They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Gister ben ik met een maat van mij naar Artis gegaan om meteen maar goed gebruik te maken van de camera. Een voorbeeld video zie je hieronder:
De volledige montage is via onderstaande link te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=uXfAX6sIrxw
Veel in auto mode geschoten en soms eens wat in manual mode. De auto mode (iA) doet zijn werk zeer goed en daarom is switchen naar manual niet vaak nodig. Heel af en toe merk je wel dat in iA mode, na het drukken op record knop, langzaam de kleuren een klein beetje worden bijstelt.
In manual mode kan je zelf genoeg aanpassen. Met de ring aan de voorkant van de camera heb je de mogelijkheid om de focus, white balance, shutter en iris aan te passen. Dit gaat allemaal heel smooth en vind het persoonlijk erg goed werken. In de volledige montage die ik heb gemaakt van Artis zal je alleen zien dat ik soms vergeten ben om hem uit manual mode te halen waardoor sommige dieren niet helemaal goed in focus staan.
Hiervoor ook in de avond een testje gedaan hoe het beeld er in zeer donkere omgevingen uitzag. En dat is zeker niet slecht, zie de beelden hieronder:
Of hij in de avond beter is als de nieuwe CX740 is nog de vraag, maar denk dat hij hier niet veel voor onder zal gaan doen. Beelden in de avond schieten met redelijk wat licht (de stad bijv) geeft een goed, bijna ruisloos beeld.
Zal later kijken of ik een uitgebreide review kan schrijven. Tot heden ben ik er in ieder geval zeer content mee!
Hij is nog vrij goed leverbaar bij verschillende webshops.harmen1987 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:15:
[...]
Hoop dat je hem nog kan krijgen, Panasonic faseert hem uit.. (niet meer leverbaar)
Ik twijfel nog een beetje body van die camera voelt nogal goedkoop aan

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Ik heb een laptop waar wel usb 3.0 op zit maar geen firewire of expresscard slot.
[ Voor 6% gewijzigd door W00fer op 11-03-2012 13:36 ]
Heb jij misschien enig idee in hoeverre deze camera te vergelijken is met een Sony CX130?
Nee, een vriend van mij vertelde mij dat de Canon HF M46 door de consumentenbond als beste camera werd beoordeeld. Maar een zoektocht op internet leerde mij dat de Panasonic sd90 ook een zeer goede camera is. Helaas is deze camera slecht verkrijgbaar of veel duurder dan de canon.wezep schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:51:
[...]
Heb jij misschien enig idee in hoeverre deze camera te vergelijken is met een Sony CX130?
[ Voor 42% gewijzigd door boers706 op 12-03-2012 09:22 ]
Dat zeg ik, ik heb geen expresscard slot.Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:37:
Kun je niet beter via een uitbreidingskaart een FW uitbreiding toevoegen aan je laptop? Lijkt me goedkoper, beter en het vinden van een capture pakket lijkt me eveneens makkelijker
Hoe bevalt de camera je eigenlijk? Ik heb deze ook op het oogboers706 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:53:
[...]
Nee, een vriend van mij vertelde mij dat de Canon HF M46 door de consumentenbond als beste camera werd beoordeeld. Maar een zoektocht op internet leerde mij dat de Panasonic sd90 ook een zeer goede camera is. Helaas is deze camera slecht verkrijgbaar of veel duurder dan de canon.
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Helemaal super, ik weet nog niet hoe alles werkt maar het beeld is erg scherp en vooral de beeldstabilisatie is erg goed. Je kunt rustig staand helemaal inzomen zonder dat je schokken ziet.FastBunny schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:18:
[...]
Hoe bevalt de camera je eigenlijk? Ik heb deze ook op het oog
En hij is deze week weer in de aanbieding bij kamera express.
http://www.kamera-express.nl/product/canon-legria-hf-m46
Hier heb ik hem dus ook besteld.
[ Voor 30% gewijzigd door boers706 op 18-03-2012 10:36 ]
Goed om te horenboers706 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:04:
[...]
Helemaal super, ik weet nog niet hoe alles werkt maar het beeld is erg scherp en vooral de beeldstabilisatie is erg goed. Je kunt rustig staand helemaal inzomen zonder dat je schokken ziet.
En hij is deze week weer in de aanbieding bij kamera express.
http://www.kamera-express.nl/product/canon-legria-hf-m46
Hier heb ik hem dus ook besteld.
Zaterdag heb ik even een testfilmpje op youtube gezet. YouTube: speeltuin_mkv=
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
hier een vraag van een mega leek op het gebied van geheugenkaarten.
Ik heb een Sony Handycam HDR-CX130E gekocht en probeer uit te vogelen welke geheurgenkaart ik het beste kan gebruiken. En dan voornamelijk mbt de lees/schrijf snelheid.
Ik twijfel persoonlijk tussen een
Sandisk SDHC Extreme 45 mb/s (16 GB)
en een
Sandisk SDHC Extreme Pro 16GB 95 MB/s
waarin zal ik het verschil merken tussen die 45 en 95? En is die snelheid zo wie zo nodig of merk je in deze specifieke camera geen verschil in film kwaliteit als die op een kaart met een lager lees/schrijfsnelheid wordt gefilmd?
Alvast bedankt vor de hulp.
Petra
"Memory Stick PRO Duo™ (Mark2) / PRO-HG Duo™ / SD/SDHC/SDXC Memory Card"
Oftewel ik zou gaan voor de SDHC kaartjes. Vrijwel alle SDHC-kaartjes zijn versie 2.0 en die kunnen niet sneller dan 25 MB/s. Class 10 is het praktisch maximum van die classificering, maar Sandisk onder andere levert ook SDHC kaartjes die wel tot die max van 25 MB/s aan kunnen (class 10 is 10 MB/s gegarandeerde schrijfsnelheid, class 6 is 6 MB/s.... etc)
SDXC en versie 3 van SDHC kaartjes kunnen wel sneller, maar dat heb je voor video echt niet nodig.
Simpel rekenvoorbeeld.
Stel je neemt op HD op met 24 Mbps (video geef je vaak op in Mbits/sec), dan is dat 3 MB/s. Dat is al veel vergeleken bij wat de meeste camera's bieden. De meeste voorgedefinieerde formaten zijn 13 of 17 Mbps en 24 of 28 Mbps voor 1080p50.
Met een class 4 kaartje zou je dus al prima uit de voeten kunnen.
Enige maar is dat bij het herschrijven (als kaartje al eens vol is geweest) langzamer schrijft dan de eerste keer, maar alsnog zou je 4 MB/s moeten kunnen halen (schrijft de standaard voor).
Kortom, voor video is class 4 voldoende, class 2 onvoldoende. Maar gezien het geringe prijsverschil zou ik gewoon gaan voor class 6 of 10 en dan heb je ruim voldoende.
