand wat informatie heeft over de sigma waar k het over had.
Heel graag.
Is iets als de Sigma 70-300 4-5.6 DG APO Macro dan niks voor je? Op EBay/MP voor ong €100 wel te vinden.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

martijn_tje schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:05:
[...]

Bij een langere lens heb je een langere werk alstand. Even simpel gezegt bij macro 1:1 is de voorwerp afstand even lang als de beeld afstand, bij een 50mm macro ben je dan 50mm van je slachtoffer verwijderd en bij een 150mm macro heb je 150mm tussen het front element en het onderwerp (natuurlijk klopt dit niet precies bij complexe lens ontwerpen maar het achterliggende idee blijft in tact). Een insect zal je dus zonder het weg te jagen met een langere lens makkelijker 1:1 krijgen als met een korte lens.
De werkafstand gaat om de afstand tussen de sensor en het onderwerp en niet het frontelement. Zeker als je de sony 50mm en 100mm macro bekijkt is juist de afstand tussen het onderwerp en het frontelement zo goed als gelijk bij een 1:1 vergroting. De 100mm lens is gewoon fysiek 2 keer zo lang waardoor de afstand onderwerp <-> sensor wel groter is maar je nog steeds met het element zowat op je onderwerp zit. Beestjes jaag je dus net zo makkelijk weg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sick Nick schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:40:
De werkafstand gaat om de afstand tussen de sensor en het onderwerp en niet het frontelement. Zeker als je de sony 50mm en 100mm macro bekijkt is juist de afstand tussen het onderwerp en het frontelement zo goed als gelijk bij een 1:1 vergroting. De 100mm lens is gewoon fysiek 2 keer zo lang waardoor de afstand onderwerp <-> sensor wel groter is maar je nog steeds met het element zowat op je onderwerp zit. Beestjes jaag je dus net zo makkelijk weg :p
Als je goed leest dan zie je dat ik zelf ook al aan geef dat het om een grove vereenvoudiging gaat. Maar je wil dus een berekening op de milimeter.

50mm macro
Register afstand = 44mm
fysieke lengte lens = 106mm
minimale instel afstand = 200mm

200mm instel afstand - (44 register afstand+ 106 fysieke lengte) = 50mm tussen front element en object

100mm macro
Register afstand = 44mm
fysieke lengte lens = 153mm
minimale instel afstand = 350mm

350mm instel afstand - (44 register afstand+ 153 fysieke lengte) = 153mm tussen front element en object.

Of wel wat je zegt klopt helemaal niet je hebt wel degelijk veel meer afstand tussen de 100macro en je object bij 1:1 als tussen de 50macro en je object.
M-AH schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:10:

echter zou ik niet meer willen uitgeven als 300 euro.
De sigma is een leuke lens om te kijken of het bereik wat voor je is, de 1:2 macro mogenlijkheid maakt em ook nog best veelzeidig. Ik was alleen niet zo te spreken over de AF, die was langzamer als verwacht en de lens was wat hunt gevoelig (dan werk die lange scherpstelslag ineens tegen je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
NetForce1 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:31:
[...]

Is iets als de Sigma 70-300 4-5.6 DG APO Macro dan niks voor je? Op EBay/MP voor ong €100 wel te vinden.
Zelf ben ik niet helemaal gek op 2dehands. Ook omdat ik nog niet gek veel verstand heb van objectieven, en dus bang ben dat ik niet naar het goede kijk. Er zou zomaar iets defect kunnen zijn wat ik over het hoofd zie.

[...]
martijn_tje schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:45:De sigma is een leuke lens om te kijken of het bereik wat voor je is, de 1:2 macro mogenlijkheid maakt em ook nog best veelzeidig. Ik was alleen niet zo te spreken over de AF, die was langzamer als verwacht en de lens was wat hunt gevoelig (dan werk die lange scherpstelslag ineens tegen je).
Een langzame AF? Ik hoor dit vaker, maar kan als beginnende fotograaf hier nog geen nadeel in vinden.

En wat bedoel je precies dat de lens wat 'hunt' gevoelig is?

[ Voor 39% gewijzigd door M-AH op 01-07-2008 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-AH
alex3305 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:31:
Net zag ik ook dat er stofjes op mijn sensor zaten...

Foto's (wel klein);
[afbeelding]
[afbeelding]

De eerste is genomen op F/36 en de eerste op F/5.6, echter wel bij beiden goed te zien. Nu was ik aan het kijken voor die cleaningkits, echter kom ik er niet helemaal uit. Zelf heb ik nu ook even geen geld over om honderden euro's (bij wijze van spreken) uit te geven aan cleaningkits, dus ik zat onder andere te kijken naar de; Giotto(s) Cleaning Kit, echter ben ik er niet helemaal zeker van.

Iemand ervaringen met deze set of andere sets?

Editje, overigens heb ik boven natuurlijk wel gelezen, daarom ook deze vraag eigenlijk :D En shameete, bij welke editie van Zoom.nl heb je die gekregen? Deze week, vorige week of ooit een keer?
Er zit toch een cleaningsystem in de Alpha zelf, kan je deze niet even proberen?
In het menu valt deze te vinden en mij is vertelt dat deze al een hoop stof kan weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
[
vorige week zaterdag gekocht, met deze cover:
Afbeeldingslocatie: http://zoom.nl/images/layout/latest_cover.jpg
en hij verschijnt 8x per jaar meen ik, dus lijkt me dat ze 'm nu nog wel hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
Heren,

Als echte newbie zou ik eens willen vragen hoe deze camera bevalt, thans na een aantal maanden / weken gebruik.

Ik ben een beetje rond aan het kijken dus erg benieuwd.

