Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Heb via beperkte google-toegang (hoera voor detelefoongids.nl) dit gevonden: http://n2.nabble.com/-deb...tomization-td1394996.htmljeroen__online schreef op woensdag 12 november 2008 @ 01:21:
[Icewm klinkt ook wel erg goed, die gebruik ik net als Paul ook onder mdv08 en gebruikt nauwelijks geheugen (main issue met xfce4). Ik vraag me alleen af of de openmoko-panel-plugin dan nog geladen kan worden in de system tray, iemand ervaring/ideeen?
Kan het niet bekijken (vanavond dan maar), maar misschien...
Volgens mij zag ik gister op de Qtextended 4.4* dat je daarmee de PIN van de telefoon kon halen.. ksou zeggen flash die op je NAND en tryPaul_K schreef op woensdag 12 november 2008 @ 07:14:
Ik heb gisteravond gek gedaan en de laatste release van Android eens op de FR geflashed, met de 512MB kaart op de goede manier aangemaakt (1 FAT16 partitie, 1 EXT3 partitie). Ziet er echt heel leuk uit, enkel beetje duf dat de SIMkaart uit de telefoon moet, want Android heeft zo te zien nog moeite met een SIM met een pin-code. (En ik heb nog geen telefoon/manier gevonden om de pin-code van de kaart af te halen.)
Milestone 4 is er nog niet voor Debian, al schijnt er wel over gepraat te zijn op wat mailinglists. Zhone zal uitgefaseerd worden, de telefoonapp wordt de app die in de OM stack gebruikt wordt en deze wordt verder ontwikkeld. En mn SD kaartje zal vandaag aankomen
Je kunt het proberen, maar denk niet dat het helpt; ik heb zelf mijn SIM in een heel basic nokia-telefoontje gedaan, en dan met instellingen -> beveiligingsinstellingen -> pincode vragen -> uit , de pincode van de SIM afgehaald, om vervolgens te zien dat android crasht bij het aanmelden op gsm netwerk.....Paul_K schreef op woensdag 12 november 2008 @ 07:14:
Ik heb gisteravond gek gedaan en de laatste release van Android eens op de FR geflashed, met de 512MB kaart op de goede manier aangemaakt (1 FAT16 partitie, 1 EXT3 partitie). Ziet er echt heel leuk uit, enkel beetje duf dat de SIMkaart uit de telefoon moet, want Android heeft zo te zien nog moeite met een SIM met een pin-code. (En ik heb nog geen telefoon/manier gevonden om de pin-code van de kaart af te halen.)
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Dat klinkt hoopvollaen schreef op donderdag 13 november 2008 @ 07:21:
[...]
Milestone 4 is er nog niet voor Debian, al schijnt er wel over gepraat te zijn op wat mailinglists. Zhone zal uitgefaseerd worden, de telefoonapp wordt de app die in de OM stack gebruikt wordt en deze wordt verder ontwikkeld.
[...]
Inmiddels heb ik de stap gewaagd: ik draai nu icewm onder Debian, in plaats van XFCE
M'n samba server doet het ook vlekkeloos en Navit werkt nu; ik heb de laatste versie van de SVN compiled en die pakt netjes de gedownloade OSM-kaarten en krijgt vrij snel een GPS-fix, maar het lukt me nog niet om een route te laten berekenen... Nog even mee klooien dus
Een volgend punt op m'n wishlist is goede audioplayback, aangezien ik m'n FR ook als MP3-speler wil gaan gebruiken; Audacious werkt onder Debian, maar bij afspelen van MP3 of OGG stottert het geluid omdat de CPU het niet bij kan benen... ik hoop dat daaraan gewerkt wordt dmv kernel/driver support, het lijkt me iig niet helemaal de bedoeling.
Ik gebruik m'n FR nu trouwens weer even niet als 'daily phone', maar alleen eigenlijk om mee te klooien onder Debian. Qtopia bleek nog steeds gesprekken te missen en Android is nog niet heel bruikbaar lees ik. FDOM en SHR lijken ook wel vooruit te zijn gegaan qua stabiliteit en bruikbaarheid (suspend, accuduur, calypso-bug, geluidskwaliteit, enz..), gebruikt iemand hier een van die twee?
Heb er nu IceWM op staan, en dat is echt een goed idee geweest. Het is veel vlotter dan XFCE. Enkel nog even configgen dattie maar 1 virtual desktop gebruikt. En het scherm naar landscape zetten, voor de grap. Eens zien hoe zich dat gedraagt.
Verwijderd
Ik gebruik Quod Libet De interface is niet geoptimaliseerd voor een telefoon, maar het doet wat het moet doen.jeroen__online schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 00:57:
[...]
Een volgend punt op m'n wishlist is goede audioplayback, aangezien ik m'n FR ook als MP3-speler wil gaan gebruiken; Audacious werkt onder Debian, maar bij afspelen van MP3 of OGG stottert het geluid omdat de CPU het niet bij kan benen... ik hoop dat daaraan gewerkt wordt dmv kernel/driver support, het lijkt me iig niet helemaal de bedoeling.
Ik gebruik eigenlijk geen andere windows manager dan de "standaard" matchbox window manager. Ik heb enkele tweaks gedaan zodat ik wel de kruisjes zie (zodat ik de geopende vensters kan sluiten) en wanneer ik kort op de PWR-button druk, dan stuur ik een alt-tab commando zodanig dat ik snel tussen de verschillende vensters kan switchen.
Zelfde met Openbox, keyboard is in feite evengroot.. maar de letters op de toetsen zijn gewoon een stuk kleiner en nog amper leesbaar. Als je een oplossing weet, let me know. Ben blij dat ik de qwerty layout kan gebruiken zonder er bij na te denkenjeroen__online schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 00:57:
[...]
... maar het matchbox-keyboard is nu superklein (de helft van de normale grootte ongeveer) en niet te resizenWeet iemand waar je de grootte daarvan kunt instellen (in de keyboard.xml staat dat volgens mij niet) of een alternatief onscreen keyboard (bruikbaar onder icewm)?
Gisteravond Qtextended (qtextended-4.4.2-gta02-rootfs-10302135.jffs2 && uImage-gta02-gc7283981_mwester-stable.bin met modules-min-gta02-gc7283981_mwester-stable.tgz) er opnieuw opgezet, en vanuit daar een versie Debian installatie op de nieuwe 8GB MicroSDHC kaart, met de boot partitie als ext2 en de configure-uboot.sh die een quiet-boot standaard implement.
Vanavond is 't zaak proberen Qtextended in een chroot op Debian te starten. Als dat net zo lekker werkt heb ik het genot van beiden onder 1 boot
UPDATE 081117211600
Het font probleem met het keyboard ligt duidelijk bij Xglamo. Ik ben weer terug in Xorg.conf naar fbdev, /usr/bin/X en /etc/X11/X verwijderd en nieuwe symlinks gemaakt van /usr/bin/Xorg. Dan maar even mindere X performance..
[ Voor 9% gewijzigd door laen op 17-11-2008 21:23 ]
De Groningse beer
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Ik vernam ook al zoiets, dat belooft wat!Balachmar schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:53:
Ik heb vandaag begrepen dat er een eerste versie uit is voor een on screen toetsenbord voor android op de freerunner. Ik las het op de openmoko blog.
