Origineel had ik hem ook in kleur gelaten. Maar omdat het qua kleuren best een saaie foto is, dacht ik dat hij in zwartwit misschien meer tot zijn recht zou komen.Herjan schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:03:
@Mute en @marrk: Dank voor de kritiek! Heb de foto niet gecrop, dit is alles wat ik heb. Ik kan dus helaas niet meer van de rechter kant laten zien; maar wel minder. Ik heb de foto ook iets gedraaid en de verzadiging iets minder ver teruggeschroefd. Het resultaat.
@marrk: Mooie foto. Hoe is hij in kleur? M.i. zijn veel foto's in kleur mooier dan in zwart/wit. Misschien is het ook mooier als de trap iets minder in het midden van het beeld staat.
[...]
Ben het met je eens Z/W is hij sterker omdat je meer opzoek gaat in de foto. Ik vind hem wel leuk. Geen top-top plaat maar een dikke voldoende.marrk schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:28:
[...]
Origineel had ik hem ook in kleur gelaten. Maar omdat het qua kleuren best een saaie foto is, dacht ik dat hij in zwartwit misschien meer tot zijn recht zou komen.
... gecensureerd ...
Ik vind hem stiekem in kleur toch mooier. Probeer eens het contrast te verhogen en daarna de verzadiging te verlagen, dat is bij deze foto best mooi imo.
Groningen!!!!
Ik vind de eerste eigenijk maar rommelig, de tweede is best leuk, maar misschien toch iets te weinig focus op gitarist? (Als in, teveel afleiding)
[ Voor 8% gewijzigd door Aloys op 29-07-2010 00:26 ]
Ik vind de foto's niet zo goed eigenlijk. Beide zijn erg rommelig en kijken zodoende niet lekker weg. Ik zie bv. een arm, de achterkant van een hond, een stukje fiets, mensen zonder hoofd,..
Bij de tweede foto is het ontzettend zonde dat je geen contact hebt met de gitarist. Daarnaast groeit er ook nog een vuilnisbak uit z'n hoofd. Het contrast vind ik dan wel weer fijn.
Ga vooral door met oefenen!
Bij de tweede foto is het ontzettend zonde dat je geen contact hebt met de gitarist. Daarnaast groeit er ook nog een vuilnisbak uit z'n hoofd. Het contrast vind ik dan wel weer fijn.
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Ik sluit me aan bij BBE. Maar volgens mij zou het bij beide foto's al wonderen doen als je ze rechtzet en de halve honden wegcropt.the mod man schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:23:
Ik vind de mannen op de trap in zwart/wit mooier. Weet niet precies waarom maar doet rustiger aan.
Gister mijn nieuwe lens even geprobeerd, centrum in gegaan en @ random foto's gemaakt. (wel niet geheel @ random maar toch)
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat voor nieuwe lens is het trouwens? Wel leuk om een mede d40 gebruiker te zien, is en blijft nog steeds een heerlijke camera.
Een 35mm f1.8 dus... heerlijke lens en het is inderdaad erg lastig om hier goed mee te kadreren, zonder storende elementen te krijgen. Met een UWA is het verschil tussen voorgrond en achtergrond zo gemakkelijk te vergroten...
Maar mijn tip: veel heen en weer lopen, totdat je een plek hebt waar je je object goed isoleert, of de elementen in de achtergrond het geheel sterker maken. Het fijne van deze lens is dat je niet door de zoeker hoeft te kijken als je kadreert, aangezien het qua perspectief vrijwel gelijk aan menselijk zicht is. Enige wat je moet weten is wat je beeldhoek is, maar als je dat een beetje doorhebt kan je bijna uit de heup schieten.
[ Voor 30% gewijzigd door marrk op 29-07-2010 11:16 . Reden: wat meer nadenken voordat je vraagt welke lens het om gaat, zeker als er exif is... ]
De gitarist zat te praten/ruzienen met een andere fotograaf, je ziet rechts nog een heel klein stukje lens. Ik zal de foto's zo even rechtzetten en zo veel mogelijk wegcroppenBBE schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 09:35:
Ik vind de foto's niet zo goed eigenlijk. Beide zijn erg rommelig en kijken zodoende niet lekker weg. Ik zie bv. een arm, de achterkant van een hond, een stukje fiets, mensen zonder hoofd,..
zit door m'n flickr bandbreedte heen...

[ Voor 12% gewijzigd door the mod man op 29-07-2010 12:11 . Reden: flickr ]
I can't wait to shoot!
Verwijderd
als k jou was had ik de fotograaf en de gitarist er beiden opgezet. Nu krijg je het maar half mee.
@ The mod man: Ik vind ze allebei net niet. Probeer niet alleen te kijken naar het hoofdonderwerp, maar ook naar alles eromheen. Ik zie dat foto 1 wat scheef staat en ik zie en arm aan de linkerkant. Ook foto 2 staat scheef, zie ik afgehakte hoofden, een halve hond, een fiets etc. Als je hier even op let dat er geen afleidende elementen zijn, dan zou de foto een stuk beter zijn. En mensen op de achtergrond of niet op de foto of er met hun hele lichaam op. Ik zou zeggen, probeer het nog eens!
@ marrk: Ik zie dat je foto nog een tikkeltje scheef staat (of komt door barrel distortion). Afgezien daarvan een hele leuke foto!! Goede keuze om er precies recht voor te staan, en met de mensen erop is het toch wat leuker
@ Nostra: De tweede is wel grappig : ). Mooie BW omzetting trouwens!
@ marrk: Ik zie dat je foto nog een tikkeltje scheef staat (of komt door barrel distortion). Afgezien daarvan een hele leuke foto!! Goede keuze om er precies recht voor te staan, en met de mensen erop is het toch wat leuker
@ Nostra: De tweede is wel grappig : ). Mooie BW omzetting trouwens!

[ Voor 20% gewijzigd door M.E.Amrani op 01-08-2010 00:44 ]
@ simon
Lekkere platen!
Bovenste naar mijn smaak iets te donker, onderste was overbelicht maar door de bewerking valt het niet meer zo op. Jammer want er had denk ik meer kleur in gezeten. Vooral de eerste vind ik sterk.
Vind hem zelf leuk, maar ben bang dat dat komt door de lol van het maken. Voor jullie om eerlijk te zijn.
Lekkere platen!
Bovenste naar mijn smaak iets te donker, onderste was overbelicht maar door de bewerking valt het niet meer zo op. Jammer want er had denk ik meer kleur in gezeten. Vooral de eerste vind ik sterk.
Vind hem zelf leuk, maar ben bang dat dat komt door de lol van het maken. Voor jullie om eerlijk te zijn.

Geen foto, louter commentaar.
@Amrani, lekkere foto. Goed dat ze net die strijkstok omhoog houdt wat de compositie toch wel bijna 100% afmaakt. Wel erg lastig qua contrast, het uitgebeten stoort me wel, maar ik vermoed dat je dat niet gaat kunnen fixen zonder een echt heel flauw contrast te krijgen. Misschien is het de moeite om een beetje te HDR-en, maar ik weet niet of dat erg goed uitpakt.
@Spiceworm, inderdaad leuke foto, al is hij wel een beetje cliché. En een echte straat-foto is het ook niet. Maar nog erg geslaagd qua belichting, met die zonsondergang rechtsboven. Misschien trouwens de moeite om een crop te maken met alleen het (voor de kijker) rechterbrillenglas? En het fijne van de foto is wel dat hij ook inzetbaar is als zelfportret
@Amrani, lekkere foto. Goed dat ze net die strijkstok omhoog houdt wat de compositie toch wel bijna 100% afmaakt. Wel erg lastig qua contrast, het uitgebeten stoort me wel, maar ik vermoed dat je dat niet gaat kunnen fixen zonder een echt heel flauw contrast te krijgen. Misschien is het de moeite om een beetje te HDR-en, maar ik weet niet of dat erg goed uitpakt.
@Spiceworm, inderdaad leuke foto, al is hij wel een beetje cliché. En een echte straat-foto is het ook niet. Maar nog erg geslaagd qua belichting, met die zonsondergang rechtsboven. Misschien trouwens de moeite om een crop te maken met alleen het (voor de kijker) rechterbrillenglas? En het fijne van de foto is wel dat hij ook inzetbaar is als zelfportret
Dat is precies wat ik dachtmarrk schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 11:59:
Misschien trouwens de moeite om een crop te maken met alleen het (voor de kijker) rechterbrillenglas?
Ik heb wat berichten weg gemieterd. Niet meer op de man spelen aub, als je ergens niet mee eens bent maak je maar een TR aan
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Snap!

Klik = Flickr
Geschoten in Antwerpen. Had hem liever nog iets lichter of -zomerser- gezien maar kreeg dit zelf niet voor elkaar. Wat vinden jullie er van?

Klik = Flickr
Geschoten in Antwerpen. Had hem liever nog iets lichter of -zomerser- gezien maar kreeg dit zelf niet voor elkaar. Wat vinden jullie er van?
[ Voor 4% gewijzigd door t1mmy op 02-08-2010 23:59 ]
@t1mmy: ik mis hier teveel van het straat/snap gedeelte. technisch is hij prima, maar hij spreekt mij niet aan.
@M.E. Amrani: Stuk beter deze versie, belichting is nu stukken beter. Prima zwart/wit foto, goed onderwerp. Misschien iets van de bovenkant afhalen. Op die manier wordt de aandacht niet afgeleid door het onscherpe stuk straat??
@Spiceworm(Dune???): Ik zou alleen de bril laten zien, zoveel mogelijk van het gezicht weg laten.
Hier twee stuks van mij. Is weer een behoorlijke tijd geleden dat ik iets heb geplaatst
Deze foto's zijn genomen tijdens het Kaeskoppen festival van juni 2010 in Alkmaar.
Ik had het geluk dat ik deze man zijn voorbereidingen zag treffen om zijn "act" te gaan opvoeren. Ik stond dus helemaal vooraan. Zo'n vuurspuwer is snel zeg, ik was nu blij met mijn 6 frames per second. Het was nu een kwestie van een niet te grote DOF, niet teveel inzoomen en schieten maar.

De rest van de serie kan je vinden op mijn website:http://ricksplace.nl
@M.E. Amrani: Stuk beter deze versie, belichting is nu stukken beter. Prima zwart/wit foto, goed onderwerp. Misschien iets van de bovenkant afhalen. Op die manier wordt de aandacht niet afgeleid door het onscherpe stuk straat??
@Spiceworm(Dune???): Ik zou alleen de bril laten zien, zoveel mogelijk van het gezicht weg laten.
Hier twee stuks van mij. Is weer een behoorlijke tijd geleden dat ik iets heb geplaatst
Deze foto's zijn genomen tijdens het Kaeskoppen festival van juni 2010 in Alkmaar.
Ik had het geluk dat ik deze man zijn voorbereidingen zag treffen om zijn "act" te gaan opvoeren. Ik stond dus helemaal vooraan. Zo'n vuurspuwer is snel zeg, ik was nu blij met mijn 6 frames per second. Het was nu een kwestie van een niet te grote DOF, niet teveel inzoomen en schieten maar.

