Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

Afgelopen weekend heb ik de nodige tijd gehad en genomen om met de Freerunner te stoeien. Het basis software systeem dat erop zit is nogal beperkt: ik heb er dus QTextended 4.4.2 overheen geflashed (dit gaat zonder problemen, als je eenmaal de firewall goed hebt staan voor communicatie met de Freerunner, over USB).

Een beetje vervelend is het dat er voor het installeren van een systeem op de uSD-card een aantal modules in de kernel nodig zijn die ik niet heb/kan vinden op het moment, daarom dus ook dat ik de zaak maar geflasht heb ipv het eerst op de SD te zetten.

QTextended 4.4.2 werkt best aardig. Er zitten nog wel bugs in (een aantal kan ik echter niet reproduceren), maar over het algemeen krijg ik het gevoel dat daar best goed mee te werken is. Ik heb vandaag al een aantal telefoontjes gehad, waarbij de FR netjes uit suspend-mode kwam (dit was een probleem in de vorige QT). De interface werkt best vlot vind ik (maar ja, ymmv).

Ik laat QT er een tijdje opstaan en probeer later eens een ander systeem, FDOM, OM2008.9 of zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 10:21

Balachmar

The truth is out there

ymmv?
Als de freerunner nu ook 3G had gehad en een toetsenbord, dan had ik hem ook wel gekocht. Ondanks de nog wat mindere software. Maar ik wil nu toch wel eens kijken naar het meer gebruiken van mobiel internet...
Alhoewel ik er nu over nadenk ik het misschien ook wel zou kunnen oplossen door bepaalde dingen te cachen en voornamelijk wifi te gebruiken.
Maar ik vind zelf een hardware toetsenbord toch wel erg prettig. (Ik heb nu de Qtek9100)
Ik heb laatst de iphone geprobeerd en ik vind het dan toch irritant dat hij af en toe verkeerd kiest.
Maar hoe zit het eigenlijk met wifi en minder normale beveiliging zoals op de universiteit. Die gebruiken wpa enterprise met mschap ofzo. Wordt die gewoon goed ondersteund?

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Paul_K: inmiddels kan ik je Om2008.9 afraden, nadat ik vrijdagavond wat volumesettings had veranderd is het me niet meer gelukt uberhaupt geluid te krijgen uit het apparaat (ook niet na terugzetten van de originele alsa.state configs), dus heb ik noodgedwongen Qtopia 4.4.2 geflasht. En ik moet zeggen: Qtopia beviel me vanaf moment 1 een heel stuk beter: het ziet er beter uit, biedt een stuk meer standaard telefoon-functionaliteit dan Om2008.9 (standaard werkende (!) volume-settings, call options, network options, enz.) en is ook nog eens sneller (telefoonboek bijvoorbeeld, zelfde applicatie als onder Om2008.9).
Bugvrij is het niet, maar goed bruikbaar IMO wel :)

Met Debian heb ik nog weinig kunnen doen, behalve Zhone ook geen geluid meer laten geven na aanpassen van de volume settings :+ en onder Zhone blijven m'n berichten 'greyed out', ik kan er iig niets mee terwijl er wel een geluidje wordt afgespeeld als er wat wordt ontvangen.

@Balachmar: ondersteuning van Wifi in het algemeen is natuurlijk afhankelijk van je gebruikte distro, zolang er linux-support voor is moet het kunnen werken lijkt me.

edit:
Ik heb alleen nog het probleem dat ik niet via SSH (via usb) in Qtopia kan (connection refused), volgens 't forum moet ik dan 'Reacquire auth key' (onder devtools) uitvoeren, maar dan gebeurt er niets? :S Paul_K, hoe heb jij dat opgelost?

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen__online op 07-10-2008 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Balachmar: ymmv: Your Mileage May Vary. Sorry, zit nogal vaak op amerikaanse boards/lijsten. Is zoiets als: Ligt eraan hoever je bent met iets.

@Jeroen_Online: Heb gisteren OM2008.9 op de uSD gezet om te proberen, viel mij ook nogal tegen, dus die gaat er weer vanaf. Ik ga daar FDOM eens op zetten en bekijken. Qtextended blijft bij mij voorlopig ook het main OS, dat loopt wel lekker.

USB networking had ik vrij eenvoudig aan de gang. Mijn internet-lijn loopt over 192.168.1.x, en de FR gebruikt 192.168.0.x. Ik heb de aanwijzingen op de openmoko wiki-site gevolgd, voor het opzetten van USB networking, en dat werkte vrij vlot.
Ik draai Mandriva 2008 thuis, waarvoor in de wiki specifieke aanwijzingen staan. Moest in /etc/sysconfig/network-scripts een file usb-routes aanmaken, ergens een ifup-usb0 o.i.d. maken, de netwerkservice herstarten, en dat was het al een heel eind. (Zie wiki voor de gore details.)
Op de community-mailinglist is ook iemand die met een 'connection refused' zit te knokken 8)7 . Het advies wat daar gegeven wordt is om vooral naar de interne routing te kijken (heb de info hier op het werk niet bij de hand, en helaas maar heel beperkt internet-toegang). Ik zal het, als je wilt, voor je in de gaten houden wat uiteindelijk de oplossing is, als die gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Zoals jullie vast al meegekregen hebben twijfel ik tussen de android en deze.
Maar ik bedenk me net, dat het misschien niet zo gek is, om deze als een soort tussentelefoon te gebruiken.
Aangezien de verwachting is dat er nog wat meer keuze komt bij android. En dat platform misschien over een jaar wat verder ondersteund wordt. En ik dan in de tussentijd kan spelen met deze...
Keuzes keuzes....
Zit er trouwens ook een onscreen toetsenbord op waarmee je ook kan programmeren (zoals python). Zou toch wel makkelijk zijn als je kleine wijzigingen makkelijk door kan voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

In Qtextended kun je kiezen tussen 2 on-screen keyboards (1 ervan is helemaal compleet, maar wel erg klein), en een handschrift-herkenner (nog niet echt geweldig, of ik schrijf erg slecht).
Handiger is het, als je veel werk wilt doen, om dat op je gewone pc te doen en dan te kopieren naar de FR, of het e.e.a. via SSH te doen. Het onscreen keyboard is nogal priegelen, zelfs als je het scherm geroteerd hebt.

Python programmeren of scripts maken/wijzigen is geen punt, vi is aan boord.

Er schijnen een handvol bedrijven aan Android toestellen te werken, maar die zijn nog niet uit. Zal ook nog wel even duren, vermoed ik... Daarom heb ik dus ook bewust voor de FR gekozen, kun je lekker een beetje mee aankloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

ok, dan nog eens een vraagje van mij :)
Hoe lang doet hij nu op 1 acculading?
Want ik moet zeggen dat ik er meer en meer van gecharmeerd raak. En ik misschien de android ook nog even laat liggen. Maar dan moet ie wel meer dan 1 dag met de accu doen natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 23:08
@Jeroen: ik heb nog steeds 2008.9 erop staan, en na pielen met geluid doet ie het nog steeds. Heb je de schema's op de wiki bekeken? Onder de hardware voor GTA1 staan mooie platen die ook voor de Freerunner gelden.

@Paul: ymmv komt volgens mij uit de auto-advertenties, om klachten over mindere prestaties voor te zijn. Beperkt internet trouwens, maar wel GoT? Dat heb ik hier ook :-)

@Balachmar, voor wat betreft Android: als Google de boel open genoeg maakt, lijkt me dat je het voor OM/FR kunt compileren (als er al geen image door Google of een ander beschikbaar gesteld wordt). Of ga ik ergens helemaal aan voorbij?

Voor de toetsenborden ga ik op zoek naar een hardware oplossing denk ik (maar wat... USB-verloopstekker, Bluetooth, groot, klein... adviezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Paul_K schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:03:
In Qtextended kun je kiezen tussen 2 on-screen keyboards (1 ervan is helemaal compleet, maar wel erg klein), en een handschrift-herkenner (nog niet echt geweldig, of ik schrijf erg slecht).
Handiger is het, als je veel werk wilt doen, om dat op je gewone pc te doen en dan te kopieren naar de FR, of het e.e.a. via SSH te doen. Het onscreen keyboard is nogal priegelen, zelfs als je het scherm geroteerd hebt.
[...]
Of gewoon je USB/Bluetooth keyboard aan je foon hangen :D Ik heb zojuist een verloopstekkertje gesoldeerd en jawel: het werkt _/-\o_ Full size USB keyboard meenemen is misschien niet erg praktisch, maar wel erg stoer IMO :D Werkt onder Debian iig, maar andere distro's kunnen het ook lijkt me. (zelfde geldt uiteraard voor USB sticks, muis, (powered) harddisks... )

Wat betreft USB networking: dat werkt ook allemaal prima (ik draai ook mdv08), onder Debian en Om2008.9 was SSH access geen probleem en ik kan onder Qtopia m'n FR gewoon pingen, maar bij een ssh login geeft ie direct een 'connection refused': daar blockt Qtopia 'm dus hard, waarschijnlijk vanwege ontbrekende/niet geconfigde ssh keys? Maar ik kan er dus niets over vinden :(
Balachmar schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:08:
ok, dan nog eens een vraagje van mij :)
Hoe lang doet hij nu op 1 acculading?
Want ik moet zeggen dat ik er meer en meer van gecharmeerd raak. En ik misschien de android ook nog even laat liggen. Maar dan moet ie wel meer dan 1 dag met de accu doen natuurlijk. :)
Ik doe ruim een dag met m'n accu, een paar gesprekken en een enkel smsje moet je foon wel 24u vol kunnen houden, onder Qtopia 4.4.2 met de laatste om2008.9 kernel.
Ik wil eigenlijk die mwester-kernel proberen, maar kan de aangeraden modules dus nog niet naar m'n FR (rootfs) copyen vanwege gebrek aan SSH access. Misschien is ie daarmee nog wel wat zuiniger/sneller, hoewel suspend en dergelijke gewoon prima werkt met m'n huidige kernel.