M'n FR ligt nog steeds een beetje stof te vergaren, maar ik was al van plan een dezer dagen SHR of Android te proberen, aangezien bij die eerste steeds meer vervelende bugs worden weggewerkt en bij de tweede de bruikbaarheid eindelijk op een acceptabel niveau lijkt te komen
Als iemand anders 'm voor mij probeert; ik ben erg benieuwd naar de ervaringen!
Als het een beetje meezit komt 'vandaag' de image daarvoor beschikbaar. Sean McNeil had het daarover, die zei ook dat het invoegen van het soft-kbd niet zo moeilijk was. Waarschijnlijk kunnen we 'm morgen (ivm tijdzones) vinden, als het allemaal lukt, en dan ga ik 'm ook flashen. Ik wil dat wel eens zien. Hopelijk is het kbd ook in staat om dan de sim-pincode in te tikken, ik krijg dat ding niet wegBalachmar schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:53:
Ik heb vandaag begrepen dat er een eerste versie uit is voor een on screen toetsenbord voor android op de freerunner.
De eerste image deed het iig erg leuk.
Ook mijn sim werkt weer niet met pincode, je krijgt dan wel een keypad te zien maar bij invoeren roept hij dat de code onjuist is. Dus met m'n andere telefoon weer de pincode van m'n sim afgehaald, en dat ging beter. Heb er net een smsje mee ontvangen. Bellen lijkt wel ok, gaat in ieder geval over enzo, maar bij het opvragen van het beltegoed hangt de phone-applicatie.
Sommige settings kun je niet instellen, dan crasht er ergens iets in die settings applet
Het suspend probleem is er ook nog steeds, dus is leuk om even mee te spelen, maar nog niet echt als daily phone. Maar het zit er aan te komen, en ziet er goed uit.
Verder ben ik er snel op uitgekeken ben ik bang. Als je er voor wilt ontwikkelen, zul je toch aan de google-java moeten denk ik, maar daar weet ik niet zoveel van, en geen zin om erin te duiken
Zijn er verder nog leuke nieuwe distro's ? FDOM heb ik even gebruikt, leuk om mee te spelen, goeie gps-apps. Grappige dingen met de accel. meters ook.
QT, ik heb 4.4.2 even bekeken, maar ja, wat kan ik ervan zeggen. Het ziet er leuk uit, maar het wachten is nog even op een werkende gps applicatie. Ik heb heel even naar qpegps gekeken, maar om dat naar QT4 te porten is echt geen klus voor mij

Debian heb ik ook even gebruikt, dat is leuk als je een complete desktop op je telefoon wilt hebben, maar echt praktisch is het niet. Ja, je kunt alles customizen, maar je begint met een installatie van 512 MB waarin eigenlijk nog niets aan bruikbare applicaties inzit. En wat er dan wel in die 512 MB zit ? Ik bedoel, de rom-image van android is 22 MB ofzo, en dan heb je al een flinke lijst aan apps, icl. webbrowser, IM, telefoon, video- en musicplayer, image-viewer. Hmmm....
Iemand die "hackable:1" debian variant al geprobeert ?
En wat het nu moet worden qua grafische frontend en ontwikkel-toolkits weet ik ook nog niet. FSO framework met QT + GTK + EFL bij elkaar voelt toch wat lomp aan (in FDOM en 2008.9). Blijkbaar is er bijv. bij openmoko niemand die een keuze durft te maken voor het een of het ander en daar dan de ontwikkeling op richten. Maar ja, is ook moeilijk. Ik zou het niet weten in ieder geval....
Dat framework lijkt me op zich wel een goed idee, maar het moet gewoon niet te "overloaded" worden met allerlei windowmanagers en toolkits die alles op hun eigen manier willen doen. En hun eigen libraries meezeulen etc.
We gaan het wel zien. Voorlopig maar afwachten of het spul een beetje stabiel te krijgen is zodat het in ieder geval als telefoon een bruikbaar ding is
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Het klopt, de ontwikkelaar was op een of andere manier vergeten het soft-keyboard mee te nemen. Hij was gisteravond bezig een nieuwe package te maken, dus ergens in de loop van de week zou het voor elkaar moeten komen. Ik zit er ook op te wachten, te meer daar ik de pin niet van de SIMkaart afkrijg. Blijkt dat sommige providers dat blokkeren.u_nix_we_all schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:18:
Ik heb die nieuwe images van android nu draaien, maar een onscreen kbd zit er nog niet in, of ik kan hem niet vinden.
Als je er mee wilt spelen, zet dan zo snel mogelijk het suspend uit, want dat levert nog steeds een dode FR op en vereist een 'batterij eruit'-reset. Sommige mensen hebben wel de telefoon actief gekregen, las ik op de community, maar de resultaten zijn nogal uiteenlopend.
Heel opvallend: sommige mensen konden WIFI gebruiken met de nieuwe image, mijn FR gaf aan dat dat helemaal niet beschikbaar is. En dat heeft m.i. niks met een sim-kaart te maken...
Bij mij is het wel gelukt om m'n wifi aan te zetten. Ging wel een beetje raar, als je met wifi wilt connecten, komt er eerst een dialoog waar je je essid moet invullen, maar dat gaat niet. (Ik heb nog een image zonder onscreen kbd). Maar als je dan niets invult, komt er eerst een foutmelding, maar daarna lijkt het erop dat de networking opnieuw gestart wordt, daarna zag hij mijn AP wel, en kon ik connecten, ik kreeg netjes een ipadres.Paul_K schreef op donderdag 04 december 2008 @ 07:23:
Heel opvallend: sommige mensen konden WIFI gebruiken met de nieuwe image, mijn FR gaf aan dat dat helemaal niet beschikbaar is. En dat heeft m.i. niks met een sim-kaart te maken...
Niet dat ik er iets mee kon hoor, de browser crashed bij mij al bij het starten, dus of het écht werkt weet ik niet.
Update:
Heb nu de laatste image erop geflashed (die van 5-12) met onscreen keyboard. Maar dat werkt nog steeds niet lekker. Wel kan ik nu met de pictures-applicatie de fotootjes zien die ik in de FAT-partitie op de uSD-kaart heb gezet, en ook als wallpaper te gebruiken.Ook selecteren van ringtones werkt nu zonder te crashen. Veel en leuke ringtones. Webbrowser crasht wel nog steeds, maar ik denk dat dat iets te maken heeft met aanmelden van een account bij google ofzo. Het is me nog niet gelukt mij gmail account op de telefoon in te stellen.
Nou ja, er zit in ieder geval vooruitgang in.....
Nog een update:
Ik heb nu ook even de laatste kernel van Sean McNeil geflasht, die in dezelfde directory is te vinden als de android-rootfs (die van 4-12 05:28) maar die werkt niet. Na laden van de kernel wordt er een CRC check gedaan en die faalt.
Die uImage-tracking kernel heeft hetzelfde probleem.
