Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08-2024
De meesten onder jullie zullen al gehoord hebben van de FreeRunner. Het zal de meest "open" smartphone ter wereld zijn. In het kort:
  • draait volledige X server
  • gps
  • bluetooth
  • 128MB SDRAM
  • 802.11 b/g WiFi
  • 400Mhz processor
  • 2 3D accelerometers
  • Tri-band GSM and GPRS
  • USB Host function
  • Touchscreen 480x640 pixels
voor meer info check http://wiki.openmoko.org/wiki/Main_Page

De prijs zou 399$ zijn, maar het is mogelijk 10packs te bestellen, die neerkomen op 369$ per telefoon. Indien je geïnteresseerd bent kan je dit melden op http://wiki.openmoko.org/wiki/GroupSales

De definitieve Europese prijs is nog niet bekend, maar deze zal gauw volgen. Het zou alleszins leuk zijn de FreeRunner op deze voordelige manier te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56
Misschien leuk om een inkoopactie (zie inkoopacties.net) te organiseren.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 10:27

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Is dat niet dezelfde als deze: Neo1973 / Openmoko?

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
ja/nee
de FreeRunner is de opvolger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 16:57

Balachmar

The truth is out there

Ik zag hem vandaag langskomen bij LinuxDevices.com
Hij wordt nu uitgeleverd aan bedrijven, die hem doorverkopen.
Hij kost in Duitsland 299 euro! Dat vind ik eigenlijk best goedkoop.
Alleen ben ik wel benieuwd naar of hij ondertussen ook al helemaal lekker werkt...
Thuis maar eens de laatste image virtualiseren als ik tijd heb.
Mocht iemand ervaringen hebben met de freerunner, post die dan ook hier of in een andere thread.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-03 14:00

Tim

Toen ik begin dit jaar een nieuwe telefoon ging halen heb ik nog even zitten twijfelen of ik zou wachten op de FreeRunner, maar ik ben uiteindelijk blij dat ik dat niet gedaan heb.

- Geen 3G (Mijn Nokia 770 is 90% van de tijd via UMTS verbonden, en niet via wifi)
- Graphics over dezelfde bus als het SD-kaartje (en daarom dus erg traag)
- Software die nog helemaal nergens op lijkt (een paar maanden terug nog overschakelen van GTK naar QT? En dan ook nog ergens Evas?! En dan hopen dat het een beetje vlot werkt?)

Voor mij genoeg reden om te wachten op de volgende versie (en het feit dat ik dus net een nieuwe telefoon heb :P).

Edit: Oh, en geen mogelijkheid om een stylus op te bergen..

[ Voor 4% gewijzigd door Tim op 26-06-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:28
Tja ik dacht mijn k800i, welke het al bijna 2 jaar volhoud, door een android draaiende telefoon te vervangen. Nu ik die freerunner zie begin ik wel een beetje te twijfelen.

Weet iemand of de freerunner ook android kan draaien? Heb nog nergens gelezen dat android op deze telefoon geinstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151270

Vandaag in de bestelling gedaan vanuit duitsland ....

ben benieuwd wanneer die binnen is ... ik denk tijdens mijn vakantie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Anoniem: 151270 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:50:
Vandaag in de bestelling gedaan vanuit duitsland ....

ben benieuwd wanneer die binnen is ... ik denk tijdens mijn vakantie :-)
Wil je dan hier je bevindingen posten?
Ikzelf heb gisteren geprobeerd om openmoko onder qemu te draaien, maar helemaal niets reageert op mijn klikken. Binnenkort maar eens in het irc kanaal van openmoko vragen naar hulp.
Dan kan ik in ieder geval een idee krijgen over de applicaties die erop kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 23:34
Zilla schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:33:
Weet iemand of de freerunner ook android kan draaien? Heb nog nergens gelezen dat android op deze telefoon geinstalleerd kan worden.
Nee, allicht, Android bestaat nog nauwelijks. Of het op de freerunner gaat draaien hangt van maar 1 ding af, of Google z'n grote woorden over open-source waarmaakt. Dan is het een kwestie van porteren, wat redelijk eenvoudig zou moeten zijn, en dan zou het moeten werken. Ik ben alleen een beetje bang dat de interesante delen van Android binary-only beschikbaar gaan zijn. Maar dat is reden te meer om een Freerunner te kopen. :)

Voor wie mee wil doen met een inkoopactie, op http://wiki.openmoko.org/...roupSales#The_Netherlands ligt momenteel een aanbieding van Pulster(.de) om 10+ Freerunners te leveren voor 299,- per stuk. Geen verzendkosten, individuele factuur, 2 jaar garantie. Dan moeten we wel alleen de distributie binnen nederland zelf regelen. Als mensen daaraan mee willen doen moeten ze wel snel zijn, anders begint iedereen waarschijnlijk individueel te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
*knip*

Gelieve dit soort vragen over inkoopacties te stellen op de site waar de betreffende actie loopt. :

[ Voor 86% gewijzigd door pven op 27-06-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb de titel ontdaan van de suggestie dat we inkoopacties op GoT willen zien. Gelieve in dit topic het toestel te bespreken en niet eventuele inkoopacties.

Zie ook Einde aan de Inkoopacties :)

Modbreak:Indien iemand een mooiere startpost wil maken: graag!

[ Voor 34% gewijzigd door pven op 27-06-2008 17:49 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
  • Laatst online: 29-12-2024

PJJ

Ik heb inmiddels ook mijn neo freerunner besteld, hang de afgelopen 2 weken rond in #openmoko op freenode erg interessante vragen/discussies etc daar.

Ook doet openmoko mee aan SoC (summer of code van google), er interessante programma's feautures daarzo : http://code.google.com/soc/2008/openmoko/about.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40
Heeft er iemand al een filmpje gevonden van de huidige build die op de gsm staat, de meest recente die ik kan vinden (op youtube) zijn van september 2007.
Ik heb nog geprobeerd om de emulator te laten werken onder ubuntu, hij boot wel maar na een lange boot komt hij gewoon in een scherm terecht waar je niets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

fikkie_84 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 19:30:
Heeft er iemand al een filmpje gevonden van de huidige build die op de gsm staat, de meest recente die ik kan vinden (op youtube) zijn van september 2007.
Ik heb nog geprobeerd om de emulator te laten werken onder ubuntu, hij boot wel maar na een lange boot komt hij gewoon in een scherm terecht waar je niets kan doen.
Dat dacht ik ook, maar klik maar eens met de rechtermuisknop ergens in het midden ofzo, volgens mij ging hij dan naar een menu. Ik kan het alleen ff niet checken, omdat ik niet echter mijn eigen pc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89333

Ik heb hem ondertussen binnen.

1 ding kan ik je al vertellen... Er moet nog veel gebeuren.
Dan heb ik het wel over het standaard image wat er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
Leuk dat je hem binnen hebt :)
Zou je misschien wat foto's kunnen posten van dat de freerunner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

Hoe lang gaat de baterij nu precies mee? Ik weet dat dit een punt is waar hard de openmoko developers druk mee bezig zijn maar toch wel benieuwd naar.

(Pjj hoopt zijn openmoko eind deze maand binnen te hebben, ook al is hij dan op Campzone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
Via de "press coverage" op de wiki pagina kun je nu al enkele previews lezen:
http://arstechnica.com/reviews/os/open-moko-software.ars/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

Hopelijk komt tweakers.net met een review van de freerunner, zeker nu de nieuwe HTC en iPhone zijn gereviewed kan de freerunner niet wegblijven naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Ik ben ook wel erg benieuwd. Over een paar maanden loopt mijn contract af, dus koop ik vaak een nieuwe. En nu ben ik aan het twijfelen tussen:
HTC touch pro
samsung i900 omnia
iphone (ik weet het...)
openmoko.

Nu moet ik dus eerlijk zeggen dat de interface van de iphone mij toch wel erg aan staat, maar de beperktheid niet. Je mag er niet eens zomaar software opzetten.
Dus eigenlijk wilde ik een openmoko, maar zover ik nu heb gelezen, moet je dat alleen doen als je het niet erg vindt, als hij het niet meteen doet enzo.
En wat ik trouwens ook erg jammer vind is dat tomtom ofzo je nog wel ff kan vergeten op de openmoko. (en nee, openstreetmap.org is nog lang niet goed genoeg)
Dus het wordt voor mij belangrijk in hoeverre de openmoko praktisch is. Dus graag wat meer hands on info.
En nog een groot voordeel wat de iphone heeft/gaat krijgen... Is dat hij hip is en nu volgens mij best veel devvers aan trekt. Hoewel ik het dus wel weer erg beroerd vind, dat je 99 euro moet dokken om je eigen programma op je eigen telefoon te draaien...
Ooh wat hoop ik eigenlijk dat de openmoko goed wordt...

