Stereo receiver met digital input(s)

Pagina: 1
Acties:

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een tijd de Marantz SR4021 overwogen als stereo receiver. Ik heb geen behoefte aan 5.1/7.1 setup en vind 2.0 (2x Mordaunt-Short Mezzo 2) een goede keuze voor m'n huidige woning. De combinatie klinkt erg fijn.

De Marantz lijkt me een prima apparaat alleen mist het digitale inputs zodat ik UPC mediabox, DVD speler en Apple Airport Express via de analoge inputs moet aansluiten ipv 2x coax en 1xtoslink.
De DVD speler is direct via HDMI al aangesloten op de TV en dat is prima zo.

Mijn budget is ongeveer 400 Euro voor een stereo receiver en als ik digitale inputs als eis opneem vallen ook de Onkyo TX-8522 en Denon DRA-500AE af.

Een A/V receiver zoals Onkyo TX-SR505E of TX-SR506 heeft wel 2 coax en 2 digitale inputs en is nog goedkoper ook. Volgens kieskeurig zijn er geen Denon/Marantz/Onkyo stereo receivers met digitale inputs.

Ik houd van een simpele (maar goede) stereo receiver zonder fratsen en ik vraag me af of de geluidskwaliteit van de digitale uitgangen zo veel beter is dat ik stom ben als ik niet voor de Onkyo ga?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze vraag is al een aantal keren (helaas zonder goed antwoord) langsgekomen.

Zie bijvoorbeeld:
- Stereo versterker met SPDIF?
- Stereo versterker met digitale ingangen?
- Welke receiver / versterker met 2x SPDIF?
- Welke NIET-surround versterker met optisch en coax?
- stereo versterker met digi in (coax)

Conclusie is dat je met een redelijk normaal budget eigenlijk vrijwel niets te krijgen is. Je zou eens kunnen kijken naar deze, maar die is vast geen 400 euro.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Er was ergens een test die waaruit bleek dat bij 'Digitale versterkers', zoals ze worden genoemd, het zo goed als niets uitmaakt of je hem digitaal (toslink) of analoog aansluit.
Wat de bron (de DAC) was weet ik echter niet meer, maar het was dan ook een test die liet zien dat het 'dubbelle' DAC->ADC->DAC niet onderdoet voor >TOSLINK->DAC.

Mischien zijn er ook losse DAC's met verschillende ingangen, dan kan je daar mischien naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 06-04-2008 18:53 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

SirNobax schreef op zondag 06 april 2008 @ 18:52:
Er was ergens een test die waaruit bleek dat bij 'Digitale versterkers', zoals ze worden genoemd, het zo goed als niets uitmaakt of je hem digitaal (toslink) of analoog aansluit.
Wat de bron (de DAC) was weet ik echter niet meer, maar het was dan ook een test die liet zien dat het 'dubbelle' DAC->ADC->DAC niet onderdoet voor >TOSLINK->DAC.

Mischien zijn er ook losse DAC's met verschillende ingangen, dan kan je daar mischien naar kijken.
Zo goed als niks..

Dure Kabels voegen ook "Zo goed als niks.." extra's toe, maar sommige zweren erbij. In audio wereld kunnen juist die verschillen het doen. Top merken als Kef, Mordaunt-Short, B&W, doen ook weinig aan elkaar onder, maar sommige mensen vinden de Mordaunt-Short vééél beter klinken dan bijvoorbeeld de Kef's. Terwijl het verschil "Zo goed als niks.." is, dus dat vind ik een slecht argument.

Daarom adviseer ik ook om gewoon te gaan luisteren, ik weet het je kunt er niet veel mee. Maar het is heel moelijk geluid om te zetten in woorden, ik denk zelfs onmogelijk, omdat het niet voor iedereen gelijk is, er bestaat geen 'standaard' voor geluid/klank.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 19:37 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De beste oplossing is volgens mij een stereo receiver met een externe dac nemen.
In jouw geval dus een goede dac met meerdere ingangen. Op deze manier kun je dus elke stereoreceiver nemen en ben je niet aan een paar oude of hele dure modellen gebonden. :)

• smesjz
  • Niet online
Ik ga volgende week maar gewoon luisteren, maar ik was al bang voor voodooless' antwoord dat in mijn prijsklasse er weinig mogelijk is voor stereo receivers met digitale inputs.