[ Voor 35% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-12-2008 15:43 ]
^^^^
Het probleem met die kernels is dat ze groter zijn dan 2 MB. De bootloader is geconfigureerd om max 2MB van de kernel in te lezen (ook al is hij groter). Ik heb nu mijn (NAND-)bootloader geherconfigureerd (hergeconfigureerd ?), lekker oldskool met een seriele terminal-emulator
De laatste berichten zijn positief, maar ik wacht nog even af..
Al heb ik het buzz probleem nog niet helemaal onder controle, de rest is voor mij nu zo stabiel dat ik de FR inmiddels gebruik als dagelijkse telefoon.Thlinx schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:19:
Ik volg de ontwikkelingen op de mailinglist nog steeds en kijk hier ook regelmatig. Nog steeds wachtend op een image die functionaliteit en stabiliteit genoeg biedt om de FR te gebruiken als dagelijkse telefoon.
De laatste berichten zijn positief, maar ik wacht nog even af..
Alleen GPRS werkt nog helemaal niet, ik zou dat heel graag in een GUI willen hebben naast GSM en niet in plaats van.
De Groningse beer
Met welke distro, als ik zo vrij mag zijn?ParagonEnschede schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:51:
[...]
Al heb ik het buzz probleem nog niet helemaal onder controle, de rest is voor mij nu zo stabiel dat ik de FR inmiddels gebruik als dagelijkse telefoon.
[...]
Ik volg dit topic (de drukte!
Rond Debian is het wel vrij stil trouwens, de hackable-1 images heb ik nog niet geprobeerd, heb nog niet gekeken wat het precies inhoudt. Het packagen van de illume/qpe foon-apps vordert nog niet echt meen ik... jammer, want daar kijk ik nog wel het meeste naar uit
ja, inderdaad... Ik kijk iedere week een paar keer wat er aan nieuwe postings geschreven is, maar wegens zelf niet knutselen heb ik geen bevindingen te melden. Het blijft dus even bij leechen ;-)
@Paragon:
Wat bedoel je daarmee, GPRS-GUI ipv GSM-GUI?(..) ik zou dat heel graag in een GUI willen hebben naast GSM
Wat mij betreft is mijn FR vanaf vandaag te koop.
[ Voor 5% gewijzigd door Thlinx op 09-12-2008 21:01 ]
Dat ik nu niet met goed fatsoen GPRS aan of uit kan zetten en de instellingen kan aanpassen, zoals ik wel een dialer heb.wankel schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 16:11:
@Paragon:
[...]
Wat bedoel je daarmee, GPRS-GUI ipv GSM-GUI?
De Groningse beer
Met OM2008.9 + testing.jeroen__online schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 01:26:
[...]
Met welke distro, als ik zo vrij mag zijn?
De Groningse beer
(http://people.openmoko.or..._rework_SOP__DRAFT3__.pdf)
Ik kan zelf niet SMD/SMT solderen, dus als iemand dat wel kan en voor een kleine vergoeding dat ook voor mij zou willen doen, houd ik me aanbevolen.
De Groningse beer
SMS-en wil niet echt lekker, GPRS krijg ik met geen mogelijkheid lopen (te weinig tijd om er lang mee aan te klooien). En dat zijn de dingen die ik eigenlijk het meest gebruik/nodig heb. Telefoneren is niet zo boeiend (terwijl dat dan weer wel redelijk werkt). Heb dus geïnvesteerd in een nieuw WM apparaat dat het gewoon doet. (Erg hè?)
Ik blijf de FR wel houden, is gewoon leuk om af en toe mee te pielen.
Android laat ik voorlopig links liggen, zolang daar geen SIM-pin in te voeren is kan ik daar helemaal niks mee. (Een telefoon waar je niet mee kunt bellen schiet een beetje het doel voorbij.) De image van 5 december deed bij mij helemaal niks, kreeg enkel een zwart scherm.
Ik heb de beschrijving van Jörg bekeken, het ziet er doenbaar uit... op een apparaat van 15 euro dan. Met m'n freerunner ga ik nog even niet solderen. Grappig trouwens, deze toch wel "open" telefoon is de eerste die ik niet binnen drie maanden "open"-geschroefd heb :-P
Die buzz en echo zijn inderdaad niet hetzelfde. Die echo is (bijna) helemaal weg te regelen via de alsa instellingen. Ik heb overigens weinig last van die echo. De Buzz is een direct gevolg van een ontwerpfout die met die soldeerklus weg te krijgen is. Als je er geen last van hebt, dan heb je w.s. een Vodafone of KPN sim op 900 MHz.wankel schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:10:
De "buzz" en de "echo" zijn niet hetzelfde toch? Ik heb tot nu toe teveel last van de echo gehad om de buzz op te laten vallen, denk ik. Of zou ik toevallig een versie hebben waar het buzz-probleem al verholpen is (date code = 20080722)
De Groningse beer
Ik ben namelijk wel zeer gecharmeerd van het open concept en dat je totale vrijheid hebt. Ook het klooien met al die distro's lijkt me erg cool. Maar ik wil eigenlijk wel de mogelijkheid hebben om hem ook stabiel te kunnen gebruiken. (Ik las al dat dat samen met gps moeilijk wordt, momenteel)
Kortom, mijn vraag is: Zou je hem opnieuw kopen, als je weet wat je nu weet? En waarom (niet)?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Goeie vraag. Ik zou 't weer doen, denk ik, maar dan niet voor de prijs die er nu voor wordt gevraagd. Het is op dit moment leuk speelgoed, maar ik kan 'm niet inzetten voor dagelijks gebruik. Daarvoor is de telefoon nog net niet betrouwbaar genoeg (ontwaken uit suspend doet het niet consequent en is over het algemeen te traagRoom42 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 00:48:
Kortom, mijn vraag is: Zou je hem opnieuw kopen, als je weet wat je nu weet? En waarom (niet)?

Punt is ook dat er gewoon een hardware-fout in zit m.b.t. het geluid (de 'buzz'). Als die eruit is wordt het allemaal wat prettiger.
Het is nu gewoon een aardig ding, een mini-linux-computertje waar je ook mee kunt bellen.
Het open karakter van de telefoon is geweldig, echter geen van de distro's doet wat je van een normale telefoon mag verwachten. Ik zou 'm dus met deze wetenschap nooit gekocht hebben, het voelt meer als een donatie dan als een aankoop.Room42 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 00:48:
Ik ben namelijk wel zeer gecharmeerd van het open concept en dat je totale vrijheid hebt. Ook het klooien met al die distro's lijkt me erg cool. Maar ik wil eigenlijk wel de mogelijkheid hebben om hem ook stabiel te kunnen gebruiken. (Ik las al dat dat samen met gps moeilijk wordt, momenteel)
Als je wilt telefoneren met deze telefoon zal ik zal je eerder aanraden een Nokia 3310 te kopen dan een FR.
Ik heb 'm destijds gekocht met het idee dat er bijna een stabiele distributie was, dat gevoel heb ik nu nog steeds. Ze zijn er bijna.. maar toch niet. Voordat de telefoon echt lekker zal werken, ben ik ervan overtuigd dat er veel meer leuke telefoons op de markt zullen zijn (met name de Android telefoons)
Ben je toch nog steeds geinteresseerd, neem dan maar contact met me op (p3r13ct staartje v.e. aap hotmail punt com). Ik heb er 1 te koop.