En dan gewoon gaan voor 16 of 32 GB kaartjes. Die laatste in class 10 kost minder dan 30 euro (heb er zelf gisteren nog een gehaald voor 26 euro).
Die Sandisk kaartjes zijn hele leuke kaartjes voor wanneer je in RAW schiet met een foto camera en per foto ineens 15 - 25 MB weg moet schrijven en dat in burst van zo'n 6 foto's per sec. Voor video is het zware overkill en waarschijnlijk erg duur.
Ook class 4 kaartjes kunnen vaak veel sneller gelezen worden.MoiZie schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 20:21:
Alles met class 4 en hoger is al prima voor 28 mbit 1080p50 video. Je gaat het snelheidverschil alleen merken als je de data naar je pc kopieert.
Ik heb hier class 4 kaartjes liggen die makkelijk 10 - 15 MB/s gelezen kunnen worden.
De klassering zegt alleen maar wat over de gegarandeerde schrijfsnelheid.
[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 17-03-2012 20:24 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Is er nog overduidelijk kwaliteitsverschil tussen de diverse merken?
Petra
Platinum SDHC 32 GB (Class 10)
32 GB SDHC
Class 10
Leessnelheid: 20 MB/s
Schrijfsnelheid: 10 MB/s
of de
Dane-Elec Ultimate Pro 30MB/s SDHC 32 GB (Class 10)
32 GB SDHC
Class 10
Leessnelheid: 30 MB/s
het prijs verschil is maar 5 euro (28 of 32 euro)
Wil al een tijdje een HD Videocamera kopen. Aangezien deze alleen 'voor de leuk' zal zijn (vakantie, kids, etc) hoeft het niet het zgn. beste van het beste. Maar ook niet zo goedkoop mogelijk... :-)
Ik zoek iets tussen de 300 en 350E.
Mijn oog is gevallen op de Sony CX130 en de Canon Legria HF M46.
Verschillen:
- Canon heeft 'echt' HD (effectief 2 MP vs. 1,7 MP)
- Canon heeft een grotere sensor (1/3" vs. 1/4")
- Canon heeft 16 GB harde schijf
- Canon heeft twee SD slots
- Sony heeft betere zoom (30x vs 10x)
- Sony heeft meer groothoek (36,5 mm vs 43,6 mm)
- Sony heeft betere accu
Dit zijn de voornaamste verschillen die ik gevonden heb.
Kan iemand mij aanvullen wat de beste keuze zou zijn? Of een mening geven...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
- verbruikt meer energie dan een SD-kaartje
- is minder stootvast (en werkt niet of is niet aan te raden op grote hoogte/lage temp)
- prijs van SD-kaartjes is dusdanig laag dat je echt uren aaneen kunt filmen zonder je blauw te betalen.
Dus tenzij je echt veel capaciteit nodig hebt om wat voor reden zou ik niet echt een reden weten om ingebouwde hdd te prefereren.
Je bent nog een aspect vergeten in het overzicht (of het moet voor beide gelijk zijn); is er een verschil tussen de sensoren in de zin dat het BSI is (Back side illuminated)?
Dat biedt namelijk redelijk wat voordeel qua ruis in slecht verlichte condities.
Puur praktisch gezien is meer groothoek heel handig. Voor binnen filmen gebruik je het toch wel redelijk vaak.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De Canon heeft heen harddisk maar flashgeheugen aan boord. Daar zou ik me iig niet blind op staren.Galois schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:55:
...
Mijn oog is gevallen op de Sony CX130 en de Canon Legria HF M46.
...
Ik zou eens kijken of je beide gebruiksaanwijzingen kunt doorlezen voor de echte specificaties en testfilmpjes op Youtube zoeken.
Uiteraard is het dan ook handig om in de winkel beide camera's te proberen en kijken hoe die bevalt.
Gadgets FTW!
Dat heb ik gedaan en zo op het eerste gezicht, voldoen ze beide. Nadeel is dat je pas een echt nadeel ervaart als je er meer mee doet, langer getest hebt (lees: weken).Ursamajor schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:49:
[...]
De Canon heeft heen harddisk maar flashgeheugen aan boord. Daar zou ik me iig niet blind op staren.
Ik zou eens kijken of je beide gebruiksaanwijzingen kunt doorlezen voor de echte specificaties en testfilmpjes op Youtube zoeken.
Uiteraard is het dan ook handig om in de winkel beide camera's te proberen en kijken hoe die bevalt.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Niet naar kijken. Het zijn sowieso geen RGB pixels, dus je komt alsnog iets te kortGalois schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:55:
- Canon heeft 'echt' HD (effectief 2 MP vs. 1,7 MP)
Op de website van Canon staat: Effectieve pixels: film 2,07 Megapixel bij deze camera.Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:17:
[...]
Niet naar kijken. Het zijn sowieso geen RGB pixels, dus je komt alsnog iets te kortJe kunt niet naar de resolutie van de sensor kijken om te stellen of die volledige resolutie beschikbaar is voor de opname. Of heb je ergens gevonden dat dit de effectieve filmresolutie is?
Op de website van Sony staat: Effectieve pixel (video): Circa 1.490.000 pixels (16:9), circa 1.120.000 pixels (4:3)
Dit is toch wel iets om naar te kijken? Dat de Canon 'echt HD' is en een grotere sensor heeft, lijken mij (met mijn beperkte kennis over camcorders) toch grote pre's. Niet?
Voordeel van de Sony is de optische zoom, ook al zul je 'm bij 30x niet stil kunnen houden, maar vgl op 35 mm is 400 mm of 1000 mm toch een behoorlijk verschil. Of je dat ook daadwerkelijk zult gebruiken, is een tweede.
Ook iets van Sony wat mij die richting op trekt is de grotere groothoek. Is toch wel fijn om van dichtbij iets te filmen lijkt mij... 43 mm is veel (ik vergelijk het met mijn dSLR waar mijn kleinste brandpuntafstand 28 mm (vgl met 35 mm) is. Daar kom ik soms ook te kort.
Of moet ik een andere camera in deze prijsklasse en vergelijkbare kwaliteit nog in overweging nemen?
EDIT: en de Canon presteert ook beter bij weinig ligt (minimale belichting 1,3 lux vs. 11 lux). En voor Sony pleit weer dat hij kan opnemen op 50p en de Canon 'maar' op 25p. Is hier iets zinnigs op te zeggen?
[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 20-03-2012 07:57 ]
De V700 heeft een grotere sensor (1/2.33" vs 1/4.1"), maar ook meer pixels (15.3 megapixels vs 3.32 megapixels, hoewel je die eerste eigenlijk door 4 moet delen, dus 3.83 megapixels). Ook is deze frontlit in tegenstelling tot de backlit sensor van de SD90 (gek, want backlit schijnt beter te zijn). De beeldstabilisatie is in ieder geval beter (5 assen ipv 4) en hij zoomt meer (26x ipv 21x, 46x als je de digitale zoom meetelt).