[ Voor 16% gewijzigd door Balachmar op 14-07-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

Balachmar schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:55:
Ik ben ook wel erg benieuwd. Over een paar maanden loopt mijn contract af, dus koop ik vaak een nieuwe. En nu ben ik aan het twijfelen tussen:
HTC touch pro
samsung i900 omnia
iphone (ik weet het...)
openmoko.

Nu moet ik dus eerlijk zeggen dat de interface van de iphone mij toch wel erg aan staat, maar de beperktheid niet. Je mag er niet eens zomaar software opzetten.
Dus eigenlijk wilde ik een openmoko, maar zover ik nu heb gelezen, moet je dat alleen doen als je het niet erg vindt, als hij het niet meteen doet enzo.
En wat ik trouwens ook erg jammer vind is dat tomtom ofzo je nog wel ff kan vergeten op de openmoko. (en nee, openstreetmap.org is nog lang niet goed genoeg)
Dus het wordt voor mij belangrijk in hoeverre de openmoko praktisch is. Dus graag wat meer hands on info.
En nog een groot voordeel wat de iphone heeft/gaat krijgen... Is dat hij hip is en nu volgens mij best veel devvers aan trekt. Hoewel ik het dus wel weer erg beroerd vind, dat je 99 euro moet dokken om je eigen programma op je eigen telefoon te draaien...
Ooh wat hoop ik eigenlijk dat de openmoko goed wordt...
Om je wellicht van gedachte te veranderen en toch je keuze te laten vallen op de freerunner :

http://www.fsf.org/blogs/...-iphone-3g/blogentry_view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:42
Als Neo1973 eigenaar kan ik je zeggen dat je deze (of de Freerunner) nog niet klaar is voor de gewone gebruiker.
  • Verschillende distributies worden min of meer los van elkaar ontwikkeld (GTK, Qtopia, ASU, FSO, SHR) zonder dat er een duidelijke "deze moet je hebben" is.
  • Zoals vandaag bleek zijn nog niet eens alle bugs uit de hardware gehaald (aanwezigheid MicroSD kaart maakt de GPS ontvanger praktisch nutteloos)

edit: ik lees net dat dit ook een kernel-bug kunnen zijn.
  • Behalve met de meest kale images (FSO bijvoorbeeld) moet je niet verwachten dat de batterij 24 meegaat (kernel-bug (hoopt men)).
En korting bij een nieuw contract heb je natuurlijk ook niet.

Het is een prachtig ontwikkelplatform en een hacker kan ik 'm ook van harte aanbevelen, maar dus nogmaals niet geschikt voor de gewone 'end-user'.

[ Voor 4% gewijzigd door FiscBiker op 16-07-2008 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

PJJ schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:01:
[...]

Om je wellicht van gedachte te veranderen en toch je keuze te laten vallen op de freerunner :

http://www.fsf.org/blogs/...-iphone-3g/blogentry_view
Die link had ik zelf ook al gevonden maar:
1) Vind ik jammer, maar als je hem jailbraked dan kun je wel zelf software installeren
2) Maar ze verplichten je niet tot gebruik van DRM
3) Je provider weet sowieso waar je zit en voor de locationAPI moet je een programma expliciet toegang verlenen, heb ik mij laten vertellen hier op GoT
4) Tja, dat het geen ogg speelt, in principe kun je dus met een gejailbrakete versie wel een player installeren, als iemand die ontwikkeld heeft. Integreert dan alleen vast niet met de normale musicplayer. Maar dan nog heb ik toch eigenlijk alleen mp3.
5) Zie post hierboven, de freerunner is NOG geen alternatief.

En als je de responsiviteit van de iphone vergelijkt met de WM based phones, dan zit dat toch best goed.
Echter heb ikzelf dan ook wel weer zoiets, dat ik eigenlijk zo'n openmoko project zou moeten steunen. Alleen 330 euro voor een telefoon, waarbij je als nog een telefoon moet kopen om zeker te weten dat je kan bellen... Zelfs de normale GSM functies is in verscheidene firmware versies brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkness_nightf
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-12-2023
(jarig!)
Goede morgen :)

Ik zat net op het open moko wiki te kijken...bij de gps sectie.
Moet een user werkelijk commando's typen om een en ander te activeren? Geen gewone gps aan/uit "button" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:42
darkness_nightf schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:42:
Ik zat net op het open moko wiki te kijken...bij de gps sectie.
Moet een user werkelijk commando's typen om een en ander te activeren? Geen gewone gps aan/uit "button" ?
Met tangoGPS (GTK+) kan ik nu goed gps tracks maken. Eenmalig (per nieuw image dat je installeert) vereist dat wat instelwerk, maar daarna is het ook zo simpel als jij hoopt.
Mijn Neo1973 gps-ontvanger gedraagt zich gelukkig niet buggy itt tot die van de Freerunner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 04:20
Zojuist de Openmoko Freerunner besteld bij www.pulster.eu (ik heb even rond gekeken en daar leek hij het goedkoopst), echter ik kreeg te horen dat ze 'm momenteel niet op voorraad hebben "We expect new delivery on 15.08.08 and will do our best to ship your Openmoko unit !". Dus ik zal nog even geduld hebben. Van de zonnige kan, de community heeft nog een maand extra om de bugs uit de firmware te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het ziet er allemaal wel leuk en aardig uit, maar ik denk dat ik alles nog even volwassen laat worden :)

Overigens, wordt ik ook niet echt warm van het design.. maar da's vast meer een persoonlijke kwestie :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Gisteren, eerder dan verwacht, de FR ontvangen via Pulster. De gui is inderdaad erg Spartaans en de standaard software is buggy.
Dit is geen telefoon voor een standaard gebruiker. Je moet ervan houden om lekker te rommelen aan software en niet tegen een extra flash/install op kijken. Ook is Linux ervaring erg handig. Oftewel de telefoon voor een echte tweaker.

Design is vrij sober (net als de iPhone) en heeft daarom (imo) een prettig neutraal uiterlijk. Flashy apps zullen de looks kunnen verfraaien, en dat zal niet zo lang meer duren. Steeds meer developers gaan hiermee aan de slag. Daarom heb ik 'm ook gekocht, deze ontwikkeling vind ik erg spannend en het is leuk om de bughunt en innovatie te ervaren ipv van een afstandje waar te nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=i5yTMo3txmg (slechte video kwaliteit, maar je krijgt wel een indruk wat ermee kan)

Goede review: http://www.youtube.com/watch?v=NzkdfZAl9wk

TIP voor nieuwe gebruikers. Wil je snel geholpen worden met jouw prangende vraag: Freenode #openmoko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thlinx schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 17:23:
Gisteren, eerder dan verwacht, de FR ontvangen via Pulster. De gui is inderdaad erg Spartaans en de standaard software is buggy.
Dit is geen telefoon voor een standaard gebruiker. Je moet ervan houden om lekker te rommelen aan software en niet tegen een extra flash/install op kijken. Ook is Linux ervaring erg handig. Oftewel de telefoon voor een echte tweaker.

Design is vrij sober (net als de iPhone) en heeft daarom (imo) een prettig neutraal uiterlijk. Flashy apps zullen de looks kunnen verfraaien, en dat zal niet zo lang meer duren. Steeds meer developers gaan hiermee aan de slag. Daarom heb ik 'm ook gekocht, deze ontwikkeling vind ik erg spannend en het is leuk om de bughunt en innovatie te ervaren ipv van een afstandje waar te nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=i5yTMo3txmg (slechte video kwaliteit, maar je krijgt wel een indruk wat ermee kan)

Goede review: http://www.youtube.com/watch?v=NzkdfZAl9wk

TIP voor nieuwe gebruikers. Wil je snel geholpen worden met jouw prangende vraag: Freenode #openmoko
Bedankt voor de informatie!
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe foon, de Freerunner lijkt me een heel mooi apparaat met voldoende functies, maar ik maak me wel een beetje zorgen om de 'volwassenheid'. De verschillende Wiki- en productpagina's geven een mooi overzicht van de functies en mogelijkheden, maar hoe is dat in de praktijk?
Ik heb zelf wat linux-ervaring en het lijkt me leuk om aan de slag te gaan met het OS op zo'n telefoon, maar biedt de standaard software wel gewoon 'basic functionality'? Als in: bellen & SMS-en?
En hoe zit het met support, komen er periodiek nieuwe software images beschikbaar of moet je daar zelf achteraan?