Thnx

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-AH schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:50:
Een langzame AF? Ik hoor dit vaker, maar kan als beginnende fotograaf hier nog geen nadeel in vinden.

En wat bedoel je precies dat de lens wat 'hunt' gevoelig is?
In slechtere licht omstandigheden gaat ie door het hele scherpstelbereik zoeken/jagen/hunten. f/5.6 aan de langekant helpt daarbij natuurlijk ook niet echt mee.

Je wil er sport mee schieten, is langzame AF dan een probleem? Op m'n KM 5D die een veel zwakkere AF motor (scheelt bijna een factor 2 in snelheid) heeft is het verschil met m'n huidige tele flink. Als ik zie wat m'n Minolta 70-210 f/3.5-4.5 op een A200 doet denk ik dat je voor de meeste situatie's met de Sigma APO ook wel weg zal komen.

Ik schiet regalmatig (een dag of 10-20 per jaar) op een athletiekbaan. Ik merk daar vooral dat ik in de situatie's dat ik echt dichtbij kan komen (dichtbij als in binnen 2 meter) snellere AF wil. Voor het tele werk zit je meestal toch aan de lange kant van het scherpstel bereik en daar is iedere lens toch al een stuk sneller (lees de scherpstel slag is daar een stuk korter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
shameete schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:10:
[...]

vorige week zaterdag gekocht, met deze cover:
[afbeelding]
en hij verschijnt 8x per jaar meen ik, dus lijkt me dat ze 'm nu nog wel hebben,
Lijkt me goed inderdaad, ik denk dat ik daar dan maar even voor ga kijken! Bedankt!
M-AH schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:55:
[...]

Er zit toch een cleaningsystem in de Alpha zelf, kan je deze niet even proberen?
In het menu valt deze te vinden en mij is vertelt dat deze al een hoop stof kan weghalen.
Aantal keer achter elkaar gedaan, precies zoals in het boekje stond maar nog steeds hetzelfde stof. Het verwisselt alleen wat van plaats, voor de rest doet het niets.... :?
-nickx- schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:16:
Heren,

Als echte newbie zou ik eens willen vragen hoe deze camera bevalt, thans na een aantal maanden / weken gebruik.

Ik ben een beetje rond aan het kijken dus erg benieuwd.

Thnx
Hier nu al een aantal weken de A300 in gebruik en hij bevalt mij zowat perfect! Uitklapbaar scherm is echt heel handig, standaard lens is vrij goed en heeft weinig last van viginetting (spelling?) en solar flare's. Het enige waar ik nu last van heb is, is stof op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Vrijdag twee weken terug gekocht, en onderhand 1200 (!) foto's gemaakt op vakantie; ruim 500 in de dierentuin, 250 in apenheul en rest van de kids en wat stadjes op de Veluwe. Batterij was na 500 foto's (waarvan klein deel met flits) op; dat strookt aardig met de info uit de handleiding. Heb zitten kijken naar originele accu's maar dan moet je rekenen op 65 euro bij de goedkoopsten inclusief porto. Na ervaringen met namaak in Sony handycams zou ik m'n dure apparatuur voor de helft van een accuvoordeel niet riskeren...

Had de grote tas gekocht voor 59,95 van Sony (LCS-SC20 ), maar die is echt niet praktisch (TE groot) al passen er lenzen en accessoires in. Wel leuk is de ingesloten regenhoes. Bij Dixons voor 40 euro een DSLR-tas gekocht; lekker stevig.

Mis toch wel in de handleiding een summiere samenvatting voor DSLR beginners wanneer welke lenzen gebruikt moeten worden. Ben er ondertussen wel achter, maar toch.

Sluiter is echt onwijs snel. Foto's binnen op Auto geven te bleek licht bij mensen, portretstand is dan een must. Sandisk III 8GB kaart geeft geen enkele vertraging. Sportstand (bij rennende kids) geeft een soort schaduwbeeld; ben benieuwd of bv auto's en wielrenners een mooi beeld geven in de praktijk - nog niet kunnen proberen helaas.

70-200mm geeft minder pixels bij 1,4x en 2x zoom maar voor 10x15 en groter een prima resultaat. Zou of body met 18-200/300 lens of 18-70+55-200 kiezen; niet alleen de body met 18-70.

Schermpje is met buitenlicht niet altijd goed te zien; je moet dan soms toch op de zoeker gaan werken. Ook blijk je vaak een stukje aan linkerkant op de foto te krijgen die je op liveview niet helemaal zag.

Must is echt het kopen van UV-filter (Hama bv, 15 euro) voor al je lenzen; vooral ook uit oogpunt van bescherming.

Heb via eBay het volgende gescoord (wellicht tipje voor anderen, absoluut niet spammend bedoeld):
-screen protector (zit geen default folie op zoals je normaal bij compactcamera of gsm hebt)
-E6,30 lens cleaning kit link
-E3,11 zo'n luchtblazertje link
-E7,96 zonnelens, aangezien die van de 55-200 veel te groot en onhandig is link
-E3,17 extra kapje voor de zekerheid als ie kwijtraakt *met* koordje link

[ Voor 21% gewijzigd door tweaktubbie op 02-07-2008 10:42 ]

