Welke van deze twee front speakers voor 7.1 setup?

Pagina: 1
Acties:

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Opemerking: Ik heb de Audio en HiFi forum policy gelezen en mijn topic is geloof ik conform alle vereisten.
Dit is weliswaar een 'Wat moet ik kopen?'-topic maar er is slechts keuze tussen 2 sets en geen van beiden zijn op voorhand te beluisteren.

Aangezien ik volgende week mijn nieuwe A/V receiver (Onkyo TX-SR606) verwacht (na 3 weken wachten!) en nog geen enkele speaker heb, wordt het nu echt wel tijd om speakers te gaan bestellen.

Ik heb 0,0 verstand van speakers maar ik moet ze zo snel mogelijk bestellen. Vereisten:
• budget € 500 max (voor alles samen)
• 7.1 opstelling (6 vloerstaanders* + 1 center + 1 actieve subwoofer)
• veel "bang for buck" (daarmee bedoel ik dus niet "boenk-boenk-bas")
• liefst alles zelfde merk en uitvoering (kleur)
(*) Ik wil geen boekenplankspeakers aangezien vloerstaanders veel gemakkelijker te plaatsen zijn.)

Ik heb niet de mogelijkheid noch de tijd om speakers te gaan luisteren in verschillende winkels.
Ik wil nu een goedkope 7.1 set zodat ik nu al van DD TrueHD/Plus en DTS HD MA kan genieten.
Stereo-weergave boeit me geen bal. Ik ben enkel geïnteresseerd in een goede surround weergave.
Ondertussen spaar ik wel door voor betere speakers.

Ik ben 99% zeker dat ik 6x Eltax Concept 400 ga bestellen bij Conrad. De reviews hier en op kieskeurig zijn veelbelovend. Helaas vind ik ze eigenlijk spuuglelijk. :r

Gisteren vond ik echter op eBay de Mohr SL 20. Die spreken me qua design enorm aan! :9~ Helaas heb ik geen technische kennis van luidsprekers dus ik kan ze niet goed vergelijken. Ik heb daarom een tabel gemaakt en hoop dat er iemand zo vriendelijk is om mij daarmee te helpen.

De vraag is dus: is die LS 20 (op papier) wel geschikt voor surround en hoe verhoudt die zich t.o.v. de Concept 400?

Eltax Concept 400Mohr SL 20
 Afbeeldingslocatie: http://www1.conrad.de/m/3000_3999/3400/3400/3406/340682_LB_00_FB.EPS.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-mohr.de/ebay/mohr_sl20.jpg
type3-weg basreflex2,5-weg basreflex
power200W120W
freq35-20.000Hz40-20.000Hz
impedance4-8 Ohm4-8 Ohm
tweeter25mm25mm
midrange130mm-
woofer200mm2x 130mm
dimensions (lxbxh)260 x 285 x 900180 x 280 x 910
bi-wire+?
spikes-+
extrasoftdome tweeterkevlar
weight14,1 kg10,0 kg
colorpine / blackpine / black / cherry
price€ 99,95 / paar€ 99,95 / paar
siteConradeBay

Nog enkele opmerkingen:
Als ik het goed lees, dan is er bij de LS 20 geen midrange speaker?
Betekent dat er geen weergave is voor het middenbereik? Enkel het hoog en bas?

nadeelvoordeel
Eltax Concept 400• lelijk
• geen spikes

• goede reviews
• goede prijs
• 5% korting t.e.m. 24/06
• bi-wire

Mohr LS 20• weinig reviews
• geen midrange speaker?
• geen bi-wire?
• mooi design
• goede prijs

Ter informatie:

--> Indien ik de Eltax Concept 400 neem, dan komt er daar nog een Magnat Monitor Center 210 en een Mivoc SW 1100 A-II Subwoofer bij.

--> Indien ik de Mohr LS 20 neem, dan komt er daar nog een Mohr CL 20 center speaker en een Mivoc SW1100A Subwoofer bij.