Kleine opmerking tussendoor: onder Debian kon ik zojuist weer gewoon bellen (met geluid en zo :P ) en zelfs SMS was nu beschikbaar, distro's even laten afkoelen doet wonderen blijkbaar :)

@wankel: Android voor de FR lijkt me idd een kwestie van tijd :) zie hier, grootste probleem is vooralsnog dat Android voor ARMv5 compiled is, FR is ARMv4.

wb. keyboards: ik wil ook nog kijken voor een makkelijk en zeer compact USB/BT keyboard, kan voordelen beiden icm Debian vooral, denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen__online op 07-10-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
jeroen__online schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:23:
[...]

Wat betreft USB networking: dat werkt ook allemaal prima (ik draai ook mdv08), onder Debian en Om2008.9 was SSH access geen probleem en ik kan onder Qtopia m'n FR gewoon pingen, maar bij een ssh login geeft ie direct een 'connection refused': daar blockt Qtopia 'm dus hard, waarschijnlijk vanwege ontbrekende/niet geconfigde ssh keys? Maar ik kan er dus niets over vinden :(

[...]
Connection refused krijg je als er geen verbinding met poort 22 gemaakt kan worden, m.a.w. je ssh daemon draait niet.....

Ik heb mijn FR nog niet, maar begrijp ik nu dat je zelf een stekkertje hebt moeten solderen voor een USB-host poort ? Ik heb hier nog zo'n oprolbaar rubber usb matje/toetsenbord, zou wel lachen zijn om die te kunnen gebruiken.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Balachmar: Ik draai ook ruim een dag met 1 acculading. Net als Jeroen bel ik niet veel. Ook het scherm op dimmen zetten scheelt een hoop, net als Wifi uitzetten als je het niet gebruikt.

@Jeroen: iemand's gelijke probleem was opgelost door dit:
in /etc/network/interfaces on the host:

auto usb0
iface usb0 inet static
address 192.168.0.201
netmask 255.255.255.252
post-up iptables -t nat -I POSTROUTING -t nat -j MASQUERADE -s 192.168.0.202
post-up echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
post-up iptables -I FORWARD -s 192.168.0.202 ACCEPT
post-up iptables -I FORWARD -d 192.168.0.202 ACCEPT
pre-down iptables -D POSTROUTING -t nat -j MASQUERADE -s 192.168.0.202
pre-down iptables -D FORWARD -s 192.168.0.202 ACCEPT
pre-down iptables -D FORWARD -d 192.168.0.202 ACCEPT

And on the FreeRunner:

auto usb0
iface usb0 inet static
address 192.168.0.202
netmask 255.255.255.252
network 192.168.0.200
gateway 192.168.0.201
up echo "nameserver 192.168.0.100" | resolvconf -a usb0
down resolvconf -d usb0

NOTE: This uses 192.168.0.201 on the host, not 192.168.0.200.
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
@u_nix_we_all: thanks, een niet draaiende dropbear ssh server lijkt idd het probleem

@Paul_K: dat topic zag ik net ook al staan idd, maar het ligt dus aan dropbear op de FR; als ik die probeer te starten geeft ie een seg fault :S en standaard draait ie dus niet. Ik ga even een andere kernel proberen denk ik, dat is het enige wat ik kan bedenken wat anders dan een 'normale' Qtopia install...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@U_W_A: je hoeft niet te solderen om gebruik te maken van de USB host, maar wel als je geen kant-en-klaar mini-USB-naar-maxi-USB-verloopstekker hebt liggen.

@Jeroen: Je hoeft toch niet vanaf je laptop naar de FR te kopieren? Ik bedoel: je kunt toch ook vanaf je FR per scp de nodige bestanden overhalen? Of, als we toch bezig zijn: onder Debian de boel overzetten, en vervolgens weer naar QT extended booten?

Waar vond je trouwens de QTE 4.4.2 image? Ik zie een hoop 4.3 images, een paar 4.4.1 (onder andere op m'n harde schijf ;-) ), maar geen nieuwere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Ben er ondertussen (na flashen) achter: QTE 4.4.1 geeft onder system info aan dat het om QTE 4.4.2 gaat.
4.4.2 lijkt aardig te reageren en heeft out-of-the-box redelijk wat mogelijkheden. Wakker worden uit suspend bij een oproep doet het snel genoeg om de oproep ook daadwerkelijk te beantwoorden, echo is minder: inplaats van zichzelf, hoort de gesprekspartner nu mij een beetje dubbel.

Ben nu net klaar met flashen van de kernel van mwester; in de loop van de week ga ik met de modules stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Hahaha! Bruut man ;-) Ik heb de modules net per OBEX-push (uit de KDE-BT onderdelen, bij mij op Kubuntu maar vast hetzelfde als voor Mandriva) overgezet naar de FR! Daarna wat priegelen met het onscreen keyboard om ze uit te pakken en rebooten.

Viel nog wel mee.. Nou vraag ik me af wat de modules mogelijk maken: netfilter modules, zodat ik het verkeer op m'n FR tenminste een beetje in toom kan houden als ik 'm eenmaal als public accesspoint inzet? Daarnaast ook USB-storage, maar volgens mij om opslag aan de FR te hangen, niet om eventueel de Neo als externe opslag te gebruiken.

@Jeroen: laat je het horen als je weer verder bent? Debian blijft bij mij nog wel tot het weekeind (of daarna...) liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
wankel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:04:
[...]
Waar vond je trouwens de QTE 4.4.2 image? Ik zie een hoop 4.3 images, een paar 4.4.1 (onder andere op m'n harde schijf ;-) ), maar geen nieuwere.
wankel schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:45:
Ben er ondertussen (na flashen) achter: QTE 4.4.1 geeft onder system info aan dat het om QTE 4.4.2 gaat.
4.4.2 lijkt aardig te reageren en heeft out-of-the-box redelijk wat mogelijkheden. Wakker worden uit suspend bij een oproep doet het snel genoeg om de oproep ook daadwerkelijk te beantwoorden, echo is minder: inplaats van zichzelf, hoort de gesprekspartner nu mij een beetje dubbel.

Ben nu net klaar met flashen van de kernel van mwester; in de loop van de week ga ik met de modules stoeien.
Het is idd een 4.4.1 image die zegt v4.4.2 te zijn :P De mwester kernel deed de truc; dropbear doet het weer en m'n FR met Qtopia is nu via SSH bereikbaar.

De mogelijkheden zijn inderdaad eindeloos, zeker met Debian denk ik :) Ik ga donderdag een grotere kaart halen (8GB Sandisk Ultra), reinstallen en verder klooien (met o.a. Debian), hoewel Zhone me nog niet heeft overtuigd van z'n gebruiksvriendelijkheid. Elk voordeel lijkt echter zo z'n nadeel te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Gisteravond heb ik FDOM eens op de uSD gezet, die ga ik vandaag eens laten lopen. Ziet er netjes uit. Reageert wel allemaal wat trager dan qtextended (het meeste lijkt me python), maar dat kan ook liggen aan het feit dat het vanaf de kaart draait ipv flashgeheugen. Denk ik.

12:10. Teruggeboot naar QTextended. SMS-en komen binnen FDOM niet binnen (na reboot meldden ze zich meteen). FDOM gebruikt ook meer van de accu, lijkt het. Die dimt enkel het scherm, waar QT het apparaat echt in een suspend-mode brengt.

[ Voor 30% gewijzigd door Paul_K op 08-10-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Twijfel ook over deze tel, maar ik wacht even af wat android gaat doen. Wellicht als google zijn source op het internet gooit moet het ook mogelijk zijn android op deze tel te draaien.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Erhnam schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 17:13:
Twijfel ook over deze tel, maar ik wacht even af wat android gaat doen. Wellicht als google zijn source op het internet gooit moet het ook mogelijk zijn android op deze tel te draaien.
Tja, maar dan vind ik de G1 al een betere telefoon. Leuker zou zijn, als Android zo open is, dat je ook zelf nieuwe images op je telefoon kan zetten. Mochten er bijvoorbeeld leuke nieuwe dingen ingebouwd worden door open-source vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Voor de batterijfreaks (: ondertussen heb ik m'n FR met QTE 4.4.1 (of ..2) sinds gisterochtend niet meer aan de lader gehad, ongeveer 27 uur.
Drie van de vijf batterijstreepjes zijn nog gevuld. SMS-en doe ik zo goed als nooit, afgelopen dag ook niet. Wel een paar telefoontjes gepleegd; daarnaast heeft bluetooth de hele tijd aangestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@wankel: geweldig, dat gaat dus echt goed vooruit!

Vraagje: krijg jij opmerkingen over echo's van mensen waar je mee belt? Ik regelmatig. Heb jij daar iets aan veranderd om het te verbeteren, en als ja, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Paul_K schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 12:11:
@wankel: geweldig, dat gaat dus echt goed vooruit!

Vraagje: krijg jij opmerkingen over echo's van mensen waar je mee belt? Ik regelmatig. Heb jij daar iets aan veranderd om het te verbeteren, en als ja, wat dan?
@wankel: mooie prestatie, ik denk dat ik ook zoiets haal maar ik laad 'm elke nacht op.

@Paul_K: ik krijg ook regelmatig klachten over echo, sowieso omdat het speaker-volume in Qtopia 4.4.2 standaard op z'n hardst staat (ook na reboot). Na aanpassen van dat volume is het al een stuk minder geloof ik, maar ik zou ook graag een oplossing zien en niet telkens het volume hoeven te checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@jeroen_online. Juist... speakervolume. Dat was het, ik wist het even niet meer. Ik kan me indenken dat een simpel scriptje dat in cron draait hier al een fix op zou kunnen zijn (elke minuut het betreffende .state-file checken). Geen idee of er een cron op de FR kan draaien, zit er in elk geval niet op hier.
Hmm. Misschien is er iets te vinden, b.v. een hack in /etc/init.d/mountall.sh. Die lijkt bij elke boot te worden uitgevoerd.

