Er blijkt een issue te zijn met de bootloader (uBoot). Het is opgelost in Qi, zoals het schijnt. Flashen werkt wel gelukkig. Ik draai nu SHR unstable en dat werkt redelijk. Het blijft zeker 'unstable', maar na een verse boot werkt het meeste wel. GPS werkt prima, mijn wandeling van vandaag werd nauwkeurig geplot door tangoGPS. WLAN werkt ook. Ik ervaar alleen problemen bij de USB-verbinding met OpenBSD, maar dat ligt (deels) aan dat OS. OM 2008.12 is leuk als je alleen wil bellen, maar dat werkt dan ook vrij stabiel geloof ik.
Verwijderd
Plexier? Heel veel, al uren in zitten. Als eerste Android eraf gegooid omdat ik geen root kon krijgen (zal nu wel weten hoe het moet denk)wankel schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:30:
[...]
...en? Al plezier mee gehad, viel het mee of ben je wat teleurgesteld?
Gespeeld met OM.12, Debian en nu multiboot gemaakt met QtExtended & SHR. SHR werkt nog niet. Rootfs zal wel broken zijn. Ik ben geen linuxgeek, maar begin er wel al wat van te snappen.
Teleurgesteld? Ook, in het resumen van het apparaat want dat gaat nog niet vlekkeloos. Voor de rest had ik het wel wat meer gepoleister verwacht a la Qt E.
Spijt? Dacht het niet, In jaren niet zo blij geweest met een goodie.
Mijn SHR unstable installatie is onbruikbaar geworden. Ik draaide opkg update && opkg upgrade. Achteraf waren mijn applicaties uit het menu weg. Er is een fix voor door gewoon de applications file terug te zetten, maar het vervelende is dat de Ethernet over USB niet meer omhoog komt nu. Dat wordt dus opnieuw flashen.
Oordeel zelf! Het is jammer, we zullen langer moeten wachten op een open source IPhone-killer.
Heel jammer, maar niet echt onverwacht. Blijkbaar is het voor zo'n kleine speler haast onmogelijk een degelijk en goed doorontwikkeld apparaat te maken.Ivo schreef op maandag 06 april 2009 @ 01:54:
Oordeel zelf! Het is jammer, we zullen langer moeten wachten op een open source IPhone-killer.
Ik hoop wel dat de software stack en firmware voor de FR inmiddels verbeterd is (ik heb mijn FR 4 maanden geleden verkocht) en de community het apparaat toch nog zullen ondersteunen.
Link naar een presentatie van Sean Moss-Pultz.
Ik heb een paar dagen terug ook FYP op mijn Freerunner gezet, om eens te zien wat dit is. Ziet er gelikt uit, maar ik heb geen flauw idee hoe je kunt typen op dat ding.tuxken schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 19:38:
Daarjuist zitten testen met de nieuwe FYP 3.1
...
- sms overzichtelijk en berichten typen kan met vingers
Welk soft-keyboard heb je geïnstalleerd? Of zit dat ergens waar ik het nog niet heb gevonden?
Ik heb een paar weken geleden (pasen?) Debian op m'n Freerunner gezet. Eerst zonder displaymanager, direct naar Zhone.
Daar heb ik even later lxdm bijge-apt, en zo uit het hoofd heb ik toen ook GDM meegenomen. Allemaal leuk en aardig, als ik eenmaal ingelogd ben. Het is me niet goed gelukt, om het matchbox-keyboard aan de praat te krijgen. Nu is het dus inloggen met x2vnc.
Is een van jullie erin geslaagd om het matchbox-keyboard beschikbaar te hebben bij login? Ik heb de tips in de mailinglist gelezen, en het keyboard komt wel tevoorschijn, maar verdwijnt weer voor ik er gebruik van kan maken. Vervolgens blijft het verborgen. Enig idee?
Los daarvan, het was wel leuk om op m'n laptopje (met XFCE) over SSH een LXDE-sessie over XFCE heen te starten: bovenin beeld de statusbalk van GSM, GPS, batterij en dergelijke, onderin de statusbalk van de laptop en de draaiende programma's van beide systemen.
Daar heb ik even later lxdm bijge-apt, en zo uit het hoofd heb ik toen ook GDM meegenomen. Allemaal leuk en aardig, als ik eenmaal ingelogd ben. Het is me niet goed gelukt, om het matchbox-keyboard aan de praat te krijgen. Nu is het dus inloggen met x2vnc.
Is een van jullie erin geslaagd om het matchbox-keyboard beschikbaar te hebben bij login? Ik heb de tips in de mailinglist gelezen, en het keyboard komt wel tevoorschijn, maar verdwijnt weer voor ik er gebruik van kan maken. Vervolgens blijft het verborgen. Enig idee?
Los daarvan, het was wel leuk om op m'n laptopje (met XFCE) over SSH een LXDE-sessie over XFCE heen te starten: bovenin beeld de statusbalk van GSM, GPS, batterij en dergelijke, onderin de statusbalk van de laptop en de draaiende programma's van beide systemen.
Ik wil hier al een tijdje weer een reactie plaatsen (m'n 1000e op GoT
), maar ben er de afgelopen maanden niet aan toegekomen. Ik was blij verrast door een nieuwe release van Hackable:1, rev4 zag begin deze maand het daglicht
Ik vind H1 nog steeds een heel interessante distributie omdat ie op Debian (nu zelfs volledig op Lenny) is gebaseerd, er goed uitziet en ook nog eens best goed werkt. Wifi (met Wicd) en GPS werken prima en er zijn genoeg leuke programma's en services te vinden. De geluidskwaliteit bij telefoneren lijkt ook in orde. Het enige wat me er vooralsnog van weerhoudt m'n Freerunner als dagelijkse telefoon te gebruiken is bug #52, maar daar wordt aan gewerkt.
Android heeft me ook nog een tijdje beziggehouden, zeker de Cupcake releases (Koolu beta's en Michael's images) zien er goed uit, maar hebben me niet meer kunnen boeien dan 1 poging met de eerste cupcake build (welke nog niet goed werkte).
Iets waar mijn oog zojuist op viel is het volgende topic: Debuzzing op de OM Community Mailing List. Golden Delicious biedt een service aan om de buzzing bug te verhelpen, tegen een laag tarief en met een leuke extra voordeel: een gratis officiële accu van OpenMoko Inc. Heeft iemand hier al gebruik van gemaakt? Het lijkt mij iig wel interessant, hoewel ik niet zeker weet of ik altijd al last heb van de bug is voorkomen beter dan genezen lijkt me, zeker met zo'n aanbod! De 'actie' loopt tot eind juli, maar ik ga deze week zeker overwegen m'n FR op te sturen.
Ik ben nog steeds erg benieuwd of hier iemand is die z'n FR als dagelijkse telefoon gebruikt, zo ja met welke distributie. Wat zijn jullie (recente) ervaringen?
Android heeft me ook nog een tijdje beziggehouden, zeker de Cupcake releases (Koolu beta's en Michael's images) zien er goed uit, maar hebben me niet meer kunnen boeien dan 1 poging met de eerste cupcake build (welke nog niet goed werkte).
Iets waar mijn oog zojuist op viel is het volgende topic: Debuzzing op de OM Community Mailing List. Golden Delicious biedt een service aan om de buzzing bug te verhelpen, tegen een laag tarief en met een leuke extra voordeel: een gratis officiële accu van OpenMoko Inc. Heeft iemand hier al gebruik van gemaakt? Het lijkt mij iig wel interessant, hoewel ik niet zeker weet of ik altijd al last heb van de bug is voorkomen beter dan genezen lijkt me, zeker met zo'n aanbod! De 'actie' loopt tot eind juli, maar ik ga deze week zeker overwegen m'n FR op te sturen.
Ik ben nog steeds erg benieuwd of hier iemand is die z'n FR als dagelijkse telefoon gebruikt, zo ja met welke distributie. Wat zijn jullie (recente) ervaringen?
Ik gebruik ondertussen m'n freerunner als dagelijkse telefoon, nadat m'n vrouw hem een paar weken geproefkonijnd heeft (toen had ik GPRS nog niet aan de gang, en gebruikte ik teveel internet op m'n A780 om daar van af te zien).
Er draait een recente SHR op het interne flash; op het mSD kaartje staat nog Debian, maar daar kan ik nog steeds niet inloggen: keyboard verschijnt nu vóórdat 't gdm-loginscherm er is, en houd de rest van het bootproces tegen.
Telefoneren gaat goed:
- Ik weet niet of hij echt wakker moet worden op het moment dat er een inkomende call is, maar hij lijkt er geen problemen mee te hebben.
- "Answer" beantwoord volgens de GUI de call, maar dan gaat nog voor een 3-5 seconden de beltoon door. Pas daarna is er geluid over de lijn mogelijk. Van de tijd dat m'n vrouw de FR gebruikte, weet ik dat de beller niet meer hoort dat de telefoon overgaat, maar dat er aan de andere kant ook geen geluid doorkomt.
- Gesprekken zijn goed te verstaan
- Ophangen lukt ook.
Internet via GPRS doet ook wat het moet. Midori vind ik onbruikbaar, misschien kan daar wel wat aan geconfigureerd of gehackt worden, maar dat heb ik niet gedaan. Dillo vind ik een prettige browser, maar die kan iets niet vinden bij het starten. Ik gebruik nu Minimo, dat werkt aardig, maar minder prettig dan Opera. Misschien komt dat nog eens.
Voor GPS gebruik ik TangoGPS, met OSM-kaarten. Tot nu toe vooral als trackingtool, nog niet geprobeerd als navigatieapparaat te gebruiken. Kaarten worden meestal snel genoeg gedownload via GPRS. Het map-cache staat op de SD-kaart tussen de Debianspulletjes. Ik heb zo het idee dat de SD-kaart soms RO gemount wordt, waardoor er maar een paar kaarten gedownload worden maar vervolgens niet meer omdat ze niet weggeschreven kunnen worden. Dan krijg ik dus geen nieuwe kaarten te zien.
Om de kaarten sneller te cachen heb ik trouwens TangoGPS op m'n desktop geinstalleerd en vervolgens het cache naar de SD gekopieerd. Weten jullie een zip met regionale data te vinden? Dat was mij nog niet gelukt.
Voor de rest... Het systeem lijkt een stuk sneller te reageren sinds ik de refreshrate teruggezet heb naar 10 frames/seconde. Ik heb geprobeerd de resolutie terug te zetten naar 240*320, maar dat gaat niet goed via de GUI.
Wat doorgaans redelijk gaat, is 90 graden links- of rechtsom. Sommige dingen zijn dan leesbaarder, maar je verliest veel meer screen-estate aan je toolbars en aan loze ruimte naast het keyboard.
Meestal draai ik het scherm 180 graden, zodat TangoGPS te lezen is als hij aan m'n achteruitkijkspiegel bungelt.
Dat was het wel; bluetooth voor de headset moet nog, wifi via wicd gaat niet lekker. Ik had ergens gelezen dat via de commandline iwconfig de configuratie enkel in een specifieke volgorde slikt; dat lukte toen ook. Dat was voor ik deze SHR geflasht had en nu kan ik het niet meer terugvinden. Wie gebruikt wifi, en hoe?
