Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

eCommerce: open source of custom made

Pagina: 1
Acties:
  • 2.287 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een webshop gaan beginnen en heb zelf naast de basic kennis geen specifieke kennis voor het maken van zo een webshop en de marketing daarvan.

Ik heb begrepen dat het laten maken van zo'n webwinkel makkelijk €3000 kan kosten. Vandaar dat ik ook naar open source oplossingen heb gekeken (e.g. Zencart, Magento) icm het kopen van een template om snel een mooie, professioneel uitziende website te hebben.
In de toekomst zou ik graag meerdere webshops willen openen voor verschillende producten, met dezelfde huisstyle die allen gebaseerd zullen zijn op de template.

1. Is het verstandig om een open-source oplossing met een template te nemen ipv van het laten maken van een website?
2. Zijn er ook bedrijven die het aanpassen van zo'n template aanbieden en zo ja, zal het dan veel voordeliger zijn in vergelijking met het maken van een complete website?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het compleet custom laten maken van een webshop zal wel iets meer kosten dan €3000. Zeg maar gerust het 20-voudige. Er komt zo ontzettend veel bij kijken, en het is gewoon erg veel werk. Je doet er goed aan om een bestaand product van de plank te pakken.

Of je opensource moet gaan of voor een commercieel product, moet afhangen van de mogelijkheden en jouw wensenpakket (dus NIET van de prijs - die verdien je toch wel terug). Dus ga vooral op zoek en doe goed onderzoek naar de mogelijkheden van verschillende pakketten voordat je een beslissing neemt.

Er zijn legio bedrijven die dergelijke templates maken/aanpassen. Stap gewoon naar een drietal kleine tot middelgrote web-bureau's en laat een vrijblijvende offerte maken. Maar dat kan natuurlijk pas nádat je je keuze voor het achterliggende systeem hebt gemaakt.

Klein zijnootje: kijk uit met meerdere webshops met dezelfde huisstijl. Dat kan verwarrend werken voor bezoekers.

日本!🎌

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Easy Computing heeft een product als MijnWebwinkel. Voor zo'n 200 euro heb je dan aardig wat mogelijkheden en eventueel kun je zelf delen van de PHP code zelf aanpassen. Dat aanpassen moet je beperkt houden je layout template en evenuele custom pagina's. De management interface heeft namelijk de mogelijkheid de laatste versie te downloaden.

Als je zelf geen of zeer weinig ervaring hebt met programmeren, dan zal ook een volledig open source webwinkel je weinig gaan bieden. De webwinkel van easy computing is grotendeels gebaseerd op open source, maar zij bieden wel zeer goede support mocht je ooit tegen een probleem oplopen. Ook betalen met bijvoorbeeld ideal is geen probleem.

If it isn't broken, fix it until it is..

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik mis optie 3: Winkel als een dienst.
Bijvoorbeeld http://www.shopify.com/ levert dit. Bedrag per sale, onderhoud en security is netjes afgedekt en zaken als geld transacties zijn ook piekfijn in orde.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
Mijn webwinkel ben ik niet echt van gecharmeerd. Ik liep laatst toevallig tegen een site aan die daarop draaide, en de output ervan is echt gewoon bagger van de bovenste plank. Fout doctype, depricated HTML, complete stylesheet in de head, complete layout met tabellen, javascripts die nergens over gaan...

Nu weet ik niet of die site helemaal representatief is te noemen voor Mijn webwinkel, maar ik zou het niet aanbevelen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

BCC schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:23:
Ik mis optie 3: Winkel als een dienst.
Bijvoorbeeld http://www.shopify.com/ levert dit. Bedrag per sale, onderhoud en security is netjes afgedekt en zaken als geld transacties zijn ook piekfijn in orde.
Idd, ik denk dat een webshop dienst in dit geval het meest geschikt is als je echt geen programmeer-ervaring hebt.

Met 3000 euro kom je er ook niet om iets customs te laten maken. De genoemde factor 20 is wel erg overdreven, maar aan 15-20K voor een eenvoudige webwinkel moet je wel denken.

• Jey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-09 20:33

Jey

Ik maak al een custom Virtuemart template + joomla site voor 750 euro dus wat nou 3000 euro.
De concurrentie is groter hoor tegenwoordig.

Geen reclame maar een feit binnen deze discussie.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Jey schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:39:
Ik maak al een custom Virtuemart template + joomla site voor 750 euro dus wat nou 3000 euro.

VirtueMart :X

Maar je hebt wel gelijk; concurrentie is behoorlijk gestegen, ieder design-bedrijfje op de hoek doet er wel osCommerce templates bij, etcetera.

Wat betreft Magento: leuk product, erg goed aan te passen, niet geschikt om een webshop mee te beginnen. Zeker niet als je kleinschalig begint.
De kracht van Magento zit juist in haar geavanceerde opties, het kunnen finetunen van je shop, iets wat je als beginner niet eens zult bekijken.

osCommerce / Zen Cart valt ook af, dat is gewoon oude gatenkaas meuk.

