Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Ik loop al een tijdje (naja, jaren) met het idee om een webwinkel te starten.
Technisch ben ik aardig op de hoogte, dus de webwinkel zelf neerzetten is niet zo'n probleem. Webruimte, domeinnaam en aan het prutsen slaan met webshop software en iDeal+Paypal, mag geen probleem zijn.
Een potentiele leverancier heb ik ook al. Daarbij heb ik ook al een adres voor promotiemateriaal (tshirts, pennen, visitekaartjes, bedrukt verpakkingsmateriaal e.d.).

Ik zat al even bij de KvK te kijken, en ik vraag me af wat voor rechtsvorm ik zou moeten gaan runnen. Ik zie tegenwoordig veel over ZZP-ers/Freelance, maar ik denk niet dat dit daar onder valt. Een Eenmanszaak misschien?
En wat zijn de consequenties als ik parttime erbij werk? (atm werk ik via een uitzendburo)
Ik verwacht namelijk niet dat het allemaal meteen keihard gaat lopen en ik in het begin dus niet mijn brood kan verdienen hier mee. Daarbij zijn de prijzen voor de betreffende items dermate laag dat ik echt een horde klanten zou moeten hebben om een fatsoenlijk maandloon er uit te halen.
Voordat dat zo ver is ben ik minstens twee jaar verder.
Het volume van de items is ook dermate klein dat ik er gewoon een stevige kast aan kan opofferen voor opslag/voorraad.

Het zal dus voorlopig echt een soort van bijbaantje zijn waarmee ik initieel waarschijnlijk nog geen 100 euro per maand verdien. Leuk zakcentje, zeg maar.
Een startkapitaaltje zal in de orde van enkele honderden euro's zijn, dus dat mag verder niet zo'n probleem zijn om even op te sparen dmv huidige werk.

Wat ik inmiddels op een rij heb, in chronologische volgorde:
-Alvast aan de pruts gaan met webshop software/design e.d. op eigen testbakkie
-KvK inschrijving (welke vorm?)
-BTW nummer aanvragen
-Bedrijfsbankrekening? (is dat echt nodig? wss wel ivm iDeal?)
-Domein+webspace huren
-Voorraad aanleggen

Verder zal ik een administratie moeten gaan bijhouden van wat ik inkoop en verkoop zodat ik daar over netjes kan bijhouden hoeveel belasting er moet worden afgedragen.

Klopt dat allemaal een beetje? Of sla ik de plank compleet mis?
Kan ik b.v. ook gewoon starten met verkopen en alles netjes bijhouden en bijrekenen op een T-Biljet?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Weet je wat jij zou moeten doen...
Je kunt de KVK ook even bellen ipv alleen op hun website kijken. Zij kunnen vrijwel alle vragen beantwoorden. Daarnaast kun je bij de belastingdienst gratis de handleiding voor ondernemers downloaden of bestellen. Het is wat ingewikkelde droge informatie, maar vrijwel al je vragen staan er in.
Bij de KVK schrijven ze je gelijk in bij de fiscus en krijg je dus meteen een BTW nummer. Ik denk persoonlijk dat je het beste voor een eenmanszaak kunt kiezen.

Parttime erbij werken is geen probleem, er zit wel een nadeel aan. Als je niet aan de 'ureneis' voldoet dan vervallen een hoop gunstige aftrekposten. Maarja als je in het begin nog niet rond kunt komen van je onderneming alleen, dan heb je weinig keus hier in.

Ideal kan alleen samen met een zakelijke bankrekening. De ING bied 'gratis' Ideal. Je hebt dan geen opstart en abonnementskosten, maar wel redelijk hoge transactie kosten (iets van €0.75). Maar in het begin is dit natuurlijk ideaal. Je moet dan wel een zakelijke ING rekening hebben, maar die is voor nieuwe ondernemers het eerste jaar gratis.