Er draait een recente SHR op het interne flash; op het mSD kaartje staat nog Debian, maar daar kan ik nog steeds niet inloggen: keyboard verschijnt nu vóórdat 't gdm-loginscherm er is, en houd de rest van het bootproces tegen.
Telefoneren gaat goed:
- Ik weet niet of hij echt wakker moet worden op het moment dat er een inkomende call is, maar hij lijkt er geen problemen mee te hebben.
- "Answer" beantwoord volgens de GUI de call, maar dan gaat nog voor een 3-5 seconden de beltoon door. Pas daarna is er geluid over de lijn mogelijk. Van de tijd dat m'n vrouw de FR gebruikte, weet ik dat de beller niet meer hoort dat de telefoon overgaat, maar dat er aan de andere kant ook geen geluid doorkomt.
- Gesprekken zijn goed te verstaan
- Ophangen lukt ook.
Internet via GPRS doet ook wat het moet. Midori vind ik onbruikbaar, misschien kan daar wel wat aan geconfigureerd of gehackt worden, maar dat heb ik niet gedaan. Dillo vind ik een prettige browser, maar die kan iets niet vinden bij het starten. Ik gebruik nu Minimo, dat werkt aardig, maar minder prettig dan Opera. Misschien komt dat nog eens.
Voor GPS gebruik ik TangoGPS, met OSM-kaarten. Tot nu toe vooral als trackingtool, nog niet geprobeerd als navigatieapparaat te gebruiken. Kaarten worden meestal snel genoeg gedownload via GPRS. Het map-cache staat op de SD-kaart tussen de Debianspulletjes. Ik heb zo het idee dat de SD-kaart soms RO gemount wordt, waardoor er maar een paar kaarten gedownload worden maar vervolgens niet meer omdat ze niet weggeschreven kunnen worden. Dan krijg ik dus geen nieuwe kaarten te zien.
Om de kaarten sneller te cachen heb ik trouwens TangoGPS op m'n desktop geinstalleerd en vervolgens het cache naar de SD gekopieerd. Weten jullie een zip met regionale data te vinden? Dat was mij nog niet gelukt.
Voor de rest... Het systeem lijkt een stuk sneller te reageren sinds ik de refreshrate teruggezet heb naar 10 frames/seconde. Ik heb geprobeerd de resolutie terug te zetten naar 240*320, maar dat gaat niet goed via de GUI.
Wat doorgaans redelijk gaat, is 90 graden links- of rechtsom. Sommige dingen zijn dan leesbaarder, maar je verliest veel meer screen-estate aan je toolbars en aan loze ruimte naast het keyboard.
Meestal draai ik het scherm 180 graden, zodat TangoGPS te lezen is als hij aan m'n achteruitkijkspiegel bungelt.
Dat was het wel; bluetooth voor de headset moet nog, wifi via wicd gaat niet lekker. Ik had ergens gelezen dat via de commandline iwconfig de configuratie enkel in een specifieke volgorde slikt; dat lukte toen ook. Dat was voor ik deze SHR geflasht had en nu kan ik het niet meer terugvinden. Wie gebruikt wifi, en hoe?
Hoe heb je de sd card geformatteerd bij SHR?
De mijne is ext3 geformateerd.niekvanruler schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:28:
Hoe heb je de sd card geformatteerd bij SHR?
Het viel me trouwens op, dat de "status" wijzigt:
- mout|grep mmc geeft mmcblk0p2 als rw
- gprs inschakelen
- tangogps inschakelen
- mount|grep mmc geeft mmcblk0p2 als ro
Misschien een manifestatie van http://docs.openmoko.org/trac/ticket/2217, waarbij de verbinding tussen CPU en SD-kaart overvoerd raakt.
[ Voor 57% gewijzigd door wankel op 10-06-2009 13:45 . Reden: ticketlink toegevoegd ]
Ben nu ook met SHR bezig.
Ik heb nog wel een paar vragen :
Als ik Tangogps opstart zegt hj no gps, moet ik nog iets speciaals doen ?
Heb je gprs met framework settings aan de praat gekregen?
Groeten,
Niek
Ik heb nog wel een paar vragen :
Als ik Tangogps opstart zegt hj no gps, moet ik nog iets speciaals doen ?
Groeten,
Niek
TangoGPS zet volgens mij automatisch de GPS aan; in de frameworksettings kun je instellen of de GPS constant aanstaat, of automatisch door applicaties gestart wordt.
Er zijn twee gpsd's; eentje gewoon gpsd volgens mij en de andere fso-gpsd. In TangoGPS moet je opgeven op welke poort de GPS-info gevonden kan worden; staat bij mij op de standaard poort (127.0.0.1:2947).
De GPS heeft niet altijd even snel een fix. Op een gegeven moment dacht ik dat hij stuk was, omdat hij helemaal geen fix vond. Ik weet niet welke hardwareversie ik heb; er waren vroeger problemen bij gebruik van GPS en SD tegelijk. Dat is in software opgelost volgens mij door de kloksnelheid aan te passen.
Wat je zou kunnen properen is fso-gpsd handmatig starten; ik heb er niets mee uitgehaald en dan staat 'ie in /usr/sbin. fs -ef|grep gpsd geeft bij mij
Binnenshuis krijg of behoud ik maar met moeite een signaal, op kantoor moet ik 'm echt buiten leggen.
Van het remount-naar-read-only heb ik nog niet duidelijk kunnen vaststellen wanneer het optreedt. Ik heb de stappen uit m'n vorige lijstje uitgevoerd, en na elke stap telkens gekeken wat de status was. Bleef rw.
Toen liep ik even weg en toen ik terugkwam, was het weer mis. Detail: freerunner nam ik mee, dus van de USB af, vervolgens wat heen en weer geschoven, gezoomd en een track geladen in TangoGPS.
Nou zou het dus kunnen dat het opnieuw mounten gebeurt bij het loskoppelen van de stroomvoorziening. Ik heb nog geen tijd gehad het nog eens uit te proberen (ja, slecht...)
Er zijn twee gpsd's; eentje gewoon gpsd volgens mij en de andere fso-gpsd. In TangoGPS moet je opgeven op welke poort de GPS-info gevonden kan worden; staat bij mij op de standaard poort (127.0.0.1:2947).
De GPS heeft niet altijd even snel een fix. Op een gegeven moment dacht ik dat hij stuk was, omdat hij helemaal geen fix vond. Ik weet niet welke hardwareversie ik heb; er waren vroeger problemen bij gebruik van GPS en SD tegelijk. Dat is in software opgelost volgens mij door de kloksnelheid aan te passen.
Wat je zou kunnen properen is fso-gpsd handmatig starten; ik heb er niets mee uitgehaald en dan staat 'ie in /usr/sbin. fs -ef|grep gpsd geeft bij mij
code:
1
| /usr/sbin/fso-gpsd -S localhost gpsd -P /var/run/fso-gpsd.pid |
Binnenshuis krijg of behoud ik maar met moeite een signaal, op kantoor moet ik 'm echt buiten leggen.
Van het remount-naar-read-only heb ik nog niet duidelijk kunnen vaststellen wanneer het optreedt. Ik heb de stappen uit m'n vorige lijstje uitgevoerd, en na elke stap telkens gekeken wat de status was. Bleef rw.
Toen liep ik even weg en toen ik terugkwam, was het weer mis. Detail: freerunner nam ik mee, dus van de USB af, vervolgens wat heen en weer geschoven, gezoomd en een track geladen in TangoGPS.
Nou zou het dus kunnen dat het opnieuw mounten gebeurt bij het loskoppelen van de stroomvoorziening. Ik heb nog geen tijd gehad het nog eens uit te proberen (ja, slecht...)
Sorry, helemaal aan voorbijgegaan.niekvanruler schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:25:
Ik impliceer een beetje dat het heel moeilijk is. Het stelde dus in mijn geval niets voor, ik wist alleen niet dat je de voorgestelde configuratie in fso-settings kon aanpassen.Ik gebruik ondertussen m'n freerunner als dagelijkse telefoon, nadat m'n vrouw hem een paar weken geproefkonijnd heeft (toen had ik GPRS nog niet aan de gang, en gebruikte ik teveel internet op m'n A780 om daar van af te zien).
Onder Settings/Connectivity staan de GPRS settings. Bij zowel APN als login en password staat nu 'internet', terwijl voor mij (Telfort) alleen APN 'internet' moet zijn, met login en password blanco. Ik heb één keer gevonden waar Settings die gegevens vandaan haalt, toen heb ik het niet aangepast en nu moet ik dus elke keer 'internet' wissen tot het veldje leeg is. Dan "Connect" en even wachten... daar gaat 'ie. Duurt een kleine 20 seconden voordat de verbinding tot stand is gekomen.
Voor het geval ik m'n verhaal niet zo duidelijk geschreven heb:
Ga naar Settings/Connectivity
Klik op het woordje 'internet' achter de instelling die je wil aanpassen
Het keyboard komt bij mij automatisch naar boven (de drie bordjes in alfabetische volgorde, dus "Terminal" staat onder "Default" en "Numbers"... moet ik ook nog eens omgooien)
Dan 'internet' wissen achter login en password
In jouw geval invullen wat het dan wél moet zijn (of ook leeg... anyway, daar kom je vast uit)
Vooral níet op de grote "Quit" button drukken; eerst even buiten editable tekst drukken om het toetsenbord weg te klappen of de settings iets naar boven scrollen.
Wél de iets minder prominente button "Connect" indrukken
Als het vervolgens niet werkt, zou je misschien tail -f op een van de logs kunnen zetten (/var/log/messages als zodanig kon ik niet vinden); frameworkd.log of ophonekitd.log misschien.
Op datzelfde schermpje kun je trouwens ook, naast switches voor Wifi en USB, een switch voor Bluetooth vinden. Aanzetten kan ik wel, en bij hoge uitzondering kan ik ook de zichtbaarheid omzetten, maar meestal niet.
Hoe staat dat bij jouw? Ik heb ergens gelezen dat BT wel eens wil weigeren aan te gaan, met als gevolg dat zichtbaarheid niet ingesteld kan worden. Alleen heeft opdat moment fso-settings het kennelijk niet door, waardoor de hoofd-BT-switch weer wél op ON staat.
De gps doet het inmiddels.
Ik hoefde niks te doen.
Ik was op het verkeerde been gezet doordat Tangogps bij het opstarten met de melding kwam: no gps found
Waarschijnlijk werd bedoeld : geen gps signaal.
Want na even wachten zag ik het gps-icoontje in beeld.
Als ik de cachedir verander naar een fat16 partitie op mijn sdcard krijg ik een fout.
Moet dat perse ext3 zijn ?
GPRS lukt nog niet, ik zit bij hi en ik moet ook een server instellen volgens de beschrijving op de wbpagina, maar daar is geen veldje voor. Ik ga nog met een simcard van T-Mobile proberen, die heeft alleen maar een APN nodig.
Bluetooth heb ik nog niks meegedaan, ik heb namelijk geen andere bluetooth apparaten.
Ik hoefde niks te doen.
Ik was op het verkeerde been gezet doordat Tangogps bij het opstarten met de melding kwam: no gps found
Waarschijnlijk werd bedoeld : geen gps signaal.