Vanavond eens kijken, de info voor de telefoon schijnt ergens in een bestand gsmstate o.i.d. te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@Paul: "Oorspronkelijk" kreeg ik die opmerkingen inderdaad. Hoewel ik begonnen ben met de alsamixer te schuiven, heb ik dat niet "live" gedaan en ook niet echt resultaat mee behaald.

Ik heb nu dus QTE geflasht. Op navraag blijk ik nu zelf te echoën, in plaats van dat de ander zichzelf hoort echoën. Schijnt minder storend te zijn, want ik heb geen klachten meer gehad.

Heb jij trouwens door hoe het "intelligente" (?) toetsenbord werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@wankel: wat is het 'intelligente' toetsenbord? Ik zit momenteel altijd het 'gewone' kbd te gebruiken, al zijn de toetsen wel errrrug klein.
Als je het zwarte-met-witte-letters bedoelt, ik ben er nog niet helemaal achter :? :
-veeg van boven naar onder over de toetsen om UPPER/lower/cijfers te wisselen
-veeg boven de toetsen van rechts naar links om de invoer weg te halen (backspace)
-veeg boven de toetsen van links naar rechts om de invoer op te sturen (enter)

Het vraagt wel wat oefening. En oordopjes voor de omgeving, af en toe. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@Paul: Die bedoelde ik inderdaad, volgens mij. Hij doet toch ook wat aan "voorspellend schrijven"? Die volg ik niet... Het lijkt haast alsof er onderwater een conversie naar een numeriek telefoonkeybord gedaan wordt, en daarna volgens een soort T9 weer woordjes van bedacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Net gekeken wat de status van de batterij was: erg leeg (volgens de melding). Omdat ik net vandaag vergeten ben een mini-USB-kabeltje mee te nemen, is het dus afwachten hoe lang hij nu nog meegaat.

De teller staat op een kleine 35 uur (sinds gisterochtend even na zevenen).

Zo rond die 35 uur is ook het max: bij 35,5 kwam er nog een piepje en ging de backlight aan; toen ik vervolgens wilde bellen, kreeg ik geen contact. Ook mezelf bellen vanaf een ander toestel werkte niet meer, dus ik denk dat op dat moment de GSM uitgeschakeld werd. Voor de rest was het apparaat nog wel te gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door wankel op 09-10-2008 21:49 . Reden: update op batterijlooptijd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

wankel schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:53:
@Paul: Die bedoelde ik inderdaad, volgens mij. Hij doet toch ook wat aan "voorspellend schrijven"? Die volg ik niet... Het lijkt haast alsof er onderwater een conversie naar een numeriek telefoonkeybord gedaan wordt, en daarna volgens een soort T9 weer woordjes van bedacht worden.
Nee, wat hij waarschijnlijk doet lijkt wel op T9, maar werkt met andere letter combinaties.
Als je een qwerty tobo hebt, dan kun je bijvoorbeeld bij een toets inde buurt van g de volgende letters ook meenemen: fthbvyr (Dan heb je zeker de mogelijkheid erbij zitten die je bedoelde) En dan kun je inderdaad op eenzelfde manier als T9 de meest gebruikte woorden als eerste neer kunnen zetten. Misschien doen ze het nog slimmer en passen ze de extra letters aan, aan of ie verder naar links of rechts is aangeslagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

wankel schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:53:
@Paul: Die bedoelde ik inderdaad, volgens mij. Hij doet toch ook wat aan "voorspellend schrijven"? Die volg ik niet...
Juust. Dat kbd heeft een soort van woord-herkenner aan boord met als achtergrond amerikaans engels en duits.

Om daar vanaf te komen zie deze wiki pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Yes! Eindelijk m'n Freerunner binnen!
Maar nu is m'n inet tijdelijk dood en kan ik w.s. dit weekend geen QTE of 2008.9 d'r op flashen. :(

Omdat ik er nog maar een paar minuten mee heb gespeeld, heb ik nog niet gechekced of wifi het doet in de basis 2007.nogwat. Werkt dat (met ssh)?

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@Paragon: gaaf!

Bij 2007.4 (april, dacht ik) zit in de GUI een wifiscanner. Die kon mijn (en een paar andere) AP's vinden. De GUI geeft nog geen ondersteuning bij de daadwerkelijke verbinding, en toen die distro er bij mij nog op stond, kon ik geen keyboard vinden om de key voor mijn AP in te vullen op de command line.

Hoewel ik verwacht dat je wel een verbinding kunt opzetten en dus ook SSH kunt bedrijven, heb ik het dus nog niet gedaan.

Veel plezier en succes in ieder geval (mocht je dus nog wel op 't internet kunnen komen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
M'n 8GB Sandisk Ultra microSD kaartje is (voorlopig) niet op voorraad :( dus Debian moet nog even wachten vrees ik.
Wel heb ik nog even gespeeld met wat instellingen (net als Paul hier op de community mailinglists beschrijft) en vond door middel van een 'find / -name Phone.conf' in /opt/Trolltech/Qtopia een sub-map default met, u raadt het al, iets wat lijkt op 'default' configuratiebestanden. Ik heb nog niet goed kunnen testen of dit echt de standaardwaarden zijn voor bijvoorbeeld speakervolume, maar dat lijkt me wel interessant om uit te vinden.
Ik heb er iig wel een 'bug' mee kunnen fixen; als ik m'n foon aan USB plugde dimde het scherm niet meer, ondanks de juiste instellingen in power management. De enige remedie was een reboot met USB aangesloten, maar gister na wat spelen deed ie opeens wel het scherm uit, zonder reboot.

w.b. Wifi; ik heb er nog weinig tot geen (positieve) ervaringen mee, onder Om2008.9 is het me een enkele keer gelukt te verbinden met m'n AP, onder Om2007.2 (standaard) heb ik het niet geprobeerd, onder Qtopia is het me nog niet gelukt en onder Debian (via console) heb ik ook niet echt geprobeerd. (ik zoek er nog een makkelijke tool met GUI voor, maar dat past sowieso niet op m'n huidige microSD kaart :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

En toe had ik wel weer internet. :) Net QTE 4.4.1 binnen gehengeld,
Dat WLAN vroeg ik me voornamelijk af om een beetje te kunnen pielen met SSH, maar blijkt ook gewoon met een USB kabel te kunnen! Nu dus maar eens Qtopia proberen.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

jeroen__online schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:13:
M'n 8GB Sandisk Ultra microSD kaartje is (voorlopig) niet op voorraad :( dus Debian moet nog even wachten vrees ik.
Heb jij zo'n SDHC of HCSD of hoe zo'n ding ook heet kaartje besteld? Ik zit ook naar zoiets te kijken, maar kon even niet uitvissen of dat inderdaad is wat door de FR wordt ondersteund.
Wel heb ik nog even gespeeld met wat instellingen (net als Paul hier op de community mailinglists beschrijft) en vond door middel van een 'find / -name Phone.conf' in /opt/Trolltech/Qtopia een sub-map default met, u raadt het al, iets wat lijkt op 'default' configuratiebestanden. Ik heb nog niet goed kunnen testen of dit echt de standaardwaarden zijn voor bijvoorbeeld speakervolume, maar dat lijkt me wel interessant om uit te vinden.
Dat heeft het voor mij niet gedaan. Ik kon in de default Phone.conf aanpassen wat ik wilde, maar no go. Via de community kreeg ik wel de tip om de default gsmhandset.state aan te passen via alsamixer, en dat lijkt iets te doen. Ik ben alleen vergeten op te schrijven wat ik precies heb zitten prungelen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Paul_K schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 07:58:
[...]

Heb jij zo'n SDHC of HCSD of hoe zo'n ding ook heet kaartje besteld? Ik zit ook naar zoiets te kijken, maar kon even niet uitvissen of dat inderdaad is wat door de FR wordt ondersteund.

[...]
8GB microSDHC wordt over het algemeen prima ondersteund, zie hier. De Sandisk 8GB Ultra kaartjes (zo een heb ik besteld) staan er ook tussen (code SDSDQY-8192-E11M).

edit 18:54; morgen kan ik m'n kaartje ophalen :D dan kan ik dus bevestigen of ie echt (snel) werkt :P

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen__online op 13-10-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Heeft één van jullie de GPS-tracker in QT-E al geprobeerd? De FR viel bij mij in slaap vóór 'ie een fix had, maar als ik hem wakker hield dan lukte het wel.

Snelheidsmeting komt overeen met m'n andere GPS; locatie weet ik niet omdat die een kaartje toont en de tracker enkel coordinaten.

Ik wilde eigenlijk het log opslaan. Ik begreep vanaf de wiki en de mailinglist dat TangoGPS dat wel kan, maar ik heb nog niet gevonden wat (en hoe) ik packages voor QT-E kan installeren.

Hoe staat dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Wankel: Ik heb de GPS nog niet uitgeprobeerd. Dat heeft bij mij geen prio, want ik heb een "tomtom" (ehem) van Garmin, en die doet het perfect. Daarnaast ben ik te druk met allerlei images/distro's uit te proberen. Heb even FSO geprobeerd, maar dat vind ik vreselijk. Alles op het homescherm is veeeeel te klein.

@Jeroen: ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
8GB microSD kaartje is binnen :) Deze 'Ultra' versie is een stuk sneller dan de standaard meegeleverde 512MB Transcend kaart; bijna 19MB/s voor de Sandisk vs. bijna 9MB/s voor de Transcend.