De rest van de serie kan je vinden op mijn website:http://ricksplace.nl
apollo13
@apollo13, eerste foto: Is deze foto een crop? Ik had graag de hele vlam erop gezien. Op zich is het leuk dat je een andere fotograaf erop hebt gezet die het geheel ook vastlegt. De man naast de fotograaf is helaas een storend element. Tweede foto: hoewel de vlam er niet helemaal op staat, vind ik dat nu minder erg. Nu draait het meer om de gelaatsuitdrukking van de spuwer en eventueel de mensen op de achtergrond. Deze foto vind ik beter. Heb je bewust de foto zo genomen dat je 'chemicals' ziet staan in de buurt van de mensen? Je zou het kunnen verwerken in een creatieve titel voor de foto. Tenslotte, je watermerk vind ik te opzichtig.
@t1mmy: Nu vind ik de foto niet zo interessant. De scherptediepte is te beperkt om te zien waar die naar keek en dat is toch wel belangrijk in deze foto, want je ziet namelijk dat hij met z'n hoofd die kant op gedraaid is. De foto zou interessanter geweest zijn als die was geschoten vanuit een andere hoek. Goed, dat kan je nu niet fixen. Wat je wel kan doen om de foto een stuk interessanter te maken, is de foto te croppen. Crop em achter z'n helm. Het gedeelte rechts naast z'n helm voegt namelijk niets toe in mijn ogen. Na de crop wordt je nog meer getrokken in de foto en ben je nog meer benieuwd waar hij naar keek. Dat wordt dan nog meer gissen, wat je plaat interessanter maakt.
@M.E. Amrani: de tweede bewerking vind ik een hele verbetering. Interessante plaat om naar te kijken. Wellicht kan je een lichte vignettering toevoegen, waardoor je nog meer getrokken wordt naar haar gezicht. Mooiste is dat de foto niet geposeerd is, gewoon puur. I like that.
@Spiceworm: Ik ben bang dat jij de foto leuker/interessanter vind, dan ik. Dat is niet erg. Je zou een lichte vignettering kunnen toevoegen, zodat je nog meer naar de bril wordt getrokken. Verder zou het een interessante plaat zijn als je jouzelf niet terug zou zien, maar het landschap (en ook niet de dame op het rechterglas). Nu vind ik het meer een mislukte zelfportret.
@the mod man: Ik zou de rechterarm die je links in beeld ziet, eraf croppen. Als je vanaf linksboven begint te croppen, dan kan je er misschien voor zorgen dat de lampen die je ziet, precies het beeld snijden in de rechterbovenhoek van je foto. Dat maakt het compositiewise net iets sterker. Verder zou het leuk zijn als je kon lezen wat er op het 'prijskaartje' geschreven was. Tweede foto: Helaas te veel storende elementen, waardoor je afgeleid wordt van je hoofdonderwerp. Probeer de volgende keer dichterbij te komen, of vast te leggen waar hij naar wijst (tenzij dat niets toevoegt).
@marrk: de voorgrond voegt normaliter weinig toe, als het zo'n grijs vlak is. In jouw geval wordt je nog meer naar je onderwerp getrokken. Verder denk ik dat een context nog meer kan toevoegen aan de plaat. En die context kan je of verzinnen, of beschrijven zoals deze was. Wat bedoel ik ermee? De foto wordt nog interessanter als je zegt dat dit een soort van carrieretrap is, waar de bovenste persoon (met das) zijn pupil uitlegt hoe hij op die plek is gekomen.
Dan nu mijn eerste foto in deze topic. De foto is geschoten in een straat in Cairo, Egypte. Ik kan het mij goed voorstellen dat veel mensen denken dat vrouwen gesluierd rondlopen in Cairo. Natuurlijk weet je ook dat er veel mensen zijn die op straat hun producten proberen te verkopen en die in armoede leven. Met deze foto probeerde ik het contrast aan te geven tussen een 'modern geklede vrouw, check d'r Nike's) en een gesluierde vrouw die minder mobiel oogt. Wie van hen zal gelukkiger zijn?

Which woman is actually better off than the other? by Anwar W, on Flickr
@t1mmy: Nu vind ik de foto niet zo interessant. De scherptediepte is te beperkt om te zien waar die naar keek en dat is toch wel belangrijk in deze foto, want je ziet namelijk dat hij met z'n hoofd die kant op gedraaid is. De foto zou interessanter geweest zijn als die was geschoten vanuit een andere hoek. Goed, dat kan je nu niet fixen. Wat je wel kan doen om de foto een stuk interessanter te maken, is de foto te croppen. Crop em achter z'n helm. Het gedeelte rechts naast z'n helm voegt namelijk niets toe in mijn ogen. Na de crop wordt je nog meer getrokken in de foto en ben je nog meer benieuwd waar hij naar keek. Dat wordt dan nog meer gissen, wat je plaat interessanter maakt.
@M.E. Amrani: de tweede bewerking vind ik een hele verbetering. Interessante plaat om naar te kijken. Wellicht kan je een lichte vignettering toevoegen, waardoor je nog meer getrokken wordt naar haar gezicht. Mooiste is dat de foto niet geposeerd is, gewoon puur. I like that.
@Spiceworm: Ik ben bang dat jij de foto leuker/interessanter vind, dan ik. Dat is niet erg. Je zou een lichte vignettering kunnen toevoegen, zodat je nog meer naar de bril wordt getrokken. Verder zou het een interessante plaat zijn als je jouzelf niet terug zou zien, maar het landschap (en ook niet de dame op het rechterglas). Nu vind ik het meer een mislukte zelfportret.
@the mod man: Ik zou de rechterarm die je links in beeld ziet, eraf croppen. Als je vanaf linksboven begint te croppen, dan kan je er misschien voor zorgen dat de lampen die je ziet, precies het beeld snijden in de rechterbovenhoek van je foto. Dat maakt het compositiewise net iets sterker. Verder zou het leuk zijn als je kon lezen wat er op het 'prijskaartje' geschreven was. Tweede foto: Helaas te veel storende elementen, waardoor je afgeleid wordt van je hoofdonderwerp. Probeer de volgende keer dichterbij te komen, of vast te leggen waar hij naar wijst (tenzij dat niets toevoegt).
@marrk: de voorgrond voegt normaliter weinig toe, als het zo'n grijs vlak is. In jouw geval wordt je nog meer naar je onderwerp getrokken. Verder denk ik dat een context nog meer kan toevoegen aan de plaat. En die context kan je of verzinnen, of beschrijven zoals deze was. Wat bedoel ik ermee? De foto wordt nog interessanter als je zegt dat dit een soort van carrieretrap is, waar de bovenste persoon (met das) zijn pupil uitlegt hoe hij op die plek is gekomen.
Dan nu mijn eerste foto in deze topic. De foto is geschoten in een straat in Cairo, Egypte. Ik kan het mij goed voorstellen dat veel mensen denken dat vrouwen gesluierd rondlopen in Cairo. Natuurlijk weet je ook dat er veel mensen zijn die op straat hun producten proberen te verkopen en die in armoede leven. Met deze foto probeerde ik het contrast aan te geven tussen een 'modern geklede vrouw, check d'r Nike's) en een gesluierde vrouw die minder mobiel oogt. Wie van hen zal gelukkiger zijn?

Which woman is actually better off than the other? by Anwar W, on Flickr
@Willmundo: 1e foto is een crop, maar alleen van de boven en onderkant, de vlam staat er net niet helemaal op.
2e is een kwestie van een beetje mazzel hebben, dit was een van de weinige keren dat hij richting camera keek. Ik heb deze ook gecroped, maar dan zo dat idd de mensen en de tekst in beeld staan.
Watermerk is idd wat te groot, heb de verkeerde gebruikt, deze hoort eigenlijk bij een 1024 foto...voor een 600 is hij te groot.
Jouw foto ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit, mooie zwart-wit. Ik zou zelf wel zoveel mogelijk van de onderkant afhalen en ook nog iets links, rechts en boven indien mogelijk. Op die manier komt je onderwerp beter uit de verf.
2e is een kwestie van een beetje mazzel hebben, dit was een van de weinige keren dat hij richting camera keek. Ik heb deze ook gecroped, maar dan zo dat idd de mensen en de tekst in beeld staan.
Watermerk is idd wat te groot, heb de verkeerde gebruikt, deze hoort eigenlijk bij een 1024 foto...voor een 600 is hij te groot.
Jouw foto ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit, mooie zwart-wit. Ik zou zelf wel zoveel mogelijk van de onderkant afhalen en ook nog iets links, rechts en boven indien mogelijk. Op die manier komt je onderwerp beter uit de verf.
[ Voor 21% gewijzigd door apollo13 op 02-09-2010 22:26 ]
apollo13
Verwijderd
wilmundo: Zonder het verhaal erbij was de foto niet duidelijk geweest. Dat wil dus zeggen dat hij niet heel sterk is, hoeft ook niet want je kan erbij vertellen.
Mijne

Naughty dog by TimYoung 28, on Flickr
Edit: Nog een paar erbij

Snapshotting Roermond by TimYoung 28, on Flickr

Always home late by TimYoung 28, on Flickr

Mijne

Naughty dog by TimYoung 28, on Flickr
Edit: Nog een paar erbij

Always home late by TimYoung 28, on Flickr

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 18:30 ]
[knip]jwchess schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:55:
Ik vind hem erg mooi! Mooi licht en als je de auto's wegdenkt een beetje een naoorlogse sfeer.
Mijn eerdere reactie werd verwijderd omdat ze, begrijpelijk, verkeerd werd geïnterpreteerd. Ik zou ze toch even willen verduidelijken, omdat ik de quote hierboven me als historicus in opleiding toch een bitter gevoel geeft.
Op deze foto zijn duidelijk herkenbare joden te zien, in chassidische klederdracht. De foto is genomen in de 'jodenbuurt' van Antwerpen. Tijdens de tweede wereldoorlog werden in Antwerpen en omgeving heel wat Joden gedeporteerd, veel meer dan in de andere Vlaamse steden, door stevige medewerking van het Antwerps stadsbestuur en Antwerpse politie. In tegenstelling tot Brussel, dat enig weerwerk tegen de Duitse bezetter bood, deporteerde de openbare diensten in Antwerpen meer joden dan de Duitse bezetter eiste. De joden, die nu op de foto staan, zijn deel van een behoorlijk grote populatie die pas enkele jaren na de oorlog in Antwerpen zijn wedergekeerd. In de jaren na WOII waren er dan in die buurt ook veel minder joden in het straatbeeld te zien, terwijl deze foto ze duidelijk afbeeldt. Het is net dat contrast dat me in deze reactie deed reageren. mijn reactie was dus zeker niet anti-semitisch bedoeld.
Maar on the bright side: inderdaad mooie kleurtjes. Ik passeer daar zo goed als elke dag, maar heb nog nooit de moeite genomen om daar foto's te maken.
[ Voor 71% gewijzigd door Teun_2 op 04-10-2010 22:55 ]
hmm, ik zie gewoon een man met een hoed.
Nou is een hoed niet meer in de mode, maar het is niet zo dat elke man met een hoed automatisch een jood in chassidische klederdracht is.
Als je niet had geweten welke wijk in Antwerpen het geweest was, had je dan ook gevonden dat het "duidelijk herkenbare" joden waren?
Ik ken genoeg mannen die soortgelijke hoeden dragen die helemaal geen jood zijn.
Het had bv ook voormalig nederlands minister plasterk kunnen zijn
Nou is een hoed niet meer in de mode, maar het is niet zo dat elke man met een hoed automatisch een jood in chassidische klederdracht is.
Als je niet had geweten welke wijk in Antwerpen het geweest was, had je dan ook gevonden dat het "duidelijk herkenbare" joden waren?
Ik ken genoeg mannen die soortgelijke hoeden dragen die helemaal geen jood zijn.
Het had bv ook voormalig nederlands minister plasterk kunnen zijn
@NoStra: Tweede plaat; jammer dat hij te laag gecropped is, niet de hele överkapping staat erop
@Herjan: Ik mis kleur, en ben inderdaad van mening dat er een persoon scherp moet staan, of geen personen tonen.. (maar wie ben ik, ik oefen ook almaar)
NYC-people:

DSC_0031 by joeltje
Subway in ruste:

DSC_0031 by joeltje
shoot, I'm learning
@Herjan: Ik mis kleur, en ben inderdaad van mening dat er een persoon scherp moet staan, of geen personen tonen.. (maar wie ben ik, ik oefen ook almaar)
NYC-people:

DSC_0031 by joeltje
Subway in ruste:

DSC_0031 by joeltje
shoot, I'm learning
Ik heb niets te melden.
bus (foto 1) en mensen (foto 2, waar ik nou juist geen mensen wilde) nog "platter" wordt niet mooi imho
Ik heb niets te melden.
Daarom vraag ik het ook, want ik snap niet helemaal waarom je ze zo 'plat' hebt gemaakt
Het is nu net alsof je er panorama's van wilde maken, maar het is vrij duidelijk dat er gewoon gecropt is in één foto.
The devil is in the details.
t1mmy,
werkelijk waar schitterende kleuren, erg mooie foto!
joeltje,
hmm veemde compo door dat panorama frame
de eerste heeft wel erg fletsende kleuren, in mijn ogen niet té maar mwa.. toch heeft de foto wel iets.
de tweede daarentegen vind ik dan weer wat saaier.. subway in ruste,.. mwa dan had ik liever nog een persoon gezien die op een bankje zit te wachten ofzo.
alexander1992,
de eerste ja.. nee.. doet me niks eigenlijk..
de tweede hmm met zwartwit lijkt het nog ergens op.. maar nee, wat mij betreft zit er net iets teveel contrast in, de achtergrond doet me ook weinig.
Dan heb ik er nog eentje, zit hier een beetje saai in Cusco, Peru.. maar goed af en toe zijn er nog wel grappige optochtjes en is er nog wel eens wat te zien op straat.
werkelijk waar schitterende kleuren, erg mooie foto!
joeltje,
hmm veemde compo door dat panorama frame
de eerste heeft wel erg fletsende kleuren, in mijn ogen niet té maar mwa.. toch heeft de foto wel iets.
de tweede daarentegen vind ik dan weer wat saaier.. subway in ruste,.. mwa dan had ik liever nog een persoon gezien die op een bankje zit te wachten ofzo.
alexander1992,
de eerste ja.. nee.. doet me niks eigenlijk..
de tweede hmm met zwartwit lijkt het nog ergens op.. maar nee, wat mij betreft zit er net iets teveel contrast in, de achtergrond doet me ook weinig.
Dan heb ik er nog eentje, zit hier een beetje saai in Cusco, Peru.. maar goed af en toe zijn er nog wel grappige optochtjes en is er nog wel eens wat te zien op straat.

Ik vind de 2e van alexander1992 erg sfeervol. Juist het harde contrast en de opgeblazen achtergrond werken mooi imo
.
Hier eentje van mij, ik liep door de buurt met m'n tokina 12-24 en vond 't herfstige licht wel mooi. Foto is wel een beetje uit balans denk ik.

Fall in Amsterdam by dvdgrs, on Flickr
Hier eentje van mij, ik liep door de buurt met m'n tokina 12-24 en vond 't herfstige licht wel mooi. Foto is wel een beetje uit balans denk ik.

Fall in Amsterdam by dvdgrs, on Flickr
@Milo.:Grappig beeld, alleen de mensen in de voorgrond storen me een beetje.
@dvdgrs: Vervorming is wel heel ernstig. Niet echt mijn smaak. De wielen van de fietsen zijn niet eens rond meer.
Kleuren zijn wel leuk.
@dvdgrs: Vervorming is wel heel ernstig. Niet echt mijn smaak. De wielen van de fietsen zijn niet eens rond meer.
Kleuren zijn wel leuk.
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II
Verwijderd
@dvdgrs: Krijg het gevoel dat de horizon niet helemaal recht is... verder mooie kleuren.
Amsterdam..

Link naar groter
Amsterdam..

Link naar groter
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 07:50 ]
@dvdgrs: aardig sfeerbeeld, mis voor mezelf alleen de mens in beeld.
@radeon: leuk moment te pakken, maar de compositie is het voor mij niet helemaal. Stapje dichter naar de muur en de gevel loopt al mooi diagonaal door je beeld. Dan zit je meteen wat dichter op je onderwerp waardoor het meer 'pakt'. Sorry voor dit geleuter, moet het zelf ook maar eens doen
@gelukkie: mooie sfeer, jammer van de fietsen linksonder
Tijdje niet gepost hier, maar hier weer eens een straatplaatje van mijn kant:

Untitled by kooij.info, on Flickr
@radeon: leuk moment te pakken, maar de compositie is het voor mij niet helemaal. Stapje dichter naar de muur en de gevel loopt al mooi diagonaal door je beeld. Dan zit je meteen wat dichter op je onderwerp waardoor het meer 'pakt'. Sorry voor dit geleuter, moet het zelf ook maar eens doen
@gelukkie: mooie sfeer, jammer van de fietsen linksonder
Tijdje niet gepost hier, maar hier weer eens een straatplaatje van mijn kant:

Untitled by kooij.info, on Flickr
gelukkie,
Leuek straatfoto, van mij had die ietsjes donkerder mogen zijn om wat meer avond/straat effect toe te voegen zeg maar. Maar hij straalt het zker uit.
djkooij,
Hmm aparte foto,, hij heeft wel iets, alleen vind ik zelf de bewerking wat te licht. Verder de compositie kon ook wel ietsjes beter denk ik, dit is echt so vluchtig van bovenaf genomen bij eht verlaten van de bus.. althans zo komt het bij mij een beetje over.
User88,
Hmm zwartwit vind ik niet echt veel toevoegen, snap denk ik je punt wel met de vuilnisbak en de vervallen grafstenen enzo maar verder doet het me niet heel veel.. misschien in kleur wel.
Hier nog eentje van mij, de kerstdagen en oud en nieuw doorgebracht in La Paz, Bolivia, en daar was voor oude en nieuw wel een grappige demonstratie + bijbehorende rellen hehe. Dit was 's morgens in de bovenstad El Alto. (auto was voor die tijd allang kaduuk)
Leuek straatfoto, van mij had die ietsjes donkerder mogen zijn om wat meer avond/straat effect toe te voegen zeg maar. Maar hij straalt het zker uit.
djkooij,
Hmm aparte foto,, hij heeft wel iets, alleen vind ik zelf de bewerking wat te licht. Verder de compositie kon ook wel ietsjes beter denk ik, dit is echt so vluchtig van bovenaf genomen bij eht verlaten van de bus.. althans zo komt het bij mij een beetje over.
User88,
Hmm zwartwit vind ik niet echt veel toevoegen, snap denk ik je punt wel met de vuilnisbak en de vervallen grafstenen enzo maar verder doet het me niet heel veel.. misschien in kleur wel.
Hier nog eentje van mij, de kerstdagen en oud en nieuw doorgebracht in La Paz, Bolivia, en daar was voor oude en nieuw wel een grappige demonstratie + bijbehorende rellen hehe. Dit was 's morgens in de bovenstad El Alto. (auto was voor die tijd allang kaduuk)

Normaal gesproken ben ik niet zo van deze tak van fotografie, daarvoor denk ik er te veel over na. Vandaag toch maar eens geprobeerd wat foto's op deze manier te schieten, waaronder onderstaande plaat:
Foto is overigens niet vanaf straat genomen, maar is wel redelijk snapperig

Goin' inside by Marcel Tuit, on Flickr
@Milo: Hoop te zien, alleen jammer dat de auto zo dicht op de onderste en rechterrand staat. Ook had ik graag net iets meer van het tafereel op de achtergrond willen zien.
Foto is overigens niet vanaf straat genomen, maar is wel redelijk snapperig

Goin' inside by Marcel Tuit, on Flickr
@Milo: Hoop te zien, alleen jammer dat de auto zo dicht op de onderste en rechterrand staat. Ook had ik graag net iets meer van het tafereel op de achtergrond willen zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 15-01-2011 18:07 ]
Zo, eerste post in dit topicje.
@ Joeltje, foto 1 is wel aardig. Meer een reclamefolder foto zo kleurrijk. Foto 2 zegt me niets als straatfotografie.
@ Alexander, foto 1 mis ik wat. Wat emotie, scherpte, gebeurtenis. Zie alleen een kijkende dame. Foto 2 is wel helemaal mijn straatje. Tikkeltje donker, maar erg mooi beeld, lekkere korrel.
@ Milo, Leuke plaat, oogt druk door alle kleur.
@ dvdgrs, mis eigenlijk een onderwerp. Zie een leuke straat, maar snap je bedoeling niet. Vertekening is idd erg groot.
@ rad3on, mooi beeld, iets lager standpunt had nog meer oomph gegeven. Leuke plaat,
@ Gelukie, mooi straatbeeld, misschien in portret net wat mooier geweest ivm de levendige midden, en donkere zijdes.
@ djkooij, an sich een leuk portret, alleen het eerste wat opvlat is de bijna uitgebeten witheid op het gelaat. Is zonde. Volgende keer iets lager standput pakken
@ User88, Leuk straatbeeld, maar had ook graag wat mensen erin gezien.
@ Milo, prachtplaat. Bijna persfoto hehe. Da's pas nieuwjaar vieren
@ Marcel, plaat met veel nieuwswaarde. Jammer dat je niet dichterbij kon komen. Emoties is altijd mooi om vast te leggen in zo'n moment.
En een kleine bijdrage van mijn kant.
Solitaire Sadness

