Welke receiver / versterker met 2x SPDIF?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 18:28

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Mijn oude el-cheapo setje is bezig de geest te geven (geluid valt weg, waarschijnlijk los contactje ergens). Een mooi moment om eens iets anders neer te zetten.

Ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar een versterker met twee digitale SPDIF ingangen, of meer, om een PC en een XBOX op aan te sluiten. Mijn budget voor de versterker is ongeveer 200 - 250 euro. Als het moet, iets meer.

Voor zover ik heb kunnen vinden bestaan er geen stereo versterkers met digitale ingang (toch?) en kom zo dus automatisch uit op een AV versterker.

Na zoeken, reviews lezen, etc. ziet mijn huidige shortlist er zo uit:

(Merk + model (jaar) - geluidskwaliteit / 10 - kanalen - digitale ingangen - prijs)

1. SONY STR-DG500 (2006) - 8 - 6.1CH- 2 opt. + 1 coax - winkel: 272 euro / online: 214
2. Denon AVR 1706 (2005) - 9.7 - 7.1CH - 2 opt. + 2 coax - winkel: 319 euro / online: 295
3. Marantz SR-7000 (2001) - ? - 7.1CH - 3 opt. + 3 coax - 2e-hands: ongeveer 300 euro
4. Yamaha RX-V557 (2005) - 9.3 - 6.1CH - 3 opt. + 1 coax - online: € 319,00
5. SONY DE-598 (2005) - 8.8 - 5.1CH - 2 opt. + 1 coax - winkel: 220 / online: 215

Ik neig naar de Denon. Kan iemand mij vertellen of dit een juiste keuze is kwa (stereo) geluidskwaliteit? Of een ander merk + model aanraden?

//edit1: @ kaajee: volgens mij heeft deze JVC slechts 1x optisch + 1x coax

//edit2: @Sv3n: een Yamaha toegevoegd

[ Voor 21% gewijzigd door lordsnow op 10-10-2006 02:12 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Of je kunt eens kijken naar de JVC RX-5062, die heeft 2 digitale ingangen (coaxiaal & optisch) verder simpel dingetje, maar daar is de prijs ook naar......160eu
Kieskeurig
en JVC zelf

Verwijderd

De Marantz. Tweedehands krijg je gewoon veel meer waar voor je geld.

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
*kickje*

Niemand die een stereo versterker weet met 2 (of meer) SPDIF digitale ingangen? Of een voorkeur hebben voor 1 van de 3 hierboven genoemde AV Receivers? Of een voorkeur hebben voor ander merk + model van ongeveer 250 euro?

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
lordsnow schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:37:
*kickje*

Niemand die een stereo versterker weet met 2 (of meer) SPDIF digitale ingangen? Of een voorkeur hebben voor 1 van de 3 hierboven genoemde AV Receivers? Of een voorkeur hebben voor ander merk + model van ongeveer 250 euro?
Goedekopere Yamaha's zijn ook leuk, zijn voor dat budget zeker te krijgen :)

Last.fm
Films!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Nog een kickje dan maar...

Zijn er echt geen lezers die ervaring hebben met een van de bovenstaande receivers, of hun mening kunnen geven hier over?

//edit
@cool_zero: leuk topuc - thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door lordsnow op 12-10-2006 21:52 ]

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Harman/Kardon AVR-130 (2004): ?/5.1 - 3x coax-in, 3x optical-in, 1x coax-out, 1x optical-out: EUR 299 bij Correct, 2e hands vaak nog goedkoper.

Fijne en goed klinkende versterker!

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
In dit topic kun je wel aardig wat info vinden over de av receivers die je hebt staan:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/853137

[ Voor 6% gewijzigd door cool_zero op 12-10-2006 20:39 ]

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

Kul

Ik heb een SR4300 van marantz, 2 S/PDIF ingangen, en voor minder dan 200€ op marktplaats. Bovendien is de 4300 nieuwer dan de SR7000, en heeft dus (misschien) betere DAC's :)

(Merk + model (jaar) - geluidskwaliteit / 10 - kanalen - digitale ingangen - prijs)
Marantz - SR4300 (2003) - Tja.. - 6.1ch - 2 Coax en 2 Optisch - 150~200€ (Marktplaats)

Ik vind dat hij goed klinkt, maar ik heb weinig referentie materiaal (Ben pas 2 maand met AV/HT bezig)

Verwijderd

Ik heb alleen ervaring met de Sony, Yamaha en Denon.
De Denon en Yamaha zijn beduidend beter, hoewel het verschil tussen deze twee eerder een kwestie van smaak zal zijn.
Als je dubbele aansluitingen op je speakers hebt (bi-amping) dan is de Denon in stereo nog een stukjte beter.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:39

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
En zoiezo heeft stereo met digitaal geen nut... want enige voordeel met digitaal is imho dat je surround sounds over 1 kabeltje hebt en dat je receiver het reken werk doet, en niet de bron...

Ikzelf heb een Yamaha RXV-450 (wat oudere al) en die werkt perfect :P, met 2x optisch en 1x coaxiaal (6.1)... ik vond hem mooier klinken dan Denon's van dezelfde prijsklasse toen ik hem kocht.
Heb als speakers:
Front L,R: KEF Q1
Center: KEF iQ3iQ2c (typfoutje...)
Sub: Yamaha YST SW-015
Rears: Van oudere stereo setjes...
En dat klinkt allemaal erg lekker icm die receiver...

Home Assistant Configuratie V&A

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 23:35:
En zoiezo heeft stereo met digitaal geen nut... want enige voordeel met digitaal is imho dat je surround sounds over 1 kabeltje hebt en dat je receiver het reken werk doet, en niet de bron...
Ik heb nu een versterker aangesloten via analoog met mijn PC. Als je 't geluid ook maar iets hard zet dan hoor je duidelijk op stille momenten in de muziek allemaal 'ruis' van de PC. Daar hoop ik dus met digitaal van af te zijn... gewoon helder geluid.

Verder is belangrijk dat een receiver het goed doet in gewoon stereo, aangezien de meeste van de tijd het apparaat in gewoon stereo gebruikt zal worden (games, muziek, TV).

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 20:23
lordsnow schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 02:24:
[...]

Ik heb nu een versterker aangesloten via analoog met mijn PC. Als je 't geluid ook maar iets hard zet dan hoor je duidelijk op stille momenten in de muziek allemaal 'ruis' van de PC. Daar hoop ik dus met digitaal van af te zijn... gewoon helder geluid.

Verder is belangrijk dat een receiver het goed doet in gewoon stereo, aangezien de meeste van de tijd het apparaat in gewoon stereo gebruikt zal worden (games, muziek, TV).
Dit hangt helemaal van de DAC af in je versterker. Maar goed, ik denk dat de DAC in eenb HK of Marantz receciver de DAC in je geluidskaart wel overstijgt.

Ik zou voor een Marantz of een HK gaan als je een redelijk geprijsde receiver wilt die goed stereo uitpoept. De anderen doen het ook goed hoor, maar mijn ervaring met HK is dat deze goed CD's kan decoderen en je niet afhankelijk bent van de DACS in je PC of DVD speler.
Ik heb zelf een HK3550 (die ik net verkocht heb omdat ik een klein setje wil (ik weet het...achteruit in geluid) En die geeft een mooi vol geluid)

Hop,hop,hop!

• BiG-GuY

BiG-GuY

lordsnow schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 02:24:
[...]

Ja ok, maar dat wordt over het algemeen niet gemaakt (stereo versterker met digitaal) dus dan moet je wel een home cinema receiver nemen.. wil je het digitaal aansturen..
of een nieuwe geluidskaart die een stuk beter analoog geluid geeft... Ik heb zelf een M-Audio Revolution 7.1 kaart in mn pc, en je kan het geluid zo hard zetten als je wilt, geen ruis... tenzij het natuurlijk in het bestand zelf zit...

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

Kul

lordsnow schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 02:24: aangezien de meeste van de tijd het apparaat in gewoon stereo gebruikt zal worden (games, muziek, TV).
Games hebben vaak ook surround geluid, afhankelijk van het type spel en je geluidskaart natuurlijk, maar EAX in bijvoorbeeld Battle for middle earth is erg leuk :9~
Tv dan wel niet, maar films hebben ook vaak surround :)

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 23:35:
Ikzelf heb een Yamaha RXV-450 (wat oudere al) en die werkt perfect :P, met 2x optisch en 1x coaxiaal (6.1)... ik vond hem mooier klinken dan Denon's van dezelfde prijsklasse toen ik hem kocht.
Heb als speakers:
Front L,R: KEF Q1
Center: KEF iQ3
Sub: Yamaha YST SW-015
Rears: Van oudere stereo setjes...
En dat klinkt allemaal erg lekker icm die receiver...
Het is uiteindelijk de Denon AVR-1706 AV Receiver geworden.

De KEF iQ1's heb ik beluisterd, maar ik vond ze zelf niet zo mooi als de ELAC's die ze daar ook hadden staan.

Als alternatief voor de Wharfedales die ik eerder noemde wordt het of twee Elac BS53's (groter boekenkast model, 119 euro p/st) of twee Elac FS57's (vloerstaanders, 189 euro p/st). Indien er achters komen dan worden dit waarschijnlijk Elac BS52's (klein boekenkast model, 69 euro p/st).

• BiG-GuY

BiG-GuY

lordsnow schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:53:
[...]

Het is uiteindelijk de Denon AVR-1706 AV Receiver geworden.

De KEF iQ1's heb ik beluisterd, maar ik vond ze zelf niet zo mooi als de ELAC's die ze daar ook hadden staan.

Als alternatief voor de Wharfedales die ik eerder noemde wordt het of twee Elac BS53's (groter boekenkast model, 119 euro p/st) of twee Elac FS57's (vloerstaanders, 189 euro p/st). Indien er achters komen dan worden dit waarschijnlijk Elac BS52's (klein boekenkast model, 69 euro p/st).
Ik had een foutje in mn post gemaakt.. ik heb de iQ2c als center speaker, en de Q1 is een oudere serie, de nieuwere als vervanger daarvan is de iQ3 (grotere woofer dan iQ1). iQ1 is de vervanger van de Qcompact...
Verschil tussen de Q en iQ series is dat de iQ veel groter bereik hebben in de hoogte, ze gebruiken een nieuwe tweeter :).. ze gaan tot de 40000hz, tegenover 27000hz van de oudere serie en gek genoeg merk je dat verschil... (ook vrienden van me die totaal geen kennis van die dingen hebben, die hoorden het duidelijk, dat verschil...)
Maar die zitten in een wat andere prijsklasse.. toen ik mn Q1's kocht waren ze €225 per stuk, das de prijs van iQ3 nu volgens mij...

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 14-10-2006 23:43 ]

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
heb zelf de denon 1706?? ( ff checke,,, jah klopt) en ben goed tevrede met de versterker.

heb toen ook gekeken naar de harman kardon 130 of de 135 of de 140 en yamaha recievers.

yamaha zit meer hoog in, harman kardon zit meer laag in en denon zit daar tussenin, heb uiteindelijk voor de denon gekozen omdat we die beneden ook hebben staan en dus bekent was met de reciever maar verder zit er niet echt veel verschil in.

miss met gebruiksgemak en het uiterlijk, zou zelf als ik alleen naar het uiterlijk keek voor de harman kiezen alleen die valt dan weer uit toon met de rest van mn installatie.

kort gezegt: deze 3 merken zijn bijna geen miskoop te noemen, kwaliteit is goed ( voor huis tuin en keuken gebruik en voor non audiofielen)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Handig topic, ikzelf heb hetzelfde probleem.
Alleen ik ben op zoek naar 4 optische ingangen. Dit blijkt bijna onmogelijk als het enigszins betaalbaar moet blijven.
Ik heb gekeken naar Sony (4 ingangen) en ook naar een aantal HK's, maar die zitten nog behoorlijk aan de prijs. Ik heb toen in Arnhem bij Versloot Hifi gekeken naar tweedehands, toen werd mij een optische splitter getoond. Het apparaatje kostte me maar 15 euro. Je moet wel een extra optische kabel aanschaffen, maar het geheel werkt.

PSN: djmurcielago

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
De Denon AVR-1706 versterker is vandaag binnen gekomen, en heb deze dus direct opgehaald en geinstalleerd.

Ik kreeg het na een uur knoeien nog niet voor elkaar om de digitale uitgang op m'n PC te laten samenwerken met de digitale ingang op de receiver. Via de analoge uitgang en ingang kreeg ik wel geluid. Zelf de speakers van mijn vorige el-cheapo JVC mini-setje klinken nu beduidend beter.

Na het eten toch maar even de handleiding vluchtig doorgenomen. De receiver (automatisch!) afgesteld met de meegeleverde microfoon, en ook de digitale ingang werkend gekregen (dus geen chirps en pops geproduceerd door mijn PC meer door mijn geluid!) . Het geluid klinkt nu nog beter, zeker als ik luister met m'n Sennheiser HD595 hoofdtelefoon. Ik weet niet hoe ik het moet uit leggen... je hoort gewoon MEER.. alsof er meer defenitie is, of alsof het duidelijker is.

Het geluid van de versterker zelf is inderdaad neutraal... niet "warm" (bassig) maar ook niet kil. Ik ben best wel tevreden met deze aankoop. :)

Vrijdag gaan we op pad om luidsprekers te halen. Op mijn short-list staan tot nu toe: Elac BS53's (groter boekenkast model, 119 euro p/st), Elac FS57's (vloerstaanders, 189 euro p/st), Wharfedale Diamond 9.1 (boekenkast model, 89 euro p/st), of Mordaunt-Short Avant 902i (boekenkast model, ? euro p/st).

Waneer de "echte" speakers binnen zijn en aangesloten laat ik wel weer weten hoe het klinkt. :*)

[ Voor 9% gewijzigd door lordsnow op 18-10-2006 21:12 ]

Pagina: 1