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweaktubbie schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:29:
Vrijdag twee weken terug gekocht, en onderhand 1200 (!) foto's gemaakt op vakantie; ruim 500 in de dierentuin, 250 in apenheul en rest van de kids en wat stadjes op de Veluwe. Batterij was na 500 foto's (waarvan klein deel met flits) op;
Veel de liveview/het scherm gebruikt? Het schijnt dat die meer energie slurpt als flitsen. Dus als je zo veel mogenlijk wil schieten kan het handig zijn om spaarzaam met liveview om te gaan.
Sportstand (bij rennende kids) geeft een soort schaduwbeeld; ben benieuwd of bv auto's en wielrenners een mooi beeld geven in de praktijk - nog niet kunnen proberen helaas.
Ik zou je aanraden om de (P) A en S modi te leren gebruiken. Ik vind deze erg flexibel werken. Eingelijk staat m'n camera vast geroest op A. Hier mee stel je zelf het diafragma in waarbij de camera de sluitertijd uitrekend (afhankelijk van de hoeveelheid licht, belichtings compensatie en iso waarde). Wil je een snellere sluitertijd dan neem je of een hogere iso waarde of een kleieer diafragma getal. Wil je een lichtere of donkerder foto dan gebruik je de belichtingscompensatie (± knopje). Bij S stel je de sluitertijd in en bij P kan je door verschillende combinatie's van sluitertijd en diafragma heen scrollen.
Must is echt het kopen van UV-filter (Hama bv, 15 euro) voor al je lenzen; vooral ook uit oogpunt van bescherming.
Hama filters zijn kwalitatief niet erg goed. Als je de kwaliteit van deze filters onvoldoende vind kan je ze ook alleen in risico situatie's gebruiken en zorgen dat voor de rest altijd de zonnekap er op zit ter bescherming (of natuurlijk betere filters halen).
Heb via eBay het volgende gescoord (wellicht tipje voor anderen, absoluut niet spammend bedoeld):
-E7,96 zonnelens, aangezien die van de 55-200 veel te groot en onhandig is link
-E3,17 extra kapje voor de zekerheid als ie kwijtraakt *met* koordje link
Een extra dop is echt heel handig. Ik heb ook een extra minolta (original) 55mm dop mocht ik er eentje kwijt raken.

Over die zonnekap ben ik het niet met je eens. Het front element van je lens draait dus de flower shaped zonnekap (die overigens voor een standaart zoom is) die je hebt uitgekozen draait ook mee zou daar door op de 55mm stand vignetting kunnen veroorzaken. Het doel van een zonnekap is om ongewenst (flair veroorzakend en contrast verminderend) schuin invallend licht tegen te houden. om dat zo effectief mogenlijk te doen moet de zonnekan zo groot mogenlijk zijn (zo groot is die van de 55-200 toch niet?). Daarnaast werkt een zonnekap ook heel goed als bescherming van je lens. Ik heb daarom ook besloten geen filters aan te schaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 02-07-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Overigens een tip, hoewel vast overbodig gezien de pricewatch. Maar de Transcend kaarten zijn een stuk goedkoper dan de Sandisk kaarten. Standaard 133x speed, en voor 16Gb al voor grofweg 60 eur verkrijgbaar. Ik heb vorige week 65 betaald bij kamera-express voor een Sandisk ultra II kaartje van 8Gb. Dat was uiteraard omdat ik snel aan de slag wilde (nieuwe camera gekocht), maar zo koop ik er nog lekker 16Gb bij, lekker om RAW mee te schieten!

Ik schiet overigens standaard RAW+JPEG. Vind ik echt een ideale modus. (goed gelukte) foto's die niet al te belangrijk zijn kunnen gelijk de map in voor archivering, en de portretfoto's en over/onderbelichte zijn gemakkelijk te bewerken als zijnde RAW.

Kon zelf niet veel blijer zijn met de camera. Alleen krast het schermpje wat snel doordat deze uitsteekt van de body. Binnenkort maar een screenprotector erop plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornjur
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:48
Goede morgen,

Ik ben erg aan het twijvelen. Ik wil graag een Sony Alpha kopen en twijvel tussen de A200 en de A300. Zijn er nog meer belangrijke verschillen behalve het kantelbare scherm en live view? Want die twee kunnen mijn gestolen worden. Of in iedergeval zijn ze niet de extra 100/150 euro waard. Daar kan je beter een extra lens voor kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Hier staan ze naast elkaar. Dit lijkt anders:
Viewfinder: Optical (Pentamirror, 95% coverage, 0.83x magnification) Optical (Pentamirror, 95% coverage, 0.74x magnification)

Weight (inc. batteries) 572 g (20.2 oz) 632 g (22.3 oz)
Dimensions 131 x 99 x 71 mm (5.2 x 3.9 x 2.8 in) 131 x 99 x 75 mm (5.2 x 3.9 x 3 in)

[ Voor 21% gewijzigd door Sallin op 03-07-2008 09:56 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornjur
  • Laatst online: 11-09 08:48
Sallin schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:56:
Hier staan ze naast elkaar. Dit lijkt anders:
Viewfinder: Optical (Pentamirror, 95% coverage, 0.83x magnification) Optical (Pentamirror, 95% coverage, 0.74x magnification)

Weight (inc. batteries) 572 g (20.2 oz) 632 g (22.3 oz)
Dimensions 131 x 99 x 71 mm (5.2 x 3.9 x 2.8 in) 131 x 99 x 75 mm (5.2 x 3.9 x 3 in)
hi Sallin, De Viewfinder is iets kleiner door de lifeview/kantel scherm. de Dimensions & weight zullen daar ook wel mee te maken hebben. Maar bedankt voor het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Jornjur schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:04:
[...]

hi Sallin, De Viewfinder is iets kleiner door de lifeview/kantel scherm. de Dimensions & weight zullen daar ook wel mee te maken hebben. Maar bedankt voor het uitzoeken.
Daar was ik vanuit gegaan ja :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Kan iemand wellicht helpen. Kan nu aan een tweedehands lensje komen voor 60 eur. Het gaat om de Tamron AF 28-200 3.8-5.6 LD IF Asph. Macro

Ik dacht er opzich een aardig prijsje mee te hebben, maar hier staat hij nieuw voor maar 99 euro. Is hij nou zo slecht? Ik zie zo 1.2.3. niet wat er echt aan mankeert. Het zal geen toplens zijn, maar om ff mee uit de voeten te kunnen leek hij wel leuk.