Topics en sites die ik reeds geraadpleegd heb:
Eltax Concept serie
Eltax surround sound speaker systems
Receiver kopen bij Eltax luidsprekers
[Versterkers / AV receivers] Onkyo modellen 2007
TX-SR606 7.1-Channel Home Theater Receiver
Eltact Concept 400 op kieskeurig
TX-SR606 op kieskeurig
Mohr SL 20 modificatie
Mohr SL 20 review

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Verwijderd

Op dit soort speakers zal het wel of niet aanwezig zijn van bi-wire mogelijkheden werkelijk niets uitmaken. Tevens heeft alleen Bi-ampen echt nut, en dat zijn deze speakers zeker NIET waard. Sowieso kan je bij speakers niet op de specificaties afgaan. Dus als ik jou was zou ik gewoon degene kiezen die jij het mooiste vind. Ze zullen beiden toch maar van "so-so" kwaliteit zijn. Denk dat je beter af zult zijn met bijv een KEF KHT2005. Met de eltaxen zul je nooit het maximale uit je receiver halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 18:12 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30

Shunt

Boe

Zijn die speakers echt de top van je budget aangezien 7.1 weinig meerwaarde heeft zou ik eerder voor een setje erm degelijke speakers gaan. sorry maar ik heb liever 5 boeken plank speakers dan 2 eltax fronts met 5 eltax surround speakers. Kijk dan bvb naar de Mordaunt short 902i's of als je perse twee zuiltjes wilt hebben naar tweede hands. Dan heb je gewoon echt goed geluid en niet zo zo. Mijn ervaringen met die eltax speakers is dat ze voor muziek eigenlijk niet echt geschikt zijn het geeft een redelijk leuk geluid maar ik luister liever naar bvb Harmon Kardon Melkpakjes.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Bekijk ook eens de mogelijkheden als je voor een 5.1 set gaat. Wellicht bijv. wel dezelfde speakers maar een betere sub.
7.1 heeft voordelen als je het goed kunt plaatsen. En juist met de beste 7.1 opstelling klinkt 5.1 materiaal weer gaar omdat de surrounds dan naar de zijspeakers worden gestuurd ipv naar de achterspeakers of beide. En gezien de meeste film nu (en voorlopig) 5.1 zijn is dat het overwegen waard.

Wat betreft de middentonen, die worden weergegeven door de woofers en de tweeter. Bij de Eltax wordt het binnenkomende geluid in drieën verdeeld en bij de Mohr wordt het in tweeën verdeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door ShittyOldMan op 06-06-2008 18:37 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Dat bi-wire gedoe is inderdaad irrelevant. Ik ga niet bi-wiren, noch bi-ampen.

Stereoweergave is voor mij van geen belang. Daar dient de setup niet voor.
Ik heb een 7.1 setup nodig omdat ik net investeer in een gloednieuwe 7.1 receiver en graag van deze opstelling gebruik wil maken.
Ik focus me dus nu qua receiver en qua speakers expliciet op 7.1 omdat die receiver hopelijk enkele jaren 'future-proof' is. Ik heb namelijk niet het geld om om het jaar een nieuwe te kopen wegens steeds wisselende specificaties. Met een 7.1 opstelling kan ik hopelijk toch enkele jaren verder.

Ik MOET overal zuilspeakers gebruiken (m.u.v. center en subwoofer) aangezien deze setup in een zolderruimte moet staan waar het onmogelijk is om boekenplankspeakers op de juiste plaats te kunnen monteren. En boekenplankspeakers op stands vind ik extreem lelijk.
En nu 2 goeie zuilen kopen (al dan niet 2dehands) is voorlopig ook geen oplossing.

Aangezien ik dus geen kennis terzake heb, vraag ik het daarom nogmaals:
Volgens de specs heeft de Mohr geen midrange (enkel 1x "25mm Titan Hochtonkalotte" en 2x "130mm Kevlar Tieftöner") i.t.t. tot de Eltax (1x 25mm soft dome tweeter, 1x 130mm midrange en 2x200mm woofer). pdf

Betekent dit dat de Mohr LS20 een deel van het geluidsbeeld niet kan weergeven? :?

[ Voor 16% gewijzigd door Neobahamuth op 06-06-2008 18:38 ]

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-02 08:52
De Mohr is 2-weg en de Eltax is 3-weg. Met 3-weg kan je in principe een beter geluid creëren, maar dan praat je over dure speakers. Er zijn uitstekende 2-weg speakers die beter presteren dan 3-weg speakers. Het is dus niet te zeggen welke beter is.

