Webshop beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 9.868 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215352

Topicstarter
Ik wil graag een webshop (hardware) beginnen voor de hobby en niet met als strefen enorm veel winst te maken. De bedoeling is om gewoon als 'bijbaan' een webshopje te runnen.

De belasting en kvk ben ik aan het regelen.

Ik wou graag een abo (eerst even de gratis versie daarna webshop 1000) nemen bij lycos.nl dat ziet er professioneel uit en ze zijn, in mijn ogen, een bekende, goede host. Iemand die hier anders over denk of andere ideeen heeft?

De prijzen wou ik vrij laag houden, zoals ik al zei is het (voorlopig) niet de bedoeling om duizenden euro's winst te boeken, ik zie het gewoon als bijbaantje.

Het laatste probleem waar ik mee zit zijn de groothandels, wie kan er een aantal goeie/goedkope groothandels noemen. Het is de bedoeling dat ik gewoon uit huis werk dus geen loods/pand waar ik grote voorraden opsla.

Ik zit zelf al een beetje rond te kijken op Pixmania-pro die een goeie service hebben (meteen sturen naar klant). Iemand hier ervaringen mee? Iemand die toevallig ook een webshop heeft? Kunnen jullie misschien nog een aantal goeie leveranciers opnoemen?

De webshop die ik wil gaan beginnen hoeft niet meteen een superbreed assortiment te hebben. Ik wil graag beginnen met de wat bekendere harde waren en randapparatuur (bv. E6600, MX518 en dat soort dingen)

Mvg :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom wil je een account bij lycos wat je 29,95 per maand kost, als je voor 40 euro per jaar een domein kan hebben, en er gewoon een gratis webshop pakket op kan kwakken?

Mijn ervaring met leveranciers is dat ze altijd dag-prijzen hanteren. Vandaag kost iets 30 euro, morgen 28, en overmorgen 35.

Hoezo wil je dit als bijbaantje? Wat doe je overdags? ik ken wel een aantal leveranciers, maar die sturen niets naar jouw klant, maar naar jou zelf. Wie neemt de verzending aan, of haal je het 2 dagen later op van het postkantoor. Dan dien je nog te controleren of het klopt, opnieuw inpakken, pakbon/factuur erbij, en weer opnieuw richting het postkantoor.

Al een idee hoe je op je site dus prijzen wil hanteren, en leverdata. Ben je bekend met wet koop-op-afstand en wat dat financieel kan betekenen?

Mijn ervaring was toen ik zo'n 10 jaar terug een eigen toko startte in computers, dat je als beginner dus niet kan profiteren van kwantum korting, iets wat de concurent wel kan, door groter in te kopen. Waar ik vooral tegenkwam is dat de prijzen ex BTW bij mijn leveranciers hoger lagen als de prijzen van concurenten inclusief BTW.

Waarom wil je geen groot asortiment? Wil je je klanten service bieden, of zeg je iets als: de CPU kan je bij mij kopen, maar voor de rest moet je maar elders gaan kijken.

Heb je uberhaupt een businessplan opgesteld, of is dit een idee'tje wat je opdeed tijdens je koffie van vanochtend met de krant voor je neus?

Ik wil niet negatief zijn, maar met een eigen toko komt er behoorlijk wat kijken. Ik geef enkel een paar voorbeelden en eigen ervaring.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn hier sowieso geen tig topics over? Kijk anders ook eens op het forum van higherlevel.nl. Dit forum is echt bedoeld voor ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als groothandels heb je natuurlijk Qwerty, XS2, McDos en vast nog wel anderen (al ken ik die zo niet uit m'n hoofd :P). Probleem is (wat RaZ ook al zegt) dat als je klein inkoopt het duur is, zo'n groothandel zet natuurlijk het liefst in grote hoeveelheden af, en op die manier kun je korting krijgen.
Als je de prijzen laag houdt, dan betekent dat dus dat je er bijna niets aan verdient en je moet onderscheiden van de vele andere shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:03:
Waarom wil je een account bij lycos wat je 29,95 per maand kost, als je voor 40 euro per jaar een domein kan hebben, en er gewoon een gratis webshop pakket op kan kwakken?

Mijn ervaring met leveranciers is dat ze altijd dag-prijzen hanteren. Vandaag kost iets 30 euro, morgen 28, en overmorgen 35.

Hoezo wil je dit als bijbaantje? Wat doe je overdags? ik ken wel een aantal leveranciers, maar die sturen niets naar jouw klant, maar naar jou zelf. Wie neemt de verzending aan, of haal je het 2 dagen later op van het postkantoor. Dan dien je nog te controleren of het klopt, opnieuw inpakken, pakbon/factuur erbij, en weer opnieuw richting het postkantoor.

Al een idee hoe je op je site dus prijzen wil hanteren, en leverdata. Ben je bekend met wet koop-op-afstand en wat dat financieel kan betekenen?

Mijn ervaring was toen ik zo'n 10 jaar terug een eigen toko startte in computers, dat je als beginner dus niet kan profiteren van kwantum korting, iets wat de concurent wel kan, door groter in te kopen. Waar ik vooral tegenkwam is dat de prijzen ex BTW bij mijn leveranciers hoger lagen als de prijzen van concurenten inclusief BTW.

Waarom wil je geen groot asortiment? Wil je je klanten service bieden, of zeg je iets als: de CPU kan je bij mij kopen, maar voor de rest moet je maar elders gaan kijken.

Heb je uberhaupt een businessplan opgesteld, of is dit een idee'tje wat je opdeed tijdens je koffie van vanochtend met de krant voor je neus?

Ik wil niet negatief zijn, maar met een eigen toko komt er behoorlijk wat kijken. Ik geef enkel een paar voorbeelden en eigen ervaring.
Dat zou een mogelijkheid zijn alleen heb ik niet superveel verstand van html, php etc.

Als dat zo is kan ik beter het bovenstaande doen, wat jij hebt gezegd, als dat een beetje te doen is voor een niet-veel-van-html-afwetende.

Overdag ga ik naar school. Is het niet mogelijk om bij een leverancier te bestellen en dit bij mij thuis te laten bezorgen, vervolgens stuur ik het op naar de klant.

De wetten ben ik nog aan het uitvogelen en bekijken.

Wat heb je daaraan gedaan?

Het is niet dat ik het niet wil. Alleen heb ik geen oneindige ruimte hier in huis (dus zal ik weinig voorraden kunnen opslaan). En om meteen met een loods etc. te beginnen zie ik ook nog niet echt zitten. Het idee was gewoon een webshop.

Er is nog geen heel uitgebereid bussinessplan opgesteld, maar ik zie het ook als hobby en niet als fulltime baan. Je ziet ook veel pakketten bij hosts waarbij je geen lor vestand van html enzo hoeft te hebben maar toch een webwinkel kan runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lycos en professioneel :X :X

Ik heb daar ooit een domeinnaam geregistreerd, en wist niet hoe snel ik die moest verhuizen! Ze reageren niet op mail, niet op brieven, helemaal nergens op.... Wat een ramp was dat!!

Er zijn op Tweakers ongetwijfeld vele topics over hosting, ik ga geen namen noemen, maar betaal zelf 18 euro per jaar voor 250 MB + 5 GB dataverkeer incl. domeinnaam... Daar draai ik osCommerce, dat is even werk qua installatie/configuratie, maar werkt prima en je kan er van alles mee!
Tip 1 als beginnende webshop: houd je vaste lasten zo laag mogelijk, dat is het eerste verdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Anoniem: 215352 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:29:
[...]
Het idee was gewoon een webshop.
Er bestaat niet zoiets als gewoon een webshop.

