Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:55

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

miles schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:11:
[...]

Aha, eigenlijk is m'n flitser dus te oud, vreeste ik al. Helaas... was erg blij toen bleek dat het oude materiaal paste.
Hierboven aantal mensen over Sony HVL-F42AM gehoord, deze staat ook op dyxum.com en heeft adi lichtmeting.
Is het met deze flits mogelijk binnen te flitsen zonder een hele witte foto te krijgen?
De Minolta PF 2500(D), Minolta PF 3600HS(D), Minolta PF 5600HS(D), Sony HVL-F36AM, Sony HVL-F56AM, Sony HVL-F48AM en Sony HVL-F58AM werken allemaal uitstekend met je A350 omdat deze dus met ADI werken.
De communicatie tussen de camera en bijv. de Sony HVL-F42AM gaat via een flitsprotocol, bij de digitale slr's van Minolta en Sony is dat dus ADI en dat ken je oude flitser niet.

Alleen user error of een defect kan nog overbelichte foto's veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Grubeater op 08-01-2009 01:21 ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
miles schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:11:
Is het met deze flits mogelijk binnen te flitsen zonder een hele witte foto te krijgen?
Even een korte uitleg over TTL Preflash en ADI

TTL staat voor throu the lens of wel licht meting door de lens heen. In het fotorolletje/analoge tijdperk deden camera's deden de flits meting tijdens de belichting van de film. Er zit dan in de camera een sensor achter de film die de hoeveelheid licht meet die door de film heen schijnt. Op het moment dat de gewenste waarde is bereikt stopt de flits. Men deed dus de flits intensiteit varrieren door de flits lengte te veranderen.

Bij een tamelijk ondoorschijnend iets als een digitale sensor werkt dat niet meer. Dan komt TTL Preflash om de hoek kijken. TTL Preplash vuurt zoals de naam al zegt een flits af voor dat de sluiter open gaat en dus ook voor de hoofd flits plaats vind. Deze flits wordt gebruikt om het terug kaatsende licht te meten en van daaruit de hoeveelheid licht die de hoofdflits moet geven te berekenen. Dit geeft echter problemen in situaties dat er veel/weinig licht terug komt of bij objecten in de voor of achtergrond die een grote invloed hebben op de hoeveelheid licht die terug kaatst.

ADI is een toevoeging op het TTL Protocol (er zijn ook analoge camera's die ADI kunnen). ADI staat voor Advanced distance intergration. Of wel rekening houden met de afstand waarop er scherp gesteld is. Meestal is dit namelijk ook de afstand waarop het onbject dat correct belicht (gelijk aan 19% grijs) moet worden zich bevind. Dit werkt dus alleen bij objectieven die afstandsinformatie doorgeven. Bij objectieven die geen afstandsinformatie doorgeven schakelt de camera automatisch terug naar TTL (Preflash)
Shailesh schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:05:
Richtgetal zegt wat over de sterkte van de flitser. Ik maak er zelf geen gebruik van (ik laat de flitser zelf de sterkte bepalen). Hoe hoger het richtgetal hoe verder het bereik. 36 geeft bijvoorbeeld aan 36 meter op iso 100 (ik verzin maar wat nu he).
Je zit er niet eens ver naast. Het richtgetal is idd het flitsbereik op iso 100 alleen wel met een diafragma van f/1. Per stop diafragma (factor 1,4) verminderd je flitsbereik ook met een factor 1,4. Per stop iso die je omhoog gaat neemt je flitsbereik met een factor 1,4 toe. Dus flits je op f/4 (1--> 1,4-->2-->2,8 -->4 = 4 stops dicht) en iso 200 (100-->200 = 1 stop omhoog) dan heb je met de onboard flitser die een richtgetal van ~12 heeft een bereik van ongeveer 4,3 meter.

4-1 --> 3 stops minder flitsbereik --> 1,43 = 2,8 --> richtgetal van 12 / 2,8 = 4,3 meter

Het is dus gunstig om je iso wat omhoog te doen bij gebruik van de onboard flitser en de nog iets minder lichtsterke kitlens. Iso 800 is geen enkel probleem, 1600 gebruik ik voor flitsen op m'n KM 5D ook nog wel eens omdat de sluitertijd toch enorm kort is en ruis op ios 1600 met een korte sluitertijd en een goede belichting enorm mee valt.
Grubeater schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 01:20:
De communicatie tussen de camera en bijv. de Sony HVL-F42AM gaat via een flitsprotocol, bij de digitale slr's van Minolta en Sony is dat dus ADI en dat ken je oude flitser niet.
Het probleem met oude flitsers is niet dat ze geen ADI kunnen maar dat ze geen preflash doen, er dus ook geen licht terug komt. De TTL meting in je camera gaat daardoor de mist in en laat je flitser voluit flitsen.

[ Voor 34% gewijzigd door martijn_tje op 08-01-2009 20:51 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Laatst online: 19-06 12:45
@martijn_tje., mooie uitleg!

overigens zijn oudere flitsers ook om te bouwen.
Zie hier voor:

http://voitzsch.net/flashconv_en.shtml

wel wat expirementeel en tot nu toe tot aan de Sony a100 gesupport, maar aangezien je een 2ehands 3500xi voor een prikkie kan krijgen is dit voor een tweakert een leuke uitdaging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:46
Volgend de maker werkt de conversie op de A200 alleen als je de flitser draadloos gebruikt.
Op de camera gemonteerd geeft hij een verkeerde sluitertijd door.
Aldus de maker (voor zover hij het van andere gebruikers heeft gehoord)

Jammer, want ik heb hier nog een hele mooie Minolta 5400xi liggen met van alles en nog wat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130843

zit al een tijdje te denken om de batterygrip voor mijn A350 te komen, maar vind dat ding eigenlijk gewoon veel te duur.
Tot ik deze tegenkwam; http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16714

Brandende vraag, heeft iemand ervaring met deze of een andere grip van deze fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
ik heb er een half jaar geleden de orginele gekocht, maar ik zou dit dus nooit doen, geen ergonomie (iets wat bij sony zo fijn is) en ziet er nu al cheap uit.

lijkt me geen slim idee, en de orginele is ook best goedkoop te krijgen hoor... alleen je moet goed zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:35
op ebay ,vind je al originele grips voor rond de 100 euri.

alleen de grip

http://cgi.ebay.nl/Sony-V..._RL?hash=item350151982259

grip met twee originele accu,s

http://cgi.ebay.nl/Sony-V..._RL?hash=item120359516901

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Dat travor spul schijnt inderdaad niet best te zijn. Ik had eens de mening van iemand op flickr gevraagd. Hij had nogal spijt van zijn aankoop.