Het handigste is als je je webshop zo maakt dat die de administratie voor je bijhoud. Je kunt dan elke maand of elke week een overzicht van die periode uitdraaien en dat in je papieren administratie stoppen. De belastingdienst kan je precies vertellen aan welke eisen je administratie moet voldoen.
Een T biljet is niet genoeg, je moet als ondernemer verplicht digitaal aangifte doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Devil op 14-07-2009 12:12 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:33
Een webwinkel beginnen is prima te doen zoals jij het beschrijft. Als je het serieus aanpakt en een beetje logisch nadenkt, dan kom je best ver. Zonder dat het meteen duizenden euro's kost.
-Alvast aan de pruts gaan met webshop software/design e.d. op eigen testbakkie
Zorg dat je een goed werkende webshop hebt. Het hoeft geen grafisch wonder te zijn, maar zorg ervoor dat je de basisfunctionaliteiten (overzichtelijke overzichtspagina's, productpagina, in winkelmandje leggen & bestellen) in orde hebt. De meeste standaardpakketten bieden een hoop extra's met verlanglijstjes, registratiemogelijkheden, productreviews. Die dingen zorgen er alleen maar voor dat het veel te druk wordt en je hebt ze (in het begin dan toch) nergens voor nodig. Ook het gebruik van een standaardtemplate uit bijv. Magento of (erger!) OSCommerce ziet er niet uit.
-KvK inschrijving (welke vorm?)
Als je alleen bent, is een eenmanszaak de juiste keuze. Met tweeën of meer begin je een VOF. Een BV is leuk voor later.
-BTW nummer aanvragen
Wordt automatisch geregeld als je langs gaat bij de KvK.
-Bedrijfsbankrekening? (is dat echt nodig? wss wel ivm iDeal?)
Ja, dat is echt nodig. Op zich is het niet verboden om je privébankrekening te gebruiken, maar echt makkelijk is dat niet. Wij zijn begonnen met een bankrekening bij Bizner en dat werkt prima. Voor iDeal-betalingen gebruikten wij in eerste instantie Mollie. Dat is een bedrijf die heel makkelijk je iDeal-betalingen kan verzorgen door middel van een eenvoudige API en uitbetalingen om de maand.

Na ongeveer een half jaar hebben we een extra rekening geopend bij de ING Bank. Speciaal voor de iDeal-betalingen, omdat het voor de klant professioneler is om te betalen aan $eigenbedrijf dan aan "Mollie inzage $bedrijf".
-Domein+webspace huren
Een eigen server is overkill in den beginne, maar kies ook niet voor een €1-per-maand-zolder-webhost. Je wilt zoiets fatsoenlijk geregeld hebben zonder downtime of slome servers.
-Voorraad aanleggen
Net zoals jij beschrijft zijn wij begonnen met een voorraad van een paar honderd euro. Indien het niet zou lopen, ben je niet zoveel geld kwijt (dumpen op Marktplaats tegen inkoopprijs kan altijd nog). Het geld van de verkopen hebben we (en doen we nog steeds) voornamelijk in nieuwe voorraad gestopt, zodat je steeds een grotere voorraad & assortiment kan aanhouden.
Verder zal ik een administratie moeten gaan bijhouden van wat ik inkoop en verkoop zodat ik daar over netjes kan bijhouden hoeveel belasting er moet worden afgedragen.
Yep, je administratie is belangrijk! Ik gebruik zelf Reeleezee maar als je het jezelf makkelijk wilt maken zou je eens kunnen kijken naar de automatische koppeling tussen Exact Online & Magento.
Klopt dat allemaal een beetje? Of sla ik de plank compleet mis?
Kan ik b.v. ook gewoon starten met verkopen en alles netjes bijhouden en bijrekenen op een T-Biljet?
Het lijkt mij dat je op de goede weg bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Denk ook even aan verzekeringen bijvoorbeeld.
Je bent goed op weg.

Ga je werken met dropshipments ? Dat betekent dat je leverancier het rechtstreeks bij je klant aflevert.
Zo niet, dan komt alles bij jou en moet jij het doorsturen...Dan kan het ook een idee zijn om een frankeer machine te hebben...