Ik heb m'n oude Debian install direct overgezet en de partitie vergroot, daarmee is ie al wat sneller/responsiever dan op de oude kaart. Ik zag echter dat er een nieuwe installer voor Debian is, die ga ik even proberen in de vorm van een verse installatie op m'n nieuwe kaartje.
Ik blijf de huidige versie van Zhone te summier en vrij onhandig vinden, maar wellicht kom ik daar nog op terug als de rest van het OS wel volledig meewerkt; Wifi met GUI is nog niet gelukt (maar even naar gekeken, ik probeerde de Gnome Network Manager) en ik heb nog geen manier om het scherm volledig te locken. Ook wil ik even kijken of ik een nieuwere kernel kan gaan gebruiken, de huidige kernel voor Debian is die van milestone 3. De mwester kernel werkt ook prima met Debian :)
Ik houd u op de hoogte en ga weer lekker verder klooien :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Klinkt goei, Jeroen. Ik ga ook binnenkort investeren in zo'n 8GB-geval. De extra snelheid klinkt heel goed, en om eens een hele Debian op te zetten op deze manier... Woep!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Ik heb Om2008.9 d'r weer op staan, want die QT-E kun je veel te weinig mee.
Inmiddels kan ik onder 2008.9 (met angstrom updates):
- Met wifi rondkijken, verbinden nog geen tijd in gestoken.
- GPSsen, behalve in TangoGPS. Die geeft een melding dat er geen GSP gevonden kon worden. Verder ngo niet naar gekeken
- SMSen, al lijken SMSjes soms erg laat pas binnen te komen. Ik heb last van "The Bouncy Rubber Calypso", ik heb het vermoeden dat het daar mee te maken heeft.
- Bellen. Het is alleen wel vervelend dat er als ik stil ben een hele dikke brom te horen is voor de anderen. Ik moet nog met de mixer knoeien, nog geen tijd voor gehad.
- USB netwerken. Gaat feilloos via mijn OpenSUSE machines, Windows lukte niet direct, maar dat gebruik ik toch nooit.The Bouncy Rubber Calypso
- GPRS ben ik nu aan het uitzoeken. Ik hoop dat door een permanente GPRS verbinding te hebben het probleem met het wegvallende netwerk (TBRC)

Kortom, ik kan bijna alles en tegelijk nog niks. :) M'n omgeving snapt er al helemaal geen reet meer van waarom ik dit ding zo leuk vind.
En dat alles in een soepel werkende GUI, die veeel mooier is dan die Qtopia rommel.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Paragon: Ik zal ook OM2008.9 weer eens opzetten. Heb een tijdje met FSO en SHR zitten priegelen (letterlijk), maar de info op het home-scherm is vreselijk klein, en allemaal nogal beperkt.
SMS-probleem had ik onder FDOM: daar komt helemaal geen SMS op binnen.

Geweldig speelgoed he? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

't Is inderdaad mooi speelgoed, maar wel verrekte tijdrovend. Want na het installeren van nog wat patches van Angstrom kreeg ik helemaal geen verbinding meer met m'n telco. Dus nu maar weer alles d'r af. Als ik doe boel een beetje heb draaien zet ik er eens Debian naast op SD, kijken hoe dat uitpakt.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ik draai de laatste dagen OM2008.9 vanaf uSD. Op zich gaat dat best goed, maar toch zijn er nog wat vervelende effecten. B.v. als ik na enkele uren de USB aansluit met het FR-scherm gedimd, dan licht het scherm op de FR even op, wordt weer donker en blijtft donker. De enige manier om de zaak weer tot leven te brengen is dat de batterij-eruit-erin-truuk. Ik zal eens kijken wat die Angstrom updates zijn/doen, en OM ook eens in Flash zetten. Misschien dat dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
> ...en blijft donker. (..)

Inloggen kan dan ook niet, begrijp ik? Dat komt mij niet bekend voor. Ik heb 2008.9 enkel op flash gehad, dat zal het verschil toch niet maken?

@Paragon:
TBRC/The Bouncy.. wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

wankel schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:15:
@Paragon:
TBRC/The Bouncy.. wat is dat?
Bug 1024
Dat je Freerunner steeds opnieuw verbinding zoekt met je provider vanwege een probleem met deep sleep. Daardoor kun je 1/3 van de tijd niet bellen of gebeld worden.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
OM ontwikkelteam gaat een andere koers varen. Back to basics, Improving user experience.
Doel is dat we nu eindelijk een telefoon krijgen ipv een geek gadget met enorm veel bugs.
Ik vind het niet erg om te wachten, maar het oplossen van de meest elementaire zaken duurt nu zo lang dat ik mijn vertrouwen in de hardware begon te verliezen.

Hopelijk zien we snel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Thlinx schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:18:
OM ontwikkelteam gaat een andere koers varen. Back to basics, Improving user experience.
Doel is dat we nu eindelijk een telefoon krijgen ipv een geek gadget met enorm veel bugs.
Ik vind het niet erg om te wachten, maar het oplossen van de meest elementaire zaken duurt nu zo lang dat ik mijn vertrouwen in de hardware begon te verliezen.

Hopelijk zien we snel resultaat.
Ik las het idd, ik hoop met je mee :)

Ik heb trouwens begin vorige week, bijna een maand na het afzeggen van m'n order, m'n geld teruggehad van Pulster.de :/ werd wel eens tijd. Ben ook nog wat verder gegaan met Debian, de Gnome Network Manager werkt erop als makkelijk instelbare Wifi-manager, in zoverre dat ik met alles behalve WPA-netwerken kan verbinden. En u raadt het al, ik heb zelf een WPA netwerk :P (zal binnenkort eens testen of ie wel verbindt zonder WPA).
Ik ga er binnenkort weer verder mee klooien, vooralsnog gebruik ik vooral Qtopia, hoewel die ook steeds meer kuren lijkt te vertonen... tijd voor de hierboven genoemde back-to-basics-releases dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

wankel schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:15:
> ...en blijft donker. (..)
Inloggen kan dan ook niet, begrijp ik? Dat komt mij niet bekend voor. Ik heb 2008.9 enkel op flash gehad, dat zal het verschil toch niet maken?
Nee, echt niet. Daar ben ik gisteren achter gekomen. OM2008.9 eens geflasht, en het effect bleef keurig optreden, helaas. Heb dus QTE 4.4.1 weer teruggeflasht. (En verdomd, vanmorgen toch weer OM2008.9 opgestart vanaf de kaart ;) )
Thlinx: OM ontwikkelteam gaat een andere koers varen. Back to basics
Precies. Dat lijkt me wel heel prettig, want ik heb het idee dat er op dit moment nogal versnipperd gewerkt wordt. Ze proberen op alle fronten alle problemen tegelijk aan te vallen, en in de praktijk werkt dat niet.

Re TBRC: Ik zie de FR ook opvallend vaak het netwerk zoeken (onder QTE), dat is niet zo'n gezond teken.

Ik zit erover te denken om een of andere vlotte prepay-kaartje in de FR te stoppen om mee te stoeien, en de 'gewone' sim weer in mijn Qtek, tot er iets meer degelijkheid in een van de distro's komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@Paul: ik ben op zoek naar een nieuw abo, en dacht aan een GPRS/allways-on-combo-sim voor m'n FR, maar ik denk er inderdaad ook over om die sim dan in m'n oude A780 te stoppen en een 30-minuten sim-only te nemen om nog met de FR te blijven stoeien.

Zelf kan ik wel uit de voeten met QTE, maar bellers mopperen toch nog wel een over de echo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Wankel: In die hoek zit ik dus ook te kijken. Ik heb nu een Telfort abo en heb op de FR het GPRS-deel nog nooit aan de gang gekregen (met QTE 4.4.1).

Ik merk zojuist dat de FR netjes blijft draaien als ik OM2008.9 zo instel dattie niet vanzelf gaat dimmen (suspend off), ik zet 'm aan en hang 'm dan aan een USB poort.

Ik blijf OM2008 leuk vinden, omdat het wat meer mogelijkheden opent (makkelijk software bij te installeren en zo), dat heb je bij QTE dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Iemand toevallig Om2008.9 met de testing updates gedraaid? Bij mij wil 't ding na installatie van de test updates niet meer booten. Is dat toevallig gisteren een probleem geweest, of hebben meer mensen dit probleem?

Ik heb trouwens helemaal niet zoveel last van die echo, bij mij is het probleem veel meer dat er als ik niet praat, men aan de andere kant een harde brom hoort. Zodra ik stop met praten, valt die brom weer weg. Herkent iemand dat?

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@Paul, wat off-topic: Ah, Telfort ;-) Daar kijk ik ook naar (2-à300 minuten sim only met 7 euro voor data FUP). Heb je, los van je FR, ervaring opgedaan met GPRS/data bij Telfort?

Ik ben ook even gaan kijk op het abonnements-forum. Daar regent het natuurlijk over elke aanbieder klachten, dus dat schiet ook niet op. Blijft staan dat de FUP van Telfort blijkbaar maar rond de 250 MB zit.

Weet één van jullie hoe het zit met een server draaien op je mobiel, of die dan over GPRS bereikbaar hoort te zijn? Omdat dat meestal over een proxy loopt, kun je (op internet) gewoon afzonderlijke poorten benaderen of enkel 80 en 443? Datzelfde wil ik dus ook de andere kant op weten, vanaf een willekeurige PC naar m'n mobiel (FR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Paragon: Ik draai nu (sinds gisteren) met OM2008.9 stable in flash. Geen idee of er met de testing versies iets aan de hand is, op de community-list heb ik daar niks van gelezen tot nu toe.

@Wankel: GPRS bij Telfort werkt op mijn Qtek prima. Ik zit te loeren naar RaboMobiel, die hebben ook leuke dingen in de aanbieding, en sinds ze op KPN netwerk zitten is dat ook goed bereikbaar. Op de FR heb ik GPRS nog niet aan de gang, maar ik ben teveel met allerlei dingen aan het klooien geweest om daar serieus in te duiken. Onder QTE alles ingesteld, maar daar werkte het echt niet. Op de Openmoko wiki schijnen nu wat scripts te staan om het wat makkelijker te maken. Zal eens zien, hopelijk van de week.