Die buzz kun je er inmiddels zelf uitsolderen (voor v5 en v6. v7 moet het hele probleem niet meer hebben). Ik heb de buzz nog steeds, maar ben er met de standaard alsa state files EN m'n hand om het gat inmiddels in geslaagd om een fatsoenlijk gesprek te kunnen hebben, zonder dat mensen aan de andere kant beginnen te zeuren over die buzz. Verder is de kwaliteit van het geluid heel behoorlijk, al blijft het verstaan van de andere kant wat moeilijk vanwege het lage geluidsniveau.Paul_K schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 07:49:
[...]
Goeie vraag. Ik zou 't weer doen, denk ik, maar dan niet voor de prijs die er nu voor wordt gevraagd. Het is op dit moment leuk speelgoed, maar ik kan 'm niet inzetten voor dagelijks gebruik. Daarvoor is de telefoon nog net niet betrouwbaar genoeg (ontwaken uit suspend doet het niet consequent en is over het algemeen te traag, waardoor bellers vaak ophangen). GPRS en WIFI heb ik nog nooit aan de gang gekregen, en SMS-en loopt ook niet echt lekker (die krijg ik pas binnen na een reboot van de FR, niet handig, omdat ik vanuit sommige productie-systemen SMS-en krijg over de status). Ook Bluetooth levert tot nu toe enkel vastlopers op, erg onhandig met een carkit. En om daarvoor weer terug te gaan naar het oordopje aan het draadje...
![]()
Punt is ook dat er gewoon een hardware-fout in zit m.b.t. het geluid (de 'buzz'). Als die eruit is wordt het allemaal wat prettiger.
Het is nu gewoon een aardig ding, een mini-linux-computertje waar je ook mee kunt bellen.
En sinds vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat ik h'm weer zou kopen. Want ik draai na een tegenvallend Om2008.12 (brakker dan Om2008.9 testing, tot mijn verbazing) nu de FSO milestone 4.1 image en daar werkt GPRS bijna out of the box. Er moet alleen een desktop file en een script toegevoegd worden om GPRS aan en uit te kunnen zetten. En als GPRS aan staat, dan kun je gewoon bellen en gebeld worden. En zhone ziet er heel behoorlijk uit, w.m.b.
Kortom: ik kan stabiel*:
- bellen en gebeld worden
- SMS-en en ge-SMSd worden
- GPRSsen
- Bij mijn weten GPSsen, al heb ik dat in de FSO nog niet getest wegens het gare weer en gebrek aan een raam.
- Bluetooth heb ik geen idee van, gebruik ik nooit.
- Email (IMAP over SSL) werkt eindelijk met Claws-mail
- Batterij leeft voor mij lang genoeg. En dat is bij matig gebruik en nooit langer dan 12 uur zonder USB aansluiting, niet erg representatief wellicht, maar ik kom nooit langer dan 50%.
En ik gebruik de Freerunner dan ook voor dagelijks gebruik. Ik verwacht van de GTA03 tw weinig winst t.o.v. de GTA02. Ik denk dat ik als opvolger van de GTA02 voor de GTA04 ga.
* Stabiel als in 24 uur kunnen gebruiken, langer heb ik geen ervaring mee, omdat ik er vrij veel mee zit te kutten en dus reboot. Verwacht alleen geen rappe telefoon. Of dat gek is, is aan jou: Firefox 3 is misschien wel gewoon niet voor een ARM4t bedoeld. Mensen die veel willen bellen en niet al teveel willen kutten moeten gewoon een Nokia halen, mensen die grinnikend tegen vrienden durven zeggen dat ze even wat minder goed kunnen bellen omdat ze een nieuw image gebruiken (maar een flash later het ding wel als telefoon willen kunnen gebruiken), moeten voor de Freerunner gaan.
De Groningse beer
Hee, dit klinkt leuk. De komende dagen eens mee klooien. Dank je voor de tipParagonEnschede schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:25:
Want ik draai na een tegenvallend Om2008.12 (brakker dan Om2008.9 testing, tot mijn verbazing) nu de FSO milestone 4.1 image
Zijn er trouwens verschillende hardwareversie in omloop? En kun je dan maar beter de laatste versie hebben of juist niet?
(wel bedankt voor het delen van de ervaringen, trouwens!)
[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-12-2008 09:09 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Om je "op weg te helpen": Ja, ik zou 'm weer gekocht hebben. Niet alleen uit practisch oogpunt (zoals Paul en Paragon zeggen: je kán er mee bellen, en het is gewoon een linux laptopje met hardstikke gave hardware aan boord), maar ook, zoals Thlinx zegt, een beetje uit ideologie: een soort van donatie.Kortom, mijn vraag is: Zou je hem opnieuw kopen, als je weet wat je nu weet? En waarom (niet)?
Ik zou zeggen: kijk eens wat ze tweedehands moeten opbrengen, bijvoorbeeld via Thlinx. Misschien kun je er eens een bekijken van iemand of zelfs eentje lenen? In welke regio woon je?
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 24-12-2008 11:22 ]
Hmmm. Er zijn voor GTA02 wel al minimaal 5 hardware-versies, de mijne is GTA02v05...Room42 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:14:
Arnhem. Ik heb inmiddels van de wiki begrepen dat de meest recente versie GTA02 (Neo Freerunner) is en dat er geen subversies zijn. Dat scheelt in ieder geval, dan weet je in ieder geval dat je goed zitIk zal Thlinx eens vragen.
Nog wel een date code 20080619
How do I find out what version of hardware I have?
cat /proc/cpuinfo
Search for the line that says "Revision". There will be 4 digits, of the form "0350". The '5' in this example indicates hardware revision 5.
volgens de FAQ is GTA02v5 al van januari, v6 medio april. Jouw toestel zou dus al een v6 kunnen zijn.Thlinx schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:46:
Hoe haal je de versies uit elkaar? Volgens mij heb ik ook v5, maar zie dat niet tussen het model nummer en andere codes.
Nog wel een date code 20080619
(Off topic) Ik rijd zo langs Beverwijk, dus als je het toestel vandaag nog kwijt wilt, reageer dan even op mijn GMail...
Dat klinkt idd leuk, ik heb vd week eindelijk m'n FR er weer eens bijgepakt en heb de hackable1 image geprobeerd; ziet er wel erg netjes uit, maar nog geen tijd gehad om er iets aan aan te passen. De FSO milestone klinkt goed, daar hebben ze neem ik aan ook de Bouncy Rubber Calypso-bug (#1024) uitgehaald? Die zou ook uit de h1-image zijn, maar nadeel daarvan is dat suspend nog niet werkt (wordt aan gewerkt).Paul_K schreef op woensdag 24 december 2008 @ 08:09:
[...]