Mijn nieuwe vrind

Edit, mmhh, snap het even niet, fotos verliezen helemaal hun scherpte na doorlinken hierheen? 600 pix breed moet toch gewoon lukken toch?
@ Joeltje, foto 1 is wel aardig. Meer een reclamefolder foto zo kleurrijk. Foto 2 zegt me niets als straatfotografie.
@ Alexander, foto 1 mis ik wat. Wat emotie, scherpte, gebeurtenis. Zie alleen een kijkende dame. Foto 2 is wel helemaal mijn straatje. Tikkeltje donker, maar erg mooi beeld, lekkere korrel.
@ Milo, Leuke plaat, oogt druk door alle kleur.
@ dvdgrs, mis eigenlijk een onderwerp. Zie een leuke straat, maar snap je bedoeling niet. Vertekening is idd erg groot.
@ rad3on, mooi beeld, iets lager standpunt had nog meer oomph gegeven. Leuke plaat,
@ Gelukie, mooi straatbeeld, misschien in portret net wat mooier geweest ivm de levendige midden, en donkere zijdes.
@ djkooij, an sich een leuk portret, alleen het eerste wat opvlat is de bijna uitgebeten witheid op het gelaat. Is zonde. Volgende keer iets lager standput pakken
@ User88, Leuk straatbeeld, maar had ook graag wat mensen erin gezien.
@ Milo, prachtplaat. Bijna persfoto hehe. Da's pas nieuwjaar vieren
@ Marcel, plaat met veel nieuwswaarde. Jammer dat je niet dichterbij kon komen. Emoties is altijd mooi om vast te leggen in zo'n moment.
En een kleine bijdrage van mijn kant.
Solitaire Sadness

Mijn nieuwe vrind

Edit, mmhh, snap het even niet, fotos verliezen helemaal hun scherpte na doorlinken hierheen? 600 pix breed moet toch gewoon lukken toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Shaggy op 16-01-2011 22:26 ]
Making an ass of myself since the 70's
Tnx voor je comment. Ik moet wel zeggen dat deze uitsnede ongeveer 25% van het origineel is. De rest is vooral oninteressante lucht en een hoop mensen van boven gezien. Dat vond ik op zich minder interressant, zeker gezien de hoek.
Jou platen: De eerste is op zich best tof qua standpunt en compo enzo, maar er loopt midden in het beeld een lichte balk die (iig mij) heel erg stoort. Ik dacht eerst dat het een reflectie was, maar ik heb het idee dat hij ook in de broek van die voorste persoon te zien is. Zat je zelf achter glas ofzo? 2e is ook erg nice, die gezichtsuitdrukking. Jammer van de onscherpte.
Jou platen: De eerste is op zich best tof qua standpunt en compo enzo, maar er loopt midden in het beeld een lichte balk die (iig mij) heel erg stoort. Ik dacht eerst dat het een reflectie was, maar ik heb het idee dat hij ook in de broek van die voorste persoon te zien is. Zat je zelf achter glas ofzo? 2e is ook erg nice, die gezichtsuitdrukking. Jammer van de onscherpte.
I love this topic
Jammer dat ik het pas vandaag tegen kwam
Hier een paar foto's van mij uit den ouden doos.
Binnenkort volgen meer nieuwere foto's
1.

2.
Jammer dat ik het pas vandaag tegen kwam
Hier een paar foto's van mij uit den ouden doos.
Binnenkort volgen meer nieuwere foto's
1.

2.

PSN: Von_Smallhausn
@mon0lith eerste plaat lekker strak het verschil in de schoenen spreekt voor mij en het niveau verschil (muurtje) waarop ze staan en de fietsen op de achtergrond pakt voor mij ook goed uit.
de tweede is bij mij nogal onscherp. een solitair shot van de wielen waarbij het voorwiel een behoorlijk slag vertoond en mischien een lekke achterband lijkt mij wel iets.
@milo foto in bolivia ik weet niet of je lightroom gebruikt maar voor mij werkt het schuifje recovery vrij goed bij iets te lichte luchten.
@erasmo ingescande negtieven zijn dat? ik vind de toning tof. het ziet eruit als amsterdam.
daar heb ik mijn bijdrage van snapshot/straatfotografie gemaakt
aldus,
de tweede is bij mij nogal onscherp. een solitair shot van de wielen waarbij het voorwiel een behoorlijk slag vertoond en mischien een lekke achterband lijkt mij wel iets.
@milo foto in bolivia ik weet niet of je lightroom gebruikt maar voor mij werkt het schuifje recovery vrij goed bij iets te lichte luchten.
@erasmo ingescande negtieven zijn dat? ik vind de toning tof. het ziet eruit als amsterdam.
daar heb ik mijn bijdrage van snapshot/straatfotografie gemaakt
aldus,

Dit heb ik zelf al eerder opgemerkt sinds ik hier foto's post.caferacer_750 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:37:de tweede is bij mij nogal onscherp. een solitair shot van de wielen waarbij het voorwiel een behoorlijk slag vertoond en mischien een lekke achterband lijkt mij wel iets.
Denk zelf dat het door imageshack komt, lijkt of die ze niet in verhouding schaald
PSN: Von_Smallhausn
@caferacer_750: Eerste erg leuk effect. de eindeloze tram.... Bij de tweede had ik die halve hoofdjes onderaan er af geknipt.
@AndRo555: Metro in Shanghai lijkt me een uitdaging om op het goede station uit te stappen! Leuke foto/standpunt.
@Erasmo: Kleuren doen me denken aan oude ansichtkaarten van een jaar of 40 geleden (vooral de tweede). Is dat bedoeld? Geeft wel een retro sfeertje.
Een bijdrage van mij van de Loveparade 2010 in Duisburg, nog voor de tragedie.....

@AndRo555: Metro in Shanghai lijkt me een uitdaging om op het goede station uit te stappen! Leuke foto/standpunt.
@Erasmo: Kleuren doen me denken aan oude ansichtkaarten van een jaar of 40 geleden (vooral de tweede). Is dat bedoeld? Geeft wel een retro sfeertje.
Een bijdrage van mij van de Loveparade 2010 in Duisburg, nog voor de tragedie.....
[ Voor 38% gewijzigd door kvandt op 09-11-2011 21:39 . Reden: Fotolinks aangepast ]
@kvandt die 2e foto heerlijke aditude (leuk in combi met die schoenen) dat vind ik het leukste aan straat fotografie kleine details zoeken in de foto
@andro555 ik heb eens zitten kijken naar meer contrast, ik kom er niet uit. waar precies zocht je meer contrast. het enige scherpe gedeelte de 2 compartimenten bevatten na mijn idee voldoende contrast.
als je de achtergrond meer contrast geeft verdwijnt de bewegings... (eh blur)
en lekker retro new balance schoenen
gr c
@andro555 ik heb eens zitten kijken naar meer contrast, ik kom er niet uit. waar precies zocht je meer contrast. het enige scherpe gedeelte de 2 compartimenten bevatten na mijn idee voldoende contrast.
als je de achtergrond meer contrast geeft verdwijnt de bewegings... (eh blur)
en lekker retro new balance schoenen
gr c
@Milo
Wow, gaaf... lijkt wel War fotografie op deze manier
Paar jaar geleden in cuba deze gemaakt ;

Santería Priests by tjeerdoo, on Flickr
Deze vind ik ook wel geslaagd

cuban boys by tjeerdoo, on Flickr
En nee, ben niet achteraf met die stok bewerkt
Wow, gaaf... lijkt wel War fotografie op deze manier
Paar jaar geleden in cuba deze gemaakt ;

Santería Priests by tjeerdoo, on Flickr
Deze vind ik ook wel geslaagd

cuban boys by tjeerdoo, on Flickr
En nee, ben niet achteraf met die stok bewerkt
[ Voor 31% gewijzigd door tjeerdoo op 20-02-2011 16:06 ]
Verwijderd
@tjeerdo, vooral die 2e foto vind ik een mooi beeld van het leven op de Cubaanse straat weergeven.
@andro555, tof, ook het patroon van de stangen in het midden vind ik de foto mooi maken.
@caferacer_750, hoe heb je die eerste foto gemaakt, gewoon ingeschat en meegewogen uit de losse pols met de tram? Heel vet resultaat in ieder geval!
Ik weet eigenlijk niet zeker of dit onder straatfotografie valt, maar hier iig mijn poging in Beijing.

地铁站 by Michiel_, on Flickr
Bovenstaande foto vond ik wel iets ''opgesloten'' achtings hebben, met daarbij de rode communistische Chinese kleuren op de achtergrond.

北京站 by Michiel_, on Flickr
En deze vond ik het random leven in Beijing weergeven, omdat de reisboekjes altijd alleen maar de oude paleizen, tempels en daarnaast moderne gebouwen laten zien wilde ik de meer grimmige kant van de stad hier laten zien.
@andro555, tof, ook het patroon van de stangen in het midden vind ik de foto mooi maken.
@caferacer_750, hoe heb je die eerste foto gemaakt, gewoon ingeschat en meegewogen uit de losse pols met de tram? Heel vet resultaat in ieder geval!
Ik weet eigenlijk niet zeker of dit onder straatfotografie valt, maar hier iig mijn poging in Beijing.

地铁站 by Michiel_, on Flickr
Bovenstaande foto vond ik wel iets ''opgesloten'' achtings hebben, met daarbij de rode communistische Chinese kleuren op de achtergrond.

En deze vond ik het random leven in Beijing weergeven, omdat de reisboekjes altijd alleen maar de oude paleizen, tempels en daarnaast moderne gebouwen laten zien wilde ik de meer grimmige kant van de stad hier laten zien.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2011 18:38 . Reden: Commentaar op andere foto's toegevoegd. ]
dat is eigenlijk wel een beetje hoe het gegaan is.
in kleur is de lucht diepblauw (deze is ook de moeite waard)
ik vind de structuur van het gaas op foto1 geweldig
groet,
C.
in kleur is de lucht diepblauw (deze is ook de moeite waard)
ik vind de structuur van het gaas op foto1 geweldig
groet,
C.
Verwijderd
Ik kijk vaak eerst naar de fotos en wat voor verhaal ik er zelf uit haal voor ik het verhaal erachter lees.Bovenstaande foto vond ik wel iets ''opgesloten'' achtings hebben, met daarbij de rode communistische Chinese kleuren op de achtergrond.
[afbeelding]
Ik vind de poging goed en de motivatie ook.. alleen heb ik bij foto 1 niet echt het idee van Beijing.. want het kan bij wijze van spreken ook Almere zijn.. het laat te weinig zien van de omgeving en beklemming is niet het eerste wat 't bij me oproept. Het is meer een soort leegte van beton omdat het hek meer een soort functie heeft als muur dan een echt hek. De focus ligt duidelijk op de voorgrond waardoor het verhaal meer naar het abstracte patroon wordt getrokken dan het gene wat je omschrijft, met de persoon in de omgeving wordt weinig gedaan.
De tweede is iets spannender en dat komt met name door het transparante glas dat de straat beneden laat zien. Een foto in een foto.. en daar moet je gebruik van maken. En het zou nog mooier geweest zijn als daar beneden ook iets gebeurd, bijvoorbeeld dat er een opvallend personage langsloopt. ik noem maar wat
Er zijn niet echt regels voor straat fotografie maar wat het voor mij persoonlijk altijd interessant maakt (en met name de foto's van Ara Guler) is dat een goede straatfoto net als iedere 'gewone' foto je langer laat kijken dan 'even'. Dat er iets ongrijpbaars inzit (klik) en de foto je bij blijft. In Ara Gulers werk is de stad vaak de achtergrond en zijn de mensen acteurs en figuranten die een tijdsbeeld van een stad weergeven. Mensen als hoofd onderwerp en sub onderwerpen (zoals de waar die ze verkopen b.v.) maken een foto spannend, het schilders idee.
Ara Guler is iemand die ik bewonder maar net als alle fotografen heeft iedereen z'n eigen kijk op de wereld dus er is ook niet echt een goed en fout maar altijd ruimte voor verbetering. Het is 't schieten op t juiste moment en dat is ook wat hij omschrijft. 1 seconde kan het verschil zijn tussen een topfoto en een kiekje. Ik probeer het niet precies zoals hij te doen, want iedereen schrijft z'n eigen verhaal maar hij is wel een bron van inspiratie.
een paar bijdrages van mijn kant.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2011 08:47 ]
@beathoven: beide platen, maar vooral bij de tweede zijn de zwartwaarden veel te donker. Bushokjes staan schuin in de eerste. Mij persoonlijk doen deze foto's niets, jou belangrijkste onderwerpen lopen/kijken van je weg waarbij er totaal geen interactie is. Niet dat ik vind dat mensen altijd in de camera moeten kijken, maar nu krijg ik het gevoel dat je stiekem deze mensen van achteren hebt gefotografeerd.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
@beathoven; ik sluit mij aan bij terry. het zwart slokt alle interessante details op. daarbij vind ik de toning en het contrast te ver doorgeschoten. het voelt een beetje alsof je een saaie foto spannend probeert te maken door hem hard na te bewerken - helaas blijven ze saai.
nu is het mijn beurt. ik wandelde laatst een half dagje door Mainz. vond het een mooie gelegenheid voor wat straatfotografie. hier het resultaat:

jongetje bij paal by kaesve, on Flickr

fanfarelid met iphone by kaesve, on Flickr

jongen met geel by kaesve, on Flickr

vrouw in winkelcentrum by kaesve, on Flickr
zelf ben ik het meest tevreden met nr. 3, omdat ik de kleuren lekker vind kijken en ik blij ben met zijn gezichtsuitdrukking. alleen had de timing misschien iets beter gekunt (zodat hij niet zo'n raar zwevende voet heeft) en had ik hem liever anders gekadert. vooral dat laatste vind ik nog erg moeilijk met heupshots.
nu is het mijn beurt. ik wandelde laatst een half dagje door Mainz. vond het een mooie gelegenheid voor wat straatfotografie. hier het resultaat:

jongetje bij paal by kaesve, on Flickr

fanfarelid met iphone by kaesve, on Flickr

jongen met geel by kaesve, on Flickr

vrouw in winkelcentrum by kaesve, on Flickr
zelf ben ik het meest tevreden met nr. 3, omdat ik de kleuren lekker vind kijken en ik blij ben met zijn gezichtsuitdrukking. alleen had de timing misschien iets beter gekunt (zodat hij niet zo'n raar zwevende voet heeft) en had ik hem liever anders gekadert. vooral dat laatste vind ik nog erg moeilijk met heupshots.
Verwijderd
Dat kloptTerryb47 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:46:
maar nu krijg ik het gevoel dat je stiekem deze mensen van achteren hebt gefotografeerd.
Dit is mijn eerste fotopost, ik kijk al wel een hele tijd op de fototopics. Ik zie dat mijn feedback ook erg negatief is: sorry daarvoor, ik zal meer positieve feedback willen geven maar ik denk dat ik daar meer ervaring voor nodig heb.
Ik ben ook zeker geen goede fotograaf, en mag blij zijn als ik in mijn leven één echt mooie foto (bedoeld) heb geschoten
@tjeerdo: Eens met Michiel__. Eerste foto linksbovenin weinig detail, evenals het gezicht van de blauwe man. Ook een onrustige foto en voor mij niet echt een duidelijk onderwerp.
Tweede foto vind ik ook mooi
@Michiel__: De eerste is inderdaad grauw, maar ik vind het niet een erg spannende foto.
De tweede is, zoals al gezegd, idd leuker door de mensenmassa beneden, en de groep die aan het einde van de gang staat roept bij mij ook wat 'spanning' op.
@Beathoven: Ik vind de bewerking wel erg heftig, en te blauwgroen voor mijn smaak. In de tweede foto is ook (met name links) detail weggevallen. Bij de eerste foto weet ik niet echt waar ik naar moet kijken. Bij de tweede foto zijn er dingen die ik jammer zou kunnen vinden (eiffeltoren, de wat lege plek rechtssonderin) maar stiekem vind ik het wel een leuke foto
Dit was tijdens een bezoek in India, Mumbai, eind vorig jaar.

IMG_3072 by Purtythar, on Flickr
Ik ben ook zeker geen goede fotograaf, en mag blij zijn als ik in mijn leven één echt mooie foto (bedoeld) heb geschoten
@tjeerdo: Eens met Michiel__. Eerste foto linksbovenin weinig detail, evenals het gezicht van de blauwe man. Ook een onrustige foto en voor mij niet echt een duidelijk onderwerp.
Tweede foto vind ik ook mooi
@Michiel__: De eerste is inderdaad grauw, maar ik vind het niet een erg spannende foto.
De tweede is, zoals al gezegd, idd leuker door de mensenmassa beneden, en de groep die aan het einde van de gang staat roept bij mij ook wat 'spanning' op.
@Beathoven: Ik vind de bewerking wel erg heftig, en te blauwgroen voor mijn smaak. In de tweede foto is ook (met name links) detail weggevallen. Bij de eerste foto weet ik niet echt waar ik naar moet kijken. Bij de tweede foto zijn er dingen die ik jammer zou kunnen vinden (eiffeltoren, de wat lege plek rechtssonderin) maar stiekem vind ik het wel een leuke foto
Dit was tijdens een bezoek in India, Mumbai, eind vorig jaar.

IMG_3072 by Purtythar, on Flickr
@kaesve: het jongetjes staat wat centraal in de compositie (eerste foto). Bij alle foto's heb ik het idee dat er één mens eigenlijk te groot op staat. Wel dapper van je om dat met 30 mm voor elkaar te krijgen
ben je dan ook naar de mensen toe gelopen, of sta je gewoon te kijken tot ze ongeveer in beeld komen?
Een horizontale compositie geeft naar mijn mening een betere straatfoto, omdat het menselijk blikveld eerder breed dan hoog is.
@veincode: mooie weergave van het straatleven daar, jammer dat er een hoofd linksonder half op staat maar het zal niet makkelijk zijn dat te voorkomen in de drukte. Hij staat misschien een tikje scheef, als ik kijk naar de lijnen op de achtergrond die horizontaal moeten zijn.
Hieronder een van mij, een echte analoge (Kodak Tri-X 400), gemaakt bij het Academiegebouw in Utrecht. Als ik het goed heb gemaakt met de 50/1.4 op onbekend diafragma, ca. 1/30 s, en ingescand met een filmscanner.

Academiegebouw Utrecht by Maarten van Heek, on Flickr
(of hier op een zwarte achtergrond)
Wat ik mooi vind aan deze foto is de combinatie van toeristen en inwoners. Er gaat net een groep naar binnen voor een diploma-uitreiking. Een moeder blijft nog even pal aan de voet van het gebouw staan om met haar camcorder het pand te bevangen. De inwoner komt langsfietsen en heeft niet de minste interesse in het gebeuren. Ik weet niet of de mensen links op de foto ook voor de uitreiking komen, of dat die er voor een rondleiding staan.
Verbetering zou gevonden kunnen worden in iets later afdrukken, en een stap naar achteren doen, zodat de fietser er ook geheel op staat. Dat gezegd hebbende, mijn camera heeft een zoekerdekking van 90% en ik weet dus nooit zeker wat er op komt. De 10x15 afdruk (Hema) lijkt daar rekening mee te houden, want die hield rechts bij het paaltje al bijna op...
Een horizontale compositie geeft naar mijn mening een betere straatfoto, omdat het menselijk blikveld eerder breed dan hoog is.
@veincode: mooie weergave van het straatleven daar, jammer dat er een hoofd linksonder half op staat maar het zal niet makkelijk zijn dat te voorkomen in de drukte. Hij staat misschien een tikje scheef, als ik kijk naar de lijnen op de achtergrond die horizontaal moeten zijn.
Hieronder een van mij, een echte analoge (Kodak Tri-X 400), gemaakt bij het Academiegebouw in Utrecht. Als ik het goed heb gemaakt met de 50/1.4 op onbekend diafragma, ca. 1/30 s, en ingescand met een filmscanner.

Academiegebouw Utrecht by Maarten van Heek, on Flickr
(of hier op een zwarte achtergrond)
Wat ik mooi vind aan deze foto is de combinatie van toeristen en inwoners. Er gaat net een groep naar binnen voor een diploma-uitreiking. Een moeder blijft nog even pal aan de voet van het gebouw staan om met haar camcorder het pand te bevangen. De inwoner komt langsfietsen en heeft niet de minste interesse in het gebeuren. Ik weet niet of de mensen links op de foto ook voor de uitreiking komen, of dat die er voor een rondleiding staan.
Verbetering zou gevonden kunnen worden in iets later afdrukken, en een stap naar achteren doen, zodat de fietser er ook geheel op staat. Dat gezegd hebbende, mijn camera heeft een zoekerdekking van 90% en ik weet dus nooit zeker wat er op komt. De 10x15 afdruk (Hema) lijkt daar rekening mee te houden, want die hield rechts bij het paaltje al bijna op...
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
kaesve,
De eerste vind ik eigenlijk weinig speciaal.. tweede eveneens, de derde voegt wat toe middels het standpunt waaruit de foto genomen is..vierde.. ook niet erg speciaal.
Sorry maar ik vind eigenlijk al je fotos nogal saai.. ze stralen naar mijn inzicht niets uit.. een blik hier en daar.. maar verder is het nogal saai.. het contrast is in mijn ogen ook wat hoog. Probeer wat echte momenten vast te leggen, zoals de man die met zn telefoon bezig is maar dan wat meer.. wat boeiender..
veincode,
Interessant straatbeeld, ik denk echter dat je misschien nog wat meer uit de kleuren kan krijgen.. en wat mij opvalt is dat hij een beetje scheef staat. Verder vind ik deze foto wel leuk wegkijken door alles wat er op straat bezig is.
deblaauwn,
Zeker leuk dat je het verhaal erachter vertelt, dat geeft mij als kijker een wat completer beeld en zie ik ook meer in de foto. Het is dan een analoge foto maar misschien kan je er ietsjes meer contrast in toveren.. wat ik wel erg leuk vind is de fietser, deze zorgt dat het niet zo een statisch beeld vormt.
Mijn foto's
Kheb laatst eens wat foto's laten uitprinten die ik mn afgelopen stage periode gemaakt heb (studie heeft niets te maken met plaatjes schieten) en nu eens in een ouderwets fotoboek geplakt! heb hehe. Deze vond ik de tussen mn andere die ik toch nog wel boeiend vond.
De kerkfoto is snachts gemaakt, met de 70-200 IS, heb hem voor het uitprinten nog iets donkerder gemaakt, vind dat zelf wel een grappig effect hebben. De marktfoto is gemaakt met de samyang 85mm ergens rond sluitingstijd. Misschien is de voetbal foto niet helemaal straat achtig maar.. mwa van mij mag die erbij omdat hij toch niet echt als sportfoto was.. meer gewoon om momenten vast te leggen aangezien ik echt niks van sportfotos af weet. Deze is verder ook gemaakt met de 70-200 IS.
kerkje, bij nacht by Ivan Milo, on Flickr
vleesmarkt by Ivan Milo, on Flickr
voetbal wedstrijd by Ivan Milo, on Flickr
De eerste vind ik eigenlijk weinig speciaal.. tweede eveneens, de derde voegt wat toe middels het standpunt waaruit de foto genomen is..vierde.. ook niet erg speciaal.
Sorry maar ik vind eigenlijk al je fotos nogal saai.. ze stralen naar mijn inzicht niets uit.. een blik hier en daar.. maar verder is het nogal saai.. het contrast is in mijn ogen ook wat hoog. Probeer wat echte momenten vast te leggen, zoals de man die met zn telefoon bezig is maar dan wat meer.. wat boeiender..
veincode,
Interessant straatbeeld, ik denk echter dat je misschien nog wat meer uit de kleuren kan krijgen.. en wat mij opvalt is dat hij een beetje scheef staat. Verder vind ik deze foto wel leuk wegkijken door alles wat er op straat bezig is.
deblaauwn,
Zeker leuk dat je het verhaal erachter vertelt, dat geeft mij als kijker een wat completer beeld en zie ik ook meer in de foto. Het is dan een analoge foto maar misschien kan je er ietsjes meer contrast in toveren.. wat ik wel erg leuk vind is de fietser, deze zorgt dat het niet zo een statisch beeld vormt.
Mijn foto's
Kheb laatst eens wat foto's laten uitprinten die ik mn afgelopen stage periode gemaakt heb (studie heeft niets te maken met plaatjes schieten) en nu eens in een ouderwets fotoboek geplakt! heb hehe. Deze vond ik de tussen mn andere die ik toch nog wel boeiend vond.
De kerkfoto is snachts gemaakt, met de 70-200 IS, heb hem voor het uitprinten nog iets donkerder gemaakt, vind dat zelf wel een grappig effect hebben. De marktfoto is gemaakt met de samyang 85mm ergens rond sluitingstijd. Misschien is de voetbal foto niet helemaal straat achtig maar.. mwa van mij mag die erbij omdat hij toch niet echt als sportfoto was.. meer gewoon om momenten vast te leggen aangezien ik echt niks van sportfotos af weet. Deze is verder ook gemaakt met de 70-200 IS.