Wat servers betreft heb ik nog geen ervaring, en voor mijn eigen doel verwacht ik ook niet dat dat gaat komen. Ik wil wel GPRS en WIFI aan de gang hebben, zodat ik mijn server thuis kan benaderen (voor webmail e.d.). En Bluetooth zou leuk zijn. Heb ik met de FR/OM2008x ook nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Hummm... sinds enkele dagen toch wat rare problemen met OM2008.9, nadat ik upgrades en updates heb laten installeren. Net na het opstarten begint Enlightenment al te klagen en te crashen. Dat heeft tot gevolg dat het telefoon -deel het niet doet, al vraagt dat wel om de PIN van de SIMkaart.
Dat is niet handig... Ik ga vanavond of zo eens de image van QT 4.3.2. erop zetten, die schijnt toch wat stabieler te zijn dan 4.4.1. Voorlopig de SIM maar in de Qtek terug gezet, want totaal niet bereikbaar zijn is wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
He, dat crashen van Enlightenment had ik "destijds" ook met 2008.9 na updates; op zich wel grappig om een standaard Enlightenment-dialoog te zien ("..this is NOT good.." oid) maar toch niet practisch inderdaad.

Bij mij werkte vervolgens de "install" knop onderin beeld niet meer, samen met een aantal andere applicaties. Bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ja, de melding "this is NOT good" is echt uit de Linux wereld. Erg vermakelijk, ondanks het onderliggende effect.
Installer werkte inderdaad niet meer, daarna. Ik heb niet alle programma's gecheckt, maar Mofi crashte heel erg. Ik ga QT 4.3.2. eens proberen, zien wat dat doet. En mogelijk nog eens terug naar OM2008.9, maar dan wel zonder de updates die downdates blijken te zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Paul_K schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:04:
[...]
Ik ga QT 4.3.2. eens proberen, zien wat dat doet.
[...]
Ik overweeg ook Qtopia 4.3.2 / 4.3.3 ipv 4.4.2 (/1), omdat ik het idee heb dat m'n GSM verbinding nogal instabiel is (onder qt 4.4.2, maar hetzelfde had ik onder om2008.9; het bekende Bouncy Rubber Calypso-probleem). Ik ben benieuwd naar je ervaringen of 4.3.x daarin stabieler is :)
Tot die tijd ben ik weer even teruggevallen op m'n stokoude Nokia 6510 :') en gebruik m'n FR zonder simkaart om gewoon wat aan te klooien (vooral Debian).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Jeroen: op de community vond ik dit:
4.3 is usable as a daily phone for me (YMMV),rock solid suspend and resume, no dialer issues.
4.4.1 is a bit unstable for daily use.

Ik heb net 4.3.3/2 op de FR gezet. Ik houd het in de gaten en roep wel als er iets spannends gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ik ben even uitgespeeld... SIMkaart is naar de knoppen. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Paul_K schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 08:28:
Ik ben even uitgespeeld... SIMkaart is naar de knoppen. :s
Is dat nou "..roep wel als er iets spannends gebeurt"? :-P

Anyway, dat is balen zeg :-( Al uitgeprobeerd of ie helemaal naar z'n grootje is, en zoja, idee waar de oorzaak ligt?

Edit: ik bedenk me net, dat mijn SIM ook "stuk" geweest is toen ik 'm net had (half 2003, tijdje terug alweer...) ; die deed het weer na een paar dagen.

[ Voor 18% gewijzigd door wankel op 24-10-2008 10:59 . Reden: schoot me een ervaring met mijn eigen SIM te binnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Niet echt spannend he? De kaart is echt wijlen, doet 't in de Qtek ook niet meer. Ik denk dat ik er iets teveel of te enthousiast mee heb gewisseld de laaste tijd. Heb 2 nieuwe abo's genomen. 1 el cheapo tele2 champion om met te Freerunneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197086

jeroen__online schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:07:
[...]
Ben ook nog wat verder gegaan met Debian, de Gnome Network Manager werkt erop als makkelijk instelbare Wifi-manager, in zoverre dat ik met alles behalve WPA-netwerken kan verbinden. En u raadt het al, ik heb zelf een WPA netwerk :P (zal binnenkort eens testen of ie wel verbindt zonder WPA).
Ik gebruik "wicd", daarmee had ik meer succes dan met wifi-radar e.d. Ik heb de debian page op de wiki aangepast. WPA werkt bij mij wel onder Debain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
@Paul_K; zonde, kun je je SIM ook niet kostenloos laten vervangen bij je telco?

Ik heb vrijdag ook QT 4.3.3 geinstalleerd, eerste ervaring is nogal dramatisch: na updaten crasht de GUI bij elk uitgaand gesprek :') Ben nu opnieuw aan het updaten om te kijken of dat beter gaat, waarschijnlijk had ik een config niet overschreven terwijl dat wel moest.

EDIT: ook met de standaard 4.3.3 rootfs crasht de GUI bij outgoing calls :s en na alle updates nog steeds... dan maar eens 4.3.2 proberen.

Ik heb zojuist via ZAGG.com een invisibleShield voor m'n Freerunner besteld, lijkt me wel fijn om m'n toestel en vooral het scherm tegen krassen te beschermen :) (Zie pics op de OM Wiki)
Kostte me $20 (free shipping + discount uit het iPhone kortingscodes topic), mocht iemand interesse hebben in 20% ($5) korting, ik heb nog 2 codes die bij voorkeur naar iemand met een FR gaan ;)

@bmantra: Super! Bedankt voor de tip, ik ga het zsm proberen!

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen__online op 26-10-2008 14:46 . Reden: qt4.3.3 crashing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

@Jeroen: Klopt, ik kan gratis een andere SIM laten aanrukken, maar ik wilde toch over naar Rabomobiel (goedkoper bellen en veel voordeliger internet op mobiel). En die leveren een kaartje in 3 dagen, Telfort zou een vervanger sturen in 5 dagen, dus dat schiet niet op...
mocht iemand interesse hebben in 20% ($5) korting
Hier een FR-gebruiker met interesse... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Paul_K schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:02:
[...]

Hier een FR-gebruiker met interesse... :)
Je hebt mail ;)

Ik draai nu een paar dagen met de Qtopia 4.3.2 rootfs image; bevalt voorals nog goed :) ben nog geen grote bugs tegengekomen, behalve dat ie niet in suspend wilde (maar dat was na een USB-connect gefixt). Na een 'opkg update' geeft ie aan versie 4.3.3 te zijn, ik draai met de mwester kernel. M'n invisibleShield is ook verstuurd, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien :)

(ik heb nu nog 1 code over voor zagg.com btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ook ik heb nu 2 kortings-codes voor zagg.com te vergeven... :)

Mail me prive als je interesse hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Paul_K op 27-10-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Iemand al met Android bezig geweest?

Deze persoon is al redelijk ver:

http://lists.openmoko.org...bble-td1368755%7Ca1368755

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ik heb al wel een paar keer naar Android-achtige dingen gekeken, maar er nog niet echt veel stappen in gezet. Dit ziet er wel spannend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Het wordt nu echt lachen:
Afbeeldingslocatie: http://www.nlpagan.net/images/NeoXFCE1.jpg
Ik heb nu dus Debian draaiend op de Freerunner, met XFCE. En ja, telefoneren kan gewoon. Volgende stap is om de matchbox window manager aan te zetten, dat schijnt nog net wat vlotter te werken dan XFCE zelf, maar dan wel XFCE als session manager. Info hierover is hier te vinden.
Het wordt echt hoog tijd voor zo'n 8GB kaartje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
@Paul: Ik kan je plaatje nog niet zien (wel tweakers, wikipedia, IBM, nu... maar geen nlpagan :-) ) , maar kan me er wat bij voorstellen.

Bij mij is de boel een beetje blijven liggen, maar toch maar wat tijd reserveren van het weekeind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Ik heb Debian er ook weer eens bijgepakt, naar aanleiding van Paul's screenie :)

Mijn Debian desktop ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fambreg/pics/freerunnerscr1.png
Dit is met XFCE, de Openmoko Panel Plugin (aanrader!) en Wicd. Ik gebruik echter doorgaans Qtopia 4.3.2, Debian is nog alleen om te testen.

De openmoko-panel-plugin is supermakkelijk om apparaten aan/uit te schakelen en in de nieuwste versie zelfs om makkelijk tussen USB host/client modes te switchen :)

Wicd doet het echter nog niet, via de Wiki wordt naar dit topic verwezen, waar geen antwoord/uitsluitsel wordt gegeven... beetje jammer, want als dat zou werken is het echt ideaal!
@bmantra: hoe heb je Wicd zelf aan de praat gekregen??

Nog een nieuwtje: Qtopia 4.4.2 (image) is uit! Alleen nog even uitzoeken wat er verbeterd is, ik verwacht er waarschijnlijk toch weer teveel van :X
Edit: in dit topic meldt iemand dat de irritante echo verdwenen is!! :D Er zijn nog wel wat andere kleine (suspend) bugs, maar die zouden te verhelpen zijn met de mwester kernel, ik ga 'm zsm proberen :9
Edit2: de echo is er nog steeds :'( maar lijkt verder prima te werken.

De Android port ziet er ook interessant uit trouwens, maar mijn hart ligt eigenlijk nog steeds bij Debian op de FR O+

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen__online op 31-10-2008 20:53 . Reden: Qtopia 4.4.2 geflasht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

En hoe stabiel is ie als telefoon met debain + xfce?
Want dan wordt ie toch weer ineens wel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@bmantra: hoe heb je Wicd zelf aan de praat gekregen??
Ik dacht dat er een pakage was,maar nu je het zegt, ik heb inderdaad de volgende stappen gedaan

apt-get install wireless-tools wpasupplicant dhcp3-client
wget http://apt.wicd.net/pool/sid/extras/wicd_1.5.3_all.deb
dpkg -i wicd_1.5.3_all.deb

daarna kan je normaal met "wicd-client -n" de interface opstarten. In preferences heb ik dan de interface voor de wired connectie weggehaald en de interface voor de wireless connectie veranderd in eth0.

Daarna heb ik mijn freerunner moeten rebooten en kreeg ik alle beschikbare netwerken te zien na het opstarten met "wicd-client -n"

Krijg je een foutmelding ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

http://review.source.android.com/1843
http://review.source.android.com/user/sean,,mcneil.com

Ze zijn dus druk bezig met om Android op de Openmoko te laten draaien. Het is volgens mij een kwestie van tijd en alle patches zitten in de laatste build.