Iemand al ervaring met de V700?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Vrijwel alle moderne sensoren kunnen namelijk schalen op de sensor zelf, dus je middelt een aantal pixels tot 1 pixel in de opname, waardoor je afhankelijk van de (digitale!) zoomstand dus de pixels effectief schaalt.
Hierdoor telt uiteindelijk dus het sensor-oppervlak en of het een back-side illuminated sensor is, als je kijkt naar de ruis.
1/2.33" is bijna 4x zoveel sensor-oppervlak als 1/4.1", dus effectief (puur gelet op oppervlak) zou je een winst van 6 dB verwachten in de SNR, wat ook ongeveer het verschil is tussen back-lit en front-lit sensoren.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Oftewel je hoeft minder ver weg te gaan staan bij dezelfde focus-lengte om hetzelfde in beeld te krijgen en dus zou je kunnen profiteren van een kleinere scherptediepte bij gelijke NA (F-waarde).
Kortom, je moet dan de lenzen gaan vergelijken om een oordeel te vellen.
De vraag is wel of je veel zal gaan filmen met een open diafragma. Korte scherptediepte is met foto's heel mooi, maar met filmen is dat heel lastig goed te krijgen en dus film je meestal met kleiner diafragma zodat alles scherp is.
Wat nog wel kan verschillen is welk deel van de zoom-range optische zoom is en welk deel digitale zoom.
Bij de Panasonid SD90 is het optische deel van 1x - 21x meen ik en tussen 21x en 40x is het digitaal.
Nu kan dat laatste prima omdat je zelfs op de maximale zoom nog steeds een 1-op-1 relatie hebt tussen sensor-pixels en pixels in de opname, maar bij een 15Mpixel sensor bestaat natuurlijk het "gevaar" dat ze het optische zoomdeel kleiner hebben en het digitale zoomdeel groter.
Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen wat beter is zonder te testen.
Normaal gesproken is een zoomlens met een groot bereik altijd een verzameling van compromissen, dus zou het maar zo kunnen zijn dat een korter optisch zoombereik over het geheel een betere lens geeft met minder aberraties. Echter dan moet de lens in het midden nog wel scherp genoeg zijn dat de effectief kleinere pixels scherp blijven.
Echter een groot digitaal zoombereik vereist dus dat de scherpte van de lens bijgesteld wordt.
Dat is te regelen door het diafragma verder open te gooien. (groter diafragma is hoger oplossend vermogen van de lens)
Maar wanneer je dus nog niet digitaal aan het zoomen bent, mag de lens nog niet te scherp beeld geven, omdat je anders heel vervelende Moiré-patronen kunt krijgen.
Kortom, er komt nogal veel bij kijken en ik vertrouw Panasonic daarin wel dat ze daarover nagedacht hebben, maar het is daardoor zonder samples te zien heel lastig om te beoordelen wat beter is.
Edit:
Ik heb de specs van beide er even bijgehaald:
V700 en SD90
Zoombereik is bij beide gelijk.
Maar wat wel heel vreemd is is dat de focal-length gelijk is en het 35mm-equivalent ook, terwijl de sensoren verschillend zijn qua grootte.
De lens-specificaties lijken zo op het eerste gezicht gelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door TD-er op 26-03-2012 00:14 ]
Verwijderd
De HC-V700 heeft 3 beeldchips, is goedkoper en is veruit beter dan de Canons wat betreft beeldstabilisatie en heeft een veel grotere groothoek (28mm toc 40mm van de canon). Dat is voor binnenshuis filmen toch ook erg relevant.
Zie ook de reviews op www.camcorderinfo.com
Gadgets FTW!
Alleen staat de canon m46 bij kamera express nu voor een schamele 329 euro te koop... Maarja, meer groothoek en een betere beeldstabilisatie...
[ Voor 10% gewijzigd door Ursamajor op 27-03-2012 09:27 ]
Gadgets FTW!
Nu wil ik met beperkt budget een andere aanschaffen, met sd-kaart of harddisk, wel HD. Mag nieuw of tweedehands zijn.
Ik zag deze bij mij in de buurt:
http://link.marktplaats.nl/544619826
panasonic hds-sd60

Iemand ervaring met deze camera?
Zag op kieskeurig veel goede reviews, maar ook een slechte:
Je kunt de opnames niet bewerken met de algemeen gebruikte video-editors? Lijkt me heel ongeloofwaardig.Op zich een aardige camera. Maar,door de bijgeleverde software en het opnemen in AVCHD formaat een waardeloos ding.
Video is te bewerken met de bijgeleverde software, maar dan holt de kwaliteit achteruit en sommige stukken zijn niet om aan te zien.
Andere software is moeilijk te vinden.
Als ik de beelden bekijk via de kaartlezer in m'n Panasonic tv prima.
Alleen dan is elk opgenomen stukje een aparte film en geeft een zwarte flits tussen twee filmpjes.
Mijn advies: afblijven zolang geen fatsoenlijke software beschikbaar is.
Mijn beoordeling is gedaan zonder rekening te houden met mijn tvkaartlezer.
Houdt er tevens rekening mee dat Panasonic een nieuw soort bijverdienste heeft gevonden.
Opladen kan alleen in de camera.
Wil je een lader die apart kan opladen dan kan je die kopen met een extra batterij dan kost je dit 120 euro.
Tel uit je winst.
Al met al zeer teleurstellend
Een nicht van mij heeft deze camera en ik heb hem een paar keer gebruikt. Bewerken van beelden is mogelijk maar niet direct eenvoudig omdat er bepaalde licenties nodig zijn voor AVCHD (dus weinig bewerkingsprogramma's ondersteunen het out-of-the-box). Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen in Adobe Premiere Pro CS5 nadat hij door de registratie heenkwam en de "Adobe Premiere Pro CS5 Third Party Royalty Content" installeerde, daarna kun je de .mts bestanden gewoon importeren.neanderthaler schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:08:
Heb nu nog een elcheapo JVC bandjes-ding en ben ontevreden over de beeldkwaliteit.
Nu wil ik met beperkt budget een andere aanschaffen, met sd-kaart of harddisk, wel HD. Mag nieuw of tweedehands zijn.
Ik zag deze bij mij in de buurt:
http://link.marktplaats.nl/544619826
panasonic hds-sd60
[afbeelding]
Iemand ervaring met deze camera?
Zag op kieskeurig veel goede reviews, maar ook een slechte:
[...]