Als ik jou was zou ik eens beginnen met wat simpele ebay en marktplaats verkoop, op die manier kun je kleine hoeveelheden producten inkopen voor een goede prijs (net welke aanbiedingen je tegenkomt) en die verkopen zonder veel rompslomp.

Als je echt een webshop wilt beginnen en dan zeker een hardware webshop kun je het shaken, die markt is echt keihard en zoals je al zegt je kunt niet kopen bij de groothandels omdat de prijzen dan slecht zijn als je uberhaupt al aan het minimum order bedrag koopt.

Dan ben je haast nog beter uit om het in te kopen bij een van de grotere goedkope webshops op het moment en dan kun je je afvragen wat je eigen toegevoegde waarde nog is.

Ik denk ook dat je meer die kant uit moet denken, wat kan je nou doen wat echt van toegevoegde waarde is en dus wat geld mee te verdienen valt. Zomaar een webshop starten is onhaalbaar zonder een goed businessmodel/businessplan (dat schrijf je niet alleen voor de gein, dat is ook echt serieus nodig al was het maar om voor jezelf alles op orde te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
Ik zie in je T.net profile dat je nog vrij jong bent... het lijkt me (in België althans) dat je er dan aan bent voor de moeite... je moet immers een BTW/Handelsregisternr. hebben (hoe dat in nederland noemt weet ik niet) en daarvoor moet je meerderjarig zijn.

Mijn advies: let echt op, het feit dat jij in je vrije tijd (buiten school) zelf nog pakketjes moet zitten versturen is een heel zware last en zorgt voor extra vertraging voor de klant. Heb je trouwens al is gedacht aan hoe je garantie wil regelen?

Het lijkt me beter om met een of andere plaatselijke computershop een deal aan te gaan: je brengt ze klanten aan via je website en je krijgt er een percentje op ofzo... Zo moet kan die pcshop zelf factureren en moet jij dat niet doen.

Een ander belangrijk puntje (opnieuw, dit is zo in Belgie, maar waarschijnlijk ook in Nederland): je ouders kunnen je kindergeld (geld dat zij krijgen van de staat, om je schoolonkosten enzo mee te betalen) verliezen als jij zelf geld begint te verdienen. Bestudeer dit ook zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik kan het alleen eens zijn met bovenstaande afradingen. Je bent 16jaar uit en zonder ervaring een hardware webshop op te zetten is een leuke droom maar totaal onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eens met wat degene hierboven zegt. Er komt altijd nog veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zult denken. Vooral die bijzaken als garantie, retourzendingen etc. En hoe regel je het bijv. met de post? Want de pakketjesbezorger komt overdag langs en als er dan niemand thuis is levert dat vertraging op. En hoe verstuur je het? Elke dag naar het postkantoor op de fiets? ;)

Verder denk ik dat je ook eerst alleen binnen je kennissenkring (en daar de kennissen van etc..) zou kunnen beginnen. Gewoon pc'tjes in elkaar zetten + support. Is al wat minder hectisch dan een webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:37:
Lycos en professioneel :X :X

Ik heb daar ooit een domeinnaam geregistreerd, en wist niet hoe snel ik die moest verhuizen! Ze reageren niet op mail, niet op brieven, helemaal nergens op.... Wat een ramp was dat!!

Er zijn op Tweakers ongetwijfeld vele topics over hosting, ik ga geen namen noemen, maar betaal zelf 18 euro per jaar voor 250 MB + 5 GB dataverkeer incl. domeinnaam... Daar draai ik osCommerce, dat is even werk qua installatie/configuratie, maar werkt prima en je kan er van alles mee!
Tip 1 als beginnende webshop: houd je vaste lasten zo laag mogelijk, dat is het eerste verdiend!
Ja zolang ik het huis doe lijkt het me dat ik weinig tot geen vaste lasten heb.

Ik heb niet veel ervaring dus lijkt het me handig om zo'n pakket te nemen, niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 14:55
SCIxX schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:50:
Ik kan het alleen eens zijn met bovenstaande afradingen. Je bent 16jaar uit en zonder ervaring een hardware webshop op te zetten is een leuke droom maar totaal onrealistisch.
Niet mee eens, met de juiste instelling kan het wel degelijk. Je moet wel precies het juiste ondernemende persoontje zijn en keihard willen werken/leren om dit van de grond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 21:25
[...]

Overdag ga ik naar school. Is

Hard werken ''s avonds wordt het dan he? Nogmaals, dit is een onrealistisch idee.

[ Voor 17% gewijzigd door SCIxX op 05-04-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

djluc schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:56:

Niet mee eens, met de juiste instelling kan het wel degelijk. Je moet wel precies het juiste ondernemende persoontje zijn en keihard willen werken/leren om dit van de grond te krijgen.
Maar iemand die op een forum hier een topic over start, is volgens mij al meteen ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
djluc schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:56:
[...]
Inderdaad, en zonder te willen beledigen: de manier waarop de topicstarter alles omschrijft getuigt nu niet echt van veel inzicht op dat vlak. Meer van een aanpak à la "ik vind computers leuk en wil een zakcentje verdienen, dus ik open een webshop". Dan lijkt het me verstandiger om wat pc-diensten voor particulieren aan te gaan bieden. Installatie, opruimten van malware, ...

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Dat zou een mogelijkheid zijn alleen heb ik niet superveel verstand van html, php etc.

Als dat zo is kan ik beter het bovenstaande doen, wat jij hebt gezegd, als dat een beetje te doen is voor een niet-veel-van-html-afwetende.
Ook niet van het runnen van een eigen onderneming, maar dat wil je ook gaan doen. Hosting regelen met PHP & MySQL kost je 40 euro per jaar, incl. domein. Gratis software pakket erop, en je bent al goedkoper uit, Lycos kost je (na het eerste jaar) 29,95 per maand.
Overdag ga ik naar school. Is het niet mogelijk om bij een leverancier te bestellen en dit bij mij thuis te laten bezorgen, vervolgens stuur ik het op naar de klant.
Dat kan, en wie is er dan altijd thuis? Als de TNT maandag komt met een pakketje, en er is niemand thuis, proberen ze het dinsdag weer, en anders kan je het woensdag ophalen bij het postkantoor (althans, zo hoort het).
Ik lees dat je 16 bent, en dus niet meerderjarig, en niet handelsbekwaam bent, en je helemaal geen eigenbedrijf kan hebben. Op naam van 1 van je ouders/verzorgers kan wel. Ga maar eens met hun om te tafel vanavond tijdens het eten.
Wat heb je daaraan gedaan?
Waaraan?
Het is niet dat ik het niet wil. Alleen heb ik geen oneindige ruimte hier in huis (dus zal ik weinig voorraden kunnen opslaan). En om meteen met een loods etc. te beginnen zie ik ook nog niet echt zitten. Het idee was gewoon een webshop.
Wet koop op afstand geldt enkel voor particulieren. Dus als ik bij jouw voor 4.000 euro aan spullen bestel, en na 3 dagen mot ik het niet, krijg jij van mij die meuk terug, en ik van jouw m'n geld.
Dat jij niet oneindig de ruimte hebt, is jouw probleem, niet de mijne. Geen enkele leverancier zal dat spul terugnemen.

Dat jij dat spul niet meer kan verkopen is dus ondernemers risico, en kan inhouden dat je het pas na 1 jaar voor vet verlies kan verkopen.
Er is nog geen heel uitgebereid bussinessplan opgesteld, maar ik zie het ook als hobby en niet als fulltime baan. Je ziet ook veel pakketten bij hosts waarbij je geen lor vestand van html enzo hoeft te hebben maar toch een webwinkel kan runnen.
Hobbys kosten geld en tijd, daar wordt je niet rijk van. Zeker niet iemand van jouw leeftijd. (NoFI natuurlijk).