Voor mensen die het leuk vinden om te proberen; pak deze patches en zie hoe ver je komt!

[ Voor 8% gewijzigd door Erhnam op 02-11-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Anoniem: 197086 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:50:
[...]

Ik dacht dat er een pakage was,maar nu je het zegt, ik heb inderdaad de volgende stappen gedaan

apt-get install wireless-tools wpasupplicant dhcp3-client
wget http://apt.wicd.net/pool/sid/extras/wicd_1.5.3_all.deb
dpkg -i wicd_1.5.3_all.deb

daarna kan je normaal met "wicd-client -n" de interface opstarten. In preferences heb ik dan de interface voor de wired connectie weggehaald en de interface voor de wireless connectie veranderd in eth0.

Daarna heb ik mijn freerunner moeten rebooten en kreeg ik alle beschikbare netwerken te zien na het opstarten met "wicd-client -n"

Krijg je een foutmelding ofzo?
Ik krijg ook netjes alle beschikbare netwerken te zien en kan m'n WPA key invullen, maar daarna blijft Wicd hangen op 'Putting interface down' (zoals in post #15 in dit eerdergenoemde topic). Ik zal nog even kijken of ik iets kan met de in het topic genoemde oplossingen en checken of alle progs goed zijn geinstalleerd.
Balachmar schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 16:02:
En hoe stabiel is ie als telefoon met debain + xfce?
Want dan wordt ie toch weer ineens wel interessant...
Stabiel is ie wel IMO, alleen missen er nog wat dingetjes vind ik:
  • Suspend werkt nog niet super, de foon komt volgens mij onverwacht om de paar minuten uit suspend na een 'apm -s' commando (zhone zou dit ook moeten kunnen doen?)
  • ik kan geen volumeinstellingen vinden/aanpassen voor zhone, dat kan waarschijnlijk via de alsamixer maar gezien de enorme shitload aan instelbare volumes is dat niet erg praktisch IMO. Standaard kraakt het geluid in een gesprek bij mij nogal, de mic zou standaard te zacht staan meen ik
  • een makkelijke screen-lock mist nog; ik heb al verschillende screensavers ('lock desktop') geprobeerd maar die moeten vaak een password hebben om uit de lock de komen, das niet erg praktisch als je niets kunt intoetsen 8)7
Vooralsnog gebruik ik Debian sporadisch, alleen om te showen of om mee te spelen :P

Ik wacht nog
Erhnam schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:22:
http://review.source.android.com/1843
http://review.source.android.com/user/sean,,mcneil.com

Ze zijn dus druk bezig met om Android op de Openmoko te laten draaien. Het is volgens mij een kwestie van tijd en alle patches zitten in de laatste build.

Voor mensen die het leuk vinden om te proberen; pak deze patches en zie hoe ver je komt!
Ik wacht nog even op prebuilt images denk ik, maar dat ziet er wel heel interessant uit! Hopelijk nog wat gelikter dan Qtopia, ook qua functionaliteit :) (echo, anyone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ik wacht nog even op prebuilt images denk ik, maar dat ziet er wel heel interessant uit! Hopelijk nog wat gelikter dan Qtopia, ook qua functionaliteit :) (echo, anyone?)
Afbeeldingslocatie: http://benno.id.au/images/android_on_neo1973.jpg

zie hier: http://benno.id.au/blog/2008/11/02/android-on-neo1973

Images komen er aan als het goed is..

[ Voor 9% gewijzigd door Erhnam op 03-11-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroen__online schreef op zondag 02 november 2008 @ 22:55:
[...]

Ik krijg ook netjes alle beschikbare netwerken te zien en kan m'n WPA key invullen, maar daarna blijft Wicd hangen op 'Putting interface down' (zoals in post #15 in dit eerdergenoemde topic). Ik zal nog even kijken of ik iets kan met de in het topic genoemde oplossingen en checken of alle progs goed zijn geinstalleerd.

[...]
Ik denk dat het probleem is, dat er misschien iets is blijven hangen van wifi-radar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Erhnam schreef op maandag 03 november 2008 @ 11:59:
[...]
Images komen er aan als het goed is..
Spannend. Ik lig ook al op de loer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
jeroen__online schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:24:Edit2: de echo is er nog steeds :'( maar lijkt verder prima te werken.
Kan het zijn dat je telkens éénmaal kunt bellen zonder echo? Op de mailinglist zag ik voorbijkomen dat het profiel initieel juist gezet wordt (gedurende boot), maar dat tijdens het eerste gesprek het profiel verprutst wordt.

Ik kan nu weer niet bij m'n mailinglist-mailbox, maar het was ergens in de week voor het afgelopen weekeind dat het ter sprake kwam.

Heeft een van jullie trouwens een verloopkabeltje gevonden om normale USB-apparatuur op de mini-USB aan te sluiten? Zelf dacht ik aan een female-female stekker voor normaal USB, maar dat kan ik nergens in de buuurt (of online voor een aardige prijs incl verzenden) vinden. Nou wordt het dus wat knutselen/solderen met tweedehands mini-USB-male naar normaal-USB-female, wat ik niet helemaal vertrouw.

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Anoniem: 197086 schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat het probleem is, dat er misschien iets is blijven hangen van wifi-radar?
Dat zou best wel eens kunnen, de grote vraag is alleen: waar is wat blijven hangen? :P En een betere vraag, hoe haal ik het weg :') Ik ga er vd week wel even naar kijken, tips zijn welkom!
wankel schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:33:
[...]

Kan het zijn dat je telkens éénmaal kunt bellen zonder echo? Op de mailinglist zag ik voorbijkomen dat het profiel initieel juist gezet wordt (gedurende boot), maar dat tijdens het eerste gesprek het profiel verprutst wordt.

Ik kan nu weer niet bij m'n mailinglist-mailbox, maar het was ergens in de week voor het afgelopen weekeind dat het ter sprake kwam.

Heeft een van jullie trouwens een verloopkabeltje gevonden om normale USB-apparatuur op de mini-USB aan te sluiten? Zelf dacht ik aan een female-female stekker voor normaal USB, maar dat kan ik nergens in de buuurt (of online voor een aardige prijs incl verzenden) vinden. Nou wordt het dus wat knutselen/solderen met tweedehands mini-USB-male naar normaal-USB-female, wat ik niet helemaal vertrouw.

Ideeën?
Van dat 1x bellen heb ik ook ergens gelezen, weet niet of het daadwerkelijk zo is.

Ik heb wel zelf een mini-USB 'host' kabeltje gesoldeerd, dit is m'n resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fambreg/freerunner/fr_usb_kabel.jpg
Werkt prima en is niet heel veel werk, hoewel 'prefab'-adapters waarschijnlijk wel compacter en netter zijn :P Ik heb de overgbleven kabel zo gemaakt dat ik 'm ook weer kan gebruiken om m'n foon op te laden, win-win situatie O-)

Wel leuk om te zien dat DOOM nu ook geport is voor de Freerunner :D

En wat ik ook las in dit nieuwsbericht: de 'echo issue' zou gepatcht zijn, maar mijn vraag is dan waar en hoe, voor welke distro('s)? Ik kan er iig nog niets over vinden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07-2020
jeroen__online schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:29:
Ik heb m'n oude Debian install direct overgezet en de partitie vergroot, daarmee is ie al wat sneller/responsiever dan op de oude kaart. Ik zag echter dat er een nieuwe installer voor Debian is, die ga ik even proberen in de vorm van een verse installatie op m'n nieuwe kaartje.
Ben zelf met mn nieuwe FR tegen wat problemen aangelopen met het installeren van Debian, wat onderzoek gedaan, etc.

Wat tips voor mensen die het willen proberen, mijn ervaringen:
  • Maak geen gebruik van USB networking. USB networking corrupt waarschijnlijk je downloads.
    code:
    1
    2
    3

roude del default gw 192.168.0.200
    ifdown usb0; ifconfig usb0 down
    ifdown eth0; ifconfig eth0 down
  • Gebruik dus wireless networking, maar doe dit niet met wpa_supplicant gezien die zo instabiel en onbetrouwbaar is op de Openmoko als het maar kan. Gebruik bij voorkeur ook geen GUI interface, maar voer de commando's handmatig uit. En geef het ESSID pas na de key.
    code:
    1
    2
    3
    4

ifconfig eth0 up
    iwconfig eth0 key ..
    iwconfig eth0 essid ..
    udhcpc eth0
Ik gebruikte ftp.nl.debian.org in plaats van ftp2.de.debian.org, gezien die, toen ik een aardig aantal corrupte packages kreeg via USB van de duitse server, betrouwbaarder leek.

Veel verder ben ik nog niet gekomen, Debian komt nu ook op de 512MB SD kaart die meegeleverd is. De installatie loopt nu, schone install via nieuwe installer die jeroen__online aangaf. I'll update ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@lean:
Deze problemen ondervind ik helemaal niet. USB-networking is zeer stabiel alsook wireless networking met WPA.

@jeroen__online:
Ik zou eens proberen om alle packages die wifi-radar heeft geïnstalleerd terug weg te halen. Ik denk hierbij aan wpasupplicant, wireless-tools, dhcp3-client.
Verder zou ik eens proberen om de configuratiefiles van wpasupplicant te verwijderen indien mogelijk. Als je wil, kijk ik deze avond eens wat er in mijn /etc/network/interfaces file staat. Misschien dat je daar iets mee bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

laen schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:54:
Maak geen gebruik van USB networking. USB networking corrupt waarschijnlijk je downloads.
Raar dat je daar last van hebt/had. Ik heb Debian over USB binnengehaald (nl ftp-site) en geen enkel probleem ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Anoniem: 197086 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 11:35:
@lean:
Deze problemen ondervind ik helemaal niet. USB-networking is zeer stabiel alsook wireless networking met WPA.