Je kunt de opnames niet bewerken met de algemeen gebruikte video-editors? Lijkt me heel ongeloofwaardig.
Een andere optie is om de bestanden om te zetten in een formaat dat je wel met gangbare bewerkingsprogramma's kunt importeren, maar hier heb ik me niet echt in verdiept. Volgens mij waren er wel manieren waarmee dat lossless kon.
Hmm. Da's best vervelend. Goeie camera, slechte software....Shapeshifter schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:46:
[...]
Een nicht van mij heeft deze camera en ik heb hem een paar keer gebruikt. Bewerken van beelden is mogelijk maar niet direct eenvoudig omdat er bepaalde licenties nodig zijn voor AVCHD (dus weinig bewerkingsprogramma's ondersteunen het out-of-the-box). Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen in Adobe Premiere Pro CS5 nadat hij door de registratie heenkwam en de "Adobe Premiere Pro CS5 Third Party Royalty Content" installeerde, daarna kun je de .mts bestanden gewoon importeren.
Een andere optie is om de bestanden om te zetten in een formaat dat je wel met gangbare bewerkingsprogramma's kunt importeren, maar hier heb ik me niet echt in verdiept. Volgens mij waren er wel manieren waarmee dat lossless kon.
Je hebt bijgeleverde software niet uitgeprobeerd? Je nichtje wel?
Ik gebruik haast nooit de bijgeleverde software van dit soort apparaten. Of mijn nicht dat wel doet weet ik niet, want meestal komen mensen naar mij toe als ze wat bewerkt willen hebben. Het is ook maar net wat je wilt, de bijgeleverde software zou toch goed genoeg moeten zijn voor wat knip en plakwerk zou je zeggen.neanderthaler schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:52:
[...]
Hmm. Da's best vervelend. Goeie camera, slechte software....
Je hebt bijgeleverde software niet uitgeprobeerd? Je nichtje wel?
Zelf nog geen ervaring met hd films, maar binnenkort hopelijk wel
Gadgets FTW!
Met Pinnacle (tegenwoordig Avid) Studio HD kun je ook prima monteren en dat is af en toe zelfs voor rond de 40 euro te krijgen.
Review was van 2011. Betreffende advertentie op MP worden nu zowat nieuwprijzen geboden, dus die laat ik schieten. Kijk weer rond voor wat anders.TD-er schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:51:
Hoe oud is die review, want alle camera's nemen tegenwoordig op in AVCHD.
Met Pinnacle (tegenwoordig Avid) Studio HD kun je ook prima monteren en dat is af en toe zelfs voor rond de 40 euro te krijgen.
Ga ook even kijken in Het low-budget 720p/1080p camera topic
Zijn er wellicht nog andere modellen die hiermee concureren? Bv zelfde features maar goedkoper of meer / betere features maar zelfde prijs of iets duurder?
Ik wil iig 1080p kunnen filmen.
Nou kwam ik deze ook nog tegen:
JVC Everio GZ-EX215 (volgens mij heeft deze dezelfde specs als de 445 alleen heeft deze wifi)
JVC Everio GZ-V515 (deze heeft ip 1.5M pixels 3.3 M, dat zou betekenen dat je hier écht full hd mee filmt toch?)
Nu zit de GZ-V515 wel gelijk aan de bovenkant van mijn budget...
[ Voor 30% gewijzigd door Qosmic op 01-04-2012 15:00 ]
Stop chasing the dream, you're already living it
Na veel vijven en zessen ga ik deze halen.
Gadgets FTW!
Of heb jij een voorbeeld die duidelijk een verschil weergeeft tussen i en p?
Gadgets FTW!
Dus of je nu een object hebt wat beweegt of je camera beweegt, maakt daarbij niet heel veel uit.
Een aantal software pakketten zal 1080i materiaal proberen te de-interlacen voordat je upload, wat vergelijken dus al een stuk lastiger maakt. Je moet dan dus onderscheid kunnen maken tussen artefacten die veroorzaakt worden door het de-interlace filter en zaken die de camera veroorzaakt, of zelfs de gebruikte compressor (Mpeg4-compressor bijvoorbeeld)
Wat je nogal eens ziet gebeuren bij deinterlace-filters is dat stilstaand beeld haarscherp is, maar zodra er beweging te zien is dat eigenlijk alles met detail een blur wordt.
Dat zie je bijvoorbeeld ook bij voetbalwedstrijden. Staat de camera stil, dan kun je bij HD-opnamen de grassprieten tellen, maar gaat de camera draaien, dan is het gras ineens een egaal groen vlak. Tegenwoordig is dat al een stuk beter, maar bij de eerste HD-wedstrijden was het echt heel erg.
Probleem is dat dat ook veroorzaakt kan worden door de Mpeg-compressor door te conservatieve instellingen, zoals krampachtig proberen de bitrate laag te houden.
Probeer dus dergelijke zaken te vergelijken met een zo hoog mogelijke datarate, zodat de compressie zelf niet voor de artefacten zorgt. Zowel op de camera als bij de video-export of op de site waar de video staat.
Dan blijft over de vraag of typische de-interlace blur veroorzaakt wordt in de camera (weinig licht bijvoorbeeld), of dat het komt door de verdere stappen in het proces.
En een ander probleem is dat er niet veel programma's kunnen omgaan met 1080p50 materiaal.
Zo zit ik bijvoorbeeld nu een trial-versie van Premiere Elements 10 te bekijken en daar zie ik dat ook nergens staan. Dus best mogelijk dat een hoop materiaal wat je online ziet staan in diverse programma's onbewust is omgezet naar interlaced en als zodanig verwerkt is.
Kortom, online is het erg lastig om een goed vergelijk te maken tussen 1080i, 1080p25 en 1080p50.
Eigenlijk zou je eerst een 1080p50 opname terug moeten schroeven naar 1080p25 en 1080i en dat naast elkaar tonen om te kunnen zien waar je op moet letten.
Normaal ben ik een canonfan voor fototoestellen, maar de belabberde beeldstabilisatie van zowel de Legria hf r 206 en M46 en de belachelijke "groothoek" van 41mm vond ik de panasonic met 28mm groothoek en een beeldstbilisatie die het beeld wel stil krijgt prettiger.
Aangezien ik geen bioscoopfilm of documantaire ga maken, lijkt me 50i of 25p ook mooi zat
Bij JVC heb ik gelezen dat de bediening wat traag was, maar ik zou zeker in de winkel de mogelijke kandidaten eens uitproberen.
Trouwens, 1,5 Mpixel en toch hd filmen. vind dat best knap toch.
[ Voor 4% gewijzigd door Ursamajor op 01-04-2012 18:59 ]
Gadgets FTW!
