Eventjes mijn wedervaren met squeezebox producten delen met jullie :
Een squeezebox radio staat in de badkamer, een receiver (zonder controller) is gekoppeld aan de AV-versterker. Squeezecenter 7.5.1 draait op een Synology DS209.
De receiver bedien ik via een Archos 101IT met de betalende app Squeeze Commander. Reageert direct, er is enkel wat vertraging bij het scrollen door de honderden mappen op de NAS. Het grote scherm (10") is supergemakkelijk om te bedienen.
De receiver heb ik via het UDAP-net programma geïnstalleerd, en daar had ik in het begin problemen mee. (
http://projects.robinbowes.com/Net-UDAP/trac) Blijkbaar had ik een of andere instelling niet juist, want ik moest de receiver steeds in de stekker stoppen opdat deze met de server een verbinding kon leggen (via LAN). Dacht eerst dat het aan het feit lag dat mijn NAS 's nachts uitgeschakeld wordt, maar daar lag de fout niet.
Heb de receiver opnieuw gëinstalleerd (met factory-reset) en heb nu meer aandacht besteed aan de instellingen (oa vast IP-adres). Nu blijft de receiver steeds zichtbaar bij inloggen op het Squeezecenter.
Eindelijk !! Achteraf gezien is de receiver installeren eigenlijk heel simpel, zelf heb ik geen enkele Linux-achtergrond, enkel in het ver verleden wat gebruik gemaakt van DOS-commando's.
Je moet dus absoluut geen schrik hebben om een losse receiver aan te kopen, scheelt nogal wat in de portemonnee. Controller is weggegooid geld als je over een android of apple beschikt !
So far so good. Nu ondervind ik echter nog steeds problemen bij het rescannen van mijn music-library. Na enkele mappen gescand te hebben krijg ik steeds een foutmelding. Na het doorlezen van deze topic ligt de fout blijkbaar bij het taggen van de liedjes. Ben nu van plan om map per map te scannen en dan bij elke foutmelding een rescan te doen van de ID-tag. Zal wel wat werk worden maar heb het er voor over.
Voorlopig selecteer ik dan ook mijn muziek via de muziekmappen.
De squeezebox radio is heel eenvoudig te bedienen, zelfs mijn kids weten hoe hun muziek moeten selecteren. In de douche of in het bad kan nu niet meer zonder muziek. Mogelijks komt er nog een Radio bij voor in de slaapkamer.
Enkel bij het opvragen van grote mappen (>100 liedjes) is er wat vertraging in de Squeezeserver vast te stellen, voor deze de liedjes in zijn playlist heeft.
De DS209 kan moeiteloos de Squeezeserver aan. Nog geen moment onderbrekingen gekend (zelfs niet als beide toestellen muziek afspelen).
Kortom : ons huis is nu de hele tijd gevuld met muziek, met dank aan Logitech.
Enkel jammer dat Logitech volledig de boot gemist heeft met een killer-app: een harmony remote die android functionaliteit heeft, of omgekeerd.
Dat is voor mij de missing link : mijn AV-apparatuur bedienen met één apparaat.
Ik beschik nu over een Harmony 895 louter om de AV-apparatuur te bedienen, die weg in de kast zit. De receiver bedien ik via de Archos 101IT. Logitech moét met een apparaat komen die beide combineert !! Gegarandeerd succes.