@kaesve: ben het eens met deblaauwn, respect dat je bijna full body shots weet te maken, je moet dan best dichtbij staan
@deblaauwn: ik vind het een leuke plaat, maar vind het groepje toeristen aan de linkerzijde weer net iets teveel afleiden. Wellicht kan je het vierkant croppen tot en met de lantaarnpaal?
@Milo: hoewel die kerkshot erg duister is vind ik em wel mooi. Die kan zo aan de muur.
Vorige week was het voor het eerst prachtig lenteweer, langs de Oudegracht gelopen en de sfeer was bijzonder aangenaam, lekker in het zonnetje zitten na werk:
@deblaauwn: ik vind het een leuke plaat, maar vind het groepje toeristen aan de linkerzijde weer net iets teveel afleiden. Wellicht kan je het vierkant croppen tot en met de lantaarnpaal?
@Milo: hoewel die kerkshot erg duister is vind ik em wel mooi. Die kan zo aan de muur.
Vorige week was het voor het eerst prachtig lenteweer, langs de Oudegracht gelopen en de sfeer was bijzonder aangenaam, lekker in het zonnetje zitten na werk:

Die tekst was me pas na 2 keer kijken opgevallen
En ik krijg het idee alsof je net van een balkon aan het vallen bent, tijdens het maken van deze foto (lees: de scheefheid vind ik niks).
haha, ik hing dan ook over de reling van bovenaf, normaliter ben ik ook niet zo'n fan 'schuine' camera hoeken, maar kon de foto helaas niet anders croppen.
Dit topic levert me toch altijd weer op een of andere manier inspiratie op. Straatfotografie is zo mooi en tegelijker tijd ook een beetje eng. Eng in de zin van een camera in iemands neus 'duwen'. Momenteel heb ik weer wat tijd en vandaar deze poging.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
@degroot: Leuke foto, had misschien nog iets mooier geweest als hij iets minder krap gecropt zou zijn of iets meer uitgezoomt.
Mn Yashica Yashinon-DX 50mm f/1.7 M42 icm converter op mn 30D.

The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zo even dikke vette schop naar boven met het topic. Vandaag Alkmaar in geweest om wat foto's van de straat te nemen. Ben zelf redelijk tevreden over het resultaat, maar zie ook nog voldoende verbeter punten. Het voelt nog wel vreemd om wild vreemde mensen op de foto te zetten. Ben benieuwd wat jullie er van vinden

Street 2

Street 3
Hellaas maximaal 2 foto's hier daarom staat de rest hier: http://www.flickr.com/pho...30915982/with/8498148132/

Street 2

Street 3
Hellaas maximaal 2 foto's hier daarom staat de rest hier: http://www.flickr.com/pho...30915982/with/8498148132/
Het oneindige X 0
Leuke foto!Gutteguttegut schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:52:
@degroot: Leuke foto, had misschien nog iets mooier geweest als hij iets minder krap gecropt zou zijn of iets meer uitgezoomt.
[afbeelding]
Ik kom hier even info en kennis inwinnen!
Uit een review van een prime:
Verder zien we een duidelijke afstandsschaal, een pre voor bijvoorbeeld straatfotografie.
Waarom een pré, is mijn vraag.
Uit een review van een prime:
Verder zien we een duidelijke afstandsschaal, een pre voor bijvoorbeeld straatfotografie.
Waarom een pré, is mijn vraag.
Dan kan je je camera op een klein diafragma zetten, van tevoren bedenken op welke afstand je onderwerp ongeveer komt te staan, lens op MF zetten en afdrukken als je onderwerp ongeveer op die afstand zit. Dit wordt ook wel "zone focussing" genoemd en is handig voor straatfotografie waarbij je zelf naar je onderwerp toe loopt (bijvoorbeeld mensen). Zo hoef je je onderwerp nooit zo te kaderen dat er een focuspunt opzit of hoef je niet bang te zijn dat je onderwerp überhaupt niet in de buurt van een focuspunt komt.
Het scheelt tevens tijd, bij langzaam focussende lenzen kan het zoeken naar focus net te lang duren, waardoor je het moment evt. kan missen. Bij zone focussing is dat dus niet van toepassing, dus mits je je onderwerpafstand goed hebt ingeschat, is je foto altijd in focus.
Het scheelt tevens tijd, bij langzaam focussende lenzen kan het zoeken naar focus net te lang duren, waardoor je het moment evt. kan missen. Bij zone focussing is dat dus niet van toepassing, dus mits je je onderwerpafstand goed hebt ingeschat, is je foto altijd in focus.
[ Voor 21% gewijzigd door tobiasvs op 25-02-2013 23:52 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd
Even dit topic heropstarten 

The smartphone is more interesting by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
Gister op een terras in Rotterdam.

The smartphone is more interesting by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
Gister op een terras in Rotterdam.
Geweldig topic!
Leuk fotootje erwin, al vind ik voornamelijk de achtergrond iets te druk. Dit had misschien voorkomen kunnen worden met een groter diafragma en een hogere sluitertijd. Hierdoor wordt het onderwerp iets meer van de achtergrond afgehaald, en wordt de foto misschien wat behapbaarder.
Hier twee van mijn kant, van mijn vakantie in Barcelona.

Barcelona by iSpiXal, on Flickr

Barcelona 2013 by iSpiXal, on Flickr
Leuk fotootje erwin, al vind ik voornamelijk de achtergrond iets te druk. Dit had misschien voorkomen kunnen worden met een groter diafragma en een hogere sluitertijd. Hierdoor wordt het onderwerp iets meer van de achtergrond afgehaald, en wordt de foto misschien wat behapbaarder.
Hier twee van mijn kant, van mijn vakantie in Barcelona.

Barcelona by iSpiXal, on Flickr

Barcelona 2013 by iSpiXal, on Flickr
@Bart, ik vind de 1e foto niet erg leuk, m'n aandacht wordt te veel afgeleidt naar de achtergrond en niet op het dansende meisje - waar je denk ik de aandacht op probeert te leggen. Misschien een andere uitsnede? De 2e foto vond ik wel erg leuk, zeer creatief!
Deze foto is echt met stom toeval gemaakt, ik liep naar huis en keek wat rond en zag dit plaatje... En ik kon het niet laten, dus stiekem een foto gemaakt
Ik weet alleen niet wat ik aan moet met de bewerking, de kleuren van het origineel zijn erg grauw en passen totaal niet bij elkaar (vooral bij de bomen) en daarom heb ik het maar 1 kleur gemaakt, maar daar ben ik dus niet zo zeker van.
Deze foto is echt met stom toeval gemaakt, ik liep naar huis en keek wat rond en zag dit plaatje... En ik kon het niet laten, dus stiekem een foto gemaakt

Waarom niet gewoon zwart/wit dan? Deze kleur vind ik ook niks, sowieso vind ik 'zwart/wit'-foto's in (één) kleur zelden tot nooit goed werken 
En ik zou 'm wat recht zetten, water is waterpas en dat is het op jouw foto niet
En ik zou 'm wat recht zetten, water is waterpas en dat is het op jouw foto niet
Mijn tweede bijdrage aan de Media topics, nu zie ik dat er niet bijzonder veel in Straatfotografie gepost wordt. Maar wat niet is kan veranderen...
Afgelopen weekend ben ik in Parijs geweest. Overdag was het moeilijk fotograferen en 's avonds had ik andere dingen aan mijn hoofd. Binnen in een marktje had ik geen last van de felle zon en schoot ik deze plaat. Ben benieuwd naar jullie reacties!
Afgelopen weekend ben ik in Parijs geweest. Overdag was het moeilijk fotograferen en 's avonds had ik andere dingen aan mijn hoofd. Binnen in een marktje had ik geen last van de felle zon en schoot ik deze plaat. Ben benieuwd naar jullie reacties!

Verwijderd
Laat ik nog eens wat posten. 