Een externe DAC klinkt wel okee, ik ga ook eens kijken naar die mogelijkheden & prijs.

Bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Tweedehands Kenwood KA-3300D niks voor je?

Dijk van een versterker, klinkt beter dan menig apparaat wat je nu voor dezelfde prijs kan krijgen. Ruadhifi.nl heeft er momenteel twee koop staan. Met coaxiale en optische inputs!

• smesjz
  • Niet online
Bij de MediaMarkt zag ik de ZR6001 van Marantz voor 399. Zonder HDMI en wat ouder (2006) maar overweeg ik ook nog wel. 2xcoax en 2xoptisch.
Verder ga ik dit weekend nog de Denon AVR-1708 beluisteren, die qua prijs en specificaties ook wel aansprekend is.
Bij iEar in Tilburg hebben ze de Onky TX-SR506 al in het assortiment, jammere is dat de betere audio-zaken zelden op hun website de producten hebben staan in het assortiment. Soms alleen een lijstje met merken.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Ik denk dat die TX-SR506 een beetje tegen gaat vallen vergeleken met een stereo versterker. Begrijp me niet verkeerd, die Onkyo is waarschijnlijk geweldig voor zijn prijs, maar het is wel echt de budget- der budgetreceivers van Onkyo. Die is dan ook niet gemaakt voor goede stereo (vergeleken met een redelijke stereoversterker) maar surround. Aangezien jij alleen stereo wil is het dus zonde om te betalen voor onderdelen die je niet gebruikt. Hetzelfde gaat op voor de Denon AVR-1708 en Marantz ZR-6001, maar deze zijn al een prijsklasse (Denon) of 3 (Marantz) hoger. Je betaalt nog steeds voor onderdelen die je niet gaat gebruiken, maar de stereokwaliteit zal wel wat hoger liggen schat ik zo in.
Je ziet het ook aan het gewicht: 10,6 kg voor 7 kanalen (Onkyo) versus 11,1 kg voor de Denon en 13,7 kg voor de Marantz.
Nu is die Denon al niet echt zwaar te noemen, maar iets meer dan 10 kg beloofd helemaal weinig goeds voor de voeding (tenzij het een uber-deluxe rinkern zou zijn, hetgeen niet het geval is).
Ook wordt het vermogen van die Onkyo met 1 kanaal aangedreven bij 6 Ohm en 1 Khz opgegeven en bij de Denon van 20hz-20Khz bij 8 Ohm met 2 kanalen aangedreven, idem voor de Marantz.
Ik zou, als ik het geld kon missen, dan toch echt voor de Marantz of iets vergelijkbaars gaan. Dan maar geen HDMI (gebruikt toch geen surround) maar wel genoeg vermogen en betere kwaliteit (hoogstwaarschijnlijk) versterkerblokken en andere componenten.
Ook zou ik serieus kijken naar een tweedehands externe DAC i.c.m. met een goede stereoversterker.
Die laatste optie is waarschijnlijk ook de beste voor je.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

wbt die externe dac. Als je de ruimte hebt zoek eventueel naar een externe dcc recorder (je weet wel die dingen met die opgevoerde cassettebandjes :)) meestal kom je die voor een paar tientjes tegen. Deze spelers (de philips en marantz uitvoeringen) hebben vaak de super dac7 aan boord. Deze kan je prima gebruiken en doorsturen naar een normale stereo versterker.
Ik heb dit zelf ook overwogen voor mijn marantz pm 80 achter de pc te gebruiken. aangezien ik maar 1 ingang nodig heb uiteindelijk gekozen voor een m audio interne geluidskaart.

• polson
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:24
Of deze:

http://www.homehifi.co.uk/main/main.html

Niet duur wel goed.