Als hardware je hobby is, kan je beter voor familie en kennisen PC's samenstellen bij andere winkels, ze bouwen en installeren en support leveren. Als je daar leuke mond-op-mond reclame door krijgt, ben je goed bezig, en straks elke avond in de week met je hobby bezig en verdien je er wat mee.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:44:
[...]

Er bestaat niet zoiets als gewoon een webshop.

Als ik jou was zou ik eens beginnen met wat simpele ebay en marktplaats verkoop, op die manier kun je kleine hoeveelheden producten inkopen voor een goede prijs (net welke aanbiedingen je tegenkomt) en die verkopen zonder veel rompslomp.

Als je echt een webshop wilt beginnen en dan zeker een hardware webshop kun je het shaken, die markt is echt keihard en zoals je al zegt je kunt niet kopen bij de groothandels omdat de prijzen dan slecht zijn als je uberhaupt al aan het minimum order bedrag koopt.

Dan ben je haast nog beter uit om het in te kopen bij een van de grotere goedkope webshops op het moment en dan kun je je afvragen wat je eigen toegevoegde waarde nog is.

Ik denk ook dat je meer die kant uit moet denken, wat kan je nou doen wat echt van toegevoegde waarde is en dus wat geld mee te verdienen valt. Zomaar een webshop starten is onhaalbaar zonder een goed businessmodel/businessplan (dat schrijf je niet alleen voor de gein, dat is ook echt serieus nodig al was het maar om voor jezelf alles op orde te krijgen).
Als ik een ebay/marktplaats verkoop begin kan ik niet goedkoop inkopen bij groothandels als pixmania lijkt me? Daar heb je een kvk nr en belasting nr voor nodig.. Of kan het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Anoniem: 215352 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:36:
Als ik een ebay/marktplaats verkoop begin kan ik niet goedkoop inkopen bij groothandels als pixmania lijkt me? Daar heb je een kvk nr en belasting nr voor nodig.. Of kan het wel?
Dat zul je, zoals meerdere mensen al aangeven, sowieso niet kunnen tot je een paar duizend euro omzet gedraaid hebt. Schrik niet als jouw inkoopprijzen ex btw zelfs hoger zijn dan de verkoopprijzen inclusief btw van grote gevestigde winkels.

Vandaar: als je koopjes op eBay en marktplaats op de kop tikt en langs die weg weer verkoopt, kun je, met een beetje inzicht, prima een zakcentje verdienen. Moet je er wel wat werk van maken, maar je doet wat ervaring op met 'klanten' en 't is duizend keer realistischer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Yoeri schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:59:
[...]

Inderdaad, en zonder te willen beledigen: de manier waarop de topicstarter alles omschrijft getuigt nu niet echt van veel inzicht op dat vlak. Meer van een aanpak à la "ik vind computers leuk en wil een zakcentje verdienen, dus ik open een webshop". Dan lijkt het me verstandiger om wat pc-diensten voor particulieren aan te gaan bieden. Installatie, opruimten van malware, ...
Maar die zijn er al zoveel ;) Check marktplaats.nl maar eens onder diensten.

Als webshop zijnde kan je al vaak niet meer concurreren tegen de grotere spelers als webshop. Als je je publiek als t.net hebben wilt dan val je vaak al af, omdat je een beginner bent en een beginner niet zo snel met dikke korting bestellen mag bij groothandels. Er zijn er zelfs die een voorwaarde hebben van minimaal 10.000 euro afname per maand, en dan wordt het interesant als je dik daarboven dat bedrag zit, omdat je dan kortingen krijgt.

Je bent dan gewezen op bijv Quote als reseller of een andere webshop, maar die vragen als inkoopslijst vaak weer marges bovenop hun inkoopslijst bij de andere reseller.. Dus het is heel moeilijk om voor jezelf te starten tenzij je goede contacten hebt.

Maak het tevens ook interesant, door complete systemenen met kortingen te verkopen. Doe daar een nortonpakketje bij met een jaar garantie, en je maakt het al een stuk aantrekkelijker.

Als je geen scholing gehad hebt dan ga je het nog eens moeilijk krijgen. Wat doe je als je een RMA-product krijgt? Stuur je die per 1 artikel door terug naar de fabrikant of wacht je tot je een pallet vol hebt om zo de verzendkosten te drukken?

Ik denk dat je beter eerst bij een webshop zelf ervaring kan opdoen, want from scratch starten gaat je nog eens vies tegenvallen vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sterker nog, als je via marktplaats gaat verkopen, kan je goedkoper inkopen dan die dure meuk als bij pixmania. Dan heb je geen eens een KvK nodig, geen BTW-NR, geen gezeik met wet koop op afstand, 0,0 garantie, geen accountant, etc..etc..

Blijkbaar ben je niet goed in wiskunde, aangezien het sommetje al door mij in een bovenstaande post is gemaakt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:41:
Maar die zijn er al zoveel ;) Check marktplaats.nl maar eens onder diensten.
Yep, maar als je dit handig aanpakt (begin met familie, dan met de buren, dan met familie van de buren, ...) kan het prima, en bovendien is het risico véél kleiner, evenals de benodigde investering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 215352 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:36:
Voor een KVK nummer heb je geen webshop nodig..... die kun je ook krijgen om gewoon op ebay/marktplaats te verkopen.
Je hebt wel je ouders nodig voor een kvk nummer. En die zullen ook financieel garant moeten staan.

Zoals al gezegd gaan de grootste gevaren schuilen in garantie afhandeling (die je toch echt zelf zult moeten doen, of je nu een webshop hebt of via ebay/marktplaats werkt) en retouren. Die twee kunnen behoorlijk in de kosten lopen, zeker als je het niet te groot wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yoeri schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:45:
[...]

Yep, maar als je dit handig aanpakt (begin met familie, dan met de buren, dan met familie van de buren, ...) kan het prima, en bovendien is het risico véél kleiner, evenals de benodigde investering :)
Die status heb ik al :D Iedereen komt naar mij toe, en het is niet alleen familie maar ook bekenden / kenissen. Als je goed werk levert krijg je snel al bekendheid ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Volgens mij wil de TS gewoon een webshop hebben en een domein. Focus nou eens eerst op de moeilijke dingen om het hebben van een winkel ipv je druk maken waar je wilt hosten, die dingen zijn nog wel het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:42:
Sterker nog, als je via marktplaats gaat verkopen, kan je goedkoper inkopen dan die dure meuk als bij pixmania. Dan heb je geen eens een KvK nodig, geen BTW-NR, geen gezeik met wet koop op afstand, 0,0 garantie, geen accountant, etc..etc..

Blijkbaar ben je niet goed in wiskunde, aangezien het sommetje al door mij in een bovenstaande post is gemaakt ;)
Waar zou ik dan zo goedkoop kunnen inkopen?

Heb trouwens weinig bekenden die veel met pc's doen of erop werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je die vraag al stellen moet dan laat maar zitten jouw idee met webshop. Wellicht dat je eerst ervaring op kan doen in een webshop zijnde. Ga stage lopen, doe wat uurtjes en kijk mee met de werkwijze. Je kan er echt een hoop van opsteken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een webshop is iets meer promotie dan wat pc's voor bekenden in elkaar sleutelen en zo bekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

In een land zoals Nederland een webshop opzetten, is zelfmoord. De Nederlandse markt is oververzadigd en dankzij de pricewatch transparant. Met een muisklik zitten de klanten bij de goedkoopste, is het bij de buurman een euro goedkoper, dan heb je pech.