Edit: op basis van de reviews @dyxum geconcludeerd dat het wel een erg slecht objectief is. Zal denk ik niet veel beter zijn dan de kitlens. Maar goed, een betere lens kost ook weer gelijk een hap meer (8>

[ Voor 16% gewijzigd door B-Bandit op 04-07-2008 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Begreep op de Focusworkshop dat polarisatiefilter mooiere blauwe luchten verzorgt en spiegelingen (niet metaal) weghaalt. Zie prijsrange op eBay van 6 euro tot professionele filters van 200-400 euro. Goedkoper schijnt plastic te zijn maar boven paar tientjes lijkt me voor hobbyfotografen ook overdreven. Iemand ervaring met normaal geprijsdere varianten? En kun je ze tussen lens en UV-filter plaatsen, of komt ie daarvoor in de plaats? Zie bijv een merkloze van 5,95 (link) of voor 16,69 eentje van Hoya (link)

Oja, workshop was zeker voor DSLR-newbee als ik zeer nuttig. Wel overload aan info waardoor het gratis boek wel nodig is voor nalezen, vooral de P/A/S/M-standen. Tipje is ook de Joby GorillaPod voor goedkoop en transportabel statiefje! Uit ervaringen is me niet duidelijk of SLR of SLR-zoom nodig is qua gewicht.

Wat leerzaam was van de workshop is dat inderdaad alleen de 18-70 kit kopen niet handig is; neem dan de body met 18-300 lens los of inderdaad de kit 18-70+55-200 als je voordelig maar wel bruikbaar aan de slag wilt.

[ Voor 58% gewijzigd door tweaktubbie op 06-07-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke lens heb je?

Op een 18-70 kitlens die voor 6-7 tientjes te vervangen is zou ik geen kwalitatief goed multicoated UV filter van 3-4 tientjes als bescherming doen (naar verhouding veel te duur dus nutteloos). Een elcheapo (bijvoorbeeld hama of tiften) filter zou ik helemaal nooit gebruiken omdat het kwaliteitsverlies echt heel groot is.

Het gebruiken van een polarisatie filter zou ik niet doen op een lens met een roterend front element. Je pola draait mee met het scherpstellen dus veranderd het effect ook. (en het is gewoon een ontiegelijk geknoei om daarna weer het filter goed te draaien zonder dat je focus veranderd (helemaal als je een zonnekap gebruikt).

Het verschilt per lens of je filters kan stapelen (stacken) of niet. Vooral groothoek lenzen vinden dit vaak niet tof en laten veel vignetting zien. En het gebruik van een polarisatie filter op een telezoom vind ik weer niet zo interessant.

Wil je toch goede en goedkope filters van internet bestellen dan is een hoya filter van http://hvstar.net/ een tip!

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 07-07-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

martijn_tje schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:11:
Het gebruiken van een polarisatie filter zou ik niet doen op een lens met een roterend front element. Je pola draait mee met het scherpstellen dus veranderd het effect ook. (en het is gewoon een ontiegelijk geknoei om daarna weer het filter goed te draaien zonder dat je focus veranderd (helemaal als je een zonnekap gebruikt).
Oh, volgens die site (thnx voor de tip!):
Circular polarizers are specifically designed for use with auto-focus SLR cameras
:|

Heb 18-70 en 55-200, maar wil 'm zeker voor landschapsfoto's gebruiken; pas heide en lucht die tamelijk kleurloos eruit kwamen. Kan ook deels licht/uvfilter/niet-de-betere-lenzen als oorzaak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je standpunt en de omstandigheden zijn heel belangrijk voor hoeveel kleur je in de lucht overhoudt. op een strak blauwe dag met de zon in je rug heb je niet eens een pola nodig (al helpt het natuurlijk wel). En met tegen licht of sluimer wolken kan je het gewoon wel vergeten.

Een fractie onderbelichten en in de na bewerking de lucht nog wat aanzetten wil ook wel helpen ;)

Een circular polarizer is idd aan te raden omdat een lineaire pola je AF kan verstoren (hoeft niet altijd zo te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Als het om een gangbare filtermaat gaat (55mm of 72mm bijvoorbeeld) kun je gewoon een goede Hoya multicoated of beter nog B+W pola kopen. Is we vrij prijzig, maar ze gaan jaren en jaren mee, en dan hoef je niet meteen weer een nieuwe te kopen wanneer je je lenzen upgrade.

Verder kan je ze prima op tele- en zoomlenzen gebruiken, ik zou niet weten waarom niet? Zelf heb ik voor bijna elke lens wel een pola, maar goed ik maak ook veel landschapsfoto's.

Wel handig om te onthouden dat je het beste effect krijgt wanneer je de zon links of rechts van je hebt staan.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand ervaring heeft met de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Lens 105 f/2.8 in combinatie met de Alpha body. Ik heb deze lens zelf serieus op het oog maar twijfel nog een beetje tussen de Sigma en de Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro.

Beide lenzen zijn erg goed en hebben zo op kleine puntjes hun voordelen of nadelen. Alleen zijn de reviews op The digital picture alleen voor canon.

Review Tamron: http://www.the-digital-pi...Di-Macro-Lens-Review.aspx

Review Sigma: http://www.the-digital-pi...DG-Macro-Lens-Review.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 08:04
Kijk anders eens op Dyxym.
Daar staan beide met een aantal reviews voor het sony platform wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
wsiev schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:27:
Kijk anders eens op Dyxym.
Daar staan beide met een aantal reviews voor het sony platform wel op
Thanks, voorkeur ligt nog steeds bij de Sigma 8) Bij beiden zie je de opmerking over een trage AF en een "hunting AF" regelmatig terug. Prijstechnisch is de Sigma interessanter.