Bij een aantal camera's schijnt tegenwoordig inderdaad zo'n chip te zitten.Amdwarrior schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:37:
Wie weet een goeie ebay dealer voor Canon accu's? Namaak maakt niet zoveel uit toch? Of zit er net als bij printers zo chip die alleen eigen merk accepteert?
Een tijdje geleden had ik ergens een blog gelezen over Panasonic (foto) camera's die 3rd party accu's weigerden.
Het zou me dus niets verbazen als meer fabrikanten iets dergelijks doen.
Toevallig iemand die de hc-v500 heeft en een testfilmpje wil maken?
Gadgets FTW!
Op zoek naar een waardige vervanger kwam ik vrijwel overal goede reviews tegen van de Panasonic cams.
Na wat speurwerk heb ik de Panasonic HC-V707 besteld, welliswaar een camera met 1 (grotere) sensor ipv de 3 in de HF-100, maar had verwacht dat dat verschil niet zichtbaar zou zijn. Immers is de HF-100 al vier jaar oud en de ontwikkelingen in de HD cams hebben in de tussentijd niet stilgelegen.
Echter de beelden van de Panasonic t.o.v. de Canon zijn toch enigsziens teleurstellend.. De Canon heeft (naar mijn mening) betere kleuren en een scherper en natuurlijker beeld. De Panasonic geeft bij panning een erg onrustig beeld, zowel met OIS als zonder (ben zelf trouwens ook geen fan van de OIS), in verschillende camera modus testbeelden geschoten, veel licht, weinig licht, 1080/50p, 1080/50i, echter het kwaliteitsverschil tussen de beelden van de oude Canon en de Panasonic blijft duidelijk zichtbaar.
Conclusie, deze nieuwe Panasonic camera kan me niet bekoren en heb deze inmiddels geretourneerd.
Blijft echter wel de vraag, welke camera is wel een waardige opvolger voor mijn HF-100.
Toch een Panasonic met 3 sensoren proberen? Of gewoon bij Canon blijven?
De nieuwe Canon's als bv de Canon Legria HF S30 hebben echter ook slechts 1 sensor t.o.v. de 3 in de HF-100 en een ouder type als de HF S 200 is inmiddels nog nauwelijks leverbaar.
Iemand ervaring met bv een Panasonic X/SD 800/900 vs een Canon HF 200 / S20 / S30?
Btw ik denk niet dat een Panasonic HC-V707 een slechte camera is, voor normaal huis/tuin/keuken-gebruik zal deze veelal voldoen, echter heb ik de HF 100 vier jaar in gebruik en me nog nooit gestoord aan de kwaliteit van beelden, bij zeer wisselende omstandigheden, van veel, weinig tot matig licht.
<< shibby >>
De Panasonic HDC-TM900 krijgt op Camcorderinfo een 9.9.
Maar wat vond je niet fijn aan de OIS van de panasonic? Ik kreeg met de nieuwere Canons nieteens een stil beeld als ik ver inzoomde.
Gadgets FTW!
Inderdaad, wellicht toch een iets duurdere Panasonic met 3 sensoren proberen. Reviews zijn lovend, echter zie ook een hoop reviews waarin de duurdere Panasonics (3 sensoren) met de goedkopere 1 sensor modellen worden vergeleken en de kwaliteitsverschillen klein lijken te zijn..Ursamajor schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:37:
Da's denk ik toch het voordeel van 3 sensoren t.o.v. 1.
De Panasonic HDC-TM900 krijgt op Camcorderinfo een 9.9.
Maar wat vond je niet fijn aan de OIS van de panasonic? Ik kreeg met de nieuwere Canons nieteens een stil beeld als ik ver inzoomde.
Begrijp ook niet waarom Canon van de 3 sensors af lijkt te zijn gestapt voor de camera's onder de 1000 euro.
En zie inderdaad dat er veel problemen zijn met de stabilisatie van de Canon's.
HF100 had hier weinig last van, maar het zoombereik is dan ook lager dan de huidige generatie.
OIS vond ik zelf bij bewegende beelden erg "soft" overkomen, alsof de bewegingen een beetje te soepel verlopen..
Bij ver inzoomen is de stabilisatie inderdaad wel prettig, maar normale beelden heb ik het liefst zo puur mogelijk, 50p beelden zouden mijns inziens niet teveel filters nodig moeten hebben voor een natuurlijke weergave.
<< shibby >>
Beeld vind ik heel mooi.
Stabilisatie werkt heel goed (bij volledig inzoomen blijft het beeld mooi rustig, als ik stabilisatie uit zet is het 1 grote trilboel)
Ook met weinig licht werkt het nog redelijk.
Ik heb die gz-hmm445 ook overwogen, maar de flimpjes op youtube genomen met deze camera vind ik ronduit slecht.Qosmic schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:54:
ik ben van plan de jvc everio gz-hm445 te kopen. Heb al aardig wat reviews gelezen en deze komt toch wel erg positief uit de bus als het gaat om prijs / kwaliteit.
Zijn er wellicht nog andere modellen die hiermee concureren? Bv zelfde features maar goedkoper of meer / betere features maar zelfde prijs of iets duurder?
Ik wil iig 1080p kunnen filmen.
Nou kwam ik deze ook nog tegen:
JVC Everio GZ-EX215 (volgens mij heeft deze dezelfde specs als de 445 alleen heeft deze wifi)
JVC Everio GZ-V515 (deze heeft ip 1.5M pixels 3.3 M, dat zou betekenen dat je hier écht full hd mee filmt toch?)
Nu zit de GZ-V515 wel gelijk aan de bovenkant van mijn budget...
Was wel positief verbaasd over de Samsung HMX Q10:
http://www.steenweg.nl/Ca...Q-10-ZWART-8806071183589/
YouTube: samsung q10.
154 euro slechts....
Het grootste probleem met 3rd party accu's is dat je geen garantie hebt dat het met jouw toestel werkt en dat alle beveiligingen erin zitten die erin zouden moeten zitten.Amdwarrior schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:37:
Ik graag interviews geven en dan lijkt mijn breed hoek lens wel vereiste. Ik zie op Ebay veel breed hoek lenzen is dat zelfde verhaal met namaak accu's dat ze gewoon zelfde kwaliteit leveren voor veel minder?
Bijvoorbeeld beveiliging tegen oververhitting of tegen te ver ontladen is iets wat je bij Li-Ion accu's toch wel graag wilt hebben. Dat laatste zou natuurlijk ook al in de camera zelf kunnen zitten.
Mijn ervaring met 3rd party accu's is dat de opgegeven capaciteit meestal wel redelijk accuraat is in de zin dat een 3rd party accu die een bepaald percentage zou moeten hebben van de originele accu ook in de praktijk vrijwel hetzelfde percentage in tijd meegaat.
En hoe zit het met breed hoek lenzen ? Wat is een goed merk ?TD-er schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:44:
[...]