PrestaShop (demo) bevalt mij persoonlijk erg goed. Het komt standaard met een duidelijke (en cleane) admin, documentatie is redelijk, zat templates beschikbaar mocht dat je ding zijn en de community is levendig met veel modificaties / uitbreidingen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil vooropstellen dat ik het graag wil uitbesteden. Als ik de bedragen zo hoor voor een custom made site (hiermee bedoel ik dan echt een site opbouwen van het begin), dan denk ik dat het een open source of producten als Mijnwebwinkel of Shopify betere opties zijn gezien mijn budget.

Iemand aanbevelingen of opmerkingen mbt SEO van de bovengenoemde opties? Zijn bepaalde opties beter dan andere...?

Ik zou graag andere aanbevelingen van jullie horen. Shopify kende ik al. Ik probeer ook meer kennis op te doen via deze site.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:52:
Ik zou graag andere aanbevelingen van jullie horen. Shopify kende ik al. Ik probeer ook meer kennis op te doen via deze site.
Dat ligt er helemaal aan wat je eisen zijn. SEO heb je genoemd en 0 programmeer kennis, maar wat ga je doen met onderhoud, hoe wil je de bestelling en betaling afhandeling gaan regelen zijn allemaal zaken die met je keuze samenhangen.

Je zou bijvoorbeeld ook een shop op ebay of marktplaats kunnen beginnen om maar eens een paar zijstraten te noemen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Jey schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:39:

De prijs ging over een custom-built webshop, niet een templateje voor een opensource webshop.

offtopic: Zelfs voor die template + joomla site vind ik 750 euro bizar laag, wil niet weten wat je uurprijs is dan (of hoe snel je dat in elkaar raffelt, andere kant van het spectrum, ergens klopt iets niet iig).

[ Voor 31% gewijzigd door Bosmonster op 14-09-2009 18:30 ]

Verwijderd

Er zijn enkele bedrijven die in-house webwinkelsoftware hebben ontwikkeld, die je voor een vast bedrag per maand kan huren. Vaak neemt dit bedrijf de hele technische realisatie op zich, dus ook webhosting, backups en dergelijke.

Voor kleinere webwinkels, zonder hele exotische eisen, is dit vaak een uitkomst omdat er geen grote eenmalige investeringen nodig zijn. Nadeel is natuurlijk dat je niet zomaar naar een ander bedrijf kan overstappen, aangezien je geen eigenaar bent van de software.

Prijzen beginnen bij 'enkele tientjes' per maand, en 'enkele honderden euro's' eenmalig, maar daar valt niks over te zeggen zonder te weten wat je precies nodig hebt. Het nadeel van dit prijssegment is dat er ook veel rotzooi tussen zit. Vraagt altijd om een demo, zodat je even in de backend kan kloten. Probeer dan vooral dingen te doen die niet de bedoeling zijn. Slechte software valt als eerst door de mand door een gebrek aan, of brakke foutafhandeling. Ik kan helaas geen bedrijven noemen, want ik ben niet erg objectief ;)

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 16:33

Sebazztiaan

sebas!

Kijk anders eens naar het Magento-pakket of naar Drupal icm Ubercart!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mwah, ik zou niet zomaar voor een open source oplossing gaan. Goed, je hebt misschien je site wel snel online, maar wie regelt het onderhoud? Zeker wanneer je zelf niet echt de ervaring hebt lijkt het me niet handig om zelf maar een beetje een webshop inelkaar proberen te klussen middels enkele off the shelf open source oplossingen. Zeker wanneer je een aantal dingen gaat integreren kun je al snel tegen problemen aanlopen bij het upgraden en/of installeren van patches. De kans is heel groot dat bepaalde onderdelen ineens minder compatible met elkaar worden. En nog grotere kans is echter dat je vergeet je updates bij te houden. Voor je het weet is je webshop gehacked en liggen er vervolgens gegevens op straat. Gegevens van jou, maar nog erger zijn de gegevens van klanten.

Wat ik je dus vooral mee wil geven is dat je niet enkel naar je initiele kosten moet kijken. Een 'neefje' dat voor een paar honderd euro even een osCommerce achtige applicatie bij elkaar configureert en vormgeeft lijkt op de korte termijn misschien wel goedkoop, maar wie regelt de continuiteit?

Voor de wat minder ervaren mensen is een kant en klaar oplossing alla shopify de enige way to go. Voor een minimaal bedrag kun je dan alle hassle van betalings verkeer en software onderhoud uit besteden. De mogelijkheden zijn misschien wat beperkter, maar niets houd je tegen om je webshop later nog eens om te bouwen mocht hij erg goed gaan lopen en je dus ook het geld hebt om een wat duurdere ontwikkelaar in de arm te nemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 16:33

Sebazztiaan

sebas!

