Niet als dat ten koste gaat van andere mensen. Kijk, een groot deel van ons meningsverschil bestaat eruit dat ik de 0-weken grens aanhoud en jij de 10-weken grens. Laten we ons daarop focussen.
daar wordt niet alleen op natuurlijke weg enorm veel van weggespoeld, je nulgrens ligt niet alleen te laag maar je spreekt jezelf ook tegen door die kennis die God gegeven heeft niet te gebruiken.
Dat het op natuurlijke weg wordt weggespoeld heeft me ook aan het denken gezet dus ik moet hier meer onderzoek naar doen.
Er zal vast ergens in de bijbel staan dat het eten of gegeten worden is. De hele dierenwereld (en mensheid) draait op dat principe
Volgens mij staat dat niet in de bijbel maar ik ken het niet uit mijn hoofd en lijkt me ook in tegenspraak met de Thora. Maar goed, dat is een zijweg.
een extra betoog houden dat een embryo heilig is? Dat is niet Gods deel. Erger nog, je reduceert de vrouw met de nulgrens tot broedmachine en daar heb ik je nog niet over gehoord.
Embryo = mens = beschermwaardig. Zie hierboven: ons verschil in grens is de oorzaak van het meningsverschil. Idem voor de vrouw als 'broedmachine'.
Hoe zie jij dat verschil dan? Je hebt met mijn Downvragen al aangegeven dat je (en God) niet naar DNA kijken maar naar de levensvorm. Hoe zie jij dan verschil tussen een muizengastrula en een mensengastrula? Als je dat niet kan ligt je abortusgrens automatisch pas op het moment dat je dat verschil wel kan zien (10 weken).
Nee, ik kan het niet zien maar het feit dat ik het niet kan zien wil niet zeggen dat er geen verschil IS dus ik snap je punt niet.
Dus mag IVF om een perfect mens te maken dus gewoon prima gebeuren, zolang je maar stamcellen gebruikt. Prima punt, jammer dat sommige christenen het niet met je eens zijn. (hopeloos verdeelde bende, die christenen).
Ik ben benieuwd waarop die christenen dat baseren. Want argumenten als 'niet knoeien met de natuur' vind ik prima argumenten maar heeft niets met het christendom of de bijbel te maken.
Opi:
Opi schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:41:
Waarom zou ik iets wat ik niet als mens kan beschouwen, maar jij wel, niet mogen doden, terwijl ik wel een dier mag doden?
Ik heb er even over na kunnen denken

en ik zie niet in waarom ik jou zou mogen weerhouden om dat te doden. Zolang ik geen bijbels criterium heb ZEKER niet en als ik dat wel heb komen we weer op de vraag of de bijbel gezaghebbend is of niet en ik denk dat dan de democratie geldt: als >50% in de kwestie m.b.t. IVF (en dus embryoselectie) de moraal van de bijbel verankerd wil zien zal dit moeten gebeuren.
Opi schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:59:
Waarom vind je elk menselijk leven beschermwaardig? Wat is de meerwaarde voor jou om te weten dat er mensen blijven leven die je niet kent en nooit zal kennen en wiens keuzes op jouw leven geen impact hebben?
Omdat ik van God hou en hij wil dat die mensen beschermd worden dus wil ik dat ook. Ik heb er zelf inderdaad geen primair belang bij.
Dit gedrag zal zich propageren door de samenleving en uiteindelijk het leven van mij en mijn naasten in gevaar brengen. Wat is jouw reden vanuit de moraal die jezelf aanhangt?
De reden dat God tegen doodslag is, is denk ik tweeërlei:
- bescherming van onschuldige mensen.
- het beeld van God wordt moedwillig gedood door een ander beeld van God.
Of beantwoord ik daarmee niet jouw vraag?