Want na even wachten zag ik het gps-icoontje in beeld.
Als ik de cachedir verander naar een fat16 partitie op mijn sdcard krijg ik een fout.
Moet dat perse ext3 zijn ?
GPRS lukt nog niet, ik zit bij hi en ik moet ook een server instellen volgens de beschrijving op de wbpagina, maar daar is geen veldje voor. Ik ga nog met een simcard van T-Mobile proberen, die heeft alleen maar een APN nodig.
Bluetooth heb ik nog niks meegedaan, ik heb namelijk geen andere bluetooth apparaten.
Goed om hier weer wat leven te zien, hoewel dat niet altijd een goed teken is 
M'n FR is op dit moment in Duitsland voor de Buzz-fix (zoals eerder gemeld), ik heb echter nog niets vernomen over een fix voor Hackable:1 bug #52
maar ik houd hoop, ik kan niet wachten om 'm eindelijk betrouwbaar als daily phone te gebruiken!
Er is inmiddels ook een hardware fix voor (Freerunner) bug #1024, echter zal er waarschijnlijk geen soortgelijke fix worden aangeboden als voor de buzzing bug omdat er een werkende software workaround is. Interessant is echter wel dat er een winst in batterijduur tot 25% mee te behalen is... misschien een GoT Freerunner soldeersessie organiseren?
M'n FR is op dit moment in Duitsland voor de Buzz-fix (zoals eerder gemeld), ik heb echter nog niets vernomen over een fix voor Hackable:1 bug #52
Er is inmiddels ook een hardware fix voor (Freerunner) bug #1024, echter zal er waarschijnlijk geen soortgelijke fix worden aangeboden als voor de buzzing bug omdat er een werkende software workaround is. Interessant is echter wel dat er een winst in batterijduur tot 25% mee te behalen is... misschien een GoT Freerunner soldeersessie organiseren?
Hebben jullie het opruimingsmailtje van Sean gezien? 2 Freerunners en 'n debugboard voor 260 euro! Weliswaar bij aanschaf van 10 FR's in één keer...
Hoeveel kost dat verzenden naar Duitsland eigenlijk? Of beter: hoeveel kost van GD naar Nederland precies? Het is al met al lang niet gratis, als ik die website zo bekijk.
De Groningse beer
Ik neem aan dat je het over de Buzz-fix hebt: mij kostte dit ~20 euro, 3 + 10eu bij GD en ~7eu om m'n FR naar Duitsland te verzenden. Ik hoop 'm deze week terug te krijgen, maar heb nog geen bericht gehad (behalve dat ie was aangekomen). De extra accu is natuurlijk mooi meegenomenParagonEnschede schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:40:
Hoeveel kost dat verzenden naar Duitsland eigenlijk? Of beter: hoeveel kost van GD naar Nederland precies? Het is al met al lang niet gratis, als ik die website zo bekijk.
Nu nog hopen dat hackable:1 wat dingies fixt, dan hoop ik 'm eindelijk volledig in gebruik te nemen! QT Extended Improved of QtMoko (Debian based) klinken ook wel goed als alternatieven trouwens, lijkt me leuk om daar eens even mee te spelen
Ik gebruik nog steeds SHR, nog steeds als dagelijkse telefoon. Ik kan je die van harte aanbevelen. Er zou sprake zijn van een bug waardoor de GSM na 24 uur niet meer reageert en dus je praktische uptime limiteert, maar ik weet niet zeker of ik er last van heb. Ik heb de indruk dat ik de telefoon maar een paar keer per week reboot, niet elke 24 uur.jeroen__online schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:15:
Nu nog hopen dat hackable:1 wat dingies fixt, dan hoop ik 'm eindelijk volledig in gebruik te nemen!
Bij matig gebruik en zonder van GP(R)S, bluetoot of wifi gebruik te maken, kan ik ruim 'n dag op een volle batterij doen.
M'n microSD'tje heeft het wel begeven; althans, de partitie waarop ik TangoGPS-kaartjes wegschrijven liet. Ik heb hem er nog niet uitgehaald en eens op een ander apparaat geprobeerd. De partitie is gaar genoeg om Debian (ook op die partitie) niet te laten booten: broken file system.
edit: fsck op de moko heeft een paar keer niets gevonden, en initieel op m'n laptop ook niet. Uiteindelijk wel een hoop meldingen over fouten in het FS, en na reparatie lijkt het weer in orde :-)
Van de vakantie wilde ik GPStracks maken en die verkaarten met Openstreetmaps (in Vietnam zijn er nog niet veel kaarten beschikbaar). Heeft een van jullie daar al ervaring mee opgedaan?
[ Voor 16% gewijzigd door wankel op 08-07-2009 11:57 . Reden: uSD doet het weer ]
Het is de laatste tijd zo te zien vrij rustig hier. Zijn er nog mensen met een Freerunner? Ik heb er recentelljk een tweedehands aangeschaft. Daar draait Android (Koolu beta 7) op het intern geheugen en SHR (unstable 12-07-2009) op een 512MB uSD kaartje.
Heeft iemand QT Moko draaien en/of geprobeerd? Ik vond dit er best aardig uitzien:
//edit, embedded werkt niet? Waarschijnlijk doe ik wat verkeerd. Hieronder de link.
http://www.youtube.com/watch?v=tTUXCyjW37w
Hoe zit het met de snelheid? Ik vond Android wel aardig draaien. Niet echt snel, maar beter dan SHR. Dat was in mijn ervaring trager. Ik weet niet hoe anderen dat vinden. Het kan ook zijn dat het ligt aan het feit dat SHR op de uSD staat. Ik heb nog een 8GB Class 4 uSD kaartje. Ik denk dat ik daar maar mee aan de slag ga.
Ik ben overigens nog wel enigzins n00b op dit gebied. Op m'n pc draai ik sinds een tijdje weer Ubuntu, overigens wel x64.
Heeft iemand QT Moko draaien en/of geprobeerd? Ik vond dit er best aardig uitzien:
//edit, embedded werkt niet? Waarschijnlijk doe ik wat verkeerd. Hieronder de link.
Hoe zit het met de snelheid? Ik vond Android wel aardig draaien. Niet echt snel, maar beter dan SHR. Dat was in mijn ervaring trager. Ik weet niet hoe anderen dat vinden. Het kan ook zijn dat het ligt aan het feit dat SHR op de uSD staat. Ik heb nog een 8GB Class 4 uSD kaartje. Ik denk dat ik daar maar mee aan de slag ga.
Ik ben overigens nog wel enigzins n00b op dit gebied. Op m'n pc draai ik sinds een tijdje weer Ubuntu, overigens wel x64.
[ Voor 20% gewijzigd door Jozz op 19-08-2009 11:44 ]
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Ha Jozz, welkom in de thread ;-)
Ik draai al "een hele tijd" SHR vanaf 't interne flash, maar kom er (ondanks vakantie) niet aan toe iets anders te proberen. Ik heb Debian op de uSD staan, maar ook het cache van openstreetmap.org en googlesat; het duuurt zo'n tijd 't weer te vullen dus laat ik het er telkens maar bij.
Ik heb QT in het begin gebruikt, maar dat is te lang geleden om er wat nuttigs over te kunnen zeggen. Het werkte toen wel.
Op de openmokowiki is vrij veel info te vinden, ik verwacht dat je geen problemen hebt met engelse howto's. Zijn er nog dingen waar je tegenaanloopt, of lukt het allemaal wel?
Als vervolg op m'n laatste post: ik heb aardig wat tracks gemaakt, een stel geupload naar openstreetmap.org en een aantal ook al verwerkt tot kaartmateriaal. Je moet er even inkomen, maar het is wel leuk om te doen.
Ik merkte wel dat TangoGPS problemen had met tracks registreren als autosuspend aanstond ;-) Dus: screenbrightness 30-50%, autodimming op kort en autosuspend uit. Zo nu en dan duurde het een hele tijd voor ik 'n fix had, vaak vrij vlot. Als ik weer thuis ben en er aan denk, zet ik er een linkje bij naar het stukje kaart dat ik gemaakt heb.
Voor de geinteresseerden, na bewerken in potlach/josm/merkaartor ziet de kaart er zo uit: http://www.openstreetmap.org/?lat=10.1238&lon=105.7443&zoom=13&layers=B000FTF
Ik draai al "een hele tijd" SHR vanaf 't interne flash, maar kom er (ondanks vakantie) niet aan toe iets anders te proberen. Ik heb Debian op de uSD staan, maar ook het cache van openstreetmap.org en googlesat; het duuurt zo'n tijd 't weer te vullen dus laat ik het er telkens maar bij.
Ik heb QT in het begin gebruikt, maar dat is te lang geleden om er wat nuttigs over te kunnen zeggen. Het werkte toen wel.
Op de openmokowiki is vrij veel info te vinden, ik verwacht dat je geen problemen hebt met engelse howto's. Zijn er nog dingen waar je tegenaanloopt, of lukt het allemaal wel?
Als vervolg op m'n laatste post: ik heb aardig wat tracks gemaakt, een stel geupload naar openstreetmap.org en een aantal ook al verwerkt tot kaartmateriaal. Je moet er even inkomen, maar het is wel leuk om te doen.
Ik merkte wel dat TangoGPS problemen had met tracks registreren als autosuspend aanstond ;-) Dus: screenbrightness 30-50%, autodimming op kort en autosuspend uit. Zo nu en dan duurde het een hele tijd voor ik 'n fix had, vaak vrij vlot. Als ik weer thuis ben en er aan denk, zet ik er een linkje bij naar het stukje kaart dat ik gemaakt heb.
Voor de geinteresseerden, na bewerken in potlach/josm/merkaartor ziet de kaart er zo uit: http://www.openstreetmap.org/?lat=10.1238&lon=105.7443&zoom=13&layers=B000FTF
[ Voor 9% gewijzigd door wankel op 28-08-2009 09:15 . Reden: url toevoegen ]
Ik heb heel even QTExtended Improved geprobeerd, maar die had problemen met het opnemen van callsJozz schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:43:
Het is de laatste tijd zo te zien vrij rustig hier. Zijn er nog mensen met een Freerunner? Ik heb er recentelljk een tweedehands aangeschaft. Daar draait Android (Koolu beta 7) op het intern geheugen en SHR (unstable 12-07-2009) op een 512MB uSD kaartje.

Heb je verder geen problemen met Android (koolu beta 7)? Lijkt me leuk om die ook weer eens te proberen, als ie helemaal functioneel is (om als daily phone te gebruiken iig: bellen & smsen) is dat ook een leuk speeltje lijkt me. Snellere uSD-cards hebben best veel invloed op de performance van het OS wat erop draait, is mij ervaring btw.
Toch maar eens wat meer tijd vrijmaken om met m'n FR te spelen denk ik
Ik vond het niet erg snel werken. Hij draait bij mij op het interne geheugen. Bij het openen van bepaalde applicaties moet je soms best wel ff wachten. Dat vond ik een behoorlijk minpunt.jeroen__online schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:01:
[...]