• smesjz
  • Niet online
mac1987 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:02:
Ik denk dat die TX-SR506 een beetje tegen gaat vallen vergeleken met een stereo versterker. Begrijp me niet verkeerd, die Onkyo is waarschijnlijk geweldig voor zijn prijs, maar het is wel echt de budget- der budgetreceivers van Onkyo. Die is dan ook niet gemaakt voor goede stereo (vergeleken met een redelijke stereoversterker) maar surround. Aangezien jij alleen stereo wil is het dus zonde om te betalen voor onderdelen die je niet gebruikt. Hetzelfde gaat op voor de Denon AVR-1708 en Marantz ZR-6001, maar deze zijn al een prijsklasse (Denon) of 3 (Marantz) hoger. Je betaalt nog steeds voor onderdelen die je niet gaat gebruiken, maar de stereokwaliteit zal wel wat hoger liggen schat ik zo in.
Je ziet het ook aan het gewicht: 10,6 kg voor 7 kanalen (Onkyo) versus 11,1 kg voor de Denon en 13,7 kg voor de Marantz.
Ik weet dat ik voor 400 Euro een goede stereo receiver kan halen (Marantz SR-4021). Of ik voor ongeveer hetzelfde geld (+ max 100 Euro) een goede A/V receiver koop weet ik niet. Gezien mijn budget mag ik ook niet al te veel verwachten en de vraag is of al die moeite moet doen voor een paar digitale inputs waarvan ik nu nog niet eens weet of het een, voor mij hoorbare, verbetering gaat opleveren. Het gaat mij om stereo geluid van de twee boxen, een thuisbioscoop is aan mij (nog) niet besteed.

De Marantz ZR-6001 is dus anders dan de SR-6001, deze laatste is inderdaad een stuk (circa 300 Euro) duurder dan de eerder genoemende receivers. De Denon, ZR-6001 en Onkyo ontlopen elkaar niet zo veel qua prijs als ik uitga van de kieskeurig.nl prijzen.
Nu is die Denon al niet echt zwaar te noemen, maar iets meer dan 10 kg beloofd helemaal weinig goeds voor de voeding (tenzij het een uber-deluxe rinkern zou zijn, hetgeen niet het geval is).
Ook wordt het vermogen van die Onkyo met 1 kanaal aangedreven bij 6 Ohm en 1 Khz opgegeven en bij de Denon van 20hz-20Khz bij 8 Ohm met 2 kanalen aangedreven, idem voor de Marantz.
Ik zou, als ik het geld kon missen, dan toch echt voor de Marantz of iets vergelijkbaars gaan. Dan maar geen HDMI (gebruikt toch geen surround) maar wel genoeg vermogen en betere kwaliteit (hoogstwaarschijnlijk) versterkerblokken en andere componenten.
Ook zou ik serieus kijken naar een tweedehands externe DAC i.c.m. met een goede stereoversterker.
Die laatste optie is waarschijnlijk ook de beste voor je.
Dit wordt mijn eerste serieuze aankoop van wat HiFI apparatuur, ik gebruik bijvoorbeeld nu een Klipsch Pro-Media 2.1 setje waar de Apple Airtunes, DVD-speler en UPC mediabox op aangesloten zijn via de analoge aansluitingen. Aangezien in een appartement woon moet ik me ook niet blind staren op vermogen of wel?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Je hoeft je inderdaad niet blind te staren op vermogen, maar een beetje buffer is wel fijn en als er aandacht is besteed aan de voeding is er meestal ook aandacht besteed aan de andere componenten. De voeding is namelijk vaak het eerste waarop bespaard wordt aangezien dit ook een van de duurste onderdelen is.
Ik zou, gezien jouw voorkeuren, toch voor de stereo-receiver gaan i.c.m. een externe DAC. Dit geeft waarschijnlijk toch het beste geluid.
Wil je toch (omdat je misschien ooit nog surround wil?) een surround receiver dan zou mijn voorkeur uit jouw rijtje uitgaan naar de ZR-6001. In een ander topic ging iemand van een SR-3001 over op deze receiver en die beweerde een wereld van verschil te horen. Verder geeft het gewicht (13,7 kg) redelijk wat hoop. Ook was deze receiver een tijdje geleden redelijk wat duurder.