Hier staat er een voor 112 euro met gratis verzending! :)
http://cgi.ebay.nl/Sony-V...MSfp=TL090109112002r23487

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Michieleke, jejeh en perslucht

Bedankt voor jullie antwoorden, was er al bang voor dat die travor grip niet veel bijzonders was.
Vind dat ebay vehaal wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
Anoniem: 130843 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:29:

Vind dat ebay vehaal wel interessant.
en als je onder de 150 euro blijft,komt er kwa kosten[ douane ] niet veel bij.
of,zoals ik al vaker gehoord heb ............niks

[ Voor 19% gewijzigd door jejeh op 11-01-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
tegenwoordig 400 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Dit is er een van de zelfde verkoper met twee originele accu's voor 197,-
Ook gratis verzendkosten ;)

http://cgi.ebay.nl/Sony-V...Q_trksidZp1713.m153.l1262

Zijn ebay winkel is trouwens best een kijkje waard!

http://stores.ebay.nl/DigitalRev-Photography-Shop

Zelfde winkel, maar dan in Australië (?)
http://stores.ebay.nl/DigitalRev-AU-Photography-Shop
Deze heeft voor veel producten wél verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117499

Is er al iemand geweest die bij DigitalRev iets besteld heeft? Ik wil namelijk de Sony 18-250 lens bij hem gaan bestellen, maar zou graag willen weten of iemand al ervaring heeft met deze verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
Anoniem: 117499 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:08:
Is er al iemand geweest die bij DigitalRev iets besteld heeft? Ik wil namelijk de Sony 18-250 lens bij hem gaan bestellen, maar zou graag willen weten of iemand al ervaring heeft met deze verkoper.
kijk naar de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163185

Vrijdag de sony A300 met 18-70 kitlens gekocht. En dit weekend aardig bezig geweest met foto's maken. en hij bevalt me super. foto's worden erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287474

Ik heb sinds een week ook de sony A300 met 18-70 mm in mijn bezit.
Ik ben momneteel heel erg aan het experimenteren.
Probeer alle standen uit.
Volgend weekend ga ik een cursus doen.
Dit is van vrijdag t/m zondag.
Alles word dan behandeld met zondag een praktijddag in de dierentuin.

Ik heb wel als ik portretfoto's maak binnen dat er een soort gele vloed op de foto's zit.
Hoe kan ik dit veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 287474 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:43:
Ik heb sinds een week ook de sony A300 met 18-70 mm in mijn bezit.
Ik ben momneteel heel erg aan het experimenteren.
Probeer alle standen uit.
Volgend weekend ga ik een cursus doen.
Dit is van vrijdag t/m zondag.
Alles word dan behandeld met zondag een praktijddag in de dierentuin.

Ik heb wel als ik portretfoto's maak binnen dat er een soort gele vloed op de foto's zit.
handleiding van je boekje lezen, sectie witbalans :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke dat begrijp ik.
Alleen dan heb je verschillende optie's
Met bewolkt schaduw enz.
En als je gloeilamp kist dan kun je daar ook het getal veranderen staat standaard op 0.
Hoe weet je nu wat je daar moet invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Anoniem: 287474 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:43:
Je camera moet idd corrigeren voor afwijkingen (ten opzichten van normaal daglicht) in de witbalans, en net als elk vergelijkbaar product heeft je camera daar in lastige situatie moeite mee. Over het algemeen zijn er verschillende oplossingen:
  • Raw schieten en achteraf de witbalans bepalen (ver uit de meest flexibele oplosing)
  • Custom WB (meten van een wit/neutraalgrijs vlak in het spotmeetvakje en vergrendelen, alleen geen idee of een A200/3x0 dat ook kan)
  • Witbalans correctie met behulp van de icoontjes (wolk, zon, lamp enz.) + is meer correctie boor de desbetreffende omstandigheid. Dus proefondervindelijk uitzoeken wat voor die specifieke situatie helpt. (omdat wij jou specifieke situatie niet kennen kunnen we je daar onmogelijk mee helpen, en al we je nu heplen dan heb je er in een andere ruimte/situatie als nog niks aan)
  • Flitsen (eventueel icm Raw) om de invloed van omgevings licht wat te verminderen en het dus voor de WB wat makkelijker te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 20-01-2009 18:24 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijn_tje schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:22:
[...]

Je camera moet idd corrigeren voor afwijkingen (ten opzichten van normaal daglicht) in de witbalans, en net als elk vergelijkbaar product heeft je camera daar in lastige situatie moeite mee. Over het algemeen zijn er verschillende oplossingen:
  • Raw schieten en achteraf de witbalans bepalen (ver uit de meest flexibele oplosing)
  • Custom WB (meten van een wit/neutraalgrijs vlak in het spotmeetvakje en vergrendelen, alleen geen idee of een A200/3x0 dat ook kan)
  • Witbalans correctie met behulp van de icoontjes (wolk, zon, lamp enz.) + is meer correctie boor de desbetreffende omstandigheid. Dus proefondervindelijk uitzoeken wat voor die specifieke situatie helpt. (omdat wij jou specifieke situatie niet kennen kunnen we je daar onmogelijk mee helpen, en al we je nu heplen dan heb je er in een andere ruimte/situatie als nog niks aan)
  • Flitsen (eventueel icm Raw) om de invloed van omgevings licht wat te verminderen en het dus voor de WB wat makkelijker te maken.
Oke hartstikke bedankt voor de uitleg.
Hier kan im zeker wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:48
Hoi allen, ik wil een f/2.8 lens kopen voor m'n A300 en mijn oog gevallen op de Tamron 28-75mm F/2.8 Di XR LD of de Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro. (De Sony Sony 24-70mm F/2.8 is me toch wat te duur ;-)

Ik lees een beetje gemixte reacties hier, zoals:
  • vignetering van de Sigma is beter dan die van Tamron, maar ja daar heb je met een cropcamera waarschijnlijk minder last van.
  • Marco functie bij de Sigma is handig, Tamron heeft deze niet.
  • Sigma heeft nogal wat tolerantie op z'n spec's schijnbaar (?!)
  • Tamron zoomring werkt net andersom (ach...)
Iemand die ervaringen heeft met een van de bovenstaande lenzen en wil die met me delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De tamron staat beter bekend, maar sigma maakt altijd een mooi feature pakketje, zoals 4mm extra groothoek en macro functie. Is de nieuwe 24-70 sigma ook voor sony verkrijgbaar straks? (er komt/is namelijk een nieuwe).