Heb je verder geen problemen met Android (koolu beta 7)? Lijkt me leuk om die ook weer eens te proberen, als ie helemaal functioneel is (om als daily phone te gebruiken iig: bellen & smsen) is dat ook een leuk speeltje lijkt me. Snellere uSD-cards hebben best veel invloed op de performance van het OS wat erop draait, is mij ervaring btw.
Een ander minpunt is het onscreen toetsenbord. De toetsen zijn echt heel erg klein, dus de kans dat je de verkeerder letter intypt is groot. Ik vond het niet fijn werken. Ik heb zelf ook een iPhone van de eerste generatie, dus ik ben op dat gebied denk ik wel verwend.
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
probleem zit hem gewoon in de ArmV4t core, geen java acceleratie...
Ik had dit dan ook over het hoofd gezien, zelfs mijn htc artemis met omap850 (armv5t, 200mhz), lijkt een stuk sneller met android.
ik loop nu te stoeien met SHR en Qtmoko, maar de eerste krijg ik niet stabiel icm. de aps die ik wil gebruiken, en op de 2e kan ik niet de apps installeren die ik wil. Ik was eigelijk niet van plan alles zelf te (re)compilen.
Hackable1 lijkt mij een prima alternatief, maar dan moet eerst een nieuw SD kaartje kopen, en voorlopig heb ik nergens tijd voor.
Ik had dit dan ook over het hoofd gezien, zelfs mijn htc artemis met omap850 (armv5t, 200mhz), lijkt een stuk sneller met android.
ik loop nu te stoeien met SHR en Qtmoko, maar de eerste krijg ik niet stabiel icm. de aps die ik wil gebruiken, en op de 2e kan ik niet de apps installeren die ik wil. Ik was eigelijk niet van plan alles zelf te (re)compilen.
Hackable1 lijkt mij een prima alternatief, maar dan moet eerst een nieuw SD kaartje kopen, en voorlopig heb ik nergens tijd voor.
Om welke apps gaat het dan bijvoorbeeld? SHR werkt aardig voor mij, maar vooral het gespreklogboek is "instabiel": crasht bij het starten.houthakker schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:49:
ik loop nu te stoeien met SHR en Qtmoko, maar de eerste krijg ik niet stabiel icm. de aps die ik wil gebruiken, ..
Past H:1 niet in op 512 MB? Ik wilde van het weekeind H:1 of Android installeren, maar... Nog niet. Android is me nog niet duidelijk welk image "bij" is: Koolu's images geven de indruk beter gedocumenteerd te zijn, maar op het forum van Koolu lijkt de indruk dat Koolu er geen tijd meer in steekt.Hackable1 lijkt mij een prima alternatief, maar dan moet eerst een nieuw SD kaartje kopen, en voorlopig heb ik nergens tijd voor.
Trimachi's images zouden wel bijgehouden worden, maar de naamgeving is ergens gewijzigd en op z'n downloadpagina lijken de images niet zo nieuw als ze volgens 't blog zijn; ik heb er wel een paar gedownload maar nog niets geinstalleerd.
H:1 wilde ik proberen omdat Jeroen er enthousiast over was. Niet gedaan omdat een apt-get upgrade de boel overhoop zou halen. Wat is jouw ervaring, Jeroen?
Uiteindelijk wel Navit geinstalleerd, maar die wil niet starten. Een oplossing zou zijn om navit-dev + alle afhankelijkheden te installeren, een andere de navit-xml te controleren. Heeft een van jullie Navit aan de praat, en met welke wijzigingen aan de xml? Ik heb de poort voor de GPS goed gezet, maar dat mocht nog niet baten.
Volgens mij past H1 wel op 512MB, ik heb 'm echter op m'n 8GB kaartje. Ik heb vorige week Koolu b7 geprobeerd, lijkt allemaal best fijn, maar bij inkomende gesprekken wordt de verbinding na 30secs verbroken?wankel schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:05:
[...]
Om welke apps gaat het dan bijvoorbeeld? SHR werkt aardig voor mij, maar vooral het gespreklogboek is "instabiel": crasht bij het starten.
[...]
Past H:1 niet in op 512 MB? Ik wilde van het weekeind H:1 of Android installeren, maar... Nog niet. Android is me nog niet duidelijk welk image "bij" is: Koolu's images geven de indruk beter gedocumenteerd te zijn, maar op het forum van Koolu lijkt de indruk dat Koolu er geen tijd meer in steekt.
Trimachi's images zouden wel bijgehouden worden, maar de naamgeving is ergens gewijzigd en op z'n downloadpagina lijken de images niet zo nieuw als ze volgens 't blog zijn; ik heb er wel een paar gedownload maar nog niets geinstalleerd.
H:1 wilde ik proberen omdat Jeroen er enthousiast over was. Niet gedaan omdat een apt-get upgrade de boel overhoop zou halen. Wat is jouw ervaring, Jeroen?
Uiteindelijk wel Navit geinstalleerd, maar die wil niet starten. Een oplossing zou zijn om navit-dev + alle afhankelijkheden te installeren, een andere de navit-xml te controleren. Heeft een van jullie Navit aan de praat, en met welke wijzigingen aan de xml? Ik heb de poort voor de GPS goed gezet, maar dat mocht nog niet baten.
Navit werkt bij mij prima onder H1 (uiteraard wel swapfile nodig, speech heb ik nog niet geprobeerd), kostte idd wat moeite om alle deps goed te krijgen, ik zal m'n config vanavond even posten (als je daar wat aan hebt).
Je hebt 1GB nodig voor de H1, en ik kreeg hem dan alleen op in een interne SD card lezer, en niet met een usb adapter.
(dus /dev/mmcblk0 ipv /dev/sda), ik snap niet precies waarom.
(dus /dev/mmcblk0 ipv /dev/sda), ik snap niet precies waarom.
Ja, als je de XML wil posten? Dan probeer ik die eerst, daarna pas aanvullende dependencies :-)jeroen__online schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 09:45:
Navit werkt bij mij prima onder H1 (uiteraard wel swapfile nodig, speech heb ik nog niet geprobeerd), kostte idd wat moeite om alle deps goed te krijgen, ik zal m'n config vanavond even posten (als je daar wat aan hebt).
Heb je trouwens dependencies aangevuld door 't -dev package te installeren of handmatig nagelopen?
Ik heb volgens mij een hoop dev-packages geinstalleerd, daarna wat gespeeld met de config. Ben er nu echter al een tijdje niet meer mee bezig geweest, maar volgens mij werkte GPS verder prima in H1 rev4.wankel schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:38:
[...]
Ja, als je de XML wil posten? Dan probeer ik die eerst, daarna pas aanvullende dependencies :-)
Heb je trouwens dependencies aangevuld door 't -dev package te installeren of handmatig nagelopen?
Bedankt voor je config; ik heb dinsdag meteen gekeken of het verschillend is van de mijne. Dat was het geval: ik had de poort voor de gpsd toegevoegd, dat stond bij jou nog default. Daarmee heb ik het dus niet aan de praat gekregen.
Verder nog geen tijd gehad; wie weet van 't weekeind.
Verder nog geen tijd gehad; wie weet van 't weekeind.
Nou, weer een "onstuimig" weekeind, zover.
Vrijdag overstag gegaan voor android. Installeren van de Koolu-images is haast net zo makkelijk als flashen met dfu-util. uSD kaartje formateren met FAT, download van Koolu erop uitpakken, uSD in de Freerunner en ervan booten. Paar minuutjes wachten, en klaar :-)
Dat viel allemaal mee. Op de wiki staat een waarschuwing over de GSM-firmware, maar omdat ik al kon bellen en GPRS-en verwachtte ik geen probleem. Dat was er wel: ik kreeg geen verbinding met 't netwerk (Telfort).
Wat aan het inlezen geweest in GSM-firmware flashes en Android algemeen, daarna WIFI geprobeerd, zonder problemen. Na een tijdje kwam er toch nog een verbinding met het GSM-netwerk, maar ik kon zo uit het hoofd geen mapping van de SHR-GPRS-settings naar die van Android maken. Bellen werkte wel.
Volgende ochtend toch de GSM-firmware update gedaan, om in het vervolg sneller een " GSM-fix" te krijgen (met de gordijnen dicht had ik nog geen GPS-fix gehad, maar al wel satelieten gezien).
Helaas: ondanks een geslaagde GSM-firmware update, heb ik sindsdien geen verbinding meer gehad met 't GSM-netwerk.
SHR is vervangen door Android op 't interne flash, Debian is van de uSD af voor de Android installatiebestanden, dus ik moest weer wat nieuws halen om te kijken of er van bellen nog wat terecht komt. Dat "nieuws" zou H:1 worden.
H:1 is ook makkelijk te draaien vanaf SD: downloaden en uitpakken naar SD. Dat lukt nu ook niet: kernelpanic bij 't booten ("bug 66"Kernel panic - not syncing VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (179,2) ; zou met rev3 opgelost zijn, maar ik heb 'm nu met rev4)
Nu eerst eens proberen met een daily build van H:1, spannend ;-)
Vrijdag overstag gegaan voor android. Installeren van de Koolu-images is haast net zo makkelijk als flashen met dfu-util. uSD kaartje formateren met FAT, download van Koolu erop uitpakken, uSD in de Freerunner en ervan booten. Paar minuutjes wachten, en klaar :-)
Dat viel allemaal mee. Op de wiki staat een waarschuwing over de GSM-firmware, maar omdat ik al kon bellen en GPRS-en verwachtte ik geen probleem. Dat was er wel: ik kreeg geen verbinding met 't netwerk (Telfort).
Wat aan het inlezen geweest in GSM-firmware flashes en Android algemeen, daarna WIFI geprobeerd, zonder problemen. Na een tijdje kwam er toch nog een verbinding met het GSM-netwerk, maar ik kon zo uit het hoofd geen mapping van de SHR-GPRS-settings naar die van Android maken. Bellen werkte wel.
Volgende ochtend toch de GSM-firmware update gedaan, om in het vervolg sneller een " GSM-fix" te krijgen (met de gordijnen dicht had ik nog geen GPS-fix gehad, maar al wel satelieten gezien).
Helaas: ondanks een geslaagde GSM-firmware update, heb ik sindsdien geen verbinding meer gehad met 't GSM-netwerk.
SHR is vervangen door Android op 't interne flash, Debian is van de uSD af voor de Android installatiebestanden, dus ik moest weer wat nieuws halen om te kijken of er van bellen nog wat terecht komt. Dat "nieuws" zou H:1 worden.
H:1 is ook makkelijk te draaien vanaf SD: downloaden en uitpakken naar SD. Dat lukt nu ook niet: kernelpanic bij 't booten ("bug 66"Kernel panic - not syncing VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (179,2) ; zou met rev3 opgelost zijn, maar ik heb 'm nu met rev4)
Nu eerst eens proberen met een daily build van H:1, spannend ;-)
Eerste developer release van moko touch is uit.
Misschien kan ik hem proberen. http://th30z.netsons.org/mokotouch/downloads.html
Misschien kan ik hem proberen. http://th30z.netsons.org/mokotouch/downloads.html
H:1 daily build laat het ook afweten, met dezelfde error. Daar ben ik verder nog niet mee bezig geweest, omdat ik eerst weer wilde kunnen bellen.