Het grootste probleem met 3rd party accu's is dat je geen garantie hebt dat het met jouw toestel werkt en dat alle beveiligingen erin zitten die erin zouden moeten zitten.
Bijvoorbeeld beveiliging tegen oververhitting of tegen te ver ontladen is iets wat je bij Li-Ion accu's toch wel graag wilt hebben. Dat laatste zou natuurlijk ook al in de camera zelf kunnen zitten.
Mijn ervaring met 3rd party accu's is dat de opgegeven capaciteit meestal wel redelijk accuraat is in de zin dat een 3rd party accu die een bepaald percentage zou moeten hebben van de originele accu ook in de praktijk vrijwel hetzelfde percentage in tijd meegaat.
Gadgets FTW!
Budget tja liefst rond 70/100 Euro. Voor Canon HF11 wil er interviews doen en in smalle ruimtes filmen aangezien dat nu moeilijk is.
Gadgets FTW!
Persoonlijk zou ik liever gaan voor een camera die zelf al een voldoende groothoek heeft en dus geen voorzetlens nodig heeft.
Ja zeker wel.Ursamajor schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 20:04:
....Denk trouwens niet dat er heel veel kwaliteitsverschil in die lenzen zit.
De meeste ebay groothoek lenzen zijn niet bijzonder, helemaal de goedkope/merkloze niet.
Ik heb zelf nog een Canon HV20 en via hv20.com ben ik er achter gekomen dat de Raynox voorzetlenzen toch wel het beste zijn voor wat betreft prijs-prestatie.
De canon groothoek was toen het beste maar ook veruit het duurste, een goede tweede was de Raynox welke een stuk goedkoper was.
Deze laatste gebruik ik dus al geruime tijd naar volle tevredenheid.
Je ziet wel iets kwaliteits verlies maar dat is verwaarloosbaar tenzij je gaat inzoomen, dan op max tele wordt het beeld snel erg slecht (maar tele gebruik ik verder zelden).
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Volgens camcorderinfo is het een mooie camera maar kan nergens echt ervaringen vinden van mensen die beide camera's gebruikt hebben.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Gadgets FTW!
Is toch altijd lastig beoordelen, ,van de HF10 zag ik toen ook de meest prachtige video's maar dat waren dan ook professionals met dito software en de nodige nabewerking.Ursamajor schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:38:
En filmpjes op youtube? Denk dat je daar wel een goed beeld krijgt van de camera maar in de winkel wellicht nog beter.
Hoewel ik op youtube tig "zoomtest" filmpjes heb gezien, leken me die niet bewerkt.
Maargoed, zelf ben ik ook nieuw op het gebied van videocamera's en probeer een zo goed mogelijke camera te kiezen voor een goede prijs.
Ik heb trouwens ook niet het idee dat er echt zoveel merkbaar verschil in beeldkwaliteit zit in camera's in dezelfde prijsklasse (voor mij rond de 300 euro). Denk meer dat het verschil zit in de beeldstabilisatie, bediening, bouwkwaliteit en uitbreidingsmogelijkheden, of zie ik het te zwart/wit?
Gadgets FTW!
Nu ben ik in bezit van een Sony HX100V. Deze is lekker compleet en maakt naast mooie video's ook goede foto's. Echt een perfecte all-in-one camera. De HX100 kan in 1080p50 opnemen. Helaas kan youtube geen 50p tonen en is de frame rate verlaagd. Hier twee van mijn test video's.
Nieuwe Sony DSC-HX100V:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gCQh4hLaZmE]
Oude Sony DCR-SR290:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=6u4r2A4RH_k]
Ik ben zeer gelukkig met de HX100V. Hij is echt geweldig en zeker voor zijn prijs. Het enige wat tijdens het filmen wat jammer is zijn de keuzes aan exposure wat erg gelimiteerd is doormiddel van scenes en dat de zoom niet echt lekker langzaam te bedienen is. Soms wil ik namelijk langzaam in of uitzoomen op een object maar dat doet de camera dan te snel omdat deze niet zo langzaam kan zoomen. Verder ben ik er helemaal happy mee en kan hem iedereen aanraden die ontzettend goede video kwaliteit wil voor weinig geld
[ Voor 5% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-04-2012 09:37 ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
Verwijderd
GTA VI - All aboard the hype train!!
Heeft iemand hierop nog een nuttig commentaar? (En hoe zit het met beschikbaarheid van de SD900? Volgens mij wordt hij echt uitgefaseerd).
Gadgets FTW!
Klopt zeker wel, zie mijn posts hierboven, had zelf een HF 100 en was op zoek naar een alternatief.Phusebox schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:11:
Hmm ik kom er niet uit, als ik naar specs kijk denk ik dat mijn 3 jaar oude HF10 beter is dan de huidige (1 jaar oude) HF M46 van Canon, maar dat kan toch bijna niet kloppen of wel?
De HF 10/100 was gewoon een fantastische camera, zeker 3, 4 jaar geleden.
De huidige Canon-lijn maakt een duidelijkere scheiding tussen "huis-tuin&keuken" camera's en professionelere camera's. Het enige "tussen"-alternatief is de HF S30.
Ik zelf heb voor een leuke prijs (400 euro) een 2e hands HF S20 aangeschaft. Fantastische camera, toch weer een stukje beter dan de HF 100 en niet te vergelijken met een instapmodel als de M46. Mijn advies zou dan ook zijn, kijk eens in die hoek. Je bent nu eenmaal verwend met het beelmateriaal uit je HF 10
Mocht je een budget hebben van rond de 900 euro, dan kun je kijken naar de Panasonics uit deze prijsklasse, of de HF S30.
<< shibby >>
Hah, mijn budget is rond de 350-400 euro, dus een HF S30 valt zeker af. De M46 staat bij de prosumer camera's op camcorderinfo toch nog erg hoog, dus om het af te doen als een huis-tuin-en-keuken camera lijkt me wat grof. Zeker gezien de hotshoe en manual modes.centauri schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:46:
[...]
Klopt zeker wel, zie mijn posts hierboven, had zelf een HF 100 en was op zoek naar een alternatief.
De HF 10/100 was gewoon een fantastische camera, zeker 3, 4 jaar geleden.
De huidige Canon-lijn maakt een duidelijkere scheiding tussen "huis-tuin&keuken" camera's en professionelere camera's. Het enige "tussen"-alternatief is de HF S30.
Ik zelf heb voor een leuke prijs (400 euro) een 2e hands HF S20 aangeschaft. Fantastische camera, toch weer een stukje beter dan de HF 100 en niet te vergelijken met een instapmodel als de M46. Mijn advies zou dan ook zijn, kijk eens in die hoek. Je bent nu eenmaal verwend met het beelmateriaal uit je HF 10
Mocht je een budget hebben van rond de 900 euro, dan kun je kijken naar de Panasonics uit deze prijsklasse, of de HF S30.