Maar eigenlijk mijn hoofdvraag, weet je zeker dat je dit bereik wilt?
Op een fullframe camera is dit een heel fijn "standaard" bereik, maar op jouw crop-camera ben je echt al je groothoek kwijt.

Een alternatief die optisch misschien ook nog wel beter is dan deze 2 van jou is de tamron 17-50 2.8
Die lens heb ik zelf ook gehad en is gewoon ragscherp, lekker contrastrijk en focust redelijk vlot, een mooi pakket voor niet te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
[ Is de nieuwe 24-70 sigma ook voor sony verkrijgbaar straks? (er komt/is namelijk een nieuwe).
Die is al verkrijgbaar (!?).
Een alternatief die optisch misschien ook nog wel beter is dan deze 2 van jou is de tamron 17-50 2.8
Het extra bereik wat je erbij krijgt vanaf 17mm is inderdaad een pro, echter ik heb ook een 70-200mm lens in gedachte en ben bang dat ik een 'gat' krijg tussen 50 en 70mm.

[ Voor 0% gewijzigd door 1972 op 25-01-2009 21:09 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieleke
kijk eens naar je foto's en kijk eens hoeveel je er genomen hebt binnen het bereik 50-70. zal vrij weinig zijn, want die 20mm verschil is vaak 1 a 2 stappen voor of achteruit.

Ik zat in dezelfde situatie, en heb toch voor de tammy 1750 gekozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Laat dat dus net heel persoonlijk en toepassingsgebonden zijn ;)

Het verschil tussen 50 en 70mm vind ik heel groot als het over het maken van portretten gaat. Voor de rest vind ik het ook niet echt een heel spannend verschil.
Volgens mij is die nog voor geen enkele mount verkrijgbaar. Maar hij komt er ook voor A(lpha) mount en ook nog eens met HSM. (verwachtte verkrijgbaarheid vanaf februarie, maar de versies voor Sony en Pentax laten waarschijnlijk langer op zich wachten (is bij Sigma meestal zo)
http://www.sigmaphoto.com/
http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3356&navigator=2
Het extra bereik wat je erbij krijgt vanaf 17mm is inderdaad een pro, echter ik heb ook een 70-200mm lens in gedachte en ben bang dat ik een 'gat' krijg tussen 50 en 70mm.
Tenzij je veel portretten schiet valt dat gat naar mijn mening erg goed te overzien.

Mocht je er alsnog van wakker liggen misschien dat de CZ 16-80 f/3.5-4.5 dan wel een redelijk compromis tussen lichtsterkte en bereik is.

Misschien is het een idee om zo'n exif tooltje er overheen te gooien dat je een staafdiagram krijg waaraan je kan zien welke lengtes je vaak gebruikt.

[ Voor 25% gewijzigd door martijn_tje op 26-01-2009 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:30

Snijkoek

Metal up your ass

Sinds gisteren ook in het bezit van een a300 zoom kit. Allemaal heel leuk en aardig, maar nu zie ik op de Sony website bij product informatie dat er nog steeds workshops zijn. Alleen kan ik nergens vinden hoe ik me aan kan melden :?

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Snijkoek schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:03:
Sinds gisteren ook in het bezit van een a300 zoom kit. Allemaal heel leuk en aardig, maar nu zie ik op de Sony website bij product informatie dat er nog steeds workshops zijn. Alleen kan ik nergens vinden hoe ik me aan kan melden :?

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Deze Sony actie is gesloten. Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen via 0900 28 72 768 (€0,20 p/min).

Informatie over de Focus Academie vindt u op www.focusmedia.nl

Helaas, ik denk dat ze misschien nog een uitzondering (als je geluk hebt) maken als je eventjes belt.

Ik ben sinds gisteren ook in bezit van een Sony @300 kit met 18-70 lens. Helaas moest hij besteld worden omdat hij niet meer voorradig was. over 2 weken hoop ik hem te kunnen ophalen.

In de startpost staat dat de geheugenkaartjes CF1 of CF2 compatibel moeten zijn. Ik ben me nu aan het verdiepen in het kopen van deze CF kaartjes en het is me opgevallen dat er al CF3 is. Het liefst wil ik een 8gb kaartje, is het dan persé nodig om een CF1 of CF2 te kopen of kan ik al een CF3 kopen.

bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
CF type 1 zijn normale platte kaartjes en CF type 2 is een wat dikker formaat dat voornamelijk gebruikt werdt voor microdrives of wel een klein HDtje dat je al flash kaartje gebruikte toen grote flash kaartjes nog onbetaalbaar waren (type 2 wordt nu nauwelijks meer gebruikt). Type 3 is simpelweg niet voor in camera's.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=5441
(posts uit 2002 dus genoemde capaciteiten kunnen iets achterhaald zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 29-01-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Laatst online: 27-06-2024
dus kijken voor een CF type 1 als ik je goed begrijp. Volgens de pricewatch zijn die te koop voor rond de 20 euro en hoger afhankelijk van het merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:30

Snijkoek

Metal up your ass

basicbeat schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 18:16:
[...]
Deze Sony actie is gesloten. Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen via 0900 28 72 768 (€0,20 p/min).