Achtereenvolgens SHR-unstable en SHR-testing geinstalleerd, maar nog geen verbinding met de SIM meer gehad.
@houthakker:
Wat 'doet' mokotouch?
Achtereenvolgens SHR-unstable en SHR-testing geinstalleerd, maar nog geen verbinding met de SIM meer gehad.
@houthakker:
Wat 'doet' mokotouch?
Ik ben goed te spreken over de nieuwe H1 rev5 beta's: de laatste beta3 lijkt het vooralsnog prima te doen: contactpersonen worden netjes uitgelezen, de GUI is vrij snel en ziet er netjes uit. Heb je die ook al geprobeerd (ipv de daily builds)? Weet je zeker dat je uSD card goed is geformat? Ik heb daarvoor deze guide gebruikt, een 8MB fat partitie (wordt niet meer gebruikt met Qi) en de rest als EXT3. Bij het uitpakken van rev5 is het iig zo dat je in /boot nog even een symlink moet maken (genaamd uImage-GTA02.bin) naar de uImage in diezelfde dir, anders boot Qi niet.wankel schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:57:
H:1 daily build laat het ook afweten, met dezelfde error. Daar ben ik verder nog niet mee bezig geweest, omdat ik eerst weer wilde kunnen bellen.
@houthakker:
Wat 'doet' mokotouch?
Welke GSM-firmware heb je er uberhaupt in gepropt, moko11? Ik heb een tijdje terug nog veelvuldig geflasht om verschillende moko-versies te proberen icm H1 rev4, daarbij heb ik geen problemen ondervonden whatsoever.
Anyway, mijn hoop is nog steeds gevestigd op H1 rev5 and it's looking good
Klinkt veelbelovend en ziet er netjes uit, nu nog hopen dat er veel apps voor worden geport/gemaakt, aangezien het niet met X werkt. De touch-functies zien er wel sweet uithouthakker schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 08:04:
Eerste developer release van moko touch is uit.
Ik _dacht_ van wel; ik heb diezelfde instructies gebruikt. Als de 8meg partitie niet meer aangesproken wordt, dat verklaard dat misschien wel waarom de daily het niet deed: de kernel staat immers nog steeds op die partitie toch? Of heb je dan gewoon twee kernels en "twee" /boot (één die in rootfs zit, één die in mmcblck1 zit maar niet gemount wordt)jeroen__online schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:03:
[...]
Weet je zeker dat je uSD card goed is geformat? Ik heb daarvoor deze guide gebruikt, een 8MB fat partitie (wordt niet meer gebruikt met Qi) en de rest als EXT3.
Nee, niet naar gekeken eigenlijk. Controleer ik vanavond.Bij het uitpakken van rev5 is het iig zo dat je in /boot nog even een symlink moet maken (genaamd uImage-GTA02.bin) naar de uImage in diezelfde dir, anders boot Qi niet.
moko11 inderdaad, met de "autoflashdistro" van jOERG. Bij een rerun van de flash geeft hij terug dat de firmware identiek is aan het te flashen bestand, dus kennelijk is de firmware up-to-date. Telkens groen "done", dus het zou goedgegaan zijn.Welke GSM-firmware heb je er uberhaupt in gepropt, moko11? Ik heb een tijdje terug nog veelvuldig geflasht om verschillende moko-versies te proberen icm H1 rev4, daarbij heb ik geen problemen ondervonden whatsoever.
Aahhh... Zucht van verlichting: ik kan weer registreren op 't netwerk :-)
Het is nu gelukt met H:1; ik heb het naar 't interne flash geflasht. Eerst wilde het registreren weer niet lukken, maar na wat trekken aan de interface van H:1 kwam ik erachter dat ik niet alleen Bluetooth (en waarschijnlijk WIFI?) aan en uit kon zetten, maar ook GSM.
Nadat ik GSM aangezet had, had ik vrijwel direct verbinding. Phew.
Ondertussen nog met hulp van de mailinglist met AT commando's beziggeweest, en daar ook eens wat van opgestoken :-)
Hackable:1...
Dat is het niet helemaal voor mij. Ja, het werkt, en vrij vlot naar mijn idee. Aan de andere kant: ik gebruik het onscreen toetsenbord vrij veel, en 't bordje dat meegeleverd wordt mist teveel toetsen.
Misschien is er een ander toetsenbord, dus dat is te verhelpen. Ik kan in ieder geval weer aan de slag (na een reboot; ik vond de lange-aux-functie om de schermorientatie te swappen en daar verslikte 'ie zich in --> X crash)
Bij het rebooten wat grappigs: boot vanuit Qi geeft me console login ipv X.
Het is nu gelukt met H:1; ik heb het naar 't interne flash geflasht. Eerst wilde het registreren weer niet lukken, maar na wat trekken aan de interface van H:1 kwam ik erachter dat ik niet alleen Bluetooth (en waarschijnlijk WIFI?) aan en uit kon zetten, maar ook GSM.
Nadat ik GSM aangezet had, had ik vrijwel direct verbinding. Phew.
Ondertussen nog met hulp van de mailinglist met AT commando's beziggeweest, en daar ook eens wat van opgestoken :-)
Hackable:1...
Dat is het niet helemaal voor mij. Ja, het werkt, en vrij vlot naar mijn idee. Aan de andere kant: ik gebruik het onscreen toetsenbord vrij veel, en 't bordje dat meegeleverd wordt mist teveel toetsen.
Misschien is er een ander toetsenbord, dus dat is te verhelpen. Ik kan in ieder geval weer aan de slag (na een reboot; ik vond de lange-aux-functie om de schermorientatie te swappen en daar verslikte 'ie zich in --> X crash)
Bij het rebooten wat grappigs: boot vanuit Qi geeft me console login ipv X.
Weer even een update: Hackable:1 rev5 RC1 is uit!
zeer binnenkort zou de final uit moeten komen.
Een heel vette ontwikkeling wat mij betreft: ik heb deze week eindelijk m'n FR als 'daily phone' gebruikt met H1 en dat beviel me erg goed!
Een paar kleine opmerkingen bij rev5RC1:
Ik ben deze week naar het buitenland geweest en had m'n FR mee; navit deed 't qua plaatsbepaling prima (gewoon te installeren met apt-get, externe source), ik moet 'm alleen nog even configgen qua interface en navigatie. Ook GSM roaming werkte naar behoren.
Ik heb H1 gebruikt met een swapfile op m'n 8GB uSD kaart, werkte prima en vrij vlot. Veel gebruikte programma's kon ik gewoon in het geheugen laten tijdens suspend om nog sneller te kunnen switchen. De enige echt nare bug is een bekende: WSOD bij swappen van de scherm-orientatie. Daar wordt nog aan gewerkt meen ik. Ik heb er echter ook al een work-around voor gevonden: gewoon de kernel + modules van QtMoko v14 gebruiken onder H1
Andere distro's zijn trouwens ook goed bezig, zo lees ik ook nog steeds goede dingen over QtMoko. De community werkt ook nog fijn door aan programma's en spellen voor de FR, das toch fijn om te lezen
Even terug naar iets wat al eerder gepost is: de #1024 'bouncing calypso' bug en de (hardwarematige) oplossing daarvan. Er is inmiddels genoeg over te vinden, een heleboel mensen hebben de hardware fix met succes toegepast en er zijn ook al wat 'fix parties' geweest. Ik zag zojuist dat er zelfs een 'officiele fix' te koop is bij Golden Delicious (net als de echo fix), deze kost echter 45eu. Ik denk eraan de fix zelf te solderen, alleen de inkoop van de capacitors is iets wat uiteraard voordeliger is met meerdere personen.
Heeft er iemand in Nederland/Belgie interesse in deze fix?
Ik heb nog geen 'fysieke' shop gevonden die de benodigde capacitors verkoopt, maar ik sta altijd open voor tips
Wat ik wel heb gevonden is het een en ander op farnell.com: 10uf 4V, 10uf 6.3V en 10uf 6.3V X5R zouden alledrie moeten werken. Hier vind je trouwens een plaatje van hoe de fix eruit moet zien; priegelen, maar niet ondoenlijk denk ik 
Het grote voordeel van deze fix: een 25%-50% verbetering in accuduur! Ik kwam ook deze test tegen waar 140u standby tijd (bijna 6 dagen!) wordt gehaald, een zeer welkome verlenging wat mij betreft. Als er nog iemand interesse heeft dan hoor ik het graag
Een heel vette ontwikkeling wat mij betreft: ik heb deze week eindelijk m'n FR als 'daily phone' gebruikt met H1 en dat beviel me erg goed!
Een paar kleine opmerkingen bij rev5RC1:
- bellen/gebeld worden werkt goed, hoewel het volume standaard iets te hoog is en een echo produceert. Volume iets lager zetten lost dit echter wel helemaal op
(m'n foon is hw-echo fixed)
- SMSen werkt prima, enig nadeel is dat alleen het nummer van de ontvanger getoond wordt, niet de corresponderende naam
- suspend/resume werkt prima
foon wordt netjes wakker van inkomende oproepen/SMSjes. Standby tijd is nog niet super, maar daarover hieronder meer
- WiFi werkt goed, hoewel je soms de kernel module even moet herladen (is makkelijk te doen met een scriptje)
Ik heb H1 gebruikt met een swapfile op m'n 8GB uSD kaart, werkte prima en vrij vlot. Veel gebruikte programma's kon ik gewoon in het geheugen laten tijdens suspend om nog sneller te kunnen switchen. De enige echt nare bug is een bekende: WSOD bij swappen van de scherm-orientatie. Daar wordt nog aan gewerkt meen ik. Ik heb er echter ook al een work-around voor gevonden: gewoon de kernel + modules van QtMoko v14 gebruiken onder H1
Andere distro's zijn trouwens ook goed bezig, zo lees ik ook nog steeds goede dingen over QtMoko. De community werkt ook nog fijn door aan programma's en spellen voor de FR, das toch fijn om te lezen
Even terug naar iets wat al eerder gepost is: de #1024 'bouncing calypso' bug en de (hardwarematige) oplossing daarvan. Er is inmiddels genoeg over te vinden, een heleboel mensen hebben de hardware fix met succes toegepast en er zijn ook al wat 'fix parties' geweest. Ik zag zojuist dat er zelfs een 'officiele fix' te koop is bij Golden Delicious (net als de echo fix), deze kost echter 45eu. Ik denk eraan de fix zelf te solderen, alleen de inkoop van de capacitors is iets wat uiteraard voordeliger is met meerdere personen.
Ik heb nog geen 'fysieke' shop gevonden die de benodigde capacitors verkoopt, maar ik sta altijd open voor tips
Het grote voordeel van deze fix: een 25%-50% verbetering in accuduur! Ik kwam ook deze test tegen waar 140u standby tijd (bijna 6 dagen!) wordt gehaald, een zeer welkome verlenging wat mij betreft. Als er nog iemand interesse heeft dan hoor ik het graag
Mogelijk... Ik krijg nou vaker klachten over slecht verstaanbaar zijn; ik denk er wel over om een hardwarefix op te zoeken. Welke, hoeveel ervan en wanneer heb ik nog niet duidelijk in beeld :-)jeroen__online schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:46:
Heeft die release ook een zwart/grijs/lichtblauw theme? Ik vind de leesbaarheid vrij slecht op de release die er nu in m'n FR zit: GUI elementen zijn om-en-om lichtgrijs (met zwarte text), zwart (met zwarte text) of lichtgrijs met lichtblauwe text. De laatste twee zijn erg slecht leesbaar.Een heel vette ontwikkeling wat mij betreft: ik heb deze week eindelijk m'n FR als 'daily phone' gebruikt met H1 en dat beviel me erg goed!