Ik hoop dat jij, of iemand anders, wat meer info kunt bieden, want dit product lijkt ook mij bij uitstek interessant voor de doorgaande tweaker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Ik heb tot nu toe alleen getelefoneerd, smsjes gestuurd en ontvangen, geprobeerd de gui een beetje te begrijpen. Dat gaat redelijk tot goed. Wel 1x meegemaakt dat de telefoon niet meer ontwaakt uit de slaapstand. De enige manier om de telefoon weer aan de praat te krijgen, was de batterij even kort te verwijderen.
Dit zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden. Volgens mij kun je er wel op vertrouwen dat SMSen en telefoneren goed gaat.

Dit is volgens testpiloot Kevin Deani de meest betrouwbare setup (recommended snapshot).
http://wiki.openmoko.org/wiki/Snapshot_review/2008-04-21, die gebruik ik dus niet.

Of deze mening door iedereen gedeeld wordt weet ik niet, je kunt ook de ' bleeding edge' proberen.
http://buildhost.openmoko.org/daily/freerunner/
Er nu al meerdere stromingen, waarbij je bijv. een andere gui kan kiezen. Ik ben zelf ook nog aan het kijken wat ik zal gaan installeren. Eerst wil ik de standaard setup leren gebruiken (2007.2) en daarna ga ik thrillseeken :)

Volgende week heb ik vrij en heb ik genoeg tijd om wat te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:23:
[...]

Volgende week heb ik vrij en heb ik genoeg tijd om wat te experimenteren.
Cool, ik ben erg benieuwd! Een van de punten die me nog het meeste zorgen baart is de batterijtijd, hoe lang kun je het toestel gebruiken na volledig opladen? Bij 'normaal' gebruik bedoel ik dan uiteraard.
En is het microSD-card slot heel nuttig? Ik stel me zo voor dat je je Freerunner erdoor kunt omtoveren tot een MP3 speler met 4-8GB opslag, heb je het meegeleverde kaartje al gebruikt voor zoiets?

Ik wacht intussen nog geduldig af, als ik er 1 zou bestellen wordt dat pas begin september denk ik, maar dan hoop ik wel wat wijzer te zijn door ervaringen van anderen O-)

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen__online op 20-07-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

wat ik gelezen heb, dat de verwachting is dat je er zo'n 20 uur muziek mee kan afspelen, 5-6 uur mee kan bellen, en een week standby time. Maar dat is pas als de software verbeterd wordt, waar ze nu dus druk mee bezig zijn. Hoe meer mensen een freerunner hebben hoe sneller de ontwikkelingen zullen gaan (meer bugreports, meer potentieele developers etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Ja batterij is snel leeg, ik moet 2 x per dag laden. Ik heb nog niet precies bijgehouden hoe lang de FR het volhoudt met een volle tank.
's nachts aan de lader en vlak na het werk zou net moeten lukken denk ik.

Op de wiki werd gemeld dat er een snapshot bestaat waarme je 21 uur stand by kan blijven, dus het gaat vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

Mja ze zijn druk bezig, het enige vervelende wat ik nu vooral merk, is alle(negatieve) aandacht omtrend de freerunner,want ze (enkele reviewers) bekijken het als een compleet product voor de eind gebruiker, terwijl openmoko nadrukkelijk aangeeft dat de software nog niet af is. Of om even te qouten van de IRC topic titel "Software status - NOT a stable phone yet, even for expert users." lijkt me duidelijk dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Nee, het is inderdaad nog geen product voor iedereen. Ik dacht dat dat ook wel algemeen bekend was.. Vreemd als reviewers het gaan beoordelen als een finished product.

Voor mij is dat juist de kick, om de telefoon langzamerhand tot volle wasdom te zien komen. Ook heb ik een bloedhekel aan dat gelock en zogenaamd beschermen van allerlei zaken van datgeen waar ik voor betaald heb.
Bij de FR weet je wat je koopt en het apparaat en de specs zijn voor (bijna) 100% mijn/ons eigendom. Alles aan de telefoon is aanpasbaar. Wel doe ik het niet, de mogelijkheid om het te doen is voor mij al voldoende om dit initiatief van harte te steunen en ik hoop met mij nog velen.

Vanmorgen de telefoon om 7.00 van de lader gehaald en rond 21.00 gaf ie de brui eraan. Oftewel 14 uur. Viel me niet tegen, ik dacht dat het korter zou zijn. De hele dag stand-by en 1 x gebeld (vrij kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Thlinx schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:07:
Nee, het is inderdaad nog geen product voor iedereen. Ik dacht dat dat ook wel algemeen bekend was.. Vreemd als reviewers het gaan beoordelen als een finished product.

Voor mij is dat juist de kick, om de telefoon langzamerhand tot volle wasdom te zien komen. Ook heb ik een bloedhekel aan dat gelock en zogenaamd beschermen van allerlei zaken van datgeen waar ik voor betaald heb.
Bij de FR weet je wat je koopt en het apparaat en de specs zijn voor (bijna) 100% mijn/ons eigendom. Alles aan de telefoon is aanpasbaar. Wel doe ik het niet, de mogelijkheid om het te doen is voor mij al voldoende om dit initiatief van harte te steunen en ik hoop met mij nog velen.

Vanmorgen de telefoon om 7.00 van de lader gehaald en rond 21.00 gaf ie de brui eraan. Oftewel 14 uur. Viel me niet tegen, ik dacht dat het korter zou zijn. De hele dag stand-by en 1 x gebeld (vrij kort).
Dat houdt dus in dat je er nog geen hele dag mee op pad kunt :/ En dat valt jou niet tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Leolinedance schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:57:
[...]
Dat houdt dus in dat je er nog geen hele dag mee op pad kunt :/ En dat valt jou niet tegen?
Als je hooguit 10 uur verwacht, valt 14 uur niet tegen. Uiteraard niet goed genoeg voor een uitontwikkelde telefoon, maar in dit geval kan ik hier prima mee leven.

Je mag dit ook niet vergelijken met een andere consumenten telefoon. Dit is veel meer, echter nu nog even veel minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:28:
[...]

Als je hooguit 10 uur verwacht, valt 14 uur niet tegen. Uiteraard niet goed genoeg voor een uitontwikkelde telefoon, maar in dit geval kan ik hier prima mee leven.

Je mag dit ook niet vergelijken met een andere consumenten telefoon. Dit is veel meer, echter nu nog even veel minder :)
Niet heel verkeerd idd, na wat 'speurwerk' kwam ik een bericht tegen van een gebruiker met een Neo1973 die het 21 uur volhield, met wat interessante opmerkingen van ontwikkelaars. Er wordt dus zeker nog hard gesleuteld, ik ben benieuwd hoe snel ze de vermeende 'week standby, 6 uur gesprekstijd en 20 uur MP3 afspelen' gaan halen, maar er is nog genoeg te winnen (met kernelupgrades en softwareupdates) als ik het zo lees :)

@Thlinx, welke FSO of software image draai je nu/werd de foon mee geleverd?

Ik blijf er enthousiast over, lijkt me erg leuk spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobT
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06-2010
Klein vraagje aan mensen die 'm al hebben: kan je 8GB uSDHC kaartjes gebruiken? Op de wiki staat daar nl. nog een vraagteken bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Er worden steeds meer ervaringen gepost over de Freerunner, o.a. bij Technocrat vond ik een heel interessant artikel over de bruikbaarheid en stabiliteit van de verschillende software-versies. Ook op Canadia Blog is een kleine (soort van) review te vinden.

@RobT: volgens dit topic op de Openmoko site werkt 8GB prima :)

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen__online op 29-07-2008 15:33 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Net mijn OpenMoko geflashed.

Ik heb de laatste image van de site van Trolltech gehaald http://www.qtopia.net/modules/mydownloads/index.php => rom flash images => Qtopia flash image for FIC Neo Freerunner (gta02)

Adhv deze beschrijving:
http://wiki.openmoko.org/wiki/Flashing_the_Neo_FreeRunner
De uImage bin file (bevat de kernel) zou eerst en daarna zou de qtopia jffs2 file geflashed moeten worden mbv dfu-util.