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Tha-guido schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:40:
De Mohr is 2-weg en de Eltax is 3-weg. Met 3-weg kan je in principe een beter geluid creëren, maar dan praat je over dure speakers. Er zijn uitstekende 2-weg speakers die beter presteren dan 3-weg speakers. Het is dus niet te zeggen welke beter is.
OK, bedankt. Dat maakt het voor mij iets beter te begrijpen.
Uiteraard kan niemand de klankkwaliteit van deze speakers beoordelen zonder ze te horen.
Daarom kan ik helaas enkel op de specs afgaan. (Ik weet het: dat is niet zo goed. :X )

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Dan is het gewoon een kwestie van op je gut feeling af gaan. Dat van mij zegt de Mohr. En is het niks dan verkoop je de hele handel weer via marktplaats.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:52:
Dan is het gewoon een kwestie van op je gut feeling af gaan. Dat van mij zegt de Mohr. En is het niks dan verkoop je de hele handel weer via marktplaats.
Bedankt voor het advies.
Ik vrees dat dat inderdaad uiteindelijk de enige mogelijke conclusie gaat zijn. Ik had stiekem gehoopt dat er hier misschien een tweaker zou zitten die toevallig ervaring had met de Mohr's maar blijkbaar niet dus.
Ik ga er nog een nachtje over slapen en dan pas beslissen.

Ik kan ze inderdaad nadien nog altijd te koop zetten mochten ze enorm tegenvallen.
(Wat hopelijk niet gaat gebeuren.)

Verwijderd

Als je ze nergens kunt beluisteren (voor de Eltaxen lijkt me dat stug, plaats 's een oproep op dit forum) zou ik 't in 2 stappen doen: eerst gewoon 1 setje Eltax en Mohr bestellen, en dan vergelijken welke van de 2 je het beste in puur stereo bevalt.
Ik weet 't, je zoekt geen stereo setup, maar wanneer in stereo een speaker goed bevalt zal 'ie dat ook doen in een 5.1 of 7.1 opstelling.
De set die dan afvalt zet je voor 20 of 30 euro minder op MP, en van de 'winnaar' bestel je dan nog 2 setjes.

Kost een paar euro extra op die manier, maar dan heb je ze tenminste eerst zelf kunnen beoordelen. :)

Overigens geloof ik er niets van dat je voor 50 euro verkoopprijs een goede vloerstaander op de markt kunt brengen die ook nog een beetje goed klinkt. Bij zelfbouw is meestal alleen de kast al duurder...

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:33:
Als je ze nergens kunt beluisteren (voor de Eltaxen lijkt me dat stug, plaats 's een oproep op dit forum) zou ik 't in 2 stappen doen: eerst gewoon 1 setje Eltax en Mohr bestellen, en dan vergelijken welke van de 2 je het beste in puur stereo bevalt.
Ik weet 't, je zoekt geen stereo setup, maar wanneer in stereo een speaker goed bevalt zal 'ie dat ook doen in een 5.1 of 7.1 opstelling.
De set die dan afvalt zet je voor 20 of 30 euro minder op MP, en van de 'winnaar' bestel je dan nog 2 setjes.

Kost een paar euro extra op die manier, maar dan heb je ze tenminste eerst zelf kunnen beoordelen. :)

Overigens geloof ik er niets van dat je voor 50 euro verkoopprijs een goede vloerstaander op de markt kunt brengen die ook nog een beetje goed klinkt. Bij zelfbouw is meestal alleen de kast al duurder...
Ik twijfel er niet aan dat er hier tweakers zijn die de Eltaxen hebben staan maar ik woon echter in België dus even naar Nederland rijden ga ik niet doen. Over de Eltax maak ik me trouwens geen zorgen. Er zijn genoeg reviews en gebruikerservaringen daarover te vinden. Helaas is dat niet het geval met de Mohr's.

Jouw voorstel om eerst 1 paar van zowel Eltax en Mohr te kopen is eigenlijk een heel goed idee.
Helaas gaat dat mij een hoop aan extra verzending kosten. Die Mohr's komen namelijk uit Duitsland en ik heb bij de verkoper een prijsje 'geregeld' indien ik alles (6 zuilen + 1 center + 1sw) bij hem koop.
Ik krijg dan wat korting op de verzending.
Ik heb bovendien niet genoeg tijd om eerst 2 verschillende sets te kopen, te evalueren en dan de rest van de set te bestellen. Dan heb ik nooit op tijd alles binnen.