Fog by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr

Cool guy by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr

Fog by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr

Cool guy by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
@Hitcham: Leuke expressie op z'n gezicht! Schouders ophalend, alsof iemand hem een vraag stelt waar hij geen antwoord op heeft.
Waarom was het overdag moeilijk fotograferen btw?
@erwin: ik mis een beetje een boeiend onderwerp in je eerste foto. Zwart is (hier op mijn monitor) ook redelijk dichtgelopen, vooral bij de meid rechts.
2e plaat is de fietser lekker scherp, ik vind de achtergrond onscherpte wel wat onrustig ogen.
Laat ik hier ook es wat posten. Ben nog niet zo bedreven in straatfotografie, maar heb onlangs in Parijs een beetje geexperimenteerd. (Frankrijk blijkt niet echt een gezellige plek voor straat fotografie, maar dat is weer een ander verhaal
)

Caught in the middle by Sjekster, on Flickr

Time for a Cigar, boys by Sjekster, on Flickr

Sunbrella by Sjekster, on Flickr
En nog eentje in kleur:

Chinese bride in Paris by Sjekster, on Flickr
Waarom was het overdag moeilijk fotograferen btw?
@erwin: ik mis een beetje een boeiend onderwerp in je eerste foto. Zwart is (hier op mijn monitor) ook redelijk dichtgelopen, vooral bij de meid rechts.
2e plaat is de fietser lekker scherp, ik vind de achtergrond onscherpte wel wat onrustig ogen.
Laat ik hier ook es wat posten. Ben nog niet zo bedreven in straatfotografie, maar heb onlangs in Parijs een beetje geexperimenteerd. (Frankrijk blijkt niet echt een gezellige plek voor straat fotografie, maar dat is weer een ander verhaal

Caught in the middle by Sjekster, on Flickr

Time for a Cigar, boys by Sjekster, on Flickr

Sunbrella by Sjekster, on Flickr
En nog eentje in kleur:

Chinese bride in Paris by Sjekster, on Flickr
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Fraaie foto's mannen, ook goede bewerking.
Erwin: 1ste foto heeft mooie setting, had je misschien bij moeten wachten tot je wat mensen er beter bij in beeld kon nemen; 2de is goed gepanned, en interessant onderwerp, maar van opzij gefotografeerd is het maar zo-zo
Sjekster: Mooie composities, die laatste vind ik niet bijster interessant, maar die eerste 3 zijn echt geslaagd. Eerste heeft mooie compositie; tweede is echt helemaal goed: timing, onderwerp, uitsnede; knap! En een parasol, wie zie je daar nu nog mee. Iets dichter in beeld was wel gewenst, maar dat lukt niet altijd.
Hier nog een recente foto na een bomontruiming in Budapest. Het was een klein experimentje met een panorama, vergeef me de kromme horizon.
Erwin: 1ste foto heeft mooie setting, had je misschien bij moeten wachten tot je wat mensen er beter bij in beeld kon nemen; 2de is goed gepanned, en interessant onderwerp, maar van opzij gefotografeerd is het maar zo-zo
Sjekster: Mooie composities, die laatste vind ik niet bijster interessant, maar die eerste 3 zijn echt geslaagd. Eerste heeft mooie compositie; tweede is echt helemaal goed: timing, onderwerp, uitsnede; knap! En een parasol, wie zie je daar nu nog mee. Iets dichter in beeld was wel gewenst, maar dat lukt niet altijd.
Hier nog een recente foto na een bomontruiming in Budapest. Het was een klein experimentje met een panorama, vergeef me de kromme horizon.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@sjekster, je foto 'time for a cigar' vind ik een zeer geslaagde foto. Goede sfeer. Ik vind de centrale compositie ook wel passen. Hoe heb je dat voor mekaar gekregen, die foto? Eerst toestemming gevraagd? Of gewoon snel 'klik' en weer weg?
Thx 
Ik probeerde eerst in het voorbij gaan snel een foto te schieten, toen kreeg ik wel wat commentaar. Even naar ze toegelopen, gezegd dat ze er bad ass uitzagen met die cigars, wat nigga handshakes gegeven en ik mocht ze op de foto zetten
.
Ik probeerde eerst in het voorbij gaan snel een foto te schieten, toen kreeg ik wel wat commentaar. Even naar ze toegelopen, gezegd dat ze er bad ass uitzagen met die cigars, wat nigga handshakes gegeven en ik mocht ze op de foto zetten
Tof, die tactiek durf ik tot nu toe nog niet, al levert het wel mooi resultaat op. Ik gebruik verschillende methodes, maar eigenlijk zijn ze nogal laf
:
- plek innemen: gewoon een tijdje rond een plek blijven hangen, dan blend je in, en wordt je de 'baas' van je omgeving
- anticiperen: alvast compositie framen omdat je weet dat er zodadelijk iemand in beeld komt
- heimelijk: snel een shot maken zonder dat mensen door hebben dat zij het onderwerp zijn
Eigenlijk draait het allemaal om hetzelfde: ja, je bent in beeld, maar eigenlijk draait het niet om jou. Straatfotografie gaat natuurlijk grotendeels om interactie met je onderwerp. Met hipshots kan je ook mensen in beeld brengen, maar het is toch anders. Wanneer je mensen in beeld brengt kun je er voor kiezen om ze het te laten merken of niet. Wanneer je het laat merken heb je weer de keuze om ze speciaal te laten voelen, of een toevallige passant die er niet toe doet. Het eerste is toch wel het meest gedurfd, en ik zou zelf niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken.
Wat bedoel je trouwens met onderstaande? Ik vi'nd Nederland helemaal ongeschikt voor straatfotografie (althans voor mij): krijg snel commentaar waar ik geen antwoord op heb, ''en ik 'zie' minder omdat het alledaags is. Dan liever de domme toerist uithangen in het buitenland.
- plek innemen: gewoon een tijdje rond een plek blijven hangen, dan blend je in, en wordt je de 'baas' van je omgeving
- anticiperen: alvast compositie framen omdat je weet dat er zodadelijk iemand in beeld komt
- heimelijk: snel een shot maken zonder dat mensen door hebben dat zij het onderwerp zijn
Eigenlijk draait het allemaal om hetzelfde: ja, je bent in beeld, maar eigenlijk draait het niet om jou. Straatfotografie gaat natuurlijk grotendeels om interactie met je onderwerp. Met hipshots kan je ook mensen in beeld brengen, maar het is toch anders. Wanneer je mensen in beeld brengt kun je er voor kiezen om ze het te laten merken of niet. Wanneer je het laat merken heb je weer de keuze om ze speciaal te laten voelen, of een toevallige passant die er niet toe doet. Het eerste is toch wel het meest gedurfd, en ik zou zelf niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken.
Wat bedoel je trouwens met onderstaande? Ik vi'nd Nederland helemaal ongeschikt voor straatfotografie (althans voor mij): krijg snel commentaar waar ik geen antwoord op heb, ''en ik 'zie' minder omdat het alledaags is. Dan liever de domme toerist uithangen in het buitenland.
Sjekster schreef op zondag 21 juli 2013 @ 23:37:
(Frankrijk blijkt niet echt een gezellige plek voor straat fotografie, maar dat is weer een ander verhaal)
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Blijkbaar vanwege bepaalde wetten in Frankrijk, omtrent fotografie in het openbaar.
Ik ben meer dan eens aangesproken door sjaggo fransen die niet op de foto wensten te staan. Soms zelfs als ik van iets compleet anders foto stond te maken (een kerk of gebouw of iets anders). Begonnen zelfs met politie te dreigen soms (terwijl er gewoon ME met geweren stond 2 meter verder, die zich er weinig voor interesseerden
).
Ik heb me er weinig van aangetrokken, alleen de laatste dag, voor het treinstation heb ik toch ff lopen schelden tegen zo'n vent. ("I'm taking a picture of the f*cking building man, not your ugly face").
Als ik onderstaande link moet geloven is de wetgeving niet echt duidelijk, maar de Fransen voelen zich er toch door gesterkt, lijkt het. Grappig genoeg stopten mensen met klagen toen ze merkten dat ik geen Fransman was. Waarschijnlijk omdat ze dan weten dat ze er verder toch weinig aan kunnen doen.
http://lens.blogs.nytimes...aris-city-of-rights/?_r=0
Ik ben meer dan eens aangesproken door sjaggo fransen die niet op de foto wensten te staan. Soms zelfs als ik van iets compleet anders foto stond te maken (een kerk of gebouw of iets anders). Begonnen zelfs met politie te dreigen soms (terwijl er gewoon ME met geweren stond 2 meter verder, die zich er weinig voor interesseerden
Ik heb me er weinig van aangetrokken, alleen de laatste dag, voor het treinstation heb ik toch ff lopen schelden tegen zo'n vent. ("I'm taking a picture of the f*cking building man, not your ugly face").
Als ik onderstaande link moet geloven is de wetgeving niet echt duidelijk, maar de Fransen voelen zich er toch door gesterkt, lijkt het. Grappig genoeg stopten mensen met klagen toen ze merkten dat ik geen Fransman was. Waarschijnlijk omdat ze dan weten dat ze er verder toch weinig aan kunnen doen.
http://lens.blogs.nytimes...aris-city-of-rights/?_r=0
Verwijderd
Euh. Bij beiden foto's had ik niet echt tijd voor een goede compositie, da's ook een beetje de clue.inquestos schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 00:57:
Fraaie foto's mannen, ook goede bewerking.
Oh, je Bulgaarse Hongaarse agenten. Ik vind de scheve/kromme horizon totaal niet storend en ik vind het goed dat je (onbewust?) er voor hebt gekozen de brug helemaal op de foto te zetten (qua hoogte) in plaats van de agenten helemaal.

Scooter by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 13:30 ]
bulgaarse agenten in budapest.. 't moet niet gekker worden.Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:02:
[...]
Euh. Bij beiden foto's had ik niet echt tijd voor een goede compositie, da's ook een beetje de clue.
Oh, je Bulgaarse agenten. Ik vind de scheve/kromme horizon totaal niet storend en ik vind het goed dat je (onbewust?) er voor hebt gekozen de brug helemaal op de foto te zetten (qua hoogte) in plaats van de agenten helemaal.
[afbeelding]
Scooter by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
|>
Mooie foto's van Sjekster hierboven. Vooral de eerste is geslaagd.
Snapshot op het treinstation van Negombo:
Snapshot op het treinstation van Negombo:

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
@Markie: De compositie is erg leuk, vooral omdat iedereen jouw richting op kijkt.Wellicht dat iets meer contrast de nog meer sprekend maakt.
Ik vind straatfotografie fantastisch maar heb nog niet altijd het lef om foto's te maken waar andere mensen op staan... In het buitenland heb ik daar vreemd genoeg minder last van.
Deze foto is gemaakt op een vissersstrandje in Gambia. (jurk was iets flets op de foto, iets feller gemaakt)
Ik vind straatfotografie fantastisch maar heb nog niet altijd het lef om foto's te maken waar andere mensen op staan... In het buitenland heb ik daar vreemd genoeg minder last van.
Deze foto is gemaakt op een vissersstrandje in Gambia. (jurk was iets flets op de foto, iets feller gemaakt)

Dat komt omdat in Nederland je meteen een grote waffel krijgt, omdat men het hier niet gewend is. In het buitenland (in de grotere plaatsen) heb je veel meer toeristen met camera's, waardoor de mensen eraan gewend zijn.Gumball schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:36:
@Markie: Ik vind het een super foto. Juist het zachte contrast vind ik wel passen bij deze foto.
* Gumball: Je hebt een sterk beeld door een duidelijk onderwerp en weinig storende elementen.
Een advies voor een volgende keer: het is niet duidelijk in hoeverre je de ruimte had alleen valt het accent nu iets meer op het achterwerk van de vrouw dan op de vis waarmee ze bezig is. Een paar stappen naar rechts had dit euvel kunnen verhelpen. Daar kun je achteraf jammer genoeg weinig mee.
Wat je nog wel kan proberen is de voet linksbovenin verwijderen. Ik vind het beeld verder erg sterk door zijn eenvoud en je duidelijke onderwerp.
Onderstaande foto is een alledaags beeld van wat je in de zijstraatjes van een stad in Israël kunt tegenkomen. Zeker bij avondlicht is de sfeervolle oude stad van Tel Aviv (Jaffa) de moeite waard.
Bordspel
Een advies voor een volgende keer: het is niet duidelijk in hoeverre je de ruimte had alleen valt het accent nu iets meer op het achterwerk van de vrouw dan op de vis waarmee ze bezig is. Een paar stappen naar rechts had dit euvel kunnen verhelpen. Daar kun je achteraf jammer genoeg weinig mee.
Wat je nog wel kan proberen is de voet linksbovenin verwijderen. Ik vind het beeld verder erg sterk door zijn eenvoud en je duidelijke onderwerp.
Onderstaande foto is een alledaags beeld van wat je in de zijstraatjes van een stad in Israël kunt tegenkomen. Zeker bij avondlicht is de sfeervolle oude stad van Tel Aviv (Jaffa) de moeite waard.
Bordspel