Informatie over de Focus Academie vindt u op www.focusmedia.nl
Dat ben ik ook tegengekomen 8)7... Vreemd dat het dan nog wel op de website zou staan, morgen maar eens proberen te bellen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terencew47
  • Laatst online: 16-04 10:01
Beste mensen,

Heb zelf een D300, maar een vriend van mij heeft een A350.
Vanaf aankoop kort geleden worden de foto's via het live view niet goed gemaakt. Op statief, bovenkant vaststellen op bv dak van auto geeft als resultaat 0.5 meter boven de auto is de zien.
Verder het voornaamste probleem: door de zoeker kijken geeft een zwarte foto, wat je ook doet.

Iemand een idee? Hij gaat sowieso terug, maar ik dacht: miss meer mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40
Spiegel die vast zit?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terencew47
  • Laatst online: 16-04 10:01
En daardoor wel via live view een foto kunnen maken (weliswaar iets scheef) en niet via de zoeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 07:25
Jup, want de A350 heeft een eigen spiegel voor liveview. Als dat ding vast zit, zie je dus niets door de zoeker, wel via LV. Zeker omdat je foto wat scheef is, is dat een prima aanname denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

ff snel een vraag mijn broertje wi zich een A350 aanschaffen . en zij dat hij erugs gelezen had dat je ook nikon lensen kan geruiken op deA350.waar ik me absoluut niet in kan vinden .klopt deze info ???

(doorlezen van het hele topic was me ff te veel werk 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
Anoniem: 279475 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:18:
ff snel een vraag mijn broertje wi zich een A350 aanschaffen . en zij dat hij erugs gelezen had dat je ook nikon lensen kan geruiken op deA350.waar ik me absoluut niet in kan vinden .klopt deze info ???

(doorlezen van het hele topic was me ff te veel werk 8) )
kan vast wel, maar op oneindig focussen zal waarschijnlijk niet gaan, verder veranderen je lensen in full manual dan

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exphy schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:22:
[...]

kan vast wel, maar op oneindig focussen zal waarschijnlijk niet gaan, verder veranderen je lensen in full manual dan
vast wel cker weet je dit dus niet ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
Anoniem: 279475 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 00:00:
[...]

vast wel cker weet je dit dus niet ???
Fmount->M42->Amount kan zeker

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
Ligt het aan mij, maar zijn de Sony mount lenzen afgelopen maand duurder geworden? :|

(Ikzelf wilde een Sigma 24-70mm f2.8 macro aanschaffen, maar deze was ineens zo 50 euro duurder geworden... toen viel het me op dat andere Sigma lenzen ook duurder waren geworden... toeval?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 11:11
Ja, alles uit Japan is duurder geworden in 2009 als gevolg van de dure Yen. Niet direct vanaf januari, omdat de oude voorraden nog tegen goedkope prijs zijn ingekocht, maar inmiddels zal die al wel op zijn. Is lang en uitgebreid aangekondigd. Niet alleen Sony btw, maar ook Nikon en Canon.

[ Voor 8% gewijzigd door B-Bandit op 09-03-2009 21:43 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_roedie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06-2022
Ik heb van de week een externe flitser gekocht, de Metz Mecablitz 48-AF1. Ik werd erg verdrietig van de interne flitser vanwege de felle belichting en harde schaduwen die deze oplevert. Ik heb gekozen voor de Metz omdat deze prijstechnisch erg interessant was en omdat deze een tilt/swivel kop heeft in tegenstelling tot de goedkopere Mecablitz 38. Ik ben sinds 2 weken trotse vader van een wolk van een dochter en neem dus nu veel foto's binnen en daarbij werkt de draaibare kop van de flitser fantastisch. Ook die kleine vindt fantastisch want ik hoef nu niet direct in te flitsen.

Nu kan de Metz ook als slave flitser gebruikt worden met de A300 echter is dit me nog niet gelukt om werkend te krijgen.
Je kan de flitser instellen als slave maar daarbij moet je ook nog een kanaal kiezen. Geen idee hoe dit moet want in de A300 kan ik geen kanaal instellen voor communicatie.
Kan de Metz zonder extra toebehoren direct gebruikt worden in combinatie met de A300 als slave flitser of heb ik daar nog een stukje extra hardware voor nodig op de hotshoe van de camera?

In de winkel (foto klein) werd me verteld dat de Metz getriggerd zou worden door de interne flitser en zo af zou gaan....

Trotse pappa van Yfke sinds 04-03-2009!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkie80
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024

Makkie80

Makkie voor Makkie!

Probeer de camera een op wl (wireless) in te stellen bij je flitsinstellingen (en ook op je flitser misschien). Dit is de stand je bij een originele sony alpha in moet stellen. Wie weet werkt dat ook op de Metz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Mijn oude Sigma (op Canon camera) had ook een wireless functie. Als je dan de flitser van de camera opklapte en flitste dan flitste de Sigma mee. Nadeel: geen echt wireless, immers je flitst ook nog met je camera en wel direct. Ik denk dat het om zo'n functie gaat. Voor echt wireless heb je meer spullen nodig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_roedie
Inderdaad, de camera in WL-mode (via Fn - Flits functies) instellen zorgt ervoor dat de Metz werkt als Slave.
Geen moment aan gedacht om in dat menu te kijken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij als k me niet vergis heeft de metz 48 geen wirless funkie .als dat wel is dan heb ik die nog niet ondekt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_roedie
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:19:
volgens mij als k me niet vergis heeft de metz 48 geen wirless funkie .als dat wel is dan heb ik die nog niet ondekt .
De Metz Mecablitz 48-AF1 Digital voor de Sony heeft wel degelijk een wireless functie. Gisteren zelf geprobeerd en na wat vogelen met de instellingen werkt het gewoon.

Om dit voor elkaar te krijgen doe je als volgt:

Zet de flitser op de camera
Zet alles aan'
Op de camera druk je op de Fn toets en ga je naar flits-functies
Hier stel je WL-flash in en de flitser wordt nu automatisch op Slave gezet.
Vervolgens flitser van camera afhalen en ergens anders plaatsen
Vervolgens ingebouwde flitser omhoog zetten en deze triggerd de Metz.

Werkt absoluut 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
Werkt Remote Camera Control voor de A300?