Dat je geen topkwaliteit voor € 100/paar mag verwachten had ik wel door, hoor. ;)
Op termijn zullen alle speakers vervangen worden door betere, zodra er daar financiële ruimte voor is.

Hmm, lastige keuze. Ik ga morgen de knoop doorhakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Neobahamuth op 06-06-2008 19:57 ]

Verwijderd

Neobahamuth schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:55:
Jouw voorstel om eerst 1 paar van zowel Eltax en Mohr te kopen is eigenlijk een heel goed idee.
Helaas gaat dat mij een hoop aan extra verzending kosten. Die Mohr's komen namelijk uit Duitsland en ik heb bij de verkoper een prijsje 'geregeld' indien ik alles (6 zuilen + 1 center + 1sw) bij hem koop.
Ik krijg dan wat korting op de verzending.
In dat geval zou ik zoals ShittyOldMan zei m'n gut feeling volgen, en bij mij zou 't dan ook de Mohr set worden.

4 Speakers zijn (in dezelfde klasse) over het algemeen duurder dan 3, een 3-weg filter heeft meer onderdelen dan 2-weg, en een kevlar 'woofer' kan vaak prima het low-mid gebied bestrijken.
Allemaal in 't voordeel van Mohr, en ze bieden ook nog 's een prima 'Widerruf' mogelijkheid: binnen 1 maand terugsturen, en de koop wordt ongedaan gemaakt (wel de originele verpakking heel laten en bewaren). Als ze niet bevallen ben je dan dus alleen maar (2x) de verzendkosten kwijt.

Succes bij je keuze, en laat ons weten wat 't is geworden en hoe 't klinkt! :)

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Tja, ik kan zeggen dat ik nu ook steeds meer en meer naar de Mohr's neig. ;)
Aangezien ik niets van audio ken primeert nu even de esthetiek boven de kwaliteit. Maar ik wacht sowieso tot morgen met beslissen.

Uiteraard post ik hier nadien mijn ervaringen. (Maar ik herhaal dat ik geen audiofiel ben dus mijn beoordeling zegt misschien weinig.)

Verwijderd

Even een kleine opmerking: verschil tussen gewoon 1.5mbit DTS en TrueHD (+ andere nieuwe formaten) ga je hoogst waarschijnlijk niet horen op deze speakers.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:41
zal voor de Mohr SL 20 gaan. Kwa geluidsweergave gaat het allenmaal niet uit maken. En als je niet tweedehans wilt werken... waar je voor 100euro makkelijk een paar 20 jaar oude toppers op te kop tikt die deze luidsprekers er met gemak uitspelen. Luidsprekers met een Woofer + tweeter (ook geen 2 zoals bij deze). Kunnen fabuleus klinken. Zeker als er niet zo veel in zit, als wat er maar in zit van hoge kwalteit is.

Eltax hoor ik wel verdomt goede reviews van. Kan ergelijk mezelf niet weestaan om voor 150euro 2 zuitljes aan te schaffen. Ik zou wel bang zijn dat het niet natuurgetrouw kinkt met veel boom boom bass

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 23:34:
Eltax hoor ik wel verdomt goede reviews van.
Ik ook, maar dan eigenlijk uitsluitend van eindgebruikers/consumenten, en dan spreekt 't referentiekader ook mee...
Hoor je ze na gewend te zijn aan een budget PC-setje of een surroundset met kleine satellites, dan is elke kast met wat volume al een stuk beter.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik zou voor de Mohr's gaan vanwege het feit dat je zegt dat je stereo niet belangrijk vind, maar alleen surround. En bij de Mohr's zit een bijpassende surroundspeaker, en die geef je niet aan bij de Eltaxen.

Nog een beetje aan dat filter klussen en er valt nog wat leuks uit te halen denk ik wel.

edit:
Overigens: hulde voor de topicstart waar de TS er blijk van geeft dat hij de FAQ en policy heeft gelezen en een heldere uiteenzetting geeft wat zijn opties zijn en wat hij zelf al heeft uitgezocht.

[ Voor 26% gewijzigd door Seers op 07-06-2008 00:46 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20
Ik vind het een heel lastige keuze. Maar als ik zelf voor dit delemma zou staan zou ik 4 x de mordaunt short 904i kopen met een 905i center en eventuweel een mordaunt short sub. en dan door sparen voor 2 extra 904i's of 906i of 908i en die dan als nieuwe fronts gebruiken.