Zelf ook altijd last van, voel me toch bezwaard om de camera op mensen te richten... In veel buitenlandse landen weer niet, vooral in Sri Lanka had ik echt het gevoel dat mensen trots waren om op de foto te mogenGumball schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:36:
@Markie: De compositie is erg leuk, vooral omdat iedereen jouw richting op kijkt.Wellicht dat iets meer contrast de nog meer sprekend maakt.
[afbeelding]
In het kader van het visvrouwtje

Gok dat Markie wel weet waar de foto genomen is gezien ik vrijwel exact dezelfde foto heb van zijn trein
Leuk beeld, straalt echt de rust uit en het relax spelen van een spelletjeKarel V schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:31:
Bordspel
[afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door leonvw op 09-10-2013 10:29 ]
@ Gumball: nice moment!
@ Karel V: erg fraaie sfeer heb je te pakken. Top!
@ Leon: LOL
Deze foto heb ik genomen van een verkoper op de boekenmarkt in Lille in het binnenhof van het oude beursgebouw:

Lille by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr
@ Karel V: erg fraaie sfeer heb je te pakken. Top!
@ Leon: LOL
Deze foto heb ik genomen van een verkoper op de boekenmarkt in Lille in het binnenhof van het oude beursgebouw:

*leonvw: je hebt een paar mooie shots van Sri Lanka, waaronder de ''fishmarkt'' en de ''Hindu emple''.
Lijkt me leuk om er een serie van te zien
Je foto van het visvrouwtje is iets te onrustig naar mijn smaak door de drukkere achtergrond. Wel opvallend is de gelijkenis met de foto van Gumball! Je hebt duidelijk een typerend straatbeeld te pakken.
*EviZ: goede keuze en mooie omzetting naar zwart/wit! Ik vind de sfeer in je foto sprekend en de man heeft er een goede kop voor. Juiste scherptediepte, scherpstelling en momentopname! Er zijn wel storende elementen, zoals het beeldje en de onscherpe kaart rechts voorin. Gelukkig overheersen ze je foto niet. Ik vind hem puik.
Lijkt me leuk om er een serie van te zien
Je foto van het visvrouwtje is iets te onrustig naar mijn smaak door de drukkere achtergrond. Wel opvallend is de gelijkenis met de foto van Gumball! Je hebt duidelijk een typerend straatbeeld te pakken.
*EviZ: goede keuze en mooie omzetting naar zwart/wit! Ik vind de sfeer in je foto sprekend en de man heeft er een goede kop voor. Juiste scherptediepte, scherpstelling en momentopname! Er zijn wel storende elementen, zoals het beeldje en de onscherpe kaart rechts voorin. Gelukkig overheersen ze je foto niet. Ik vind hem puik.
Tnx Karel V en Dennis!
@Dennis: vooral nummer 1 vind ik gaaf zo met dat silhouet. Twee vind ik wat rommelig, maar wel prachtig belicht!
En nog eentje uit Lille:

Eigen puntje: de dame in de lbd (links OOF) komt te dicht tegen de rand......
@Dennis: vooral nummer 1 vind ik gaaf zo met dat silhouet. Twee vind ik wat rommelig, maar wel prachtig belicht!
En nog eentje uit Lille:

Eigen puntje: de dame in de lbd (links OOF) komt te dicht tegen de rand......
[ Voor 8% gewijzigd door EviZ op 12-10-2013 17:17 ]
Wat een dikke konten hier allemaal
@EviZ: Mooie toning. Die afgesneden dame stoort me verder ook niet. Is ook moeilijk om alles perfect te krijgen bij straatfotografie volgens mij. Het zijn toch vaak spur of the moment shots waar je niet even rustig kan wachten tot kleine storende elementen uit beeld zijn. Vaak is het moment dan alweer voorbij.
Paar kiekjes van mijn kant van tijdens mijn laatste vakantie:

Gupo Market Stall in Busan by Sjekster, on Flickr

Streets of Mong Kok by Sjekster, on Flickr

I hope it's enough by Sjekster, on Flickr

Hang in there by Sjekster, on Flickr

Stall at Jagalchi Fish Market in Busan by Sjekster, on Flickr
@EviZ: Mooie toning. Die afgesneden dame stoort me verder ook niet. Is ook moeilijk om alles perfect te krijgen bij straatfotografie volgens mij. Het zijn toch vaak spur of the moment shots waar je niet even rustig kan wachten tot kleine storende elementen uit beeld zijn. Vaak is het moment dan alweer voorbij.
Paar kiekjes van mijn kant van tijdens mijn laatste vakantie:

Gupo Market Stall in Busan by Sjekster, on Flickr

Streets of Mong Kok by Sjekster, on Flickr

I hope it's enough by Sjekster, on Flickr

Hang in there by Sjekster, on Flickr

Stall at Jagalchi Fish Market in Busan by Sjekster, on Flickr
[ Voor 8% gewijzigd door Sjekster op 12-11-2013 23:23 ]
Voor wat inspiratie, een hele foto portfolio van een amateur fotograaf die in de jaren '50 in de VS heel veel foto's maakte en waarvan nu blijkt dat het allemaal hele mooie foto's zijn (ze had ze in de jaren '50 nooit uitgebracht, pas recentelijk ontdekt)
http://www.vivianmaier.com/about-vivian-maier/
Ik "volg" haar al een tijdje nadat ik de docu's op internet had ontdekt, echt bijzonder mooi werk zit er tussen maar zooooooveeeeelllll....Sakete schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 12:51:
Voor wat inspiratie, een hele foto portfolio van een amateur fotograaf die in de jaren '50 in de VS heel veel foto's maakte en waarvan nu blijkt dat het allemaal hele mooie foto's zijn (ze had ze in de jaren '50 nooit uitgebracht, pas recentelijk ontdekt)
The birds turned into The Flying Dutchmen!
@Erik Visser: mooie foto met een sprekend straatbeeld en een fijne toning. Mogelijk wordt het beeld nog sterker als je de twee hoofdpersonen zonder de vrouw links achterin cropt?
@Sjekster: Toch wel knap dat je bij je eerste foto met zoveel scherptediepte de vrouw duidelijk als onderwerp naar voren krijgt. Je foto geeft duidelijk aan hoe rommelig georganiseerd een Aziatische samenleving kan zijn. Ook je laatste foto valt in dezelfde categorie en beiden kunnen me wel bekoren. Je stadsfoto vind ik het mooiste. Wat een hectiek en je wordt door alle reclame en de legere voorgrond van de weg de foto ingetrokken. Je andere twee foto's komen een beetje over als vlug geschoten vakantiekiekjes. Het zijn wel sprekende momenten maar ik vind ze iets minder pakkend door de wijze waarop ze zijn vastgelegd.
Klaagmuur Jeruzalem

Bij bovenstaande foto twijfel ik erg of ik hem wel zover had moeten croppen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de rechter persoon als onderwerp in de foto naar voren te laten komen.
@Sjekster: Toch wel knap dat je bij je eerste foto met zoveel scherptediepte de vrouw duidelijk als onderwerp naar voren krijgt. Je foto geeft duidelijk aan hoe rommelig georganiseerd een Aziatische samenleving kan zijn. Ook je laatste foto valt in dezelfde categorie en beiden kunnen me wel bekoren. Je stadsfoto vind ik het mooiste. Wat een hectiek en je wordt door alle reclame en de legere voorgrond van de weg de foto ingetrokken. Je andere twee foto's komen een beetje over als vlug geschoten vakantiekiekjes. Het zijn wel sprekende momenten maar ik vind ze iets minder pakkend door de wijze waarop ze zijn vastgelegd.
Klaagmuur Jeruzalem

Bij bovenstaande foto twijfel ik erg of ik hem wel zover had moeten croppen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de rechter persoon als onderwerp in de foto naar voren te laten komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Karel V op 20-11-2013 23:03 ]
Ik heb sinds een aantal dagen eindelijk mijn eerste DSLR in bezit! Ik ben nog een beginner en daarom ook meteen een beetje met Lightroom aan het spelen. Een van mijn eerste foto's met de nieuwe camera:

Dashboard by larsvbeek, on Flickr
Tips zijn altijd welkom natuurlijk, ik snap er nog vrij weinig van!

Dashboard by larsvbeek, on Flickr
Tips zijn altijd welkom natuurlijk, ik snap er nog vrij weinig van!
[ Voor 47% gewijzigd door Nipje op 25-11-2013 21:23 ]
Ga gewoon zelf veel foto's maken en bekijk ook foto's van anderen. Registreer je op een site zoals zoom of 500px, of post gewoon af en toe hier wat.
Verwijderd
Kom lekker mee doen in Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 en stel je camera even in op RAW in plaats van JPEG. Dat laatste geeft je veel meer ruimte in de nabewerking en laat je Lightroom volledig benutten.
Het belangrijkste is verder dat je de basisprincipes van fotografie onder de knie krijgt (Sluitertijd, diafragma, ISO, belichting, compositie, etc...), dus je camera niet op 'Auto' laten staan, en vervolgens lekker gaat proberen.
Het belangrijkste is verder dat je de basisprincipes van fotografie onder de knie krijgt (Sluitertijd, diafragma, ISO, belichting, compositie, etc...), dus je camera niet op 'Auto' laten staan, en vervolgens lekker gaat proberen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2013 22:18 ]
Let op:
~~~[html]Regels:
- Wees vriendelijk en geef een duidelijke motivatie waarom je iets vindt
- 1 of 2 foto's per keer, geen pure poep, maar iets aan passie voor je werk wordt gewaardeerd
- Geef commentaar op andermans/vrouws foto's
Let op: plaats hier alleen foto's als je tegen kritiek kunt. Verwacht niet dat als je hier een foto plaatst mensen deze alleen maar bewierroken. Mocht je geen kritiek op je foto's wensen, plaats de foto dan niet.~~~[/html]
~~~[html]Regels:
- Wees vriendelijk en geef een duidelijke motivatie waarom je iets vindt
- 1 of 2 foto's per keer, geen pure poep, maar iets aan passie voor je werk wordt gewaardeerd
- Geef commentaar op andermans/vrouws foto's
Let op: plaats hier alleen foto's als je tegen kritiek kunt. Verwacht niet dat als je hier een foto plaatst mensen deze alleen maar bewierroken. Mocht je geen kritiek op je foto's wensen, plaats de foto dan niet.~~~[/html]