Agree met vorige poster,

Maar er zijn ook veel commerciële bedrijven (dus geen neefjes), die webshops / sites op een OS-platform aanbieden met een OS-CMS, en dat zou je zo maar de licentiekosten kunnen schelen, en geloof me voor sommige betaalde CMS'en cq. webshops kan dit oplopen naar enkele 10 duizenden euros per jaar et al.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zeg ook niet dat je geen OS platform of OS-CMS moet gebruiken. Ik zeg alleen dat je moet zorgen dat je de inrichting en het onderhoud uitbesteed hebt. Dat die toko die je elke maand E100 betaald zelf osComerce gebruikt maakt natuurlijk geen donder uit. Sterker nog, daardoor zullen ze het vast ook wel wat goedkoper aan kunnen bieden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Onderhoud > uitbesteden
Betalingsverkeer > uitbesteden
SEO > uitbesteden

Order afhandeling > zelf
Product assortiment > zelf

Dus zoiets als Shopify, alleen site middels open-source gemaakt of zoiets als CS Cart of Product Card door een externe partij.

Ik neem aan dat de kosten voor het maken van een site goedkoper is dan een hele site maken van "scratch", en daarbij toch kwaliteit...(?)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

TheBorg

Resistance is futile.

Wij gebruiken erg vaak Magento. Het is misschien niet de makkelijkste software om een templete voor te maken (veel pagina's = veel werk) maar het werkt perfect, wordt zeer regelmatig geupdate (zit een commercieel bedrijf achter, ze verdienen geld met support) en de SEO is ook dik in orde.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wij hebben zelf een simpele eCommerce oplossing ontwikkeld (you've got mail ;) ). Deze gaat niet met 10.000 euro's per licentie over de balk, maar voor een veel lager bedrag.
Feit is dat je daarmee een niet al te geavanceerd pakket krijgt, het wel lekker zelf hebt (en dus niet met een periodieke fee zit) en het tot op zekere hoogte custom made kan laten afleveren.

Wat jij eigenlijk moet doen is een pakket met eisen opstellen. Daaraan een budget koppelen en door offertes aan te vragen je beste oplossing te vinden. Elke eis kent concessies en daar moet je rekening mee houden. Hier op een forum krijg je inhoudelijk misschien goed advies, om een prijs/kwaliteit afweging te maken aanvragen van offertes moet je gewoon zelf doen :)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Idd, eerst gewoon basis eisen opstellen en dan kijken wat daar in de basis aan voldoet, dan optionele eisen gaan stellen en kijken wat dat optioneel biedt...

Ik ben in het verleden iets te vaak klanten tegengekomen die een OS-pakketje installeerden, bijv. een IDEAL-module erbij zetten en dan een half jaar lang alle security updates / warnings etc negeerden omdat de IDEAL-module niet meer onderhouden werd.
Dan waren ze gehackt en kwam ik ze tegen, elke keer weer de vraag gesteld waarom ze voor een OS-pakket gekozen hadden als ze er niets mee konden en bijna elke keer kon ik ze naar een andere webshop leverancier doorverwijzen die wel gewoon support bood op wat ze wilden.

De initiele kosten zijn niets als het goed loopt, als het fout loopt was dat gewoon een risico.
Als het goed loopt en het gaat fout ( je wordt gehacked etc ) dan heb je iets grotere problemen...

• Jey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-09 20:33

Jey

Ik heb al honderden webwinkels gemaakt en van de grond af aan opgebouwd voordat er uberhaupt software voor was.
Tegenwoordig maakt een designer een ontwerp, slicing xhtml css joomla virtuemart en security onderhoud gaat naar Bangalore India met een uurprijs waar je hier net een koffie van kunt bestellen en een kwaliteit die developers hier nauwelijks laten zien. Toevallig zijn zij erg goed in Virtuemart.

Als warme broodjes over de toonbank.

Verwijderd

*knip spam*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2012 22:25 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 22:08:
Ik heb mijn webwinkel bij *spam* genomen. Alles inclusief en met iDeal betaaloptie voor mijn klanten.

Het is ook goedkoop, want ik betaal maar €37,95 ex.btw per jaar, en dit is alleen voor de hosting en domeinnaam.
De support vind ik ook goed, en host ik ook al mijn websites op 1 hosting account.

Dit is tenminste mijn mening..dus ja.
Je bent zélf *vieze spammende host* en maakt hier volgens mij gewoon reclame. Het zou verstandig zijn als je full disclosure zou geven en zeggen dat je iets geknutseld hebt oid.

[ Voor 2% gewijzigd door MueR op 01-04-2012 01:16 ]

Verwijderd

Mijn excuses, ik ben dat bedrijf niet, maar een goede kennis van hun, en wou dit zoveel mogelijk ontopic houden om hun diensten te adviseren.

Nogmaals mijn excuses, voor deze slordige wijze wat eigenlijk dus niet toegestaan was.

groeten en fijn weekend!

Deze jokkebrok krijgt als beloning er een ban bij. Extragratis.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2012 23:02 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.