Ik kan het programma wel opstarten en dan kan ik de ook de A300 selecteren. Vervolgens zie ik op het display van de camera staan "initializing USB connection" en dan doet ie vervolgens niets meer.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
Hmmm, helaas het antwoord al gevonden dat dit voor de A300 dit niet wordt ondersteund... Sony heeft afgelopen oktober schijnbaar wel aangeven hiervoor een firmware update te maken (tenminste volgens een reactie van Sony op vragen van gebruikers in een forum waarvan ik zojuist helaas de link ben kwijtgeraakt :-( ). Alleen de A700 ondersteund dit momenteel....

Iemand wel een idee of ik met de camera gemaakte foto's tijdens het schieten direct kan bekijken op een (laptop) scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
tethered schieten kan een A300 ook niet. Er zijn wel geheugen kaartjes die meteen via wifi o.i.d. een bestand door kunnen sturen, maar wat ik er over gehoord heb is dat die erg erg erg traag en onbetrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302432

Lees al weken mee in dit topic en nu maar een account gemaakt.
Ik heb vanochtend ook een A300 gekocht, met een standaard 18-70 lens en een Sigma 70-300 lens.
Ben al de hele dag bezig op zoek naar antwoorden, maar heb niets kunnen vinden en hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen.
De 18-70 lens stelt maar niet scherp, en als ik zoom klinkt er een krakend geluid uit de lens. Herkent iemand dit? Volgens mij hoort dit niet, de Sigma lens heeft dit niet namelijk. Winkel is op 1,5 uur afstand rijden, dus voor ik daarheen ga vraag ik jullie eerst om een indicatie.
Ook: als ik door de zoeker kijk zie ik de gele waarden onderin maar niet scherp. Heb met het diopterie-wieltje gespeeld om te kijken of het daar aan lag, maar dat is het niet.. Ik draag daarbij ook geen bril o.i.d.
Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De getalletjes in het scherm zou je gewoon scherp moeten kunnen zien, dit is onafhankelijk van de lens. Hetgeen je bij de lens omschrijft klinkt niet lekker hoor! Klinkt een beetje alsof er intern iets kaduuk is.
Het scherpstellen lukt helemaal niet? Dus ook bij relatief veel licht?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik zou terug gaan. Mocht je in groningen wonen, mag je ook hier komen dan kijk ik er na of je niet iets stoms doet, maar zo te horen is die gewoon kaduk en moet je toch echt terug naar de winkel ermee.
Vooral het: krakend geluid is niet iets wat ik kan plaatsen als mogelijk user error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank jullie wel voor de reply. Ik ga er morgen wel even mee terug, zucht.. Is 2 uur rijden, maarja. Ik heb er nog geen memory-card in gedaan (al wel besteld) en schiet er gewoon nu wat foto's mee om het te bekijken zeg maar. Ik zal ze morgen even bellen. Maar dat objectief kraakt gewoon inderdaad. Scherpstellen lukt helemaal niet, autofocus krijgt niets fatsoenlijk scherp. Woon (helaas) niet in Groningen.

Nog even een aanvulling:
Ik heb het nogmaals geprobeerd en nu stelt hij soms wel scherp, soms niet. Maar het geluid blijft bestaan.
Ook: die gele getalletjes zie ik soms wel, soms niet. Als ik me erop focus met mijn oog (via de zoeker dus) zie ik ze niet en worden ze wazig, maar als ik naar het beeld kijk zijn ze scherp. Maar dan zie ik ze dus weer niet omdat ze te klein zijn om te lezen.
Ik ga morgen even terug en zal jullie dan op de hoogte houden.

En nog één vraag: gaan de beelden bij jullie op het scherm ook zo brokkerig? Op mijn cybershot ging het veel vloeiender? Heb echt een beetje het gevoel een miskoop te hebben gedaan.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 302432 op 15-05-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wat bedoel je precies met brokkerig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat het beeld niet vloeiend verloopt. Bij mijn Cybershot hiervoor bijvoorbeeld reageerde het scherm direct wanneer ik de camera bewoog, bij de A300 niet. Ik zal het morgen wel gewoon allemaal navragen bij de fotospeciaalzaak, moet goedkomen dit. Hopen dat hij me een ander exemplaar wil geven en anders mijn geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dan heb je het over live-view denk ik? Zo ja, dan kan ik je daar niks van vertellen, Ik heb namelijk de A200, ik view live door de zoeker ;) (en weet je wat, het beeld gaat direct mee ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha, inderdaad over live view.

Ik heb de oplossing al mensen. Ik geloof het gewoon niet, maar het ligt dus aan mijn ogen. Heb het aan 2 andere mensen laten zien en zij kunnen de getallen zien en het beeld wordt scherp. Misschien heb ik een leesbril nodig, I don´t know.

Dan nog één vraag. Als je de 18-70 kitlens er op hebt zitten en je zet hem uit. Hoor je dan ook een 'drrrt'-geluid? Zo ja, dan ben ik gerustgesteld haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Jeps, dat wel. Dat is waarschijnlijk ook met de Sigma erop? Ik heb het vermoeden dat dat de lens-cleaner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135919

Anoniem: 302432 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:15:
haha, inderdaad over live view.

Ik heb de oplossing al mensen. Ik geloof het gewoon niet, maar het ligt dus aan mijn ogen. Heb het aan 2 andere mensen laten zien en zij kunnen de getallen zien en het beeld wordt scherp. Misschien heb ik een leesbril nodig, I don´t know.

Dan nog één vraag. Als je de 18-70 kitlens er op hebt zitten en je zet hem uit. Hoor je dan ook een 'drrrt'-geluid? Zo ja, dan ben ik gerustgesteld haha.
Dat geluid hoor je idd ja...teminste bij mij wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet met de Sigma, bij de kitlens. Thank you!