Hee, dit klinkt leuk. De komende dagen eens mee klooien. Dank je voor de tip
Op de vraag of ik 'm zo snel weer zou kopen: ja, gezien de vele mogelijkheden en het feit dat ik toch een beetje Linux-fanboy ben
Ik heb een GTA02v6, dat is momenteel de meest recente versie. En ook de laatste versie met de buzz bug. Dat is toch wel de naarste bug, omdat het direct hardware gerelateerd is. Verder kun je v5 niet nieuw meer krijgen, die zijn al lang uitverkocht. Ik weet zo niet wanneer de v7 komt, maar dat kan nooit lang meer duren. Daar zou ik de nieuwsgroepen eens op moeten nalezen, want als ik een nieuwe zou kopen, moet dat toch wel minimaal een v7 zijn.KoKro schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:14:
[...]
volgens de FAQ is GTA02v5 al van januari, v6 medio april. Jouw toestel zou dus al een v6 kunnen zijn.
(Off topic) Ik rijd zo langs Beverwijk, dus als je het toestel vandaag nog kwijt wilt, reageer dan even op mijn GMail...
De Groningse beer
Ik blijf de topic volgen en hoop van harte dat alle problemen snel tot het verleden zullen behoren.
Ja, ik. Ik draai alleen niet 4, maar 4.1. Weet je zeker dat jij wel de 4.1 gebruikt?Paul_K schreef op maandag 29 december 2008 @ 07:41:
Is er iemand die FSO milestone 4 aan het draaien heeft? Ik heb de nieuwste jffs en kernel opgehaald en geflasht, maar dat levert enkel spectaculaire meldingen op (Empty flash at #<hex adres>). Na heel veel van die krijg ik de tekst "Angstrom" te zien en een login-prompt, maar daarna houdt het op.
De Groningse beer
Hallo bmantra en overige leden van dit forum.Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:41:
[...]
Ik gebruik Quod Libet De interface is niet geoptimaliseerd voor een telefoon, maar het doet wat het moet doen.
Ik gebruik eigenlijk geen andere windows manager dan de "standaard" matchbox window manager. Ik heb enkele tweaks gedaan zodat ik wel de kruisjes zie (zodat ik de geopende vensters kan sluiten) en wanneer ik kort op de PWR-button druk, dan stuur ik een alt-tab commando zodanig dat ik snel tussen de verschillende vensters kan switchen.
Hoewel ik nieuw ben wil ik zeggen: zeg maar Je Jij en Jos.
Ook ik heb een FR gekocht en zit er behoorlijk mee te zooien.
Nu lees is dat jij alleen matchbox gebruikt, dat maakt mij nieuwsgierig hoe dat je dat voor elkaar krijgt en welke tweaks je hebt toegepast.
verder lees ik in dit forum ook dat het mogelijk is om onder debian icewm te gebruiken in combinatie met openmoko-panel en ook hier ben ik benieuwd naar hoe dit voor elkaar te krijgen
In de hoop dat jullie iets kunnen en willen verduidelijken,
groet,
Jos.
Hoi Jos,Je jij en Jos schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 02:11:
verder lees ik in dit forum ook dat het mogelijk is om onder debian icewm te gebruiken in combinatie met openmoko-panel en ook hier ben ik benieuwd naar hoe dit voor elkaar te krijgen
Via de Wiki (doorklikken naar debian-site) kun je info vinden hoe je Debian kunt installeren (install script), dat werkt prima. Je moet dan wel eerst networking voor elkaar hebben, maar dan is het een fluitje. Als je daarna apt-get install icewm doet, wordt dat netjes geïnstalleerd. Verander daarna je opstart naar "exec icewm" en klaar is Jos. (Staat ook in de Debian wiki uitgelegd)
Uhm...ParagonEnschede schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:50:
Ja, ik. Ik draai alleen niet 4, maar 4.1. Weet je zeker dat jij wel de 4.1 gebruikt?
openmoko-fso-console-image-glibc-ipk--20081120-om-gta01.rootfs.jffs2
Dit zou wel eens de verkeerde kunnen zijn... 'console image'.
Vanavond eens naar de goeie files kijken...
Nu dus OM2008.12 erop gezet, en dat ziet er wel aardig uit. Binnenkort eens wat meer mee stoeien, vooral met de specifieke nederlandse patches die in ontwikkeling zijn, zoals een NL soft toetsenbord.
FSO heb ik nog niet geprobeerd, maar kan blijkbaar nog even wachtenPaul_K schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:30:
Okee. Ik had dus de verkeerde FSO-image geflasht. De FSO-Illume gaf me een grafische omgeving, vrij kaal. FSO-Zhone gaf me een telefoon en verder niet veel bijzonders.
Nu dus OM2008.12 erop gezet, en dat ziet er wel aardig uit. Binnenkort eens wat meer mee stoeien, vooral met de specifieke nederlandse patches die in ontwikkeling zijn, zoals een NL soft toetsenbord.
OM2008.12 heb ik ook vorige week geflasht, ziet er leuk uit en zo, de echo is soms weg (niet altijd geloof ik) en ook bug #1024 (TBRC) lijkt verholpen. Echter, SMSjes wilden bij mij pas na een reboot binnenkomen
Hackable1 heb ik ook geprobeerd (rev.2 image) en ziet er prima uit, is redelijk vlot en blijkt wel suspend te hebben (werkt prima). Ik kreeg echter klachten over de geluidskwaliteit van m'n mic (wellicht op te lossen met andere alsa.state-file) en veel irritanter: al m'n contacten beginnen met +31... en dat werkt niet met uitgaande gesprekken, 0031 of gelijk het netnummer wel
De H1-distro ziet er erg netjes uit moet ik zeggen, kan nog wel wat sneller, maar biedt enorm veel mogelijkheden qua programma's
Ik gebruik m'n FR nog steeds niet als daily foon door deze bugs, maar het blijft leuk om er mee te klooien. Ik hoop echter wel dat 2009 (snel) verbetering biedt voor de basisbehoeften!
2008.x is nog steeds, volgens mij, het meest praktische. De .12 is trouwens erg rap met starten.
http://www.bol.com/nl/p/e...index.html#product_imagesreinouts schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:18:
Ik heb net even in Pricewatch zitten zoeken maar kan het niet vinden. Weet iemand waar ik een converterplugje kan kopen om mijn koptelefoon met 3,5mm jack met de 2,5mm-uitgang van de Freerunner te gebruiken?
bijvoorbeeld, maar ik neem aan dat ze zoiets ook wel bij een zaak als Dixons zullen hebben.
Iedere redelijk gesorteerde electronicawinkel hoort dat aan boord te hebben. Ik heb er ook zo'n ding gekocht, voor helemaal €1,95...reinouts schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:18:
Ik heb net even in Pricewatch zitten zoeken maar kan het niet vinden. Weet iemand waar ik een converterplugje kan kopen om mijn koptelefoon met 3,5mm jack met de 2,5mm-uitgang van de Freerunner te gebruiken?
Verwijderd
ik heb al een paar maanden een FR,
heb bijna alle distro's uitgeprobeert,,
ik ben voormezelf tot de conclusie gekomen dat SHR voor mij het beste werkt, ik heb mn FR met SHR (unstable) als dagelijkse telefoon gebreukt,, dat ging aardig goed, alleen paar keer dat wanneer ik gebeld werd dat die bleef door rinkelen, maar dat had ik met SHR testing niet,
maar verder geen echo, en sms werkt ook aardig goed,
dus als iemand nog een distro uit wil proberen SHR is aan te raden,
verschil tussen testing en unstable
testing; is ietsje stabieler, met opkg upgrade gooit tie er gelijk een nieuwe kernel op als die beschikbaar is,
unstable; phone app ziet er anders uit, (opties werkt) SMS ziet er ook iets anders uit, en het is voor iets wat als unstable gemarkeerd is vrij stabiel,
maar ik las ook dat SHR MS1 heel snel eraan komt..