Problemen:

In eerste instantie werd de telefoon niet herkend. sudo ./dfu-util -a kernel -R -D ./uImage.... gaf de melding dat geen dfu capable usb device was gevonden.
ls /proc/bus/usb gaf geen resultaat en daar zou de telefoon gevonden moeten worden. .

usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults

toegevoegd aan /etc/fstab (met sudo gedit /etc/fstab)

Alle USB apparaten en keys verwijderd en de PC opnieuw opgestart. De telefoon nog niet aangesloten eerst opgestart in NAND mode (power knop indrukken en vasthouden en daarna de "select" knop, links boven indrukken)
Daarna de telefoon gekoppeld via de USB kabel aan mijn inmiddels weer opgestarte PC (terwijl deze nog in de NAND mode stond). Mbv de select knop naar Power off in het Boot menu en op de power button gedrukt om de telefoon uit te zetten.
Vervolgens de telefoon opgestart in de NOR mode. Hiervoor de "select" knop eerst indrukken, vasthouden en daarna de power knop.

Nu werkte het wel!

Qtopia is inderdaad veel beter dan de standaard image en ik kan iedereen aanraden deze flash uit te voeren als je de telefoon ook wil gaan gebruiken als dagelijkse telefoon. Het is sneller, de gui werkt een stuk intuitiever en alle standaard mogelijkheden die je van een telefoon mag verwachten staan erop.
Het lijkt erop dat het ontwaken uit de slaaptoestand ook betrouwbaarder werkt. Nog geen idee hoe lang de batterij het volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 18:24:
[...]
Qtopia is inderdaad veel beter dan de standaard image en ik kan iedereen aanraden deze flash uit te voeren als je de telefoon ook wil gaan gebruiken als dagelijkse telefoon. Het is sneller, de gui werkt een stuk intuitiever en alle standaard mogelijkheden die je van een telefoon mag verwachten staan erop.
Het lijkt erop dat het ontwaken uit de slaaptoestand ook betrouwbaarder werkt. Nog geen idee hoe lang de batterij het volhoudt.
Netjes :D zoiets vermoedde ik al na het lezen van de Technocrat review, nadeel van de QTopia software is alleen dat ie niet heel veel/frequent updates krijgt (meen ik). Volgens de Openmoko Wiki heeft de FSO distribution een nieuwe milestone, versie 2, gereleased, dat zijn interessante ontwikkelingen als je het mij vraagt :) Er wordt dus zeker druk gesleuteld aan de software, ik heb ook hoge verwachtingen van de komende ASU (August Software Update).

Ik kan haast niet wachten om 'm te bestellen, maar eerst nog even 3 weken op vakantie O-) Het meest benieuwd ben ik nog naar verbetering in de accuduur, laat het a.u.b. even weten! Ook als er al andere gebruikers zijn met een Freerunner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
jeroen__online schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 15:08:
[...]
Het meest benieuwd ben ik nog naar verbetering in de accuduur, laat het a.u.b. even weten! Ook als er al andere gebruikers zijn met een Freerunner ;)
Inmiddels na 25 uur geeft de accu het op, 2 x gebeld, 2 smsjes ontvangen en ook zo nu en dan met het apparaatje gespeeld.
Oftwel, het gaat de goede kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:06:
[...]

Inmiddels na 25 uur geeft de accu het op, 2 x gebeld, 2 smsjes ontvangen en ook zo nu en dan met het apparaatje gespeeld.
Oftwel, het gaat de goede kant op :)
niet verkeerd :)

Ik las het vd week al op andere sites, maar nu ook op de frontpage: het elektronisch ontwerp is vrijgegeven :) Hopelijk bevordert dit de hardware support in de software, zodat de Freerunner niet alleen sneller, maar ook zuiniger kan worden.
En, wellicht interessanter, gister is de August Software Update 2008.8 uitgebracht! Er staan nog wel wat nare 'known bugs' in de lijst, dus ik benieuwd of het daadwerkelijk bruikbaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Zit er ook een simlock op? }:O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
  • Laatst online: 18-11-2023
ik heb interesse in deze telefoon vanwege de open principes, maar aangezien ik geen developer ben oid ben ik bang dat ik me ga storen aan de ruwe randjes... ik ben dus aan het twijfelen of ik in het diepe moet springen of nog een jaartje moet wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Thlinx schreef op zondag 20 juli 2008 @ 21:29:
Ja batterij is snel leeg, ik moet 2 x per dag laden. Ik heb nog niet precies bijgehouden hoe lang de FR het volhoudt met een volle tank.
's nachts aan de lader en vlak na het werk zou net moeten lukken denk ik.

Op de wiki werd gemeld dat er een snapshot bestaat waarme je 21 uur stand by kan blijven, dus het gaat vooruit.
Ik snap dat het een WIP is, maar 21 uur is toch wel veels te weinig voor mij. Ik zoek nl ook een nieuw phoontje en de freerunner lijkt me ook wel een leuk dingetje, maar ik moet m ook nog in t dagelijks leven gebruiken. 320+ euro is niet echt geld dat ik heb om aan een "sideproject" te besteden.

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

azior schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:23:
ik heb interesse in deze telefoon vanwege de open principes, maar aangezien ik geen developer ben oid ben ik bang dat ik me ga storen aan de ruwe randjes... ik ben dus aan het twijfelen of ik in het diepe moet springen of nog een jaartje moet wachten...
Ik denk een jaartje wachten. Ik vind het ook wel interesant werken, maar het moet wel werken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

Gister m'n free runner binnen, ziet er beter uit dan op de filmpjes/plaatjes. Nog niet veel mee gedaan omdat m'n sim kaart defect blijkt te zijn, maar standaard image ziet er wat kaal uit maar het werkt niet heel verkeerd oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Update: Met de Qtopia image is de telefoon m.i. redelijk goed te gebruiken.
De accu gaat nu lang genoeg mee, gewoon iedere nacht opladen. Er is echter nog 2 zaken die opgelost moeten worden om klaar te zijn voor iedere gebruiker. SMSjes komen niet altijd binnen en het geluid valt even weg bij het opnemen van de telefoon.

Anoniem: 271111

Ik heb de telefoon nu een week en eigenlijk valt het een beetje tegen. De op het apparaat geinstalleerde GTK software is onbruikbaar. Erg lanzaam en eigenlijk alleen te gebruiken met een vaste hand en als je goed kunt richten. Wifi doet het niet, gprs ook niet, tenminste als je een gui wilt. En dat na maanden ontwikkelen. Daarna de ASU er op gezet, ziet er beter uit, helaas nog erg buggy en geen wifi en gprs. Zou al bruikbaar kunnen zijn maar af en toe komt het apparaat niet meer uit zijn slaapstand. FSO ziet er prachtig uit, helaas kon ik er niet mee bellen. Er staat nu Qtopia op, daar is mee te bellen, helaas ook niet zonder vervelende bugs. Wifi is een ramp en gprs heb ik nog niet eens geprobeerd. Geen GPS ondersteuning.
Kortom, zelf als ontwikkelaar kun je hem nauwelijks als telefoon gebruiken. Het maken van een goed framework met telefoon, gprs,wifi en gps ondersteuning kan toch niet zo moeilijk zijn?

Zou Android met deze telefoon mogelijk zijn?

Update. Ik zie dat www.openmoko.com is aangepast. Asu is nu de officiele distro, updates komen er aan. En dit: http://www.borza.ro/index.php/gestures zit er ook aan te komen!

Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Anoniem: 271111 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 08:50:
Zou Android met deze telefoon mogelijk zijn?
In principe wel.
Aangezien android nu al draaiend is op een WM telefoon.
En Google volgens mij ook in interviews heeft te kennen gegeven het porten naar andere platforms niet tegen te houden maar zelfs aan te moedigen. Of dat betekent dat ze daar zelf aan gaan werken, weet ik niet.

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

gebruikt de openmoko ook apt?
Want dan zou je misschien met deze software voor maemo MythTV op je openmoko kunnen krijgen:
http://gmyth.sourceforge.net/wiki/index.php/MobileMythtv

Gewoon een paar apt lijnen aan de repos toevoegen.
Het benaderen van MythTV via de telefoon lijkt mij wel echt super!
Ik heb daarvoor "helaas" nu ook al een mooi werke iphone applicatie gezien...