(En als het de lens-cleaner zou zijn, dan zou het toch bij beide lenzen te horen moeten zijn?)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 302432 op 15-05-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Heeft de Sigma een eigen focus motor? Dan zou het idd kunnen zijn dat het de focusmotor van de body is. Ik heb hier wel op twee lenzen het brrr geluid op het eind. Deze lenzen gebruiken allebij de body af-motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof niet dat hij een eigen focus motor heeft nee..
"70-300 F4-5.6 DG MACRO" is de lens die ik heb gekocht.
Denk dat ik gewoon overbezorgd ben, heb er maanden voor gespaard en ben ergens gewoon bang dat er iets mis is haha. Mochten er mensen in de buurt van A'dam zijn die ook een A300 hebben lijkt het me best leuk om een x te meeten. Binnenkort die cursus! (:

Wel aannemelijk dat het de motor is overigens, maar klinkt zo alsof de motor verder wil doordraaien dan de lens kan, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Nee, ik denk dat dat geluidje normaal is.
Wat betreft de kitlens, was het scherpstellen inmiddels gelukt en ligt het aan je ogen of gold dat alleen voor het schermpje in de zoeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij stelt soms wel scherp, soms niet.. Ik begrijp niet helemaal waardoor hij het soms niet doet, maar kan ook aan mijn onkunde met fotografie liggen. Het gekke is dat als ik hem dan manueel scherpstel hij het wel doet. Dank je wel voor je betrokkenheid bartvl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ja, ik ben nu eenmaal trotse bezitter van een a200, ik moet dus aan jou kunnen aantonen dat je geen miskoop hebt gedaan! ;) (dat heb je overigens ook echt niet hoor, als het allemaal werkt)

In principe is het zo, als ik denk te begrijpen wat jij bedoelt, dat je in eerste instantie geen foto's kunt maken als de autofocus geen bevestiging door geeft. In de manual focus stand kun je dus altijd foto's maken omdat die bevestiging niet nodig is. Wil je toch nog even met de camera en autofocus etc spelen kun je in het menu ergens instellen dat je ongeacht de situatie bij doordrukken van de sluiterknop een foto neemt. Dat is het mooie van dit soort toestellen, het geeft je, als je er aan toe bent, een hele hoop vrijheid en staat eigen beslissingen toe.

[ Voor 60% gewijzigd door bartvl op 15-05-2009 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Anoniem: 302432 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:02:
Wel aannemelijk dat het de motor is overigens, maar klinkt zo alsof de motor verder wil doordraaien dan de lens kan, vandaar mijn vraag.
Als Ik m'n KM 5D aan/uit zet doet ie dat ook even.
Anoniem: 302432 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:39:
Hij stelt soms wel scherp, soms niet.. Ik begrijp niet helemaal waardoor hij het soms niet doet, maar kan ook aan mijn onkunde met fotografie liggen. Het gekke is dat als ik hem dan manueel scherpstel hij het wel doet. Dank je wel voor je betrokkenheid bartvl.
Wat doet ie wel/wat doet ie niet?
Gaat het actieve AF punt in de zoeker branden?
Geeft ie desluiter vrij als de camera op AF prioriteit staat?
Maakt de AF motor in de body geluid?

Welke instellingen gebruik je?
AF mode: AF-C, AF-S, AF-A
AF area: wide, spot, focus area selection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Actieve AF punt in de zoeker brandt op die momenten niet
- De sluiter vrijgeven als die op AF staat? Ik begrijp de vraag niet helemaal (nieuw), maar als hij op autofocus staat kan ik soms wel foto's schieten, als dat is wat je bedoelt
- De AF motor maakt wèl geluid, maar ik kan dan niét schieten

Instellingen:
Area = wide
Mode = AF-A (wat dat betekent weet ik niet)

Ik heb ter illustratie ook wat foto's erbij gedaan.
Allemaal op AF en geschoten op het moment dat het actieve punt in de zoeker ging branden.

http://img191.imageshack.us/gal.php?g=dsc00069.jpg

Ik zie nu wel waardoor de ruis komt.. Hij staat op ISO 3200, dom dom domm gewoon. Dacht dat als ik hem op P/Auto zou zetten hij de ISO ook automatisch zou instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Heb je hem zelf op die ISO 3200 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jup, gisteravond om even te kijken wat nou het verschil was met mijn cybershot in het donker (:

Heb nu een nieuwe foto gemaakt net:
f/4 1/40 ISO400 met mijn Sigma 70-300 lens, maar alsnog valt het tegen vind ik, heb wel autofocus gebruikt weer.

http://img35.imageshack.us/img35/3373/dsc00131j.jpg

Door mijn kleine f hoort het object scherp te zijn en de rest vaag, akkoord. Maar als je inzoomt is het minder scherp dan ik zou verwachten van een DLSR. Heb ik nou te hoge verwachtingen van deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Zou jij je plaatjes ergens anders kunnen hosten? Imageshack is een ramp wat betreft snelheid en sowieso of ze weergegeven worden.
De laatste foto waar je het over hebt ziet er een beetje uit als bewegingsonscherpte. Met 1/40 sluitertijd is het vrij pittig om vanuit de vaste hand een onbewogen foto te schieten, helemaal omdat je een zoomlens (foto geschoten op 120 mm) erop hebt zitten dus lichte bewegingen omgezet worden in grote bewegingen zeg maar.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je niet te dichtbij probeert scherp te stellen, deze camera's/lenzen zijn niet heel erg sterk in heel dichtbij focussen tenzij de macrostand op de lens aanstaat. Bij telezoomlenzen is een minimum afstand van 1,5 meter niet raar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:17
Nee, de cam heeft scherp gesteld op de zonnekap van je lens. Doordat je dan 120 mm, F4 en een korte afstand gebruikt, krijg je erg snel dof. Daarnaast een sluitertijd van 1/40 op 120 mm. Het is maar goed dat je de anti bibber aan hebt staan. Maar je hebt dan toch weer wat scherpte verlies. Je gebruikt een sterke jpeg en iso 400 en sRGB. Allemaal factoren die er een klein beetje scherpte uithalen. Dan maak je nog een foto van jezelf in de spiegel. Een A300 kan erg scherpe foto's maken, maar dan moeten de omstandigheden wel meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Anoniem: 302432 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 16:38:
- Actieve AF punt in de zoeker brandt op die momenten niet
- De sluiter vrijgeven als die op AF staat? Ik begrijp de vraag niet helemaal (nieuw), maar als hij op autofocus staat kan ik soms wel foto's schieten, als dat is wat je bedoelt
- De AF motor maakt wèl geluid, maar ik kan dan niét schieten

Instellingen:
Area = wide
Mode = AF-A (wat dat betekent weet ik niet)

Ik heb ter illustratie ook wat foto's erbij gedaan.
Allemaal op AF en geschoten op het moment dat het actieve punt in de zoeker ging branden.

http://img191.imageshack.us/gal.php?g=dsc00069.jpg

Ik zie nu wel waardoor de ruis komt.. Hij staat op ISO 3200, dom dom domm gewoon. Dacht dat als ik hem op P/Auto zou zetten hij de ISO ook automatisch zou instellen.
AF-A betekend dat de camera zelf een gok gaat doen naar de scherpstel modus die op dat moment nodig is. een keer scherp stellen of juist continu scherpstellen.