Verwijderd
Volgens http://wiki.openmoko.org/wiki/Distributions en andere bronnen zijn ze ook goed aan het meewerken met FSO ( FreeSmartphone.Org ).
EDIT: Kan je ons vertellen wat de baterij-levensduur is met die versie en normaal gebruik?
Aangezien ik zelf nog geen gekocht heb. Zou ik graag nog weten of er nu nog mensen zijn die van hun FR afwillen
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 03:01 ]
Files te vinden op http://shr.bearstech.com/shr-unstable/images/om-gta02/
Moet nog veel stoeien, maar dit belooft wat!
Ik heb net een freerunner besteld.
Ik hoop hem deze week te krijgen.
Heeft iemand ook ervaring met Android op de freerunner ?
Nielsonline
Groeten is niet nodig op GoT... We begroeten elkaar standaard met elke post
Verder: Zoeken naar android in deze thread
Je bent niet nieuw, maar het is even geleden, dus het is je vergeven
Toevallig ben ik er de afgelopen we(e)k(en) mee bezig geweest, het ziet er veelbelovend uit maar is nog verre van 100% functioneel. Je mag heel blij zijn als je er (binnenkort) normaal mee kunt bellen. Anyway, wat dingen die je natuurlijk allang had gevonden: [OM Wiki]Android on Freerunner en het Koolu forum zijn heel informatief, waarbij vooral Michael Trimarchi's images mijn aandacht trekken vanwege de regelmatige updates en deze de mogelijkheid bieden Android makkelijk van uSD card te booten.niekvanruler schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:45:
Hoi,
Ik heb net een freerunner besteld.
Ik hoop hem deze week te krijgen.
Heeft iemand ook ervaring met Android op de freerunner ?
Nielsonline
Ik las (ook op de OM mailinglist) dat Paul_K nogal enthousiast was over SHR unstable, ben je dat nog steeds Paul? Ben wel benieuwd of je je FR daarmee als dagelijkse telefoon gebruikt namelijk
Ik ga denk ik die images van Michael Trimarchi's proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.. Anyway, wat dingen die je natuurlijk allang had gevonden: [OM Wiki]Android on Freerunner en het Koolu forum zijn heel informatief, waarbij vooral Michael Trimarchi's images mijn aandacht trekken vanwege de regelmatige updates en deze de mogelijkheid bieden Android makkelijk van uSD card te booten.
Heeft iemand die al geprobeerd eigenlijk?
Ik heb voor dagelijks gebruik toch andere telefoon (HTC) gekocht, omdat de Qtek het opgaf. Ben met de FR niet meer echt bezig geweest, vanwege diverse overlijdens in de privé sfeer...jeroen__online schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:05:
Ik las (ook op de OM mailinglist) dat Paul_K nogal enthousiast was over SHR unstable, ben je dat nog steeds Paul? Ben wel benieuwd of je je FR daarmee als dagelijkse telefoon gebruikt namelijk
Diverse nog wel! Bah, sterkte man.
De hele grafische omgeving werkt vrij traag, omdat volgens mij het merendeel in python is geschreven en dat is interpreted, maar het werkt wel als je maar geduld hebt.
De FR via een korte druk op de powerknop in SUSPEND zetten werkt niet, merk ik. Ook na 2 keer blijft e.e.a. gewoon lekker 'aan'. Ik had even de wake-up willen testen, maar dat zit er zo dus niet in.
Maar verder gaat dit best wel lekker. Of het een dagelijkse foon is... durf ik niet zo te zeggen. Daarvoor heb ik er nog niet genoeg mee gedaan. Misschien komt dat nog wel.
Ad maiorem black_eye gloriam
[edit] Dju, zeg, die V14 is nog warm... van vandaag!! Jij zat er bovenop!!
[edit2] Wat heb jij aangepast in Uboot om de grotere image te kunnen laden? Da's nog onontgonnen gebied voor mij...
[ Voor 30% gewijzigd door Paul_K op 20-02-2009 16:54 ]
Nice, dat klinkt hoopvol! Bedankt voor het delen van je ervaring, ik ga 'm zsm proberenblack_eye schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:50:
de freerunner-v14.jffs2 en uImage-v12.bin van Michael Trimarchi werken echt lekker. De FR is stabiel en je kan er eindelijk goed mee bellen en geld worden. BT en wifi werken zonder problemen.
@edit2: Qi is het antwoordPaul_K schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:22:
Leuk bericht. Ik wil het ook eens proberen. Effe vraagje: kun je een PIN voor de SIM invoeren bij het starten? Ik kan nl de pin-beveiliging op de sim niet uitzetten. Als PIN invoeren niet lukt hoef ik er niet eens aan te beginnen.
[edit2] Wat heb jij aangepast in Uboot om de grotere image te kunnen laden? Da's nog onontgonnen gebied voor mij...
Hier kun je vinden hoe.
Met deze images krijg ik adb over usb niet aan de gang. Wifi werkt voor mij ook nog niet goed, de eerste keer vond hij in ieder geval de netwerken, maar nu krijg ik weer "unable to scan for networks".
Over die sim pincode staat summier iets in de readme , ik gebruik geen pincode dus ik weet niet of het in v14 gefixt is.
Al met al kan ik er dus nog niet zoveel mee, zeker zonder adb
PIN heb ik uit moeten zetten, aan werkt helaas nog niet. SMSen verzenden en ontvangen werkt trouwens ook goed. Wil je b.v. je contacten syncen, dat kan.Paul_K schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:22:
Leuk bericht. Ik wil het ook eens proberen. Effe vraagje: kun je een PIN voor de SIM invoeren bij het starten? Ik kan nl de pin-beveiliging op de sim niet uitzetten. Als PIN invoeren niet lukt hoef ik er niet eens aan te beginnen.
Met Uboot heb ik niets hoeven aan te passen. Ik werk met dfu-util onder Linux
Nice! Ik heb gister al even zitten klooien met de V14-jffs2 image en V12-kernel vanaf microSD kaart, lijkt allemaal redelijk te werkenblack_eye schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:12:
[...]
PIN heb ik uit moeten zetten, aan werkt helaas nog niet. SMSen verzenden en ontvangen werkt trouwens ook goed. Wil je b.v. je contacten syncen, dat kan.
Met Uboot heb ik niets hoeven aan te passen. Ik werk met dfu-util onder Linux

Je zou het eens met een ander keyboard proggie kunnen proberen: aKeyUI. Deze kun je als programma starten, iets intypen en dat in je copy/paste buffer bewaren. Als je nu naar een invoerveld gaat, en die wat langer "aanklikt" kun je paste doen. Omslachtig, maar voor je WEP/WPA key wel bruikbaar.jeroen__online schreef op maandag 23 februari 2009 @ 16:14:
[...]