• PJJ

PJJ

Nee er wordt gebruik gemaakt van opkg (wat schijnbaar gebasseerd is op ipkg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89333

PJJ schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:02:
Nee er wordt gebruik gemaakt van opkg (wat schijnbaar gebasseerd is op ipkg).
Precies andersom ;)
ipkg is gebasseerd op opkg geloof ik.

Maar inderdaad Qtopia is veel verder.
En de nieuwe stable versie van 2008.8 OM is ook nog niet veels soeps.
Het menu is ronduit lelijk, en applicaties zijn regelrecht geript uit Qtopia, denk aan messages, clock etc. Beetje jammer allemaal nog.

Qtopia komt over een maandje met 4.4 met een internet application package.
Of te wel browser, WPA ondersteuning etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ

PJJ

Anoniem: 89333 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:26:
[...]

Precies andersom ;)
ipkg is gebasseerd op opkg geloof ik.
Toch maar even opgezocht : "Opkg is a lightweight package management system based on Ipkg."

http://wiki.openmoko.org/wiki/Opkg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Tja, het wordt er allemaal niet makkelijker op, want ik twijfel nu dus om een android telefoon aan te schaffen als die uit komt, maar daar lees ik dan weer van dat er in de HTC dream misschien geen GPS zit en dat google BT er nog even uit gooit, omdat dat nog niet goed werkt, dus dan zou ik mijn externe GPS ook niet eens kunnen gebruiken...
Maar gelukkig is de iphone wel echt afgevallen, met vreemde "features" als het op afstand deinstalleren van software....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
Balachmar schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:36:
gebruikt de openmoko ook apt?
Want dan zou je misschien met deze software voor maemo MythTV op je openmoko kunnen krijgen:
http://gmyth.sourceforge.net/wiki/index.php/MobileMythtv

Gewoon een paar apt lijnen aan de repos toevoegen.
Het benaderen van MythTV via de telefoon lijkt mij wel echt super!
Ik heb daarvoor "helaas" nu ook al een mooi werke iphone applicatie gezien...
Het is heel simpel om een volledige debian distributie te installeren (zelfs op de 512MB van de megeleverde SD kaart, en ook zijn er al mensen in geslaagd debian vanuit het intern geheugen te draaien)
wanneer debian eropstaat kan je gewoon apt'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Balachmar schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 08:07:
Tja, het wordt er allemaal niet makkelijker op, want ik twijfel nu dus om een android telefoon aan te schaffen als die uit komt, maar daar lees ik dan weer van dat er in de HTC dream misschien geen GPS zit en dat google BT er nog even uit gooit, omdat dat nog niet goed werkt, dus dan zou ik mijn externe GPS ook niet eens kunnen gebruiken...
Maar gelukkig is de iphone wel echt afgevallen, met vreemde "features" als het op afstand deinstalleren van software....
Ik ben ondertussen al zo ver dat ik hem weer wil verkopen. Hoe leuk het idee ook is, er is niet eens een fatsoenlijk telefoongesprek mee te voeren. De software is nog niet beta maar alfa en voorlopig niet geschikt om als telefoon te gebruiken. Ook Qtopia zit vol met bugs. Ik gebruik nu weer mijn Nokia en de Neo ligt hier als boekenlegger. Voor 275 is ie van jou.

Robert

• fikkie_84
Anoniem: 271111 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 08:20:
[...]

Ik ben ondertussen al zo ver dat ik hem weer wil verkopen. Hoe leuk het idee ook is, er is niet eens een fatsoenlijk telefoongesprek mee te voeren. De software is nog niet beta maar alfa en voorlopig niet geschikt om als telefoon te gebruiken. Ook Qtopia zit vol met bugs. Ik gebruik nu weer mijn Nokia en de Neo ligt hier als boekenlegger. Voor 275 is ie van jou.

Robert
Er is blijkbaar een nieuwe versie uitgekomen van qtopia, mss de moeite waard om die is uit te proberen voor je het definitief opgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen GPS, en dezelfde slechte gprs en wlan ondersteuning, ik heb hem ondertussen al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Net een nieuwe versie van Qtopia geinstalleerd qtopia-4.3.3-snapshot-09012242 . Hiermee zou het sms probleem opgelost moeten zijn en ook zou de geluidskwaliteit verbeterd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:33:
Net een nieuwe versie van Qtopia geinstalleerd qtopia-4.3.3-snapshot-09012242 . Hiermee zou het sms probleem opgelost moeten zijn en ook zou de geluidskwaliteit verbeterd zijn.
Ik bespeurde al wat meer activiteit qua distro's, ben er drie weekjes tussenuit geweest :Y) vanzelfsprekend ben ik erg benieuwd naar je (jullie) huidige ervaringen met nieuwere releases.
Ik las al positievere dingen over de Om2008.8 (vooral na de eind augustus update), maar ben uiteraard ook erg benieuwd of Qtopia verbeteringen biedt in functionaliteit, accuduur en (dagelijks) gebruik. Ook erg leuk om te lezen dat Debian er gewoon op werkt :D

Naast wat korte reviews en korte blogs kan ik via Google weinig ervaringen vinden die een algemeen beeld geven van de huidige staat, ik hoop dat dit topic daar wat meer licht op kan schijnen :)
Als de foon voor dagelijks gebruik al goed geschikt is (nauwelijks bel/sms storingen), met bijvoorbeeld de laatste Qtopia build, wil ik 'm absoluut ook op korte termijn gaan aanschaffen!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Ik ben net als mijn bovenbuurman ook erg benieuwd naar hoe het er nu mee voor staat.
Ik vind het namelijk een erg aantrekkelijk idee, maar zoals ik al eens eerder heb gezegd hier, moet ik wel gewoon fatsoenlijk kunnen bellen en smsen met mijn telefoon.
En eigenlijk moet wifi en gprs en de gps ook werken voor een aantal van mijn ideeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Balachmar schreef op donderdag 04 september 2008 @ 08:13:
Ik vind het namelijk een erg aantrekkelijk idee, maar zoals ik al eens eerder heb gezegd hier, moet ik wel gewoon fatsoenlijk kunnen bellen en smsen met mijn telefoon.
En eigenlijk moet wifi en gprs en de gps ook werken voor een aantal van mijn ideeen...
Ik kan nog steeds niet zeggen dat de Freerunner geflashed kan worden tot een fatsoenlijke mobiel. De laatste Qtopia image (snapshot) is enorm buggy.
Als je een sms zo nu en dan missen niet erg vindt is Qtopia 4.3.2 nog steeds het best. Resume werkte altijd naar behoren en ook was ik tevreden over de accu duur. (zelfs 2 dagen).
De nu te downloaden image van 4.3.3 is een snapshot en nog geen officiele release. Ik verwacht veel van de a.s. officiele release.
Je merkt dat bijna alles aan de praat te krijgen is met verschillende distro's. Het is nu wachten op de 1e die alles kan combineren. Mijn geld zet ik op Qtopia. Wifi ondersteuning (werkt nu nog niet/niet goed) en ingebouwde browser zal er vanaf 4.3.4 op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:45:
[...]
Je merkt dat bijna alles aan de praat te krijgen is met verschillende distro's. Het is nu wachten op de 1e die alles kan combineren. Mijn geld zet ik op Qtopia. Wifi ondersteuning (werkt nu nog niet/niet goed) en ingebouwde browser zal er vanaf 4.3.4 op staan.
Dat is interessant om te lezen, ik heb 'm donderdag toch maar besteld omdat ik er te erg nieuwsgierig naar ben :P Qtopia klinkt vooralsnog erg goed vind ik ook, maar het huidige gebrek aan een (degelijke) browser en wifi vind ik toch een erg groot nadeel. Als dat gefixt is, lijkt het me een prima distro! Debian klinkt echter ook wel erg interessant, omdat je er verder gewoon alles aan kunt aanpassen. Gnome op de Freerunner ziet er ook niet verkeerd uit natuurlijk :9~
Pulster.de krijgt 15 september een nieuwe batch binnen waar ik waarschijnlijk een exemplaar van krijg, dus tot die tijd wacht ik nog af, in spanning uiteraard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
jeroen__online schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:10:
[...]