[ Voor 18% gewijzigd door virtualjoe op 09-07-2008 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
virtualjoe schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 08:57:
Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand ervaring heeft met de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Lens 105 f/2.8 in combinatie met de Alpha body. Ik heb deze lens zelf serieus op het oog maar twijfel nog een beetje tussen de Sigma en de Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro.

Beide lenzen zijn erg goed en hebben zo op kleine puntjes hun voordelen of nadelen. Alleen zijn de reviews op The digital picture alleen voor canon.

Review Tamron: http://www.the-digital-pi...Di-Macro-Lens-Review.aspx

Review Sigma: http://www.the-digital-pi...DG-Macro-Lens-Review.aspx
Ik heb dezelfde twijfels gehad, maar heb uiteindelijk gekozen voor de Sigma,
(geen echte reden voor, behalve dan dat 105 mm net ietsje mooier in mijn lenzengamma pastte)
doet het prima op de Alpha. Probleem bij dit soort lenzen blijft het hunten in AF, vooral bij macro, maar macro's schiet je toch vooral met MF.

[ Voor 4% gewijzigd door ikmattie op 09-07-2008 10:45 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
ikmattie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:43:
[...]

Ik heb dezelfde twijfels gehad, maar heb uiteindelijk gekozen voor de Sigma,
(geen echte reden voor, behalve dan dat 105 mm net ietsje mooier in mijn lenzengamma pastte)
doet het prima op de Alpha. Probleem bij dit soort lenzen blijft het hunten in AF, vooral bij macro, maar macro's schiet je toch vooral met MF.
Het blijft echt een moeilijke keus. Lees dit eens over de Tamron:
I tested this lens together with the Sigma 105mm macro. Then I went home to view the photos on my computer before deciding. The two lens were head to head in picture quality. However, after reading many reviews, most of them said the Tamron is better at wide apertures than the Sigma, and both are equally as good stepping down from wide open. Thus I decided on the Tamron, even though I much preferred the Sigma's superior built quality, but my photos are not going to boast build quality but optical quality. Let's just say I never wished I bought the Sigma over the Tamron.
Over de Tamron wordt ook regelmatig geschreven dat de AF limiter switch goed werkt (hoe dat op de sigma werkt lees ik niet echt) en dat de performance van de AF over het algemeen toch ook goed werkt, beter als op de sigma?!.... What to do :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof dat ze aan elkaar gewaagd zijn. En er is prijs verschil zei je? Dan is de keus toch juist heel makkelijk ;)

Koop je van het prijsverschil een toegangs kaartje voor bijvoorbeeld Artis om lekker te gaan oefenen in de vlindertuin. :*)

[ Voor 35% gewijzigd door martijn_tje op 09-07-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
virtualjoe schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:06:
[...]

Over de Tamron wordt ook regelmatig geschreven dat de AF limiter switch goed werkt (hoe dat op de sigma werkt lees ik niet echt) en dat de performance van de AF over het algemeen toch ook goed werkt, beter als op de sigma?!.... What to do :S
Die switch zit ook op de Sigma, en doet zijn ding ook prima!

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Wat ik een beetje mis in dit topic is een lijstje met flitsers die werken op de alpha. Ik neem aan dat de oude minolta flitsers ook gewoon werken maar van Metz heb je volgens mij ook wel wat flitsers die voor de Sony zijn gemaakt. Zijn er nog meer merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen al van Minolta en Sony is er zat keus. Sigma zou ik van weg blijven omder er heel erg vaal problemen zijn met >2 stops onder- / overbelichten en consistentie. De metz 48 en 54 zijn wel mooie flitsers die het ook goed schijnen te doen

Metz Mecablitz 48 AF-1
Metz Mecablitz 54 MZ-4 (vereist M7 adapter volledig met de huidige body's te werken)

Minolta 2500 (D) geen HSS, geen wireless, geen overige instellingen ,alleen tilt geen swivel
Minolta 3600 HS (D) HSS + wireless, alleen tilt geen swivel, geen handmatige instellingen of stroboscoop
Minolta 5600 HS (D) HSS + wireless + tilt en swivel + handmatig in te stellen+ stroboscoop
Minolta Macro ring flash 1200
Minolta Macro twin flash 2400

Sigma EF 500 DG ST
Sigma EF 500 DG Super

Sony HVL F36 AM HSS + wireless, alleen tilt geen swivel, geen handmatige instellingen of stroboscoop
Sony HVL F42 AM HSS + wireless + tilt en swivel + handmatige instellingen, geen stroboscoop
Sony HVL F56 AM HSS + wireless + tilt en swivel + handmatig in te stellen + stroboscoop
Sony HVL F58 AM HSS + wireless (master en ratio in 3 groepen) + tilt en swivel + handmatig in te stellen + stroboscoop
Sony HVL MT24AM Macro Twin Flash Kit
Sony HVL RLAM Ring Light

Ik zou kiezen uit de Sony 42, 56 of 58. En de 56 zou ik alleen aanraden als je er goedkoop aan kan komen en zeker weet dat je geen gebruik wil maken van ratio flitsen en perse dat beetje richtgetal wil hebben (maar de 58 is ook weer niet zo gek duur en bied meer mogenlijkheden). Maar ik denk dat in bijna alle gevallen de Sony 42 prima voldoet (de 36 is te beperkt).