Hmm mijn HF10 heeft toch echt ook maar 1 sensor, en een hoger zoombereik dan de M46, spreekt elkaar dus een beetje tegen.centauri schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:39:
[...]
Begrijp ook niet waarom Canon van de 3 sensors af lijkt te zijn gestapt voor de camera's onder de 1000 euro.
En zie inderdaad dat er veel problemen zijn met de stabilisatie van de Canon's.
HF100 had hier weinig last van, maar het zoombereik is dan ook lager dan de huidige generatie.
Gadgets FTW!
Waarom worden de Canon camera's dan beter getest? (In dezelfde prijsklasse.)Ursamajor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:26:
De panasonic modellen van 200 euro hebben ook handmatige instellingen en een betere ois, meer groothoek en zoom. daarom snap ik canon niet...
Hoop trouwens niet dat je de SD80 bedoelt? Want dat is pas echt een plastic prul.
[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 11-04-2012 08:29 ]
De Panasonic is misschien wel wat meer plastic en voelt minder solide aan, maar qua functionaliteit biedt ie meer.
Bij de canon zit de accu ook op een niet zo toegankelijke plek en kun je er ook niet een met hogere capaciteit plaatsen. Maar of de doelgroep dat ook zal doen is een tweede.
Blijft een lastig verhaal!
Gadgets FTW!
Ja ok, je vergelijkt nu ook een budget Canon met een budget Panasonic. Het model waar ik het over heb (M46) was vorig jaar een van de topmodellen qua consumenten camera's van Canon.Ursamajor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:19:
Dat vroeg ik me van de consumentenbond onder andere ook af. Een Legria 206 vs een Panasonic HDC-SD80 bijvoorbeeld. De beeldstabilisatie van de canon kreeg een veel hogere score. Terwijl zowel zelf in de winkel als op youtube de handgeschoten filmpjes verre van stabiel zijn.
De Panasonic is misschien wel wat meer plastic en voelt minder solide aan, maar qua functionaliteit biedt ie meer.
Bij de canon zit de accu ook op een niet zo toegankelijke plek en kun je er ook niet een met hogere capaciteit plaatsen. Maar of de doelgroep dat ook zal doen is een tweede.
Blijft een lastig verhaal!
Gadgets FTW!
De Panasonic heeft een kleinere sensor dan de Canon, hierin zit juist de kracht van Canon. Neemt niet weg dat de Panasonic ook 150 euro duurder is.Ursamajor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:57:
Ja oke, maar het zelfde geldt dan weer voor de M46 en de HC-v700 (opvolger van de sd90). Zijn ook weer tegenhangers van elkaar. Ook hier heeft de panasonic weer een bredere groothoek, grotere sensor enz. Maargoed, specs zeggen niet alles en is het werken met de camera zelf en het resultaat natuurlijk erg belangrijk.
Denk dat ik maar bij mijn HF10 blijf
De Canon is inderdaad een stuk goedkoper geworden de laatste tijd. Dan is de Panasonic hc-v500 meer in de prijsklasse van de Canon, maar dan heeft de panasonic weer een kleinere sensor...
Maar opzich heeft de panasonic wel een goede ruisreductie aan boord.
Gadgets FTW!
Je hebt gelijk. Ik had me vergist in de sensor grootte, maar de V700 gebruikt wel maar een klein deel van die sensor voor video, dus voor video heeft de Canon het voordeel qua sensorgrootte en lichtgevoeligheid denk ik.Ursamajor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:56:
De M46 heeft een 1/3"sensor en de panasonic een 1/2,33", dus groter.
De Canon is inderdaad een stuk goedkoper geworden de laatste tijd. Dan is de Panasonic hc-v500 meer in de prijsklasse van de Canon, maar dan heeft de panasonic weer een kleinere sensor...
Maar opzich heeft de panasonic wel een goede ruisreductie aan boord.
De lichtgevoeligheid is 4 lux en 1 lux bij "color night view".
Bij de canon is dit inderdaad beter, die jeeft 1,3 lux nodig bij AE instelling of 0,1 lux bij "Weinig licht" instelling.
Gadgets FTW!
Door 4 zelfs.Ursamajor schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:45:
Die 15 megapixels moet je eigenlijk door 3 delen (rgb) heb ik ergens gelezen. Geen idee waarom ze het zo opgeven.
De lichtgevoeligheid is 4 lux en 1 lux bij "color night view".
Bij de canon is dit inderdaad beter, die jeeft 1,3 lux nodig bij AE instelling of 0,1 lux bij "Weinig licht" instelling.
De sub-pixels op een sensor staan vrijwel altijd naast elkaar (op een sensor als de Foveon na) en voor het gemak tellen ze dus alle subpixels.
Dus als je een sensor hebt die de pixels in het Bayer-formaat gerangschikt heeft, dan staat het als volgt op de sensor:
1
2
3
4
| R G R G R G R G G B G B G B G B R G R G R G R G G B G B G B G B |
Dat is geen 4x2 pixels, maar 8x4 volgens de sensor-fabrikanten.
De "night view" instellingen brengen vaak ook de framerate omlaag, zodat de sluitertijd verdubbeld kan worden. Probeer bij het vergelijk dus ook even uit te zoeken hoe de "night view" settings. Anders zit je mogelijk appels met peren te vergelijken.
Okay iets genuanceerderPhusebox schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:18:
[...]
Hah, mijn budget is rond de 350-400 euro, dus een HF S30 valt zeker af. De M46 staat bij de prosumer camera's op camcorderinfo toch nog erg hoog, dus om het af te doen als een huis-tuin-en-keuken camera lijkt me wat grof. Zeker gezien de hotshoe en manual modes.
[...]
Hmm mijn HF10 heeft toch echt ook maar 1 sensor, en een hoger zoombereik dan de M46, spreekt elkaar dus een beetje tegen.
Dus als je budget rond de 400 euro is en je wilt "beter" dan je HF 10 dan is wellicht een 2e hands model interessant. Mijn ervaring, neem zeker geen Panasonic van rond de 400/500 euro, want t.o.v. je Canon zul je teleurgesteld zijn, zowel over de bouw- als beeldkwaliteit.
Klopt inderdaad dat de HF 10 maar 1 sensor heeft, ik was door al het vergelijken even in de war met een ander type. Hoger zoombereik bedoelde ik met de huidige generatie Panasonics.
<< shibby >>
Dit gaat nog een staartje krijgen, morgen direct terug naar de winkel.
Ik hoop dat je zonder al te veel problemen alsnog je camera krijgt.