@jeroen__online:
Ik zou eens proberen om alle packages die wifi-radar heeft geïnstalleerd terug weg te halen. Ik denk hierbij aan wpasupplicant, wireless-tools, dhcp3-client.
Verder zou ik eens proberen om de configuratiefiles van wpasupplicant te verwijderen indien mogelijk. Als je wil, kijk ik deze avond eens wat er in mijn /etc/network/interfaces file staat. Misschien dat je daar iets mee bent?
Bedankt voor de tip, ik ga eerst eens kijken of de genoemde programma's herinstalleren iets uithaalt :)
jeroen__online schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:00:
[...]

En wat ik ook las in dit nieuwsbericht: de 'echo issue' zou gepatcht zijn, maar mijn vraag is dan waar en hoe, voor welke distro('s)? Ik kan er iig nog niets over vinden :s
Een schaamteloze zelfquote: ik heb de update gevonden :P Het betreft o.a. Qtopia updates, die je hier kunt downloaden, ook voor versie 4.4.2. En jawel, het grote nieuws is: de echo is eruit!! _/-\o_ Ook na 1x gebeld te hebben, heb ik zojuist getest :D
Ik las zelfs ergens dat bug #1024 (The Bouncy Rubber Calypso) verholpen zou zijn, zij het op een smerige manier (de GSM chip blijft gewoon helemaal actief, is wat batterij-onvriendelijker, maar merk ik vooralsnog niets van).
De foon lijkt vooralsnog prima te werken wat suspend/resume betreft, maar daar hoop ik de komende dagen meer zekerheid over te krijgen :)
Dit was wel 1 van de meest irritante bugs vind ik, dus hopelijk zien we die nooit (ook niet in andere distro's) meer terug.

En nog meer goed nieuws zie ik net:
ANDROID KERNEL & ROOTFS!!! sorry voor het schreeuwen O-) Kom maar op met die ervaringen :P
Edit:
Zie de Android open sourced thread voor ervaringen; het lijkt niet bij iedereen te werken, android kan zelfs je uSD kaart ongewild beschrijven, dacht ik te lezen... anyway, ik wacht iig nog even op updates :P

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen__online op 04-11-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
So far, not so good. Die android images werken hier niet. De kernel boot, het scherm wordt een keer wit en dan weer zwart, en verder hangt het. Kan wel pingen over USB, maar verder niets. Nog niet helemaal klaar dus.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
Anoniem: 197086 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 11:35:
@lean:
Nouja, ik weet 't ook niet. Het ging in eerste instantie niet zoals 't hoorde, en iemand op #openmoko-debian gaf dat aan dat dat mogelijk was. Een tweede test ging dat ook mis. En met wireless kwam ik er langs. Ik heb ze tcpdump statistieken beloofd :)

Daarnaast zijn de Wifi snelheden vaak hoger en stabieler, tot wifi down gaat uiteraard. Wat ik nu probeer is connecten via USB na startup, xorg en wat andere pakketten stoppen, roude del default gw 192.168.0.200, wifi starten, en installeren via ssh sessie.

Wireless networking met WPA. Ja, ik ben gelukkig niet de enige met dat probleem. Dat is hier een instant freeze. Aan de andere kant.. ik heb het _werkelijk_ aan de gang gehad.. 1 dag. Daarna had ik 'm weer flashed met een ander image.. en ik wou dat ik wist waarom het toen wel werkte, en nu weer instant freeze geeft.

Ik heb naar mijn gevoel wat veel problemen en freezes, en heb het idee dat het eventueel mogelijk zou kunnen zijn dat deze FR wat hardware problemen heeft. Misschien is het ook puur de software (in vorm van kernel of pakketten). Maar ik mag niet klagen, mn baas heeft 'm betaald. En ondertussen, proberen zoveel mogelijk van deze freezes op te lossen/te loggen/etc.

[ Voor 13% gewijzigd door laen op 04-11-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb android nu (een beetje) draaien. Je moet een ext3 partitie op je SD kaart hebben, en daar wordt ook op geschreven... (edit: 50 MB maar liefst)
Verder crashed het vaak, bijvoorbeeld met mijn SIM-kaart erin bij het registreren van het netwerk, pincode ingeven werkt ook niet goed.
Zonder SIM-kaart kom ik iets verder, maar dan komt-ie in een suspend waar hij niet meer uit wil komen (of hij is gecrashed).
Het ziet er wel gelikt uit, maar het is nog niet echt stabiel. Ik ga het er weer af gooien en terug naar FDOM in flash, en dan kan ik debian weer terugzetten op m'n SD-kaart. Veel leuker om mee te spelen ook. Moet ook Qt 4.4.2 nog eens proberen. :*)

Edit: Tip voor debian gebruikers met een 512 MB kaartje: een "apt-get clean" ruimt aardig op, ca 25 MB aan .deb files. Verder heeft het root fs standaard 5% reserved blocks, die kun je aanpassen met tune2fs.

[ Voor 14% gewijzigd door u_nix_we_all op 04-11-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
u_nix_we_all schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:39:Het ziet er wel gelikt uit, maar het is nog niet echt stabiel.
Andriod was ook voor de armv5*+ CPU's als ik 't me goed herinner, en we zitten op een armv4t. Dus of het ooit lekker gaat lopen..
u_nix_we_all schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:39:Edit: Tip voor debian gebruikers met een 512 MB kaartje: een "apt-get clean" ruimt aardig op, ca 25 MB aan .deb files. Verder heeft het root fs standaard 5% reserved blocks, die kun je aanpassen met tune2fs.
Thanks! Ik zie anders ook dingen als Matchbox Window Manager en een hele zooi apps langskomen die ik niet hoef. Mn allereerste Linux installatie ever, was Debian. Maar ik weet niks meer van apt, tijd om er weer in te geraken. En als Debian me bevalt, dan gaat er ook dat 8GB kaartje in die jeroen zich had aangeschaft, lijkt zowiezo de beste keuze als het aankomt op snelheid en data-veiligheid.

[ Voor 5% gewijzigd door laen op 05-11-2008 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

u_nix_we_all schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:39:
Ik heb android nu (een beetje) draaien. Je moet een ext3 partitie op je SD kaart hebben, en daar wordt ook op geschreven... (edit: 50 MB maar liefst)
Ik las op een mailing list dat iemand het redelijk (?) lopend kreeg door 2 ext3-partities op de kaart te maken. Geen idee echter hoe groot die waren, stond er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
laen schreef op woensdag 05 november 2008 @ 00:06:
[...]

Andriod was ook voor de armv5*+ CPU's als ik 't me goed herinner, en we zitten op een armv4t. Dus of het ooit lekker gaat lopen..
Dat is dan ook de reden dat de port niet direct klaar was. Blijkbaar was toolchain/crosscompiler nog niet geschikt voor armv4t cpu's, dus dit moest eerst gefixed worden. Ik denk niet dat de problemen hier direct mee te maken hebben eigenlijk, ik denk meer dat de freerunner nog problemen heeft die met geen enkele kernel helemaal opgelost zijn. De android kernel gebruikt voor een groot deel dezelfde code als de andere openmoko/mwester kernels, en de ppatches van google voor dingen zoals powermanagement, zijn vrijwel gelijk aan wat mwester gedaan heeft. Er wordt zelfs gesproken van "google-rebranding" 8)

[...]
Thanks! Ik zie anders ook dingen als Matchbox Window Manager en een hele zooi apps langskomen die ik niet hoef. Mn allereerste Linux installatie ever, was Debian. Maar ik weet niks meer van apt, tijd om er weer in te geraken. En als Debian me bevalt, dan gaat er ook dat 8GB kaartje in die jeroen zich had aangeschaft, lijkt zowiezo de beste keuze als het aankomt op snelheid en data-veiligheid.
Ik denk dat debian een beetje veel aan locales en languages meeïnstalleert, ik ga binnenkort nog wel eens kijken of ik nog meer ruimte kan maken. Maar een groter kaartje is sowieso wel prettig.
Paul_K schreef op woensdag 05 november 2008 @ 09:18:
[...]

Ik las op een mailing list dat iemand het redelijk (?) lopend kreeg door 2 ext3-partities op de kaart te maken. Geen idee echter hoe groot die waren, stond er niet bij.
Als je niet wilt dat android in een installatie op je SD-kaart gaat zitten klooien, kun je voor die installatie beter een andere ext3 partitie gebruiken.

Misschien ben ik wat te ongeduldig geweest, en had ik even tussen de instellingen van android moeten zoeken om hem niet direct in suspend te laten komen. Maar de crashes i.c.m. mijn simkaart en pincode gaven me niet veel vertrouwen, en ik probeer het later vast nog wel een keer. Ook problemen met de battery-indicatie, en vroegtijdig uitvallen terwijl de batterij nog voor meer dan 50% vol is (wordt door meerdere mensen gemeld) deden mij besluiten snel maar weer een distro te installeren waarbij ik in ieder geval kan zien hoe het met de batterij zit.....

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-11-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Ik heb inmiddels m'n invisibleShield ontvangen en erop geplakt, ziet er netjes uit en past prima, nu alleen nog even wat uurtjes laten drogen :P Ik heb nog een kortingscode over, wie wil roept maar ;)

Ook ben ik nog wat verder gegaan met Debian, vooral gericht op wicd. Wicd doet het nog steeds niet bij mij, krijg telkens andere errors :'( ik ben nog aan het uitzoeken wat het probleem precies is.
@bmantra: welke versie van wicd gebruik jij, die van de Debian sources (1.5.2) of die van de wicd website (1.5.4)?
20.00u edit: :D hij werkt, ik ben nu verbonden met m'n (WPA-beveiligde) netwerk onder Debian :) Ik gebruik wicd versie 1.5.4, alles lijkt goed te werken, behalve m'n wired interface die bij opstarten van wicd ook opeens een nieuw IP adres gaat zoeken. Even kijken hoe ik dat ga opossen...

Er zijn ook wat FSO updates doorgevoerd, ik moet alleen nog even testen of er daadwerkelijk iets is verbeterd aan de geluidskwaliteit of zo. De nieuwe openmoko-panel-plugin ziet er wel netjes uit, zeker qua nieuwe features :)

Na de laatste binary update van Qtopia 4.4.2 bleken er weer wat nieuwe bugs of onverholpen bugs: het lijkt erop dat de echo issue alleen voor outgoing calls verholpen is, incoming is nog steeds troep :( Hier is er een discussie over (nick: Tha_Man op de mailinglist).