Zorg ook dat je je algemene voorwaarden goed in orde hebt.
Waar ben je wel en niet voor aansprakelijk en je levertijden ed...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ah ok, interessant :)

Kwestie van inschrijven bij de KvK, BTW nummer krijg ik er dus automagisch bij.
Zakelijke rekening openen en zorgen voor een iDeal account. Er zijn dus mogelijkheden om het op basis van kosten per transactie te doen. Later kan dat misschien omgezet worden naar een maandelijks abbonnement.

Wat betreft de shop was ik van plan om eens aan de slag te gaan met, inderdaad, magento en oscommerce. Uiteraard wel zelf een layout maken en de overbodige zooi er uit smijten.
Zelf from-scratch schrijven kan opzich wel maar zie ik zo snel eigenlijk niet zitten.

De hosting wou ik inderdaad gaan doen in een shared omgeving. Een eigen server is wss veel te duur, en de goedkoopste hosting lijkt me ook verre van handig ;) Uiteraard is er ook nog een SSL certificaat benodigd voor de betalingen. Dat vind je meestal niet bij goedkopere webhosts.

Koppeling maken tussen de webshop en boekhoud software ziet er wel interessant uit. Eerlijk gezegd heb ik daar maar weinig kaas van gegeten. Ik denk dat ik sowieso me daar eens in moet gaan verdiepen, wil ik dit idee laten slagen. Gelukkig ken ik iemand die al jaren z'n eigen bedrijf runt naast een vaste baan. Zodra die terug is van vakantie kan ik hem ook nog vragen voor advies.

Bij weinig uren schijn je wat rechten op aftrekposten te verliezen. Enige voorbeelden?

edit:
Nee, ik was niet van plan om dropshipping te doen. Een frankeermachine is leuk, maar dat zal vast pittig in de prijs zijn ;) Ik woon zelf 1.5km van een postkantoor af, dus om dagelijks even daarheen te fietsen is ook geen probleem .) Sowieso verwacht ik echt niet zoveel orders in de eerste maanden, dus een doosje postzegels kopen is opzich ook niet zo'n probleem. Iets meer werk, maar dat heb ik er wel voor over.

Algemene voorwaarden had ik al over gelezen bij KvK. Die moet ik sowieso nog even doorspitten en een eigen versie maken.

Over verzekering, waar zou ik precies aan moeten denken? Rechtsbijstand oid, mocht iemand me aanklagen?

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 14-07-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dat gaat onder andere om deze post:
http://www.lancelots.nl/b...trekposten/startersaftrek
Het urencriterium ligt op 1250 per jaar als ik me niet vergis...

Regel trouwens ook je VAR...(verklaring arbeidsrelatie)

edit van mijn kant:
Denk inderdaad aan rechtsbijstand, maar ook aan aansprakelijkheidsverzekering..
Stel dat jij t-shirts levert en die vallen na 2 keer wassen uit elkaar...wat dan ?

[ Voor 27% gewijzigd door Mike2k op 14-07-2009 12:36 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:33
McKaamos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:30:
Nee, ik was niet van plan om dropshipping te doen. Een frankeermachine is leuk, maar dat zal vast pittig in de prijs zijn ;) Ik woon zelf 1.5km van een postkantoor af, dus om dagelijks even daarheen te fietsen is ook geen probleem .) Sowieso verwacht ik echt niet zoveel orders in de eerste maanden, dus een doosje postzegels kopen is opzich ook niet zo'n probleem. Iets meer werk, maar dat heb ik er wel voor over.
Als je producten niet zo groot zijn, kun je ze verzenden in een (luchtkussen)envelop. Wij gebruiken de grootste maat die nog door de brievenbus mag :) Het is ons door de TNT afgeraden om er zelf postzegels op te plakken, omdat ze dan ooit niet geaccepteerd worden bij het sorteren, en dan alsnog als pakketje + strafporto verzonden worden. Als de TNT Post-medewerker er zelf een uitgeprinte postzegel op plakt zit de envelop gegarandeerd in het sorteerproces, zo werd ons verteld. Verzenden via enveloppen is veel goedkoper dan met pakketten. maar je hebt helaas geen Track&Trace en je hebt ontzettend veel losse bonnetjes van het TNT Business Point op het einde van de maand ;) Een frankeermachine wordt pas leuk bij duizend(en) enveloppen per maand.