Dat is interessant om te lezen, ik heb 'm donderdag toch maar besteld omdat ik er te erg nieuwsgierig naar ben :P Qtopia klinkt vooralsnog erg goed vind ik ook, maar het huidige gebrek aan een (degelijke) browser en wifi vind ik toch een erg groot nadeel. Als dat gefixt is, lijkt het me een prima distro! Debian klinkt echter ook wel erg interessant, omdat je er verder gewoon alles aan kunt aanpassen. Gnome op de Freerunner ziet er ook niet verkeerd uit natuurlijk :9~
Pulster.de krijgt 15 september een nieuwe batch binnen waar ik waarschijnlijk een exemplaar van krijg, dus tot die tijd wacht ik nog af, in spanning uiteraard :D
Er zijn inderdaad heel veel ontwikkelingen. Net op de mailinglist gelezen dat openmoko op zoek is gegaan naar een opengl expert. Ze willen blijkbaar 3D applicaties introduceren of de UI van 3D snufjes voorzien.
Debian is inderdaad zeer interessant. Leuk om al die ontwikkelingen te volgen, maar maakt het soms wel verwarrend. Gelukkig is flashen een fluitje van een cent, dus kan je lekker experimenteren.
Ik denk dat je de telefoon op het juiste moment zult ontvangen en vanaf dag 1 deze als dagelijkse telefoon kunt gebruiken. Volgens berichten op IRC zou Qtopia 4.3.3 namelijk na een opkg upgrade wel bugvrij zijn.

Ik wacht nog even op de officiele release en dan ga ik weer flashen. Ben ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen. In ieder geval veel plezier met je aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

Thlinx schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:33:
[...]

Er zijn inderdaad heel veel ontwikkelingen. Net op de mailinglist gelezen dat openmoko op zoek is gegaan naar een opengl expert. Ze willen blijkbaar 3D applicaties introduceren of de UI van 3D snufjes voorzien.
Debian is inderdaad zeer interessant. Leuk om al die ontwikkelingen te volgen, maar maakt het soms wel verwarrend. Gelukkig is flashen een fluitje van een cent, dus kan je lekker experimenteren.
Ik denk dat je de telefoon op het juiste moment zult ontvangen en vanaf dag 1 deze als dagelijkse telefoon kunt gebruiken. Volgens berichten op IRC zou Qtopia 4.3.3 namelijk na een opkg upgrade wel bugvrij zijn.

Ik wacht nog even op de officiele release en dan ga ik weer flashen. Ben ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen. In ieder geval veel plezier met je aanschaf :)
Een paar dagen terug heb ik drie OS-en mogen proberen op iemand anders zijn freerunner. De Qtopia heeft de beste potentie. Debian was het sloomste van de drie. Maar vond het wel cool om Linux op deze manier in de palm van je hand te ervaren. Ik hoop dat er veel mensen in de achtergrond aan het knutselen zullen gaan om wat leuke handige dingetjes in elkaar te knutselen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

gnome is wel traag wordt er gezegd, maar dan zou je ook wel xfce, openbox of enlightment ofzo kunnen gebruiken.
Als ik dit weer zie begint het toch weer een beetje te kriebelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Balachmar schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:52:
gnome is wel traag wordt er gezegd, maar dan zou je ook wel xfce, openbox of enlightment ofzo kunnen gebruiken.
Als ik dit weer zie begint het toch weer een beetje te kriebelen...
ik ben zeker van plan hier een beetje mee te experimenteren; het liefst heb ik een normale linux distro op m'n Freerunner waar ik alles aan kan aanpassen en op kan runnen. Ik heb het idee dat Qtopia daar nog enigszins beperkt in is, maar die heeft dan weer andere voordelen. Ik kan dan ook niet wachten :9~
Hopelijk was ik net op tijd met bestellen, want ik zag dat de volgende batch bij Pulster pas eind oktober binnenkomt... Als ik de eerste mail van Pulster over m'n bestelling mag geloven heb ik dus een exemplaar uit de shipment van 15 september, das gelukkig al vrij snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

jeroen__online schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:13:
[...]

ik ben zeker van plan hier een beetje mee te experimenteren; het liefst heb ik een normale linux distro op m'n Freerunner waar ik alles aan kan aanpassen en op kan runnen. Ik heb het idee dat Qtopia daar nog enigszins beperkt in is, maar die heeft dan weer andere voordelen. Ik kan dan ook niet wachten :9~
Hopelijk was ik net op tijd met bestellen, want ik zag dat de volgende batch bij Pulster pas eind oktober binnenkomt... Als ik de eerste mail van Pulster over m'n bestelling mag geloven heb ik dus een exemplaar uit de shipment van 15 september, das gelukkig al vrij snel :)
Je kan je Freerunner laten dual booten in Debian. Ik heb van mijn collega zijn Freerunner mogen lenen voor een klein weekje. Aangezien dat die flipmoos net zijn iPhone binnen heeft... 8)7

I've visited the Mothership @ Cupertino

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

jeroen__online schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:13:
Heb jij al iets gehoord van Pulster? Ik zit nl. in het zelfde schuitje, maar krijg geen reactie van Pulster op de vraag in welke batch ik zit.

De Groningse beer

• jeroen__online
  • Niet online
ParagonEnschede schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:12:
[...]

Heb jij al iets gehoord van Pulster? Ik zit nl. in het zelfde schuitje, maar krijg geen reactie van Pulster op de vraag in welke batch ik zit.
Nee, ik heb nog niets gehoord. Ik verwacht maandag of dinsdag een mailtje met duidelijkheid of ie al onderweg is of dat ik nog een maand zou moeten wachten, anders ga ik woensdag ook proberen te mailen. Geen idee hoe druk Pulster het heeft en hoe groot de batches zijn die hij binnenkrijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197086

Heb sinds een week ook een freerunner. Draai momenteel Qtopia in ROM en Debian op SD. Had het idee dat alles niet goed werkte, maar heb gisteren ondervonden dat de problemen te wijte zijn aan mijn oude SIM-kaart. Ik ga proberen mijn SIM-kaart te ruilen voor een recenter model en dan denk ik dat er al veel van mijn problemen zullen opgelost zijn. Het ganse batterijverhaal blijft natuurlijk het grootste probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Als ik naar deze pagina kijk:
http://wiki.openmoko.org/wiki/Distributions
Dan zou ik zeggen dat Om2008.8 de beste distro is voor de openmoko, maar hier lees ik het meeste over qtopia, maar die ondersteund geen GPRS, GPS, accelerometer en webbrowser. Terwijl dat nu juist de dingen zijn, waarmee je leuk kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 10:53
Qua features misschien wel, maar de reden dat Qtopia zo vaak genoemd wordt als beste distri, is vanwege de stabiele werking van het bellen/sms gedeelte. Zeg maar de basis funcitonaliteit van een GSM.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 14:40
ParagonEnschede schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:12:
[...]

Hier nog eentje ;-) Mijn bestelling eind juni was te laat voor de eerste batch half juli, dus heb ik bevestiging voor de batch van 15 augustus gehad.

Afgelopen weekeind een mailtje aan Chris zelf gestuurd, en gisteravond nog een aan support@pulster.de, om te vragen of mijn bestelling naar 15 september geslipt is.

Ben reuze benieuwd, en hoop binnenkort familie en vrienden iets anders te kunnen antwoorden dan "Binnenkort, denk ik..." als ze vragen hoe het er voor staat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 08:32
* reinouts heeft afgelopen week zijn Freerunner mogen ontvangen uit Duitsland. Ben nog niet toegekomen aan veel spelen. Wel vraag ik me af of iemand ervaring heeft met de Stable Hybrid Release?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Hmm, hier nog steeds niks gehoord. Iemand die hooppte om in de 15 sept batch te zitten al wel bericht?

De Groningse beer

• jeroen__online
  • Niet online
Ik heb ook nog niets gehoord, ik ga denk ik woensdagavond een mail sturen om te vragen hoe het er voor staat. Ben sowieso erg benieuwd, maar vraag me ook wel af of het wel helemaal goed gaat :P

@wankel, heb jij al een reactie terug na anderhalve week?

edit (donderdag); net een mail gestuurd naar Pulster, hopen op snelle reactie terug :)

Ik zag ook dat er een nieuwe store (via openmoko.com) is bijgekomen uit Belgie: http://openmoko.kd85.com/
Ziet er amateuristisch uit, maar wel een interessante ontwikkeling.

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen__online op 18-09-2008 17:46 ]

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Iemand deze distro al eens geprobeerd:
http://wiki.openmoko.org/wiki/FDOM
Die lijkt ook veel te kunnen.