België is nog wazig, vaag, abstract,... wegens geen werkende Belgische pricewatch zodat je niet weet waar de koopjes zitten. De Belgische tweakers hebben een aantal favoriete winkels. Een winkel zoals forcom (Antwerpen) levert algemene hardware tegen lage prijzen. Tones (Mechelen) verkoopt spullen die forcom heeft aan lage prijzen (goed voor imago en klanten lopen niet weg) en tweakspecialiteitjes worden duurder verkocht. Bytesatwork (Antwerpen) levert ook wat tweakspecialiteitjes tegen hogere prijzen, Antwerpenaren die het assortiment van forcom te klein vinden komen bij deze winkel langs. Soefkenijn (Turnhout) levert de meest vage onderdelen van de raarste planeten, dus ook met meest bizarre tweakerstuff kan je daar vinden.

Een winkel heeft een zekere bestaansrecht/onderbouwing, anders verdwijnt het snel (ja, er zijn veel computerwinkels in Antwerpen verdwenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom lees je de feedback in je eigen topic niet?

Intel E8400 CPU:
Pixmania: 141,31 Ex -> 168,15 Incl. BTW
Pricewatch: 154,- Incl. BTW

Wil je een beetje winst pakken, moet je marge hebben. Zeg een 20% dat houd in dat jij die E8400 voor 200 euro moet verkopen.

Geef mij 1 goeie reden waarom ik die CPU bij jouw voor 200 moet kopen, als ik hem ook voor 154 kan kopen. Verpak je dat ding in goud dat hij 46 euro duurder is?
Anoniem: 215352 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:06:
Een webshop is iets meer promotie dan wat pc's voor bekenden in elkaar sleutelen en zo bekend worden.
En hoe denk jij die shop te promoten? Ga je reclame maken? Dat kost ook geld. Hoe haal je die investering eruit? Door 1/4 duurder te zijn dan bekende goeie shops met een wel redelijk tot groot asortiment?

Als je lekker wil sleutelen aan PC's, pak dan een stuk software, en print wat kaartjes met je 06 erop dat je computerhulp biedt in de avonduren, en ros die dingen in de gratis advertentieruimtes bij supermarkten.

Je idee voor een eigen shop is leuk, maar je hebt werkelijk waar geen idee wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb een jaartje een eigen toko gehad in computers, en raakte die zooi aan de straatstenen niet kwijt, ik was te duur. Ben wel een ervaring rijker, maar het heeft me naast tijd, ook nog behoorlijk wat geld gekost. Ben in totaal 1/5 van het startbedrag kwijt geraakt enkel door bijkomende kosten. Ik stok er 5.000,- gulden in, en toen ik stopte had ik net 4.000,- over.

Maar even wat anders.. Je bent 16, en je kan niet eens een eigen webshop beginnen. 1 van je ouders zal dus een webshop moeten beginnen, wat zeggen hun ervan?

[ Voor 51% gewijzigd door RaZ op 05-04-2008 18:21 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar het is niet zo dat ik nu pixmania gevonden heb en alles daar inkoop er zijn ongetwijfeld nog wel go edkopere te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:10:
In een land zoals Nederland een webshop opzetten, is zelfmoord. De Nederlandse markt is oververzadigd en dankzij de pricewatch transparant. Met een muisklik zitten de klanten bij de goedkoopste, is het bij de buurman een euro goedkoper, dan heb je pech.
Precies... En verzin dan nog maar eens je meerwaarde tov de rest van de (grotere) webshops. Service? Verbeterde RMA? Korting bij grotere bestellingen?
België is nog wazig, vaag, abstract,... wegens geen werkende Belgische pricewatch zodat je niet weet waar de koopjes zitten. De Belgische tweakers hebben een aantal favoriete winkels. Een winkel zoals forcom (Antwerpen) levert algemene hardware tegen lage prijzen. Tones (Mechelen) verkoopt spullen die forcom heeft aan lage prijzen (goed voor imago en klanten lopen niet weg) en tweakspecialiteitjes worden duurder verkocht. Bytesatwork (Antwerpen) levert ook wat tweakspecialiteitjes tegen hogere prijzen, Antwerpenaren die het assortiment van forcom te klein vinden komen bij deze winkel langs. Soefkenijn (Turnhout) levert de meest vage onderdelen van de raarste planeten, dus ook met meest bizarre tweakerstuff kan je daar vinden.

Een winkel heeft een zekere bestaansrecht/onderbouwing, anders verdwijnt het snel (ja, er zijn veel computerwinkels in Antwerpen verdwenen).
In mijn tijd van werkzaam geweest te zijn bij een webshop hadden we idd belgische klanten die goedkoper bij ons konden bestellen. De verzendkosten waren standaard op 15 euro. als je daarmee 100 euro besparen kan op je Compleet systeem waarom niet?

Je kan ook bij sommige leveranciers direct vanaf hun de items naar de klant sturen. Scheelt een man in the middle en voorraadruimte hebben, maar de klant zal deze zelf moeten retourneren als blijk van RMA naar de leverancier weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 02:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 215352 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:18:
Maar het is niet zo dat ik nu pixmania gevonden heb en alles daar inkoop er zijn ongetwijfeld nog wel go edkopere te vinden
Ja maar das normaal gesproken euro werk, scheelt zeker geen 35%

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

heuveltje schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:19:
[...]

Ja maar das normaal gesproken euro werk, scheelt zeker geen 35%
Precies. We hebben op het werk laatst wat onderdelen gekocht bij groothandels (pcs voor eigen gebruik dus) en de verschillen tussen de verschillende groothandels zijn echt een paar %. Bedenk dat de marges heel erg klein zijn dus dat je niet ineens dingen voor flink minder tegen gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

RaZ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:12:

Wil je een beetje winst pakken, moet je marge hebben. Zeg een 20% dat houd in dat jij die E8400 voor 200 euro moet verkopen.
No way dat je met 20% marge interessant bent of rendabel. Ik denk dat 6% realistischer is in de computerbusiness.

Hoeveel omzet denk de ts te maken? Onder de EUR 5.000,00 per maand hoef je tegenwoordig niet bij een distributeur aan te kloppen, zelfs niet altijd als reseller van een webshop.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je dat nou 10 jaar geleden had gezegt, dan was ik nu misschien nog ondernemer geweest :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 23:06

Croga

The Unreasonable Man

Aan de reacties van TS te zien zit hij duidelijk niet te wachten op goed advies. Hij denkt alleen maar aan de website zelf en de inkoop van goederen maar heeft nog geen enkele keer op de écht belangrijke zaken gereageerd (zoals: wetten, retour goederen, garantie afhandelingen). Zoals ik het topic nu lees is hij niet op zoek naar advies maar naar bevestiging.

Nou bij deze dan. Ga lekker je webshop beginnen, doe het maar gewoon bij Lycos, dat is inderdaad veel makkelijker. Maak met Pixmania een deal dat ze rechtstreeks naar je klanten sturen, dan ben je ook van dat gezeik af. Op die manier kost het je erg weinig moeite, je hoeft alleen maar de bestelling van de klant met copy/paste naar Pixmania te sturen en je verdient geld terwijl je slaapt! Wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Croga schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:07:

Nou bij deze dan. [...] Wat wil je nog meer?
Bovendien: Pixmania gaat bijzonder goed met afnemers om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 19-06 20:37
Prijstechnisch zul je nooit interessant zijn. Ik neem als voorbeeld, jij hebt een webshop opgezet, en een klant besteld wat bij je. Je zal dan eerst óf dus bij een groothandel iets moeten bestellen, die vaak al 20 euro orderkosten en dan nog 10 euro voor de verzending gaan rekeken. Totaal al niet interessant dus. Dan nog, het moet eerst naar jouw opgestuurd worden, zodat je het vervolgens weer door kunt sturen. Allemaal verloren tijd en een hoop kosten om eigenlijk niks.
En de marges bij webshops zijn vaak ontzettend laag, denk aan 1 euro wat ze er op verdienen, of 1%, hooguit 5%, en dit allemaal om te concureren.

En je moet gewoon echt goed zijn om een webshop te runnen. Vanuit een zolderkamer is vaak moeilijk, in de shop review staan zat van die zgn. zolderkamer webshops, met vaak slechte service.
Er zijn ook shops die het gewoon goed doen. Kijk bijv. eens naar 4launch. Ik kwam daar al in de tijd dat ze letterlijk in een klein kamertje zaten in een of ander achteraf flatje. Bekijk dat pand waar ze nu in zitten maar eens. ;)
Maar aan de andere kant vraag ik me af waarom een shop zoals Zercom nog steeds bestaat, en die zijn ook van achteraf naar een behoorlijk groot pand (naast 4launch :p), gegaan.
Maar ze zitten dus bijv. letterlijk langs 4launch, dus hoe ze het hoofd boven water houden is mij een raadsel, maar toch, het kán dus wel.

Het zou al leuker worden als je ergens gewoon een grote partij kan kopen voor weinig, maar dan moet je dus ook weer klanten hebben waar je het aan kwijt kunt.

Voordeel van Marktplaats is weer dat je niks voor de BTW hoeft te doen, geen KVK, geen accountant , niks. Het is een beetje een zwarte handel dan.

Hoe het mischien wél leuk kan worden, is als je dicht bij je in de buurt een leuke groothandel/leverancier/webshop/computerboer kunt vinden, waar je je spul snel kunt halen, dan vallen die verzendkosten alvast af.
Verder kun je je wat meer richten op de service, ik bedoel iets in de zin van om bijvoorbeeld complete systemen te verkopen, en dan als extra service afleveren aan huis en installeren.

Er zijn echt nog wel mensen (die de pricewatch niet kennen :p), die geinteresseerd zijn in de service, en niet in de eerste plaats de prijs.
Je zou bijv. aan de slag kunnen bij bedrijven, hun een volledige service aan bieden. Klein voorbeeldje, ze willen medewekers draadloos kunnen laten interenetten. Hoe je dat voor elkaar krijgt en wat het kost zou ze een zorg zijn, áls het maar werkt.
Vervolgens stel jij een plan op, jij regelt een mooie wireless router voor ze, installeert de boel, maakt een leuke factuur, klant blij, jij blij.

[ Voor 38% gewijzigd door eX0duS op 05-04-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

eX0duS schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:31:
[..]
Je zou bijv. aan de slag kunnen bij bedrijven, hun een volledige service aan bieden. Klein voorbeeldje, ze willen medewekers draadloos kunnen laten interenetten. Hoe je dat voor elkaar krijgt en wat het kost zou ze een zorg zijn, áls het maar werkt.
Vervolgens stel jij een plan op, jij regelt een mooie wireless router voor ze, installeert de boel, maakt een leuke factuur, klant blij, jij blij.
Zelfs dat zo ik afraden. Geen enkel bedrijf laat iemand van 16 aan hun bedrijfscritische netwerk kloten.

Wat als hij net even verkeerd klikt, omdat hij de AD niet snapt, en een hele tree delete? Al zie ik dat niet zo snel gebeuren onder kantooruren, daar de TS nog schoolgaand is. Daarbij is de kans groot dat hij het hele systeem plat gooit aanwezig, en wie gaat dat oplossen? Het bedrijf moet dan alsnog een IT Bedrijf inhuren om de troep op te ruimen a 160-200 euro per uur, en dan nog voorrijkosten.

Denk niet dat de ouders van de TS blij zijn als ze die factuur onder ogen gaan zien.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 02:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

RaZ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:41:
[...]

Zelfs dat zo ik afraden. Geen enkel bedrijf laat iemand van 16 aan hun bedrijfscritische netwerk kloten.

Wat als hij net even verkeerd klikt, omdat hij de AD niet snapt, en een hele tree delete? Al zie ik dat niet zo snel gebeuren onder kantooruren, daar de TS nog schoolgaand is. Daarbij is de kans groot
Er is natuurlijk een verschil tussen een 2mans bedrijf met 1 aftandse pc , en een bedrijf met 50 werkplekken een AD en 10 servers.
Maar ten eerste moet je die maar net vinden, en dan moet je jezelf ook nog eens bewijzen, en er tijd voor hebben.

IIg heeft het niets meer te maken met de TS zijn idee over een webshop

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 05-04-2008 19:48 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 19-06 20:37
16 jaar is wel jong ja. In dat geval zou je je beter misschien nog kunnen richten op particulieren (huisvrouwen, bejaarden), om zo in de avonduren het een en ander te fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 15:44
domeint + hosting + os commerce bijvoorbeeld? ben je al klaar voor 15,95 per jaar (domein + hosting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 16:19
Ik denk dat de TS al is afgehaakt, althans ik hoop het. Kijk ik snap best dat de mensen hier nu allemaal heel streng, boos, etc klinken maar ze proberen je alleen te behoeden voor een grove fout!

Ga zoals hierboven ook al wordt aangegeven wat werkzaamheden aan computuers doen, voor mensen systeempjes in elkaar zeten, malware verwijderen, virusscanners etc doorverkopen weet ik het! Hang kaartjes bij supermarkten neer en zet het op marktplaats, op een gegeven moment krijg je steeds meer klanten!

Zelf heb ik dit soort werk ook gedaan voor familie en vrienden. Het enige nadeel is alleen dat ik er weinig aanvind en dus het bijna nooit meer doe :P, echter zou ik hier goud geld wat dat betreft mee kunnen verdienen en 3x per week voor 20 - 30 euro per uur bij iemand thuis kunnen gaan zitten voor dit soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 15-06 06:57

Sen

<-->

Ik werk toevallig bij een groothandel in computers (ik ga niet zeggen welke) Maar ook al zie ik graag nieuwe winkels komen (is meer afzet mogelijkheden) zou ik er erg goed over nadenken. Als 16 jarige is het lastig om een kvk inschrijving te krijgen maar niet onmogelijk. En dan kan je bij de distri's kopen (je krijgt geen super goeie prijs want je zal in het begin niet veel doen) Daarnaast zijn er bedrijven in de pricewatch (ik weet het omdat ik ze lever) die producten onder hun inkoopprijs verkopen puur om maar te verkopen.

En als ze dan wel met marge verkopen dan is het vaak niet meer dan 2%. Maar ik zie het ook wel eens gebeuren dat er op een scherm van 300 euro 1 euro verdient wordt.

Dan nog de consumenten rechten dat jouw consumenten de producten terug kunnen sturen maar jij hebt gekocht van een ander bedrijf als bedrijf zijnde en kan dus niet op die rechten terugvallen.

Dus richt je op de klanten die service nog nodig hebben maar die zullen bij een 16 jarige wel wat wantrouwent zijn. Dus doe iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

MIjn 2 centen:
Waarom zou je in godsnaam een webshop beginnen in pc parts?
Dan ben je gewoon een van de velen en no way dat jij iets kan bieden wat een andere niet gedaan heeft.
Goedkoop inkopen doe je pas als je of veel of vaak afneemt, heb je uberhaupt een startkapitaal? of laat je klanten betalen en ga je dan met dat geld bij je leverancier bestellen? Sorry, maar dan ben je binnen no time failiet....
No offence, maar je kan beter wat jaartjes ervaring doen ik de zakelijke wereld, geen een leverancier die je serieus gaat nemen als startende ondernemer van 16.....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

RaZ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:03:
Dat is nu nogsteeds, en ik wil het graag nog even benadrukken.
eX0duS schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:31:
Hoe het mischien wél leuk kan worden, is als je dicht bij je in de buurt een leuke groothandel/leverancier/webshop/computerboer kunt vinden, waar je je spul snel kunt halen, dan vallen die verzendkosten alvast af.
Dat scheelt al enorm. Het spul moet namelijk ook regelmatig retour als het defect is.