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 10-07-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

martijn_tje schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:40:
Alleen al van Minolta en Sony is er zat keus. Sigma zou ik van weg blijven omder er heel erg vaal problemen zijn met >2 stops onder- / overbelichten en consistentie. De metz 48 en 54 zijn wel mooie flitsers die het ook goed schijnen te doen

Metz Mecablitz 48 AF-1
Metz Mecablitz 54 MZ-4 (vereist M7 adapter volledig met de huidige body's te werken)

Minolta 2500 (D) geen HSS, geen wireless, geen overige instellingen ,alleen tilt geen swivel
Minolta 3600 HS (D) HSS + wireless, alleen tilt geen swivel, geen handmatige instellingen of stroboscoop
Minolta 5600 HS (D) HSS + wireless + tilt en swivel + handmatig in te stellen+ stroboscoop
Minolta Macro ring flash 1200
Minolta Macro twin flash 2400

Sigma EF 500 DG ST
Sigma EF 500 DG Super

Sony HVL F36 AM HSS + wireless, alleen tilt geen swivel, geen handmatige instellingen of stroboscoop
Sony HVL F42 AM HSS + wireless + tilt en swivel + handmatige instellingen, geen stroboscoop
Sony HVL F56 AM HSS + wireless + tilt en swivel + handmatig in te stellen + stroboscoop
Sony HVL F58 AM HSS + wireless (master en ratio in 3 groepen) + tilt en swivel + handmatig in te stellen + stroboscoop
Sony HVL MT24AM Macro Twin Flash Kit
Sony HVL RLAM Ring Light

Ik zou kiezen uit de Sony 42, 56 of 58. En de 56 zou ik alleen aanraden als je zeker weet dat je geen gebruik wil maken van ratio flitsen. Maar ik denk dat in bijna alle gevallen de Sony 42 prima voldoet (de 36 is te beperkt).
Met de aanvulling dat de Sony HVL F36 AM en Sony HVL F56 AM identiek zijn aan de Minolta PF 3600 HS(D) en Minolta PF 5600 HS(D). Ik verwacht door de komst van de HVL 42 en 58 AM dat ook dat de 36 en 56 uit het assortiment verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben van plan de Sony A300 te gaan kopen. Nou ben ik erg aan het twijfellen om ipv de kitlens een andere lens te nemen, niet een al te dure lens ik zit namelijk toch nog wel met een beperkt budget (max 250 euro voor een lens).

Ik wil de lens voornamelijk allround gebruiken, gewoon standaard vakantie foto's.
Verder voor van het fotograferen van vuurwerk en architectuur.

Ik zat zelf te denken aan de Sigma 18 - 125. Is dit een goede keus ipv de kitlens? En wat zijn de voor en nadelen van de Simga 18 - 125 t.o.v. de kitlens van de A300.

Ik ben zelf nog vrij nieuw in het DSLR.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grubeater schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:27:
Ik verwacht door de komst van de HVL 42 en 58 AM dat ook dat de 36 en 56 uit het assortiment verdwijnen.
Correct. (ik dacht al gehoord te hebben dat ze idd niet meer gemaakt werden)

Maar de 36 (en de 56 eigenlijk ook) is natuurlijk ook totaal overbodig geworden met de komst van de 42.
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:13:
Ik ben van plan de Sony A300 te gaan kopen. Nou ben ik erg aan het twijfellen om ipv de kitlens een andere lens te nemen, niet een al te dure lens ik zit namelijk toch nog wel met een beperkt budget (max 250 euro voor een lens).

Ik wil de lens voornamelijk allround gebruiken, gewoon standaard vakantie foto's.
Verder voor van het fotograferen van vuurwerk en architectuur.

Ik zat zelf te denken aan de Sigma 18 - 125. Is dit een goede keus ipv de kitlens? En wat zijn de voor en nadelen van de Simga 18 - 125 t.o.v. de kitlens van de A300.
Vrij polulaire kitlens vervangers zijn:
Sigma 17-70
Sigma 18-50 f/2.8
Sigma 18-125
Tamron 17-50 f/2.8

De 17-70 en de 18-125 zouden in je budget passen, zijn optisch en qua bouw beide beter als de kitlens en hebben beide geen roteren front element wat wel zo prettig is als je ooit eens een polar- of gradueel ND filter wil gebruiken. De 17-70 schijnt optisch beter te zijn en is iets lichtsterker en de 18-125 heeft natuurlijk wat meer bereik.

[ Voor 85% gewijzigd door martijn_tje op 10-07-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HAallo,

Is er iemand naar de sony workshop geweest,,
Hoe gaat dat in z'n werk, is het de moeite waard???
Ik moet namelijk nogal ver reizen.

Groet Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Vanmiddag de 17-50 F/2.8 van Tamron besteld. Ben erg benieuwd, de reviews zijn lovend, dus dat belooft wat.

(voegt een F/1.7 prime van Minolta nog wat toe bij zo'n lens?)

Nu had ik een wat algemener vraagje. Hoe lang duurt het gemiddeld tussen het schieten van een foto en het weergeven van het plaatje? Bij mij zit er een vertraging in van bijna 5- 6 seconden. Ik heb het idee dat dit erg traag is.

Nu heb ik weliswaar geen supersnelle kaart, (Sandisk Ultra II, nieuwe editie met 15Mbps (ipv 9) ), maar goed, het is wel lang wachten. Ik schiet dan met RAW+Jpeg. DRO uit, en alle andere verbeteraars ook.

Zou een sneller kaartje echt schelen wat dat betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door B-Bandit op 16-07-2008 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Shailesh schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:36:
Nu had ik een wat algemener vraagje. Hoe lang duurt het gemiddeld tussen het schieten van een foto en het weergeven van het plaatje? Bij mij zit er een vertraging in van bijna 5- 6 seconden. Ik heb het idee dat dit erg traag is.