Wat je zou kunnen doen is kijken of je via de track-'n-trace van het pakket kijken of de vervoerder ook een gewicht heeft opgegeven.
Als je dat hebt, sta je al veel sterker met je verhaal.
Ga vanavond in de avond met 2 top camcorders van Sony en Panasonic wat avondshots maken. Betreft de Sony CX730 en de Panasonic X900. Zal hier binnenkort een mooie vergelijkingsvideo voor maken met de echte RAW files erbij zodat men kan bekijken welke camera in de avond beter presteert. Ben zelf ook erg benieuwd.
[ Voor 3% gewijzigd door NeonovA op 26-04-2012 20:25 ]
Ah top!NeonovA schreef op donderdag 26 april 2012 @ 20:25:
Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Van cameraland de camera als nog gekregen, zie voor meer info de review van Cameraland.
Ga vanavond in de avond met 2 top camcorders van Sony en Panasonic wat avondshots maken. Betreft de Sony CX730 en de Panasonic X900. Zal hier binnenkort een mooie vergelijkingsvideo voor maken met de echte RAW files erbij zodat men kan bekijken welke camera in de avond beter presteert. Ben zelf ook erg benieuwd.
Gemaakt met de Sony CX730e. Beelden van de Panasonic X900 komen er ook nog aan.
- relatief veel donker
- felle kleuren
- groot dynamisch bereik
- veel en snel wisselende lichtintensiteit
- veel beweging
En ik moet zeggen, die Sony CX730e brengt het er heel erg goed vanaf.
Heb je een statief gebruikt, of vanuit de hand geschoten? Stabilisatie was namelijk weinig op aan te merken.
En heb je YouTube het beeld laten stabiliseren? (geniaal trouwens voor shots gemaakt met mobieltje, maar niet handig voor vergelijking van camera's)
Alles is uit de hand geschoten.TD-er schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:14:
Heb je een statief gebruikt, of vanuit de hand geschoten? Stabilisatie was namelijk weinig op aan te merken.
En heb je YouTube het beeld laten stabiliseren?
De stabilisatie van de camera zelf is echt geweldig te noemen. Objecten volgen gaat perfect en ziet er zeer vloeiend uit. Verder is er overigens geen softwarematige stabilisatie toegepast. Zijn allemaal raw files die in een montage zijn gepropt zonder verder wat aan te bewerken. Ben erg te spreken over de beelden, en vind ze ook beter als die van de Panasonic X900. De beelden van deze camera vind je hieronder.
Sony CX730e heeft in de avond betere kleuren, scherper beeld, minder ruis en geen last van rare bewegende lijnen om objecten heen. Ga hopelijk morgen of overmorgen naar de keukenhof om daar de camera's overdag te testen. Ben erg benieuwd. Maar tot heden gaat mijn keuze naar de CX730e
Maar inderdaad, beeld is veel fletser.
Nu weet ik niet of dat erg is, maar het is bij een setting zoals deze, een kermis, wel een gemis.
Juist bij een kermis wil je dat de kleuren ervanaf spatten. Maar bij een natuuropname, zoals de keukenhof, zal dat waarschijnlijk erg onnatuurlijk oogsten.
Ik hoop dat je een beetje zonnige dag hebt daar.
De Panasonic lijkt haast een lagere resolutie te hebben, wat opvalt bij scherpe en contrastrijke overgangen.
Het zou natuurlijk kunnen dat ze intern de resolutie halveren door pixels te middelen met buurpixels, om op die manier te ruis te onderdrukken in donkere scenes. Maar het is wel opvallend dat de Sony dat niet doet, of in elk geval minder last van lijkt te hebben.
Eigenlijk zou je ze hetzelfde moeten laten filmen (beide op een stang gemonteerd bijvoorbeeld) en dan split-screen naast elkaar moeten tonen om het goed te kunnen vergelijken.
Voorlopige conclusie is dat die Sony inderdaad een veel prettiger beeld schiet in deze kermis-scene.
Wow! Wat een geweldige camera. Kun je ook nog een test doen met daglicht?NeonovA schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:58:
Eerste beelden van wat shots bij de kermis in Haarlem.
Gemaakt met de Sony CX730e. Beelden van de Panasonic X900 komen er ook nog aan.
[video]
Morgen of maandag bij de keukenhof. Beelden zal ik zodra verwerkt hier meteen posten.Koen- schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:46:
[...]
Wow! Wat een geweldige camera. Kun je ook nog een test doen met daglicht?
Beeldstabilisatie is zeker niet slecht, maar haalt het niet vergeleken die van Sony. Bij pan shots (van links naar rechts, boven naar onder etc) gaat het bij de X900 fout op het moment dat je stopt met bewegen. Het beeld schiet dan iets terug. Nu kan je dit wel verwijderen in de montage maar het is best vervelend als je niet wilt knippen en het beeld stil wil laten uitlopen.TD-er schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:41:
Beeldstabilisatie van de Panasonic is ook absoluut niet slecht. Sterker nog, die is van beide eigenlijk gewoon goed.
Maar inderdaad, beeld is veel fletser.
Nu weet ik niet of dat erg is, maar het is bij een setting zoals deze, een kermis, wel een gemis.
Juist bij een kermis wil je dat de kleuren ervanaf spatten. Maar bij een natuuropname, zoals de keukenhof, zal dat waarschijnlijk erg onnatuurlijk oogsten.
Ik hoop dat je een beetje zonnige dag hebt daar.
De Panasonic lijkt haast een lagere resolutie te hebben, wat opvalt bij scherpe en contrastrijke overgangen.
Het zou natuurlijk kunnen dat ze intern de resolutie halveren door pixels te middelen met buurpixels, om op die manier te ruis te onderdrukken in donkere scenes. Maar het is wel opvallend dat de Sony dat niet doet, of in elk geval minder last van lijkt te hebben.
Eigenlijk zou je ze hetzelfde moeten laten filmen (beide op een stang gemonteerd bijvoorbeeld) en dan split-screen naast elkaar moeten tonen om het goed te kunnen vergelijken.
Voorlopige conclusie is dat die Sony inderdaad een veel prettiger beeld schiet in deze kermis-scene.
Beeld is inderdaad stukje fletser bij de pana. Wat betreft de resolutie. Beide camera's hebben opgenomen op 1080p 50fps dus daar kan het niet aan liggen.
Zal is kijken of ik een plateau kan maken waarbij ik beide camera's naast elkaar kan plaatsen. Doe dan wat test in de avond en overdag.
Tof! Kan je dan ook een stukje lopen met de camera in je hand? Ben wel benieuwd naar de stabilisatie tijdens het lopen.NeonovA schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:00:
[...]
Morgen of maandag bij de keukenhof. Beelden zal ik zodra verwerkt hier meteen posten.
~~~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~~~[/html]