Weer even een update: Hackable:1 rev5 RC1 is uit!

zeer binnenkort zou de final uit moeten komen.
Een heel vette ontwikkeling wat mij betreft: ik heb deze week eindelijk m'n FR als 'daily phone' gebruikt met H1 en dat beviel me erg goed!

Een paar kleine opmerkingen bij rev5RC1:
- bellen/gebeld worden werkt goed, hoewel het volume standaard iets te hoog is en een echo produceert. Volume iets lager zetten lost dit echter wel helemaal op
(m'n foon is hw-echo fixed) - SMSen werkt prima, enig nadeel is dat alleen het nummer van de ontvanger getoond wordt, niet de corresponderende naam
- suspend/resume werkt prima
foon wordt netjes wakker van inkomende oproepen/SMSjes. Standby tijd is nog niet super, maar daarover hieronder meer - WiFi werkt goed, hoewel je soms de kernel module even moet herladen (is makkelijk te doen met een scriptje)
Maar het leukste vind ik nog dat het Debian is, ik kon al een fijne OpenVPN verbinding vanaf m'n foon naar m'n server leggen en zo van alles uitwisselen

Ik ben deze week naar het buitenland geweest en had m'n FR mee; navit deed 't qua plaatsbepaling prima (gewoon te installeren met apt-get, externe source), ik moet 'm alleen nog even configgen qua interface en navigatie. Ook GSM roaming werkte naar behoren.
Ik heb H1 gebruikt met een swapfile op m'n 8GB uSD kaart, werkte prima en vrij vlot. Veel gebruikte programma's kon ik gewoon in het geheugen laten tijdens suspend om nog sneller te kunnen switchen. De enige echt nare bug is een bekende: WSOD bij swappen van de scherm-orientatie. Daar wordt nog aan gewerkt meen ik. Ik heb er echter ook al een work-around voor gevonden: gewoon de kernel + modules van QtMoko v14 gebruiken onder H1
Andere distro's zijn trouwens ook goed bezig, zo lees ik ook nog steeds goede dingen over QtMoko. De community werkt ook nog fijn door aan programma's en spellen voor de FR, das toch fijn om te lezen
Even terug naar iets wat al eerder gepost is: de #1024 'bouncing calypso' bug en de (hardwarematige) oplossing daarvan. Er is inmiddels genoeg over te
vinden, een heleboel mensen hebben de hardware fix met succes toegepast en er zijn ook al wat 'fix parties' geweest. Ik zag zojuist dat er zelfs een 'officiele fix' te koop is bij
Golden Delicious (net als de echo fix), deze kost echter 45eu. Ik denk eraan de fix zelf te solderen, alleen de inkoop van de capacitors is iets wat uiteraard voordeliger is met meerdere personen.
Heeft er iemand in Nederland/Belgie interesse in deze fix?
Ik heb nog geen 'fysieke' shop gevonden die de benodigde capacitors verkoopt, maar ik sta altijd open voor tips

Wat ik wel heb gevonden is het een en ander op farnell.com:
10uf 4V,
10uf 6.3V en
10uf 6.3V X5R zouden alledrie moeten werken.
Hier vind je trouwens een plaatje van hoe de fix eruit moet zien; priegelen, maar niet ondoenlijk denk ik

Het grote voordeel van deze fix: een 25%-50% verbetering in accuduur! Ik kwam ook
deze test tegen waar 140u standby tijd (bijna 6 dagen!) wordt gehaald, een zeer welkome verlenging wat mij betreft. Als er nog iemand interesse heeft dan hoor ik het graag