Nu heb ik weliswaar geen supersnelle kaart, (Sandisk Ultra II, nieuwe editie met 15Mbps (ipv 9) ), maar goed, het is wel lang wachten. Ik schiet dan met RAW+Jpeg. DRO uit, en alle andere verbeteraars ook.

Zou een sneller kaartje echt schelen wat dat betreft.
Is dit bij hele lange sluitertijden?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
ikmattie schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 09:24:
[...]

Is dit bij hele lange sluitertijden?
Nee, dit is ook bij vrij rappe sluitertijden 1/60s of sneller, het geval. Het gaat overigens om een A300 voor zover dat verschil maakt. Ik heb ook laatst met een Extreme III kaartje geprobeerd, en dat maakte amper verschil.

Vind het vrij hinderlijk. Mn oom kwam van het weekend langs met zn 40D (ik weet het, totaal andere klasse), maar daar verschenen zijn foto's zonder vertraging op het scherm.

Ik heb D-Ro uitgezet, beeldverwerking staat gewoon op standaard. En ik gebruik de A of S modus om te schieten. Als ik alleen op jpeg fine schiet is het wellicht 3 seconden, maar met raw erbij zeker 5-6. Ik weet dat het om bijna 15Mb gaat, maar duurt wel erg lang voor mn gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

ik zie de foto's direct (A350).. volgens mij geeft de camera eerst de foto weer en gaat hem daarna pas opslaan op de geheugenkaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Bij mij is het juist andersom, en dat weet ik zeker. Want na het maken van de foto, schrijft hij de foto weg (rode lampje gaat branden) en daarna pas wordt de foto weergegeven. Is dit wellicht een bepaalde instelling? Kan echt niks ervan terugvinden. Ga hem ff resetten...

Edit: Ik heb het probleem gevonden. Het heeft te maken met de manier waarop de camera de preview laat zien. Dit merkte ik omdat na het resetten de camera ineens weer supersnel de foto weergaf. Dus foto maken (minimale vertraging) - foto weergeven en tegelijkertijd wegschrijven.

Ik gebruikte het schermpje waarin je de gemaakte foto ziet + boven in het scherm alle vorige foto's. Hierdoor schrijft de camera eerst de gehele foto weg aleer hij de preview laat zien. Niet meer doen dus...

(Je wisselt de preview modus door in het preview scherm op display te drukken)

Bedankt voor de suggesties in elk geval. Vind de camera een stuk relaxter nu :z

[ Voor 54% gewijzigd door B-Bandit op 16-07-2008 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou bij mij schrijft hij ook eerst weg, rode lampje gaat branden maar als ik van display modus wissel dan doet hij dat alsnog. Heb wel een a200, weet niet of dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Is er iemand naar de sony workshop geweest,, (a300/A350)

Helemaal niemand???

Groet Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:34:
Hallo,

Helemaal niemand???

Groet Rick
September pas voor mij. Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet de moeite waard zou zijn. Ik laat me verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:34:
Ben geweest. Als het je eerste spiegelreflex is, en je net als ik niet verder dan basisfuncties-proberen-zonder-de-handleiding-te-lezen komt, dan is het zeker nuttig. Al blijft het vreemd dat ze alle knopjes inclusief aan/uit ook gaan behandelen :X Maar vanaf scratch dus te doen, al blijft ervaring met fotografie een must. Tenzij diafragama, sluitertijd, brandsnijpunt (ofzo) voor je gesneden koek is.

Maar zeker leuk om van een 'crack' van Focusmagazine ervaringen te horen. Niet dat alles klopt; dat je een polarisatiefilter 'moest' hebben bijvoorbeeld; bij auto/functies gaat ie zelf scherpstellen en kun je weer pielen aan dat filter. Toch jammer van die onnodige 35 euro. Kick je op die lenzen uitproberen (ik geloofde dat wel, genoeg info/filmpjes/plaatsen gegoogled) dan moet je het doen. Jammer voor sommigen dat alleen ontvangen van dat boek geen optie is ipv cursus; goedkoper voor Sony ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Heb gister het boek van Gary Friedman gekocht (e-book) over de A700. Uitstekend boek dat erg diep in gaat op alle functies van de alpha series. Staat natuurlijk het een en ander overbodig in voor een 300/350 eigenaar, maar het merendeel is goed te gebruiken.

Kost nog geen 25 dollar (amper 15 eur) en is 450 blz dik. Moest nog tot september wachten op de fotocursus, en wil toch graag vóór die tijd ook wel wat leren. Iemand enig idee welk boek je daar krijgt? Zal dan weinig toegevoegde waarde meer hebben, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Afbeeldingslocatie: http://www.nnbh.com/base/64/images/9078811064.jpg
HANDBOEK SONY DIGITALE SPIEGELREFLEX FOTOGRAFIE
- Frans Barten
Het ultieme studieboek voor de digitale Sony Alpha 300/350 fotograaf, geschreven door bestseller auteur/fotografiedocent Frans Barten. In principe is het boek toegespitst op de Alpha 300 en 350, maar het is ook geschikt voor andere alpha-gebruikers. Een aantal van de onderwerpen: Bouw en instellingen; Objectieven; Selecteren; RAW-conversie; Output.

Auteur: Frans Barten
Omvang: 192 pagina’s fullcolour
Uitvoering: hardcover, 140 grs hvmc
Formaat: 21,5 x 28 cm
ISBN: 9789078811060
Prijs: €32,50

[ Voor 5% gewijzigd door tweaktubbie op 17-07-2008 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een op zoek naar een nieuwe lens voor mijn a200 maar heel vaak als ik voor een bepaalde lens kijk (sigma, tamron) staat er vaak bijv. nikon mount of canon mount, maar heel weinig sony mounts. Passen deze met nikon/canon mount ook op een alpha?

