ok ok ik zal ff spuien: meestal (ik zeg meestal omdat Koifarm met z'n FU13 erg tevreden is) is Audioromy nou niet echt een topmerk. Maar het is ook geen slecht merk! Er zijn veel beroerdere merken, en waarschijnlijk doelde Horn (jij bent Frenske toch?) daarop.
Zijn commentaar over de 845 is niet terecht trouwens. Omdat het van origine dan een zendbuis is wil niet zeggen dat hij slechter zou presteren. De 845 heeft een wat ander karakter: wat minder nadruk op de mids en meer dynamiek. 300b's hebben een heel mooi middengebied maar kunnen voor sommigen wat te flauw klinken met anders dan klassieke muziek of jazz
gepiel in kleine bezetting. De 845 is niet een slechtere buis dan de 300B met alleen maar meer vermogen, het is gewoon een hele andere buis die zijn eigen sterke punten heeft. De 211 trekt wat minder stroom (en dus ook minder vermogen, en is minder 'gevaarlijk'/slijtage (makkelijker aan te sturen maar ook wat flauwer).
De 2A3 is een supermooie buis met een prachtig middengebied maar ook veel power en slam, ook al is het bij 3W wel zo ongeveer op. Maar ze zijn niet superduur en er zijn nog mooie NOS van te koop (zag net nog een paartje RCA voor €70). Volgens mij (en Horn) zou je daarmee oook volume genoeg kunnen halen.
Een voordeel van de 300B tov. de 845 is dat er meer buizenmerken zijn om uit te kiezen, alleen zijn die buizen echt achterlijk duur soms (je zit zo aan de €900 voor een paartje WE).
Wat ik niet mooi vind aan de AR 845 zijn de voorbuisjes: 12AU7 x2 and 6DJ8 x 2. volgens mij kunnen die niet echt (goed) genoeg voorversterken. En de 12AU7 zijn nou niet bepaald de meest fantastische vv-buisjes (saai). Maar daar moet je maar eens zoeken op Koifarms commentaar op de FU13. En zomaar iets wat ik tegenkwam op
diyaudio:
845's are difficult to drive. They can draw grid current that must be supplied from a good low inpedance drive source. You'll need a high current cathode follower or mosfet source follower like tubelab's to directly drive the grid. (no coupling cap) And the 100K ohm grid resistor is too high in value.
This tube also needs a high amplitude signal to provide any usable power out. I doubt your 12AU7 is going to provide that signal.
Ik zou liever naar 1 zoeken met 6SN7 of 6SL7 buizen. Ga maar eens kijken op de site van
Lampizator. Daar staat de Music Angel 845 beschreven. Je moet er een paar dingen aan veranderen maar dan heb je ook wat. Moet je wel kunnen/durven natuurlijk.
Ga eerst eens nadenken over hoeveel Watt je echt nodig hebt en wat voor geluid je zoekt. En niet onbelangrijk: wat het mag kosten. Dan kan ik pas zeggen wat voor buis je moet hebben, en dan kun je specifiek gaan zoeken naar een versterker.