• jeroen__online
  • Niet online
Ik heb zojuist een antwoord gehad van Pulster.de, de 15 september-shipment is niet aangekomen door douane-moeilijkheden en dus word ik doorverwezen naar een 20 oktober shipment (met wat extra's ter compensatie), of ik mag mijn geld terug. Geen heel verkeerd aanbod, maar wel sneu dat dat nog maand zou duren :( Ik heb echter een refund gevraagd, eens kijken of ie bijvoorbeeld bij Golden Delicious/Handheld-Linux wat sneller te krijgen is. (iemand anders misschien nog tips?) To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Da's mooi kut dus. Ik denk dat ik maar wacht dan, want die Golden Delicious heeft zo te zien ook geen voorraad (meer). Maar ik neem aan dat Pulster die vracht voor september toch alsnog wel krijgt, ook wel voor de 20ste oktober?

Je moet wel doorzettingsvermogen hebben om Linux op je telefoon te krijgen moet ik zeggen...

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
ParagonEnschede schreef op zondag 21 september 2008 @ 15:03:
Da's mooi kut dus. Ik denk dat ik maar wacht dan, want die Golden Delicious heeft zo te zien ook geen voorraad (meer). Maar ik neem aan dat Pulster die vracht voor september toch alsnog wel krijgt, ook wel voor de 20ste oktober?

Je moet wel doorzettingsvermogen hebben om Linux op je telefoon te krijgen moet ik zeggen...
Golden Delicious krijgt over een week (rond 28 sept.) weer een batch binnen volgens de website, Pulster.de kon niet met zekerheid zeggen dat er eerder geleverd kan worden dan 20 oktober; het is volgens mij niet zeker of die geannuleerde batch bij Pulster uberhaupt nog geleverd wordt, laat staan eerder.
Quote van de email van Pulster.de:
[...]
I suggest two options:
1) you cancel your order and we do immediate full refund of payment or
2) you spend another portion of patience with us until 20.10.
This is our next delivery date from Openmoko Inc. and a realistic one.
[...]
Het lijkt er ook op dat de belangstelling voor de Freerunner begint aan te wakkeren, niet verkeerd natuurlijk :) Ik hoop dat Pulster m'n geld snel terugstort, dan kan ik de volgende bestelling plaatsen; waarschijnlijk bij de eerdergenoemde GD, mede omdat die (zolang de voorraad strekt) standaard een tasje en headset meeleveren (t.o.v. meerprijs bij andere shops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdputte
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10-2008
jeroen__online schreef op zondag 21 september 2008 @ 17:05:
[...]

Golden Delicious krijgt over een week (rond 28 sept.) weer een batch binnen volgens de website, Pulster.de kon niet met zekerheid zeggen dat er eerder geleverd kan worden dan 20 oktober; het is volgens mij niet zeker of die geannuleerde batch bij Pulster uberhaupt nog geleverd wordt, laat staan eerder.
Afbeeldingslocatie: http://openmoko.kd85.com/images/dsc07745-small.jpg

Gelukkig hebben wij hier vandaag onze zending binnen gekregen... alle pre-orders shippen vandaag uit. http://openmoko.kd85.com/

First come, first served.

Groetjes,

Wim.

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

Ik duik hier ook eens in. Heb gisteren de presentatie van Android gezien en het verplichte T-Mobile stuk vind ik niet zo geweldig... Daarom even een handvol vragen, misschien dat de tweakende gemeenschap me hiermee verder kan helpen:

Ik heb momenteel een WiMo-PDA. Bellen doe ik erg weinig, net als SMS-en. Hoofdzakelijk gebruik ik het ding voor agenda, adressen en tekstverwerken (misschien raar, maar waar). Bellen doe ik (in de auto) via een Parrot bluetooth dingetje.
In hoeverre is de Freerunner in staat om deze dingen ook uit te voeren? Het OpenMOKO concept spreekt me namelijk heel erg aan.
En hoe zit het met draagtasjes en stylussen en zo?

(Ik ben redelijk bekend met Linux, draai het thuis al sinds 1999...)

• wankel
@jeroen: sorry, zit niet zo vaak op GoT. M'n Freerunner is van het weekeind binnengekomen :-)

Tot mijn vreugde kan ik 'm gewoon als telefoon gebruiken. Nou moet ik zeggen dat ik niet zo'n beller ben en ook niet vaak uit de buurt van electriciteit, dus ik kan blijven laden en heb dus niet zo'n indruk van de standby/spreektijd.

De 2007.2 distro die er af-fabriek opzit, kan bellen, gebeld worden, (een deel van) de SIM-contacten weergeven en volgens de progseltjes ook SMS-en (maar dat doe ik nooit en ook nog niet geprobeerd).

Eergisteren heb ik 2008.8 (ASU) eropgeflasht, dat ging probleemloos. Ik heb de bootloader, kernel en het rootfs geflasht, en vervolgens een opkg update/ opkg upgrade gedaan met de test/unstable repositories.

2008.8 werkt naar mijn indruk minder snel dan 2007.2, maar wel vloeiender en ziet er strakker uit (op de desktop gaat mijn voorkeur ook niet uit naar Gnome, misschien speelt dat mee).

Ook met 2008.8 kan ik:
- bellen
- gebeld worden
- (volgens mij alle) SIM-contacten lezen
- volgens 't menu SMS'en (nog geen aanleiding toe gehad)

Verder kan ik scannen op WIFI-AP's, maar nog niet geprobeerd te connecten. GPS doet het met de bijgeleverde wereldkaart, hij laat zien dat ik in Nederland ben, aan de goede kant van 't IJsselmeer (nog geen gedetailleerde kaart gedownload). Bluetooth heb ik nog niet geprobeerd.

Met zowel 2007.2 als 2008.8 klagen familie en vrienden dat er echo te horen is als ze zelf spreken. Van 2008.8 wil Enlightenment nog wel eens crashen, maar dat lijkt niet onoverkomelijk.

Per ongeluk heb ik de output van m'n telefoon naar de laptop laten sturen, en kreeg ik na 'n crash en restart van X de Enlightenment-boot op m'n laptopscherm. Daarna klaagde X dat de server al ergens anders liep, en al met al is de sessie richting laptopscherm dus nog niet op gang gekomen.

Al met al ben ik erg blij met m'n 'moko :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

wankel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:59:
@jeroen: sorry, zit niet zo vaak op GoT. M'n Freerunner is van het weekeind binnengekomen :-)

Met zowel 2007.2 als 2008.8 klagen familie en vrienden dat er echo te horen is als ze zelf spreken. Van 2008.8 wil Enlightenment nog wel eens crashen, maar dat lijkt niet onoverkomelijk.
Goed om te horen, hier nog steeds niets ontvangen of vernomen van Pulster. Maar ik begreep via het wereld wijde web dat die echo er met wat instellingen in de mixer wel uit te halen moet zijn.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Ik heb sinds vrijdag m'n Freerunner in huis, besteld bij KD85.com. De bestelling en communicatie verliepen erg vlot, daar ben ik erg over te spreken :) Pulster.de heeft echter nog steeds niet m'n geld van de gecancelde order teruggestort, niet eens gereageerd op een mail van donderdag :(

De foon zelf is erg mooi en strak vind ik, ziet er supergelikt uit in het echt :P Heb de standaard Om2007.2 en nu 2008.9 geprobeerd (dualboot vanaf SD), die laatste bevalt me best goed eigenlijk; vrij stabiel en werkt (na installeren van extra software) erg prettig, hoewel wat trager dan 2007.2.
Ik heb echter nog niet alles aan de praat, GPS werkt nog niet (gpsd wil niet opstarten of zo, is makkelijk te verhelpen denk ik) en WiFi wil niet verbinden (update?).
Volgende probleem is echter dat 'opkg update' (om de package list te updaten en alle package-updates te installeren) faalt :? vanwege het gebrek aan signature files op de Openmoko server...

Ik gebruik trouwens een Nokia BL-5C accu ernaast als 'backup/second battery', voordeel is dat ik die kan opladen in een oude Nokia 2600 en vervolgens in m'n Freerunner kan doen. Battery info wordt echter niet uitgelezen, maar dat is geen ramp.

Ik wil deze week lekker wat gaan experimenteren (met o.a. Debian), mijn ervaringen zal ik hier uiteraard posten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ik heb afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en ook een FR besteld (Bij "Golden Delicious" uit München). Ik ben superbenieuwd. Met alles wat ik hier lees en op het WWW heb gevonden/gelezen/gezien lijkt het me een geweldig spele-dingetje. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@paragon: Ja, dat over de echo had ik ook gelezen, daar moet ik nog mee aan de gang. Ik bedenk me net dat ik telefoons kan wisselen met m'n vrouw. Als zij dan per USB aan haar laptop blijft terwijl ze met mij belt via de freerunner, kan ik per SSH aan de volume settings blijven knutselen :-)

@Jeroen: Gaaf, goed te horen dat je aan de slag kunt. Ik heb zo het idee dat Pulster een beetje geslashdot is door OM... Jammer dat het dan toch een vervelende bijsmaak krijgt.

