PWM schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:20:
[...]
Hij schijnt in ieder geval een stuk moeilijker te zijn dan de voorgaande delen. Ik heb de demo gespeeld (en deel 1 en 2 in bezit), en het lijkt er inderdaad op, dat ik goed moet gaan oefenen

Top Spin 3 is echt een supergame! Je moet de game wel compleet opnieuw leren, aangezien ze de besturing vergeleken met deel 1 en 2 compleet hebben gewijzigd. Vond ik in het begin erg irritant, maar dit is wel eerlijker voor iedereen.
Je kunt uiteraard weer je eigen speler maken en deze helemaal vormen op de manier hoe jij wilt waarin het moet uitblinken. De toernooien zijn wel vrij simpel opgezet. Maximaal 12 toernooien per jaar (elke maand 1) en dan kies je voor een makkelijk of moeilijk toernooi (weinig of veel punten te winnen uiteraard). Na elke gewonnen wedstrijd win je 2 soorten punten; 1 om je speler beter te maken en 1 om accesoires te kopen. De laatste win je overigens in overvloed (ik heb er nu ruim 120.000 terwijl een shirtje misschien 100 kost). De experience points om je speler te verbeteren worden heel wat schaarser verdeeld, maar deze kun je wel na elke wedstrijd toevoegen waardoor je per wedstrijd een klein beetje beter wordt en niet na een heel toernooi pas. Overigens mag het, je kunt ze ook gewoon opsparen. Je kunt na elke wedstrijd dus ook ff "shoppen". Veel merken zijn aanwezig en je kunt hier je kleding en schoenen aanschaffen en rackets. Je haar laten knippen en dat soort ongein. In de careermodus zit buiten de wedstrijden om weinig ander vermaak. Geen speciale wedstrijden ofzo. Nadat je de nummer 1 positie hebt bereikt (1 seizoen lang meen ik), krijg je nog wel een speciaal doel voor ogen, maar dat moeten jullie zelf nog maar ontdekken.
Tijdens een wedstrijd zie je buiten de stand echt helemaal niks meer in beeld. De manier van slaan is compleet 'verborgen' en weet alleen jij. Veel leuker met multiplayer, want dat blijft het echt continu de vraag waar iemand naartoe slaat, maar vooral welke slag en met welke snelheid iemand wilt gaan slaan. Die powermeters zijn dus volledig verdwenen. Indien je elke bal goed raakt en met een goede timing, kun je vrijwel niet uitslaan met de gewone knoppen. Raak je een bal half of is je timing verkeerd dan wel. Er zijn 2 special-knoppen. 1 om de scherpte te optimaliseren, dus hoeken maken of langs de lijn slaan en 1 om meer power in de slag te krijgen. Je kunt ze ook tegelijkertijd gebruiken. Timing en precisie moeten goed zijn, anders sla je snel uit of in het net.
Aangezien de besturing dus is aangepast, draait eigenlijk alles om timing. Knoppen ingedrukt houden en wanneer de bal de grond raakt, laat je los om een perfecte slag te slaan. Als je dit dus eenmaal doorhebt, is het echt een heerlijke tennisgame en wat mij betreft dus beter dan de voorgaande delen en ook veel beter dan Virtua Tennis.
Heb je de moeilijkheidsgraad te laag of te hoog staan bij het beginnen van je carriere, geen probleem. Na elke wedstrijd kun je deze aanpassen.
Er zit ook een trainingsoptie in (buiten de carriere modus om). Dit is compleet vrijwillig en hier kun je elke slag leren. Het enige nadeel van het hele spel tot nu toe: de gameplay lijkt ietwat langzamer, maar de bewegingen ogen daarentegen nog realistischer.
Wat mij betreft een regelrechte aanrader!