Ik zie zelf het nut van 7.1 niet. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik zou dus liever wat extra geld neerleggen voor een beetje redelijke 5.1 of 5.0 (met goede zuilspeaker mis je die sub niet zo snel) set en die later naar 7.1 upgreaden. Dan nu voor minder meteen een 7.1 set te kopen.

Maar dat is dus mijn advies.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Ga lekker voor 2e hands. Voor 500 euro wordt het zowiezo crap als je 5 of meer zuilen wilt hebben, al helemaal wanneer het nieuw is. Laat staan dat HD-DTS er goed op gaat klinken. Het lijkt mij hoe dan ook een nutteloze investering. Leg op zijn minst een paar honderd euro bij en ga voor een fatsoenlijk merk als Wharfedale, Klipsch of KEF, deze zijn regelmatig in de aanbieding.

[ Voor 35% gewijzigd door PHiXioN op 07-06-2008 01:51 ]

Verwijderd

Ik heb net een 5.1 set Tangent Millenium speakers gekocht. Ben geen audiofiel maar ben erg tevreden over het geluid, het uiterlijk is ook een stuk stijlvoller dan de meeste Eltax speakers.

Deze set is te koop bij Conrad voor 200 E, voor 7.1 kan je er nog twee mini`s bijkopen voor 50 E.

P.S. heb die sub echt niet nodig (kamer 18m2)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 13:14 ]

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ik heb zonet 6x Mohr LS 20 + 1x Mohr CL 20 + 1x Mivoc SW1100A besteld.
Ik verwacht er geen wonderen van maar zo kan ik tenminste al een beetje van surround genieten.
(Mochten ze voor geen meter klinken, dan gaan ze terug of zet ik ze wel te koop.)

Verwijderd

Ik moet altijd wel lachen om mensen die met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk speakers willen kopen. Vroeger vond ik dit ook altijd leuk, maar op een gegeven moment moet je gewoon inzien dat het zinloos is, en helemaal in de budgetten <4000,- euro.

Hoop overens wel dat je er gewoon veel plezier van hebt, maar ik kan je in vervolg aanraden om voor 500,- euro gewoon een 2e hands 4.0 set te kopen. Dan kun je later wel een sub en een center aanschaffen. Het resultaat is dan dat je gewoon een kwalitatief veel betere set hebt zonder de boenk boenk bas waar je blijkbaar niet zo van houdt...

• Roderiktweaker
klopt. Heb veel apparatuur van 10/30 jaar oud. Werkt allemaal heel perfect. Die zijn meestal toch veel muzikaler dan de nieuwe budget. Vaak gaat het echt lang mee als het een duur product is geweest. Met goede Potmeters/luidsprekers componenten, Dan heb je minder slijtage en werkt het nog perfect na vele jaren.

Alleen dit is met een leuke versterker al vele malen beter dan het standaard alles in een spul. Daar lijken geen hoge tonen uit te komen.

laat ons weten hoe het klinkt

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:54:
Ik moet altijd wel lachen om mensen die met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk speakers willen kopen. Vroeger vond ik dit ook altijd leuk, maar op een gegeven moment moet je gewoon inzien dat het zinloos is, en helemaal in de budgetten <4000,- euro.

Hoop overens wel dat je er gewoon veel plezier van hebt, maar ik kan je in vervolg aanraden om voor 500,- euro gewoon een 2e hands 4.0 set te kopen. Dan kun je later wel een sub en een center aanschaffen. Het resultaat is dan dat je gewoon een kwalitatief veel betere set hebt zonder de boenk boenk bas waar je blijkbaar niet zo van houdt...
Vroeger vond je dit ook leuk? Je bent 18 jaartjes oud....

Het gaat niet om 'veel speakers voor weinig geld', het gaat om redelijk geluid en niet teveel geld, stereo, 5.1 of 7.1 is persoonlijke voorkeur. Het wil ook niet zeggen dat een speakerset van 1000 E altijd slechter klinkt dan een van 4000 E.

Ieder zijn of haar ding.

• Roderiktweaker
Was ook nog uitmaakt is natuurlijk je kamer & plaatsing. Sommige mensen (ik niet) vinden veel bass weer erg mooi. (die hebben dan wel stront in hun oren). Alleen je moet gewoon kijken hoe het uitpakt. Je kan je der geen buil aan vallen. Als je tweedehans niet aandurft teminsten.