[ Voor 29% gewijzigd door TheBorg op 05-04-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Francis schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:44:

of laat je klanten betalen en ga je dan met dat geld bij je leverancier bestellen? Sorry, maar dan ben je binnen no time failiet....
Waarom zou dat reden zijn tot faillissement? Niet dat je als consument meer dan 50% hoeft aan te betalen...

[ Voor 0% gewijzigd door PcDealer op 06-04-2008 00:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

PcDealer schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:08:

Waarom zou dat reden zijn tot failliessement? Niet dat je als consument meer dan 50% hoeft aan te betalen...
Ik zou toch echt beginnen met een krediet aanvragen bij een bank, en je liquiditeitspositie in orde houden. En die is bij een dergelijk startende ondernemer meestal niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 26306 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:48:
[...]

Ik zou toch echt beginnen met een krediet aanvragen bij een bank, en je liquiditeitspositie in orde houden. En die is bij een dergelijk startende ondernemer meestal niet zo best.
Ik zou eerst met een plan beginnen. Goed startpunt is www.lancelot.nl, www.kvk.nl en www.cbs.nl, www.hbd.nl voor achtergrondinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse â…¢ ja!

(overleden)
Om ook maar eens een duit in het zakje te doen (opa spreekt :P ): Waar is de tijd gebleven dat jongeren kranten rond brachten voor een extra zakcentje? Of pizza's? Of prei gingen steken poten en asperges steken? Of aarbeien plukken?

Ik denk dat TS zich een beetje waant makkelijk wat centen te kunnen verdienen via 'het web'; want hey! dat kan toch iedereen?
Als iedereen het kon deden het er vast veel meer ;) (en dan vind ik eigenlijk nog dat we nu al een overschot aan webshops hebben op 'het web')

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 06-04-2008 12:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Ga naar de eerste de beste supermarkt en solliciteer daar en doe een beetje je best ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 12:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Die tijd heb jij zeker ook overgeslagen dan; prei poot je, asperges steek je. :+

Overigens ben ik het verder wel met jou en vele anderen hier eens. Zelfs zonder (groot) winstoogmerk heb je als webshophouder verplichtingen die je na moet komen, en dat is verdomd lastig als je overdag naar school moet en 's avonds moet werken. En omdat je het ziet als "maar een bijbaantje" heb je per definitie niet de inzet die je nodig hebt om dit allemaal tot een goed einde te brengen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 16:19
Zo te zien is de vogel al gevlogen :P naar een ander topic oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 26306 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:48:
[...]

Ik zou toch echt beginnen met een krediet aanvragen bij een bank.
Idd nooit onverstandig. Bedenk je echter wel dat je een gedegen business-plan moet hebben. Daarbij moet je de bank dan ook nog eens zo ver zien te krijgen dat je op 16-jarige leeftijd dit voor elkaar krijgt. Gezien je nog minderjarig bent zal als het goed is iedere bank zeggen dat je terug mag komen op je 18e, omdat het ook voor hun een te groot risico zal zijn.

En zoiets doen zonder businessplan is niet slim. Ga dan leiver iets doen waar je minder risico mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De enige bank die krediet geeft zonder businessplan is Bizner. De rest maakt niet eens een afspraak zonder plan. Hoe moeten ze immers ook de potentie en risico inventariseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Anoniem: 215352 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:18:
Dude, no offence, maar...

Ik ben zelf 17 en heb zeker ook een aantal keren de idee gehad om een webshop of 'lokale PC boer' te openen, toen ben ik er over na gaan denken en elke keer wogen de tegen-redenen veel zwaarder dan de voor-redenen.
Nou bedoel ik hiermee niets te zeggen, maar heb je op school nooit economisch/wiskundig of überhaupt realistisch leren denken? De beste man legt jou uit dat de inkoopprijs hoger ligt bij een leverancier dan bij de laagste webshop, en het scheelt met 15 euro. Daarboven moet jij nog winst maken etc. Waar ga je een leverancier vinden die jou 2 stuks wilt verkopen voor 140 euro incl?

Het lijkt me dat je dit idee te licht opneemt en er niet genoeg over nadenkt en misschien ook te optimistisch bent. Dit is niet iets wat je op de avonduren alleen kan doen en daar ook nog een goed zakcentje mee kan verdienen; hier moet je of al je tijd in kunnen zetten en er erg hard voor werken of je gaat zo verlies lijden. 'Een Webshop' is een echte baan; geen bijbaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PcDealer schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:19:
De enige bank die krediet geeft zonder businessplan is Bizner. De rest maakt niet eens een afspraak zonder plan. Hoe moeten ze immers ook de potentie en risico inventariseren.
Maar ik vraag me af of je bij Bizner kunt aankloppen op je 16e. Denk bijna dat zij je dan ook niet echt serieus nemen als je geen businessplan hebt en niet echt een zeer realistisch plan hebt.
Anoniem: 220263 schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:24:
[...]
Het lijkt me dat je dit idee te licht opneemt en er niet genoeg over nadenkt en misschien ook te optimistisch bent. Dit is niet iets wat je op de avonduren alleen kan doen en daar ook nog een goed zakcentje mee kan verdienen; hier moet je of al je tijd in kunnen zetten en er erg hard voor werken of je gaat zo verlies lijden. 'Een Webshop' is een echte baan; geen bijbaantje.
En als je een webshop erbij wilt doen, ben dan niet verbaasd dat je naast de 40 uur per week die je aan school besteed (of zou moeten besteden) nog eens 40 tot 50 uur bezig bent met je shop.

Er zijn een aantal webshops die begonnen zijn naast een normale baan, maar dat is echt zwaar aanpoten. Als je bijv kijkt naar Compuzone/Cool-prices, die is ook begonnen naast een normale baan (was mijn collega bij Packard Bell) en die maakte makkelijk weken van 80 uur of meer tot de shop een beetje liep, hij ontslag kon nemen zich volledig op z'n shop kon storten, en zelfs toen was het echt niet max 40 uur per week werken om het tot een succes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Terw_Dan schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:41:
[...]

Maar ik vraag me af of je bij Bizner kunt aankloppen op je 16e. Denk bijna dat zij je dan ook niet echt serieus nemen als je geen businessplan hebt en niet echt een zeer realistisch plan hebt.
Inderdaad, zul je 18 moeten zijn geen bkr geschiedenis (problematisch althans) en dan kun je EUR 5.000,00 krijgen na beoordeling. Zie de website.
[...]

En als je een webshop erbij wilt doen, ben dan niet verbaasd dat je naast de 40 uur per week die je aan school besteed (of zou moeten besteden) nog eens 40 tot 50 uur bezig bent met je shop.
Been there. Je verwacht een zending van twee dozen, slechts een ontvangen. Ga je op je werk ook nog eens de tweede doos regelen? Dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

PcDealer schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:19:
De enige bank die krediet geeft zonder businessplan of goede officiele jaarrekeningen is Bizner. De rest maakt niet eens een afspraak zonder plan of jaarrekeningen van je accountant. Hoe moeten ze immers ook de potentie en risico inventariseren.
Kleine correctie ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 16:31

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Voordat je begint kun je beter een businessplan opstellen. In het marktonderzoek dat je dan behoort te doen kom je er achter dat de ICT Webshops een winstmarge van onder de 5% hebben. Een bedrijfstak met een winstmarge van onder de 5% kun je niet echt gezond noemen. Dat laatste is dan ook terug te vinden in de hoeveelheid ICT webshops die het laatste halfjaar er mee stoppen of zelfs failliet gaan. Aangezien je nog geen goed businessplan hebt opgesteld en je niet voor de volle 110% kunt inzetten ben ik bang dat je binnen drie jaar tot de laatste groep zult behoren.

Daarnaast zul je goed moeten onderzoeken waar je gaat inkopen. Zoals enkele hierboven al hebben verteld krijg je pas een goede korting wanneer je groot inkoopt. Je zult dan ook altijd duurder zijn dan je grotere concullege. Een koper zal meestal kiezen voor een shop die goedkoper is en/of een betere reputatie heeft, een reputatie die jij als beginnende shop nog moet opbouwen.

Aangezien je niet goedkoper kunt inkopen, kun je niet op prijs concureren. Je zult je op iets anders, zoals bijvoorbeeld kennis van de producten of service moeten concentreren. Pas dan onderscheid je je van je concullege.

Webshop-pakket. Met een webshop alleen ben je er niet. Om een goedlopende webshop te runnen moet je webshop gekoppeld zijn aan je admnistratiepakket, aan je leveranciers, heb je een behoorlijke CRM nodig, om je klantcontacten en afhandeling te beheersen, etc. Lycos bied dit alles niet. Lycos bied je een basis maar bied je niet die nodige tools om te overleven in de huidige ICT-webshopmarkt.

Gezien je TS en de inspanningen die je tot nu toe hebt verricht om een ICT-webshop te beginnen, ben ik bang dat je binnen drie jaar moet sluiten of failliet bent. Ik kan je dan ook enkel aanraden eerst een goed businessplan op te stellen en een goede marktanalyse te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Jullie zouden de TS ook kunnen aanraden om een eBay shop te beginnen(dropshipping), en dan niet computeronderdelen verkopen, maar iets uit een ander marktsegment waar wel wat hogere marges te behalen zijn..
Ik ben namelijk ook hiermee bezig, met eerst het idee om consumentenelektronica te verkopen(mp3-spelers, computer randapparatuur etc etc), maar ik ben na uitgebreid onderzoek erachter gekomen dat de marges daarop belachelijk laag zijn(zoals Longbeard al zei), maar ik heb inmiddels al een niche gevonden waar de marges behoorlijk wat hoger liggen.

Zelf ben ik ook 16 jaar(sinds eind februari pas), maar ik ben nu al bezig met het concreet opstellen van een businessplan.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat op eBay je prijzen niet eens de belangrijkste factor zijn. Je kunt je producten verkopen met een prijs die bijv. 7% hoger ligt dan die van je directe concurrenten(die dus zeer vergelijkbare producten verkopen), maar als jou shop-pagina zeer professioneel oogt, zal jij wel je winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse â…¢ ja!

(overleden)
Sefyu schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:15:
Jullie zouden de TS ook kunnen aanraden om een eBay shop te beginnen(dropshipping)
Een goede eigenschap van zakendoen is dat je secuur te werk gaat ;)
Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:44:
[...]
Als ik jou was zou ik eens beginnen met wat simpele ebay en marktplaats verkoop
Yoeri schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:39:
Vandaar: als je koopjes op eBay en marktplaats ...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ah, mijn excuses, ik skimde de reacties vrij snel en zag veel aanraders aan de TS om zijn plan maar links te laten liggen.

Maar nu ik de reacties wat beter heb gelezen, lijkt me het eigenlijk niet zo'n goed plan voor de TS om te beginnen met "zakendoen", de professionaliteit zal ver te zoeken zijn, dunkt mij...
Maar als hij dan toch echt iets wilt beginnen, raad ik hem aan om een aantal artikelen op deze site te lezen:

http://dropshipforum.co.uk/index.php
Erg interessante posts over online zakendoen, een must-read.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Vergeet trouwens niet dat een aantal grote leveranciers ook zelf webshops hebben: zo heeft McDos grote belangen in Informatique, BAS heeft de winkelketens Mycom en Vobis, enz enz.

Een webshop beginnen in hardware is gewoon tijdverspilling: het levert geen zak op en er zijn er al duizenden.

Sterker nog: veel producten in de pricewatch worden aangeboden voor bedragen waarvoor ik ze niet eens in kan kopen bij BAS of McDos. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bart-Willem schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:20:

Sterker nog: veel producten in de pricewatch worden aangeboden voor bedragen waarvoor ik ze niet eens in kan kopen bij BAS of McDos. :)
Zonder jouw achtergrond te weten zegt dat niets. Ik was met een user aan het kijken naar een HP Pavilion dv9790. Die user kon het goedkoper bij een webshop kopen dan ik bij Techdata inkoop. Maar ik maak dan ook bijzonder weinig omzet op het moment :)

McDos heeft trouwens hoge verzendkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-04-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kortingen zijn alleen van pas wanneer je een omzet/inkoop doet van 15k per maand bijv. Als kleine business kom je er ook niet eens bij bij de grotere spelers. Je zit dan op relatief dure inkopers, en concurrentie in t.net V&A met de grotere kan je wel schudden.

Ik heb ooit ook bij een zaakje in Noordwijkerhout gedraaid die inkocht bij een PC-zaak en hun op zijn beurt bij een Webshop en hun weer bij een leverancier. Kan je nagaan wat de marge per tussenmannetje was, maar goed dan spreek ik ook over 5 jaar geleden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

PcDealer schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:16:
[...]

Zonder jouw achtergrond te weten zegt dat niets. Ik was met een user aan het kijken naar een HP Pavilion dv9790. Die user kon het goedkoper bij een webshop kopen dan ik bij Techdata inkoop.
Ik heb Zercom en Techdata wel eens side-by-side vergeleken. Op mainstream spul (HD's, CPU's e.d.) werd Techdata pas vanaf 3 of 5 stuks een paar cent per stuk goedkoper. Idioterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

curry684 schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:52:
[...]

Ik heb Zercom en Techdata wel eens side-by-side vergeleken. Op mainstream spul (HD's, CPU's e.d.) werd Techdata pas vanaf 3 of 5 stuks een paar cent per stuk goedkoper. Idioterie.
Ik gok dat jouw omzet bij Techdata niet veel hoger is dan die van mij :)

In mijn laatste conversatie met Techdata, kwam mij ter ore dat bij omzetten van EUR 25K het interessant wordt om korting te regelen. Daarbij zal de Standard Dealer Price ook wel vanzelf zakken.

Interessant wordt het als je als bedrijf certified dealer bent van merken als HP, IBM, etc. Dan krijg je extra kortingen, extra info, etc. beschikbaar via de fabrikant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 00:28
In het algemeen zou ik niet aanraden om een gewone ict webshop te openen, marges veel te laag, concurentie moordend. Nu kun je natuurlijk gaan specialiseren in onderdelen die andere ict webshops niet hebben of in beperkte mate, ik denk bijvoorbeeld aan watercooling, phase change en andere 'exotische' onderdelen. Je zorgt dat u aanbod enorm is en de prijzen niet hoog leggen. Aangezien die exotische onderdelen nooit in grote aantallen verkocht worden heb je niet meteen last van concurentie die goedkoper inkoopt. De concurentie is sowieso minder en voor sommige onderdelen kopen sommige tweakers dan bijv. maar in Duitsland terwijl die veel liever in Nederland zouden willen kopen. Het feit is dat inkopen veel moeilijker is omdat je met veel diverse leveranciers zit die zich meestal in het buitenland begeven wat wel problemen met zich meebrengt.

Voor de rest ben ik het eens met wat de anderen hier zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

PcDealer schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:16:
[...]

Zonder jouw achtergrond te weten zegt dat niets. Ik was met een user aan het kijken naar een HP Pavilion dv9790. Die user kon het goedkoper bij een webshop kopen dan ik bij Techdata inkoop. Maar ik maak dan ook bijzonder weinig omzet op het moment :)

McDos heeft trouwens hoge verzendkosten.
I know, maar ik heb ook bij organisaties gezeten* (voordat ik voor mezelf begonnen ben) die dus wel de flinke kortingen kregen. Maar zelfs dan is de korting niet echt torenhoog waardoor je onder prijzen van webshops kan zitten hoor. ;) Maar ik vermoed dat ik je dat niet eens uit hoef te leggen. :P

* Organisaties van ca 15.000 ex BTW inkoop per maand heb ik 't dan over, soms wel eens meer (het dubbele bijvoorbeeld) dan dat. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

PcDealer schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:04:
[...]

Ik gok dat jouw omzet bij Techdata niet veel hoger is dan die van mij :)
Ik heb geen Techdata account, ik zat in iemand's account te neuzen die wel tientallen K's draait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 16:31

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

curry684 schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:11:
[...]

Ik heb geen Techdata account, ik zat in iemand's account te neuzen die wel tientallen K's draait ;)
Over het algemeen hebben shops die tientallen K's draaien buiten Techdata om, terug betaal kortingen bij de fabrikant. Men betaald een bedrag aan Techdata maar krijgt een percentage terug van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Vergeet trouwens niet dat een aantal grote leveranciers ook zelf webshops hebben: zo heeft McDos grote belangen in Informatique, BAS heeft de winkelketens Mycom en Vobis, enz enz.

Een webshop beginnen in hardware is gewoon tijdverspilling: het levert geen zak op en er zijn er al duizenden.

Ik ken informatique en McDos maar die hebben niks met mekaar te maken hoor zover ik weet. Dus vertel me eens hoe zit dat. (Nog 1 waar het wel erg nadrukkelijk op ligt) Alternate --> Wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Sterker nog: veel producten in de pricewatch worden aangeboden voor bedragen waarvoor ik ze niet eens in kan kopen bij BAS of McDos.
Is dat niet gewoon het feit dat webshops op sommige producten bewust marge inleveren om wat mooier in de pricewatch te komen? En dan op andere producten meer marge pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Noork schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:35:
[...]

Is dat niet gewoon het feit dat webshops op sommige producten bewust marge inleveren om wat mooier in de pricewatch te komen? En dan op andere producten meer marge pakken?
Ja en nee. Ze zijn hier de grijze handel vergeten denk ik. Voor processors camara's en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Sen schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:29:
[...]

Ik ken informatique en McDos maar die hebben niks met mekaar te maken hoor zover ik weet. Dus vertel me eens hoe zit dat. (Nog 1 waar het wel erg nadrukkelijk op ligt) Alternate --> Wave
Het stond zelfs ooit online op de McDos dealerpagina's, en in zo'n update-magazine van ze. Ik kan het zo op de site alleen niet meer terugvinden (zit ook geen archief-functie op helaas :P ).
[...]

Zou kunnen, wat ook zou kunnen is dat men gewoon net wat goedkopere leveranciers uit bijvoorbeeld Duitsland betrekt en er een belachelijk lage marge op zetten.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

[...]

Dat gebeurt in iedere branche overigens: geen supermarkt die de afgelopen 20 jaar een stuiver heeft verdiend op suiker, omdat dat klassiek iets is wat mensen bij blijft hoe duur het waar is. Suiker wordt verkocht voor rond de 70% van de inkoopsprijs. De marge trekken ze wel terug op luiers e.d., daar zit 50+% winst op :)

Uiteindelijk is dat het psychologische spelletje wat iedere branche met de consument speelt, maar in de online hardwareshops gaat het er wel heel hard tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

BAS heeft vobis verkocht aan de harense smid. (er zijn ook geen standalone Vobis winkels meer, zijn allemaal in-shop concept geworden bij de harense smid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 04:58
Wat ik opzich zou doen, is goedkope troep uit China (hongkong) importeren en deze dan met redelijke marge in Europa verkopen. Je hebt genoeg goedkope webshops in China die zeer goedkope producten leveren (soms namaak, dus let op) en ook soms kortingen geven bij grote afnames. Die producten kan je zeer eenvoudig terugverkopen met een marge van 20 à 50%.

Hier hebben we het dan vooral over gadgets en producten die niet al teveel 'RMA' kunnen hebben. En als iemand er eentje terugstuurt is het heus geen ramp, je hebt het over producten met een prijs van onder de 10euro (inkoopprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dominator schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:11:
[...]

BAS heeft vobis verkocht aan de harense smid. (er zijn ook geen standalone Vobis winkels meer, zijn allemaal in-shop concept geworden bij de harense smid)
Vobis koopt anders nog steeds in bij de Harense Smid. ;) Als je kijkt op de site van Vobis, zie je dat de artikelnummers van Vobis hetzelfde zijn als die van Mycom, en bij beiden zijn de artikelnummers 100% identiek aan die van BAS zelf. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03
Dat zou best kunnen, was voorheen ook al zo inderdaad. Maar feit blijft dat de naam en formule Vobis niet meer van BAS zijn maar van el harense smid.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dominator schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:18:
Dat zou best kunnen, was voorheen ook al zo inderdaad. Maar feit blijft dat de naam en formule Vobis niet meer van BAS zijn maar van el harense smid.... :)
Dat ze bij de Harense Smid nog zitten weet ik, ze kopen in ieder geval nog altijd in bij Vobis. Laatst moest ik een onderdeeltje hebben namelijk en ging ik naar de plaatselijke Vobis (die bij de Harense Smid in een pand zitten). De verkoper pakte er toen gewoon een lijst van BAS bij en belde hen zelfs op over het betreffende artikel. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 19:06
Kijk ook eens bij Snogard in Duitsland. Volgens mij een tussenconcept wat in Nederland nog niet bestaat. Snogard is zowel een webshop, als een soort van Kijkshop waar je alles kan bekijken en in sommige gevallen aanraken (systeemkasten, etc). Het ligt aan de snelweg en dus zeer laagdrempelig. Je kijkt eens uitgebreid rond en meldt dan aan een mannetje bij de ingang wat je hebben wil. Daarna is het even wachten totdat het uit het magazijn gehaald wordt. Maar dat wachten is geen straf met al die mooie/interessante computeronderdelen. prijzen van Snogard liggen een tikkeltje hoger, maar als je er eenmaal bent koop je ook automatisch meer.

Met name bij systeemkasten, koelers, moederborden en casemodding is het toch wel fijn om alle mogelijkheden ook even in het echt te zien. Maar ook de mensen die besteld hebben via de site en hun bestelling afhalen kopen er ter plaatse toch nog vaak wat bij.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 09:21
Dit topic gaat over een webshop die ooit goed draaide en leuke prijzen hanteerde:

Euromaxi

Ik denk dat je daar heel wat van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 415177

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een professionele webwinkel leverancier. Zelf heb ik al even rondgekeken en mijn voorkeur gaat uit naar *snip*. Heeft iemand hier reeds ervaring mee? Heeft iemand anders nog suggesties voor andere webwinkel leveranciers?

Met vriendelijke groet,

Richard Albanus
Ondernemer

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 14-07-2011 14:29 . Reden: Ter voorkoming van spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dit is een behoorlijke kick van een oud topic. Waarschijnlijk ben je hier terecht gekomen via google, maar je kan (in de rechterbovenhoek) ook direct op GoT zoeken.

Als je dat doet, dan vind je dat hier al een aantal topics over bestaan. Lees je even in in bijvoorbeeld:
Advies voor technische kant webwinkel
eCommerce: open source of custom made
Webwinkel starten
(gratis) webshop software gezocht

Als je meer vragen hebt, dan raad ik je aan om een nieuw topic te openen waarin je duidelijk aangeeft wat je requirements zijn en welke alternatieven je hebt onderzocht (plus analyse van goede en slechte punten). Ik doe deze voor je op slot :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.