AF wide houdt in dat de camera zelf een gok gaat doen waar jij zou willen scherp stellen. Zeker als de camera voor een van de buitenste AF punten kiest kan de AF het moeilijk krijgen. Het middelste punt is namelijk een stuk gevoeliger als de rest. Voor test doeleiden is het handig om het middelste AF punt te kiezen en op een contrast rijk onderwerp te mikken.

Dat over die prioriteit kiezen gaat er over dat je kan kiezen dat ie alleen alfrukt als ie scherp heeft gestelt (of wel de sluiter heeft vrijgegeven) of dat ie altijd afdrukt op het moment dat je de sluiter door drukt. Kennelijk heb je de prioriteit dus op AF staan (vind ik ook de meest nuttige instelling) en kan je AF soms geen lock krijgen. Een foto maken kan dan dus niet. Opnieuw proberen is de enige oplossing.

Over je Iso 400 foto: eens met bovenstaande comments + verscherping en contrast zouden van mij bij de instap Sony's standaart op +1 mogen staan. Sony is daar erg terughoudend in (is trouwens wel prettig voor nabewerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank jullie wel voor jullie replies, stel het reuze op prijs.
Zal voortaan ergens anders hosten bartvl. Heb net geprobeerd de macro-stand te gebruiken en dat gaat veeeel beter inderdaad!
En Jepem, die zonnekap heb ik er maar afgehaald. Dacht dat het niet kon schaden als hij er altijd op bleef, maar wel dus. Ook met flitsen kan hij in de weg gaan zitten bedenk ik mij net.

En martijn, superfijn je uitleg! In ieder geval duidelijker dan de handleiding!

Weet nu in ieder geval dat mijn camera niet kapot is haha. Zal bij de sony Alpha-fotocursus hem nog wel even aan één van die mensen geven om hem te checken, en dan heb ik altijd nog mijn garantie natuurlijk.
Thanks again.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 302432 op 16-05-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Maar kraakt je lens nog steeds wel?

Zonnekap+flits gaat niet goed inderdaad, kwam er the hard way achter :P Tig foto's achter elkaar op het feest van mijn ma (had de camera net een week of twee) met zwarte ringen erop :S Uiteindelijk toch maar de zonnekap eraf gehaald :P (prutser-ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lens kraakt nog steeds.. Maar volgens mij functioneert hij er niet minder op. En het is echt ver rijden en daarbij ben ik hem dan een behoorlijke tijd kwijt. Dit lijkt me duidelijk een garantie-kwestie, dus wanneer ik een andere lens heb binnen dat bereik (zal er vast van komen dit jaar) dan stuur ik hem wel even op zodat ik hem niet mis.
En ik kwam achter de zonnekap+flits-problematiek door de handleiding van mijn Sigma-lens te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- quote - Mochten er mensen in de buurt van A'dam zijn die ook een A300 hebben lijkt het me best leuk om een x te meeten.

Nou ik woon in Amsterdam, kom maar op! Heb zelf de A350 met Tamron 17-50, Sigma 10-20 en een beercan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha nou geweldig, ik zit nu in projectgroepen met studie etc, waardoor ik de komende weken amper in A'dam ben. Kunnen we ergens bij het einde van de week van 24 mei afspreken?
Ben benieuwd naar jouw ervaringen! Kunnen we verder afhandelen via personal messages dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt mij prima, neem tegen de tijd de het jou gelegen komt even contact met me op via de persoonlijke mail. Dan komt het wel voor elkaar denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 14:09
Jammer dat het alleen updates zijn. Moet wel zeggen dat ze goed uitzien. Ook is de, als ik het goed zie, flitser nu een stuk hoger gemaakt.

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Een 'close-up lense set' zag ik op eBay voorbijkomen.

Je hebt van die tussenringen en deze elcheapo-optie om geen (dure) macrolens te hoeven aanschaffen voor incidenteel macro-gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_7z_iGwmECT4/Smi4OlmCpOI/AAAAAAAAP88/pXGhuToCS4o/s640/090723160802%20DSC02414.JPG

Dit heb ik met 200-lens op geringe afstand gehaald, maar nog dichterbij, is zo'n macro-lensje dan enigzins bruikbaar. Heeft iemand daar ervaringen mee? Heb dit ook er op nagelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door tweaktubbie op 24-07-2009 14:38 ]

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114801

Ik heb deze week een Sony Alpha 350 gekocht. Dit is mijn eertse dslr-camera en wil er graag meer over lezen en leren. Ik ben nu op zoek naar 1 van de volgende 2 boeken nml:

-Bewuster en beter fotograferen met de Sony Alfa 350/300

-Fotograferen met een Sony A200, A300 en A350 - Polder, L.

Ik kan ze nergens bestellen, ze zijn allemaal in herdruk en niet eerder leverbaar als begin 2010.
Heeft iemand hier deze boeken in bezit en wil ze misschien verkopen dan hoor ik het graag.
Tips over andere boeken mbt de A350 hoor ik natuurlijk ook graag.

Heb dit bericht ook in het topic over boeken geplaatst, maar aangezien sony users hier eerder kijken dan in dat topic, hier ook een kopie geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 114801 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 18:38:
Ik heb deze week een Sony Alpha 350 gekocht. Dit is mijn eertse dslr-camera en wil er graag meer over lezen en leren. Ik ben nu op zoek naar 1 van de volgende 2 boeken nml:

-Bewuster en beter fotograferen met de Sony Alfa 350/300

-Fotograferen met een Sony A200, A300 en A350 - Polder, L.

Ik kan ze nergens bestellen, ze zijn allemaal in herdruk en niet eerder leverbaar als begin 2010.
Heeft iemand hier deze boeken in bezit en wil ze misschien verkopen dan hoor ik het graag.
Tips over andere boeken mbt de A350 hoor ik natuurlijk ook graag.