Zelf vind ik het altijd mooi als je de emotie van de muziek goed door de luidsprekers word overgebracht.. dat exstera'tje.

Verwijderd

Neobahamuth schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:13:
Ik heb zonet 6x Mohr LS 20 + 1x Mohr CL 20 + 1x Mivoc SW1100A besteld.
Ik verwacht er geen wonderen van maar zo kan ik tenminste al een beetje van surround genieten.
(Mochten ze voor geen meter klinken, dan gaan ze terug of zet ik ze wel te koop.)
Zou ik ook gedaan hebben met jouw budget en jouw eisen. al zou ik zelf voor 5.1 zijn gegaan, 7.1 voegt nauwelijks iets toe.

Maar laat horen hoe 't uitpakt. Goedkope speakers zijn sowieso al een probleem, en een zolder is meestal nogal lastig qua acoustiek.

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Tja, over enkele dagen komen ze hopelijk aan en dan weten we meer. Ik zal mijn ervaring met jullie uiteraard delen.

(De betaling is deze namiddag gebeurd dus die zal maandag of dinsdag ontvagen zijn. De verkoper beloofde een levertijd van 2-3 dagen via DPD dus zijn ze hier hopelijk eind volgende week. Zaterdag kan ik echter niets uittesten aangezien ik dan de hele dag in London zit te shoppen met vrienden en zondag zal ik moeten uitrusten.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:42:
[...]

Vroeger vond je dit ook leuk? Je bent 18 jaartjes oud....
Je moet je zinnen eens wat anders leren interpreteren... :X
Het gaat niet om 'veel speakers voor weinig geld', het gaat om redelijk geluid en niet teveel geld, stereo, 5.1 of 7.1 is persoonlijke voorkeur. Het wil ook niet zeggen dat een speakerset van 1000 E altijd slechter klinkt dan een van 4000 E.

Ieder zijn of haar ding.
Ik geef slechts advies hoe de TS meer "bang for buck" kan krijgen (door dus rustig te beginnen en later uit te breiden...). Of hij of jij hier wat mee doet moet je zelf weten.

Verwijderd

Mijn interpretatie is prima, ben het niet eens met jouw advies en de manier waarop.

De TS heeft het duidelijk over een 7.1 set, hier gaat zijn voorkeur naar uit om de genoemde redenen.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:54:
Ik moet altijd wel lachen om mensen die met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk speakers willen kopen.
Net of 'deze mensen' allemaal dom zijn en niet begrijpen dat er uit twee speakers beter geluid kan komen dan uit zes speakers. Het gaat om VOORKEUR voor een bepaalde opstelling.

Veel mensen hier begrijpen heel goed dat er beter geluid kan komen uit twee speakers dan uit vijf. Dan nog kan iemand de voorkeur hebben voor een 5.1/7.1 setup om bijvoorbeeld betere surround effecten te krijgen in een film of game.

Je suggereert indirect dat iemand die een goedkopere 5.1 verkiest boven een tweedehands 2.0/4.0 set dom is, dat heb je zelf misschien niet door?

Verwijderd

Zo was het eigenlijk ook bedoelt (maar dan als opstapje, en niet letterlijk dat die mensen echt dom zijn), en op die manier hoopte ik eerder tot de TS door te dringen dat er andere keuzes mogelijk zijn die (waarschijnlijk) tot een betere geluidskwaliteit/filmervaring leiden :).

Als hij dan toch die 7.1 set verkiest boven een betere 5.1 of 2e hands 4.0 set is hij natuurlijk niet dom, maar eerder een gelukkig man (want het maakt niet uit wat er komt, hij zal er blij mee zijn). Wens hem dan ook gewoon veel plezier met zijn set :) .

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 17:33 ]

Verwijderd

Ach ja, nevermind ;)

• Roderiktweaker
Zeker,

Vind die hoge prijzen duizende euro's per luidspreker wel veel. Volgensmij worden de winstmage's wel steeds groter. En zijn die hier nog kleiner waardoor je best bang for bucks hebt.

Als je een leuke versterker er bij hebt.... Wie weet wat je allemaal nog mee kan maken

Ontopic : Bij je zonder moet je altijd je ruimtes opvullen met troep/dekens. Anders is je basswergaven heel slecht

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Zo, ik heb gisteren eindelijk eens de speaker setup kunnen testen.
Zoals beloofd hier een klein verslag (van mijn persoonlijke ervaring weliswaar).