Irritant blijft alleen het niet kunnen invoeren van WPA/WEP keys (keyboard staat op de achtergrond)... Ik speel vanavond even verder
Edit: Ik zie dat er nu ook een v15 jffs2 en tgz file is..... moet weer flashen geloof ik ;-)
PS, Jeroen, werkt adb bij jou wel in die v14 image ?
Edit, nevermind. Ik heb nu v15 en mijn adb doet het ook weer.
Ben alleen nog steeds aan het prutsen om android vanaf sd-kaart te draaien, maar dat lukt nog niet helemaal....
Edit maar weer

Edit. En ext2 gebruiken, geen ext3
[ Voor 28% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-02-2009 17:53 ]
Thanks, aKeyUI ga ik zo proberenu_nix_we_all schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:17:
[...]
Je zou het eens met een ander keyboard proggie kunnen proberen: aKeyUI. Deze kun je als programma starten, iets intypen en dat in je copy/paste buffer bewaren. Als je nu naar een invoerveld gaat, en die wat langer "aanklikt" kun je paste doen. Omslachtig, maar voor je WEP/WPA key wel bruikbaar.
Edit: Ik zie dat er nu ook een v15 jffs2 en tgz file is..... moet weer flashen geloof ik ;-)
PS, Jeroen, werkt adb bij jou wel in die v14 image ?
Edit, nevermind. Ik heb nu v15 en mijn adb doet het ook weer.
Ben alleen nog steeds aan het prutsen om android vanaf sd-kaart te draaien, maar dat lukt nog niet helemaal....
Edit maar weerBooten vanaf sd-kaart is niet zo moeilijk, maar je moet wel die kernel ff hernoemen naar uImage.bin
![]()
Edit. En ext2 gebruiken, geen ext3
Ik hoop deze week nog wat meer te testen met Android, want dit lijkt werkbare vormen aan te gaan nemen
Dan is adb toch wel handig, direct vanuit eclipse met de plugin op het device je app testen
Anyway, ik heb inderdaad die init.rc even moeten patchen, en nu boot ik ook vanaf SD (maar niet met Qi, met de standaard bootloader)
Apps installeer ik vooralsnog door de apk-bestanden in de juiste map te copyen idd, omslachtig, maar werkt goed genoeg voor testenu_nix_we_all schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:07:
Hoe installeer je dan je applicaties, zonder adb ? Sd kaartje eruit, apk uitpakken en in de juiste dirs gooien ? Wel een beetje omslachtig, ik heb toch al gauw een stuk of 10 apps om te proberen, en mijn eigen frutsels (howel ik nog niet veel verder ben dan hello world).
Dan is adb toch wel handig, direct vanuit eclipse met de plugin op het device je app testen![]()
Anyway, ik heb inderdaad die init.rc even moeten patchen, en nu boot ik ook vanaf SD (maar niet met Qi, met de standaard bootloader)
Wifi werkt in beide gevallen bij mij niet: ik kan met aKeyUI idd de WPA-key plakken en invoeren, maar na 'Obtaining IP address...' krijg ik 'unsuccessful'. Het begint wel ergens op te lijken, maar 100% betrouwbaar bellen en SMSen kun je er volgens mij nog niet mee...
Misschien ga ik het weekend de nieuwkomer FYP (FreeYourPhone, gebaseerd op Debian) ook nog even uitproberen, de meeste distro's lijken immers in de buurt te komen van 'geschikt dagelijks gebruik'.
Als ik van vakantie terug kom, misschien eens kijken. SHR Unstable doet het voor mij nog steeds best aardig.
Eindelijk lekker onderweg ook internetten en het navigatiegedeelte is ook te gebruiken.
Ik las er al goede dingen over op Michael's blog, ik ga 'm ook snel proberenblack_eye schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:27:
Wel tof, die nieuwe update(14.5) GPRS werkt nu stabiel!!!
Eindelijk lekker onderweg ook internetten en het navigatiegedeelte is ook te gebruiken.
- wifi (open netwerk) werkt
- gps werkt
- zeer gemakkelijk en groter klavier tov android
- reeds voldoende applicaties geinstalleerd (Dillo, Pidgin, TangoGPS, Wifi-Radar, EpdfView, Mokomaze, Cellhunter)
- sms overzichtelijk en berichten typen kan met vingers
- leest sim contacten zonder te importeren
- bellen, duidelijke verbetering (geen ruis zoals bij android)
Zoek juist nog een oplossing voor de browser Dillo 90° te draaien...
Ja met V13 met 14.5 en 14.6(sinds gisteren uit) en inloggen op een ZyXEL modem. Wireless werkt nog niet helemaal lekker. Af en toe vindt hij geen netwerken meer en krijg je de melding unable to scan for networks. Een reboot helpt dan.jeroen__online schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:19:
[...]
Ik las er al goede dingen over op Michael's blog, ik ga 'm ook snel proberenHet is me bij voorgaande versies nog niet gelukt Wifi (met WPA) te gebruiken, ondanks het wel kunnen invoeren van de WPA-key. Ik zie de melding 'obtaining IP adres..' en vervolgens 'Unsuccessful'. Dit zowel met uImage-V12 als V13. Is jou dat wel gelukt?
freerunner-v14.6.jffs2
en
uImage-v13.bin
Ik probeer gprs aan de praat te krijgen, maar het lukt nog niet.
Ik heb een hi prepaid sim
deze settings heb ik gebruikt
apn : internet
mmc : 204
mnc : 08
rest leeg
en deze
apn : portalmmm.nl
proxy : 10.10.100.20
port : 9201
Beide werkte niet.
heeft iemand gprs aan de praat gekregen met hi
Ik gebruik nu :jeroen__online schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:19:
[...]
Ik las er al goede dingen over op Michael's blog, ik ga 'm ook snel proberenHet is me bij voorgaande versies nog niet gelukt Wifi (met WPA) te gebruiken, ondanks het wel kunnen invoeren van de WPA-key. Ik zie de melding 'obtaining IP adres..' en vervolgens 'Unsuccessful'. Dit zowel met uImage-V12 als V13. Is jou dat wel gelukt?
freerunner-v14.6.jffs2
en
uImage-v13.bin
Meestal krijg ik ook die melding 'Unsuccessfull' maar als je dan gewoon wacht komt de verbinding wel tot stand.
Ik heb een kpn abo, ook zonder gebruikersnaam en ww. Probeer daarom eens een * in te vullen bij de gebr.naam en ww. Dat werkt bij mij.niekvanruler schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:10:
Ik gebruik nu :
freerunner-v14.6.jffs2
en
uImage-v13.bin
Ik probeer gprs aan de praat te krijgen, maar het lukt nog niet.
Ik heb een hi prepaid sim
deze settings heb ik gebruikt
apn : internet
rest leeg
en deze
apn : portalmmm.nl
proxy : 10.10.100.20
port : 9201
Beide werkte niet.
heeft iemand gprs aan de praat gekregen met hi
Is me nog steeds niet geluktniekvanruler schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:52:
[...]
Ik gebruik nu :
freerunner-v14.6.jffs2
en
uImage-v13.bin
Meestal krijg ik ook die melding 'Unsuccessfull' maar als je dan gewoon wacht komt de verbinding wel tot stand.