M'n GSM-tranceiver gaat trouwens niet automatisch aan: ik moet na 't booten handmatig de GSM inschakelen en daarna kiezen voor automatisch registreren met 't netwerk, anders doet 'ie niets.
Ik heb nog niet goed gezocht naar GPRS; er staat wel een icoontje boven in beeld, maar ik heb nog niet vastgesteld dat het wat doet.
Ondertussen ben ik er wel achter waarom ik geen X krijg als ik vanuit Qi boot: out of memory. De reden daarachter heb ik weer niet uitgezocht: booten vanuit het bootmenu doet het wel.
Dat lijkt me eerder de buzzfix, of heb je die al laten doen? Bij Golden Delicious bieden ze nu de buzzfix + #1024 fix ook samen aan geloof ik, dat is dan wellicht interessant.wankel schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:23:
[...]
Mogelijk... Ik krijg nou vaker klachten over slecht verstaanbaar zijn; ik denk er wel over om een hardwarefix op te zoeken. Welke, hoeveel ervan en wanneer heb ik nog niet duidelijk in beeld :-)
Klopt, is slecht leesbaar maar ik stoor me er niet echt aan. Dat geldt alleen voor 'notifications' trouwens, bijv. wanneer je een nieuw bericht of een gesprek gemist hebt. Menu's en dergelijke zijn wel duidelijk.wankel schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:23:
[...]
Heeft die release ook een zwart/grijs/lichtblauw theme? Ik vind de leesbaarheid vrij slecht op de release die er nu in m'n FR zit: GUI elementen zijn om-en-om lichtgrijs (met zwarte text), zwart (met zwarte text) of lichtgrijs met lichtblauwe text. De laatste twee zijn erg slecht leesbaar.
Het icoontje rechtsbovenin is soms wel eens traag met updaten idd, bij mij staat ie wel standaard aan bij booten, maar duurt het even voor het icoontje dat aangeeft.wankel schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:23:
M'n GSM-tranceiver gaat trouwens niet automatisch aan: ik moet na 't booten handmatig de GSM inschakelen en daarna kiezen voor automatisch registreren met 't netwerk, anders doet 'ie niets.
Ik lees goede dingen over H1's GPRS support en -tool, ik gebruik het zelf echter (nog) nietwankel schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:23:
Ik heb nog niet goed gezocht naar GPRS; er staat wel een icoontje boven in beeld, maar ik heb nog niet vastgesteld dat het wat doet.
Heb je de laatste (stable) Qi versie en de H1 rev5rc1 tarball? Ik heb hier nog geen last van gehad, misschien de filesystems op de SD card ook eens handmatig checken?wankel schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:23:
Ondertussen ben ik er wel achter waarom ik geen X krijg als ik vanuit Qi boot: out of memory. De reden daarachter heb ik weer niet uitgezocht: booten vanuit het bootmenu doet het wel.
Ik ben nog steeds erg positief over Hackable:1, ik heb inmiddels de volume levels (permanent) aan kunnen passen zodat bellen helemaal goed klinkt aan beide kanten.
Ook is er een nieuw onscreen keyboard ontwikkeld: kbOSD, welke het volledige scherm vult als doorzichtige overlay. Is even wennen aan de layout (tov standaard h1 qwerty-keyboard), maar werkt erg goed! Ook prima geschikt voor dikke vingertjes dus
Binnenkort eens kijken of ik m'n FR open kan schroeven om de situatie te bekijken, ik wil toch echt proberen de #1024 fix toe te passen, dus ik wacht ook nog steeds op andere reacties
Ik zit er ook aan te denken de Neo Freerunner te halen, maar heb toch wel een paar vraagjes:
Ik heb (denk ik) het hele topic afgelezen maar niet echt begrepen of er nou een OS was waarmee je gewoon kan bellen en SMSen. Zonder problemen. (er zijn echt te veel losse distro's of distro's die weer een andere naam hebben gekregen ed.)
Kan Hackable:1 gemakkelijk gecustumized worden? Ik speel namelijk graag met iconpacks en themes. Ik denk dat het met debian wel kan, ik heb alleen niet zulke goede verhalen gelezen over zHone.
En welke van de distro's werkt het snelst en prettigst (persoonlijke ervaringen graag, wel met goede beargumentatie aub
)
Ik heb (denk ik) het hele topic afgelezen maar niet echt begrepen of er nou een OS was waarmee je gewoon kan bellen en SMSen. Zonder problemen. (er zijn echt te veel losse distro's of distro's die weer een andere naam hebben gekregen ed.)
Kan Hackable:1 gemakkelijk gecustumized worden? Ik speel namelijk graag met iconpacks en themes. Ik denk dat het met debian wel kan, ik heb alleen niet zulke goede verhalen gelezen over zHone.
En welke van de distro's werkt het snelst en prettigst (persoonlijke ervaringen graag, wel met goede beargumentatie aub
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
Tja, bellen en smssen wil nog wel lukken; mijn bevindingen (imho).
android:
nieuwste release werkt goed, en redelijk snel, echter vanwege de processor van de freerunner, nooit 100% vloeiend.
Smssen werkt met onscreen toetsenbord best goed.
standbytijd is niet echt lang. Ik weet ook niet of #1024 daar verbetering in gaat brengen.
Commercieele applicaties draaien 9 van de 10 keer niet, omdat ze niet door een compiler zijn gebouwd die arm4t ondersteund? Ik dacht dat het allemaal 100% java was, maar dat blijkt niet te zijn?
Ik krijg voor de gps alleen navit speciaal voor de freerunner gecompiled werkend.
SHR: (testing/unstable),
veel applicaties en deze distro is vrij 'vlot'. Wel veel vastlopers. Probleem van deze en andere; te klein onscreen keyboard, je hebt te vaak een pen nodig.
Hackable1:
veel beter met de 'vinger' bestuurbaar, maar ook het keyboard is ruk. Iets wat minder applicaties voor handen (of je moet ze zelf compiler), en ook minder themes denk ik.
QT extended/qtmoko:
snel, en meest vingervriendelijk. Lijkt ook wat meer op een phoneOs dan een desktop os.
smssen gaat redelijk met tekstherkenning, toetsenbord is wederom te klein zonder pen.
veel applicaties, maar je zit wel vast aan het qt framework volgens mij.
Waar ze allemaal last van hebben:
- geen mogelijkheid om offline te syncen met contacten en kalender, wat voor mij momenteel een must is, usbstorage device werkt ook niet; dat betekend dat je altijd een cardreader nodig hebt, en de telefoon uit elkaar moet halen.
android:
nieuwste release werkt goed, en redelijk snel, echter vanwege de processor van de freerunner, nooit 100% vloeiend.
Smssen werkt met onscreen toetsenbord best goed.
standbytijd is niet echt lang. Ik weet ook niet of #1024 daar verbetering in gaat brengen.
Commercieele applicaties draaien 9 van de 10 keer niet, omdat ze niet door een compiler zijn gebouwd die arm4t ondersteund? Ik dacht dat het allemaal 100% java was, maar dat blijkt niet te zijn?
Ik krijg voor de gps alleen navit speciaal voor de freerunner gecompiled werkend.
SHR: (testing/unstable),
veel applicaties en deze distro is vrij 'vlot'. Wel veel vastlopers. Probleem van deze en andere; te klein onscreen keyboard, je hebt te vaak een pen nodig.
Hackable1:
veel beter met de 'vinger' bestuurbaar, maar ook het keyboard is ruk. Iets wat minder applicaties voor handen (of je moet ze zelf compiler), en ook minder themes denk ik.
QT extended/qtmoko:
snel, en meest vingervriendelijk. Lijkt ook wat meer op een phoneOs dan een desktop os.
smssen gaat redelijk met tekstherkenning, toetsenbord is wederom te klein zonder pen.
veel applicaties, maar je zit wel vast aan het qt framework volgens mij.
- geen mogelijkheid om offline te syncen met contacten en kalender, wat voor mij momenteel een must is, usbstorage device werkt ook niet; dat betekend dat je altijd een cardreader nodig hebt, en de telefoon uit elkaar moet halen.
[ Voor 9% gewijzigd door houthakker op 13-12-2009 20:14 ]
Oh, heb je al een kalender gevonden waar mee te werken valt ;-) Ik ben al "jaren" van plan weer een agenda of kalender te gaan gebruiken, maar het komt er maar niet van en ik heb ook nog niet naar de mogelijkheden op de telefoon gekeken (hoewel me dat best leuk/handig lijkt)houthakker schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:12:
- geen mogelijkheid om offline te syncen met contacten en kalender, wat voor mij momenteel een must is,
Dat is een bewuste keuze van de kernelclub geweest, als ik me goed herinner. Je kan zelf een kernel compileren met usbstoragedevice aan. De reden dat het niet standaard aanstaat, is dat op het moment dat je kaart geclaimd wordt als storage, hij voor de rest van je systeem onzichtbaar wordt. Lastig als je er wat documenten op hebt staan, onwerkbaar als je root op de uSD staat ;-)usbstorage device werkt ook niet; dat betekend dat je altijd een cardreader nodig hebt, en de telefoon uit elkaar moet halen.
Op GNU en Mac's is het gebrek minder voelbaar, omdat je gewoon kunt scp'en; onder windows moet je eerst een SSH/SFTP-client installeren. Portableapps werken dan weliswaar nog niet, maar bestanden uitwisselen kan wel.
Het is een beetje stil hier, of typt iedereen via z'n Freerunner? Als ik daardoor praat, hoort de andere kant het nog steeds slecht.
Het is soms beter en soms slechter, het varieert per distributie. Ik draai al een tijdje weer SHR, maar de telefonie is minder stabiel dan het geweest is. Verder nog iemand nieuwegheidjes, behalve een nieuw jaar?
Het is soms beter en soms slechter, het varieert per distributie. Ik draai al een tijdje weer SHR, maar de telefonie is minder stabiel dan het geweest is. Verder nog iemand nieuwegheidjes, behalve een nieuw jaar?
Ik was altijd wel geïnteresseerd in het model, maar ik hoor toch teveel dat het geknutsel is om de basis functies werkend te krijgen. Dat vind ik jammer.
Ik heb nu recent een Motorola Milestone gekocht met Android erop. Ook een leuk speeltje, maar niet zo open als de FR.
Ik heb nu recent een Motorola Milestone gekocht met Android erop. Ook een leuk speeltje, maar niet zo open als de FR.
[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 08-01-2010 12:56 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Eclair is nu uit, maar nog trager dan donut helaas naar mijn beleving.