(Let op: ik ben geen audiofiel, noch heb ik ervaring met receivers dus mijn gebruikservaring is daarom misschien niet zo interessant. Zoals reeds gemeld in de ts heb ik 0,0 verstand van zulke zaken. Bovendien hangt alles af van mijn specifieke opstelling, gebruikte receiver en akoestiek.)

1. Gebruikte apparatuur:

• Onkyo TX-SR606 7.1 Channel Home Theatre Receiver
(Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio, 4x HDMI 1.3a)

• Toshiba HD-EP35 HD DVD speler
(Full HD, 7.1 Bitstream, HDMI 1.3a)

• Sharp XV-Z 200E projector
(DLP, 16/9, 720p, 2000:1)

• Medion 32" LCD
(HD Ready, 2x HDMI, 6,5ms)

• Mohr 7.1 Speaker Setup
(6x 120W (fr, sr, back sr), 1x 120W (center), 1x 100W (active subwoofer))

2. Bekabeling:

HDMI:
• 1x 1,8m no-name HDMI
• 1x 2m no-name HDMI
• 1x 10m no-name HDMI
• losse DVI connector

audio:
• 50m no-name 2x0,75mm² audio kabel

(banaanstekkers zijn besteld maar nog niet ontvangen)

3. Media:

• Reference Disc 1:
Terminator 2: Judgment Day Ultimate Edition Steelbook HD DVD
7.1 DTS HD Master Audio (English)

• Reference Disc 2:
300 HD DVD
5.1 Dolby TrueHD (English)

• Reference Disc 3:
Dune HD DVD
5.1 Dolby Digital Plus (English)

4. Opstelling:

• klassieke 7.1 luidspreker opstelling, subwoofer rechtsvooraan

via LCD:
• HD DVD speler     ---1--->    receiver ---2--->    LCD
(1= 1,8m HDMI, 2= 2m HDMI)

via projector:
• HD DVD speler     ---1--->     receiver ---2--->     projector
(1= 1,8m HDMI, 2= 10m HDMI (+DVI connector))

5. Bouwkwaliteit en afwerking:

• De afwerking en kleur van de luidsprekers zijn prachtig! Zowel mét als zonder stofkappen, passen deze in elke woonkamer. (Kies voor de mooie zwarte stofkappen of de mooie gele kevlar woofers met zwarte phaseplugs.)
• De voeten zijn stevig en dankzij de meegeleverde spikes is een verdere ontkoppeling met de ondergrond mogelijk. Het gewicht (13,3 kg) valt zeer goed mee.
• De aansluitingsterminals zijn solide en tevens ook geschikt voor banaanpluggen. (Wel even eerst de rode en zwarte berschermkapjes van de banaaningangen verwijderen.)

6. Installatie & configuratie:

• Ik heb gebruikgemaakt van de meegeleverde microfoon van de Onkyo voor een automatische speaker calibratie (Audissey). Deze procedure duurt +- 15 min. en berekent automatisch de afstanden, delays en volumes voor de afzonderlijke luidsprekers, afh. van hun locatie t.o.v. de luisterpositie.
Na deze procedure (die via het handig OSD menu op de LCD tv te volgen is), werden de instellingen bewaard in de receiver.

• Alle luidsprekers zijn aangesloten d.m.v. 2x0,75mm² no-name audio kabel (op rollen van 25m bij Gamma). Aangezien de banaanpluggen nog niet aangekomen zijn, werden ze nog op de normale wijze aangesloten.

• Opmerking: bij de automatische luidspreker calibratie werd een optie "double/dual/twin sub woofer" of zoiets standaard aangezet. Op het OSD menu stonden zowel de fronts als de subwoofer aangeduid. Ik heb deze optie uitgeschakeld omdat ik liever de subwoofer het werk laat doen.

7. Luisterervaring:

7.1 Situatie zonder automatische luidspreker calibratie:
Ik heb eerst de receiver 'out of the box' aangesloten, zonder ook maar één instelling of knop aan te raken:

300 HD DVD, 5.1 Dolby TrueHD (English):
• de fronts klonken iets te fel in de hoge tonen (te scherp)
• de fronts klonken iets te zwaar in de lage tonen (te veel bas)
• het volume van de center speaker was iets te zacht
• de surround kanalen klonken zeer duidelijk

Dune HD DVD, 5.1 Dolby Digital Plus (English):
• het volume van de center speaker was iets te zacht
• de surround kanalen klonken zeer duidelijk

7.2 Situatie na automatische luidspreker calibratie:
Zie hoofdstuk 6 voor de automatische calibratie a.h.v. 3 metingen op verschillende luisterplaatsen:
(Hier werd dus ook die 'double sub woofer' functie uitgeschakeld.)

