Ik vind dat het niet gebruiken maken van de mogelijkheid voor embryoselectie op ernstige ziekten en afwijkingen misdadig is, zowel naar het kind, als naar zijn omgeving, als naar de gehele maatschappij, als naar de gehele mensheid.
Het kind zadel je op met een gigantisch probleem. Ja, sommige down-kinderen zijn vreselijk gelukkig. Maar is het niet beter om 'n gelukkig gewoon kind op de wereld te zetten?
De omgeving van dat kind wordt vaak ook belast, is het niet z'n school en speelkameraadjes, dan is het wel de toekomstige partner, of toekomstige kinderen. De ouders laat ik hier bewust buiten beschouwing, per slot van rekening hebben die er, in dit geval, zelf voor gekozen om dit risico te nemen.
De gehele maatschappij jaag je soms op torenhoge kosten. Die jij en ik onvrijwillig moeten dragen - wij hebben niet gekozen voor 'n "zieke" erbij.
En naar de gehele mensheid: onze genenpoel is aan 't degenereren. Is 't dan niet beter om deze, op een verantwoorde manier, en wellicht maar minder dan mondjesmaat, proberen te verbeteren.
Begrijp me goed, ik gun iedereen het recht op leven, maar ik vind het niet heilig. Imo is de mens niets anders dan welk willekeurig dierenras, met toevallig wat meer mogelijkheden om zijn omgeving in vergaande vorm te controleren. Komt er met die mogelijkheden ook geen verantwoordelijkheid mee? Oftewel, zijn we het niet aan onszelf verplicht om van de mogelijkheden op een verantwoorde manier gebruik te maken?
En met betrekking op borstkanker. Ja, indien tijdig geconstateerd is het behandelbaar (lees: veelal weghalen van de borst) Ik kan me een episode van 'n serie herinneren waarbij vrouwen liever kozen voor de dood, dan voor het verlies van hun borsten. En dat kan ik me ergens goed indenken. Zolang de maatschappij (en niet te vergeten: vaak echtgenoot) hun vrouwelijkheid, hun aantrekkelijkheid nog afmeten aan borstomvang, zullen vrouwen dat zelf ook doen. Is in zo'n geval echt sprake van "genezing"? Is in zo'n geval de "genezing" het verlies van levensgenot waard? Zeker daar het uitsluiten van gevallen van borstkanker een groot deel van het issue wel of geen embryoselectie uitmaakt, vind ik het stuitend dat de mannen weer (net als vrijwel op alle politieke vlakken) de discussie bepalen. Het betreft dan toch ONS leven, ONS lijf. Ik zou het dan ook wel fijn vinden als vrouwen zich er meer mee zouden bemoeien - voordat we weer op de baricades moeten als Dolle Mina's, met dit keer geen "baas in eigen buik", maar "baas over eigen borst".
We zorgen er met z'n allen voor dat de genenpoel degenereert (bijv. door vervuiling), moeten we er dan niet ook met z'n allen voor zorgen dat 't weer 'n beetje beter wordt? Naar ik heb begrepen, is hier in 't westen de mannelijke vruchtbaarheid in zo'n 50 jaar met 30% afgenomen... dat is ook iets genetisch... en als die ontwikkeling zich doorzet... Waarom moet ik hier denken aan "an inconvinient truth"?
Waarom moeten we wel de "natuur" redden, maar niet onszelf? Omdat het bij ons nog niet accuut genoeg is?
M.b.t. tot dat hypothethische aparaat waarmee "foetussen van 0 weken" kunnen overleven: er is al wetenschappelijk gecontstateerd dat prematuurtjes veel en veel meer problemen hebben dan kinderen die volledig voldragen zijn, zowel op fysiek als op sociaal/emotioneel/geestelijk vlak. Ik vermoed dat dat alleen nog maar erger wordt als 'n "foetus" vanaf week 0 in 'n robot gekweekt kan worden.
Wat me dan wel leuk lijkt, is die vrouwen die zelf hun kind niet willen dragen. "Vroegah" waren ze aangewezen op zo'n onbetrouwbare draagmoeder, waarvan ze niet wisten of die ervan doorging, of niet tijdens de zwangerschap rookte en zuipte, nu op 'n robot. Allemaal veel veiliger en hygienischer. 'n Robot en 'n nanny, zo zorg je toch echt goed voor je kind. Of is 't in ethisch en moreel opzicht niet wenselijk dan 'n vrouw haar kind niet zelf draagt en baart? /off sarcasemmodus.
Lordy79 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:30:
tja, ik ben zelfs voor verbod op een stap vóór selectie, namelijk een verbod op IVF omdat er dus embryo's (die niet zo heten

) 'door de gootsteen' gaan.
Mijn argumenten kan iedereen hiervoor vinden dus dat hoef ik niet te herhalen.
Wat wil je anders dat er mee gebeurd dan?