Als je met pakketjes gaat werken, dan kun je een contract afsluiten met de TNT. Je meld dan je eigen pakketten aan via een webapplicatie en je betaald minder per pakket. Al bij 100 pakketten per jaar kan dat geloof ik.
Algemene voorwaarden had ik al over gelezen bij KvK. Die moet ik sowieso nog even doorspitten en een eigen versie maken.

Over verzekering, waar zou ik precies aan moeten denken? Rechtsbijstand oid, mocht iemand me aanklagen?
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is ook handig. Verder is het zo dat als je producten van buiten de EU inkoopt je zelf aansprakelijk bent voor het product. Binnen de EU inkopen betekent dat je leverancier aansprakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Hmm ok, dus verzekering moet ook geregeld worden.
Nu verwacht ik niet dat er zo snel problemen zijn met wat ik wil gaan verkopen, maar toch...

Wat betreft verzending: Bubbel enveloppen zijn idd groot genoeg.
Ik kan dus het beste gewoon een doosje enveloppen naar het postkantoor brengen en dan laten frankeren en verzenden.
Of ik specifiek naar een BusinessPoint moet weet ik nog niet. Voorlopig verwacht ik zo weinig dat ik vast wel toe kan met een regulier postkantoor. De bonnetjes neem ik dan wel voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Fastex schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:34:
Regel trouwens ook je VAR...(verklaring arbeidsrelatie)
Een VAR is niet interessant als je een web-winkel runt, je hebt immers geen arbeids relatie met je klanten. Dat is alleen interesant als je jezelf als freelancer of ZZP'er wil verhuren ( Wat eigenlijk ook gewoon andere namen voor Eenmanszaak zijn ).
edit van mijn kant:
Denk inderdaad aan rechtsbijstand, maar ook aan aansprakelijkheidsverzekering..
Stel dat jij t-shirts levert en die vallen na 2 keer wassen uit elkaar...wat dan ?
Voor het uit elkaar vallen van bijvoorbeeld t-shirts heb je niks aan een aansprakelijkheids/rechtsbijstanverzekering. Aansprakelijkheidsverzekering heb je nodig voor het geval dat je bijvoorbeeld schade aanricht aan de gezondheid van een klant door een ondeugdelijk product. Rechtsbijstand zul je wel een zakelijke ( en dus dure ) rechtsbijstand verzekering moeten hebben, en dan kan je je ook afvragen of het het dan wel waard is.

In een dergelijke situatie zou ik vooral goed met de KVK/Belastingdienst doorspreken in hoeverre je BTW plichtig bent ( onder een bepaalde grens heb je volgens mij vrijstelling, maar dat betekend dus ook dat je geen BTW kunt verekenen ). En welke eisen er aan je administratie gesteld worden. Bij kleine bedragen is het misschien wel gewoon mogenlijk om het op te geven bij "Inkomsten uit andere bronnen" en dus gewoon bij je aangifte inkomstenbelasting te doen. Zie voor BTW ook http://www.belastingdiens...emen_btw-07.html#P78_7274

Als je er inderdaad veel tijd in gaat stoppen, en je aan de urennorm zou komen dan is de beginnersaftrek interesant.

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 14-07-2009 15:09 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat ik mij alleen afvraag (aangezien ik het nergens zie staan in je posts): waarom zou jij het beter doen dan alle concurrenten?

Het probleem is namelijk, er zijn al ladingen webshops te vinden in nagenoeg elk segment. Het is dus erg belangrijk dat jij iets hebt waarmee je je denkt te differentieren van je concurrentie. Anders zit je met een bedrijf wat je waarschijnlijk meer gaat kosten dan dat het op gaat leveren. Zeker in deze tijd gaan er stapels webwinkels failliet ;)

PS: persoonlijk geloof ik ook niet dat een parttime webshop (tenzij je in een niche markt zit) echt succesvol kan zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Wolfboy: prijs. Wat ik wil gaan verkopen kan ik nergens tegen de prijs vinden die ik wil gaan rekenen.
Plus een stukje originaliteit natuurlijk, een deel van de dingen waar ik in wil handelen heb ik hier in NL nog niet gezien.