Terminator 2: Judgment Day Ultimate Edition HD DVD, 7.1 DTS HD Master Audio (English):
• de fronts klonken exact hoe het moest (geen zware bas of felle tonen meer)
• alle effects (ontploffingen, vuurgevechten, ...) kwamen haarscherp uit de fronts
• het volume van de center speaker was nu luid genoeg
• de surround en back surround kanalen klonken subliem
• perfecte spreiding en scheiding van alle kanalen
• aanwezige (maar nooit overdonderende) sub woofer (welke ik maar half open zette)

300 HD DVD, 5.1 Dolby TrueHD (English):
• de stemmen uit de center speaker waren kristalhelder
• de muziek uit de surround kanalen klonk indrukwekkend
• het gedonder (letterlijk bij bliksem in beeld) uit de subwoofer was enorm krachtig (maar nog steeds gecontroleerd)

8. Conclusie:

Na een volledige luidspreker calibratie (in functie van de specifieke receiver, opstelling, afstanden en akoestiek) was de verkregen geluidskwaliteit en geluidservaring indrukwekkend voor deze prijsklasse!

De 5.1 Dolby TrueHD track van '300' (en uiteraard het beeld ook ;) ) zorgde voor rillingen over je rug! De krachtige bas momenten en inspirerende 'hero'-muziek uit de surround kanalen maakte er een heerlijke belevenis van.

De ultieme ervaring was toch echt de 7.1 DTS HD Master Audio track van de (enkel in Duitsland verkrijgbare) Terminator 2: Judgment Day Ultimate Edition Steelbook HD DVD. Zodra het menu (wat helaas lang duurt om te laden) alleen al in beeld komt, zit je al op het puntje van je stoel (of sofa in dit geval)! De back surround kanalen wikkelen de overbekende Terminator 2 theme helemaal rond je als je favoriete deken, en dat terwijl de film nog niet eens begonnen is!
Het rode icoon en tekst op de display van de receiver laten je weten dat je nu van 7.1 DTS HD Master Audio aan het genieten bent. :9~

De film zelf dan: in de intro (waarbij terminators in de toekomst door het puin wandelen en met de human resistance vechten, komt één van de terminators (in kaal endo skeleton) dichtbij in beeld nadat hij een menselijke schedel vertrapt. Dat is al het eerste moment waarop je uit de zetel springt!

Ik versnelde toen even door naar de scene waarin Schwarzenegger aankomt en de biker bar binnenstapt op zoek naar kleding en een Harley. Wanneer Schwarzegger op zijn motor vertrekt en de muziek opzwelt, dan kan je een glimlach van zowel humor als luisterplezier niet meer onderdrukken. ;)

Toen nog wat hoofdstukken overgeslagen tot de achtervolging op de motor en vrachtwagen tussen de 101, de T1000 en John Connor. De geluidseffecten vliegen je om de oren terwijl je wat verder onderuitzakt in de sofa en jezelf in de film verliest.

Ik heb nog niet veel ervaring met receivers of luidsprekers maar ik kan een 7.1 opstelling (met de juiste film) enorm aanbevelen (zolang je er de ruimte voor hebt)! Voor de prijs moet je het alvast niet laten.

Nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www12.asphost4free.com/thefilmcollector/images/onkyo/speakers02a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www12.asphost4free.com/thefilmcollector/images/onkyo/speakers01a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www12.asphost4free.com/thefilmcollector/images/onkyo/speakers03a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www12.asphost4free.com/thefilmcollector/images/onkyo/speakers04a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www12.asphost4free.com/thefilmcollector/images/onkyo/speakers05a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www12.asphost4free.com/thefilmcollector/images/onkyo/speakers06a.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Toch weer mooi om te zien dat je ook voor het kleine budget op de eerste rij kan zitten :D

Gefeliciteerd!

Mooie samenvatting trouwens. Vergeet vooral niet in Post hier pics en specs van je home cinema! Deel 32 te posten :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1