Voor wat betreft de GPS: Die deed het bij mij in 2008.9, totdat ik opkg update/upgrade had laten lopen. Misschien heeft dat ook met de signatures te maken: ik heb gelezen dat het geen invloed heeft op de directe packetselectie, maar dat dependencies niet meegenomen worden als de signature niet OK is. Anyway, ik kan nog wel bellen ;-)

Mijn indruk is ook dat 2008.9 wat trager reageert, maar het ziet er wel gelikter uit (maar de kleuren van de (QT?)icoontjes vloeken 'n beetje). Heb je trouwens beide distro's op SD? Als 2007.2 op intern flash staat, en 2008.9 op je uSD, dan heeft 2008.9 nadeel van de tragere bus (volgens mij deelt de uSD z'n bandbreedte met de video.

Als Debian gelukt is, ben ik ook benieuwd: ik heb dat van 't weekeind geprobeerd. Alles ging wel lekker, maar liep stuk op gebrek aan disk space. Ik ben er nog niet achteraangegaan of dat te wijten was aan het interne flash of dat de uSD vol was (standaard 512 meg).

@Paul: spannend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
wankel schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:04:
[...]
@Jeroen: Gaaf, goed te horen dat je aan de slag kunt. Ik heb zo het idee dat Pulster een beetje geslashdot is door OM... Jammer dat het dan toch een vervelende bijsmaak krijgt.

Voor wat betreft de GPS: Die deed het bij mij in 2008.9, totdat ik opkg update/upgrade had laten lopen. Misschien heeft dat ook met de signatures te maken: ik heb gelezen dat het geen invloed heeft op de directe packetselectie, maar dat dependencies niet meegenomen worden als de signature niet OK is. Anyway, ik kan nog wel bellen ;-)

Mijn indruk is ook dat 2008.9 wat trager reageert, maar het ziet er wel gelikter uit (maar de kleuren van de (QT?)icoontjes vloeken 'n beetje). Heb je trouwens beide distro's op SD? Als 2007.2 op intern flash staat, en 2008.9 op je uSD, dan heeft 2008.9 nadeel van de tragere bus (volgens mij deelt de uSD z'n bandbreedte met de video.

Als Debian gelukt is, ben ik ook benieuwd: ik heb dat van 't weekeind geprobeerd. Alles ging wel lekker, maar liep stuk op gebrek aan disk space. Ik ben er nog niet achteraangegaan of dat te wijten was aan het interne flash of dat de uSD vol was (standaard 512 meg).

[...]
GPS doet het nu enigszins meen ik (tangoGPS), maar met de AGPS UI (als test) heb ik nog nooit een fix gehad, hoewel ie wel 4+ satellieten vindt :S De standaard OM-Locations tool is niet erg handig vind ik, maar weet wel m'n positie tot ons kikkerlandje te herleiden.
Ik heb inmiddels 2008.9 naar mn foon verhuisd ipv op de mSD kaart, draait ietsje sneller maar scheelt weinig eigenlijk. Wifi is wel een drama in 2008.9, net als het keyboard; matchbox-keyboard werkt prima, totdat ie opeens weer terugspringt naar het standaard keyboard welke waardeloos is voor de terminal. Enige/makkelijkste optie is een xserver restart is mijn ervaring.

Er is echter een probleem bij het installeren van Debian op de Freerunner, dependencies kloppen even niet.... Debian kan zo te zien alleen geinstalleerd worden op een mSD kaart, de meegeleverde 512MB zou moeten voldoen voor een standaard installatie, maar houdt weinig over. Wanneer het bovengenoemde probleem bij installeren is opgelost ga ik fijn knutselen, lijkt me een stuk leuker dan de OM-distro's omdat je gewoon meer (en standaard) programma's kunt gebruiken op je foon :)

Ik wil sowieso een groter geheugenkaartje gaan kopen (als m'n geld van Pulster eindelijk eens teruggestort is....), ik denk daarbij aan mSDHC Class 6, in het bijzonder de Sandisk Ultra mSDHC 8GB; hoe sneller, hoe beter :9
Nu heb ik al gelezen dat mSDHC over het algemeen prima werkt (met Debian zijn er wat overkomelijke issues), maar heeft iemand ervaring met mSD kaarten en hun (lees/schrijf) snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Hoera! Mijn FR is vandaag opgehaald bij Golden Delicious en is op weg naar mij!

Ze schijnen er gewoon te hebben, mijn order werd prompt behandeld. Duurde enkel effe omdat het weekend in de weg zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Ik twijfel toch nog steeds. Nu de eerste android telefoon alleen aan T-mobile gelocked wordt verkocht....
Maar is de freerunner nu ondertussen wel als dagelijks telefoon te grbuiken of niet?
En zijn er hier ook mensen die debian draaien met een lichtere WM dan gnome, ik heb gelezen dat dat ook met goed zou moeten werken en dat er dan Zhone ofzo als telefoon applicatie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Balachmar: Ik heb 'm uiteraard nog niet, maar zit al wel op een community-mailinglist voor de FR. Het schijnt dat als je Qtopia draait, dat het allemaal best goed werkt als telefoon. Daar lees ik in elk geval heel weinig klachten over.

/edit: Er komt 'binnenkort' een nieuwe Qtopia-release, 4.4. Die heet dan QT-extended, wat de nieuwe naam van het spul is.

Er zijn ook andere installaties (SHR, FDOM en nog iets) die wel wat instabieler zijn. Je kunt op de FR b.v. ook XFCE of Enlightenment draaien (heb ik op youtube filmpjes van gezien) en dat werkt.
Het spul is volop in beweging, hetgeen uiteraard een uitdaging is.

Over Zhone heb ik ook goeie dingen gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul_K op 01-10-2008 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zo, ik heb er ook maar eens een besteld (bij kd85, ik hoop dat Wim nog voorraad heeft). :>

Zijn er al GoTters die zelf aan de slag gegaan zijn met ontwikkelen of packagen van software? Ik zal zo eens op de openmoko wiki gaan zoeken, maar ik neem aan dat ik een crosscompileer toolchain en arm libs enzo nodig heb ....
Zal ook nog eens moeten kijken met welk OS ik bezig ga, wat voor package formaten die gebruiken en of binaries op meerdere OSsen draaien enzo, maar ben ook wel benieuwd naar ervaringen. :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Gisteravond de Freerunner binnengekregen. Leuk apparaat, lachen om via SSH op de telefoon in te loggen vanaf de Linux PC. Nog weinig ervaring, maar ik ben nu al enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Balachmar schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:22:
Ik twijfel toch nog steeds. Nu de eerste android telefoon alleen aan T-mobile gelocked wordt verkocht....
Maar is de freerunner nu ondertussen wel als dagelijks telefoon te grbuiken of niet?
En zijn er hier ook mensen die debian draaien met een lichtere WM dan gnome, ik heb gelezen dat dat ook met goed zou moeten werken en dat er dan Zhone ofzo als telefoon applicatie is...
* meldt zich :P
Ik heb eindelijk succesvol Debian op m'n Freerunner kunnen installeren (zoals hier te lezen is had de installer wat problemen met dependencies) en gisteravond XFCE4 eropgezet (zoals hier is beschreven), ziet er echt supercool uit :D
Zhone is gewoon in XFCE te starten als foon manager (apart programma, finger-friendly). Debian staat nu op m'n 512MB microSD-kaartje om uit te proberen, ik bestel dit weekend denk ik al een 8GB kaartje (zoals hierboven genoemd) en dan ga ik er zeker meer mee doen!

Ik gebruik m'n Freerunner vooralsnog met 2008.9 voor dagelijks gebruik, enige nadelen die ik ondervind zijn soms 'foutjes' bij incoming calls (geen geluid bij opnemen heb ik 1x gehad) en kleine bugs met de onscreen keyboard. Bevalt best goed, zeker met Debian biedt deze telefoon verschrikkelijk veel mogelijkheden :P Ik blijf ermee spelen, dus u hoort nog van me :z
Pagina: 1 2 3 4 Laatste