Woy: Dus je zegt dat het misschien niet eens nodig is om naar de KvK te stappen e.d.? Dat ik dus gewoon m'n belasting aangifte heel goed voor elkaar moet hebben?

Schade aan gezondheid lijkt me sterk met het product, dus daar hoeft dan toch geen verzekering voor? Interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

McKaamos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:44:
Schade aan gezondheid lijkt me sterk met het product, dus daar hoeft dan toch geen verzekering voor? Interessant...
Let er wel op dat je met een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent, als er dus iets mis is met jouw producten of er een flinke claim komt dan ben jij direct aansprakelijk.

Als alternatief hiervoor zou je een B.V. kunnen nemen al is je investering dan wel iets groter. Naar mijn mening nog steeds prima te doen overigens. Persoonlijk zou ik dan ook altijd een B.V. oprichten aangezien je die, ook al lopen de zaken slecht, nog altijd in kan zetten voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
McKaamos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:44:
Woy: Dus je zegt dat het misschien niet eens nodig is om naar de KvK te stappen e.d.? Dat ik dus gewoon m'n belasting aangifte heel goed voor elkaar moet hebben?
KvK is niet verplicht, al is het wel gebruikelijk. Maar ze kunnen je zeker adviseren over wat je allemaal moet regelen. Het belangrijkste in het verhaal is en blijft gewoon je belasting aangifte.
Een verzekering is niet verplicht. Het is de vraag waar je je allemaal voor wilt indekken. Zijn er risico's waarvan je de schade zelf niet kunt dekken? Dan moet je je daarvoor verzekeren. En als je een verzekering neemt moet je zeker eerst goed bekijken waarvoor ze allemaal uitkeren. Vaak nemen mensen maar van allerlei verzekeringen zonder dat ze goed weten wat ze verzekeren.

Persoonlijk vind ik het ook stom om iets te verzekeren waar je zelf de schade van kunt overzien, de verzekeringsmaatschappij moet immers ook winst maken, dus uiteindelijk kost het je gewoon geld. Neem nou bijvoorbeeld een verzekering voor je Mobiel, als je mobiel stuk gaat is dat misschien lastig, maar je kunt gewoon zelf een nieuwe kopen. De verzekering doet ook gewoon het volgende sommetje: Kosten Mobiel * Kans op defect + Winst = Premie. Je huis ga je bijvoorbeeld wel verzekeren, want mocht je huis afbranden dan kun je dat niet betalen. Dat is waar een verzekering voor bedoeld is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Voor een BV moet je toch voldoende vermogen en een startkapitaal hebben?
Laatste keer dat ik daar naar keek was het nog 0.18 ton waarde in spullen + startkapitaal.
Om zoiets te doen voor een webwinkeltje is een beetje overdreven ;) Als het over 5 jaar een enorme tent is overweeg ik het misschien, maar nu niet ;)

Maargoed, wat betreft verzekering zal ik sowieso toch even rondkijken.
Ik zie niet wat er voor schade aangericht zou kunnen worden, maar ik zal daar toch eens over brainstormen.

Wat betreft KvK, die zal ik te zijner tijd eens raadplegen dan. Het is nog niet zo ver iig, maar ik loop al tijden met het idee en wil weten hoe het moet. Dat maakt het iig makkelijker om de stap te maken om het echt te gaan doen.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 14-07-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:03
BV is wat overdreven denk ik. Hij kan dit beter later (als het goed loopt) in een bv omzetten. Om er mee te starten is het veeeel te duur voor een webshop. Je hebt een startkapitaal nodig wat je niet zomaar investeert in een part-time webshop!

http://www.esset.nl/bvofeenmanszaak.htm :p

[ Voor 8% gewijzigd door Bobmeister op 14-07-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

McKaamos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:56:
Voor een BV moet je toch voldoende vermogen en een startkapitaal hebben?
Laatste keer dat ik daar naar keek was het nog 0.18 ton waarde in spullen + startkapitaal.
Om zoiets te doen voor een webwinkeltje is een beetje overdreven ;) Als het over 5 jaar een enorme tent is overweeg ik het misschien, maar nu niet ;)
Daar zijn manieren omheen, je kan zo een BV kopen ;)