Vreemd genoeg werken 3th party applicaties nu wel beter
Hackable:1 Chuck is nu uit, en er is nu eindelijk ook een T9 toetsenbord voor handen, helaas zat m'n 512mb memorykaartje gelijk vol, dus eerst nog eens een nieuwe halen.
Vreemd genoeg werken 3th party applicaties nu wel beter
Hackable:1 Chuck is nu uit, en er is nu eindelijk ook een T9 toetsenbord voor handen, helaas zat m'n 512mb memorykaartje gelijk vol, dus eerst nog eens een nieuwe halen.
Is dit niet een beetje ingehaald door andere Linux telefoons als de N900 die meteen goedredelijk werken?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het blijft nog steeds een geweldig hack projectMarzman schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:30:
Is dit niet een beetje ingehaald door andere Linux telefoons als de N900 die meteen goedredelijk werken?
I've visited the Mothership @ Cupertino
Freerunner is nooit als een 'consumer' telefoon bedoelt.
Het is echt een hobbytelefoon, een aantal telefoonboeren heeft hier veel van geleerd.
maemo draait ook op de freerunner, maar is niet echt heel functioneel, ik heb het echter nog niet geprobeerd.
Het is echt een hobbytelefoon, een aantal telefoonboeren heeft hier veel van geleerd.
maemo draait ook op de freerunner, maar is niet echt heel functioneel, ik heb het echter nog niet geprobeerd.
Het hangt er vanaf welke kant je opgaat; het is niet moeilijk iemand die van rechts komt "voor" te laten gaan: je passeert elkaar wel, maar niemand haalt de ander in.Marzman schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:30:
Openmoko is een open platform. Er zijn verschillende (GNU/)Linux distributies die erop draaien, en andere operating systems zouden er ook op werken als iemand ermee aan de slag gaat.
Telefoons als de N900 draaien Linux en geven in meer of mindere mate toegang tot de hardware, maar houden vaak cruciale zaken gesloten (in het geval van de N900 meen ik de functionaliteit om de batterij op te laden, of te beschermen tegen ongelukjes)
Zoals hierboven gezegd: als hobbyplatform is de Freerunner fantastisch.
Beetje off-topic, gaat één van jullie naar FOSDEM 2010? Zondag is er een hele rits Openmoko... Zoja, tot ziens :-)
Ik ben niet gegaan, maar ben wel erg benieuwd naar je ervaringen! Gelijk je FR laten fixen? Ik las namelijk dat er ook een buzz + #1024-fix party was met een enthousiaste soldeermeneerwankel schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:09:
Beetje off-topic, gaat één van jullie naar FOSDEM 2010? Zondag is er een hele rits Openmoko... Zoja, tot ziens :-)
Ik hoop vd week m'n capacitors binnen te krijgen (gister besteld), dan wil ik zelf de #1024 fix uit gaan voeren (waar ik het een tijdje terug over had).
Intussen zit de community ook niet stil, er is een nieuwe QtMoko (v19) en er wordt druk gesleuteld aan een nieuwe (snellere) kernel, die ook voor Hackable:1 werkt
Android (cupcake) voor de FR lijkt ook grote sprongen voorwaarts te hebben gemaakt (nu op 0.2.0 RC1, met een heleboel fixes en verbeteringen), misschien ga ik die toch nog eens proberen.
Het was de eerste keer dat ik FOSDEM bezocht, en het is erg goed bevallen. Zondagochtend was er van 9 tot 12 een zaaltje aan Openmoko gewijdt, en daar hoorde ik van iemand van Golden Delicious dat er zaterdag iemand had gestaan met een soldeerbout. Zondag niet, helaasjeroen__online schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:49:
[...]
Ik ben niet gegaan, maar ben wel erg benieuwd naar je ervaringen! Gelijk je FR laten fixen? Ik las namelijk dat er ook een buzz + #1024-fix party was met een enthousiaste soldeermeneer
Ik hoop vd week m'n capacitors binnen te krijgen (gister besteld), dan wil ik zelf de #1024 fix uit gaan voeren (waar ik het een tijdje terug over had).
Er werd een Freerunner gedemo'd met een nieuw bord gepiggybacked, met snellere proc en betere graphics. Het is de bedoeling dat er tzt iemand naar buiten komt met meer nieuws, volgens GD is het geen officiele Openmoko-uitbreiding. Het zou een bordje worden dat de huidige behuizing, scherm etc gebruikt, en dus relatief goedkoop de telefoon kan upgraden.
Die FR-upgrade demo klinkt wel erg interessant! Heb je daar een link/specs van? Hoeveel snellere CPU, ook meer RAM?wankel schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:02:
[...]
Het was de eerste keer dat ik FOSDEM bezocht, en het is erg goed bevallen. Zondagochtend was er van 9 tot 12 een zaaltje aan Openmoko gewijdt, en daar hoorde ik van iemand van Golden Delicious dat er zaterdag iemand had gestaan met een soldeerbout. Zondag niet, helaas
Er werd een Freerunner gedemo'd met een nieuw bord gepiggybacked, met snellere proc en betere graphics. Het is de bedoeling dat er tzt iemand naar buiten komt met meer nieuws, volgens GD is het geen officiele Openmoko-uitbreiding. Het zou een bordje worden dat de huidige behuizing, scherm etc gebruikt, en dus relatief goedkoop de telefoon kan upgraden.
Ik heb vrijdag m'n FR zelf van een extra capacitor voorzien om recamping van de GSM chip in deep sleep te voorkomen: met succes!
Was wel even klooien, de eerste keer zat ie niet goed, maar uiteindelijk viel het me mee hoe lastig het is. Nu ben ik geen ster in solderen, maar het grootste probleem was de aanhechting van het draadje met de capacitor aan de bestaande capacitor en de omliggende metalen behuizing. De tweede keer bleef dat wel goed zitten en na wat tests (random naar m'n FR bellen, kijken of ie overgaat) blijkt de operatie dus gelukt!
Nu heb ik nog 13 van die kleine capacitors over (type 0805, 10UF, 6.3V, X5R, besteld bij Farnell.com), als iemand interesse heeft hoor ik het graag! Voor 1 euro per stuk mogen ze weg, mail of PM me even. Desnoods wil ik 'm er ook wel voor je op solderen
Uit m'n hoofd weet ik het niet zo, maar het was 'n OMAPxxx, zelfde of vergelijkbaar met die in de Palm Pre.jeroen__online schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:24:
Die FR-upgrade demo klinkt wel erg interessant! Heb je daar een link/specs van? Hoeveel snellere CPU, ook meer RAM?
Gaaf :-) Ik kan me plaatjes van de reparatie van de microfoon herinneren, dat leek wel lastig. Deze is makkelijker? Ik ben wel geïnteresseerd. Heb je aan een huis-tuin-en-keukenbout genoeg of moet 't wel een beetje een precisiegevalletje zijn?Ik heb vrijdag m'n FR zelf van een extra capacitor voorzien (.. success story...) Nu heb ik nog 13 van die kleine capacitors over..
De fix viel me mee, ik dacht er moeilijker over dan ie uiteindelijk iswankel schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:52:
[...]
Gaaf :-) Ik kan me plaatjes van de reparatie van de microfoon herinneren, dat leek wel lastig. Deze is makkelijker? Ik ben wel geïnteresseerd. Heb je aan een huis-tuin-en-keukenbout genoeg of moet 't wel een beetje een precisiegevalletje zijn?
Ik volg dit topic al eventjes want ik ben de gelukkige bezitter van een Freerunner, helaas met 'buz'. Dus ik heb zeker interesse in zo'n condensatortje. Op het moment draai ik android met volle tevredenheid, maar het geklaag van de mensen aan de andere kant van de lijn maakt dat ik de telefoon niet dagelijks gebruik.
@wankel: Weet jij inmiddels al meer over die 'upgrade kit'. Iets meer grafische power en 3G zouden fijn zijn
@wankel: Weet jij inmiddels al meer over die 'upgrade kit'. Iets meer grafische power en 3G zouden fijn zijn
Jeroen weet het vast beter, maar volgens mij heeft hij de juiste condsatortjes om deeper sleep mogelijk te maken.Xueg0i schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:18:
Ik volg dit topic al eventjes want ik ben de gelukkige bezitter van een Freerunner, helaas met 'buz'. Dus ik heb zeker interesse in zo'n condensatortje.
@Jeroen: zijn ze ook voor de buzz te gebruiken?
Nee; zoals het er een paar weken terug uitzag, heeft het nog wel wat tijd nodig ook hoor. Ik had net de presentatie waarin wat meer genoemd werd, gemist. "..." van Golden Delicious en Mick(e)y vertelden er tussen de presentaties door over: ergens de komende maanden komt er een aankondiging uit een andere bron dan Openmoko.@wankel: Weet jij inmiddels al meer over die 'upgrade kit'. Iets meer grafische power en 3G zouden fijn zijn
M'n favoriete cameralens was weg ter reparatie, en ik had daarom geen camera bij me. Helaas. Het bordje is ongeveer twee keer zo groot als het bestaande moederbordje. Ze waren nog bezig het te "miniaturizeren" :-)
Niet dat ik weet; volgens mij is er ook niet eens een duidelijke handleiding te vinden hoe je zelf de buzz-fix kunt doen? Ik heb de mijne door Golden Delicious laten doen... De specs van de condensators die ik heb vind je in m'n post hierboven, als je meer info hebt over een eigenhandige buzz-fix weet je snel genoeg of ze geschikt zijn, neem ik aanwankel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:29:
[...]
Jeroen weet het vast beter, maar volgens mij heeft hij de juiste condsatortjes om deeper sleep mogelijk te maken.
@Jeroen: zijn ze ook voor de buzz te gebruiken?
[...]
Was druk, dus een antwoord duurde even. Ik had niet goed gelezen, die condensatoren zullen wel niet voor de buzz bug te gebruiken zijn. Op Golden Delicious staat een link naar hoe je de bug zelf kan oplossen. Ik denk dat ik 'm toch ook opstuur. Heb voorlopig toch geen tijd om er zelf aan te knutselen.
Ik heb intussen ook niet stilgezeten: sinds een week heb ik Hackable:1 ingeruild voor QtMoko (v19). QtMoko draait vanuit NAND, uSD voor grote bestanden en opslag en dergelijke. Ik heb er nog niet veel mee gespeeld, maar het is qua telefoonfuncties een heel stuk sneller dan H1; QtMoko is zelfs opvallend snel en zeer compleet, het lijkt net een echte telefoon
De QtExtended interface gebruikt een stuk minder geheugen dan die van H1 en aangezien het net als H1 op Debian gebaseerd is kan ik alsnog m'n lol op, via QX (X server voor QtE) werken alle denkbare apps die ik ook voor H1 gebruikte, bijv. Navit. Enig probleem is dat ik vooralsnog geen GPS signaal heb onder QX, terwijl de standaard NeronGPS het wel prima doet
Dat ben ik eerst nog aan het uitzoeken, daarna ga ik verder spelen 
Standby-tijd onder QtMoko is wel erg goed trouwens: ik kan er nu ruim 2 dagen mee doen
(met de #1024 fix uiteraard)
Standby-tijd onder QtMoko is wel erg goed trouwens: ik kan er nu ruim 2 dagen mee doen
Vah het weekeind heb ik m'n / (op 't interne flash) vol laten lopen met een geluidsopname. Daarna "wilde" 'ie niet meer. Ik had dus eventjes een distrootje nodig op uSD om wat op te ruimen: openWRT.