• smesjz
  • Niet online
Ik heb dit weekend geluisterd naar verschillende combinaties. O.a. stereo NAD-receiver met de B&W 685, Paradigm (type zo niet bij de hand) en Marantz 4021 met Mordaunt-Short Mezzo 2 en B&W 685.
Verder werd nog geadviseerd om een Rotel RA-04 amp te kopen en radio via UPC mediabox (digitale radio kanalen). Tsja.
Het klinkt allemaal goed hoewel de Paradigm's voller klinken dan de B&W's.

W.b.t. de digitale inputs heb ik gelezen dat de analoge uitgangen op de Airport redelijk veel jitter hebben en dit bij de optische aansluiting stukken minder is. Nadeel is dan wel dat ie bij het wisselen van nummers een zogenaamde lock verliest. Dit komt uit een artikel uit 2005 en ik weet niet of er sindsdien nog hardware revisies zijn geweest van de Airport.

Ik zie denk ik toch af van een externe DAC om toch de kosten wat te drukken want het begint redelijk op te lopen met die stands er bij (Nexus 7).

Kortom: ik ben er nog niet uit wat het gaat worden, voor dit weekend staat weer een luister sessie gepland.

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb een Airport Express, maar het verliezen van de "lock" is geen issue meer. De nieuwere firmware zorgt ervoor dat de receiver altijd een digitaal signaal ziet.

• smesjz
  • Niet online
Rawit schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:49:
Ik heb een Airport Express, maar het verliezen van de "lock" is geen issue meer. De nieuwere firmware zorgt ervoor dat de receiver altijd een digitaal signaal ziet.
Ik heb nog een G versie Airport en niet de nieuwe 802.11N. Weet jij of het in de G versie dit probleem ook al is opgelost?

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb ook de G versie, dus de "oude". Dus ja, probleem gefixed :) . Gewoon de firmware updaten.

Verwijderd

Misshien een heel stom idee hoor:

Koop een tweedehands een heel goedkoope AV reciever met veel digitale inputs en een digitale output. Vanaf deze output ga je naar een dac: http://www.diykits.com.hk/dac_super_pro_dac707.htm
Vanaf daar ga je weer naar een stereoversterker.

Ik denk wel dat je een gare reciever voor 100 euro kan vinden met de inputs en outputs die je wilt.
Het kan een gare zijn omdat je de versterker en dac dan niet gebruikt.

Voor een versterker kan je voor 200-300 euro een hele leuke t-amp vinden of een chinees ding, met meerdere inputs. Ik noem maar wat:

http://cgi.ebay.nl/Yaqin-...0QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Kan je een reciever op die manier gebruiken? Meerdere digitale inputs en 1 digitale output, zonder dat je de geluidskwaliteit hard verpest?

• smesjz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:48:
Misshien een heel stom idee hoor:

Koop een tweedehands een heel goedkoope AV reciever met veel digitale inputs en een digitale output. Vanaf deze output ga je naar een dac: http://www.diykits.com.hk/dac_super_pro_dac707.htm
Vanaf daar ga je weer naar een stereoversterker.

Ik denk wel dat je een gare reciever voor 100 euro kan vinden met de inputs en outputs die je wilt.
Het kan een gare zijn omdat je de versterker en dac dan niet gebruikt.

Voor een versterker kan je voor 200-300 euro een hele leuke t-amp vinden of een chinees ding, met meerdere inputs. Ik noem maar wat:

http://cgi.ebay.nl/Yaqin-...0QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Kan je een reciever op die manier gebruiken? Meerdere digitale inputs en 1 digitale output, zonder dat je de geluidskwaliteit hard verpest?
Ik heb nog geen goede DAC vergelijkingen gezien. De DAC op m'n Apple Airport van 100 Euro zal allicht wel minder zijn dan een externe DAC of de DAC van een goede receiver, maar is er ook iets objectiefs voor? Ik heb DAC's gezien voor 1200 en meer Euro.

Ik heb in mijn audio meubel plaats voor: 1 DVD speler, 1 UPC mediabox en dan nog 1 receiver. Dus allerlei losse apparaten zie ik niet zitten....

• smesjz
  • Niet online
Inmiddels staat hier een Marantz SR-4002 A/V receiver te wachten op twee B&W 685 speakers. Hoewel ik niet van plan ben om op korte termijn een 5.1/7.1 te kopen, ben ik toch blij met aankoop :)
Ik heb ongeveer 400 Euro voor betaald, dus mooi binnen het budget.