Bijvoorbeeld bij deze http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3305&navigator=2 staat namelijk bij corresponding mounts (onderaan) zowel canon als nikon als sony? Help plss want er zijn ogenschijnlijk meer nikon en canon mounts dan alpha te vinden en het zou wel veel zoekwerk schelen als die ook bleken te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:04:
Ik ben een op zoek naar een nieuwe lens voor mijn a200 maar heel vaak als ik voor een bepaalde lens kijk (sigma, tamron) staat er vaak bijv. nikon mount of canon mount, maar heel weinig sony mounts. Passen deze met nikon/canon mount ook op een alpha?

Bijvoorbeeld bij deze http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3305&navigator=2 staat namelijk bij corresponding mounts (onderaan) zowel canon als nikon als sony? Help plss want er zijn ogenschijnlijk meer nikon en canon mounts dan alpha te vinden en het zou wel veel zoekwerk schelen als die ook bleken te passen.
nee helaas, volgens mij past dat niet. Het is een ander soort mount!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee Joda77,,

Bedankt voor je reactie,,ik heb me toch aangemeld voor 1 September in Boxtel..

Ben erg benieuwd,,,net zoals jij...

Groetjes Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Het is altijd een beetje zoeken met dat mount gedoe, zeker bij Sigma.

Zo is deze APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM er voor: Sigma, Canon, Nikon, Sony/Minolta, Pentax, Four Thirds volgens Sigma.

En is deze APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM er alleen voor Sony en Pentax.

En het verschil?

Edit: oh, en voor wie denkt dat het dezelfde objectieven zijn: diameter 86.5mm X Length 184.4mm vs. Diameter 86.5mm X Length 183.9mm

[ Voor 12% gewijzigd door Jiriki op 17-07-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:04:

gaat niet passen. Is inderdaad een totaal andere mount. Lenzen van verschillende fabrikanten zijn niet uitwisselbaar, tenzij je een adapter haalt. Die zorgen er vaak voor dat dingen als lichtmeting en autofocus niet meer werken.
Jiriki schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:53:

Zo is deze APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM er voor: Sigma, Canon, Nikon, Sony/Minolta, Pentax, Four Thirds volgens Sigma.

En is deze APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM er alleen voor Sony en Pentax.

En het verschil?
zoals op die site staat werkt autofocus niet bij de versie van Pentax en Alpha tenzij de body een focus-motor heeft. Sigma heeft de HSM dus nog niet werkend gekregen op deze mounts.
De andere lens is gewoon hetzelfde, maar daar werkt HSM gewoon op de mounts

Je zult dus gewoon op zoek moeten naar een lens met een Alpha mount :)

[ Voor 29% gewijzigd door Kwartjuh op 17-07-2008 21:56 ]

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwartjuh schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:54:
[...]

gaat niet passen. Is inderdaad een totaal andere mount. Lenzen van verschillende fabrikanten zijn niet uitwisselbaar, tenzij je een adapter haalt. Die zorgen er vaak voor dat dingen als lichtmeting en autofocus niet meer werken.
Maar het gaat in dit platje om de zelfde fabrikant, tamron etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
zoals op die site staat werkt autofocus niet bij de versie van Pentax en Alpha tenzij de body een focus-motor heeft. Sigma heeft de HSM dus nog niet werkend gekregen op deze mounts.

Zo zie je hoe verwarrend het is :) Bij de eerste lens staat HSM, voor alle mounts. Bij de tweede staan maar twee systemen, en staat er bij "*If the camera body does not support HSM motor, AF will not work.".

Met andere woorden, oude analoge Minolta bodies die nog geen SSM ondersteunden zullen niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Jiriki schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:11:
[...]

Zo zie je hoe verwarrend het is :) Bij de eerste lens staat HSM, voor alle mounts. Bij de tweede staan maar twee systemen, en staat er bij "*If the camera body does not support HSM motor, AF will not work.".

Met andere woorden, oude analoge Minolta bodies die nog geen SSM ondersteunden zullen niet werken.
ja, het is inderdaad nogal verwarrend. Beste wat je kan doen is de desbetreffende lens gewoon even proberen op je cam :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiriki schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:53:

En het verschil?
Is er niet. het zijn gewoon de zelfde objectieven en op alle digi body's + alle film body vanaf de Dynax 7 + upgraded Dynax 9 + Dynax 9 Ti

De II versie heeft voor alle mounts HSM, de oudere versie's hadden voor Pentax en KM/Sony geen HSM maar een schroevendraaier aansluiting. Dus Sigma heeft HSM wel werkend gekregen voor alle mounts. Dit wordt als een nieuw item gemeld omdat dit bij oudere versie's niet zo was (bij de 70-210 f/2.8 EX, 70-200 f/2.8 EX, 70-200 f/2.8 EX DG en 70-200 EX DG Macro hadden de Pentax en KM/Sony versie geen HSM)
Kwartjuh schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:09:
ja, het is inderdaad nogal verwarrend. Beste wat je kan doen is de desbetreffende lens gewoon even proberen op je cam :)
Op alle A mount digibody's werkt het dus je hoeft niks uit te proberen of op te zoeken. Het enige platform waar het verwarrend is is bij Pentax (K10D en K100D super wel, K100D en K110D niet).

Als je de goede mount (lees fysiek op de body past) hebt dan werkt ie (ongeacht of je nou een nieuwe HSM of oude body aangedreven versie hebt). Best simpel toch. Op de doos zit dan een stikkertje met Minolta, of Sony.

[ Voor 44% gewijzigd door martijn_tje op 18-07-2008 16:52 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.