Opemerking: Ik heb de Audio en HiFi forum policy gelezen en mijn topic is geloof ik conform alle vereisten.
Dit is weliswaar een 'Wat moet ik kopen?'-topic maar er is slechts keuze tussen 2 sets en geen van beiden zijn op voorhand te beluisteren.
Aangezien ik volgende week mijn nieuwe A/V receiver (Onkyo TX-SR606) verwacht (na 3 weken wachten!) en nog geen enkele speaker heb, wordt het nu echt wel tijd om speakers te gaan bestellen.
Ik heb 0,0 verstand van speakers maar ik moet ze zo snel mogelijk bestellen. Vereisten:
• budget € 500 max (voor alles samen)
• 7.1 opstelling (6 vloerstaanders* + 1 center + 1 actieve subwoofer)
• veel "bang for buck" (daarmee bedoel ik dus niet "boenk-boenk-bas")
• liefst alles zelfde merk en uitvoering (kleur)
(*) Ik wil geen boekenplankspeakers aangezien vloerstaanders veel gemakkelijker te plaatsen zijn.)
Ik heb niet de mogelijkheid noch de tijd om speakers te gaan luisteren in verschillende winkels.
Ik wil nu een goedkope 7.1 set zodat ik nu al van DD TrueHD/Plus en DTS HD MA kan genieten.
Stereo-weergave boeit me geen bal. Ik ben enkel geïnteresseerd in een goede surround weergave.
Ondertussen spaar ik wel door voor betere speakers.
Ik ben 99% zeker dat ik 6x Eltax Concept 400 ga bestellen bij Conrad. De reviews hier en op kieskeurig zijn veelbelovend. Helaas vind ik ze eigenlijk spuuglelijk.
Gisteren vond ik echter op eBay de Mohr SL 20. Die spreken me qua design enorm aan!
Helaas heb ik geen technische kennis van luidsprekers dus ik kan ze niet goed vergelijken. Ik heb daarom een tabel gemaakt en hoop dat er iemand zo vriendelijk is om mij daarmee te helpen.
De vraag is dus: is die LS 20 (op papier) wel geschikt voor surround en hoe verhoudt die zich t.o.v. de Concept 400?
Nog enkele opmerkingen:
Als ik het goed lees, dan is er bij de LS 20 geen midrange speaker?
Betekent dat er geen weergave is voor het middenbereik? Enkel het hoog en bas?
Ter informatie:
--> Indien ik de Eltax Concept 400 neem, dan komt er daar nog een Magnat Monitor Center 210 en een Mivoc SW 1100 A-II Subwoofer bij.
--> Indien ik de Mohr LS 20 neem, dan komt er daar nog een Mohr CL 20 center speaker en een Mivoc SW1100A Subwoofer bij.
Topics en sites die ik reeds geraadpleegd heb:
• Eltax Concept serie
• Eltax surround sound speaker systems
• Receiver kopen bij Eltax luidsprekers
• [Versterkers / AV receivers] Onkyo modellen 2007
• TX-SR606 7.1-Channel Home Theater Receiver
• Eltact Concept 400 op kieskeurig
• TX-SR606 op kieskeurig
• Mohr SL 20 modificatie
• Mohr SL 20 review
Dit is weliswaar een 'Wat moet ik kopen?'-topic maar er is slechts keuze tussen 2 sets en geen van beiden zijn op voorhand te beluisteren.
Aangezien ik volgende week mijn nieuwe A/V receiver (Onkyo TX-SR606) verwacht (na 3 weken wachten!) en nog geen enkele speaker heb, wordt het nu echt wel tijd om speakers te gaan bestellen.
Ik heb 0,0 verstand van speakers maar ik moet ze zo snel mogelijk bestellen. Vereisten:
• budget € 500 max (voor alles samen)
• 7.1 opstelling (6 vloerstaanders* + 1 center + 1 actieve subwoofer)
• veel "bang for buck" (daarmee bedoel ik dus niet "boenk-boenk-bas")
• liefst alles zelfde merk en uitvoering (kleur)
(*) Ik wil geen boekenplankspeakers aangezien vloerstaanders veel gemakkelijker te plaatsen zijn.)
Ik heb niet de mogelijkheid noch de tijd om speakers te gaan luisteren in verschillende winkels.
Ik wil nu een goedkope 7.1 set zodat ik nu al van DD TrueHD/Plus en DTS HD MA kan genieten.
Stereo-weergave boeit me geen bal. Ik ben enkel geïnteresseerd in een goede surround weergave.
Ondertussen spaar ik wel door voor betere speakers.
Ik ben 99% zeker dat ik 6x Eltax Concept 400 ga bestellen bij Conrad. De reviews hier en op kieskeurig zijn veelbelovend. Helaas vind ik ze eigenlijk spuuglelijk.
Gisteren vond ik echter op eBay de Mohr SL 20. Die spreken me qua design enorm aan!
De vraag is dus: is die LS 20 (op papier) wel geschikt voor surround en hoe verhoudt die zich t.o.v. de Concept 400?
| Eltax Concept 400 | Mohr SL 20 | |
![]() | ![]() | |
| type | 3-weg basreflex | 2,5-weg basreflex |
| power | 200W | 120W |
| freq | 35-20.000Hz | 40-20.000Hz |
| impedance | 4-8 Ohm | 4-8 Ohm |
| tweeter | 25mm | 25mm |
| midrange | 130mm | - |
| woofer | 200mm | 2x 130mm |
| dimensions (lxbxh) | 260 x 285 x 900 | 180 x 280 x 910 |
| bi-wire | + | ? |
| spikes | - | + |
| extra | softdome tweeter | kevlar |
| weight | 14,1 kg | 10,0 kg |
| color | pine / black | pine / black / cherry |
| price | € 99,95 / paar | € 99,95 / paar |
| site | Conrad | eBay |
Nog enkele opmerkingen:
Als ik het goed lees, dan is er bij de LS 20 geen midrange speaker?
Betekent dat er geen weergave is voor het middenbereik? Enkel het hoog en bas?
| nadeel | voordeel | |
| Eltax Concept 400 | • lelijk • geen spikes | • goede reviews • goede prijs • 5% korting t.e.m. 24/06 • bi-wire |
| Mohr LS 20 | • weinig reviews • geen midrange speaker? • geen bi-wire? | • mooi design • goede prijs |
Ter informatie:
--> Indien ik de Eltax Concept 400 neem, dan komt er daar nog een Magnat Monitor Center 210 en een Mivoc SW 1100 A-II Subwoofer bij.
--> Indien ik de Mohr LS 20 neem, dan komt er daar nog een Mohr CL 20 center speaker en een Mivoc SW1100A Subwoofer bij.
Topics en sites die ik reeds geraadpleegd heb:
• Eltax Concept serie
• Eltax surround sound speaker systems
• Receiver kopen bij Eltax luidsprekers
• [Versterkers / AV receivers] Onkyo modellen 2007
• TX-SR606 7.1-Channel Home Theater Receiver
• Eltact Concept 400 op kieskeurig
• TX-SR606 op kieskeurig
• Mohr SL 20 modificatie
• Mohr SL 20 review
▀ BBQ ▀ BBQ 2 ▀ Opendeurdag ▀ LED Cat Feeder