Intussen wacht ik ook nog geduldig op functionele Android images, dat ziet er iig hoopvol uit :)

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen__online op 07-11-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ik heb inmiddels Debian ook aan de gang op de nieuwe 8GB kaart. Zal wifi-radar verwijderen, dat crasht bij het leven, en wi-cd eens proberen in de komende dagen.

Meer spannend vind ik bluetooth en GPRS. Dat wil ik ook nog eens uitzoeken... maar ja... tijd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
Paul_K schreef op maandag 10 november 2008 @ 07:32:
Ik heb inmiddels Debian ook aan de gang op de nieuwe 8GB kaart. Zal wifi-radar verwijderen, dat crasht bij het leven, en wi-cd eens proberen in de komende dagen.
Wifi-radar was inderdaad echt troep, en draaide zwaar. Het was in eerste instantie mn keuze omdat die geen wpa_supplicant nodig zou hebben, gezien wpa_supplicant erg vaak de freerunner bevroor op OM, en wireless-tools nu ook WPA aan zou moeten kunnen. Maar wireless-tools wilde ook niet fatsoenlijk werken.. gedoe.

Dus ik dacht, ach.. Debian, vrij stabiel.. wpa_supplicant er weer 's op.. en dat draait als een zonnetje! Alle wireless locaties in wpa_supplicant.conf, wpa-conf regel als enige in interfaces, dhcp3-client erop, ifup eth0.. en blam, perfect :)

Debian draait nu hier ook prima, maar dan zonder XFCE, Openbox doet z'n werk sneller en makkelijker. Enige wat ik nog erg jammer vind is dat Zhone een echt jammerlijke applicatie is. Mgoed, van wat ik hoor wordt er flink aan gewerkt en zou er een betere samenwerking tussen Zhone en frameworkd komen.

Overigens, aan de mensen die een Class 4+ 8GB Sandisk MicroSD gekocht hebben.. ist enigszins merkbaar sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 10:21

Blonde Tux

Advertentieboer

Voor dat ik ook de sprong maak naar een openmoko, wil ik eerst ff wat info inwinnen erover.

Zelf zal ik hem vooral voor professioneel werk gebruiken, dus zelf wil ik er (nog) niet te veel mee rond klooien.

De punten waar ik graag iets over wil weten is:
-Hoe stabiel is de software?
- Welke software is het meest geschikt?
- Ik wil het gebruiken in samenwerking met exchange (zarafa eigenlijk maar komt op het zelfde neer)
- Wat is de gemiddelde levensduur met relatief intensief gebruik?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
laen schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:15:
[...]

Wifi-radar was inderdaad echt troep, en draaide zwaar. Het was in eerste instantie mn keuze omdat die geen wpa_supplicant nodig zou hebben, gezien wpa_supplicant erg vaak de freerunner bevroor op OM, en wireless-tools nu ook WPA aan zou moeten kunnen. Maar wireless-tools wilde ook niet fatsoenlijk werken.. gedoe.

Dus ik dacht, ach.. Debian, vrij stabiel.. wpa_supplicant er weer 's op.. en dat draait als een zonnetje! Alle wireless locaties in wpa_supplicant.conf, wpa-conf regel als enige in interfaces, dhcp3-client erop, ifup eth0.. en blam, perfect :)
[...]
Wicd is ook niet echt licht (>15% geheugen meen ik), maar vind ik wel erg fijn (grafisch) werken.
[...]
Debian draait nu hier ook prima, maar dan zonder XFCE, Openbox doet z'n werk sneller en makkelijker. Enige wat ik nog erg jammer vind is dat Zhone een echt jammerlijke applicatie is. Mgoed, van wat ik hoor wordt er flink aan gewerkt en zou er een betere samenwerking tussen Zhone en frameworkd komen.
[...]
My thoughts exactly, Zhone kan gesprekken aannemen en voeren, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op... geluidskwaliteit is niet echt super, hoewel er geen echo is. Er is ook nog een bug met suspend, dat werkt eigenlijk helemaal niet met Zhone/Debian :( Ik hoop ook op de volgende grote release (FSO milestone 4?), dan wil ik eigenlijk wel helemaal over op Debian: browsen met Midori over wifi is echt supercool :D ik ben nu bezig navit (opensource) erop te compilen, maar ik krijg nog wat errors (ben wat op het spoor, geloof ik).
Een andere window manager lijkt me ook wel interessant, XFCE is soms nog wat traag. Komt ook op m'n todo-lijstje ;)
[...]
Overigens, aan de mensen die een Class 4+ 8GB Sandisk MicroSD gekocht hebben.. ist enigszins merkbaar sneller?
Vergeleken met de standaard 512MB microSD kaart vond ik 'm al wel wat sneller ja, geen wereld van verschil, maar kom op, voor die paar euro extra hoef je 't niet te doen :P
Blonde Tux schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:38:
Voor dat ik ook de sprong maak naar een openmoko, wil ik eerst ff wat info inwinnen erover.

Zelf zal ik hem vooral voor professioneel werk gebruiken, dus zelf wil ik er (nog) niet te veel mee rond klooien.

De punten waar ik graag iets over wil weten is:
-Hoe stabiel is de software?
- Welke software is het meest geschikt?
- Ik wil het gebruiken in samenwerking met exchange (zarafa eigenlijk maar komt op het zelfde neer)
- Wat is de gemiddelde levensduur met relatief intensief gebruik?
Ook met de laatste Qtopia-updates mis ik soms nog gesprekken en er is nog een aardig aantal (irritante) bugs. Wat mij betreft is het wachten op volgende grote releases; er wordt hard gewerkt aan bijna elke grote distro (o.a. FSO, Qtopia, Android, OM2008.x) en er worden steeds meer (grote) bugs getraceerd en verholpen. Het blijft een developers-phone, ik vertrouw 'm helaas nog niet 100% als dagelijkse telefoon.
Over levensduur: zoals je kunt lezen in dit topic is 36u standby/enigszins actief haalbaar, met intensief gebruik zal dat een stuk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
jeroen__online schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 00:08:
My thoughts exactly, Zhone kan gesprekken aannemen en voeren, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op... geluidskwaliteit is niet echt super, hoewel er geen echo is. Er is ook nog een bug met suspend, dat werkt eigenlijk helemaal niet met Zhone/Debian :( Ik hoop ook op de volgende grote release (FSO milestone 4?), dan wil ik eigenlijk wel helemaal over op Debian
http://trac.freesmartphone.org/milestone/milestone4 ..ziet er naar uit dat milestone 4 behaald is. Ben benieuwd waneer we deze kunnen updaten, http://pkg-fso.alioth.debian.org/debian/pool/main/z/zhone/ heeft 'm nog niet als ook http://downloads.openmoko.org/framework/ niet en http://pkg-fso.alioth.deb...ol/main/f/fso-frameworkd/ ook niet.

Maar, http://wiki.openmoko.org/...Framework/Status_Update_5 is er stiekem wel al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Debian draait nu hier ook prima, maar dan zonder XFCE, Openbox doet z'n werk sneller en makkelijker.Enige wat ik nog erg jammer vind is dat Zhone een echt jammerlijke applicatie is.
Openbox? Is dat wat anders dan Matchbox dat standaard mee wordt geïnstalleerd?
Ik wil zelf eigenlijk eens zien of IceWM ook lekker meespeelt, ik draai dat op mijn Mandriva doos.
Enige wat ik nog erg jammer vind is dat Zhone een echt jammerlijke applicatie is.
Wachten tot het beter wordt... of tot er iets beters voor in de plaats komt...
Ik vind het verschil niet overdreven, maar het scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
Paul_K schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:22:
[...]
Openbox? Is dat wat anders dan Matchbox dat standaard mee wordt geïnstalleerd?
Ik wil zelf eigenlijk eens zien of IceWM ook lekker meespeelt, ik draai dat op mijn Mandriva doos.
Neuh, maar dat is wat ik op mn eigen laptop gebruik, enorm lightweight en zeer configureerbaar in simpele xml.
Paul_K schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:22:
[...]
Wachten tot het beter wordt... of tot er iets beters voor in de plaats komt...
Update op mn vorige post..

Nieuwe Zhone theme: http://git.freesmartphone...828d36639356fc3c9ce403f68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online
Nice! Ik lees goede dingen over FSO MS4 nu ie officieel uit is, dus hopelijk is de update ook snel voor Debian beschikbaar :) O.a. de geluidskwaliteit zou (erg) goed zijn, dat zou eens tijd worden :9
Ik heb inmiddels navit-0.0.4 op m'n FR kunnen compilen, is alleen nog niet helemaal functioneel (laadt maps niet goed). Ik heb wel de samba-server geinstalleerd, das wel heel leuk hoor :D alleen nog even de schrijfrechten goed krijgen. Ook heb ik een swapfile aan Debian toegevoegd; ik hoor u al denken, op die trage mSD kaart?? Ja, want toen ik wilde compilen liep ie geregeld vast wegens geheugengebrek. Dan heb ik liever traag geheugen dan geen geheugen ;)

Icewm klinkt ook wel erg goed, die gebruik ik net als Paul ook onder mdv08 en gebruikt nauwelijks geheugen (main issue met xfce4). Ik vraag me alleen af of de openmoko-panel-plugin dan nog geladen kan worden in de system tray, iemand ervaring/ideeen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_K

Paul_K

su

Ik heb gisteravond gek gedaan en de laatste release van Android eens op de FR geflashed, met de 512MB kaart op de goede manier aangemaakt (1 FAT16 partitie, 1 EXT3 partitie). Ziet er echt heel leuk uit, enkel beetje duf dat de SIMkaart uit de telefoon moet, want Android heeft zo te zien nog moeite met een SIM met een pin-code. (En ik heb nog geen telefoon/manier gevonden om de pin-code van de kaart af te halen.)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste