Advies voor technische kant webwinkel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MgK
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-03-2024
Momenteel ben ik bezig een 'webwinkel' op te straten.
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken voor de technische kant van het hele verhaal.

Voor de webwinkel is er een compleet ontwerp in Illustrator wat ik zelfs nog in html/css als website zou kunnen maken, maar dan houd mijn kunde en technische kennis wat dat betreft ook wel op.

Voor het gemak hier even wat zaken uiteen gezet:

-De webwinkel verkoopt downloads van 2 tot 8 gigabyte
-Het aanbod begint met 3 tot 5 digitale producten en zal vanuit daar door doorgroeien.
-De verwachte verkoop ligt de eerste 3 maanden tussen de 100 a 400 stuks (ofwel 100 tot 400 downloads tot max 8 gig per stuk)
-Het aanbod zal op (korte) termijn ook via verzending
op bijvoorbeeld usb/dvd aan klanten aangeboden worden
-De markt is wereldwijd
-Er is een compleet af design voor de website (illustrator).
Alle afbeelding, buttons, teksten, foto's en video's zijn ook los beschikbaar, maar alles heeft een plek.
-In theorie moeten er in het begin 3 tot 5 pagina's zijn waar je, je product kan samenstellen. In je winkel mant kan toevoegen en vervolgens kan betalen en downloaden. Met één persoonlijke pagina waar je ziet wat je gekocht heb.
Later hoeft dit pas uitgebreider te worden. Fijn zou dus een oplossing zijn die keze groei mogelijkheid bied zodat niet alles later weer opnieuw moet worden gebouwd.

-graag zou ik een goed en bewezen shopping cart systeem werken
-Waarin de downloads absoluut veilig en beschermd worden aangeboden (ssl??). Iemand moet maar één keer iets kunnen downloaden. En de locatie moet ten aller tijde goed afgeschermd blijven.
-Wat onderhouden, geüpdatet en gehost wordt.
-betalingen wil ik graag uitbesteden aan bijvoorbeeld authorize.net of een betrouwbaar systeem met dekking voor de meest gebruikte betaal middelen wereldwijd.
-Belangrijk is tot een systeem te komen wat geen procenten per verkocht product afroomt, maar een vast bedrag per maand, product of de gewone transactie kosten.
-Een systeem waar derden uiteindelijk ook mee kunnen werken (dus geen totale afhankelijkheid positie)

-De website moet door een betrouwbaar hosting bedrijf gehost worden, wat mee kan groeien met stijgend data verkeer
-De hosting van de downloads/video's zou bijvoorbeeld via (amazon cloudfont kunnen?, omdat je hier betaald voor gebruik. Deze partij is geen doel op zich, maar een hosting partner die per gigabyte afrekent en overal te wereld servers heeft staan voor de downloads lijkt mij wel een must.
-Een wereld wijde dekking en hoge uptime is erg belanrijk

-De downloads kunnen voor aankoop geconfigureerd worden (modulair systeem) en na betaling meteen gedownload worden. En we praten hier over 3 tot 5 producten. De website is nu klein (tot 40 pagina's) en overzichtelijk. Waarvan een aantal pagina's een add to cart knop hebben die je lijd tot de betel pagina. De rest van de pagina's zijn voor support, video's en product informatie en dus al compleet vormgegeven.

Natuurlijk ga en zal ik dit verhaal te offerte bij een aantal partijen neer leggen. Het zou echter fijn zijn van iemand zonder het belang tot commerciële verkoop te horen voor wat voor pakketten hiervoor geschikt zijn en wat voor bedrijven betrouwbaar zijn en dit zouden kunnen doen. Of wat ik denk dat slim is om te doen ook wel echt verstandig is. En wat zoiets mag kosten.

Ik weet dat het compleet ontwikkelen van zo'n systeem al snel meer dan 10.000 euro kost. Maar wat als je met een bestaand systeem werkt en het in het begin maar over weinig pagina's gaat waarom zou het dan nog zo veel moeten kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 23:19

krvabo

MATERIALISE!

Wat je wilt is natuurlijk wel een vrij specifiek iets. De meeste webshops zullen namelijk gericht zijn op het verkopen van fysieke producten en niet op toegang tot een digitaal bestand. Hier zit gelijk je eerste tegenslag: het limiteert het aantal kant-en-klare webshops behoorlijk. Hiervoor kun je een pakketselectie uitvoeren met een shortlist. Deze pakketten (4-5) kun je dan wat specifieker gaan bekijken.

Over hosting is veel te vinden, maar je wil ook een hoop dataverkeer gaan gebruiken (tot ~3 terabyte per maand). Zeer betrouwbare hosting en veel goedkoop dataverkeer gaan over het algemeen niet echt samen. Amazon S3 (of een andere clouddienst) is wat dat betreft wel vrij handig.

Er is wel commerciële software die het kan, zoals het eerste echt resultaat bij webshop software: http://www.shopfactory.com/contents/en-us/d368.html
Immediately deliver downloadable goods such as software or images after approved payments — ESD.
Wellicht is zoiets je beste keuze. Ik ken het pakket verder overigens niet.

Het laten maken van zo'n systeem kost je waarschijnlijk voor iets simpels zo'n 2-4 weken FTE, als je het basic houdt. Je kunt dan wellicht nog een freelancer inhuren. Qua kosten gok ik dan iets als 5000 euro minimaal. 10.000 euro is met meer eisen (zoals modulair, veel betaalwijzen, onderhoud, etc) geen slechte gok.

Bij betalingen kun je ook iets als clickandbuy gebruiken. Dit bedrijf wordt door veel game-makers ondersteund. Die hebben ook lokale betaalmethoden beschikbaar, zoals iDeal:
Afbeeldingslocatie: http://clickandbuy.com/typo3temp/pics/fb6cdb49d4.gif

Je betaalt dan een kleine fee per transactie, maar je krijgt wel meteen bericht dat de betaling is gelukt. Om dit te integreren zul je het waarschijnlijk wel moeten laten scripten. Voor grotere betaalwijzen is vaak wel een module te vinden, zo ook vaak wel voor iDeal.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Virtuemart (Joomla extension) kan ook omgaan met downloadable producten, wellicht het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

osCommerce (Open Source) kan met digitale artikelen overweg. Er zal nog genoeg andere software zijn die dat kan verwacht ik. Ook genoeg die net zo gratis zijn als osCommerce.

Google zoekt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:19
Ik zou de downloads en de webshophosting inderdaad verspreiden. Vaak zijn de hosters die betrouwbare hostingoplossingen bieden een stuk duurder voor vele giga-/terabytes dataverkeer dan een CDN als Cloudfront, de Akamai CDN (die ook door grote partijen als Microsoft gebruikt wordt), etc. Hierdoor heb je toch geringere kosten, of kun je relatief gezien meer geld uitgeven aan kwalitatief goede hosting voor de webshop.

Een relatief krachtige software voor de webshop is Magento. Dit is een zeer uitgebreid pakket, en kan zeker wat je wilt. Echter zal de correcte implementatie en inrichting meer tijd/geld vragen, omdat het relatief ingewikkelder in elkaar zit dan systemen als osCommerce.

Op Webhostingtalk hebben ze een Uptime monitor (http://www.webhostingtalk.nl/uptime.php), die (nu alweer voor jaren) de uptime van honderden hostingpartijen monitort. Wellicht kan dat je ook helpen in een keuze voor kwalitatieve webhosting.
Bel de hosters gewoon eens op, en vraag om naar aanleiding van dit verhaal een offerte op te bouwen (heb je direct persoonlijk contact, kun je direct kijken hoe een hoster met dit soort aanvragen omgaat).

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 13-02-2011 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MgK
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-03-2024
Magento spreek erg aan. Zeker om dat met oog op de toekomst dit pakket veel mogelijkheden bied.

Op webhostingtalk.nl ben ik ook bezig offertes te krijgen.
De tip om hosting partijen deze vraag voor de leggen zal ik zeker te harte nemen.

Ben alleen bang als ik het zo lees, dat het wel aardig wat zal kosten om het op deze manier te doen. Het liefst zouden wij pas meer investeren als we ook meer verdienen :)
Pagina: 1