Maargoed, misschien is het een beetje over the top voor een webwinkel ja. Al geeft het mij wel een professionelere indruk :)

Nog een kleine tip kwa webwinkel software, Magento is veruit de beste optie (als je voor open source software gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thooomas
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 10:21

Thooomas

Thoorn.nl

Wolfboy schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:11:
[...]
Daar zijn manieren omheen, je kan zo een BV kopen ;)
Vertel.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 23:57
Waar je goed op moet letten is dat je bij een BV, naast het startkapitaal, ook vennootschapsbelasting moet betalen over je winst, geen recht hebt op diverse fiscale voordelen (zoals de ondernemersaftrek) en ook een hoger tarief bij de KvK per jaar voor inschrijving moet betalen. De beperkte aansprakelijkheid is inderdaad wel een voordeel.

Een BV is echt niet verstandig om op te richten als je nog niet verwacht enorme omzetten te draaien of risicovolle activiteiten gaat ondernemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Muramasa op 14-07-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thooomas
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 10:21

Thooomas

Thoorn.nl

Bedankt voor de link. Ik ga hier eens verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Thooomas schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:44:
Bedankt voor de link. Ik ga hier eens verder naar kijken.
offtopic:
Ik moet erbij zeggen dat ik hier persoonlijk geen ervaring mee heb maar wel mensen ken die het op die manier geregeld hebben, ik zou dus ook goed uitzoeken wat de eventuele andere consequenties zijn van deze methode. Mijn B.V. heb ik gewoon op de reguliere manier opgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wolfboy schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:11:
[...]
Nog een kleine tip kwa webwinkel software, Magento is veruit de beste optie (als je voor open source software gaat).
Helaas gaat dit (nog) niet altijd op. Magento vereist grote aanpassingen voordat het echt bruikbaar is. Het probleem is dat Magento op het Zend framework is gebaseerd en dat het een stuk ingewikkelder is dan bijvoorbeeld osCommerce, dit zorgt voor erg hoge ontwikkelingskosten (of tijd). Tevens is Magento amper gedocumenteerd. Tevens zitten er een aantal bugs in Magento die het gebruik erg moeilijk maken (de belasting wordt verkeerd berekend op een factuur). Om een Magento shop snel te draaien heb je dedicated/virtual hosting nodig met minimaal 512MB ram.
Voor een kleine webshop kan ik nog steeds osCommerce of bijvoorbeeld CRE loaded aanraden. Alles wat je nodig hebt is snel en gemakkelijk te installeren, hosting en beheer vergt 0 kennis en kost niks, de community is groot en ieder probleem is al eens opgelost.
Als je een grote webwinkel wilt starten of al runt, dan is Magento misschien een betere keus. De multi-shop en customer groups mogelijkheden komen dan vaak goed van pas.

Een lege BV kopen als starter is... (zacht uitgedrukt) onverstandig.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo McKaamos (&rest)

Ik sta zelf eveneens aan de vooravond van het oprichten van een webwinkel.
Het idee is een nieuw kanaal op een bestaande exploitatie van producten via een winkelpand;
met de start kleinschalig, scherp geprijsd en overzichtelijk.

Leuk om ideeën uit te wisselen; ik richt mij dus met name op de website. Ik zie veel aanbevelingen voor osCommerce. Voor zover ik nu kan inschatten is voor mij belangrijk:

- boekhoudmogelijkheden (kasboek, etc) of kopping met eenvoudige software
- eenvoudige database die altijd later te migreren is naar andere software
- CRM mogelijkheden (afname historie, segmentatie op leeftijd, bv.)
- certificering (thuiswinkel bv)
- ...

Beniuwd hoe ver jij hier al mee bent.

fuzzy logic, niets is waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Daar ben ik nog nergens mee eigenlijk :P ik zit op het moment nog te werken aan het technische gedeelte. Eerst maar eens zien hoe ik dat ga doen want de shop moet sowieso custom qua inrichting zijn. Daar na kijk ik naar plugins voor boekhouding e.d.