Heb dit bericht ook in het topic over boeken geplaatst, maar aangezien sony users hier eerder kijken dan in dat topic, hier ook een kopie geplaatst.
Als je in Eindhoven woont: twee weken geleden stond het boek nog bij de Selexyz in de Heuvelgalerie.
Maar eigenlijk wil ik je adviseren om gewoon lekker te gaan spelen en de handleiding er af en toe bij te pakken. Het mooiere foto's maken komt voorderest meer neer op ervaring en geluk :P.

Dat wil niet zeggen dat ik afraad om fotografieboeken te gaan lezen/kopen. De algemene boeken met fotografietips enzovoorts zijn wel aan te raden voor de praktische tips e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 03-08-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114801

Heb inmiddels het boek -Bewuster en beter fotograferen met de Sony Alfa 350/300- gekocht en moet zeggen dat het een goed boek is voor de beginner. Alles wordt vanaf het 0 punt uitgelegt zodat een foto n00b als ik het ook kan begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47

flanger

That Guy

Ik heb interesse om een Alpha 300 of 350 aan te schaffen, deze staan redelijk geprijsd nu en de nieuwere reeksen kunnen me niet echt bekoren. Enkel ben ik nog wat terughoudend aangezien een aantal reviews praat over de ruis-verhouding op hogere ISO-waardes (> 800). Iemand die me kan vertellen in hoeverre dit IRL zal opvallen, bijvoorbeeld bij nachtfotos (donkere ruimtes enzo)? Fotovoorbeelden zouden ook leuk zijn mochten jullie er hebben :) Is er ook een groot verschil tussen A300 & A350 op ruisvlak, aangezien laatstgenoemde meer pixels op dezelfde sensor propt? De A350 staat momenteel in promo voor € 500 met kitlens en draagtas.

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Is het een logische aanname dat de A380 (en 330) ook in dit topic erbij kan, want dan zet ik hem er gewoon bij in de topictitel, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Ik zou zeggen dat je die nieuwe serie (α380, α330 en α230) misschien beter in een nieuw topic kunt gooien, just my €0,02

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de update lijkt nogal minimaal, veel overeenkomsten met de 300 en 350, eerder evolutie dan revolutie. Daarom denk ik dat de ervaringen van de 300 en 350 ook relevant zijn voor de 330 en 380...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 11:11
Ditto...De nieuwe series zijn weinig veranderd, al hetgeen in dit topic gezegd is/wordt gezegd is relevant voor beide series :)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Flanger, heb zelf een A350 en gebruik hem vrijwel nooit boven de 800iso. Hi-ISO ruis is denk ik bij elk merk/model in deze prijsklasse een probleem.
Heb zelf gekozen voor de A350 i.v.m de mp's en gebruik mijn plaatjes vaak als achtergrond voor mijn 3D werk.
Een vergelijkende review zou ik nu even niet weten, maar op de site van DXO is dit het resultaat en komt de A350 er beter uit.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Is de oculair te vervangen, dus ook het "glas" wanneer deze beschadigd is van een A300?
Of is dat een retourtje Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Kan nou niemand even naar zijn oculair kijken? :P Ik heb hem namelijk nog niet maar kan er een overnemen, nu ben ik nogal oculair georienteerd (live view alleen onder gekke omstandigheden) dus ben benieuwd of dat uiteindelijk nog te fixen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47

flanger

That Guy

Anoniem: 130843 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:08:
@ Flanger, heb zelf een A350 en gebruik hem vrijwel nooit boven de 800iso. Hi-ISO ruis is denk ik bij elk merk/model in deze prijsklasse een probleem.
Heb zelf gekozen voor de A350 i.v.m de mp's en gebruik mijn plaatjes vaak als achtergrond voor mijn 3D werk.
Een vergelijkende review zou ik nu even niet weten, maar op de site van DXO is dit het resultaat en komt de A350 er beter uit.

Succes
Ondertussen is de kogel door de kerk en heb ik de Sony A350 aangeschaft :)

Nu nog op zoek naar een geschikte tas (ik dacht aan een fastpack) en een extra batterij. Heeft er iemand ervaring met no-name batterijen voor de Sony Alphas?

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:21
Voor de mede-Alpha bezitters met Windows 7:
RAW driver van Sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Handige link!
flanger schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:21:

Nu nog op zoek naar een geschikte tas (ik dacht aan een fastpack) en een extra batterij. Heeft er iemand ervaring met no-name batterijen voor de Sony Alphas?
Ja, ik heb ervaringen met Hahnel accus en Soligor accus. Beide werken gewoon prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 00:27
Ik heb sinds begin december een (2e hands) A350, en was er behoorlijk tevreden mee.
Maar sinds ik de camera een weekje op vakantie gebruikt heb brand er bij mij recht boven (achteraanzicht, waar je je duim houdt dus) een rood lampje. En het duurt 5 minuten voordat de camera aan gaat. Het ergste is dat de camera constant iets doet met de lens (als hij uit staat) waardoor de accu binnen no-time leeg is.

Ik heb wel garantie op de camera, maar de winkel ligt niet bepaald om de hoek. Hebben jullie enig idee hoe ik dit probleem oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik neem aan dat lampje dat je ziet naast het CF compartiment? http://www.letsgodigital....en/55/sony-alpha-a350.jpg

Dat is het lampje voor het beschrijven van je geheugenkaart. Zet hem eens aan zonder kaart erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 00:27
Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:16:
Ik neem aan dat lampje dat je ziet naast het CF compartiment? http://www.letsgodigital....en/55/sony-alpha-a350.jpg

Dat is het lampje voor het beschrijven van je geheugenkaart. Zet hem eens aan zonder kaart erin!
Een beetje een late reactie, maar het is dat lampje (op de foto) rechts van de fn knop. Zonder sd kaart, of met een andere sd kaart, of met een andere accu, of met een andere lens, (pff) is het allemaal hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Door het harde werk van PowerUp is er nu een gezamelijk Sony topic, voor lenzen en body's.
Dit topic wordt daardoor gesloten. Je kan vanaf nu hier terecht:
Het grote Sony dSLR en objectieven topic v2010

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.