Ik ben erachter gekomen dat ik als ik boot met Qi niet kan SMSen (worden niet verzonden), terwijl dat met Uboot wel goed gaat. (uImage-V13, freerunner-V14.6 op SD) Raar maar waar
FYP klinkt ook erg goed, die ga ik binnenkort maar eens proberen op m'n andere SDkaarttuxken schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 19:38:
Daarjuist zitten testen met de nieuwe FYP 3.1 en ik vind dat deze debian distro met LXDE toch reeds geschikt is voor dagelijks gebruik. http://opensvn.csie.org/fyp/releases/3.01/
- wifi (open netwerk) werkt
- gps werkt
- zeer gemakkelijk en groter klavier tov android
- reeds voldoende applicaties geinstalleerd (Dillo, Pidgin, TangoGPS, Wifi-Radar, EpdfView, Mokomaze, Cellhunter)
- sms overzichtelijk en berichten typen kan met vingers
- leest sim contacten zonder te importeren
- bellen, duidelijke verbetering (geen ruis zoals bij android)
Zoek juist nog een oplossing voor de browser Dillo 90° te draaien...
M'n hart ligt toch echt nog bij dit soort (Debian based) distro's omdat er veel meer mee te doen is, Android is leuk omdat de basisfunctionaliteit goed werkt, maar daar houdt het wel zo'n beetje bij op (zeker i.v.m. betaalde apps).
Qi kan toch snel booten omdat enkel Linux gestart wordt, maar zo min mogelijk andere zaken? Zelf heb ik een pokkehekel aan SMS en heb ik het nog niet gemist (Qi sinds 't weekeind, SHR van 2 of 3 maart). Kan het zijn dat er een service niet gestart wordt door Qi die Uboot wel start?jeroen__online schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:45:
[...]
Is me nog steeds niet geluktmaar goed, bellen en SMSen vind ik vooralsnog interessanter, hopelijk wordt Wifi binnenkort wel gefixt.
Ik ben erachter gekomen dat ik als ik boot met Qi niet kan SMSen (worden niet verzonden), terwijl dat met Uboot wel goed gaat.
Om dat uit te zoeken, moet je toch (met Uboot iig) de boot-voortgang via USB kunnen redirecten naar een terminal? Dat heb ik van het weekeind nog geprobeerd, maar dat lukte nog niet echt. Misschien probeer ik ook nog eens te SMS'en. SHR is misschien niet vergelijkbaar, maar dan kunnen we in ieder geval zien of er distro-specifiek nog zaken gestart worden onafhankelijk van de boot.
[quote]
Hoopvol zijn trouwens ook de nieuwe cupcake builds van Michael, met geintegreerd soft-keyboard. Ik heb nog geen versie geprobeerd omdat ze vooralsnog te instabiel zijn, maar de ontwikkelingen zijn erg interessant!
[/quote]
Wat houdt trouwens die cupcake in? Afgeleid van bitbake, of totaal ongerelateerd?
Edit:
Laat maar, één keer proberen en het was raak :-)
[ Voor 5% gewijzigd door wankel op 09-03-2009 17:21 ]
kernel : uImage-v13.bin
rootfs :freerunner-v14.6.jffs2
Name : internet
APN : portalmmm.nl
Proxy : <Not set>
Port : <Not set>
Username : *
Password : *
Server : 010.010.200.020
MMSC : <Not set>
MMS proxy : <Not set>
MMS port : <Not set>
MCC : 204
MNC : 08
APN type : <Not set>
[ Voor 0% gewijzigd door niekvanruler op 10-03-2009 20:54 . Reden: typefouten ]
Ik heb gister de 14.4-cupcake build van Michael op m'n Sdcard geprobeerd (met uImage-V13), eerste indruk: SNEL!! Maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik nu m'n Sandisk Ultra-kaartje heb gebruikt ipv de standaard 512MB Transcend. Menu's reageren sneller, schuiven sneller en vloeiender en het softkeyboard werkt prima. Bellen lijkt goed te werken, evenals suspend en het ontvangen van SMS, maar ik heb nog niet getest wat de geluidskwaliteit is en of ie voor beide uit suspend komt. Wifi werkt echter nog niet bij mij (faalt nu direct).wankel schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:58:
[...]
[quote]
Hoopvol zijn trouwens ook de nieuwe cupcake builds van Michael, met geintegreerd soft-keyboard. Ik heb nog geen versie geprobeerd omdat ze vooralsnog te instabiel zijn, maar de ontwikkelingen zijn erg interessant!
[/quote]
Wat houdt trouwens die cupcake in? Afgeleid van bitbake, of totaal ongerelateerd?
Edit:
Laat maar, één keer proberen en het was raak :-)
Na enkele dagen de niet cupcake-v14.6 gebruikt te hebben ben ik er weer vanaf gestapt, en wel om de volgende redenen (bootend met Uboot):
- bij uitgaande gesprekken werkt de microfoon niet goed, de andere kant hoort geruis of mij helemaal niet
- het volume bij gesprekken is net iets te laag en is niet (makkelijk) te verhogen.
Verder was ik er wel over te spreken, SMS werkt erg lekker als je er eenmaal aan gewend bent. Ik wacht nu geduldig op een goede cupcake build, maar intussen ga ik ook FYP nog even testen
edit: ik zie net dat er een 14.5-cupcake build is (van 11 maart), maar volgens posts op z'n blog is het volume nog steeds zo laag...
[ Voor 5% gewijzigd door jeroen__online op 11-03-2009 09:18 ]
Verwijderd
Alvast bedankt, nukie
Verwijderd
Phone is net binnen!!! Ziet er gelikt uit. Ff opladen en vanavond spelen.
De GTA2 heeft er al rijkelijk lang over gedaan om met een acceptabel aantal hardwarebugs (1, voor zover mij bekend) door de tests te komen en massaproductie in te gaan.Zilla schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:28:
Op de openmoko wiki heb ik gelezen dat er vanaf de GTA04 versie 3G support komt. Heeft iemand enig idee over hoeveel tijd deze beschikbaar komt? Ik denk dat het nog wel 2 jaar gaat duren voordat hij op de markt is.
Nu eerst even kijken hoe dat gaat, en hoe de ontwikkelingen van de GTA3 verlopen. Openmoko is in vergelijking met andere telefoonfabrikanten erg klein. Van de Freerunner zijn er zo'n 10000 verkocht (heb je vast ook gelezen), dus je kan de maximale omzet berekenen.
Al met al geen erg nuttige post: ik heb geen idee wat te verwachten als releasedatum voor GTA3, laat staan de GTA4.
Als lichtpuntje: als je echt 3G nodig hebt, kun je de Freerunner als host op de USB instellen en er een USB-3G-dongle aan hangen.
...en? Al plezier mee gehad, viel het mee of ben je wat teleurgesteld?Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 10:46:
(...) Ff opladen en vanavond spelen.
Backupen van rootfs duurt best lang overigens. Ben nu al bijna een half uur bezig.
[ Voor 16% gewijzigd door Ivo op 01-04-2009 00:28 ]
En je kunt inderdaad altijd flashen. De bootloader is eventueel zelfs terug te installeren, zie de wiki op www.openmoko.org.