Sowieso is het voor mij een plan voor langere tijd. Als het snel gaat is het eind van het jaar ergens online ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

En weer twee gevallen waar het businessplan met name gebaseerd is op goedkoop zijn... Dat je voor een gunstige prijs kan leveren is natuurlijk prima, ga ook zeker eens nadenken over je unique selling points. Ben je een superspecialist in wat je verkoopt en kan je daardoor professional services leveren? Heb je een uitrolplan voor een nog niet beschikbare totaaloplossing in een bepaald segment?

Zelf al overleef je met dozenschuiven, dan is de kans erg groot dat je voor die energie tegen dat salaris beter in loondienst had kunnen blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:16:
En weer twee gevallen waar het businessplan met name gebaseerd is op goedkoop zijn... Dat je voor een gunstige prijs kan leveren is natuurlijk prima, ga ook zeker eens nadenken over je unique selling points. Ben je een superspecialist in wat je verkoopt en kan je daardoor professional services leveren? Heb je een uitrolplan voor een nog niet beschikbare totaaloplossing in een bepaald segment?

Zelf al overleef je met dozenschuiven, dan is de kans erg groot dat je voor die energie tegen dat salaris beter in loondienst had kunnen blijven...
Een harde, maar naar mijn idee wel terechte oplossing. Ik zie in mijn praktijk ook vaak mensen die gewoon beter in loondienst hadden kunnen blijven: keihard werken (70-80 uur per week met de zaak bezig), veel financiële risico's (vaak persoonlijke borgstellingen et cetera) en een segment dat bij een béétje economische neergang gewoon keihard geraakt wordt. En dat dan allemaal voor een netto-inkomen dat met een béétje mazzel misschien nét bovenmodaal ligt...

Naar mijn idee is de enige reden waarom je koste wat het kost zelfstandig zou willen beginnen in een segment met een lage marge, erin gelegen dat je eigen baas bent. Sommige mensen zijn gewoon allergisch voor autoriteit en kunnen écht niet met een baas overweg. Vaak verkijken ze zich dan echter op het feit dat klanten in feite ook je 'bazen' zijn -- als je te vaak met klanten in discussie gaat of per sé je gelijk wilt halen tegenover klanten bij servicekwesties e.d., dan blijven ze al snel ook gewoon weg.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 23-07-2009 16:13 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Voor een BV moet je inderdaad een startkapitaal hebben of goederen die een waarde van 18.000 euro hebben.

Dit kan ook betekenen dat je het van iemand (prive) leent en de dag erop bij wijze van spreken weer teruggeeft.

Eenmanszaak en VOF ben je prive aansprakelijk en ik denk dat als je een gekocht huis hebt toch beter kan proberen dat geld bij elkaar te sprokkelen ;) anders gaat er iets fout en moet je straks je huis verkopen (speel nu de advocaat van de duivel hoor)

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 10:09

Dutch_guy

WYSIWYG

Onderschat niet hoeveel tijd je nog kwijt kan zijn met de klantenservice. Mensen vragen de gekste dingen aan je, die je natuurllijk allemaal netjes beantwoordt, maar wat wel tijd kost. Als je daarbij ook nog telefonisch bereikbaar bent, dan moet je dat toch goed regelen als je daarnaast gewoon een vaste baan hebt.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:28