Verder gebruik ik nu twee 3-weg 6ohm speakers van m'n oude mini-hifiset (Akai AC-MX-115) van zeker 15 jaar oud. In eerste instantie wilde ik m'n Klipsch GMX 2.1 aansluiten via de pre-out aansluiting, maar dit werkte niet. Deze set hangt inmiddels weer aan m'n PC.

Configuratie zonder OSD was erg onhandig, de handleiding staat vol fouten (delen zijn Spaans en sommige) delen bevatten kromme zinnen), maar het werkt. Enige wat me nog zorgen baart is de warmte om de ruimte erg beperkt is.

DVD speler is aangesloten via coax en via HDMI direct op de TV, mediabox is aangesloten via coax en de Airport Express via de optische ingang.

Een Marantz DV3002 maakt nog kans mijn Philips 5980 DVD-speler te vervangen, maar ik vind de USB aansluiting van laatstgenoemde toch wel fijn om DivX films te kijken vanaf een USB-stick.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Warmte zou ik me niet zo veel zorgen over maken. Wij hebben hier een SR4001 en daar staat een dvdspeler direct boven op. Ook in de hitte van vorig zomer was het geen enkel probleem. Hebben het ook nagevraagd bij de zaak waar we hem hebben gekocht (Hobo) en was geen probleem zei ie. Ze hebben ze in de winkel ook zo staan. :)

Verwijderd

Dualdude schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:41:
Ook in de hitte van vorig zomer was het geen enkel probleem.
:) :)

• smesjz
  • Niet online
Dualdude schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:41:
Warmte zou ik me niet zo veel zorgen over maken. Wij hebben hier een SR4001 en daar staat een dvdspeler direct boven op. Ook in de hitte van vorig zomer was het geen enkel probleem. Hebben het ook nagevraagd bij de zaak waar we hem hebben gekocht (Hobo) en was geen probleem zei ie. Ze hebben ze in de winkel ook zo staan. :)
Na een hele avond spelen (tuner en Airport) is ie een stuk koeler dan m'n UPC DVR mediabox die de hele dag niet gebruikt is. Dat valt me nu pas op.
De plank waar die mediabox op staat is warmer dan de Marantz :)

Verder werkt ie perfect icm Logitech Harmony 555, kvind het toch wel jammer dat ik niet meer aan de knoppen hoef te zitten om volume harder te zetten....

Verwijderd

hmz die B&W speakers wil ik ook gaan halen :9~
Bij mij komen ze dan op een onkyo TX-SR606,
waar ik nog even op moet wachten.

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 07:40:
wbt die externe dac. Als je de ruimte hebt zoek eventueel naar een externe dcc recorder (je weet wel die dingen met die opgevoerde cassettebandjes :)) meestal kom je die voor een paar tientjes tegen. Deze spelers (de philips en marantz uitvoeringen) hebben vaak de super dac7 aan boord. Deze kan je prima gebruiken en doorsturen naar een normale stereo versterker.
Ik heb dit zelf ook overwogen voor mijn marantz pm 80 achter de pc te gebruiken. aangezien ik maar 1 ingang nodig heb uiteindelijk gekozen voor een m audio interne geluidskaart.
Ray, wat late reactie (nu pas gelezen) en een beetje off-topic, maar dat van die DCC-recorder (dig. ingangen) vind ik helemaal geen gek idee (briljant zelfs, als het werkt).
Nu heb ik geen DCC-recorder, maar ik heb hier boven nog een werkloze Philips CD-recorder staan (de CD-R 760), die ook van 2 digitale ingangen (opt + coax) voorzien is.
Als ik jouw uitleg volg, kan deze dus evengoed als DAC gebruikt worden!
Ik zou dit zelf onmiddellijk kunnen uitproberen, maar dan zou ik een hele tijd zoet zijn met mijn opstelling uiteen te halen, en terug op te stellen. En moest het niet werken, ben ik een halve dag tevergeefs bezig geweest.....vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt voor de (hopelijk, positieve) reactie!
Pagina: 1