Ik had al wel openWRT op routertjes gezet, werkte prettig, maar voor m'n telefoon? Ik was verrast: het werkt gewoon :-) Vrij vlot, weinig packages inclusief in de eerst instantie, maar als basis goed te gebruiken. Erg groot zal hiet niet (kunnen) worden: swapon wordt niet herkend als opdracht.
Nadeel: er zit geen fdisk op, en ik weet niet op welke /dev het interne flash zit. Ik heb geprobeerd met /dev/mtd... of /dev/mmcbl... , maar die waren het niet. Eerst dus maar wat extra software installeren, voor ik weer kan opruimen.
Ik had al wel openWRT op routertjes gezet, werkte prettig, maar voor m'n telefoon? Ik was verrast: het werkt gewoon :-) Vrij vlot, weinig packages inclusief in de eerst instantie, maar als basis goed te gebruiken. Erg groot zal hiet niet (kunnen) worden: swapon wordt niet herkend als opdracht.
Nadeel: er zit geen fdisk op, en ik weet niet op welke /dev het interne flash zit. Ik heb geprobeerd met /dev/mtd... of /dev/mmcbl... , maar die waren het niet. Eerst dus maar wat extra software installeren, voor ik weer kan opruimen.
Oei, das sneu. Bij mijn weten is er geen distro die vanaf uSD de NAND flash kan aanspreken. Ik heb er meerdere keren naar gezocht (ik zou graag m'n swap en rootfs op aparte blockdevices willen hebben, vooral vanwege snelheid), maar zonder succes.wankel schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:16:
Vah het weekeind heb ik m'n / (op 't interne flash) vol laten lopen met een geluidsopname. Daarna "wilde" 'ie niet meer. Ik had dus eventjes een distrootje nodig op uSD om wat op te ruimen: openWRT.
OpenWRT klinkt goed, ik zie dat er standaard paroli inzit, is het verder enigszins bruikbaar als foon of gebruik je het alleen even als test?
Dat is "typisch"! Toch nog eens naar kijken dan... Ik meld me wel als ik succes gehad heb :-)jeroen__online schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:12:
Oei, das sneu. Bij mijn weten is er geen distro die vanaf uSD de NAND flash kan aanspreken. Ik heb er meerdere keren naar gezocht
Op aparte blockdevices (vooral controllers, denk ik?) kan natuurlijk met je distro intern en swap op uSD. Misschien wat langzamer, maar bij eventueel slijten is een uSD sneller vervangen dan 't interne NAND.(ik zou graag m'n swap en rootfs op aparte blockdevices willen hebben, vooral vanwege snelheid),
Niet zozeer als test in gebruik, maar het lijkt bruikbaar als "basic" telefoon: nog niets extra geinstalleerd. Ik ben ook nog niet gebeld sindsdien, en heb zelf ook nog geen behoefte aan 'n telefoongesprek gehad. Ik heb dus nog niet ondervonden of ik niet gebeld ben omdat de modem stilletjes crasht of dat er echt niemand met me wil spreken.OpenWRT klinkt goed, ik zie dat er standaard paroli inzit, is het verder enigszins bruikbaar als foon of gebruik je het alleen even als test?
Bruikbaarheid hangt ook van je vereisten af: SHR vind ik bruikbaar genoeg, maar jouw standaard lijkt wat hoger te liggen. Het telefoonboek bij openWRT werkt wel prettiger: in plaats van de lettertjes vertikaal in de scrollbar (alfabetisch), zoals bij SHR, kun je om een popup met de letters van het alfabet vragen om naar de juiste letter te springen.
Gelukkig maar, het kan wel :-)jeroen__online schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:12:
[...]
Oei, das sneu. Bij mijn weten is er geen distro die vanaf uSD de NAND flash kan aanspreken.
Geheugenkaartjes zoals (u)SD, MMC en CF hebben, zoals je vast weet, een ingebouwde controller. Die maakt het mogelijk, het flash als blockdevice aan te spreken.
Het ingebouwde flash is "kaal" flash. Het kan dus niet direct als blockdevice aangesproken worden; het is écht iets anders. Er staat een hoop op de mtd-website, kijk voor de aardigheid eens op de faq.
Daar valt te lezen dat zulke mtd's (memory technology device's) niet rechtstreeks aangesproken kunnen worden en ook niet "normaal" geformateerd kunnen worden: dat gaat via 'n FTL (flash translation layer) die bij uSD's in de controller zit, maar voor intern flash in software geimplementeerd is. Het filesystem is vrijwel altijd jffs2, UBIFS zit eraan te komen.
Terug naar de freerunner: het rootflash zit op mtd6, en is toegankelijk via mtdblock6. Uit het hoofd gaat het dan als volgt:
code:
1
| mount -t jffs2 /dev/mtdblock6 /mnt |
Surprise surprise ;-)
Je zou zeggen dat je op dezelfde manier root en flash op afzonderlijke devices kunt zetten. Ik weet niet hoe dat zit met swap op "kaal" flash. Zelf zou ik m'n swap op uSD zetten, die is natuurlijk makkelijker te vervangen dan het interne, als het nodig mocht zijn.
Ik heb toch maar besloten mijn Freerunner weer weg te doen. Zit nu in me laatste jaar van me opleiding en heb te weinig tijd om me er mee bezig te houden. Qt werkte qua telefoneren erg prettig maar sms-en op de freerunner is gewoon niet voor mij weggelegd. Advertentie staat in "Vraag en aanbod".
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
Nice! Dat is wel een uitkomst idd
Android bevalt erg goed, vooralsnog. Snelle, compacte distro en de meeste applicaties werken prima. Het aanbod aan applicaties is een grote plus, daarnaast is de interface en bediening erg netjes en redelijk vlot. Gemiddeld loopt m'n foon nog wel ongeveer 1x per dag vast (vooral bij Wifi activiteit, zo lijkt het) en m'n batterij doet het ondanks de #1024-fix (ook enabled in init.rc) net een dag. Een nadeel is dat het toetsenbord (ook met auto aanvul-opties uit) vrij traag is, maar verder bevalt het erg goed: de browser is snel en makkelijk, zelfs Navit werkt goed
Het geheugengebruik van Android is trouwens bizar laag als je het vergelijkt met Debian based distro's als QtMoko en H:1, Android gebruikt meestal zo'n 60-70MB, tegen 100 tot 120MB van resp. QtMoko en H:1 (van wat ik heb ervaren iig). Nu wil ik eigenlijk nog wel een keer een kale Debian installeren met Zhone (heb ik toen het er net was ook geprobeerd), kijken of dat wat is. Ik blijf echter nog even bij Android, voor zolang het duurt
QtMoko v22 is wat mij betreft een aanrader! Ik ben alweer terug op Debian dus
De batterijtijd is ruim 2 keer zo lang als onder Android en het doet alles wat ik wil: bellen gaat prima, SMS ook, Navit werkt snel en de interface is heel responsief.
Anyway, de geruchten gingen na FOSDEM al, maar nu is er meer nieuws: een hardwareupgrade voor de Freerunner, de 'Openmoko Beagle'. Ik ben benieuwd, klinkt erg interessant:
Anyway, de geruchten gingen na FOSDEM al, maar nu is er meer nieuws: een hardwareupgrade voor de Freerunner, de 'Openmoko Beagle'. Ik ben benieuwd, klinkt erg interessant:
With the new capabilities of the OMAP CPU (integrated vector-pipeline,
3D graphics engine, separate DSP for audio / video processing) we can
reach the power of a Pre Palm, HTC, N900 or iPhone.
Wow... na zowat 'n jaar radiostilte even een aanvullinkje (staan we al in de top-tien van langstlopende threads?) ;-)
@Jeroen: dat het geheugengebruik bij Debian "wat" hoger is dan bij Android is wel te verklaren: Debian installeert gewoon een volledig systeem, met X server, verschillende gebruikers en de hele rataplan.
Ik heb ondertussen een tweede Freerunner, om wat af te wisselen tussen SHR en QTMoko. SHR heeft nog steeds m'n voorkeur, QTMoko is me misschien te "af": het werkt gewoon als een telefoon ;-)
Komende FOSDEM hoop ik iemand te treffen die een buzzfix wil uitvoeren, zodat mensen minder vaak klachten over de geluidskwaliteit hebben.
Bij Golden Delicious sta ik op de wachtlijst voor een nieuw moederbord, GTA04... Ik ben benieuwd!
Ondertussen nog nieuw bloed aan de handen van Openmoko, of zijn er nog Openmoko's in nieuwe handen gevallen? Laat van je horen!
@Jeroen: dat het geheugengebruik bij Debian "wat" hoger is dan bij Android is wel te verklaren: Debian installeert gewoon een volledig systeem, met X server, verschillende gebruikers en de hele rataplan.
Ik heb ondertussen een tweede Freerunner, om wat af te wisselen tussen SHR en QTMoko. SHR heeft nog steeds m'n voorkeur, QTMoko is me misschien te "af": het werkt gewoon als een telefoon ;-)
Komende FOSDEM hoop ik iemand te treffen die een buzzfix wil uitvoeren, zodat mensen minder vaak klachten over de geluidskwaliteit hebben.
Bij Golden Delicious sta ik op de wachtlijst voor een nieuw moederbord, GTA04... Ik ben benieuwd!
Ondertussen nog nieuw bloed aan de handen van Openmoko, of zijn er nog Openmoko's in nieuwe handen gevallen? Laat van je horen!
[ Voor 2% gewijzigd door wankel op 27-01-2011 11:03 . Reden: aanvulling op intro ]
Zo, na meer dan een jaar helemaal niets meer gedaan te hebben met m'n Freerunner, het ding er toch maar eens bijgepakt. Froyo, dat draait m'n Hero niet eens! Het is overigens ook rete-traag op m'n Freerunner, dus nu maar eens Qtmoko proberen. Wel weer leuk om aan de slag te zijn met dingen als dfu-utils, die nog steeds in de factory repo's voor openSUSE staat. 
Ik wil het ding gaan gebruiken om GPS te tracken. Dat heb ik in het verleden wel werkend gehad, maar weet iemand wat op het moment daarvoor de beste distro+app keuze is?
(Of is dit topic te dood? Lange leve de Freerunner!)
Ik wil het ding gaan gebruiken om GPS te tracken. Dat heb ik in het verleden wel werkend gehad, maar weet iemand wat op het moment daarvoor de beste distro+app keuze is?
(Of is dit topic te dood? Lange leve de Freerunner!)
De Groningse beer
Ik heb hem laatst ook weer een keer geflashed. Zelfs android stable was gewoon te traag.
SHR te buggy.
QtMoko komt dat nog het beste in de buurt, maar nog steeds lastig te gebruiken met enkel je vingers.
http://www.foxtrotgps.org/
SHR te buggy.
QtMoko komt dat nog het beste in de buurt, maar nog steeds lastig te gebruiken met enkel je vingers.
http://www.foxtrotgps.org/