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Een punt wat ik hier nog niet heb gezien. Houd je rekening met de wet koop op afstand? Zeker als jij op basis van prijs concurreert, en het is geen op maat gemaakt product, kunnen klanten dingen gewoon terugsturen. Stel dat 1 op de 20 mensen (wilde gok) dat doet. Ben je dan nog economisch rendabel?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Dat is natuurlijk compleet afhankelijk van het product. En ja, daar heb ik rekening mee gehouden.
Tevens is het een product waar nagenoeg geen service op gegeven kan worden en ook geen support markt voor bestaat.
Dat heb ik vantevoren al overdacht, anders was ik er wss niet eens aan begonnen om verder te vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Gewoon beginnen dan ! Niet al teveel over nadenken. Bouw een goede shop. Zet de marketing goed neer en ga ervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Niet teveel nadenken en wel goede marketing neerzetten... dat vergt toch echt wel wat denkwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Nou ja, met marketing bedoel ik in beginsel je shop goed bouwen en zorgen dat je in eerste instantie goed gevonden wordt door de zoekmachines. En ik bedoelde eigenlijk niet teveel nadenken of je gaat starten of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Dutch_guy op 24-07-2009 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Misschien mag ik wat tips geven voor aanstaande eCommerce starters? Als je goedkoop wil starten zou ik niet beginnen met het zelf bouwen van een webshop (en het gedoe met onderliggende administratie). Dit kost veels te veel tijd. En je zult niet de eerste zijn die vanwege een bug of hack of wat dan ook zijn website plat ziet gaan (zonder dat je dan weet hoe dat snel weer te fixen).

Waarom niet beginnen op eBay bijvoorbeeld? Dan is je potentiële klantbereik namelijk wereldwijd. En sowieso hoef je minder moeite te doen om met je product vindbaar te zijn op internet, gezien de eBay shops vrij goed geïndexeerd worden door de zoekmachines. Probeer maar eens met je eigen URL-tje ergens bovenaan in Google terecht te komen, dat kan nog vrij lastig zijn (maar ik weet natuurlijk niet precies wat je wilt gaan verkopen?).

Ik zou me niet te veel aantrekken van het commentaar over 80 uur werken en niks verdienen. Als jij een goedkoop product op de markt zet (of goedkoper dan je concurrenten), kun je de kosten besparen door niet elke avond met je klanten te mailen en niet elke dag je post op te sturen. Hoezo telefonisch bereikbaar? Nergens voor nodig... Naja, je begrijpt me wel. Ook al kom je niet aan dat urencriterium, jammer dan, dat is toch pas interessant als je bijvoorbeeld een inventaris voor je kantoor zou willen aanschaffen. Maar in dit geval heb je niet veel meer nodig dan een pc en een internetverbinding.

En voordat je een 'echt' bedrijf begint kun je wellicht al aan een deel van je voorraad komen bij een leverancier die niet zo moeilijk doet om het verkoop aan particulieren. Of je kunt met je leverancier(s) even contact zoeken dat je wilt beginnen met je onderneming, maar dat je eerst eens wil kijken of er markt voor het product is. Vervolgens knikker je op persoonlijke titel wat spullen op mp/ebay. Als je dan merkt dat je op een bepaald moment echt serieus klanten begint te krijgen, dan wordt het pas tijd dat je even naar de KvK loopt om het allemaal 'officieel' te maken. Zodra je ondernemer bent ga je namelijk veel meer tijd kwijt zijn aan je administratie (niet leuk, zeker niet als je maar 3 items in de week verkoopt), zul je geld moeten betalen voor je KvK inschrijving en zullen de blauwe enveloppen op de mat gaan vallen. Probeer het eerst eens uit voordat je meteen in het diepe springt!

[ Voor 9% gewijzigd door ebia op 24-07-2009 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Schaapmed schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:41:
Voor een BV moet je inderdaad een startkapitaal hebben of goederen die een waarde van 18.000 euro hebben.

Dit kan ook betekenen dat je het van iemand (prive) leent en de dag erop bij wijze van spreken weer teruggeeft. (...)
Wel eens gehoord van een kasrondje? :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
nare man schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:40:
[...]

Wel eens gehoord van een kasrondje? :)
En is het ook niet zo dat binnenkort de kapitaaleis van de BV geheel komt te vervallen? Dan hoef je helemaal geen foefjes meer uit te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ebia schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 23:31:
[...]

En is het ook niet zo dat binnenkort de kapitaaleis van de BV geheel komt te vervallen? Dan hoef je helemaal geen foefjes meer uit te halen :)
Ja, maar dat stond 1.5 jaar geleden al op de planning en is nog steeds niet doorgevoerd. Daar zou ik dus niet teveel op wachten ;)

Pagina: 1